Ακολουθήστε μας

Γενικά θέματα

Μην κάνετε στην Τεχεράνη ό,τι και στην Βαγδάτη Πώς θα αποφευχθεί η επανάληψη της ιρακινής πανωλεθρίας

Δημοσιεύτηκε

στις

Ο πόλεμος στο Ιράκ μπορεί να φαίνεται σαν ένα ζήτημα του παρελθόντος.
Όμως, σχεδόν δέκα χρόνια μετά την εκκίνηση των μαχών, οι Ηνωμένες
Πολιτείες και οι σύμμαχοί τους χρησιμοποιούν πολιτικές για την
αντιμετώπιση της πρόκλησης του πυρηνικού προγράμματος του Ιράν που είναι
παράξενα παρόμοιες με εκείνες που ακολουθούσαν στο πλαίσιο της
προετοιμασίας για την Επιχείρηση Διαρκής Ειρήνη (Operation Enduring
Freedom). Ακριβώς όπως έκαναν με τον Σαντάμ Χουσεΐν, οι ενδιαφερόμενες
κυβερνήσεις έχουν εφαρμόσει οικονομικές κυρώσεις, διπλωματική απομόνωση
και χαμηλού επιπέδου βία για να αποδυναμώσουν το ιρανικό καθεστώς και να
το αποτρέψουν από το να αποκτήσει πυρηνικά όπλα, με τον μακροπρόθεσμο
στόχο της αλλαγής του καθεστώτος. Στο Ιράκ, και φαινομενικά τώρα στο
Ιράν, η διπλωματία και οι επιθεωρήσεις έγιναν το μέσο για μια
συγκεκριμένη κατάληξη: την δημιουργία ενός casus belli. Η στρατηγική
απέτυχε παταγωδώς στο Ιράκ πριν από μια δεκαετία. Κατά πάσα πιθανότητα
θα αποτύχει επίσης και στο Ιράν.

Αυτό δεν γράφεται για να υποστηριχθεί ότι το Ιράν δεν αποτελεί
απειλή. Η Τεχεράνη έχει φτάσει στο όριο του να αποκτήσει πυρηνικά όπλα.
Τον Αύγουστο, μια έκθεση του Διεθνούς Οργανισμού Ατομικής Ενέργειας
(ΙΑΕΑ) ανέφερε ότι η χώρα έχει 2.100 φυγοκεντρωτές σε ένα υπόγειο χώρο
και έχει εντείνει την παραγωγή πυρηνικών καυσίμων. Για να περιοριστεί το
πυρηνικό πρόγραμμα του Ιράν, τα ενδιαφερόμενα κράτη έχουν εφαρμόσει όλο
και περισσότερο σοβαρές οικονομικές κυρώσεις κατά της ιρανικής
Κεντρικής Τράπεζας και του πετρελαϊκού του τομέα, πραγματοποιώντας
κυβερνο-επιθέσεις σε ιρανικές συσκευές φυγοκέντρησης, και προχωρώντας σε
στοχευμένες δολοφονίες Ιρανών επιστημόνων και μηχανικών. Εν τω μεταξύ,
στην Ιερουσαλήμ και την Ουάσιγκτον, οι ιθύνοντες φαίνεται να
ευθυγραμμίζουν τα χρονικά τους περιθώρια για μια προληπτική επίθεση
[http://nyti.ms/QphdvD]. Στα Ηνωμένα Έθνη, στις αρχές Οκτωβρίου, ο
Ισραηλινός πρωθυπουργός Μπέντζαμιν Νετανιάχου υποστήριξε την θέσπιση
μιας «κόκκινης γραμμής» για την διάδοση των πυρηνικών του Ιράν: Σε
περίπτωση που το Ιράν εμπλουτίσει ουράνιο πέρα από ένα ορισμένο σημείο,
προέτρεψε, ο κόσμος να συμφωνήσει να επιτεθεί. Ευρωπαίοι διπλωμάτες
χαρακτήρισαν την ομιλία του παρόμοια με εκείνη του πρώην υπουργού
Εξωτερικών των ΗΠΑ Κόλιν Πάουελ στα Ηνωμένα Έθνη το 2003, αν και με
χαμηλότερης ποιότητας γραφικές απεικονίσεις…

Όμως, το να κάνει κανείς έκκληση για πόλεμο ενώ εντείνει την πίεση
στο Ιράν, χωρίς να καθορίζει με σαφήνεια τα βήματα που θα μπορούσε να
κάνει η Τεχεράνη για να εκτονώσει την ένταση, αφαιρεί κάθε κίνητρο από
το Ιράν για να αλλάξει τη συμπεριφορά του. Σε βραχυπρόθεσμο επίπεδο, η
εχθρότητα των δυτικών χωρών είναι πιθανό να καταστήσει δυσχερέστερο για
τους μετριοπαθείς Ιρανούς να χαλιναγωγήσουν το πυρηνικό πρόγραμμα της
χώρας. Και, μακροπρόθεσμα, η Τεχεράνη θα αμφισβητεί όλο και περισσότερο
το κατά πόσον το Ιράν θα πρέπει να παραμείνει εντός της Συνθήκης Μη
Διάδοσης των Πυρηνικών ενώ αντιμετωπίζει οικονομικές κυρώσεις, βία και
απομόνωση. Χωρίς ανθρώπους επιτόπου, άλλωστε, θα γίνεται όλο και πιο
δύσκολο να εκτιμηθεί η πραγματική πρόοδος της Τεχεράνης προς το κατώφλι
των πυρηνικών όπλων. Ο κόσμος θα μπορούσε να χάσει την δημιουργία μιας
ιρανικής δυνατότητας απεμπλοκής ή αλλιώς να κάνει ένα ακόμα σοβαρό λάθος
με έναν αδικαιολόγητο πόλεμο.

ΑΦΟΠΛΙΖΟΝΤΑΣ ΤΟΝ ΣΑΝΤΑΜ

Στο τέλος του πολέμου στον Περσικό Κόλπο το 1991, το Συμβούλιο
Ασφαλείας του ΟΗΕ περιέγραψε τους όρους της κατάπαυσης του πυρός μεταξύ
του Ιράκ και της υπό αμερικανική ηγεσία συμμαχίας. Το ψήφισμα 687
υποχρέωσε το Ιράκ να δεχθεί την καταστροφή όλων των χημικών και
βιολογικών του όπλων, όλον τον σχετικό εξοπλισμό και τις εγκαταστάσεις,
καθώς και όλα τα υλικά για πυρηνικά όπλα υπό την εποπτεία διεθνών
επιθεωρητών. Το Ιράκ έπρεπε επίσης να δεχθεί την καθιέρωση ενός
καθεστώτος διεθνούς ελέγχου που θα μπορούσε να επαληθεύσει ότι το Ιράκ
δεν είχε διατηρήσει ή αποκτήσει πυρηνικά, χημικά ή βιολογικά όπλα. Σε
αντάλλαγμα, όταν το Συμβούλιο Ασφαλείας κατέληγε στο συμπέρασμα ότι το
Ιράκ είχε τηρήσει τις υποσχέσεις του, θα προχωρούσε στην άρση του
οικονομικού και εμπορικού (συμπεριλαμβανομένων των καυσίμων) εμπάργκο
που το ψήφισμα 661 του ΟΗΕ είχε επιβάλλει τον Αύγουστο του 1990. Το Ιράκ
αποδέχθηκε επίσημα τη συμφωνία.

Μεταξύ 1991 και 1997, το Ιράκ προχώρησε σταθερά προς τον αφοπλισμό.
Ακόμη και όταν ενεργούσαν έτσι, φυσικά, οι Ιρακινοί ηγέτες δοκίμαζαν την
αποφασιστικότητα της διεθνούς κοινότητας και συχνά εμπόδιζαν τους
επιθεωρητές. Όμως, το καθεστώς ήταν αποφασισμένο να κάνει τα Ηνωμένα
Έθνη να άρει τις κυρώσεις και συνειδητοποίησε ότι η διεθνής κοινότητα θα
παρέμενε δεσμευμένη στην επιβολή των όρων κατάπαυσης του πυρός. Έτσι,
μεταξύ 1995 και 1997, το Ιράκ συνεργάστηκε πιο διεξοδικά. Από τους
πρώτους μήνες του 1997, το Ιράκ είχε ολοκληρώσει τη φάση του αφοπλισμού
της συμφωνίας κατάπαυσης του πυρός και τα Ηνωμένα Έθνη είχαν αναπτύξει
ένα σύστημα παρακολούθησης για την ανίχνευση τυχόν παραβιάσεων του Ιράκ
στις υποχρεώσεις μη διάδοσης πυρηνικών όπλων.

Σε αυτό το σημείο, αρκετά μέλη του Συμβουλίου Ασφαλείας υποστήριξαν
ότι είχε έρθει η ώρα να προβούν σε πλήρη επανεξέταση της προόδου του
Ιράκ στο πλαίσιο της προετοιμασίας για την άρση των κυρώσεων. Αλλά οι
Ηνωμένες Πολιτείες έλαβαν μια διαφορετική στάση. Την άνοιξη του 1997, η
πρώην υπουργός Εξωτερικών των ΗΠΑ Μαντλίν Ολμπράιτ σε μια ομιλία της στο
Πανεπιστήμιο Georgetown δήλωσε ότι ακόμα και αν οι διατάξεις της
συμφωνίας κατάπαυσης του πυρός συμπληρώνονταν, οι Ηνωμένες Πολιτείες δεν
θα συμφωνούσαν στην άρση των κυρώσεων, εκτός εάν ο Σαντάμ είχε
απομακρυνθεί από την εξουσία.

Με την αλλαγή του καθεστώτος να είναι πλέον ένας δεδηλωμένος στόχος
των ΗΠΑ και την χαλάρωση των οικονομικών κυρώσεων εκτός συζητήσεων, ο
Σαντάμ έχασε την διάθεσή του για συνεργασία. Εμπόδιζε τους επιθεωρητές
σε κάθε έλεγχο και τελικά τους έδιωξε μετά από έναν αμερικανο-βρετανικό
βομβαρδισμό το 1998 με στόχο την έδρα του Σαντάμ, την αεράμυνα και τις
δυνάμεις ασφαλείας, βομβαρδισμό που υποτίθεται ότι έγινε για να μειωθεί η
ικανότητα του Ιράκ να παράγει όπλα μαζικής καταστροφής (WMD). Το
Συμβούλιο Ασφαλείας του ΟΗΕ δεν μπορούσε να συσπειρώσει την υποστήριξη
επί του καθεστώτος ελέγχου ή τη μεταρρύθμιση των κυρώσεων, και η
παραπληροφόρηση σχετικά με τις δυνατότητες εξοπλισμού του Ιράκ
εξαπλώθηκε. Το 2003, η κυβέρνηση του George W. Bush χρησιμοποίησε
εσφαλμένες εκτιμήσεις για το ιρακινό πρόγραμμα όπλων μαζικής καταστροφής
και οδήγησε την υπόθεση σε πόλεμο. Λόγω του κενού πληροφόρησης που
ακολούθησε την τετραετή απουσία ελέγχων, οι ισχυρισμοί αυτοί δεν
μπορούσαν να αντικρουστούν εύκολα. Εάν οι ελεγκτές είχαν παραμείνει στη
θέση τους, η διεθνής κοινότητα θα ήταν σίγουρη για το γεγονός ότι η
ικανότητα του Ιράκ να φτιάχνει όπλα μαζικής καταστροφής δεν είχε
αναβιώσει. Ένας δαπανηρός πόλεμος θα μπορούσε να είχε αποφευχθεί.

ΦΡΕΝΑΡΟΝΤΑΣ ΤΗΝ ΠΥΡΗΝΙΚΗ ΑΠΕΙΛΗ

Η προσέγγιση της Δύσης προς το Ιράν σήμερα αντικατοπτρίζει τον τρόπο
με τον οποίο χειρίστηκε το Ιράκ. Τότε, όπως και τώρα, η έμφαση δίνεται
στη δύναμη, την πίεση, και την αποκάλυψη στοιχείων για ένα συνεχιζόμενο
προγράμματος εξοπλισμών. Ωστόσο, οι προκλήσεις είναι διαφορετικές στο
Ιράν. Ήδη, η συνεχής πίεση και η απομόνωση του Ιράν το κάνει λιγότερο
πρόθυμο να συνεργαστεί. Μετά από την αποτυχία των συνομιλιών νωρίτερα
φέτος, το Ιράν δεν είναι πρόθυμο να συμμετάσχει σε υψηλού επιπέδου
διαπραγματεύσεις. Ο επικεφαλής του ΙΑΕΑ εκφράζει τώρα την ελπίδα ότι το
Ιράν θα επιστρέψει στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων. Ωστόσο, οι Ιρανοί
αξιωματούχοι έχουν καθυστερήσει να θέσουν νέα ημερομηνία για τις
συνομιλίες. Πιστεύουν ότι αντιμετωπίζουν έναν μυστικό πόλεμο. Πρόσφατα,
το Ιράν είχε εκφράσει ανησυχίες ότι επιθεωρητές του ΙΑΕΑ περνούν
πληροφορίες από ευαίσθητες ιρανικές στρατιωτικές εγκαταστάσεις στις
κυβερνήσεις τους. Με την κλιμακούμενη πίεση και την ανοικτή συζήτηση στο
Ισραήλ και τις Ηνωμένες Πολιτείες σχετικά με μια ενδεχόμενη επίθεση
εναντίον του Ιράν, είναι απίθανο ότι οι Ιρανοί θα είναι έτοιμοι να
κάνουν μονομερείς παραχωρήσεις.

Το να αφήνεται η διπλωματία να υποβαθμίζεται περαιτέρω σε κουβέντες
σχετικά με πόλεμο, υπονομεύει τις προσπάθειες για τον εντοπισμό – και
την ελπίδα να εμποδίσει – των διαδικασιών δημιουργίας πυρηνικών όπλων
από το Ιράν. Τον περασμένο χειμώνα, οι ηγέτες του Ισραήλ ξεκίνησαν μια
εκστρατεία ενημέρωσης προσπαθώντας να κάνουν την επιλογή του χτυπήματος
κατά του Ιράν να φαίνεται πιο λογική. Ο Νετανιάχου προσπάθησε να
δυσφημίσει τις εκτιμήσεις του ΙΑΕΑ ότι το ιρανικό πυρηνικό πρόγραμμα δεν
είχε επαναληφθεί. Τον περασμένο χειμώνα, ανέφερε ότι οι εκθέσεις των
μυστικών υπηρεσιών παρέπεμπαν σε μια πιο άμεση απειλή. Αλλά δεν υπάρχουν
στοιχεία για να αποδείξουν τους ισχυρισμούς του.

Οπότε, τι θα έπρεπε να κάνουν οι Ηνωμένες Πολιτείες και οι σύμμαχοί
τους; Τα τελευταία χρόνια, το Ιράν έχει αναπτύξει την ικανότητα να
εμπλουτίζει ουράνιο κατά 20% και έχει διερευνήσει πτυχές του ενοπλισμού
του. Η πιο πρόσφατη έκθεση του ΙΑΕΑ δείχνει ότι η ιρανική δυνατότητα
εμπλουτισμού είναι όλο και πιο διαφοροποιημένη και ισχυρή. Αντιμέτωπες
με τα νέα αυτά δεδομένα, οι Ηνωμένες Πολιτείες θα πρέπει να
επανεξετάσουν το να κάνουν μια συμφωνία με το Ιράν. Οι εναλλακτικές
λύσεις είναι χειρότερες. Τα στρατιωτικά χτυπήματα θα απομακρύνουν
αποτελεσματικά τα εγχώρια εμπόδια στην προσπάθεια να αναπτυχθούν
πυρηνικά όπλα. Το πρόγραμμα εξοπλισμού του Ιράν θα πάει από το
χειρόφρενο στην ανώτατη ταχύτητα.

Πριν από δύο χρόνια, το Ιράν συμφώνησε σε μια πρόταση ανταλλαγής
καυσίμων με την Βραζιλία και την Τουρκία βάσει της οποίας το Ιράν θα
μπορούσε να αναπτύξει πυρηνική ενέργεια χωρίς να συσσωρεύσει πρώτες ύλες
για πυρηνικά όπλα. Πέρυσι, η Ρωσία έβαλε μπρος ένα σχέδιο για την
επιβολή ενός αριθμού περιορισμών στον ιρανικό εμπλουτισμό και την
διευκόλυνση πιο παρεμβατικών επιθεωρήσεων από τον ΙΑΕΑ. Καμιά από τις
δύο προτάσεις δεν υποστηρίχθηκε από τις Ηνωμένες Πολιτείες, καθώς η
πρώτη προτεραιότητα της κυβέρνησης Ομπάμα ήταν να ενταθεί η διεθνής
πίεση στην Τεχεράνη. Τώρα, δεδομένης της προόδου του Ιράν προς την
κατασκευή της βόμβας, κάθε νέα πρόταση θα πρέπει να περιλαμβάνει ένα
ενοχλητικό σύστημα παρακολούθησης με μηχανισμό έγκαιρης προειδοποίησης
στο εσωτερικό των πυρηνικών εγκαταστάσεων του Ιράν. Μια τέτοια απαίτηση
θα βοηθήσει στην πρόληψη της υλοποίησης του προγράμματος, καθώς το Ιράν
θα αναγνωρίζει ότι τα αποδεικτικά στοιχεία των εν λόγω δραστηριοτήτων θα
οδηγήσουν σε στρατιωτικές επιθέσεις και επιπλέον σοβαρές οικονομικές
κυρώσεις. Η συμφωνία θα πρέπει επίσης να συνοδεύεται από μια λίστα σαφώς
καθορισμένων βημάτων που το Ιράν θα μπορούσε να κάνει ώστε να επιτύχει
την άρση των κυρώσεων.

Το Ιράν έχει επανειλημμένα προσφερθεί να φιλοξενήσει ένα ενοχλητικό
καθεστώς ελέγχου που προχωρεί πέρα από το σημερινό πρόγραμμα του ΙΑΕΑ. Ο
Seyed Mousavian, ένας πρώην ανώτερος Ιρανός διαπραγματευτής, πρότεινε
ανώτατο όριο εμπλουτισμού 5% και συμφώνησε να μην αποθηκεύεται τυχόν
περίσσεια εμπλουτισμένου ουρανίου στο ιρανικό έδαφος. Σε αντάλλαγμα, οι
Ηνωμένες Πολιτείες και οι σύμμαχοί τους θα αναγνωρίσουν το κυριαρχικό
δικαίωμα του Ιράν στην τεχνολογία εμπλουτισμού και θα άρουν βαθμιαία τις
κυρώσεις. Αυτό φαίνεται να είναι ένας λογικός τρόπος για να
προχωρήσουμε από την τρέχουσα κρίση. Ωστόσο, τα τελευταία τρία χρόνια,
οι Ηνωμένες Πολιτείες και η Ευρώπη έχουν αρνηθεί πεισματικά να
αναζητήσουν μια λύση κατόπιν διαπραγματεύσεων με το Ιράν. Οι
αποτυχημένες συνομιλίες φέτος την άνοιξη και το καλοκαίρι έδειξαν ότι
όταν η Δύση δεν έχει τίποτα να προσφέρει, το Ιράν υπαναχωρεί.

Το να ηρεμήσουν οι υπερθερμασμένες αμερικανο-ιρανικές σχέσεις απαιτεί
χρηστή διπλωματία και όχι έναν λεκτικό πόλεμο. Το ιρακινό μοντέλο, όπως
περιγράφεται στο ψήφισμα του ΟΗΕ για την κατάπαυση του πυρός,
περιλαμβάνει κυρώσεις που συνδέονταν με το αρχικό καθεστώς επιθεωρήσεων,
και στη συνέχεια μια συμφωνία συνεχούς παρακολούθησης παράλληλα με
διαβεβαιώσεις για άρση των κυρώσεων. Για να είναι αποτελεσματικό, το
καθεστώς των κυρώσεων πρέπει να περιέχει σαφή και λογικά βήματα προς την
άρση των κυρώσεων. Στο Ιράν, ένα τέτοιο πρόγραμμα θα μπορούσε να
εμποδίσει την εμφάνιση μιας ξαφνικής πυρηνικής ικανότητας. Ίσως, τότε, ο
κόσμος θα αποφύγει να βρεθεί σε ένα ακόμα τέλμα στη Μέση Ανατολή.

Copyright © 2002-2012 by the Council on Foreign Relations, Inc.
All rights reserved.

Στα αγγλικά: http://www.foreignaffairs.com/articles/138201/rolf-ekeus-and-malfrid-bra…

Μπορείτε να ακολουθείτε το «Foreign Affairs, The Hellenic Edition»
στο TWITTER στη διεύθυνση www.twitter.com/#!/foreigngr αλλά και στο
FACEBOOK, στη διεύθυνση www.facebook.com/ForeignAffairs.gr

Γενικά θέματα

Γιάννος Χαραλαμπίδης στη Σημερινή: Μήλον της Έριδος η Κύπρος για την ασφάλεια Τουρκίας – Ισραήλ

Τα «Ταϊφούν» περιπολούν για την ασφάλεια του Ισραήλ και αναχαιτίζουν πυραύλους του Ιράν από τον τουρκικό εναέριο χώρο στην περιοχή της Αλεξανδρέττας και στη Συρία, όπου υπάρχουν στόχοι της Χεζμπολάχ

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

ΠΗΓΗ: ΣΗΜΕΡΙΝΗ

Η Μέση Ανατολή είναι στις φλόγες και, μετά την επίθεση των Ιρανών με βαλλιστικούς πυραύλους σε βάρος του Ισραήλ, ξεκίνησε επίθεση των Ισραηλινών στον Βόρειο Λίβανο, ενώ αναμένονται και τα αντίποινα σε βάρος της Τεχεράνης.

Γράφει ο Γιάννος Χαραλαμπίδης

Τα «Ταϊφούν» περιπολούν για την ασφάλεια του Ισραήλ και αναχαιτίζουν πυραύλους του Ιράν από τον τουρκικό εναέριο χώρο στην περιοχή της Αλεξανδρέττας και στη Συρία, όπου υπάρχουν στόχοι της Χεζμπολάχ

Τουρκία και Ακρωτήρι

Η Τουρκία επιχαίρει από την κατατριβή του Ισραήλ και του Ιράν. Μπορεί μεν ο Ερντογάν να χαρακτηρίζει τον Νετανιάχου ως εγκληματία πολέμου, αλλά συνεργάζεται με τους Βρετανούς και δη με τα μαχητικά «Ταϊφούν», που επιχειρούν από τις Βάσεις Ακρωτηρίου και:

1) Περιπολούν από τον κόλπο της Αλεξανδρέττας εντός του τουρκικού εναέριου χώρου, με την άδεια της Άγκυρας, προς τη Συρία, όπου υπάρχουν στόχοι της Χεζμπολάχ, καθώς και προς το Ιράκ. 2) Συμμετέχουν στις αναχαιτίσεις των ιρανικών πυραύλων και drones στις επιθέσεις, που δέχεται το Ισραήλ από το Ιράν και συλλέγουν πληροφορίες. 3) Καμιά αμφιβολία δεν υπάρχει για τη συνεργασία των Βάσεων με τις τουρκικές ένοπλες δυνάμεις όταν ενεργούν τα «Ταϊφούν» είτε για επιτήρηση είτε για να προστατεύσουν με οποιονδήποτε τρόπο το Ισραήλ. Ή για να στραφούν σε βάρος της Χεζμπολάχ.

Τόσο οι Βάσεις Ακρωτηρίου όσο και του Αγίου Νικολάου είναι στρατηγικής σημασίας, διότι από τις μεν πρώτες, εκτός των άλλων, ενεργούν ακόμη τα θρυλικά κατασκοπευτικά U2 ως συμπληρωματικά των δορυφόρων, στις δε δεύτερες υπάρχει το Έχελον ως κέντρο συλλογής και επεξεργασίας πληροφοριών. Εκ των πραγμάτων, η Κύπρος, λόγω Βάσεων, τελεί υπό καθεστώς απειλής. Χωρίς να διαθέτει αξιόπιστη εναέρια αποτροπή, αφού οι ρωσικοί TOR-M1 και BUK μερικώς μπορούν να επιχειρήσουν. Ακόμη και αν στραφούν για ν’ αποκρούσουν την ιρανική απειλή ή αυτήν της Χεσμπολάχ, δεν θα μπορούν να καλύπτουν την όποια τουρκική επί της οποίας είναι προσαρμοσμένα τα συστήματα αυτά. Λόγω του κενού που υπάρχει στην αεράμυνα είχε κλείσει η αγορά του αντιαεροπορικού συστήματος BARAK με πυραύλους 35, 70 και 150 χιλιομέτρων. Η κυπριακή Κυβέρνηση αγόρασε το BARAK με πυραύλους των 70 χιλιομέτρων. Με τον πόλεμο στη Γάζα και στον Λίβανο, η παράδοση του συστήματος δεν είναι βέβαιο εάν θα καθυστερήσει ή όχι. Ούτως ή άλλως, η Κυπριακή Δημοκρατία μετά την άρση του εμπάργκο στο στρατιωτικό υλικό από τις ΗΠΑ θα ήταν δυνατό να ζητήσει ακόμη και «Πάτριοτ» ή άλλα σχετικά οπλικά συστήματα αεράμυνας από ευρωπαϊκά κράτη. Επί του παρόντος, τόσο η αεράμυνα των Βάσεων όσο και της Κύπρου ολόκληρης στηρίζεται στον πολεμικό στόλο των ΗΠΑ και των συμμάχων τους, που βρίσκονται στ’ ανοιχτά της Κύπρου. Ως εκ τούτου, θα ήταν μέγα πλήγμα εάν επέτρεπαν ή στη Χεζμπολάχ ή στο Ιράν να κτυπήσει τις Βρετανικές Βάσεις. Εκ των πραγμάτων, η Κύπρος λόγω Βάσεων καλύπτεται, όπως είχαμε ήδη γράψει από την αρχή της κρίσης, κάτω από την Ατσάλινη Αεράμυνα των ΗΠΑ.

Το μήλον της Έριδος

Η Τουρκία δεν είναι άμεσα εμπλεκόμενη στις συγκρούσεις στη Γάζα και στον Λίβανο, όμως υπάρχει μια πολεμική ρητορική που εγείρει το εξής ερώτημα: Μπορεί ή όχι η Τουρκία να κτυπήσει το Ισραήλ, όπως αρχικά απειλούσε ο Τούρκος Πρόεδρος, ο οποίος, όμως, μετά τις τελευταίες εξελίξεις, εμφανίζεται ως να τελεί υπό την απειλή του «σιωνιστικού επεκτατισμού», όπως ισχυρίζεται;

Σε αυτό το παιχνίδι, η Κύπρος καθίσταται γεωστρατηγικό και γεωπολιτικό μήλον της Έριδος, αφού:

1) Αποτελεί το νότιο τμήμα της νήσου, τη μοναδική έξοδο, που διαθέτει το Ισραήλ, λόγω της έλλειψης στρατηγικού βάθους, που είναι περικυκλωμένο από τους Άραβες και την Τουρκία. Άρα ο άξονας προς τη Σούδα μέσω Κύπρου είναι ζωτικός χώρος όχι μόνο για το Ισραήλ, αλλά και για τις ΗΠΑ και τους ΝΑΤΟϊκούς συμμάχους τους. Απόδειξη τούτου συνιστά η συγκέντρωση του 6ου στόλου ως αποτέλεσμα της κρίσης στη Μέση Ανατολή.

2) Αποτελεί ασπίδα και εμφανίζεται ως το αβύθιστο για την Τουρκία αεροπλανοφόρο, καθώς και αναπόσπαστο τμήμα της «Γαλάζιας Πατρίδας».

3) Αποτελεί ασπίδα για την Τουρκία από επιθέσεις που θα ήταν δυνατό να δεχτεί μέσω Κύπρου, εξ ου και η άρνησή της να δεχθεί την παρουσία ελληνικού στρατού και οι διαμαρτυρίες για την όποια στρατιωτική συνεργασία της Κύπρου με το Ισραήλ. Είναι όμως και για το Ισραήλ ασπίδα.

Γιατί;

Διότι, ουδόλως θα ήθελε το Ισραήλ:

Α) Να πέσει η Κύπρος στον πλήρη έλεγχο της Τουρκίας και δη μέσω μιας ομοσπονδιακής ή συνομοσπονδιακής λύσης, με τον πλήρη γεωπολιτικό έλεγχο του νησιού από την Άγκυρα.

Β) Να εγκατασταθούν στην Κύπρο τουρκικά πυραυλικά συστήματα, που θα στοχεύουν το Ισραήλ.

Τα πλεονεκτήματα του Ισραήλ

Το ερώτημα εάν μπορεί να κτυπήσει και να κάνει πόλεμο η Τουρκία με το Ισραήλ απαντάται ως εξής: Η Άγκυρα έχει τη δυνατότητα: 1) Να διενεργήσει επίθεση με την αεροπορία της ή με τη συσσώρευση στόλου. 2) Να κτυπήσει με πυραύλους και δη «Ταϊφούν» με βεληνεκές της τάξης των 600 χιλιομέτρων, όταν αυτά θα είναι επιχειρησιακά διαθέσιμα (αυτά εισήλθαν ήδη σε γραμμή παραγωγής από τον Μάιο του 2023 ).

Όμως η οποιαδήποτε τουρκική επίθεση: Α) Βρίσκεται σε αντίθεση με τα συμφέροντα των ΗΠΑ, που θέτουν υπό την προστασία τους και τον 6ο Στόλο το Ισραήλ, οπότε δεν θα επιτρέψουν στην Τουρκία μια τέτοια δράση. Β) Οτιδήποτε διενεργηθεί από αέρος, είτε είναι από μαχητικά είτε από πυραυλικά συστήματα, θα ήταν δυνατό να αντιμετωπιστεί επιτυχώς από το Ισραήλ είτε με τους arrow και με το “iron dome” είτε με τα πλοία των συμμαχικών δυνάμεων και δη των ΗΠΑ, καθώς και με την ισραηλινή αεροπορία, η οποία υπερτερεί της τουρκικής.

Πύραυλοι και Τεχνητή Νοημοσύνη

Από την άλλη πλευρά το Ισραήλ υπερέχει στην αεροπορία και στα πυραυλικά συστήματα. Στην αεροπορία, εκτός των F-15 και F-16, διαθέτει και τα F-35, οπότε μπορεί να δράσει αναλόγως και με βάθος πυρός. Συν του ότι: i) Τα ισραηλινά F-35 είναι τα μόνα των οποίων οι υπολογιστές και λοιπά συστήματα δεν βρίσκονται κάτω από τον έλεγχο των ΗΠΑ. ii) Η Τουρκία έχει πρόβλημα με την αεράμυνά της επί του παρόντος. Εξ ου και η αγορά των S-400, χωρίς όμως να παρέχει πλήρη κάλυψη, καθώς και η απόφαση που λήφθηκε στις 6.8.2024 για την κατασκευή του τουρκικού “iron dome”. iii) Το Ισραήλ διαθέτει αριθμό επιθετικών πυραύλων μέσου και μακρούς βεληνεκούς, από τους LORA με βεληνεκές 280 χιλιόμετρα ώς τους Jericho – 3 (Ιεριχώ) με βεληνεκές μεταξύ των 4,800 χλμ και 6,500 χιλιομέτρων. iv) Καμιά αμφιβολία δεν υπάρχει ότι το Ισραήλ υπερέχει στους τομείς του κυβερνοχώρου και της Τεχνητής Νοημοσύνης (πάσης φύσεως drones).

Ζώνες ασφαλείας και περιφερειακές δυνάμεις

Υπό αυτές τις συνθήκες και λαμβανομένου υπόψη ότι οι δυο χώρες δεν έχουν σύνορα, το πλεονέκτημα ανήκει στο Ισραήλ. Και όχι στην Τουρκία, η οποία στηρίζει τόσο τη Χαμάς όσο και τη Χεζμπολάχ, διότι θέλει την κατατριβή του Ισραήλ. Η Άγκυρα βολεύεται από το οπλοστάσιο και δη τους πυραύλους της Χεζμπολάχ, των οποίων το βεληνεκές καλύπτει και την Κύπρο. Εξ ου και οι απειλές του μ. Χασάν Νασράλα, ότι η Κύπρος ήταν εν δυνάμει στόχος λόγω των στρατιωτικών της σχέσεων με το Ισραήλ. Ήταν μια απειλή «made in Turkey», στη λογική του “proxy war”. Η εξουδετέρωση του οπλοστασίου της Χεσμπολάχ από το Ισραήλ είναι προς όφελος της Κύπρου, αλλά όχι προς όφελος του Ιράν και της Τουρκίας, η οποία δεν θέλει την εδραίωση του Ισραήλ στην περιοχή και την εξάλειψη των τρομοκρατικών απειλών. Δεν θα ήθελε να δει ούτε τον τερματισμό της σύγκρουσης μεταξύ Ιράν και Ισραήλ, διότι η κατατριβή των δυο χωρών, που συνιστούν περιφερειακές δυνάμεις, είναι για ευνόητους λόγους προς όφελος της Άγκυρας, η οποία εδραιώνεται και στην περιοχή της Συρίας, χωρίς ταυτοχρόνως να επιθυμεί τη δημιουργία ζώνης ασφαλείας στον Βόρειο Λίβανο. Πώς όμως θα ασκήσει κριτική στο Ισραήλ, όταν κατέχει την Κύπρο και όταν έχει ήδη υπό κατοχή τμήμα της Συρίας στη λογική της ζώνης ασφαλείας;

Οι θαλάσσιες οδοί…

Η Τουρκία ελέγχει την περιοχή από τη Μαρμαρίδα ώς την Αλεξανδρέττα στην πρακτική της τουρκικής λίμνης ως τμήμα της «Γαλάζιας Πατρίδας» με μια σειρά από ναυτικές και αεροπορικές Βάσεις στα παράλιά της (Ντάλαμα, Μερσίνα, Άδανα, κ.λπ) και την Κύπρο ως αβύθιστο αεροπλανοφόρο. Η Καρπασία και η Αμμόχωστος έχουν ιδιαίτερη σημασία για τις θαλάσσιες οδούς και δη εκείνες προς την Αλεξανδρέττα, που προτού καταλήξουν εκεί αποκλίνουν προς Ισραήλ, Λίβανο και Συρία. Η Τουρκία θα ήθελε να έχει πρόσβαση στη θάλασσα και μέσω Συρίας, ενώ, ταυτοχρόνως, ουδόλως θα επιθυμούσε τη ζώνη ασφαλείας του Ισραήλ, διότι διευρύνει τον έλεγχο παράλιων περιοχών και ενισχύει τον έλεγχο της θαλάσσιας οδού προς την Αλεξανδρέττα. Μέσα σε αυτό το σκηνικό, ο Ερντογάν εμφανίζεται ως να είναι απειλούμενος από το Ισραήλ, λόγω της εισόδου του στον Λίβανο. Η Τουρκία επιδιώκει τον έλεγχο των θαλασσίων οδών από και προς το Σουέζ και δεν είναι καθόλου τυχαίο ότι επεκτείνει τη λεγόμενη ΑΟΖ του ψευδοκράτους προς τις νότιες θάλασσες, καθώς και προς τη γραμμή Κρήτη, Κάρπαθος και Ρόδος, όπου βρίσκονται οι πύλες του Αιγαίου.

 

χαρτης 1 .jpg

 

Ο χάρτης δείχνει τα θαλάσσια δρομολόγια από το Σουέζ προς διάφορες κατευθύνσεις στην Ανατολική Μεσόγειο είτε προς Κύπρο είτε προς Αιγαίο είτε προς άλλες χώρες της περιοχής και δη προς την Αλεξανδρέττα. Η Τουρκία στοχεύει στον πλήρη έλεγχο των οδών αυτών. Θεωρεί την Κύπρο δεδομένη και σημαντικό τον έλεγχο των πυλών του Αιγαίου, όπως και της Κύπρου καθώς και της Καρπασίας. Πολύ, δε, θα ήθελε η Τουρκία να βγει μέσω Συρίας στη θάλασσα. Καθόλου δεν επιθυμούσε τη δημιουργία κουρδικής περιοχής με πρόσβαση στη θάλασσα. Στην παρούσα φάση η Άγκυρα δεν θα ήθελε να δει την ενίσχυση του Ισραήλ στην περιοχή και δη μέσω της αύξησης ενός παράλιου τμήματος του Λιβάνου, που θα εμπίπτει σε αυτό που ονομάζει ζώνη ασφαλείας με βάθος ώς 50 χιλιόμετρα.

 

Maritime Map 03 ΟΚΤ 2024.jpg

 

Ο χάρτης αποτυπώνει τη νέα διάταξη των ναυτικών αμερικανικών δυνάμεων και των λοιπών συμμαχικών στην περιοχή του Περσικού Κόλπου, στα στενά του Ορμούζ, στην Ερυθρά θάλασσα και στην Ανατολική Μεσόγειο. Εκ των πραγμάτων, οι Βρετανικές Βάσεις είναι εν δυνάμει στόχος για το Ιράν και τη Χεζμπολάχ. Και, λόγω των κενών της κυπριακής αεράμυνας, ο στόλος των ΗΠΑ είναι αυτός που προσφέρει ατσάλινο θόλο για την αναχαίτιση ενδεχόμενης επίθεσης είτε με πυραύλους είτε με drones.

 

XARTHS 1.jpg

 

Ο χάρτης αυτός αποτυπώνει τη ζώνη ασφαλείας που επιδιώκει να δημιουργήσει στον Λίβανο για να περιορίσει την απειλή της Χεζμπολάχ. Πρόκειται για τα όρια που τελούν κάτω από τον έλεγχο της UNIFIL, η οποία, όμως, αδυνατεί να βάλει χαλινάρι στη Χεζμπολάχ. Οι εντολές της UNIFIL από το Συμβούλιο Ασφαλείας έχουν, μεταξύ άλλων, ως στόχο να βοηθήσουν: α) στην κατάπαυση του πυρός, στην επιστροφή των Λιβανέζων στα σπίτια τους που είχαν αναγκαστεί να φύγουν λόγω εχθροπραξιών και β) τον νόμιμο στρατό του Λιβάνου να ανακτήσει τον έλεγχο της κατάστασης μετά την αποχώρηση των Ισραηλινών και όχι να επιτρέπει την κυριαρχία της Χεζμπολάχ.

 

FLIGHT RADAR.jpg

 

Οι δυο φωτογραφίες, ημερομηνίας 2/10/2024 από το flightradar24, απεικονίζουν πώς ο Ερντογάν, ενώ από τη μια πυροβολεί φραστικά το Ισραήλ, στην πράξη κάνει πλάτες στις Βρετανικές Βάσεις, που βρίσκονται στην Κύπρο, των οποίων τα αεροσκάφη (Eurofighter Typhoon) αναλαμβάνουν την ασφάλεια της περιοχής, επιχειρώντας από τον τουρκικό εναέριο χώρο για την αναχαίτιση ιρανικών πυραύλων. Μάλιστα, η δεύτερη δείχνει πώς βρετανικό αεροσκάφος ανεφοδιασμού (KC2 Voyager) βρίσκεται εντός του τουρκικού εναέριου χώρου. Για ποιο λόγο άραγε;

 

*Δρ των Διεθνών Σχέσεων

ΠΗΓΗ: Σημερινή

Συνέχεια ανάγνωσης

Γενικά θέματα

Reuters: Το Ιράν προσλαμβάνει τρομοκράτες για χτυπήμα σε Ευρώπη και ΗΠΑ! Η αποτροπή χτυπήματος στην Ελλάδα

Την υπόθεση της απόπειρας τρομοκρατικού χτυπήματος στην Αθήνα τον Μάρτιο του 2023 επαναφέρει με νέο δημοσίευμά του το Reuters.

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Στα τέλη του περσινού Μαρτίου ύστερα από συνεργασία της ΕΥΠ με τη Μοσάντ είχαν συλληφθεί δύο Πακιστανοί, που φέρεται να σχεδίαζαν τρομοκρατική επίθεση σε εβραϊκό εστιατόριο- συναγωγή στο κέντρο της Αθήνας.

Την υπόθεση της απόπειρας τρομοκρατικού χτυπήματος στην Αθήνα τον Μάρτιο του 2023 επαναφέρει με νέο δημοσίευμά του το Reuters. Το ειδησεογραφικό πρακτορείο σε ένα αναλυτικό ρεπορτάζ περιγράφει το πώς το Ιράν προσλαμβάνει τρομοκράτες για πλήγματα σε Ευρώπη και ΗΠΑ.

Στα τέλη του περσινού Μαρτίου ύστερα από συνεργασία της ΕΥΠ με τη Μοσάντ είχαν συλληφθεί δύο Πακιστανοί, που φέρεται να σχεδίαζαν τρομοκρατική επίθεση σε εβραϊκό εστιατόριο- συναγωγή στο κέντρο της Αθήνας.

Υπήρχε μάλιστα η πληροφορία ότι οι δύο άνδρες θα πληρώνονταν με 16.000 ευρώ για κάθε νεκρό, γι’ αυτό και σχεδίαζαν μαζικό χτύπημα.

«Καθώς η σύγκρουση Ιράν-Ισραήλ εντείνεται, η Τεχεράνη ταράζει τη Δύση με ένα κύμα απόπειρων χτυπημάτων και απαγωγών εναντίον στόχων στην Ευρώπη και τις Ηνωμένες Πολιτείες», αναφέρει το Reuters.

Η Ουάσιγκτον και οι σύμμαχοί της έχουν αναφέρει μια απότομη αύξηση τέτοιων συνωμοσιών που συνδέονται με την Ισλαμική Δημοκρατία. Από το 2020, υπήρξαν τουλάχιστον 33 απόπειρες δολοφονίας ή απαγωγής στη Δύση, στις οποίες οι τοπικές ή ισραηλινές αρχές ισχυρίζονται ότι συνδέεται με το Ιράν, διαπίστωσε το Reuters εξετάζοντας δικαστικά έγγραφα και επίσημες ανακοινώσεις.

Μεταξύ των πρόσφατων φερόμενων στόχων: ένα κτίριο που στεγάζει ένα εβραϊκό κέντρο και ένα εστιατόριο kosher στο κέντρο της Αθήνας. Από το κρησφύγετό του στο Ιράν, ένας Πακιστανός ονόματι Σαγιέντ Φαχάρ Αμπάς στρατολόγησε έναν παλιό γνώριμο που ζούσε στην Ελλάδα και τον οδήγησε να επιτεθεί στον χώρο, ισχυρίζονται οι ερευνητές σε έγγραφα που υποβλήθηκαν στις δικαστικές αρχές της υπόθεσης και τα οποία περιήλθαν στην κατοχή του Reuters. Ο Αμπάς είπε στην επαφή του ότι εργαζόταν για μια ομάδα που θα πλήρωνε περίπου 15.000 ευρώ ανά φόνο.

Σε μια ανταλλαγή WhatsApp τον Ιανουάριο του 2023 που περιγράφεται λεπτομερώς στα έγγραφα, οι δύο άνδρες συζήτησαν εάν θα χρησιμοποιήσουν εκρηκτικά ή εμπρησμό στην επίθεση. Ο Αμπάς τόνισε την ανάγκη παροχής αποδείξεων για απώλειες μετά το πλήγμα. «Υπάρχουν μυστικές υπηρεσίες», είπε, χωρίς να κατονομάσει. «Κάντε τη δουλειά με τρόπο που δεν αφήνει κανένα περιθώριο».

Τα έγγραφα που δεν είχαν αναφερθεί προηγουμένως περιλαμβάνουν εκατοντάδες σελίδες αποδεικτικών στοιχείων που συγκεντρώθηκαν κατά τη διάρκεια της προανακριτικής έρευνας στην Ελλάδα, συμπεριλαμβανομένων καταθέσεων μαρτύρων, αστυνομικών καταθέσεων και λεπτομερειών μηνυμάτων WhatsApp.

Οι ελληνικές αρχές συνέλαβαν τον Σιέντ Ιρτάζα Χάιντερ και έναν άλλο Πακιστανό πέρυσι, λέγοντας ότι η αστυνομία βοήθησε στην εξάρθρωση ενός τρομοκρατικού δικτύου που κατευθυνόταν από το εξωτερικό και είχε σκοπό να προκαλέσει «ανθρώπινη απώλεια». Οι δύο άνδρες αντιμετωπίζουν κατηγορίες για τρομοκρατία. Αρνούνται τις κατηγορίες.

Ο Χάιντερ, ο οποίος αφέθηκε ελεύθερος από την προφυλάκιση αυτή την άνοιξη με περιορισμούς, λέει ότι είναι αθώος. Σε συνέντευξή του, ο 28χρονος είπε στο Reuters ότι έστειλε στον Αμπάς εικόνες του κτιρίου αλλά εμπόδισε σκόπιμα να πραγματοποιήσει οποιαδήποτε επίθεση, ελπίζοντας να πληρωθεί χωρίς να βλάψει κανέναν.

Συνέχεια ανάγνωσης

Γενικά θέματα

Analysis: How Iran’s Ballistic Missiles Strike Israel?

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

The U.S. traced the launch location to a valley south of the Iranian city of Shiraz.
Eran has launched its largest-ever attack on Israel, firing 180 ballistic missiles
These missiles travelled more than 1000 Miles from this Valley to reach Israel most populated city and military sights.

Fattah-2, the successor to the Fattah-1, It was used for the first time and is one of Iran’s advanced missile systems.
This missile is equipped with a —inside it is the warhead—which detaches and allows the missile to maneuver and glide at speeds between Mach 5 and 10.
The missile has a range of around 1,500 km, only slightly more than its predecessor, the Fattah-1.
What sets it apart from other ballistic missiles is its ability to accelerate outside the Earth’s atmosphere, while its aerodynamic control surfaces enable steering to evades the famous Arrow Missiles Defense system made by Israel.

Συνέχεια ανάγνωσης

Ινφογνώμων

Infognomon Logo

Περιηγηθείτε στα κορυφαία βιβλία του βιβλιοπωλείου μας

Προβολή όλων

Δημοφιλή