Ακολουθήστε μας

Γενικά θέματα

Μεγάλη Εβδομάδα στη βυζαντινή Αθήνα

Δημοσιεύτηκε στις

 Κωνσταντάτου Ελένη, Καραμπάτσος Θανάσης
Κατάνυξη και μυσταγωγία σε ιστορικούς ναούς του Κέντρου και των προαστίων
Στιγμές κατάνυξης και μυσταγωγίας για τους πιστούς τη Μεγάλη Εβδομάδα. Συρρέουν σε μοναστήρια και ναούς προκειμένου να βιώσουν τα Θεία Πάθη αλλά και τη χαρμόσυνη είδηση της Αναστάσεως του Κυρίου το βράδυ του Μεγάλου Σαββάτου.Αυτή η έντονα φορτισμένη ατμόσφαιρα των ναών – και ειδικά των βυζαντινών – με τον χαμηλό φωτισμό, όπου σε αρκετές περιπτώσεις οι φλόγες των κεριών συνιστούν και τη μόνη πηγή φωτός, σε συνδυασμό με την ανάγνωση των εκκλησιαστικών κειμένων διαμορφώνουν ένα ιδιαίτερο κλίμα, πλημμυρισμένο με κάθε συναίσθημα. Τις ημέρες αυτές ακόμη και όσοι δεν έχουν πρώτη τους προτεραιότητα την επίσκεψη σε κάποια εκκλησία, ένας περίπατος στις βυζαντινές εκκλησίες της Αθήνας μοιάζει ιδανική ευκαιρία.

Ναοί με ρίζες στον χρόνο
Η γνωστότερη ίσως βυζαντινή εκκλησία της Αθήνας, αφιερωμένη στην Παναγία, βρίσκεται επί της οδού Ερμού, σε έναν από τους πλέον πολυσύχναστους και εμπορικότερους δρόμους του ιστορικού κέντρου της πρωτεύουσας. Η Καπνικαρέα – το όνομα προέρχεται ενδεχομένως από τον εισπράκτορα του καπνικού φόρου, τον καπνικάριο, ενώ παλαιότερα ονομαζόταν Καμουχαρέα, πιθανώς από το πολύτιμο ύφασμα καμουχά – χρονολογείται από τις αρχές του 11ου αιώνα (περί το 1050) και ανήκει στους σύνθετους τετρακιόνιους σταυροειδείς εγγεγραμμένους ναούς.

Αρχιτεκτονικά ακολουθεί, σε μικρογραφία, τη ναοδομία της Κωνσταντινούπολης. Οι τοιχογραφίες είναι νεότερες και έχουν ιστορηθεί από τον Φώτη Κόντογλου και τους μαθητές του. Ο ναός, ο οποίος κινδύνεψε να «αφανιστεί» κατά τη διάρκεια ρυμοτόμησης της πρωτεύουσας στην αυγή του νέου ελληνικού κράτους, ανήκει από το 1932 στο Πανεπιστήμιο Αθηνών.


Στην πλατεία Μητροπόλεως, στη νότια πλευρά της σημερινής Μητρόπολης, βρίσκεται η Παναγία Γοργοϋπήκοος, η οποία χρονολογείται από το τέλος του 12ου αι. Ο τρούλος του ημισύνθετου σταυροειδούς εγγεγραμμένου ναού είναι το αρτιότερο σωζόμενο παράδειγμα του αθηναϊκού τύπου στην πόλη – χαρακτηριστικό γνώρισμα των βυζαντινών ναών της σημερινής πρωτεύουσας, συνήθως οκτάπλευρος, διακοσμημένος στις γωνίες με μαρμάρινους κιονίσκους και σε κάθε πλευρά του ανοίγεται ένα παράθυρο -, ενώ άλλο χαρακτηριστικό του είναι ότι ενσωματώνει με μοναδικό τρόπο 90 ανάγλυφα διαφορετικών εποχών – από τους αρχαίους και ρωμαϊκούς χρόνους ως τους πρώτους χριστιανικούς -, λειτουργώντας σαν μια υπαίθρια έκθεση γλυπτών στο κέντρο της πόλης.
Ο ιερός ναός της Κοιμήσεως της Θεοτόκου Παντανάσσης στην πλατεία Μοναστηρακίου
Κατηφορίζοντας την Ερμού, στη συμβολή των οδών Μητροπόλεως και Αθηνάς, συναντά κανείς τον ιερό ναό της Κοιμήσεως της Θεοτόκου Παντανάσσης στην πλατεία Μοναστηρακίου. Η καμαροσκέπαστη τρίκλιτη βασιλική, από τις πιο κεντρικές και παλιές εκκλησίες της Αθήνας μιας και χρονολογείται από τον 10ο αι. μ.Χ., αρχικά δεν έφερε ούτε νάρθηκα ούτε γυναικωνίτη – προστέθηκαν το 1911. Λόγω των γεωλογικών μεταβολών και μεταγενέστερης διαρρύθμισης του εδάφους της πλατείας και των παρακειμένων οδών, η εκκλησία βρίσκεται σήμερα κατά περίπου το ένα τρίτο κάτω από την επιφάνειά του. Χαρακτηριστικό είναι ότι στις τέσσερις γωνίες του ναού έχουν εντοιχιστεί αρχαιοελληνικά κιονόκρανα. Η εκκλησία παρέμεινε κλειστή για 12 χρόνια στο πλαίσιο των ανασκαφών και αναστηλώσεών της από την Α’ Εφορεία Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων.

Βυζαντινές «αξίες»
Στην οδό Ερμού αλλά κοντά στην περιοχή του Θησείου, στην ομώνυμη πλατεία, βρίσκονται και οι Αγιοι Ασώματοι. Ναός κτισμένος το δεύτερο μισό του 11ου αι., επιστέφεται από έναν ιδιαίτερα κομψό αθηναϊκό τρούλο. Βέβαια έχει χάσει την αρχική του μορφή με τις επεκτάσεις και τις προσθήκες που έχουν γίνει στο διάστημα του χρόνου. Η εκκλησία σήμερα, λόγω της νεότερης διαμόρφωσης του περιβάλλοντος χώρου, βρίσκεται περίπου στα 2 μέτρα, «χωστή», κάτω από την επιφάνεια της ομώνυμης πλατείας.

Στον χώρο της Αρχαίας Αγοράς της Αθήνας βρίσκονται οι Αγιοι Απόστολοι (Σολάκη), ναός που χρονολογείται από το τέλος του 10ου αιώνα μ.Χ. και ανήκει στον τύπο των σταυροειδών εγγεγραμμένων ναών, αποτελεί όμως ιδιόρρυθμη παραλλαγή τους καθώς εφαρμόστηκε ένας πρωτότυπος συνδυασμός κτιρίου με κυκλική χάραξη επιτυγχάνοντας μεγαλύτερη ενότητα του χώρου στο εσωτερικό του.
Η εκκλησία των Αγίων Θεοδώρων στην πλατεία Κλαυθμώνος
Ως το καλύτερο βυζαντινό μνημείο της πόλης έχει χαρακτηρισθεί από τους ειδικούς η εκκλησία των Αγίων Θεοδώρων στην πλατεία Κλαυθμώνος, στη συμβολή των οδών Ευριπίδου και Σκουλενίου. Ο απλός δίστυλος σταυροειδής εγγεγραμμένος είναι κτίσμα των μέσων του 11ου αι. Πάνω από την είσοδο του ναού στα δυτικά είναι εντοιχισμένη επιγραφή στην οποία αναφέρεται η ημερομηνία της ίδρυσης, 1049 ή 1065, και ως ιδρυτής αναφέρεται ο αξιωματούχος Νικόλαος Καλόμαλος. Το καμπαναριό του ναού είναι μεταγενέστερο και χρονολογείται από τον 20ό αιώνα όπως και ο ζωγραφικός διάκοσμος.

Επίσης, ιδιαίτερη «βυζαντινή αξία» έχουν και οι ναοί της Χρυσοσπηλιώτισσας στην οδό Αιόλου, του Αγίου Νικολάου Ραγκαβά στην Πλάκα, του Αγίου Αποστόλου Φιλίππου στην Αδριανού, του Αγίου Δημητρίου του Λουμπαρδιάρη στον λόφο του Φιλοπάππου και ο ναός Κοιμήσεως της Θεοτόκου ή Παναγίας της Ρόμβης κοντά στη Μητρόπολη Αθηνών. Ναοί τους οποίους η Ιερά Αρχιεπισκοπή Αθηνών χαρακτηρίζει θησαυρούς «ένθεης τέχνης, κληρονομιά αιώνων, που στέκονται σιωπηλοί και ταπεινοί, μα συγχρόνως υποβλητικοί και ευλογητικοί» και για τους οποίους έχει εκδώσει αναλυτικό πρόγραμμα καθ’ όλη τη διάρκεια της Μεγάλης Εβδομάδας.

Βυζαντινό χρώμα στα περίχωρα
Μπορεί το ιστορικό κέντρο της Αθήνας να είναι γεμάτο με σταυροθολωτούς βυζαντινούς ναούς και από βασιλικές, αλλά και η εικόνα στα «περίχωρα» δεν φαίνεται να αλλάζει. Στα προάστια πλέον του μητροπολιτικού ιστού βρίσκουμε εξαίρετα δείγματα βυζαντινής αρχιτεκτονικής και ειδικά για τη Μονή Δαφνίου, στο Χαϊδάρι, θαυμαστά δείγματα ζωγραφικής (ψηφιδωτά).

Χτισμένο περίπου το 1080 σε μια στρατηγική θέση, πλάι στην αρχαία Ιερά Οδό, το λαμπρό αυτό μνημείο της βυζαντινής Αθήνας ανήκει στην παραλλαγή των σταυροειδών ναών, στους οκταγωνικούς. Τα ψηφιδωτά, εφάμιλλα εκείνων της Κωνσταντινούπολης κατά την περίοδο της ακμής της τέχνης, απεικονίζουν μία από τις ιδιαίτερα δημιουργικές στιγμές της εικονογραφίας στη μεσοβυζαντινή περίοδο. Ακολουθείται σε μεγάλο βαθμό το εικονογραφικό πρόγραμμα όπως είχε καθιερωθεί μετά τη λήξη της Εικονομαχίας (843), με τη μορφή του – αυστηρού – Χριστού Παντοκράτορα να δεσπόζει στον τρούλο. Ο χώρος έχει συμπεριληφθεί στον κατάλογο με τα παγκόσμια μνημεία πολιτιστικής κληρονομιάς της UNESCO και είναι επισκέψιμος, χωρίς όμως να τελούνται λειτουργίες ή μυστήρια, τις ώρες 8.00-15.00 όλες τις ημέρες πλην Δευτέρας.
 Ο ναός του Αγίου Γεωργίου, γνωστότερος ως Ομορφοκκλησιά, στο Γαλάτσι
Στο Γαλάτσι, και συγκεκριμένα στη λεωφόρο Βεΐκου, βρίσκεται ο ναός του Αγίου Γεωργίου, γνωστότερος ως Ομορφοκκλησιά λόγω της χάρης και της κομψότητάς του. Ο δίστυλος σταυροειδής εγγεγραμμένος ναός, με παρεκκλήσιο στη νότια πλευρά, που χρονολογείται από τα τέλη του 12ου αιώνα, κοσμείται με τοιχογραφίες – εξαιρετικό δείγμα τέχνης της εποχής αν και έχει καταστραφεί μεγάλο μέρος τους – που καλύπτουν όλες τις εσωτερικές επιφάνειες.

Δύο μονές λειτουργούν ακόμη και σήμερα στον Υμηττό. Η Μονή Καισαριανής, ένας ημισύνθετος τετρακιόνιος σταυροειδής εγγεγραμμένος ναός, τοποθετείται στο δεύτερο μισό του 11ου αιώνα. Η αγιογράφηση του καθολικού είναι πολύ νεότερη (αρχές 18ου αι.), ενώ οι τοιχογραφίες του νάρθηκα χρονολογούνται το 1682. Η προέλευση της ονομασίας Καισαριανή ακόμη μένει άλυτη: προέρχεται είτε από τον ιδρυτή της, κάποιον Καισάριο, ή από τους Καίσαρες αδελφούς του αυτοκράτορα που είχαν εξοριστεί στην Αθήνα από την αθηναία αυτοκράτειρα Ειρήνη, είτε από εικόνα της Θεοτόκου προερχόμενη από την Καισάρεια.


Κάτω από τη βορειότερη κορυφή του Υμηττού βρίσκεται η Μονή Αγίου Ιωάννη Κυνηγού των Φιλοσόφων, στην οποία πηγαίνει ο επισκέπτης μέσω της Αγίας Παρασκευής (από το τέρμα της οδού Αγίου Ιωάννου). Το καθολικό ανήκει στον τύπο των σταυροειδών εγγεγραμμένων δικιονίων ναών και χρονολογείται από τις αρχές του 13ου αι. όπως προκύπτει από μια επιτύμβια επιγραφή του 1235, στην οποία αναφέρονται οι μοναχοί Λουκάς και Φιλόσοφος. Σήμερα διατηρείται ο πυλώνας εισόδου στο δυτικό μέρος της μονής καθώς και το καθολικό, ενώ ο μεταγενέστερος νάρθηκας και το καθολικό διασώζουν τοιχογραφίες αρκετά μεταγενέστερες.
ΒΗΜΑ

Γενικά θέματα

Η «βαλκανιοποίηση» της Μέσης Ανατολής και οι άμεσες επιπτώσεις στον Ελληνισμό

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Στις 26/01/24 γράφαμε: Η «βαλκανιοποίηση» της Μέσης Ανατολής προ των πυλών(;). Στο εν λόγω άρθρο εξηγήθηκε ότι: “η απομείωση του «στρατιωτικού αποτυπώματος» των Αμερικανών από την ευρύτερη περιοχή [της Μ. Ανατολής] συμπεριλαμβανομένου και του Αφγανιστάν, δεν γίνεται τυχαία και έχει σχεδιαστεί βάσει της νέας παγκόσμιας Υψηλής Στρατηγικής των ΗΠΑ.”
Εκεί αναφέρθηκε επίσης ότι: “Σε […] σχόλιό μας (19/01/24) το οποίο προηγήθηκε, εξηγήθηκε από πού προέρχεται η ιδέα της «βαλκανιοποίησης» της Μέσης Ανατολής και συσχετίστηκε με το σχέδιο «Oded Yinon» αλλά και ένα δημοσίευμα στο επίσημο περιοδικό των αμερικανικών ενόπλων δυνάμεων υπό τον τίτλο «Blood borders» -δημοσιεύτηκε το 2006- όπου και παρουσιάστηκε ο Χάρτης-1. Πρόκειται ουσιαστικά για προαναγγελία προσπάθειας αλλαγής συνόρων σε μια περιοχή υψηλού ενεργειακού ενδιαφέροντος, στην οποία ούτως ή άλλως ακόμη και ιστορικά διεξάγονται βίαιες συγκρούσεις. Μάλιστα το «Blood borders» και η «βαλκανιοποίηση» της Μέσης Ανατολής ενδέχεται να σχετίζεται με άλλο σχέδιο που εκπονηθεί από την νεοσυντηρητική κυβέρνηση George W. Bush και παρουσιάστηκε μια δεκαετία νωρίτερα, το 1996 υπό τον τίτλο: «A Clean Break: A New Strategy for Securing the Realm». Συντάχθηκε υπό την καθοδήγηση της «Ομάδας εργασίας για μία νέα ισραηλινή στρατηγική για το έτος 2000» για τον τότε ισραηλινό πρωθυπουργό Μπ. Νετανιάχου και πρότεινε ανοικτά την ανατροπή του Σαντάμ Χουσεΐν (η οποία ήρθε επτά χρόνια αργότερα, το 2003), καθώς επίσης και τον πόλεμο στην Συρία (ξεκίνησε το 2011).”
Εάν οι προβλέψεις που αναλύονται στο από τις 19/01/24 σχόλιό μας επιβεβαιωθούν -και μέχρι στιγμής, αυτό συμβαίνει- τότε: “Εκτός από τη «βαλκανιοποίηση» του Ιράκ, το σχέδιο «Oded Yinon» θα επιφέρει διχοτόμηση στον Λίβανο, την Αίγυπτο και την Συρία”. Η τραγικότερη διαπίστωση όμως από τις τεκτονικές αλλαγές στην Ευρύτερη Μέση Ανατολή είναι ότι (σύμφωνα με τον Χάρτη-4 που παρατίθεται σε προηγούμενη ανάλυσή μας και την μετατοπισμένη της γραμμής υπεράσπισης των κρίσιμων αμερικανικών συμφερόντων) η πιθανή αποχώρηση των Αμερικανών από την Συρία (ο Ντ. Τραμπ από τον Νοέμβριο του 2024 το άφησε να διαρρεύσει) εκτός του Ιράκ, σημαίνει ότι αμφότερες μένουν εκτός «νυμφώνος» Rimland και ότι η Κύπρος διχοτομείται (βλ. λεπτομέρειες ανάλυσης). Το έναυσμα σε όλα αυτά ήταν τα γεγονότα της 7ης Οκτωβρίου 2023 με την επίθεση της Χαμάς στο Ισραήλ (1 και 2)…
Η Κυπριακή Δημοκρατία (χωρίς τα κατεχόμενα και μερικώς αποστρατιωτικοποιημένη) περνάει στον έλεγχο των ΗΠΑ/δυτικών δυνάμενων ενώ μετατρέπεται σε σκληρό σύνορο υπεράσπισης των κρίσιμων αμερικανικών συμφερόντων. Σε αυτό το πλαίσιο εντάσσονται οι κινήσεις Χριστοδουλίδη για την σύσφιξη των σχέσεων με τις ΗΠΑ και η πιθανή θεσμοθέτηση “ειδικής σχέσης” της ΚΔ με συγκεκριμένες χώρες του ΝΑΤΟ (ΗΠΑ-Γαλλία και Βρετανία υπό προϋποθέσεις) και όπως άλλωστε υπαινίχθηκε και ο διευθυντής του γραφείου τύπου Χριστοδουλίδη δηλώνοντας: “το να είμαστε όμως σε θέση να ανταποκριθούμε σε επίπεδο απαιτήσεων όσον αφορά πρωτόκολλα εκπαίδευσης, εξοπλισμού, σε επίπεδο ΝΑΤΟ συνεπάγεται σημαντική αναβάθμιση”. Αυτή η “ειδική σχέση” με τις συνακόλουθες αίολες εγγυήσεις ασφαλείας -εφόσον δεν μιλάμε για πλήρη ένταξη στο ΝΑΤΟ– θα αποτελέσει το “χάπι” για την αποδοχή της τουρκοβρετανικής εμπνεύσεως ΔΔΟ -που ήδη δρομολογείται (1 και 2)- η οποία παγιώνει τα διχοτομικά σχέδια και υποβιβάζει την ΚΔ από κυρίαρχο διεθνώς αναγνωρισμένο κράτος σε δορυφόρο της Τουρκίας
Χάρτης-2: Ι. Θ. Μάζης, Γεωπολιτική προσέγγιση για ένα Νέο Εθνικό Αμυντικό Δόγμα, Παπαζήσης, 2006, σ.47
Και για να γίνουμε ακόμη πιο σαφείς, αναλυτές επισημαίνουν ότι: “οι θαλάσσιες δυνάμεις προβάλλουν ισχύ στον οριζόντιο άξονα (Χάρτης-2) με την Κρήτη να αποτελεί τον πολεμικό ναύσταθμο που συμπληρώνει Γιβραλτάρ και Μάλτα” ενώ η Κύπρος καθίσταται καίριο σημείο ελέγχου. Το συμπέρασμα για τον Ελληνισμό εν συνόλω είναι ότι: “αποτελεί τον ανασχετικό παράγοντα εναντίον της Τουρκίας, βάση γεωγραφίας και διάταξης δυνάμεων”. Το παρόν βήμα από το 2019 έγραφε σχετικά με το “τόξο Κρήτης-Κύπρου-Κουρδιστάν” το οποίο δημιουργεί μια ενιαία “ομπρέλα/ανάχωμα” στην Τουρκική νέο-οθωμανική επεκτατικότητα.
Η εγκατάσταση του ισραηλινού Iron Dome αρχικά στην Κύπρο, εν συνεχεία στην Κρήτη (μαζί με ραντάρ) καθώς και η de jure ανακήρυξη του Μεγάλου Κουρδιστάν οσονούπω, συναποτελούν τις επιμέρους ψηφίδες του ίδιου σχεδίου το οποίο βάζει τον Ελληνισμό στο μάτι του κυκλώνα των εξελίξεων στην Ευρύτερη Μέση Ανατολή..

Πηγή: i-epikaira.blogspot.com

Συνέχεια ανάγνωσης

Γενικά θέματα

Παγίδα θανάτου στη Γλυφάδα! Δύο συλλήψεις Τούρκων για το μακελειό σε κατάστημα με δύο θύματα

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Σε προσαγωγές δύο Τούρκων προχώρησε η αστυνομία για το αιματηρό επεισόδιο στην Άνω Γλυφάδα, οι οποίες μετατράπηκαν σε συλλήψεις. Σύμφωνα με πληροφορίες, πρόκειται για τον εκτελεστή και τον συνεργό του, τους οποίους οι Αρχές κατάφεραν να τους ταυτοποιήσουν μέσα από βιντεοληπτικό υλικό.

Στο πλαίσιο των ερευνών, αναζητούνται δύο ακόμα άτομα. Οι δύο συλληφθέντες, τουρκικής καταγωγής 22 και 26 ετών, ήρθαν στη χώρα μας τον περασμένο καλοκαίρι, ενώ τα θύματα της δολοφονικής ενέδρας δεν έχουν ταυτοποιηθεί μέχρι στιγμής.

Το σημείο της δολοφονίας παραμένει αποκλεισμένο από ισχυρές αστυνομικές δυνάμεις, ενώ λίγα μέτρα πιο κάτω στην οδό Τενέδου βρέθηκε ένα όπλο και ένα μπουφάν.

Οι Αρχές περισυνέλλεξαν περισσότερους από 20 κάλυκες στο σημείο.

Το χρονικό του μακελειού
Ήταν λίγα λεπτά μετά τις 10 το πρωί όταν δύο τουλάχιστον ένοπλοι άνδρες μπήκαν σε κατάστημα στην Άνω Γλυφάδα και άνοιξαν πυρ σε 3 άνδρες τουρκικής καταγωγής.

Τα θύματα στην προσπάθεια τους να γλιτώσουν, βγήκαν από το μαγαζί και άρχισαν να τρέχουν. Οι δράστες δεν υπολόγισαν τίποτα, τους ακολούθησαν και αποτελείωσαν το δολοφονικό τους έργο.

Δύο άνδρες τουρκικής καταγωγής έπεσαν νεκροί, ενώ ο τρίτος μεταφέρθηκε με ασθενοφόρο εσπευσμένα στο νοσοκομείο.

«Εδώ δουλεύαμε και ακούσαμε ξαφνικά μπαμ μπουμ και μετά καταλάβαμε ότι πέσανε πολλές πιστολιές και πήγαμε εκεί. Εγώ είδα αυτόν που ήταν ζωντανός, ήρθε το ασθενοφόρο και τον πήρε. Ένας ζούσε μόνο», είπε αυτόπτης μάρτυρας.

«Φέρων διαμπερές τραύμα στην αριστερή κοιλιακή χώρα από πυροβόλο όπλο. Άμεσα έγιναν εξετάσεις και εισήχθη για χειρουργική επέμβαση. Η κατάστασή του χαρακτηρίζεται σταθερή εκτός κινδύνου», δήλωσε ο Αιμίλιος Βουγιουκλάκης, διοικητής Ασκληπιείου Βούλας.

Όλα αυτά εκτυλίχθηκαν σε έναν πολυσύχναστο δρόμο στη Γλυφάδα, μπροστά σε δεκάδες περαστικούς. Δύο γυναίκες σώθηκαν κυριολεκτικά την τελευταία στιγμή. Μπήκαν στο φαρμακείο, λίγο πριν ο πιστολέρο σκοτώσει ένα από τα θύματά του.

«Βροχή» οι σφαίρες δίπλα σε νηπιαγωγείο
Οι σκηνές αυτές, εκτυλίχθηκαν σε απόσταση αναπνοής από νηπιαγωγείο της περιοχής. Η παιδαγωγός, λειτουργώντας με απόλυτη ψυχραιμία, ζήτησε από τα μικρά παιδιά να πέσουν στο έδαφος, λέγοντάς τους ότι αυτά που ακούγονταν ήταν πυροτεχνήματα για να μην τα πανικοβάλει.

«Τα παιδιά ξάπλωσαν κάτω να μην τα πάρει καμιά σφαίρα γιατί ήταν μεσοτοιχία με το νηπιαγωγείο.

Δεν υπολογίσανε τίποτα ρίχνανε σε αυτοκίνητα, ρίχνανε στο σουπερμάρκετ, σκοτώσανε μπροστά στην πόρτα και δίπλα ήταν το ταμείο με τις υπαλλήλους», είπε αυτόπτης μάρτυρας.

ΠΗΓΗ: Το Βήμα

Συνέχεια ανάγνωσης

Γενικά θέματα

Τελευταίες εξελίξεις από Συρία όπως μεταφέρει το BBC

Δημοσιεύτηκε

στις

Σύριοι αντάρτες λένε ότι ο πρόεδρος Άσαντ τράπηκε σε φυγή καθώς δηλώνουν ότι κατέλαβαν την πρωτεύουσα Δαμασκό

Περίληψη

Οι ανταρτικές δυνάμεις στη Δαμασκό κηρύσσουν την πρωτεύουσα «ελεύθερη» από τον μακροχρόνιο ηγεμόνα Μπασάρ αλ Άσαντ καθώς οι κυβερνητικές δυνάμεις αποσύρονται
Πληροφορίες αναφέρουν ότι ο Άσαντ έχει φύγει από τη Δαμασκό με αεροπλάνο για άγνωστο προορισμό
Πυροβολισμοί έχουν αναφερθεί στο κέντρο της συριακής πρωτεύουσας Δαμασκού, καθώς οι αντάρτες που αντιτίθενται στην κυριαρχία του προέδρου Μπασάρ αλ Άσαντ συνεχίζουν την αστραπιαία επίθεσή τους σε ολόκληρη τη χώρα
Μη επαληθευμένα πλάνα που κοινοποιήθηκαν στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης δείχνουν ότι χιλιάδες κρατούμενοι έχουν απελευθερωθεί από τη διαβόητη φυλακή Saydnaya – όπου οι αντίπαλοι του Άσαντ βασανίστηκαν και εκτελέστηκαν
Η προέλαση των ανταρτών στη Δαμασκό έρχεται αφότου δήλωσαν ότι είχαν «απελευθερώσει πλήρως» την πόλη Χομς
ελεύθερη»

Ο Μπάιντεν παρακολουθεί τις εξελίξεις στη Συρία

Ο πρόεδρος των ΗΠΑ Τζο Μπάιντεν παρακολουθεί τα «έκτακτα γεγονότα» στη Συρία, ανακοίνωσε ο Λευκός Οίκος.
Θα σας φέρουμε περισσότερες αντιδράσεις για τις εξελίξεις στη Συρία καθώς τις λαμβάνουμε.

Οι κάτοικοι στη Δαμασκό εξακολουθούν να προσπαθούν να κατανοήσουν τα γεγονότα

Οι κάτοικοι στη Δαμασκό εξακολουθούν να προσπαθούν να κατανοήσουν τα γεγονότα που συνέβησαν στη χώρα τις τελευταίες ώρες.
«Για πρώτη φορά, υπάρχει ένα αληθινό αίσθημα ελευθερίας», μου λέει ένας κάτοικος.
«Είναι ένα συναίσθημα που δεν είχαμε ξαναζήσει και μας εκπλήσσει», λέει.
Του ζητήθηκε να παραμείνει ανώνυμος για λόγους ασφαλείας.
Βίντεο που κυκλοφορούν στο διαδίκτυο δείχνουν ορισμένους κατοίκους στο κέντρο της Δαμασκού να πανηγυρίζουν την πτώση της κυβέρνησης του Μπασάρ αλ Άσαντ.
«Οι δρόμοι έξω είναι γεμάτοι γιορτές. Στην κεντρική πλατεία Umayyad, ο κόσμος γιορτάζει με έναν τόσο ειρηνικό τρόπο. Πυροβολούν πυροτεχνήματα. Ναι, ακούμε κάποιους πυροβολισμούς, αλλά είναι κυρίως πυροτεχνήματα», σημειώνει.
“Αυτό που νιώθουμε μοιάζει πραγματικά με αυτό που νιώσαμε κατά τη διάρκεια της επανάστασης όταν ξεκίνησε το 2011. Αυτή είναι η συνέχεια ενός ονείρου που είχε
Σημειώνει ότι όλοι δυσπιστούν ότι όλα αυτά έγιναν χωρίς έντονες μάχες ή δολοφονίες. Ωστόσο, σημειώνει, υπάρχουν ανησυχίες και φόβοι για το μέλλον και το τι επιφυλάσσει.
Ωστόσο, νιώθει ότι σήμερα δεν είναι μέρα για ανησυχία.
«Σήμερα, όλος ο συριακός λαός θα γιορτάσει μόνο. Κανείς δεν θέλει να σκεφτεί το αύριο. Θέλουμε μόνο να γιορτάσουμε τώρα».

Ο πρωθυπουργός «έτοιμος να συνεργαστεί» με την ηγεσία που έχει επιλέξει ο λαός

Ο πρωθυπουργός της Συρίας λέει ότι παραμένει στη Δαμασκό και ότι είναι έτοιμος να βοηθήσει για να κάνει ό,τι είναι καλύτερο για τον λαό.
Σε ομιλία που μεταδόθηκε στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, ο Μοχάμεντ Γκάζι αλ Τζαλάλι είπε επίσης ότι η Συρία «μπορεί να είναι μια κανονική χώρα που οικοδομεί καλές σχέσεις με τους γείτονές της και τον κόσμο».
Εκατομμύρια Σύροι που είχαν εκτοπιστεί βίαια έξω από τη χώρα έχουν μπει στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης για να γιορτάσουν το τέλος της μακράς κυριαρχίας του προέδρου Μπασάρ αλ Άσαντ στη χώρα στις 8 Δεκεμβρίου.
«Θεέ μου, δεν μπορώ να σταματήσω να κλαίω. Φαντάζομαι τη μέρα που θα γυρίσω πίσω», γράφει η ακτιβίστρια για τα ανθρώπινα δικαιώματα Rima Flihan στη σελίδα της στο Facebook.
Η Συρία γνώρισε τη μεγαλύτερη προσφυγική κρίση στον κόσμο, σύμφωνα με την Ύπατη Αρμοστεία του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες. Η οργάνωση υπολογίζει ότι περίπου 6,6 εκατομμύρια Σύροι αναγκάστηκαν να εγκαταλείψουν τα σπίτια τους από το 2011.
«Πόσο μοναχικό είναι αυτό το αίσθημα ευτυχίας όταν είμαστε όλοι διασκορπισμένοι [σε όλο τον κόσμο]», δημοσίευσε ένας χρήστης στο Facebook.
Καθώς συνεχίζονται οι ενημερώσεις μέχρι τις πρώτες πρωινές ώρες της 8ης Δεκεμβρίου, πολλοί λένε ότι δεν μπορούν να κοιμηθούν.
«Πώς κοιμάται κανείς, όταν το έθνος του απελευθερώνεται», λέει ένας χρήστης.
Οι περισσότεροι έχουν εκφράσει τη δυσπιστία τους για τον γρήγορο ρυθμό των γεγονότων.
Καθώς οι δυνάμεις της αντιπολίτευσης έφτασαν στη Δαμασκό, πολλοί χρήστες δημοσίευσαν βίντεο με τους εαυτούς τους να πανηγυρίζουν και να χύνουν δάκρυα χαράς.
Πολλοί πανηγύρισαν ιδιαίτερα όταν κυκλοφόρησαν είδηση ότι οι δυνάμεις της αντιπολίτευσης κατέλαβαν τη διαβόητη φυλακή Saydnaya κοντά στη Δαμασκό και απελευθέρωσαν δεκάδες χιλιάδες πολιτικούς κρατούμενους που κρατούνταν εκεί. «Αυτή είναι η μέρα που όλοι περιμέναμε», γράφει ένας χρήστης.
«Η Συρία είναι πλέον για τους Σύρους», λέει ένας άλλος.

Η Δαμασκός είναι ασφαλής, λέει ο αρχηγός της αντιπολίτευσης

Ο ηγέτης της αντιπολίτευσης της Συρίας, Hadi al-Bahra, δήλωσε στον αραβικό ειδησεογραφικό οργανισμό Al-Arabiya ότι το καθεστώς Άσαντ έπεσε και ότι μια «σκοτεινή εποχή στην ιστορία της Συρίας έχει περάσει».
Η Μπαχρά -η οποία ηγείται του Εθνικού Συνασπισμού της Συριακής Επανάστασης και των Δυνάμεων της Αντιπολίτευσης- τόνισε στο κοινό ότι η κατάσταση στη Δαμασκό είναι ασφαλής.
«Στους λαούς μας όλων των αιρέσεων και θρησκειών, εφόσον δεν σηκώνετε τα όπλα εναντίον οποιουδήποτε άλλου πολίτη και όσο μένετε στα σπίτια σας, είστε ασφαλείς», έγραψε στο X.
“Δεν θα υπάρξουν περιπτώσεις εκδίκησης ή αντιποίνων, ούτε παραβιάσεις των ανθρωπίνων δικαιωμάτων. Η αξιοπρέπεια των ανθρώπων θα γίνει σεβαστή και η αξιοπρέπειά τους θα διαφυλαχθεί”.

Οι αντάρτες λένε ότι θα βγουν στην τηλεόραση σύντομα

Η ανταρτική ομάδα HTS πρόκειται να μεταδώσει σύντομα το πρώτο της μήνυμα στο κοινό στη συριακή τηλεόραση.
Η ομάδα δήλωσε νωρίτερα την Κυριακή ότι έπαιρνε τον έλεγχο των κεντρικών γραφείων του ραδιοφώνου και της τηλεόρασης στη Δαμασκό για να μεταδώσει την ανακοίνωση της νίκης της.
Η επίσημη εκπομπή της κρατικής τηλεόρασης σταμάτησε μετά την είσοδο των ανταρτών στην πρωτεύουσα.
Ο πρωθυπουργός θα διατηρήσει τον έλεγχο των δημόσιων ιδρυμάτων προς το παρόν, λένε οι αντάρτες
Οι ανταρτικές δυνάμεις έχουν κάνει αρκετές νέες ανακοινώσεις για την κατάσταση στη Συρία, τώρα που ο πρόεδρος Μπασάρ αλ Άσαντ φαίνεται να έχει εγκαταλείψει τη χώρα.
Ο ηγέτης της ισλαμιστικής μαχητικής οργάνωσης Hayat Tahrir al-Sham (HTS) ανακοίνωσε στο Telegram ότι απαγορεύεται στις στρατιωτικές δυνάμεις στην πόλη να πλησιάζουν «δημόσιους θεσμούς» στη Δαμασκό.
Ο Αμπού Μοχάμεντ αλ Τζολάνι προσθέτει ότι αυτοί οι θεσμοί «θα παραμείνουν υπό την επίβλεψη του πρώην πρωθυπουργού έως ότου παραδοθούν επίσημα».

Μένει να δούμε πώς συντονίζονται οι ομάδες ανταρτών, λέει ο ειδικός στη Μέση Ανατολή

Νωρίτερα ακούσαμε τη Natasha Hall, ειδικός στη Μέση Ανατολή στο Κέντρο Στρατηγικών και Διεθνών Σπουδών, η οποία είπε ότι πιστεύει ότι είμαστε μάρτυρες του τέλους του καθεστώτος Άσαντ στη Συρία.
Όταν ρωτήθηκε ποια είναι η δυναμική μέσα στις δυνάμεις των ανταρτών που φαίνεται ότι έδιωξαν τον Πρόεδρο Άσαντ, ο Χολ είπε ότι η ισλαμιστική ομάδα Χαγιάτ Ταχρίρ αλ-Σαμ (HTS) ηγήθηκε της επίθεσης και είναι η «πιο πειθαρχημένη και ισχυρή» από όλες τις ομάδες. εμπλεγμένος.
Λέει επίσης ότι φαίνεται να είναι οι πιο ανεξάρτητες από ξένες δυνάμεις, με άλλες ανταρτικές φατρίες να λειτουργούν υπό την επιρροή της Τουρκίας.
«Μένει να δούμε πώς θα πάει ο συντονισμός μεταξύ αυτών των ομάδων, ειδικά των ομάδων που λειτουργούν από Κούρδους στα βορειοανατολικά».
Υπάρχει βαθιά ριζωμένη εχθρότητα μεταξύ του τουρκικού κράτους και των Κούρδων, που είναι ανιθαγενείς.
Οι δυνάμεις των ανταρτών ανακήρυξαν τη Συρία «ελεύθερη», λέγοντας ότι ο «τύραννος» πρόεδρος Μπασάρ αλ Άσαντ έφυγε.
Είναι το τέλος μιας σκοτεινής εποχής και η αρχή μιας νέας, λέει η HTS στο Telegram.
Άνθρωποι που εκτοπίστηκαν ή φυλακίστηκαν από τη μισό αιώνα βασιλείας του καθεστώτος Άσαντ μπορούν τώρα να επιστρέψουν στα σπίτια τους, λένε οι αντάρτες.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ ΕΡΕΥΝΑ ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΕΓΕΙΩΤΗΣ
Συνέχεια ανάγνωσης

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Αναλύσεις4 λεπτά πριν

Πόλεμος “όλοι εναντιόν όλων” στη Συρία

Πάμε σε χειρότερη και επικίνδυνη κατάσταση.

Απόψεις33 λεπτά πριν

Γεώργιος Καμπάς: Μυρίζει θάνατος και καταστροφή στη Συρία!

Γεώργιος Καμπάς: Με την Αραβική Άνοιξη ξεκίνησε η κίνηση της αμφισβήτησης του Άσαντ. Όλα αυτά τα χρόνια σερνόταν αυτή η...

Ιστορία - Πολιτισμός39 λεπτά πριν

12 Δεκεμβρίου: Εορτάζει ο Άγιος Σπυρίδων ο θαυματουργός

Ο Άγιος Σπυρίδων γεννήθηκε το 270 μ.Χ. στο τώρα κατεχόμενο χωριό Άσσια (Άσκια) της Κύπρου (και όχι στην Τριμυθούντα –...

Αναλύσεις1 ώρα πριν

Σενέρ Λεβέντ στον “Πολίτη”: Νέο Αφγανιστάν κάτω από τη μύτη μας

Ο κόσμος έχασε τόσο πολύ το μυαλό του ώστε να γιορτάζει τη νίκη της τρομοκρατίας

Αναλύσεις2 ώρες πριν

Τί είπαν ένας κορυφαίος Υπουργός και ένας διπλωμάτης στον Μανώλη Κοττάκη περί στρατηγικής;

Γράφει ο Μανώλης Κοττάκης ΥΠΟΤΙΘΕΤΑΙ ὅτι στίς προσεχεῖς ἡμέρες καί πάντως πρίν ἀπό τήν ἀνάπαυλα τῶν Χριστουγέννων θά συνεδριάσει τό...

Δημοφιλή