Ακολουθήστε μας

Ιστορία - Πολιτισμός

Η διολίσθηση της Τουρκίας

Δημοσιεύτηκε στις

Η Άγκυρα πρέπει να μάθει από το παρελθόν της για να εξασφαλίσει το μέλλον της

Στον απόηχο της Αραβικής Άνοιξης το 2011, o Αχμέτ Νταβούτογλου, τότε υπουργός Εξωτερικών της Τουρκίας και τώρα πρωθυπουργός, δεσμεύθηκε ότι η Τουρκία θα είναι ο «ρυθμιστής του παιχνιδιού» της Μέσης Ανατολής. Σήμερα, τέτοιες έννοιες μεγαλείου φαίνονται εξωφρενικές. Μετά τον βομβαρδισμό μιας στρατιωτικής φάλαγγας στην Άγκυρα στις 17 Φεβρουαρίου [2], για τον οποίο η τουρκική κυβέρνηση κατηγόρησε τις Μονάδες Προστασίας του Κουρδικού Λαού, ο Νταβούτογλου δήλωσε ότι τα τελευταία κουρδικά εδαφικά κέρδη στην Συρία κατά Ισλαμιστών ανταρτών όπως το Μέτωπο al Nusra –αυτών που η Τουρκία αποκαλεί «μετριοπαθείς» εξεγερμένους- αντιπροσωπεύουν μια απειλή για την «επιβίωση του κράτους» της Τουρκίας. Η Άγκυρα προφανώς έχει αισθανθεί κατ’ αυτόν τον τρόπο για κάποιο καιρό. Από πέρυσι, ο τουρκικός στρατός έχει μετατρέψει τις κουρδικές πόλεις στα νοτιοανατολικά της Τουρκίας σε ζώνες πολέμου στην προσπάθειά του να εκδιώξει Κούρδους μαχητές [3] που οχυρώθηκαν σε αυτές τις περιοχές. Πιο πρόσφατα, η Τουρκία μεχρι που άρχισε να επιτίθεται σε κουρδικές δυνάμεις στο βόρειο τμήμα της Συρίας.

Για τη συνέχεια FA

Ιστορία - Πολιτισμός

Άψιμον στο Θρυλόριο! «Παρακάθ’ κι αροθυμίας»: Πενθήμερες ποντιακές εκδηλώσεις με φοβερό πρόγραμμα από τον πολιτιστικό σύλλογο «Η Κερασούντα και το Γαρς» –

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Ένα μεγάλο ποντιακό γλέντι διοργανώνεται στο Θρυλόριο από τις 12 έως τις 17 Ιουλίου 2025, το οποίο βάζει… φωτιά στα πολιτστικά δρώμενα του καλοκαιριού στην ακριτική Θράκη. Άψιμον που λέμε και στα ποντιακά.

Ο Πολιτιστικός Σύλλογος Θρυλορίου “Η Κερασούντα και το Καρς” διοργανώνει εκδηλώσεις της Αγίας Μαρίνας «Παρακάθ’ κι αροθυμίας», το πρόγραμμα των οποίων μας προδιαθέτει για δημιουργία υψηλής διάθεσης και ψυχαγωγίας.

Το Geopolitico.gr, όπως κάθε χρόνο από την εποχή που είχε την ονομασία Infognomonpolitics.gr ήταν χορηγός επικοινωνίας των εκδηλώσεων. Έτσι και φέτος η ιστοσελίδα μας θα μεταφέρει ήχους, εικόνες, αλλά και γεύσεις από το μεγάλο φεστιβάλ στο Θρυλόριο της Ροδόπης.

Ρίξτε μια ματιά στο πλούσιο πρόγραμμα:

Σάββατο 12 Ιουλίου 2025

8.30 μ.μ. Πλατεία Θρυλορίου

8ο Έτος Ποντιακής Γαστρονομίας. Μια προσπάθεια προβολής και ανάδειξης του διατροφικού πολιτισμού, της ιστορίας, της νοστιμιάς και της υγιεινής της Ποντιακής κουζίνας, μέσα από ένα διαγωνισμό μαγειρικής, με τη συνεργασία της Ένωσης Επαγγελματιών Μαγειρικής Ελλάδας και τη συμμετοχή Ποντιακών Σωματείων από όλη την Ελλάδα.

Ελάτε να σας κεράσουμε”

Τα μέλη της Επιτροπής Αξιολόγησης των διαγωνιζόμενων εδεσμάτων είναι:

  • Νίκος Λυγερός, Στρατηγικός Σύμβουλος

  • Αναστάσιος Αρουτσίδης, Executive Chef, Τακτικό Μέλος της Ένωσης Επαγγελματιών Μαγειρικής Ελλάδας, Εκπαιδευτής της Πειραματικής ΣΑΕΚ Κομοτηνής τής Ειδικότητας Τεχνικός Μαγειρικής Τέχνης, Αρχιμάγειρας (Chef).

  • Αντώνης Μουστάκας, Executive Chef, Τακτικό Μέλος της Ένωσης Επαγγελματιών Μαγειρικής Ελλάδας.

  • Δημήτριος Μασμανίδης, Chef, Τακτικό Μέλος της Ένωσης Επαγγελματιών Μαγειρικής Ελλάδας.

  • Δούκας Ευθυμίου, Pastry Chef.

  • Θεόδωρος Κατιγκαρίδης, Chef, Εκπαιδευτής της Πειραματικής ΣΑΕΚ Κομοτηνής της Ειδικότητας Τεχνικός Μαγειρικής Τέχνης, Αρχιμάγειρας (Chef).

  • Ιωάννης Πετρίδης, Chef.

  • Θωμάς Σαββίδης, Βιολόγος – Χημικός, Καθηγητής Βοτανικής Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης.

  • Ελένη Σιδηροπούλου, Παραγωγός Παραδοσιακών Προϊόντων Ποντιακής Διατροφής – Ζυμαρικών.

Κυριακή 13 Ιουλίου 2025

7.00 μ.μ. Πλατεία Θρυλορίου

Παιδική Γαστρονομία. Παρασκευή ποντιακών εδεσμάτων με μαγείρους μικρά παιδιά.

9:00 μ.μ.

Βραδιά αστρονομίας. Η Αντιδημαρχία Τουρισμού του Δήμου Κομοτηνής σε συνεργασία με τον Σύλλογο Αστρονομίας Θράκης και τον Πολιτιστικό Σύλλογο Ποντίων Θρυλορίου «Η Κερασούντα και το Γαρς» διοργανώνουν Βραδιά Αστρονομίας στο Θρυλόριο. Η εκδήλωση περιλαμβάνει εκπαιδευτική παρουσίαση της Ιστορίας των Αστερισμών. Παράλληλα, ένα τηλεσκόπιο θα δώσει τη δυνατότητα να απολαύσουμε τα άστρα. Και στο τέλος, θα στηθεί ένα μεγάλο εργαστήριο χειροτεχνιών με θέμα τα άστρα, την ιστορία και τη μαγεία τους!

Δευτέρα 14 Ιουλίου 2025

8.00 μ.μ. Αίθουσα πρώην Κοινότητας Θρυλορίου

Παιδική ποντιακή παράσταση «Ο Χαμαιλετάρτς και ο πάρδον». Οι μαθητές του Δημοτικού Σχολείου ηλικίας 6-10 ετών και η θεατρική ομάδα Κεχροκάμπου παρουσιάζουν τη μουσικοχορευτική παράσταση «Ο Χαμαιλετάρτς και ο πάρδον» στην ποντιακή διάλεκτο. Οι μύθοι του Αισώπου είναι πάντα διδακτικοί, έτσι και ο συγκεκριμένος «Ο Μυλωνάς και ο γάτος του» μας διδάσκει να σεβόμαστε τους ηλικιωμένους, να τους αγαπάμε και να τους φροντίζουμε. Τι κι αν τώρα μας έχουν ανάγκη, αύριο εμείς θα είμαστε στη θέση τους.

Απόδοση κειμένων στην ποντιακή: Γεώργιος Μ. Κωνσταντινίδης

Μουσική επένδυση: Ματθαίος Τσαχουρίδης

Σενάριο-Σκηνοθεσία: Νόπη Γεωργιάδου

Τρίτη 15 Ιουλίου 2025

7.00 μ.μ. Ιερός Ναός Αγίων Κωνσταντίνου και Ελένης Θρυλόριο

Υποδοχή Ιερών Λειψάνων των Αγίων Πέντε Νεομαρτύρων της Σαμοθράκης.

Αρχιερατικός Εσπερινός προεξάρχοντος του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Μαρωνείας και Κομοτηνής, κ.κ. Παντελεήμονα.

Τετάρτη 16 Ιουλίου 2025
7.00 μ.μ. Εξωκλήσι Αγίας Μαρίνας Θρυλορίου
Πανηγυρικός Εσπερινός

Φεστιβάλ παραδοσιακών χορών με τη συμμετοχή των παραδοσιακών χορευτικών συγκροτημάτων: Πολιτιστικός Σύλλογος Ροδίτη, Σύλλογος Κρητών Ν. Έβρου “Ο Μίνωας”, Παιδικό Τμήμα του Πολιτιστικού Συλλόγου Ποντίων Θρυλορίου “Η Κερασούντα και το Γαρς” .

Προσφορά παραδοσιακών εδεσμάτων

9.00 μ.μ. Πλατεία Θρυλορίου

Παραδοσιακή ποντιακή βραδιά με τους καταξιωμένους πόντιους καλλιτέχνες:

Παναγιώτης Θεοδωρίδης, τραγούδι

Μπάμπης Ιωακειμίδης, τραγούδι

Τάσος Πετρόπουλος, λύρα

Ειρήνη Σαχταρίδου, αγγείο

Κώστας Ζώης, νταούλι

Γιάννης Τσακλίδης, τραγούδι

Σταύρος Προσαλέντης, λύρα

Στέφανος Αυγετίδης, αρμόνιο

Μαρία Αποστολίδου, νταούλι

Λάζαρος Ελευθεριάδης, νταούλι

Νίκος Παπαδόπουλος, νταούλι

Πέμπτη 17 Ιουλίου 2025

7.00 π.μ. Εξωκλήσι Αγίας Μαρίνας Θρυλορίου
Πανηγυρική Θεία Λειτουργία

Συνέχεια ανάγνωσης

Ιστορία - Πολιτισμός

Οι Πόντιοι διδάσκουν την ποντιακή διάλεκτο στη Βόρειο Αμερική

Οι Πόντιοι τής Αμερικής προσφέρουν υψηλές υπηρεσίες στην Ομογένεια και μάλιστα δωρεάν.

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Ιούλιος 2025 – Ας προκαλέσουμε λίγο. Κάποια πράγματα πρέπει να λέγονται, να βροντοφωνάζονται και ας μην εισακούονται.

Πρώτον, ξεκινώντας από το νεότερο. Οι Πόντιοι διδάσκουν την ποντιακή διάλεκτο στη Βόρειο Αμερική. Δεκάδες μαθητές, κατά το πλείστον γεννημένοι στην Αμερική, αποφοίτησαν από την πρώτη περίοδο μαθημάτων ποντιακής διαλέκτου που δίδαξε διαδικτυακά η υποψήφια διδάκτωρ και ικανότατη εκπαιδευτικός κα Αρχοντούλα Κωνσταντινίδου (Arxontoula Konstantinidou). Η ιδέα τού προγράμματος ήταν τής αξιόλογης Συντονίστριας Ελληνικής Εκπαίδευσης στην Αμερική, τής δρας Δήμητρας Πατρωνίδου (Dimitra Patronidou), και υλοποιήθηκε μέσω συνεργασίας τού Ιερού Ιδρύματος Παναγία Σουμελά και τής Παμποντιακής Ομοσπονδίας ΗΠΑ-Καναδά (Pan-Pontian Federation of U.S.A and Canada) σε σύμπραξη με τους φορείς της. Σημαντικό έργο στην υλοποίηση επιτέλεσε ο κ. Ιωάννης Βασιλειάδης (John-Ioannis Vasiliadis), μέλος τού Διοικητικού Συμβουλίου τού Ιερού Ιδρύματος. Οι μαθητές, μετά από ένα κύκλο 10 δωρεάν μαθημάτων, αποφοίτησαν. Επισυνάπτουμε ενδεικτικά αντίγραφα πιστοποιητικών τα οποία, από ότι διακρίνετε, είναι γραμμένα στην Ποντιακή Διάλεκτο. Προσέξτε το «ν» στην κατάληξη των λέξεων και των ονομάτων. Εκεί κρύβεται η μυσταγωγία τού Ομήρου (Ιλιάδα: Μῆνιν ἄειδε, θεά, Πηληιάδεω Ἀχιλῆος / οὐλομένην, ἣ μυρί’ Ἀχαιοῖς ἄλγε’ ἔθηκε), εκεί εκφράζεται η αέναη ελληνική πνευματική ανάταση. Με αυτό το «ν» εκφράζεται ποιητικά η αρμονία τού ελληνικού λόγου.

Δεύτερον, για δύο περίπου χρόνια, οι Πόντιοι διδάσκουν διαδικτυακά την ελληνική γλώσσα στη Βόρειο Αμερική. Συγκεκριμένα, η Ακαδημία Γραμμάτων Τεχνών και Επιστημών Ποντίων που εδρεύει στη Δυτική Μακεδονία και με πρόεδρο την αξιέπαινη Δρα Έλενα Παπαδοπούλου (Elena VM Papadopoulou) παραδίδει δωρεάν διαδικτυακά μαθήματα ελληνικής γλώσσας σε ενήλικες στην Αμερική. Πολλοί εκ των μαθητών είναι επαγγελματίες ιατροί, δικηγόροι, ιερείς, κ.ο.κ. Η εκμάθηση γίνεται σε συνεργασία με το Γραφείο Ελληνικής Παιδείας τής Ιεράς Αρχιεπισκοπής Αμερικής και πιο συγκεκριμένα με τους π. Γρηγόριο Σταμκόπουλο, καθώς και την κα Αθηνά Κρομμύδα και αρχικά με τον Δρα Αναστάσιο Κουλαρμάνη.

Τρίτον, οι Πόντιοι τής Βορείου Αμερικής διδάσκονται και ψυχαγωγούνται. Η Παμποντιακή Ομοσπονδία ΗΠΑ-Καναδά σε συνεργασία με τους φορείς της πραγματοποιεί κάθε χρόνο Φεστιβάλ (Annual Pan-Pontian Youth Festival). Πρόκειται για μια αξιέπαινη εκδήλωση συνάντησης, ψυχαγωγίας και αυτογνωσίας. Νέοι και νέες από όλη τη Βόρειο Αμερική προσέρχονται στην εκάστοτε πόλη φιλοξενίας υπό την αιγίδα τοπικού ποντιακού φορέα. Πρόκειται για μια εκδήλωση που ξεκίνησε δειλά στους χώρους τού Ιερού Προσκυνήματος τής Παναγίας Σουμελά την 26η και 27η Μαΐου τού 2007 ως «1ο Αντάμωμα Ποντιακής Νεολαίας ΗΠΑ-Καναδά» από την τότε Συντονιστική Επιτροπή Νεολαίας ΗΠΑ-Καναδά, αποσκοπώντας στη γνωριμία, το διάλογο και τη διασκέδαση όλων των μελών των νεολαιών μας. Στη συνέχεια, το αντάμωμα μετεξελίχθηκε σε μια επίσημα θεσμοθετημένη και πολύπλευρα θεματική εκδήλωση.

Φέτος, πραγματοποιήθηκε το «16ο Ετήσιο Φεστιβάλ τής Παμποντιακής Νεολαίας ΗΠΑ-Καναδά» από τον ιστορικό Σύλλογο Ποντίων «Ακρίται» Φιλαδελφείας (Pontian Society “Akritai” of Philadelphia, PA USA) και τού χρόνου, στα μέσα Ιουνίου στο Τορόντο τού Καναδά από την τοπική Αδελφότητα Ποντίων «Παναγία Σουμελά» (Brotherhood Pontion Toronto “Panagia Soumela”).
Το βλέμμα τής ποντιοπούλας στη συνημμένη φωτογραφία (source: Eleftherios Costans) είναι χαραγμένο όλο το πάθος, όλη η περηφάνια μα και όλη η ζωντάνια τού Πόντου. Ας τονίσουμε ότι η ποντιοπούλα είναι γεννημένη στην Αμερική από γονείς τρίτης γενεάς Ποντίων, δηλαδή από προπαππούδες και προγιαγιάδες που διασώθηκαν από την Γενοκτονία.

Στόχος τού εν λόγω φεστιβάλ είναι,, πέρα από εκδήλωση συνάντησης και ψυχαγωγίας, εκπαίδευσης και αυτογνωσίας, να αναβαθμιστεί και σε εκδήλωση μνήμης και περισυλλογής, δημιουργίας και προσφοράς, αλλά και σε φορέα προβολής τής περισπούδαστης ιστορίας μας, σε κιβωτό διατήρησης τής σημαντικής πολιτιστικής και λαογραφικής μας κληρονομιάς, και βέβαια σε εφαλτήριο αγώνων για δικαίωση των γενοκτονημένων προγόνων μας αλλά και απόδοσης τιμών στους ήρωες μας. Ο νέος και η νέα θέλουν το χώρο και τον χρόνο να εκφραστούν. Και θα το πράξουν πηγαία και ειλικρινά. Και ας κάνουν λάθη. Και να κάνουν λάθη. Πρέπει να παρέχουμε στους νέους και τις νέες μας, με εμπιστοσύνη και κατανόηση, χώρο και χρόνο, πόρους αλλά και την απαραίτητη διαπαιδαγώγηση. Θέλουμε να εκφραστούν, να δημιουργήσουν, να διατηρήσουν, να προβάλλουν. Και πάνω από όλα θέλουμε τα παιδιά μας να πορεύονται με γνώμονα τις αξίες τού Ελληνισμού και τούς κανόνες τής Ορθοδοξίας μας, να πορεύονται με πίστη και όραμα, με αισιοδοξία και δυναμισμό.

Οι Πόντιοι τής Αμερικής προσφέρουν υψηλές υπηρεσίες στην Ομογένεια και μάλιστα δωρεάν. Και το κάνουν με το γνωστό ανατολίτικο πάθος που τούς χαρακτηρίζει. Γιατί πάθος; Κάποιοι βάρβαροι πίστεψαν πριν από 100 χρόνια ότι οι Πόντιοι απαρτίζουν απλά ένα κηπάριο στα νότια παράλια τής Μαύρης Θάλασσας που θα έπρεπε να σβήσει από τον χάρτη γιατί εμπόδιζε τα εθνικιστικά τους σχέδια. Και το επιχείρησαν. Φρόντισαν να αποκεφαλίσουν τούς ανθούς. Και πίστεψαν ότι μας αποτελείωσαν. Αμ δε! Δεν γνώριζαν ότι μέσα στον ανθό υπάρχει το αθάνατο ελληνικό πνεύμα. Συνυπάρχει και η αέναη ελληνική ψυχή. Ριζωμένη είναι και η πηγαία και αστείρευτη πίστη τού Ρωμιού. Και τα βρήκαν οι βάρβαροι μπροστά τους. Να τώρα λοιπόν που τούς “εκδικούνται” τα θύματα τους. Οι σπόροι ρίζωσαν σε όλα τα μήκη και πλάτη τού πλανήτη μας, φύτρωσαν, άνθισαν και ευωδιάζουν την οικουμένη με το σπάνιο άρωμα τής εξ ανατολών Ρωμιοσύνης.

Με την βοήθεια του Θεού και δια τής Παντάνασσας μας, όλοι μαζί συνεχίζουμε με περηφάνια, με σεβασμό και πίστη την πορεία που χάραξαν οι άγιοι πατέρες μας και πορεύτηκαν για αιώνες οι τιμημένοι πρόγονοι μας. Διότι ο πεφιλημένος Πόντος -η δική μας Αργώ- είναι μια ιερή κιβωτός ιστορίας, μια μοναδική παρακαταθήκη πολιτισμού, αξιών, και παραδόσεων. Κουβαλάει στα αμπάρια της 3000 χρόνια ελληνικού πολιτισμού. Κουβαλάει στο κατάστρωμα της 2000 χρόνια Ορθοδοξίας τής Ρωμιοσύνης τού Πόντου. Έχουμε τιμονιέρη την Μεγαλόχαρη, ρότα Ορθόδοξη, και πυξίδα προς το ανώτερο, το θείο.

Συνέχεια ανάγνωσης

Αναλύσεις

Αν οι Αρμένιοι θέλουν πίσω την πατρίδα τους πρέπει να αφυπνίσουν το πνεύμα του Ντουσμάν Βαρντάν

Mε όσα συμβαίνουν στην Αρμενία τα τελευταία χρόνια τρίζουν στην κυριολεξία τα κόκκαλα του θρυλικού ήρωα

Δημοσιεύτηκε

στις

Γράφει ο Χρήστος Κωνσταντινίδης

Στις 3 Ιουλίου 2025 συμπληρώθηκαν 33χρόνια από τον θάνατο του Βαρντάν Στεπανιάν — γνωστού και ως Ντουσμάν Βαρντάν — ενός σεβαστού στρατιωτικού διοικητή και εθνικού ήρωα της Αρμενίας.

Ο Στεπανιάν υπήρξε βετεράνος του Σοβιετοαφγανικού πολέμου. Το 1988 εντάχθηκε στο κίνημα απελευθέρωσης του Αρτσάχ και γρήγορα αναδείχθηκε σε κρίσιμη φυσιογνωμία στις προσπάθειες άμυνας της Αρμενίας. Διαδραμάτισε καθοριστικό ρόλο σε πολλές κρίσιμες μάχες κατά τον Πρώτο Πόλεμο του Αρτσάχ, συμπεριλαμβανομένης της απελευθέρωσης της Σούσι.

Βασιζόμενος στην πολεμική του εμπειρία, ο Ντουσμάν Βαρντάν έγινε καθοριστικός στην οργάνωση, εκπαίδευση και επαγγελματοποίηση των εθελοντικών πολιτοφυλακών. Η έμφαση που έδινε στην πειθαρχία, τη δομή και την τακτική ετοιμότητα θέτει ένα νέο πρότυπο για τη νεοσύστατη στρατιωτική δύναμη της Αρμενίας.

Από την εμβληματική του στολή μέχρι την ηγεσία του στο πεδίο της μάχης, η παρουσία του Στεπανιάν διαμόρφωσε την πρώιμη πορεία του πολέμου.

Έξι εβδομάδες μετά την απελευθέρωση του Μπερντζόρ, η ζωή του τερματίστηκε τραγικά όταν το όχημα στο οποίο επέβαινε χτύπησε σε νάρκη καθοδόν προς το Μαρτούνι.

 

Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.

 

Η δημοσίευση κοινοποιήθηκε από το χρήστη 301🇦🇲 (@301arm)

Η ζωή του

Ο Βαρντάν Στεπανιάν γεννήθηκε στις 9 Μαρτίου 1966 στο Ερεβάν της Σοβιετικής Αρμενίας. Αφού ολοκλήρωσε το Σχολείο Τουμανιάν #32 του Ερεβάν το 1983, κατατάχθηκε στον Σοβιετικό στρατό. Υπηρέτησε στο Αφγανιστάν από το 1984 έως το 1986. Για την υπηρεσία του εκεί, ο Στεπανιάν τιμήθηκε με το Μετάλλιο «Για το Θάρρος» και το Επετειακό Μετάλλιο «70 Χρόνια των Ενόπλων Δυνάμεων της ΕΣΣΔ». Μετά την αποστράτευσή του από τον Κόκκινο Στρατό, ο Στεπανιάν έγινε δεκτός στο Τμήμα Νομικής του Κρατικού Πανεπιστημίου του Ερεβάν.

Η συμμετοχή του στο Αρτσάχ και ο θάνατός του

Ο Στεπανιάν εντάχθηκε στο κίνημα του Καραμπάχ στις αρχές του 1988. Αρχικά, ηγήθηκε της ομάδας Αρμενίων βετεράνων του πολέμου στο Αφγανιστάν για τη μεταφορά όπλων και εξοπλισμού στους Αρμένιους του Καραμπάχ. Από το 1989, ο Στεπανιάν συμμετείχε στην αυτοάμυνα σε περιοχές όπως το Ιτζεβάν, το Νογεμπεριάν, το Σαμσαδίν, το Αραράτ, το Βαρντενίς και το Γκόρις. Το 1991, εν μέσω της κλιμάκωσης του Πρώτου Πολέμου του Ναγκόρνο-Καραμπάχ, ο Στεπανιάν μετακινήθηκε στο Καραμπάχ και ανέλαβε ενεργό ρόλο στις μάχες σε περιοχές όπως το Χοτζαλί, το Λεσνόι, το Κρζκάν, το Μαλίμπεϊλι, το Λατσίν, το Μαρτακέρτ, το Ασκεράν, το Μπερντατζόρ κ.λπ. Τον Δεκέμβριο του 1991, οι τελευταίες σοβιετικές δυνάμεις αποχώρησαν από την περιοχή, αφήνοντας τους Αρμένιους αντάρτες να αντιμετωπίσουν τους Αζέρους σε απευθείας σύγκρουση. Οι δυνάμεις του Αζερμπαϊτζάν σύντομα περικύκλωσαν το Στεπανακέρτ, την μεγαλύτερη πόλη του Καραμπάχ. Ο Στεπανιάν ηγήθηκε επιτυχώς των Αρμενίων εθελοντών σε μάχη εναντίον των Αζέρων στην περιοχή Κρκτζάν του Στεπανακέρτ.Στις 8–9 Μαΐου 1992, οι αρμενικές δυνάμεις κατέλαβαν τη Σούσα, σπάζοντας την πολιορκία του Στεπανακέρτ και αναγκάζοντας τους Αζέρους να υποχωρήσουν. Ο Στεπανιάν συμμετείχε ενεργά στην «Απελευθέρωση της Σούσι», όπως την αποκαλούν οι Αρμένιοι. Το Αζερμπαϊτζάν εξαπέλυσε την Επιχείρηση Γκορανμπόι στα μέσα Ιουνίου, απωθώντας τις αρμενικές δυνάμεις από το βόρειο Καραμπάχ. Ο Βαρντάν Στεπανιάν σκοτώθηκε από έκρηξη νάρκης στις 3 Ιουλίου 1992, στο χωριό Μιουρισέν της επαρχίας Μαρτούνι.

Η κληρονομιά του

Ο Στεπανιάν ετάφη στο στρατιωτικό κοιμητήριο Γεραμπλούρ στην πρωτεύουσα της Αρμενίας, Ερεβάν. Τιμήθηκε μετά θάνατον με το Παράσημο του Πολεμικού Σταυρού Πρώτου Βαθμού της Δημοκρατίας του Ναγκόρνο-Καραμπάχ το 1993 και με το Παράσημο του Πολεμικού Σταυρού Δεύτερου Βαθμού της Αρμενίας το 1996. Μία από τις αίθουσες του Τμήματος Νομικής του Κρατικού Πανεπιστημίου του Ερεβάν ονομάστηκε προς τιμήν του το 1994. Ένας δρόμος στο Σούσι ονομάστηκε «Ντουσμάν Βαρντάν Στεπανιάν», ενώ ένα μουσείο αφιερωμένο σε αυτόν λειτουργεί στο Ερεβάν. Ένα άγαλμά του ανεγέρθηκε κοντά στο χωριό Μιουρισέν.

Εμπνέει μέχρι σήμερα

Οι Αρμένιοι εμπνέονται μέχρι σήμερα από το παράδειγμα του Στεπανιάν, τον οποίο διατηρούν ζωντανό στη μνήμη τους. Χαρακτηριστικό είναι το άρθρο του Μχερ Αλμασιάν στο περιοδικό «The Armenite», με τίτλο «Ντουσμάν Βαρντάν και ο δρόμος για το Σούσι», το οποίο παρέχει περισσότερες πληροφορίες για τη ζωή του και τη δράση του.

Παραθέτουμε αναλυτικά τι γράφει:

«Αν πεθάνω, έλα στην κηδεία μου με καθαρά ρούχα και βάλε ένα μαχαίρι κάτω από το κεφάλι μου, ώστε να συνεχίσω τον αγώνα και στη μετά θάνατον ζωή.»

Υπάρχουν άνθρωποι που προορίζονται για πολύ μεγαλύτερα πράγματα από το να πολεμούν στα χαρακώματα. Άνθρωποι που, λόγω της ακεραιότητας, της ανιδιοτέλειας, της ευφυΐας και της αφοσίωσής τους, αξίζουν να είναι οι προνομιούχοι ηγέτες της κοινωνίας. Ωστόσο, όπως συχνά συμβαίνει σε στιγμές κρίσης, αυτοί ακριβώς οι άνθρωποι ήταν που ανταποκρίθηκαν στο κάλεσμα όταν ξεκίνησε το Κίνημα του Αρτσάχ.

Ο Βαρντάν Στεπανιάν ήταν ένας από αυτούς. Ο Βαρντάν Στεπανιάν γεννήθηκε στις 9 Μαρτίου 1966 στο Ερεβάν. Ως γιος βιβλιοθηκονόμου, πέρασε μεγάλο μέρος της παιδικής του ηλικίας διαβάζοντας. Ανάμεσα στα πολλά βιβλία που διάβασε ήταν και εκείνα που του έδωσε η μητέρα του για την εθνικιστική ιδεολογία και τα ηρωικά κατορθώματα και τις θυσίες του Γκαρεγκίν Νζντέχ και του Αντρανίκ Οζανιάν.

Ο Βαρντάν Στεπανιάν ως παιδί

Αυτά τα βιβλία έθεσαν τα θεμέλια για τον βαθύ πατριωτισμό του Βαρντάν Στεπανιάν. Από μικρή ηλικία άρχισε να νιώθει ένα κάλεσμα και μια έμφυτη ευθύνη για τη γη του.Μετά την αποφοίτησή του από το σχολείο, προσφέρθηκε εθελοντικά να υπηρετήσει στον πόλεμο του Αφγανιστάν, όπου υπηρέτησε σε ειδικές δυνάμεις και ολοκλήρωσε τη θητεία του με στρατιωτικές διακρίσεις, λαμβάνοντας το Σοβιετικό Μετάλλιο για το Θάρρος.

Εκείνη την περίοδο, το 1986, έγραψε ότι «όπως κάθε άλλη αυτοκρατορία, έτσι και η Σοβιετική Ένωση θα πέσει, και η πτώση της θα προκληθεί από το εθνικό ζήτημα». Το έγραψε αυτό πριν υπάρξει οποιαδήποτε ένδειξη ότι η κατάρρευση της Σοβιετικής Ένωσης ήταν επικείμενη, σε μια εποχή που ακόμα και οι πιο δυσοίωνες προβλέψεις τοποθετούσαν την πτώση του κομμουνιστικού καθεστώτος στις αρχές του 21ου αιώνα το νωρίτερο.

Δύο χρόνια αργότερα, όταν ξεκίνησε το Κίνημα του Αρτσάχ, ενώ ο Βαρντάν ήταν δευτεροετής φοιτητής στο Πρόγραμμα Νομικής του Κρατικού Πανεπιστημίου του Ερεβάν, ήταν και πάλι μπροστά από την εποχή του.Ενώ για χάρη της αλληλεγγύης συμμετείχε σε απεργίες και καθιστικές διαμαρτυρίες, ο Βαρντάν επέμενε ότι αυτά τα βήματα ήταν τελικά μάταια και ότι, όπως είχε δείξει η ιστορία, χρειαζόταν πολύ περισσότερα από διαμαρτυρίες για την απελευθέρωση γης. Πίστευε ότι το να είναι κανείς δίκαιος και ηθικός δεν είχε νόημα αν δεν είχε τη δύναμη που απαιτείτο για να επιβάλει τη δικαιοσύνη.

Έτσι, ενώ οι διαμαρτυρίες συνεχίζονταν, ο Βαρντάν άρχισε να κινητοποιείται και να εισάγει όπλα στην Αρμενία κατόπιν εντολής του Χάι Ντατ (αρμενική υπόθεση). Ένα από τα αξιοσημείωτα επιτεύγματά του σε αυτό το στάδιο του πολέμου ήταν η υπέρβαση των σοβιετικών ειδικών δυνάμεων για να καταλάβει μια σοβιετική αποθήκη όπλων και να τα παραδώσει σε αρμενική αποθήκη. Λόγω της σημαντικής του εμπειρίας από το Αφγανιστάν, το Χάι Ντατ ανέθεσε στον Βαρντάν να είναι ένας από τους βασικούς ηγέτες στην εκπαίδευση και προετοιμασία μιας πολιτοφυλακής. Εκείνη την περίοδο, όσοι εκπαιδεύονταν από αυτόν άρχισαν να τον αποκαλούν με στοργή «Ντουσμάν», για τον χρόνο που πέρασε στο Αφγανιστάν.

Ο Βαρντάν ονειρευόταν τη δημιουργία ενός πειθαρχημένου και ενιαίου εθνικού στρατού, και ήταν σε αυτή την περίοδο που άρχισε να συνεισφέρει σημαντικά στην υλοποίηση αυτού του ονείρου. Τους μήνες που ακολούθησαν, πολλοί από τους μελλοντικούς ηγέτες των Αρμενικών Ενόπλων Δυνάμεων πέρασαν υπό την καθοδήγηση του Ντουσμάν Βαρντάν. Για πολλούς, η ευκαιρία να υπηρετήσουν ως ιδρυτές και ηγέτες των ενόπλων δυνάμεων θα ήταν μια προσφορά πολύ δελεαστική για να την αρνηθούν.

Ωστόσο, ο Βαρντάν δεν ενδιαφερόταν για προσωπική δόξα. Ήταν αποφασισμένος να αναλάβει ο ίδιος το πιο δύσκολο μέρος της δουλειάς. Έτσι, καθώς οι διαμαρτυρίες αναπόφευκτα μετατράπηκαν σε αψιμαχίες, ο Βαρντάν ήταν και πάλι μπροστά από το υπόλοιπο έθνος, συμμετέχοντας ήδη στην άμυνα του Γκόρις, του Ιτζεβάν και του Νογεμπεριάν, πριν εισχωρήσει στο Αρτσάχ με το πρόσχημα ότι ήταν εκπρόσωπος για μια πολιτιστική εκδήλωση. Ήταν στο Αρτσάχ όπου ο Βαρντάν συνάντησε τον Μπεκόρ Ασότ (Ασότ Γκουλιάν). Υπό την ηγεσία του Μπεκόρ, ως μέλος του τάγματος της Αρμενικής Επαναστατικής Ομοσπονδίας (Ντασνακτσουτιούν), ο Βαρντάν, για άλλη μια φορά στην πρώτη γραμμή, συμμετείχε στην πρώτη μάχη του πολέμου, για την απελευθέρωση του ιστορικού χωριού Τογκ στο Χαντρούτ στις 30 Οκτωβρίου 1991.

Σήμερα, το Τογκ είναι γνωστό κυρίως ως η έδρα του Φεστιβάλ Κρασιού του Αρτσάχ και του κρασιού Κατάρο.Μετά το Τογκ, ο Ντουσμάν ηγήθηκε της δικής του ομάδας για την απελευθέρωση του Καραγκλούχ, ενός ακόμα αρμενικού χωριού που, όπως το Τογκ και μεγάλο μέρος της βόρειας περιοχής Σαχουμιάν, είχε πέσει στα χέρια των Αζέρων νωρίτερα μέσα στο έτος λόγω της κοινής σοβιετικής-αζερικής εθνοκάθαρσης της περιοχής. Η ηγεσία του Βαρντάν Στεπανιάν αποδείχθηκε κρίσιμη για την ομάδα του στα πρώτα στάδια του πολέμου. Λόγω της ταχύτατα κλιμακούμενης φύσης της κρίσης και της έλλειψης προμηθειών και στρατιωτών, συχνά εφαρμοζόταν μια μορφή «βάπτισης πυρός», όπου πολλές φορές η πρώτη εμπειρία ενός στρατιώτη με πραγματικά πυρά ήταν κατά την πρώτη του μάχη.

Ο Βαρντάν Στεπανιάν και η μονάδα του μετά την απελευθέρωση του Τογκ

Με την εκτεταμένη στρατιωτική του εμπειρία, ο Στεπανιάν ήταν κρίσιμος για να εξασφαλίσει ότι οι άντρες του θα επιβίωναν για να δουν μια δεύτερη μάχη.Καθώς η Σοβιετική Ένωση κατέρρευσε τελικά και οι αψιμαχίες και οι μάχες μικρής κλίμακας έδωσαν τη θέση τους σε έναν πλήρη πόλεμο, το Αζερμπαϊτζάν ξεκίνησε έναν καταιγισμό βομβαρδισμών στο Στεπανακέρτ.Αποκομμένο πλήρως από την κυρίως Αρμενία και κατακερματισμένο εσωτερικά σε απομονωμένες κοινότητες που χωρίζονταν από τις στρατιωτικές θέσεις των Αζέρων, το Αρτσάχ αντιμετώπιζε μια ανθρωπιστική κρίση αδιανόητων διαστάσεων. Χωρίς σύνδεση με τον έξω κόσμο και υπό πολιορκία από κάθε κατεύθυνση, ούτε καν οι γραμμές εφοδιασμού τροφίμων δεν μπορούσαν να εξασφαλιστούν.Η κατάσταση ήταν ιδιαίτερα δεινή στο Στεπανακέρτ, που φιλοξενούσε το μισό του αρμενικού πληθυσμού του Αρτσάχ.

Βρίσκοντας σε μια κοιλάδα και περικυκλωμένο από στρατιωτικές θέσεις των Αζέρων από ψηλά σε όλες τις πλευρές, το Στεπανακέρτ βρισκόταν στη χειρότερη στρατιωτική θέση που θα μπορούσε κανείς να φανταστεί. Από αυτές τις θέσεις το Αζερμπαϊτζάν βομβάρδιζε την πόλη με πυραύλους B-21 Grad για πάνω από εκατό ημέρες.Ο στόχος του Αζερμπαϊτζάν ήταν να συντρίψει πλήρως τη θέληση των Αρμενίων πριν αυτοί προλάβουν να οργανωθούν για να αντισταθούν. Και αν δεν υπήρχαν άτομα όπως ο Μπεκόρ Ασότ και ο Ντουσμάν Βαρντάν, που άρχισαν να οργανώνονται για τον πόλεμο χρόνια πριν αυτός ξεκινήσει, είναι εύλογο να πιστεύουμε ότι ο πόλεμος θα μπορούσε να είχε τελειώσει με οδυνηρούς όρους λίγο μετά την έναρξή του.Για να αποτραπεί αυτό, η πολιορκία του Στεπανακέρτ έπρεπε να σταματήσει. Το πρώτο βήμα ήταν η απελευθέρωση του νότιου προαστίου του Στεπανακέρτ, Κρκζάν, στον δρόμο προς τη Σούσι. Ωστόσο, αυτό αποδείχθηκε δύσκολο έργο, καθώς το προάστιο δεχόταν συνεχείς ενισχύσεις από τη Σούσι και αλλού. Ωστόσο, μετά από έναν μήνα σκληρών μαχών, τις πρώτες πρωινές ώρες της 22ας Ιανουαρίου, σαράντα άντρες υπό την ηγεσία του Ντουσμάν Βαρντάν κατάφεραν να περάσουν πίσω από τις εχθρικές γραμμές και να εξαπολύσουν μια αιφνιδιαστική επίθεση από τα μετόπισθεν, που προκάλεσε πλήρη αποδιοργάνωση της εχθρικής άμυνας και οδήγησε στην κατάρρευσή της.

Στη συνέχεια, στις 26 Ιανουαρίου, ήρθε η απίθανη, σχεδόν μυθική, νίκη στο Καριν Τάκ. Εκείνη την ημέρα, περίπου σαράντα χωρικοί, συμπεριλαμβανομένων γυναικών, πολέμησαν μια επαγγελματική στρατιωτική μονάδα σχεδόν δεκαπλάσια σε μέγεθος, κρατώντας το χαμηλότερο έδαφος, και βγήκαν νικητές. Στη μάχη, η ιστορία της οποίας δημοσιεύτηκε στους New York Times, σχεδόν εκατό επαγγελματικά οπλισμένοι και εξοπλισμένοι Αζέροι στρατιώτες σκοτώθηκαν σε μια στρατιωτική επιχείρηση που σχεδιάστηκε και διευθύνθηκε από τον ίδιο τον Υπουργό Άμυνας του Αζερμπαϊτζάν. Το χωριό, που βρισκόταν υπό πλήρη πολιορκία και αποκλεισμό για μήνες, ήταν το τελευταίο αρμενικό προπύργιο που στεκόταν ανάμεσα στο Στεπανακέρτ και τις εχθρικές δυνάμεις στη Σούσι και το Μπερντζόρ (Λατσίν). Περιλάμβανε την τελευταία αρμενική οικογένεια που είχε εκδιωχθεί από τη Σούσι τον Σεπτέμβριο. Αν είχε πέσει, η πτώση του Στεπανακέρτ θα ήταν επικείμενη.

Το χωριό Καρίν Τακ, που βρίσκεται κάτω από το Σούσι

Ωστόσο, η πρώτη μεγάλη νίκη του πολέμου, που επιτεύχθηκε από πολίτες οπλισμένους με κυνηγετικά όπλα, έγινε σημείο συσπείρωσης για τις πολιορκημένες αρμενικές δυνάμεις σε όλο το Αρτσάχ. Παρά την αύξηση της έντασης της πολιορκίας των Αζέρων λόγω της εγχώριας οργής για την ήττα στο Καριν Τάκ, οι Αρμένιοι είχαν καταλάβει ότι η νίκη ήταν εφικτή, ανεξαρτήτως των πιθανοτήτων. Ακολούθησε μια σειρά νικών στο Γκουσουλάρ στο νότο, στο Λισνόι στο βορρά και στο Ατσαπνιάκ (Μαλιμπεϊλί) στα ανατολικά, με την τελευταία να ανοίγει την εθνική οδό Στεπανακέρτ-Μαρτούνι, επανασυνδέοντας το Μαρτούνι με την πρωτεύουσα. Οι επιχειρήσεις διεξήχθησαν από την Πρώτη Λόχο των Αμυντικών Δυνάμεων του Αρτσάχ του Μπεκόρ Ασότ, υπό την διοίκηση του Ντουσμάν Βαρντάν και του Πέτο Γκεβοντιάν.

Η απελευθέρωση των τριών οικισμών οδήγησε στην εξάλειψη του πρώτου «δακτυλίου φωτιάς» που περιέβαλλε την άμεση περιοχή του Στεπανακέρτ, που σήμαινε ότι ο εχθρός δεν βρισκόταν πλέον στις πύλες του Στεπανακέρτ, και υπήρχε μια φυσική απόσταση που παρείχε μια μικρή αίσθηση ασφάλειας.Αυτό έφερε μια ελαφριά αίσθηση κανονικότητας στη ζωή στο Στεπανακέρτ και έδωσε την ευκαιρία να οργανωθούν και να κινητοποιηθούν για το πολύ πιο δύσκολο έργο της εξάλειψης του δεύτερου δακτυλίου φωτιάς, που αποτελούνταν από τα υψώματα γύρω από το Στεπανακέρτ, ιδιαίτερα τη Σούσι και το Ιβανιάν (Χοτζαλί), που χρησιμοποιούνταν για τον βομβαρδισμό του.Πρώτα ήρθε η απελευθέρωση του Ιβανιάν στις 26 Φεβρουαρίου, με επικεφαλής την Πρώτη Λόχο του Μπεκόρ, υπό τη διοίκηση του Ντουσμάν και του Πέτο, καθώς και τη συμμετοχή του Τάγματος Αράμπο. Ενώ η άμυνα του Καριν Τάκ ήταν η πρώτη σημαντική αμυντική νίκη για το αρμενικό έθνος, η απελευθέρωση του Ιβανιάν αποδείχθηκε το πρώτο μεγάλο επιθετικό επίτευγμα.

Αυτό έδωσε στις δυνάμεις του Αρτσάχ πρόσβαση στο Διεθνές Αεροδρόμιο του Στεπανακέρτ, το μοναδικό αεροδρόμιο σε όλο το Αρτσάχ. Εξίσου σημαντικό, άνοιξε την εθνική οδό

Στεπανακέρτ-Ασκεράν, καθώς η κατακερματισμός του Αρτσάχ αντιστρεφόταν σιγά-σιγά αλλά σταθερά. Το πιο σημαντικό, μείωσε σημαντικά τον βομβαρδισμό του Στεπανακέρτ με πυραύλους B-21 Grad.Ακόμα και οι αιματηρές πολιτικές συνέπειες της απελευθέρωσης του Ιβανιάν αποδείχθηκαν ακόμα ένας μάρτυρας του χαρακτήρα του Βαρντάν Στεπανιάν.Κατά την παράδοση αρκετών Αζέρων χωρικών που είχαν εγκαταλειφθεί από τις δυνάμεις του Αζερμπαϊτζάν, ο Στεπανιάν έδωσε ολόκληρες τις ημερήσιες μερίδες της μονάδας του στους Αζέρους πολίτες.

Βαρντάν Στεπανιάν

Οι στρατιώτες του θυμούνται πώς, υπό τον βομβαρδισμό των εχθρικών πυραύλων, οδηγούνταν από τον Βαρντάν σε μια αποστολή για να φέρουν γάλα στα παιδιά των Αζέρων από το Ιβανιάν.Αυτό συνέβη επειδή, αντί για καθαρό μίσος, ο πατριωτισμός του Στεπανιάν πήγαζε από τον ανθρωπισμό του και την αγάπη του για τον λαό του και το όνειρο να ζήσουν με αξιοπρέπεια κάτω από τη δική τους σημαία. Η μητέρα του τον είχε διδάξει να διακρίνει αυτές τις δύο έννοιες από νωρίς.

Και μετά την απελευθέρωση του Ιβανιάν, ήρθε η ώρα να κάνει αυτό το όνειρο πραγματικότητα με την απελευθέρωση της Σούσι και τη σύνδεση του Αρτσάχ με την πατρίδα. Τους επόμενους δύο μήνες, εκτός από τη συνέχιση της υπεράσπισης του Στεπανακέρτ, οι αρμενικές δυνάμεις επικεντρώθηκαν κυρίως στον σχεδιασμό της επιχείρησης της Σούσι, στην αποδυνάμωση των αμυνών της πόλης και στη διεξαγωγή της απαραίτητης προπαρασκευαστικής εργασίας για την επερχόμενη επίθεση.

Κρίσιμης σημασίας σε αυτή την προπαρασκευαστική εργασία ήταν η δημιουργία ενός στρατιωτικού μοντέλου της πόλης και των εχθρικών δυνάμεων κατοχής, προκειμένου να μπορέσουν να καταστρώσουν μια επίθεση. Μεγάλο μέρος της επιτήρησης πίσω από τις εχθρικές γραμμές για αυτή την αποστολή ανατέθηκε και εκτελέστηκε επιτυχώς από τον Βαρντάν Στεπανιάν.

Όσον αφορά τον σχεδιασμό της μάχης, μια συμβατική άμεση επίθεση ήταν εκτός συζήτησης. Οι Αρμένιοι προσπαθούσαν να καταλάβουν έδαφος κρατώντας σημαντικά χαμηλότερο έδαφος, κάτι που θα απαιτούσε πέντε έως δέκα φορές πλεονέκτημα σε ανθρώπινο δυναμικό έναντι του εχθρού, ενώ οι Αρμένιοι όχι μόνο ήταν λιγότεροι, αλλά είχαν και χαμηλότερης ποιότητας όπλα.Έτσι, αντίθετα, οι Αρμένιοι επέλεξαν να προσεγγίσουν την πόλη από το πίσω μέρος και τα πίσω πλευρά της, σκαρφαλώνοντας στην τρομερή κλιμακωτή της διαμόρφωση, αποφεύγοντας έτσι τη βόρεια είσοδο της πόλης, που ήταν η πιο εύκολη στην υπεράσπιση θέση. Στις 8 Μαΐου, τρεις διαφορετικές ομάδες επρόκειτο να επιτεθούν στις εχθρικές δυνάμεις στα τρία γύρω χωριά, αποσπώντας ενισχύσεις από τη Σούσι, και στη συνέχεια να συγκλίνουν στην πόλη. Μια τέταρτη ομάδα είχε την αποστολή να επιτεθεί από τη νότια κατεύθυνση, ενώ παράλληλα εμπόδιζε την άφιξη ενισχύσεων από το Μπερντζόρ. Μια πέμπτη ομάδα κρατήθηκε ως εφεδρεία για να υποστηρίξει οποιαδήποτε από τις τέσσερις ομάδες χρειαζόταν ενίσχυση.

Η μονάδα του Βαρντάν Στεπανιάν ήταν μέρος της επίθεσης στο ανατολικό πλευρό. Η επιχείρηση ξεκίνησε τις πρώτες πρωινές ώρες της 8ης Μαΐου, και μέχρι το μεσημέρι οι αρμενικές δυνάμεις είχαν καταφέρει να καταλάβουν τις γειτονικές κοινότητες και είχαν συγκλίνει στην πόλη. Παρά το γεγονός ότι είχε αναλάβει να επιτεθεί στην πιο εύκολα υπερασπίσιμη πλευρά από τις τέσσερις πλευρές που υπερασπίζονταν, ο Βαρντάν μαζί με τον Μπεκόρ ήταν μεταξύ των πρώτων που εισήλθαν στην πόλη.

Μέχρι το βράδυ, ο εχθρός είχε απωθηθεί στη νότια άκρη της πόλης, με τις τελευταίες εχθρικές δυνάμεις να την εγκαταλείπουν, παίρνοντας τον ανθρωπιστικό διάδρομο που προσέφεραν οι Αρμένιοι προς το Μπερντζόρ.Μια καθυστερημένη, φαινομενικά ανούσια, επίθεση στην πόλη από το μοναδικό μαχητικό αεροσκάφος του εχθρού αποκρούστηκε πριν το αεροσκάφος μπορέσει να προσεγγίσει το κέντρο της πόλης. Μόνο αργότερα κατανοήθηκε η σημασία αυτού. Ο Καθεδρικός Ναός Γκαζαντσετσότς της Σούσι είχε μετατραπεί σε αποθήκη όπλων, και ήταν πρόθεση του εχθρού να πυροβολήσει εναντίον του, καταστρέφοντας τον καθεδρικό ναό, καθώς και ολόκληρη την πόλη.Μέχρι τις 9 Μαΐου, η πόλη είχε καθαριστεί από εχθρικούς μαχητές, καθώς η εβδομηνταδυάχρονη κατοχή της Σούσι είχε τελειώσει, και οι εορτασμοί ξεκίνησαν.Ενώ οι περισσότεροι Αρμένιοι ήταν απασχολημένοι με τον εορτασμό στον Καθεδρικό Ναό Γκαζαντσετσότς, ο Βαρντάν έχυνε κρασί στο αρμενικό νεκροταφείο, διαβάζοντας το όνομα σε κάθε ταφόπλακα και λέγοντας «τώρα μπορείτε να αναπαυθείτε εν ειρήνη, καθώς είστε πάλι κάτω από την αρμενική σημαία.»

Ο Βαρντάν Στεπανιάν μετά την απελευθέρωση του Σούσι

Η πιο συμβολική νίκη του πολέμου απαιτούσε πολύ εορτασμό. Ωστόσο, καθώς οι εορτασμοί συνεχίζονταν τις επόμενες ημέρες, ο Βαρντάν ήταν ήδη στο δρόμο για το Μπερντζόρ δύο ημέρες αργότερα για να δει την ολοκλήρωση της ένωσης του Αρτσάχ με την κυρίως Αρμενία.

Εκεί, περισσότερο από ποτέ, η προνοητικότητα του Βαρντάν αποδείχθηκε καθοριστική. Διότι στις 11 Μαΐου, η απόσπαση του Βαρντάν καθώς και η απόσπαση Χάικ από το Ετζμιατσίν είδαν μια στρατιωτική αυτοκινητοπομπή να πλησιάζει για να ανακαταλάβει τη Σούσι. Οπλισμένη με δύο τανκς T-72 και αρκετά BMP και θωρακισμένα οχήματα, αν δεν είχαν εντοπιστεί εγκαίρως, σχεδόν σίγουρα η Σούσι θα είχε αποκτήσει μια πολύ διαφορετική σημασία στην ιστορία του αρμενικού λαού από αυτή που έχει σήμερα.

Ωστόσο, οι αρμενικές δυνάμεις υπό την ηγεσία του Ντουσμάν είχαν μόλις αρκετό χρόνο για να ναρκοθετήσουν το δρόμο, κάτι που κατέστρεψε εντελώς ένα τανκ ενώ προκάλεσε ζημιές στο άλλο και το ανάγκασε να διαφύγει. Κατάφεραν επίσης να καταστρέψουν πλήρως ένα BMP, ενώ ανάγκασαν και τα υπόλοιπα να διαφύγουν. Αν αυτά τα T-72 είχαν επιτραπεί να εισέλθουν στη Σούσι, δεν υπήρχε τίποτα εκεί που θα μπορούσε να τα σταματήσει.

Ευτυχώς, με την αντεπίθεση να εξουδετερώνεται, οι Αρμένιοι μπόρεσαν να ξεκινήσουν την πορεία προς το Μπερντζόρ. Στις 15 Μαΐου καταλήφθηκε το Λιζασόρ, και μέχρι τις 17 Μαΐου τα προάστια του Μπερντζόρ ήταν σε αρμενική κατοχή. Τελικά, στις 18 Μαΐου, οι αρμενικές δυνάμεις εισήλθαν στο Μπερντζόρ, συνδεόμενες με το Κορνιτζόρ στο Σιούνικ, και τερματίζοντας τον αποκλεισμό του Αρτσάχ, καθώς καύσιμα, τρόφιμα και φάρμακα άρχισαν να εισρέουν μέσω του διαδρόμου του Μπερντζόρ στην πρωτεύουσα και σε όλο το Αρτσάχ.

Νωρίς το 1991, ο Βαρντάν είχε συμμετάσχει στην πρώτη του μάχη του πολέμου στο Κορνιτζόρ, τον τόπο κάποιων από τις πρώτες συγκρούσεις στη σύγκρουση. Πάνω από έναν χρόνο αργότερα, είχε ολοκληρώσει έναν κύκλο. Με την επιστροφή του στη Σούσι, ο Βαρντάν ονομάστηκε αναπληρωτής διοικητής ενός νεοσυσταθέντος Τάγματος της Σούσι.

Δυστυχώς, η επιχείρηση στο Μπερντζόρ θα αποδεικνυόταν το αποκορύφωμα της εμπλοκής του Βαρντάν στον πόλεμο. Λίγο αργότερα, ο εχθρός ξεκίνησε μια έξαρση σε όλο το μήκος της πρώτης γραμμής με σκοπό να κατακλύσει τις αρμενικές αμυντικές δυνάμεις για να τερματίσει τον πόλεμο. Οι αρμενικές δυνάμεις πέρασαν τις επόμενες εβδομάδες και μήνες αγωνιζόμενες να υπερασπιστούν ό,τι είχαν απελευθερώσει, ενώ υπέστησαν σημαντικές εδαφικές και προσωπικές απώλειες στην περιοχή του Μαρτακέρτ. Και έξι εβδομάδες μετά την απελευθέρωση του Μπερντζόρ, στις 3 Ιουλίου 1992, ο Ντουσμάν Βαρντάν μαρτύρησε στο δρόμο προς το Μαρτούνι όταν το αυτοκίνητο στο οποίο επέβαινε πέρασε πάνω από μια νάρκη.

Είχε κατευθυνθεί για να παρέχει υποστήριξη στις δυνάμεις του Μόντε Μελκονιάν, ενός ακόμα θρυλικού διοικητή του πολέμου. Ο Βαρντάν ήταν γνωστός για το ότι είχε την πιο καθαρή και επαγγελματική στολή μεταξύ όσων βρίσκονταν γύρω του, επειδή πίστευε ότι κάποιος πρέπει να παίρνει τη μέγιστη υπερηφάνεια σε ό,τι κάνει και να κάνει τα πάντα με τον υψηλότερο βαθμό ποιότητας που είναι δυνατόν. Εφάρμοσε αυτό στον πατριωτισμό του και επέβαλε αυτές τις αξίες στους στρατιώτες του. Είχε μεγαλύτερη κυριαρχία της αρμενικής γλώσσας από όλους γύρω του και απαιτούσε, ακόμα και στη μέση των φονικών μαχών, οι στρατιώτες του να αποφεύγουν την κοινή πρακτική της χρήσης ρωσικών λέξεων για τα στρατιωτικά όπλα.Είχε ονειρευτεί ότι θα μπορούσε επιτέλους να αναπαυθεί αφού δει τις ακτές της Λίμνης Βαν μετά την απελευθέρωσή της. Ωστόσο, τα βουνά του Αρτσάχ και του Σιούνικ αποδείχθηκαν το τέλος του δρόμου του. Ήταν είκοσι έξι ετών.

Η μητέρα και οι αγαπημένοι του Βαρντάν Στεπανιάν κοντά στην ταφόπλακά του στις 9 Μαρτίου 2018

Ψάχνοντας τον Ντουσμάν Βαρντάν σήμερα

Η κληρονομιά του παραμένει βαθιά ριζωμένη στον σύγχρονο αγώνα της Αρμενίας για αυτοδιάθεση. Το θέμα είναι, ότι με όσα συμβαίνουν στην Αρμενία τα τελευταία χρόνια τρίζουν στην κυριολεξία τα κόκκαλα του Στεπανιάν. Το 2020 με τον πόλεμο των 44 ημερών, οι Αζέροι ανέκτησαν το 75% των εδαφών της Δημοκρατίας του Αρτσάχ και τρία χρόνια αργότερα, το φθινόπωρο του 2023 σε επιχείρηση «Καταιγίδα» (Blitzkrieg) κατέκτησαν όλο το Ναγκόρνο Καραμπάχ καταδικάζοντας 120.000 Αρμενίους σε έξοδο από την τριχιλιόχρονη πατρίδα τους. Συν τοις άλλοις, η κυβέρνηση του πρωθυπουργού της Αρμενίας Νικόλ Πασινιάν στο βωμό της εξομάλυνσης των σχέσεων με το Αζερμπαϊτζάν και την Τουρκία ασκεί πολιτική κατευνασμού και υποχωρητικότητας με αποτέλεσμα να έχει χάσει εδάφη από την επικράτειά της (σ.σ. Όπως στο Ταβούς) με το Μπακού να ορέγεται την κατάκτηση όλης της χώρας, για την υλοποίηση του τουρκικού σχεδίου της ένωσης του τουρκικού κόσμου, το οποίο θα επιτευχθεί μέσω του της ανάκτησης του διαδρόμου του Ζανγκεζούρ και της σύνδεσης με το Ναχιτσεβάν, το οποίο συνορεύει με την Τουρκία. Εξάλλου έκτός, ότι η Αρμενία αποκαλείται ως δυτικό Αζερμπαϊτζάν στα επίσημα έγγραφα του αζέρικου ΥΠΕΞ, ο ίδιος ο Αζέρος δικτάτορας, Ιλχάμ Αλίγιεφ έχει εξαπολύσει απειλές, ότι θα φτάσει μέχρι την πρωτεύουσα της Αρμενίας Ερεβάν, ενώ παράλληλα έχει ομολογήσει τις προθέσεις του σε δηλώσεις του, λέγοντας ότι οι Αρμένιοι είναι ένα έθνος που δεν μπορεί να ζει στα όρια ενός κράτους, αλλά ως κοινότητες άλλων κρατών.

Οπότε, εάν θέλουν οι Αρμένιοι να αντισταθούν στις γεωπολιτικές εξελίξεις που πνίγουν την περιοχή και να πάρουν πίσω την πατρίδα τους, θα πρέπει να αφυπνίσουν το πνεύμα του Ντουσμάν Βαρντάν. Το ζήτησε άλλωστε και ο ίδιος, όπως αναφέρεται στον πρόλογο του παραπάνω κειμένου. Υπόψιν ότι “düşman” στα τουρκικά σημαίνει “εχθρός”.

Με πληροφορίες από 301arm, wikipedia, thearmenite.com

Συνέχεια ανάγνωσης

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Πολιτική10 λεπτά πριν

Αντιδράσεις και αγωνία στην Κρήτη για την επόμενη μέρα του μεταναστευτικού – Τι λένε οι κυβερνητικοί βουλευτές της Κρήτης;

Η Κρήτη θυμίζει "καζάνι" που βράζει!

Διεθνή40 λεπτά πριν

Πεσκόφ: Περιμένουμε το Κίεβο – Η Μόσχα διαψεύδει τέλμα στις ειρηνευτικές συνομιλίες

Το Κρεμλίνο δεν πιστεύει πως οι ειρηνευτικές συνομιλίες για την Ουκρανία έχουν περιέλθει σε τέλμα, παρά τις αιχμές Τραμπ κατά...

Διεθνή1 ώρα πριν

Νόεμ: «Διαλύστε τη FEMA και χτίστε την απ’ την αρχή»

Η Νόεμ, η οποία προεδρεύει του Συμβουλίου Αξιολόγησης της FEMA, αναγνώρισε πως η υπηρεσία κινητοποίησε πόρους και στήριξε τις επιχειρήσεις...

Αναλύσεις2 ώρες πριν

Νετανιάχου προς Αλ Σαράα: Αν στηρίξεις την Τουρκία θα έχεις την τύχη του Άσαντ

Σάββας Καλεντερίδης - Εκπομπή 9ης Ιουλίου 2025

Πολιτική2 ώρες πριν

Ένσταση αντισυνταγματικότητας για την τροπολογία περί ασύλου προαναγγέλλει η Πλεύση Ελευθερίας

Την κατάθεση από την Πλεύση Ελευθερίας ένστασης αντισυνταγματικότητας επί της τροπολογίας για αναστολή της υποβολής αιτήσεων χορήγησης ασύλου από μετανάστες...

Δημοφιλή