Ακολουθήστε μας

Γενικά θέματα

Ατατούρκ: Ο τζιχαντιστής που κατέστρεψε τη Σμύρνη

Δημοσιεύτηκε

στις

Γράφει ο Βλάσης Αγτζίδης (*).
kemal-ataturk
Ο Ατατούρκ ατενίζει τη λεία του.Ένα χολιγουντιανής έμπνευσης και κατασκευής 
γλυπτό με το πρόσωπο του Μουσταφά Κεμάλ έχει στηθεί πάνω από τη σύγχρονη
 Σμύρνη
«…Πήγαμε λίγο πιο έξω, φρίκη!
Βρεθήκαμε σε μια χαβούζα (σ.τ.σ. μεγάλο ανοιχτό λάκο). Γύρω γύρω, στα
χείλια της χαβούζας σπαρταρούσαν κορμιά, και μέσα η χαβούζα ήταν γεμάτη
κεφάλια. Έπαιρναν όποιον έπιαναν, τον πήγαιναν στην άκρια της χαβούζας,
έκοβαν το κεφάλι και το έριχναν μέσα στην χαβούζα και τα κορμιά τα
άφηναν να σπαρταρούν γύρω γύρω. Ήταν φοβερό. Όσοι το είδαν τρελάθηκαν.
Το τρελοκομείο γέμισε από τρελούς σαν ήρθαμε. Εκεί σ’ αυτό το μέρος
χάσαμε και τον πατέρα μου….»
(Μαρτυρία Ελένης Καραντώνη για τη σφαγή της Σμύρνης -από το δίτομο “Έξοδος“ του Κέντρου Μικρασιατικών Σπουδών)

Οι εικόνες από τα κομμένα κεφάλια των
«άπιστων» χριστιανών, σιιτών ή γεζίντι από τους φανατικούς σουνίτες του
ISIS, έχουν προκαλέσει τον αποτροπιασμό του λεγόμενου πολιτισμένου
κόσμου. Η οργάνωση αυτή των φανατικών επιχειρεί ήδη την ίδρυση Ισλαμικού
Χαλιφάτου στην περιοχή που βρίσκεται μεταξύ Ιράκ και Συρίας και
χρησιμοποιεί ακραίες μεθόδους για να επιτύχει την επιβολή του Νόμου του
Προφήτη. Ενδιαφέρον όμως έχει η έκπληξη που έχουν προκαλέσει οι
μέθοδοι αυτοί στους Δυτικούς, αλλά και σε πλήθος Νεοελλήνων.
Το κόψιμο των κεφαλιών των αντιπάλων
υπήρξε μια αγαπημένη μέθοδος που ουδόλως είχε προκαλέσει τέτοια
αγανάκτηση σε παλαιότερους καιρούς. Οι Δυτικοί, όπως και οι Σοβιετικοί,
με ικανοποίηση είδαν το Σεπτέμβρη του ’22 το αιματηρό –μεσαιωνικού
τύπου- τέλος του πολέμου στην Ανατολή,  εφόσον ικανοποιούσαν τα
οικονομικά και γεωπολιτικά τους σχέδια. Καμιά αντίδραση δεν υπήρξε για
τη σφαγή της Σμύρνης και όλης της ιωνικής παραλίας μετά τη νίκη των
κεμαλικών επί του ελληνικού στρατού. Παρόμοια υπήρξε η αφωνία τους για
τον αφανισμό των ελληνικών και αρμενικών κοινοτήτων του Πόντου και της
Βιθυνίας, που είχε προηγηθεί. Ίδια ήταν και η αδιαφορία τους το 1915,
όταν σε λίγους μήνες οι Νεότουρκοι εθνικιστές εξόντωσαν το ιστορικό
αρμενικό έθνος.  Οι ευθύνες των Δυτικών για τις Γενοκτονίες που
συνέβησαν στην Ανατολή περιγράφονται ξεκάθαρα από τον μητροπολίτη
Τραπεζούντος Χρύσανθο και αργότερα αρχιεπίσκοπο Αθηνών: “Με την
ένοχη συμμετοχή δύο μεγάλων δυνάμεων της Δύσεως, της Γερμανίας και της
Αυστρίας κατά τα έτη 1914-1918, εσφάγη από τους Νεότουρκους ολόκληρον
έθνος, το Αρμενικόν και εκατοντάδες χιλιάδες Ελλήνων απεσπάσθησαν βιαίως
των εστιών τους και απέθανον εις την εξορία. Με την ένοχη συμμετοχή των
συμμαχικών Χριστιανικών δυνάμεων της Δύσεως κατά τα έτη 1919-1922, το
εθνικό κίνημα των Τούρκων υπό τον Μουσταφά Κεμάλ, συνεπλήρωσε το έργο
των Νεοτούρκων“.
Όσον αφορά το νεοελληνικό κόσμο και
ειδικά τον συντηρητικό, η εξοικείωσή του με τα κομμένα κεφάλια των
αντιπάλων ήταν παλιότερα δεδομένη. Η πιο χαρακτηριστική επιβεβαίωση ήταν
τα κομμένα κεφάλια του Άρη Βελουχιώτη και του Τζαβέλα, κρεμασμένα  στην
κεντρική πλατεία των Τρικάλων: «Γύρω από τα κρεμασμένα κεφάλια οι παρακρατικοί βάραγαν νταούλια και κέρναγαν από νταμιζάνες κρασί»
γράφει ο Χαριτόπουλος. Η «τεχνική» αυτή αυτή κορυφώθηκε την περίοδο της
Λευκής Τρομοκρατίας, που οδήγησε στον Εμφύλιο, όταν συγκροτήθηκαν οι
παρακρατικές ομάδες  των βασιλοφρόνων κυνηγών κεφαλών. 

Ας επιστρέψουμε στην Ανατολή

Το τέλος του ελληνοτουρκικού πολέμου τον
Αύγουστο του 1922, υπήρξε το επιστέγασμα μιας ολόκληρης ιστορικής
περιόδου που ξεκίνησε το 1908 στη Θεσσαλονίκη με την κατάληψη της
οθωμανικής εξουσίας από τη νεοτουρκική ακροδεξιά και οδήγησε στην
αιματηρή μετατροπή του μεγαλύτερου μέρους της Αυτοκρατορίας σε τουρκικό
έθνος-κράτος. Τα θύματα αυτής της διαδικασίας ήταν οι χριστιανικοί
πληθυσμοί (Έλληνες, Αρμένιοι, Ασσυροχαλδαίοι).
Κύριος πρωταγωνιστής της τελευταίας
φάσης της σύγκρουσης (1919-1922) ήταν ο Μουσταφά Κεμάλ πασά. Ένας ευφυής
εθνικιστής στρατιωτικός, μέλος της ακραίας οργάνωσης «Ένωση και Πρόοδος»
που ευθυνόταν για τις Γενοκτονίες που είχαν διαπραχθεί την περίοδο του
πολέμου. Μετά την ήττα του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου, ο Κεμάλ αποφάσισε να
αυτονομηθεί για να ανατρέψει προς όφελος του τουρκικού εθνικισμού τη
μορφή που θα έπαιρνε ο μετα-οθωμανικός κόσμος. Η συγκυρία βοήθησε την
υλοποίηση των σχεδίων του. Ο φιλο-νεοτουρκικός αμοραλισμός του Λένιν, η
αντι-ελληνική στάση των Ιταλών, αλλά και της Γαλλίας στη συνέχεια, η
απόσυρση των ΗΠΑ  από τις ευρωπαϊκές υποθέσεις συνδυασμένες με τις
εσωτερικές συγκρούσεις του ελληνικού κόσμου, τη διάσπαση σε
αντιπολεμικούς μοναρχικούς και επιπόλαιους βενιζελικούς, τον ντεφετισμό
του παλαιοελλαδικού Κομμουνιστικού Κόμματος και τη ρατσιστική στάση της
ελληνικής μοναρχίας απέναντι στους Έλληνες της Ανατολής, οδήγησαν σε μια
απρόβλεπτη και συντριπτική Καταστροφή.
Εικόνα από την πυρκαγιά της Σμύρνης, όπως φωτογραφήθηκε από τους απαθείς παρατηρητές των Δυτικών πλοίων που ναυλοχούσαν στο λιμάνι
Εικόνα από την πυρκαγιά της Σμύρνης, όπως φωτογραφήθηκε από τους

απαθείς παρατηρητές των Δυτικών πλοίων που ναυλοχούσαν στο λιμάνι
Το κεμαλικό Τζιχάντ
Ο Μουσταφά Κεμάλ προερχόταν από το χώρο
των κοσμικών Τούρκων εθνικιστών, που είχαν αποφασίσει από πολύ νωρίς να
καταστρέψουν την πολυεθνική Οθωμανική Αυτοκρατορία και στη θέση της να
οικοδομήσουν ένα τουρκικό έθνος-κράτος απαλλαγμένο από τις μειονότητες.
Κατά την αρχική περίοδο της αυτονόμησής του από την Υψηλή Πύλη (Μάιος
1919) οι σουλτανικοί θα τον χαρακτηρίσουν αρνησίθρησκο και αιρετικό και
θα τον θέσουν εκτός του νόμου. Σ’ όλη την Ανατολία θα ξεσπάσουν
αντικεμαλικά κινήματα ως αντίδραση στη σκληρή φορολογία που επέβαλαν οι
νέες κεμαλικές αρχές της  Άγκυρας. Ως αντίδραση στις εξεγέρσεις αυτές
αλλά και στην απόρριψη από την σουλτανική εξουσία, ο Μουσταφά Κεμάλ θα
ενδυθεί υποκριτικά το ένδυμα του πιστού μουσουλμάνου. Ο βιογράφος του
Πολ Ντιμόντ αναφέρει «Ύστερα από την άφιξή του στην Ανατολία,
προσπαθούσε να εμφανίζεται ως τέλειος μουσουλμάνος και να διατηρεί καλές
σχέσεις με τους ανθρώπους της θρησκείας. Δημόσιες προσευχές και
ιεροτελεστίες στα τεμένη, συνόδευαν καθεμιά απ΄τις μεγάλες στιγμές στην
επαναστατική του πορεία. Σταδιακά κέρδισε πολυάριθμα στηρίγματα στους
κόλπους του μουσουλμανικού ιερατείου….«
Στις 23 Απριλίου 1920 θα λάβει χώρα η
εναρκτήρια συνεδρίαση της αυτοαποκαλούμενης εθνικιστικής Μεγάλης
Εθνοσυνέλευσης στην Άγκυρα. Η αίθουσα της συγκέντρωσης ήταν μακρόστενη,
διακοσμημένη με τις πράσινες σημαίες του Ισλάμ και με στίχους από το
Κοράνι. Πλάι στην κεντρική αίθουσα υπήρχε αίθουσα προσευχής με αναλόγια
και τάπητες στραμμένα προς την Μέκκα. Ο βιογράφος του Κεμάλ κάνει την
εξής  περιγραφή: «Πριν την έναρξη, οι βουλευτές συγκεντρώθηκαν στο
τέμενος Χατζή Μπαϊραμ και προσευχήθηκαν. Στη συνέχεια κατευθύνθηκαν προς
το κτίριο της Εθνοσυνέλευσης με τις σημαίες και τα ιερά κειμήλια
μπροστά. Εκεί παρακολούθησαν την ανάγνωση ολόκληρου του Κορανίου και το
κήρυγμα του Μπουχαρί, που αναφερόταν στις παραδόσεις του Προφήτη.
Παράλληλα σφάζονταν αρνιά. Ακολούθησε ένα κήρυγμα σχετικά με τη
θρησκευτική σημασία του εθνικού αγώνα και στη συνέχεια προσευχές για τη
σωτηρία του Χαλίφη και της πατρίδας. Στο τέλος οι βουλευτές
παρακολούθησαν τον ύμνο ‘Μεβλούντ» του Σουλεϊμάν Τσελεμπί,  για τη
γέννηση του Μωάμεθ. Ο Ύμνος αυτός ψάλλεται σ’ όλες τις εξαιρετικές
περιπτώσεις
».
Ο ευφυής Κεμάλ αφού κήρυξε Ιερό Πόλεμο
(Τζιχάντ-Jihad) κατά των «άπιστων» μειονοτικών Ελλήνων, Αρμενίων και
Ασσυροχαλδαίων, κατάφερε να παρουσιαστεί ως ο μόνος πραγματικός
υπερασπιστής του σουνιτικού Ισλάμ. Στη συνέχεια μπόρεσε να σύρει και
τους σοβιετικούς σε μια άνευ όρων βοήθεια προς το εθνικιστικό του κίνημα
εκμεταλλευόμενος τις φοβίες του Λένιν, την περιφρόνησή του για τα
δικαιώματα των λαών και των μειονοτήτων και το σύνδρομο της διατήρησης
της εξουσίας του. Ο Μουσταφά Κεμάλ έλεγε το καλοκαίρι του ’20 σε μια
γαλλική εφημερίδα: «Έχω ολόκληρο το Ισλάμ πίσω μου κι έχω στο πλάι μου ένα σύμμαχο, ακόμα πιο μεγάλο που μου δίνει το χέρι». 
 Το κεφάλαιο της σοβιετοτουρκικής συνεργασίας, που είναι πολύ μεγάλο
και σύνθετο, θα αποτελέσει αντικείμενο ιδιαίτερης διαπραγμάτευσης στις
Σελίδες Ιστορίας της «Ε».
Mετά την πρώτη του νίκη κατά του
ελληνικού στρατού τον Αύγουστο του 1921 o Μουσταφά Κεμάλ ανακηρύχθηκε σε
Gazi (Γαζί), δηλαδή «Νικητή του Ισλάμ». Τότε είχε καταφέρει με πολύ
μεγάλη δυσκολία να αποκρούσει την ελληνική επίθεση προς την Άγκυρα και
να περιορίσει τον ελληνικό στρατό στην αριστερή όχθη του Σαγγάριου
ποταμού.  Ο τιμητικός τίτλος του Gazi είναι η υπέρτατη αμοιβή που
αποδίδεται στους γενναιότερους μαχητές του Ισλάμ. 
Η καταστροφή της Γκιαούρ Ιζμίρ
Ο στόχος του Μουσταφά Κεμάλ ήταν να
δημιουργήσει ένα καθαρό τουρκικό εθνικιστικό κράτος απαλλαγμένο πάση
θυσία  από τις μειονότητες. Ο Νίκος Ψυρούκης κατατάσσει το κεμαλικό
κίνημα στα φασιστικά κινήματα του μεσοπολέμου. [“Η προσεκτικότερη
μελέτη του κεμαλισμού μας πείθει ότι πρόκειται για βαθιά αντιλαϊκή και
αντιδημοκρατική θεωρία. Ο φιλοναζισμός και άλλες αντιδραστικές δοξασίες
είναι νομοτελειακή εξέλιξη του κεμαλισμού… Ακόμα και οι κεμαλικές
μεταρρυθμίσεις γίνονται με διοικητικές αποφάσεις από πάνω. Περιφρονούν
τις πολιτιστικές παραδόσεις του τουρκικού λαού, εκφράζουν το σύμπλεγμα
κατωτερότητας των Τούρκων αστών
.” (Ν.Ψ. Μικρασιατική Καταστροφή…, σ. 224 ]
Στο πλαίσιο αυτό οργανώθηκε και η
εκκαθάριση της ιωνικής παραλίας μετά τη νίκη επί του ελληνικού στρατού.
 Σύμφωνα με τον Τούρκο δημοσιογράφο Emre Akyoz, ο Μουσταφά Κεμάλ ανέθεσε
το έργο αυτό στο σκληρό Νεότουρκο Νουρεντίν πασά, ο οποίος επέτρεψε τη
σφαγή του χριστιανικού πληθυσμού και οργάνωσε την πυρπόληση της πόλης. Ο
Akyoz υποστηρίζει ότι η εξόντωση των Ελλήνων τον Σεπτέμβρη του 1922
είχε όλα τα χαρακτηριστικά της Γενοκτονίας των Αρμενίων του 1915, δηλαδή
προγραμματισμό και άσκηση άμεσης βίας. Η καλύτερη ομολογία για την
ευθύνη των υψηλών κλιμακίων του τουρκικού εθνικισμού στην καταστροφή της
Σμύρνης είναι η αναφορά του στελέχους του κεμαλικού εθνικιστικού
κινήματος Falih Rifki Atay, ο οποίος στο βιβλίο του «Cankaya» ρωτά σε πρώτο πληθυντικό πρόσωπο: «Γιατί κάψαμε τη Σμύρνη;». Και απαντά: «Γιατί φοβηθήκαμε ότι αν έμεναν τα κτήρια στη θέση τους, δεν θα μπορούσαμε να απαλλαγούμε από τις μειονότητες…».
Η εικόνα που έδωσε ο δημοσιογράφος Chater Melville του περιοδικού «TheNationalGeographic»
για την τραγωδία της Σμύρνης εκείνες τις μέρες του Σεπτέμβρη του ’22
-και ανέδειξε σε άρθρο της η Αρετή Τούντα Φεργάδη- είναι η εξής: «μπροστά
σ’ αυτό τον εφιάλτη των 300.000 ψυχών που ποδοπατιούνταν στην προκυμαία
χωρίς ελπίδα διαφυγής απ’ τον κλοιό της φωτιάς και της θάλασσας
, οι περιγραφές του εμπρησμού της Τροίας ωχριούσαν».
[Είναι αλήθεια ότι αγνοώντας την
πραγματικότητα, πολλοί Νεοέλληνες θεωρούν τους Νεότουρκους και τον
Μουσταφά Κεμάλ ως «δημοκρατικούς» και θετικούς παράγοντες και προτάσσουν
το γεγονός των εγκλημάτων πολέμου για να δικαιολογήσουν τη σφαγή της
Σμύρνης και να αρνηθούν τις Γενοκτονίες που διαπράχτηκαν εκεί κατά των
μειονοτήτων. Ευτυχώς όμως οι προοδευτικοί Τούρκοι ερευνητές αποκαλύπτουν
τον αντιδραστικό και αντιμειονοτικό χαρακτήρα τόσο των Νεότουρκων όσο
και των Κεμαλικών. Η Pervin Erbil  ιστορικός και Κοινωνική Ανθρωπολόγος,
γράφει για τα κίνητρα της εξόντωσης των χριστιανικών κοινοτήτων: «….Οι
επιχειρήσεις εκκαθάρισης δεν μπορούν να θεωρηθούν σαν πράξη εκδίκησης
αφού ξεκίνησαν πριν από τουλάχιστον πέντε χρόνια από την απόβαση του
ελληνικού στρατού στη Σμύρνη. Εξάλλου η εκκαθάριση είναι μέσα στο
πρόγραμμα της οργάνωσης (σ.τ.σ των Νεότουρκων) «Ένωση και Πρόοδος»…
.»]
Χαρακτηριστική εικόνα από τη σφαγή Ελλήνων και Αρμενίων
Οι ελλαδικές ευθύνες για τη σφαγή
Πρέπει να σημειωθεί ότι τον χριστιανικό
πληθυσμό  της Σμύρνης (ελληνικό και αρμενικό) εγκατέλειψαν συνειδητά στο
έλεος του κεμαλικού στρατού οι ελληνικές αρχές κατοχής: “Για να μην δημιουργηθεί προσφυγικό πρόβλημα στην Ελλάδα“,
όπως ζητούσε ο Δημήτριος Γούναρης, και υλοποιούσε ο αρμοστής της
Ελλάδας στην Ιωνία Αριστείδης Στεργιάδης. Ουσιαστικά ο Γούναρης και η
κυβέρνησή του παρέδωσαν τον ελληνισμό της Ιωνίας στα τουρκικά
εθνικιστικά στρατεύματα του Μουσταφά Κεμάλ  και με μια έννοια είναι
συνυπεύθυνοι για τη σφαγή που επακολούθησε.
Της  αντιμικρασιατικής και απάνθρωπης
αυτής στάσης, είχαν προηγηθεί και άλλα γεγονότα που αποδείκνυαν το μικρό
ενδιαφέρον των βασιλικών και του Λαϊκού Κόμματος για τη μοίρα των
πολυάνθρωπων ελληνικών κοινοτήτων της Ανατολής:
-κατ’ αρχάς, η πλήρης εγκατάλειψη του
Πόντου και του δυναμικού ελληνικού αντάρτικου που είχε δημιουργηθεί στην
περιοχή αμέσως μετά την ανάληψη της εξουσίας το Νοέμβρη του ΄20,
-η απόρριψη της πρότασης των ηγετών του
μικρασιατικού ελληνισμού (Μικρασιατική Άμυνα) για δημιουργία ντόπιου
μικρασιατικού στρατού με στόχο την προστασία του σαντζακίου Σμύρνης και
την ανακήρυξη Μικρασιατικού κράτους στα ιωνικά παράλια,
-η απαγόρευση δημιουργίας ελληνικών πολιτοφυλακών στην Ιωνία και τέλος
-η νομοθετική απαγόρευση εξόδου των
πληθυσμών από την περιοχή -που ήδη σκέφτονταν να εγκαταλείψουν- με το
νόμο 2870/Ιούλιος 1922. 
Μια ερμηνεία
Η ακραία συμπεριφορά του τουρκικού
εθνικισμού απέναντι στους άμαχους χριστιανικούς πληθυσμός της Οθωμανικής
Αυτοκρατορίας μπορεί να ερμηνευτεί μόνο με την κατανόηση της ταξικής
του θέσης. Ο κεμαλισμός, όπως και οι νεότουρκοι λίγο πιο πριν, εξέφραζαν
τα προαστικά στρώματα της οθωμανικής κοινωνίας -γραφειοκρατικά,
μιλιταριστικά και φεουδαρχικά-  που βρίσκονταν σε μια θανάσιμη
αντιπαράθεση με τα ανερχόμενα προοδευτικά αστικά στρώματα των οθωμανικών
πόλεων, τα οποία στο μεγαλύτερο βαθμό απαρτίζονταν από πολίτες που
προέρχονταν από τις χριστιανικές οθωμανικές κοινότητες. Παράλληλα,  τα
προαστικά αυτά στρώματα χαρακτηρίζονταν από ελιτίστικα αντιλαϊκά
συναισθήματα, τα οποία ενισχύονταν ακόμα περισσότερα από την ισλαμική
υπεροψία και το θρησκευτικό ρατσισμό.
Ο σημαντικός Τούρκος Πολιτικός
Επιστήμονας Fikret Başkaya αναφέρει για το χαρακτήρα του κεμαλισμού και
του κοσμικού τουρκικού κράτους: «Στη πραγματικότητα, η
ρεμπουπλικανική Τουρκία αντιμετώπιζε ανέκαθεν τις λαϊκές μάζες με μια
αποικιοκρατική οπτική γωνία. Έχουμε δηλαδή να κάνουμε μ’ ένα περίεργο
φαινόμενο αυτοαποικιοκρατίας. Αν θέλουμε να το πούμε διαφορετικά, έχουμε
να κάνουμε με μια ιδιάζουσα αποικιοκρατική διεργασία. Αυτή η
αυτοαποικιοκρατία έχει ριζικές διαφορές από τη συνήθη αποικιοκρατία και
παρουσιάζει την πρωτοτυπία να έχουν οι αποικιοκράτες την ίδια θρησκεία
με τους αποίκους…»
———————————————
(*) Διδάκτωρ Σύγχρονης Ιστορίας, μαθηματικός https://kars1918.wordpress.com/

Γενικά θέματα

Reuters: Το Ιράν προσλαμβάνει τρομοκράτες για χτυπήμα σε Ευρώπη και ΗΠΑ! Η αποτροπή χτυπήματος στην Ελλάδα

Την υπόθεση της απόπειρας τρομοκρατικού χτυπήματος στην Αθήνα τον Μάρτιο του 2023 επαναφέρει με νέο δημοσίευμά του το Reuters.

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Στα τέλη του περσινού Μαρτίου ύστερα από συνεργασία της ΕΥΠ με τη Μοσάντ είχαν συλληφθεί δύο Πακιστανοί, που φέρεται να σχεδίαζαν τρομοκρατική επίθεση σε εβραϊκό εστιατόριο- συναγωγή στο κέντρο της Αθήνας.

Την υπόθεση της απόπειρας τρομοκρατικού χτυπήματος στην Αθήνα τον Μάρτιο του 2023 επαναφέρει με νέο δημοσίευμά του το Reuters. Το ειδησεογραφικό πρακτορείο σε ένα αναλυτικό ρεπορτάζ περιγράφει το πώς το Ιράν προσλαμβάνει τρομοκράτες για πλήγματα σε Ευρώπη και ΗΠΑ.

Στα τέλη του περσινού Μαρτίου ύστερα από συνεργασία της ΕΥΠ με τη Μοσάντ είχαν συλληφθεί δύο Πακιστανοί, που φέρεται να σχεδίαζαν τρομοκρατική επίθεση σε εβραϊκό εστιατόριο- συναγωγή στο κέντρο της Αθήνας.

Υπήρχε μάλιστα η πληροφορία ότι οι δύο άνδρες θα πληρώνονταν με 16.000 ευρώ για κάθε νεκρό, γι’ αυτό και σχεδίαζαν μαζικό χτύπημα.

«Καθώς η σύγκρουση Ιράν-Ισραήλ εντείνεται, η Τεχεράνη ταράζει τη Δύση με ένα κύμα απόπειρων χτυπημάτων και απαγωγών εναντίον στόχων στην Ευρώπη και τις Ηνωμένες Πολιτείες», αναφέρει το Reuters.

Η Ουάσιγκτον και οι σύμμαχοί της έχουν αναφέρει μια απότομη αύξηση τέτοιων συνωμοσιών που συνδέονται με την Ισλαμική Δημοκρατία. Από το 2020, υπήρξαν τουλάχιστον 33 απόπειρες δολοφονίας ή απαγωγής στη Δύση, στις οποίες οι τοπικές ή ισραηλινές αρχές ισχυρίζονται ότι συνδέεται με το Ιράν, διαπίστωσε το Reuters εξετάζοντας δικαστικά έγγραφα και επίσημες ανακοινώσεις.

Μεταξύ των πρόσφατων φερόμενων στόχων: ένα κτίριο που στεγάζει ένα εβραϊκό κέντρο και ένα εστιατόριο kosher στο κέντρο της Αθήνας. Από το κρησφύγετό του στο Ιράν, ένας Πακιστανός ονόματι Σαγιέντ Φαχάρ Αμπάς στρατολόγησε έναν παλιό γνώριμο που ζούσε στην Ελλάδα και τον οδήγησε να επιτεθεί στον χώρο, ισχυρίζονται οι ερευνητές σε έγγραφα που υποβλήθηκαν στις δικαστικές αρχές της υπόθεσης και τα οποία περιήλθαν στην κατοχή του Reuters. Ο Αμπάς είπε στην επαφή του ότι εργαζόταν για μια ομάδα που θα πλήρωνε περίπου 15.000 ευρώ ανά φόνο.

Σε μια ανταλλαγή WhatsApp τον Ιανουάριο του 2023 που περιγράφεται λεπτομερώς στα έγγραφα, οι δύο άνδρες συζήτησαν εάν θα χρησιμοποιήσουν εκρηκτικά ή εμπρησμό στην επίθεση. Ο Αμπάς τόνισε την ανάγκη παροχής αποδείξεων για απώλειες μετά το πλήγμα. «Υπάρχουν μυστικές υπηρεσίες», είπε, χωρίς να κατονομάσει. «Κάντε τη δουλειά με τρόπο που δεν αφήνει κανένα περιθώριο».

Τα έγγραφα που δεν είχαν αναφερθεί προηγουμένως περιλαμβάνουν εκατοντάδες σελίδες αποδεικτικών στοιχείων που συγκεντρώθηκαν κατά τη διάρκεια της προανακριτικής έρευνας στην Ελλάδα, συμπεριλαμβανομένων καταθέσεων μαρτύρων, αστυνομικών καταθέσεων και λεπτομερειών μηνυμάτων WhatsApp.

Οι ελληνικές αρχές συνέλαβαν τον Σιέντ Ιρτάζα Χάιντερ και έναν άλλο Πακιστανό πέρυσι, λέγοντας ότι η αστυνομία βοήθησε στην εξάρθρωση ενός τρομοκρατικού δικτύου που κατευθυνόταν από το εξωτερικό και είχε σκοπό να προκαλέσει «ανθρώπινη απώλεια». Οι δύο άνδρες αντιμετωπίζουν κατηγορίες για τρομοκρατία. Αρνούνται τις κατηγορίες.

Ο Χάιντερ, ο οποίος αφέθηκε ελεύθερος από την προφυλάκιση αυτή την άνοιξη με περιορισμούς, λέει ότι είναι αθώος. Σε συνέντευξή του, ο 28χρονος είπε στο Reuters ότι έστειλε στον Αμπάς εικόνες του κτιρίου αλλά εμπόδισε σκόπιμα να πραγματοποιήσει οποιαδήποτε επίθεση, ελπίζοντας να πληρωθεί χωρίς να βλάψει κανέναν.

Συνέχεια ανάγνωσης

Γενικά θέματα

Analysis: How Iran’s Ballistic Missiles Strike Israel?

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

The U.S. traced the launch location to a valley south of the Iranian city of Shiraz.
Eran has launched its largest-ever attack on Israel, firing 180 ballistic missiles
These missiles travelled more than 1000 Miles from this Valley to reach Israel most populated city and military sights.

Fattah-2, the successor to the Fattah-1, It was used for the first time and is one of Iran’s advanced missile systems.
This missile is equipped with a —inside it is the warhead—which detaches and allows the missile to maneuver and glide at speeds between Mach 5 and 10.
The missile has a range of around 1,500 km, only slightly more than its predecessor, the Fattah-1.
What sets it apart from other ballistic missiles is its ability to accelerate outside the Earth’s atmosphere, while its aerodynamic control surfaces enable steering to evades the famous Arrow Missiles Defense system made by Israel.

Συνέχεια ανάγνωσης

Γενικά θέματα

Τούρκος διπλωμάτης: «Η σιωπηλή συμφωνία Ερντογάν – Μητσοτάκη»

Τι σημαίνουν οι ομιλίες του Προέδρου Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν και του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη στη Γενική Συνέλευση του ΟΗΕ

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Κυριάκος Μητσοτάκης – Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν: Ό,τι και να συμβεί στην Κύπρο, φαίνεται να υπάρχει σιωπηρή συμφωνία μεταξύ του προέδρου Ερντογάν και του πρωθυπουργού Μητσοτάκη ότι οι τουρκοελληνικές σχέσεις δεν πρέπει να επηρεαστούν αρνητικά, γράφει σήμερα ο Τούρκος, πρώην διπλωμάτης, Χασάν Γκιογκούς στο T24.

Τι σημαίνουν οι ομιλίες του Προέδρου Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν και του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη στη Γενική Συνέλευση του ΟΗΕ

Οι τουρκοελληνικές σχέσεις στη νέα εποχή που επικεντρώνονται σε θετική ατζέντα πέρασαν από σοβαρές δοκιμασίες τον τελευταίο μήνα.

Παρακολουθήσαμε ελληνικά σκάφη εφόδου να παραβιάζουν τα τουρκικά χωρικά ύδατα, πρώτα στα ανοιχτά της Αλικαρνασσού και μετά με διαφορά μίας εβδομάδας στη Ντάτσα και στο Τουργκούτ Ρέις.

Στις δύο πρώτες περιπτώσεις, η ελληνική πλευρά υποστήριξε ότι κυνηγούσαν βάρκες που μετέφεραν λαθρομετανάστες.

Αυτό που συνέβη με το αλιευτικό Barbaros κοντά στο Turgut Reis ήταν ένας τύπος που συναντάμε συχνά στο Αιγαίο, λόγω της έλλειψης καθορισμένων θαλάσσιων συνόρων, και μπορεί πλέον να θεωρείται συνηθισμένη περίπτωση.

Για κάποιο λόγο, περιστατικά παρενόχλησης συμβαίνουν είτε στον αέρα είτε στο έδαφος πριν συναντηθούν οι ηγέτες και των δύο χωρών.

Υπάρχουν εκείνοι που ευδοκιμούν στο περιβάλλον κρίσης τόσο στην Ελλάδα όσο και στην Τουρκία.

Τα προκλητικά δημοσιεύματα μιας εφημερίδας έπαιξαν σημαντικό ρόλο στην όξυνση της κρίσης των Ιμίων το 1996.

Αυτή τη φορά, είχαμε τηλεοπτικά κανάλια που για μέρες έκαναν φασαρία για το πώς «οι μπότες του Έλληνα στρατιώτη άγγιξαν τουρκικά εδάφη».

Θα νομίζατε ότι η Ελλάδα επιχείρησε να εισβάλει στην Τουρκία αποβιβάζοντας έναν από τους στρατιώτες της με ένα μόνο σκάφος εφόδου.

Δεν μπορεί να ειπωθεί ότι οι ‘Παλικαράδες’ (Palikaryanın) είναι ο πιο πειθαρχημένος στρατιώτης στον κόσμο.

Στα χρόνια που ήμουν πρέσβης στην Αθήνα, είδα μια ομάδα στρατιωτών κομάντο να φωνάζουν συνθήματα κατά τη διάρκεια μιας επίσημης παρέλασης σε μια ελληνική εθνική εορτή.

Επειδή δεν ξέρω ελληνικά, στην αρχή νόμιζα ότι φώναζαν κάτι σαν «δώσε μου τη χαρά».

Η αλήθεια του θέματος φάνηκε όταν είδα την είδηση ​​στις εφημερίδες της επόμενης ημέρας ότι κάποιοι στρατιώτες φώναζαν συνθήματα κατά της Βόρειας Μακεδονίας και της Τουρκίας στην εκδήλωση.

Αυτό που θα πω είναι ότι είναι πολύ πιθανό οι παραβιάσεις των τουρκικών χωρικών υδάτων να προκλήθηκαν από την ευρηματικότητα λίγων συνειδητοποιημένων Ελλήνων στρατιωτών που δεν έδρασαν με οδηγίες.

Τι σημαίνουν οι ομιλίες του Προέδρου Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν και του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη στη Γενική Συνέλευση του ΟΗΕ ;

Το θετικό κλίμα στις τουρκοελληνικές σχέσεις αποτυπώθηκε και στις ομιλίες των ηγετών των δύο χωρών στην τελευταία Γενική Συνέλευση των Ηνωμένων Εθνών.

Τόσο ο Πρόεδρος Ερντογάν όσο και ο πρωθυπουργός Μητσοτάκης φρόντισαν να μην κάνουν δηλώσεις που θα ενοχλούσαν ο ένας τον άλλον στις ομιλίες τους.

Μαθαίνουμε από τον ελληνικό Τύπο ότι αυτό το θετικό κλίμα αναμένεται να συνεχιστεί κατά κάποιο τρόπο, με βήματα όπως η επανέναρξη των συζητήσεων για τα προβλήματα στο Αιγαίο και η έναρξη λειτουργίας της σχολής της Χάλκης.

Εξελίξεις στην Κύπρο

Ωστόσο, όταν πρόκειται για την Κύπρο, προκύπτει μια διαφορετική εικόνα και βαθιές διαφορές απόψεων.

Ο Πρόεδρος Ερντογάν έκλεισε εντελώς την πόρτα περί ομοσπονδίας για μόνιμη λύση στην Κύπρο στη Νέα Υόρκη.

Ακολούθησε μάλιστα μια πιο επιθετική γραμμή από τον Πρόεδρο των Τουρκοκυπρίων Ερσίν Τατάρ , ο οποίος, πριν από την αναχώρησή του για τη Νέα Υόρκη, έδειξε ότι θα μπορούσε να καθίσει ξανά στο τραπέζι εάν ικανοποιούνταν οι απαιτήσεις της «άμεσης επαφής, απευθείας εμπορίου και άμεσης μεταφοράς» που συνοψίζονται σε τρεις λέξεις…

Ο Πρωθυπουργός Μητσοτάκης, που ανέβηκε στο βήμα μετά τον Πρόεδρο Ερντογάν, χαρακτήρισε κατοχή ως συνήθως τη στρατιωτική παρουσία της Τουρκίας στο νησί και είπε κατηγορηματικά ότι η επιλογή των δύο κρατών δεν μπορεί και δεν θα είναι λύση.

Ο Έλληνας πρωθυπουργός μίλησε με τρεις λέξεις με εντελώς διαφορετικό θέμα, δηλώνοντας ότι η Ελλάδα, η οποία θα είναι μη μόνιμο μέλος του Συμβουλίου Ασφαλείας του ΟΗΕ για 2 χρόνια από την 1η Ιανουαρίου, βασίζεται στις αρχές του «διαλόγου, διπλωματίας και δημοκρατίας» (3D), που προέρχονται από την ελληνική γλώσσα. Δήλωσε ότι θα ενεργούσε με βάση αυτές.

Συνάντηση Τατάρ-Γκουτέρες

Ο πρόεδρος των Τουρκοκυπρίων Ερσίν Τατάρ συναντήθηκε με τον Γενικό Γραμματέα του ΟΗΕ Αντόνιο Γκουτέρες στη Νέα Υόρκη το περασμένο Σαββατοκύριακο.

Στη δήλωσή του μετά τη συνάντηση, ο Πρόεδρος Τατάρ είπε ότι η επανάληψη των διαπραγματεύσεων θα μπορούσε να είναι δυνατή μόνο με την αναγνώριση της κυρίαρχης ισότητας και του ισότιμου διεθνούς καθεστώτος και ότι οι διαπραγματεύσεις που πραγματοποιήθηκαν σε διάφορες μορφές στη βάση της ομοσπονδίας για μισό αιώνα ήταν ασαφές γιατί η ελληνική πλευρά είπε «όχι» στο σχέδιο Ανάν με συντριπτική πλειοψηφία στο δημοψήφισμα.

Στη δήλωση μιας φράσης που έγινε από τον ΟΗΕ αναφέρθηκε ότι ο Γενικός Γραμματέας συναντήθηκε με τον ηγέτη της τουρκοκυπριακής κοινότητας Ερσίν Τατάρ και ότι στη συνάντηση συζητήθηκε πώς θα μπορούσε να προχωρήσει το Κυπριακό στο μέλλον.

Ο Γκουτέρες δέχθηκε τους επικεφαλής των αντιπροσωπειών από 21 χώρες την ίδια ημέρα. Είναι προφανές ότι η συνάντηση Τατάρ-Γκουτέρες δεν είχε μεγάλο περιεχόμενο.

Εν τω μεταξύ, πριν φύγει από τη Νέα Υόρκη, ο Πρόεδρος Τατάρ είπε σε ιδιωτική συνέντευξη σε εφημερίδα που δημοσιεύεται στην Κατεχόμενη Κύπρος ότι εάν η κυριαρχική ισότητα και το ισότιμο διεθνές καθεστώς γίνουν αποδεκτά από την ελληνική πλευρά και η ομοσπονδία δεν τεθεί στην ημερήσια διάταξη, μια συνάντηση στο 4+1 μορφή με τη συμμετοχή των μερών και του ΓΓ δηλώνει ότι μετέφερε στον Γκουτέρες ότι είναι έτοιμος να παραβρεθεί σε τριπλό δείπνο που θα παραθέσει.

Αν και εκ πρώτης όψεως η επιστροφή στο τραπέζι με ορισμένες προϋποθέσεις μοιάζει με πρωτοβουλία, δεν πρέπει να περιμένουμε από τους Έλληνες να αποδεχτούν εύκολα τους όρους που θέτει ο Τατάρ, που σημαίνει παραίτηση από την ομοσπονδία.

Ωστόσο, αυτές οι εξελίξεις δείχνουν ότι ορισμένες διαπραγματεύσεις διεξάγονται κεκλεισμένων των θυρών, αν όχι γύρω από το τραπέζι.

Το τριπλό δείπνο, το οποίο δέχτηκε ο Τατάρ, αναμένεται να γίνει ανεπίσημα στη Νέα Υόρκη στις 15 Οκτωβρίου. Πιθανώς, ο Γενικός Γραμματέας θα θέλει να ενημερώσει τους Τουρκοκύπριους και τους Ελληνοκύπριους ηγέτες για τον νέο οδικό χάρτη που επεξεργάζεται για την Κύπρο και να πάρει τις απόψεις τους σε αυτό το δείπνο.

Πού θα οδηγήσει αυτό;

Είναι δύσκολο να μαντέψει κανείς. Σε μια εποχή που έχει αρχίσει να ρέει αίμα στον Λίβανο μετά τη Γάζα και ο πόλεμος Ρωσίας-Ουκρανίας συνεχίζεται για περισσότερα από δύο χρόνια, ο Γενικός Γραμματέας, που φαίνεται βέβαιο ότι δεν θα επανεκλεγεί ποτέ, θέλει να καταλήξει σε ένα νέο σχέδιο για την Κύπρο; Αυτό είναι ένα ξεχωριστό ζήτημα.

Ό,τι και να γίνει στην Κύπρο, φαίνεται να υπάρχει σιωπηρή συμφωνία μεταξύ του προέδρου Ερντογάν και του πρωθυπουργού Μητσοτάκη ότι οι τουρκοελληνικές σχέσεις δεν θα επηρεαστούν αρνητικά.

ΠΗΓΗ: Βαλκανικό Περισκόπιο

Συνέχεια ανάγνωσης

Ινφογνώμων

Infognomon Logo

Περιηγηθείτε στα κορυφαία βιβλία του βιβλιοπωλείου μας

Προβολή όλων

Δημοφιλή