Ακολουθήστε μας

Γενικά θέματα

Οι κοινές δηλώσεις Κοτζιά και Λαβρόφ μετά τη συνάντησή τους στη Μόσχα

Δημοσιεύτηκε

στις

Κοινές δηλώσεις Υπουργού Εξωτερικών Ν. Κοτζιά και Υπουργού Εξωτερικών της Ρωσικής Ομοσπονδίας Σεργκέι Λαβρώβ  (Μόσχα, 11.02.2015)

Ο Υπουργός Εξωτερικών,
Νίκος Κοτζιάς και ο Υπουργός Εξωτερικών της Ρωσικής Ομοσπονδίας Σεργκέι Λαβρώβ
προέβησαν στις ακόλουθες δηλώσεις προς τον Τύπο, μετά το πέρας της συνάντησης
τους, σήμερα, στη Μόσχα.
Σ. ΛΑΒΡΩΦ: Αξιότιμοι
κυρίες και κύριοι, με τον Έλληνα ομόλογό μου είχαμε πολύ καλές συζητήσεις και
μιλήσαμε ειλικρινά και ουσιαστικά για θέματα της διμερούς μας ημερήσιας
διάταξης. Η νέα Ελληνική Κυβέρνηση επιβεβαίωσε όχι μόνο τη συνέχεια στις
σχέσεις μας, αλλά και την επιθυμία ανάπτυξής τους με πιο γρήγορους ρυθμούς.
Είμαστε έτοιμοι ως προς αυτό.

Επισημάναμε ότι οι θεμελιώδεις συμφωνίες,
που επιτεύχθηκαν κατά την διάρκεια της πρόσφατης τηλεφωνικής επικοινωνίας
μεταξύ του Ρώσου Προέδρου Vladimir Putin και του Πρωθυπουργού
της Ελληνικής Δημοκρατίας Αλέξη Τσίπρα, μας δίνουν σοβαρές κατευθυντήριες
γραμμές, ιδίως σε εμπορικά και οικονομικά ζητήματα. Λαμβάνοντας υπόψη τις
εκλογές που διεξήχθησαν στην Ελλάδα, συμφωνήσαμε το συντομότερο δυνατό να
αναπροσαρμοστεί η Μεικτή Διακυβερνητική Επιτροπή, να διεξαχθεί συνάντηση των
συμπροέδρων της και στο άμεσο μέλλον, χωρίς καθυστέρηση, να αρχίσει η
προετοιμασία των συνεδριάσεων της ολομέλειας.
Συζητήσαμε για τη διμερή συνεργασία στον
τομέα της ενέργειας, λαμβάνοντας υπόψη το ενδιαφέρον που επέδειξε η ελληνική
Κυβέρνηση προς τα σχέδια κατασκευής ενός αγωγού φυσικού αερίου από τη Ρωσία
προς την Τουρκία και τα ελληνικά σύνορα. Πιστεύουμε ότι το σχέδιο αυτό έχει
πολύ καλές προοπτικές.
Δώσαμε μεγάλη προσοχή στην περαιτέρω
εμβάθυνση των πολιτιστικών και ανθρωπιστικών μας δεσμών. Το 2016 θα είναι το
Έτος της Ελλάδας στη Ρωσία και το Έτος της Ρωσίας στην Ελλάδα. Συμφωνήσαμε στον
σχεδιασμό ενός πλούσιου προγράμματος εκδηλώσεων. Υπάρχει ήδη ένας διμερής
μηχανισμός, ο οποίος ασχολείται με την προετοιμασία αυτών των σημαντικών
γεγονότων, τα οποία, είμαι σίγουρος, για ακόμη μία φορά θα υπογραμμίσουν τις
αιώνιες παραδόσεις φιλίας και συνεργασίας μεταξύ των λαών μας και την
πνευματική εγγύτητά τους. Σε αυτό το πλαίσιο θα επισημάνω ότι το 2016 θα
υπάρχει και μία άλλη σημαντική επέτειος, τα 1.000 χρόνια παρουσίας του ρωσικού
μοναχισμού στο Άγιο Όρος – σχεδιάζεται επίσης η διεξαγωγή εκδηλώσεων μνήμης.
Μαζί με τους Έλληνες φίλους μας παραδοσιακά και ιερά διατηρούμε τη μνήμη των
ηρώων και των θυμάτων του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου. Στους επετειακούς εορτασμούς
στη Μόσχα για την ημέρα νίκης παραδοσιακά είναι παρόντες Έλληνες ηγέτες.
Ελπίζουμε ότι αυτό θα συμβεί και αυτή τη φορά και ο Πρωθυπουργός της Ελλάδας
Αλέξης Τσίπρας θα συμμετάσχει στον εορτασμό της 9ης Μαΐου, στην
Κόκκινη Πλατεία στη Μόσχα.
Συζητήσαμε επίκαιρα διεθνή και περιφερειακά
θέματα, μιλήσαμε επίσης για την κατάσταση στην Ουκρανία. Σύμφωνα με την κοινή
μας άποψη, δεν μπορεί να υπάρξει στρατιωτική λύση, αλλά ένας άμεσος διάλογος
μεταξύ των αρχών του Κιέβου και του νοτιοανατολικού τμήματος. Και θα πρέπει να
υπερασπιστούμε τα δικαιώματα των ανθρώπων που κατοικούν στην Ουκρανία.
Ο κ. Υπουργός υπενθύμισε την ελληνική
παρουσία, κυρίως στην περιοχή της Μαριούπολης και γενικότερα στην Ουκρανία.
Πρέπει να υπάρχει η βεβαιότητα, ότι η διαδικασία στην Ουκρανία θα ολοκληρωθεί
με πολιτικό τρόπο, ο οποίος θα λαμβάνει υπόψη τα ενδιαφέροντα των ίδιων των
Ουκρανών. Βεβαίως αυτό μπορεί να επιτευχθεί στο πλαίσιο μεταρρύθμισης, για την
οποία από καιρού έχουμε συμφωνήσει, αλλά καθυστερεί.
Συζητήσαμε τις σχέσεις μεταξύ Ρωσίας και
Ευρωπαϊκής Ένωσης, εκτιμούμε την εποικοδομητική στάση που διατηρεί η Ελλάδα σε
αυτές τις διαδικασίες. Τάσσομαι υπέρ της στρατηγικής μας συνεργασίας, δίχως
προσπάθειες πολιτικοποίησης και ιδεολογικοποίησης ή της θυσίας υπέρ
γεωπολιτικών φιλοδοξιών τρίτων χωρών.
Επιμείναμε στον στόχο μας για την προώθηση
της ιδέας ενός κοινού οικονομικού και ανθρωπιστικού χώρου από τον Ατλαντικό
μέχρι τον Ειρηνικό, με την υποστήριξη της ισότιμης και αδιαίρετης ασφάλειας σε
αυτή την περιοχή.
Για τη διευθέτηση του Κυπριακού εμείς, η
ρωσική πλευρά, επιβεβαιώσαμε την υποστήριξή μας στις προσπάθειες εφαρμογής των
σχετικών αποφάσεων του ΣΑ του ΟΗΕ και στην εφαρμογή των συμφωνιών, οι οποίες
είχαν επιτευχθεί νωρίτερα μεταξύ των κυπριακών κοινοτήτων. Και, βεβαίως, την
τελική απόφαση πρέπει να τη λάβουν μόνο αυτές και όλοι οι εξωτερικοί παίκτες θα
πρέπει να τους βοηθούν να συμφωνήσουν, βάσει των αμοιβαίων συμφερόντων.
Εμάς και την ελληνική πλευρά μας ανησυχεί η
τύχη του χριστιανικού πληθυσμού της Μέσης Ανατολής και της Βορείου Αφρικής. Θα
προωθήσουμε δράσεις, οι οποίες θα επιτρέψουν τη μεγαλύτερη προσοχή της
παγκόσμιας κοινωνίας στο ζήτημα του διωγμού τους, δράσεις, οι οποίες θα επιτρέψουν
τη διακοπή της φυγής των χριστιανών από τις χώρες που ζουν εδώ και χιλιάδες
χρόνια, καθώς και θα προβούμε σε ανάλογες ενέργειες, μεταξύ άλλων, και στο
πλαίσιο του ΟΑΣΕ.
Αυτά ήταν, εν συντομία, τα θέματα συζήτησής
μας. Θεωρώ, ότι είχαμε μια χρήσιμη συνάντηση και εξασφαλίσαμε τη συνέχιση της
συνεργασίας σε επίπεδο Υπουργείων Εξωτερικών της Ρωσίας και της Ελλάδας.
Ευχαριστώ τον ομόλογό μου και του δίνω το
λόγο.
Ν. ΚΟΤΖΙΑΣ: Καλημέρα σας
και ευχαριστώ που ήλθατε. Ευχαριστώ τον Υπουργό, τον κ. Λαβρώφ, που
ανταποκρίθηκε άμεσα στο αίτημά μας να έλθουμε σήμερα, σε υλοποίηση της
πρόσκλησης που είχα εδώ και μερικές ημέρες. Ευχαριστώ, επίσης, για την
ουσιαστική και παραγωγική συζήτηση που είχαμε και ελπίζω να υπάρξει μία
ουσιαστική συμφωνία, που να επαναφέρει την ειρήνη και τη σταθερότητα στην
Ουκρανία.
Αυτό που δήλωσα στον κ. Υπουργό Εξωτερικών
της Ρωσικής Ομοσπονδίας είναι ότι εμείς έχουμε μια αρχή στην αντιμετώπιση της
Ρωσίας, την αρχή ότι η Ευρώπη και εμείς θα πρέπει πάντα να δείχνουμε σεβασμό σε
μια μεγάλη δύναμη, που μπορεί και πάντα έπαιξε, όταν ήταν δυνατό, έναν ειρηνικό
ρόλο στην Ευρώπη. Πιστεύουμε βαθύτατα ως Ελληνική Κυβέρνηση ότι η λύση της
μεγάλης κρίσης της Ουκρανίας βρίσκεται στη διπλωματία, εξάλλου οι Υπουργοί
Εξωτερικών πιστεύουν ότι η διπλωματία είναι πιο σημαντική από κάθε τι άλλο –αν
και το επάγγελμά τους είναι σημαντικό– και δεν θέλουμε να υπάρξουν σκέψεις ή
ψευδαισθήσεις ότι μπορεί σε μία σύγκρουση όπως της Ουκρανίας να υπάρξουν
στρατιωτικές λύσεις.
Εάν προσπαθήσει κανείς να αυξήσει την ένταση
στην Ουκρανία, τα αποτελέσματα θα είναι κάθε άλλο παρά τα επιδιωκόμενα. Στο
πλαίσιο της διπλωματικής αντιμετώπισης της κρίσης ενημερώσαμε τον Υπουργό για
τα μεγάλα προβλήματα που έχει η ελληνική κοινότητα στη Μαριούπολη και στα γύρω
χωριά, για τα μέτρα που έχει λάβει η Ελληνική Κυβέρνηση, προκειμένου να
διασφαλίσει τη ροή φαρμάκων και τροφίμων, και την παράκληση να ληφθούν όλα τα
μέτρα ώστε να προστατευθεί σε αυτές τις μάχες που γίνονται στη γύρω περιοχή.
Η Ελληνική Κυβέρνηση έχει μια μεγάλη
ανησυχία, ότι υπάρχουν πολλές εστίες συγκρούσεων στην περιοχή γύρω από την
Ελλάδα, οι οποίες μπορούν να αποσταθεροποιήσουν συνολικά την Ευρώπη. Υπάρχει η
κρίση της Ουκρανίας, ως μία κορυφή ενός τριγώνου, υπάρχει η κρίση στη Λιβύη,
που είναι η άλλη πλευρά ενός τριγώνου, και υπάρχει η μεγάλη κρίση στη Μέση
Ανατολή, το τρίτο σημείου του τριγώνου αποσταθεροποίησης. Θα πρέπει όλοι να
συμβάλουμε, ώστε αυτό που κάνει η Ελλάδα, που προσπαθεί να στείλει κύματα
σταθεροποίησης στις έξω πλευρές του τριγώνου, να επιβληθεί σε αυτούς που θέλουν
να αποσταθεροποιήσουν όλο το τρίγωνο της Ανατολικής Μεσογείου.
Στο πλαίσιο αυτό ενημερώσαμε τον Υπουργό κ.
Lavrov για κάτι που ενδιαφέρει και τη Ρωσία και τον ρωσικό λαό, την πρόταση
που κάναμε στην ΕΕ για προστασία των χριστιανικών κοινοτήτων στη Μέση Ανατολή,
κοινότητες που εκφράζουν και μια αντίληψη που έχουμε για τη ζωή και την
κοινωνία, τη συνύπαρξη και την ανοχή στο διαφορετικό, την πολυθρησκευτικότητα,
τον πολυπολιτισμό και την εκτίμηση σε μία κουλτούρα, που υπάρχει εδώ και 2.000
χρόνια στην περιοχή.
Εμείς, η Ελλάδα, είμαστε ένα κράτος μέλος
της ΕΕ, που έχουμε καταστήσει σαφές, εδώ και δεκαπέντε ημέρες που άλλαξε η
κυβέρνηση στην Αθήνα, ότι δεν είμαστε ένα κράτος δεύτερης κατηγορίας, αλλά ένα
κράτος με ενεργή εξωτερική πολιτική, με προτάσεις και μορφολογικές
διαπραγματεύσεις.
Είπα στον κ. Υπουργό ότι η Ελλάδα είναι
πάντα διατεθειμένη, στον βαθμό που μπορεί και της ζητηθεί, να συμβάλει στη
διαμεσολάβηση ανάμεσα στην ΕΕ και τη Ρωσία. Να συμβάλει στη διαμεσολάβηση
προβλημάτων που υπάρχουν στην περιοχή, γιατί είμαστε και ευρωπαϊκό κράτος, αλλά
και ταυτόχρονα κράτος που έχει μεγάλες και σταθερές πολιτισμικές, ιστορικές
συνέχειες και δεσμούς με ένα κράτος όπως η Ρωσία.
Επίσης, προτείναμε στην ΕΕ, στην τελευταία
Σύνοδο των υπουργών Εξωτερικών, ότι θα πρέπει να ξεφύγουμε από τη συνεχή
ουκρανολογία και θα πρέπει να διατυπώσουμε μια θετική ατζέντα με προοπτική για
όλη την Ευρώπη και με ειδικότερες θετικές προτάσεις απέναντι στη Ρωσία.
Ελπίζοντας ότι σύντομα θα υπάρξει
σταθεροποίηση και ειρήνη στην περιοχή, η εφαρμογή και προώθηση μιας τέτοιας
ατζέντας θα μπορούσε να ξεκινήσει από την επόμενη ημέρα.
Μιλήσαμε επίσης με τον κ. Υπουργό αναλυτικά
για τα προγράμματα δράσης, τα πρωτόκολλα συνεργασίας και τις κοινές επιτροπές,
που τις θέλουμε αναβαθμισμένες στο μέλλον, και τον ευχαριστούμε για τη σκέψη
του, όπως τον ευχαριστούμε για τη στάση που κρατά η Ρωσία απέναντι στην Κύπρο
και στο κυπριακό πρόβλημα, που δίνει ένα αίσθημα ασφάλειας στον κυπριακό λαό,
αλλά και στη ψυχή των Ελλήνων.
Τον ευχαριστούμε και ευχαριστούμε τη Ρωσία
για αυτή τη στάση της.
Ερώτηση
ΑΠΕ:
«Μία ερώτηση και προς τους δύο υπουργούς. Είναι γεγονός, ότι από, τη
στιγμή που ανέλαβε η νέα κυβέρνηση, έχουμε μία ενίσχυση της κριτικής εντός της
ΕΕ, για τις κυρώσεις κατά της Ρωσίας. Φαίνεται, ότι είναι πολλοί αυτοί που
διαφωνούν εντός της ΕΕ. Αν συζητήσατε το θέμα των κυρώσεων, ειδικότερα αν είναι
δυνατόν, να υπάρξει κάποιου είδους μερική ή σταδιακή άρση των κυρώσεων αυτών,
για μερικές χώρες ή ομάδα χωρών, όπως η Ελλάδα, που έντονα διαφωνούν με αυτές
και φυσικά αν τέθηκε το ζήτημα, που υπάρχει στη χθεσινή ανακοίνωση του ρωσικού
ΥΠΕΞ, για ενδεχόμενη συζήτηση χρηματοπιστωτικής συνεργασίας των δύο χωρών»

Σ.
ΛΑΒΡΩΦ:
« Η ερώτηση για τις κυρώσεις,
δεν είναι ερώτηση προς εμένα. Σχετικά με την ερώτηση για αυτούς που τις
επέβαλαν, μπορώ μόνο να πω, ότι εμείς θα εκτιμήσουμε τη θέση της ελληνικής
κυβέρνησης, η οποία κατανοεί τις τελείως αντιπαραγωγικές προσπάθειες αυτών που
μίλησαν με τη Ρωσία κατά αυτόν τον τρόπο και όχι μόνο με τη Ρωσία αλλά με
οποιαδήποτε χώρα.
Θα πρέπει να μιλάνε με σεβασμό και να
αναζητούν αμοιβαίες προσεγγίσεις. Να θυμώνουν, για το ό,τι στην Ουκρανία συνέβη
πραξικόπημα, με το οποίο η νότιο-ανατολική Ουκρανία δεν συμφώνησε και στη
συνέχεια οι ουκρανικές Αρχές επιτέθηκαν, το νότιο-ανατολικό τμήμα της Ουκρανίας
δεν επιτέθηκε στο Κίεβο. Και οι Δυτικοί μας εταίροι ξέχασαν ό,τι υπέγραψαν
συμφωνία, στις 21 Φεβρουαρίου. Λέγοντας ότι η κατάσταση άλλαξε, υποστήριξαν το
πραξικόπημα και μετά η επίθεση του Κιέβου στο νότιο-ανατολικό τμήμα δεν είχε
θετική κατάληξη. Αντιθέτως, η πολιτοφυλακή δυνάμωσε και υπερασπίστηκε το έδαφός
της. Δεν γνωρίζω, εμάς κατηγορούν γι’ αυτό;
Επέβαλαν κυρώσεις κατά της Ρωσίας. Αυτό
είναι στη συνείδηση εκείνων που ασχολήθηκαν με αυτό. Μεταξύ αυτών δεν
συγκαταλέγεται η ελληνική Κυβέρνηση.
 Όσον αφορά τα οικονομικά ζητήματα της συνεργασίας μας,
συζητήσαμε σήμερα την οικονομική κατάσταση της Ελλάδας, αλλά και εμείς οι ίδιοι
δεν είμαστε σε εύκολη κατάσταση, λόγω της γραμμής των δυτικών μας εταίρων.
Αλλά, αν υποβληθεί κάποιο αίτημα, όπως είπε και ο υπουργός Οικονομικών μας, από
πλευρά ελληνικής Κυβέρνησης, τότε εννοείτε, ότι θα εξετασθεί.
Ν. ΚΟΤΖΙΑΣ: Mία ημέρα μετά
την ορκωμοσία της ελληνικής κυβέρνησης, στις 29 Ιανουαρίου, παρευρέθηκα στο
Συμβούλιο Υπουργών Εξωτερικών της ΕΕ και είχαμε ως κύριο θέμα, για 13η  φορά σε Συμβούλιο Υπουργών, το θέμα των
κυρώσεων. Υπογραμμίσαμε – κατά τη γνώμη μου, το λέω ως πολιτικός αλλά και
ακαδημαϊκά- ότι ουδέποτε οι κυρώσεις απέφεραν τα αποτελέσματα, που επιδίωκαν
εκείνοι που το αποφάσιζαν. Πιστεύουμε, ότι πρέπει να βρούμε άλλα εργαλεία
συνεννόησης για να συμβάλουμε στην ειρήνη στην Ουκρανία και σε κάθε περίπτωση
τονίζουμε προς όλες τις κατευθύνσεις πως ο πόλεμος δεν είναι λύση.
Όσον αφορά την οικονομική συνεργασία,
προετοιμάστηκε μία συζήτηση σήμερα με πάρα πολλές σοβαρές προτάσεις, με εξέταση
πάρα πολλών πρακτικών, όπως  μία
σειρά από πρωτόκολλα και σχέδια δράσης, αλλά επειδή στις ελληνο-ρωσικές σχέσεις
συχνά, ιδιαίτερα από την πλευρά της Αθήνας, δίνονται πολλές υποσχέσεις ή έχουμε
πολλά οράματα για συνεργασία, θα προτιμούσα, αντί να σας κάνω ένα κατάλογο
αυτής της συνεργασίας, αύριο κιόλας που πηγαίνω στις Βρυξέλλες, σε συνεννόηση
με τον Υπουργό Οικονομικών που θα είναι στη Σύνοδο Κορυφής και με τον
Πρωθυπουργό, να βάλουμε εμπρός την εφαρμογή αυτών των σκέψεων και των
συνεννοήσεων. Και την επόμενη φορά που θα βρεθούμε στη Ρωσία ή με το καλό στην
Αθήνα, κύριε Υπουργέ, να μπορούμε να πούμε, ότι κάναμε σοβαρά βήματα προς
όφελος των δύο κρατών και προς όφελος των δύο λαών, αλλά και προς όφελος της
ειρήνης και της σταθερότητας σε όλη την Ευρώπη.
Ερώτηση
Reuters: «Μόλις ανακοινώθηκε, ότι ο Ρώσος Πρόεδρος
θα πάει τελικά στο Μινσκ για 
συμμετοχή στη Σύνοδο. Θα μπορούσατε να μας πείτε, ποιες είναι οι
πιθανότητες  επιτυχίας κατά τη
γνώμη σας και ποιά είναι τα πιο αμφιλεγόμενα ερωτήματα; Ο Γάλλος ομόλογός σας
δήλωσε σήμερα, ότι είναι ο έλεγχος στα σύνορα μεταξύ Ρωσίας και Ντονμπάς και το
καθεστώς του Ντονμπάς».
Σ.
ΛΑΒΡΩΦ
: «Προφανώς εννοείτε όχι τον έλεγχο στα σύνορα μεταξύ Ρωσίας και
Ντονμπάς, αλλά μεταξύ Ρωσίας και Ουκρανίας. Ναι, ο Ρώσος Πρόεδρος Βλαντίμιρ
Πούτιν θα συμμετέχει στη σημερινή συνάντηση στο Μινσκ, υπό το λεγόμενο «σχήμα
της Νορμανδίας». Από την αρχή της μελέτης αυτής της ιδέας λέγαμε ότι θέλουμε να
διεξαχθεί αυτή η Σύνοδος νοουμένου ότι θα είναι προετοιμασμένη και ότι οι
ειδικοί θα συμφωνήσουν σε όλα τα απαραίτητα ζητήματα. Εννοείται, ότι τον τελικό
λόγο θα έχουν οι ηγέτες.
Οι εμπειρογνώμονες εργάζονται και υπάρχει
σημαντική πρόοδος. Δεν θα ήθελα να μπω σε λεπτομέρειες αυτής της
διαπραγματευτικής διαδικασίας. Θεωρώ, ότι αυτό δεν είναι πολύ σωστό, ως προς
τους συμμετέχοντες στη Σύνοδο και αυτούς που την προετοιμάζουν, αλλά αφού
αγγίξατε το θέμα των συνόρων και το ζήτημα του καθεστώτος του Ντονμπάς θα πω τα
ακόλουθα.
Βεβαίως, τώρα που διεξάγονται εχθροπραξίες,
υπάρχει πρόθεση να μπουν στην πρώτη θέση το ζήτημα επανάκτησης του ελέγχου από
τις ουκρανικές Αρχές των συνόρων μεταξύ Ρωσίας και Ουκρανίας. Όσον αφορά τις
περιοχές που ελέγχονται από την πολιτοφυλακή, χρειάζεται μία συμφωνία με τις
Λαϊκές Δημοκρατίες του Ντονέτσκ και του Λουγκάνσκ. Αυτό νομίζω, ότι είναι ένα
προφανές πράγμα. Επιπλέον, αυτές συνεργάζονται αρκετά εποικοδομητικά με την
αποστολή του ΟΑΣΕ, ο οποίος σε συμφωνία με τις δύο Λαϊκές Δημοκρατίες
επισκέφτηκε αρκετές φορές περιοχές που ελέγχονται από την πολιτοφυλακή.
Αλλά, θα επαναλάβω, ότι χρειάζεται συμφωνία
με εκπροσώπους των Λαϊκών Δημοκρατιών και αμφιβάλλω πολύ, ότι στην έκρηξη των
εχθροπραξιών, όταν υπάρχουν προσπάθειες από πλευράς των ουκρανικών Αρχών για
βελτίωση της θέσης τους, της στρατιωτικής θέσης, για να το χρησιμοποιήσουν αυτό
στη συνάντηση του Μινσκ, δεν βλέπω το πώς μπορούν οι εκπρόσωποι του Ντονέτσκ
και Λουγκάνσκ να συμφωνήσουν ότι ο έλεγχος στα σύνορα θα ορισθεί ως το πιο
σημαντικό σημείο και ότι θα είναι η προϋπόθεση για όλα τα υπόλοιπα. Αυτή τη
συγκεκριμένη προσπάθεια παρατηρούμε τώρα, δυστυχώς, από τους εκπροσώπους των
ουκρανικών Αρχών, να υπάρξει δηλαδή έλεγχος στα ρωσο-ουκρανικά σύνορα. Όσο
συνεχίζονται οι εχθροπραξίες και όσο δεν έχουν επιλυθεί κάποια άλλα ζητήματα,
αυτό δεν θα είναι ρεαλιστικό. 
Το πιο σημαντικό, κατά τη γνώμη μας, είναι
η εφαρμογή των συμφωνιών του Μινσκ, στις οποίες αναφέρεται η ανάγκη εξασφάλισης
του ειδικού καθεστώτος αυτών των περιοχών στο Ντονμπάς, ασφάλειας από τα όργανα
εξουσίας που θα εκλεγούν εκεί και αμνηστίας και διακοπής της παρακολούθησης
όλων των συμμετεχόντων στα γεγονότα στη νότιο-ανατολική Ουκρανία.
Στις συμφωνίες του Μινσκ επισημαίνεται η
ανάγκη ανάκτησης των οικονομικών δεσμών του Ντονμπάς με το υπόλοιπο τμήμα της
Ουκρανίας. Αντ’ αυτού, βλέπουμε να εφαρμόζεται τώρα οικονομικός αποκλεισμός και
έλεγχος συναλλαγών, καθώς και έλεγχος στα σύνορα του Ντονμπάς, που οδηγούν στην
υπόλοιπη Ουκρανία. Μπορούμε να αναφερθούμε για έναν οικονομικό και κοινωνικό
αποκλεισμό, παράλληλα με την προσπάθεια στρατιωτικής πίεσης σε αυτές τις
περιοχές.
Οπότε, υπό τέτοιες συνθήκες, αν δώσουμε το
ρωσικό τμήμα των συνόρων, αυτό θα σημαίνει αποκλεισμό της ανθρωπιστικής
βοήθειας. Οπότε χρειάζεται να υπάρξει ακολουθία ενεργειών και κατ’ αρχάς να
εγκαθιδρυθεί η ειρήνη και η άρση των βαρέων όπλων και να υπάρξει έναρξη
πολιτικού διαλόγου και διενέργεια δημοτικών εκλογών στα νότιο-ανατολικά, σε
συμφωνία με το Κίεβο. Όπως επίσης χρειάζεται πρόοδος σε ζητήματα μιας πιο
γενικής πολιτικής διαδικασίας, τα οποία εμπεριέχονται στις συμφωνίες του Μινσκ
και στην ανακοίνωση της Γενεύης στις 17 Απριλίου και βεβαίως στο ζήτημα της
επανέναρξης των οικονομικών συνομιλιών και της επαναλειτουργίας των τραπεζών.
Όταν γίνουν όλα αυτά, τότε θα λυθεί το θέμα του ελέγχου στα σύνορα πολύ πιο
εύκολα, καθώς όλοι οι κάτοικοι του Ντονμπάς θα γνωρίζουν ότι είναι
εξασφαλισμένες οι οικονομικές και κοινωνικές υπηρεσίες, ότι είναι ασφαλείς και
ότι υπάρχουν εγγυήσεις που τους επιτρέπουν να ζουν χωρίς φόβο για τη ζωή τους.
Ερώτηση
Ρωσία Σήμερα:
« Κύριε Κοτζιά, την Ελλάδα, τη Ρωσία και την Ουκρανία τις ενώνουν
ιστορικές σχέσεις. Πείτε μας σας παρακαλώ ποιά είναι η θέση της ελληνικής
Κυβέρνησης ως προς τα γεγονότα στην Ουκρανία.»
Ν.
ΚΟΤΖΙΑΣ
: «Οι σχέσεις Ελλάδας-Ρωσίας είναι σχέσεις παλαιάς ιστορικής και
πολιτισμικής ιστορίας. Αυτή τη σχέση πρέπει να την αναπτύξουμε δημιουργικά στον
21ο αιώνα. Γνωρίζετε, ότι η σημερινή Κυβέρνηση προωθεί μία
ενεργητική εξωτερική πολιτική, μία πολιτική προτάσεων, συνθέσεων και
ανασυνθέσεων. Πιστεύουμε, ότι το πρόβλημα της Ουκρανίας πρέπει να λυθεί γρήγορα
με διπλωματικά μέσα και δεν θέλουμε να συμβάλει η Ουκρανία και το ουκρανικό
πρόβλημα σε μία αποσταθεροποίηση στο τρίγωνο που σας περιέγραψα, στη μέση του
οποίου βρίσκεται η Ελλάδα. Το τρίγωνο δηλαδή, Ουκρανία-Λιβύη–Μέση Ανατολή.
Πιστεύουμε και ελπίζουμε, ότι στο Μινσκ θα
ληφθούν οι κατάλληλες αποφάσεις, θα γίνουν οι απαραίτητοι συμβιβασμοί, για να
δοθεί μία ώθηση στη λύση του ουκρανικού ζητήματος. Προσωπικά πιστεύω πάντα στις
δημοκρατικές λύσεις και ότι σε χώρες με διαφορετικούς πληθυσμούς και ιστορικές
και πολιτισμικές ταυτότητες, θα πρέπει να προωθούνται ομοσπονδιακά συστήματα,
όπως τα έχουμε γνωρίσει στη Ομοσπονδιακή Δημοκρατία της Γερμανίας, στις ΗΠΑ.
Και είμαι πάντα οπαδός του εκδημοκρατισμού και μιας Ομοσπονδιακής Δημοκρατίας
στην Ουκρανία. Αλλά εμείς θα σεβαστούμε οποιεσδήποτε αποφάσεις ληφθούν στο
Μινσκ, θα τις υποστηρίξουμε και επίσης θα σεβαστούμε τις επιλογές της ίδιας της
ουκρανικής ηγεσίας. Αλλά δεν φοβόμαστε την Δημοκρατία, ούτε την Ομοσπονδία».
Ερώτηση
Ρ/Σ
SPUTNIK: «Μπορούν η
Ρωσία και η Ελλάδα να δώσουν μία νέα ώθηση στη στρατιωτική και
στρατιωτικο-τεχνική συνεργασία;»
Σ.ΛΑΒΡΩΦ: «Μπορούν.
Έχουμε μακροχρόνιες σχέσεις, σε όλους τους τομείς, συμπεριλαμβανομένου του
στρατιωτικο-τεχνικού. Θεωρούμε, ότι αυτές οι σχέσεις διατηρούνται. Ετοιμάζουμε
επιπρόσθετες συμφωνίες που θα ενισχύσουν το νομικό πλαίσιο σε αυτόν τον τομέα
και έχουμε αμοιβαία φιλικές στρατιωτικές επαφές. Δεν έχω ακόμη ακούσει τίποτα
από τη νέα ελληνική Κυβέρνηση, εάν αυτή η κατάσταση θα αλλάξει κατά κάποιον
τρόπο ή ότι αυτή η γραμμή θα διακοπεί. Ενδιαφερόμαστε για μία τέτοια
αλληλεπίδραση, η οποία μας βοηθά να συνεργαστούμε σε μία σειρά από πολύ
σημαντικά  ζητήματα, που απαιτούν
τη συμμετοχή Ενόπλων Δυνάμεων, όπως η πειρατεία, οι καταστάσεις εκτάκτου
ανάγκης και πολλά άλλα».

Γενικά θέματα

Δυσοίωνα μηνύματα για τη λειψυδρία! Αντιμέτωποι με δυσμενείς καταστάσεις – Συναγερμός για να προστατευθούν ζωές

Η κλιματική αλλαγή καθιστά πιο ακανόνιστο τον κύκλο του νερού, προειδοποίησε ο ΟΗΕ.

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Νερό: Έκθεση του ΟΗΕ εκπέμπει SOS για την ξηρασία παγκοσμίως λόγω της κλιματικής αλλαγής αλλά και άλλων σημαντικών παραγόντων. 

Αυτή τη στιγμή 3,6 δισεκατομμύρια άνθρωποι έχουν ανεπαρκή πρόσβαση στο νερό τουλάχιστον ένα μήνα το χρόνο και ο αριθμός τους αναμένεται ότι μέχρι το 2050 θα έχει ξεπεράσει τα 5 δισεκατομμύρια

Οι έντονες ξηρασίες και οι ακραίες πλημμύρες, που όσο περνάει ο καιρός γίνονται και περισσότερες, αποτελούν μια «πρόγευση» των επερχόμενων εξελίξεων, καθώς η κλιματική αλλαγή καθιστά πιο ακανόνιστο τον κύκλο του νερού, προειδοποίησε ο ΟΗΕ.

Τα ποτάμια κατέγραψαν πέρυσι ένα επίπεδο ξηρασίας άνευ προηγουμένου εδώ και 33 χρόνια, σύμφωνα με νέα έκθεση του Παγκόσμιου Μετεωρολογικού Οργανισμού (ΠΜΟ, WMO, OMM), μια υπηρεσία του ΟΗΕ.

«Στο πλαίσιο της κλιματικής αλλαγής, το νερό μας δίνει μια πρόγευση των επερχόμενων εξελίξεων», εκφράζει την ανησυχία της σε ανακοίνωση η γενική γραμματέας του ΠΜΟ Σελέστ Σάουλο. «Τα σημάδια συναγερμού πολλαπλασιάζονται: παρακολουθούμε ένα παροξυσμό ακραίων βροχοπτώσεων, πλημμυρών και ξηρασιών, που επιβαρύνουν πολύ τις ζωές, τα οικοσυστήματα και τις οικονομίες», παρατηρεί.

Αντιμέτωποι με δυσμενείς καταστάσεις

Καθώς η χρονιά 2023 ήταν η πιο ζεστή που έχει καταγραφεί ποτέ, οι αυξημένες θερμοκρασίες και η γενικευμένη εξασθένηση των βροχοπτώσεων συνέβαλαν σε παρατεταμένες ξηρασίες.

Οι πλημμύρες ωστόσο πολλαπλασιάστηκαν: τα ακραία υδρολογικά φαινόμενα ευνοήθηκαν όχι μόνο από φυσικούς κλιματικούς παράγοντες, κυρίως τη μετάβαση από τις συνθήκες Λα Νίνια σε ένα επεισόδιο Ελ Νίνιο στα μέσα του 2023, αλλά επίσης από την ανθρώπινης προέλευσης κλιματική αλλαγή, αναφέρει ο ΠΜΟ.

«Η άνοδος της θερμοκρασίας επιτάχυνε τον υδρολογικό κύκλο, ο οποίος έγινε επίσης πιο ακανόνιστος και λιγότερο προβλέψιμος», εξηγεί η Σάουλο.

Οι συνέπειες είναι πολλαπλές: «Μια πιο ζεστή ατμόσφαιρα που μπορεί να περιέχει περισσότερη υγρασία, η άνοδος της θερμοκρασίας του κλίματος αυξάνει τον κίνδυνο ισχυρών βροχοπτώσεων» ενώ «παραλλήλως η επιτάχυνση της εξάτμισης και της ξήρανσης των εδαφών επιδεινώνει τις ξηρασίες».

Κατά συνέπεια, «βρισκόμαστε αντιμέτωποι με όλο και πιο δύσκολες καταστάσεις, όπου το νερό είναι είτε υπερβολικά άφθονο είτε ανεπαρκές».

Αυτή τη στιγμή 3,6 δισεκατομμύρια άνθρωποι έχουν ανεπαρκή πρόσβαση στο νερό τουλάχιστον ένα μήνα το χρόνο και ο αριθμός τους αναμένεται ότι μέχρι το 2050 θα έχει ξεπεράσει τα 5 δισεκατομμύρια, σύμφωνα με τον ΟΗΕ. Η έκθεση δείχνει ότι τα ύδατα περίπου του 50% των ποταμών του πλανήτη ήταν πέρυσι λιγότερα από το κανονικό.

Οι παγετώνες βρίσκονται επίσης στη γραμμή του μετώπου της ανόδου της θερμοκρασίας του κλίματος: σύμφωνα με προκαταρκτικά δεδομένα για την περίοδο από το Σεπτέμβριο 2022 ως τον Αύγουστο 2023, έχασαν πάνω από 600 γιγατόνους νερού, απώλεια που είναι η χειρότερη σε 50 χρόνια παρατηρήσεων.

«Το λιώσιμο των πάγων και των παγετώνων απειλεί τη μακροπρόθεσμη υδροδοτική ασφάλεια εκατομμυρίων ανθρώπων. Εντούτοις δεν λαμβάνουμε τα επείγοντα μέτρα που επιβάλλονται», κρούει τον κώδωνα του κινδύνου η γενική γραμματέας του ΠΜΟ.

Συναγερμός για να προστατευθούν ζωές

Ο οργανισμός ζητάει να κηρυχθεί από νωρίς συναγερμός για όλους ώστε να προστατευθούν οι ζωές και τα μέσα επιβίωσης που συνδέονται με το νερό και καλεί να βελτιωθούν οι γνώσεις και ο διαμοιρασμός των δεδομένων για τις πηγές νερού.

«Δεν μπορούμε να διαχειριστούμε ένα πρόβλημα, αν δεν μετρήσουμε την έκτασή του», υπογραμμίζει η Σάουλο.

Συνέχεια ανάγνωσης

Γενικά θέματα

Γιάννος Χαραλαμπίδης στη Σημερινή: Μήλον της Έριδος η Κύπρος για την ασφάλεια Τουρκίας – Ισραήλ

Τα «Ταϊφούν» περιπολούν για την ασφάλεια του Ισραήλ και αναχαιτίζουν πυραύλους του Ιράν από τον τουρκικό εναέριο χώρο στην περιοχή της Αλεξανδρέττας και στη Συρία, όπου υπάρχουν στόχοι της Χεζμπολάχ

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

ΠΗΓΗ: ΣΗΜΕΡΙΝΗ

Η Μέση Ανατολή είναι στις φλόγες και, μετά την επίθεση των Ιρανών με βαλλιστικούς πυραύλους σε βάρος του Ισραήλ, ξεκίνησε επίθεση των Ισραηλινών στον Βόρειο Λίβανο, ενώ αναμένονται και τα αντίποινα σε βάρος της Τεχεράνης.

Γράφει ο Γιάννος Χαραλαμπίδης

Τα «Ταϊφούν» περιπολούν για την ασφάλεια του Ισραήλ και αναχαιτίζουν πυραύλους του Ιράν από τον τουρκικό εναέριο χώρο στην περιοχή της Αλεξανδρέττας και στη Συρία, όπου υπάρχουν στόχοι της Χεζμπολάχ

Τουρκία και Ακρωτήρι

Η Τουρκία επιχαίρει από την κατατριβή του Ισραήλ και του Ιράν. Μπορεί μεν ο Ερντογάν να χαρακτηρίζει τον Νετανιάχου ως εγκληματία πολέμου, αλλά συνεργάζεται με τους Βρετανούς και δη με τα μαχητικά «Ταϊφούν», που επιχειρούν από τις Βάσεις Ακρωτηρίου και:

1) Περιπολούν από τον κόλπο της Αλεξανδρέττας εντός του τουρκικού εναέριου χώρου, με την άδεια της Άγκυρας, προς τη Συρία, όπου υπάρχουν στόχοι της Χεζμπολάχ, καθώς και προς το Ιράκ. 2) Συμμετέχουν στις αναχαιτίσεις των ιρανικών πυραύλων και drones στις επιθέσεις, που δέχεται το Ισραήλ από το Ιράν και συλλέγουν πληροφορίες. 3) Καμιά αμφιβολία δεν υπάρχει για τη συνεργασία των Βάσεων με τις τουρκικές ένοπλες δυνάμεις όταν ενεργούν τα «Ταϊφούν» είτε για επιτήρηση είτε για να προστατεύσουν με οποιονδήποτε τρόπο το Ισραήλ. Ή για να στραφούν σε βάρος της Χεζμπολάχ.

Τόσο οι Βάσεις Ακρωτηρίου όσο και του Αγίου Νικολάου είναι στρατηγικής σημασίας, διότι από τις μεν πρώτες, εκτός των άλλων, ενεργούν ακόμη τα θρυλικά κατασκοπευτικά U2 ως συμπληρωματικά των δορυφόρων, στις δε δεύτερες υπάρχει το Έχελον ως κέντρο συλλογής και επεξεργασίας πληροφοριών. Εκ των πραγμάτων, η Κύπρος, λόγω Βάσεων, τελεί υπό καθεστώς απειλής. Χωρίς να διαθέτει αξιόπιστη εναέρια αποτροπή, αφού οι ρωσικοί TOR-M1 και BUK μερικώς μπορούν να επιχειρήσουν. Ακόμη και αν στραφούν για ν’ αποκρούσουν την ιρανική απειλή ή αυτήν της Χεσμπολάχ, δεν θα μπορούν να καλύπτουν την όποια τουρκική επί της οποίας είναι προσαρμοσμένα τα συστήματα αυτά. Λόγω του κενού που υπάρχει στην αεράμυνα είχε κλείσει η αγορά του αντιαεροπορικού συστήματος BARAK με πυραύλους 35, 70 και 150 χιλιομέτρων. Η κυπριακή Κυβέρνηση αγόρασε το BARAK με πυραύλους των 70 χιλιομέτρων. Με τον πόλεμο στη Γάζα και στον Λίβανο, η παράδοση του συστήματος δεν είναι βέβαιο εάν θα καθυστερήσει ή όχι. Ούτως ή άλλως, η Κυπριακή Δημοκρατία μετά την άρση του εμπάργκο στο στρατιωτικό υλικό από τις ΗΠΑ θα ήταν δυνατό να ζητήσει ακόμη και «Πάτριοτ» ή άλλα σχετικά οπλικά συστήματα αεράμυνας από ευρωπαϊκά κράτη. Επί του παρόντος, τόσο η αεράμυνα των Βάσεων όσο και της Κύπρου ολόκληρης στηρίζεται στον πολεμικό στόλο των ΗΠΑ και των συμμάχων τους, που βρίσκονται στ’ ανοιχτά της Κύπρου. Ως εκ τούτου, θα ήταν μέγα πλήγμα εάν επέτρεπαν ή στη Χεζμπολάχ ή στο Ιράν να κτυπήσει τις Βρετανικές Βάσεις. Εκ των πραγμάτων, η Κύπρος λόγω Βάσεων καλύπτεται, όπως είχαμε ήδη γράψει από την αρχή της κρίσης, κάτω από την Ατσάλινη Αεράμυνα των ΗΠΑ.

Το μήλον της Έριδος

Η Τουρκία δεν είναι άμεσα εμπλεκόμενη στις συγκρούσεις στη Γάζα και στον Λίβανο, όμως υπάρχει μια πολεμική ρητορική που εγείρει το εξής ερώτημα: Μπορεί ή όχι η Τουρκία να κτυπήσει το Ισραήλ, όπως αρχικά απειλούσε ο Τούρκος Πρόεδρος, ο οποίος, όμως, μετά τις τελευταίες εξελίξεις, εμφανίζεται ως να τελεί υπό την απειλή του «σιωνιστικού επεκτατισμού», όπως ισχυρίζεται;

Σε αυτό το παιχνίδι, η Κύπρος καθίσταται γεωστρατηγικό και γεωπολιτικό μήλον της Έριδος, αφού:

1) Αποτελεί το νότιο τμήμα της νήσου, τη μοναδική έξοδο, που διαθέτει το Ισραήλ, λόγω της έλλειψης στρατηγικού βάθους, που είναι περικυκλωμένο από τους Άραβες και την Τουρκία. Άρα ο άξονας προς τη Σούδα μέσω Κύπρου είναι ζωτικός χώρος όχι μόνο για το Ισραήλ, αλλά και για τις ΗΠΑ και τους ΝΑΤΟϊκούς συμμάχους τους. Απόδειξη τούτου συνιστά η συγκέντρωση του 6ου στόλου ως αποτέλεσμα της κρίσης στη Μέση Ανατολή.

2) Αποτελεί ασπίδα και εμφανίζεται ως το αβύθιστο για την Τουρκία αεροπλανοφόρο, καθώς και αναπόσπαστο τμήμα της «Γαλάζιας Πατρίδας».

3) Αποτελεί ασπίδα για την Τουρκία από επιθέσεις που θα ήταν δυνατό να δεχτεί μέσω Κύπρου, εξ ου και η άρνησή της να δεχθεί την παρουσία ελληνικού στρατού και οι διαμαρτυρίες για την όποια στρατιωτική συνεργασία της Κύπρου με το Ισραήλ. Είναι όμως και για το Ισραήλ ασπίδα.

Γιατί;

Διότι, ουδόλως θα ήθελε το Ισραήλ:

Α) Να πέσει η Κύπρος στον πλήρη έλεγχο της Τουρκίας και δη μέσω μιας ομοσπονδιακής ή συνομοσπονδιακής λύσης, με τον πλήρη γεωπολιτικό έλεγχο του νησιού από την Άγκυρα.

Β) Να εγκατασταθούν στην Κύπρο τουρκικά πυραυλικά συστήματα, που θα στοχεύουν το Ισραήλ.

Τα πλεονεκτήματα του Ισραήλ

Το ερώτημα εάν μπορεί να κτυπήσει και να κάνει πόλεμο η Τουρκία με το Ισραήλ απαντάται ως εξής: Η Άγκυρα έχει τη δυνατότητα: 1) Να διενεργήσει επίθεση με την αεροπορία της ή με τη συσσώρευση στόλου. 2) Να κτυπήσει με πυραύλους και δη «Ταϊφούν» με βεληνεκές της τάξης των 600 χιλιομέτρων, όταν αυτά θα είναι επιχειρησιακά διαθέσιμα (αυτά εισήλθαν ήδη σε γραμμή παραγωγής από τον Μάιο του 2023 ).

Όμως η οποιαδήποτε τουρκική επίθεση: Α) Βρίσκεται σε αντίθεση με τα συμφέροντα των ΗΠΑ, που θέτουν υπό την προστασία τους και τον 6ο Στόλο το Ισραήλ, οπότε δεν θα επιτρέψουν στην Τουρκία μια τέτοια δράση. Β) Οτιδήποτε διενεργηθεί από αέρος, είτε είναι από μαχητικά είτε από πυραυλικά συστήματα, θα ήταν δυνατό να αντιμετωπιστεί επιτυχώς από το Ισραήλ είτε με τους arrow και με το “iron dome” είτε με τα πλοία των συμμαχικών δυνάμεων και δη των ΗΠΑ, καθώς και με την ισραηλινή αεροπορία, η οποία υπερτερεί της τουρκικής.

Πύραυλοι και Τεχνητή Νοημοσύνη

Από την άλλη πλευρά το Ισραήλ υπερέχει στην αεροπορία και στα πυραυλικά συστήματα. Στην αεροπορία, εκτός των F-15 και F-16, διαθέτει και τα F-35, οπότε μπορεί να δράσει αναλόγως και με βάθος πυρός. Συν του ότι: i) Τα ισραηλινά F-35 είναι τα μόνα των οποίων οι υπολογιστές και λοιπά συστήματα δεν βρίσκονται κάτω από τον έλεγχο των ΗΠΑ. ii) Η Τουρκία έχει πρόβλημα με την αεράμυνά της επί του παρόντος. Εξ ου και η αγορά των S-400, χωρίς όμως να παρέχει πλήρη κάλυψη, καθώς και η απόφαση που λήφθηκε στις 6.8.2024 για την κατασκευή του τουρκικού “iron dome”. iii) Το Ισραήλ διαθέτει αριθμό επιθετικών πυραύλων μέσου και μακρούς βεληνεκούς, από τους LORA με βεληνεκές 280 χιλιόμετρα ώς τους Jericho – 3 (Ιεριχώ) με βεληνεκές μεταξύ των 4,800 χλμ και 6,500 χιλιομέτρων. iv) Καμιά αμφιβολία δεν υπάρχει ότι το Ισραήλ υπερέχει στους τομείς του κυβερνοχώρου και της Τεχνητής Νοημοσύνης (πάσης φύσεως drones).

Ζώνες ασφαλείας και περιφερειακές δυνάμεις

Υπό αυτές τις συνθήκες και λαμβανομένου υπόψη ότι οι δυο χώρες δεν έχουν σύνορα, το πλεονέκτημα ανήκει στο Ισραήλ. Και όχι στην Τουρκία, η οποία στηρίζει τόσο τη Χαμάς όσο και τη Χεζμπολάχ, διότι θέλει την κατατριβή του Ισραήλ. Η Άγκυρα βολεύεται από το οπλοστάσιο και δη τους πυραύλους της Χεζμπολάχ, των οποίων το βεληνεκές καλύπτει και την Κύπρο. Εξ ου και οι απειλές του μ. Χασάν Νασράλα, ότι η Κύπρος ήταν εν δυνάμει στόχος λόγω των στρατιωτικών της σχέσεων με το Ισραήλ. Ήταν μια απειλή «made in Turkey», στη λογική του “proxy war”. Η εξουδετέρωση του οπλοστασίου της Χεσμπολάχ από το Ισραήλ είναι προς όφελος της Κύπρου, αλλά όχι προς όφελος του Ιράν και της Τουρκίας, η οποία δεν θέλει την εδραίωση του Ισραήλ στην περιοχή και την εξάλειψη των τρομοκρατικών απειλών. Δεν θα ήθελε να δει ούτε τον τερματισμό της σύγκρουσης μεταξύ Ιράν και Ισραήλ, διότι η κατατριβή των δυο χωρών, που συνιστούν περιφερειακές δυνάμεις, είναι για ευνόητους λόγους προς όφελος της Άγκυρας, η οποία εδραιώνεται και στην περιοχή της Συρίας, χωρίς ταυτοχρόνως να επιθυμεί τη δημιουργία ζώνης ασφαλείας στον Βόρειο Λίβανο. Πώς όμως θα ασκήσει κριτική στο Ισραήλ, όταν κατέχει την Κύπρο και όταν έχει ήδη υπό κατοχή τμήμα της Συρίας στη λογική της ζώνης ασφαλείας;

Οι θαλάσσιες οδοί…

Η Τουρκία ελέγχει την περιοχή από τη Μαρμαρίδα ώς την Αλεξανδρέττα στην πρακτική της τουρκικής λίμνης ως τμήμα της «Γαλάζιας Πατρίδας» με μια σειρά από ναυτικές και αεροπορικές Βάσεις στα παράλιά της (Ντάλαμα, Μερσίνα, Άδανα, κ.λπ) και την Κύπρο ως αβύθιστο αεροπλανοφόρο. Η Καρπασία και η Αμμόχωστος έχουν ιδιαίτερη σημασία για τις θαλάσσιες οδούς και δη εκείνες προς την Αλεξανδρέττα, που προτού καταλήξουν εκεί αποκλίνουν προς Ισραήλ, Λίβανο και Συρία. Η Τουρκία θα ήθελε να έχει πρόσβαση στη θάλασσα και μέσω Συρίας, ενώ, ταυτοχρόνως, ουδόλως θα επιθυμούσε τη ζώνη ασφαλείας του Ισραήλ, διότι διευρύνει τον έλεγχο παράλιων περιοχών και ενισχύει τον έλεγχο της θαλάσσιας οδού προς την Αλεξανδρέττα. Μέσα σε αυτό το σκηνικό, ο Ερντογάν εμφανίζεται ως να είναι απειλούμενος από το Ισραήλ, λόγω της εισόδου του στον Λίβανο. Η Τουρκία επιδιώκει τον έλεγχο των θαλασσίων οδών από και προς το Σουέζ και δεν είναι καθόλου τυχαίο ότι επεκτείνει τη λεγόμενη ΑΟΖ του ψευδοκράτους προς τις νότιες θάλασσες, καθώς και προς τη γραμμή Κρήτη, Κάρπαθος και Ρόδος, όπου βρίσκονται οι πύλες του Αιγαίου.

 

χαρτης 1 .jpg

 

Ο χάρτης δείχνει τα θαλάσσια δρομολόγια από το Σουέζ προς διάφορες κατευθύνσεις στην Ανατολική Μεσόγειο είτε προς Κύπρο είτε προς Αιγαίο είτε προς άλλες χώρες της περιοχής και δη προς την Αλεξανδρέττα. Η Τουρκία στοχεύει στον πλήρη έλεγχο των οδών αυτών. Θεωρεί την Κύπρο δεδομένη και σημαντικό τον έλεγχο των πυλών του Αιγαίου, όπως και της Κύπρου καθώς και της Καρπασίας. Πολύ, δε, θα ήθελε η Τουρκία να βγει μέσω Συρίας στη θάλασσα. Καθόλου δεν επιθυμούσε τη δημιουργία κουρδικής περιοχής με πρόσβαση στη θάλασσα. Στην παρούσα φάση η Άγκυρα δεν θα ήθελε να δει την ενίσχυση του Ισραήλ στην περιοχή και δη μέσω της αύξησης ενός παράλιου τμήματος του Λιβάνου, που θα εμπίπτει σε αυτό που ονομάζει ζώνη ασφαλείας με βάθος ώς 50 χιλιόμετρα.

 

Maritime Map 03 ΟΚΤ 2024.jpg

 

Ο χάρτης αποτυπώνει τη νέα διάταξη των ναυτικών αμερικανικών δυνάμεων και των λοιπών συμμαχικών στην περιοχή του Περσικού Κόλπου, στα στενά του Ορμούζ, στην Ερυθρά θάλασσα και στην Ανατολική Μεσόγειο. Εκ των πραγμάτων, οι Βρετανικές Βάσεις είναι εν δυνάμει στόχος για το Ιράν και τη Χεζμπολάχ. Και, λόγω των κενών της κυπριακής αεράμυνας, ο στόλος των ΗΠΑ είναι αυτός που προσφέρει ατσάλινο θόλο για την αναχαίτιση ενδεχόμενης επίθεσης είτε με πυραύλους είτε με drones.

 

XARTHS 1.jpg

 

Ο χάρτης αυτός αποτυπώνει τη ζώνη ασφαλείας που επιδιώκει να δημιουργήσει στον Λίβανο για να περιορίσει την απειλή της Χεζμπολάχ. Πρόκειται για τα όρια που τελούν κάτω από τον έλεγχο της UNIFIL, η οποία, όμως, αδυνατεί να βάλει χαλινάρι στη Χεζμπολάχ. Οι εντολές της UNIFIL από το Συμβούλιο Ασφαλείας έχουν, μεταξύ άλλων, ως στόχο να βοηθήσουν: α) στην κατάπαυση του πυρός, στην επιστροφή των Λιβανέζων στα σπίτια τους που είχαν αναγκαστεί να φύγουν λόγω εχθροπραξιών και β) τον νόμιμο στρατό του Λιβάνου να ανακτήσει τον έλεγχο της κατάστασης μετά την αποχώρηση των Ισραηλινών και όχι να επιτρέπει την κυριαρχία της Χεζμπολάχ.

 

FLIGHT RADAR.jpg

 

Οι δυο φωτογραφίες, ημερομηνίας 2/10/2024 από το flightradar24, απεικονίζουν πώς ο Ερντογάν, ενώ από τη μια πυροβολεί φραστικά το Ισραήλ, στην πράξη κάνει πλάτες στις Βρετανικές Βάσεις, που βρίσκονται στην Κύπρο, των οποίων τα αεροσκάφη (Eurofighter Typhoon) αναλαμβάνουν την ασφάλεια της περιοχής, επιχειρώντας από τον τουρκικό εναέριο χώρο για την αναχαίτιση ιρανικών πυραύλων. Μάλιστα, η δεύτερη δείχνει πώς βρετανικό αεροσκάφος ανεφοδιασμού (KC2 Voyager) βρίσκεται εντός του τουρκικού εναέριου χώρου. Για ποιο λόγο άραγε;

 

*Δρ των Διεθνών Σχέσεων

ΠΗΓΗ: Σημερινή

Συνέχεια ανάγνωσης

Γενικά θέματα

Reuters: Το Ιράν προσλαμβάνει τρομοκράτες για χτυπήμα σε Ευρώπη και ΗΠΑ! Η αποτροπή χτυπήματος στην Ελλάδα

Την υπόθεση της απόπειρας τρομοκρατικού χτυπήματος στην Αθήνα τον Μάρτιο του 2023 επαναφέρει με νέο δημοσίευμά του το Reuters.

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Στα τέλη του περσινού Μαρτίου ύστερα από συνεργασία της ΕΥΠ με τη Μοσάντ είχαν συλληφθεί δύο Πακιστανοί, που φέρεται να σχεδίαζαν τρομοκρατική επίθεση σε εβραϊκό εστιατόριο- συναγωγή στο κέντρο της Αθήνας.

Την υπόθεση της απόπειρας τρομοκρατικού χτυπήματος στην Αθήνα τον Μάρτιο του 2023 επαναφέρει με νέο δημοσίευμά του το Reuters. Το ειδησεογραφικό πρακτορείο σε ένα αναλυτικό ρεπορτάζ περιγράφει το πώς το Ιράν προσλαμβάνει τρομοκράτες για πλήγματα σε Ευρώπη και ΗΠΑ.

Στα τέλη του περσινού Μαρτίου ύστερα από συνεργασία της ΕΥΠ με τη Μοσάντ είχαν συλληφθεί δύο Πακιστανοί, που φέρεται να σχεδίαζαν τρομοκρατική επίθεση σε εβραϊκό εστιατόριο- συναγωγή στο κέντρο της Αθήνας.

Υπήρχε μάλιστα η πληροφορία ότι οι δύο άνδρες θα πληρώνονταν με 16.000 ευρώ για κάθε νεκρό, γι’ αυτό και σχεδίαζαν μαζικό χτύπημα.

«Καθώς η σύγκρουση Ιράν-Ισραήλ εντείνεται, η Τεχεράνη ταράζει τη Δύση με ένα κύμα απόπειρων χτυπημάτων και απαγωγών εναντίον στόχων στην Ευρώπη και τις Ηνωμένες Πολιτείες», αναφέρει το Reuters.

Η Ουάσιγκτον και οι σύμμαχοί της έχουν αναφέρει μια απότομη αύξηση τέτοιων συνωμοσιών που συνδέονται με την Ισλαμική Δημοκρατία. Από το 2020, υπήρξαν τουλάχιστον 33 απόπειρες δολοφονίας ή απαγωγής στη Δύση, στις οποίες οι τοπικές ή ισραηλινές αρχές ισχυρίζονται ότι συνδέεται με το Ιράν, διαπίστωσε το Reuters εξετάζοντας δικαστικά έγγραφα και επίσημες ανακοινώσεις.

Μεταξύ των πρόσφατων φερόμενων στόχων: ένα κτίριο που στεγάζει ένα εβραϊκό κέντρο και ένα εστιατόριο kosher στο κέντρο της Αθήνας. Από το κρησφύγετό του στο Ιράν, ένας Πακιστανός ονόματι Σαγιέντ Φαχάρ Αμπάς στρατολόγησε έναν παλιό γνώριμο που ζούσε στην Ελλάδα και τον οδήγησε να επιτεθεί στον χώρο, ισχυρίζονται οι ερευνητές σε έγγραφα που υποβλήθηκαν στις δικαστικές αρχές της υπόθεσης και τα οποία περιήλθαν στην κατοχή του Reuters. Ο Αμπάς είπε στην επαφή του ότι εργαζόταν για μια ομάδα που θα πλήρωνε περίπου 15.000 ευρώ ανά φόνο.

Σε μια ανταλλαγή WhatsApp τον Ιανουάριο του 2023 που περιγράφεται λεπτομερώς στα έγγραφα, οι δύο άνδρες συζήτησαν εάν θα χρησιμοποιήσουν εκρηκτικά ή εμπρησμό στην επίθεση. Ο Αμπάς τόνισε την ανάγκη παροχής αποδείξεων για απώλειες μετά το πλήγμα. «Υπάρχουν μυστικές υπηρεσίες», είπε, χωρίς να κατονομάσει. «Κάντε τη δουλειά με τρόπο που δεν αφήνει κανένα περιθώριο».

Τα έγγραφα που δεν είχαν αναφερθεί προηγουμένως περιλαμβάνουν εκατοντάδες σελίδες αποδεικτικών στοιχείων που συγκεντρώθηκαν κατά τη διάρκεια της προανακριτικής έρευνας στην Ελλάδα, συμπεριλαμβανομένων καταθέσεων μαρτύρων, αστυνομικών καταθέσεων και λεπτομερειών μηνυμάτων WhatsApp.

Οι ελληνικές αρχές συνέλαβαν τον Σιέντ Ιρτάζα Χάιντερ και έναν άλλο Πακιστανό πέρυσι, λέγοντας ότι η αστυνομία βοήθησε στην εξάρθρωση ενός τρομοκρατικού δικτύου που κατευθυνόταν από το εξωτερικό και είχε σκοπό να προκαλέσει «ανθρώπινη απώλεια». Οι δύο άνδρες αντιμετωπίζουν κατηγορίες για τρομοκρατία. Αρνούνται τις κατηγορίες.

Ο Χάιντερ, ο οποίος αφέθηκε ελεύθερος από την προφυλάκιση αυτή την άνοιξη με περιορισμούς, λέει ότι είναι αθώος. Σε συνέντευξή του, ο 28χρονος είπε στο Reuters ότι έστειλε στον Αμπάς εικόνες του κτιρίου αλλά εμπόδισε σκόπιμα να πραγματοποιήσει οποιαδήποτε επίθεση, ελπίζοντας να πληρωθεί χωρίς να βλάψει κανέναν.

Συνέχεια ανάγνωσης

Ινφογνώμων

Infognomon Logo

Περιηγηθείτε στα κορυφαία βιβλία του βιβλιοπωλείου μας

Προβολή όλων

Δημοφιλή