Ακολουθήστε μας

Γενικά θέματα

Εθνική Άμυνα: Χάθηκαν εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ λόγω ανευθυνότητας των υπουργών

Δημοσιεύτηκε

στις

Εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ για συντήρηση και ανταλλακτικά χάθηκαν με ευθύνη της πολιτικής ηγεσίας του ΥΕΘΑ

Από τον Μάνο Ηλιάδη
Λιγότερο από ενάμιση χρόνο πριν («κυριακάτικη δημοκρατία» 17 Μαρτίου 2013) είχαμε αναφέρει ότι υπάρχουν τρεις τρόποι να καταστραφεί ένα στράτευμα. Ο πρώτος είναι η μη ανανέωση του εξοπλισμού του, καταργώντας τα  εξοπλιστικά προγράμματα, με αποτέλεσμα το υλικό του να καθίσταται σύντομα απαρχαιωμένο και να καθορίζει  την μορφή των επιχειρήσεων που είναι δυνατόν να αναλάβει.
Ο δεύτερος είναι ο δραστικός περιορισμός του λειτουργικού προϋπολογισμού που πλήττει άμεσα την συντήρηση του υπάρχοντος υλικού που, σε συνδυασμό με την υποβάθμιση της εκπαιδεύσεως και την έλλειψη καυσίμων οδηγεί το όλο σύστημα σε ακινησία. Και ο τρίτος είναι η μείωση του προσωπικού και η καταδίκη στην εξαθλίωση αυτών που παραμένουν.
Στους τρεις αυτούς βασικούς τρόπους, όλους των οποίων τους βλέπουμε σε εφαρμογή μετά την υπογραφή του πρώτου Μνημονίου -με πρωτοβουλία του ανεγκέφαλου που έδεσε χειροπόδαρα στην χώρα και που προς όνειδος όλων κυκλοφορεί ακόμη ελεύθερος- θα πρέπει να προστεθεί και ένας ακόμη: Η εντυπωσιακή ανεπάρκεια των πολιτικών που αναλαμβάνουν κατά καιρούς την  ηγεσία του ΥΠΕΘΑ από την μεταπολίτευση και εντεύθεν, με μοναδική φωτεινή εξαίρεση τον Ε. Αβέρωφ και (η αλήθεια να λέγεται, όσο …βιτσιόζικη και αν είναι) του έγκλειστου σήμερα στις φυλακές Άκη Τσοχατζόπουλου που, κατά γενική ομολογία εν ενεργεία και εν αποστρατεία στρατιωτικών, τουλάχιστον ….καταλάβαινε και ασχέτως των εν συνεχεία αποκαλυφθέντων κινήτρων του, ενεργούσε ταχύτατα (ιδίως…. στους εξοπλισμούς, βέβαια).
Θα χρειαζόταν πολύς χώρος για να αναφερθούν περιστατικά ενδεικτικά αυτής της ανεπάρκειας, αλλά θα περιοριστούμε στο πλέον πρόσφατο από αυτά το οποίο ξεκίνησε το 2011 και συνεχίζεται μέχρι και τώρα. Το θέμα έχει να κάνει με τις συνεχείς περικοπές των αμυντικών προϋπολογισμών από το 2009 μέχρι σήμερα, με αποτέλεσμα οι αμυντικές δαπάνες από  6.482 δισ. ευρώ το 2009 να φτάσουν τα 3,4 δις. περίπου το 2013 και τουλάχιστον και άγνωστο πώς θα διαμορφωθούν τελικά μέχρι το τέλος του  2014. Αποτέλεσμα των περικοπών αυτών ήταν, εκτός των άλλων, να μειωθούν σε απαράδεκτα επίπεδα οι εξοπλιστικές δαπάνες -όχι για νέο υλικό, όπως δήλωναν σε κάθε τόνο όλοι οι ΥΕΘΑ μετά το 2005- αλλά για την εκτέλεση υποπρογραμμάτων ζωτικής σημασίας για την στοιχειώδη διατήρηση του υφιστάμενου αμυντικού μηχανισμού.
Ο λόγος για κονδύλια που αφορούν κυρίως στην τεχνική υποστήριξη, την συντήρηση, την προμήθεια απαραίτητων σύγχρονων  πυρομαχικών, επαναπιστοποιήσεις βλημάτων, ανταλλακτικά κ.λπ., κάτι που αποτελεί την σύγχρονη «φιλοσοφία» στον τομέα της άμυνας της χώρας, η οποία, κατά την φρασεολογία της Ειδικής Διαρκούς Επιτροπής Εξοπλιστικών Προγραμμάτων και Συμβάσεων που συνήλθε στις 9 Οκτωβρίου 2013, συνοψίζεται στα εξής:
«Βασικός σκοπός του ΥΠΕΘΑ είναι η διασφάλιση της καλύτερης συντήρησης και της μέγιστης αποτελεσματικότητας των οπλικών μας συστημάτων». – «Οι Ε.Δ. της χώρας διαθέτουν από τα πλέον σύγχρονα, σε διεθνή κλίμακα, οπλικά συστήματα» (σ.σ.: πολύ θα θέλαμε να μάθουμε ποιος τους το είπε αυτό) – «Βασικοί στόχοι είναι η συντήρηση του υλικού και των συστημάτων μας, η αξιοποίηση των δυνατοτήτων μας και η αποφυγή απόκτησης νέων πανάκριβων οπλικών συστημάτων». – «Είναι αυτονόητο ότι δεν γίνεται καμία συζήτηση για νέες προμήθειες!» (το θαυμαστικό δικό μας).
Περιττό να τονισθεί ότι τα διατιθέμενα κονδύλια για τέτοιας μορφής «εξοπλισμούς» είναι λίαν περιορισμένα. Το 2013, για παράδειγμα, το σύνολον αυτών των εξοπλιστικών δαπανών ήταν και για τους τρείς Κλάδους των Ε.Δ. ιδιαίτερα μειωμένα  (και μειώνονται συνέχεια), ήτοι 650 εκατ. ευρώ (ήταν 750 εκατ.), για το 2014 είναι  583 εκατ., ενώ για το 2015 προβλέπεται η περαιτέρω περικοπή τους κατά 116 εκατ. ευρώ. Εξ ίσου περιττό να τονισθεί εδώ είναι ότι, εν όψει των ελάχιστων αυτών κονδυλίων,  ζωτικής σημασίας είναι η  πλήρης απορρόφησή τους, με την έγκαιρη και σε σύντονο ρυθμό εκτέλεση των προβλεπομένων προγραμμάτων προμηθειών, πράγμα που όπως θα δούμε παρακάτω δεν έγινε.
Τι ακριβώς έγινε; Με βάση το «Μακροπρόθεσμο Πρόγραμμα Προμηθειών Αμυντικού Υλικού 2011-2025», τα πέντε (5) κύρια προγράμματα που κατάρτισαν με τεράστια φειδώ και κόπο τα Γενικά Επιτελεία των Κλάδων είχαν ενταχθεί στο πρώτο τριετές κυλιόμενο πρόγραμμα, το οποίο είχε εστιασθεί στην συντήρηση και στα πυρομαχικά. Τα προγράμματα αυτά, σε εκατ. ευρώ, είχαν ως εξής:
1. ΓΕΑ: Εργοστασιακή συντήρηση-Υποστήριξη Οπλικών Συστημάτων-Οχήματα Υποστηρίξεως Αεροσκαφών : 1.403,35 (εκατ. ευρώ).
2. ΓΕΣ: Τεχνική Υποστήριξη-Συντήρηση-Εν Συνεχεία Υποστήριξη (FOS) Οπλικών Συστημάτων, Μέσων, Κύριου και Λοιπού Υλικού, Στρατιωτικών Εργοστασίων και Προμήθεια Υλικού-Εξοπλισμού τυ Σύγχρονου Μαχητή: 300 εκατ.
3. ΓΕΝ: Οπλισμός-Πυρομαχικά Π.Ν.- Τεχνοεπισκευαστική Υποστήριξη Σκάφους: 418,5 εκατ.
4. ΓΕΣ: Πυρομαχικά Υψηλής Εκρηκτικότητας (σ.σ.: ούτε που θυμάμαι από πότε ακούω αυτό το πρόγραμμα)- Έξυπνα Πυρομαχικά, Συμπλήρωση Αποθεμάτων Πυρομαχικών και Εκπαιδεύσεως: 336 εκατ.
5. ΓΕΑ: Επαναπιστοποίηση- Απόκτηση Βλημάτων και Υλικών Όπλων Π.Α. : 166,19 εκατ.
Σε κάθε πρόγραμμα είχαν εκπονηθεί και συμπεριληφθεί σε αυτό διάφορα υποπρογράμματα, τα οποία είχαν σχεδιασθεί να καλύπτουν όλο το φάσμα των επιχειρησιακών αναγκών συντηρήσεως, αναβαθμίσεως οπλικών συστημάτων και πυρομαχικών.
Το Μακροπρόθεσμο Πρόγραμμα, αντί του 2011, άρχισε πρακτικά να εφαρμόζεται από  το 2013 (!), δεδομένου ότι το 2011 και 2012 η τεράστια σύγχυση που επικράτησε κατά την εφαρμογή του «νόμου Βενιζέλου» και το θολό τοπίο σχετικά με διαδικασίες και αρμοδιότητες, έφεραν όλα τα σημεία της γνωστής … διανοίας του. Τι συνέπειες είχε αυτό; Την απώλεια πιστώσεων που είχαν προβλεφθεί για το ΥΠΕΘΑ, με το ύψος της απώλειας να μη δύναται ακόμη να προσδιορισθεί, αφενός λόγω της ακυρώσεως προγραμμάτων τα οποία έπεσαν θύματα της « αντισταθμιστικής προσφοράς» για την μη περαιτέρω μείωση των αποδοχών του προσωπικού και κυρίως  εκ της μη υλοποιήσεώς τους στον τακτό χρόνο.
 Σύμφωνα, πάντως, με εκτιμήσεις εκ των πλέον έγκυρων πηγών, τα κονδύλια που χάθηκαν τα έτη 2011 και 2012  ξεπερνούν τα 200 εκατ. ευρώ(!), γιατί ο Γ. Στουρνάρας αρνήθηκε να τα διαθέσει στην συνέχεια, με αφορμή την μη ολοκλήρωση των προγραμμάτων εντός του προβλεπόμενου έτους, με ευθύνη κυρίως της ΓΔΑΕΕ (σ.σ.: με τόσους εξοπλισμούς, πώς να προλάβει;). Η τελευταία, βέβαια, επικαλείται ότι τα Επιτελεία τής έστελναν ελλιπείς φακέλους, αλλά ακόμη και έτσι να ήταν, γιατί δεν τους έστελνε πάραυτα πίσω για συμπλήρωση;
Το 2013, τα υποπρογράμματα είχαν πλέον οριστικοποιηθεί και αναμενόταν η άμεση υλοποίησή τους, προκειμένου να υποστηριχθούν τα οπλικά συστήματα που, ως γνωστόν, αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα εδώ και μία πενταετία! Δυστυχώς, όμως, το μέγιστο τμήμα των υποπρογραμμάτων και πάλι δεν συμβασιοποιήθηκε, με αποτέλεσμα οι Ε.Δ. να χάσουν  τουλάχιστον άλλα 350 εκατ. ευρώ!!
Το 2014, οι πληροφορίες μας αναφέρουν ότι σημαντικός αριθμός υποπρογραμμάτων δεν έχει ακόμη καταλήξει σε συμβάσεις, με μεγάλη πιθανότητα, αν όχι και βεβαιότητα, οι Ε.Δ. να χάσουν σημαντικά ποσά ακόμη μέχρι το τέλος του έτους, με το σύνολο των απωλειών να είναι πιθανόν να  ξεπεράσουν τα 700 εκατ. ευρώ! Αυτά δε σε έναν γλίσχρο πλέον αμυντικό προϋπολογισμό που από τα 6,5 δισ. ευρώ  το 2009 είναι πολύ κοντά να φτάσει στην πράξη τα 2,5 δισ.(!) το 2014.
Το πρώτο αποτέλεσμα αυτής της απαράδεκτης καταστάσεως είναι ότι  η περίφημη διαθεσιμότητα υλικού, από κύρια οπλικά συστήματα μέχρι απλά οχήματα, μπαταρίες και πυρομαχικά  να πάει πλέον κατά διαβόλου. Η διαθεσιμότητα, όμως, είναι περιττό να λεχθεί ότι έχει την πλέον άμεση σχέση με το αξιόμαχο κάθε στρατού και η κάθετη πτώση της, στο  σύνολο μάλιστα  των Ε.Δ., έχει τεράστια σημασία για την εκτέλεση της αποστολής τους, που είναι η προάσπιση της ακεραιότητας της χώρας και η προστασία των εθνικών συμφερόντων.
Για αυτή την αξιοθρήνητη και προφανέστατα εθνοβλαβή  κατάσταση είναι προφανές ότι την μικρότερη ευθύνη έχουν τα Γενικά Επιτελεία, την βασική η περίφημη πλέον ΓΔΑΕΕ, όπου ο Βασιλάκος φαίνεται να άφησε ανεξίτηλη την σφραγίδα του της ευθυνοφοβίας και της αδράνειας και φυσικά την κύρια έχει η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου από την περίοδο Βενιζέλου και εδώ. Η οποία, πέραν των άλλων, εκτός δηλαδή της εποπτείας του χώρου της, δεν κατάφερε να υλοποιήσει ούτε  τον ίδιο τον πυρήνα της πολιτικής της, που είναι όχι η αγορά νέου υλικού, αλλά η συντήρηση του υπάρχοντος. Το απόλυτο μίνιμουμ, δηλαδή.
Αντί άλλων σχολίων, ένα ερώτημα: Όταν κάποιος προκαλέσει ζημία στο Δημόσιο μερικών εκατοντάδων χιλιάδων ή και εκατομμυρίων ευρώ, διώκεται για κακούργημα. Όταν κάποιος, ή κάποιοι, είναι υπεύθυνοι μέσω πράξεων ή παραλείψεων να στερηθούν οι Ε.Δ. της χώρας, ιδιαίτερα αυτή την περίοδο των αυξημένων κινδύνων, 700 και πλέον εκατ. ευρώ, δεν έχει καμία ευθύνη;
κυριακάτικη δημοκρατία

Γενικά θέματα

Reuters: Το Ιράν προσλαμβάνει τρομοκράτες για χτυπήμα σε Ευρώπη και ΗΠΑ! Η αποτροπή χτυπήματος στην Ελλάδα

Την υπόθεση της απόπειρας τρομοκρατικού χτυπήματος στην Αθήνα τον Μάρτιο του 2023 επαναφέρει με νέο δημοσίευμά του το Reuters.

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Στα τέλη του περσινού Μαρτίου ύστερα από συνεργασία της ΕΥΠ με τη Μοσάντ είχαν συλληφθεί δύο Πακιστανοί, που φέρεται να σχεδίαζαν τρομοκρατική επίθεση σε εβραϊκό εστιατόριο- συναγωγή στο κέντρο της Αθήνας.

Την υπόθεση της απόπειρας τρομοκρατικού χτυπήματος στην Αθήνα τον Μάρτιο του 2023 επαναφέρει με νέο δημοσίευμά του το Reuters. Το ειδησεογραφικό πρακτορείο σε ένα αναλυτικό ρεπορτάζ περιγράφει το πώς το Ιράν προσλαμβάνει τρομοκράτες για πλήγματα σε Ευρώπη και ΗΠΑ.

Στα τέλη του περσινού Μαρτίου ύστερα από συνεργασία της ΕΥΠ με τη Μοσάντ είχαν συλληφθεί δύο Πακιστανοί, που φέρεται να σχεδίαζαν τρομοκρατική επίθεση σε εβραϊκό εστιατόριο- συναγωγή στο κέντρο της Αθήνας.

Υπήρχε μάλιστα η πληροφορία ότι οι δύο άνδρες θα πληρώνονταν με 16.000 ευρώ για κάθε νεκρό, γι’ αυτό και σχεδίαζαν μαζικό χτύπημα.

«Καθώς η σύγκρουση Ιράν-Ισραήλ εντείνεται, η Τεχεράνη ταράζει τη Δύση με ένα κύμα απόπειρων χτυπημάτων και απαγωγών εναντίον στόχων στην Ευρώπη και τις Ηνωμένες Πολιτείες», αναφέρει το Reuters.

Η Ουάσιγκτον και οι σύμμαχοί της έχουν αναφέρει μια απότομη αύξηση τέτοιων συνωμοσιών που συνδέονται με την Ισλαμική Δημοκρατία. Από το 2020, υπήρξαν τουλάχιστον 33 απόπειρες δολοφονίας ή απαγωγής στη Δύση, στις οποίες οι τοπικές ή ισραηλινές αρχές ισχυρίζονται ότι συνδέεται με το Ιράν, διαπίστωσε το Reuters εξετάζοντας δικαστικά έγγραφα και επίσημες ανακοινώσεις.

Μεταξύ των πρόσφατων φερόμενων στόχων: ένα κτίριο που στεγάζει ένα εβραϊκό κέντρο και ένα εστιατόριο kosher στο κέντρο της Αθήνας. Από το κρησφύγετό του στο Ιράν, ένας Πακιστανός ονόματι Σαγιέντ Φαχάρ Αμπάς στρατολόγησε έναν παλιό γνώριμο που ζούσε στην Ελλάδα και τον οδήγησε να επιτεθεί στον χώρο, ισχυρίζονται οι ερευνητές σε έγγραφα που υποβλήθηκαν στις δικαστικές αρχές της υπόθεσης και τα οποία περιήλθαν στην κατοχή του Reuters. Ο Αμπάς είπε στην επαφή του ότι εργαζόταν για μια ομάδα που θα πλήρωνε περίπου 15.000 ευρώ ανά φόνο.

Σε μια ανταλλαγή WhatsApp τον Ιανουάριο του 2023 που περιγράφεται λεπτομερώς στα έγγραφα, οι δύο άνδρες συζήτησαν εάν θα χρησιμοποιήσουν εκρηκτικά ή εμπρησμό στην επίθεση. Ο Αμπάς τόνισε την ανάγκη παροχής αποδείξεων για απώλειες μετά το πλήγμα. «Υπάρχουν μυστικές υπηρεσίες», είπε, χωρίς να κατονομάσει. «Κάντε τη δουλειά με τρόπο που δεν αφήνει κανένα περιθώριο».

Τα έγγραφα που δεν είχαν αναφερθεί προηγουμένως περιλαμβάνουν εκατοντάδες σελίδες αποδεικτικών στοιχείων που συγκεντρώθηκαν κατά τη διάρκεια της προανακριτικής έρευνας στην Ελλάδα, συμπεριλαμβανομένων καταθέσεων μαρτύρων, αστυνομικών καταθέσεων και λεπτομερειών μηνυμάτων WhatsApp.

Οι ελληνικές αρχές συνέλαβαν τον Σιέντ Ιρτάζα Χάιντερ και έναν άλλο Πακιστανό πέρυσι, λέγοντας ότι η αστυνομία βοήθησε στην εξάρθρωση ενός τρομοκρατικού δικτύου που κατευθυνόταν από το εξωτερικό και είχε σκοπό να προκαλέσει «ανθρώπινη απώλεια». Οι δύο άνδρες αντιμετωπίζουν κατηγορίες για τρομοκρατία. Αρνούνται τις κατηγορίες.

Ο Χάιντερ, ο οποίος αφέθηκε ελεύθερος από την προφυλάκιση αυτή την άνοιξη με περιορισμούς, λέει ότι είναι αθώος. Σε συνέντευξή του, ο 28χρονος είπε στο Reuters ότι έστειλε στον Αμπάς εικόνες του κτιρίου αλλά εμπόδισε σκόπιμα να πραγματοποιήσει οποιαδήποτε επίθεση, ελπίζοντας να πληρωθεί χωρίς να βλάψει κανέναν.

Συνέχεια ανάγνωσης

Γενικά θέματα

Analysis: How Iran’s Ballistic Missiles Strike Israel?

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

The U.S. traced the launch location to a valley south of the Iranian city of Shiraz.
Eran has launched its largest-ever attack on Israel, firing 180 ballistic missiles
These missiles travelled more than 1000 Miles from this Valley to reach Israel most populated city and military sights.

Fattah-2, the successor to the Fattah-1, It was used for the first time and is one of Iran’s advanced missile systems.
This missile is equipped with a —inside it is the warhead—which detaches and allows the missile to maneuver and glide at speeds between Mach 5 and 10.
The missile has a range of around 1,500 km, only slightly more than its predecessor, the Fattah-1.
What sets it apart from other ballistic missiles is its ability to accelerate outside the Earth’s atmosphere, while its aerodynamic control surfaces enable steering to evades the famous Arrow Missiles Defense system made by Israel.

Συνέχεια ανάγνωσης

Γενικά θέματα

Τούρκος διπλωμάτης: «Η σιωπηλή συμφωνία Ερντογάν – Μητσοτάκη»

Τι σημαίνουν οι ομιλίες του Προέδρου Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν και του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη στη Γενική Συνέλευση του ΟΗΕ

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Κυριάκος Μητσοτάκης – Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν: Ό,τι και να συμβεί στην Κύπρο, φαίνεται να υπάρχει σιωπηρή συμφωνία μεταξύ του προέδρου Ερντογάν και του πρωθυπουργού Μητσοτάκη ότι οι τουρκοελληνικές σχέσεις δεν πρέπει να επηρεαστούν αρνητικά, γράφει σήμερα ο Τούρκος, πρώην διπλωμάτης, Χασάν Γκιογκούς στο T24.

Τι σημαίνουν οι ομιλίες του Προέδρου Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν και του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη στη Γενική Συνέλευση του ΟΗΕ

Οι τουρκοελληνικές σχέσεις στη νέα εποχή που επικεντρώνονται σε θετική ατζέντα πέρασαν από σοβαρές δοκιμασίες τον τελευταίο μήνα.

Παρακολουθήσαμε ελληνικά σκάφη εφόδου να παραβιάζουν τα τουρκικά χωρικά ύδατα, πρώτα στα ανοιχτά της Αλικαρνασσού και μετά με διαφορά μίας εβδομάδας στη Ντάτσα και στο Τουργκούτ Ρέις.

Στις δύο πρώτες περιπτώσεις, η ελληνική πλευρά υποστήριξε ότι κυνηγούσαν βάρκες που μετέφεραν λαθρομετανάστες.

Αυτό που συνέβη με το αλιευτικό Barbaros κοντά στο Turgut Reis ήταν ένας τύπος που συναντάμε συχνά στο Αιγαίο, λόγω της έλλειψης καθορισμένων θαλάσσιων συνόρων, και μπορεί πλέον να θεωρείται συνηθισμένη περίπτωση.

Για κάποιο λόγο, περιστατικά παρενόχλησης συμβαίνουν είτε στον αέρα είτε στο έδαφος πριν συναντηθούν οι ηγέτες και των δύο χωρών.

Υπάρχουν εκείνοι που ευδοκιμούν στο περιβάλλον κρίσης τόσο στην Ελλάδα όσο και στην Τουρκία.

Τα προκλητικά δημοσιεύματα μιας εφημερίδας έπαιξαν σημαντικό ρόλο στην όξυνση της κρίσης των Ιμίων το 1996.

Αυτή τη φορά, είχαμε τηλεοπτικά κανάλια που για μέρες έκαναν φασαρία για το πώς «οι μπότες του Έλληνα στρατιώτη άγγιξαν τουρκικά εδάφη».

Θα νομίζατε ότι η Ελλάδα επιχείρησε να εισβάλει στην Τουρκία αποβιβάζοντας έναν από τους στρατιώτες της με ένα μόνο σκάφος εφόδου.

Δεν μπορεί να ειπωθεί ότι οι ‘Παλικαράδες’ (Palikaryanın) είναι ο πιο πειθαρχημένος στρατιώτης στον κόσμο.

Στα χρόνια που ήμουν πρέσβης στην Αθήνα, είδα μια ομάδα στρατιωτών κομάντο να φωνάζουν συνθήματα κατά τη διάρκεια μιας επίσημης παρέλασης σε μια ελληνική εθνική εορτή.

Επειδή δεν ξέρω ελληνικά, στην αρχή νόμιζα ότι φώναζαν κάτι σαν «δώσε μου τη χαρά».

Η αλήθεια του θέματος φάνηκε όταν είδα την είδηση ​​στις εφημερίδες της επόμενης ημέρας ότι κάποιοι στρατιώτες φώναζαν συνθήματα κατά της Βόρειας Μακεδονίας και της Τουρκίας στην εκδήλωση.

Αυτό που θα πω είναι ότι είναι πολύ πιθανό οι παραβιάσεις των τουρκικών χωρικών υδάτων να προκλήθηκαν από την ευρηματικότητα λίγων συνειδητοποιημένων Ελλήνων στρατιωτών που δεν έδρασαν με οδηγίες.

Τι σημαίνουν οι ομιλίες του Προέδρου Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν και του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη στη Γενική Συνέλευση του ΟΗΕ ;

Το θετικό κλίμα στις τουρκοελληνικές σχέσεις αποτυπώθηκε και στις ομιλίες των ηγετών των δύο χωρών στην τελευταία Γενική Συνέλευση των Ηνωμένων Εθνών.

Τόσο ο Πρόεδρος Ερντογάν όσο και ο πρωθυπουργός Μητσοτάκης φρόντισαν να μην κάνουν δηλώσεις που θα ενοχλούσαν ο ένας τον άλλον στις ομιλίες τους.

Μαθαίνουμε από τον ελληνικό Τύπο ότι αυτό το θετικό κλίμα αναμένεται να συνεχιστεί κατά κάποιο τρόπο, με βήματα όπως η επανέναρξη των συζητήσεων για τα προβλήματα στο Αιγαίο και η έναρξη λειτουργίας της σχολής της Χάλκης.

Εξελίξεις στην Κύπρο

Ωστόσο, όταν πρόκειται για την Κύπρο, προκύπτει μια διαφορετική εικόνα και βαθιές διαφορές απόψεων.

Ο Πρόεδρος Ερντογάν έκλεισε εντελώς την πόρτα περί ομοσπονδίας για μόνιμη λύση στην Κύπρο στη Νέα Υόρκη.

Ακολούθησε μάλιστα μια πιο επιθετική γραμμή από τον Πρόεδρο των Τουρκοκυπρίων Ερσίν Τατάρ , ο οποίος, πριν από την αναχώρησή του για τη Νέα Υόρκη, έδειξε ότι θα μπορούσε να καθίσει ξανά στο τραπέζι εάν ικανοποιούνταν οι απαιτήσεις της «άμεσης επαφής, απευθείας εμπορίου και άμεσης μεταφοράς» που συνοψίζονται σε τρεις λέξεις…

Ο Πρωθυπουργός Μητσοτάκης, που ανέβηκε στο βήμα μετά τον Πρόεδρο Ερντογάν, χαρακτήρισε κατοχή ως συνήθως τη στρατιωτική παρουσία της Τουρκίας στο νησί και είπε κατηγορηματικά ότι η επιλογή των δύο κρατών δεν μπορεί και δεν θα είναι λύση.

Ο Έλληνας πρωθυπουργός μίλησε με τρεις λέξεις με εντελώς διαφορετικό θέμα, δηλώνοντας ότι η Ελλάδα, η οποία θα είναι μη μόνιμο μέλος του Συμβουλίου Ασφαλείας του ΟΗΕ για 2 χρόνια από την 1η Ιανουαρίου, βασίζεται στις αρχές του «διαλόγου, διπλωματίας και δημοκρατίας» (3D), που προέρχονται από την ελληνική γλώσσα. Δήλωσε ότι θα ενεργούσε με βάση αυτές.

Συνάντηση Τατάρ-Γκουτέρες

Ο πρόεδρος των Τουρκοκυπρίων Ερσίν Τατάρ συναντήθηκε με τον Γενικό Γραμματέα του ΟΗΕ Αντόνιο Γκουτέρες στη Νέα Υόρκη το περασμένο Σαββατοκύριακο.

Στη δήλωσή του μετά τη συνάντηση, ο Πρόεδρος Τατάρ είπε ότι η επανάληψη των διαπραγματεύσεων θα μπορούσε να είναι δυνατή μόνο με την αναγνώριση της κυρίαρχης ισότητας και του ισότιμου διεθνούς καθεστώτος και ότι οι διαπραγματεύσεις που πραγματοποιήθηκαν σε διάφορες μορφές στη βάση της ομοσπονδίας για μισό αιώνα ήταν ασαφές γιατί η ελληνική πλευρά είπε «όχι» στο σχέδιο Ανάν με συντριπτική πλειοψηφία στο δημοψήφισμα.

Στη δήλωση μιας φράσης που έγινε από τον ΟΗΕ αναφέρθηκε ότι ο Γενικός Γραμματέας συναντήθηκε με τον ηγέτη της τουρκοκυπριακής κοινότητας Ερσίν Τατάρ και ότι στη συνάντηση συζητήθηκε πώς θα μπορούσε να προχωρήσει το Κυπριακό στο μέλλον.

Ο Γκουτέρες δέχθηκε τους επικεφαλής των αντιπροσωπειών από 21 χώρες την ίδια ημέρα. Είναι προφανές ότι η συνάντηση Τατάρ-Γκουτέρες δεν είχε μεγάλο περιεχόμενο.

Εν τω μεταξύ, πριν φύγει από τη Νέα Υόρκη, ο Πρόεδρος Τατάρ είπε σε ιδιωτική συνέντευξη σε εφημερίδα που δημοσιεύεται στην Κατεχόμενη Κύπρος ότι εάν η κυριαρχική ισότητα και το ισότιμο διεθνές καθεστώς γίνουν αποδεκτά από την ελληνική πλευρά και η ομοσπονδία δεν τεθεί στην ημερήσια διάταξη, μια συνάντηση στο 4+1 μορφή με τη συμμετοχή των μερών και του ΓΓ δηλώνει ότι μετέφερε στον Γκουτέρες ότι είναι έτοιμος να παραβρεθεί σε τριπλό δείπνο που θα παραθέσει.

Αν και εκ πρώτης όψεως η επιστροφή στο τραπέζι με ορισμένες προϋποθέσεις μοιάζει με πρωτοβουλία, δεν πρέπει να περιμένουμε από τους Έλληνες να αποδεχτούν εύκολα τους όρους που θέτει ο Τατάρ, που σημαίνει παραίτηση από την ομοσπονδία.

Ωστόσο, αυτές οι εξελίξεις δείχνουν ότι ορισμένες διαπραγματεύσεις διεξάγονται κεκλεισμένων των θυρών, αν όχι γύρω από το τραπέζι.

Το τριπλό δείπνο, το οποίο δέχτηκε ο Τατάρ, αναμένεται να γίνει ανεπίσημα στη Νέα Υόρκη στις 15 Οκτωβρίου. Πιθανώς, ο Γενικός Γραμματέας θα θέλει να ενημερώσει τους Τουρκοκύπριους και τους Ελληνοκύπριους ηγέτες για τον νέο οδικό χάρτη που επεξεργάζεται για την Κύπρο και να πάρει τις απόψεις τους σε αυτό το δείπνο.

Πού θα οδηγήσει αυτό;

Είναι δύσκολο να μαντέψει κανείς. Σε μια εποχή που έχει αρχίσει να ρέει αίμα στον Λίβανο μετά τη Γάζα και ο πόλεμος Ρωσίας-Ουκρανίας συνεχίζεται για περισσότερα από δύο χρόνια, ο Γενικός Γραμματέας, που φαίνεται βέβαιο ότι δεν θα επανεκλεγεί ποτέ, θέλει να καταλήξει σε ένα νέο σχέδιο για την Κύπρο; Αυτό είναι ένα ξεχωριστό ζήτημα.

Ό,τι και να γίνει στην Κύπρο, φαίνεται να υπάρχει σιωπηρή συμφωνία μεταξύ του προέδρου Ερντογάν και του πρωθυπουργού Μητσοτάκη ότι οι τουρκοελληνικές σχέσεις δεν θα επηρεαστούν αρνητικά.

ΠΗΓΗ: Βαλκανικό Περισκόπιο

Συνέχεια ανάγνωσης

Ινφογνώμων

Infognomon Logo

Περιηγηθείτε στα κορυφαία βιβλία του βιβλιοπωλείου μας

Προβολή όλων

Δημοφιλή