Ακολουθήστε μας

Οικονομική Κρίση

Ο ρυθμός ανάπτυξης το δ’ τρίμηνο κρίνει συντάξεις και αφορολόγητο

Δημοσιεύτηκε

στις

2017: «Κλειδί» οι επιδόσεις του ΑΕΠ στις τελικές διαπραγματεύσεις κυβέρνησης και θεσμών για το κλείσιμο του 3ου μνημονίου

Σε αναθεώρηση των στοιχείων για την πορεία του ΑΕΠ κατά το 3ο τρίμηνο του έτους αλλά και σε ένα «γερό» 4ο τρίμηνο προσβλέπει το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης, προκειμένου να «κλειδώσει» τον στόχο για ανάπτυξη της τάξεως του 1,6% κατά τη διάρκεια του 2017. Η αγωνία -η οποία ενισχύθηκε πριν από την αλλαγή του έτους καθώς τα πρώτα στοιχεία για την πορεία του λιανεμπορίου τον Οκτώβριο δεν ήταν ενθαρρυντικά- θα διαρκέσει μέχρι τις αρχές Μαρτίου, καθώς για τις 5 και τις 7 του συγκεκριμένου μήνα είναι προγραμματισμένο να ανακοινωθεί η πορεία του ΑΕΠ κατά το τέταρτο και τελευταίο τρίμηνο της περσινής χρονιάς αλλά και για ολόκληρο το 2017.

Από την επίτευξη του στόχου για ανάπτυξη 1,6% στο έτος που έφυγε θα εξαχθούν και τα πρώτα συμπεράσματα σχετικά με το κατά πόσο είναι εφικτή η ανάπτυξη κατά 2,5% του ΑΕΠ μέσα στο 2018. Οι μεγάλες αποκλίσεις από τις βασικές παραδοχές για την πορεία της ελληνικής οικονομίας -παραδοχές στις οποίες έχουν συμφωνήσει η ελληνική κυβέρνηση και οι εκπρόσωποι των θεσμών κλείνοντας την 3η αξιολόγηση- έχουν μεγάλη σημασία, ειδικά όταν την περίοδο που θα γίνουν οι επίσημες ανακοινώσεις θα έχει ήδη ξεκινήσει ο τελικός γύρος των διαπραγματεύσεων για το κλείσιμο του 3ου μνημονίου.

Οι διαπραγματεύσεις με τους δανειστές κατά τη διάρκεια του 2018 θα έχουν μια ιδιαιτερότητα συγκριτικά με τις αντίστοιχες προηγούμενες. Μέχρι τον Μάιο θα πρέπει να συμφωνηθεί το τι θα γίνει το 2019 -τόσο σε επίπεδο ανάπτυξης όσο και σε δημοσιονομικό επίπεδο-, ενώ στην πραγματικότητα δεν θα υπάρχει κανένα επίσημο στοιχείο για την πορεία της οικονομίας μέσα στο 2018:
1. Τα πρώτα επίσημα στοιχεία για την πορεία της οικονομίας στο πρώτο τρίμηνο του 2018 η Ελληνική Στατιστική Αρχή θα τα ανακοινώσει στις 4 Ιουνίου, όταν πλέον θα βρισκόμαστε στο τελικό στάδιο των διαπραγματεύσεων για όλα τα ανοικτά θέματα (κλείσιμο μνημονίου, χρέος, χρονοδιάγραμμα επιβολής θετικών και αρνητικών μέτρων για το 2019 και για το 2020, επόμενη ημέρα των μνημονίων κ.λπ.). 
2. Τα στοιχεία εκτέλεσης του κρατικού προϋπολογισμού δεν θα δίνουν την πλήρη εικόνα, καθώς ο προϋπολογισμός είναι οπισθοβαρής στο σκέλος των εσόδων, κάτι που σημαίνει ότι η επίτευξη των δημοσιονομικών στόχων θα κριθεί το τελευταίο τετράμηνο, όταν πλέον θα έχουν τελειώσει όλα. 
Υπό αυτά τα δεδομένα, όσο καλύτερες είναι οι οικονομικές επιδόσεις του 2017 (τόσο σε επίπεδο ΑΕΠ όσο και σε επίπεδο εκτέλεσης προϋπολογισμού, με τα δύο μεγέθη να είναι σε έναν βαθμό συνδεδεμένα), τόσο ισχυρότερο θα είναι το επιχείρημα της ελληνικής πλευράς στον τελικό γύρο των διαπραγματεύσεων. Πολλά είναι τα δημοσιονομικά και οικονομικά θέματα που παραμένουν σε εκκρεμότητα, αλλά το κυρίαρχο είναι ένα: θα πειστούν οι δανειστές ότι το πρωτογενές πλεόνασμα μπορεί να διατηρηθεί στο 3,5% του ΑΕΠ και το 2019 χωρίς να χρειαστεί πρόωρη μείωση του αφορολογήτου; Ως προς το τελευταίο αναμένεται να επιμείνει το ΔΝΤ, το οποίο και βλέπει πλεόνασμα 2,2% για το 2018 και 3,5% για το 2019 μόνο υπό την προϋπόθεση ότι θα κοπεί και το αφορολόγητο και οι συντάξεις. Με ανάπτυξη στο επίπεδο του 1,6% ή και ακόμη υψηλότερα για το 2017, η ελληνική πλευρά θα μπορέσει να επιχειρηματολογήσει με μεγαλύτερη άνεση για τη δυναμική της οικονομίας και τη δυνατότητα να έρθουν τα προβλεπόμενα έσοδα στα ταμεία όχι μόνο από την επιβολή νέων μέτρων, αλλά και από την τόνωση της δραστηριότητας. 
Η αύξηση του ΑΕΠ κατά το 3ο τρίμηνο του 2017 σε ποσοστό μόλις 1,3% συγκριτικά με το 3ο τρίμηνο του 2016 δεν επιβεβαίωσε τις προσδοκίες του οικονομικού επιτελείου για ένα «γερό» 3ο τρίμηνο. Ωστόσο, στο υπουργείο Οικονομικών ποντάρουν στο ότι η τελική εικόνα για την πορεία του 3ου τριμήνου θα διαφοροποιηθεί πλήρως όταν θα προσμετρηθούν και τα στοιχεία που δεν ήταν διαθέσιμα στις 4 Δεκεμβρίου, όταν και έγινε η σχετική ανακοίνωση από την ΕΛΣΤΑΤ. 
Για να κλείσει η χρονιά στο +1,6%, όπως προβλέπει ο προϋπολογισμός αλλά και η Τράπεζα της Ελλάδος, ΕΛΛ+3,87% απαιτείται ένα πολύ δυνατό τέταρτο τρίμηνο, κατά το οποίο ο ρυθμός ανάπτυξης θα ξεπεράσει ακόμη και το 2,5%. Καθοριστικός ως προς το τελικό αποτέλεσμα θα είναι ο ρόλος της κατανάλωσης. 
Κρίσιμος ο γιορτινός τζίρος
Λίγο πριν από την αλλαγή του χρόνου η ΕΛΣΤΑΤ ανακοίνωσε την πορεία του δείκτη κύκλου εργασιών κατά τον μήνα Οκτώβριο, ο οποίος όμως κινήθηκε πτωτικά σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του 2016.
Η μείωση μάλιστα έφτασε στο 0,8%, κυρίως εξαιτίας της μικρότερης ζήτησης που καταγράφηκε στα μεγάλα καταστήματα τροφίμων αλλά και στα βενζινάδικα.
Σε επίπεδο επιμέρους δεικτών κύκλου εργασιών, τα μεγάλα καταστήματα τροφίμων είχαν μείωση 3,8%, ενώ σε επίπεδο όγκου η μείωση ήταν της τάξεως του 3%.
Σε κάθε περίπτωση, το ενδιαφέρον επικεντρώνεται στο κατά πόσο θα αποτυπωθούν και στα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ οι εκτιμήσεις παραγόντων της αγοράς ότι ο τζίρος κατά τη διάρκεια των Χριστουγέννων κινήθηκε σε σημαντικά υψηλότερα επίπεδα συγκριτικά με την αντίστοιχη περσινή περίοδο. 
Ναυτεμπορική

Οικονομική Κρίση

Ποιος πληρώνει για τη μείωση του χρέους…

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Μπορεί το ελληνικό χρέος τον τελευταίο χρόνο να ξεπέρασε τα 404 δισ. ευρώ από 365 δισ. ευρώ το 2019, αλλά η εξέλιξή του είναι θετική, καθώς ως ποσοστό του ΑΕΠ μειώνεται.

Με βάση τα στοιχεία της Eurostat λοιπόν, το ελληνικό χρέος το 2022 μειώθηκε στο 171,% του ΑΕΠ όχι τόσο λόγω του ισχνού πλεονάσματος 0,1% έναντι προβλέψεων για έλλειμμα -1,6% αλλά λόγω της ισχυρής αύξησης του ΑΕΠ και του ακόμη ισχυρότερου πληθωρισμού.

Όπως είπαμε, το χρέος έχει σημασία ως ποσοστό του ΑΕΠ και όχι ως απόλυτος αριθμός… Είναι διαφορετικό π.χ.  να έχει  χρέος  100 χιλ. ευρώ κάποιος που έχει εισόδημα 100 χιλ. και πληρώνει τόκους 5-6 χιλ. ευρώ το χρόνο και κάποιος άλλος που έχει εισόδημα 10 χιλ. ευρώ και πληρώνει το ίδιο κόστος εξυπηρέτησης… Ο δεύτερος τελεί υπό χρεοκοπία γιατί τα 4-5 χιλιάρικα που του απομένουν δεν φτάνουν για να ζήσει…

Ο πληθωρισμός λοιπόν το 2022 έκλεισε στο 9,6% και το ΑΕΠ παρουσίασε αύξηση 5,9% έναντι αύξησης 8,4% που είχε εμφανίσει το 2021.

Καθώς η μεταβολή του ΑΕΠ υπολογίζεται σε αποπληθωρισμένες τιμές, η μεταβολή του ΑΕΠ και ο πληθωρισμός αθροίζουν μαζί για το 2022 μια μεταβολή 9,6% + 5,9% ίση με 15,5%.

Αυτή είναι περίπου και η μείωση του χρέους ως ποσοστού του ΑΕΠ καθώς το μεγαλύτερο μέρος του ελληνικού χρέους είναι στα χέρια των ευρωπαϊκών θεσμών με επιτόκιο περί το 1,5%.

Τουτέστιν ενώ το χρέος αυξήθηκε με 1,5% περίπου, το ΑΕΠ αυξήθηκε με πολλαπλάσιο ρυθμό και ο πληθωρισμός μείωσε την αγοραστική δύναμη στην οικονομία κατά 9,6%…

Όπως οι μη αδαείς  γνωρίζουν όμως στο σύμπαν που ζούμε δεν υπάρχει δωρεάν γεύμα. Τούτο σημαίνει πως όταν υπάρχει μείωση χρέους κάποιος την πληρώνει.

Ας πάρουμε τα πράγματα την αρχή.

Ο κλασικός και προφανέστερος τρόπος να μειωθεί το δημόσιο χρέος είναι να μειωθούν οι δαπάνες του δημοσίου ή να αυξηθούν τα φορολογικά έσοδα και  να δημιουργηθεί πλεόνασμα με το οποίο θα αποπληρωθεί μέρος του αυτού…

Τουτέστιν, κάποιος που χρωστάει πρέπει να ξοδεύει λιγότερα για να πληρώνει το χρέος.

Αυτός είναι ο “ορθόδοξος” τρόπος…

Ένας άλλος τρόπος είναι να αυξηθεί το ΑΕΠ ταχύτερα από χρέος οπότε θα περισσέψουν λεφτά για την αποπληρωμή του χωρίς να χρειαστεί να μειωθούν οι δαπάνες. Ένας τρίτος τρόπος είναι η διάβρωση του χρέους μέσω του υψηλού πληθωρισμού.

Στην περίπτωση αυτή οι άνθρωποι δεν υπόκεινται μειώσεις των ονομαστικών μισθών και συντάξεων ή φορολόγηση των καταθέσεων αλλά μείωση της αγοραστικής δύναμης.

Μείωση της αγοραστική δύναμης σημαίνει πως κάποιος που παίρνει μεροκάματο π.χ. 50 ευρώ την ημέρα, με αυτά σήμερα μπορεί να αγοράσει ένα πεντόλιτρο ελαιόλαδο, ενώ το 2019 αγόραζε περίπου 2. Τα στοιχεία αυτά είναι πραγματικά από την αγορά.

Η αύξηση της τιμής του ελαιόλαδου είναι του μεγέθους που περιγράφουμε αλλά ένα σημαντικό μέρος της οφείλεται στην μείωση της παραγωγής στη Μεσόγειο φέτος και το υπόλοιπο στον υψηλό πληθωρισμό που συνεχίζεται απτόητος στα τρόφιμα.

Από τον υψηλό πληθωρισμό του 2022 έχασαν όλοι. Έχασαν οι μισθωτοί, οι συνταξιούχοι, οι καταθέτες και οι περισσότερες οι επιχειρήσεις που δεν κατάφεραν να μετακυλήσουν την αύξηση του κόστους των πρώτων υλών…

Για τη συνέχεια  Capital

 

Συνέχεια ανάγνωσης

Video

Γιώργος Αδαλής: Κάποιοι έχουν βγει για κυνήγι

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Γιώργος Αδαλής: Κάποιοι έχουν βγει για κυνήγι

Ο οικονομέτρης – αναλυτής Γιώργος Αδαλής, εξηγεί γιατί τα επιφαινόμενα στο χρηματοπιστωτικό σύστημα ιδίως της Ευρώπης με αιχμή την Ελβετία και την Γερμανία, έχουν στη κορυφή των ζητημάτων τους το ενεργειακό, την απεξάρτηση από την Ρωσία και την σχέση με τα κεφάλαια και την εμπλοκή με ρωσικές εταιρίες, την ώρα που η πολιτική των επιτοκίων των κεντρικών τραπεζών, δεν φανερώνει διάθεση για ουσιαστικές παρεμβάσεις στις αλυσιδωτές κρίσεις.

Ο Γιώργος Αδαλής, παραθέτει θεατές αλλά και αθέατες πλευρές της κρίσης , διαφοροποιεί την προσέγγιση του για το τι συμβαίνει στις ΗΠΑ και τι στην Ευρώπη, ενώ επιμένει ότι το κρισιακό σπιράλ θα μας συνοδεύει για πολλά χρόνια ακόμη με πολλά μπρός και πίσω .

Συνέχεια ανάγνωσης

Ελλάδα

Το χρονικό από την ένταξη στα μνημόνια έως την έξοδο από την ενισχυμένη εποπτεία

Δημοσιεύτηκε

στις

Το χρονικό της καταστροφής της Ελλάδας από ανεύθυνους (;) πολιτικούς

Του Θάνου Τσίρου
thtsiros@naftemporiki.gr  

Το τέλος της ενισχυμένης εποπτείας είναι γεγονός. Από αύριο, ξεκινά μια νέα περίοδος για την Ελλάδα κατά την οποία η χώρα δεν θα υπόκειται σε τριμηνιαίους ελέγχους από τους θεσμούς όπως συμβαίνει ουσιαστικά από το 2010 μέχρι σήμερα. Αξίζει όμως να θυμηθούμε τα όσα περάσαμε για να φθάσουμε εδώ. 

Η μνημονιακή περιπέτεια της Ελλάδας, αν και τυπικά ξεκίνησε το 2010, είχε τις ρίζες της παλαιότερα, καθώς από το 2008 είχε ξεκινήσει η δραματική επιδείνωση των δεικτών της οικονομίας, με βασικότερους το δημοσιονομικό έλλειμμα, το δημόσιο χρέος και το εξωτερικό έλλειμμα.

2 Σεπτεμβρίου 2009:
Υπό το βάρος της οικονομικής κρίσης, ο πρωθυπουργός Κ. Καραμανλής εξαγγέλλει πρόωρες εκλογές για τις 4 Οκτωβρίου 2009,
τις οποίες κερδίζει το ΠΑΣΟΚ.

EUROKINISSI /ΚΩΣΤΑΣ ΜΠΑΛΤΑΣ

20 Οκτωβρίου 2009:

Ο υπουργός Οικονομικών Γιώργος Παπακωνσταντίνου ανακοινώνει στο ECOFIN ότι το έλλειμμα για το 2009 θα κυμανθεί, ως
ποσοστό του ΑΕΠ, στο 12,5% αντί του 6% που το υπολόγιζε η προηγούμενη κυβέρνηση.

ΑΠΕ-ΜΠΕ/ΣΥΜΕΛΑ ΠΑΝΤΖΑΡΤΖΗ

22 Οκτωβρίου 2009:

Ο οίκος Fitch υποβαθμίζει την Ελλάδα από το επίπεδο A στο Α- και ακολούθησε μπαράζ υποβαθμίσεων στο επόμενο διάστημα από όλους τους οίκους.

Μάρτιος 2010:

Επισκεπτόμενος την Αθήνα, ο επίτροπος Όλι Ρεν εύχεται στους Έλληνες «καλό κουράγιο», υπονοώντας το τι θα ακολουθήσει.

23 Απρίλιου 2010:

Ο τότε πρωθυπουργός της Ελλάδας Γιώργος Παπανδρέου, από το ακριτικό Καστελόριζο, ανακοινώνει την
προσφυγή της Ελλάδας στον μηχανισμό στήριξης.

2 Μαΐου 2010:

Ανακοινώθηκε το πρώτο από τα μεγάλα πακέτα μέτρων του μνημονίου, ύψους 20 δισ. ευρώ, για το 2010 και 10 δισ.
ευρώ για τα επόμενα χρόνια.

6 Μαΐου 2010: Ψηφίζεται από τη Βουλή το μνημόνιο που υπέγραψε η κυβέρνηση με την Ε.Ε. και το ΔΝΤ για τα
μέτρα που θα ληφθούν, προκειμένου να ενεργοποιηθεί ο μηχανισμός στήριξης.

8 Μαΐου 2010:

Υπογράφηκε η δανειακή σύμβαση (το πρώτο μνημόνιο) μεταξύ Ελλάδας και κρατών μελών της Ε.Ε. για δάνειο ύψους 80 δισ. ευρώ.

PHASMA/ΝΙΚΟΛΑΙΔΗΣ ΓΙΩΡΓΟΣ

Η τρόικα στο Μαξίμου – Τόμσεν – Μαζούχ – Μορς

10 Μαΐου 2010:

Υπογράφηκε η αντίστοιχη σύμβαση μεταξύ Ελλάδας και ΔΝΤ για δάνειο ύψους 30 δισ. ευρώ.

31 Οκτωβρίου 2011:

Ο κ. Παπανδρέου ανακοινώνει την απόφασή του για διεξαγωγή δημοψηφίσματος για τα νέα μέτρα που ζητούν οι δα ειστές. Προκαλούνται ισχυρές αντιδράσεις και ανοίγει ο δρόμος για κυβέρνηση συνεργασίας υπό τον Λουκά Παπαδήμο.

11 Νοεμβρίου 2011:
Ορκίστηκε η νέα κυβέρνηση του Λουκά Παπαδήμου, την οποία στηρίζουν ΠΑΚΟΚ, Ν.Δ. και ΛΑΟΣ.

PHASMA/ΚΑΡΑΓΙΑΝΝΗΣ ΜΙΧΑΛΗΣ

12 Φεβρουαρίου 2012:

Η Βουλή ψήφισε με 199 ΝΑΙ το 2ο μνημόνιο, το οποίο προκαλεί νέες εσωκομματικές τριβές και διαγραφές βουλευτών.

9 Μαρτίου 2012:
Ολοκληρώθηκε το PSI, με τη συμμετοχή του ιδιωτικού τομέα να φτάνει το 95,7%, να «κουρεύεται» χρέος 106 δισ. ευρώ, αλλά
το τελικό όφελος να είναι μόνο 53 δισ. ευρώ και να μη λύνεται το πρόβλημα του χρέους.

17 Ιουνίου 2012:
Διεξάγονται οι εκλογές οι οποίες οδήγησαν τελικά σε δημιουργία κυβέρνησης συνασπισμού με τη συμμετοχή της Νέας Δημοκρατίας, του ΠΑΣΟΚ και της ΔΗΜΑΡ. Ο Αντώνης Σαμαράς ορκίζεται o πρωθυπουργός.

EUROKINISSI/ΤΑΤΙΑΝΑ ΜΠΟΛΑΡΗ

Φθινόπωρο 2014:
Η τρόικα ζητούσε πρόσθετα μέτρα από την κυβέρνηση, η οποία αρνείτο να τα λάβει και υπήρξε ρήξη.

Ιανουάριος 2015:

Η κυβέρνηση Σαμαρά δεν άντεξε στις πιέσεις και προσέφυγε στις κάλπες, που ανέδειξαν πρώτο κόμμα τον ΣΥΡΙΖΑ, που
σχημάτισε κυβέρνηση με τους Ανεξάρτητους Έλληνες. Η τρόικα πίεζε για τη λήψη πρόσθετων μέτρων και υπήρξε μεγάλη ρήξη με την ελληνική κυβέρνηση.

ΑΠΕ-ΜΠΕ/ΟΡΕΣΤΗΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΥ

28 Ιουνίου 2015:

Ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας ανακοινώνει την επιβολή capital controls, εξαγγέλλει δημοψήφισμα για την αποδοχή ή μη των προτάσεων μεταρρυθμίσεων στις οποίες κατέληξε το Eurogroup.

5 Ιουλίου 2015:

Πραγματοποιείται δημοψήφισμα, με το 61% να ψηφίζει ΟΧΙ.

ΑΠΕ-ΜΠΕ/ΣΥΜΕΛΑ ΠΑΝΤΖΑΡΤΖΗ

ΑΠΕ-ΜΠΕ/ΦΏΤΗΣ ΠΛΈΓΑΣ Γ.

8 Ιουλίου 2015:
Οι ελληνικές αρχές ζητούν πρόγραμμα στήριξης από τον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Σταθερότητας.

12/13 Ιουλίου 2015:
Σε μια μαραθώνια Σύνοδο Κορυφής που διήρκεσε περισσότερο από 17 ώρες, οι ηγέτες των χωρών της Ευρωζώνης καταλήγουν σε συμφωνία επί της αρχής για ένα νέο πρόγραμμα στήριξης για την Ελλάδα, δηλαδή το τρίτο μνημόνιο.

EPA/OLIVIER HOSLET

20 Αυγούστου 2018:
Λήγει το τρίτο μνημόνιο και η Ελλάδα εξέρχεται της μνημονιακής εποπτείας και εισέρχεται στη «μεταμνημονιακή εποπτεία», η οποία θα διαρκέσει έως σήμερα, 20 Αυγούστου 2022. 

Ναυτεμπορικής

Συνέχεια ανάγνωσης

Ινφογνώμων

Infognomon Logo

Περιηγηθείτε στα κορυφαία βιβλία του βιβλιοπωλείου μας

Προβολή όλων

Δημοφιλή