Ακολουθήστε μας

Ιστορία - Πολιτισμός

ΣΥΡΙΖΑ και Πανεπιστήμια – Αποκάλυψη τώρα

Δημοσιεύτηκε στις



Ενας πολιτικός, προκειμένου να φέρει επάξια τον τίτλο του ηγέτη, οφείλει να γνωρίζει εις βάθος τις ιδιαιτερότητες μιας κοινωνίας, να καταγράφει τα προβλήματα, να αφουγκράζεται τις ανάγκες της, να γνωρίζει εις βάθος το διεθνές περιβάλλον και τις συγκυρίες, να θέτει βραχυπρόθεσμους, αλλά και μακροπρόθεσμους, στόχους, φυσικά πραγματοποιήσιμους, να τους θεσμοθετεί και, τέλος, να τους υλοποιεί, ασχέτως αντιδράσεων των συντεχνιών των μετρίων, αφού πείσει πρώτα την κοινωνία για την αναγκαιότητα της επίτευξης των στόχων.

Παίρνοντας ως ερέθισμα την πρόσφατη (21/1/2015) συζήτηση για το Πανεπιστήμιο στον ΣΚΑΪ, τονίζω με έμφαση σε όσους απέφυγαν να συμμετάσχουν στη δημόσια συζήτηση που διήρκεσε 20 μήνες το 2010 και 2011, ότι ο νόμος 4009/2011 πέρασε από όλα τα στάδια του δημόσιου διαλόγου. Άρχισε με μεθοδικότητα από την Α. Διαμαντοπούλου (υπεύθυνη Παιδείας του ΠΑΣΟΚ) η καταγραφή των προβλημάτων των πανεπιστημίων το 2008, τέθηκαν οι στόχοι, σύμφωνα με τα διεθνώς καθιερωμένα, ως υπουργός παιδείας συγκρότησε επιτροπή διακεκριμένων επιστημόνων από πανεπιστήμια της αλλοδαπής, προκειμένου να μεταφέρουν τις εμπειρίες τους, κλήθηκαν υπουργοί παιδείας ευρωπαϊκών κρατών να καταθέσουν τις πολιτικές τους και λειτούργησε κοινοβουλευτική επιτροπή με τη συμμετοχή του ΠΑΣΟΚ, της ΝΔ, του ΛΑΟΣ και της ΔΗΜΑΡ (αρνήθηκαν να συμμετάσχουν ΚΚΕ και ΣΥΡΙΖΑ). Στη συνέχεια, προσχέδιο του νόμου δόθηκε στους πρυτάνεις Πανεπιστημίων και προέδρους ΤΕΙ στις 22/10/2010, προκειμένου αυτό να συζητηθεί εξαντλητικά στις ακαδημαϊκές κοινότητες και να υποβληθούν προτάσεις. Τελικώς, υπεβλήθη νομοσχέδιο που ψηφίστηκε δέκα μήνες αργότερα με πρωτοφανή συναίνεση από τα 5/6 της Βουλής.
Τα αναφέρω όλα αυτά, ως απάντηση στις πρόσφατες (21/1/2015) δηλώσεις της κας Θ. Φωτίου, η οποία είπε ότι «Μια κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ θα θεσπίσει αμέσως ένα μεταβατικό νόμο-πλαίσιο για όλες τις βαθμίδες της Παιδείας. Πρέπει να πετάξουμε στην άκρη όλο το θεσμικό συνονθύλευμα και να βάλουμε στη θέση του ένα δημοκρατικό νόμο-πλαίσιο, μεταβατικό, για να μπορέσει να συζητήσει πλέον, με όρους δημοκρατίας και ελευθερίας, όλη η κοινότητα, αλλά και κοινωνία, οι γονείς να καταλάβουν, ποιο είναι το σχέδιο μας . . . ». Και συνεχίζει η κα Φωτίου: «τα χρήματα είναι περιορισμένα, 4,5 δισ. είναι ο προϋπολογισμός για όλο το Υπουργείο Παιδείας. Εμείς θα το αυξήσουμε κατά 10%. Θα το αυξήσουμε έστω και τώρα, άμεσα… Θα καταργήσουμε επίσης την Τράπεζα Θεμάτων και όλες αυτές τις απίθανες ανοησίες οι οποίες ταλανίζουν την κοινωνία σήμερα, αφού σας είπα ότι θα καταργήσουμε όλους τους προηγούμενους νόμους, Διαμαντοπούλου, Αρβανιτόπουλου, Λοβέρδου κλπ.».
Δηλώσεις, που υποδηλώνουν άγνοια των μεταρρυθμίσεων, που έγιναν σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης, άγνοια, αλλά και ανικανότητα κατανόησης, του διεθνούς ακαδημαϊκού και οικονομικού περιβάλλοντος, προσήλωση στον κομματισμό και στη συνδικαλιστική νοοτροπία και απέχθεια στην αριστεία και αξιοκρατία. Αυτές οι συνδικαλιστικού λεξιλογίου ανοησίες και ασυναρτησίες, που εκστομίζει συχνά η κα Φωτίου, με το ύφος συνδικαλίστριας της δεκαετίας του 1980, θυμίζουν τις χειρότερες στιγμές του συνδικαλισμού και της κομματοκρατίας που βίωσε ποτέ το ελληνικό πανεπιστήμιο, όταν συνδικαλιστές της ΠΟΣΔΕΠ (αρκεί να θυμηθούμε τους Μαίστρο, Απέκη, Σπαθή) είχαν ως μόνο μέλημα τη διατήρηση του πανεπιστημίου ως πηγή παραγωγής επαναστατικής πρακτικής, καταληψιών και κομματικών στελεχών. Αγνοούν βέβαια ότι οι φοιτητές οφείλουν να προσβλέπουν στην επανάσταση στις επιστήμες, στις τέχνες και στην τεχνολογία, προκειμένου να υπάρξει αύξηση της απασχόλησης, παραγωγή πολιτισμικών αγαθών και ευημερία των πολιτών. Θεωρούν ως επανάσταση τις καταλήψεις, την ανυπακοή στους νόμους και την υπονόμευση των επιχειρήσεων.
Το πρόβλημα είναι ότι αυτά λέγονται από μία αρχιτέκτονα απόφοιτο του ΕΜΠ, χωρίς διδακτορικό τίτλο, η οποία ως υποψηφία βουλευτής το 2012, ανέφερε ως προσόντα τους αγώνες της ενάντια στους νόμους 815/1979, 2083/1992, 3549/2007 και 4009/2011.
Αυτό ήταν και συνεχίζει να είναι το δράμα της χώρας. Η κυριαρχία των συντεχνιών των μετρίων και των συνδικαλιστών. Η κα Φωτίου, στην προκειμένη περίπτωση, φαίνεται να εκπροσωπεί όλο το ακαδημαϊκά απαξιωμένο κατεστημένο, που κυριάρχησε για πολλά χρόνια στα πανεπιστήμια με την λεκτοροποίησή τους το 1982 και την γραφειοκρατική εξέλιξή τους. Δηλαδή με τον νόμο πλαίσιο 1268/1982, που συντάχθηκε όχι από διεθνείς επιτροπές ή από καθηγητές με διεθνή εμπειρία, αλλά από δύο συνδικαλιστές βοηθούς στο Πανεπιστήμιο και στελέχη του τότε ΠΑΣΟΚ.
Με τον νόμο 4009/2011 τα Πανεπιστήμια εισήλθαν σε μία νέα εποχή, απαλλαγμένα από την κομματοκρατία, τον υπέρμετρο συνδικαλισμό, την συνδιοίκηση καθηγητών, φοιτητών και υπαλλήλων και την εκλογή – κατά κανόνα – ατόμων ελεγχομένων από τις συντεχνίες στα αξιώματα του πρύτανη, του κοσμήτορα και του προέδρου. Επανέφερε τους φοιτητές στις αίθουσες διδασκαλίας και στα εργαστήρια και τους επέβαλε να ολοκληρώνουν τις σπουδές τους σε τακτό χρονικό διάστημα. Επέβαλε σε έναν υποψήφιο για εκλογή σε θέση καθηγητή οιασδήποτε βαθμίδας να έχει θητεύσει για μία τριετία τουλάχιστον σε άλλο πανεπιστήμιο ή ερευνητικό κέντρο πριν υποβάλει υποψηφιότητα. Πολύ σημαντική συμβολή στην ποιοτική αναβάθμιση των Πανεπιστημίων ήταν και η θεσμοθέτηση των Συμβουλίων Ιδρυμάτων, τα οποία συνέβαλαν στην ενίσχυση της αυτοδιοίκησης, αφού – μεταξύ πολλών άλλων αρμοδιοτήτων του – ελεγκτικές αρμοδιότητες του υπουργού μεταφέρθηκαν σε αυτά, ενώ τα έξι από τα δεκαπέντε μέλη τους αποτελούνται από επιφανείς προσωπικότητες των επιστημών, των γραμμάτων, των τεχνών και της επιχειρηματικότητας. Ένας θεσμός καθιερωμένος εδώ και δεκαετίες ή και αιώνες στα Πανεπιστήμια της Ευρώπης, της Αμερικής και της Ασίας.
Δίνω έμφαση ακόμη σε μία καινοτομία του νόμου, διεθνώς καθιερωμένη. Την ίδρυση Σχολής Δια Βίου Μάθησης σε κάθε ΑΕΙ, που παρέχει συνεχή μετεκπαίδευση επαγγελματιών, που κάποτε αποφοίτησαν ως μηχανικοί, νομικοί, γιατροί και που επιθυμούν να μάθουν τις νέες εξελίξεις των επιστημών και της τεχνολογίας.
Η νέα Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ μας έχει ήδη προαναγγείλει ότι θα τα καταργήσει, προς τέρψιν των μετρίων και των συνδικαλιστών. Προς ικανοποίηση των συντεχνιών του μπάχαλου. Όλοι αυτοί, που θα έχουν με την ψήφο των πολιτών τον πρώτο λόγο πλέον στα θέματα Παιδείας, ας πραγματοποιήσουν ένα ταξίδι στην Άπω Ανατολή (στον Νέο Κόσμο, όπως μου τόνισε μια φίλη που βρίσκεται αυτές τις μέρες εκεί) να δουν την οργάνωση της Διοίκησης, τους συλλογικούς στόχους που τίθενται, τη σκληρή δουλειά όλων και την αξιοποίηση της διεθνούς εμπειρίας. Ας επισκεφθούν την Ιαπωνία, την Σιγκαπούρη, την Κίνα ή την Κορέα, προκειμένου να αντιληφθούν την κοσμογονία που πραγματοποιείται εκεί, πρωτίστως στην Παιδεία, ώστε αυτή στη συνέχεια να έχει αντίκτυπο στην οικονομία και στον πολιτισμό.
Θα ήθελα να τελειώσω το παρόν σημείωμα με τα συμπεράσματα, που αποκόμισα από τα πρόσφατα άρθρα των καθηγητών Κ. Γαβρόγλου και Γ. Σπαθή στην ΑΥΓΗ, αλλά και από τις παρεμβάσεις του πρώτου εξ αυτών στην πρόσφατη (20/1/2015) συζήτηση που είχαμε για τα πανεπιστήμια στον ΣΚΑΪ. Αυτά είναι τα ακόλουθα:
Ο νόμος 4009/2011 ενοχλεί τις συντεχνίες του ΣΥΡΙΖΑ. Ο ίδιος ο κ. Τσίπρας αποκάλεσε τον νόμο εκδικητικό και αντιδημοκρατικό, αφού πλέον οι φοιτητές δεν συνδιοικούν με τους καθηγητές τους.
Η δήλωση του Γ. Σπαθή στην ΑΥΓΗ ότι θα πρέπει να καταργηθεί η ηλεκτρονική ψηφοφορία για την εκλογή οργάνων και εκπροσώπων στα όργανα έχει δύο στόχους. Πρώτον, την αξιοποίηση της συχνής απουσίας των πλέον αναγνωρισμένων διεθνώς καθηγητών, οι οποίοι απουσιάζουν συχνά για επιστημονικούς λόγους. Δεύτερον, να δίδεται η δυνατότητα στις συντεχνίες να εκβιάζουν, να απειλούν και να αποτρέπουν στοχευμένους καθηγητές και φοιτητές από την προσέλευση στην κάλπη. Εν τέλει, έτσι θα είναι εύκολη και η κλοπή ή η καταστροφή της, όπως συνέβαινε έως το 2011.
Τα πάλαι ποτέ προπύργια του ΣΥΡΙΖΑ, του ΑΝΤΑΡΣΥΑ και του ΚΚΕ, δηλαδή τα Πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ, χάνονται σταδιακά λόγω του νόμου 4009/2011. Έτσι, βάσει του Προγράμματος του ΣΥΡΙΖΑ, αναρτημένο στην ιστοσελίδα του, αλλά και των δηλώσεων σημαινόντων στελεχών του, συμπεραίνω ότι κορυφαίος στόχος τους είναι η επανάκτηση αυτών των προπυργίων.
Επειδή ο ΣΥΡΙΖΑ, ως κυβέρνηση πλέον, δεν θα είναι σε θέση να ικανοποιήσει τις πλείστες των υποσχέσεων, που έχουν οικονομική βάση, προβλέπω ότι θα προβεί άμεσα σε παροχές προς τις συντεχνίες, επαναφέροντας τα Πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ στο προ του 2011 καθεστώς. Επανέρχεται δηλαδή ο Μεσαίωνας και χάνεται κάθε ελπίδα για την αναβάθμιση των πανεπιστημίων, ελπίδα που αναπτερώθηκε με τον νόμο 4009/2011.
Ελπίζω και προσβλέπω στην παρέμβαση εκείνων που έχουν αποκτήσει διεθνείς εμπειρίες από τη θητεία τους σε πανεπιστήμια της αλλοδαπής και, συγχρόνως, στον παραγκωνισμό εκείνων που δηλώνουν μεν πανεπιστημιακοί, πλην όμως αγνοούν το διεθνές ακαδημαϊκό περιβάλλον και την εξέλιξη της κοινωνίας μετά το 1917.
ΙΩΑΚΕΙΜ ΓΡΥΣΠΟΛΑΚΗΣ

Ιστορία - Πολιτισμός

«Σοφία Βέμπο – Η Μεγάλη Ελληνίδα»: Η Θεοφανία Παπαθωμά ενσαρκώνει τη γυναίκα-σύμβολο που έγινε η φωνή της Ελλάδας

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Μια μουσικοθεατρική παράσταση, που αναβιώνει τη ζωή και τα τραγούδια της Σοφίας Βέμπο, πραγματοποιείται με μεγάλη επιτυχία στο Θέατρο Coronet.

Η Θεοφανία Παπαθωμά υποδύεται αυτή τη μεγάλη Ελληνίδα, τη γυναίκα σύμβολο, που ύψωσε το ανάστημά της απέναντι στον κατακτητή και η φωνή της έγινε η κραυγή της Λευτεριάς.

Δίπλα της, σε σημαντικούς ρόλους:

Ο Βασίλης Τραϊφόρος, υποδύεται τον θείο του και σύζυγο της Βέμπο, Μίμη Τραϊφόρο, που της έγραψε τα ωραιότερα τραγούδια, φωτίζοντας πτυχές της προσωπικής τους διαδρομής.

Ο Τάσος Χρυσόπουλος δίνει ζωή στον αδελφό της, Τζώρτζη Μπέμπο, που την συντρόφεψε μια ζωή ολόκληρη, αδερφός και μάνατζερ.

Η καταξιωμένη αοιδός, Χρυσούλα Στεφανάκη ερμηνεύει με τη μοναδική φωνή της τα αθάνατα τραγούδια της Σοφίας Βέμπο, που παραμένουν ζωντανά στις καρδιές όλων μας.

Την παράσταση συνοδεύει επί σκηνής σύνολο εγχόρδων, προσδίδοντας μεγαλοπρέπεια και ατμόσφαιρα στις μελωδίες, που αγάπησε και τραγούδησε ολόκληρος ο ελληνικός λαός.

Τους φωτισμούς έχει αναλάβει η διεθνώς βραβευμένη διευθύντρια φωτογραφίας, Κατερίνα Μαραγκουδάκη.

Με την τέχνη της δημιούργησε μια μοναδική ατμόσφαιρα που μας μεταφέρει στην εποχή του ’40 – ’50, ενώ τα υπέροχα σκηνικά του καταξιωμένου σκηνογράφου David Negrin, προσφέρουν σημαντικά στην ατμόσφαιρα του έργου.

Η Θεοφανία Παπαθωμά, η οποία υπογράφει το κείμενο, τη σκηνοθεσία και τα κοστούμια, αναλαμβάνει να μας μεταφέρει σε μια συγκινητική θεατρική διαδρομή, με αφετηρία τη ζωή και κορύφωση τα σπουδαιότερα τραγούδια της εθνικής μας ερμηνεύτριας.

Το κείμενο είναι βασισμένο στο βιβλίο του Βασίλη Τραϊφόρου,«ΜΙΜΗΣ ΤΡΑΙΦΟΡΟΣ – ΣΟΦΙΑ ΒΕΜΠΟ της Ελλάδος παιδιά» ( Εκδόσεις ΑΛΚΥΩΝ 2013).

Η παράσταση ζωντανεύει όχι μόνο τη μουσική κληρονομιά της μεγάλης Ελληνίδας, αλλά και το πάθος, την τόλμη και την αφοσίωσή της στην Πατρίδα και την Τέχνη.

Είναι ένα ταξίδι στη ζωή και στο έργο της, μια θεατρική και μουσική εμπειρία που ξυπνά μνήμες και τιμά την αξεπέραστη μορφή της.

Είναι μια σύνδεση με την ιστορία, τις ρίζες μας και τον πολιτισμό μας.

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ

ΚΕΙΜΕΝΟ-ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: ΘΕΟΦΑΝΙΑ ΠΑΠΑΘΩΜΑ

ΦΩΤΙΣΜΟΙ: ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΜΑΡΑΓΚΟΥΔΑΚΗ

ΣΚΗΝΙΚΑ: ΝΤΕΒΙΤ ΝΕΓΡΙΝ

ΚΟΣΤΟΥΜΙΑ: ΘΕΟΦΑΝΙΑ ΠΑΠΑΘΩΜΑ

ΒΟΗΘ. ΣΚΗΝΟΘ.: ΑΧΙΛΛΕΑΣ ΠΑΠΑΤΣΑΡΟΥΧΑΣ

ΠΑΙΖΟΥΝ

Στον ρόλο της Σοφίας Βέμπο, η ΘΕΟΦΑΝΙΑ ΠΑΠΑΘΩΜΑ

Στον ρόλο του Μίμη Τραϊφόρου, ο  ΒΑΣΙΛΗΣ ΤΡΑΪΦΟΡΟΣ

Στον ρόλο του Γιώργου Μπέμπου, ο ΤΑΣΟΣ ΧΡΥΣΟΠΟΥΛΟΣ

 

ΝΟΕΜΒΡΙΟΣ: ΚΑΘΕ ΚΥΡΙΑΚΗ ΚΑΙ ΤΕΤΑΡΤΗ στις 8μμ.

ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΣ: κάθε ΔΕΥΤΕΡΑ και ΤΡΙΤΗ  στις 8μμ

 

Κόστος Ομαδικού Εισιτηρίου: 15 € από 20 €

 

Ομαδικές κρατήσεις: 2106143021, 2107629898, 6946123004, 6934606151

 

ΘΕΑΤΡΟ CORONET, ΦΡΥΝΗΣ 11 ΠΑΓΚΡΑΤΙ

 

Σχολικές κρατήσεις: 2106143021  6946123004, 2107629898, 6934606151

Συνέχεια ανάγνωσης

ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ ΜΕ ΣΗΜΑΣΙΑ

Μαρτυρία γυναίκας από Μόρφου σε σουηδική εφημερίδα! Καταγγελίες για βιασμούς και ακρωτηριασμούς από τους Τούρκους

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

«Τώρα εναποθέτουμε τις ελπίδες μας στους Ρώσους. Αυτοί θα μας βοηθήσουν να διώξουμε τους Τούρκους από τα σπίτια μας στον βορρά». Με αυτά τα λόγια η Μαίρη Γκιόρσι, 21 ετών, μητέρα τριών παιδιών, ξεκινά τη μαρτυρία της στη σουηδική εφημερίδα Expressen στις 15 Φεβρουαρίου 1975, την οποία έφερε στο φως το ιστολόγιο «Υπερβόρειοι» και αναπαρήγαγε η ενημερωτική ιστοσελίδα «SigmaLive».  Όπως σημειώνεται η ίδια ζούσε για  πέντε μήνες ζει στο ελληνοκυπριακό προσφυγικό στρατόπεδο Σταυρός, στα περίχωρα της Λευκωσίας, μαζί με εκατοντάδες εκτοπισμένους.

Η Μαίρη θυμάται το καλοκαίρι όταν εγκατέλειψε τα πάντα και διέσχισε ένα δάσος που καιγόταν. Ήταν 18 βδομάδες έγκυος, με δύο μικρά παιδιά στην αγκαλιά, και είδε όσο λίγοι τι σημαίνει να χάνεις το σπίτι σου μέσα στις φλόγες και στα πυρά. .

Καταγγελίες για βιασμούς και ακρωτηριασμούς

«Φοβόμαστε τους Τούρκους, όχι  τους Τουρκοκύπριους», λέει η Μαίρη. Στο στρατόπεδο υπάρχουν πολλές γυναίκες που, σύμφωνα με μαρτυρίες, βιάστηκαν από Τούρκους. Η ίδια αναφέρει περιστατικά βίας τόσο άγρια που ξεπερνούν τη φαντασία: γυναίκες που τους έχουν κόψει τα χέρια, άλλες που φέρουν σημάδια, μισοφέγγαρα χαραγμένα στην κοιλιά. Οι αφηγήσεις αυτές έχουν προκαλέσει οργή και τρόμο ανάμεσα στους πρόσφυγες και έχουν κινητοποιήσει μεγάλες διαδηλώσεις.

Κόσμος στους δρόμους — φιλοδοξία για διεθνή στήριξη

Τουλάχιστον 235.000 πρόσφυγες κατέβηκαν στους δρόμους της Λευκωσίας σε μία συγκλονιστική διαδήλωση. Στην πλατεία Μεταξά, όπως περιγράφει η Μαίρη, οι διαδηλωτές απαίτησαν βοήθεια και αποκατάσταση· πολλοί φώναζαν ότι η Ελλάδα πρέπει να αναλάβει δράση. Ο Πρόεδρος Μακάριος εμφανίστηκε στην κινητοποίηση και επανέλαβε την απαίτηση για υπεράσπιση της ανεξαρτησίας και της εδαφικής ακεραιότητας της Κύπρου. Ο ίδιος δήλωσε αποφασισμένος να αναζητήσει διεθνή συμπαράσταση — «Ναι, στη Μόσχα και σε όλες τις άλλες πλευρές του κόσμου», είπε, αναφερόμενος σε προσπάθειες να εξασφαλιστεί βοήθεια από τη Σοβιετική Ένωση και άλλες δυνάμεις.

Η Λευκωσία διχοτομημένη

Στο μισό της πρωτεύουσας, οι Ελληνοκύπριοι περιγράφουν μία πόλη χωρισμένη. Η «πράσινη γραμμή» καθιστά τις επαφές με τους Τουρκοκύπριους πρακτικά αδύνατες· από την άλλη πλευρά, λένε, επικρατεί ασφυκτικός στρατιωτικός έλεγχος. Οι Ελληνοκύπριοι νιώθουν ότι οι γειτονικές περιοχές είναι κάτω από πλήρη επιτήρηση και αποκόπτονται από την υπόλοιπη πόλη.

Ο φόβος ενός νέου πολέμου

Η Μαίρη εκφράζει με σιγουριά τον φόβο ότι ο διαχωρισμός θα είναι μόνιμος και ότι ενδεχομένως θα ξεσπάσει ξανά πόλεμος. Πολλοί στο πλήθος μιλούσαν για στρατιωτική επέμβαση, ενώ άλλοι επιδίωκαν διεθνή στήριξη για την απομάκρυνση των Τούρκων από τον βορρά. Οι Τούρκοι δεν θα φύγουν οικειοθελώς. Κάποιος πρέπει να μας βοηθήσει». Στη διαδήλωση, πολλοί φώναξαν πως η Ελλάδα πρέπει να παρέμβει στρατιωτικά.

Συνέχεια ανάγνωσης

Ιστορία - Πολιτισμός

Οι Λαοί της Ανατολίας που Εξαφανίστηκαν

Δημοσιεύτηκε

στις

Οι Λαοί της Ανατολίας που Εξαφανίστηκαν

Έρευνα και συμπεράσματα από τον Αρντασές Γιαγουπιάν

Δημογραφική και Ιστορική Ανασύνθεση

Η Ανατολία και η Μεσοποταμία υπήρξε για χιλιετίες κοιτίδα πλουραλισμού και πολιτισμικής συνύπαρξης. Από τα οροπέδια της Αρμενίας έως τα παράλια του Αιγαίου και τις κοιλάδες της Μεσοποταμίας, η συνύπαρξη Αρμενίων, Ελλήνων και Ασσυρίων αποτέλεσε θεμέλιο του ανατολικού χριστιανισμού και της ευρύτερης πολιτιστικής ακτινοβολίας της περιοχής.

Η έλευση της οθωμανικής κυριαρχίας και αργότερα του τουρκικού εθνικισμού μετέβαλαν ριζικά αυτήν τη δημογραφική πραγματικότητα. Από τα μέσα του 15ου(σχεδόν με την ανακάλυψη της Αμερικής) έως τις πρώτες δεκαετίες του 20ού αιώνα ακόμα και μέχρι πρόσφατα, οι πολιτικές εξόντωσης, εκτοπισμού και αφομοίωσης εξάλειψαν σχεδόν ολοκληρωτικά τις αυτόχθονες χριστιανικές κοινότητες.

Αρμένιοι: Εξόντωση μιας πατρίδας

Στις αρχές του 20ού αιώνα, ο αρμενικός πληθυσμός της Δυτικής Αρμενίας και της Κιλικίας αριθμούσε περίπου 4,5 έως 5 εκατομμύρια ψυχές (βλ. R. Hovannisian, The Armenian People from Ancient to Modern Times, 1997), ενώ οι εκτιμήσεις για τον μεσαιωνικό αρμενικό πληθυσμό που βασίζονται κυρίως σε φορολογικά αρχεία, χρονικά της εποχής και πριν την εισβολή των Μογγόλων υπολογίζεται σε 4-5 εκατομύρια.
Κατά τη διάρκεια της Γενοκτονίας του 1915–1923, πάνω από 1,5 εκατομμύριο Αρμένιοι εξοντώθηκαν, ενώ εκατοντάδες χιλιάδες γυναίκες και παιδιά εξισλαμίστηκαν και ενσωματώθηκαν βίαια στον υπό διαμόρφωση τουρκικό εθνικό κορμό.
Αλλά δεν ήταν μόνο η Γενοκτονία:
Τον 13ο – 15ο Αιώνα με την πτώση του Βασιλείου της Κιλικίας(1375) είχαμε χιλιάδες θύματα, εξισλαμίσεις και καταστροφές αρμενικών πόλεων από τους σελτζούκους τούρκους.

Από το 1514-1517 έχουμε αναφορές για σφαγές 20.000 Αρμενίων και πυρπολήσεις σπιτιών σε αρμενικά χωριά κοντά στο Βάν και το Ερζερούμ κατά την εκστρατεία του Σουλειμάν του μεγαλοπρεπούς.

Από το 1603-1618 έχουμε σφαγές 20.000-30.000 Αρμενίων και εκτοπισμούς στο Ναχιτσεβάν και στη Νέα Τζουλφά.

Από το 1650-1750 έχουμε τοπικές σφαγές και φορολογικές εκστρατείες κατά αρμενικών χωριών γύρω από το Βάν, το Ερζερούμ και το Μπιτλίς.

Από το 1771-1780 οθωμανικά στρατεύματα εξοντώνουν πάνω από 10.000 Αρμενίους ύποπτους «φιλορωσισμού» στο Κάρς στο Ερζερούμ και στο Βαγαρσαπάτ (σημερινό Ετσμιατζίν).

Από το 1822-1829 στη διάρκεια του Ρωσοτουρκικού πολέμου έχουμε μαζικές σφαγές 25.000-30.000 Αρμενίων, εκτοπισμούς και καταστροφή αρμενικών χωριών στο Βαν, το Ερζερούμ και το Κάρς.

Από το 1850-1860 έχουμε 10.000 νεκρούς σε τοπικές σφαγές και εξισλαμίσεις από Κούρδους φυλάρχους με την ανοχή των Οθωμανών στο Μπιτλίς το Μούς και το Χαρπούτ.

Από το 1877-1878 έχουμε πάνω από 25.000 Αρμενίους νεκρούς στο νέο Ρωσοτουρκικό πόλεμο με δεκάδες καμένα χωριά.

Από το 1880-1881 οργανωμένες επιθέσεις των Οθωμανών στο Σασούν με πάνω από 5.000 Αρμενίους νεκρούς.

Από το 1894-1896 σφαγές 200.000-300.000 Αρμενίων από τον Σουλτάνο Αμπτούλ Χαμίτ Β’ με την βοήθεια του στρατού και μουσουλμανικών όχλων στις πόλεις Σασούν, Μπιτλίς, Ερζερούμ, Βάν, Σεβάστεια, Τραπεζούντα, Ντιγιαρμπακίρ.

Το 1896 μετά τη κατάληψη της Οθωμανικής τράπεζας από 26 Αρμενίους που ήθελαν την διεθνή αναγνώριση του Αρμενικού ζητήματος και την ειρηνική διαδήλωση Αρμενίων στις 26 Αυγούστου 1896, που ζητούσαν εφαρμογή μεταρρυθμίσεων, 10.000 Αρμένιοι σφαγιάστηκαν στους δρόμους της Κωνσταντινούπολης από τον τουρκικό όχλο και την αστυνομία. Η Σφαγή της Κωνσταντινούπολης (1896) και η Σφαγή των Χανίων (1896) δεν είναι δύο άσχετα γεγονότα, αλλά δύο κρίκοι της ίδιας αλυσίδας οθωμανικής πολιτικής. Πιεσμένη από τις αρμενικές εξεγέρσεις και τη διεθνή καταδίκη των γεγονότων αλλά χωρίς καμία στρατιωτική παρέμβαση από την Αγγλία και την Γαλλία, η Οθωμανική αυτοκρατορία με τον Σουλτάνο Αμπντούλ Χαμίτ μετέφερε το επίκεντρο της κρίσης προς την Ελλάδα και την Κρήτη για να αποφορτίσει την εσωτερική και διεθνή πίεση.

Το 1904 εκστρατεία «τιμωρίας» από οθωμανικά στρατεύματα και νέα σφαγή Αρμενίων χωρικών στο Σασούν με 10.000 θύματα.

Το 1909 η πρώτη μεγάλη σφαγή των Νεότουρκων, προοίμιο της Γενοκτονίας του 1915 στα Άδανα με 20.000-30.000 θύματα.

Το 1912-1914 στοχευμένες εκκαθαρίσεις Αρμενίων με πρόσχημα στρατιωτικές επιχειρήσεις στην Ανατολική Ανατολία με 10.000 θύματα.

Το 1915 η Γενοκτονία των Αρμενίων με πάνω από 1.500.000 θύματα

Το 1922 15.000–20.000 Αρμένιοι σφαγιάστηκαν μέσα σε λίγες μέρες. Οι περισσότεροι από όσους απέμειναν εκτοπίστηκαν ή πνίγηκαν προσπαθώντας να διασωθούν.Πριν την καταστροφή, στη Σμύρνη ζούσαν περίπου 25.000–30.000 Αρμένιοι.

Το 1955 στα Σεπτεμβριανά οι Αρμένιοι δεν έμειναν αλώβητοι. Η αρμενική συνοικία στα Ταταύλα, όπου ζούσαν Αρμένιοι και Έλληνες, λεηλατήθηκε και πυρπολήθηκε.Η εκκλησία του Αγίου Στέφανου (Սուրբ Ստեփանոս) δέχτηκε επίθεση, τα αρχεία αναφέρουν καταστροφή εικόνων και αρχειοθηκών. Περίπου 30 αρμενικά καταστήματα και αρμενικά σπίτια καταστράφηκαν.Τουλάχιστον 3–5 Αρμένιοι πολίτες δολοφονήθηκαν (σύμφωνα με τον ιστορικό Dilek Güven και αρμενικές ενοριακές πηγές).

Το 1988-2023 στο Αρτσάχ(Ναγκόρνο-Καραμπάχ) Κατά την διάρκεια αυτών των χρόνων με τους 2 πολέμους στο Αρτσάχ, πάνω από 13.000 Αρμένιοι έχασαν την ζωή τους, και πάνω από 120.000 Αρμένιοι του Αρτσάχ αναγκάστηκαν να πάρουν τον δρόμο της προσφυγιάς μετά την εθνοκάθαρση που έκαναν οι Αζέροι. Το Αρτσάχ υπήρξε συνέχεια της αρμενικής ιστορικής παρουσίας στη νότια Καύκασο. Μετά τον πόλεμο του 2020 και κυρίως το 2023, η στρατιωτική πίεση του Αζερμπαϊτζάν σε συνεργασία με την Τουρκία οδήγησε σε μαζική εκδίωξη του πληθυσμού (120.000 Αρμένιοι), καταστροφή υποδομών και διάλυση του κράτους. Αν δεν είχαν προηγηθεί οι γενοκτονίες, το Αρτσάχ δεν θα ήταν απομονωμένη περιοχή αλλά τμήμα ενιαίου αρμενικού κράτους.
Σύμφωνα με δημογραφικές προσομοιώσεις (A. N. Movsesian, Demography and Memory, 2018):

Σενάριο 1o. Σήμερα, αν ο αρμενικός λαός εκτιμάται ότι αριθμεί περίπου 9 με 10 εκατομμύρια παγκοσμίως και δεν είχαν συμβεί οι εκτοπισμοί και οι αφομοιώσεις και η αύξηση του πληθυσμού ήταν 1% ετησίως οι δημογραφικές μελέτες εκτιμούν ότι ο σημερινός Αρμενικός πληθυσμός θα ήταν μεταξύ 15 και 20 εκατομυρίων.

Σενάριο 2ο. Ενώ αν ο αρμενικός λαός εκτιμάται ότι αριθμεί σήμερα 11 έως 12 εκατομμύρια παγκοσμίως και δεν είχαν συμβεί οι σφαγές, οι εκτοπισμοί και οι αφομοιώσεις και η αύξηση του πληθυσμού ήταν φυσιολογική, κατά 1,3–1,5% ετησίως (ρυθμός ανάλογος με της Δυτικής Ευρώπης) οι Αρμένιοι θα έφταναν πιθανότατα τα 25 έως 30 εκατομμύρια, με ένα σημαντικό ποσοστό εγκατεστημένο στις ιστορικές τους πατρίδες στη Δυτική Αρμενία.
(Οι αυξήσεις των πληθυσμών είναι ιστορικά υποθετικές και εξαρτώνται από πολλούς παράγοντες)
Η απώλεια δεν είναι μόνο αριθμητική, είναι απώλεια μιας ολόκληρης γεωγραφίας, πολιτισμού και ιστορικής συνέχειας που διαμόρφωνε την καρδιά της Ανατολίας.


Έλληνες: Ο αφανισμός της Ανατολής

Ο ελληνισμός της Μικράς Ασίας, του Πόντου και της Ανατολικής Θράκης αποτελούσε έναν από τους αρχαιότερους και πολυπληθέστερους πληθυσμούς της περιοχής.
Από την Κωνσταντινούπολη και τη Σμύρνη έως την Καππαδοκία, υπολογίζεται ότι ζούσαν περισσότεροι από 4-5 εκατομμύρια Έλληνες στα μέσα του 15ου αιώνα (R. Clogg, A Concise History of Greece, 1992), ενώ ακόμα και στις αρχές του 20ού αιώνα εκατομμύρια διατηρούσαν ισχυρή παρουσία σε πόλεις και παράλια.

Οι διωγμοί του 1914–1923, οι σφαγές του Πόντου και της Ιωνίας, καθώς και η αναγκαστική “ανταλλαγή πληθυσμών” μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας (1923), οδήγησαν στην εξόντωση ή τον εκτοπισμό περισσότερων από 2,5 εκατομμυρίων Ελλήνων της Ανατολής. Ένα μέρος τους, κυρίως γυναικόπαιδα, εξισλαμίστηκαν και απορροφήθηκαν στην τουρκική κοινωνία. Για να τα δούμε όμως πιο αναλυτικά:

Το 1354-1453 Δεκάδες χιλιάδες θύματα από τις βίαιες μετακινήσεις, εξανδραποδισμούς και εξισλαμισμούς στη Θράκη, στη Μικρά Ασία και στην Κωνσταντινούπολη.

Το 1453 σφαγή ~40.000 άμαχου πληθυσμού μετά την πτώση της Κωνσταντινούπολης και την λεηλασία επί 3 ημέρες.

Το 1460-1479 εξόντωση ελληνικών πληθυσμών που αντιστάθηκαν, με ~30.000 θύματα στον Μοριά την Ήπειρο και την Εύβοια.

Το 1565-1733 κατά τον πόλεμο των Οθωμανών με τους Ενετούς πάνω από 50.000 σφαγές και εκτελέσεις Ελλήνων Χριστιανών στα νησιά του Αιγαίου και ιδίως στην Λευκωσία(1570) και στην Κρήτη (1645-1669).

Το 1550-1571 πάνω από 20.000 σφαγιάστηκαν, γυναίκες και παιδιά πουλήθηκαν ως δούλοι κατά την κατάκτηση της Κύπρου από τους Οθωμανούς.

Το 1770 Οθωμανικά στρατεύματα και Τουρκαλβανοί εξοντώνουν πάνω από 20.000 Έλληνες κατά τα Ορλωφικά στην Πελοπόννησο (Μάνη, Τρίπολη, Μυστρά).

Το 1821-1829 μαζικές σφαγές Ελλήνων κατά την Επανάσταση του 1821 με πάνω από 300.000 νεκρούς (Σφαγή της Χίου το 1822, ~42.000 νεκροί, Κωνσταντινούπολη, σφαγή των Ψαρών το 1824 με 15.000 νεκρούς).

Το 1866 στην Κρήτη με πάνω από 1.000 νεκρούς με βίαιη καταστολή της επανάστασης και των αμάχων με το ολοκαύτωμα της Μονής Αρκαδίου.

Το 1896-1897 200-300 νεκροί στα Χανιά με σφαγές και λεηλασίες παράλληλα με τις σφαγές Αρμενίων, ως αντιπερισπασμός του Σουλτάνου Χαμίτ.

Το 1909 στα Άδανα πάνω από 1.000 Έλληνες σφαγιάστηκαν.

Το 1914-1923 κατά την Γενοκτονία των Ελλήνων της Ανατολής (Πόντος, Ιωνία, Καππαδοκία, Θράκη) πάνω από 700.000 Έλληνες σφαγιάστηκαν και εκτοπίστηκαν με πορείες θανάτου, εκτελέσεις, τάγματα εργασίας, κάψιμο της Σμύρνης. Ανάμεσα τους και οι 353.000 Έλληνες του Πόντου (Αμισός, Κερασούντα, Τραπεζούντα).

Το 1922 στο ολοκαύτωμα της Σμύρνης πάνω από 100.000 Έλληνες σφαγιάστηκαν από τις κεμαλικές δυνάμεις με την πυρπόληση ελληνικών συνοικιών.

Το 1955 στην Κωνσταντινούπολη με τα Σεπτεμβριανά είχαμε 30 νεκρούς και 5.000 ελληνικά καταστήματα, 70 εκκλησίες και οικίες σε Πέρα, Ταταύλα, Γαλατά, Μπεσίκτας κ.ά. κατεστραμμένα.

Το 1974 στην Κύπρο είχαμε 4.000-6.000 νεκρούς. Η εισβολή του 1974 προκάλεσε: 200.000 εκτοπισμένους Ελληνοκύπριους, 1.619 αγνοούμενους, και μαζικούς εποικισμούς στο κατεχόμενο βόρειο τμήμα. Η Κύπρος αποτελεί σύγχρονη συνέχεια της ίδιας πολιτικής εκρίζωσης που εφαρμόστηκε στη Μικρά Ασία έναν αιώνα πριν.

Σενάριο 1ο. Αν δεν είχαν συμβεί αυτές οι γενοκτονίες και η μαζική έξοδος και η υποθετική αύξηση του πληθυσμού ήταν φυσιολογική, κατά 1,3–1,5% ετησίως (ρυθμός ανάλογος με της Δυτικής Ευρώπης) ο ελληνισμός θα αριθμούσε σήμερα 80 έως 100 εκατομμύρια ανθρώπους, καθιστώντας τη Μικρά Ασία χώρο με καθαρή ελληνική πλειοψηφία.

Σενάριο 2ο. Αν δεν είχαν συμβεί αυτές οι γενοκτονίες και η μαζική έξοδος και η υποθετική αύξηση του πληθυσμού ήταν 1% για την περίοδο 1450-1900 και 1,3 για την περίοδο από 1900-2025 , ο ελληνισμός θα αριθμούσε σήμερα 15-17 εκατομμύρια ανθρώπους.
(Οι αυξήσεις των πληθυσμών είναι ιστορικά υποθετικές και εξαρτώνται από πολλούς παράγοντες)

Η σημερινή πληθυσμιακή πραγματικότητα, με περίπου 13 εκατομμύρια Έλληνες σε όλο τον κόσμο, αποτυπώνει το μέγεθος της ιστορικής απώλειας.

Ασσύριοι: Το ξεχασμένο Sayfo

Οι Ασσύριοι, ένας από τους αρχαιότερους λαούς της Μεσοποταμίας, αποτελούσαν στα τέλη του 19ου αιώνα μια ακμάζουσα κοινότητα περίπου 350 έως 400 χιλιάδων ανθρώπων στην ανατολική Ανατολία.

Κατά τα έτη 1915–1918, η οθωμανική αυτοκρατορία εξαπέλυσε το λεγόμενο Sayfo ( στα Αραμαϊκά σημαίνει «σπαθί», και η χρήση της αναφέρεται σαν ένα πολιτισμικό και ιστορικό σύμβολο, που κρατά ζωντανή τη μνήμη της γενοκτονίας των Ασσυρίων μέσα στις κοινότητές τους), τη Γενοκτονία των Ασσυρίων.
Περισσότεροι από 250 έως 300 χιλιάδες εξοντώθηκαν, ενώ δεκάδες χιλιάδες άλλοι εξαναγκάστηκαν να εξισλαμιστούν ή να εγκαταλείψουν τα εδάφη τους.

Σήμερα, οι Ασσύριοι αριθμούν περίπου 200 με 250 χιλιάδες. Αν δεν είχαν υποστεί τη Γενοκτονία, ο πληθυσμός τους θα ξεπερνούσε το 1 εκατομμύριο, με παρουσία από τη λίμνη Βαν έως τη Νινευή.

Οι Χριστιανοί των Βαλκανίων

Οι Βαλκανικοί πληθυσμοί (ιδίως Σέρβοι και Βούλγαροι) υπέστησαν επίσης εκτεταμένες σφαγές, διωγμούς και εξισλαμισμούς κατά την οθωμανική περίοδο.

Παρότι οι απώλειές τους δεν υπήρξαν τόσο καθολικές όσο των Αρμενίων και των Ελλήνων, αποτέλεσαν ένα κρίσιμο κομμάτι της ευρύτερης πολιτικής εκκαθάρισης που στόχευε στην αποχριστιανοποίηση της περιοχής.

Οι εκτιμήσεις κάνουν λόγο για εκατοντάδες χιλιάδες θυμάτων και μακροχρόνιες πληγές στην εθνοθρησκευτική σύνθεση των περιοχών αυτών.

Η Τουρκική Δημογραφική Μεταμόρφωση

Η Τουρκία του 16ου αιώνα αριθμούσε περίπου 3 έως 4 εκατομμύρια Οθωμανούς Μουσουλμάνους (McCarthy, Population of the Ottoman Empire and Turkey, 1500–1927).

Σήμερα ο πληθυσμός της ξεπερνά τα 88 εκατομμύρια.

Η ραγδαία αυτή αύξηση δεν είναι μόνο αποτέλεσμα φυσικής αναπαραγωγής, αλλά και της συστηματικής ενσωμάτωσης και αφομοίωσης μη τουρκικών πληθυσμών.

Εκατοντάδες χιλιάδες Αρμένιοι, Έλληνες και Ασσυροί, ιδίως γυναίκες και παιδιά, αναγκάστηκαν να υιοθετήσουν τουρκική ταυτότητα και ισλαμική πίστη, συμβάλλοντας έτσι στη δημογραφική «άνθηση» του κεμαλικού κράτους.

Υπολογίζεται ότι το 10–15% του σημερινού πληθυσμού της Τουρκίας έχει μη τουρκική, χριστιανική ή μικτή καταγωγή, και αυτό δεν είναι απλώς υπόθεση. Στηρίζεται σε συνδυασμό ιστορικών, δημογραφικών και γενετικών δεδομένων που έχουν προκύψει τις τελευταίες δεκαετίες, και είναι ένα γεγονός που εξηγεί σε βάθος την εσωτερική εθνοτική πολυπλοκότητα της χώρας (O. Sancar, Hidden Armenians: Identity and Memory in Turkey, 2015).

Συνολική Εκτίμηση

Αν δεν είχαν πραγματοποιηθεί οι γενοκτονίες, οι εκτοπισμοί και οι αφομοιώσεις, η σημερινή Ανατολία και η ευρύτερη περιοχή της Μεσοποταμίας θα παρουσίαζαν ριζικά διαφορετική δημογραφική και γεωπολιτική εικόνα. Η τουρκική πλειοψηφία θα ήταν μειοψηφία, και η περιοχή θα διατηρούσε τον ιστορικό πολυπολιτισμικό της χαρακτήρα, με κυρίαρχη την παρουσία των χριστιανικών εθνών της Ανατολής.
Οι γενοκτονίες και οι εκτοπισμοί των χριστιανικών πληθυσμών της Ανατολίας δεν αποτελούν παρελθόν, αλλά καθοριστικό στοιχείο του παρόντος. Η αποκατάσταση της ιστορικής αλήθειας δεν είναι μόνο ηθική υποχρέωση. Είναι προϋπόθεση για μια δίκαιη και σταθερή τάξη στον Καύκασο, στη Μικρά Ασία και στη Μεσόγειο.

“Η χειραψία χωρίς αλήθεια δεν είναι πράξη ειρήνης, είναι τελετουργία λήθης”

Η Ελλάδα και η Αρμενία, δύο έθνη που σήκωσαν στους ώμους τους το βάρος της γενοκτονίας, φαίνεται σήμερα να κινούνται προς μια “νέα εποχή” σχέσεων με την Τουρκία η πρώτη και με την Τουρκία και το Αζερμπαϊτζάν η δεύτερη, χωρίς να έχουν προηγουμένως απαιτήσει το αυτονόητο. Την αποκατάσταση της ιστορικής αλήθειας. Η Τουρκία δεν έχει ποτέ αναγνωρίσει τα εγκλήματα που συγκλόνισαν τη Μικρά Ασία και τον Καύκασο στις αρχές του 20ού αιώνα.

Η γενοκτονία των Αρμενίων, των Ελλήνων του Πόντου και της Ιωνίας, και των Ασσυρίων, παραμένει απαγορευμένος λόγος στην τουρκική δημόσια σφαίρα.

Οι θύτες όχι μόνο δεν τιμωρήθηκαν, αλλά αποτέλεσαν το θεμέλιο της τουρκικής κρατικής ταυτότητας.

Η σύγχρονη Τουρκία οικοδομήθηκε πάνω στη σιωπή των νεκρών, στην αρπαγή περιουσιών και στη διαγραφή πολιτισμών.

Όταν λοιπόν η Αθήνα και το Γερεβάν τείνουν χείρα φιλίας, χωρίς να έχουν προηγουμένως θέσει θέμα ιστορικής δικαίωσης, το μήνυμα είναι σαφές: “η λήθη θεωρείται αποδεκτή, η αλήθεια θεωρείται εμπόδιο”

Η Ελλάδα επιδιώκει “θετική ατζέντα” με την Άγκυρα, αποσιωπώντας πλήρως την ιστορική μνήμη των γεγονότων και της Κύπρου.

Η Αρμενία του Πασινιάν, με το επιχείρημα της “ειρήνης στον Νότιο Καύκασο”, προσπαθεί να εξομαλύνει τις σχέσεις με Τουρκία ενώ αυτή δεν έχει αναγνωρίσει την Γενοκτονία, και με το Αζερμπαϊτζάν ενώ το Αρτσάχ έχει ήδη αδειάσει από τον αρμενικό του πληθυσμό.

“Η χειραψία χωρίς αλήθεια δεν είναι πράξη ειρήνης, είναι τελετουργία λήθης.”

Δεν χρειάζονται άλλες ευκαιρίες “επαναπροσέγγισης”, χρειάζεται να λογοδοτήσουν, τουλάχιστον στην ιστορική συνείδηση των λαών που πλήγωσαν.

Η Ελλάδα και η Αρμενία δεν επιδιώκουν σύγκρουση
οφείλουν όμως να επιδιώξουν δικαίωση.

Γιατί χωρίς δικαίωση, η ειρήνη δεν είναι παρά μια ανακωχή με το ψέμα.

Συνέχεια ανάγνωσης

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Γενικά θέματα30 λεπτά πριν

Σύλληψη Γερμανοπολωνού για προτροπές σε επιθέσεις εναντίον πολιτικών – Στη λίστα Σολτς και Μέρκελ

Σε μια υπόθεση με έντονη πολιτική και κοινωνική διάσταση, η Ομοσπονδιακή Εισαγγελία της Γερμανίας διέταξε τη σύλληψη ενός Γερμανοπολωνού άνδρα,...

Αναλύσεις59 λεπτά πριν

Ναι στη συμμαχία Όχι στην αυταπάτη! Η φιλία του Ισραήλ με τις ΗΠΑ δεν θολώνει τις κόκκινες γραμμές για Τουρκία

Το Ισραήλ δεν μπορεί να είναι «λογικό» απέναντι σε μια δύναμη που χρηματοδοτεί τους εχθρούς του. Η συνεργασία με την...

ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ ΜΕ ΣΗΜΑΣΙΑ1 ώρα πριν

Έκθεση Κομισιόν: Η Κύπρος είναι χώρα υπό μεταναστευτική πίεση

Η Κομισιόν αναγνωρίζει την Κύπρο ως ένα από τα τέσσερα κράτη – μέλη της ΕΕ που αντιμετωπίζουν μεταναστευτική πίεση, μαζί...

Αναλύσεις2 ώρες πριν

«Επικείμενος πυρηνικός Αρμαγεδδών ή φρενήρης επίδειξη ισχύος;»

Ο κινεζικός δράκος προστίθεται στην εξίσωση, θερμαίνοντας την ανάσα του.

Αναλύσεις3 ώρες πριν

Αν η Πρέσβης Γκιλφόιλ αγαπά τον Πρόεδρο Τραμπ, ας ακούσει τον ελληνικό λαό και όχι τους λαοπλάνους ψευδοκυβερνήτες του

Διότι αυτοί, σε αντίθεση με τον Αμερικανό Πρόεδρο, έχουν αποδείξει ότι ούτε αγαπούν τον τόπο τους, ούτε τον λαό του,...

Δημοφιλή