Ακολουθήστε μας

Γενικά θέματα

ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗ ΤΗΣ ΤΟΥΡΚΙΑΣ Το ενεργειακό προφίλ και τα σχέδια της Τουρκίας στην ενέργεια

Δημοσιεύτηκε

στις

Στις μέρες μας οι ενεργειακές πηγές που αποτελούν το
βασικότερο εισόδημα των εθνικών οικονομιών είναι ζωτικής σημασίας τόσο
για την συνέχιση της καθημερινής μας ζωής, όσο και για την αύξηση του
επιπέδου της κοινωνικής ευημερίας. Η ανεπάρκεια των ενεργειακών πόρων
γενικά στον κόσμο και η υπερβάλλουσα ζήτηση ενέργειας, καθιστούν την
κάλυψη της ενεργειακής ανάγκης ένα στρατηγικό ζήτημα. Έτσι λοιπόν τα
τελευταία χρόνια η ασφάλεια της προσφοράς ενέργειας έγινε μια έννοια η
οποία προφέρεται μαζί με την εξωτερική πολιτική, την ασφάλεια, τη
σφαιρική σταθερότητα, την αειφόρα ανάπτυξη, το περιβάλλον και την αλλαγή
του κλίματος.

I. Το Ενεργειακό Προφίλ και η Ενεργειακή Στρατηγική της Τουρκίας
Η Τουρκία εισάγει το 74% των ενεργειακών πόρων της
και για το λόγο αυτό προσπαθεί να εξασφαλίσει την ενεργειακή της
ασφάλεια, αποδίδοντας σημασία
-στην κάλυψη των ενεργειακών της αναγκών από
εγχώριους πόρους και με το μικρότερο κόστος, στην επίβλεψη των
περιβαλλοντικών επιπτώσεων, στο να καταστεί χώρα-πηγή στην προσφορά της
ενέργειας και στο να προχωρήσει στην διαφοροποίηση των διαδρομών και των
τεχνολογιών,
-πέρα από την αύξηση του μεριδίου των πηγών
ανανεώσιμης ενέργειας στην διαφοροποίηση του ενεργειακού καλαθιού
προσθέτοντας ως μια νέα πηγή και την πυρηνική ενέργεια καθώς επίσης και
στις μεθόδους έρευνας κοιτασμάτων υδρογονανθράκων εντός της χώρας και
στο εξωτερικό.
Η Τουρκία με τους κανονισμούς που έχει θέσει σε ισχύ
από το 2001 έως τώρα στοχεύει να καλύψει αποτελεσματικά την αυξανόμενη
ενεργειακή της ανάγκη στα πλαίσια των κανόνων της ελεύθερης αγοράς.
Προωθούνται επίσης δράσεις για την αύξηση της ενεργειακής αποδοτικότητας
και την διάδοση των ενεργειακών τεχνολογιών.
Η Τουρκία, η οποία μετά την Κίνα είναι η δεύτερη χώρα
στον κόσμο που σημείωσε την μεγαλύτερη αύξηση στην ζήτηση φυσικού
αερίου και ηλεκτρισμού κατά την τελευταία δεκαετία, αναμένεται να
συνεχίσει να παραμείνει μια από τις πιο δυναμικές ενεργειακές οικονομίες
του κόσμου από την άποψη της αύξησης της ενεργειακής ζήτησης, σε
συνέπεια με τους οικονομικούς στόχους και τους στόχους κοινωνικής
ανάπτυξης της προσεχούς περιόδου.

Η Τουρκία έχει μια γεωστρατηγική θέση μεταξύ των
χωρών της περιοχής που κατέχουν τα τρία τέταρτα των αποδεδειγμένων
αποθεμάτων πετρελαίου και φυσικού αερίου και των καταναλωτικών
ευρωπαϊκών αγορών.

Η προνομιούχα αυτή θέση της φυσικής γέφυρας
εξασφαλίζει ευκαιρίες ενεργειακής ασφάλειας στην Τουρκία, αλλά
ταυτόχρονα φέρνει ευθύνες. Η Τουρκία που προωθεί το στόχο φιλοδοξεί να
γίνει η τετάρτη κεντρική αρτηρία φυσικού αερίου της Ευρώπης μετά από τη
Ρωσία, τη Νορβηγία και την Αλγερία, αναλαμβάνει πρωτοβουλίες για να
επωμιστεί τον ρόλο μιας αξιόπιστης διαμετακομιστικής χώρας μεταξύ των
παραγωγών και των καταναλωτριών χωρών και για να καταστεί ένας δυναμικός
ενεργειακός σταθμός στον άξονα Ανατολή-Δύση και Βορρά-Νότου.

II. Σχέδια:
Παραθέτουμε πληροφορίες για έργα που αφορούν την
εξασφάλιση της ενεργειακής ασφάλειας τόσο της Τουρκίας όσο και των
περιφερειακών χωρών τα οποία είτε έχουν διεκπεραιωθεί είτε συνεχίζονται
ακόμα:

Αγωγός Αργού Πετρελαίου Ιράκ-Τουρκίας (Κιρκούκ-Ceyhan/Yumurtalık)
Ο αγωγός Α’ έχει μήκος 986 χλμ. (Ιράκ 345, Τουρκία
641) και ο αγωγός Β’ 890 χλμ. (Ιράκ 234, Τουρκία 656). Η διαχείριση
(λειτουργία) του ξεκίνησε το 1976, η πρώτη φόρτωση σε τάνκερ έγινε στις
25 Μαΐου 1977. Η διαχείριση του αγωγού διεκόπη τον Αύγουστο του 1990
λόγω του εμπάργκο που επέβαλαν τα ΗΕ στο Ιράκ, η διαχείριση του, για
περιορισμένη μεταφορά πετρελαίου, ξεκίνησε ξανά στις 16 Δεκεμβρίου 1996
βάσει του ψηφίσματος 986 των ΗΕ της 14ης Απριλίου 1995. Ο αγωγός έχει
την δυνατότητα μεταφοράς 70,9 εκατομμυρίων τόνων (αργού πετρελαίου)
ετησίως. Στις 19 Σεπτεμβρίου 2010 ο αξιότιμος υπουργός Ενέργειας και
Φυσικών Πόρων, Taner Yıldız, και ο υπουργός Πετρελαίου του Ιράκ,
Σεχριστανί, υπέγραψαν στη Βαγδάτη την συμφωνία για την δεκαπενταετή
επέκταση της χρονικής ισχύος της σύμβασης για την μεταφορά πετρελαίου, η
οποία έληγε το 2010.

Αγωγός Αργού Πετρελαίου Μπακού-Τιφλίδα-Ceyhan
Ο Αγωγός Αργού Πετρελαίου Μπακού-Τιφλίδα-Ceyhan
(BTC-Bakü-Tiflis-Ceyhan) που ξεκινά από το πεδίο Αζερί-Τσιράκ-Γκιουνέσλι
(AÇG-Azeri-Çırak-Güneşli) και καταλήγει στο σταθμό στο Ceyhan, στα
τουρκικά παράλια στη Μεσόγειο, μέσω Αζερμπαϊτζάν και Γεωργίας,
παρακάμπτοντας τη Μαύρη Θάλασσα και τα Τουρκικά Στενά που είναι
περιβαλλοντικά ευαίσθητες περιοχές, είναι ο σημαντικότερος συντελεστής
του Ενεργειακού Διαδρόμου Ανατολής-Δύσης, έχει μήκος 1.760 χλμ. και
πρόκειται για το δεύτερο μεγαλύτερο σε μήκος αγωγό στον κόσμο. Η
ικανότητα μεταφοράς του αγωγού έχει αυξηθεί από 1 εκατομμύριο σε 1,2
εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα. Από το Νοέμβριο του 2008 ξεκίνησε η
μεταφορά του πετρελαίου του Καζακστάν στις παγκόσμιες αγορές μέσω του
αγωγού BTC. Από τις 24 Απριλίου 2011 ο αριθμός των τάνκερ που φορτώνουν
πετρέλαιο ανήλθε στα 1507 και η εξαγωγή πετρελαίου μέσω του
συγκεκριμένου αγωγού έφτασε τα 1.174.000 βαρέλια.

Αγωγός Φυσικού Αερίου “Γαλάζιο Ρεύμα”
“Η Διακρατική Συμφωνία για την Υποθαλάσσια Μεταφορά
του Ρωσικού Φυσικού Αερίου από τη Μαύρη Θάλασσα στη Δημοκρατία της
Τουρκίας” υπογράφηκε στις 15 Δεκεμβρίου 1997. Την ίδια ημερομηνία
υπογράφηκε και η 3η Σύμβαση Αγοράς-Πώλησης Φυσικού Αερίου 25ετούς
διάρκειας για την προμήθεια 16 δισεκατομμυρίων κ.μ. φυσικού αερίου
ετησίως. Με τρεις συμβάσεις συνολικής προμήθειας 30 δισεκατομμυρίων κ.μ.
ετησίως η Τουρκία έχει καταστεί η δεύτερη μεγαλύτερη αγορά της Ρωσικής
Ομοσπονδίας μετά την ΕΕ. Η επίσημη τελετή εγκαινίασης του αγωγού
πραγματοποιήθηκε με την συμμετοχή των Πρωθυπουργών της
Τουρκίας-Ρωσίας-Ιταλίας στην Samsun στις 17 Νοεμβρίου 2005. Η αγορά
φυσικού αερίου από τον αγωγό μήκους 1236 χλμ. (501 χλμ. το κομμάτι
Samsun-Ankara) ξεκίνησε το 2003.

Αγωγός Φυσικού Αερίου Ιράν-Τουρκίας
Στις 8 Αυγούστου 1996 Τουρκία και Ιράν υπέγραψαν τη
Σύμβαση για την Αγοραπωλησία Φυσικού Αερίου 25ετούς διάρκειας για την
προμήθεια 10 δις κ.μ. φυσικού αερίου ετησίως από τον αγωγό μήκους 1.131
χλμ. Η ροή φυσικού αερίου στον αγωγό ξεκίνησε το 2001.

Αγωγός Φυσικού Αερίου Μπακού-Τιφλίδα-Erzurum
Ο Αγωγός Φυσικού Αερίου Μπακού-Τιφλίδα-Erzurum (BTE),
ο δεύτερος συντελεστής του Ενεργειακού Διαδρόμου Ανατολής-Δύσης, άρχισε
να λειτουργεί στις 3 Ιουλίου 2007. Ο αγωγός αυτός μεταφέρει στην
Τουρκία το φυσικό αέριο που εξορύσσεται από το κομμάτι (Φάση Ι) το οποίο
αναπτύχθηκε στο πεδίο Σαχντενίζ που βρίσκεται στο αζερικό τμήμα της
Κασπίας Θάλασσας. Η χώρα μας έχει υπογράψει σύμβαση με το Αζερμπαϊτζάν,
όσον αφορά την Φάση Ι, η οποία προβλέπει την προμήθεια 6,6 δις κ.μ.
φυσικού αερίου ετησίως. Τα έγγραφα που υπογράφηκαν στην  İstanbul στις 7
Ιουνίου 2010, τα οποία αφορούν την Φάση ΙΙ του Σαχντενίζ, εξασφάλισαν
μια κοινή αντίληψη μεταξύ των πλευρών τόσο για την ποσότητα του φυσικού
αερίου που θα κατευθυνθεί (απορροφηθεί) στην εγχώρια αγορά και αυτής που
θα εξαχθεί στην Ευρώπη μέσω της Τουρκίας όσο και σχετικά με την τιμή
του φυσικού αερίου και της διαμετακόμισης.

Ο Διασυνδετήριος Αγωγός Φυσικού Αερίου Τουρκίας – Ελλάδας – Ιταλίας (ITGI)
“Η Διακρατική Συμφωνία Τουρκίας-Ελλάδας-Ιταλίας
σχετικά με την Ανάπτυξη του Διαδρόμου Μεταφοράς Φυσικού Αερίου”
υπογράφηκε στη Ρώμη στις 26 Ιουλίου 2007. Στις 18 Νοεμβρίου 2007
πραγματοποιήθηκαν στην İpsala τα εγκαίνια λειτουργίας του Αγωγού Φυσικού
Αερίου Τουρκίας – Ελλάδας με τη συμμετοχή των Πρωθυπουργών και των δυο
χωρών. Το κομμάτι του σχεδίου μεταξύ Ελλάδας-Ιταλίας προβλέπεται να
διεκπεραιωθεί το 2015. Από την άλλη η BOTAŞ, η ΔΕΠΑ και  η Edison
υπέγραψαν μνημόνιο κατανόησης στις 17 Ιουνίου 2010 με την οποία
διεύρυναν τα πεδία συνεργασίας μεταξύ τους.

Ο  ITGI που είναι το πρώτο κομμάτι του Νοτίου
Διαδρόμου μεταφοράς Αερίου, ταυτόχρονα είναι μείζονος σημασίας για την
μεταφορά του αζερικού αερίου στην Νοτιοανατολική Ευρώπη. Μέσω του
σχεδίου αναμένεται να μεταφερθούν 3 δις κ.μ. στην Ελλάδα και 8 δις κ.μ.
φυσικού αερίου  στην Ιταλία μέσω της Τουρκίας.

Το Σχέδιο του Αγωγού Φυσικού Αερίου Nabucco

Συνεχίζονται ακόμη οι εργασίες για το σχέδιο που
προβλέπει την μεταφορά του φυσικού αερίου στην Αυστρία μέσω
Τουρκίας-Βουλγαρίας-Ρουμανίας και Ουγγαρίας. Στο πλαίσιο αυτό στις 13
Ιουλίου 2009 υπογράφηκε στην  Ankara η Διακρατική Συμφωνία για το
Nabucco. Η συμφωνία τέθηκε σε ισχύ την 1η Αυγούστου 2010 μετά την
ολοκλήρωση της διαδικασίας έγκρισης στις συμμετέχουσες χώρες. Οι
διαπραγματεύσεις που διεξάγονταν μεταξύ της Nabucco International
Company και των συμμετεχόντων χωρών όσον αφορά την Συμφωνία για την
Υποστήριξη του Σχεδίου (ΣΥΣ) ολοκληρώθηκαν σε όλες τις χώρες και στις 8
Ιουνίου 2011 υπογράφηκαν οι Συμφωνίες για την Υποστήριξη του Σχεδίου με
μια τελετή που πραγματοποιήθηκε στο Kayseri.
Τα 2.000 χλμ. του αγωγού συνολικού μήκους 3.300 χλμ.
σχεδιάζεται να διασχίσουν τα τουρκικά εδάφη. Η οριστική και μέγιστη
δυνατότητα μεταφοράς φυσικού αερίου του αγωγού προβλέπεται να είναι 31
δις κ.μ. ετησίως.

Το Σχέδιο του Αγωγού Αραβικού Φυσικού Αερίου
Ο αγωγός που προβλέπεται να μεταφέρει το αιγυπτιακό
αέριο στην Τουρκία μέσω Ιορδανίας και Συρίας σχεδιάζεται να έχει την
δυνατότητα μεταφοράς 10 δις. κ.μ. φυσικού αερίου ετησίως. Συνεχίζονται
οι εργασίες για την ολοκλήρωση του τμήματος μεταξύ της Συρίας και της
Τουρκίας (Αγωγός Χαλέπι-Kilis) του αγωγού που είναι ήδη σε λειτουργία
μεταξύ της Αιγύπτου και της Συρίας.

Το Σχέδιο του Διαδρόμου Φυσικού Αερίου Ιράκ-Τουρκίας
Το Ιράκ κατέχει μια σημαντική θέση για την υλοποίηση
του Νοτίου Διαδρόμου μεταφοράς Αερίου. Η Συμφωνία για το Νότιο Διάδρομο
Αερίου που υπέγραψαν η Τουρκία και το Ιράκ στις 15 Οκτωβρίου 2009 και
στο οποίο γίνεται αναφορά στο Σχέδιο Nabucco έφερε στην επικαιρότητα την
μεταφορά του ιρακινού αερίου στην Τουρκία και την μεταφορά της στην
Ευρώπη μέσω της Τουρκίας. Από την άλλη ο Πρωθυπουργός του Ιράκ κατά την
υπογραφή της Διακρατικής Συμφωνίας για το Nabucco δεσμεύτηκε, ανάλογα με
τις εξελίξεις στον ιρακινό ενεργειακό τομέα, να προμηθεύσει το 50% του
αερίου που έχει ανάγκη το σχέδιο Nabucco.

Το Σχέδιο του Αγωγού Αργού Πετρελαίου Samsun-Ceyhan
Ο αγωγός που σχεδιάζεται να κατασκευαστεί ξεκινά από
το Ünye στα ανατολικά της  Samsun και καταλήγει στο Sivas, στη συνέχεια
ακολουθεί μια παράλληλη πορεία με τον αγωγό αργού πετρελαίου
Μπακού-Τιφλίδα-Ceyhan. Το 45% του αγωγού είναι παράλληλο στον BTC και
για το λόγο αυτό μπορεί να επωφεληθεί από το δικαίωμα διάβασης. Η
κατασκευή του σχεδίου έχει ανατεθεί στην TAPCO (The Trans Anatolian
Pipeline Company), μια σύμπραξη των εταιρειών Çalık Enerji-ENI. Η τελετή
θεμελίωσης του σχεδίου πραγματοποιήθηκε στις 24 Απριλίου 2007 στο 
Ceyhan. Ο αγωγός μήκους 550 χλμ. προβλέπεται να μεταφέρει στο λιμάνι του
Ceyhan 60 εκατομμύρια τόνους πετρελαίου ετησίως. Το σχέδιο αποσκοπεί να
διευκολύνει την μεταφορά ενός μέρους του πετρελαίου της Κασπίας
Θάλασσας κατευθείαν στον τερματικό σταθμό στο Ceyhan και από εκεί στις
παγκόσμιες αγορές και συνεπώς στην αποσυμφόρηση των Τουρκικών Στενών.
Στις 24 Σεπτεμβρίου ξεκίνησαν οι συνομιλίες με τη ρωσική πλευρά στη
Μόσχα για την υπογραφή μιας Διακρατικής Συμφωνίας (IGA) που αφορά το
σχέδιο Samsun-Ceyhan. Συνεχίζονται οι συναντήσεις.

III. Οι Σχέσεις Τουρκίας-ΕΕ στο πλαίσιο της Ενέργειας
Το σχέδιο του αγωγού φυσικού αερίου Nabucco που
βασίζεται στις αρχές της αλληλεγγύης, της αλληλεξάρτησης και της
αμοιβαίας ισότητας και που θα συμβάλει στην ενεργειακή ασφάλεια της
Τουρκίας και της Ευρώπης, θα οδηγήσει και στην ανάπτυξη των σχέσεων
μεταξύ της Τουρκίας και της ΕΕ.

Από την άλλη, στις 9 Σεπτεμβρίου 2009 ξεκίνησαν οι
ενταξιακές διαπραγματεύσεις στην Συνθήκη της Ενεργειακής Κοινότητας
(ΣΕΚ). Η Τουρκία περιμένει από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να λάβει υπόψη της
την διαφορετική από τις άλλες χώρες κατάσταση της στο θέμα της ΣΕΚ.
Έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία ελέγχου από την ΕΕ για το άνοιγμα του κεφαλαίου της Ενέργειας.
Από την άλλη συνεχίζονται οι εργασίες για την
δημιουργία μιας συγχρονισμένης σύνδεσης με το δίκτυο του ENTSO-E
(Ευρωπαϊκό Δίκτυο Διαχειριστών Συστημάτων Μεταφοράς-UCTE με την παλιά
της ονομασία) και τον Σεπτέμβριο του 2010 ξεκίνησε με επιτυχία η
συγχρονισμένη δοκιμαστική λειτουργία με το ENTSO-E.

IV. Εμπλουτισμός του Χαρτοφυλακίου της Εθνικής Ενεργειακής Προσφοράς
Η Τουρκία κινούμενη με τους στόχους της μείωση της
εξάρτησης από το εξωτερικό στην ενέργεια, την αύξηση στο ανώτατο επίπεδο
της χρήσης των εγχώριων πόρων και την καταπολέμηση της κλιματικής
αλλαγής, εξακολουθεί να προωθεί δράσεις για να αυξήσει το μερίδιο των
ανανεώσιμων ενεργειακών πηγών στον χαρτοφύλακα ενεργειακής προσφοράς 
και να προσθέσει στο ενεργειακό καλάθι και την πυρηνική ενέργεια.

Η Τουρκία που διαθέτει ένα σημαντικό δυναμικό από την
άποψη της ανανεώσιμης ενέργειας, βρίσκεται στην 7η θέση παγκοσμίως και
στην 1η στην Ευρώπη με το γεωθερμικό δυναμικό της. Πέρα από αυτήν την
ενεργειακή πηγή, η Τουρκία αποδίδει προτεραιότητα επίσης στην ανάπτυξη
των υδροηλεκτρικών πηγών και της αιολικής και ηλιακής ενέργειας. Στο
πλαίσιο αυτό και βάσει του Στρατηγικού Εγγράφου για την Αγορά Ηλεκτρικής
Ενέργειας και την Ασφάλεια της Προσφοράς που εγκρίθηκε στις 18 Μαΐου
2009 στοχεύετε να ανέρθει στα 20.000 MW το εγκατεστημένο δυναμικό
αιολικής ενέργειας και στο 600 MW το δυναμικό γεωθερμικής ενέργειας
καθώς επίσης ένα κομμάτι τουλάχιστον το 30% του ηλεκτρισμού να καλυφθεί
από την ανανεώσιμη ενέργεια.
Από την άλλη ως μια ένδειξη της σημασίας που αποδίδει
η Τουρκία στην ανάπτυξη των πηγών ανανεώσιμης ενέργειας, έγινε ένα από
τα ιδρυτικά μέλη του Διεθνούς Οργανισμού Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας
(IRENA) με τη συμφωνία που υπογράφηκε μετά το πέρας της διάσκεψης που
διοργανώθηκε στη Βόννη στις 26 Ιανουαρίου 2009.

V. Πυρηνική Ενέργεια
Στις μέρες μας που καθίσταται ολοένα και περισσότερο
σημαντική η όσο το δυνατόν περισσότερη ενεργειακή ανεξαρτησία, έχει
αυξηθεί το ενδιαφέρον για την πυρηνική ενέργεια και έχει εμφανιστεί η
έννοια «πυρηνική αναγέννηση». Παράλληλα με αυτές τις εξελίξεις η Τουρκία
συνεχίζει τις προετοιμασίες για να προσθέσει την πυρηνική ενέργεια στην
εθνική ενεργειακή συνιστώσα. Στο πλαίσιο αυτό η εγκατεστημένη ισχύς
πυρηνικής ενέργειας της Τουρκίας προβλέπεται να αυξηθεί στα 10.000 MW
μέχρι το 2030. Για την εκπλήρωση του συγκεκριμένου στόχου ο πρώτος
πυρηνικός σταθμός σχεδιάζεται να κατασκευαστεί στο Akkuyu της Mersin και
ο δεύτερος στο Sinop, στις 12 Μαΐου 2010 υπογράφηκε μια Διακρατική
Συμφωνία με την Ρωσική Ομοσπονδία για την κατασκευή ενός πυρηνικού
σταθμού παραγωγής ενέργειας στο Akkuyu.

Η χώρα μας λαμβάνει με μεγάλη ευαισθησία όλα τα
αναγκαία μέτρα για την ασφαλέστερη παραγωγή πυρηνικής ενέργειας. Θα
χρησιμοποιηθεί η πιο προηγμένη τεχνολογία και οι πιο προηγμένοι μέθοδοι
για την ασφάλεια των σταθμών πυρηνικής ενέργειας που σχεδιάζεται να
κατασκευαστούν στη χώρα μας. Φυσικά και θα εξαγάγουμε τα αναγκαία
διδάγματα από τα όσα συνέβησαν στον σταθμό Φουκουσίμα μετά τον σεισμό
και το καταστροφικό τσουνάμι που έπληξε την Ιαπωνία και θα βρίσκονται
στο ανώτατο επίπεδο τα θέματα που αφορούν την ασφάλεια των πυρηνικών
σταθμών.

 TRT-ΦΩΝΗ ΤΗΣ ΤΟΥΡΚΙΑΣ
*Επίσημο Οργανο προπαγάνδας του Τουρκικού Κράτους

Γενικά θέματα

Γιάννος Χαραλαμπίδης στη Σημερινή: Μήλον της Έριδος η Κύπρος για την ασφάλεια Τουρκίας – Ισραήλ

Τα «Ταϊφούν» περιπολούν για την ασφάλεια του Ισραήλ και αναχαιτίζουν πυραύλους του Ιράν από τον τουρκικό εναέριο χώρο στην περιοχή της Αλεξανδρέττας και στη Συρία, όπου υπάρχουν στόχοι της Χεζμπολάχ

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

ΠΗΓΗ: ΣΗΜΕΡΙΝΗ

Η Μέση Ανατολή είναι στις φλόγες και, μετά την επίθεση των Ιρανών με βαλλιστικούς πυραύλους σε βάρος του Ισραήλ, ξεκίνησε επίθεση των Ισραηλινών στον Βόρειο Λίβανο, ενώ αναμένονται και τα αντίποινα σε βάρος της Τεχεράνης.

Γράφει ο Γιάννος Χαραλαμπίδης

Τα «Ταϊφούν» περιπολούν για την ασφάλεια του Ισραήλ και αναχαιτίζουν πυραύλους του Ιράν από τον τουρκικό εναέριο χώρο στην περιοχή της Αλεξανδρέττας και στη Συρία, όπου υπάρχουν στόχοι της Χεζμπολάχ

Τουρκία και Ακρωτήρι

Η Τουρκία επιχαίρει από την κατατριβή του Ισραήλ και του Ιράν. Μπορεί μεν ο Ερντογάν να χαρακτηρίζει τον Νετανιάχου ως εγκληματία πολέμου, αλλά συνεργάζεται με τους Βρετανούς και δη με τα μαχητικά «Ταϊφούν», που επιχειρούν από τις Βάσεις Ακρωτηρίου και:

1) Περιπολούν από τον κόλπο της Αλεξανδρέττας εντός του τουρκικού εναέριου χώρου, με την άδεια της Άγκυρας, προς τη Συρία, όπου υπάρχουν στόχοι της Χεζμπολάχ, καθώς και προς το Ιράκ. 2) Συμμετέχουν στις αναχαιτίσεις των ιρανικών πυραύλων και drones στις επιθέσεις, που δέχεται το Ισραήλ από το Ιράν και συλλέγουν πληροφορίες. 3) Καμιά αμφιβολία δεν υπάρχει για τη συνεργασία των Βάσεων με τις τουρκικές ένοπλες δυνάμεις όταν ενεργούν τα «Ταϊφούν» είτε για επιτήρηση είτε για να προστατεύσουν με οποιονδήποτε τρόπο το Ισραήλ. Ή για να στραφούν σε βάρος της Χεζμπολάχ.

Τόσο οι Βάσεις Ακρωτηρίου όσο και του Αγίου Νικολάου είναι στρατηγικής σημασίας, διότι από τις μεν πρώτες, εκτός των άλλων, ενεργούν ακόμη τα θρυλικά κατασκοπευτικά U2 ως συμπληρωματικά των δορυφόρων, στις δε δεύτερες υπάρχει το Έχελον ως κέντρο συλλογής και επεξεργασίας πληροφοριών. Εκ των πραγμάτων, η Κύπρος, λόγω Βάσεων, τελεί υπό καθεστώς απειλής. Χωρίς να διαθέτει αξιόπιστη εναέρια αποτροπή, αφού οι ρωσικοί TOR-M1 και BUK μερικώς μπορούν να επιχειρήσουν. Ακόμη και αν στραφούν για ν’ αποκρούσουν την ιρανική απειλή ή αυτήν της Χεσμπολάχ, δεν θα μπορούν να καλύπτουν την όποια τουρκική επί της οποίας είναι προσαρμοσμένα τα συστήματα αυτά. Λόγω του κενού που υπάρχει στην αεράμυνα είχε κλείσει η αγορά του αντιαεροπορικού συστήματος BARAK με πυραύλους 35, 70 και 150 χιλιομέτρων. Η κυπριακή Κυβέρνηση αγόρασε το BARAK με πυραύλους των 70 χιλιομέτρων. Με τον πόλεμο στη Γάζα και στον Λίβανο, η παράδοση του συστήματος δεν είναι βέβαιο εάν θα καθυστερήσει ή όχι. Ούτως ή άλλως, η Κυπριακή Δημοκρατία μετά την άρση του εμπάργκο στο στρατιωτικό υλικό από τις ΗΠΑ θα ήταν δυνατό να ζητήσει ακόμη και «Πάτριοτ» ή άλλα σχετικά οπλικά συστήματα αεράμυνας από ευρωπαϊκά κράτη. Επί του παρόντος, τόσο η αεράμυνα των Βάσεων όσο και της Κύπρου ολόκληρης στηρίζεται στον πολεμικό στόλο των ΗΠΑ και των συμμάχων τους, που βρίσκονται στ’ ανοιχτά της Κύπρου. Ως εκ τούτου, θα ήταν μέγα πλήγμα εάν επέτρεπαν ή στη Χεζμπολάχ ή στο Ιράν να κτυπήσει τις Βρετανικές Βάσεις. Εκ των πραγμάτων, η Κύπρος λόγω Βάσεων καλύπτεται, όπως είχαμε ήδη γράψει από την αρχή της κρίσης, κάτω από την Ατσάλινη Αεράμυνα των ΗΠΑ.

Το μήλον της Έριδος

Η Τουρκία δεν είναι άμεσα εμπλεκόμενη στις συγκρούσεις στη Γάζα και στον Λίβανο, όμως υπάρχει μια πολεμική ρητορική που εγείρει το εξής ερώτημα: Μπορεί ή όχι η Τουρκία να κτυπήσει το Ισραήλ, όπως αρχικά απειλούσε ο Τούρκος Πρόεδρος, ο οποίος, όμως, μετά τις τελευταίες εξελίξεις, εμφανίζεται ως να τελεί υπό την απειλή του «σιωνιστικού επεκτατισμού», όπως ισχυρίζεται;

Σε αυτό το παιχνίδι, η Κύπρος καθίσταται γεωστρατηγικό και γεωπολιτικό μήλον της Έριδος, αφού:

1) Αποτελεί το νότιο τμήμα της νήσου, τη μοναδική έξοδο, που διαθέτει το Ισραήλ, λόγω της έλλειψης στρατηγικού βάθους, που είναι περικυκλωμένο από τους Άραβες και την Τουρκία. Άρα ο άξονας προς τη Σούδα μέσω Κύπρου είναι ζωτικός χώρος όχι μόνο για το Ισραήλ, αλλά και για τις ΗΠΑ και τους ΝΑΤΟϊκούς συμμάχους τους. Απόδειξη τούτου συνιστά η συγκέντρωση του 6ου στόλου ως αποτέλεσμα της κρίσης στη Μέση Ανατολή.

2) Αποτελεί ασπίδα και εμφανίζεται ως το αβύθιστο για την Τουρκία αεροπλανοφόρο, καθώς και αναπόσπαστο τμήμα της «Γαλάζιας Πατρίδας».

3) Αποτελεί ασπίδα για την Τουρκία από επιθέσεις που θα ήταν δυνατό να δεχτεί μέσω Κύπρου, εξ ου και η άρνησή της να δεχθεί την παρουσία ελληνικού στρατού και οι διαμαρτυρίες για την όποια στρατιωτική συνεργασία της Κύπρου με το Ισραήλ. Είναι όμως και για το Ισραήλ ασπίδα.

Γιατί;

Διότι, ουδόλως θα ήθελε το Ισραήλ:

Α) Να πέσει η Κύπρος στον πλήρη έλεγχο της Τουρκίας και δη μέσω μιας ομοσπονδιακής ή συνομοσπονδιακής λύσης, με τον πλήρη γεωπολιτικό έλεγχο του νησιού από την Άγκυρα.

Β) Να εγκατασταθούν στην Κύπρο τουρκικά πυραυλικά συστήματα, που θα στοχεύουν το Ισραήλ.

Τα πλεονεκτήματα του Ισραήλ

Το ερώτημα εάν μπορεί να κτυπήσει και να κάνει πόλεμο η Τουρκία με το Ισραήλ απαντάται ως εξής: Η Άγκυρα έχει τη δυνατότητα: 1) Να διενεργήσει επίθεση με την αεροπορία της ή με τη συσσώρευση στόλου. 2) Να κτυπήσει με πυραύλους και δη «Ταϊφούν» με βεληνεκές της τάξης των 600 χιλιομέτρων, όταν αυτά θα είναι επιχειρησιακά διαθέσιμα (αυτά εισήλθαν ήδη σε γραμμή παραγωγής από τον Μάιο του 2023 ).

Όμως η οποιαδήποτε τουρκική επίθεση: Α) Βρίσκεται σε αντίθεση με τα συμφέροντα των ΗΠΑ, που θέτουν υπό την προστασία τους και τον 6ο Στόλο το Ισραήλ, οπότε δεν θα επιτρέψουν στην Τουρκία μια τέτοια δράση. Β) Οτιδήποτε διενεργηθεί από αέρος, είτε είναι από μαχητικά είτε από πυραυλικά συστήματα, θα ήταν δυνατό να αντιμετωπιστεί επιτυχώς από το Ισραήλ είτε με τους arrow και με το “iron dome” είτε με τα πλοία των συμμαχικών δυνάμεων και δη των ΗΠΑ, καθώς και με την ισραηλινή αεροπορία, η οποία υπερτερεί της τουρκικής.

Πύραυλοι και Τεχνητή Νοημοσύνη

Από την άλλη πλευρά το Ισραήλ υπερέχει στην αεροπορία και στα πυραυλικά συστήματα. Στην αεροπορία, εκτός των F-15 και F-16, διαθέτει και τα F-35, οπότε μπορεί να δράσει αναλόγως και με βάθος πυρός. Συν του ότι: i) Τα ισραηλινά F-35 είναι τα μόνα των οποίων οι υπολογιστές και λοιπά συστήματα δεν βρίσκονται κάτω από τον έλεγχο των ΗΠΑ. ii) Η Τουρκία έχει πρόβλημα με την αεράμυνά της επί του παρόντος. Εξ ου και η αγορά των S-400, χωρίς όμως να παρέχει πλήρη κάλυψη, καθώς και η απόφαση που λήφθηκε στις 6.8.2024 για την κατασκευή του τουρκικού “iron dome”. iii) Το Ισραήλ διαθέτει αριθμό επιθετικών πυραύλων μέσου και μακρούς βεληνεκούς, από τους LORA με βεληνεκές 280 χιλιόμετρα ώς τους Jericho – 3 (Ιεριχώ) με βεληνεκές μεταξύ των 4,800 χλμ και 6,500 χιλιομέτρων. iv) Καμιά αμφιβολία δεν υπάρχει ότι το Ισραήλ υπερέχει στους τομείς του κυβερνοχώρου και της Τεχνητής Νοημοσύνης (πάσης φύσεως drones).

Ζώνες ασφαλείας και περιφερειακές δυνάμεις

Υπό αυτές τις συνθήκες και λαμβανομένου υπόψη ότι οι δυο χώρες δεν έχουν σύνορα, το πλεονέκτημα ανήκει στο Ισραήλ. Και όχι στην Τουρκία, η οποία στηρίζει τόσο τη Χαμάς όσο και τη Χεζμπολάχ, διότι θέλει την κατατριβή του Ισραήλ. Η Άγκυρα βολεύεται από το οπλοστάσιο και δη τους πυραύλους της Χεζμπολάχ, των οποίων το βεληνεκές καλύπτει και την Κύπρο. Εξ ου και οι απειλές του μ. Χασάν Νασράλα, ότι η Κύπρος ήταν εν δυνάμει στόχος λόγω των στρατιωτικών της σχέσεων με το Ισραήλ. Ήταν μια απειλή «made in Turkey», στη λογική του “proxy war”. Η εξουδετέρωση του οπλοστασίου της Χεσμπολάχ από το Ισραήλ είναι προς όφελος της Κύπρου, αλλά όχι προς όφελος του Ιράν και της Τουρκίας, η οποία δεν θέλει την εδραίωση του Ισραήλ στην περιοχή και την εξάλειψη των τρομοκρατικών απειλών. Δεν θα ήθελε να δει ούτε τον τερματισμό της σύγκρουσης μεταξύ Ιράν και Ισραήλ, διότι η κατατριβή των δυο χωρών, που συνιστούν περιφερειακές δυνάμεις, είναι για ευνόητους λόγους προς όφελος της Άγκυρας, η οποία εδραιώνεται και στην περιοχή της Συρίας, χωρίς ταυτοχρόνως να επιθυμεί τη δημιουργία ζώνης ασφαλείας στον Βόρειο Λίβανο. Πώς όμως θα ασκήσει κριτική στο Ισραήλ, όταν κατέχει την Κύπρο και όταν έχει ήδη υπό κατοχή τμήμα της Συρίας στη λογική της ζώνης ασφαλείας;

Οι θαλάσσιες οδοί…

Η Τουρκία ελέγχει την περιοχή από τη Μαρμαρίδα ώς την Αλεξανδρέττα στην πρακτική της τουρκικής λίμνης ως τμήμα της «Γαλάζιας Πατρίδας» με μια σειρά από ναυτικές και αεροπορικές Βάσεις στα παράλιά της (Ντάλαμα, Μερσίνα, Άδανα, κ.λπ) και την Κύπρο ως αβύθιστο αεροπλανοφόρο. Η Καρπασία και η Αμμόχωστος έχουν ιδιαίτερη σημασία για τις θαλάσσιες οδούς και δη εκείνες προς την Αλεξανδρέττα, που προτού καταλήξουν εκεί αποκλίνουν προς Ισραήλ, Λίβανο και Συρία. Η Τουρκία θα ήθελε να έχει πρόσβαση στη θάλασσα και μέσω Συρίας, ενώ, ταυτοχρόνως, ουδόλως θα επιθυμούσε τη ζώνη ασφαλείας του Ισραήλ, διότι διευρύνει τον έλεγχο παράλιων περιοχών και ενισχύει τον έλεγχο της θαλάσσιας οδού προς την Αλεξανδρέττα. Μέσα σε αυτό το σκηνικό, ο Ερντογάν εμφανίζεται ως να είναι απειλούμενος από το Ισραήλ, λόγω της εισόδου του στον Λίβανο. Η Τουρκία επιδιώκει τον έλεγχο των θαλασσίων οδών από και προς το Σουέζ και δεν είναι καθόλου τυχαίο ότι επεκτείνει τη λεγόμενη ΑΟΖ του ψευδοκράτους προς τις νότιες θάλασσες, καθώς και προς τη γραμμή Κρήτη, Κάρπαθος και Ρόδος, όπου βρίσκονται οι πύλες του Αιγαίου.

 

χαρτης 1 .jpg

 

Ο χάρτης δείχνει τα θαλάσσια δρομολόγια από το Σουέζ προς διάφορες κατευθύνσεις στην Ανατολική Μεσόγειο είτε προς Κύπρο είτε προς Αιγαίο είτε προς άλλες χώρες της περιοχής και δη προς την Αλεξανδρέττα. Η Τουρκία στοχεύει στον πλήρη έλεγχο των οδών αυτών. Θεωρεί την Κύπρο δεδομένη και σημαντικό τον έλεγχο των πυλών του Αιγαίου, όπως και της Κύπρου καθώς και της Καρπασίας. Πολύ, δε, θα ήθελε η Τουρκία να βγει μέσω Συρίας στη θάλασσα. Καθόλου δεν επιθυμούσε τη δημιουργία κουρδικής περιοχής με πρόσβαση στη θάλασσα. Στην παρούσα φάση η Άγκυρα δεν θα ήθελε να δει την ενίσχυση του Ισραήλ στην περιοχή και δη μέσω της αύξησης ενός παράλιου τμήματος του Λιβάνου, που θα εμπίπτει σε αυτό που ονομάζει ζώνη ασφαλείας με βάθος ώς 50 χιλιόμετρα.

 

Maritime Map 03 ΟΚΤ 2024.jpg

 

Ο χάρτης αποτυπώνει τη νέα διάταξη των ναυτικών αμερικανικών δυνάμεων και των λοιπών συμμαχικών στην περιοχή του Περσικού Κόλπου, στα στενά του Ορμούζ, στην Ερυθρά θάλασσα και στην Ανατολική Μεσόγειο. Εκ των πραγμάτων, οι Βρετανικές Βάσεις είναι εν δυνάμει στόχος για το Ιράν και τη Χεζμπολάχ. Και, λόγω των κενών της κυπριακής αεράμυνας, ο στόλος των ΗΠΑ είναι αυτός που προσφέρει ατσάλινο θόλο για την αναχαίτιση ενδεχόμενης επίθεσης είτε με πυραύλους είτε με drones.

 

XARTHS 1.jpg

 

Ο χάρτης αυτός αποτυπώνει τη ζώνη ασφαλείας που επιδιώκει να δημιουργήσει στον Λίβανο για να περιορίσει την απειλή της Χεζμπολάχ. Πρόκειται για τα όρια που τελούν κάτω από τον έλεγχο της UNIFIL, η οποία, όμως, αδυνατεί να βάλει χαλινάρι στη Χεζμπολάχ. Οι εντολές της UNIFIL από το Συμβούλιο Ασφαλείας έχουν, μεταξύ άλλων, ως στόχο να βοηθήσουν: α) στην κατάπαυση του πυρός, στην επιστροφή των Λιβανέζων στα σπίτια τους που είχαν αναγκαστεί να φύγουν λόγω εχθροπραξιών και β) τον νόμιμο στρατό του Λιβάνου να ανακτήσει τον έλεγχο της κατάστασης μετά την αποχώρηση των Ισραηλινών και όχι να επιτρέπει την κυριαρχία της Χεζμπολάχ.

 

FLIGHT RADAR.jpg

 

Οι δυο φωτογραφίες, ημερομηνίας 2/10/2024 από το flightradar24, απεικονίζουν πώς ο Ερντογάν, ενώ από τη μια πυροβολεί φραστικά το Ισραήλ, στην πράξη κάνει πλάτες στις Βρετανικές Βάσεις, που βρίσκονται στην Κύπρο, των οποίων τα αεροσκάφη (Eurofighter Typhoon) αναλαμβάνουν την ασφάλεια της περιοχής, επιχειρώντας από τον τουρκικό εναέριο χώρο για την αναχαίτιση ιρανικών πυραύλων. Μάλιστα, η δεύτερη δείχνει πώς βρετανικό αεροσκάφος ανεφοδιασμού (KC2 Voyager) βρίσκεται εντός του τουρκικού εναέριου χώρου. Για ποιο λόγο άραγε;

 

*Δρ των Διεθνών Σχέσεων

ΠΗΓΗ: Σημερινή

Συνέχεια ανάγνωσης

Γενικά θέματα

Reuters: Το Ιράν προσλαμβάνει τρομοκράτες για χτυπήμα σε Ευρώπη και ΗΠΑ! Η αποτροπή χτυπήματος στην Ελλάδα

Την υπόθεση της απόπειρας τρομοκρατικού χτυπήματος στην Αθήνα τον Μάρτιο του 2023 επαναφέρει με νέο δημοσίευμά του το Reuters.

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Στα τέλη του περσινού Μαρτίου ύστερα από συνεργασία της ΕΥΠ με τη Μοσάντ είχαν συλληφθεί δύο Πακιστανοί, που φέρεται να σχεδίαζαν τρομοκρατική επίθεση σε εβραϊκό εστιατόριο- συναγωγή στο κέντρο της Αθήνας.

Την υπόθεση της απόπειρας τρομοκρατικού χτυπήματος στην Αθήνα τον Μάρτιο του 2023 επαναφέρει με νέο δημοσίευμά του το Reuters. Το ειδησεογραφικό πρακτορείο σε ένα αναλυτικό ρεπορτάζ περιγράφει το πώς το Ιράν προσλαμβάνει τρομοκράτες για πλήγματα σε Ευρώπη και ΗΠΑ.

Στα τέλη του περσινού Μαρτίου ύστερα από συνεργασία της ΕΥΠ με τη Μοσάντ είχαν συλληφθεί δύο Πακιστανοί, που φέρεται να σχεδίαζαν τρομοκρατική επίθεση σε εβραϊκό εστιατόριο- συναγωγή στο κέντρο της Αθήνας.

Υπήρχε μάλιστα η πληροφορία ότι οι δύο άνδρες θα πληρώνονταν με 16.000 ευρώ για κάθε νεκρό, γι’ αυτό και σχεδίαζαν μαζικό χτύπημα.

«Καθώς η σύγκρουση Ιράν-Ισραήλ εντείνεται, η Τεχεράνη ταράζει τη Δύση με ένα κύμα απόπειρων χτυπημάτων και απαγωγών εναντίον στόχων στην Ευρώπη και τις Ηνωμένες Πολιτείες», αναφέρει το Reuters.

Η Ουάσιγκτον και οι σύμμαχοί της έχουν αναφέρει μια απότομη αύξηση τέτοιων συνωμοσιών που συνδέονται με την Ισλαμική Δημοκρατία. Από το 2020, υπήρξαν τουλάχιστον 33 απόπειρες δολοφονίας ή απαγωγής στη Δύση, στις οποίες οι τοπικές ή ισραηλινές αρχές ισχυρίζονται ότι συνδέεται με το Ιράν, διαπίστωσε το Reuters εξετάζοντας δικαστικά έγγραφα και επίσημες ανακοινώσεις.

Μεταξύ των πρόσφατων φερόμενων στόχων: ένα κτίριο που στεγάζει ένα εβραϊκό κέντρο και ένα εστιατόριο kosher στο κέντρο της Αθήνας. Από το κρησφύγετό του στο Ιράν, ένας Πακιστανός ονόματι Σαγιέντ Φαχάρ Αμπάς στρατολόγησε έναν παλιό γνώριμο που ζούσε στην Ελλάδα και τον οδήγησε να επιτεθεί στον χώρο, ισχυρίζονται οι ερευνητές σε έγγραφα που υποβλήθηκαν στις δικαστικές αρχές της υπόθεσης και τα οποία περιήλθαν στην κατοχή του Reuters. Ο Αμπάς είπε στην επαφή του ότι εργαζόταν για μια ομάδα που θα πλήρωνε περίπου 15.000 ευρώ ανά φόνο.

Σε μια ανταλλαγή WhatsApp τον Ιανουάριο του 2023 που περιγράφεται λεπτομερώς στα έγγραφα, οι δύο άνδρες συζήτησαν εάν θα χρησιμοποιήσουν εκρηκτικά ή εμπρησμό στην επίθεση. Ο Αμπάς τόνισε την ανάγκη παροχής αποδείξεων για απώλειες μετά το πλήγμα. «Υπάρχουν μυστικές υπηρεσίες», είπε, χωρίς να κατονομάσει. «Κάντε τη δουλειά με τρόπο που δεν αφήνει κανένα περιθώριο».

Τα έγγραφα που δεν είχαν αναφερθεί προηγουμένως περιλαμβάνουν εκατοντάδες σελίδες αποδεικτικών στοιχείων που συγκεντρώθηκαν κατά τη διάρκεια της προανακριτικής έρευνας στην Ελλάδα, συμπεριλαμβανομένων καταθέσεων μαρτύρων, αστυνομικών καταθέσεων και λεπτομερειών μηνυμάτων WhatsApp.

Οι ελληνικές αρχές συνέλαβαν τον Σιέντ Ιρτάζα Χάιντερ και έναν άλλο Πακιστανό πέρυσι, λέγοντας ότι η αστυνομία βοήθησε στην εξάρθρωση ενός τρομοκρατικού δικτύου που κατευθυνόταν από το εξωτερικό και είχε σκοπό να προκαλέσει «ανθρώπινη απώλεια». Οι δύο άνδρες αντιμετωπίζουν κατηγορίες για τρομοκρατία. Αρνούνται τις κατηγορίες.

Ο Χάιντερ, ο οποίος αφέθηκε ελεύθερος από την προφυλάκιση αυτή την άνοιξη με περιορισμούς, λέει ότι είναι αθώος. Σε συνέντευξή του, ο 28χρονος είπε στο Reuters ότι έστειλε στον Αμπάς εικόνες του κτιρίου αλλά εμπόδισε σκόπιμα να πραγματοποιήσει οποιαδήποτε επίθεση, ελπίζοντας να πληρωθεί χωρίς να βλάψει κανέναν.

Συνέχεια ανάγνωσης

Γενικά θέματα

Analysis: How Iran’s Ballistic Missiles Strike Israel?

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

The U.S. traced the launch location to a valley south of the Iranian city of Shiraz.
Eran has launched its largest-ever attack on Israel, firing 180 ballistic missiles
These missiles travelled more than 1000 Miles from this Valley to reach Israel most populated city and military sights.

Fattah-2, the successor to the Fattah-1, It was used for the first time and is one of Iran’s advanced missile systems.
This missile is equipped with a —inside it is the warhead—which detaches and allows the missile to maneuver and glide at speeds between Mach 5 and 10.
The missile has a range of around 1,500 km, only slightly more than its predecessor, the Fattah-1.
What sets it apart from other ballistic missiles is its ability to accelerate outside the Earth’s atmosphere, while its aerodynamic control surfaces enable steering to evades the famous Arrow Missiles Defense system made by Israel.

Συνέχεια ανάγνωσης

Ινφογνώμων

Infognomon Logo

Περιηγηθείτε στα κορυφαία βιβλία του βιβλιοπωλείου μας

Προβολή όλων

Δημοφιλή