Ακολουθήστε μας

Κύπρος (Εθνική Φρουρά, Κύπρος 1974)

O Έσπεν Μπαρθ Άιντα και το Ζήτημα της Ασφάλειας

Δημοσιεύτηκε

στις

Του ΜΑΡΙΟΥ ΕΥΡΥΒΙΑΔΗ

Ο Νορβηγός εκπρόσωπος του Γ.Γ. του ΟΗΕ στην Κύπρο Έσπεν Μπαρθ Άιντα
(ΕΜΑ), θεωρεί το ζήτημα της ασφάλειας κυρίαρχο και εκ των ων ουκ άνευ
για την επίλυση διαφορών, την εμπέδωση της ειρήνης και τη
μελλοντική οικονομική ανάπτυξη χωρών οι οποίες υπέστησαν δεινά πολέμων,
εμφυλίων και εθνοτικών συγκρούσεων και ταραχών.


Η θέση αυτή του Άιντα προκύπτει από τις επαγγελματικές του εμπειρίες ως Νορβηγού αξιωματούχου και από συναφείς συλλογικές μελέτες σε περιοχές του κόσμου, κυρίως στη Δυτική Αφρική, όπου δραστηριοποιήθηκαν διεθνείς και άλλες δυνάμεις για την οικοδόμηση της ειρήνης, συμπεριλαμβανομένων κυβερνητικών και μη δυνάμεων από τις Σκανδιναβικές χώρες.

Ο ΕΜΑ υιοθετεί τη θέση που εκφράζεται από το σύνθημα “Security First Approach” (“Ασφάλεια Πρώτιστη Προσέγγιση”) και επιχειρηματολογεί υπέρ της ανάπτυξης και οικοδόμησης “κλίματος” και “κουλτούρας” ασφάλειας ώστε να κυριαρχήσει στον πληθυσμό το “αίσθημα της ασφάλειας”. Κατά τον ίδιο η οικοδόμηση
της ειρήνης απέτυχε σε κάθε περίπτωση όπου δεν διασκεδάστηκε το αίσθημα της ανασφάλειας ανάμεσα στον πληθυσμό.

Ας μην βάζω, ωστόσο, λόγια στο στόμα του έντιμου εκπρόσωπου του Γ.Γ., ο οποίος, τους επόμενους μήνες θα πρωτοστατήσει στις συνομιλίες, φιλοδοξώντας να βοηθήσει καταλυτικά στην οικοδόμηση της ειρήνης
ώστε να είναι ο τελευταίος τέτοιος εκπρόσωπος του ΟΗΕ στην Κύπρο και να τιμηθεί δεόντως. Τον αφήνω, λοιπόν, να μιλήσει μόνος του:

“Η λεγόμενη “Security First Approach” προέκυψε από τις προσπάθειες οικοδόμησης της ειρήνης στη Δυτική
Αφρική. Κατά το επιχείρημα, για να υπάρξει οικονομική και κοινωνική πρόοδος, η δημιουργία και διατήρηση ενός επιπέδου ασφάλειας είναι θεμελιακό προαπαιτούμενο. Είναι μηδαμινή η οικονομική και κοινωνική ανάπτυξη, όταν ο κόσμος διακατέχεται από φόβο για τη ζωή και την περιουσία του….

Η ασφάλεια πρέπει να νοείται ως ζήτημα διαδικασίας και αντίληψης. Αντιλήψεις περί ασφάλειας είναι εξ´ορισμού αντιλήψεις για το μέλλον. Ένα “κλίμα” ή “κουλτούρα” ασφάλειας είναι απαραίτητη ώστε να προωθηθεί αποτελεσματικά η διαδικασία της οικονομικής ανάπτυξης. Το αποτέλεσμα, ακόμη και η αντίληψη ότι έπεται ανάπτυξη, μπορεί να ενισχύσει την τάση για υποστήριξη ειρήνης και ανάπτυξης.

Πέραν των επίσημων θεσμών του νόμου και της τάξης, εκείνο που πρέπει να επιτευχθεί είναι ένα …αίσθημα ασφάλειας ανάμεσα στο ευρύ κοινό. Στέρεα και διαρκής ειρήνη απαιτεί περισσότερα από την έλλειψη σύγκρουσης. Ο κόσμος προσδοκεί ότι θα υπάρξει ειρήνη στο μέλλον και ανάλογα λαμβάνει αποφάσεις με την προσδοκία αυτή…. Στο τέλος της ημέρας οι πολλές αποφάσεις που λαμβάνονται …αποφασίζονται στη βάση
εκτιμήσεων για το μέλλον. Εκεί που οι άνθρωποι δεν πιστεύουν σε ένα ειρηνικό μέλλον …, δεν λαμβάνονται τέτοιες αποφάσεις….”.

Είναι προφανές από τα παραπάνω αποσπάσματα (τα οποία μπορούν να εντοπισθούν στην εισαγωγή που έγραψε ο
Άιντα του συλλογικού τόμου υπό την επιμέλειά του, “Peace Keeping and Police Reform”, 2000, και που θα πρέπει να μελετήσει η διαπραγματευτική ομάδα του Ανδρέα Μαυρογιάννη για να χρησιμοποιήσει τα επιχειρήματα του Άιντα μαζί του ή εναντίον του) πως ο Άιντα έχει αντίληψη ως προς το τί συνεπάγεται το ζήτημα της ασφάλειας για την εμπέδωση της ειρήνης και την οικοδόμηση μιας πολιτείας. Αναμφίβολα, ως διαβασμένος ευρωπαίος, γνωρίζει και το θεμελιακό έργο για την οικοδόμηση του σύγχρονου κράτους του Άγγλου στοχαστή Thomas Hobbes “Leviathan” (1651), όπου το ζήτημα της ασφαλείας των πολιτών αναγάγεται κυρίαρχο για την εγκατάσταση μιας ευνομούμενης “Κοινοπολιτείας”(“Commonwealth”).

Ωστόσο, τόσο ο Άιντα όσο και ο καθένας, αλλά κυρίως ο Πρόεδρος Αναστασιάδης και οι συμβουλάτορές του, μπορούν να μάθουν και κάτι ακόμη για το ζήτημα της ασφάλειας άμεσα σχετικό με τα δρώμενα στην Κύπρο. Και τουλάχιστον σε ότι αφορά στον Άιντα, αυτό προέρχεται από ένα πρόσωπο που υπολήπτεται, θαυμάζει και θεωρεί πρότυπο του ικανού και αποτελεσματικού ηγέτη (statesman). Αναφέρομαι στον Henry Kissinger και στο επιστημονικό του έργο. Στο πιο σημαντικό ίσως έργο του, “A World Restored: Metternich, Castlereagh and the Problems of Peace,1812-1822, (υπάρχει σε μετάφραση από τις εκδόσεις Παπαζήση, “Ένας Αποκαταστημένος Κόσμος”, 2003) κάνει μια σοφή διαπίστωση. Υπογραμμίζοντας το αίσθημα ανασφάλειας, που είναι εγγενές στο σύγχρονο διακρατικό σύστημα το οποίο έχει τις καταβολές του στις Συνθήκες της Βεστφαλίας (1645-1648) και, το οποίο αίσθημα ανασφάλειας περιγράφει εξόχως παραστατικά και o Hobbes, γράφει πως κάθε κράτος επιδιώκει να
εξασφαλισθεί απόλυτα, αδιαφορώντας για το διπλανό του και τους υπόλοιπους διακρατικούς δρώντες του συστήματος.

Όμως, υπογραμμίζει ο Kissinger, η επιδίωξη της “απόλυτης ασφάλειας” (“absolute security”) από ένα κράτος είναι
καταστροφική συνταγή στις διεθνείς σχέσεις, διότι παράγει ανασφάλεια για όλα τα υπόλοιπα. Για το κράτος αυτό, “only absolute security -the neutralization of the opponent -is considered a sufficient guarantee, and thus the desire of one power for absolute security means absolute insecurity for all the others”(“μόνο απόλυτη ασφάλεια -η εξουδετέρωση του αντιπάλου- θεωρείται ικανοποιητική εγγύηση, και συνεπώς η θέληση μίας δύναμης για απόλυτη ασφάλεια σημαίνει απόλυτη ανασφάλεια για όλους τους υπόλοιπους”). Και ο Kissinger καταλήγει πως, “η
διπλωματία, η τέχνη για τον περιορισμό της άσκησης της ισχύος, δεν μπορεί να λειτουργήσει σε ένα τέτοιο περιβάλλον. Είναι λάθος η παραδοχή ότι η διπλωματία δύναται πάντοτε να επιλύει διεθνείς διενέξεις εφόσον υφίσταται “καλή πίστη” και “βούληση για επίτευξη συμφωνίας”(“diplomacy, the art of restraining the exercise of power cannot function in such an environment. It is a mistake to assume that diplomacy can always settle international disputes, if there is “good faith” and “willingness to come to an agreement”).

Η Τουρκία των κεμαλιστών παλαιότερα και των ισλαμιστών σήμερα, επιδιώκει την “απόλυτη ασφάλεια” στην Κύπρο και στην Ανατολική Μεσόγειο. Και το διατυμπανίζει. Θέλει τον απόλυτο έλεγχο της Κύπρου με
την εσαεί εκεί παραμονή του τουρκικού στρατού και με “διεθνή βούλα”, δηλαδή διά της “επανανομιμοποίησης” του ανυπόστατου και χρεοκοπημένου συστήματος “εγγυήσεων” του 1960. Αλλά όπως με οξυδέρκεια υπογράμμισε ο πατριώτης Σενέρ Λεβέντ στην “Αφρίκα”(29/1/2005), απαντώντας στον τότε caudillo της Άγκυρας
Γιασάρ Μπουγιούτκανιτ ο οποίος δήλωσε, “χωρίς μια οριστική και μόνιμη λύση ούτε ένας στρατιώτης δεν θα φύγει”…, “Ε κι εσείς το ξέρετε”, έγραψε ο Λεβέντ, “αν η αποχώρηση του στρατού από το νησί εξαρτάται από το αν θα υπάρξει συμφωνία, – είναι δυνατόν να υπάρξει συμφωνία;”

Έχω ασκήσει δριμύτατη κριτική στον ´Εσπεν Μπαρθ Άιντα (βλ. Από τη Νορβηγία στη Λευκωσία”, Φιλελεύθερος της Κυριακής 4/5/15). Οι πιθανότητες του να εκμεταλλευτεί “την ίσως καλύτερη ευκαιρία” όπως πρόσφατα δήλωσε, εξαρτάται κατά πόσο εννοεί και για την Κύπρο αυτά που γράφει για το ζήτημα της ασφάλειας. Και πρέπει. Διότι η ασφάλεια, όπως και η ειρήνη είναι έννοιες αδιαίρετες.

Οι πιθανότητες του ΕΜΑ να πετύχει στην Κύπρο θα αυξηθούν κατακόρυφα αν μελετήσει και συμβουλευτεί και τις “μεταθανάτιες εκθέσεις” (“post-mortem reports”) των δυτικών καγκελλαριών, ως προς τους λόγους που η καταπληκτική πλειοψηφία του κυπριακού λαού ψήφισε “όχι” το 2004. Ψήφισε “όχι” διότι το κρατοκτόνο Σχέδιο Ανάν θα την άφηνε στο “έλεος” της ´Αγκυρας. Ψήφισε “όχι” διότι, όπως και ένας από τους αρχιτέκτονές του, ο Λόρδος Χάνεϊ παραδέχθηκε εκ των υστέρων, βέβαια, το Ανάν υπήρξε “απερίσκεπτα γενναιόδωρο προς
τους Τούρκους” (“unwisely generous to the Turks”). Ψήφισε “όχι” διότι όπως δήλωσε πρόσφατα σε τηλεοπτική συνέντευξή του στο ΡΙΚ (4/12/14) ο τ. Πρόεδρος Χριστόφιας, με το Σχέδιο Ανάν “οι Τούρκοι δεν θα έφευγαν ποτέ από την Κύπρο”.

Αν ψάξει βαθύτερα τα αίτια του “όχι” του 2004, ο ΕΜΑ θα διαπιστώσει πως το μεγαλύτερο ποσοστό της άρνησης ήταν από γυναίκες, από μανάδες που έχουν, κατ´ εμέ, πιο ανεπτυγμένη αντίληψη από τους άνδρες σε πολλά ζητήματα αλλά σίγουρα σε αυτά που αφορούν στην ασφάλεια των οικογενειών τους και το μέλλον των παιδιών
τους. Και κάτι που θα ευχαριστήσει απόλυτα τον Άιντα και που πρέπει να εκμεταλλευτεί: συμφωνούν απόλυτα μαζί του, ότι “αντιλήψεις περί ασφάλειας είναι εξ´ορισμού αντιλήψεις για το μέλλον”. Παρεπιπτόντως, ειδικά το κρίσιμο αυτό στοιχείο ως προς το ρόλο των γυναικών, έγινε αντιληπτό από τον προκάτοχο του Άιντα, τον Αλεξάντερ Ντάουνερ, ο οποίος, έχοντας κατά νού ένα μελλοντικό δημοψήφισμα έδωσε εντολές να καλλιεργηθούν εντατικά οι γυναικείες οργανώσεις της Κύπρου.

Στο ζήτημα της ασφάλειας τίποτα δεν έχει αλλάξει από το 2004. Η Κύπρος δεν είναι σατραπεία της Άγκυρας. Και κανενός άλλου. Και δεν πρόκειται να γίνει. Η ασφάλεια είναι αμφίδρομη και αμοιβαία. Δεν είναι απόλυτη. Δεν είναι μονόδρομος. Και είναι αδιαίρετη. Ξένοι μπάστακες και ξένοι στρατοί δεν έχουν λόγο και κανένα μελλοντικό ρόλο στην Κύπρο. Ο Άιντα έχει τα διανοητικά όπλα να το αντιληφθεί αυτό και θα το εμπεδώσει καλύτερα με την πρώτη επίσκεψή του στην Αθήνα. Εναπόκεινται σε αυτόν τα υπόλοιπα . Η Λευκωσία οφείλει να σηκώσει τη
μπάλα που της πέταξε η κυβέρνηση Τσίπρα για το ζήτημα των “εγγυήσεων” και να αφήσει πίσω τα όποια συμπλέγματά της έναντι στην Άγκυρα και στο Λονδίνο.

Εάν τώρα ο Πρόεδρος Νίκος Αναστασιάδης δεν μπορεί τον “πύρουλλο” ας σταματήσει να κάνει τον “μάηρα”.

mignatiou.com

Εξωτερική Πολιτική

Κυπριακό: Οι Τούρκοι θέλουν τριμερή συνάντηση χωρίς ουσία

Δημοσιεύτηκε

στις

Ο Ερσίν Τατάρ θα στοχεύει σε ανοικτή ατζέντα προκειμένου να βάλει στο τραπέζι τις αξιώσεις του

Μια τριμερή χωρίς να αγγίζει την ουσία, δηλαδή το πως θα επανεκκινήσει ο διάλογος, επιδιώκει η τουρκική πλευρά, με τον Ερσίν Τατάρ θα στοχεύει σε ανοικτή ατζέντα προκειμένου να βάλει στο τραπέζι τις αξιώσεις του.

Με τη γνωστοποίηση, το βράδυ της Τετάρτης, της συμφωνίας για πραγματοποίηση μιας άτυπης συνάντησης στη Νέα Υόρκη, στις 15 Οκτωβρίου, άρχισαν να διαφαίνονται εκατέρωθεν και οι προθέσεις των δύο πλευρών. Νίκος Χριστοδουλίδης και Ερσίν Τατάρ κατέγραψαν άμεσα ή έμμεσα τους στόχους τους πριν καθίσουν στο ίδιο τραπέζι με το Γενικό Γραμματέα των Ηνωμένων Εθνών.

Ανακοινώνοντας το δείπνο στη Νέα Υόρκη το γραφείο του Ερσίν Τατάρ φρόντισε την ίδια ώρα να στείλει το μήνυμα ότι «το άτυπο δείπνο δεν θα έχει καμία ατζέντα και οι δύο ηγέτες θα ανταλλάξουν απόψεις σε κοινωνικό περιβάλλον». Σχεδόν ταυτόχρονα, από τη Νέα Υόρκη όπου βρίσκεται, ο Ταχσίν Ερτουγρούλογλου, διαμήνυε πως «δεν θα συζητηθεί η ομοσπονδία» και ότι «σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να θεωρηθεί η συμμετοχή τους σε αυτή τη συνάντηση ως διαπραγμάτευση για ομοσπονδία».

Οι τοποθετήσεις αυτές της τουρκοκυπριακής πλευράς καταδεικνύουν και τους στόχους που έχει θέσει και οι οποίοι δεν έχουν καμιά σχέση με το βασικό στόχο της τριμερούς που είναι η αναζήτηση τρόπων επανέναρξης του διαλόγου στο Κυπριακό.

Ο Πρόεδρος Χριστοδουλίδης φρόντισε πάντως χθες να ξεκαθαρίσει πως η ατζέντα της τριμερούς συνάντησης της 15ης Οκτωβρίου είναι πολύ συγκεκριμένη και αφορά τις προοπτικές επανέναρξης των συνομιλιών. Ενώ διαμήνυσε τόσο προς τα Ηνωμένα Έθνη όσο και προς την τουρκοκυπριακή πλευρά ότι στη Νέα Υόρκη δεν πάει για να συζητήσει την ατζέντα που προσπαθεί να περάσει ο Ερσίν Τατάρ.

Προσερχόμενος το πρωί στο Cyprus Forum 2024, στη Λευκωσία, ο Πρόεδρος Χριστοδουλίδης απαντώντας σε ερωτήσεις δημοσιογράφων είπε ότι η τριμερής συνάντηση δεν είναι ανοικτής ατζέντας: “Δεν υπάρχει οτιδήποτε που είναι ανοιχτής ατζέντας. Η συζήτηση γίνεται με έναν και μόνο σκοπό: να δούμε αν υπάρχουν οι προοπτικές για επανέναρξη των συνομιλιών και θεωρώ ιδιαίτερα σημαντική την πρωτοβουλία του Γενικού Γραμματέα“.

Πρόσθεσε ότι ήταν κάτι που επιδιώκαμε εδώ και καιρό. “Από κει και πέρα, είπε, επικεντρωνόμαστε στο να υπάρξει αποτέλεσμα που για μας ένας είναι ο στόχος, η επανέναρξη των συνομιλιών στη βάση του συμφωνημένου πλαισίου και από εκεί που μείναμε στο Κραν Μοντανά“.

Σημείωσε ότι “αναμένουμε να δούμε, προετοιμαζόμαστε για συνάντηση”, την οποία χαρακτήρισε “θετική εξέλιξη“. “Με απόλυτη σοβαρότητα θα προσέλθουμε σε αυτό το δείπνο και θα πράξουμε ό,τι είναι δυνατόν για να υπάρξουν θετικά αποτελέσματα“, είπε. Ο Πρόεδρος σχολίασε ότι “είναι θετικό ότι γίνεται αυτό το δείπνο. Από ‘κει και πέρα, δεν θέλω να πω πολλά, επικεντρώνομαι στη συζήτηση, στο αποτέλεσμα. Να υπάρξει αποτέλεσμα, αυτό με ενδιαφέρει“, επεσήμανε.

Ο υπουργός Εξωτερικών, Κωνσταντίνος Κόμπος, σε δηλώσεις του στο ΡΙΚ επεσήμανε πως το δείπνο στη Νέα Υόρκη αποτελεί το επόμενο σημείο αναφοράς στο Κυπριακό, μετά τη Γενική Συνέλευση, το οποίο δεν μπορεί να παραγνωρίζεται, μετά τη μακρά περίοδο απουσίας κινητικότητας.  Ο υπουργός Εξωτερικών πρόσθεσε, ωστόσο, ότι η ύπαρξη κινητικότητας δεν συνεπάγεται ότι θα επιτευχθεί ο βασικός στόχος, της επανέναρξης των συνομιλιών, κάτι που, όπως είπε, “δεν εξαρτάται μόνο από τη δική μας πλευρά”.

Ο Κωνσταντίνος Κόμπος σημείωσε ότι δεν υπάρχει άλλη διέξοδος από την επιδίωξη διαλόγου, αφού αυτός είναι ο μόνος τρόπος για κατάληξη σε επίλυση του Κυπριακού. Σημείωσε, επίσης, ότι δεν πρόκειται να γίνει αποδεκτό ό,τι βρίσκεται εκτός του πλαισίου των Ηνωμένων Εθνών και ότι αν, στο δείπνο, ακουστεί απλώς η ρητορική και επιχειρηματολογία της άλλης πλευράς το αποτέλεσμα δεν θα είναι θετικό.

Φιλελεύθερος

Συνέχεια ανάγνωσης

Αιγαίο

Το σύνδρομο της Στοκχόλμης στο ελληνοτουρκικό σύστημα

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Του Νίκου Ιγγλέση
26/09/2024 

Η συνάντηση Κ. Μητσοτάκη – Ρ.Τ. Ερντογάν στη Ν. Υόρκη, στις 24-9-24, ήταν η έκτη τούς τελευταίους δεκαπέντε μήνες. Πρόκειται για «πολιτικό έρωτα» μεταξύ των δύο ηγετών, ιδιαίτερα μετά τη Διακήρυξη των Αθηνών (Δεκέμβριος ’23) ή για το «Σύνδρομο της Στοκχόλμης» όπου το θύμα μέσω ψυχολογικών και συναισθηματικών διεργασιών καταλήγει να ερωτευθεί το θύτη του;

Σε τί αλήθεια αποσκοπούν όλες αυτές οι συναντήσεις, οι συνομιλίες, τα «μέτρα οικοδόμησης εμπιστοσύνης», η λεγόμενη θετική ατζέντα κ.α.; Πού είναι το «παράθυρο ευκαιρίας» που βλέπει η Κυβέρνηση;  Ένα είναι βέβαιο: Όλα αυτά δεσμεύουν την Ελλάδα να μην επιχειρήσει να ανατρέψει το, δυσμενές γι’ αυτήν, status quo στο Αιγαίο και τη Μεσόγειο και απενοχοποιούν, στη διεθνή σκηνή, την αναθεωρητική – επεκτατική Τουρκία.

Ποιά είναι τα διαχρονικά ζητήματα της ελληνοτουρκικής αντιπαράθεσης που, κατά την Κυβέρνηση, θα προωθήσει τη λύση τους ο διάλογος;

1) Η Ελλάδα δικαιούται να ασκήσει το μονομερές δικαίωμα που της δίνει το Διεθνές Δίκαιο της Θάλασσας να αυξήσει, δηλαδή, τα χωρικά ύδατά της μέχρι τα 12 ν.μ. στο Αιγαίο και την Α. Μεσόγειο και την άρση τού, επ’ αυτού, τουρκικού casus belli; Όχι, υποστηρίζει η Άγκυρα.

2) Τα ελληνικά νησιά που μπορούν να συντηρήσουν ανθρώπινη δραστηριότητα διαθέτουν την ίδια ΑΟΖ (μέχρι 200ν.μ.) με αυτήν της ηπειρωτικής χώρας, όπως προβλέπεται από το Διεθνές Δίκαιο της Θάλασσας; Όχι, διαθέτουν μόνο χωρικά ύδατα 6 ν.μ. αντιτείνει η Τουρκία.

3) Τα νησιά του Ανατολικού Αιγαίου δικαιούνται να είναι στρατιωτικοποιημένα γιατί απειλούνται; Θυμίζουμε το «Θα έρθουμε μια νύχτα ξαφνικά». Όχι, πρέπει να είναι αποστρατικοποιημένα σύμφωνα με τις Συνθήκες Λωζάνης-Παρισίων, λέει η Τουρκία.

4) Η Ελλάδα μπορεί να καταθέσει στην ΕΕ τους χάρτες του Θαλάσσιου Χωροταξικού Σχεδιασμού, όπως έχει κάνει η Κυπριακή Δημοκρατία; Μια τέτοια ενέργεια θα σήμαινε ανακήρυξη (όχι οριοθέτηση) της συνολικής ελληνικής ΑΟΖ, χωρίς αυτό να προκαλέσει τη σφοδρή τουρκική αντίδραση;

5) Τα Θαλάσσια Πάρκα, που εξαγγέλθηκαν, θα υλοποιηθούν ή ξεχάστηκαν για να μην χαλάσει το θετικό κλίμα; Η Άγκυρα δήλωσε ότι απαιτείται η συναίνεσή της.

6) Το παράνομο, κατά το Διεθνές Δίκαιο της Θάλασσας, Τουρκολυβικό Μνημόνιο θα ακυρωθεί ή θα παρεμποδίζει την όποια εκμετάλλευση της οριοθετημένης ελληνικής ΑΟΖ με την Αίγυπτο;

7) Τα αφηγήματα της «Γαλάζιας Πατρίδας» και των «Γαλάζιων Αιθέρων» αποτελούν ευθεία αμφισβήτηση της κυριαρχίας και των κυριαρχικών δικαιωμάτων της Ελλάδος. Η Τουρκία διεκδικεί το μισό Αιγαίο, ανατολικά του 25ου Μεσημβρινού και όλη τη θαλάσσια έκταση μεταξύ Ρόδου και Κύπρου (βλέπε χάρτη). Μπορεί κάτι τέτοιο να γίνει αποδεκτό;

8) Στην Κύπρο η Τουρκία ζητάει τη διεθνή αναγνώριση της κατεχόμενης ζώνης ως ανεξάρτητο κράτος. Παράλληλα διακηρύσσει ότι τα κατοχικά στρατεύματά της θα παραμείνουν εσαεί στη νησί. Ο Ελληνισμός μπορεί να το αποδεχτεί;

9) Η μουσουλμανική μειονότητα της Δ. Θράκης που η Άγκυρα, ενάντια στη Συνθήκη της Λωζάνης, αποκαλεί τουρκική, χρησιμοποιείται εδώ και χρόνια ως «στρατηγική μειονότητα» για την υβριδική αποσταθεροποίηση της Ελλάδας και επέμβασης στις εσωτερικές υποθέσεις της. Η Κυβέρνηση και το υπόλοιπο κυρίαρχο πολιτικό σύστημα δεν αντιδρούν για να μη θυμώσει η Τουρκία.

Όλα αυτά και άλλα σημαντικά ζητήματα προδιαγράφουν το αποτέλεσμα του ελληνοτουρκικού διαλόγου. Η Τουρκία κερδίζει χρόνο και ισχυροποιείται. Η Διακήρυξη των Αθηνών διευκόλυνε την Άγκυρα στην απόκτηση των αμερικανικών F-16 (40 + 80 αεροσκάφη και άφθονα όπλα). Η συνέχιση του διαλόγου διευκολύνει την Τουρκία για την άρση των αμερικανικών κυρώσεων στην πολεμική βιομηχανία της και ίσως στην απόκτηση των F-35. Η Ελλάδα χάνει χρόνο, δεν ασκεί τα νόμιμα δικαιώματά της και δεν ανατρέπει το status quo, στο οποίο έχει εγκλωβιστεί. Η Τουρκία, από την πλευρά της, επιμένει να προβάλλει συνεχώς τις διεκδικήσεις της, όταν απαιτείται τις επιβάλλει δια του καταναγκασμού (π.χ. πρόσφατα στην Κάσο) και στο τέλος θα επικαλεστεί «τις πραγματικότητες επί του πεδίου»  ως ένα είδος «χρησικτησίας» για να τις νομιμοποιήσει στη διεθνή σκηνή.

Το Μεταναστευτικό  

Η Κυβέρνηση προβάλλει ως επιτυχία του διαλόγου τη συνεργασία με την Τουρκία για τον περιορισμό των μεταναστευτικών ροών. Πρόκειται για προπαγάνδα εσωτερικής κατανάλωσης. Αλήθεια, πώς φτάνουν οι μετανάστες από την Κεντρική Ασία, το Κέρας ή την υποσαχάρια Αφρική στην Τουρκία; Έρχονται περπατώντας; Όχι βέβαια. Φτάνουν με πτήσεις των τουρκικών αερογραμμών (χωρίς visa) στην Κωνσταντινούπολη και από εκεί προωθούνται στον Έβρο και στις ακτές του Αιγαίου. Υπάρχει κανείς αφελής που πιστεύει ότι όλο αυτό το traffic γίνεται εν αγνοία των τουρκικών μυστικών υπηρεσιών, της στρατοχωροφυλακής και της αστυνομίας; Οι διακινητές είναι απλώς τα εκτελεστικά όργανα των υβριδικών επιχειρήσεων της Τουρκίας.

Σύμφωνα με στοιχεία της Frontex το πρώτο οκτάμηνο του 2024 οι μεταναστευτικές ροές από την Α. Μεσόγειο προς την Ελλάδα  αυξήθηκαν κατά 39% (πάνω από 37.000 άτομα). Αντίθετα από την Κεντρική Μεσόγειο προς την Ιταλία μειώθηκαν κατά 64%. Ο υπουργός Μετανάστευσης και Ασύλου Ν. Παναγιωτόπουλος, σε πρόσφατη συνέντευξή του, ανέφερε ότι οι ροές, το πρώτο οκτάμηνο αυξήθηκαν, κατά 60%. Ίσως ξέρει κάτι περισσότερο. Αυτοί οι αριθμοί αφορούν όσους εντοπίζονται και καταγράφονται. Χιλιάδες άλλοι διέρχονται λαθραία από τα σύνορα. Κάθε μέρα στον Έβρο και στην Εγνατία οδό συλλαμβάνονται αλλοδαποί και ημεδαποί διακινητές με κλεμμένα αυτοκίνητα να προωθούν λαθρομετανάστες στο εσωτερικό της χώρας. Εκείνος ο φράκτης στον Έβρο προχωράει με «ρυθμό χελώνας».

Αλήθεια, γιατί η Κυβέρνηση δεν αναστέλλει τη χορήγηση ασύλου για έξι μήνες, όπως έκανε η Κυπριακή Δημοκρατία με αποτέλεσμα την κατακόρυφη μείωση των αφίξεων μεταναστών; Αλλά πώς να το κάνει όταν ο πρωθυπουργός έχει δηλώσει ότι είναι ευτυχής που η ελληνική κοινωνία μεταλλάσσεται σε πολυπολιτισμική! Όταν οι Έλληνες, δηλαδή, θα γίνουν μια από τις διάφορες μειονότητες που θα διαβιούν στην ελληνική επικράτεια.

Το Κυπριακό

Ο Νίκος Χριστοδουλίδης πρόεδρος της Κυπριακής Δημοκρατίας κράτους διεθνώς αναγνωρισμένου, μέλους του ΟΗΕ, της ΕΕ και άλλων διεθνών οργανισμών παρακαλάει για μια συνάντηση με τον επικεφαλής της αποσχιστικής οντότητας της Βόρειας Κύπρου για να επαναρχίσει ο διάλογος για λύση του Κυπριακού. Μόνο που τη λύση του Κυπριακού δε θα την αποφασίσει ο όποιος Ερσιν Τατάρ αλλά η Άγκυρα. Αν ο Ν. Χριστοδουλίδης ήθελε να διατηρήσει την αξιοπρέπειά του και ιδιαίτερα το κύρος της Κυπριακής Δημοκρατίας θα έπρεπε να ζητάει διάλογο με τον Ερντογάν. Από κοντά ο Κ. Μητσοτάκης και ο Υπουργός του των Εξωτερικών δηλώνουν ευτυχείς που υπάρχει κινητικότητα στο Κυπριακό. Κινητικότητα για να προκύψει τι; Για να απενοχοποιείται ο εισβολέας και κατακτητής;

Μετά 50 χρόνια κανένα κράτος και κανείς διεθνής οργανισμός δε ζητάει την αποχώρηση των στρατευμάτων κατοχής από την Κύπρο. Όλοι ζητούν διάλογο μεταξύ των δύο κοινοτήτων και αμοιβαίες υποχωρήσεις για την εύρεση της όποιας λύσης. Η Τουρκία είναι στο απυρόβλητο. Εδώ έχουν οδηγήσει τον Ελληνισμό 50 χρόνια κατευναστικής πολιτικής  Για αποτροπή, ανάσχεση και απελευθέρωση της κατεχόμενης Κύπρου δε μιλάει ούτε η Αθήνα ούτε η Λευκωσία.

 Ο Ερντογάν ζητάει από το βήμα της Γενικής Συνέλευσης του ΟΗΕ τη διεθνή αναγνώριση ως ανεξάρτητου κράτους των κατεχομένων εδαφών και οι Μητσοτάκης και Χριστοδουλίδης μια Δικοινοτική –Διζωνική Ομοσπονδία που μπορεί να είναι χειρότερη ακόμη και της διχοτόμησης, αφού θα θέσει και τις ελεύθερες περιοχές υπό τον γεωπολιτικό έλεγχο της Τουρκίας.

Εδώ που έχουν φτάσει τα πράγματα στην ελληνοτουρκική αντιπαράθεση είτε ο Ελληνισμός θα αποδεχτεί όλους τους τουρκικούς όρους είτε η Τουρκία θα πρέπει να υποχρεωθεί να εγκαταλείψει τους γεωστρατηγικούς στόχους της. Μέση λύση δεν υπάρχει, γιατί αν δώσουμε μόνο ορισμένα απ’ όσα απαιτεί η Άγκυρα, «για να μην είμαστε καθημερινά με το δάκτυλο στη σκανδάλη» όπως είπε ο κ. Μητσοτάκης, απλώς θα της ανοίξουμε την όρεξη και για τα υπόλοιπα όντας σε ακόμη πιο αδύναμη θέση. Εκτός αν το «Σύνδρομο της Στοκχόλμης» έχει καταλάβει ολοκληρωτικά το πολιτικό προσωπικό σε Αθήνα και Λευκωσία.

Υ.Γ. 1 Πέρασε ίσως απαρατήρητη η αναφορά του Κ. Μητσοτάκη κατά την ομιλία του στη «Σύνοδο Κορυφής για Το Μέλλον» του ΟΗΕ. Είπε: «Το παγκόσμιο συμφέρον διαπερνά το μεμονωμένο συμφέρον των κρατών». Ποιος αλήθεια ορίζει το παγκόσμιο συμφέρον; Η παγκοσμιοποίηση, η Ευρωπαϊκή Ένωση, το ΝΑΤΟ, η Σύνοδος του Νταβός ή κάποιος άλλος;

Υ.Γ. 2 Απορεί κανείς με την εμμονή των ελλήνων πολιτικών να μιλούν για ενδεχόμενη οριοθέτηση υφαλοκρηπίδας και ΑΟΖ με την Τουρκία. Αγνοούν ότι στην ΑΟΖ περιλαμβάνεται και η υφαλοκρηπίδα; Ή εξυπηρετούν την Άγκυρα που δεν έχει επικυρώσει τη Σύμβαση για το Δίκαιο της Θάλασσας και θέλει οριοθέτηση υφαλοκρηπίδας ώστε να ισχυριστεί ότι τα ελληνικά νησιά του Αιγαίου κάθονται πάνω στην υφαλοκρηπίδα της Ανατολίας;

 

Πηγή: www.ellinikiantistasi.gr

Συνέχεια ανάγνωσης

Κύπρος (Εθνική Φρουρά, Κύπρος 1974)

Κύπρος – Πρόεδρος Ν. Χριστοδουλίδης: Πολύ συγκεκριμένη η ατζέντα της τριμερούς

Δημοσιεύτηκε

στις

Η συζήτηση γίνεται για να δούμε αν υπάρχουν οι προοπτικές για επανέναρξη των συνομιλιών

Ανδρέας Πιμπίσιης

Η ατζέντα της τριμερούς συνάντησης της 15ης Οκτωβρίου είναι πολύ συγεκριμένη και αφορά τις προοπτικές επανέναρξης των συνομιλιών, τόνισε ο Πρόεδρος Χριστοδουλίδης. Σπεύδοντας την ίδια ώρα να διαμηνύσει πως δεν πάει στη Νέα Υόρκη για να συζητήσει την ατζέντα που προσπαθεί να περάσει ο Ερσίν Τατάρ και η τουρκική πλευρά.

Προσερχόμενος το πρωί στο Cyprus Forum 2024, στη Λευκωσία, ο Πρόεδρος Χριστοδουλίδης απαντώντας σε ερωτήσεις δημοσιογράφων είπε ότι η τριμερής συνάντηση δεν είναι ανοικτής ατζέντας: “Δεν υπάρχει οτιδήποτε που είναι ανοιχτής ατζέντας. Η συζήτηση γίνεται με έναν και μόνο σκοπό: να δούμε αν υπάρχουν οι προοπτικές για επανέναρξη των συνομιλιών και θεωρώ ιδιαίτερα σημαντική την πρωτοβουλία του Γενικού Γραμματέα“.

Πρόσθεσε ότι ήταν κάτι που επιδιώκαμε εδώ και καιρό. “Από κει και πέρα, είπε, επικεντρωνόμαστε στο να υπάρξει αποτέλεσμα που για μας ένας είναι ο στόχος, η επανέναρξη των συνομιλιών στη βάση του συμφωνημένου πλαισίου και από εκεί που μείναμε στο Κραν Μοντανά“.

Σημείωσε ότι “αναμένουμε να δούμε, προετοιμαζόμαστε για συνάντηση”, την οποία χαρακτήρισε “θετική εξέλιξη“. “Με απόλυτη σοβαρότητα θα προσέλθουμε σε αυτό το δείπνο και θα πράξουμε ό,τι είναι δυνατόν για να υπάρξουν θετικά αποτελέσματα“, είπε.

Ο Πρόεδρος σχολίασε ότι “είναι θετικό ότι γίνεται αυτό το δείπνο. Από ‘κει και πέρα, δεν θέλω να πω πολλά, επικεντρώνομαι στη συζήτηση, στο αποτέλεσμα. Να υπάρξει αποτέλεσμα, αυτό με ενδιαφέρει“, επεσήμανε.

Στα κατεχόμενα, ο Ταχσίν Ερτουγρούλογλου έσπευσε να διαμηνύσει πως στη Νέα Υόρκη δνε θα συζητηθεί το θέμα της ομοσπονδίας.

Σε δηλώσεις του στην Νέα Υόρκη, μετά την ολοκλήρωση των συναντήσεων του, σύμφωνα με τα όσα μεταδίδει η διαδικτυακή «Κίπρις Πόστασι», αναφερόμενος στο άτυπο δείπνο στις 15 Οκτωβρίου μεταξύ των δύο ηγετών και του ΓΓ του ΟΗΕ είπε ότι «αυτό που διευκρινίσαμε είναι ότι δεν θα πραγματοποιηθεί σε μια ατμόσφαιρα συζήτησης της ομοσπονδίας». Είπε ακόμα ότι η «κυριαρχία και η παρουσία» τους ψευδοκράτους είναι μη διαπραγματεύσιμα θέματα.

Ανάφερε ότι ο ΓΓ του ΟΗΕ κάλεσε τους δύο ηγέτες για άτυπο δείπνο στις 15 Οκτωβρίου στη Νέα Υόρκη «πρόσκληση που ο Ερσίν Τατάρ αποδέχτηκε», είπε και επανέλαβε ότι δεν υπάρχει άλλος δρόμος από την «αναγνώριση» της παρουσίας του ψευδοκράτους.

Φιλελεύθερος

Συνέχεια ανάγνωσης

Ινφογνώμων

Infognomon Logo

Περιηγηθείτε στα κορυφαία βιβλία του βιβλιοπωλείου μας

Προβολή όλων

Δημοφιλή