Ακολουθήστε μας

Ευρωπαϊκή Ένωση

Από τη Ρωσία με αγάπη: Το φλερτ με τον ΣΥΡΙΖΑ

Δημοσιεύτηκε

στις

Με διθυραμβικά σχόλια υποδέχθηκαν τα
ρωσικά ΜΜΕ την αντίδραση της Αθήνας στην ανακοίνωση της ΕΕ για τη Ρωσία,
μετά την πρώτη διπλωματική κόντρα με τις Βρυξέλλες.

apo-ti-rwsia-me-agapi-to-flert-me-ton-suriza

Ο
θερμός απόηχος από την πρώτη «διπλωματική κόντρα» μεταξύ Ελλάδας και ΕΕ
και για την επιβολή περαιτέρω κυρώσεων στη Ρωσία αποτυπώθηκε στα
διθυραμβικά σχόλια των ρωσικών ΜΜΕ για τον νέο πρωθυπουργό.

Ρωσικοί «διθύραμβοι» για τον Τσίπρα


«Η Ελλάδα δίδαξε στις Βρυξέλλες ένα μάθημα δημοκρατίας», «Ο ΣΥΡΙΖΑ στην Ελλάδα είναι ο νέος σύμμαχος της Ρωσίας;», «Η Ελλάδα απείλησε να μπλοκάρει τις νέες κυρώσεις της ΕΕ κατά της Ρωσίας» είναι μερικοί μόνο από τους διθυραμβικούς τίτλους που δεσπόζουν σε εφημερίδες, περιοδικά και ιστοσελίδες στη Ρωσία.

Δεν ήταν όμως μόνο τα ρωσικά ΜΜΕ που υποδέχθηκαν με ενθουσιασμό τις ενστάσεις που
εξέφρασε η ελληνική πλευρά στην «δήλωση Αρχηγών Κρατών και Κυβερνήσεων
της ΕΕ», στην οποία γίνεται λόγος για την κατάσταση στη Μαριούπολη της
Ουκρανίας και εκφράζονται προειδοποιήσεις στη Μόσχα για νέες κυρώσεις.

Ιδιαίτερη σημασία έχουν και οι δηλώσεις του Φιόντορ Λουκιάνοφ, προέδρου
του Συμβουλίου Εξωτερικής και Αμυντικής Πολιτικής της Ρωσίας ο οποίος
αφού διαπιστώνει ότι η Ελλάδα μπορεί να ανασχέσει ένα ενδεχόμενο νέο
κύμα κυρώσεων, υπογραμμίζει ότι πρέπει να υπάρξει «ξεχωριστή συζήτηση με
τον ελληνικό παράγοντα».
Υπενθυμίζεται ότι την περασμένη Δευτέρα ο οίκος αξιολόγησης Standard&Poor’s υποβάθμισε τη μακροπρόθεσμη
αξιολόγηση πιστοληπτικής ικανότητας της Ρωσίας, ενώ το ενδεχόμενο
περαιτέρω κυρώσεων θα δυσκολέψει σοβαρά τη οικονομία.
Τέλος, αξίζει να σημειωθεί ότι με ιδιαίτερα θερμά λόγια εκφράστηκε και ο ρώσος υπουργός εξωτερικών Σ. Λαβρόφ για τον νέο πρωθυπουργό Α. Τσίπρα, κάνοντας λόγο για έναν «νέο και ενεργητικό πολιτικό».

Την
εκτίμηση ότι ένας από τους κερδισμένους των ελληνικών εκλογών μπορεί να
είναι ο πρόεδρος Πούτιν, εκφράζει το site Foreign Policy.
Είναι ο Πούτιν ένας από τους νικητές των ελληνικών εκλογών;

Την
εκτίμηση ότι ένας από τους κερδισμένους των ελληνικών εκλογών μπορεί να
βρίσκεται και στο Κρεμλίνο εκφράζει το συνδρομητικό site εξωτερικής
πολιτικής Foreign Policy.
«Η εκλογή ενός αυτοαποκαλούμενο ριζοσπαστικού αριστερού θα μπορούσε να δώσει μια απρόσμενη νίκη στο ρώσο πρόεδρο Βλαντιμίρ Πούτιν,
επιτείνοντας τις διαιρέσεις εντός της Ευρώπης αναφορικά με το πως θα
απαντήσουν στις τελευταίες επιθετικές κινήσεις της Ρωσίας προς την
Ουκρανία
», αναφέρουν οι K. Johnson και J. Trindle σε άρθρο με τίτλο «Γιατί ο Πούτιν είναι ο μεγάλος νικητής των ελληνικών εκλογών». Υπογραμμίζουν δε ότι ο ένας από τους πρώτους ανθρώπους που επισκέφθηκε επισήμως τον νέο πρωθυπουργό ήταν ο ρώσος πρεσβευτής.

Τι μέλλει γενέσθαι;

Η «διπλωματική κόντρα», όμως, θα έχει όπως όλα δείχνουν και συνέχεια καθώς το Συμβούλιο Εξωτερικών Υποθέσεων της ΕΕ με προσχέδιο απόφασής του προτίθεται να παρατείνει τις κυρώσεις προς τη Μόσχα μέχρι το τέλος του τρέχοντος έτους.
Όπως
αναφέρει το Reuters, η πιθανότητα μιας ομόφωνης απόφασης θα είναι σαφώς
δύσκολη υπόθεση καθώς η Ελλάδα μπορεί να αποδειχθεί ο αστάθμητος
παράγοντας, μετά την διπλωματική κόντρα που προηγήθηκε.

Την ίδια στιγμή, σύμφωνα με το Reuters, ο εκπρόσωπος του προέδρου του ευρωπαϊκού Συμβουλίου Ν. Τασκ
απέρριψε τις αιτιάσεις της ελληνικής πλευράς σύμφωνα με τις οποίες δεν
υπήρξε διαβούλευση μαζί της για την έκδοση της αρχικής προειδοποιητικής
δήλωσης κατά της Μόσχας.

THE TOC

Ρωσικά ΜΜΕ: Είναι ο ΣΥΡΙΖΑ ο νέος σύμμαχος της Ρωσίας;

Ρωσικά ΜΜΕ: Είναι ο ΣΥΡΙΖΑ ο νέος σύμμαχος της Ρωσίας;

Η
πρώτη «επίσημη» της νέας κυβέρνησης στην Ελλάδα εξακολουθεί να
βρίσκεται στις πρώτες γραμμές της διεθνούς ειδησεογραφίας, ιδιαίτερα
μετά τις πρώτες εξαγγελίες που έκαναν οι νέοι υπουργοί.

Εκτενείς αναφορές στις πρώτες αποφάσεις της κυβέρνησεις Τσίπρα έκαναν και σήμερα τα ΜΜΕ σε Γερμανία, Ισπανία και Ρωσία.

Ρωσία: Η Ελλάδα έδωσε στην Ευρώπη ένα μάθημα δημοκρατίας

«Η Ελλάδα δίδαξε στις Βρυξέλλες ένα μάθημα δημοκρατίας» είναι ο χαρακτηριστικός τίτλος του κρατικού ρωσικού πρακτορείου ΡΙΑ- Νόβοστι στην ανταπόκριση σχετικά με τη δυσαρέσκεια που εξέφρασε η ελληνική κυβέρνηση για τη χθεσινή ανακοίνωση της Ένωσης για την Ουκρανία και την πιθανότητα επιβολής νέων κυρώσεων στη Ρωσία.

Σχεδόν σε παρόμοιο κλίμα κινείται σύσσωμος ο ρωσικός Τύπος και οι σχετικές εκπομπές στα ηλεκτρονικά ΜΜΕ της χώρας.

«Οι Έλληνες αποποιούνται τη σκληρή ευρωπαϊκή ρητορική ως προς τη Ρωσία και αυτό ενδέχεται να βοηθήσει τη Μόσχα να αποφύγει ενίσχυση των κυρώσεων» γράφει το έγκυρο οικονομικό φύλλο RBK (RosBusinessConsulting), σημειώνοντας ότι στον λογαριασμό της στο twitter η επικεφαλής της εξωτερικής πολιτικής της ΕΕ, Φεντερίκα Μογκερίνι, απέφυγε να αναφερθεί στις διαφωνίες που προέκυψαν με την ελληνική κυβέρνηση.

«Η Ελλάδα απείλησε να μπλοκάρει τις νέες κυρώσεις της ΕΕ κατά της Ρωσίας» είναι ο τίτλος της κυβερνητικής εφημερίδας «Ρασίσκαγια Γκαζιέτα» που επαναλαμβάνουν πολλά ρωσικά ΜΜΕ, ακόμη και η ρωσική εκπομπή της «Φωνής της Αμερικής» η οποία αναφέρεται στους φόβους για ένα «ελληνικό βέτο» στην αυριανή έκτακτη σύνοδο των υπουργών Εξωτερικών της ΕΕ για το Ουκρανικό.

«Ο ΣΥΡΙΖΑ στην Ελλάδα είναι ο νέος σύμμαχος της Ρωσίας;» αναρωτιέται η ρωσική υπηρεσία του BBC, ενώ η πατριωτικών τόνων και φιλική προς το Κρεμλίνο ιστοσελίδα Vzglyad.ru αναδεικνύει την άποψη των «Ανεξάρτητων Ελλήνων» ότι θα πρέπει «να πραγματοποιηθεί γεωπολιτική στροφή προς την κατεύθυνση της Ρωσίας».

Σύμφωνα με τον πρόεδρο του Συμβουλίου Εξωτερικής και Αμυντικής Πολιτικής της Ρωσίας, Φιόντορ Λουκιάνοφ, «η Ελλάδα μπορεί να εμποδίσει ένα τυχόν νέο κύμα αντιρωσικών κυρώσεων στη σύνοδο των υπουργών Εξωτερικών της ΕΕ» και θα απαιτηθεί να υπάρξει «ξεχωριστή συζήτηση με τον ελληνικό παράγοντα». Όπως σημειώνει ο Ρώσος διεθνολόγος στο πρακτορείο ΡΙΑ- Νόβοστι, υπάρχει ακόμη μία σειρά χωρών που έχουν εκφράσει διαφωνίες και επιφυλάξεις, όπως η Ουγγαρία, η Τσεχία, η Αυστρία κλπ, ενώ για τον Έλληνα πρωθυπουργό, Αλ. Τσίπρα, «υπάρχουν άλλα ζητήματα πρώτης γραμμής, τα οποία πρέπει να επιλυθούν».

Ο επικεφαλής της έδρας ευρωπαϊκής ολοκλήρωσης στο Ινστιτούτο Διεθνών Σχέσεων της Μόσχας (MGIMO), Νικολάι Καβέσνικοφ, με δήλωσή του, εκτιμά στην ίδια έρευνα του ΡΙΑ-Νόβοστι, ότι η αρχική σκληρή δήλωση της ελληνικής πλευράς εντάσσεται στο πλαίσιο στρατηγικής, «που συμπεριλαμβάνει τη διατύπωση θέσεων με αρκετή οξύτητα με πρόταση ορισμένου “παζαριού” γι’ αυτές τις θέσεις» πολύ περισσότερο που «τώρα για την Ελλάδα οι σχέσεις με τη Ρωσία κάθε άλλο παρά είναι το κεντρικό θέμα». Αντιθέτως προσφέρονται, «ώστε να υπονοηθεί για άλλη μία φορά στις Βρυξέλλες ότι πρέπει να υπάρξει συμφωνία με την Αθήνα, ότι η επίτευξη συμφωνίας θα είναι δύσκολη και ότι αυτό πρέπει να συμβεί γρήγορα».

Τα ρωσικά ΜΜΕ επισήμαναν με πληθώρα σχολίων και την επιλογή του Αλ. Τσίπρα και του μεγαλύτερου μέρους της νέας κυβέρνησης να ορκιστεί με πολιτικό όρκο. Μεταξύ άλλων, την απόφαση σχολίασε και ο αναπληρωτής επικεφαλής του Τμήματος Εξωτερικών Εκκλησιαστικών Σχέσεων του Πατριαρχείου Μόσχας, πρωθιερέας Νικολάι Μπαλασόφ, ο οποίος εκτιμά ότι «σε μία χώρα με τόσο ισχυρή ορθόδοξη παράδοση, η οποία διαμόρφωσε την ιστορία και την κοσμοαντίληψη του λαού, δεν υπάρχει μέλλον για καμία πολιτική δύναμη, η οποία θα αποφάσιζε να αγνοήσει την Εκκλησία και τις πνευματικές αξίες, που εκείνη προστατεύει και είναι πολύτιμο για τη συντριπτική πλειονότητα του ελληνικού λαού».

Γερμανικά ΜΜΕ: Βαριά λόγια εναντίον της Γερμανίας

Η σύνθεση της νέας κυβέρνησης του πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα και οι πρώτες εξαγγελίες της, απασχολούν σήμερα τον γερμανικό Τύπο, ο οποίος δίνει έμφαση κυρίως στο πρόσωπο του νέου υπουργού Οικονομικών Γιάννη Βαρουφάκη και στο ζήτημα των κυρώσεων της ΕΕ σε βάρος της Ρωσίας.

«Βαριά λόγια εναντίον της Γερμανίας» είναι ο τίτλος άρθρου της Frankfurter Allgemeine Zeitung, στο οποίο επισημαίνεται ότι ο νέος υπουργός Οικονομικών της Ελλάδας «προκαλεί».

«Στο τέλος η Γερμανία θα πρέπει να πληρώσει, απειλεί. Ο αριστερός καθηγητής Οικονομίας αποκαλεί την πολιτική λιτότητας “δημοσιονομικό waterboarding”. Και (λέει) ότι η Γαλλία χορεύει με τη Γερμανία έναν “χορό του θανάτου”» αναφέρει ο αρθρογράφος και εκτιμά ότι ακούγεται σαν απειλή αυτό που δήλωσε ο κ. Βαρουφάκης, πως «ό,τι και να λέει ή να κάνει η Γερμανία, πρέπει σε κάθε περίπτωση να πληρώσει». «Εννοεί προφανώς ότι η Γερμανία και οι άλλες χώρες της Ευρωζώνης και οι θεσμοί είτε θα εξυπηρετήσουν την Ελλάδα με μια άφεση χρέους, είτε απλώς θα βρεθούν αντιμέτωποι με μια χρεοκοπία της Ελλάδας» προσθέτει.

Στο δημοσίευμα αναπαράγονται πρόσφατες δηλώσεις του υπουργού Οικονομικών, αλλά και αποσπάσματα από το βιβλίο του «Ο παγκόσμιος Μινώταυρος», ενώ επισημαίνεται ότι η πρώτη αντίδραση ήρθε στη Γερμανία από τον επικεφαλής της «AfD» Μπερντ Λούκε, ο οποίος, σε ό,τι αφορά το αν θα πρέπει τελικά να πληρώσει η Γερμανία, δήλωσε: «Είναι αστείο, αλλά είναι πιθανόν αλήθεια», για να προσθέσει ότι δεν πρέπει να δοθεί ένα κούρεμα χρέους στην Ελλάδα και μετά η χώρα να παραμείνει στην Ευρωζώνη, διότι αυτό θα δημιουργούσε ανάλογες απαιτήσεις και σε άλλες χώρες.

Για «κυβέρνηση αρχαρίων» κάνει λόγο η Sueddeutsche Zeitung, η οποία σημειώνει ότι ο Γιάννης Δραγασάκης «είναι από τα λίγα μέλη της νέας κυβέρνησης που διαθέτουν κυβερνητική εμπειρία». Για τον Γιάνη Βαρουφάκη αναφέρει ότι ο ίδιος επιθυμεί, όπως έχει πει, να καταστρέψει «όλες τις βάσεις στις οποίες στηρίζεται η ολιγαρχία», ενώ για τον Νίκο Κοτζιά ότι είναι «παλιός κομμουνιστής».

Κάνει δε λόγο για «επεισόδιο», με την παράδοση-παραλαβή του πρωθυπουργικού γραφείου, από την οποία απουσίαζε ο τέως πρωθυπουργός. Πριν ακόμη γίνει επισήμως γνωστή σύνθεση του υπουργικού συμβουλίου, ο Γιάννης Βαρουφάκης «δεν μπορούσε πια να κρατηθεί. Ο 53χρονος Έλληνας ανακοίνωσε τον ορισμό του ως υπουργού Οικονομικών στο προσωπικό του ιστολόγιο.(…) Ο άνθρωπος, ο οποίος θα πρέπει σύντομα να καθίσει απέναντι από τον Γερμανό συνάδελφό του Βόλφγκανγκ Σόιμπλε, τιμά το ίματζ επαναστάτη από την πρώτη του μέρα στα καθήκοντά του. Ο Βαρουφάκης, ο οποίος δεν είναι μέλος του ΣΥΡΙΖΑ, θεωρείται ο πόπσταρ των Ελλήνων οικονομολόγων.(…) Σε πολλές συνεντεύξεις του ο παθιασμένος ομιλητής έχει καταδικάσει τα σχέδια λιτότητας για την Ελλάδα. Ανακοίνωσε επίσης ότι ως υπουργός θα καταστρέψει τα θεμέλια στα οποία στηρίζεται η ελληνική ολιγαρχία. Ο Βαρουφάκης έχει όμως ακόμη δηλώσει ότι η Ελλάδα πρέπει να μείνει στην Ευρωζώνη. Θέλει, λοιπόν, να υποβάλει προτάσεις τις οποίες “δεν θα μπορεί να απορρίψει ούτε ο Βόλφγκανγκ Σόιμπλε”» αναφέρει η συντάκτρια.

Σε ό,τι αφορά τον Γιάννη Δραγασάκη, στο δημοσίευμα επισημαίνεται ότι αποτελεί κεντρικό πρόσωπο του ΣΥΡΙΖΑ και ότι θα επιβλέπει όλους τους τομείς. «Ο οικονομολόγος ήταν το 1989 αναπληρωτής υπουργός οικονομίας σε υπερκομματική κυβέρνηση», αναφέρεται, ενώ τονίζεται ότι αποτελεί δική του ιδέα η πρόταση για τη διεξαγωγή ευρωπαϊκής Διάσκεψης για το Χρέος, στο πρότυπο της Διάσκεψης του 1953 για τη Γερμανία.

«Ως άνθρωπος μετριοπαθών τόνων», περιγράφεται ο υπουργός Οικονομίας Γιώργος Σταθάκης, ενώ επισημαίνεται η δηλωθείσα από τον αναπληρωτή υπουργό Θοδωρή Δρίτσα πρόθεση για τερματισμό της ιδιωτικοποίησης του λιμανιού στον Πειραιά. «Η ιδιωτικοποίηση δημόσιας περιουσίας αποτελεί, ωστόσο, μια από τις απαιτήσεις των δανειστών από την Ελλάδα» τονίζει η συντάκτρια και συνεχίζει αναφερόμενη στους υπουργούς Παναγιώτη Λαφαζάνη και Πάνο Καμμένο, για τον οποίο τελευταίο εξηγεί ότι στηρίζει τον Αλέξη Τσίπρα με τους 13 βουλευτές του. «Για την εξωτερική πολιτική είναι υπεύθυνος ο Νίκος Κοτζιάς, επίσης ένας πρώην κομμουνιστής. Ο Κοτζιάς έχει σπουδάσει στο Μαρβούργο και εργαστεί για πολλά χρόνια υπό τον σοσιαλιστή Γιώργο Παπανδρέου στο υπουργείο Εξωτερικών» προσθέτει η αρθρογράφος, η οποία επισημαίνει ότι το νέο υπουργικό συμβούλιο είναι σημαντικά μικρότερο από το προηγούμενο και αυτό αποτελούσε προεκλογική υπόσχεση του ΣΥΡΙΖΑ.

Το δημοσίευμα καταλήγει με αναφορά στον πολιτικό όρκο που έδωσε ο νέος πρωθυπουργός και στη στήριξη που έλαβε για αυτό από τον μητροπολίτη Αλεξανδρούπολης, ο οποίος υποστήριξε ότι πρέπει να καταργηθεί ο θρησκευτικός όρκος, καθώς, για όσους δεν πιστεύουν, είναι μια παρωδία.

Κυρώσεις ΕΕ σε Ρωσία

Το ζήτημα των κυρώσεων της ΕΕ σε βάρος της Ρωσίας καλύπτεται σήμερα από το σύνολο των ΜΜΕ στη Γερμανία. «Η νέα κυβέρνηση στρέφεται κατά των κυρώσεων», είναι ο τίτλος της FAZ, στην οποία επισημαίνεται ότι μεταξύ της Ελλάδας και της ΕΕ υπάρχει ήδη ένταση και αυτή δεν αφορά καν το χρέος. «Ο πρωθυπουργός Τσίπρας παίρνει αποστάσεις από τις απειλές της ΕΕ προς τη Ρωσία» αναφέρεται στο δημοσίευμα και εξηγείται η διαμαρτυρία της Αθήνας για τη διαδικασία που ακολουθήθηκε από την ΕΕ σε ό,τι αφορά την έκδοση ανακοίνωσης εναντίον της Ρωσίας. «Κύκλοι της ΕΕ λένε ότι τηρήθηκαν οι προβλεπόμενες διαδικασίες και ότι η σιωπή μιας χώρας θεωρείται συγκατάθεση», σημειώνεται. «Μια πιθανή απομάκρυνση της Ελλάδας από την κοινή γραμμή της ΕΕ την βλέπει με ανησυχία ο αρμόδιος της γερμανικής κυβέρνησης για τη Ρωσία, Γκέρνοτ Έρλερ. Η ενότητα ήταν μέχρι τώρα η μόνη δύναμη της ΕΕ, δήλωσε στο ARD. “Επιχειρήθηκε επανειλημμένα από τη Μόσχα να μπει σφήνα σε αυτή την ενότητα και θα ήταν τώρα κρίμα εάν (η ενότητα) έφτανε στο τέλος με την εκλογή του κύριου Τσίπρα”», δήλωσε ο κ. Έρλερ, σημειώνοντας πάντως ότι οι πραγματικές αποφάσεις θα ληφθούν στην Σύνοδο Κορυφής της 12ης Φεβρουαρίου. «Μπορούμε λοιπόν να εργαστούμε ακόμη» πρόσθεσε.

Η εφημερίδα «Die Welt», σε άρθρο που δημοσιεύεται στην ηλεκτρονική της έκδοση υπό τον τίτλο «Η Ελλάδα θέλει να επαναφέρει χιλιάδες υπαλλήλους», αναφέρει: «Η χώρα υπό κρίση Ελλάδα προκαλεί του ευρω-εταίρους της: η νέα κυβέρνηση της Αριστεράς ανακοινώνει ότι θα επαναπροσλάβει χιλιάδες απολυμένους δημοσίους υπαλλήλους και θα εγκαταλείψει υποσχεθείσες ιδιωτικοποιήσεις», παραπέμποντας σε σχετική δήλωση του αρμόδιου υπουργού Γιώργου Κατρούγκαλου. Παραμένει ωστόσο άγνωστο, σημειώνει ο συντάκτης, πόσοι πρώην δημόσιοι υπάλληλοι θα επαναπροσληφθούν. «Μόνο το 2014 απολύθηκαν 9500», αναφέρεται στο δημοσίευμα, στο οποίο γίνεται ακόμη λόγος για πρόθεση της νέας κυβέρνησης να σταματήσει τις ιδιωτικοποιήσεις, κατ΄αρχήν της ΔΕΗ και του λιμανιού στον Πειραιά.

Οι προοπτικές της χώρας στην Ευρωζώνη ήταν το αντικείμενο τηλεοπτικού «ντιμπέιτ» στην εκπομπή «Das Duell» του ιδιωτικού καναλιού «n-tv» μεταξύ του προέδρου του Ινστιτούτου Ifo του Μονάχου Χανς-Βέρνερ Ζιν και του αντιπροέδρου της SPD Τόρστεν Σέφερ-Γκίμπελ. Ο κ. Ζιν επανέλαβε την πάγια θέση του υπέρ της εξόδου της Ελλάδας από την Ευρωζώνη που θα συνοδευθεί από ένα «κούρεμα» χρέους. «Ένα κούρεμα χρέους είναι απαραίτητο για την Ελλάδα, διότι δεν μπορεί να αποπληρώσει. Αλλά το “κούρεμα” πρέπει να αφήσει πίσω του μια ανταγωνιστική χώρα» δήλωσε ο κ. Ζιν, ενώ ο «αντίπαλός» του επιχειρηματολόγησε εναντίον ενός ενδεχόμενου «κουρέματος» του χρέους. «Οι όροι λιτότητας της ΕΕ τα τελευταία χρόνια χτυπούσαν σχεδόν στο σύνολό τους πάντα τους απλούς ανθρώπους, ενώ εύποροι Έλληνες δεν είχαν καμία αξιοσημείωτη συμμετοχή στη λύση του προβλήματος», δήλωσε ο σοσιαλδημοκράτης πολιτικός και πρόσθεσε ότι η Ένωση (ενν. CDU και CSU ) «είναι κρυφά ανθελληνική», ενώ χαρακτήρισε «απαράδεκτα», αλλά και αντιπαραγωγικά τα σχόλια κάποιων συντηρητικών πολιτικών εναντίον των Ελλήνων και τόνισε ότι πρέπει να συνδυαστούν η προσαρμογή και τα προγράμματα λιτότητας και μεταρρυθμίσεων με τον απαραίτητο «αέρα».

Ισπανία: Που πήγαν οι… γυναίκες;

«Ο Τσίπρας θα αναζητήσει λύση για το χρέος που να ωφελεί όλους» είναι ο τίτλος του πρωτοσέλιδου άρθρου στην ηλεκτρονική έκδοση της EL PAIS, όπου υπογραμμίζεται η υπόσχεση του Έλληνα πρωθυπουργού, ότι «δεν θα υπάρχει ούτε ένας Έλληνας χωρίς βοήθεια ούτε χωρίς φαγητό».

Τις προτεραιότητες του Αλ. Τσίπρα έχει στον τίτλο της η εφημερίδα Εl mundo: Επαναδιαπραγμάτευση του χρέους, μάχη κατά της διαφθοράς, της φοροδιαφυγής και της ανεργίας.

Η ισπανική εφημερίδα τονίζει, ότι η κυβέρνηση Τσίπρα είναι κυβέρνηση «κοινωνικής σωτηρίας» παραθέτοντας τις δηλώσεις του πρωθυπουργού για τους βασικούς στόχους της νέας διακυβέρνησης, υπογραμμίζοντας τα λόγια του, ότι «κανένας πολίτης δεν θα είναι μόνος απέναντι στην κρίση» και ότι «δεν έχουμε δικαίωμα να διαπράξουμε λάθη». Σε δεύτερο πρωτοσέλιδο άρθρο της η εφημερίδα αναφέρεται στην «κατάρρευση του ελληνικού χρηματιστηρίου» και την άνοδο του 10ετούς ελληνικού ομολόγου».

Στην ιστοσελίδα της η ισπανική κρατική ραδιοτηλεόραση Rtve, παραθέτει ως τίτλο, τη δήλωση του Αλ. Τσίπρα, ότι «θα πρέπει να κάνουμε τις μεταρρυθμίσεις που δεν έγιναν επί 40 χρόνια» ενώ στον υπότιτλό της σημειώνει ότι «η ελληνική κυβέρνηση αναστέλλει την ιδιωτικοποίηση της ΔΕΗ».

Στο ίδιο μήκος κύματος, είναι και ο ιστότοπος EL PUBLICO, που στηρίζει τους PODEMOS, ο οποίος επαναλαμβάνει τα βασικά σημεία που αναφέρθηκαν παραπάνω και επισημαίνει, όπως και όλος ο ισπανικός Τύπος, την ανδροκρατούμενη σύνθεση του κυβερνητικού σχήματος. 

ΗΜΕΡΗΣΙΑ

Ευρωπαϊκή Ένωση

Μεγάλοι φόροι θα επιβληθούν στις εισαγωγές ηλεκτρικών οχημάτων από την Κίνα στην ΕΕ!

Η ΕΕ ψηφίζει υπέρ των υψηλών δασμών στις εισαγωγές ηλεκτρικών οχημάτων από την Κίνα

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Η Ευρωπαϊκή Ένωση υποστήριξε δασμούς έως και 45% στα εισαγόμενα κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα (EVs) την Παρασκευή (4/10), καθώς προσπαθεί να αντιμετωπίσει τις επιδοτήσεις του Πεκίνου για αυτοκινητοβιομηχανίες που τώρα στοχεύουν στην Ευρώπη.

Μεγάλοι φόροι θα επιβληθούν στις εισαγωγές ηλεκτρικών οχημάτων από την Κίνα στην ΕΕ, αφού η πλειοψηφία των κρατών μελών υποστήριξε τα σχέδια.

Η κίνηση για την εισαγωγή δασμών στοχεύει στην προστασία της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας από την υπονόμευση από αυτό που πιστεύουν οι πολιτικοί της ΕΕ ότι είναι άδικες κρατικές επιδοτήσεις της Κίνας στα δικά της αυτοκίνητα.

Οι δασμοί στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα που κατασκευάζονται στην Κίνα πρόκειται να αυξηθούν από 10% σε 45% για τα επόμενα πέντε χρόνια, αλλά υπάρχουν ανησυχίες ότι μια τέτοια κίνηση θα μπορούσε να αυξήσει τις τιμές των ηλεκτρικών οχημάτων (EV) για τους αγοραστές.

Η απόφαση, η οποία διχάζει κράτη μέλη της ΕΕ, όπως η Γαλλία και η Γερμανία, κινδυνεύει να πυροδοτήσει εμπορικό πόλεμο μεταξύ των Βρυξελλών και του Πεκίνου, το οποίο έχει καταδικάσει τους δασμούς ως προστατευτικούς.

Η Κίνα έχει βασιστεί σε προϊόντα υψηλής τεχνολογίας για να βοηθήσει στην αναζωογόνηση της οικονομίας της και η ΕΕ είναι η μεγαλύτερη υπερπόντια αγορά για τη βιομηχανία ηλεκτρικών αυτοκινήτων της χώρας.

Η εγχώρια αυτοκινητοβιομηχανία της έχει αναπτυχθεί ραγδαία τις τελευταίες δύο δεκαετίες και τα εμπορικά σήματα της, όπως η BYD, έχουν αρχίσει να κινούνται στις διεθνείς αγορές, προκαλώντας φόβους όπως η ΕΕ ότι οι εταιρείες της δεν θα είναι σε θέση να ανταγωνιστούν τις φθηνότερες τιμές.

Η ΕΕ επέβαλε δασμούς εισαγωγής διαφορετικών επιπέδων σε διαφορετικούς Κινέζους κατασκευαστές το καλοκαίρι, αλλά η ψηφοφορία της Παρασκευής ήταν να αποφασιστεί εάν θα εφαρμοστούν για τα επόμενα πέντε χρόνια.

Οι χρεώσεις υπολογίστηκαν με βάση τις εκτιμήσεις για το πόση κινεζική κρατική ενίσχυση έχει λάβει κάθε κατασκευαστής μετά από έρευνα της ΕΕ. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή όρισε ατομικούς δασμούς σε τρεις μεγάλες κινεζικές μάρκες ηλεκτρικών οχημάτων – SAIC, BYD και Geely.

Τα μέλη της ΕΕ διχάστηκαν ως προς τους δασμούς. Η Γερμανία, της οποίας η αυτοκινητοβιομηχανία εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από τις εξαγωγές προς την Κίνα, ήταν εναντίον της. Πολλά μέλη της ΕΕ απείχαν από την ψηφοφορία.

Οι γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν αντιδράσει έντονα. Η Volkswagen λέει ότι οι δασμοί είναι «λανθασμένη προσέγγιση».

Ωστόσο, η Γαλλία, η Ιταλία, οι Κάτω Χώρες και η Πολωνία ανέφεραν, ότι υποστήριξαν τους φόρους εισαγωγής. Η πρόταση για τα τιμολόγια θα μπορούσε να είχε μπλοκαριστεί μόνο εάν την καταψήφιζαν ειδική πλειοψηφία 15 μελών.

Η κορυφαία ένωση βιομηχανίας της Γερμανίας, BDI, κάλεσε την Ευρωπαϊκή Ένωση και την Κίνα να συνεχίσουν τις εμπορικές συνομιλίες για τους δασμούς για να αποφευχθεί μια «κλιμακούμενη εμπορική σύγκρουση».

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, η οποία διεξήγαγε την ψηφοφορία, είπε ότι η ΕΕ και η Κίνα «θα εργαστούν σκληρά για να εξερευνήσουν μια εναλλακτική λύση» στους φόρους εισαγωγής για να αντιμετωπίσουν αυτό που αποκάλεσε «ζημιογόνο επιδότηση» των κινεζικών ηλεκτρικών οχημάτων.

Το υπουργείο Εμπορίου της Κίνας χαρακτήρισε την απόφαση για επιβολή δασμών «άδικη» και «παράλογη», αλλά πρόσθεσε ότι το ζήτημα θα μπορούσε να επιλυθεί μέσω διαπραγματεύσεων.

Η διαμάχη έχει εγείρει φόβους μεταξύ των βιομηχανικών ομάδων εκτός του τομέα του αυτοκινήτου ότι θα μπορούσαν να αντιμετωπίσουν αντίποινα από την Κίνα.

Ένας εμπορικός οργανισμός της γαλλικής βιομηχανίας κονιάκ δήλωσε ότι οι γαλλικές αρχές «μας εγκατέλειψαν».

«Δεν καταλαβαίνουμε γιατί ο τομέας μας θυσιάζεται με αυτόν τον τρόπο».

Είπε ότι πρέπει να βρεθεί μια λύση κατόπιν διαπραγματεύσεων που θα «αποτρέψει τα προϊόντα μας από το να αντιμετωπίσουν έναν επιπλέον φόρο που θα μπορούσε να τα αποκλείσει από την κινεζική αγορά».

«Σοβαρές ανησυχίες» για τις πωλήσεις στο Ηνωμένο Βασίλειο

Τα στοιχεία δείχνουν ότι τον Αύγουστο του τρέχοντος έτους, οι ταξινομήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην ΕΕ μειώθηκαν κατά 43,9% σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος.

Στο Ηνωμένο Βασίλειο, η ζήτηση για νέα ηλεκτρικά οχήματα σημείωσε νέο ρεκόρ τον Σεπτέμβριο, αλλά οι παραγγελίες προήλθαν κυρίως από εμπορικές συμφωνίες και από μεγάλες εκπτώσεις κατασκευαστών, σύμφωνα με τον εμπορικό οργανισμό του κλάδου.

Η Society of Motor Manufacturers and Traders (SMMT) δήλωσε ότι οι εταιρείες είχαν “σοβαρές ανησυχίες καθώς η αγορά δεν αναπτύσσεται αρκετά γρήγορα για να επιτύχει τους υποχρεωτικούς στόχους”.

Η βιομηχανία έχει προειδοποιήσει ότι οι οδηγοί χρειάζονται καλύτερα κίνητρα για να αγοράσουν ηλεκτρικά για να βοηθήσουν τους κατασκευαστές ενόψει της σχεδιαζόμενης απαγόρευσης των πωλήσεων νέων οχημάτων βενζίνης και ντίζελ. Υπό τη συντηρητική κυβέρνηση, η προθεσμία για αυτήν την απαγόρευση μετατέθηκε στο 2035 από το 2030, αλλά οι Εργατικοί έχουν δεσμευτεί να την επαναφέρουν στο 2030.

Οι κατασκευαστές αυτοκινήτων υποχρεούνται να εκπληρώσουν τους στόχους πωλήσεων ηλεκτρικών οχημάτων. Σύμφωνα με την εντολή Zero Emission Vehicle (ZEV), τουλάχιστον το 22% των οχημάτων που πωλούνται φέτος πρέπει να είναι μηδενικών εκπομπών, με τον στόχο να αναμένεται να φτάσει το 80% έως το 2030 και το 100% έως το 2035.

Οι κατασκευαστές που αποτυγχάνουν να επιτύχουν τις ποσοστώσεις θα μπορούσαν να τιμωρηθούν με πρόστιμο 15.000 λιρών ανά αυτοκίνητο.

Τα αφεντικά πολλών εταιρειών αυτοκινήτων, συμπεριλαμβανομένων των BMW, Ford και Nissan, έγραψαν στην καγκελάριο Rachel Reeves την Παρασκευή λέγοντας ότι η βιομηχανία είναι πιθανό να χάσει αυτούς τους στόχους.

Είπαν ότι οικονομικοί παράγοντες όπως το υψηλότερο κόστος ενέργειας και υλικών και τα επιτόκια είχαν ως αποτέλεσμα τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα να παραμένουν «πεισματικά πιο ακριβά και οι καταναλωτές είναι επιφυλακτικοί να επενδύσουν». Το μέσο κόστος αγοράς ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου στο Ηνωμένο Βασίλειο είναι περίπου 48.000 £.

Είπαν ότι η «έλλειψη εμπιστοσύνης» στην υποδομή φόρτισης του Ηνωμένου Βασιλείου ήταν ένα άλλο εμπόδιο για να ενθαρρύνει τους ανθρώπους να στραφούν στην ηλεκτρική ενέργεια.

 

 

Ακολουθεί πολιτική και βιομηχανική αντίδραση στην είδηση:

ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΤΗΣ ΕΥΡΩΠΑΪΚΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ URSULA VON DER LEYEN:
«Ο τομέας των ηλεκτρικών οχημάτων έχει τεράστιες δυνατότητες για τη μελλοντική ανταγωνιστικότητα και την πράσινη βιομηχανική ηγεσία της Ευρώπης».

“Οι κατασκευαστές αυτοκινήτων της ΕΕ και οι συναφείς τομείς ήδη επενδύουν και καινοτομούν για να αναπτύξουν πλήρως αυτό το δυναμικό. Όπου βρούμε στοιχεία ότι οι προσπάθειές τους παρεμποδίζονται από στρεβλώσεις της αγοράς και αθέμιτο ανταγωνισμό, θα ενεργήσουμε αποφασιστικά.”
“Και θα το κάνουμε αυτό σεβόμενοι πλήρως τις υποχρεώσεις μας στην ΕΕ και τις διεθνείς – επειδή η Ευρώπη παίζει με τους κανόνες, εντός των συνόρων της και παγκοσμίως. Αυτή η έρευνα κατά των επιδοτήσεων θα είναι ενδελεχής, δίκαιη και βασισμένη σε γεγονότα.”
Διαφήμιση · Κάντε κύλιση για να συνεχίσετε

Ο ΓΕΡΜΑΝΟΣ ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΚΡΙΣΤΙΑΝ ΛΙΝΤΝΕΡ ΣΤΟ Χ:
Η Επιτροπή της ΕΕ “δεν πρέπει να πυροδοτήσει εμπορικό πόλεμο παρά την ψήφο υπέρ πιθανών τιμωρητικών δασμών κατά της Κίνας. Χρειαζόμαστε μια λύση μέσω διαπραγματεύσεων”.

Ο ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ ΤΗΣ ΙΣΠΑΝΙΑΣ ΚΑΡΛΟΣ ΚΟΥΕΡΠΟ:
«Πέρα από την επιβολή δασμών, πρέπει να συνεχίσουμε να προχωράμε σε αυτή τη διαπραγμάτευση, καθώς είναι σημαντικό να προστατεύσουμε έναν τομέα τόσο στρατηγικό όσο ο τομέας της αυτοκινητοβιομηχανίας, αποφεύγοντας την κλιμάκωση των εμπορικών μέτρων, που θα μπορούσε να είναι επιζήμια για όλους».

ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΑΣ ΤΗΣ ΙΤΑΛΙΑΣ ADOLFO URSO:
«Είμαστε αντίθετοι σε οποιαδήποτε υπόθεση «εμπορικού πολέμου» και θα εργαστούμε μαζί για να τον αποφύγουμε. Πρέπει να διατηρήσουμε τη βιομηχανική και εμπορική εταιρική σχέση με την Κίνα, με την οποία θέλουμε να συνεχίσουμε να εργαζόμαστε σε μια λογική win-win που βασίζεται στην αρχή της αμοιβαιότητας , επίσης για χάρη της παγκόσμιας οικονομικής σταθερότητας».

Ο ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΕΞΩΤΕΡΙΚΟΥ ΕΜΠΟΡΙΟΥ ΤΗΣ ΣΟΥΗΔΙΑΣ ΜΠΕΝΙΑΜΙΝ ΝΤΟΥΣΑ:
«Μόλις πρόσφατα είχαμε πολύ θετικά μηνύματα από την Επιτροπή ότι ελπίζουμε ότι θα μπορούσαν να προχωρήσουν με μεμονωμένες λύσεις για την αυτοκινητοβιομηχανία και ειδικά για τη Volvo Cars».

«Η γραμμή της Σουηδίας είναι ότι το καλύτερο θα ήταν ότι η Κίνα και η ΕΕ μαζί μπορούν να καταλήξουν σε συμφωνία σε σχέση με αυτό το πρόβλημα».

Ο ΟΥΓΓΡΟΣ ΠΡΩΘΥΠΟΥΡΓΟΣ ΒΙΚΤΟΡ ΟΡΜΠΑΝ:
«Αυτό που μας βάζουν να κάνουμε αυτή τη στιγμή, ή αυτό που θέλει να κάνει η ΕΕ, είναι ένας οικονομικός ψυχρός πόλεμος».

ΕΚΠΡΟΣΩΠΟΣ ΤΗΣ ΓΑΛΛΙΚΗΣ ΕΝΩΣΗΣ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΩΝ (PFA):
“Είναι καλό που μια απόφαση έλαβε υποστήριξη από τα κράτη μέλη για την υιοθέτηση των τελωνειακών δασμών. Είμαστε υπέρ του ελεύθερου εμπορίου αλλά στο πλαίσιο δίκαιων κανόνων”.
BMW (BMWG.DE), ανοίγει νέα καρτέλαΔιευθύνων Σύμβουλος OLIVER ZIPSE:
“Η σημερινή ψηφοφορία είναι ένα μοιραίο μήνυμα για την ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία. Αυτό που χρειάζεται τώρα είναι μια γρήγορη διευθέτηση μεταξύ της Επιτροπής της ΕΕ και της Κίνας για να αποτραπεί μια εμπορική σύγκρουση από την οποία κανείς δεν κερδίζει.”
«Το γεγονός ότι η Γερμανία καταψήφισε τους δασμούς είναι ένα σημαντικό μήνυμα και αυξάνει τις πιθανότητες για μια διευθέτηση μέσω διαπραγματεύσεων».

VOLKSWAGEN (VOWG_p.DE), ανοίγει νέα καρτέλα:
«Είμαστε στη θέση μας ότι οι προγραμματισμένοι δασμοί είναι η λάθος προσέγγιση και δεν θα βελτιώσουν την ανταγωνιστικότητα της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας».
«Καλούμε την Επιτροπή της ΕΕ και την κινεζική κυβέρνηση να συνεχίσουν εποικοδομητικά τις συνεχιζόμενες διαπραγματεύσεις για μια πολιτική λύση».

ΤΟ ΚΑΘΙΣΜΑ ΤΗΣ VW ΠΟΥ ΚΑΝΕΙ ΤΟ TAVASCAN, ΕΝΑ ΟΛΟ ΗΛΕΚΤΡΙΚΟ SUV, ΣΤΗΝ ΚΙΝΑ:
«Η SEAT SA συνεργάζεται ενεργά με τον Όμιλο VW, για να ελαχιστοποιήσει τις πιθανές συνέπειες αυτής της απόφασης για το CUPRA Tavascan.
“Η εταιρεία θα κάνει ό,τι είναι δυνατόν για να αποτρέψει αυτούς τους πρόσθετους δασμούς να επηρεάσουν την τιμή του CUPRA Tavascan, ως μέρος της δέσμευσής της προς τους πελάτες και τους συνεργάτες.”
«Ως πρώτη απόδειξη αυτής της δέσμευσης, η τιμή του αυτοκινήτου θα παραμείνει αμετάβλητη για όλες τις παραδόσεις το 2024».

GEELY HOLDING (GEELY.UL):
“Η Geely Holding εκφράζει μεγάλη απογοήτευση για την απόφαση της Επιτροπής. Η απόφαση (…) δεν είναι εποικοδομητική και ενδέχεται να εμποδίσει τις οικονομικές και εμπορικές σχέσεις ΕΕ-Κίνας, βλάπτοντας τελικά τις ευρωπαϊκές εταιρείες και τα συμφέροντα των καταναλωτών.”

ΓΕΡΜΑΝΙΚΟ ΛΟΜΠΙ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΥ VDA ΠΡΟΕΔΡΟΣ HILDEGARD MUELLER:
“Οι προτεινόμενοι δασμοί όχι μόνο θα αύξαναν περαιτέρω τον κίνδυνο μιας αμοιβαίας εμπορικής σύγκρουσης, αλλά θα καταστήσουν τα οχήματα σημαντικά πιο ακριβά για τους καταναλωτές. Η πιθανή ζημία που θα μπορούσε να προκληθεί από τους αντισταθμιστικούς δασμούς είναι επομένως μεγαλύτερη από τα πιθανά οφέλη του μέσου.”
«Η ολοένα και μεγαλύτερη σφράγιση της αγοράς δεν αποτελεί επιλογή για την ευρωπαϊκή -και ειδικότερα τη γερμανική- αυτοκινητοβιομηχανία».
SAIC (600104.SS), ανοίγει νέα καρτέλαΜΟΝΑΔΑ MG MOTOR FRANCE:
«Σήμερα, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή σχεδιάζει να φορολογήσει υπερβολικά τα 100% ηλεκτρικά οχήματα που προσφέρει η MG στη Γαλλία, επιβραδύνοντας έτσι τη μετάβαση σε πιο ενάρετη ατομική κινητικότητα που η ίδια Επιτροπή ζήτησε μέχρι το 2035».
«Μπροστά σε αυτήν την κατάσταση, η MG Motor France αποφάσισε να μην τιμωρήσει τους πελάτες της το 2024 και να διατηρήσει τις τιμές καταλόγου των 100% ηλεκτρικών μοντέλων της, των μόνων που επηρεάστηκαν από την ψηφοφορία της Παρασκευής 4 Οκτωβρίου, χωρίς καν να περιμένει το αποτέλεσμα. .”

ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ:
“Η επίσημη έγκριση αυτών των εισαγωγικών δασμών δεν θα αλλάξει πολύ (την) εικόνα. Και είναι ακόμα πιθανό οι δασμοί να μειωθούν ή να αναθεωρηθούν τους επόμενους μήνες υπό την πίεση της Γερμανίας και άλλων μελών που απείχαν από την ψηφοφορία.”
«Αλλά η επιβεβαίωσή τους θα δώσει κίνητρο στις κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες να μεταφέρουν μέρος της παραγωγής τους στην ΕΕ για να προστατευθούν από τυχόν περαιτέρω αυξήσεις δασμών».
«Είναι επίσης πιθανό να υποκινήσει αντίποινα από την Κίνα».

ΕΘΝΙΚΗ ΕΝΩΣΗ ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΩΝ ΚΡΕΑΤΟΣ (ANICE):
“Ελπίζαμε ότι υπήρχε πιθανότητα να διερευνήσουμε άλλα μέτρα, αλλά το αποτέλεσμα είναι αυτό που είναι. Τώρα, μπορούμε μόνο να περιμένουμε τις συνέπειες, οι οποίες ελπίζουμε να μην είναι σοβαρές για τον τομέα του χοιρινού κρέατος.”
«Ελπίζουμε και ελπίζουμε ότι αυτή η απόφαση δεν θα έχει αρνητικό αντίκτυπο στις εμπορικές σχέσεις με την Κίνα όσον αφορά τον τομέα του χοιρινού κρέατος και ότι η απειλή πιθανών δασμών στα ισπανικά προϊόντα χοιρινού κρέατος δεν υλοποιηθεί».

ΓΑΛΛΙΚΟ COGNAC ASSN BUREAU NATIONAL INTERPROFESSIONNEL DU COGNAC:
“Οι γαλλικές αρχές μάς έχουν εγκαταλείψει. Δεν καταλαβαίνουμε γιατί ο τομέας μας θυσιάζεται με αυτόν τον τρόπο”.

HARGREAVES LANSDOWN HEAD of Money and Markets SUSANNAH STREETER:
«Οι επενδυτές ελπίζουν ότι υπάρχει μεγαλύτερη πιθανότητα να μπορέσουν να ανταγωνιστούν με πιο ομοιόμορφη καρίνα τους Κινέζους αντιπάλους τους».
“Αυτοί οι νέοι δασμοί είναι πιθανό να είναι μια σημαντική οπισθοδρόμηση για τους Κινέζους κατασκευαστές, δεδομένου ότι η ΕΕ είναι η μεγαλύτερη υπερπόντια αγορά της για τη βιομηχανία ηλεκτρικών οχημάτων της. Ωστόσο, δεδομένου του πόσο φθηνότερα είναι ήδη τα κινεζικά EV, ακόμη και αυτό το επίπεδο δασμών μπορεί να σημαίνει ότι είναι ακόμα ανταγωνιστικά και θα δώσει στους ευρωπαίους κατασκευαστές να τρέχουν για τα χρήματά τους».
«Έτσι, αυτοί οι επιπλέον φόροι μπορεί να εξακολουθούν να αποτελούν εμπόδιο, αλλά όχι εμπόδιο για το εμπόριο με την ΕΕ».

 

ΠΗΓΗ: Reuters, BBC

Συνέχεια ανάγνωσης

Ευρωπαϊκή Ένωση

ΕΕ: Η χρηματοδότηση ύψους 1,5 δισ. ευρώ για την Ευρωπαϊκή Αμυντική Βιομηχανία, δεν επαρκεί

Δημοσιεύτηκε

στις

REUTERS/Thomas Peter

Έκθεση του Ευρωπαϊκού Ελεγκτικού Συνεδρίου

Δεν ανταποκρίνεται στους στόχους ενίσχυσης της, το πρόγραμμα για την Ευρωπαϊκή Αμυντική Βιομηχανία, ύψους 1,5 δισ. ευρώ, εκτιμά το Ευρωπαϊκό Ελεγκτικό Συνέδριο (ΕΕΣ).

Σε έκθεση που δημοσίευσε σήμερα, το ΕΕΣ ζητά αρτιότερο σχεδιασμό του προγράμματος για την ευρωπαϊκή αμυντική βιομηχανία (EDIP) και καλύτερη ισορροπία μεταξύ των στόχων πολιτικής, του προτεινόμενου προϋπολογισμού και του χρονοδιαγράμματος. Η διαβούλευση με το ΕΕΣ επί της πρότασης, είναι υποχρεωτική.

Η ΕΕ, αντιμέτωπη με την επανεμφάνιση πολεμικών επιχειρήσεων μεγάλης κλίμακας στην Ευρώπη, έχει θέσει την άμυνα σε πολύ υψηλή θέση στην ατζέντα της. Η πρόταση EDIP προορίζεται ως το πρώτο βήμα για την εφαρμογή της ευρωπαϊκής βιομηχανικής στρατηγικής στον τομέα της άμυνας.

Στόχος είναι να ενισχυθεί η ευρωπαϊκή βιομηχανική και τεχνολογική βάση στον τομέα της άμυνας (ΕΒΤΒΑ), ειδικότερα δε να διασφαλιστεί η έγκαιρη διαθεσιμότητα και προμήθεια αμυντικών προϊόντων. Παράλληλα επιδιώκεται η συμβολή στην ανάκαμψη, στην ανασυγκρότηση και στον εκσυγχρονισμό της αμυντικής ικανότητας της Ουκρανίας.

«Η νομοθετική πρόταση της ΕΕ για την ενίσχυση της αμυντικής βιομηχανικής ετοιμότητάς της, χρήζει αρτιότερου σχεδιασμού. Αναγκαία είναι επίσης η επίτευξη κατάλληλης ισορροπίας μεταξύ των στόχων πολιτικής, του προτεινόμενου προϋπολογισμού και του σχετικού χρονοδιαγράμματος», δήλωσε ο Marek Opioła, Μέλος του ΕΕΣ και αρμόδιος για τη γνώμη.

Το ΕΕΣ επισημαίνει τον κίνδυνο, το χρηματοδοτικό κονδύλιο που προτείνεται, ύψους 1,5 δισ. ευρώ, να μην ανταποκρίνεται στις φιλοδοξίες του προγράμματος. Τονίζει ότι η Επιτροπή δεν αξιολόγησε το ύψος της ενωσιακής δημοσιονομικής στήριξης που απαιτείται για την υλοποίηση των προτεινόμενων μέσων πολιτικής.

Η στήριξη της Ουκρανίας

Όσον αφορά το μέσο στήριξης της Ουκρανίας, που περιλαμβάνεται στην πρόταση, το ΕΕΣ διαπιστώνει ότι δεν ορίζεται συγκεκριμένο χρηματοδοτικό κονδύλιο. Τα κράτη μέλη συμφώνησαν να χρησιμοποιήσουν τα κέρδη που αποφέρει η επένδυση δεσμευμένων ρωσικών περιουσιακών στοιχείων με σκοπό τη στήριξη της Ουκρανίας · ένα ποσοστό των εσόδων θα μπορούσε να διοχετευθεί στην Ουκρανίας. Ωστόσο, το ΕΕΣ εκτιμά ότι η αδυναμία πρόβλεψης, τόσο του ύψους της χρηματοδότησης από τη συγκεκριμένη πηγή, όσο και της διάρκειάς της, ενέχει κινδύνους.

Πηγή: ΑΜΠΕ

Συνέχεια ανάγνωσης

Ευρωπαϊκή Ένωση

Η συνταγή Ντράγκι για να μην βλέπει η ΕΕ με τα κιάλια ΗΠΑ και Κίνα

Δημοσιεύτηκε

στις

Σωτήριες οι προτάσεις Ντράγκι

Το… κοινό μυστικό εκατομμυρίων Ευρωπαίων έβγαλε σε δημόσια θέα ο πρώην πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας Μάριο Ντράγκι, παραδίδοντας την ογκώδη –και πολύ σημαντική- έκθεση που του είχαν ζητήσει η Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, για τις ενέργειες που θεωρούνται επείγουσες για να βελτιωθεί η ανταγωνιστικότητα της Ευρωπαϊκής Ένωσης, σε ένα περιβάλλον όπου ήδη η Κίνα και οι ΗΠΑ προηγούνται με διαφορά ασφαλείας.

Ο κ. Ντράγκι επέδειξε την ανάγκη που όλες οι κυβερνήσεις και όλα τα όργανα σχεδιασμού πολιτικών και λήψης απόφασης της ΕΕ ήδη γνώριζαν: Η Ένωση χρειάζεται μαζικές και επείγουσες –πρόσθετες- επενδύσεις εκατοντάδων δισεκατομμυρίων για να… πλησιάσει ξανά τις δύο υπερδυνάμεις στην τεχνολογία, την καινοτομία και την έρευνα.

Όπως επισημαίνεται από μεγάλα ευρωπαϊκά πρακτορεία, επί της ουσίας ο Μάριο Ντράγκι προειδοποίησε την Ευρωπαϊκή Ένωση ότι βρίσκεται αντιμέτωπη με «υπαρξιακή πρόκληση» αν δεν στραφεί σε μεγάλες επενδύσεις και αν δεν επαναφέρει και δεν εφαρμόσει τον μοχλό ανάπτυξης μέσω «έκδοσης εργαλείων κοινού χρέους», ομολόγων, κλπ.

Ο κ. Ντράγκι παρέδωσε σε λιτή δημόσια τελετή την έκθεσή του στην πρόεδρο της Κομισιόν την περασμένη Δευτέρα. Σε γενικές γραμμές, επισημαίνει –προειδοποιεί- πως η Ευρωπαϊκή Ένωση βρίσκεται σε οικονομική υστέρηση σε σχέση με τις Ηνωμένες Πολιτείες και θα πρέπει να συνεχίσει την κοινή έκδοση χρέους για τη βελτίωση της παραγωγικότητας αλλά και την ενίσχυση της ασφάλειάς της (αμυντικές δαπάνες).

Η Ένωση χρειάζεται κατά τον ίδιο πολύ περισσότερο συντονισμό στη βιομηχανική πολιτική, ταχύτερες αποφάσεις και μαζικές επενδύσεις, αν θέλει να συμβαδίσει στον οικονομικό τομέα με ανταγωνιστές όπως οι Ηνωμένες Πολιτείες και η Κίνα.

Μετά την επιτυχία του ιστορικού σχεδίου ανάκαμψης έπειτα από την πανδημία της Covid, η ΕΕ θα πρέπει «να συνεχίσει την έκδοση εργαλείων κοινού χρέους για την χρηματοδότηση κοινών προγραμμάτων επενδύσεων με στόχο την αύξηση της παραγωγικότητας και της ασφάλειας της ΕΕ», σημειώνει στην εισαγωγή της 400σέλιδης έκθεσης ο πρώην πρωθυπουργός της Ιταλίας και πρώην πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας, επισημαίνοντας το οικονομικό «χάσμα» που χωρίζει την Ευρώπη από τις ΗΠΑ.

Η Ευρωπαϊκή Ένωση χρειάζεται επιπλέον επενδύσεις ύψους 750-800 δισεκατομμυρίων ευρώ ετησίως — που αντιστοιχούν στο 5% του ΑΕΠ – , πολύ υψηλότερο του 1%-2% του Σχεδίου Μάρσαλ για την ανοικοδόμηση της Ευρώπης μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, όπως επισημαίνει το Euronews.

170 ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΣΕ 400 ΣΕΛΙΔΕΣ

«Οι ανάγκες για επενδύσεις είναι τεράστιες», προειδοποίησε ο Μάριο Ντράγκι κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου στις Βρυξέλλες, παρουσία της προέδρου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν. Επιμένοντας ότι υπάρχει ανάγκη «δραστικής αλλαγής» στην ευρωπαϊκή προσέγγιση, παρουσίασε ορισμένες από τις «170 προτάσεις του».

Η ιδέα της έκδοσης κοινού χρέους παραμένει πάντως κόκκινη γραμμή για πολλές χώρες της βόρειας Ευρώπης, με προεξάρχουσα την Γερμανία, που εξακολουθούν να φοβούνται ότι θα υπερχρεωθούν για να καλύψουν τις καθυστερήσεις των χωρών του ευρωπαϊκού νότου. Ήδη, λίγες ώρες μετά τη δημοσιοποίηση της έκθεσης Ντράγκι, ο υπουργός Οικονομίας της Γερμανίας, Κρίστιαν Λίντνερ δήλωσε πως η ΕΕ θα πρέπει να εργαστεί για την κινητοποίηση των αναπτυξιακών δυνάμεων του ιδιωτικού τομέα και όχι για περισσότερο δημόσιο δανεισμό.

“Ωστόσο, ο κοινός δανεισμός της ΕΕ δεν θα λύσει τα διαρθρωτικά προβλήματα”, δήλωσε ο Λίντνερ, προσθέτοντας ότι το κύριο πρόβλημα δεν είναι η έλλειψη επιδοτήσεων, αλλά η γραφειοκρατία.

Ο Μάριο Ντράγκι αναγνωρίζει ότι αυτό το σχέδιο δεν είναι εφικτό, εκτός «αν συντρέξουν οι πολιτικές και θεσμικές συνθήκες», προσθέτει το Euronews.

Επισημαίνει την ανάγκη κινητοποίησης ιδιωτικών κεφαλαίων για την χρηματοδότηση της καινοτομίας, μέσω της δημιουργίας μίας πραγματικής «Ενωσης αγορών κεφαλαίων».

«Το πραγματικό διαθέσιμο εισόδημα ανά κάτοικο έχει αυξηθεί σχεδόν επί δύο φορές στις Ηνωμένες Πολιτείες σε σχέση με την Ευρώπη από το 2000», προειδοποιεί ο πρώην πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας στην έκθεση αυτή, τη σύνταξη της οποίας υπενθυμίζουμε ζήτησε η πρόεδρος της Κομισιόν και προφανώς κάπως θα πρέπει να την αξιοποιήσει.

Τα πορίσματα της έκθεσης του Μάριο Ντράγκι προορίζονται να γίνουν πηγή έμπνευσης του έργου της νέας Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τα πέντε προσεχή χρόνια.

Symbolbild zum Thema EU-Wirtschaft, Konjunkturrückgang, Rezession in der Eurozone

ΣΤΑΣΙΜΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΥΦΕΣΗ

Η Ευρωπαϊκή Ένωση πλήττεται από οικονομική στασιμότητα εδώ και ενάμισι χρόνο. Οι επιδόσεις της στην υπέρβαση της κρίσης που προκλήθηκε από την πανδημία ήταν χαμηλότερες σε σχέση με τις ΗΠΑ, όπως συνέβη και με τη χρηματοπιστωτική κρίση του 2008.

Η υστέρηση εξηγείται «κυρίως με τη μεγαλύτερη επιβράδυνση της παραγωγικότητας στην Ευρώπη» και αντιπροσωπεύει απειλή για το κοινωνικό της μοντέλο, προειδοποιεί ο Μάριο Ντράγκι.

«Αν η Ευρώπη δεν καταφέρει να γίνει παραγωγικότερη, θα είμαστε αναγκασμένοι να κάνουμε επιλογές. Δεν θα μπορούμε ταυτόχρονα να έχουμε ηγετική θέση στον τομέα των νέων τεχνολογιών, να είμαστε υπόδειγμα κλιματικής υπευθυνότητας και ανεξάρτητος παράγοντας στην διεθνή σκηνή. Δεν θα μπορούμε να χρηματοδοτήσουμε το κοινωνικό μας μοντέλο. Θα πρέπει να αναθεωρήσουμε προς τα κάτω ορισμένες έως και το σύνολο των φιλοδοξιών μας. Πρόκειται για μία υπαρξιακή πρόκληση».

ΟΙ ΤΡΕΙΣ ΠΥΛΩΝΕΣ ΤΗΣ ΠΡΟΤΑΣΗΣ ΝΤΡΑΓΚΙ

Οι προτάσεις τις οποίες καταγράφει στην έκθεσή του ο πρώην πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας χωρίζονται σε τρεις κατηγορίες: την τόνωση της καινοτομίας και την κάλυψη του χάσματος που υπάρχει αυτή τη στιγμή με τις ΗΠΑ, τον συνδυασμό της απανθρακοποίησης της οικονομίας με την ανταγωνιστικότητα, και την αύξηση της ασφάλειας και τη μείωση των εξαρτήσεων.

Ειδικά για τη διασύνδεση της ανταγωνιστικότητας με την πράσινη μετάβαση, ο κ. Ντράγκι επεσήμανε πως η αγορά ενέργειας της ΕΕ λειτουργεί βάσει ενός σχεδιασμού (Target Model) από την εποχή όπου στο ενεργειακό μείγμα κυριαρχούσαν το φυσικό αέριο και τα ορυκτά καύσιμα, κάτι που δεν ισχύει σήμερα, ενώ στην αγορά κυριαρχούν εδραιωμένα συμφέροντα, με αποτέλεσμα να μην αξιοποιούνται τα οφέλη των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας μεταξύ άλλων για μείωση των τιμών ενέργειας.

Τα κύρια ερωτήματα, κατά τον Μάριο Ντράγκι, είναι πώς θα χρηματοδοτηθούν οι τεράστιες επενδύσεις που χρειάζονται και πώς θα μπορέσουν οι 27 να συντονίσουν τις πολιτικές τους.

Όπως σημείωσε ο κ. Ντράγκι, η στρατηγική περιέχει 170 αναλυτικές προτάσεις, οι οποίες είναι αμέσως εφαρμόσιμες χάρη στο προβάδισμα της Ευρώπης όσον αφορά την ποιότητα της εκπαίδευσης, των συστημάτων υγείας και των συστημάτων κοινωνικής ευημερίας.

The flags of China and the European Union waving. International relations and diplomacy.

ΤΟ ΧΑΣΜΑ ΣΤΗΝ ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΑ ΕΝΑΝΤΙ ΤΩΝ ΗΠΑ

Όσον αφορά τους πυλώνες της στρατηγικής που προτείνει, ο κ. Ντράγκι σημείωσε κατ’ αρχήν πως πρέπει να κλείσει το χάσμα στην καινοτομία με τις ΗΠΑ, καθώς η Ευρώπη βρίσκεται σε μια «στατική βιομηχανική δομή» με εταιρίες μεσαίου μεγέθους στους ίδιους τομείς όπως πριν 20 χρόνια, τη στιγμή που οι ΗΠΑ έχουν μεταβεί στην ψηφιακή εποχή.

Υπενθύμισε πως από το 2008, το 30% των εταιριών με αξία πέραν του 1 δις ευρώ εγκατέλειψαν την ΕΕ, με τις πλείστες να πηγαίνουν στις ΗΠΑ. Η αδυναμία στον τομέα της τεχνολογίας, όπως είπε, περιορίζει παράλληλα και την καινοτομία σε παραδοσιακούς τομείς.

Σε σχέση με τον δεύτερο πυλώνα, τον συνδυασμό της ανταγωνιστικότητας με την πράσινη μετάβαση, ο κ. Ντράγκι σημείωσε πως η αγορά ενέργειας της ΕΕ σήμερα «είναι ακόμα σχεδιασμένη για μια εποχή όταν το φυσικό αέριο και τα ορυκτά καύσιμα ήταν τα σημαντικά στοιχεία του ενεργειακού μείγματος».

Το 2020, συνέχισε, το φυσικό αέριο καθόριζε τις τιμές της ενέργειας κατά το 60%, παρά το ότι αποτελούσε μόλις 20% του μείγματος, ενώ στην αγορά κυριαρχούν «εδραιωμένα συμφέροντα» και η ενέργεια αποτελούσε μηχανή εσόδων για τους εθνικούς προϋπολογισμούς.

Το αποτέλεσμα, πρόσθεσε, είναι πως δεν μπορούμε να αξιοποιήσουμε τα οφέλη των ανανεώσιμων για τους καταναλωτές, και για αυτό «πρέπει να στοχεύσουμε στην αποσύνδεση» ώστε οι πολίτες να δουν τη διαφορά στους λογαριασμούς.

Σε αυτό το πλαίσιο, ο πρώην επικεφαλής της ΕΚΤ υπογράμμισε την ανάγκη καθαρών τεχνολογιών και την αύξηση της παροχής πράσινης ενέργειας, κάτι που κάνουν με κίνητρα οι ΗΠΑ, τη στιγμή που η Κίνα ανταγωνίζεται την ΕΕ στην παραγωγή αυτών των τεχνολογιών.

Τρίτον, ο κ. Ντράγκι αναφέρθηκε στον πυλώνα των προτάσεων που αφορούν την αύξηση της ασφάλειας και τη μείωση των των εξαρτήσεων, μεταξύ άλλων μέσω εξωτερικής οικονομικής πολιτικής, συμφωνίες με χώρες κλειδιά και οικοδόμηση των δυνατοτήτων της αμυντικής βιομηχανίας.

ΤΑ ΠΡΩΤΑ ΣΧΟΛΙΑ ΤΗΣ ΠΡΟΕΔΡΟΥ

Μιλώντας στο πλαίσιο της συνέντευξης Τύπου, η κ. Φον ντερ Λάιεν υπογράμμισε πως από τότε που ζήτησε τη συγκεκριμένη έκθεση από τον κ. Ντράγκι, πριν έναν χρόνο, το θέμα της ανταγωνιστικότητας έχει κερδίσει δυναμική στις συζητήσεις των κρατών μελών, με την ίδια να το αναδεικνύει στις πολιτικές κατευθυντήριες γραμμές για τη δεύτερη θητεία της τις οποίες δημοσίευσε τον Ιούλιο ενόψει της έγκρισης της υποψηφιότητας της από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο.

Στην παρέμβασή της, η κ. Φον ντερ Λάιεν εστίασε σε τρεις εισηγήσεις της έκθεσης που θεώρησε σημαντικές: την ανάγκη να προχωρήσουν η ψηφιακή και η πράσινη μετάβαση – καθώς οι βάσεις έχουν μπει – μέσω της στήριξης στη βιομηχανία, την ανάγκη για ενίσχυση των δεξιοτήτων των εργαζομένων που θα παράγουν και θα χειρίζονται νέες τεχνολογίες, και την ανάγκη η ΕΕ να είναι ανθεκτική ώστε να καταστεί ανταγωνιστική εστιάζοντας σε ζητήματα όπως την πρόσβαση σε κρίσιμες πρώτες ύλες, απαραίτητα εξαρτήματα ή διασύνδεση στον τομέα της ενέργειας.

Εξηγώντας τη φιλοσοφία της ογκώδους έκθεσης, ο κ. Ντράγκι σημείωσε πως αν και έχει ειπωθεί πολλές φορές πως η ανάπτυξη στην ΕΕ επιβραδύνεται, έως και πριν δύο χρόνια δεν θα γινόταν η σημερινή συζήτηση. Ωστόσο σήμερα, επεσήμανε, το παγκόσμιο εμπόριο έχει επίσης επιβραδυνθεί, η αγορά της Κίνας είναι λιγότερη ανοιχτή και μάλιστα ανταγωνίζεται την ΕΕ, η Ευρώπη έχει χάσει τη Ρωσία ως κύρια πηγή φτηνής ενέργειας, και πλέον πρέπει να επενδύσει στην άμυνα της για πρώτη φορά από τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο.

Στο παρελθόν, σημείωσε, η Ευρώπη μπορούσε να επενδύει στην αύξηση του πληθυσμού, ο οποίος αναμένεται να μειωθεί σταδιακά την επόμενη δεκαετία, τη στιγμή που η παραγωγικότητα παραμένει αδύναμη και οι φιλοδοξίες αυξάνονται, τόσο στον τομέα της κλιματικής αλλαγής όσο και στην άμυνα, παράλληλα με την ανάγκη να διατηρηθεί το μοντέλο κοινωνικής πρόνοιας της ηπείρου.

«Οι επενδύσεις που προϋποθέτουν όλα αυτά είναι τεράστιες» τόνισε, κάνοντας λόγο για ανάγκη αύξησης των επενδύσεων κατά 5% του ΑΕΠ, στα επίπεδα που καταγράφηκαν τελευταία φορά τις δεκαετίες του 1960 και του 1970. Η ανάπτυξη, συνέχισε, είναι κρίσιμης σημασίας ώστε η ΕΕ να μπορεί να διασφαλίσει τις ιδρυτικές αξίες της ευημερίας, της ισότητας, της ελευθερίας και της δημοκρατίας.

ΒΑΡΟΥΦΑΚΗΣ ΚΑΙ ΕΠΕΝΔΥΤΙΚΗ ΑΠΕΡΓΙΑ

Τον Μάρτιο του 2024, όταν οι Βρυξέλλες και άλλες ευρωπαϊκές πρωτεύουσες και πόλεις συγκλονίζονταν από τον ξεσηκωμό των οργανωμένων γεωργοκτηνοτρόφων, απαιτώντας αλλαγές στις πολιτικές της ΕΕ για την πράσινη μετάβαση και την προστασία του περιβάλλοντος και τη διαφύλαξη των συμφερόντων των αγροτών έναντι του αθέμιτου ανταγωνισμού που υφίστανται από συναδέλφους τους σε τρίτες χώρες, όπου δεν εφαρμόζονται τα αυστηρά και δαπανηρά κριτήρια καταλληλότητας προϊόντων που επιβάλλονται στην ΕΕ, ο οικονομολόγος Γιάνης Βαρουφάκης είχε δημοσιεύσει ένα άρθρο στον ευρωπαϊκό Τύπο, το οποίο άγγιζε κάποια από τα θέματα που αγγίζει σήμερα και η έκθεση Ντράγκι.

Ο κ. Βαρουφάκης είχε γράψει μεταξύ άλλων σε εκείνο το άρθρο: «Επί πλέον, υπάρχουν δύο πρόσθετα προβλήματα που αγνοούνται εσκεμμένα. Το ένα είναι η Πράσινη Συμφωνία της ΕΕ, που οι Βρυξέλλες διατυμπανίζουν αλλά δεν έχουν τη δυνατότητα να χρηματοδοτήσουν. Παραδείγματος χάριν, στην Ολλανδία το κορυφαίο οικολογικό πρόβλημα είναι τα νιτρικά άλατα που δηλητηριάζουν δεκαετίες τώρα τον υδροφόρο ορίζοντα. Μετά από δεκαετίες που η κυβέρνηση έκανε τα στραβά μάτια, ξάφνου – υπό την πίεση των Βρυξελλών – απαίτησε από τους Ολλανδούς αγρότες να λύσουν το πρόβλημα με δικό τους κόστος, μεταξύ άλλων μέτρων, “θυσιάζοντας” μία στις τρεις αγελάδες.

Ακόμα πιο δυσεπίλυτο είναι το δεύτερο πρόβλημα που προκάλεσε η 15ετής οικονομική ύφεση που ακολούθησε το τραπεζικό Κραχ του 2008. Το αποτέλεσμα των πανευρωπαϊκών πολιτικών λιτότητας, που ήταν η βασική πολιτική αντιμετώπισης της κρίσης αυτής, ήταν η κατάρρευση των επενδύσεων.

Τα αποτελέσματα αυτής της επιλογής είναι καταιγιστικά: Η επενδυτική απεργία ευθύνεται για τη σημερινή αποβιομηχάνιση της Γερμανίας και της Βόρειας Ιταλίας ταυτόχρονα.

Ολόκληρο το βιομηχανικό καρτέλ της Βόρειας και Κεντρικής Ευρώπης αποδομείται και, έτσι, αδυνατεί να χρηματοδοτεί την Κοινή Αγροτική Πολιτική, όπως είχε συμφωνηθεί με τους τσιφλικάδες του Βορρά από την δεκαετία του ’50.

Παράλληλα, μένει με άδεια τα ταμεία η Πράσινη Συμφωνία της ΕΕ, με τα βάρη της να πέφτουν δυσανάλογα στους ώμους των αγροτών και των λαϊκών τάξεων.

Με άλλα λόγια», επισήμανε ο κ. Βαρουφάκης, «για τον ξεσηκωμό ακόμα και των πλουσιότερων Γερμανών και Ολλανδών μεγαλοαγροτών, που για πρώτη φορά συναγωνίζονται τους Έλληνες, Γάλλους και Ισπανούς συναδέλφους τους στις κινητοποιήσεις και στα μπλόκα, ευθύνεται ο ανόητος χειρισμός της αναπόφευκτης κρίσης του ευρώ».

Από το περιοδικό Insider

Συνέχεια ανάγνωσης

Ινφογνώμων

Infognomon Logo

Περιηγηθείτε στα κορυφαία βιβλία του βιβλιοπωλείου μας

Προβολή όλων

Δημοφιλή