Γενικά θέματα
Θράκη: Γεωστρατηγική ανάλυση και μουσουλμανική μειονότητα
Ἡ μυθολογία τὴν θέλει νὰ ἒχει οὐράνια καταγωγή, ὡς θυγατέρα τοῦ Ὠκεανοῦ καὶ τῆς Παρθενόπης. Ἀδερφές της ἀναφέρονται ἡ Ἀσία, ἡ Εὐρώπη καὶ ἡ Λιβύη (Ἀφρική), γεγονός ποὺ καταδεικνύει, μέσῳ συμβολισμῶν, τὴν ἂρρηκτη σχέση τῆς περιοχῆς μὲ τὸν μείζονα χῶρο τῆς «ὑγρῆς μοίρας τῆς Ἑλλάδος» (Σ. Καργάκος), τῆς Μεσογείου, καὶ ἀποτελεῖ, ἐνδεχομένως, ἓνα χαρακτηριστικὸ δεῖγμα συλλήψεως καὶ καταγραφῆς βαθυτέρων γεωπολιτικῶν στοχασμῶν καὶ συσχετισμῶν ἀπὸ τοὺς συγγραφεῖς τῆς «κεκρυμμένης ἱστορίας».
- Γεωγραφικὴ θέση
- Στρατιωτικὴ ἰσχὺς
- Ἐπίπεδο οἰκονομικῆς εὐημερίας
- Πληθυσμός – Δημογραφικὰ χαρακτηριστικά
- Πνευματικὸ δυναμικὸ: Γλῶσσα – ἱστορία – πολιτισμός
- «Ἡ Θράκη καθιστᾶ τὴν Ἑλλάδα τμῆμα τοῦ παρευξεινίου ὑποσυστήματος», προσδίδοντας στὴν χώρα ὑψηλὴ ἀξία τόσο σὲ περιφερειακό, ὃσο καὶ σὲ πλανητικὸ ἐπίπεδο, παρέχοντας, ταυτοχρόνως, στὴν πατρίδα μας τὴν ἐγγύτητα πρὸς μία περιοχὴ ἐξαιρετικὰ μεγάλης σημασίας γιὰ τὴν ἱστορικὴ πορεία καὶ τὰ συμφέροντα τοῦ Ἑλληνισμοῦ. «Μὲ τὴν κατάρρευση τοῦ ἀνατολικοῦ συστήματος, ποὺ ἀποτελοῦσε ἓνα οἰκονομικὸ φράγμα γιὰ τὶς συναλλαγὲς μὲ τὴν Θράκη, μὲ τὸ ἂνοιγμα τῶν συνόρων ποὺ διαμόρφωσε ὁριστικὰ τοὺς τομεῖς ἐργασίας καὶ μὲ τὴν ἒνταξη τῆς Ῥουμανίας καὶ τῆς Βουλγαρίας στὴν Ε.Ε., ἡ Θράκη ἀντιπροσωπεύει πιὰ ἓναν γεωπολιτικὸ κόμβο»6.
- Ὡς προγεφύρωμα στὴν χερσόνησο τοῦ Αἲμου, παρέχει ἂμεση πρόσβαση τόσο σὲ ἠπειρωτικὸ ἐπίπεδο, ὂσο καὶ διὰ θαλάσσης, πρὸς ὃλους τοὺς ἐμπορικοὺς δρόμους ποὺ κατευθύνονται πρὸς τὴν Κεντρικὴ καὶ Ἀνατολικὴ Εὐρώπη καὶ τὴν Ἀσία.Ἐπίσης, μέσῳ στρατηγικῶν ὑποδομῶν καὶ ἀξόνων συνδέεται μὲ α. τὴν Ἀνατολικὴ Θράκη (Τουρκία) καὶ τὰ στενὰ τοῦ Βοσπόρου, β. τὸν Εὒξεινο Πόντο, γ. τὴν Βόρειο Θράκη (Βουλγαρία) καὶ ἐκεῖθεν μὲ τὴν Κεντρικὴ Εὐρώπη, τὴν Οὐκρανία καὶ τὴν Ῥωσία, δ. τὶς νήσους τοῦ Ἀνατολικοῦ Αἰγαίου καὶ ε. τὰ Μικρασιατικά παράλια.7 Ὃλοι αὐτοὶ οἱ ἂξονες, ὡς ὁδοὶ ἐμπορίου καὶ ἀναπτύξεως, ἒχουν ἀποκτήσει ὑψηλὴ στρατηγικὴ σημασία τόσο γιὰ τὶς πλανητικὲς (Η.Π.Α., Ῥωσία, Κίνα), ὃσο καὶ τὶς περιφερειακὲς δυνάμεις (Ε.Ε. καὶ ἰδιαιτέρως τὴν ἡγεμονεύουσα σὲ αὐτὴ Γερμανία). Ἰδιαιτέρα στρατηγικὴ βαρύτητα ἒχει ἀποκτήσει καὶ ὁ λιμένας τῆς Ἀλεξανδρουπόλεως, γιὰ τὴν ἐμπορικὴ ἀξιοποίηση τοῦ ὁποίου ἐκφράζεται ἒντονο ἐνδιαφέρον ἀπὸ τὶς προαναφερθεῖσες χῶρες καὶ ὁ ἀνταγωνισμὸς γύρω ἀπὸ τὴν στρατηγική του ἀναβάθμιση, ὡς διαμετακομιστικὸς κόμβος πρὸς τὶς ἀγορὲς τῆς Βορείου καὶ Κεντρικῆς Εὐρώπης, θὰ εἶναι ὑψηλὸς τὰ ἑπόμενα χρόνια.
- Ἀποτελεῖ μία νομοτελειακὴ ἐπιλογὴ ὡς ἐνεργειακὸς κόμβος, μέσῳ τοῦ ὁποίου θὰ διέρχεται τὸ φυσικὸ ἀέριο τῆς Κεντρικῆς Ἀσίας πρὸς τὴν Εὐρώπη. Ἰδιαιτέρως ἐνδεικτικὴ εἶναι ἡ πρόσφατη (1/12/2014) δήλωση τοῦ Ῥώσου Προέδρου Βλαντιμὶρ Πούτιν γιὰ τὴν ἐκ μέρους τῆς Ῥωσίας ἐπιδίωξη κατασκευῆς ἀγωγοῦ φυσικοῦ ἀερίου δυναμικότητος 63 δισ.m3, διὰ τῆς Μαύρης Θαλάσσης πρὸς τὴν Τουρκία, μὲ πιθανότητα δημιουργίας κόμβου στὰ ἑλληνοτουρικὰ σύνορα, ὡς ἐναλλακτικὴ τοῦ ματαιωθέντος ἀγωγοῦ South Stream.8 Ἂν καὶ θὰ πρέπει νὰ εἲμαστε ἀπολύτως ἐπιφυλακτικοὶ ἀπέναντι σὲ τέτοιου εἲδους δηλώσεις, οἱ ὁποῖες ἐνέχουν πολιτικὲς καὶ στρατηγικὲς σκοπιμότητες στὸ πλαίσιο συγκρούσεως τοῦ διπόλου Δύσεως – Ῥωσίας, ἐν τούτοις, μία ἐνδεχόμενη ὑλοποίηση αὐτῆς τῆς σκέψεως θὰ ἐρχόταν νὰ προστεθεῖ στὸ ἢδη ἐγκεκριμένο πρόγραμμα κατασκευῆς τοῦ Διαδριατικοῦ Ἀγωγοῦ μεταφορᾶς φυσικοῦ ἀερίου (ΤΑΡ), πρόγραμμα τὸ ὁποῖο ἀντικειμενικὰ ἀναβαθμίζει τὴν στρατηγικὴ σημασία τῆς Θράκης. «Τὸ τμῆμα τοῦ ἀγωγοῦ ποὺ θὰ διέρχεται ἀπὸ τὴν Ἑλλάδα θὰ ἒχει μῆκος περίπου 545 χιλιομέτρων (τὸ μεγαλύτερο σὲ μῆκος τμῆμα τοῦ Νοτίου Διαδρόμου Φυσικοῦ Ἀερίου), θὰ ξεκινάει ἀπὸ τοὺς Κήπους τοῦ Ἓβρου κοντὰ στὰ ἑλληνοτουρκικὰ σύνορα καὶ θὰ καταλήγει στὰ σύνορα μὲ τὴν Ἀλβανία, νοτιοδυτικὰ τῆς Ἱεροπηγῆς. Τὸ ἒργο προβλέπει, ἐκτὸς ἀπὸ τὴν τοποθέτηση τοῦ ἰδίου τοῦ ἀγωγοῦ, τὴν κατασκευὴ ἑνὸς σταθμοῦ συμπιέσεως κοντὰ στοὺς Κήπους μὲ μεταφορικὴ ἰκανότητα 10 δισ. m3.»9
- Διαθέτει τὸ 1/12 τῶν καλλιεργήσιμων ἐδαφῶν τῆς ἑλληνικῆς ἐπικρατείας, σημαντικὲς ἐκτάσεις βοσκοτόπων καὶ ἀξιόλογο ὀρυκτὸ πλοῦτο, τόσο στὴν ἠπειρωτικὴ ζώνη, ὃσο καὶ στὴν ὑφαλοκρηπίδα τοῦ Βορείου Αἰγαίου [χρυσός, ζεόλιθος, οὐράνιο, ὑδρογονάνθρακες (φυσικό ἀέριο – συμπεριλαμβανομένων σχιστολιθικῶν κοιτασμάτων – πετρέλαιο) καὶ ἀνεκτίμητης ἀξίας ποσότητα σπανίων γαιῶν (ἡ συνολικὴ ἀξία τῶν ἑλληνικῶν κοιτασμάτων ἐνδέχεται νὰ προεσγγίζει τὰ 40 δισ. ευρώ)]. «Οἱ σπάνιες γαῖες ἀποτελοῦν μία ὁμάδα δεκαεπτά μετάλλων (Λανθάνιο, Προμήθιο, Εὐρώπιο, Σκάνδιο κ.α.) μὲ μοναδικὲς ἰδιότητες, τὰ ὁποῖα χρησιμοποιοῦνται μὲ ὁλοένα καὶ μαζικότερο τρόπο στὴν καινοτόμο βιομηχανία τῆς ὑψηλῆς τεχνολογίας ἢ στὶς λεγόμενες πράσινες τεχνολογίες. Ἡ παγκόσμια ζήτηση σπανίων γαιῶν αὐξάνεται μὲ ταχύτητες ποὺ κάθε χρόνο ξεπερνοῦν σὲ ρυθμό τὸ 10%, μὲ τὴν Κίνα νὰ ἐλέγχει τὸ 95 % τῆς παγκοσμίου παραγωγῆς, ἐνῷ ἐλέγχει πλήρως καὶ τὴν ἐμπορικὴ ἁλυσίδα ἀπὸ τὴν ἒρευνα, τὴν ἐξόρυξη, μέχρι τὴν διαδικασία ἐμπλουτισμοῦ, μεταλλουργίας καὶ διαθέσεως τῶν τελικῶν βιομηχανικῶν προϊόντων. Ἡ Θράκη διαθέτει πυριγενῆ πετρώματα (σχηματισμένα ἀπό τὴν τήξη μάγματος) τὰ ὁποῖα ἐκ φύσεως εἶναι πλούσια σὲ σπάνιες γαῖες. Ἐπιπλέον, στὴν παράκτια ζώνη Ἀνατολικῆς Μακεδονίας – Θράκης ἐκβάλλουν σημαντικὰ γιὰ τὰ ἑλληνικὰ δεδομένα ποτάμια (Στρυμόνας, Νέστος, Ἓβρος), τὰ ὁποῖα ἀποθέτουν στὶς ἐκβολές τους ὑλικὰ ἀπὸ τὰ παραπάνω πετρώματα, δημιουργώντας ἐμπλουτισμένα ἀποθέματα σπανίων γαιῶν.»10
- Παρέχει στὴν Ἑλλάδα σημαντικὸ «στρατηγικὸ βάθος» στὴν διεύθυνση Ἀνατολῆς – Δύσεως, ἀποτελώντας «τὸν Βόρειο προμαχῶνα τῆς αἰγαιακῆς ἐνδοχώρας». Ἡ σημασία τῆς Θράκης δὲν περιορίζεται ἀποκλειστικὰ στὸ ἠπειρωτικὸ ἐπίπεδο, ἀλλὰ ἐπεκτείνεται καὶ στὸ θαλάσσιο, προσδίδοντάς της στρατηγικὴ σημασία στὸν ἒλεγχο τοῦ Βορείου Αἰγαίου. Αὐτὸ καθίσταται σαφέστερο, ἂν συνυπολογίσει κανεὶς τὴν ἐξαιρετικὰ σημαντικὴ ἐπιρροή ποὺ ἀσκεῖ ἡ Θράκη (συμπεριλαμβανομένης τῆς Σαμοθράκης) στὸν θαλάσσιο χῶρο τοῦ ΒΑ Αἰγαίου, σὲ ἐπίπεδο Ἀποκλειστικῆς Οἰκονομικῆς Ζώνης. Συνεπῶς, ἡ ὀπτικὴ τοῦ Τούρκου πρωθυπουργοῦ, Ἀχμὲτ Νταβούτογλου, γιὰ τὴν Ἑλλαδικὴ Θράκη («Θράκη τοῦ Αἰγαίου», σύμφωνα μὲ τὸν ἲδιο) ἀποδίδει εἰς τὸ ἀκέραιο αὐτὴν τὴν πραγματικότητα.
- Προσδίδει στρατηγικὸ βάθος στὴν ἂμυνα τῆς Μακεδονίας καὶ ἰδιαιτέρως τῆς Θεσσαλονίκης (ἡ ἀπόσταση τῆς πόλεως ἀπὸ τὰ ἑλληνοτουρκικὰ σύνορα εἶναι 284 χλμ.)
- Τέλος, ἐκτὸς ἀπὸ τὸ φυσικὸ ἀνατολικὸ σύνορο τῆς Ἑλλάδος καὶ τῆς Εὐρώπης, «ἀποτελεῖ παράλληλα ἓνα πολιτιστικὸ καὶ ἰδεολογικὸ σύνορο ποὺ χωρίζει, δύο κόσμους, δύο θρησκεῖες, δύο ἱστορίες». Τὸ ἐξαιρετικὰ σημαντικὸ, ὃμως, εἶναι πὼς «ἡ Ἑλλαδικὴ Θράκη ἀποτελεῖ τὸ τελευταῖο σημεῖο ἀγκιστρώσεως τοῦ Ἑλληνισμοῦ στὴν εὐρύτερη γεωγραφικὴ περιοχὴ τῆς Θράκης, μετὰ τὸν ξεριζωμό του ἀπὸ τὶς βόρειες καὶ ἀνατολικὲς περιοχές της. Τυχὸν ἀπώλειά της, συνεπῶς, θὰ σήμαινε τὸ κλείσιμο ἑνὸς ἀκόμη μεγάλου ἱστορικοῦ κεφαλαίου, αὐτοῦ ποὺ ἐπὶ αἰῶνες γράφει μὲ τοὺς ἀγῶνες του ὁ Θρακικὸς Ἑλληνισμὸς.» Τὸ γεγονὸς πὼς καμμία περιοχὴ τοῦ πλανήτη δὲν ἒχει ὑποστεῖ τόσες πολλὲς ἐπιδρομὲς καὶ καταστροφὲς στὴν ἱστορία, ὃσες ἡ Θράκη, εἶναι ἡ μεγαλύτερη ἀπόδειξη τῆς διαχρονικῆς γεωστρατηγικῆς σημασίας της, ὡς κομβικοῦ σημείου μεταξὺ Εὐρώπης καὶ Ασίας.
- Ἑλένη Ἀποστολίδου Λουκάτου – Θράκη: Ἱστορικὴ Ἰχνηλασία, Ἐκδόσεις Γόρδιος (Σελ. 43)
- Michel Foucher – geo-mazis.gr/
- Ἰωάννης Μάζης – www.geo-mazis.gr/
- Ἰωάννης Φριτζαλᾶς – Εἰσαγωγὴ στὴν Στρατηγικὴ Ἀγωγή
- Ἀναστάσιος Λαυρέντζος – Ἡ Θράκη στὸ μεταίχμιο, Ἐκδόσεις Πραγματεία (Σελ. 109 – 115)
- Νῖκος Λυγερός – Νοητικὴ Στρατηγικὴ, Ἐκδόσεις Σπανίδη (Σελ. 78)
- Ἀντ/γος ε.α. τ. Α/ΓΕΣ Φραγκούλης Φράγκος – Γεωπολιτικὴ ἀξία Θράκης καὶ διεθνὲς περιβάλλον
- Russia’s South Stream Decision Changes Regional Dynamics – stratfor.com/
- Κατασκευὴ τοῦ ἀγωγοῦ (TAP) στὴν Ἑλλάδα – tap-ag.gr/
- α. Οἱ σπάνιες γαῖες τῆς Θράκης στὸ στόχαστρο τῆς κυβέρνησης – www.paratiritis-news.gr/
- Τοὺς λεγομένους τουρκογενεῖς ἢ τουρκοφανεῖς: Ἀποτελοῦν τὸ 47,9 % περίπου τῆς ὃλης μειονότητος καὶ ἀγγίζουν τὰ 57.000 ἂτομα. Ἡ φυλετική τους σύσταση εἶναι πολλαπλή. Ἀποτελοῦνται ἀπὸ ἀπογόνους: α) Ὀθωμανῶν ποὺ ἐγκαταστάθηκαν στὴν Θράκη μετὰ τὴν κατάληψή της, β) διαφόρων μουσουλμανικῶν φυλῶν ὃπως Τατάρων, Γιουρούκων καὶ Κιρκασίων καὶ πολλῶν ἐξισλαμισθέντων γηγενῶν Ἑλλήνων. Ἡ φυλετικὴ ἀνομοιογένεια δὲν εἶναι χαρακτηριστικὸ μόνον τῆς μουσουλμανικῆς μειονότητος, ἀλλὰ εἶναι ἐμφανέστατη καὶ μεταξὺ τῶν ἰδίων τῶν τουρκοφανῶν. Τὸ ποσοστὸ τὸ ἀπογόνων ἐξισλαμισθέντων Ἑλλήνων, ποὺ δὲν ἒχουν ἲχνη μογγολικῶν χαρακτηριστικῶν, εἶναι πολὺ σημαντικό.
- Τοὺς Πομάκους: Ἀποτελοῦν τὸ 31,1 % περίπου τῆς ὃλης μειονότητος καὶ ὁ ἀριθμός τους ἀγγίζει τὰ 37.000 ἂτομα. Οἱ Πομάκοι διαβιοῦν στὸν ὀρεινὸ ὂγκο τῆς Ροδόπης, εἶναι ἀπὸγονοι τῶν Ἀρχαίων Ἑλληνοθρακικῶν φυλῶν τῆς Ροδόπης, οἱ ὁποῖες ἐξισλαμίσθηκαν βιαίως τὸν 17ο αἰῶνα καὶ δὲν ἒχουν οὐδεμία φυλετική, γλωσσικὴ καὶ πολτιστικὴ συγγένεια μὲ τοὺς Τούρκους.
- Τοὺς Ἀθιγγάνους ἢ Ρωμὰ: Ἀποτελοῦν τὸ 21 % τῆς ὃλης μειονότητος καὶ ὁ ἀριθμός τους ἀγγίζει τὰ 25.000 ἂτομα.
- Πρέπει ἡ Τουρκία ἢ οἱ σύμμαχοί της νὰ ἐλέγχουν τοὺς ἂξονες τῶν συγκοινωνιῶν καὶ τῶν ποταμίων μεταφορῶν.
- Ἡ Ὀθωμανικὴ κληρονομιὰ πρέπει νὰ προβληθεῖ ὡς κοινὴ ἱστορικὴ ῥίζα τῶν βαλκανικῶν λαῶν καὶ κυρίως τῶν Ἀλβανῶν καὶ Βοσνιομουσουλμάνων.
- Ἡ Ἀλβανία θὰ παίξει τὸν ρόλο τῆς συμμάχου, μέσῳ τῆς ὁποίας ἡ Τουρκία θὰ βρεῖ διέξοδο πρὸς τὴν Ἀδριατική.
- Ὁ θρησκευτικὸς παράγοντας εἶναι ἀπαραίτητο ἐργαλεῖο στρατηγικῆς σκέψεως καὶ διαμορφώσεως συμμαχιῶν.
- Οἱ μουσουλμανικὲς μειονότητες ἀνὰ τὰ Βαλκάνια πρέπει νὰ ἀξιοποιηθοῦν ὡς ἐφαλτήρια προωθήσεως τῶν τουρκικῶν συμφερόντων. Μπορεῖ νὰ προταθεῖ, ἐπὶσης, μία συνεργασία γιὰ τὴν ἐξασφάλιση τῶν πολιτισμικῶν καὶ ἐκπαιδευτικῶν δικαιωμάτων τῶν «ἐθνικῶν κοινοτήτων», ποὺ διαθέτουν διαφορετικὲς κουλτοῦρες στοὺς κόλπους τῶν βαλκανικῶν κρατῶν. Μία τέτοια συμφωνία μπορεῖ νὰ διαμορφώσει ἓνα κατάλληλο ἒδαφος κυρίως γιὰ τὸ Κόσσοβο καὶ τὴν «Δυτική Θράκη».
- Ὁμαδοποίηση
- Στιγματισμὸς
- Ἀπανθρωποποίηση/Θηριοποίηση
- Ὀργάνωση
- Πόλωση
- Προετοιμασία
- Ἐξολόθρευση
- Ἀπόσειση εὐθυνῶν/Ἂρνηση ἐνοχῆς
- ΟΜΑΔΟΠΟΙΗΣΗ: Ἐκ τῶν ὧν οὐκ ἂνευ στὴν Θράκη, δεδομένου πὼς στὴν περιοχὴ διαβιοῦν δύο διαφορετικὲς θρησκευτικὲς ὁμάδες – Χριστιανοὶ καὶ μουσουλμάνοι – ὡς Ἓλληνες πολίτες, σύμφωνα μὲ τὴν Συνθήκη τῆς Λωζάνης.
- ΣΤΙΓΜΑΤΙΣΜΟΣ: Ἁρκεῖ ἁπλῶς ἡ ὓπαρξη μίας κοινῆς παραδοχῆς: «Ἐμεὶς» οἱ μουσουλμάνοι Τοῦρκοι καὶ «Αὐτοὶ» οἱ Χριστιανοὶ Ἓλληνες.
- ΑΠΑΝΘΡΩΠΟΠΟΙΗΣΗ / ΘΗΡΙΟΠΟΙΗΣΗ: Οἱ ἂπιστοι «γκιαούρηδες», τὸ ἀνελεύθερο κράτος ποὺ παραβιάζει τὰ ἀνθρώπινα δικαιώματα τῆς «τουρκικῆς» μειονότητος κ.α.
- ΟΡΓΑΝΩΣΗ: Ἑδραίωση ὀργανωτικῶν δομῶν, μὲ ἂρρηκτες μεταξύ τους σχέσεις (Γενικό Τουρκικό Προξενεῖο Κομοτηνῆς, Κόμμα Ἰσότητος, Εἰρήνης & Φιλίας (D.E.B.), Σύλλογος Ἐπιστημόνων Μεινονότητος, Συμβουλευτικὴ Ἐπιτροπὴ «Τουρκικῆς» Μειονότητος Δυτικῆς Θράκης, «Τουρκικὴ» Ἓνωση Ξάνθης, Εὐρωπαϊκὴ Ὁμοσπονδία «Τούρκων» Δυτικῆς Θράκης, Κέντρο Ἐρευνῶν Ἰσλαμικῆς Ἱστορίας, Τέχνης καὶ Πολιτισμοῦ – IRCICΑ, ΤΙΚΑ κ.α.)
- ΠΟΛΩΣΗ: Ὁ – ἐν δυνάμει – θύτης παρουσιάζει μεθοδευμένα τὴν ὓπαρξη δύο διαφορετικῶν πόλων, οἱ ὁποῖοι ἑτοιμάζονται νὰ ἒρθουν σὲ σύγκρουση. Ἒχει ἐπιτευχθεῖ πλέον ὁ σαφὴς διαχωρισμὸς μεταξὺ τοῦ καλοῦ – ἀδικημένου καὶ καταπιεσμένου μουσουλμάνου Τούρκου καὶ τοῦ κακοῦ – δυνάστη Χριστιανοῦ Ἓλληνα.
- ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΙΑ: Ἐξοπλισμός, στρατηγικὲς κινήσεις ἐπεκτατικοῦ χαρακτήρος ποὺ προλειαίνουν τὸ ἒδαφος γιὰ τὴν ἑδραίωση τῆς – μετὰ τὴν ἐξολόθρευση (7ο στάδιο) – διαδόχου καταστάσεως (ἐνδεικτικὸ παράδειγμα ἀποτελεῖ ἡ τοποθέτηση τοῦ «Συντονιστικοῦ Γραφείου τῆς Περιφέρειας Θράκης τῆς Διευθύνσεως Τούρκων τοῦ Ἐξωτερικοῦ καὶ Συγγενῶν Κοινοτήτων» (YTB) – ὑπηρεσία ποὺ ὑπᾶγεται ἀπ’ εὐθείας στὸ πρωθυπουργικὸ γραφεῖο, ὃπως ἡ ΜΙΤ – στὴν Ἀδριανούπολη, συντονισμένες ἐνέργειες μὲ χαρακτήρα προβοκάτσιας κ.α.
- Οἱ οικονομικὲς καὶ γεωπολιτικὲς ἀνακατατάξεις ἀπαιτοῦν τὴν ἀναβάθμιση τοῦ ρόλου τῆς Θράκης, ἐνδεχομένως, ἐν τούτοις, ἐκτὸς τῶν ὁρίων τῆς ἑλληνικῆς ἐπικρατείας.
- Ἡ Θράκη προορίζεται γιὰ ἀνεξάρτητος γεωπολιτικὸς κόμβος μεταφορᾶς πετρελαίου καὶ φυσικοῦ ἀερίου, ἐξυπηρετώντας τόσο τὰ ἀμερικανικὰ καὶ τὰ γερμανικά, ὃσο καὶ τὰ ῥωσικὰ συμφέροντα.
- Γενικῶς, ἡ ἀναθεώρηση τῆς γεωστρατηγικῆς τῶν πλανητικῶν δυνάμεων ἐπιτάσσει τὴν ἀλλαγὴ τῶν συνόρων ἢ ἀκόμη καὶ τὸν κατακερματισμὸ τῶν χωρῶν τῆς Ἀνατολικῆς Μεσογείου, μὲ ταυτόχρονη ἀνάδειξη πιὸ μικρῶν, πιὸ συμπαγῶν καὶ πιὸ ἐμπίστων ἑταίρων τους.12
- Ἂμεση λήψη μέτρων ὑπὲρ τῆς δημογραφικῆς ἐνισχύσεως τῆς περιοχῆς (θέσπιση εἰδικῶν κινήτρων γιὰ τοὺς δημοσίους ὑπαλλήλους, χορήγηση στεγαστικῶν δανείων γιὰ πρώτη κατοικία μὲ τὸ ἐλάχιστο δυνατὸ ἐπιτόκιο, ἐνίσχυση τῶν πολυτέκνων οἰκογενειῶν).
- Ἂμεση λήψη μέτρων ὑπὲρ τῆς οἰκονομικῆς ἀναπτύξεως τῆς περιοχῆς (μείωση τοῦ συντελεστῆ Φ.Π.Α., παροχὴ χρηματοδοτήσεων καὶ φορολογικῶν κινήτρων γιὰ τὴν ἐπανεκκίνηση τῆς βιομηχανικῆς καὶ βιοτεχνικῆς παραγωγῆς, ἀναδιάρθρωση καὶ ἐνίσχυση τοῦ πρωτογενοῦς τομέως παραγωγῆς μὲ τὴν ἐπιλογὴ προσοδοφόρων καὶ ἐξαγώγιμων νέων καλλιεργειῶν). Σὲ γενικὲς γραμμές, «θὰ πρέπει νὰ ληφθοῦν σημαντικὲς στρατηγικὲς ἀποφάσεις, ὃσον ἀφορᾶ τὸ μέλλον τῆς Θράκης, ἒτσι ὣστε νὰ καταστεῖ ἐπικεφαλὴς τοπικῶν καινοτομιῶν σὲ διαφόρους τομεῖς ποὺ θὰ ἒχουν ἀναγκαστικὰ ἐπωφελῆ ἀποτελέσματα καὶ σὲ ἐθνικὸ ἐπὶπεδο, λόγῳ τῆς ἰδιαιτερότητος τῆς θρακικῆς θέσης».14
- Ἂμεση λήψη μέτρων ὑπὲρ τῆς ἀναχαιτίσεως τῶν ἐνορχηστρωμένων μεθοδεύσεων ὁμογενοποιήσεως τῆς μειονότητος, σὲ συνδυασμὸ μὲ τὴν υἱοθέτηση μέτρων ὑπὲρ τῆς ἐπιλύσεως τῶν χρονιζόντων προβλημάτων τῶν μουσουλμάνων συμπολιτῶν μας, ἰδιαιτέρως στὸ ἐπίπεδο τῆς μειονοτικῆς ἐκπαιδεύσεως.
- Ἳδρυση ἐξειδικευμένης διπλωματικῆς ὑπηρεσίας, ἡ ὁποία θὰ ἀναλάβει τὴν ἀναχαίτιση τῆς νεο-γενοκτόνου τουρκικῆς προπαγάνδας σὲ διεθνὲς ἐπίπεδο καὶ τὴν ἀνάπτυξη συμπαγοῦς ἐπιχειρηματολογίας ὑπὲρ τῆς ἀνακατασκευῆς τῶν εἰς βάρος μας συκοφαντικῶν ἰσχυρισμῶν.
- Ἀνάδειξη τοῦ πολιτιστικοῦ, λαογραφικοῦ, ἱστορικοῦ καὶ τουριστικοῦ δυναμικοῦ τῆς Θράκης (ἐφαρμογὴ συντονισμένου προγράμματος ἀνασκαφῶν καὶ ἀρχαιολογικῶν ἐρευνῶν, μὲ ἒμφαση στὴν ἀνάδειξη τῆς πάλαι ποτὲ ἐνδόξου βυζαντινῆς μοναστικῆς πολιτείας τοῦ Παπικίου Ὂρους).
- Ἐνίσχυση τῆς ἀποτρεπτικῆς ἰκανότητος καὶ ἰσχύος τοῦ Ἑλληνικοῦ Στρατοῦ καὶ ἀναβάθμισή του, τόσο σὲ ἐπίπεδο ὑποδομῶν, ὃσο καὶ σὲ ἐπίπεδο προσωπικοῦ.
- Ἐξαιρετικὰ σημαντικὸς παράγων καὶ καίριος γιὰ τὴν ἐφαρμογὴ τῶν παραπάνω προτάσεων εἶναι ἡ πλήρης κατανόηση ἐκ μέρους τῆς Ἑλληνικῆς Πολιτείας τόσο τῆς τεραστίας ἱστορικῆς καὶ γεωστρατηγικῆς σημασίας τῆς περιοχῆς γιὰ τὴν Πατρίδα μας, ὃσο καὶ τὸν ἐξαιρετικὰ σημαντικὸ ρόλο ποὺ θὰ ἐπιτελέσει στὸ ἀναδιαμορφωμένο διεθνὲς γεωπολιτικὸ περιβάλλον.
- Ἂμεση διεθνοποίηση ἐκ μέρους τῶν ἐν Ἑλλάδι καὶ ἐν ὁμογενείᾳ σωματείων τοῦ ζητήματος τῶν γενοκτονιῶν ποὺ ἒχει διαπράξει ἡ Τουρκία εἰς βάρος τοῦ Ἑλληνισμοῦ. Ἀνάπτυξη συμπαγῶν καὶ ἀρρήκτων δεσμῶν μεταξὺ τῶν ὃπου γῆς Ἑλλήνων καὶ υἱοθέτηση κοινῆς πολιτικῆς ἀσκήσεως πιέσεων γιὰ τὴν διεθνὴ καταδίκη τῆς Τουρκίας. Αὐτὸ ποὺ ἐπιθυμοῦμε δὲν εἶναι ἁπλῶς μία συγγνώμη. Ἀπαιτοῦμε δικαίωση καὶ ἀποκατασταση, ὑλικὴ καὶ ἠθική.
- Ἀποστολὴ συλλογικῶν ἐπιστολῶν διαμαρτυρίας κατὰ τῶν εὐρωπαϊκῶν φορέων (Ο.Α.Σ.Ε., F.U.E.N., H.R.W.F. κλπ.) ποὺ συνηγοροῦν στὶς «νεο-γενοκτόνες» μεθοδεύσεις τῆς Ἂγκυρας στὴν Θράκη.
- Διοργάνωση ἐκδηλώσεων καὶ δραστηριοτήτων στὴν «καρδιὰ» τοῦ προβλήματος, μὲ στόχο τὴν ἐνίσχυση τῆς φυσικῆς παρουσίας στὴν Θράκη καὶ τὴν ἀνάπτυξη κινήτρων ἐπιστροφῆς στὰ «πατρῶα χώματα», ἰδιαιτέρως στὰ τελοῦντα ὑπὸ ἀφανισμὸ χριστιανικὰ χωριά.
- refworld.org/ – Σύμβαση για την Πρόληψη καὶ Καταστολή του Εγκλήματος της Γενοκτονίας & www.genocidewatch.org/
- www.tourkikanea.gr & http://hatecrime.osce.org/greece
- Ἰωάννης Φριτζαλᾶς – Μεθοδολογία γενοκτονίας κατὰ τῆς Ἑλλάδος – www.elkeda.gr
- Ἰωάννης Φριτζαλᾶς – Ἡ μεθοδολογία τῆς γενοκτονίας ἐν καιρῷ εἰρήνης –http://youtu.be/J24btg21i_8
- Ἰωάννης Φριτζαλᾶς – Ἀνίερες συμμαχίες στὴν Ἑλληνικὴ Θράκη –http://infognomonpolitics.blogspot.gr/
- Ἰωάννης Φριτζαλᾶς – Ἰσχυροποίησις ἢ κατακερματισμός, ἡ κρίσιμη ἱστορικὴ συγκυρία –http://antifonitis.gr/online/2691
- Νῖκος Λυγερός – Νοητικὴ Στρατηγική, Ἐκδόσεις Σπανίδη (Σελίδα 79)
- Ἀναστάσιος Λαυρέντζος – Ἡ Θράκη στὸ μεταίχμιο, Ἐκδόσεις Πραγματεία
- Κωνσταντῖνος Κόλμερ – Τὰ πετρέλαια τῆς Ἑλλάδος, Ἐκδόσεις Λιβάνη
- Ἰωάννης Μαγκριώτης – Θράκη: Ἡ ἒπαλξη τοῦ Ἑλληνικοῦ Βορρᾶ, Ἐκδόσεις Ρῆσος
- Ναθαναὴλ Μ. Παναγιωτίδης – Μουσουλμανικὴ μειονότητα καὶ ἐθνικὴ συνείδηση, Ἒκδοση Τοπικῆς Ἑνώσεως Δήμων & Κοινοτήτων Ν. Ἓβρου
- Ζαφείριος Μέκος – Θράκη, συνιστῶσες τοῦ μειονοτικοῦ προβλήματος, Ἐκδόσεις Ἡρόδοτος, Δικηγορικὸς Σύλλογος Ροδόπης
(πηγή: περιοδικό Ο.Δ.Ε.Γ http://www.odeg.gr/teyxos-3-96-ioul-sept-4-97-okt-dek-2014/book/55.html?page=1, )
Γενικά θέματα
Ο Πόλεμος του Πετρελαίου: Πώς η Ρωσία Προσπαθεί να Επιβιώσει, ενώ Κίνα, Ινδία και Τουρκία Απειλούνται από τις Κυρώσεις των ΗΠΑ
Για τη Ρωσία, οι κυρώσεις είναι εμπόδια που πρέπει να παρακαμφθούν, και η ικανότητα της χώρας να τις παρακάμψει δεν πρέπει να υποτιμηθεί. Οι προηγούμενες μέθοδοι περιλαμβάνουν την αλλαγή εμπόρων και ασφαλιστών, τη λειτουργία ενός σκιώδους στόλου, την ανάπτυξη εναλλακτικών συστημάτων διακανονισμού και την αναζήτηση αγοραστών πέρα από τους παραδοσιακούς εταίρους. Ενώ ο χώρος για ελιγμούς είναι περιορισμένος, δεν είναι εντελώς κλειστός.
Η απόφαση της κυβέρνησης των ΗΠΑ στις 22 Οκτωβρίου 2025 να προσθέσει τη Rosneft, τη Lukoil και τις θυγατρικές τους στον Κατάλογο Ειδικά Οριζόμενων Υπηκόων (SDN) του Γραφείου Ελέγχου Ξένων Περιουσιακών Στοιχείων (OFAC) του Υπουργείου Οικονομικών, απαγορεύει στις οντότητες των ΗΠΑ να συναλλάσσονται με αυτές τις ρωσικές πετρελαϊκές εταιρείες. Το πιο σημαντικό, στέλνει ένα σαφές μήνυμα στους παγκόσμιους αντισυμβαλλομένους της Rosneft και της Lukoil ότι ο κίνδυνος δευτερογενών κυρώσεων είναι πιο πιθανός από πριν. Αυτές οι οντότητες περιλαμβάνουν διυλιστήρια, εταιρείες ασφάλισης και logistics, εμπόρους (traders) και χρηματοπιστωτικά ιδρύματα που αγοράζουν ρωσικό πετρέλαιο.
Δεδομένου ότι η Rosneft και η Lukoil αποτελούν περίπου το μισό της ημερήσιας παραγωγής πετρελαίου της Ρωσίας, οι κυρώσεις κατά των μεγάλων ρωσικών πετρελαϊκών εταιρειών είναι πιθανό να έχουν σημαντικό αντίκτυπο στα κυβερνητικά έσοδα. Αυτός είναι πιθανώς ο λόγος πίσω από το γεγονός ότι δεν προστέθηκαν οι Rosneft και Lukoil στον Κατάλογο SDN νωρίτερα, με την ελπίδα ότι ο συνδυασμός κυρώσεων σε διάφορους κλάδους θα είχε αρκετή επίδραση στα ρωσικά έσοδα ώστε να πιέσει τη Ρωσία να συνάψει συμφωνία κατάπαυσης του πυρός στην Ουκρανία. Οι κυρώσεις των ΗΠΑ στόχευαν επίσης να εξυπηρετήσουν τα εγχώρια συμφέροντα ορισμένων Ευρωπαίων συμμάχων –ιδίως της Βουλγαρίας, της Ουγγαρίας και της Σλοβακίας– που εξαρτώνται σε μεγάλο βαθμό από το ρωσικό πετρέλαιο, και να διατηρήσουν τις εμπορικές σχέσεις με Ασιάτες εταίρους, ιδιαίτερα την Ινδία.
Οι πρόσφατες κυρώσεις ακολουθούν τη λογική των μέτρων που ελήφθησαν νωρίτερα τόσο από τις διοικήσεις του Ντόναλντ Τραμπ όσο και του Τζο Μπάιντεν, καθώς και από την Ευρωπαϊκή Ένωση (ΕΕ), για να διαβρώσουν τα πετρελαϊκά έσοδα της Μόσχας και να μαλακώσουν τις ρωσικές απαιτήσεις στην Ουκρανία. Μεταξύ των δράσεων που ακολουθήθηκαν στο παρελθόν ήταν οι εθελοντικές μειώσεις αγορών, η εισαγωγή ανώτατου ορίου τιμής μέσω της G7, η στοχοποίηση του σκιώδους στόλου πετρελαίου, και η επιβολή δασμών στις εξαγωγές της Ινδίας προς τις Ηνωμένες Πολιτείες ως τακτική πίεσης για να αναγκαστεί η Ινδία να εγκαταλείψει τις εισαγωγές ρωσικού πετρελαίου. Εξετάζοντας αναδρομικά, αναπτύχθηκε ένα ποικίλο σύνολο εργαλείων, αλλά ο αντίκτυπος στον υπολογισμό πολέμου της Μόσχας ήταν περιορισμένος.
Τώρα, η κυβέρνηση των ΗΠΑ έχει αναπτύξει μία από τις πιο αυστηρές χρηματοοικονομικές κυρώσεις σε δύο εταιρείες που εξάγουν περισσότερο από το ήμισυ του ρωσικού αργού πετρελαίου. Αρχικά, η ανακοίνωση κέρδισε δυναμική, και οι αναφορές ειδήσεων δείχνουν ότι σχεδόν όλοι οι παγκόσμιοι εταίροι της Rosneft και της Lukoil αξιολογούν τον κίνδυνο συνέχισης της συνεργασίας ενόψει της προθεσμίας της 21ης Νοεμβρίου 2025, οπότε και οι κυρώσεις θα τεθούν σε ισχύ.
Η Αποτελεσματικότητα των Κυρώσεων Εξαρτάται από την Αντίδραση των Παγκόσμιων Εμπορικών Εταίρων
Ο πρώτος και πιο κρίσιμος παράγοντας για τον προσδιορισμό του αντίκτυπου του νέου πακέτου κυρώσεων είναι η θέση των κύριων χωρών που αγοράζουν ρωσικό πετρέλαιο, συμπεριλαμβανομένης της Κίνας, της Ινδίας, της Τουρκίας, και ορισμένων μικρότερων χωρών της Ανατολικής Ευρώπης. Οι επίσημες θέσεις των χωρών-εταίρων της Ρωσίας έχουν σημασία, όπως και η αυστηρή επιβολή των κυρώσεων και η προθυμία του Υπουργείου Οικονομικών των ΗΠΑ να επιβάλει δευτερογενείς κυρώσεις. Η συνολική αποτελεσματικότητα θα εξαρτηθεί από ένα μείγμα εξωτερικών παραγόντων: τις θέσεις των βασικών κρατικών εταίρων, την ικανότητα της Ρωσίας να ελιχθεί στο νέο περιβάλλον και τις παρενέργειες των κυρώσεων. Κανένας από αυτούς δεν πρέπει να υποτιμηθεί. Οι πρώτες επιπτώσεις στον προϋπολογισμό της Μόσχας είναι πιθανό να φανούν εντός τριών έως έξι μηνών.
Αρχικά, όπως ανέφερε το Reuters, τέσσερις κρατικές κινεζικές πετρελαϊκές εταιρείες – οι PetroChina, China Petroleum & Chemical Corporation (Sinopec), China National Offshore Oil Corporation (CNOOC) και Zhenhua Oil – ανέστειλαν τις αγορές ρωσικού πετρελαίου και επαναξιολογούν την κατάσταση. Ωστόσο, ένα κρίσιμο στοιχείο θα είναι η επίσημη θέση του Πεκίνου, η οποία παραμένει ασαφής. Το Υπουργείο Εξωτερικών της Κίνας (MFA) καταδίκασε τις ευρωπαϊκές κυρώσεις από το 19ο πακέτο, που εισήχθησαν ταυτόχρονα με τους ορισμούς SDN των ΗΠΑ τον Οκτώβριο του 2025, οι οποίες στόχευαν ιδιωτικά διυλιστήρια που εισάγουν ρωσικό πετρέλαιο: τις Liaoyang Petrochemical, Shandong Yulong Petrochemical, και τον εμπορικό βραχίονα της PetroChina, Chinaoil Hong Kong. Το MFA της Κίνας τις χαρακτήρισε παράνομες και καταδίκασε τις κυρώσεις του Υπουργείου Οικονομικών των ΗΠΑ ως μονομερείς και χωρίς καμία βάση στο διεθνές δίκαιο. Αυτή είναι η πάγια θέση του Πεκίνου, υποδεικνύοντας ότι η Κίνα πιθανότατα θα συνεχίσει να αγοράζει ρωσικό πετρέλαιο με έκπτωση, πιθανώς μέσω εναλλακτικών οδών που περιλαμβάνουν μικρότερα διυλιστήρια και εμπόρους, προστατεύοντας παράλληλα τις κορυφαίες πετρελαϊκές της εταιρείες. Ένα άλλο αποτέλεσμα είναι λιγότερο πιθανό, αλλά όχι εντελώς αποκλεισμένο, καθώς η Ουάσιγκτον και το Πεκίνο βρίσκονται σε διαδικασία επαναπροσδιορισμού των εμπορικών τους σχέσεων και μπορεί τελικά να υιοθετήσουν μια πιο κοντινή θέση σχετικά με το πώς να επηρεάσουν τη Μόσχα.
Η θέση του Νέου Δελχί είναι ακόμη πιο ασαφής λόγω της έλλειψης επίσημης κυβερνητικής καθοδήγησης, παρά τις αναφορές που δείχνουν ότι η Ινδία είναι έτοιμη να μειώσει τις αγορές ρωσικού πετρελαίου. Εάν επιβεβαιωθεί, αυτό θα μπορούσε να επηρεάσει όχι μόνο τα κρατικά διυλιστήρια αλλά και τα ιδιωτικά, όπως η Reliance Industries Limited (RIL) και η Nayara Energy, όπου η Rosneft είναι σημαντικός μέτοχος. Αυτές οι εταιρείες αντιπροσωπεύουν το $16\%$ των συνολικών εισαγωγών ρωσικού πετρελαίου της Ινδίας και διαθέτουν δίκτυο διανομής στη χώρα. Σε ένα σενάριο όπου μόνο τα κρατικά διυλιστήρια απαγορεύεται να αγοράζουν και στα ιδιωτικά επιτρέπεται να συνεχίσουν τις συναλλαγές ανεξάρτητα, η Μόσχα θα κέρδιζε κάποιο χώρο και χρόνο.
Η Δημοκρατία της Τουρκίας αναμένεται επίσης να συνεχίσει να αγοράζει ρωσικό πετρέλαιο. Πριν από την ανακοίνωση των κυρώσεων, ο Τούρκος Υπουργός Ενέργειας Αλπαρσλάν Μπαϊρακτάρ δήλωσε ότι η αγορά ρωσικού πετρελαίου είναι εμπορική απόφαση για τις εταιρείες, κάτι που μπορεί να τις εξαιρέσει από μια πλήρη απαγόρευση.
Η Ικανότητα της Ρωσίας να Αποφύγει τις Κυρώσεις θα Καθορίσει τον Αντίκτυπο
Για τη Ρωσία, οι κυρώσεις είναι εμπόδια που πρέπει να παρακαμφθούν, και η ικανότητα της χώρας να τις παρακάμψει δεν πρέπει να υποτιμηθεί. Οι προηγούμενες μέθοδοι περιλαμβάνουν την αλλαγή εμπόρων και ασφαλιστών, τη λειτουργία ενός σκιώδους στόλου, την ανάπτυξη εναλλακτικών συστημάτων διακανονισμού και την αναζήτηση αγοραστών πέρα από τους παραδοσιακούς εταίρους. Ενώ ο χώρος για ελιγμούς είναι περιορισμένος, δεν είναι εντελώς κλειστός. Πρόσφατες αναφορές δείχνουν ότι η Ρωσία προμήθευσε μια μικρή ποσότητα πετρελαίου στο νεοανοιγμένο διυλιστήριο Kulevi στη Γεωργία και έστειλε διυλισμένα προϊόντα στη Συρία. Το καλύτερο παράδειγμα προσαρμοστικότητας στις κυρώσεις είναι η Gazprom Neft και η Surgutneftegaz, οι οποίες υπέστησαν κυρώσεις στις αρχές του 2025 και εξακολουθούν να λειτουργούν. Οι εταιρείες στις οποίες επιβλήθηκαν κυρώσεις αναδρομολόγησαν τις εξαγωγές, δημιούργησαν παράλληλα εμπορικά δίκτυα και προσέφεραν μειωμένες τιμές για να προσελκύσουν νέους πελάτες.
Οι Παρενέργειες των Κυρώσεων είναι Απρόβλεπτες
Πρόσθετοι παράγοντες που θα καθορίσουν την επιτυχία των κυρώσεων είναι οι παρενέργειες που δεν έχουν ακόμη φανεί, ιδίως όσον αφορά την τύχη των υπερπόντιων δραστηριοτήτων των ρωσικών εταιρειών και την κίνηση των παγκόσμιων τιμών πετρελαίου. Αυτά είναι σημαντικά στοιχεία του παζλ, τα οποία πιθανότατα ελήφθησαν υπόψη πριν ανακοινωθούν οι κυρώσεις. Ωστόσο, όπως έχει φανεί και στο παρελθόν, η Μόσχα μπορεί να προσπαθήσει να εκμεταλλευτεί αυτές τις επιπτώσεις προς όφελός της. Εάν οι παγκόσμιοι παραγωγοί δεν αυξήσουν την παραγωγή για να καλύψουν την αυξανόμενη ζήτηση που προκαλείται από τη μείωση του ρωσικού πετρελαίου, η Ρωσία θα μπορούσε ακόμη και να επωφεληθεί πουλώντας μικρούς όγκους σε υψηλότερες τιμές. Ένα τέτοιο σενάριο θα υπονόμευε τον στόχο της μείωσης των ρωσικών εσόδων του προϋπολογισμού και της επιβράδυνσης της ικανότητας της χώρας να χρηματοδοτεί την πολεμική της βιομηχανία.
Σε αυτό το πλαίσιο, είναι εύλογο ότι η Ρωσία μπορεί να επιχειρήσει να συντονίσει διπλωματικές και άλλες προσπάθειες για να περιορίσει την προσφορά από τις χώρες της Κεντρικής Ασίας και το Ιράν. Η Μόσχα έχει επιρροή στη ροή του Καζακστάν μέσω του αγωγού Caspian Pipeline Consortium (CPC), ο οποίος διέρχεται από ρωσικό έδαφος και αντιπροσωπεύει το $1\%$ της παγκόσμιας προσφοράς. Η διακοπή θα επηρέαζε άμεσα τον κρατικό προϋπολογισμό, αλλά θα μπορούσε να διαταράξει την αγορά πετρελαίου. Επίσης, δεν πρέπει να αποκλειστεί κάποιος συντονισμός μεταξύ Ρωσίας και Ιράν, καθώς οι κυρώσεις καθορίζουν τη θέση της Ρωσίας στο παγκόσμιο πετρέλαιο να μοιάζει περισσότερο με εκείνη του Ιράν, όπου η Μόσχα μετατρέπεται από διεθνή προμηθευτή πετρελαίου σε χώρα που διαχειρίζεται έναν τομέα πετρελαίου με πλήρεις κυρώσεις.
Πιο μακριά, οι προσπάθειες υπονόμευσης των εξαγωγών του Αζερμπαϊτζάν δεν θα πρέπει να αποκλειστούν εντελώς, ειδικά καθώς η Ρωσία αντιμετωπίζει την πιθανή απώλεια της ευρωπαϊκής αγοράς και μπορεί να την απασχολούν λιγότερο οι επιπτώσεις εάν εμπλακεί σε «γκρίζες» δραστηριότητες για να σαμποτάρει τις εξαγωγές του Μπακού, οι οποίες είναι λιγότερο από $1\%$ παγκοσμίως, αλλά είναι ιδιαίτερα απαραίτητες για την Ευρώπη.
Μια άλλη πιθανή παρενέργεια που θα μπορούσε να υπονομεύσει τους στόχους των κυρώσεων είναι ένα σενάριο στο οποίο η Ρωσία επωφελείται από την πώληση των παγκόσμιων περιουσιακών στοιχείων έρευνας, παραγωγής και διύλισης (upstream and downstream) των ρωσικών εταιρειών. Η Lukoil κατέχει διυλιστήρια στη Βουλγαρία και τη Ρουμανία, καθώς και σημαντικές δραστηριότητες έρευνας και παραγωγής στην Αίγυπτο, τη Γκάνα, το Ιράκ και τη Νιγηρία. Βραχυπρόθεσμα, τα έσοδα από την εκποίηση θα μπορούσαν να βοηθήσουν τη Ρωσία να διαχειριστεί τις προκλήσεις που θέτουν οι τελευταίες κυρώσεις.
Γενικά θέματα
Εξομολόγηση αξιωματικού ΟΗΕ για 1974: «Οι Τούρκοι λεηλάτησαν τα πάντα»
Πρόκειται για τον Άλβαρ Γιόχανσον, μέλος της πολιτικής αστυνομίας της UNFICYP, ο οποίος μίλησε στη σουηδική εφημερίδα Värnamo Tidning στις 4 Νοεμβρίου 1975.
Ένας Σουηδός αστυνομικός του ΟΗΕ που υπηρέτησε στην Κύπρο αμέσως μετά την τουρκική εισβολή του 1974 περιγράφει μια ζοφερή πραγματικότητα στη βόρεια πλευρά του νησιού, μιλώντας για «συστηματικές λεηλασίες» και για «αδυναμία του ΟΗΕ να προστατεύσει τους εγκλωβισμένους Ελληνοκύπριους». Πρόκειται για τον Άλβαρ Γιόχανσον, μέλος της πολιτικής αστυνομίας της UNFICYP, ο οποίος μίλησε στη σουηδική εφημερίδα Värnamo Tidning στις 4 Νοεμβρίου 1975.
Σύμφωνα με το ιστολόγιο Υπερβόρειοι, στις μαρτυρίες του μεταφέρει εικόνες εγκατάλειψης, οικονομικής κατάρρευσης και έντονης ανθρώπινης δυστυχίας. Όπως αναφέρει, τα ξενοδοχεία και οι τουριστικές επιχειρήσεις που κάποτε ευημερούσαν στην Αμμόχωστο και σε άλλες περιοχές του βορρά έμειναν ακατοίκητα, καθώς το ελληνικό προσωπικό εκδιώχθηκε και οι τουρκικές αρχές δεν τα ανέλαβαν ποτέ. «Πέρσι ήταν γεμάτα· σήμερα παραμένουν άδεια», σημειώνει, περιγράφοντας μια οικονομία που είχε «παγώσει» μέσα σε λίγους μήνες.
Σύμφωνα με τον Γιόχανσον, Τουρκικές δυνάμεις και άτομα που βρίσκονταν υπό τον έλεγχό τους λεηλάτησαν καταστήματα και βιομηχανίες, μεταφέροντας πολύτιμο εξοπλισμό στην Τουρκία. Την ίδια ώρα, χιλιάδες Ελληνοκύπριοι εγκατέλειπαν τον βορρά προς τον νότο, ενώ οι εγκλωβισμένοι που έμειναν πίσω ζούσαν υπό καθεστώς ασφυκτικού περιορισμού.
Ένα από τα καθήκοντά του ως αστυνομικού του ΟΗΕ ήταν να μεταφέρει συντάξεις σε ηλικιωμένους Ελληνοκύπριους σε χωριά της κατεχόμενης ζώνης – μια από τις λίγες μορφές πρακτικής στήριξης που μπορούσαν να προσφέρουν οι δυνάμεις του ΟΗΕ, λόγω της περιορισμένης δυνατότητάς τους να επέμβουν. Ο ίδιος καταγγέλλει ότι πολλές φορές η ουδετερότητα του ΟΗΕ οδηγούσε σε αδράνεια, αφήνοντας τους κατοίκους εκτεθειμένους.
Ο Γιόχανσον περιγράφει περιστατικά που, όπως λέει, σημάδεψαν την αποστολή του: ηλικιωμένοι Ελληνοκύπριοι που μεταφέρονταν βίαια από τα σπίτια τους χωρίς καμία ενημέρωση, αγρότες που εμποδίζονταν να τρυγήσουν τα χωράφια τους, ακόμη και ένας πυροβολισμός εναντίον αγρότη που προσπάθησε να επισκευάσει εξοπλισμό άρδευσης στην ουδέτερη ζώνη – περιστατικό που καταγράφηκε ως «ατύχημα» λόγω υποτιθέμενης παρεξήγησης του Τούρκου φρουρού.
Παρά τις δυσκολίες, ο Σουηδός αστυνομικός υπογραμμίζει πως η συνεργασία μέσα στο πολυεθνικό σώμα της UNFICYP ήταν εξαιρετική, με προσωπικό από Αυστραλία, Αυστρία, Σουηδία, Καναδά, Φινλανδία, Δανία και Ηνωμένο Βασίλειο. Ωστόσο, προειδοποιεί ότι εκείνη την περίοδο αναμενόταν μείωση της δύναμης του ΟΗΕ, γεγονός που προκαλούσε ακόμη μεγαλύτερη ανησυχία.
Ο ίδιος δηλώνει ότι διατηρεί θετικά συναισθήματα για την Κύπρο και θα ήθελε να επιστρέψει ως τουρίστας. Όμως, όπως σημειώνει χαρακτηριστικά, «από τη δουλειά του ΟΗΕ έχει χορτάσει».
ΠΗΓΗ: SigmaLive
Γενικά θέματα
Χρυσανθόπουλος: Τι μου είπε ο Γερμανός πρέσβης για τις αποζημιώσεις;
Συνέντευξη του πρέσβη ε.τ. Λεωνίδα Χρυσανθόπουλου στη δημοσιογράφο Τζένη Πατέλη
-
Άμυνα1 μήνα πρινΑποκάλυψη Ινδού στρατηγού! Πως ινδική φρεγάτα εξανάγκασε σε οπισθόχωρηση τρία τουρκικά πολεμικά πλοία
-
Δημοκρατία2 μήνες πρινΜε τη σημαία δεν παίζουμε! Η Pizza Fan διέκοψε τη συνεργασία με κωμικό που προσέβαλε την ελληνική σημαία
-
ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ ΜΕ ΣΗΜΑΣΙΑ3 μήνες πρινΣημαντικό ορόσημο στην Αγγλία! Ολόκληρη ενορία Προτεσταντών στο Χάλιφαξ μεταστράφηκε στην Ορθοδοξία
-
Αναλύσεις4 εβδομάδες πρινΠολλαπλά «εγκεφαλικά» μοίρασε ο μεγάλος Εμίρ Κουστουρίτσα με όσα είπε για τη woke ατζέντα
-
Πολιτική2 μήνες πρινΕνδιαφέρουσα στιχομυθία Μαρινάκη-Τζονσον! “Προτιμώ να κρατήσει κομμάτια της Ουκρανίας η Ρωσία για να μην πεθαίνουν παιδιά” πρότεινε ο πρόεδρος του Ολυμπιακού! “Ποια κομμάτια της Τσεχοσλοβακίας θα δίνατε στον Χίτλερ;” απάντησε ο πρώην πρωθυπουργός της Βρετανίας
-
Άμυνα5 ημέρες πρινΤέξας – Αεροπορική Βάση Sheppard: Ένας Έλληνας πιλότος κερδίζει τον σεβασμό της Αμερικής
-
Άμυνα2 μήνες πρινΣτα κάγκελα τα τουρκικά ΜΜΕ! Η Ελλάδα “κλείδωσε” τουρκικά Μη Επανδρωμένα Αεροσκάφη
-
Διεθνή2 μήνες πρινΗ Άγκυρα «μαζεύει τα πανιά» της: Η αιφνιδιαστική ακύρωση της άσκησης «Γαλάζια Πατρίδα»

















