Ακολουθήστε μας

Γενικά θέματα

Το διαχρονικό ψήφισμα της ΟΜΟΝΟΙΑΣ του 1993 για τα δικαιώματα στη Βόρειο Ήπειρο

Δημοσιεύτηκε

στις

ΨΗΦΙΣΜA ΓΙΑ
ΤΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΤΗΣ ΕΘΝΙΚΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ
ΜΕΙΟΝΟΤΗΤΑΣ ΣΤΗΝ ΑΛΒΑΝΙΑ

Το Μάιο του
1993 το Γενικό Συμβούλιο της Ομόνοιας
στέλνει σε όλους τους κυβερνητικούς
και κομματικούς φορείς της Αλβανίας,
καθώς και στις ξένες πρεσβείες, το
παρακάτω Ψήφισμα, το οποίο καθιέρωνε
όλα τα δικαιώματα που χαίρει η Ε. Ε.
Μειονότητα, βάσει των Διεθνών Συνθηκών
και της Συνθήκης Πλαισίου, που υπέγραψε
η ίδια η χώρα. Αν και πέρασαν 25 χρόνια
τα δικαιώματα ποδοπατούνται, ενώ το
Ψήφισμα είναι πάντα επίκαιρο και πρέπει
να είναι στην ημερήσια διάταξη της
οργάνωσης και των κομμάτων που
αντιπροσωπεύουν την Ε.Ε.Μ.

Η Δημοκρατική
Ένωση της Εθνικής Ελληνικής Μειονότητας,
γνωστή με την επωνυμία «ΟΜΟΝΟΙΑ», σαν
νόμιμος πολιτικός φορέας αυτής της
μειονότητας που εκφράζει τα συμφέροντα
της και υπερασπίζει τα πολιτικά,
κοινωνικά, πολιτιστικά και θρησκευτικά
δικαιώματά της, υποβάλλει προς τον
Πρόεδρο της Δημοκρατίας, τον Πρόεδρο
του Προεδρείου της Λαϊκής Βουλής και
τον Πρόεδρο του Υπουργικού Συμβουλίου
της Αλβανικής Δημοκρατίας το ακόλουθο
ψήφισμα:
Στην Αλβανία
ζει, στα πατροπαράδοτα εδάφη της, μια
Εθνική Ελληνική Μειονότητα, η οποία
στις χιλιετηρίδες που πέρασαν έχει
διαφυλάξει την εθνική της ταυτότητα,
τις παραδόσεις της, τη γλώσσα της, τον
πολιτισμό της ως και τα ήθη και τα έθιμα
της. Εις τον ρουν της ιστορίας η Εθνική
Ελληνική Μειονότητα και οι Αλβανοί
έχουν ζήσει πλάι – πλάι, με κατανόηση,
φιλία και ειρηνικά. Οι Έλληνες μειονοτικοί
δεν έχουν αντιπαραταχθεί ποτέ στα
συμφέροντα της Αλβανίας και των Αλβανών,
δεν έχουν γίνει ποτέ εγκάθετοι ξένων
εις βάρος της Αλβανίας και των Αλβανών,
απεναντίας, έχουν μοιραστεί τις τύχες
τους με τους Αλβανούς.
Στα χρόνια
του δικτατορικού κομμουνιστικού
καθεστώτος η Ελληνική μειονότητα
υπεβλήθη σε μια διπλή καταπίεση, κοινωνική
και εθνική, υπεβλήθη σε μια μεθοδευμένη
προσπάθεια απεθνικοποίησης για την
καλλιέργεια ιδιόμορφης «μειονοτικής
συνείδησης» αντί μιας εθνικής ελληνικής
συνείδησης, της κατήργησαν τη θρησκεία
και της απαγόρευσαν τις θρησκευτικές
και πολιτιστικές εκδηλώσεις.
Η καταγραφή
αυτής της απεθνικοποιητικής πολιτικής
του παρελθόντος και η αντιπαράθεση της
με ορισμένες νέες της μορφές θα καταστούσε
δυνατόν να αντιληφθούμε τη θλιβερή
κατάσταση που αντιμετώπισε η εθνική
Ελληνική μειονότητα επί πέντε περίπου
δεκαετίες και δεν θα επέτρεπε μια
ενδεχόμενη επανάληψη παρόμοιων φαινόμενων
που θα ήταν επικίνδυνα στις παρούσες
λίαν λεπτές συγκυρίες που ζούμε.
Είναι ακριβώς
αυτοί οι λόγοι που μας υποχρεώνουν να
αποταθούμε προς Εσάς, την ύψιστη πολιτική
ηγεσία της χώρας, υποβάλλοντας αυτό το
ψήφισμα, σύμφωνα με το οποίο είμαστε
πεπεισμένοι, θα ρυθμίζεται ολόκληρη η
πολιτικό – κοινωνική ζωή της εθνικής
Ελληνικής μειονότητας στην Αλβανία.
Τα δικαιώματα
που διατυπώνονται σ’ αυτό το έγγραφο
έχουν συνταχθεί επί τη βάσει και σε
συνταύτιση με την Αλβανική νομοθεσία,
με τις Διεθνείς Συμβάσεις περί ανθρωπίνων
δικαιωμάτων γενικότερα και των δικαιωμάτων
των εθνικών μειονοτήτων ειδικότερα, σε
συνταύτιση με τα έγγραφα του ΟΗΕ και
της ΔΑΣΕ, με τις τελικές πράξεις για
ανθρώπινα δικαιώματα των διασκέψεων
του Ελσίνκι, Μαδρίτης, Στοκχόλμης,
Βιέννης, Κοπεγχάγης, Παρισίων, Γενεύης
και Μόσχας, καθώς και με τις δηλώσεις
του Προέδρου Μπερίσια και με τους
συνταγματικούς νόμους για τα δικαιώματα
και τις θεμελιώδεις ελευθερίες του
ανθρώπου που εγκρίθηκαν το τελευταίο
διάστημα από το Κοινοβούλιο.
Ακολούθως
παρουσιάζουμε το κείμενο των θεμελιωδών
δικαιωμάτων που η οργάνωση «ΟΜΟΝΟΙΑ»
απαιτεί επ’ ονόματι όλης της εθνικής
Ελληνικής μειονότητας.
1. α) Το δικαίωμα
διδασκαλίας, εκπαίδευσης και μορφωτικής
διαπαιδαγώγησης στη μητρική γλώσσα, σ’
όλα τα επίπεδα και βαθμούς της παιδείας,
εκεί που τα μέλη της εθνικής Ελληνικής
μειονότητας αποτελούν την πλειοψηφία
ή ένα σημαντικό ποσοστό πληθυσμού.
β) Το δικαίωμα
εκμάθησης της μητρικής γλώσσας στην
υποχρεωτική εκπαίδευση, σ’ άλλες περιοχές
της χώρας, που ζουν μέλη της εθνικής
Ελληνικής μειονότητας.
γ) Το δικαίωμα
λειτουργίας ιδιωτικών σχολείων και
φροντιστηρίων στην ελληνική γλώσσα.
Αυτά τα
δικαιώματα πρέπει να συμπεριλαμβάνονται
στο νόμο περί παιδείας και στους
κανονισμούς του Υπουργείου Παιδείας
που καθορίζουν τις προϋποθέσεις ίδρυσης
και κανονικής λειτουργίας των σχολείων.
2.Το δικαίωμα
διαφύλαξης και περαιτέρω ανάπτυξης της
πολιτιστικής κληρονομιάς.
α)Το δικαίωμα
λήψης πολύπλευρων μέτρων για την
αποκατάσταση και διεύρυνση των σχέσεων
με τον εθνικό κορμό, ως και με κοινότητες
και πολίτες άλλων χωρών με τους οποίους
έχουν κοινή εθνική καταγωγή και
πολιτιστική κληρονομιά. Το κράτος πρέπει
να επιτρέψει και να στηρίξει τέτοιες
προσπάθειες εκτιμώντας ότι οι σχέσεις
με τον Ελληνισμό αποτελούν εγγύηση για
να επιζήσει και να διαφυλαχθεί η ταυτότητα
τους και ο εθνικός τους πολιτισμός.
β)Το δικαίωμα
όπως η εκμάθηση της μητρικής γλώσσας
σ’ όλα τα επίπεδα και βαθμούς της παιδείας
να γίνεται με τα ίδια σχολικά εγχειρίδια
που χρησιμοποιούνται και στα αντίστοιχα
σχολεία του εθνικού κορμού.
γ)Τι δικαίωμα
να συμπεριληφθεί στα διδακτικά σχέδια,
στα αναλυτικά προγράμματα και στα
σχολικά εγχειρίδια της εθνικής Ελληνικής
μειονότητας η Ελληνική Ιστορία και ο
Ελληνικός Πολιτισμός.
δ)Το δικαίωμα
όπως το κράτος εγγυηθεί στα μέλη της
εθνικής Ελληνικής μειονότητας την
διαφύλαξη και ανάπτυξη του δικού τους
πολιτισμού σε όλες του τις μορφές, ως
και το δικαίωμα διαφύλαξης και προστασίας
των πολιτιστικών και ιστορικών τους
μνημείων και αντικειμένων.
3.Το δικαίωμα
των μελών της εθνικής Ελληνικής
μειονότητας να πρεσβεύουν και να ασκούν
τα θρησκευτικά καθήκοντα στη μητρική
τους γλώσσα.
Σ’ αυτό το
πλαίσιο η πολιτεία πρέπει:
α) Να καλλιεργεί
κλίμα αμοιβαίας ανοχής και σεβασμού
μεταξύ πιστών διαφόρων θρησκευτικών
κοινοτήτων, καθώς και μεταξύ πιστών και
μη πιστών.
β) Να σέβεται
το δικαίωμα των μελών της εθνικής
Ελληνικής μειονότητας να ορίζουν και
να διατηρούν ελεύθερα πιστούς χώρους
λατρείας ή συνάθροισης.
γ) Να αποδεχθεί
το δικαίωμα να οργανώνονται και σύμφωνα
με την ιεραρχική δομή.
δ) Να αποδεχθεί
το δικαίωμα του εκλέγεσθε και της
εκπροσώπησης τους στην ιεραρχία της
Ορθοδόξου Αυτοκέφαλου Αλβανικής
Εκκλησίας ως και των θρησκευτικών
κοινοτήτων.
ε) Να τους
επιτρέψει να επιλέγουν, να διορίζουν
και να αντικαθιστούν το προσωπικό τους
σύμφωνα με τις ανάγκες και τους κανονισμούς
τους καθώς και σύμφωνα με κάθε αποδεκτή
σύμβαση μεταξύ αυτών και της Πολιτείας.
στ) Να είναι
ελεύθεροι να ζητούν και να δέχονται
εθελοντικές οικονομικές συνεισφορές
ή οποιουδήποτε άλλου όχι απλώς οικονομικού
είδους.
ζ) Να επιτρέπει
την εκπαίδευση θρησκευτικού προσωπικού
στα κατάλληλα ιδρύματα στο εσωτερικό
αλλά και στο εξωτερικό.
η) Να σέβεται
το δικαίωμα μεμονωμένων πιστών ως και
των θρησκευτικών κοινοτήτων της εθνικής
Ελληνικής μειονότητας να αποκτούν, να
κατέχουν και να χρησιμοποιούν ιερά
βιβλία, θρησκευτικές εκδόσεις στη
μητρική γλώσσα, καθώς και άλλα αντικείμενα
με περιεχόμενο που σχετίζεται με την
άσκηση της θρησκείας ή πεποιθήσεως
τους.
θ) Να επιστραφούν
στις εκκλησίες της εθνικής Ελληνικής
μειονότητας οι προηγούμενες περιουσίες
τους, καθώς και τα εκκλησιαστικά
αντικείμενα που έχουν αρπαγεί απ’ το
απολυταρχικό κομμουνιστικό κράτος
(εικόνες, εικονοστάσια κλπ) ή έχουν
παρθεί από διάφορα ιδρύματα.
4.α) Να εγγυηθεί
το δικαίωμα ίδρυσης πολιτικών κομμάτων
σε εθνική βάση, πολιτικών οργανώσεων,
συνδικάτων, συλλόγων με διάφορες
αποχρώσεις, θρησκευτικών ενώσεων κλπ,
που στοχεύουν στην προώθηση του πνεύματος
ανοχής και του πολιτικού πλουραλισμού.
β) Το δικαίωμα
δημοκρατικής συμμετοχής ατόμων, που
ανήκουν στην εθνική Ελληνική μειονότητα
σε επιτροπές ή σώματα λήψης αποφάσεων,
σε νομοπαρασκευαστικές ή συμβουλευτικές
επιτροπές.
5.Να εγγυηθεί
το δικαίωμα της ελεύθερης χρήσης της
μητρικής γλώσσας καθ’ ιδίαν και δημοσίως,
σ’ όλη της επικράτεια από τα μέλη της
εθνικής Ελληνικής μειονότητας, ως και
το δικαίωμα της παράλληλης χρήσης της
ελληνικής γλώσσας με την αλβανική γλώσσα
στα διοικητικά και δικαστικά Ιδρύματα,
στις επιγραφές ιδρυμάτων και καταστημάτων,
στα διακριτικά σημεία οδών κλπ., εκεί
που κατοικεί η εθνική Ελληνική μειονότητα.
Σ’ αυτό το
πλαίσιο να τους εγγυηθεί το δικαίωμα
να μεταδίδουν και να ανταλλάσσουν
πληροφορίες στη μητρική γλώσσα, να
εκτυπώνουν και να διαδίδουν εφημερίδες
και περιοδικά παντός είδους, εκπαιδευτικά
εγχειρίδια και άλλα επιστημονικά και
λογοτεχνικά βιβλία διαμέσου πολιτιστικών
και επιστημονικών κέντρων και ιδρυμάτων,
βιβλιοπωλείων και βιβλιοθηκών, σύμφωνα
με τους κανονισμούς, διατάγματα και
εγκυκλίους των αρμόδιων υπουργείων. Η
μετάδοση ραδιοφωνικών και τηλεοπτικών
εκπομπών στη μητρική γλώσσα που θα
λαμβάνουν υπόψη την εθνική, πολιτιστική,
γλωσσική και θρησκευτική ταυτότητα της
εθνικής Ελληνικής Μειονότητας, αποτελούν
αναπόσπαστο μέρος αυτού του δικαιώματος.
6.Η εγγύηση
της συμμετοχής των μελών της εθνικής
Ελληνικής μειονότητας σ’ όλους τους
τομείς και σ’ όλα τα επίπεδα της δημόσιας
διοίκησης ως και της νομοθετικής,
δικαστικής και εκτελεστικής εξουσίας.
Στο ίδιο
πλαίσιο ζητούμε της εγγύηση του
δικαιώματος συμμετοχής της Εθνικής
Ελληνικής μειονότητας σ’ όλους τους
τομείς της τοπικής αυτοδιοίκησης, εκεί
που διαβιούν, συμπεριλαμβανόμενων των
ενόπλων δυνάμεων και των δυνάμεων της
δημόσιας τάξης.
7.Εγγύηση του
δικαιώματος μετανάστευσης αλλά και
επιστροφής στις εστίες τους, εφ’ όσον
το επιθυμούν, των μελών της εθνικής
Ελληνικής μειονότητας.
Σ’ αυτό το
πλαίσιο, για την εγγύηση αυτού του
δικαιώματος απαιτούμε τη λήψη μέτρων
για την ελαχιστοποίηση των τυπικών
περιορισμών στη διασταύρωση των αλβανό
– ελληνικών συνόρων και αντίστροφα, ως
και το δικαίωμα μιας μόνιμης βίζας
ελεύθερης διακίνησης, προς και από την
Ελλάδα που δεν αποτελεί προνόμιο αλλά
ένα δικαίωμα που η εθνική Ελληνική
μειονότητα έχει στερηθεί μέχρι τώρα.
8.Απαιτούμε
τη λήψη αυστηρών μέτρων εκ μέρους της
Πολιτείας συμπεριλαμβανόμενης και της
θέσπισης νόμων ή της έγκρισης ειδικών
διαταγμάτων έναντι πράξεων που καλλιεργούν
ή προτρέπουν εθνολογικές, εθνικές ή
θρησκευτικές διενέξεις, που υποδαυλίζουν
εχθρότητα ή μίσος με σκοπό την υπεράσπιση
και την εγγύηση του απαραβίαστου των
ατόμων, της κατοικίας, της περιουσίας,
ως και των σχολείων, ναών, πολιτιστικών
κέντρων ή μνημείων που ανήκουν σε μέλη,
συλλόγους, οργανώσεις ή κοινότητες της
εθνικής Ελληνικής μειονότητας.
9.Το δικαίωμα
έπαρσης της εθνικής σημαίας, το δικαίωμα
να ψάλλει τον εθνικό ύμνο και γενικότερα
το δικαίωμα χρήσης των Ελληνικών συμβόλων
παράλληλα με τη χρήση των αλβανικών
αντιστοίχων με την ευκαιρία επίσημων
εορτών, εορτασμών ή επετείων.
10.Η ενίσχυση
της τοπικής αυτοδιοίκησης στα πλαίσια
μιας οικονομικό- διοικητικής αποκέντρωσης
πιστεύουμε ότι θα συμβάλλει στην
εξασφάλιση των προϋποθέσεων ανάπτυξης
της κοινωνικής, πολιτιστικής και
οικονομικής ζωής ως και στην εδραίωση
των δημοκρατικών θεσμών της χώρας.
Στο πλαίσιο
αυτό η εθνική Ελληνική μειονότητα, με
πλούσια ήδη συνεισφορά στην ιστορία
του τόπου, θα διαδραματίσει εκ νέου
σημαντικό ρόλο στην αναβάθμιση και
ενίσχυση όλων των πτυχών ανάπτυξης της
Αλβανίας.
11. α) Στην
αμέσως επόμενη απογραφή του πληθυσμού
της χώρας απαιτούμε όπως η εθνική
ταυτότητα του κάθε πολίτη να καθοριστεί
βάση της ελεύθερης δήλωσης του τη στιγμή
της απογραφής. Η απογραφή να συμπεριλαμβάνει
τους πολιτικούς και οικονομικούς
πρόσφυγες, παλαιούς και νέους ως και
τους παλαιούς μετανάστες.
β) Να
αναγνωριστεί το δικαίωμα διεκδίκησης
και αναγνώρισης της εθνικότητας για τα
άτομα, ομάδες ατόμων ή περιοχές που τους
έχει αφαιρεθεί άδικα και αυθαίρετα απ’
το ολοκληρωτικό καθεστώς.
γ) Για κάθε
απογραφή του πληθυσμού να δημοσιεύονται
ακριβή δεδομένα που έχουν σχέση με τον
αριθμό του πληθυσμού της εθνικής
Ελληνικής μειονότητας σε τοπική κλίμακα
αλλά και σε κλίμακα επικρατείας.
12.Η εγγύηση
και η εφαρμογή αυτών των δικαιωμάτων
να θεσμοποιηθεί με νόμους, με διατάγματα,
ειδικές αποφάσεις και εγκυκλίους.
Πιστεύοντας
στη δημοκρατική Αλβανική Πολιτεία, ως
και στο δημοκρατικό καθεστώς που
εγκαθιδρύεται στον τόπο μας, για την
επιτυχία του οποίου η εθνική Ελληνική
μειονότητα αγωνίστηκε και αγωνίζεται
στις πρώτες επάλξεις, ελπίζουμε ότι τα
δίκαια αιτήματα μας θα γίνουν αποδεκτά.
Σήμερα που
στην Ευρώπη και ιδιαίτερα στα Βαλκάνια
έχουν ξεσπάσει άγριες εθνικές διενέξεις
με καταστροφικές συνέπειες για τους
λαούς αυτών των χωρών και που εγκυμονούν
κινδύνους για την ειρήνη στα Βαλκάνια
και την Ευρώπη, οι λαοί μας όχι μόνον
δεν αντιπαρατάχθηκαν αλλά απεναντίας
αντιμετώπισαν τα προβλήματα που τους
απασχολούν με δημοκρατικό πνεύμα,
κατανόηση, διάλογο και ανοχή χάριν στην
ωριμότητα τους και τον πολιτισμό τους.
Η έγκριση
αυτού του εγγράφου θα δυναμώσει, ασφαλώς,
περαιτέρω, αυτή την κατανόηση, την ειρήνη
και την δημοκρατία στη χώρα μας, θ’
αποτελέσει ένα σημαντικό βήμα στο δρόμο
της ενσωμάτωσης της χώρας μας στην
οικογένεια των Ευρωπαϊκών κρατών.
Από το Γενικό
Συμβούλιο της Ομόνοιας
από το αρχείο
της ΣΦΕΒΑ – sfeva.gr
Πηγή: Himara.gr

Γενικά θέματα

Δυσοίωνα μηνύματα για τη λειψυδρία! Αντιμέτωποι με δυσμενείς καταστάσεις – Συναγερμός για να προστατευθούν ζωές

Η κλιματική αλλαγή καθιστά πιο ακανόνιστο τον κύκλο του νερού, προειδοποίησε ο ΟΗΕ.

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Νερό: Έκθεση του ΟΗΕ εκπέμπει SOS για την ξηρασία παγκοσμίως λόγω της κλιματικής αλλαγής αλλά και άλλων σημαντικών παραγόντων. 

Αυτή τη στιγμή 3,6 δισεκατομμύρια άνθρωποι έχουν ανεπαρκή πρόσβαση στο νερό τουλάχιστον ένα μήνα το χρόνο και ο αριθμός τους αναμένεται ότι μέχρι το 2050 θα έχει ξεπεράσει τα 5 δισεκατομμύρια

Οι έντονες ξηρασίες και οι ακραίες πλημμύρες, που όσο περνάει ο καιρός γίνονται και περισσότερες, αποτελούν μια «πρόγευση» των επερχόμενων εξελίξεων, καθώς η κλιματική αλλαγή καθιστά πιο ακανόνιστο τον κύκλο του νερού, προειδοποίησε ο ΟΗΕ.

Τα ποτάμια κατέγραψαν πέρυσι ένα επίπεδο ξηρασίας άνευ προηγουμένου εδώ και 33 χρόνια, σύμφωνα με νέα έκθεση του Παγκόσμιου Μετεωρολογικού Οργανισμού (ΠΜΟ, WMO, OMM), μια υπηρεσία του ΟΗΕ.

«Στο πλαίσιο της κλιματικής αλλαγής, το νερό μας δίνει μια πρόγευση των επερχόμενων εξελίξεων», εκφράζει την ανησυχία της σε ανακοίνωση η γενική γραμματέας του ΠΜΟ Σελέστ Σάουλο. «Τα σημάδια συναγερμού πολλαπλασιάζονται: παρακολουθούμε ένα παροξυσμό ακραίων βροχοπτώσεων, πλημμυρών και ξηρασιών, που επιβαρύνουν πολύ τις ζωές, τα οικοσυστήματα και τις οικονομίες», παρατηρεί.

Αντιμέτωποι με δυσμενείς καταστάσεις

Καθώς η χρονιά 2023 ήταν η πιο ζεστή που έχει καταγραφεί ποτέ, οι αυξημένες θερμοκρασίες και η γενικευμένη εξασθένηση των βροχοπτώσεων συνέβαλαν σε παρατεταμένες ξηρασίες.

Οι πλημμύρες ωστόσο πολλαπλασιάστηκαν: τα ακραία υδρολογικά φαινόμενα ευνοήθηκαν όχι μόνο από φυσικούς κλιματικούς παράγοντες, κυρίως τη μετάβαση από τις συνθήκες Λα Νίνια σε ένα επεισόδιο Ελ Νίνιο στα μέσα του 2023, αλλά επίσης από την ανθρώπινης προέλευσης κλιματική αλλαγή, αναφέρει ο ΠΜΟ.

«Η άνοδος της θερμοκρασίας επιτάχυνε τον υδρολογικό κύκλο, ο οποίος έγινε επίσης πιο ακανόνιστος και λιγότερο προβλέψιμος», εξηγεί η Σάουλο.

Οι συνέπειες είναι πολλαπλές: «Μια πιο ζεστή ατμόσφαιρα που μπορεί να περιέχει περισσότερη υγρασία, η άνοδος της θερμοκρασίας του κλίματος αυξάνει τον κίνδυνο ισχυρών βροχοπτώσεων» ενώ «παραλλήλως η επιτάχυνση της εξάτμισης και της ξήρανσης των εδαφών επιδεινώνει τις ξηρασίες».

Κατά συνέπεια, «βρισκόμαστε αντιμέτωποι με όλο και πιο δύσκολες καταστάσεις, όπου το νερό είναι είτε υπερβολικά άφθονο είτε ανεπαρκές».

Αυτή τη στιγμή 3,6 δισεκατομμύρια άνθρωποι έχουν ανεπαρκή πρόσβαση στο νερό τουλάχιστον ένα μήνα το χρόνο και ο αριθμός τους αναμένεται ότι μέχρι το 2050 θα έχει ξεπεράσει τα 5 δισεκατομμύρια, σύμφωνα με τον ΟΗΕ. Η έκθεση δείχνει ότι τα ύδατα περίπου του 50% των ποταμών του πλανήτη ήταν πέρυσι λιγότερα από το κανονικό.

Οι παγετώνες βρίσκονται επίσης στη γραμμή του μετώπου της ανόδου της θερμοκρασίας του κλίματος: σύμφωνα με προκαταρκτικά δεδομένα για την περίοδο από το Σεπτέμβριο 2022 ως τον Αύγουστο 2023, έχασαν πάνω από 600 γιγατόνους νερού, απώλεια που είναι η χειρότερη σε 50 χρόνια παρατηρήσεων.

«Το λιώσιμο των πάγων και των παγετώνων απειλεί τη μακροπρόθεσμη υδροδοτική ασφάλεια εκατομμυρίων ανθρώπων. Εντούτοις δεν λαμβάνουμε τα επείγοντα μέτρα που επιβάλλονται», κρούει τον κώδωνα του κινδύνου η γενική γραμματέας του ΠΜΟ.

Συναγερμός για να προστατευθούν ζωές

Ο οργανισμός ζητάει να κηρυχθεί από νωρίς συναγερμός για όλους ώστε να προστατευθούν οι ζωές και τα μέσα επιβίωσης που συνδέονται με το νερό και καλεί να βελτιωθούν οι γνώσεις και ο διαμοιρασμός των δεδομένων για τις πηγές νερού.

«Δεν μπορούμε να διαχειριστούμε ένα πρόβλημα, αν δεν μετρήσουμε την έκτασή του», υπογραμμίζει η Σάουλο.

Συνέχεια ανάγνωσης

Γενικά θέματα

Γιάννος Χαραλαμπίδης στη Σημερινή: Μήλον της Έριδος η Κύπρος για την ασφάλεια Τουρκίας – Ισραήλ

Τα «Ταϊφούν» περιπολούν για την ασφάλεια του Ισραήλ και αναχαιτίζουν πυραύλους του Ιράν από τον τουρκικό εναέριο χώρο στην περιοχή της Αλεξανδρέττας και στη Συρία, όπου υπάρχουν στόχοι της Χεζμπολάχ

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

ΠΗΓΗ: ΣΗΜΕΡΙΝΗ

Η Μέση Ανατολή είναι στις φλόγες και, μετά την επίθεση των Ιρανών με βαλλιστικούς πυραύλους σε βάρος του Ισραήλ, ξεκίνησε επίθεση των Ισραηλινών στον Βόρειο Λίβανο, ενώ αναμένονται και τα αντίποινα σε βάρος της Τεχεράνης.

Γράφει ο Γιάννος Χαραλαμπίδης

Τα «Ταϊφούν» περιπολούν για την ασφάλεια του Ισραήλ και αναχαιτίζουν πυραύλους του Ιράν από τον τουρκικό εναέριο χώρο στην περιοχή της Αλεξανδρέττας και στη Συρία, όπου υπάρχουν στόχοι της Χεζμπολάχ

Τουρκία και Ακρωτήρι

Η Τουρκία επιχαίρει από την κατατριβή του Ισραήλ και του Ιράν. Μπορεί μεν ο Ερντογάν να χαρακτηρίζει τον Νετανιάχου ως εγκληματία πολέμου, αλλά συνεργάζεται με τους Βρετανούς και δη με τα μαχητικά «Ταϊφούν», που επιχειρούν από τις Βάσεις Ακρωτηρίου και:

1) Περιπολούν από τον κόλπο της Αλεξανδρέττας εντός του τουρκικού εναέριου χώρου, με την άδεια της Άγκυρας, προς τη Συρία, όπου υπάρχουν στόχοι της Χεζμπολάχ, καθώς και προς το Ιράκ. 2) Συμμετέχουν στις αναχαιτίσεις των ιρανικών πυραύλων και drones στις επιθέσεις, που δέχεται το Ισραήλ από το Ιράν και συλλέγουν πληροφορίες. 3) Καμιά αμφιβολία δεν υπάρχει για τη συνεργασία των Βάσεων με τις τουρκικές ένοπλες δυνάμεις όταν ενεργούν τα «Ταϊφούν» είτε για επιτήρηση είτε για να προστατεύσουν με οποιονδήποτε τρόπο το Ισραήλ. Ή για να στραφούν σε βάρος της Χεζμπολάχ.

Τόσο οι Βάσεις Ακρωτηρίου όσο και του Αγίου Νικολάου είναι στρατηγικής σημασίας, διότι από τις μεν πρώτες, εκτός των άλλων, ενεργούν ακόμη τα θρυλικά κατασκοπευτικά U2 ως συμπληρωματικά των δορυφόρων, στις δε δεύτερες υπάρχει το Έχελον ως κέντρο συλλογής και επεξεργασίας πληροφοριών. Εκ των πραγμάτων, η Κύπρος, λόγω Βάσεων, τελεί υπό καθεστώς απειλής. Χωρίς να διαθέτει αξιόπιστη εναέρια αποτροπή, αφού οι ρωσικοί TOR-M1 και BUK μερικώς μπορούν να επιχειρήσουν. Ακόμη και αν στραφούν για ν’ αποκρούσουν την ιρανική απειλή ή αυτήν της Χεσμπολάχ, δεν θα μπορούν να καλύπτουν την όποια τουρκική επί της οποίας είναι προσαρμοσμένα τα συστήματα αυτά. Λόγω του κενού που υπάρχει στην αεράμυνα είχε κλείσει η αγορά του αντιαεροπορικού συστήματος BARAK με πυραύλους 35, 70 και 150 χιλιομέτρων. Η κυπριακή Κυβέρνηση αγόρασε το BARAK με πυραύλους των 70 χιλιομέτρων. Με τον πόλεμο στη Γάζα και στον Λίβανο, η παράδοση του συστήματος δεν είναι βέβαιο εάν θα καθυστερήσει ή όχι. Ούτως ή άλλως, η Κυπριακή Δημοκρατία μετά την άρση του εμπάργκο στο στρατιωτικό υλικό από τις ΗΠΑ θα ήταν δυνατό να ζητήσει ακόμη και «Πάτριοτ» ή άλλα σχετικά οπλικά συστήματα αεράμυνας από ευρωπαϊκά κράτη. Επί του παρόντος, τόσο η αεράμυνα των Βάσεων όσο και της Κύπρου ολόκληρης στηρίζεται στον πολεμικό στόλο των ΗΠΑ και των συμμάχων τους, που βρίσκονται στ’ ανοιχτά της Κύπρου. Ως εκ τούτου, θα ήταν μέγα πλήγμα εάν επέτρεπαν ή στη Χεζμπολάχ ή στο Ιράν να κτυπήσει τις Βρετανικές Βάσεις. Εκ των πραγμάτων, η Κύπρος λόγω Βάσεων καλύπτεται, όπως είχαμε ήδη γράψει από την αρχή της κρίσης, κάτω από την Ατσάλινη Αεράμυνα των ΗΠΑ.

Το μήλον της Έριδος

Η Τουρκία δεν είναι άμεσα εμπλεκόμενη στις συγκρούσεις στη Γάζα και στον Λίβανο, όμως υπάρχει μια πολεμική ρητορική που εγείρει το εξής ερώτημα: Μπορεί ή όχι η Τουρκία να κτυπήσει το Ισραήλ, όπως αρχικά απειλούσε ο Τούρκος Πρόεδρος, ο οποίος, όμως, μετά τις τελευταίες εξελίξεις, εμφανίζεται ως να τελεί υπό την απειλή του «σιωνιστικού επεκτατισμού», όπως ισχυρίζεται;

Σε αυτό το παιχνίδι, η Κύπρος καθίσταται γεωστρατηγικό και γεωπολιτικό μήλον της Έριδος, αφού:

1) Αποτελεί το νότιο τμήμα της νήσου, τη μοναδική έξοδο, που διαθέτει το Ισραήλ, λόγω της έλλειψης στρατηγικού βάθους, που είναι περικυκλωμένο από τους Άραβες και την Τουρκία. Άρα ο άξονας προς τη Σούδα μέσω Κύπρου είναι ζωτικός χώρος όχι μόνο για το Ισραήλ, αλλά και για τις ΗΠΑ και τους ΝΑΤΟϊκούς συμμάχους τους. Απόδειξη τούτου συνιστά η συγκέντρωση του 6ου στόλου ως αποτέλεσμα της κρίσης στη Μέση Ανατολή.

2) Αποτελεί ασπίδα και εμφανίζεται ως το αβύθιστο για την Τουρκία αεροπλανοφόρο, καθώς και αναπόσπαστο τμήμα της «Γαλάζιας Πατρίδας».

3) Αποτελεί ασπίδα για την Τουρκία από επιθέσεις που θα ήταν δυνατό να δεχτεί μέσω Κύπρου, εξ ου και η άρνησή της να δεχθεί την παρουσία ελληνικού στρατού και οι διαμαρτυρίες για την όποια στρατιωτική συνεργασία της Κύπρου με το Ισραήλ. Είναι όμως και για το Ισραήλ ασπίδα.

Γιατί;

Διότι, ουδόλως θα ήθελε το Ισραήλ:

Α) Να πέσει η Κύπρος στον πλήρη έλεγχο της Τουρκίας και δη μέσω μιας ομοσπονδιακής ή συνομοσπονδιακής λύσης, με τον πλήρη γεωπολιτικό έλεγχο του νησιού από την Άγκυρα.

Β) Να εγκατασταθούν στην Κύπρο τουρκικά πυραυλικά συστήματα, που θα στοχεύουν το Ισραήλ.

Τα πλεονεκτήματα του Ισραήλ

Το ερώτημα εάν μπορεί να κτυπήσει και να κάνει πόλεμο η Τουρκία με το Ισραήλ απαντάται ως εξής: Η Άγκυρα έχει τη δυνατότητα: 1) Να διενεργήσει επίθεση με την αεροπορία της ή με τη συσσώρευση στόλου. 2) Να κτυπήσει με πυραύλους και δη «Ταϊφούν» με βεληνεκές της τάξης των 600 χιλιομέτρων, όταν αυτά θα είναι επιχειρησιακά διαθέσιμα (αυτά εισήλθαν ήδη σε γραμμή παραγωγής από τον Μάιο του 2023 ).

Όμως η οποιαδήποτε τουρκική επίθεση: Α) Βρίσκεται σε αντίθεση με τα συμφέροντα των ΗΠΑ, που θέτουν υπό την προστασία τους και τον 6ο Στόλο το Ισραήλ, οπότε δεν θα επιτρέψουν στην Τουρκία μια τέτοια δράση. Β) Οτιδήποτε διενεργηθεί από αέρος, είτε είναι από μαχητικά είτε από πυραυλικά συστήματα, θα ήταν δυνατό να αντιμετωπιστεί επιτυχώς από το Ισραήλ είτε με τους arrow και με το “iron dome” είτε με τα πλοία των συμμαχικών δυνάμεων και δη των ΗΠΑ, καθώς και με την ισραηλινή αεροπορία, η οποία υπερτερεί της τουρκικής.

Πύραυλοι και Τεχνητή Νοημοσύνη

Από την άλλη πλευρά το Ισραήλ υπερέχει στην αεροπορία και στα πυραυλικά συστήματα. Στην αεροπορία, εκτός των F-15 και F-16, διαθέτει και τα F-35, οπότε μπορεί να δράσει αναλόγως και με βάθος πυρός. Συν του ότι: i) Τα ισραηλινά F-35 είναι τα μόνα των οποίων οι υπολογιστές και λοιπά συστήματα δεν βρίσκονται κάτω από τον έλεγχο των ΗΠΑ. ii) Η Τουρκία έχει πρόβλημα με την αεράμυνά της επί του παρόντος. Εξ ου και η αγορά των S-400, χωρίς όμως να παρέχει πλήρη κάλυψη, καθώς και η απόφαση που λήφθηκε στις 6.8.2024 για την κατασκευή του τουρκικού “iron dome”. iii) Το Ισραήλ διαθέτει αριθμό επιθετικών πυραύλων μέσου και μακρούς βεληνεκούς, από τους LORA με βεληνεκές 280 χιλιόμετρα ώς τους Jericho – 3 (Ιεριχώ) με βεληνεκές μεταξύ των 4,800 χλμ και 6,500 χιλιομέτρων. iv) Καμιά αμφιβολία δεν υπάρχει ότι το Ισραήλ υπερέχει στους τομείς του κυβερνοχώρου και της Τεχνητής Νοημοσύνης (πάσης φύσεως drones).

Ζώνες ασφαλείας και περιφερειακές δυνάμεις

Υπό αυτές τις συνθήκες και λαμβανομένου υπόψη ότι οι δυο χώρες δεν έχουν σύνορα, το πλεονέκτημα ανήκει στο Ισραήλ. Και όχι στην Τουρκία, η οποία στηρίζει τόσο τη Χαμάς όσο και τη Χεζμπολάχ, διότι θέλει την κατατριβή του Ισραήλ. Η Άγκυρα βολεύεται από το οπλοστάσιο και δη τους πυραύλους της Χεζμπολάχ, των οποίων το βεληνεκές καλύπτει και την Κύπρο. Εξ ου και οι απειλές του μ. Χασάν Νασράλα, ότι η Κύπρος ήταν εν δυνάμει στόχος λόγω των στρατιωτικών της σχέσεων με το Ισραήλ. Ήταν μια απειλή «made in Turkey», στη λογική του “proxy war”. Η εξουδετέρωση του οπλοστασίου της Χεσμπολάχ από το Ισραήλ είναι προς όφελος της Κύπρου, αλλά όχι προς όφελος του Ιράν και της Τουρκίας, η οποία δεν θέλει την εδραίωση του Ισραήλ στην περιοχή και την εξάλειψη των τρομοκρατικών απειλών. Δεν θα ήθελε να δει ούτε τον τερματισμό της σύγκρουσης μεταξύ Ιράν και Ισραήλ, διότι η κατατριβή των δυο χωρών, που συνιστούν περιφερειακές δυνάμεις, είναι για ευνόητους λόγους προς όφελος της Άγκυρας, η οποία εδραιώνεται και στην περιοχή της Συρίας, χωρίς ταυτοχρόνως να επιθυμεί τη δημιουργία ζώνης ασφαλείας στον Βόρειο Λίβανο. Πώς όμως θα ασκήσει κριτική στο Ισραήλ, όταν κατέχει την Κύπρο και όταν έχει ήδη υπό κατοχή τμήμα της Συρίας στη λογική της ζώνης ασφαλείας;

Οι θαλάσσιες οδοί…

Η Τουρκία ελέγχει την περιοχή από τη Μαρμαρίδα ώς την Αλεξανδρέττα στην πρακτική της τουρκικής λίμνης ως τμήμα της «Γαλάζιας Πατρίδας» με μια σειρά από ναυτικές και αεροπορικές Βάσεις στα παράλιά της (Ντάλαμα, Μερσίνα, Άδανα, κ.λπ) και την Κύπρο ως αβύθιστο αεροπλανοφόρο. Η Καρπασία και η Αμμόχωστος έχουν ιδιαίτερη σημασία για τις θαλάσσιες οδούς και δη εκείνες προς την Αλεξανδρέττα, που προτού καταλήξουν εκεί αποκλίνουν προς Ισραήλ, Λίβανο και Συρία. Η Τουρκία θα ήθελε να έχει πρόσβαση στη θάλασσα και μέσω Συρίας, ενώ, ταυτοχρόνως, ουδόλως θα επιθυμούσε τη ζώνη ασφαλείας του Ισραήλ, διότι διευρύνει τον έλεγχο παράλιων περιοχών και ενισχύει τον έλεγχο της θαλάσσιας οδού προς την Αλεξανδρέττα. Μέσα σε αυτό το σκηνικό, ο Ερντογάν εμφανίζεται ως να είναι απειλούμενος από το Ισραήλ, λόγω της εισόδου του στον Λίβανο. Η Τουρκία επιδιώκει τον έλεγχο των θαλασσίων οδών από και προς το Σουέζ και δεν είναι καθόλου τυχαίο ότι επεκτείνει τη λεγόμενη ΑΟΖ του ψευδοκράτους προς τις νότιες θάλασσες, καθώς και προς τη γραμμή Κρήτη, Κάρπαθος και Ρόδος, όπου βρίσκονται οι πύλες του Αιγαίου.

 

χαρτης 1 .jpg

 

Ο χάρτης δείχνει τα θαλάσσια δρομολόγια από το Σουέζ προς διάφορες κατευθύνσεις στην Ανατολική Μεσόγειο είτε προς Κύπρο είτε προς Αιγαίο είτε προς άλλες χώρες της περιοχής και δη προς την Αλεξανδρέττα. Η Τουρκία στοχεύει στον πλήρη έλεγχο των οδών αυτών. Θεωρεί την Κύπρο δεδομένη και σημαντικό τον έλεγχο των πυλών του Αιγαίου, όπως και της Κύπρου καθώς και της Καρπασίας. Πολύ, δε, θα ήθελε η Τουρκία να βγει μέσω Συρίας στη θάλασσα. Καθόλου δεν επιθυμούσε τη δημιουργία κουρδικής περιοχής με πρόσβαση στη θάλασσα. Στην παρούσα φάση η Άγκυρα δεν θα ήθελε να δει την ενίσχυση του Ισραήλ στην περιοχή και δη μέσω της αύξησης ενός παράλιου τμήματος του Λιβάνου, που θα εμπίπτει σε αυτό που ονομάζει ζώνη ασφαλείας με βάθος ώς 50 χιλιόμετρα.

 

Maritime Map 03 ΟΚΤ 2024.jpg

 

Ο χάρτης αποτυπώνει τη νέα διάταξη των ναυτικών αμερικανικών δυνάμεων και των λοιπών συμμαχικών στην περιοχή του Περσικού Κόλπου, στα στενά του Ορμούζ, στην Ερυθρά θάλασσα και στην Ανατολική Μεσόγειο. Εκ των πραγμάτων, οι Βρετανικές Βάσεις είναι εν δυνάμει στόχος για το Ιράν και τη Χεζμπολάχ. Και, λόγω των κενών της κυπριακής αεράμυνας, ο στόλος των ΗΠΑ είναι αυτός που προσφέρει ατσάλινο θόλο για την αναχαίτιση ενδεχόμενης επίθεσης είτε με πυραύλους είτε με drones.

 

XARTHS 1.jpg

 

Ο χάρτης αυτός αποτυπώνει τη ζώνη ασφαλείας που επιδιώκει να δημιουργήσει στον Λίβανο για να περιορίσει την απειλή της Χεζμπολάχ. Πρόκειται για τα όρια που τελούν κάτω από τον έλεγχο της UNIFIL, η οποία, όμως, αδυνατεί να βάλει χαλινάρι στη Χεζμπολάχ. Οι εντολές της UNIFIL από το Συμβούλιο Ασφαλείας έχουν, μεταξύ άλλων, ως στόχο να βοηθήσουν: α) στην κατάπαυση του πυρός, στην επιστροφή των Λιβανέζων στα σπίτια τους που είχαν αναγκαστεί να φύγουν λόγω εχθροπραξιών και β) τον νόμιμο στρατό του Λιβάνου να ανακτήσει τον έλεγχο της κατάστασης μετά την αποχώρηση των Ισραηλινών και όχι να επιτρέπει την κυριαρχία της Χεζμπολάχ.

 

FLIGHT RADAR.jpg

 

Οι δυο φωτογραφίες, ημερομηνίας 2/10/2024 από το flightradar24, απεικονίζουν πώς ο Ερντογάν, ενώ από τη μια πυροβολεί φραστικά το Ισραήλ, στην πράξη κάνει πλάτες στις Βρετανικές Βάσεις, που βρίσκονται στην Κύπρο, των οποίων τα αεροσκάφη (Eurofighter Typhoon) αναλαμβάνουν την ασφάλεια της περιοχής, επιχειρώντας από τον τουρκικό εναέριο χώρο για την αναχαίτιση ιρανικών πυραύλων. Μάλιστα, η δεύτερη δείχνει πώς βρετανικό αεροσκάφος ανεφοδιασμού (KC2 Voyager) βρίσκεται εντός του τουρκικού εναέριου χώρου. Για ποιο λόγο άραγε;

 

*Δρ των Διεθνών Σχέσεων

ΠΗΓΗ: Σημερινή

Συνέχεια ανάγνωσης

Γενικά θέματα

Reuters: Το Ιράν προσλαμβάνει τρομοκράτες για χτυπήμα σε Ευρώπη και ΗΠΑ! Η αποτροπή χτυπήματος στην Ελλάδα

Την υπόθεση της απόπειρας τρομοκρατικού χτυπήματος στην Αθήνα τον Μάρτιο του 2023 επαναφέρει με νέο δημοσίευμά του το Reuters.

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Στα τέλη του περσινού Μαρτίου ύστερα από συνεργασία της ΕΥΠ με τη Μοσάντ είχαν συλληφθεί δύο Πακιστανοί, που φέρεται να σχεδίαζαν τρομοκρατική επίθεση σε εβραϊκό εστιατόριο- συναγωγή στο κέντρο της Αθήνας.

Την υπόθεση της απόπειρας τρομοκρατικού χτυπήματος στην Αθήνα τον Μάρτιο του 2023 επαναφέρει με νέο δημοσίευμά του το Reuters. Το ειδησεογραφικό πρακτορείο σε ένα αναλυτικό ρεπορτάζ περιγράφει το πώς το Ιράν προσλαμβάνει τρομοκράτες για πλήγματα σε Ευρώπη και ΗΠΑ.

Στα τέλη του περσινού Μαρτίου ύστερα από συνεργασία της ΕΥΠ με τη Μοσάντ είχαν συλληφθεί δύο Πακιστανοί, που φέρεται να σχεδίαζαν τρομοκρατική επίθεση σε εβραϊκό εστιατόριο- συναγωγή στο κέντρο της Αθήνας.

Υπήρχε μάλιστα η πληροφορία ότι οι δύο άνδρες θα πληρώνονταν με 16.000 ευρώ για κάθε νεκρό, γι’ αυτό και σχεδίαζαν μαζικό χτύπημα.

«Καθώς η σύγκρουση Ιράν-Ισραήλ εντείνεται, η Τεχεράνη ταράζει τη Δύση με ένα κύμα απόπειρων χτυπημάτων και απαγωγών εναντίον στόχων στην Ευρώπη και τις Ηνωμένες Πολιτείες», αναφέρει το Reuters.

Η Ουάσιγκτον και οι σύμμαχοί της έχουν αναφέρει μια απότομη αύξηση τέτοιων συνωμοσιών που συνδέονται με την Ισλαμική Δημοκρατία. Από το 2020, υπήρξαν τουλάχιστον 33 απόπειρες δολοφονίας ή απαγωγής στη Δύση, στις οποίες οι τοπικές ή ισραηλινές αρχές ισχυρίζονται ότι συνδέεται με το Ιράν, διαπίστωσε το Reuters εξετάζοντας δικαστικά έγγραφα και επίσημες ανακοινώσεις.

Μεταξύ των πρόσφατων φερόμενων στόχων: ένα κτίριο που στεγάζει ένα εβραϊκό κέντρο και ένα εστιατόριο kosher στο κέντρο της Αθήνας. Από το κρησφύγετό του στο Ιράν, ένας Πακιστανός ονόματι Σαγιέντ Φαχάρ Αμπάς στρατολόγησε έναν παλιό γνώριμο που ζούσε στην Ελλάδα και τον οδήγησε να επιτεθεί στον χώρο, ισχυρίζονται οι ερευνητές σε έγγραφα που υποβλήθηκαν στις δικαστικές αρχές της υπόθεσης και τα οποία περιήλθαν στην κατοχή του Reuters. Ο Αμπάς είπε στην επαφή του ότι εργαζόταν για μια ομάδα που θα πλήρωνε περίπου 15.000 ευρώ ανά φόνο.

Σε μια ανταλλαγή WhatsApp τον Ιανουάριο του 2023 που περιγράφεται λεπτομερώς στα έγγραφα, οι δύο άνδρες συζήτησαν εάν θα χρησιμοποιήσουν εκρηκτικά ή εμπρησμό στην επίθεση. Ο Αμπάς τόνισε την ανάγκη παροχής αποδείξεων για απώλειες μετά το πλήγμα. «Υπάρχουν μυστικές υπηρεσίες», είπε, χωρίς να κατονομάσει. «Κάντε τη δουλειά με τρόπο που δεν αφήνει κανένα περιθώριο».

Τα έγγραφα που δεν είχαν αναφερθεί προηγουμένως περιλαμβάνουν εκατοντάδες σελίδες αποδεικτικών στοιχείων που συγκεντρώθηκαν κατά τη διάρκεια της προανακριτικής έρευνας στην Ελλάδα, συμπεριλαμβανομένων καταθέσεων μαρτύρων, αστυνομικών καταθέσεων και λεπτομερειών μηνυμάτων WhatsApp.

Οι ελληνικές αρχές συνέλαβαν τον Σιέντ Ιρτάζα Χάιντερ και έναν άλλο Πακιστανό πέρυσι, λέγοντας ότι η αστυνομία βοήθησε στην εξάρθρωση ενός τρομοκρατικού δικτύου που κατευθυνόταν από το εξωτερικό και είχε σκοπό να προκαλέσει «ανθρώπινη απώλεια». Οι δύο άνδρες αντιμετωπίζουν κατηγορίες για τρομοκρατία. Αρνούνται τις κατηγορίες.

Ο Χάιντερ, ο οποίος αφέθηκε ελεύθερος από την προφυλάκιση αυτή την άνοιξη με περιορισμούς, λέει ότι είναι αθώος. Σε συνέντευξή του, ο 28χρονος είπε στο Reuters ότι έστειλε στον Αμπάς εικόνες του κτιρίου αλλά εμπόδισε σκόπιμα να πραγματοποιήσει οποιαδήποτε επίθεση, ελπίζοντας να πληρωθεί χωρίς να βλάψει κανέναν.

Συνέχεια ανάγνωσης

Ινφογνώμων

Infognomon Logo

Περιηγηθείτε στα κορυφαία βιβλία του βιβλιοπωλείου μας

Προβολή όλων

Δημοφιλή