Ακολουθήστε μας

Γενικά θέματα

Επιτέλους, ανοίγουν τους ορίζοντες της Ελλάδος: Ηλεκτροκίνηση στη γραμμή του Εβρου με στόχο τον Εύξεινο Πόντο και την παράκαμψη των Στενών

Δημοσιεύτηκε

στις

Η ΕΡΓΟΣΕ σχεδιάζει σύνδεση με τον Εύξεινο Πόντο με πλήρη παράκαμψη των στενών του Βοσπόρου. Αναθερμαίνεται και η ιδέα για νέα γραμμή Θεσσαλονίκης – Αμφίπολης – Καβάλας

Χεκίμογλου Αχιλλέας 
Σχέδιο για την εγκατάσταση δικτύου ηλεκτροκίνησης στη σιδηροδρομική γραμμή του Εβρου, που θα συνδέει το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης με τους σιδηρόδρομους της Βουλγαρίας και τη Μαύρη Θάλασσα και θα παρακάμπτει τα Δαρδανέλια, επεξεργάζεται η ΕΡΓΟΣΕ. Παράλληλα, το υπουργείο Υποδομών αναθερμαίνει την ιδέα για δημιουργία νέας σιδηροδρομικής γραμμής Θεσσαλονίκης – Αμφίπολης – Καβάλας, καθώς προχωρεί σε επικαιροποίηση των μελετών ενός έργου η κατασκευή του οποίου είχε σταματήσει το 1940.
Σύμφωνα με αποκλειστικές πληροφορίες του «Βήματος», η ΕΡΓΟΣΕ θα εκπονήσει μελέτη και στη συνέχεια θα δημοπρατήσει την εγκατάσταση δικτύου ηλεκτροκίνησης στη μονή γραμμή του Εβρου, η οποία έχει μήκος σχεδόν 180 χλμ. και, μάλιστα, ανακαινίστηκε πλήρως τα προηγούμενα χρόνια. Το έργο θα συνοδευτεί και από την παράκαμψη της Αλεξανδρούπολης. Ο συνολικός προϋπολογισμός εκτιμάται ότι θα κινηθεί περί τα 80 εκατ. ευρώ.

Σύμφωνα με πηγές της εταιρείας, πρόκειται για ένα έργο στρατηγικής σημασίας, καθώς θα έρθει να συμπληρώσει την εν εξελίξει σύνδεση του λιμένα της πόλης με το σιδηροδρομικό δίκτυο και θα δώσει αυτό για το οποίο «διψά» η αγορά της εφοδιαστικής αλυσίδας. Δηλαδή, ταχύτερη πρόσβαση στις αγορές και φθηνότερο κόστος καυσίμου. Είναι ενδεικτικό ότι με την ηλεκτροκίνηση το κόστος συντήρησης μειώνεται έως και κατά 90% και το κόστος κίνησης τουλάχιστον κατά 50%.

Σύμφωνα με στελέχη της ΕΡΓΟΣΕ, η απευθείας ηλεκτροδοτούμενη σύνδεση Αλεξανδρούπολης – Βάρνας εξασφαλίζει για το διεθνές εμπόριο από και προς τη Μαύρη Θάλασσα τέσσερις ημέρες σε σχέση με τη θαλάσσια διαδρομή μέσω του Βοσπόρου. Κύκλοι της αγοράς χαρακτηρίζουν το σχέδιο απολύτως βιώσιμο, καθώς, όπως παρατηρούν, ο Βόσπορος είναι υπερκορεσμένος και το κόστος αλλά και ο χρόνος διέλευσης είναι σημαντικός.

Η ΕΡΓΟΣΕ έχει θέσει ως προτεραιότητα την ολοκλήρωση της λειτουργικής σύνδεσης των λιμένων με τον σιδηρόδρομο. Ενα νέο έργο, που έχει μπει σε τροχιά οριστικής μελέτης, είναι η γραμμή Τοξότες Ξάνθης – Λιμένας Καβάλας. Πρόκειται για την οριστική μελέτη μονής σιδηροδρομικής γραμμής, μήκους 31,8 χλμ., που θα συνδέει το νέο λιμάνι της Καβάλας με την υφιστάμενη σιδηροδρομική γραμμή Θεσσαλονίκη – Αλεξανδρούπολη. 

Το τμήμα εντάσσεται στην υπό σχεδιασμό νέα γραμμή Θεσσαλονίκης – Αμφίπολης – Καβάλας, οι προμελέτες της οποίας τίθενται σε φάση επικαιροποίησης. Σύμφωνα με έγγραφο που διαβιβάστηκε στη Βουλή από τον υφυπουργό Υποδομών κ. Μιχάλη Παπαδόπουλο, ολοκληρώνεται η σύνταξη των τευχών δημοπράτησης για τις μελέτες αναβάθμισης της γραμμής Θεσσαλονίκη – Αμφίπολη – Καβάλα – Νέα Καρβάλη.

Πρόκειται για έργο που είχε ξεκινήσει να κατασκευάζεται επί δικτατορίας Ιωάννη Μεταξά, από το οποίο ολοκληρώθηκε μόνο το τμήμα Μυρίνη – Αμφίπολη, που συνέδεε την τελευταία με τις Σέρρες και το κυρίως δίκτυο της Μακεδονίας. Η εν λόγω γραμμή ξηλώθηκε μεταπολεμικά, ωστόσο ο σιδηροδρομικός διάδρομος παραμένει περιουσία του ΟΣΕ, όπως επίσης και μία μεγάλη έκταση στο λιμάνι της Αμφίπολης.

Μάλιστα, από τον κλάδο Θεσσαλονίκης – Αμφίπολης σώζονται αρκετά έργα πολιτικού μηχανικού, αλλά και η χάραξη της γραμμής, που ερχόταν να αντικαταστήσει τη γραμμή εύρους 60 εκατοστών, Σταυρός – Σαρακλή, που είχε κατασκευάσει στη Μακεδονία η στρατιά της Ανατολής κατά τον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο.  

Σύμφωνα με την αναγνωριστική μελέτη του ΟΣΕ του 1995, που εξασφάλισε «Το Βήμα», εξετάζονται δύο σενάρια: το πρώτο για μονή γραμμή ταχύτητας 150 χλμ./ώρα και το δεύτερο για διπλή γραμμή 200 χλμ./ώρα.

Το μήκος της νέας γραμμής θα ήταν 205 χλμ. Αυτή θα ξεκινούσε από τους Λαχανόκηπους Θεσσαλονίκης, θα περνούσε από τις λίμνες Κορώνεια και Βόλβη, το δάσος της Απολλωνίας, θα διέσχιζε την περιοχή κοντά στα στενά της Ρεντίνας και με κατεύθυνση τον Στρυμόνα θα έφτανε στην Ασπροβάλτα.

Στη συνέχεια, θα διέσχιζε Αμφίπολη και Κερδύλια, θα προχωρούσε προς την Ελευθερούπολη και παρακάμπτοντας με σήραγγα το δάσος του Αμυγδαλεώνα, θα περνούσε πάνω από την Καβάλα, φτάνοντας έως τη Νέα Καρβάλη, από όπου και θα συνδέονταν με τους Τοξότες. Μάλιστα, η μελέτη πρότεινε εναλλακτικά σενάρια για τις χαράξεις και τις παραλλαγές σε διάφορα σημεία περιβαλλοντικού και αρχαιολογικού ενδιαφέροντος.

Παράλληλα, η δημιουργία του τμήματος Μυρίνη – Αμφίπολη, που ξηλώθηκε μεταπολεμικά, εξετάστηκε εκ νέου τα προηγούμενα χρόνια στο πλαίσιο των μελετών του προαστιακού Θεσσαλονίκης.

Οπως παρατηρούν έμπειροι σιδηροδρομικοί, στην περίπτωση που προχωρήσει τόσο αυτό το τμήμα όσο και η νέα γραμμή Θεσσαλονίκης – Καβάλας, η Ελλάδα θα μπορεί να εμπλακεί εντονότερα σε πολυτροπικές μεταφορές ακόμη και στο παραδουνάβιο σύστημα, ενώ θα έχει περίπου αποπερατωμένα τα 3/5 της πολυπόθητης Σιδηροδρομικής Εγνατίας.
ΒΗΜΑ

Γενικά θέματα

Ρεφενέ για την ενίσχυση του γαμπρού του Ερντογάν! Φόρος 20 ευρώ στις πιστωτικές κάρτες στην Τουρκία υπέρ αμυντικής βιομηχανίας – Πώς το πήραν οι Τούρκοι;

Το ενδεχόμενο να επιβάλει φόρο στις πιστωτικές κάρτες προκειμένου να υποστηρίξει τις αμυντικές βιομηχανίες της και να ενισχύσει τις «αποτρεπτικές ικανότητές» της, εξετάζει η Αγκυρα.

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Το νομοσχέδιο έφερε ουρές στις τράπεζες από πελάτες που ζητούσαν μείωση του πιστωτικού τους ορίου προκειμένου να απαλλαγούν του φόρου

Συνέχεια ανάγνωσης

Γενικά θέματα

Νίκος Δένδιας: Η Τουρκία προσπαθεί να μου κλείσει το στόμα

Η Τουρκία επιδιώκει με τις κατά καιρούς προσωπικές επιθέσεις να μου επιβάλλει σιγή επί θεμάτων Διεθνούς Δικαίου, λυπάμαι, αλλά θα τους στενοχωρήσω”, ανάφερε σε συνέντευξή του στην “Καθημερινή” ο Υπουργός Εθνικής Άμυνας Νίκος Δένδιας για τις επιθέσεις που δέχεται από Τούρκους αξιωματούχους.

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Συνέντευξη στην “Καθημερινή” και στον Βασίλη Νέδο παραχώρησε ο Υπουργός Εθνικής Άμυνας Νίκος Δένδιας

Η Τουρκία επιδιώκει με τις κατά καιρούς προσωπικές επιθέσεις να μου επιβάλλει σιγή επί θεμάτων Διεθνούς Δικαίου, λυπάμαι, αλλά θα τους στενοχωρήσω”, ανάφερε σε συνέντευξή του στην “Καθημερινή” ο Υπουργός Εθνικής Άμυνας Νίκος Δένδιας για τις επιθέσεις που δέχεται από Τούρκους αξιωματούχους.

Σε μία συνέντευξη εφ’ όλης της ύλης ο υπουργός Αμυνας εξήγησε σε ποιο στάδιο βρίσκεται η ανάπτυξη θόλου αεράμυνας στα νησιά και ποιες εκκρεμότητες υπάρχουν ακόμη στην αμυντική συνεργασία με τις ΗΠΑ. Παράλληλα, απαντά στα σενάρια που τον έφεραν υποψήφιο για την Προεδρία της Δημοκρατίας και μιλάει για τη σχέση του με τον πρωθυπουργό.

Ανακοινώσατε πρόσφατα μια 4η φρεγάτα FDI. Θα είναι το τελευταίο βήμα στην ενίσχυση του Στόλου;

Η έναρξη διαπραγμάτευσης για τέταρτη FDI είναι ένα σημαντικό βήμα στην κατεύθυνση της αμυντικής θωράκισης της χώρας. Δεν είναι το μοναδικό Είναι ευνόητο ότι – όπως απαιτείται σε κάθε αντίστοιχη περίσταση – θα ακολουθήσει η ενημέρωση της Βουλής και θα εισαχθεί το ζήτημα της ναυπήγησης της τέταρτης FDI προς έγκριση στο ΚΥΣΕΑ. Ο Στόλος εξαιτίας της οικονομικής κρίσης είχε παραμεληθεί σε μεγάλο βαθμό. Απαιτούνται ενέργειες για να μπορεί να ανταποκριθεί στις μελλοντικές προκλήσεις ασφαλείας, λαμβάνοντας βεβαίως υπόψη ότι οι δαπάνες δεν μπορούν να μετατραπούν σε ένα «μαύρο πηγάδι». Όλα αυτά γίνονται με απόλυτο σεβασμό στο υστέρημα του ελληνικού λαού και στην ανάγκη να τηρούνται τα περιθώρια του δημοσιονομικού χώρου. Χρειάζεται ο εκσυγχρονισμός όσων φρεγατών θα παραμείνουν στον Στόλο και χρειάζεται να ξεκινήσει ο εκσυγχρονισμός των πυραυλακάτων και των υποβρυχίων. Πρέπει επίσης να ξεκινήσει η συζήτηση για τα νέα υποβρύχια που απαιτούνται, έστω και σε χρονικό ορίζοντα 12-14 ετών. Παράλληλα, πρέπει να εξετάσουμε τον βραχυπρόθεσμο, μεσοπρόθεσμο και μακροπρόθεσμο σχεδιασμό μας για τις νέες μονάδες επιφανείας. Δυστυχώς, ενώ η αμερικανική πλευρά είχε δώσει διαβεβαιώσεις για αξιόπιστες LCS, τελικά παρέχει LCS οι οποίες έχουν πολλά προβλήματα. Συζητάμε συνεπώς μόνον για δωρεάν παραχώρηση αξιόπιστων LCS, χωρίς ανάγκες και κόστος μετατροπής. Με αυτή την προϋπόθεση, αν μας παραχωρηθούν, θα αποτελέσουν μονάδες επιφανείας του Πολεμικού Ναυτικού. Θα ήθελα να προσθέσω, ωστόσο, ότι δεν αντιμετωπίζουμε τα εξοπλιστικά προγράμματα αποσπασματικά. Εξετάζουμε τον ρόλο που πρέπει να υπηρετήσει κάθε σύστημα. Η πρόκληση της αποτροπής στο Αιγαίο δεν αντιμετωπίζεται μόνο με πολεμικά πλοία ή μαχητικά αεροσκάφη. Πρέπει να αντιμετωπιστεί και με πυραυλικά συστήματα εγκατεστημένα στα πολλά νησιά της ελληνικής επικράτειας. Με τον τρόπο αυτό μπορούμε να επιτύχουμε την απόλυτη δυνατότητα αποτροπής τόσο στη θάλασσα όσο και στον αέρα. Απαιτείται μία αλλαγή φιλοσοφίας, που προκύπτει και από τα διδάγματα των συγκρούσεων που βλέπουμε.

Στα θέματα αεράμυνας και δημιουργίας του θόλου πάνω από την Ελλάδα πού βρισκόμαστε;

Σε πολύ εξελιγμένη φάση. Ο σχεδιασμός ολοκληρώθηκε και θα υλοποιηθεί, αφού βεβαίως ενημερωθεί η Βουλή και αποφασίσει το ΚΥΣΕΑ. Υπάρχει μια συνολική νέα προσέγγιση για τα εξοπλιστικά, την οποία θα παρουσιάσουμε. Δύο είναι οι βασικές αρχές: Η διασφάλιση της αποτροπής στον εναέριο και θαλάσσιο χώρο του Αιγαίου. Και η αντίληψη εντός και εκτός των Ενόπλων Δυνάμεων για την τήρηση του δημοσιονομικού χώρου. Θα πρέπει, πάντως και η Ε.Ε. να αντιληφθεί ότι δεν μπορεί να μπαίνει η Άμυνα στην ίδια «τσάντα» με όλα τα υπόλοιπα θέματα. Αυτό που έχει αποφασίσει η Ε.Ε., πρώτα να μπεις σε εποπτεία και μετά να εκπίπτουν οι δαπάνες της Άμυνας, είναι κωμικό. Οδηγεί μια χώρα σε οικονομική καταστροφή. Εάν μπεις σε εποπτεία εκτινάσσονται τα επιτόκια με τα οποία δανείζεσαι, καταστρέφεσαι και εν συνεχεία η Ε.Ε. σου δικαιολογεί τις δαπάνες. Όταν η ίδια η Ε.Ε. ζητά να δημιουργηθεί αμυντικός βραχίονας, δεν μπορεί να «ποινικοποιεί» τις έκτακτες δαπάνες που η ίδια λέει ότι χρειάζονται.

Και οι συζητήσεις που έχουμε κάνει με τις ΗΠΑ για πλεονάζον υλικό σε ποιο σημείο βρίσκονται;

Καταρχάς, η αμερικανική πλευρά πρέπει να εκπληρώσει τις δεσμεύσεις της δια της επιστολής Μπλίνκεν προς τον Πρωθυπουργό. Ειδικότερα, δεν τις έχει εκπληρώσει ως προς τις LCS και δεν υπάρχει σαφής απάντηση για τα 4 C-130. Τα δε τεθωρακισμένα οχήματα Bradley που παρασχέθηκαν απαιτούσαν επισκευές τις τάξης των 8 εκατομμυρίων το ένα. Σε εκκρεμότητα παραμένει επίσης το ζήτημα των ιπτάμενων τάνκερ. Εμείς είμαστε αξιόπιστοι σύμμαχοι των ΗΠΑ. Και οι Ηνωμένες Πολιτείες το γνωρίζουν. Έχουν, εκτιμώ, μια αντίστοιχη επιλογή: Να συντελέσουν στην επίτευξη του στόχου μιας αναπτυγμένης τεχνολογικά Ελλάδας, που θα βρίσκεται ένα βήμα μπροστά έναντι οιασδήποτε απειλής. Και αυτό δεν είναι μόνο προς το συμφέρον της Ελλάδας. Είναι προς το συμφέρον των ΗΠΑ, ώστε να μπορούμε να ασκήσουμε τον ρόλο του αξιόπιστου, σταθερού και σοβαρού συμμάχου στην ευρύτερη περιοχή.

Θεωρείτε ότι κάποιες φορές «μας έχουν ρίξει» οι Αμερικανοί λόγω Τουρκίας;

Όχι στη συγκυρία κατά την οποία είμαι Υπουργός της Κυβέρνησης. Υπάρχει όμως περιθώριο για επιπλέον κινήσεις, ειδικά σε τομείς στους οποίους έχουν σημειωθεί καθυστερήσεις. Δεν αντιμετωπίζω το θέμα σε αντίστιξη με την Τουρκία. Βέβαια, όταν οι ΗΠΑ χορηγούν όπλα σε μια χώρα του ΝΑΤΟ, είναι ορθό να μην μπορούν να χρησιμοποιηθούν εναντίον άλλης χώρας της Συμμαχίας. Το ίδιο είναι ορθό να ισχύει για όλες τις χώρες του ΝΑΤΟ, όπως π.χ. για τη Γερμανία. .

Ανακοινώσατε πριν λίγες ημέρες μέτρα για την διευκόλυνση της πρόσβασης στις στρατιωτικές σχολές…

Αντιμετωπίζουμε όντως μεγάλο πρόβλημα. Στη Σχολή Ευελπίδων εισήχθησαν φέτος λιγότεροι από τους μισούς σπουδαστές που χρειάζεται ο Ελληνικός Στρατός. Υφίσταται κίνδυνος να οδηγηθούν οι Ένοπλες Δυνάμεις σε αδυναμία στελέχωσης. Κατάσταση που με τη σειρά της θα δημιουργήσει πρόβλημα στην επιτέλεση του συνταγματικού καθήκοντός τους, της υπεράσπισης της ασφάλειας των Ελλήνων. Επικεντρωνόμαστε σε δύο παρεμβάσεις. Βραχυχρόνια βελτιώνουμε τις συνθήκες ζωής και την αμοιβή των σπουδαστών των Στρατιωτικών Σχολών. Βελτιώνουμε και τις Σχολές, οι οποίες θα μπορούν να έχουν υψηλότερο επίπεδο σπουδών, να κάνουν έρευνα και να δίνουν διδακτορικά. Σε μακροχρόνιο ορίζοντα, η πραγματική λύση είναι να καταστεί πιο ελκυστική η καριέρα στις Ένοπλες Δυνάμεις. Να έχουν διαφορετικό μισθολόγιο, ανάλογο με τις υπηρεσίες που παρέχουν στην Ελληνική Δημοκρατία, όπως και άλλες συνθήκες ζωής. Δεν είναι το ίδιο κάποιος που από τη στιγμή που προσλαμβάνεται μένει στον ίδιο τόπο, στο ίδιο γραφείο για όλη τη ζωή του, με έναν στρατιωτικό, ο οποίος είναι υποχρεωμένος να μετακινείται με την οικογένεια του όπου και όταν η πατρίδα το επιλέξει. Σε αυτόν πρέπει να προσφέρουμε ένα σπίτι και έναν παιδικό σταθμό για το παιδί του. Παράλληλα πρέπει να υπάρξει ευρύτερη μέριμνα για τα μέλη της οικογένειάς του. Αυτά είναι απολύτως αυτονόητα σε άλλες χώρες. Στις προθέσεις που ανακοινώσαμε πρόσφατα περιλαμβάνεται ειδική φροντίδα για τα Άτομα με ειδικές Ανάγκες που είναι μέλη των οικογενειών των στελεχών, με τη δημιουργία Στέγης, ώστε να υπάρχει διά βίου στήριξη ΑμεΑ, των οποίων οι γονείς υπηρετούν στις Ένοπλες Δυνάμεις. Επίσης θα υπάρξουν σχολεία για τα παιδιά με αυτισμό και δυνατότητες απασχόλησής τους στις Ένοπλες Δυνάμεις. Είναι γνωστή η αγωνία των γονέων για την τύχη των παιδιών τους όταν οι ίδιοι δεν θα μπορούν να τα φροντίζουν.

Προετοιμάζετε, παράλληλα, και αλλαγές στη στρατιωτική θητεία.

Κύριε Νέδο, η θητεία για τον νέο Έλληνα έχει την εικόνα της αγγαρείας. Πρέπει η υπηρεσία στη πατρίδα να ωφελεί τη πατρίδα αλλά και τον πολίτη. Αυτή τη στιγμή δεν συμβαίνει τίποτε από τα δύο. Το επίπεδο της εκπαίδευσης είναι τόσο χαμηλό που δεν κερδίζει η πατρίδα, ενώ ο τρόπος που διεξάγεται η θητεία είναι τόσο κακός που δεν κερδίζει ο νέος άνθρωπος. Και τα δύο αυτά πρέπει να αλλάξουν. Έχουμε επιλέξει ξένα μοντέλα, όπως το φινλανδικό, που θα το προσαρμόσουμε. Θα υπάρξει διαφορετικός κύκλος εκπαίδευσης και διαφορετική παροχή δεξιοτήτων. Έχουμε έλθει σε επαφή με εργοδοτικές ενώσεις ώστε να δούμε και τις ανάγκες της αγοράς. Σε πάρα πολλούς τομείς στην Ελλάδα έχουμε έλλειψη ανθρώπων. Παράδειγμα; Οδηγοί ειδικών μηχανημάτων. Οι Ένοπλες Δυνάμεις μπορούν να παρέχουν τη γνώση και να την πιστοποιούν.

Πώς σχολιάζετε το γεγονός ότι κάθε λίγο Τούρκοι αξιωματούχοι σας επιτίθενται;

Είμαι από τους πολιτικούς που πιστεύουν πως η Ελλάδα και η Τουρκία μπορούν να βρουν λύση στη διαφορά τους. Με ρεαλισμό αλλά και με συγκεκριμένη βάση, το Διεθνές Δίκαιο και το Διεθνές Δίκαιο της Θάλασσας. Έχω δώσει δείγματα γραφής, ως ο Υπουργός Εξωτερικών της Ελλάδας ο οποίος διαπραγματεύτηκε και υπέγραψε τις δύο μοναδικές στην ιστορία του ελληνικού κράτους συμφωνίες οριοθέτησης ΑΟΖ, με την Ιταλία και την Αίγυπτο. Είχαμε καταλήξει σε γενικές γραμμές και με την Αλβανία. Αν δεν είχε υπάρξει η υπόθεση Μπελέρη, ήμασταν στο «παρά ένα», είτε να πάμε στη Χάγη, είτε να κλείσουμε το θέμα διμερώς. Δεν μπορεί να μου καταλογίσει κανείς ευθύνη για τους παραλογισμούς του τουρκολυβικού μνημονίου και της «Γαλάζιας Πατρίδας» και την καταφανή παρανομία του casus belli. Πάντως, αν η Τουρκία επιδιώκει με τις κατά καιρούς προσωπικές επιθέσεις να μου επιβάλλει σιγή επί θεμάτων Διεθνούς Δικαίου, λυπάμαι, αλλά θα τους στενοχωρήσω.

Θεωρείτε ότι είναι «τουρκοκεντρική» η εξωτερική πολιτική μας, διαχρονικά;

Οφείλουμε να έχουμε πολυεπίπεδη και πολυδιάστατη προσέγγιση. Η ελληνοτουρκική διαφορά είναι ένα μόνο ζήτημα. Δεν συνιστά το σύνολο της ελληνικής εξωτερικής και αμυντικής πολιτικής. Οφείλουμε να είμαστε παρόντες στη Μαύρη Θάλασσα, στην Αδριατική, στον Κόλπο, στην Ερυθρά Θάλασσα, στη Βόρεια Αφρική, στα Βαλκάνια. Δεν μπορεί π.χ. να είμαστε απόντες ή ωσεί παρόντες σε αυτές τις περιοχές. Δεν μπορεί π.χ. να αγνοούμε την ασφάλεια των Βαλκανίων. Αν υπάρξει κρίση στη Βοσνία και Ερζεβογίνη αυτή αφορά και την Ελλάδα, καθώς θα διαχυθεί στις σχέσεις Σερβίας – Κοσόβου άμεσα, και εν συνεχεία θα επηρεαστούν όλα τα Βαλκάνια. Και άλλα πολλά. Δεν μπορούμε να μην παρατηρούμε τις κινήσεις της Τουρκίας στο Κέρας της Αφρικής.

Συνεχίζονται τα δημοσιεύματα ότι είστε ένα από τα πρόσωπα τα οποία θα μπορούσε να προτείνει ο πρωθυπουργός για την εκλογή Προέδρου της Δημοκρατίας. Έχει βάση αυτή η συζήτηση; Θα αποδεχόσασταν μια τέτοια πρόταση;

Απέχω από αυτή τη συζήτηση η οποία εκτός όλων των άλλων είναι και άκαιρη. Η χώρα έχει Πρόεδρο, όπως έχει κατ’ επανάληψιν δηλώσει και ο Πρωθυπουργός. Σε ό,τι με αφορά, αυτό το οποίο μπορώ να σας διαβεβαιώσω είναι ότι δεν περιλαμβάνεται στις προθέσεις μου.

Πιστεύετε ότι ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας πρέπει να προέρχεται από άλλον πολιτικό χώρο, από αυτόν του κυβερνώντος κόμματος;

Αυτό το οποίο πιστεύω είναι ότι ο Πρόεδρος της Ελληνικής Δημοκρατίας πρέπει να είναι ένα πρόσωπο ευρύτερης πολιτικής και κοινωνικής αποδοχής.

Βρεθήκατε στα Χανιά, φιλοξενούμενος του πρωθυπουργού, πώς σας φάνηκε;

Τα Χανιά είναι μία πολύ όμορφη πόλη. Στο σπίτι της οικογένειας Μητσοτάκη με την ιδιαίτερη αύρα, με είχε καλέσει και ο αείμνηστος πατέρας του Πρωθυπουργού, Κωνσταντίνος Μητσοτάκης. Έχει εξαιρετική θέα στη Σούδα. Η σύζυγος του Πρωθυπουργού και ο Πρωθυπουργός είναι εξαιρετικά φιλόξενοι οικοδεσπότες. Αλλά αυτό το τελευταίο το ξέρετε ήδη.

Πολλά λέγονται και γράφονται κατά καιρούς για την προσωπική σχέση σας με τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη. Πώς θα τη χαρακτηρίζατε αυτή τη σχέση;

Είναι σχέση Πρωθυπουργού με Υπουργό της Κυβέρνησής του. Ο κ. Μητσοτάκης με επέλεξε.

Το γεγονός ότι στα 50 χρόνια της ΝΔ απουσίαζαν οι πρώην πρωθυπουργοί του κόμματος Κώστας Καραμανλής και Αντώνης Σαμαράς και ο πρώην πρόεδρος Βαγγέλης Μεϊμαράκης πώς το σχολιάζετε;

Δεν δικαιούμαι να σχολιάσω επ’ αυτού.

Συνέχεια ανάγνωσης

Γενικά θέματα

Ανεβαίνει η ένταση γύρω από την Ταϊβάν λόγω των ασκήσεων της Κίνας! Ανησυχία από Ταϊπέι και Τόκιο

Το Προεδρικό Γραφείο στην Ταϊπέι κάλεσε χθες την Κίνα να σεβαστεί την επιλογή του λαού της Ταϊβάν για έναν ελεύθερο και δημοκρατικό τρόπο ζωής και ν’ απέχει από στρατιωτικές προκλήσεις.

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Το υπουργείο Άμυνας της Ταϊβάν ανακοίνωσε σήμερα ότι κατά το τελευταίο 24ωρο εντόπισε 153 κινεζικά πολεμικά αεροσκάφη να επιχειρούν περιμετρικά της νήσου, καθώς το Πεκίνο πραγματοποιεί ένα νέο γύρο στρατιωτικών ασκήσεων.

Το Προεδρικό Γραφείο στην Ταϊπέι κάλεσε χθες την Κίνα να σεβαστεί την επιλογή του λαού της Ταϊβάν για έναν ελεύθερο και δημοκρατικό τρόπο ζωής και ν’ απέχει από στρατιωτικές προκλήσεις.

Αλλά και η Ιαπωνία εξέφρασε στην Κίνα την ανησυχία της για τις στρατιωτικές ασκήσεις που πραγματοποιήθηκαν περιμετρικά της Ταϊβάν, δήλωσε ο αναπληρωτής υπουργός Προεδρίας της κυβέρνησης, Καζουχίκο Αόκι στη διάρκεια μιας συνέντευξης Τύπου. «Είμαστε ενήμεροι για τις χθεσινές στρατιωτικές ασκήσεις που πραγματοποίησε η Κίνα περιμετρικά της Ταϊβάν. Η κυβέρνηση παρακολουθεί τις σχετικές εξελίξεις με σοβαρό ενδιαφέρον, ενώ έχει ενημερώσει την κινεζική πλευρά για τις ανησυχίες μας» δήλωσε σήμερα ο Αόκι.

Το υπουργείο Άμυνας της Κίνας δεσμεύτηκε χθες για την ανάληψη δράσης κατά της Ταϊβάν, αν αυτό κριθεί αναγκαίο, μετά τη διεξαγωγή των ολοήμερων στρατιωτικών ασκήσεων περιμετρικά της νήσου. Το Πεκίνο θεωρεί ότι η Ταϊβάν ανήκει στην κινεζική επικράτεια.

Η Κίνα κυκλώνει την Ταϊβάν με ισχυρές δυνάμεις

Νέα μεγάλη στρατιωτική άσκηση, κοντά στην Ταϊβάν, ξεκίνησε η Κίνα διαμηνύοντας μάλιστα ότι πρόκειται για αυστηρή προειδοποίηση προς τις αυτονομιστικές δυνάμεις της νήσου.

Στο πλαίσιο της άσκησης «Joint Sword-2024B» (Κοινό Ξίφος), πολεμικά πλοία και στρατιωτικά αεροσκάφη κυκλώνουν το νησί. «Είναι μια νόμιμη και απαραίτητη επιχείρηση για τη διαφύλαξη της εθνικής κυριαρχίας και της εθνικής ενότητας», αναφέρει η ανακοίνωση του κινεζικού στρατού.

 

Για παράλογη και προκλητική ενέργεια κάνει λόγο το υπουργείο Άμυνας της Ταϊβάν, προσθέτοντας ότι έχουν κινητοποιηθεί οι δυνάμεις της.

«Η Κίνα πρέπει να σεβαστεί την επιλογή του λαού της Ταϊβάν για έναν ελεύθερο και δημοκρατικό τρόπο ζωής και να απέχει από στρατιωτικές προκλήσεις», επεσήμανε από την πλευρά του και το Προεδρικό Γραφείο της Ταϊβάν.

 

Το υπουργείο Μεταφορών της νήσου διευκρίνισε ότι οι λειτουργίες του αεροδρομίων και του λιμανιών παραμένουν ομαλές, παρά τις κινεζικές στρατιωτικές ασκήσεις. «Η Ταϊβάν θα διασφαλίσει την ασφαλή διεξαγωγή των πτήσεων στο FIR της Ταϊπέι», επεσήμανε το υπουργείο.

REUTERS/Tyrone Siu

Η αντίδραση των ΗΠΑ

Αξιωματούχος της κυβέρνησης Μπάιντεν δήλωσε σήμερα ότι η Ουάσινγκτον παρακολουθεί με προσοχή την κινεζική στρατιωτική άσκηση κοντά στην Ταϊβάν, συμπληρώνοντας ότι το Πεκίνο θα πρέπει να αποφύγει περαιτέρω ενέργειες οι οποίες θα μπορούσαν να θέσουν σε κίνδυνο την ειρήνη και τη σταθερότητα στην περιοχή.

Με πληροφορίες από Reuters και Ναυτεμπορική

Συνέχεια ανάγνωσης

ΙΝΦΟΓΝΩΜΩΝ

Infognomon Logo

Περιηγηθείτε στα κορυφαία βιβλία του βιβλιοπωλείου μας

Προβολή όλων

Δημοφιλή