Ακολουθήστε μας

Γενικά θέματα

Διεθνής Πολιτική 21ος αιώνας

Δημοσιεύτηκε

στις

Παναγιώτης Ήφαιστος, Καθηγητής Διεθνών Σχέσεων – Στρατηγικών Σπουδών

image001Κύρια παραδοχή μαζί και διαπίστωση είναι
το γεγονός της πολιτικής κυριαρχίας των κρατών (Εθνική ανεξαρτησία) όπως
συγκροτήθηκε και σταθεροποιήθηκε μετά την Συνθήκη της Βεστφαλίας του
1648). Διαπιστωτικά αυτό σημαίνει ότι οι κοινωνικές οντότητες είναι, ή
αξιώνουν να είναι, εθνικά ανεξάρτητες. Βασικά, η Εθνική Ανεξαρτησία δεν
είναι μόνο η υψηλή αρχή της σύγχρονης κρατοκεντρικής οργάνωσης αλλά και η
κοινή κοσμοθεωρία όλων των εθνών.

facebook, σελίδα βιβλίου

Το θεμέλιο, επίσης, του σύγχρονου
πολιτικού πολιτισμού. Αυτό τυπολογικά, νομικά και πολιτικά εδραιώθηκε
στον ΟΗΕ το 1945. Γι’ αυτό απουσιάζει μια παγκόσμια κυβέρνηση ή μια
κυβέρνηση των κυβερνήσεων και ούτε πρέπει να αναμένεται να υπάρξει στο
προβλεπτό μέλλον.

Ο λόγος για τον οποίο οι κοινωνίες
αξιώνουν πολιτική κυριαρχία, βέβαια, είναι επειδή δεν υπάρχει μια
παγκόσμια  κοινωνία αλλά πολλές κοινωνίες. Η απουσία ενός παγκόσμιου
κοινωνικοπολιτικού συστήματος σημαίνει ότι εξ ορισμού
α) δεν μπορούν να προσδιοριστούν ηθικά κριτήρια και
β) δεν μπορεί να θεσμιστούν οι
διανεμητικές λειτουργίες της ισχύος. Σε αυτό έγκειται και το Θουκυδίδειο
αξίωμα ότι στην διεθνή πολιτική όπου απουσιάζει ένα παγκόσμιο
κοινωνικοπολιτικό σύστημα η ισχύς δεν θεσμίζεται. Έτσι, «δίκαιο υπάρχει
όταν υπάρχει ίση δύναμη (ισορροπία δυνάμεων) και όταν αυτό δεν συμβαίνει
ο ισχυρός επιβάλλει ότι του επιτρέπει η δύναμή του και ο αδύναμος
υποχωρεί και προσαρμόζεται» (ή εκμηδενίζεται ή και εξοντώνεται).
Ακολουθούν τα εξής ουσιώδη και στοιχειώδη που αφορούν την διεθνή πολιτική:
  • οι επισημάνσεις του Robert Gilpin για τα κύρια χαρακτηριστικά της διαχρονίας,
  • οι δέκα θεωρήσεις του Kenneth Waltz που αφορούν το σύγχρονο κρατοκεντρικό σύστημα
  • οι σχετικές πρόνοιες του Χάρτη του ΟΗΕ που προσδιορίζουν το καθεστώς
    της εσωτερικής/εξωτερικής κυριαρχίας του σύγχρονου κρατοκεντρικού
    διεθνούς συστήματος και
  • περίληψη του δοκιμίου για την μεταψυχροπολεμική εποχή που
    περιστρέφεται γύρω από τα Θουκυδίδεια αξιώματα και την θεωρία του Waltz
Διαχρονία
Ο Gilpin επισήμανε καταρχήν ότι, ως
αφετηρία κάθε σοβαρής διεθνολογικής συζήτησης απαιτείται να υπάρχει
συναίνεση για το γεγονός πως οι διεθνείς σχέσεις είναι ουσιαστικά
συγκρουσιακού χαρακτήρα:
facebook, σελίδα βιβλίου

Πρώτον, η ανάλυση που επισημαίνει τα
αίτια πολέμου και τον διαχρονικό χαρακτήρα τους δεν προκρίνει την
πολιτική και ηθική στάση κάποιου αλλά μια ρεαλιστική εκτίμηση των
διεθνών σχέσεων απαιτεί ανάλυση του κόσμου όπως είναι και όχι όπως θα
θέλαμε να είναι και πως η ισχύς είναι ο καθοριστικός παράγων των διεθνών
πολιτικών δρώμενων.
Δεύτερο, καθ’ όλη τη διάρκεια της γνωστής
ιστορίας, βασική μονάδα κοινωνικής οργάνωσης στον διεθνή χώρο και
θεμέλιο των πολιτικών σχέσεων είναι η «ομάδα» και όχι τα άτομα ή οι
τάξεις. Αυτή η παραδοχή παραπέμπει σε μια άλλη πραγματικότητα, δηλαδή
πως σ’ ένα κόσμο με ανεπάρκεια πόρων οι άνθρωποι βρίσκονται αντιμέτωποι
για τη διανομή τους ως ομάδες και όχι ως άτομα. Ο «homo sapiens» είναι
είδος ανήκων σε φυλές στις οποίες, για τους περισσότερους από εμάς, η
πίστη και νομιμοφροσύνη είναι υπεράνω όλων των άλλων κριτηρίων ή
παραγόντων εκτός της οικογένειας. Στα νεότερα χρόνια, αυτές τις
ανταγωνιζόμενες ομάδες-φυλές τις ονομάσαμε “έθνη-κράτη” και την
πίστη-νομιμοφροσύνη σ’ αυτά “εθνικισμό”…
Αν και η μορφή και ο χαρακτήρας αυτών των
ομάδων μεταβάλλεται – φυλές, βασίλεια, αυτοκρατορίες, έθνη-κράτη – κατά
καιρούς λόγω οικονομικών, δημογραφικών και τεχνολογικών αλλαγών,
ατυχώς, η θεμελιώδης συγκρουσιακή φύση της μεταξύ τους σχέσης δεν
μεταβάλλεται». Κατά συνέπεια, ανεξάρτητα της μορφής διεθνούς οργάνωσης
που προκρίνει κάποιος λόγω ιδεολογικών ή άλλων πεποιθήσεων, αναπόφευκτα
απαιτείται παραδοχή της «ομάδας» ως βασικής συλλογικής μονάδας οργάνωσης
του διεθνούς συστήματος.
Τρίτο, στις πολιτικές σχέσεις όλων των
ειδών και όλων των επιπέδων παρατηρείται πως η ισχύς και η ασφάλεια
είναι πρωταρχικής σημασίας στον προσδιορισμό των ανθρωπίνων κινήτρων.
Παραπέμποντας στον Θουκυδίδη, ο Gilpin
συνεχίζει επισημαίνοντας ότι η συμπεριφορά των ανθρώπων επηρεάζεται από
διάφορους παράγοντες ή κριτήρια όπως τιμή, απληστία και προπαντός φόβο
τα οποία συναρτώνται άμεσα με την ισχύ, την θέση και τον ρόλο.
Η ισχύς δεν είναι πάντα το μόνο κριτήριο.
Είναι αλήθεια ότι οι άνθρωποι, επιβραβεύουν, επίσης, την αλήθεια, την
αρετή, την καλοσύνη και την ομορφιά.
Πλην όμως, όλες οι πιο πάνω αγαθές
επιδιώξεις και ηθικά κριτήρια χάνονται, εάν, υπό συνθήκες συνεχών και
έντονων αγώνων ισχύος μεταξύ των κοινωνικών ομάδων, δεν διασφαλιστούν.
Κεντρικές θεωρήσεις του Kenneth Waltz.
facebook, σελίδα βιβλίου
Από τον πρόλογο του Αθ. Πλατιά στην εισαγωγή του  έργου του K. Waltz Θεωρία διεθνούς πολιτικής (Εκδόσεις Ποιότητα 2010), σ. 10-12.  – βλ. άρθρα, σχόλια και κριτικές στην διεύθυνση http://www.ifestosedu.gr/54waltzduo.htm
  1. Η έλλειψη ρυθμιστικής εξουσίας στο διεθνές σύστημα παίζει
    καθοριστικό ρόλο στη συμπεριφορά των κρατών και στη σταθερότητα ή στην
    αστάθεια του διεθνούς συστήματος (άναρχο διεθνές σύστημα).
  1. Καθώς απουσιάζει η υπερκρατική εξουσία, η οποία θα μπορούσε να
    ρυθμίζει τον ανταγωνισμό, οι σχέσεις των κρατών είναι κατά βάση
    ανταγωνιστικές και πολλές φορές συγκρουσιακές (ανταγωνιστικό διεθνές
    σύστημα).
  1. Τα κράτη σε ένα τέτοιο ανταγωνιστικό σύστημα πρέπει από μόνα τους να μεριμνήσουν για την ασφάλειά τους (αρχή της αυτοβοήθειας).
  1. Τα κράτη στο άναρχο διεθνές σύστημα αναγκάζονται να λάβουν μέτρα,
    για να αυξήσουν την ασφάλειά τους. Τα μέτρα αυτά όμως μειώνουν την
    ασφάλεια των άλλων. Αυτό ανατροφοδοτεί την ανασφάλεια και τον
    ανταγωνισμό. Αυτό είναι το γνωστό «δίλημμα ασφάλειας».
  1. Τα κράτη είναι οι βασικοί δρώντες στο διεθνές σύστημα άρα και η
    βασική μονάδα ανάλυσης των διεθνών σχέσεων (κρατικοκεντρικό διεθνές
    σύστημα). [οι διεθνικοί δρώντες είναι εργαλειακού χαρακτήρα μέσα στην
    στρατηγική των κρατών και οι διεθνείς θεσμοί εξ ορισμού και αναπόδραστα
    (λόγω υψηλών αρχών διεθνούς δικαίου, είναι εξαρτημένες μεταβλητές των
    κρατών και μάλιστα των ισχυρών]
  1. Τα κράτη επειδή είναι «ευαίσθητα στο κόστος» έχουν κάθε λόγο να
    συμπεριφέρονται ορθολογικά. Τα λάθη τιμωρούνται (αρχή του ορθολογισμού).
  1. Κυρίαρχος στόχος του κράτους είναι η κατοχύρωση της ασφάλειάς του,
    δηλαδή η επιβίωση, η διατήρηση της εδαφικής κυριαρχίας και της εθνικής
    ανεξαρτησίας/αυτονομίας (βασικό εθνικό συμφέρον).
  1. Τα κράτη επιδιώκουν να αποκτήσουν «ισχύ», η οποία είναι το κύριο «νόμισμα» στη διεθνή πολιτική (επιδίωξη ισχύος).
  1. Σε ένα ανταγωνιστικό διεθνές σύστημα τα κράτη έχουν κίνητρο να
    εξισορροπήσουν τους αντιπάλους τους (στρατηγική εξισορρόπησης), για να
    αυξήσουν την ασφάλειά τους.
  1. Οι μεμονωμένες προσπάθειες που καταβάλλουν τα κράτη να εξισορροπήσουν τους αντιπάλους τους, συμβάλλουν στη δημιουργία ενός αυτορυθμιζόμενου συστήματος ισορροπίας δυνάμεων που με τη σειρά του δύναται να συμβάλλει στη διατήρηση της ειρήνης (αρχή της ισορροπίας ισχύος).
Ο ΚΑΤΑΣΤΑΤΙΚΟΣ ΧΑΡΤΗΣ ΤΟΥ ΟΗΕ – Καθεστώς διεθνούς πολιτικής
Θεμελιώδεις αρχές σχέσεων των κρατών και Υψηλές Αρχές Διεθνούς Δικαίου:σύμφυτες με την ίδια την ύπαρξη των κρατών
  1. Διακρατική ισοτιμία
  2. Μη Επέμβαση
  3. Εσωτερική αυτοδιάθεση
  4. Ειρηνική επίλυση των διαφορών
Κεφάλαιο Ι, Άρθρο 2 του Καταστατικού Χάρτη του ΟΗΕ
     Άρθρο 2.1. Αρχή της κυρίαρχης ισότητας
     Άρθρο 2.2. Ειρηνική Επίλυση των διαφορών
     Άρθρο 2.3. Αποχή από χρήση βίας κατά εδαφικής ακεραιότητας και πολιτικής ανεξαρτησίας άλλων κρατών.
     Άρθρο 2. 7. «Καμιά διάταξη αυτού του
Χάρτη δεν θα δίνει το δικαίωμα στα Η.Ε. να επεμβαίνουν επί ζητημάτων
που ανήκουν ουσιαστικά στην εσωτερική διαδικασία οποιουδήποτε κράτους
και δεν θα αναγκάζει τα Μέλη να υποβάλλουν τέτοια θέματα για ρύθμιση
σύμφωνα με την τους όρους αυτού του Χάρτη. Η Αρχή αυτή δεν πρέπει να
εμποδίζει την εφαρμογή των εξαναγκαστικών μέτρων που προβλέπονται στο
Κεφάλαιο 7»
Κεφάλαιο 7 – Κίνδυνοι για την διεθνή
ειρήνη και ασφάλεια: «Ενέργειες σε περίπτωση απειλής εναντίον της
Ειρήνης, Διαταράξεως της Ειρήνης και Επιθετικών Πράξεων»
Άρθρο 39. «Το Συμβούλιο Ασφαλείας θα
αποφαίνεται αν υπάρχει απειλή για την ειρήνη, διατάραξη της ειρήνης ή
επιθετική ενέργεια και θα κάνει συστάσεις ή θα αποφασίζει ποια μέτρα θα
λαμβάνονται σύμφωνα με τα Άρθρα 41 και 42 για να αποκατασταθεί η διεθνής
ειρήνη και ασφάλεια».
[Τα άρθρα 41 και 42 περιγράφουν
κλιμακωτές αποφάσεις και ενέργειες που αρχίζουν από οικονομικά μέτρα
μέχρι και άσκηση βίας πάντοτε όμως υπό το πρίσμα συγκεκριμένων
διαδικασιών που –αφού προηγηθεί διαμεσολάβηση κτλ– θα βρίσκονται υπό την
διαρκή επίβλεψη του Συμβουλίου Ασφαλείας, της Επιτροπής του
Στρατιωτικού Επιτελείου …»]
Επισημάνσεις
ΟΗΕ – Διεθνές Δίκαιο/διεθνείς θεσμοί:
Θεσμοί διακρατικής τάξης και όχι θεσμοί διακρατικής ή ενδοκρατικής
δικαιοσύνης καθότι απουσιάζει ένα παγκόσμιο κοινωνικοπολιτικό σύστημα
προσδιορισμού παγκόσμιων ηθικών κριτηρίων και ενός παγκόσμιου συστήματος
διανεμητικής δικαιοσύνης.
Πρόοδοι πέραν των συμφωνιών διεθνούς
τάξης που δεν συνιστούν, εν τούτοις, υπερεθνικές ρυθμίσεις αλλά
συμπεφωνημένους κανόνες ενσωματωμένους στην ενδοκρατική δικαιιταξία των
συμβεβλημένων κρατών:
-Υπογραφή Χάρτας Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων –
παραμένει εφαρμογή τους στην βάση οικουμενικής συμφωνίας – η εφαρμογή
παραμένει υπόθεση των μελών κρατών
Δικαιακές ρυθμίσεις ενσωματωμένες στην ενδοκρατική δικαιοταξία των κατά περίπτωση συμβεβλημένων
-Συνθήκη της Γενεύης – Εγκλήματα Πολέμου – Εγκλήματα κατά ανθρωπότητας
-Ευρωπαϊκή Σύμβαση Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων
-Ευρωπαϊκή έννομη τάξη – κράτος δικαίου
-Διεθνής Ποινική Δικαιοσύνη
– Το διεθνές σύστημα είναι κρατοκεντρικό,
καθεστώς είναι η κρατική κυριαρχία, ο ΟΗΕ αποσκοπεί στην στήριξη της
κυριαρχίας-ανεξαρτησίας, το Συμβούλιο Ασφαλείας έχει αρμοδιότητα
αποκατάστασης της διαταραχθείσης τάξης και όχι προσδιορισμού κριτηρίων
ενδοκρατικής ή διακρατικής δικαιοσύνης, επέκταση των αρμοδιοτήτων του
Συμβουλίου Ασφαλείας πέραν ζητημάτων διεθνούς τάξης υπονομεύει τα
θεμέλια του οντολογικά θεμελιωμένου καθεστώτος κυριαρχίας.
4κεφ5.2.22Ρεαλισμός
Πηγή: Π. Ήφαιστος, Οι διεθνείς σχέσεις ως αντικείμενο επιστημονικής μελέτης στην Ελλάδα και στο εξωτερικό (Εκδόσεις Ποιότητα, Αθήνα σ. 347).
Δοκίμιο: «Ο ρόλος της κρατικής ισχύος στον μετά-Αποικιακό εθνοκρατοκεντρικό κόσμο του Εικοστού Πρώτου Αιώνα» αναρτημένο και στη διεύθυνση http://wp.me/p3OlPy-AA.
Περίληψη:
Ποιες είναι οι επιπτώσεις εκ του
γεγονότος της χειραφέτησης πολλών εθνοκρατών τα οποία διαθέτουν
πνευματικά μεστές πολιτικές ανθρωπολογίες; Πως συμπλέκονται τα τρία
επίπεδα ανάλυσης –άνθρωπος, κράτος, διεθνές σύστημα– εκ του γεγονότος
ότι μέσα στην μέχρι τούδε υλιστική δημόσια σφαίρα εισρέει πλέον δραστικά
και διαμορφωτικά ο πνευματικός κόσμος των πολιτών; Επηρεάζεται η
εξωτερική πολιτική των κρατών; Το Υπόδειγμα των διεθνών σχέσεων,
υποστηρίζεται, ορίζεται από τις εγγενείς ιδιότητες της
εθνοκρατοκεντρικής οντολογίας. Από το Υπόδειγμα απορρέουν οι αξιωματικές
θέσεις όπως διατυπώθηκαν από τον Θουκυδίδη σε αναφορά με το
πανομοιότυπο κλασικό σύστημα των Πόλεων. Το Υπόδειγμα και οι αξιωματικές
διατυπώσεις του Θουκυδίδη οριοθετούν το θεωρητικό πεδίο ανάπτυξης της
διεθνούς πολιτικής και δεσμεύουν δεοντολογικά την πολιτική επιστήμη των
διεθνών σχέσεων. Τα ιδεολογικά συναρτημένα θεωρήματα του μοντερνισμού
και του μεταμοντερνισμού, υποστηρίζεται πιο κάτω, δεν εμπίπτουν σε αυτό
το πεδίο και γι’ αυτό θεωρούνται επιστημονικά έωλα. Συγκρατώντας πολλά
αξιόπιστα πορίσματα του κλασικού ρεαλισμού, υποστηρίζεται, η μόνη βάσιμα
συγκροτημένη θεωρία διεθνούς πολιτικής είναι, εξ αντικειμένου, η δομική
θεωρία του Kenneth Waltz. Συμβατά με το Παράδειγμα / Υπόδειγμα
θεμελιώνει με ακλόνητο τρόπο την σχέση αιτίων-αιτιατών και
σταθερότητας-αστάθειας και αλλαγής ανάλογα με την διεθνή κατανομή
ισχύος. Η ανάλυση που ακολουθεί συνδέει και συμπλέκει τα εξής:
  1. Στο ενδοκρατικό πολιτικό γίγνεσθαι η απροσμέτρητη ποικιλομορφία και η
    μεγάλη κύμανση των τιμών των ενδοκρατικών μεταβλητών –πολιτισμοί,
    θρησκείες, κτλ, και σύμμειξη και μέθεξη πνεύματος και αισθητών στην
    πολιτειακή συγκρότηση– δεν επιτρέπουν μια επιστημονικών προδιαγραφών
    στάθμιση και εκτίμηση αιτίων και αποτελεσμάτων. Ως εκ τούτου και με
    δεδομένης της ανομοιότητας των κρατικών δρώντων, γενική θεωρία
    εξωτερικής δεν μπορεί να υπάρξει. Καλούτσικες περιγραφές κάθε κράτους,
    ενδεχομένως.
  1. Στο ενδοκρατικό επίπεδο όσον αφορά την διεθνή πολιτική το μόνο
    επιτρεπτό είναι η στάθμιση και εκτίμηση των διαμορφωτικών μεταβλητών της
    κρατικής ισχύος. Αυτό μπορεί να γίνει μόνο σε αναφορά με τις
    υποστασιοποιημένες πολιτειακές συγκροτήσεις και θεσμίσεις που αφορούν
    την κρατική ισχύ. Αυτές οι διαμορφωτικές μεταβλητές, επιπλέον, ανάλογα
    με την κατά περίπτωση κύμανση των τιμών τους διαβαθμίζονται ως
    εκτιμήσεις υψηλότερου και χαμηλότερου ρίσκου.
  1. Έτσι εκτιμούμενη η κρατική ισχύς ανάγεται στο διεθνές επίπεδο και
    μαζί με την ισχύ των άλλων κρατών προσδιορίζεται η διεθνής κατανομή
    ισχύος. Η αναγωγή αυτή γίνεται αφού προηγουμένως “αφαιρεθούν όλα τα άλλα
    πλην των δυνατοτήτων (δηλαδή πλην της ισχύος)” των κρατών.
  1. Στην τρίτη ενότητα του παρόντος δοκιμίου και με όρους πολιτικής
    φιλοσοφίας αναλύονται οι προεκτάσεις για το δεύτερο και τρίτο επίπεδο εκ
    του γεγονότος ότι το ολοένα και πιο πνευματικά μεστό Βεστφαλιανό κράτος
    συγκροτεί τα εθνοκρατικά συστήματα διανεμητικής δικαιοσύνης με
    μοναδικό, ιδιαίτερο και ιδιόμορφο τρόπο: α) Βαθαίνει ολοένα και
    περισσότερο η ετερότητα της κατά κράτος πολιτικής ανθρωπολογίας. β)
    Συνεπαγόμενα αυξάνεται η εθνοκρατοκεντρική διαφοροποίηση. γ) Οι
    κρατοκεντρικές σχέσεις πρωτίστως εάν όχι αποκλειστικά διεξάγονται σε
    υλιστική βάση.
  1. Ο υλιστικός χαρακτήρας των κρατοκεντρικών σχέσεων δεν αφήνει
    πολιτικά άξια λόγου περιθώρια διεθνικών πολιτικών συγκροτήσεων. Αυτή η
    θεώρηση συμπληρώνει την θεωρητική θέση του Waltz ότι μόνο οι δυνατότητες
    μπορούν να αναχθούν στο διεθνές επίπεδο.
  1. Υπό το πρίσμα των προαναφερθέντων, έστω και εάν κανείς έχει κάποιες
    επιφυλάξεις για την προαναφερθείσα διαβάθμιση των ενδοκρατικών
    μεταβλητών, μπορούμε να διακρίνουμε απολύτως το δεύτερο από το τρίτο
    επίπεδο.
  1. Διακρίνοντας απόλυτα το δεύτερο από το τρίτο επίπεδο αφήνονται
    μεγάλα περιθώρια σταθμίσεων και εκτιμήσεων για τις εθνοκρατικές
    υποστασιοποιήσεις και την κρατική ισχύ. Σταθμίζοντας, εκτιμώντας και
    ανάγοντας την κρατική ισχύ στο τρίτο επίπεδο η ανά πάσα στιγμή
    προκύπτουσα διεθνής κατανομή ισχύος προσδιορίζει την ανισορροπία και
    ισορροπία σε αναφορά με ερωτήματα για την σταθερότητα ή την αστάθεια του
    εγγενώς άναρχου και ανταγωνιστικού διεθνούς συστήματος.
  1. Υπό το πιο πάνω πρίσμα διανοίγονται μια σειρά ερευνητικών πεδίων.
    Για παράδειγμα, για τον τρόπο που η εκάστοτε διεθνής κατανομή
    καταναγκάζει και προσδιορίζει τις αποφάσεις υποστασιοποίησης πολιτικών
    συγκροτήσεων που αφορούν την κρατική ισχύ.
  1. Η προκύπτουσα διάκριση του δευτέρου από το τρίτο επίπεδο ανατρέπει
    επιστημολογικά και μεθοδολογικά τα θεωρήματα και ιδεολογήματα περί
    διεθνικών, αισθητικών και άλλων σχέσεων. Εξ ορισμού δεν μπορούν να
    οδηγήσουν, υποστηρίζεται πιο κάτω, σε άξια λόγου πολιτική συγκρότηση: Οι
    διεθνικοί δρώντες είναι είτε ανεξάρτητες μεταβλητές βλαπτικές για όλους
    (τρομοκράτες, λαθρέμποροι κτλ) είτε εξαρτημένες μεταβλητές των κρατικών
    στρατηγικών. Οι διεθνείς θεσμοί, επίσης, ως εκ της φύσεώς τους είναι
    εξαρτημένες μεταβλητές των κρατών.
  1. Στην αγνώστου διάρκειας Οδύσσεια των εθνοκρατών η ισορροπία ή
    ανισορροπία ανάλογα με την εκάστοτε διεθνή κατανομή ισχύος είναι ο
    προσδιοριστικός παράγοντας της σταθερότητας-αστάθειας και των διεθνών
    αλλαγών.
  1. Η διαλεκτική σχέση μετά-ψυχροπολεμικής και μετά-αποικιακής εποχής. […]
  2. Ανθρωπολογικές και καθεστωτικές δομές υπό μακροϊστορικό πρίσμα και οι στρατηγικές των μεγάλων δυνάμεων. […]
  3. Τα διακριτά συστήματα διανεμητικής δικαιοσύνης και ο κρατοκεντρικός χαρακτήρας του διεθνούς συστήματος στον 21 αιώνα. […]
  4. Προβληματισμός πάνω στα λεπτά σύνορα της
    (μόνης) θεωρίας διεθνών σχέσεων και της διαλεκτικής σχέσης διεθνούς
    κατανομής ισχύος και εσωτερικής δομής. […]

Γενικά θέματα

Γιάννος Χαραλαμπίδης στη Σημερινή: Μήλον της Έριδος η Κύπρος για την ασφάλεια Τουρκίας – Ισραήλ

Τα «Ταϊφούν» περιπολούν για την ασφάλεια του Ισραήλ και αναχαιτίζουν πυραύλους του Ιράν από τον τουρκικό εναέριο χώρο στην περιοχή της Αλεξανδρέττας και στη Συρία, όπου υπάρχουν στόχοι της Χεζμπολάχ

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

ΠΗΓΗ: ΣΗΜΕΡΙΝΗ

Η Μέση Ανατολή είναι στις φλόγες και, μετά την επίθεση των Ιρανών με βαλλιστικούς πυραύλους σε βάρος του Ισραήλ, ξεκίνησε επίθεση των Ισραηλινών στον Βόρειο Λίβανο, ενώ αναμένονται και τα αντίποινα σε βάρος της Τεχεράνης.

Γράφει ο Γιάννος Χαραλαμπίδης

Τα «Ταϊφούν» περιπολούν για την ασφάλεια του Ισραήλ και αναχαιτίζουν πυραύλους του Ιράν από τον τουρκικό εναέριο χώρο στην περιοχή της Αλεξανδρέττας και στη Συρία, όπου υπάρχουν στόχοι της Χεζμπολάχ

Τουρκία και Ακρωτήρι

Η Τουρκία επιχαίρει από την κατατριβή του Ισραήλ και του Ιράν. Μπορεί μεν ο Ερντογάν να χαρακτηρίζει τον Νετανιάχου ως εγκληματία πολέμου, αλλά συνεργάζεται με τους Βρετανούς και δη με τα μαχητικά «Ταϊφούν», που επιχειρούν από τις Βάσεις Ακρωτηρίου και:

1) Περιπολούν από τον κόλπο της Αλεξανδρέττας εντός του τουρκικού εναέριου χώρου, με την άδεια της Άγκυρας, προς τη Συρία, όπου υπάρχουν στόχοι της Χεζμπολάχ, καθώς και προς το Ιράκ. 2) Συμμετέχουν στις αναχαιτίσεις των ιρανικών πυραύλων και drones στις επιθέσεις, που δέχεται το Ισραήλ από το Ιράν και συλλέγουν πληροφορίες. 3) Καμιά αμφιβολία δεν υπάρχει για τη συνεργασία των Βάσεων με τις τουρκικές ένοπλες δυνάμεις όταν ενεργούν τα «Ταϊφούν» είτε για επιτήρηση είτε για να προστατεύσουν με οποιονδήποτε τρόπο το Ισραήλ. Ή για να στραφούν σε βάρος της Χεζμπολάχ.

Τόσο οι Βάσεις Ακρωτηρίου όσο και του Αγίου Νικολάου είναι στρατηγικής σημασίας, διότι από τις μεν πρώτες, εκτός των άλλων, ενεργούν ακόμη τα θρυλικά κατασκοπευτικά U2 ως συμπληρωματικά των δορυφόρων, στις δε δεύτερες υπάρχει το Έχελον ως κέντρο συλλογής και επεξεργασίας πληροφοριών. Εκ των πραγμάτων, η Κύπρος, λόγω Βάσεων, τελεί υπό καθεστώς απειλής. Χωρίς να διαθέτει αξιόπιστη εναέρια αποτροπή, αφού οι ρωσικοί TOR-M1 και BUK μερικώς μπορούν να επιχειρήσουν. Ακόμη και αν στραφούν για ν’ αποκρούσουν την ιρανική απειλή ή αυτήν της Χεσμπολάχ, δεν θα μπορούν να καλύπτουν την όποια τουρκική επί της οποίας είναι προσαρμοσμένα τα συστήματα αυτά. Λόγω του κενού που υπάρχει στην αεράμυνα είχε κλείσει η αγορά του αντιαεροπορικού συστήματος BARAK με πυραύλους 35, 70 και 150 χιλιομέτρων. Η κυπριακή Κυβέρνηση αγόρασε το BARAK με πυραύλους των 70 χιλιομέτρων. Με τον πόλεμο στη Γάζα και στον Λίβανο, η παράδοση του συστήματος δεν είναι βέβαιο εάν θα καθυστερήσει ή όχι. Ούτως ή άλλως, η Κυπριακή Δημοκρατία μετά την άρση του εμπάργκο στο στρατιωτικό υλικό από τις ΗΠΑ θα ήταν δυνατό να ζητήσει ακόμη και «Πάτριοτ» ή άλλα σχετικά οπλικά συστήματα αεράμυνας από ευρωπαϊκά κράτη. Επί του παρόντος, τόσο η αεράμυνα των Βάσεων όσο και της Κύπρου ολόκληρης στηρίζεται στον πολεμικό στόλο των ΗΠΑ και των συμμάχων τους, που βρίσκονται στ’ ανοιχτά της Κύπρου. Ως εκ τούτου, θα ήταν μέγα πλήγμα εάν επέτρεπαν ή στη Χεζμπολάχ ή στο Ιράν να κτυπήσει τις Βρετανικές Βάσεις. Εκ των πραγμάτων, η Κύπρος λόγω Βάσεων καλύπτεται, όπως είχαμε ήδη γράψει από την αρχή της κρίσης, κάτω από την Ατσάλινη Αεράμυνα των ΗΠΑ.

Το μήλον της Έριδος

Η Τουρκία δεν είναι άμεσα εμπλεκόμενη στις συγκρούσεις στη Γάζα και στον Λίβανο, όμως υπάρχει μια πολεμική ρητορική που εγείρει το εξής ερώτημα: Μπορεί ή όχι η Τουρκία να κτυπήσει το Ισραήλ, όπως αρχικά απειλούσε ο Τούρκος Πρόεδρος, ο οποίος, όμως, μετά τις τελευταίες εξελίξεις, εμφανίζεται ως να τελεί υπό την απειλή του «σιωνιστικού επεκτατισμού», όπως ισχυρίζεται;

Σε αυτό το παιχνίδι, η Κύπρος καθίσταται γεωστρατηγικό και γεωπολιτικό μήλον της Έριδος, αφού:

1) Αποτελεί το νότιο τμήμα της νήσου, τη μοναδική έξοδο, που διαθέτει το Ισραήλ, λόγω της έλλειψης στρατηγικού βάθους, που είναι περικυκλωμένο από τους Άραβες και την Τουρκία. Άρα ο άξονας προς τη Σούδα μέσω Κύπρου είναι ζωτικός χώρος όχι μόνο για το Ισραήλ, αλλά και για τις ΗΠΑ και τους ΝΑΤΟϊκούς συμμάχους τους. Απόδειξη τούτου συνιστά η συγκέντρωση του 6ου στόλου ως αποτέλεσμα της κρίσης στη Μέση Ανατολή.

2) Αποτελεί ασπίδα και εμφανίζεται ως το αβύθιστο για την Τουρκία αεροπλανοφόρο, καθώς και αναπόσπαστο τμήμα της «Γαλάζιας Πατρίδας».

3) Αποτελεί ασπίδα για την Τουρκία από επιθέσεις που θα ήταν δυνατό να δεχτεί μέσω Κύπρου, εξ ου και η άρνησή της να δεχθεί την παρουσία ελληνικού στρατού και οι διαμαρτυρίες για την όποια στρατιωτική συνεργασία της Κύπρου με το Ισραήλ. Είναι όμως και για το Ισραήλ ασπίδα.

Γιατί;

Διότι, ουδόλως θα ήθελε το Ισραήλ:

Α) Να πέσει η Κύπρος στον πλήρη έλεγχο της Τουρκίας και δη μέσω μιας ομοσπονδιακής ή συνομοσπονδιακής λύσης, με τον πλήρη γεωπολιτικό έλεγχο του νησιού από την Άγκυρα.

Β) Να εγκατασταθούν στην Κύπρο τουρκικά πυραυλικά συστήματα, που θα στοχεύουν το Ισραήλ.

Τα πλεονεκτήματα του Ισραήλ

Το ερώτημα εάν μπορεί να κτυπήσει και να κάνει πόλεμο η Τουρκία με το Ισραήλ απαντάται ως εξής: Η Άγκυρα έχει τη δυνατότητα: 1) Να διενεργήσει επίθεση με την αεροπορία της ή με τη συσσώρευση στόλου. 2) Να κτυπήσει με πυραύλους και δη «Ταϊφούν» με βεληνεκές της τάξης των 600 χιλιομέτρων, όταν αυτά θα είναι επιχειρησιακά διαθέσιμα (αυτά εισήλθαν ήδη σε γραμμή παραγωγής από τον Μάιο του 2023 ).

Όμως η οποιαδήποτε τουρκική επίθεση: Α) Βρίσκεται σε αντίθεση με τα συμφέροντα των ΗΠΑ, που θέτουν υπό την προστασία τους και τον 6ο Στόλο το Ισραήλ, οπότε δεν θα επιτρέψουν στην Τουρκία μια τέτοια δράση. Β) Οτιδήποτε διενεργηθεί από αέρος, είτε είναι από μαχητικά είτε από πυραυλικά συστήματα, θα ήταν δυνατό να αντιμετωπιστεί επιτυχώς από το Ισραήλ είτε με τους arrow και με το “iron dome” είτε με τα πλοία των συμμαχικών δυνάμεων και δη των ΗΠΑ, καθώς και με την ισραηλινή αεροπορία, η οποία υπερτερεί της τουρκικής.

Πύραυλοι και Τεχνητή Νοημοσύνη

Από την άλλη πλευρά το Ισραήλ υπερέχει στην αεροπορία και στα πυραυλικά συστήματα. Στην αεροπορία, εκτός των F-15 και F-16, διαθέτει και τα F-35, οπότε μπορεί να δράσει αναλόγως και με βάθος πυρός. Συν του ότι: i) Τα ισραηλινά F-35 είναι τα μόνα των οποίων οι υπολογιστές και λοιπά συστήματα δεν βρίσκονται κάτω από τον έλεγχο των ΗΠΑ. ii) Η Τουρκία έχει πρόβλημα με την αεράμυνά της επί του παρόντος. Εξ ου και η αγορά των S-400, χωρίς όμως να παρέχει πλήρη κάλυψη, καθώς και η απόφαση που λήφθηκε στις 6.8.2024 για την κατασκευή του τουρκικού “iron dome”. iii) Το Ισραήλ διαθέτει αριθμό επιθετικών πυραύλων μέσου και μακρούς βεληνεκούς, από τους LORA με βεληνεκές 280 χιλιόμετρα ώς τους Jericho – 3 (Ιεριχώ) με βεληνεκές μεταξύ των 4,800 χλμ και 6,500 χιλιομέτρων. iv) Καμιά αμφιβολία δεν υπάρχει ότι το Ισραήλ υπερέχει στους τομείς του κυβερνοχώρου και της Τεχνητής Νοημοσύνης (πάσης φύσεως drones).

Ζώνες ασφαλείας και περιφερειακές δυνάμεις

Υπό αυτές τις συνθήκες και λαμβανομένου υπόψη ότι οι δυο χώρες δεν έχουν σύνορα, το πλεονέκτημα ανήκει στο Ισραήλ. Και όχι στην Τουρκία, η οποία στηρίζει τόσο τη Χαμάς όσο και τη Χεζμπολάχ, διότι θέλει την κατατριβή του Ισραήλ. Η Άγκυρα βολεύεται από το οπλοστάσιο και δη τους πυραύλους της Χεζμπολάχ, των οποίων το βεληνεκές καλύπτει και την Κύπρο. Εξ ου και οι απειλές του μ. Χασάν Νασράλα, ότι η Κύπρος ήταν εν δυνάμει στόχος λόγω των στρατιωτικών της σχέσεων με το Ισραήλ. Ήταν μια απειλή «made in Turkey», στη λογική του “proxy war”. Η εξουδετέρωση του οπλοστασίου της Χεσμπολάχ από το Ισραήλ είναι προς όφελος της Κύπρου, αλλά όχι προς όφελος του Ιράν και της Τουρκίας, η οποία δεν θέλει την εδραίωση του Ισραήλ στην περιοχή και την εξάλειψη των τρομοκρατικών απειλών. Δεν θα ήθελε να δει ούτε τον τερματισμό της σύγκρουσης μεταξύ Ιράν και Ισραήλ, διότι η κατατριβή των δυο χωρών, που συνιστούν περιφερειακές δυνάμεις, είναι για ευνόητους λόγους προς όφελος της Άγκυρας, η οποία εδραιώνεται και στην περιοχή της Συρίας, χωρίς ταυτοχρόνως να επιθυμεί τη δημιουργία ζώνης ασφαλείας στον Βόρειο Λίβανο. Πώς όμως θα ασκήσει κριτική στο Ισραήλ, όταν κατέχει την Κύπρο και όταν έχει ήδη υπό κατοχή τμήμα της Συρίας στη λογική της ζώνης ασφαλείας;

Οι θαλάσσιες οδοί…

Η Τουρκία ελέγχει την περιοχή από τη Μαρμαρίδα ώς την Αλεξανδρέττα στην πρακτική της τουρκικής λίμνης ως τμήμα της «Γαλάζιας Πατρίδας» με μια σειρά από ναυτικές και αεροπορικές Βάσεις στα παράλιά της (Ντάλαμα, Μερσίνα, Άδανα, κ.λπ) και την Κύπρο ως αβύθιστο αεροπλανοφόρο. Η Καρπασία και η Αμμόχωστος έχουν ιδιαίτερη σημασία για τις θαλάσσιες οδούς και δη εκείνες προς την Αλεξανδρέττα, που προτού καταλήξουν εκεί αποκλίνουν προς Ισραήλ, Λίβανο και Συρία. Η Τουρκία θα ήθελε να έχει πρόσβαση στη θάλασσα και μέσω Συρίας, ενώ, ταυτοχρόνως, ουδόλως θα επιθυμούσε τη ζώνη ασφαλείας του Ισραήλ, διότι διευρύνει τον έλεγχο παράλιων περιοχών και ενισχύει τον έλεγχο της θαλάσσιας οδού προς την Αλεξανδρέττα. Μέσα σε αυτό το σκηνικό, ο Ερντογάν εμφανίζεται ως να είναι απειλούμενος από το Ισραήλ, λόγω της εισόδου του στον Λίβανο. Η Τουρκία επιδιώκει τον έλεγχο των θαλασσίων οδών από και προς το Σουέζ και δεν είναι καθόλου τυχαίο ότι επεκτείνει τη λεγόμενη ΑΟΖ του ψευδοκράτους προς τις νότιες θάλασσες, καθώς και προς τη γραμμή Κρήτη, Κάρπαθος και Ρόδος, όπου βρίσκονται οι πύλες του Αιγαίου.

 

χαρτης 1 .jpg

 

Ο χάρτης δείχνει τα θαλάσσια δρομολόγια από το Σουέζ προς διάφορες κατευθύνσεις στην Ανατολική Μεσόγειο είτε προς Κύπρο είτε προς Αιγαίο είτε προς άλλες χώρες της περιοχής και δη προς την Αλεξανδρέττα. Η Τουρκία στοχεύει στον πλήρη έλεγχο των οδών αυτών. Θεωρεί την Κύπρο δεδομένη και σημαντικό τον έλεγχο των πυλών του Αιγαίου, όπως και της Κύπρου καθώς και της Καρπασίας. Πολύ, δε, θα ήθελε η Τουρκία να βγει μέσω Συρίας στη θάλασσα. Καθόλου δεν επιθυμούσε τη δημιουργία κουρδικής περιοχής με πρόσβαση στη θάλασσα. Στην παρούσα φάση η Άγκυρα δεν θα ήθελε να δει την ενίσχυση του Ισραήλ στην περιοχή και δη μέσω της αύξησης ενός παράλιου τμήματος του Λιβάνου, που θα εμπίπτει σε αυτό που ονομάζει ζώνη ασφαλείας με βάθος ώς 50 χιλιόμετρα.

 

Maritime Map 03 ΟΚΤ 2024.jpg

 

Ο χάρτης αποτυπώνει τη νέα διάταξη των ναυτικών αμερικανικών δυνάμεων και των λοιπών συμμαχικών στην περιοχή του Περσικού Κόλπου, στα στενά του Ορμούζ, στην Ερυθρά θάλασσα και στην Ανατολική Μεσόγειο. Εκ των πραγμάτων, οι Βρετανικές Βάσεις είναι εν δυνάμει στόχος για το Ιράν και τη Χεζμπολάχ. Και, λόγω των κενών της κυπριακής αεράμυνας, ο στόλος των ΗΠΑ είναι αυτός που προσφέρει ατσάλινο θόλο για την αναχαίτιση ενδεχόμενης επίθεσης είτε με πυραύλους είτε με drones.

 

XARTHS 1.jpg

 

Ο χάρτης αυτός αποτυπώνει τη ζώνη ασφαλείας που επιδιώκει να δημιουργήσει στον Λίβανο για να περιορίσει την απειλή της Χεζμπολάχ. Πρόκειται για τα όρια που τελούν κάτω από τον έλεγχο της UNIFIL, η οποία, όμως, αδυνατεί να βάλει χαλινάρι στη Χεζμπολάχ. Οι εντολές της UNIFIL από το Συμβούλιο Ασφαλείας έχουν, μεταξύ άλλων, ως στόχο να βοηθήσουν: α) στην κατάπαυση του πυρός, στην επιστροφή των Λιβανέζων στα σπίτια τους που είχαν αναγκαστεί να φύγουν λόγω εχθροπραξιών και β) τον νόμιμο στρατό του Λιβάνου να ανακτήσει τον έλεγχο της κατάστασης μετά την αποχώρηση των Ισραηλινών και όχι να επιτρέπει την κυριαρχία της Χεζμπολάχ.

 

FLIGHT RADAR.jpg

 

Οι δυο φωτογραφίες, ημερομηνίας 2/10/2024 από το flightradar24, απεικονίζουν πώς ο Ερντογάν, ενώ από τη μια πυροβολεί φραστικά το Ισραήλ, στην πράξη κάνει πλάτες στις Βρετανικές Βάσεις, που βρίσκονται στην Κύπρο, των οποίων τα αεροσκάφη (Eurofighter Typhoon) αναλαμβάνουν την ασφάλεια της περιοχής, επιχειρώντας από τον τουρκικό εναέριο χώρο για την αναχαίτιση ιρανικών πυραύλων. Μάλιστα, η δεύτερη δείχνει πώς βρετανικό αεροσκάφος ανεφοδιασμού (KC2 Voyager) βρίσκεται εντός του τουρκικού εναέριου χώρου. Για ποιο λόγο άραγε;

 

*Δρ των Διεθνών Σχέσεων

ΠΗΓΗ: Σημερινή

Συνέχεια ανάγνωσης

Γενικά θέματα

Reuters: Το Ιράν προσλαμβάνει τρομοκράτες για χτυπήμα σε Ευρώπη και ΗΠΑ! Η αποτροπή χτυπήματος στην Ελλάδα

Την υπόθεση της απόπειρας τρομοκρατικού χτυπήματος στην Αθήνα τον Μάρτιο του 2023 επαναφέρει με νέο δημοσίευμά του το Reuters.

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Στα τέλη του περσινού Μαρτίου ύστερα από συνεργασία της ΕΥΠ με τη Μοσάντ είχαν συλληφθεί δύο Πακιστανοί, που φέρεται να σχεδίαζαν τρομοκρατική επίθεση σε εβραϊκό εστιατόριο- συναγωγή στο κέντρο της Αθήνας.

Την υπόθεση της απόπειρας τρομοκρατικού χτυπήματος στην Αθήνα τον Μάρτιο του 2023 επαναφέρει με νέο δημοσίευμά του το Reuters. Το ειδησεογραφικό πρακτορείο σε ένα αναλυτικό ρεπορτάζ περιγράφει το πώς το Ιράν προσλαμβάνει τρομοκράτες για πλήγματα σε Ευρώπη και ΗΠΑ.

Στα τέλη του περσινού Μαρτίου ύστερα από συνεργασία της ΕΥΠ με τη Μοσάντ είχαν συλληφθεί δύο Πακιστανοί, που φέρεται να σχεδίαζαν τρομοκρατική επίθεση σε εβραϊκό εστιατόριο- συναγωγή στο κέντρο της Αθήνας.

Υπήρχε μάλιστα η πληροφορία ότι οι δύο άνδρες θα πληρώνονταν με 16.000 ευρώ για κάθε νεκρό, γι’ αυτό και σχεδίαζαν μαζικό χτύπημα.

«Καθώς η σύγκρουση Ιράν-Ισραήλ εντείνεται, η Τεχεράνη ταράζει τη Δύση με ένα κύμα απόπειρων χτυπημάτων και απαγωγών εναντίον στόχων στην Ευρώπη και τις Ηνωμένες Πολιτείες», αναφέρει το Reuters.

Η Ουάσιγκτον και οι σύμμαχοί της έχουν αναφέρει μια απότομη αύξηση τέτοιων συνωμοσιών που συνδέονται με την Ισλαμική Δημοκρατία. Από το 2020, υπήρξαν τουλάχιστον 33 απόπειρες δολοφονίας ή απαγωγής στη Δύση, στις οποίες οι τοπικές ή ισραηλινές αρχές ισχυρίζονται ότι συνδέεται με το Ιράν, διαπίστωσε το Reuters εξετάζοντας δικαστικά έγγραφα και επίσημες ανακοινώσεις.

Μεταξύ των πρόσφατων φερόμενων στόχων: ένα κτίριο που στεγάζει ένα εβραϊκό κέντρο και ένα εστιατόριο kosher στο κέντρο της Αθήνας. Από το κρησφύγετό του στο Ιράν, ένας Πακιστανός ονόματι Σαγιέντ Φαχάρ Αμπάς στρατολόγησε έναν παλιό γνώριμο που ζούσε στην Ελλάδα και τον οδήγησε να επιτεθεί στον χώρο, ισχυρίζονται οι ερευνητές σε έγγραφα που υποβλήθηκαν στις δικαστικές αρχές της υπόθεσης και τα οποία περιήλθαν στην κατοχή του Reuters. Ο Αμπάς είπε στην επαφή του ότι εργαζόταν για μια ομάδα που θα πλήρωνε περίπου 15.000 ευρώ ανά φόνο.

Σε μια ανταλλαγή WhatsApp τον Ιανουάριο του 2023 που περιγράφεται λεπτομερώς στα έγγραφα, οι δύο άνδρες συζήτησαν εάν θα χρησιμοποιήσουν εκρηκτικά ή εμπρησμό στην επίθεση. Ο Αμπάς τόνισε την ανάγκη παροχής αποδείξεων για απώλειες μετά το πλήγμα. «Υπάρχουν μυστικές υπηρεσίες», είπε, χωρίς να κατονομάσει. «Κάντε τη δουλειά με τρόπο που δεν αφήνει κανένα περιθώριο».

Τα έγγραφα που δεν είχαν αναφερθεί προηγουμένως περιλαμβάνουν εκατοντάδες σελίδες αποδεικτικών στοιχείων που συγκεντρώθηκαν κατά τη διάρκεια της προανακριτικής έρευνας στην Ελλάδα, συμπεριλαμβανομένων καταθέσεων μαρτύρων, αστυνομικών καταθέσεων και λεπτομερειών μηνυμάτων WhatsApp.

Οι ελληνικές αρχές συνέλαβαν τον Σιέντ Ιρτάζα Χάιντερ και έναν άλλο Πακιστανό πέρυσι, λέγοντας ότι η αστυνομία βοήθησε στην εξάρθρωση ενός τρομοκρατικού δικτύου που κατευθυνόταν από το εξωτερικό και είχε σκοπό να προκαλέσει «ανθρώπινη απώλεια». Οι δύο άνδρες αντιμετωπίζουν κατηγορίες για τρομοκρατία. Αρνούνται τις κατηγορίες.

Ο Χάιντερ, ο οποίος αφέθηκε ελεύθερος από την προφυλάκιση αυτή την άνοιξη με περιορισμούς, λέει ότι είναι αθώος. Σε συνέντευξή του, ο 28χρονος είπε στο Reuters ότι έστειλε στον Αμπάς εικόνες του κτιρίου αλλά εμπόδισε σκόπιμα να πραγματοποιήσει οποιαδήποτε επίθεση, ελπίζοντας να πληρωθεί χωρίς να βλάψει κανέναν.

Συνέχεια ανάγνωσης

Γενικά θέματα

Analysis: How Iran’s Ballistic Missiles Strike Israel?

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

The U.S. traced the launch location to a valley south of the Iranian city of Shiraz.
Eran has launched its largest-ever attack on Israel, firing 180 ballistic missiles
These missiles travelled more than 1000 Miles from this Valley to reach Israel most populated city and military sights.

Fattah-2, the successor to the Fattah-1, It was used for the first time and is one of Iran’s advanced missile systems.
This missile is equipped with a —inside it is the warhead—which detaches and allows the missile to maneuver and glide at speeds between Mach 5 and 10.
The missile has a range of around 1,500 km, only slightly more than its predecessor, the Fattah-1.
What sets it apart from other ballistic missiles is its ability to accelerate outside the Earth’s atmosphere, while its aerodynamic control surfaces enable steering to evades the famous Arrow Missiles Defense system made by Israel.

Συνέχεια ανάγνωσης

Ινφογνώμων

Infognomon Logo

Περιηγηθείτε στα κορυφαία βιβλία του βιβλιοπωλείου μας

Προβολή όλων

Δημοφιλή