Ακολουθήστε μας

Γενικά θέματα

Η Ιστορία του Αγίου Βαλεντίνου και περί έρωτος κουβέντα να γίνεται

Δημοσιεύτηκε

στις

Γράφει ο Δημήτρης Χίλιος (*)

ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΒΑΛΕΝΤΙΝΟΥ ΚΑΙ ΟΠΟΙΟΣ ΑΝΤΕΞΕΙ
«Έρως ανίκατε μάχαν…»
εις αιώνας αιώνων

ΌΧΙ ΠΟΥ ΘΑ ΑΦΗΝΑΜΕ να γιορτάζει η εσπερία αποκλειστικά τον άγιο
Βαλεντίνο, μεγάλη η χάρη του, με δόξες και τιμές, κι εμείς θα μέναμε στο
παραδοσιακό ως Ψωροκώσταινα, στα ήθη, τα έθιμα και τον ήχο του
κλαρίνου.
Στις 14 Φεβρουαρίου η γιορτή του αγίου Βαλεντίνου και όποιος αντέξει!


Τι κι αν δεν αναφέρεται στο ορθόδοξο ανατολικό εορτολόγιο; Κατέχει θέση εξέχουσα στο …ερωτολόγιο του νεοέλληνος.
Τον είπαν άγιο των καταστηματαρχών και των ανθοπωλείων, ξένος αυτός με την παράδοση και την ιστορία μας.

Εδώ άλλωστε μπορεί να κοκκίνιζε η
σταφυλή και να έθαλλε η ελαία, αναντάμ παπαντάμ, πλην όμως έχουν
εκτραφεί, ανθίσει και φουντώσει φλογεροί, περιπαθέστατοι έρωτες που
σημάδεψαν την πορεία του τόπου…
Πάρις κι Ελένη, Οδυσσεύς και Πηνελόπη, Περικλής και Ασπασία,
Ιουστινιανός και Θεοδώρα, Θεόφιλος και Κασσιανή, Τάσος καί Γκόλφω,
Δάφνις καί Χλόη, Μιμίκος καί Μαίρη, Τάκης και Βίβια (δυο φίλοι μου).
«Έρως ανίκατε μάχαν! Έρως, ος εν μαλακαίς παρειαίς νεάνιδος εννυχεύεις…»
Μόνο που σήμερα, στις τραγικά ανέραστες ημέρες, ο Σοφοκλής θα
διευκρίνιζε στο χορικό του: «Υπέρ καταστηματαρχών, μικροπωλητών,
ανθοπωλών και… ντόρος (αλλά και τζίρος) να γίνεται και να στήνεται.
ΜΟΝΟΝ! 

Τα… δέοντα της ημέρας

Mε την ευκαιρία της φραγκολεβαντίνικης εισαγόμενης γιορτής του αγίου
Βαλεντίνου κάθε νεοέλλην που σέβεται τον εαυτό του, πιστεύει πως οφείλει
να ξεσαλώσει ξεδιπλώνοντας το ερωτικό του ταμπεραμέντο στους αιθέρες,
αποδεικνύοντας πως ο κινηματογράφος είναι μεγάλο σχολείο τελικά.
Αλλοίμονο, τόσα DVD να πήγαιναν χαράμι.
Από πρωΐας ανταλλάσσει σαχλοαστειάκια που ξεκινούν έτσι πρωτότυπα:
Γιορτάζεις σήμερα; Κατόπιν ψωνίζει μικροδωράκια φοβερά κακόγουστα και η
συνάντηση με… το πρόσωπο γίνεται κατόπιν ανταλλαγής λουλουδικού
(απαραίτητα), περιπαθούς ασπασμού (επίσης απαραίτητα), ενίοτε και
κοσμήματος!
Εκείνη πάλι, η μικρή κι ενάρετος μπεμπέκα, ακαθορίστου ηλικίας, με ύφος
παρθένας του ελληνικού κινηματογράφου που κατέστρεψε μια νύχτα τη ζωή
της, έρχεται στο ραντεβού σημαιοστολισμένη, με τη διάθεση να παραδοθεί
«ψυχή τε και σώματι» στον ιππότη, να του προσφέρει πλην του δωρακίου με
την κόκκινη κορδέλα, ό,τι πολυτιμότερο διαθέτει, αν εκείνος δεν φρόντισε
για την απώλεια από την πρώτη συνάντηση ή δεν το είχε αρπάξει παλιότερα
άλλος… άλλοι… (το και πιθανότερον).
Κι αφού προηγηθούν γλυκόλογα και χαχανητά, αφού τρέξουν τα σερμπέτια,
μια τρελή βραδιά καρναβαλιού εκτυλίσσεται μέσα σε φοβερή πρωτοτυπία. Θα
ξαμολυθούν κρατημένοι σφιχτά για τη βραδινή έξοδο, μέρα που είναι, όπου
θα φάνε τον άμπακα (με το συμπάθιο), θα πιούν ανάλογα, εκείνη ίσως μόνο
κόκα-κόλα γιατί πρέπει να παίξει και λιγάκι τη δύσκολη, θα συνεχίσουν σε
άλλο στέκι όπου μονάχα πέντε φορές την εβδομάδα πηγαίνουν κι όπου εννιά
στους δέκα θαμώνες είναι κολλητοί τους. Εδώ θα επιδοθούν σε εξαιρετικά
ασυνήθιστες τρυφερότητες.
Εκείνος θα την κρατά σφιχτά περιφέροντας το βλέμμα στις καμπύλες της
κοκκινομάλλας με το κολάν δίπλα στη μπάρα, ενώ εκείνη θα αφήνει
βαριεστημένα τη ματιά της να πλανηθεί στο χώρο με επίκεντρο έναν
αθλητικό τύπο απέναντι με θεληματικό πηγούνι που μοιάζει για Υδροχόος,
κόβει το μάτι της, και ταιριάζει μαζί της απόλυτα ως Λέων που είναι, με
ωροσκόπο στον Αιγόκερο μάλιστα. Μετά εκείνος θα της ψιθυρίσει στο αυτί
πρωτότυπες ανοησίες (αλλιώς θα τις έλεγα, μα είμαστε οικογενειακό
περιοδικό) κι εκείνη εκστασιασμένη θα του σκάει δυνατά μεγάλες
τσιχλόφουσκες στα μούτρα και θα σκέφτεται πως κι ο Νίκος πέρυσι τα ίδια
έλεγε. Στη συνέχεια σαν κάνει πιο συγκεκριμένες τις προθέσεις για το
τέλος της βραδιάς, εκείνη θα θυμώσει «άντε να χαθείς, κρύε», θα γυρίσει
συγχυσμένη κατά τον αθλητικό απέναντι που, έβαζε στοίχημα, πρέπει να
ήταν Υδροχόος, θα σκεφτεί πως ο Τάκης σε αυτά ήταν διακριτικότερος, μόνο
πού εκείνος πραγματοποιούσε κιόλας τις …απειλές. Σε λίγο θα της περάσει
ο θυμός και νάαααα κάτι τσιχλόφουσκες να σκάνε στη μύτη του καλού της.
Η Βραδιά θα κλείσει, για να τιμηθεί ο άγιος Βαλεντίνος, πάντα εξαιρετικά
πρωτότυπα αφού επιτευχθούν οι δέουσες επιδόσεις στο σπορ που πολλοί
επιδίδονται –ή προσπαθούν!– χωρίς να παραλείπουν το κατιτίς διηγούμενοι!
Μόνο που όσο εκείνος θα αφήνει τα δακτυλικά του και όχι μόνο
αποτυπώματα, εκείνη ψάχνοντας τα προσόντα του πόντο-πόντο, θα σκέφτεται
πως τελικά ο Γιώργος σημείωνε καλύτερες επιδόσεις. 

Ο Βαλεντίνος και η …αγιοσύνη του

Tο παράδοξο στη χώρα της φαιδράς πορτοκαλέας είναι που έχουμε και τον
άγιο του έρωτα …εισαγόμενο. Εδώ που γεννήθηκε και θεοποιήθηκε ο έρωτας,
που υψώθηκε από έναν πολιτισμό ανώτερο όπως ταιριάζει στο ανώτερο
ανθρώπινο συναίσθημα, εδώ που υμνήθηκε έτσι υπέροχα και μοναδικά.
Κάθε 14 Φεβρουαρίου εορτάζει, εσχάτως, και αγάλλεται το πανελλήνιον εις
μνήμην του νεοφανούς στα μέρη μας πλην Φραγκολεβαντίνου αγίου, η χάρις
αυτού μεθ’ ημών και επί τα έργα ημών!…
Το εγκυκλοπαιδικό λεξικό Ελευθερουδάκη (1931) αναφέρει: «Βαλεντίνος
(άγιος): Ιταλός ερωμένος μαρτυρήσας κατά τινας μεν τω 270 εν Ρώμη, κατ’
άλλους δε τω 306 εν Τέρνι. Ίσως πρόκειται περί δύο μαρτύρων. Η Δυτ.
Εκκλησία εορτάζει την 14 Φεβρουαρίου την μνήμην ενός αγίου Βαλεντίνου.
Εν Αγγλία η μνήμη του εορτάζεται ιδιαιτέρως υπό των νέων και νεανίδων…» 

ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΒΑΛΕΝΤΙΝΟΥ ΚΑΙ ΟΠΟΙΟΣ ΑΝΤΕΞΕΙ

Πλην
του βυζαντινού στρατηγού Βαλεντίνου η πρόσφατη ιστορία αναφέρει τον
ηθοποιό Ροδόλφο Βαλεντίνο (1895-1926), διάσημο Ιταλοαμερικάνο σταρ του
βωβού κινηματογράφου που λατρεύτηκε από εκατομμύρια γυναίκες σαν θεός
του έρωτα.
«Λίαν δημοφιλής καθ’ όλον τον κόσμον λόγω της εξαιρετικής καλλονής του»,
γράφει η εγκυκλοπαίδεια Ελευθερουδάκη. «Εγένετο κατ’ αρχήν χορευτής εις
δημόσια κέντρα και κατόπιν ηθοποιός. Πολλάκις νυμφευθείς και
διαζευχθείς απέθανεν εκ περιτονίτιδος…» Στην κηδεία του συγκεντρώθηκε
ένα απίστευτα μεγάλο πλήθος γυναικών που ξέσπασε υστερικά σε εκδηλώσεις
λατρείας.
Ο Ροδόλφος Βαλεντίνο έφερε στην οθόνη πέρα από τον τύπο του περιβόητου
Λατίνου εραστή, έναν αισθησιασμό που έλειπε από τους αθλητικούς σταρ της
εποχής.
Η μελαχρινή ομορφιά με την γεμάτη χάρη χορευτική κίνηση, την επίμονη
ματιά και το συνδυασμό πάθους και μελαγχολίας, δημιούργησαν τον μύθο που
παρασάγγας απείχε από την άτυχη προσωπική του ζωή με τους αποτυχημένους
γάμους, τις κρίσεις αβεβαιότητας και αμφιβολίας.
Από τη ζοφερή ελληνική πραγματικότητα δεν έλειψε κι η Βαλεντίνα,
προπολεμική γόησσα που ξετρέλαινε τους άντρες του ΄30, της οποίας τα
καμώματα, έτσι όπως είχε Μόρτικα κομμένα τα μαλλιά της, σαν αγοροκόριτσο
η μιλιά της, κόλαζαν και αρχιμανδρίτη. Με την επωδό μάλιστα Κι όπως πας
σε λίγα χρόνια θα φορέσεις παντελόνια, προέβλεπε ο λαϊκός βάρδος την
κυριαρχία του γιούνισεξ στην εμφάνιση, με όλα τα συμπαρομαρτούντα.
«Ανθρώπους και κτήνη σώζεις Κύριε…»

Δεν γνωρίζουμε αν η δυτική Εκκλησία στην πολυπραγμοσύνη της διανέμει
και το σχετικό φυλλάδιο με τον βίον και την πολιτείαν του αγίου
Βαλεντίνου, η λαϊκή παράδοση όμως δεν παραλείπει να τον στολίσει
κατάλληλα και να διατηρήσει τον μύθο.
Περιέφερε την θερμήν κι ανοικονόμητον φύσιν του στην Καλαβρία, στα
παράλια της Αδριατικής, κηρύττοντας τον Λόγον του Θεού και βρίσκοντας
ιδιαιτέραν απήχησιν στο τότε ακόμη ασθενές φύλλον. Λέγεται πως δεν άφησε
παιδίσκη για παιδίσκη, μα και θηλυκή γάτα που να μην την…κατηχήσει. Όσο
για χήρες και παντρεμένες, καλά εκεί γνώριζε… γκραν σουξέ!
Η παράδοση επίσης λέει πως στο σανδάλι του ο Βαλεντίνος είχε δεμένη μια
κουδούνα που σήμαινε από μακριά τον ερχομό του και τα πλήθη συνέρρεαν να
κρεμαστούν στα χείλη του. Αφελής, στην είσοδο χωριού ρώτησε γιατί έχει
την κουδούνα στο πόδι δεμένη. Κι ο άγιος εξήγησε πως την έχει για ν’
ακούν τα ζωΰφια της γης να φεύγουν και να μην τα πατά. Τα πλήθη ρίγησαν
στην αγιοσύνη του ανδρός.
Σαν νύχτωσε και πια Είχε αλλοφρονήσει η θερμή του η φύση, ψιθύρισε στο
αυτί του αφελούς πως ήθελε κατάλυμα, μια τσότρα κρασί και μια ντουζίνα
γυναίκες να τις …κατηχήσει. Άναυδος, γούρλωσε εκείνος τα μάτια.
– Μια ντουζίνα; Αμ τότε άγιέ μου εσύ δεν πρέπει να κρεμάς την κουδούνα στο σαντάλι, παρά…
Η συνήθης ρητορική ερώτηση που επέβαλε ο άγιος στο γυναικείο ακροατήριό του ήταν:
– Γιατί ο δρόμος προς τον Θεό να είναι στρωμένος με αγκάθια και όχι με ροδοπέταλα;
Κι ευθύς προέβαινε στο …θεάρεστο έργο του!

Πολλές φορές βέβαια η στάμνα πηγαίνει στη βρύση για νερό, μα κάποια
απ’ όλες δεν γυρίζει πίσω. Έτσι κι ο Βαλεντίνος μια νύχτα γλυκιά κι
ονειρεμένη, εκεί κατά τις πρώτες μεταμεσονύκτιες ώρες που οι ρομαντικές
ψυχές κάνουν την ευχή σαν πέφτει το αστέρι, συνελήφθη, τσίτσιδος, στο
κρεββάτι γυναίκας ισχυρού παράγοντα, να διαπράττει τα δέοντα.
Αμέσως τον έδεσαν έτσι, γυμνό, σ’ ένα δέντρο και με μαχαίρι «του
απέκοψαν», καθώς θα έλεγε ο Εμμανουήλ Ροΐδης, «πάσαν πατρότητος
ελπίδαν». Έκτοτε η περιοχή εκείνη της νοτιοδυτικής Ιταλίας ονομάζεται
Απουλία. Και το Βατικανό που τυρβάζει περί πάντων και πασών, άρπαξε την
ευκαιρία και τον ανακήρυξε άγιο μπας και προλάβει άλλος.
Ο άγιος ποντίφιξ και το κογκλάβιο των καρδιναλίων έκρινε πως μπροστά του
χαρτωσιά δεν έπιανε η θρυλική πάπισσα Ιωάννα· και γονυπετείς
προσκύνησαν τη χάρη του.
Ως προστάτης των απανταχού ερωτευμένων ο Βαλεντίνος σημειώνει πιέννες κι
αναδεικνύεται προστάτης του εμπορίου, εις δόξαν του μιμητικού πνεύματος
των νεοελλήνων που «βρακί δεν έχει η νιότη τους, λουλούδια θέλει η
σκούφια τους». Αμήν! 

«Έρως εστί…»

Συναίσθημα περίεργο! Ή του ύψους ή του βάθους. Πότε-πότε και του
ύψους και του βάθους. Άλλοτε «Όταν μου λες πως μ’ αγαπάς στον ουρανό
ψηλά με πας…» κι άλλοτε πάλι «Άνοιξε πέτρα για να μπω…»
Πριν μερικές δεκαετίες ακόμη τα ερωτευμένα ζευγάρια εκδήλωναν τα
αισθήματά τους με την αποστολή καρτ-ποστάλ που έφερε κορώνα την ανάλογη
φράση –δήλωση; διαπίστωση;– προκειμένου να γίνουν ξεκάθαρα γνωστές οι
προθέσεις.
Πάνω από το σφιχταγκαλιασμένο ζεύγος περιΐπτατο μέσα σε ροζέ κορδέλα η
επιγραφή «Πάντα ενωμένοι και αγαπημένοι», ή γύρω από την διάτρητη υπό
βέλους καρδιά «Η συναναστροφή σου μέ ηδύνει». Καμιά φορά γινόταν πιο
συγκεκριμένο «Πιπίτσα είσαι δι’ εμέ το παν στον κόσμον». Κι άλλοτε ένα
ποίημα του Αχιλλέως Παράσχου ερχόταν να σώσει την κατάσταση.

Δεν θέλω κάλλος αύθαδες
παρθένου αλαζόνος,
θρασείας εκ της καλλονής,
ψυχράς εκ θωπευμάτων.
Βλέμμα δεν έριψα ποτέ
εις πτέρυγας ταώνος,
ουδ΄ εις φιάλην στίλβουσαν,
πλην στείραν αρωμάτων…

Αλλά και στη δημοτική ποίηση κατέφευγαν προκειμένου να εκφραστεί
παραστατικότατα η φλόγα του έρωτα που έκαιγε καρδιές και υπογάστρια:

Δύσκολο είναι μια καρδιά
σαν πληγωθεί να γειάνει,
μοιάζει δεντρί που μαραθεί
κι άλλο καρπό δεν κάνει…

Άλλοτε εκφραζόταν θαυμασμός για το κάλλος της αγαπημένης:

Ποιος ήλιος λαμπερότατος
σου ’δωσε την ανθάδα
και ποια μηλιά γλυκομηλιά
τη ροδοκοκκινάδα;

Κι άλλοτε δεν έλειπε η σατυρική διάθεση:

Μελαχροινήν εφίλησα
κι άσπρη μου παραστέκει·
ν΄ αφήσω το γαρύφαλλο
να πέσω στον ασβέστη;

Οι κοπέλες συνήθως απαντούσαν με στίχους σεμνούς, άλλα λόγια ν’ αγαπιόμαστε. Ε, όσο να το κάνεις, άλλοι καιροί άλλα ήθη.

Αν ποταμούς περάσεις
κι αν θάλασσα διαβείς,
την φίλην σου Ευτέρπην
ποτέ μην λησμονείς…

Ή πάλι με το εντελώς ξενέρωτο για τις ζοφερές μας ημέρες:

Χαίρε–χαίρε κι ευδαιμόνει,
ενθυμού και μη λησμόνει…

Σήμερα, αρκετές δεκαετίες μετά, οι κοπέλες πια λένε ξεκάθαρα ταν
άποψή τους χωρίς φόβο αλλά με πάθος: «Εγώ δεν πάω μέγαρο, θα μείνω με
τον παίδαρο…»
Με όσα τούτο θα μπορούσε να σημαίνει.

Ένα μπουκέτο απόψεων περί έρωτος, θεωρητικών στην πλειοψηφία τους
βρίσκει κανείς σκαλίζοντας παλιά λευκώματα των …κορασίδων που κρατήθηκαν
στα τέλη του 19ου με αρχές του 20ου αιώνα.
Η αθάνατη Αθήνα του ρομαντισμού της Μπελ-εποκ, όπου οι νέοι
αυτοκτονούσαν μόλις «ελάμβαναν τον κεραυνόν εις φάκελλον ευώδη
κεκλεισμένον…» και αρκούσε μονάχα μια ματιά για να πετάξουν στους επτά
ουρανούς.
Κιτρινισμένες σελίδες, φθαρμένες από το χρόνο, συχνά ποτισμένες με
δάκρυα, όπου αναγράφονταν σπαραξικάρδιοι στίχοι -αχ αυτός ο Παράσχος!- ή
αυτοσχέδια στιχουργήματα της στιγμής.
Οι κορασίδες σφιγμένες καλά στις μακριές εσθήτες και τα κρινολίνα,
καπελωμένες με τα περίτεχνα έργα των πιλοποιείων της Αθήνας, απέφευγαν
συνήθως να απαντήσουν ξεκάθαρα στην κλασική κάθε λευκώματος ερώτηση: «Τι
εστί έρως;» Ή απαντούσαν με στίχους αθώους μέχρι ανοήτους που σήμερα η
λαϊκή θυμοσοφία θα χαρακτήριζε με τη ρήση γύρω-γύρω νά έρχεται και μέσα
να μην μπαίνει…» Όμως οι νεαροί δανδήδες, γόνοι της αστικής τάξης κι
επαρχιώτες φοιτητές, σκίζονταν να εντυπωσιάσουν με μια φιλόφρονα
απάντηση.
Νέος «με ποιητικάς προδιαγραφάς» έγραφε: «Έρως εστί ασπασμός των αγγέλων
στα άστρα». Και πού θα πήγαινε, όλο και κάποια ψυχή ονειροπόλα θα
συγκινούσε. Άλλος με επίδοση στα λογοπαίγνια άρχιζε με το «Από τα μάτια
πιάνεται, στα χείλη κατεβαίνει…», το χωριατόπαιδο περιοριζόταν στο «Η
αγάπη θέλει φρόνηση, θέλει ταπεινωσύνη, θέλει λαγού περπατησιά, αετού
γληγοροσύνη» (άσχετο) και ο σκαμπρόζος της παρέας δεν δίσταζε να γράψει:
«Έρως έρως. Σαλάμι αέρος, το τρώει ο γέρος και πάει στο μέρος…»
κάνοντας τις παρθένες να κοκκινίσουν μέχρι τις ρίζες των ξανθών τους
βοστρίχων! Ο σπασίκλας της παρέας, έγραφε (στον κόσμο του αυτός): «Έρως
ην Πραξιτέλους τέχνημα. Παις ανθηρός και νέος, πτέρυγας έχων και τόξα…»
Στην παρέα ακολουθούσε θύελλα σφαλιάρας και στο λεύκωμα η επίσης κλασική
ερώτηση «Ποία η γνώμη σας για την κτήτορα;» όπου έτρωγε η μύγα σίδερο
και το κουνούπι ατσάλι…

Χαρά ανεκλάλητος…

Ποταμοί μελάνι έχουν καταναλωθεί να υμνούν τον έρωτα. Πινέλα, χρώματα
κι η σμίλη πάνω στο μάρμαρο προσπάθησαν να τον αποτυπώσουν και να
υμνήσουν το ανώτερο ανθρώπινο συναίσθημα.
Από τον Φειδία και τον Πραξιτέλη, μέχρι τον Γιαννούλη Χαλεπά, τον Γύζη,
τον Τσαρούχη και τους σύγχρονους δημιουργούς, καθώς επίσης από τη Σαπφώ
και τους ποιητές της Παλατινής ανθολογίας, μέχρι τον Παλαμά, τον Ελύτη,
τον Γκάτσο και τους στιχουργούς λαϊκών τραγουδιών και μαζί το Δημοτικό
τραγούδι, όλοι μαζί, μικροί μεγάλοι, επιφανείς και ασήμαντοι,
φιλοτέχνησαν τον έρωτα, την θεότητα που η ελληνική μυθολογία θεώρησε «Εν
των αρχεγόνων στοιχείων της δημιουργίας του σύμπαντος…»
«Η ωραιοτέρα εφεύρεσις των αρχαιοτέρων δια τους νεωτέρους. Το έξοχον λίχνισμα της καρδίας…» έγραφε η «Ποικίλη Στοά» το 1914.
Πρεσβύτερος των θεών κατά τους αρχαίους Έλληνες, δεν αναφέρονται
γεννήτορές του, κατ΄ άλλους θεωρείται γιος του Δία και της Αφροδίτης,
βρισκόταν στον ουρανό, ωραίος, νέος, φτερωτός, φαιδρός, αστείος,
ευτράπελος, αγαπώμενος από όλους. Μυστικός σκανδαλοποιός και πανούργος,
κινούσε στάσεις και διαφωνίες μεταξύ των αθανάτων. Τότε κι εκείνοι
αγανάκτησαν, του έκοψαν τα φτερά και τον έστειλαν στη γη δίνοντας τα
φτερά στη Νίκη, να τα φορά ως σύμβολο λαφύρων.
Για την γέννεση του κόσμου ο Ησίοδος έγραψε: «Πρώτιστον το χάος. Η
ευρύστερνος γη των πάντων βάσις ασφαλής κι αιωνία· και ο έρως». Ο δε
Παρμενίδης «Πρώτιστον πάντων των θεών τον έρωτα συνέλαβε». Οι αρχαίοι
υμνούν την περί τον έρωτα αρετήν, με αντικείμενον το ωραίο και σκοπό τη
δημιουργία. Αργότερα ο χριστιανισμός ταύτισε τον έρωτα με την αγάπη,
αφήνοντας όμως παραθυράκι αισθησιασμού τον πειρασμό.
Το ερωτικό πάθος εκτός του ότι κινεί γη και ουρανό, δίνει δυνάμεις
υπεράνθρωπες. Έρωτας έδωσε την παροιμιώδη υπομονή στην Πηνελόπη, αλλά
έρωτας προκάλεσε οργή και απελπισία στη Μήδεια οδηγώντας την στην
παιδοκτονία. Έρωτας ήταν η αιτία για να έρθουν τα πάνω κάτω κατά το
πρόσφατο παρελθόν στο πολιτικό μας προσκήνιο και να γραφεί η ιστορία
έτσι όπως γράφτηκε.
Τώρα για τη λαϊκή ρήση που αναφέρεται στο καράβι και σ΄ αυτό που βρίσκει
τη δύναμη να το σύρει, είναι τόσο εύστοχη, σαφής, που χρεία επεξηγήσεων
δεν έχει.
Όμως τα εγκλήματα πάθους δεν σταμάτησαν ποτέ, οι τάσεις αυτοκαταστροφής εξ’ αιτίας απελπισμένου έρωτα επίσης.

Αλλά για τον μικρό φτερωτό θεό που πρόσφερε «χαρά ανεκλάλητο» στον
κόσμο έχουν γραφεί ύμνοι ανυπέρβλητοι. Τα γεμάτα πάθος λόγια του Σοφοκλή
στην «Αντιγόνη», το «Ερωτικόν» του Πλουτάρχου, το «Άσμα ασμάτων»
(«Σοφία Σειράχ») της Παλαιάς Διαθήκης, καθώς και μια πληθώρα τρυφερών
και συγχρόνως μεγαλόπνοων μεταγενέστερων λογοτεχνικών κειμένων.
Μάλιστα κανείς αναρωτιέται, αφού ύμνησε έτσι τον έρωτα η Σαπφώ («Δέδυκε
γαρ ασελάνα, καγώ μόνα καθεύδω…») και η ελληνική δημοτική ποίηση («να
΄ξερα το πουλάκι μου σε τι δεντρί κοιμάται, σε τι κλαρί έστησε φωλιά και
μένα δε θυμάται…») τι καινούργιο έχουν να πουν τα ερωτικά ποιήματα που
γράφονται σήμερα…

Επιμύθιον

Οι κυριαρχούσα άποψη όμως περί έρωτος, απέχει παρασάγγας εκείνης του
Μιμίκου και της Μαίρης, του Έκτωρος καιι της Ανδρομάχης, του Ίωνος
Δραγούμη και της Πηνελόπης Δέλτα.
Το ενδιαφέρον επικεντρώνεται στη σαρκική επαφή, με το πνεύμα να
απουσιάζει παντελώς και μονίμως από κάθε ερωτική εκδήλωση. Πώς λέμε
«Ρωμαίος καί Ιουλιέττα»; Καμμία σχέση!
Οι αντιλήψεις περί οικογένειας και διαιώνισης του είδους δε σώζουν την
κατάσταση. Η χοντροκοπιά και η «φαστφουντοποίηση» (ας επιτραπεί ο
νεολογισμός (χαρακτηρίζουν τις ανθρώπινες σχέσεις. Η ποίηση εξέλειπε
παντελώς! Και δεν εννοούμε βεβαίως τις δακρύβρεχτες καταστάσεις της
εποχής του Αχιλλέως Παράσχου με το «Δρέψατε πάλιν, ερασταί, ευδαίμονες,
ναρκίσσους εις του Μαΐου τους φαιδρούς κι ευώδεις παραδείσους…» που
τόσες παρωδίες και καγχασμούς ο καημένος προκάλεσε με την άτυχη εκείνη
αναφορά στους μαγιάτικους ναρκίσσους. Αλλά πάλι κι εκείνο το «ψεκάστε,
σκουπίστε, τελειώσατε» δεν κάνει λίγο στο πλαστικό του, στο λιγάκι
ψεύτικο;
Έμεινε η φήμη των ελλήνων εραστών, με τον τουρισμό μόνον ευνοημένο!
Και βέβαια δεν φτάνει να ικανοποιείς τα στίφη των χαρμανιασμένων
–συγγνώμη– Σουηδέζων, Αγγλίδων, Γερμανίδων και λοιπών ξανθών μετά
φακίδων πλην διψασμένων για εμπειρίες, που κατακλύζουν τα ελληνικά νησιά
τα καλοκαίρια γυρεύοντας να μάθουν τι εστί βερύκοκον! Κάτι το πνεύμα,
κάτι εκείνη η «ανεκλάλητος χαρά» της δημιουργίας…
-Αλλά τουλάχιστον να εκτιμούσαν τις καλοκαιρινές μας επιδόσεις οι βόρειοι εταίροι μας στην Ευρώπη!..

* Δημήτρης Χίλιος
Ο Δημήτρης Χίλιος γεννήθηκε στο Επιτάλιο της Ηλείας το 1960.
Σπούδασε δημοσιογραφία και συνεργάστηκε με εφημερίδες και περιοδικά.
Κατ’ αρχήν διέπραξε έρευνες, χρονογραφήματα, επετειακά και ιστορικά
αφιερώματα, προπονούμενος για σοβαρός συγγραφέας. Στη συνέχεια το
γλύκανε με σχόλια επί παντός του επιστητού, κείμενα για το θέατρο, την
τηλεόραση.
Μόλις ο κύκλος των δημοσιευμάτων έκλεισε, βάλθηκε να γράφει και να σκίζει κατ΄ οίκον και προς ιδίαν τέρψιν.
Εργάζεται στην Εθνική Πινακοθήκη.
Καταγινόμενος με το διήγημα συμμετείχε σε ομαδικές εκδόσεις, ενώ το 1995
κυκλοφόρησε η συλλογή διηγημάτων του Το Συγκέσιο, επτά ηθογραφικά
διηγήματα.
Το 2001 από τις εκδόσεις Πατάκη κυκλοφορεί το πρώτο του μυθιστόρημα Με
το σφύριγμα του τραίνου, μια καταγραφή της καθημερινότητας στην ελληνική
επαρχία στα μέσα της δεκαετίας του ’60.
Τα Χάρτινα φιλιά είναι η δεύτερή του απόπειρα.

24γράμματα

Γενικά θέματα

Γιάννος Χαραλαμπίδης στη Σημερινή: Μήλον της Έριδος η Κύπρος για την ασφάλεια Τουρκίας – Ισραήλ

Τα «Ταϊφούν» περιπολούν για την ασφάλεια του Ισραήλ και αναχαιτίζουν πυραύλους του Ιράν από τον τουρκικό εναέριο χώρο στην περιοχή της Αλεξανδρέττας και στη Συρία, όπου υπάρχουν στόχοι της Χεζμπολάχ

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

ΠΗΓΗ: ΣΗΜΕΡΙΝΗ

Η Μέση Ανατολή είναι στις φλόγες και, μετά την επίθεση των Ιρανών με βαλλιστικούς πυραύλους σε βάρος του Ισραήλ, ξεκίνησε επίθεση των Ισραηλινών στον Βόρειο Λίβανο, ενώ αναμένονται και τα αντίποινα σε βάρος της Τεχεράνης.

Γράφει ο Γιάννος Χαραλαμπίδης

Τα «Ταϊφούν» περιπολούν για την ασφάλεια του Ισραήλ και αναχαιτίζουν πυραύλους του Ιράν από τον τουρκικό εναέριο χώρο στην περιοχή της Αλεξανδρέττας και στη Συρία, όπου υπάρχουν στόχοι της Χεζμπολάχ

Τουρκία και Ακρωτήρι

Η Τουρκία επιχαίρει από την κατατριβή του Ισραήλ και του Ιράν. Μπορεί μεν ο Ερντογάν να χαρακτηρίζει τον Νετανιάχου ως εγκληματία πολέμου, αλλά συνεργάζεται με τους Βρετανούς και δη με τα μαχητικά «Ταϊφούν», που επιχειρούν από τις Βάσεις Ακρωτηρίου και:

1) Περιπολούν από τον κόλπο της Αλεξανδρέττας εντός του τουρκικού εναέριου χώρου, με την άδεια της Άγκυρας, προς τη Συρία, όπου υπάρχουν στόχοι της Χεζμπολάχ, καθώς και προς το Ιράκ. 2) Συμμετέχουν στις αναχαιτίσεις των ιρανικών πυραύλων και drones στις επιθέσεις, που δέχεται το Ισραήλ από το Ιράν και συλλέγουν πληροφορίες. 3) Καμιά αμφιβολία δεν υπάρχει για τη συνεργασία των Βάσεων με τις τουρκικές ένοπλες δυνάμεις όταν ενεργούν τα «Ταϊφούν» είτε για επιτήρηση είτε για να προστατεύσουν με οποιονδήποτε τρόπο το Ισραήλ. Ή για να στραφούν σε βάρος της Χεζμπολάχ.

Τόσο οι Βάσεις Ακρωτηρίου όσο και του Αγίου Νικολάου είναι στρατηγικής σημασίας, διότι από τις μεν πρώτες, εκτός των άλλων, ενεργούν ακόμη τα θρυλικά κατασκοπευτικά U2 ως συμπληρωματικά των δορυφόρων, στις δε δεύτερες υπάρχει το Έχελον ως κέντρο συλλογής και επεξεργασίας πληροφοριών. Εκ των πραγμάτων, η Κύπρος, λόγω Βάσεων, τελεί υπό καθεστώς απειλής. Χωρίς να διαθέτει αξιόπιστη εναέρια αποτροπή, αφού οι ρωσικοί TOR-M1 και BUK μερικώς μπορούν να επιχειρήσουν. Ακόμη και αν στραφούν για ν’ αποκρούσουν την ιρανική απειλή ή αυτήν της Χεσμπολάχ, δεν θα μπορούν να καλύπτουν την όποια τουρκική επί της οποίας είναι προσαρμοσμένα τα συστήματα αυτά. Λόγω του κενού που υπάρχει στην αεράμυνα είχε κλείσει η αγορά του αντιαεροπορικού συστήματος BARAK με πυραύλους 35, 70 και 150 χιλιομέτρων. Η κυπριακή Κυβέρνηση αγόρασε το BARAK με πυραύλους των 70 χιλιομέτρων. Με τον πόλεμο στη Γάζα και στον Λίβανο, η παράδοση του συστήματος δεν είναι βέβαιο εάν θα καθυστερήσει ή όχι. Ούτως ή άλλως, η Κυπριακή Δημοκρατία μετά την άρση του εμπάργκο στο στρατιωτικό υλικό από τις ΗΠΑ θα ήταν δυνατό να ζητήσει ακόμη και «Πάτριοτ» ή άλλα σχετικά οπλικά συστήματα αεράμυνας από ευρωπαϊκά κράτη. Επί του παρόντος, τόσο η αεράμυνα των Βάσεων όσο και της Κύπρου ολόκληρης στηρίζεται στον πολεμικό στόλο των ΗΠΑ και των συμμάχων τους, που βρίσκονται στ’ ανοιχτά της Κύπρου. Ως εκ τούτου, θα ήταν μέγα πλήγμα εάν επέτρεπαν ή στη Χεζμπολάχ ή στο Ιράν να κτυπήσει τις Βρετανικές Βάσεις. Εκ των πραγμάτων, η Κύπρος λόγω Βάσεων καλύπτεται, όπως είχαμε ήδη γράψει από την αρχή της κρίσης, κάτω από την Ατσάλινη Αεράμυνα των ΗΠΑ.

Το μήλον της Έριδος

Η Τουρκία δεν είναι άμεσα εμπλεκόμενη στις συγκρούσεις στη Γάζα και στον Λίβανο, όμως υπάρχει μια πολεμική ρητορική που εγείρει το εξής ερώτημα: Μπορεί ή όχι η Τουρκία να κτυπήσει το Ισραήλ, όπως αρχικά απειλούσε ο Τούρκος Πρόεδρος, ο οποίος, όμως, μετά τις τελευταίες εξελίξεις, εμφανίζεται ως να τελεί υπό την απειλή του «σιωνιστικού επεκτατισμού», όπως ισχυρίζεται;

Σε αυτό το παιχνίδι, η Κύπρος καθίσταται γεωστρατηγικό και γεωπολιτικό μήλον της Έριδος, αφού:

1) Αποτελεί το νότιο τμήμα της νήσου, τη μοναδική έξοδο, που διαθέτει το Ισραήλ, λόγω της έλλειψης στρατηγικού βάθους, που είναι περικυκλωμένο από τους Άραβες και την Τουρκία. Άρα ο άξονας προς τη Σούδα μέσω Κύπρου είναι ζωτικός χώρος όχι μόνο για το Ισραήλ, αλλά και για τις ΗΠΑ και τους ΝΑΤΟϊκούς συμμάχους τους. Απόδειξη τούτου συνιστά η συγκέντρωση του 6ου στόλου ως αποτέλεσμα της κρίσης στη Μέση Ανατολή.

2) Αποτελεί ασπίδα και εμφανίζεται ως το αβύθιστο για την Τουρκία αεροπλανοφόρο, καθώς και αναπόσπαστο τμήμα της «Γαλάζιας Πατρίδας».

3) Αποτελεί ασπίδα για την Τουρκία από επιθέσεις που θα ήταν δυνατό να δεχτεί μέσω Κύπρου, εξ ου και η άρνησή της να δεχθεί την παρουσία ελληνικού στρατού και οι διαμαρτυρίες για την όποια στρατιωτική συνεργασία της Κύπρου με το Ισραήλ. Είναι όμως και για το Ισραήλ ασπίδα.

Γιατί;

Διότι, ουδόλως θα ήθελε το Ισραήλ:

Α) Να πέσει η Κύπρος στον πλήρη έλεγχο της Τουρκίας και δη μέσω μιας ομοσπονδιακής ή συνομοσπονδιακής λύσης, με τον πλήρη γεωπολιτικό έλεγχο του νησιού από την Άγκυρα.

Β) Να εγκατασταθούν στην Κύπρο τουρκικά πυραυλικά συστήματα, που θα στοχεύουν το Ισραήλ.

Τα πλεονεκτήματα του Ισραήλ

Το ερώτημα εάν μπορεί να κτυπήσει και να κάνει πόλεμο η Τουρκία με το Ισραήλ απαντάται ως εξής: Η Άγκυρα έχει τη δυνατότητα: 1) Να διενεργήσει επίθεση με την αεροπορία της ή με τη συσσώρευση στόλου. 2) Να κτυπήσει με πυραύλους και δη «Ταϊφούν» με βεληνεκές της τάξης των 600 χιλιομέτρων, όταν αυτά θα είναι επιχειρησιακά διαθέσιμα (αυτά εισήλθαν ήδη σε γραμμή παραγωγής από τον Μάιο του 2023 ).

Όμως η οποιαδήποτε τουρκική επίθεση: Α) Βρίσκεται σε αντίθεση με τα συμφέροντα των ΗΠΑ, που θέτουν υπό την προστασία τους και τον 6ο Στόλο το Ισραήλ, οπότε δεν θα επιτρέψουν στην Τουρκία μια τέτοια δράση. Β) Οτιδήποτε διενεργηθεί από αέρος, είτε είναι από μαχητικά είτε από πυραυλικά συστήματα, θα ήταν δυνατό να αντιμετωπιστεί επιτυχώς από το Ισραήλ είτε με τους arrow και με το “iron dome” είτε με τα πλοία των συμμαχικών δυνάμεων και δη των ΗΠΑ, καθώς και με την ισραηλινή αεροπορία, η οποία υπερτερεί της τουρκικής.

Πύραυλοι και Τεχνητή Νοημοσύνη

Από την άλλη πλευρά το Ισραήλ υπερέχει στην αεροπορία και στα πυραυλικά συστήματα. Στην αεροπορία, εκτός των F-15 και F-16, διαθέτει και τα F-35, οπότε μπορεί να δράσει αναλόγως και με βάθος πυρός. Συν του ότι: i) Τα ισραηλινά F-35 είναι τα μόνα των οποίων οι υπολογιστές και λοιπά συστήματα δεν βρίσκονται κάτω από τον έλεγχο των ΗΠΑ. ii) Η Τουρκία έχει πρόβλημα με την αεράμυνά της επί του παρόντος. Εξ ου και η αγορά των S-400, χωρίς όμως να παρέχει πλήρη κάλυψη, καθώς και η απόφαση που λήφθηκε στις 6.8.2024 για την κατασκευή του τουρκικού “iron dome”. iii) Το Ισραήλ διαθέτει αριθμό επιθετικών πυραύλων μέσου και μακρούς βεληνεκούς, από τους LORA με βεληνεκές 280 χιλιόμετρα ώς τους Jericho – 3 (Ιεριχώ) με βεληνεκές μεταξύ των 4,800 χλμ και 6,500 χιλιομέτρων. iv) Καμιά αμφιβολία δεν υπάρχει ότι το Ισραήλ υπερέχει στους τομείς του κυβερνοχώρου και της Τεχνητής Νοημοσύνης (πάσης φύσεως drones).

Ζώνες ασφαλείας και περιφερειακές δυνάμεις

Υπό αυτές τις συνθήκες και λαμβανομένου υπόψη ότι οι δυο χώρες δεν έχουν σύνορα, το πλεονέκτημα ανήκει στο Ισραήλ. Και όχι στην Τουρκία, η οποία στηρίζει τόσο τη Χαμάς όσο και τη Χεζμπολάχ, διότι θέλει την κατατριβή του Ισραήλ. Η Άγκυρα βολεύεται από το οπλοστάσιο και δη τους πυραύλους της Χεζμπολάχ, των οποίων το βεληνεκές καλύπτει και την Κύπρο. Εξ ου και οι απειλές του μ. Χασάν Νασράλα, ότι η Κύπρος ήταν εν δυνάμει στόχος λόγω των στρατιωτικών της σχέσεων με το Ισραήλ. Ήταν μια απειλή «made in Turkey», στη λογική του “proxy war”. Η εξουδετέρωση του οπλοστασίου της Χεσμπολάχ από το Ισραήλ είναι προς όφελος της Κύπρου, αλλά όχι προς όφελος του Ιράν και της Τουρκίας, η οποία δεν θέλει την εδραίωση του Ισραήλ στην περιοχή και την εξάλειψη των τρομοκρατικών απειλών. Δεν θα ήθελε να δει ούτε τον τερματισμό της σύγκρουσης μεταξύ Ιράν και Ισραήλ, διότι η κατατριβή των δυο χωρών, που συνιστούν περιφερειακές δυνάμεις, είναι για ευνόητους λόγους προς όφελος της Άγκυρας, η οποία εδραιώνεται και στην περιοχή της Συρίας, χωρίς ταυτοχρόνως να επιθυμεί τη δημιουργία ζώνης ασφαλείας στον Βόρειο Λίβανο. Πώς όμως θα ασκήσει κριτική στο Ισραήλ, όταν κατέχει την Κύπρο και όταν έχει ήδη υπό κατοχή τμήμα της Συρίας στη λογική της ζώνης ασφαλείας;

Οι θαλάσσιες οδοί…

Η Τουρκία ελέγχει την περιοχή από τη Μαρμαρίδα ώς την Αλεξανδρέττα στην πρακτική της τουρκικής λίμνης ως τμήμα της «Γαλάζιας Πατρίδας» με μια σειρά από ναυτικές και αεροπορικές Βάσεις στα παράλιά της (Ντάλαμα, Μερσίνα, Άδανα, κ.λπ) και την Κύπρο ως αβύθιστο αεροπλανοφόρο. Η Καρπασία και η Αμμόχωστος έχουν ιδιαίτερη σημασία για τις θαλάσσιες οδούς και δη εκείνες προς την Αλεξανδρέττα, που προτού καταλήξουν εκεί αποκλίνουν προς Ισραήλ, Λίβανο και Συρία. Η Τουρκία θα ήθελε να έχει πρόσβαση στη θάλασσα και μέσω Συρίας, ενώ, ταυτοχρόνως, ουδόλως θα επιθυμούσε τη ζώνη ασφαλείας του Ισραήλ, διότι διευρύνει τον έλεγχο παράλιων περιοχών και ενισχύει τον έλεγχο της θαλάσσιας οδού προς την Αλεξανδρέττα. Μέσα σε αυτό το σκηνικό, ο Ερντογάν εμφανίζεται ως να είναι απειλούμενος από το Ισραήλ, λόγω της εισόδου του στον Λίβανο. Η Τουρκία επιδιώκει τον έλεγχο των θαλασσίων οδών από και προς το Σουέζ και δεν είναι καθόλου τυχαίο ότι επεκτείνει τη λεγόμενη ΑΟΖ του ψευδοκράτους προς τις νότιες θάλασσες, καθώς και προς τη γραμμή Κρήτη, Κάρπαθος και Ρόδος, όπου βρίσκονται οι πύλες του Αιγαίου.

 

χαρτης 1 .jpg

 

Ο χάρτης δείχνει τα θαλάσσια δρομολόγια από το Σουέζ προς διάφορες κατευθύνσεις στην Ανατολική Μεσόγειο είτε προς Κύπρο είτε προς Αιγαίο είτε προς άλλες χώρες της περιοχής και δη προς την Αλεξανδρέττα. Η Τουρκία στοχεύει στον πλήρη έλεγχο των οδών αυτών. Θεωρεί την Κύπρο δεδομένη και σημαντικό τον έλεγχο των πυλών του Αιγαίου, όπως και της Κύπρου καθώς και της Καρπασίας. Πολύ, δε, θα ήθελε η Τουρκία να βγει μέσω Συρίας στη θάλασσα. Καθόλου δεν επιθυμούσε τη δημιουργία κουρδικής περιοχής με πρόσβαση στη θάλασσα. Στην παρούσα φάση η Άγκυρα δεν θα ήθελε να δει την ενίσχυση του Ισραήλ στην περιοχή και δη μέσω της αύξησης ενός παράλιου τμήματος του Λιβάνου, που θα εμπίπτει σε αυτό που ονομάζει ζώνη ασφαλείας με βάθος ώς 50 χιλιόμετρα.

 

Maritime Map 03 ΟΚΤ 2024.jpg

 

Ο χάρτης αποτυπώνει τη νέα διάταξη των ναυτικών αμερικανικών δυνάμεων και των λοιπών συμμαχικών στην περιοχή του Περσικού Κόλπου, στα στενά του Ορμούζ, στην Ερυθρά θάλασσα και στην Ανατολική Μεσόγειο. Εκ των πραγμάτων, οι Βρετανικές Βάσεις είναι εν δυνάμει στόχος για το Ιράν και τη Χεζμπολάχ. Και, λόγω των κενών της κυπριακής αεράμυνας, ο στόλος των ΗΠΑ είναι αυτός που προσφέρει ατσάλινο θόλο για την αναχαίτιση ενδεχόμενης επίθεσης είτε με πυραύλους είτε με drones.

 

XARTHS 1.jpg

 

Ο χάρτης αυτός αποτυπώνει τη ζώνη ασφαλείας που επιδιώκει να δημιουργήσει στον Λίβανο για να περιορίσει την απειλή της Χεζμπολάχ. Πρόκειται για τα όρια που τελούν κάτω από τον έλεγχο της UNIFIL, η οποία, όμως, αδυνατεί να βάλει χαλινάρι στη Χεζμπολάχ. Οι εντολές της UNIFIL από το Συμβούλιο Ασφαλείας έχουν, μεταξύ άλλων, ως στόχο να βοηθήσουν: α) στην κατάπαυση του πυρός, στην επιστροφή των Λιβανέζων στα σπίτια τους που είχαν αναγκαστεί να φύγουν λόγω εχθροπραξιών και β) τον νόμιμο στρατό του Λιβάνου να ανακτήσει τον έλεγχο της κατάστασης μετά την αποχώρηση των Ισραηλινών και όχι να επιτρέπει την κυριαρχία της Χεζμπολάχ.

 

FLIGHT RADAR.jpg

 

Οι δυο φωτογραφίες, ημερομηνίας 2/10/2024 από το flightradar24, απεικονίζουν πώς ο Ερντογάν, ενώ από τη μια πυροβολεί φραστικά το Ισραήλ, στην πράξη κάνει πλάτες στις Βρετανικές Βάσεις, που βρίσκονται στην Κύπρο, των οποίων τα αεροσκάφη (Eurofighter Typhoon) αναλαμβάνουν την ασφάλεια της περιοχής, επιχειρώντας από τον τουρκικό εναέριο χώρο για την αναχαίτιση ιρανικών πυραύλων. Μάλιστα, η δεύτερη δείχνει πώς βρετανικό αεροσκάφος ανεφοδιασμού (KC2 Voyager) βρίσκεται εντός του τουρκικού εναέριου χώρου. Για ποιο λόγο άραγε;

 

*Δρ των Διεθνών Σχέσεων

ΠΗΓΗ: Σημερινή

Συνέχεια ανάγνωσης

Γενικά θέματα

Reuters: Το Ιράν προσλαμβάνει τρομοκράτες για χτυπήμα σε Ευρώπη και ΗΠΑ! Η αποτροπή χτυπήματος στην Ελλάδα

Την υπόθεση της απόπειρας τρομοκρατικού χτυπήματος στην Αθήνα τον Μάρτιο του 2023 επαναφέρει με νέο δημοσίευμά του το Reuters.

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Στα τέλη του περσινού Μαρτίου ύστερα από συνεργασία της ΕΥΠ με τη Μοσάντ είχαν συλληφθεί δύο Πακιστανοί, που φέρεται να σχεδίαζαν τρομοκρατική επίθεση σε εβραϊκό εστιατόριο- συναγωγή στο κέντρο της Αθήνας.

Την υπόθεση της απόπειρας τρομοκρατικού χτυπήματος στην Αθήνα τον Μάρτιο του 2023 επαναφέρει με νέο δημοσίευμά του το Reuters. Το ειδησεογραφικό πρακτορείο σε ένα αναλυτικό ρεπορτάζ περιγράφει το πώς το Ιράν προσλαμβάνει τρομοκράτες για πλήγματα σε Ευρώπη και ΗΠΑ.

Στα τέλη του περσινού Μαρτίου ύστερα από συνεργασία της ΕΥΠ με τη Μοσάντ είχαν συλληφθεί δύο Πακιστανοί, που φέρεται να σχεδίαζαν τρομοκρατική επίθεση σε εβραϊκό εστιατόριο- συναγωγή στο κέντρο της Αθήνας.

Υπήρχε μάλιστα η πληροφορία ότι οι δύο άνδρες θα πληρώνονταν με 16.000 ευρώ για κάθε νεκρό, γι’ αυτό και σχεδίαζαν μαζικό χτύπημα.

«Καθώς η σύγκρουση Ιράν-Ισραήλ εντείνεται, η Τεχεράνη ταράζει τη Δύση με ένα κύμα απόπειρων χτυπημάτων και απαγωγών εναντίον στόχων στην Ευρώπη και τις Ηνωμένες Πολιτείες», αναφέρει το Reuters.

Η Ουάσιγκτον και οι σύμμαχοί της έχουν αναφέρει μια απότομη αύξηση τέτοιων συνωμοσιών που συνδέονται με την Ισλαμική Δημοκρατία. Από το 2020, υπήρξαν τουλάχιστον 33 απόπειρες δολοφονίας ή απαγωγής στη Δύση, στις οποίες οι τοπικές ή ισραηλινές αρχές ισχυρίζονται ότι συνδέεται με το Ιράν, διαπίστωσε το Reuters εξετάζοντας δικαστικά έγγραφα και επίσημες ανακοινώσεις.

Μεταξύ των πρόσφατων φερόμενων στόχων: ένα κτίριο που στεγάζει ένα εβραϊκό κέντρο και ένα εστιατόριο kosher στο κέντρο της Αθήνας. Από το κρησφύγετό του στο Ιράν, ένας Πακιστανός ονόματι Σαγιέντ Φαχάρ Αμπάς στρατολόγησε έναν παλιό γνώριμο που ζούσε στην Ελλάδα και τον οδήγησε να επιτεθεί στον χώρο, ισχυρίζονται οι ερευνητές σε έγγραφα που υποβλήθηκαν στις δικαστικές αρχές της υπόθεσης και τα οποία περιήλθαν στην κατοχή του Reuters. Ο Αμπάς είπε στην επαφή του ότι εργαζόταν για μια ομάδα που θα πλήρωνε περίπου 15.000 ευρώ ανά φόνο.

Σε μια ανταλλαγή WhatsApp τον Ιανουάριο του 2023 που περιγράφεται λεπτομερώς στα έγγραφα, οι δύο άνδρες συζήτησαν εάν θα χρησιμοποιήσουν εκρηκτικά ή εμπρησμό στην επίθεση. Ο Αμπάς τόνισε την ανάγκη παροχής αποδείξεων για απώλειες μετά το πλήγμα. «Υπάρχουν μυστικές υπηρεσίες», είπε, χωρίς να κατονομάσει. «Κάντε τη δουλειά με τρόπο που δεν αφήνει κανένα περιθώριο».

Τα έγγραφα που δεν είχαν αναφερθεί προηγουμένως περιλαμβάνουν εκατοντάδες σελίδες αποδεικτικών στοιχείων που συγκεντρώθηκαν κατά τη διάρκεια της προανακριτικής έρευνας στην Ελλάδα, συμπεριλαμβανομένων καταθέσεων μαρτύρων, αστυνομικών καταθέσεων και λεπτομερειών μηνυμάτων WhatsApp.

Οι ελληνικές αρχές συνέλαβαν τον Σιέντ Ιρτάζα Χάιντερ και έναν άλλο Πακιστανό πέρυσι, λέγοντας ότι η αστυνομία βοήθησε στην εξάρθρωση ενός τρομοκρατικού δικτύου που κατευθυνόταν από το εξωτερικό και είχε σκοπό να προκαλέσει «ανθρώπινη απώλεια». Οι δύο άνδρες αντιμετωπίζουν κατηγορίες για τρομοκρατία. Αρνούνται τις κατηγορίες.

Ο Χάιντερ, ο οποίος αφέθηκε ελεύθερος από την προφυλάκιση αυτή την άνοιξη με περιορισμούς, λέει ότι είναι αθώος. Σε συνέντευξή του, ο 28χρονος είπε στο Reuters ότι έστειλε στον Αμπάς εικόνες του κτιρίου αλλά εμπόδισε σκόπιμα να πραγματοποιήσει οποιαδήποτε επίθεση, ελπίζοντας να πληρωθεί χωρίς να βλάψει κανέναν.

Συνέχεια ανάγνωσης

Γενικά θέματα

Analysis: How Iran’s Ballistic Missiles Strike Israel?

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

The U.S. traced the launch location to a valley south of the Iranian city of Shiraz.
Eran has launched its largest-ever attack on Israel, firing 180 ballistic missiles
These missiles travelled more than 1000 Miles from this Valley to reach Israel most populated city and military sights.

Fattah-2, the successor to the Fattah-1, It was used for the first time and is one of Iran’s advanced missile systems.
This missile is equipped with a —inside it is the warhead—which detaches and allows the missile to maneuver and glide at speeds between Mach 5 and 10.
The missile has a range of around 1,500 km, only slightly more than its predecessor, the Fattah-1.
What sets it apart from other ballistic missiles is its ability to accelerate outside the Earth’s atmosphere, while its aerodynamic control surfaces enable steering to evades the famous Arrow Missiles Defense system made by Israel.

Συνέχεια ανάγνωσης

Ινφογνώμων

Infognomon Logo

Περιηγηθείτε στα κορυφαία βιβλία του βιβλιοπωλείου μας

Προβολή όλων

Δημοφιλή