Ακολουθήστε μας

Ενεργειακά-Αγωγοί

Νάρκη στα έγγραφα του Εθνικού Συμβουλίου της Κύπρου απειλεί την ΑΟΖ

Δημοσιεύτηκε

στις

 Γιάννος Χαραλαμπίδης

Τις προάλλες ο Τούρκος Πρόεδρος Ταγίπ Ερντογάν είχε επισημάνει ότι το φυσικό αέριο της Κύπρου θα πρέπει να τύχει εκμετάλλευσης και από τους Τουρκοκύπριους αλλά και από τις εγγυήτριες δυνάμεις. Ξέρει τι λέει. Έχει παρανόμως υπογράψει με το ψευδοκράτος συμφωνίες για την εκμετάλλευση του φυσικού αερίου μέσω της Τουρκικής Εταιρίας Πετρελαίων από το 2011 και αξιώνει μέσω της ομοσπονδιακής λύσης να γίνουν νόμιμες. Και όχι μόνο. Εάν διαβάσει κάποιος προσεκτικά τα έγγραφα του κεκτημένου των συνομιλιών, που έχει μοιράσει ο Πρόεδρος στο Εθνικό Συμβούλιο, θα διαπιστώσει ότι είναι ναρκοθετημένα, αφού, μεταξύ άλλων, τα θέματα της ΑΟΖ ανήκουν μεν στην κεντρική εξουσία, όμως, οι αποφάσεις θα λαμβάνονται με ειδική πλειοψηφία. Με καλυμμένο βέτο! 
Επανακαθορισμός ΑΟΖ
Είναι, δε, πρόδηλο ότι θα υπάρξει πρόβλημα. Γιατί; Διότι, εφόσον η Τουρκία δεν αναγνωρίζει την Κυπριακή Δημοκρατία, πώς θα καθοριστεί η ΑΟΖ τού υπό συζήτηση ομόσπονδου πολιτειακού συστήματος των δυο ισότιμου καθεστώτος συνιστώντων κρατών σε σχέση με την Άγκυρα; Οι επιλογές είναι δυο:

Είτε θα καθοριστεί παρασκηνιακά στις συνομιλίες και τα συμφωνηθέντα θα ενσωματωθούν, όπως και οι συμφωνίες Τουρκίας-ψευδοκράτους, εντός της λύσης, για να νομιμοποιηθούν μέσω των δημοψηφισμάτων και να καταστούν ένα οιονεί πρωτογενές δίκαιο. Είτε θα ανοίξει μετά τη λύση το θέμα της τουρκικής υφαλοκρηπίδας και της κυπριακής ΑΟΖ και θα γίνει επανακαθορισμός της ΑΟΖ μεταξύ του ομόσπονδου πολιτειακού συστήματος και της Τουρκίας, με δικαίωμα το καλυμμένο βέτο των Τουρκοκυπρίων στην Κεντρική Κυβέρνηση. 

Εμπλοκή Ισραήλ, Αιγύπτου, Λιβάνου
Και στην πρώτη και στη δεύτερη περίπτωση υπάρχει επιπρόσθετο πρόβλημα. Η αλλαγή της υφιστάμενης κυπριακής ΑΟΖ αφορά και στις διμερείς συμφωνίες με την Αίγυπτο και το Ισραήλ, ακόμη και με το Λίβανο. Συνεπώς, οποιαδήποτε αλλαγή θα πρέπει να εγκριθεί και από τις χώρες αυτές, εκτός και αν δεν επηρεάζει τα όρια των δικών τους ΑΟΖ όπως καθορίζονται σήμερα. Οπότε, το πρόβλημα θα είναι μεταξύ ημών και της Τουρκίας. Μια όμως από τις λογικές της Τουρκίας είναι η γενικότερη ανακατανομή της κυπριακή ΑΟΖ και, προκειμένου να βρει συμμάχους στην Αίγυπτο, στο Ισραήλ και στον Λίβανο, θεωρεί ότι τμήμα της κυπριακής ΑΟΖ δεν ανήκει μόνο στην Τουρκία αλλά και στις εν λόγω χώρες. Έτσι προσδοκά να αποδυναμώσει ακόμη περισσότερο τη θέση της Κύπρου σε μια ομοσπονδιακή λύση, που θα έχει ως εργαλείο εξυπηρέτησης των δικών της συμφερόντων το καλυμμένο βέτο των Τουρκοκυπρίων.
Η αρχή της πλειοψηφίας και οι σύμμαχοι του Ακιντζί
Και επειδή περί του καλυμμένου βέτο ο λόγος, ορθά είχε πει ο Πρόεδρος ότι οι Τούρκοι θα μπλοκάρουν τον EastMed, επειδή θα θέλουν να περάσει ένας άλλος αγωγός φυσικού αερίου προς Τουρκία. Αυτά τόνισε ο Πρόεδρος στη Διάσκεψη Τύπου προ ημερών και στην ουσία «αποκάλυψε» ότι ο αγωγός φυσικού αερίου από Κύπρο προς τα τουρκικά παράλια είναι τουρκική θέση, την οποία υιοθετούν και προωθούν στη δική μας πλευρά οι ηγεσίες του ΑΚΕΛ και του ΔΗΣΥ, με την ψευδαίσθηση ότι, προσφέροντας δώρα στην Άγκυρα, θα ήταν δυνατό να αλλάξει η στάση της στο Κυπριακό. Είναι, μάλιστα, πρόδηλο ότι: Ακόμη και οι νέες υποχωρήσεις του Προέδρου για αποκεντρωμένη ομοσπονδία δεν ικανοποιούν την τουρκική πλευρά.
Ούτε ακόμη και αυτόν τον «φιλολυσικό» κ. Ακιντζί. Θέλει και άλλα. Αξιώνει συναπόφαση και βρίσκει συμμάχους, στον ΔΗΣΥ, όπως ο κ. Τορναρίτης, ο οποίος προ ημερών εξηγούσε ότι η ομοσπονδία δεν στηρίζεται στην αρχή της πλειοψηφίας, αλλά στη συναπόφαση. Εξαρτάται σε ποια ομοσπονδία αναφέρεται. Εάν εννοεί μια ομοσπονδία ολοκληρωτικού μοντέλου και ρατσιστική, στην οποία  καταργείται η δημοκρατική αρχή της πλειοψηφίας, όντως η μειοψηφία, όχι μόνο έχει τη δυνατότητα συναπόφασης αλλά και επιβολής των απόψεών της επί της πλειοψηφίας. Βεβαίως, πρέπει να παραδεχθούμε ότι ο Κοινοβουλευτικός Εκπρόσωπος του ΔΗΣΥ λέει την αλήθεια. Αυτή είναι η ομοσπονδία που συζητούν να εφαρμόσουν στην Κύπρο. Δηλαδή, η νομιμοποίηση του γεωγραφικού, πληθυσμιακού και διοικητικού διαχωρισμού της Κύπρου και η αναγνώριση του ψευδοκράτους ως ισότιμου συνιστώντος κράτους, γεγονός που ανατρέπει, ακυρώνει και καταργεί: Α) Τα ψηφίσματα 541 και 550 του Συμβουλίου Ασφαλείας, που καθορίζουν ρητώς ότι δεν αναγνωρίζεται το ψευδοκράτος. Β) Την αντιδήλωση της 21ης Σεπτεμβρίου του 2005, που καθορίζει ως προϋπόθεση για την ενταξιακή πορεία της Τουρκίας, είτε για πλήρη ένταξη είτε για ειδική σχέση, την ομαλοποίηση των σχέσεων της Άγκυρας με την Κυπριακή Δημοκρατία και την αναγνώριση της Κυπριακής Δημοκρατίας από την Τουρκία.
Τι μας λέει ο κ. Τορναρίτης, καθώς και οι ηγεσίες του ΔΗΣΥ και του ΑΚΕΛ; Μας λένε ότι, αντί να γίνουν βήματα και να υιοθετηθεί πολιτική για την αναγνώριση της Κυπριακής Δημοκρατίας από την Τουρκία, η Κυπριακή Δημοκρατία θα διαλυθεί και θα αναγνωριστεί το ψευδοκράτος ως ισότιμο συνιστών τουρκοκυπριακό κράτος. Με την υπογραφή μας. Και επί τη βάσει αυτής της ισοτιμίας όχι μόνο θα νομιμοποιηθούν τα τετελεσμένα της εισβολής, αλλά θα καταργηθεί και η αρχή της πλειοψηφίας. Αυτό εννοεί λοιπόν ο κ. Τορναρίτης, όταν ισχυρίζεται δικαίως ότι το Κυπριακό δεν θα επιλυθεί ως διά μαγείας; Ότι για να λυθεί, πρέπει να αναγνωρίσουμε το ψευδοκράτος και να καταργήσουμε την αρχή της πλειοψηφίας και ό,τι το κεκτημένο της ΕΕ καθορίζει; Αληθές είναι ότι, συμφώνως και με τι ο Πρόεδρος έχει πει στην τελευταία Διάσκεψη Τύπου, δηλαδή πώς ερμήνευσε την αποκεντρωμένη ομοσπονδία, οι θέσεις τού Κοινοβουλευτικού Εκπροσώπου του ΔΗΣΥ συγκλίνουν περισσότερο με εκείνες του Ακιντζί, αντί με εκείνες του Νίκου Ανατασιάδη, γεγονός που θα πρέπει να αγχώνει το ΑΚΕΛ…
Σημασία της τελωνειακής ένωσης
Επειδή περί ΕΕ ο λόγος, τα ανωτέρω σχετίζονται με την ενταξιακή πορεία της Τουρκίας στην ΕΕ. Επί τούτου, το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο στο προσχέδιό του για την αξιολόγηση της ενταξιακής πορείας της Τουρκίας στην ΕΕ ζητά την αναστολή των ενταξιακών διαδικασιών με την Τουρκία, διότι ούτως ή άλλως τις θεωρεί νεκρές, αλλά ζητά ταυτοχρόνως να κρατηθεί η Άγκυρα στην ΕΕ μέσω της τελωνειακής ένωσης και της κατάργησης της βίζας για τους Τούρκους πολίτες που εισέρχονται στα κράτη – μέλη. Τα ζητήματα αυτά είναι συναφή με το Κυπριακό, καθότι η Τουρκία δεν εφαρμόζει τις ήδη υφιστάμενες διατάξεις της τελωνειακής ένωσης σε σχέση με την Κύπρο, όπως είναι η άρση του εμπάργκο, που εφαρμόζει σε βάρος των λιμανιών και των αεροδρομίων της Κυπριακής Δημοκρατίας, η απαγόρευση εισαγωγής κυπριακών προϊόντων και η συνεργασία με τις Κυπριακές Αρχές στο θέμα της βίζας.
Εφόσον η Τουρκία δεν σέβεται και δεν εκπληρώνει τις υποχρεώσεις της από την υφιστάμενη τελωνειακή ένωση, πώς θα προχωρήσουμε στην επικαιροποίηση; Γίνεται, δε, αντιληπτό ότι το θέμα της τελωνειακής ένωσης δεν ενδιαφέρει μόνο τα συμφέροντα των Ευρωπαίων εταίρων μας αλλά και της ίδιας της Τουρκίας, που αναζητά, ειδικώς τώρα λόγω κρίσης, τις επενδύσεις της ΕΕ. Πολύ περισσότερο έχει η Τουρκία την ανάγκη της ΕΕ, παρά η ΕΕ της Τουρκίας, και αυτό το είδαμε όταν ο Ταγίπ Ερντογάν έσπευσε, μετά το οικονομικό κεφαλοκλείδωμα των ΗΠΑ, στο Βερολίνο, τον περασμένο Σεπτέμβριο, για βοήθεια, χωρίς βεβαίως να επιτύχει τα προσδοκώμενα.
Συνεπώς, ακόμη και αν ανασταλεί ή διακοπεί η ενταξιακή διαδικασία της Τουρκίας στην ΕΕ για πλήρη ένταξη, δεν σημαίνει τον τερματισμό των διαβουλεύσεων για μια ειδική σχέση μέσω της τελωνειακής ένωσης, ένας τομέας επί του οποίου εάν εμείς εκπονήσουμε στρατηγική, μπορούμε να ασκήσουμε πιέσεις στην Τουρκία εκεί που την πονά. Δηλαδή στην οικονομία. Προσοχή, όμως. Δεν πρόκειται οι εταίροι μας να μας στηρίξουν εάν δεν έχουν συμφέρον και εμείς στρατηγική.
Υπό αυτές τις συνθήκες, θα πρέπει να προχωρήσει άμεσα το δέσιμο των δικών  μας συμφερόντων με την ΕΕ, στη λογική και πρακτική του φυσικού αερίου και δη του αγωγού από την Κύπρο, στην Κρήτη και από εκεί στην Ιταλία και στην υπόλοιπη Ευρώπη. Οι Γερμανοί, όπως τονίζουν, μεταξύ άλλων, και κυβερνητικές πηγές, δείχνουν ενδιαφέρον για επένδυση. Ήδη, θα είναι εμπλεκόμενες σε μια τέτοια διαδικασία η TOTAL, η ENI, η EXXON, οι Ισραηλινοί και, για ευνόητους λόγους, οι Αμερικανοί. Αποκτούμε συμμαχίες και πλεονέκτημα έναντι της Τουρκίας, τα οποία θα χάναμε ή θα χάσουμε εάν ακούγαμε και αν ακούσουμε τις ηγεσίες του ΔΗΣΥ και του ΑΚΕΛ, που ισχυρίζονται ότι ο αγωγός πρέπει να περάσει από την Κύπρο στην Τουρκία. Εμείς  με τους συμμάχους μας ελέγχουμε τον πλούτο μας και όχι η Τουρκία, η οποία θα τον ελέγξει και θα τον συνεκμεταλλευθεί για δικό της όφελος, εάν υπογραφεί λύση ομοσπονδίας με καλυμμένα βέτο, όπως το κεκτημένο των συνομιλιών προνοεί. Η εφαρμογή ενός τέτοιου σεναρίου ακυρώνει το νομικό και πολιτικό πλαίσιο λύσης του Κυπριακού, όπως καθορίζεται από την αντιδήλωση της 21ης Σεπτεμβρίου του 2005 για την αναγνώριση της Κυπριακής Δημοκρατίας από την Τουρκία.
Προτάσεις εναλλακτικής στρατηγικής
Επειδή δεν ανήκουμε στο απορριπτικό στρατόπεδο, επισημαίνουμε τις εξής προτάσεις για μια νέα στρατηγική στην ΕΕ, που είναι συναφής και με τα νέα δεδομένα στην Ευρώπη, τις συμμαχίες, το φυσικό αέριο, καθώς και με τη λύση του Κυπριακού:
1.            Η ταχεία κατασκευή του EastMed με τη συμμετοχή ευρωπαϊκών επενδύσεων όχι μόνο εξισορροπεί τα οικονομικά συμφέροντα μας στην ΕΕ σε σχέση με εκείνα της Τουρκίας, όχι μόνο δημιουργεί τις προϋποθέσεις για μια οικονομική, ακόμη και στρατιωτική αποτροπή, αλλά, ταυτοχρόνως, βάζει φρένο και στην πολιτική της Άγκυρας για αλλαγή των ορίων τής Κυπριακής ΑΟΖ. Γι’ αυτό, άλλωστε, είναι σημαντικό να μπει στο παιχνίδι και η Αίγυπτος, διότι μέσω της δικής της ΑΟΖ ενώνεται η ελληνική με την κυπριακή. Δηλαδή εμείς θα πρέπει να δέσουμε πρώτοι, τώρα, προ της λύσης, τα συμφέροντα των χωρών της περιοχής, της ΕΕ και των ΗΠΑ, με τα όρια  της ΑΟΖ μας, στις ελεύθερες περιοχές. Όσο περισσότερα συμφέροντα διακυβεύονται, τόσο πιο πολύ μειώνεται η πιθανότητα αλλαγής των ορίων της κυπριακής ΑΟΖ. Αυτό δεν σημαίνει ότι απεμπολούμε τα δικαίωμα του νόμιμου κράτους στον  βορρά. Αντιθέτως, θα πρέπει να αντεπιτεθούμε διπλωματικά και νομικά, υπογραμμίζοντας ρητώς την παρανομία της Τουρκίας και του ψευδοκράτους. Και κάτι τέτοιο μπορεί να γίνει διά της χρήσης των ψηφισμάτων 541 και 550, καθώς και της αντιδήλωσης.
2.            Για όσους μελετούν τη γεωπολιτική, γίνεται αντιληπτό ότι ο EastMed δεν είναι απλός αγωγός φυσικού αερίου, αλλά μπορεί να συνδεθεί με το δυτικό σύστημα ασφάλειας, όπως αυτό οικοδομείται κυρίως στο πλαίσιο του ΝΑΤΟ και δευτερευόντως μέσω της ΕΕ. Έχουμε, δηλαδή, πέραν της οικονομικής εξισορρόπησης συμφερόντων, εξισορρόπηση και στρατιωτικών και αμυντικών συμφερόντων και αύξηση του δείκτη ασφαλείας, που σημαίνει μείωση εντάσεων και κρίσεων.
3.            Για να προχωρήσει η εμβάθυνση της Τουρκίας με την ΕΕ, θα πρέπει η Άγκυρα: Α) Να εκπληρώσει τις υφιστάμενες υποχρεώσεις, δηλαδή την άρση του εμπάργκο, και εάν δεν το πράξει, να μελετηθεί από πλευράς της Κυπριακής Δημοκρατίας ή των οικονομικών και  εμπορικών παραγόντων του τόπου, προσφυγή ακόμη και στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο του Λουξεμβούργου σε βάρος της Τουρκίας για άρνηση εκπλήρωσης των όρων της τελωνειακής ένωσης και για αθέμιτο ανταγωνισμό. Β) Να αναγνωρίσει την Κυπριακή Δημοκρατία και να προχωρήσει η επανενσωμάτωση των κατεχομένων στην Κυπριακή Δημοκρατία, η οποία εντάχθηκε ως ενιαίο κράτος στην ΕΕ, όπως το Πρωτόκολλο 10 καθορίζει.
Η απογοήτευση του Προέδρου…
Συμφωνούμε ότι δεν θα απαλλαγούμε από την τουρκική απειλή και δεν θα επιλυθεί το Κυπριακό διά μαγείας. Εξ ου και η συνεχής υποβολή προτάσεων από αυτές τις στήλες, έστω και για την τιμή των όπλων. Έχει, όμως, αποδειχτεί  εδώ και 43 χρόνια ότι η ομοσπονδία συνιστά ουτοπική πολιτική ως προς την επανένωση της Κύπρου. Για να καταστεί ρεαλιστική, θα πρέπει να υιοθετηθούν οι θέσεις της Άγκυρας, η κατάργηση της αρχής της πλειοψηφίας και η νομιμοποίηση των τετελεσμένων της εισβολής ως οχήματος μεταφοράς προς την πλήρη τουρκοποίηση. Οπότε, δεν θα είναι επανένωση, όπως την εμφάνιζαν.
Πίσω από τις ιδέες για αποκεντρωτική ομοσπονδία κρύβεται η απογοήτευση του Προέδρου, ο οποίος αντιλαμβάνεται την αλήθεια για την ομοσπονδία και την τουρκική πολιτική. Μετά, δε, τη συμμαχία Ακιντζί, ΑΚΕΛ και ηγεσίας του ΔΗΣΥ, που του ασκούν ομαδικά, ο καθένας με τον δικό του τρόπο και λόγο, κριτική, λογικό είναι να κατανοεί αυτό για το οποίο τον είχαμε προειδοποιήσει. Ότι, δηλαδή, οι πρώτοι που θα του ασκήσουν κριτική και θα στραφούν εναντίον του είναι όσοι τον έσπρωχναν στις συνομιλίες, χωρίς προηγουμένως να γίνει επαναξιολόγηση της κατάστασης και να εξετασθούν τα νέα δεδομένα και ο καταρτισμός μια νέας στρατηγικής. Και γι’ αυτό δεν ευθύνεται μόνον ο Πρόεδρος, αλλά το σύνολο του κομματικού συστήματος, που,  αντί της νέας στρατηγικής, επιδίδεται σε μικροπολιτικό πόλεμο ανακοινώσεων, χωρίς να βλέπει ότι, πέραν των κομματικών στρατών, ο κόσμος δεν δίδει δεκάρα.
Σημερινή

Ελλάδα

«Μία Ζώνη, Ένας Δρόμος» στην ηλεκτρική ενέργεια

Δημοσιεύτηκε

στις

Χάρη στις τεχνολογικές εφαρμογές του ευέλικτου συνεχούς ρεύματος, η παραγωγή αιολικής και ηλιακής ενέργειας στη Νοτιοανατολική Ευρώπη μπορεί να μετατραπεί από διακοπτόμενη και ασταθής σε ευέλικτη και αποδοτική καθαρή ενέργεια και στη συνέχεια να φτάσει σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες.

Η Κίνα διαθέτει εταιρείες ηλεκτρικού εξοπλισμού με τις πιο προηγμένες τεχνολογίες, προσφέρει ένα πλήρες φάσμα εξειδικευμένων προϊόντων και έχει την πιο ολοκληρωμένη βιομηχανική αλυσίδα

Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ της Κίνας Σι Τζινπίνγκ δήλωσε ρητά ότι η χώρα μας θα συνεχίσει να εμβαθύνει τη συνεργασία της με τα κράτη-εταίρους της Πρωτοβουλίας «Μία Ζώνη, Ένας Δρόμος» για την πράσινη ενέργεια. Η μετάβαση στην καθαρή ενέργεια αποτελεί σημαντικό μέρος του εθνικού σχεδίου ανάκαμψης και ανθεκτικότητας «Ελλάδα 2.0» και έχει καθοριστική σημασία για τη μελλοντική ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της Ελλάδας. Η Κίνα αποτελεί τον μεγαλύτερο παραγωγό και καταναλωτή ενέργειας παγκοσμίως, ενώ βρίσκεται στην κορυφή του κόσμου όσον αφορά το μέγεθος ανάπτυξης και χρήσης ανανεώσιμων πηγών ενέργειας. Ταυτόχρονα, διαθέτει πλούσια εμπειρία στα φωτοβολταϊκά, στην αιολική και την υδροηλεκτρική ενέργεια, καθώς και στη μεταφορά της παραγόμενης ισχύος σε μεγάλες αποστάσεις. Η χώρα μας επιθυμεί να ωθήσει τη διεθνή συνεργασία σε σχετικούς τεχνικούς τομείς, να συμβάλει στη μείωση του κόστους παραγωγής καθαρής ενέργειας σε παγκόσμιο επίπεδο και να στηρίξει τον πράσινο μετασχηματισμό και τη μείωση των ρύπων των διάφορων χωρών.

Η ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ενός διαδρόμου ηλεκτρικής ενέργειας αποτελεί θεμέλιο λίθο για την αναμόρφωση του ενεργειακού τοπίου της Ευρώπης. Η Ευρώπη χαρακτηρίζεται από τη μεγαλύτερη ενεργειακή εξάρτηση από εξωτερικές πηγές στον κόσμο. Για πολλά χρόνια, η μεταφορά φυσικού αερίου από την Ανατολή προς τη Δύση αποτελούσε σημαντικό μέσο κάλυψης του ενεργειακού εφοδιασμού της Ευρώπης. Ωστόσο, η κλιματική αλλαγή και οι παγκόσμιες γεωπολιτικές μεταβολές κατέστησαν ακόμη πιο επείγουσα την ανάγκη για ενεργειακή μετάβαση, με την ευρωπαϊκή ενεργειακή ανεξαρτησία να αποτελεί πλέον προτεραιότητα. Η Νοτιοανατολική Ευρώπη είναι πλούσια σε ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και χαρακτηρίζεται από χαμηλή ενεργειακή κατανάλωση. Αντίθετα, στην ευρωπαϊκή ενδοχώρα η ενεργειακή κατανάλωση είναι υψηλή. Υπ’ αυτές τις συνθήκες, η πρόταση για τη μεταφορά παραγόμενης ισχύος από τον Νότο στον Βορρά, δηλαδή η μεταφορά ηλεκτρικής ενέργειας από τη Νοτιοανατολική Ευρώπη προς το εσωτερικό της ευρωπαϊκής ηπείρου κερδίζει όλο και μεγαλύτερο έδαφος. Στην Κίνα λέμε ότι «αν επιζητείς τον πλούτο, φτιάξε πρώτα έναν δρόμο». Η φράση αυτή εμπεριέχει τη βασική λογική πίσω από την ταχεία ανάπτυξη των υποδομών της Κίνας τις τελευταίες δεκαετίες. Οι μεταφορές αποτελούν το κλειδί για τη μεγάλης κλίμακας μετακίνηση των παραγωγικών συντελεστών σε μεγάλες αποστάσεις. Το ίδιο ισχύει και για τα ενεργειακά ζητήματα. Εάν η Ευρώπη επιθυμεί την ενεργειακή ανεξαρτησία, πρέπει να μεταφέρει τεράστιες ποσότητες ενέργειας σε μεγάλες αποστάσεις. Η υλοποίηση αυτής της στρατηγικής απαιτεί τη δημιουργία ενός διαδρόμου ηλεκτρικής ενέργειας.

Ο Σιάο Τζουντσένγκ. Φωτ. ΑΠΕ-ΜΠΕ

Η ΕΛΛΑΔΑ αποτελεί σημαντικό κόμβο σε αυτόν τον ευρωπαϊκό διάδρομο της ηλεκτρικής ενέργειας. Χάρη στη μοναδική γεωγραφική της θέση ανάμεσα σε τρεις ηπείρους -την Ευρώπη, την Ασία και την Αφρική-, η χώρα αποτελεί εκ φύσεως σταθμό διαμετακόμισης ενέργειας. Ταυτόχρονα, η Ελλάδα διαθέτει άφθονες πηγές καθαρής ενέργειας, όπως ηλιακή και αιολική ενέργεια, που προσδίδουν στη χώρα έναν μοναδικό ρόλο με πολλές δυνατότητες στο περιφερειακό ενεργειακό τοπίο.

Η ΣΙΝΟΕΛΛΗΝΙΚΗ συνεργασία στην ηλεκτρική ενέργεια βασίζεται στους συμπληρωματικούς πόρους των δύο χωρών και διαθέτει τεχνολογικά πλεονεκτήματα και ευρείες προοπτικές. Ωστόσο, για να μπορέσει η Ελλάδα να διαδραματίσει στο έπακρο τον ρόλο της στη Νοτιοανατολική Ευρώπη, πρέπει πρώτα να αντιμετωπιστεί μια σειρά προκλήσεων, ιδιαιτέρως σε τεχνικό επίπεδο. Καθώς η χώρα βρίσκεται σχετικά μακριά από το κέντρο της ευρωπαϊκής ηπείρου, στα παραδοσιακά μέσα μεταφοράς ενέργειας εναλλασσόμενου ρεύματος εμφανίζονται προβλήματα όπως μεγάλες απώλειες ισχύος και περιορισμένες αποστάσεις μεταφοράς. Για τον λόγο αυτό, κατά την ανάπτυξη του ελληνικού δικτύου ηλεκτρικής ενέργειας πρέπει να δοθεί προτεραιότητα στις προηγμένες τεχνολογίες μεταφοράς συνεχούς ρεύματος, και ιδιαιτέρως στις τεχνολογίες ευέλικτου συνεχούς ρεύματος και εξαιρετικά υψηλής τάσης, έτσι ώστε να επιτευχθεί αποτελεσματική μεταφορά ενέργειας σε μεγάλες αποστάσεις. Χάρη στις τεχνολογικές εφαρμογές του ευέλικτου συνεχούς ρεύματος, η παραγωγή αιολικής και ηλιακής ενέργειας στη Νοτιοανατολική Ευρώπη μπορεί να μετατραπεί από διακοπτόμενη και ασταθής σε ευέλικτη και αποδοτική καθαρή ενέργεια και στη συνέχεια να φτάσει σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες μέσω ενός δικτύου μεταφοράς συνεχούς ρεύματος εξαιρετικά υψηλής τάσης.

Η ΚΙΝΑ διαθέτει εταιρείες ηλεκτρικού εξοπλισμού με τις πιο προηγμένες τεχνολογίες, προσφέρει ένα πλήρες φάσμα εξειδικευμένων προϊόντων και έχει την πιο ολοκληρωμένη βιομηχανική αλυσίδα στον κόσμο. Η σειρά των κινεζικών αυτών προϊόντων μπορεί να καλύψει πλήρως τις ανάγκες των διάφορων ενεργειακών έργων. Οι χώρες μας αλληλοσυμπληρώνονται σε πόρους και τεχνολογία, δημιουργώντας ευρείες προοπτικές συνεργασίας στον τομέα αυτό.

ΕΙΜΑΙ σίγουρος ότι το μεγάλο έργο του ευρωπαϊκού διαδρόμου της ηλεκτρικής ενέργειας θα προωθήσει τη συνεργασία ανάμεσα στις κινεζικές και τις ελληνικές επιχειρήσεις και θα ωφελήσει τους Ευρωπαίους, συμβάλλοντας περαιτέρω στην ευημερία των λαών μας.

Ναυτεμπορική

Συνέχεια ανάγνωσης

Ενεργειακά-Αγωγοί

Γιατί στην Κίνα οι πυρηνικοί σταθμοί «φυτρώνουν σαν τα μανιτάρια»

Δημοσιεύτηκε

στις

REUTERS/Mike Blake//File Photo

Οι σταθμοί παραγωγής πυρηνικής ενέργειας στην Κίνα «ξεφυτρώνουν» συνεχώς

Την τελευταία δεκαετία, η χώρα έχει προσθέσει περισσότερα από 34 γιγαβάτ πυρηνικής δυναμικότητας, ανεβάζοντας τον συνολικό αριθμό των αντιδραστήρων σε 55, ενώ άλλοι 23 είναι υπό κατασκευή.

Για την ιστορία, οι Ηνωμένες Πολιτείες εξακολουθούν να έχουν τον μεγαλύτερο «στόλο» πυρηνικών εργοστασίων στον κόσμο με 94 αντιδραστήρες.

Οι ΗΠΑ «χρειάστηκαν όμως σχεδόν 40 χρόνια για να αναπτύξουν την ίδια δυνατότητα πυρηνικής ενέργειας, που πέτυχε η Κίνα σε μόλις 10 χρόνια», ανέφερε το αμερικανικό υπουργείο Ενέργειας, σε σημείωμα που δημοσιεύθηκε την περασμένη Δευτέρα και υπογραμμίζει την ταχεία ανάπτυξη της κινεζικής πυρηνικής ενέργειας.

Στα τέλη του 2023  και μετά από 10 χρόνια εργασιών, η Κίνα έθεσε σε λειτουργία το πρώτο πυρηνικό εργοστάσιο 4ης γενιάς, στον κόσμο. Κατασκευάστηκε στον κόλπο Σιντάο, στην επαρχία Σαντόγκ που τροφοδοτείται από δύο μικρούς υψηλής θερμοκρασίας αερόψυκτους αρθρωτούς αντιδραστήρες (SMR), με ισχύ 210 μεγαβάτ ο καθένας.

Το ιδιαίτερο με τους αντιδραστήρες αυτούς είναι ότι λέγεται ότι είναι ασφαλέστεροι και πιο αποτελεσματικοί από τους συνηθισμένους. Το ραδιενεργό καύσιμο συσκευάζεται σε μπάλες, διαμέτρου 6 εκατοστών και επομένως είναι ελαφρώς μικρότερες από μια μπάλα του τένις. Κάθε αντιδραστήρας περιέχει έως και 430.000 από αυτές τις μπάλες. Μία σφαίρα λέγεται ότι αποδίδει τόση ενέργεια όσο 1,5 τόνος άνθρακα.

Και στο φεγγάρι

Ταυτόχρονα, η Κίνα μαζί με τη Ρωσία εξετάζουν το ενδεχόμενο κατασκευής πυρηνικού σταθμού στη Σελήνη μεταξύ 2033 και 2035. Μια σκέψη που δεν είναι παράλογη.

Είναι γνωστό ότι η Κίνα έχει σχεδιάσει να στείλει αστροναύτες στη Σελήνη πριν από το 2030.

Η Κίνα είναι πάντως ο μεγαλύτερος καταναλωτής πρώτων υλών στον κόσμο και η δεύτερη μεγαλύτερη οικονομική δύναμη στον κόσμο, πίσω από τις Ηνωμένες Πολιτείες.

Μια οικονομία αυτού του μεγέθους χρειάζεται να παράγει τεράστιες ποσότητες ενέργειας για να συνεχίσει και να παρέχει ηλεκτρική ενέργεια στη βιομηχανία της και στους περισσότερους από 1,4 δισεκατομμύρια, κατοίκους της.

Ταυτόχρονα, η πρόκληση είναι μεγάλη, καθώς το Πεκίνο χρειάζεται να μειώσει και τις εκπομπές CO2. Για το λόγο αυτό, η Κίνα έχει ένα σαφές σχέδιο: να γίνει η πρώτη δύναμη  παραγωγής πυρηνικής ενέργειας, στον κόσμο.

Το σχέδιο αυτό εξελίσσεται με μεγάλη ταχύτητα  και η Κίνα αναμένεται στα επόμενα 10 χρόνια να ξεπεράσει τις ΗΠΑ στην παραγωγή πυρηνικής ενέργειας, σύμφωνα με υπολογισμούς του BloombergNEF και του Ινστιτούτου Ενεργειακής Έρευνας .

Σήμερα, οι Ηνωμένες Πολιτείες παρέχουν περίπου το 30,3% της παγκόσμιας πυρηνικής παραγωγής, αλλά η πρόοδός τους ουσιαστικά έχει σταματήσει, ενώ η Κίνα έχει πολλαπλασιάσει το δυναμικό της. Μόνο εφέτος, τρεις ή τέσσερις νέοι αντιδραστήρες θα προστεθούν στο εθνικό πυρηνικό δυναμικό, που θα ανεβάσουν την ισχύ της Κίνας σε περίπου 60,8 γιγαβάτ, λέει ο Λου Τιεζόνγκ, πρόεδρος της China National Nuclear Corporation, στο πρακτορείο Bloomberg.

Οι πυρηνικοί στόχοι

Η Κίνα ποντάρει στην πυρηνική ενέργεια εδώ και χρόνια, ενώ οι προηγμένες χώρες της Δύσης «περιθωριοποίησαν» την παραγωγή τους και τώρα, που έχουν παγιδευτεί στην ενεργειακή κρίση, δεν έχουν τα εργαλεία για να αναπληρώσουν τον χαμένο χρόνο.

Ταυτόχρονα, οι Κινέζοι είναι πολύ καλοί στο σχεδιασμό και την εκτέλεση αυτού του τύπου πολύπλοκων και ακριβών βιομηχανικών εγκαταστάσεων. Ενώ η Δύση έχει σχεδόν ξεχάσει πώς να κατασκευάσει ένα πυρηνικό εργοστάσιο.

Για παράδειγμα, ο τελευταίος πυρηνικός σταθμός που ξεκίνησε να κατασκευάζεται στη Γηραιά Ήπειρο ήταν το 2005 στη Φινλανδία και τελικά εγκαινιάστηκε το 2021, μετά από χρόνια καθυστερήσεων και υπερβάσεων κόστους.

Οι ειδικοί λένε ότι η ΕΕ και άλλες προηγμένες χώρες έχουν χάσει αυτό που είναι γνωστό ως τεχνογνωσία της παραγωγής συμβατικών πυρηνικών σταθμών. Η αλυσίδα εφοδιασμού για την κατασκευή ενός συμβατικού πυρηνικού εργοστασίου έχει σκουριάσει, δεν υπάρχουν εταιρείες που να παρέχουν υποστήριξη ή το ανθρώπινο κεφάλαιο έτοιμο να το κάνει γρήγορα και αποτελεσματικά.

Στην Κίνα συμβαίνει το αντίθετο. Οι κινεζικές εταιρείες ολοκληρώνουν μάλιστα την ανέγερση αντιδραστήρων και στο εξωτερικό σε σχετικά ελκυστικά χρονικά πλαίσια. Η Κίνα κατασκεύασε με επιτυχία έξι πυρηνικούς αντιδραστήρες στο Πακιστάν, σε λιγότερο από έξι χρόνια τον καθένα.

Πυρηνική βοήθεια και στην Τουρκία

Η Τουρκία υποστηρίζει επίσης ότι είναι κοντά στην επίτευξη συμφωνίας με την Κίνα για την κατασκευή νέου πυρηνικού σταθμού.

Ο υπουργός Ενέργειας Αλπαρσλάν Μπαϊρακτάρ είπε ότι οι συνομιλίες θα μπορούσαν να ολοκληρωθούν «σε λίγους μήνες», αφού Κινέζοι αξιωματούχοι επισκέφθηκαν πρόσφατα την πιθανή τοποθεσία του μελλοντικού σταθμού ηλεκτροπαραγωγής κοντά στα σύνορα με τη Βουλγαρία και την Ελλάδα. «Είμαστε σε συζητήσεις με μια κινεζική εταιρεία για μεγάλο χρονικό διάστημα», δήλωσε ο Μπαϊρακτάρ.

Ναυτεμπορική

Συνέχεια ανάγνωσης

Ελλάδα

Τι συμβαίνει με τους υδρογονάνθρακες: Η περιπέτεια της Energean, η Κρήτη και η ExxonMobil

Δημοσιεύτηκε

στις

Γραφειοκρατία και δικαστικές προσφυγές προβληματίζουν ExxonMobil, Energean και HELLENiQ ENERGY

Τον Νοέμβριο του 2023 η Διεύθυνση Περιβαλλοντικής Αδειοδότησης του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας ενέκρινε με απόφαση της τους περιβαλλοντικούς όρους για την πρώτη μετά από δεκαετίες ερευνητική γεώτρηση υδρογονανθράκων στην Ελλάδα.

Ουσιαστικά μετά από 9 ολόκληρα χρόνια από τότε που παραχωρήθηκε η το block «Ιωάννινα» άνοιξε ο δρόμος για την πρώτη γεώτρηση. Εννέα χρόνια κατά τα οποία οι επενδυτές Repsol (αποχώρησε) και η Energean ήρθαν αντιμέτωπες με δικαστικές προσφυγές κατά των σεισμικών ερευνών αλλά και με μπόλικη γραφειοκρατία καθώς και με κυβερνητικές παλινωδίες ως προς τη στήριξη ή μη των ερευνών για υδρογονάνθρακες.

Η περιοχή έχει μισθωθεί από την ελληνικών συμφερόντων Energean, η οποία δραστηριοποιείται στον Πρίνο και φυσικά στα πλούσια σε υδρογονάνθρακες υπεράκτια κοιτάσματα του Ισραήλ κ.α.

Η περιπέτεια της Energean

Βάση του χρονοδιάγραμματος η Energean επρόκειτο να εκκινήσει τις διαδικασίες προετοιμασίας της γεώτρησης, για την οποία έχουν ταχθεί υπέρ όλοι οι τοπικοί φορείς, η περιφέρεια και άλλες αρμόδιες υπηρεσίες.

Και πράγματι ξεκίνησε την αναζήτηση λιμανιού, γεωτρύπανου την αδειοδοτική διαδικασία για το εργοτάξιο κλπ.

Μόλις τον Φεβρουάριο του 2024 ομάδα κατοίκων και άλλων συλλογικών φορέων προσέφυγαν στο Συμβούλιο της Επικρατείας κατά της απόφασης του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας η οποία, ειρήσθω εν παρόδω, έλαχε καθολικής θετικής γνωμοδότησης!

Το ΣτΕ αποφάσισε να εκδικάσει την υπόθεση τον Οκτώβριο του 2024… Δηλαδή 8 μήνες μετά την προσφυγή και μία επένδυση της τάξης των 35 με 40 εκατ. ευρώ μόνο στη φάση της πρώτης γεώτρησης βρίσκεται στον αέρα…

Ο χρόνος εκδίκασης της προσφυγής και της έκδοσης της απόφασης λειτουργεί αποτρεπτικά για τους επενδυτές, σύμφωνα με πηγές της πετρελαϊκής αγοράς.

Η Κρήτη και η ExxonMobil

Αντίστοιχα προβλήματα είχαν αντιμετωπίσει και πριν από δύο χρόνια η τότε κοινοπραξία των TotalEnergies – ExxonMobil – HELLENiQ ENERGY στα δύο πολλά υποσχόμενα σε κοιτάσματα φυσικού αερίου υπεράκτια blocks της Κρήτης.

Το αποτέλεσμα ήταν τον Απρίλιο του 2022 να αποχωρήσει η γαλλική TotalEnergies μη πιστεύοντας στην ταχύτητα απονομής της Δικαιοσύνης, όπως είχε διαπιστώσει άλλωστε και με τις δικαστικές προσφυγές κατά της απόφασης για τις σεισμικές έρευνες.

Η ExxonMobil πήρε πάνω της τις παραχωρήσεις «Δυτικά της Κρήτης» και «Νοτιοδυτικά της Κρήτης» αναλαμβάνοντας ρόλο operator με εταίρο την HELLENiQ ENERGY τις σεισμικές έρευνες.

Οι δύο εταιρείες βρίσκονται στο στάδιο της λήψης επενδυτικής απόφασης για το αν θα διενεργήσουν ή όχι την πρώτη ερευνητική γεώτρηση στην Κρήτη με εκτιμώμενο χρόνο λήψης της απόφασης από 12 έως 18 μήνες.

Πηγές αναφέρουν στον ΟΤ, ότι υπάρχει προβληματισμός στην κοινοπραξία για το ενδεχόμενο δικαστικής προσφυγής όταν κι εφόσον προχωρήσουν στην απόφαση για γεώτρηση.

Ο κ. Κυριάκος Μητσοτάκης

Την άνοιξη του 2022 ο ίδιος ο πρωθυπουργός κ. Κυριάκος Μητσοτάκης, λίγο μετά τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία και την ενεργειακή κρίση ανακοίνωσε την κυβερνητική απόφαση για την επίσπευση του ερευνητικού προγράμματος στα θαλάσσια blocks της Κρήτης και του Ιονίου Πελάγους καθώς και του χερσαίου στα «Ιωάννινα».

Η Ελληνική Διαχειριστική Εταιρεία Υδρογονανθράκων και Ενεργειακών Πόρων (ΕΔΕΥΕΠ) έτρεξε σε συνεργασία με τις πετρελαϊκές ταχύτατα τις σεισμικές έρευνες.

Όμως, η νέα δικαστική προσφυγή στο χερσαίο μπλοκ στα Ιωάννινα, προβληματίζει. Και κυρίως προβληματίζει ο χρόνος της έκδοσης των αποφάσεων αλλά και η διάρκεια της υπομονής των επενδυτών, όπως τουλάχιστον σημειώνουν στον ΟΤ παράγοντες της πετρελαϊκής αγοράς.

Το «μπλοκ 10»

Πριν από λίγες ημέρες, η κυβέρνηση ανακοίνωσε τη δημιουργία θαλάσσιου πάρκου στην περιοχή του «μπλοκ 10» στο Ιόνιο Πέλαγος στον Κυπαρισσιακό Κόλπο το οποίο έχει μισθωθεί για έρευνες υδρογονανθράκων από την HELLENiQ ENERGY.

Και στο οποίο δαπανήθηκαν μερικά εκατομμύρια ευρώ για σεισμικές έρευνες.

Ουσιαστικά, αν και η κυβέρνηση είχε αποφασίσει την εκμετάλλευση πιθανών κοιτασμάτων υδρογονανθράκων λίγους μήνες μετά υπαναχώρησε και έριξε απαγορευτικό.

Οι αντιδράσεις

Οι πετρελαϊκές που έλαβαν σοβαρά υπόψη τους τις ανακοινώσεις του πρωθυπουργού την άνοιξη του 2022 έρχονται αντιμέτωπες με νέα δεδομένα.

Αυτό τουλάχιστον υποστηρίζουν στον ΟΤ πηγές από το χώρο του upstream.

Και το πλέον ανησυχητικό είναι πώς βλέπουν την πρόκληση νέων εμποδίων και νέων αντιδράσεων.

Σήμερα 29 Απριλίου η «Πανελλαδική συνέλευση για την προστασία της Ελληνικής Τάφρου» με ανακοίνωση της προανήγγειλε ουσιαστικά το μπλοκάρισμα των όποιων ερευνών για υδρογονάνθρακες σε Κρήτη και Ιόνιο Πέλαγος: «Μέσα στην δήθεν προστατευόμενη θαλάσσια περιοχή που προβλέπεται στο Ιόνιο, υπάρχει το λεγόμενο «μπλοκ 10» στον Κυπαρισσιακό κόλπο ήδη παραχωρημένο σε πετρελαϊκές εταιρείες για έρευνα και εξόρυξη υδρογονανθράκων», αναφέρει η οργάνωση και συνεχίζει: «Και πως νοείται προστασία του θαλάσσιου περιβάλλοντος όταν στην διπλανή από την εξαγγελθείσα προστατευόμενη περιοχή του Ιονίου, στο μπλοκ Νοτιοδυτικά τη Κρήτης, μέχρι προχθές εξαπολύονταν οι ηχητικές βόμβες των τρισδιάστατων σεισμικών ερευνών που διώχνουν ή και θανατώνουν τα θαλάσσια θηλαστικά, ενώ αν προχωρήσουν σε δοκιμαστικές ή παραγωγικές γεωτρήσεις, αύριο θα γειτνιάζει με μία βιομηχανική θαλάσσια ζώνη γεμάτη πλατφόρμες εξόρυξης, αγωγούς μεταφοράς, πλοία εφοδιασμού και πλοιάρια απορρύπανσης που θα προσπαθούν να μαζέψουν τις αναμενόμενες διαρροές πετρελαιοειδών;»

Και τέλος προαναγγέλλει κινητοποιήσεις πάσας μορφής: «Θα πιέσουμε προς πάσα κατεύθυνση για να γίνει το αυτονόητο και ολόκληρη η Ελληνική Τάφρος να μπει σε καθεστώς απολύτου προστασίας, χωρίς ηχητικές βόμβες, τρυπάνια και πλατφόρμες εξόρυξης, χωρίς σόναρ και στρατιωτικές ασκήσεις, χωρίς την ανεξέλεγκτη κυκλοφορία των πλοίων».

Νέοι εταίροι

Οι προαναφερόμενες εξελίξεις και ιδίως η καθυστέρηση στην απονομή Δικαιοσύνης για επενδυτικές αποφάσεις λέγεται στην αγορά πώς προκαλεί κι άλλα εμπόδια.

Σύμφωνα με πληροφορίες, οι πετρελαϊκές που έχουν αναλάβει τις παραχωρήσεις αναζητούν εταίρους για να επενδύσουν από κοινού και να μοιράσουν το κόστος των ερευνών και γεωτρήσεων.

Ωστόσο, οι χρονοβόρες διαδικασίες τρενάρουν τα όποια deals και επί της ουσίας αποθαρρύνουν τις επενδύσεις, λένε στην αγορά.

Πριν από ένα χρόνο είχε ακουστεί και το όνομα του κολοσσού της Chevron ότι ενδιαφερόταν να εισέλθει σε παραχωρήσεις του Ιονίου.

Όλες οι εξελίξεις γύρω από το ελληνικό upstream δείχνουν να έχουν παγώσει και να μην προχωρά καμία νέα επενδυτική κίνηση.

Πηγή: ot.gr

Συνέχεια ανάγνωσης

Ινφογνώμων

Infognomon Logo

Περιηγηθείτε στα κορυφαία βιβλία του βιβλιοπωλείου μας

Προβολή όλων

Δημοφιλή