Ακολουθήστε μας

Αναλύσεις

Περί γενοκτονίας, εθνοκάθαρσης και εθνικής οργής – Η περίπτωση υπουργοποίησης ενός αρνητή, το Ν. Φίλη

Δημοσιεύτηκε στις

Σταύρος Καλεντερίδης

Το άρθρο δημοσιεύθηκε πρώτη φορά το 2015 για να καταδικάσει το διορισμό πολιτικού – αρνητή σε θέση υπουργού της Ελλάδας. Σήμερα δυστυχώς, οι αρνητές και οι προδοσίες τους έχουν πολλαπλασιαστεί, και ο Ελληνισμός οφείλει να είναι σε επαγρύπνηση.
Εθνική οργή.
Αυτό προκαλεί η τοποθέτηση Φίλη στην ηγεσία του υπουργείου παιδείας (!). Το κακόγουστο και απίστευτο αστείο έγινε τελικά πραγματικότητα. Ο διορισμός του νέου υπουργού προκαλεί εθνική οργή και καταδικάζεται από κάθε ελεύθερα σκεπτόμενο πολίτη. Το ζήτημα το οποίο υπονομεύουν οι απόψεις του είναι εθνικόιστορικό αλλά και ιερό.
Εθνικό γιατί διακυβεύονται εθνικά συμφέροντα τα οποία ο υπουργός υπονομεύει με τη στάση του. Ιστορικό γιατί ο καθένας έχει δικαίωμα στην άποψη του αλλά δεν έχει δικαίωμα και στην προσωπική του αλήθεια. Ιερό, διότι θίγει την ιερή μνήμη των προγόνων μας.
Δεν θα αναφερθώ στο γεγονός πως ο υπουργός εκφέρει απόψεις δίχως ο ίδιος να έχει σχετικές γνώσεις ιστορίας. Δεν ξέρω αν είναι χειρότερο να είσαι ο πρώτος υπουργός παιδείας χωρίς πτυχίο (ύβρις προς τους νέους που καλούνται να πασχίσουν για τη μόρφωση τους), το γεγονός ότι η «κινηματική δράση» σου περιορίζεται στα τοιχώματα του κομματικού σωλήνα, ή το ότι το δημοσιογραφικό σου λειτούργημα κατέληξε σε μία κομματική εφημερίδα, προφανώς ελεγχόμενη και υποταγμένη στις απόψεις του κόμματος. 

Βέβαια, εάν η χώρα είχε ανεξάρτητη και όχι κηδεμονευόμενη δικαστική εξουσία, και αν οι υπουργοί δεν ήταν υπεράνω νόμου με αδιανόητες και αντιδημοκρατικές ασυλίες που τους παρέχει το ίδιο το Σύνταγμα, ο εν λόγω υπουργός θα βρισκόταν αντιμέτωπος με τις δεινές κυρώσεις του αντιρατσιστικού νόμου (Ν. 4285/2014), όπου προβλέπεται ποινή φυλάκισης έως τριών ετών για αρνητές της γενοκτονίας. Ψιλά γράμματα.
Ωστόσο, δεν θα επεκταθώ περαιτέρω διότι μια ad hominem επίθεση θα ήταν πολύ λίγη για το αμάρτημα που διαπράττεται. Η ιστορία απαιτεί περισσότερα.
Επίσης δεν θα επεκταθώ στις ιδεολογικές καταβολές του πολιτικού φορέα του εν λόγω υπουργού.  Με απόψεις για παράδειγμα σαν αυτή του Νάσου Θεοδωρίδη (πρώην εκπρόσωπος του ΣΥΡΙΖΑ στην Επιτροπή Δικαιωμάτων της Βουλής) πως οι Πόντιοι δεν είναι Έλληνες (!) το οποίο και αναλύει στο άρθρο του «Ο μύθος της “γνήσιας ελληνικότητας” των Ποντίων»το οποίο δημοσιεύτηκε στην “TrakyaninSesi” στις 3/3/2011, και βουλευτών του κόμματος περί «τουρκικής» (και όχι μουσουλμανικής) μειονότητας στη Θράκη, κανείς δεν θα έπρεπε να εκπλήσσεται για το πού τάσσονται τα κομματικά στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ και ποιους εκπροσωπούν. Θεωρώ πλέον αδιανόητη την εκλογική υποστήριξη του εν λόγω κόμματος από τους απογόνους των θυμάτων της Γενοκτονίας. Η ιστορία όμως απαιτεί περισσότερα.
Έζησα τέσσερα χρόνια στην Αμερική. Παρατηρώντας τις πολιτικές εξελίξεις στην κοινότητα της Βοστόνης όπου και διέμενα, έγινα μάρτυρας των συλλογικών προσπαθειών των Αρμενίων για αναγνώριση της φρικτής Γενοκτονίας που διαπράχθηκε εναντίον τους. Παρατηρούσα τις κοινές και συντονισμένες τους δράσεις οι οποίες υποστηρίζονταν πλήρως από την κυβέρνηση τους στην Αρμενία. Αντίστοιχες προσπάθειες κατέβαλλαν και οι δικοί μας σύλλογοι, οι οποίοι αν και ήταν ξεχασμένοι από την Ελληνική πολιτεία ωστόσο τα κατάφερναν και επέφεραν αποτελέσματα και αναγνώριση της Γενοκτονίας μας σε διάφορες πολιτείες των Η.Π.Α. Πόσο δύσκολο φαντάζει το έργο τους τώρα με έναν τέτοιο Έλληνα υπουργό και με τέτοιες απόψεις να τους υπονομεύει.. Πόσο αδιανόητο θα ήταν κάτι τέτοιο για τους Αρμένιους οι οποίοι δουλεύοντας ως έθνος που υπερασπίζεται τα δικαιώματα και την ιστορία του κατάφεραν να γονατίσουν τους Τούρκους και να τους αναγκάσουν να σταματήσουν τα ψέματα και την άρνηση. Όλο αυτό φαντάζει αδιανόητο.
Στην κομματική του φυλλάδα λοιπόν, στο προκλητικό και ιδιαίτερα προσβλητικό του άρθρο ο υπουργός χαρακτηρίζει τη Γενοκτονία των Ελλήνων του Πόντου και της Μ. Ασίας ως μια ψηφοθηρική και – εθνικιστική σκοπιμότητα. Οι ανθελληνικές καταβολές του γίνονται έτσι αμέσως προφανείς. Στη συνέχεια αναφέρει πως«τα περί Γενοκτονίας ήταν μια απόφαση εσωτερικής πολιτικής σκοπιμότητας και όχι διεθνούς σημασίας. Γι’ αυτό και το ελληνικό κράτος ποτέ δεν προέβαλε στα διεθνή φόρα θέμα αναγνώρισης αυτής της “Γενοκτονίας”». Με αυτό τον τρόπο προσπαθεί ο υπουργός να δικαιολογήσει τον ανθελληνισμό, την ανικανότητα και το «μηδίζειν» των προηγούμενων κυβερνήσεων αλλά και να μας ρίξει στάχτη στα μάτια για την απραξία και τη θρασυδειλία του δικού του κόμματος. Έπειτα αναφέρει κάτι αστείο για «μνημονιακή υποτέλεια» των αντιπάλων του, για να καταλήξει σε ιλαροτραγικούς επιστημονικούς διαχωρισμούς πολιτικοκοινωνικών θεμάτων με τα οποία δεν έχει καμία σχέση (γιατί δυστυχώς οι καταλήψεις κυλικείων και οι εσωκομματικές διαδικασίες δεν οδηγούν σε γνώση της πολιτικής επιστήμης ή σε ευαισθησία για τα ανθρώπινα δικαιώματα..!).
Ξεκαθαρίζοντας λοιπόν την εικόνα:
Η Σύμβαση  του Ο.Η.Ε. για την πρόληψη και καταστολή του εγκλήματος της γενοκτονίας στο άρθρο 2 αναφέρει:“Ως γενοκτονία ορίζεται οποιαδήποτε από τις κατωτέρω πράξεις, ενεργουμένες με την πρόθεση ολικής ή μερικής καταστροφής ομάδας, εθνικής, εθνολογικής, φυλετικής ή θρησκευτικής:
  • Δολοφονίες μελών της ομάδας.
  • Πρόκληση σοβαρής σωματικής ή διανοητικής βλάβης σε μέλη της ομάδας.
  • Εκ προθέσεως υποβολή της ομάδας σε συνθήκες διαβίωσης ικανές να επιφέρουν την πλήρη ή μερική σωματική καταστροφής της.
  • Επιβολή μέτρων για την παρεμπόδιση των γεννήσεων στους κόλπους της ομάδας.
  • Αναγκαστική μεταφορά παιδιών της ομάδας σε κάποια άλλη ομάδα.”
Ας εξηγήσει λοιπόν ο νέος υπουργός παιδείας ποια ακριβώς από τα παραπάνω εγκλήματα πολέμου και εγκλήματα κατά της ανθρωπότητας αρνείται στους Έλληνες του Πόντου και της Μ. Ασίας; Ποιες σωματικές και ψυχικές βλάβες δεν υπομείνανε οι περήφανοι Έλληνες της Ανατολής από τις τρομοκρατικές επιθέσεις των ναζιστών Νεότουρκων τους οποίους τώρα υπερασπίζεται προδοτικά ο υπουργός της αυτοαποκαλούμενης αριστεράς; Ποιες δολοφονίες, μαζικές εκτελέσεις και εγκλήματα μίσους και μένους δεν «μετράνε» στο δικό του βιβλίο; Ποιοι γενιτσαρισμοί, ποια τάγματα εργασίας και λοιπά σύγχρονα βασανιστήρια δεν είναι για αυτόν αρκετά και δεν πληρούν τις δικές του προϋποθέσεις; Ντροπή.
Προς γνώσιν του λοιπόν, “ως εθνοκάθαρση ορίζεται η σκόπιμη πολιτική, σχεδιασμένη από μία εθνική ή θρησκευτική ομάδα με πρόθεση να απομακρυνθεί με βίαια ή τρομοκρατικά μέσα ο άμαχος πληθυσμός μιας άλλης εθνικής ή θρησκευτικής ομάδας από συγκεκριμένες γεωγραφικές περιοχές”.
Σε πολλές περιπτώσεις μάλιστα η εθνοκάθαρση δεν είναι τυπικά παράνομη διαδικασία δεδομένων των νόμων της εκάστοτε χώρας, ενώ η γενοκτονία είναι σε κάθε περίπτωση. Για παράδειγμα η κρατική απομάκρυνση παράνομων μεταναστών από μια περιοχή μπορεί να μην είναι παράνομη σε μια χώρα (αν και προφανώς είναι παράνομη η βίαιη εφαρμογή της), αλλά η κρατική προσπάθεια εξόντωσης των εν λόγω μεταναστών, δηλαδή η γενοκτονία, είναι κατάφορα παράνομη και απεχθής. Ο υπουργός θέλει να πιστέψουμε πως αυτό που συνέβη στους προγόνους μας ήταν μια μετακίνηση και μεταφορά τους σε γειτονικές περιοχές και χώρες.
Αναλύοντας εις βάθος, ιστορικά έχουν χρησιμοποιηθεί διάφοροι τρόποι εθνοκάθαρσης: σχετικά νομοθετήματα, εθελοντικές μετακινήσεις, βίαιες μετακινήσεις, τρομοκρατία μέσω απειλών, τρομοκρατία μέσω βίας και τέλος γενοκτονία – η απόλυτη μορφή μόνιμης απομάκρυνσης άμαχου πληθυσμού καθώς επιφέρει τον ολοκληρωτικό αφανισμό του. Εδώ λοιπόν φαίνεται και η διαφορά των δύο όρων την οποία αδυνατεί να συλλάβει ο υπουργός. Η γενοκτονία ήταν το έγκλημα και απότοκος αυτής ήταν μεταξύ άλλων και η βίαιη, μόνιμη και οριστική απομάκρυνση των προγόνων μας από τις πατρογονικές τους εστίες.
Με μία φράση, ο τελικός σκοπός της εθνοκάθαρσης είναι ο εκτοπισμός μιας συγκεκριμένης ομάδας από μια περιοχή συνήθως με βίαια μέσα, ενώ ο τελικός σκοπός της γενοκτονίας είναι η ολοκληρωτική καταστροφή μιας συγκεκριμένης ομάδας.
Προκαλώ τους απανταχού ανθέλληνες να επιχειρηματολογήσουν αν μπορούν και να ισχυριστούν πως σκοπός των Νεότουρκων ΔΕΝ ήταν η ολοκληρωτική καταστροφή και ο αφανισμός των προγόνων μας. Αν μπορεί κάποιος να το κάνει δίχως ντροπή ας το κάνει. Και ας το κάνει επώνυμα.
Καθώς πρεσβεύω για χρόνια τώρα την εν γένει πολιτειακή αλλαγή στη χώρα μας (νέο Σύνταγμα και Πολίτευμα Δημοκρατίας), πολλοί συμπολίτες μας μου λένε πως το πρόβλημα είναι η παιδεία. Η απάντηση που τους δίνω είναι πως αν αποδεχτούμε κάτι τέτοιο τότε σίγουρα έχουμε χάσει. Και ο λόγος είναι απλός. Αν το όλο μας πρόβλημα είναι θέμα παιδείας και η παιδεία ελέγχεται από έναν υπουργό ο οποίος διορίζεται από κομματικά αφεντικά, τότε δεν έχουμε πραγματικά καμία ελπίδα. Πόσο μάλλον όταν η παιδεία ελέγχεται από μισέλληνες. Η λύση, τους λέω, είναι εμείς οι πολίτες να επιφέρουμε με κοινωνική και πολιτική πίεση μια πολιτειακή αλλαγή που θα μας οδηγήσει σε ελεύθερο πολίτευμα Δημοκρατίας. Τότε και η παιδεία θα περάσει στον έλεγχο των πολιτών και οι πολιτικοί επιπέδου Φίλη θα οδηγηθούν στην πολιτική λήθη.
Δυστυχώς οι απάτριδες πολιτικοί είναι πολλοί. Εξίσου πολλοί είναι και οι αρνητές μας. Αυτοί που μας αρνούνται τη δικαίωση αλλά και την επιτυχία. Αυτοί που μας επιβουλεύονται, έχουν καταβολές ολιγαρχικές, αήθεις και βασισμένες σε ιδεολογίες που σκοπό έχουν να εξαφανίσουν την ιστορία μας. Δεν σέβονται ή δεν έχουν καν ακούσει τις ιστορίες των προγόνων μας. Αυτές που μέσα από τον πόνο, τον λυγμό και την αδικία ακούγονται πιο δυνατά από οποιονδήποτε αξιωματούχο, πρόεδρα και καρεκλοκένταυρο προσπαθεί δια της θέσης του να βιάσει την αλήθεια. Δεν αναγνωρίζουν τη ζωντανή μνήμη που κυλά στις φλέβες μας, και στις καρδιές μας. Δεν καταλαβαίνουν το βάρος που σχηματίζεται στο μέτωπο μας όταν θυμόμαστε και αναπολούμε. Όταν ακούμε και δακρύζουμε. Όταν κοιτιόμαστε μεταξύ μας και αναγνωρίζουμε τι μας ενώνει και συνειδητοποιούμε τη δύναμη μας. Δεν μπορούν να φανταστούν τι κρύβουμε στο στήθος μας και τι μπορεί να σηκώσει η ψυχή μας.
Η πολιτική τους επιβίωση βασίζεται στις εσωτερικές μας διαμάχες. Αν καταφέρουμε να συνεργαστούμε τότε αυτοί θα πάψουν να υπάρχουν. Ας οργανωθεί επιτέλους ο λαός μας και ας συνάψουμε πέρα από προσωπικές και πολιτικές σχέσεις. Σχέσεις που θα μας δώσουν δύναμη. 
Για την ιστορία μας, για το τώρα μας, και για το μέλλον της Ελλάδας.

Ο Σάββας Καλεντερίδης γεννήθηκε στη Βέργη Σερρών το 1960. Το 1977 εισήλθε στη Στρατιωτική Σχολή Ευελπίδων, από την οποία αποφοίτησε το 1981, ως ανθυπίλαρχος. Υπηρέτησε σε διάφορες μονάδες των τεθωρακισμένων και των καταδρομών και σε κρίσιμες θέσεις στο εξωτερικό. Το Μάρτιο του 2000, ενώ φοιτούσε στην Ανωτάτη Σχολή Πολέμου, παραιτήθηκε από τις τάξεις του Ελληνικού Στρατού, με το βαθμό του αντισυνταγματάρχη. Από το φθινόπωρο του 2000 ίδρυσε και διευθύνει τον εκδοτικό οίκο Ινφο-Γνώμων. Με το ψευδώνυμο Κώστας Νικοπολίδης μετέφρασε από τα τουρκικά και επιμελήθηκε την έκδοση του βιβλίου "Κράτος συμμορία", Εκδόσεις Τουρίκη, ενώ μετέφρασε από τα τουρκικά και την "Έκθεση Σουσουρλούκ", που συμπεριλήφθηκε στο ομώνυμο βιβλίο των Εκδόσεων Α.Α. Λιβάνη. Σε συνεργασία με το ίδρυμα "Φίλοι Λαογραφικού Μουσείου Μέλπως Μερλιέ" συμμετείχε και προλόγισε την έκδοση του διπλού CD "Τραγούδια του Πόντου, Ηχογραφήσεις του 1930" και του CD "Τραγούδια από τις παράλιες πόλεις του Πόντου και της Μικράς Ασίας". Επιμελήθηκε επίσης της έκδοσης του δίτομου έργου "Ανάλυση της τουρκικής εξωτερικής πολιτικής, Μύθος και πραγματικότητα", του βιβλίου "Οι μειονότητες στην Τουρκία" και των ιστορικών ταξιδιωτικών οδηγών "Κάτω Ιταλία - Μεγάλη Ελλάδα", "Σικελία", "Ρόδος - Σύμη - Καστελόριζο - Καρία - Λυκία", "Χίος - Σμύρνη", "Βουλγαρία - Ανατολική Ρωμυλία", "Καππαδοκία - Κεντρική Ανατολία" και "Κωνσταντινούπολη - Μαρμαράς". Έγραψε τους ιστορικούς ταξιδιωτικούς οδηγούς "Κοζάνη, στην αγκαλιά των βουνών", "Ιωνία, Σάμος - Έφεσος - Μίλητος - Πριήνη", "Δυτικός Πόντος, Βιθυνία - Παφλαγονία" και "Ανατολικός Πόντος, Κοτύωρα - Κερασούντα - Τραπεζούντα - Αργυρούπολη - Καρς". Αναλύσεις και άρθρα του Σάββα Καλεντερίδη, με κύριο θέμα την Τουρκία και άλλα περιφερειακά ζητήματα, έχουν δημοσιευθεί στις εφημερίδες "Κυριακάτικη Ελευθεροτυπία" και "Παρόν" και στα περιοδικά "Άμυνα και διπλωματία", "Απόρρητο Δελτίο" και "Διπλωματία".

Αναλύσεις

Η ηρεμία πριν την καταιγίδα στην Τουρκία!

Ο εμφύλιος πόλεμος στην Τουρκία μπορεί να είναι πιο κοντά από ό,τι συνειδητοποιούν η Ουάσινγκτον ή η Άγκυρα.

Δημοσιεύτηκε

στις

Έχει περάσει πάνω από ένας μήνας από τότε που ο Αμπντουλάχ Οτσαλάν, ο φυλακισμένος ηγέτης της κουρδικής εξέγερσης στην Τουρκία, κάλεσε το Εργατικό Κόμμα του Κουρδιστάν (PKK) να διαλυθεί, περισσότερα από 40 χρόνια μετά την έναρξη του αγώνα του.

Γράφει ο Μάικλ Ρούμπιν, Washington Examiner

«Η τρομοκρατική ομάδα που καταθέτει τα όπλα είναι μια νίκη για τον πολιτισμό», δήλωσε ο αναπληρωτής εκπρόσωπος του Στέιτ Ντιπάρτμεντ, Τόμι Πίγκοτ. «Οι Ηνωμένες Πολιτείες ελπίζουν ότι αυτή η ανακοίνωση θα οδηγήσει σε αυξημένη σταθερότητα στην περιοχή».

Η Τουρκία ισχυρίζεται ότι περισσότεροι από 40.000 άνθρωποι πέθαναν στις συγκρούσεις, αν και, όπως και τα στοιχεία θυμάτων που παρέχει το «Υπουργείο Υγείας της Χαμάς», οι αριθμοί της Τουρκίας είναι κατασκευασμένοι, παρόλο που δυτικοί αξιωματούχοι όπως ο Πίγκοτ τους επαναλαμβάνουν χωρίς κριτική.

Η ενεργή εξέγερση είχε ουσιαστικά τελειώσει το 1997, όταν η κυβέρνηση Κλίντον χαρακτήρισε το PKK τρομοκρατική οργάνωση. Παρόλο που το PKK δεν είχε σκοτώσει ποτέ Αμερικανό πολίτη και η εξέγερσή του είχε σε μεγάλο βαθμό τελειώσει, η Τουρκία απαίτησε τη χαρακτηρισμένη ως τρομοκρατική, ως τελευταίας στιγμής προϋπόθεση στο πλαίσιο μιας μεγάλης αγοράς όπλων που ο Πρόεδρος Μπιλ Κλίντον ήθελε να ολοκληρώσει.

Αυτός ο ψευδής χαρακτηρισμός έχει υπονομεύσει την ειρήνη και αποκάλυψε την υποκρισία των ΗΠΑ. Διαδοχικές αμερικανικές κυβερνήσεις επέκριναν το PKK και ταυτόχρονα εξυμνούσαν τη δημοκρατία, αλλά ποτέ δεν σκέφτηκαν ότι το PKK δημιούργησε τη μόνη όαση προοδευτισμού σε μια περιοχή που κυριαρχείται από δικτατορίες και ισλαμιστές. Χαρακτηρίζοντας εσφαλμένα το PKK ως τρομοκράτες, οι ΗΠΑ υπονόμευσαν τον φιλελευθερισμό. Για παράδειγμα, ενώ η Τουρκία παθητικά, αν όχι ενεργά, υποστήριζε το Ισλαμικό Κράτος, το Υπουργείο Άμυνας στράφηκε στους Σύριους Κούρδους, πολλοί από τους οποίους συνδέονταν με το PKK. Αν κάποιος στην αμερικανική κυβέρνηση είχε πάρει στα σοβαρά τον χαρακτηρισμό του PKK ως τρομοκρατικής οργάνωσης και αρνιόταν να συνεργαστεί μαζί τους, το Ισλαμικό Κράτος θα υπήρχε ακόμα και πιθανότατα θα κυβερνούσε τη Βαγδάτη και τη Δαμασκό.

Η υποκρισία του χαρακτηρισμού των ΗΠΑ ως τρομοκρατικής οργάνωσης φαίνεται περαιτέρω από το γεγονός ότι η κυβέρνηση Ομπάμα αφαίρεσε από τη λίστα την οργάνωση Μουτζαχεντίν αλ Χαλκ, η οποία είχε στοχοποιήσει και σκοτώσει Αμερικανούς. Το PKK παρέμεινε στη λίστα. Βέβαια, οι Μουτζαχεντίν πληρώνουν υψηλά honoraria σε απόστρατους Αμερικανούς πολιτικούς για υποστήριξη, ενώ το PKK δεν πληρώνει κανέναν.

Η δαιμονοποίηση του PKK από τις ΗΠΑ, σε συνδυασμό με την πεποίθηση της τουρκικής κυβέρνησης ότι η διάλυση του PKK σημαίνει ότι η καταστολή αποδίδει, μπορεί να οδηγήσει την Τουρκία σε καταστροφή. Η έλλειψη προσοχής του Στέιτ Ντιπάρτμεντ έχει επίσης κόστος.

Τον τελευταίο μήνα, μίλησα με Κούρδους ακτιβιστές και άτομα που συνδέονται με το PKK. Αναγνώρισαν τις δυσκολίες που αντιμετώπισαν με τους τουρκικούς βομβαρδισμούς και τη μειωμένη υποστήριξη των ΗΠΑ. Το PKK είδε τα σημάδια στον τοίχο λόγω της προθυμίας της κυβέρνησης Τραμπ να εγκαταλείψει τους Σύριους Κούρδους για χάρη επιχειρηματικών συμφωνιών, υποσχέσεων για τουρκική μεσολάβηση και την ψευδαίσθηση της μετριοπάθειας της νέας συριακής κυβέρνησης. Προσπαθώντας να δώσουν μια θετική χροιά στα γεγονότα, πολλοί Κούρδοι ηγέτες είπαν επίσης ότι ο αγώνας τους πέτυχε ό,τι μπορούσε, οπότε τώρα είναι η ώρα για πολιτική και διπλωματία.

Το πρόβλημα που αντιμετωπίζουν, ωστόσο, είναι ότι ούτε ο Πρόεδρος Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν ούτε ο Πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ φαίνονται να ενδιαφέρονται για αυτά. Μετά από μια τέτοια προσφορά ειρήνης, το PKK λέει ότι περιμένει από την Τουρκία να κάνει ένα ισότιμο βήμα για την ειρήνη, που θα υπερβαίνει τη γενική αμνηστία για τα μέλη του και την ασφαλή μετακίνηση των ηγετών του στην Ευρώπη. Πολλοί προτείνουν, για παράδειγμα, ότι η Τουρκία θα πρέπει να απελευθερώσει τον Οτσαλάν, όπως έκανε η Νότια Αφρική του απαρτχάιντ με τον Νέλσον Μαντέλα.

Ο Ερντογάν συνήθως συνδέει τις κουρδικές πρωτοβουλίες με απαιτήσεις να υποστηρίξουν το πολιτικό του κόμμα. Όταν δεν το κάνουν, στρέφεται εναντίον τους με εκδίκηση. Αυτός είναι ο λόγος που τόσοι εκλεγμένοι Κούρδοι πολιτικοί παραμένουν στη φυλακή. Οι Κούρδοι φοβούνται μια επανάληψη, και απαιτούν επίσης η Τουρκία να επιλύσει τις εθνοτικές διακρίσεις που αντιμετωπίζουν και να αποκεντρώσει την εξουσία στις περιοχές όπου ζουν οι Κούρδοι.

ΟΙ ΗΠΑ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΤΟΥΝ ΓΙΑ ΜΙΑ ΣΥΓΚΡΟΥΣΗ ΙΣΡΑΗΛ-ΤΟΥΡΚΙΑΣ

Αν η Τουρκία συνεχίσει την καταστολή και αποτύχει να διαπραγματευτεί, προειδοποιούν, ο εμφύλιος πόλεμος είναι πιθανός, ένα γεγονός που θα μπορούσε να φέρει τον τρόμο στους δρόμους των μεγαλύτερων πόλεων της Τουρκίας, καθώς οι Κούρδοι συμπεραίνουν ότι ο Ερντογάν δεν επιδιώκει την ειρήνη αλλά την εξόντωσή τους. Εξάλλου, με τις ΗΠΑ να εγκαταλείπουν το συριακό Κουρδιστάν και τους Ιρακινούς Κούρδους ηγέτες να λειτουργούν ως υποχείρια του Ερντογάν, οι Κούρδοι δεν έχουν πού να πάνε.

Το Στέιτ Ντιπάρτμεντ μπορεί να ελπίζει σε αυξημένη σταθερότητα στην περιοχή, αλλά η αποτυχία του να πιέσει τον Ερντογάν στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων προμηνύει το αντίθετο. Ο εμφύλιος πόλεμος στην Τουρκία μπορεί να είναι πιο κοντά από ό,τι συνειδητοποιούν η Ουάσινγκτον ή η Άγκυρα.

Μπορεί ο Πόλεμος Ισραήλ-Ιράν να είναι Δοκιμή για έναν Πόλεμο Ισραήλ-Τουρκίας;

 

Συνέχεια ανάγνωσης

Αναλύσεις

Διαρροή λυμάτων στη Σαλαμίνα χωρίς εφαρμογή πρωτοκόλλων ΠΟΥ – Ανεπαρκής διαχείριση δημόσιας υγείας

Η διαχείριση βιολογικών κινδύνων οφείλει να αντιμετωπίζεται με σοβαρότητα και υπευθυνότητα – ιδίως όταν αφορά την υγιεινή του οδικού δικτύου, της γειτονιάς και τελικά της ίδιας της κοινότητας.

Δημοσιεύτηκε

στις

του Νικόλαου Ε. Χατζόβουλου, SalaminaPress

Σε πρόσφατη ανάρτηση του Αντιδημάρχου Πολιτικής Προστασίας και Καθαριότητας του Δήμου Σαλαμίνας, αναφέρθηκε παρέμβαση της Υπηρεσίας Καθαριότητας για καθαρισμό σημείου διαρροής λυμάτων στην Κοινότητα Αμπελακίων, έπειτα από βλάβη σε αγωγό της ΕΥΔΑΠ.

Παρά την υπό σκληρή αμφησβήτηση <<άμεση>> (κατά δήλωση)  κινητοποίηση, τόσο η διαχείριση όσο και η ανακοίνωση εγείρουν σοβαρά ερωτήματα ως προς την επαρκή εφαρμογή διεθνών και εθνικών υγειονομικών πρωτοκόλλων, θέτοντας σε αμφισβήτηση την επάρκεια της θεσμικής απόκρισης του Δήμου σε ένα κρισιγενές περιστατικό που ενέχει κίνδυνο για την ασφάλεια της δημόσιας υγείας.

Τι έγινε ορθά ή μερικώς ορθά

*Ενεργοποίηση της υπηρεσίας καθαριότητας.

*Χρήση απολυμαντικών ουσιών (χλωρίνη), ως πρώτο μέτρο.

Τι παραλήφθηκε / Τι έγινε ελλιπώς – Τι θα έπρεπε να είχε συμβεί σύμφωνα με τα διεθνή και εθνικά πρωτόκολλα:

1. Δεν πραγματοποιήθηκε αποκλεισμός και σήμανση του χώρου.
Η άμεση εκτροπή της κυκλοφορίας οχημάτων από τις αρμόδιες αρχές, η περίφραξη της περιοχής με κορδέλες, κώνους ή φράγματα και η τοποθέτηση εμφανών πινακίδων («Κίνδυνος μόλυνσης – Μη πλησιάζετε») είναι υποχρεωτική ενέργεια, όπως προβλέπεται από τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας (WHO Sanitation Safety Planning, 2020) και τις Οδηγίες ΕΟΔΥ (2023). Σκοπός είναι η αποτροπή της προσέγγισης οχημάτων, πεζών, παιδιών ή ζώων, που μπορεί να έρθουν σε επαφή με μολυσμένο νερό ή υπολείμματα.

2. Καμία επίσημη ενημέρωση των πολιτών.
Ο Δήμος όφειλε να εκδώσει άμεση ανακοίνωση στους κατοίκους, μέσω διαδικτύου, τοπικών ΜΜΕ ή και έντυπου υλικού, προειδοποιώντας για το περιστατικό και δίνοντας σαφείς οδηγίες σχετικά με την υγειονομική ασφάλεια των πολιτών:

*Αποφυγή της περιοχής.

*Προσοχή σε συμπτώματα όπως διάρροια, δερματικά εξανθήματα ή εμετοί.

*Ανάγκη για ιατρική παρακολούθηση σε περίπτωση επαφής με τα λύματα.

Αυτά προβλέπονται ρητώς στα πρωτόκολλα Risk Communication & Community Engagement (RCCE) του WHO.

3. Δεν γίνεται αναφορά σε χρήση Μέσων Ατομικής Προστασίας (ΜΑΠ) από το προσωπικό. Μάλιστα, το προσωπικό του Δήμου που συμμετείχε στο συγκεκριμένο κρισιγενές περιστατικό έχει <<κρυφθεί>> επιμελώς από τον/την λήπτη των φωτογραφιών που δημοσιεύτηκαν για ευνόητους λόγους.

Το προσωπικό καθαρισμού σε τέτοιες περιστάσεις οφείλει να φοράει πλήρη ΜΑΠ: αδιάβροχη ολόσωμη φόρμα, γάντια νιτριλίου, μάσκα με φίλτρο P3, γυαλιά προστασίας και γαλότσες. Η απουσία ΜΑΠ αποτελεί σοβαρή παράβαση της εργατικής και υγειονομικής νομοθεσίας, σύμφωνα με το ΠΔ 102/2020 και τις οδηγίες του CDC και του WHO για απολύμανση μετά από λύματα.

4. Δεν αναφέρθηκε συνεργασία με υγειονομικές αρχές (ΕΟΔΥ, Διεύθυνση Υγείας).

Ο Δήμος όφειλε να ενημερώσει και να εμπλέξει τις αρμόδιες υπηρεσίες Δημόσιας Υγείας της Περιφέρειας και τον ΕΟΔΥ για:

*Δειγματοληψία νερού/εδάφους από το σημείο.

*Μικροβιολογικές αναλύσεις για παθογόνα (π.χ. E. coli, σαλμονέλα, ιοί).

*Αξιολόγηση κινδύνου για πιθανή ρύπανση υπόγειων υδάτων ή παρακείμενων κατοικιών.

Σύμφωνα με τον WHO (Safe Management of Wastes, 2013), κάθε περιστατικό βιολογικής ρύπανσης πρέπει να καταγράφεται, τεκμηριώνεται και να παρακολουθείται από τις αρχές. Επίσης, σύμφωνα με τον ΠΟΥ, η αρχική δειγματοληψία πρέπει να πραγματοποιηθεί εντός 4 ωρών από την καταγραφή του περιστατικού, και να επαναληφθεί τουλάχιστον μία φορά εντός 24 ωρών για να διαπιστωθεί η εξέλιξη ή επιμονή του μικροβιακού φορτίου στον περιβάλλοντα χώρο.

Επιπλέον, σύμφωνα με τα πρότυπα του ECDC (2025) για περιβαλλοντικά συμβάντα υψηλού μικροβιολογικού κινδύνου, όφειλε να εκδοθεί ταχεία αξιολόγηση κινδύνου (Rapid Risk Assessment) εντός 24 ωρών από την πρώτη γνωστοποίηση, με τεκμηρίωση των πιθανών επιπτώσεων στη δημόσια υγεία και σχέδιο επικοινωνίας με τον πληθυσμό.

5. Δεν υπήρξε πρόβλεψη για υγειονομική παρακολούθηση του πληθυσμού.

Ο ΠΟΥ και το ECDC (European Centre for Disease Prevention and Control) προβλέπουν τη δυνατότητα προληπτικής παρακολούθησης συμπτωμάτων σε κατοίκους κοντά στο σημείο, ειδικά σε παιδιά, ηλικιωμένους και άτομα με υποκείμενα νοσήματα. Αυτό περιλαμβάνει:

*Επικοινωνία με τοπικά Κέντρα Υγείας.

*Ενημέρωση σχολείων ή παιδικών σταθμών.

*Καταγραφή ενδεχόμενων περιστατικών με εντερικά ή δερματικά συμπτώματα.

Σύμπέρασμα
Η δημόσια υγεία δεν διασφαλίζεται μόνο με χλωρίνη και πρόχειρες αναρτήσεις, αλλά με πλήρη συμμόρφωση προς επιστημονικές κατευθύνσεις, θεσμική λογοδοσία και διαφάνεια.

Η διαχείριση βιολογικών κινδύνων οφείλει να αντιμετωπίζεται με σοβαρότητα και υπευθυνότητα – ιδίως όταν αφορά την υγιεινή του οδικού δικτύου, της γειτονιάς και τελικά της ίδιας της κοινότητας.

Καλούμε τον Δήμο Σαλαμίνας να:

*δημοσιοποιήσει πλήρη έκθεση του περιστατικού,

*προβεί σε επίσημη ενημέρωση των κατοίκων,

*εκπονήσει πρωτόκολλο διαχείρισης τέτοιων περιστατικών σύμφωνα με τα διεθνή πρότυπα,

*διασφαλίσει τη συμμετοχή υγειονομικών αρχών σε κάθε μελλοντική ανάλογη κρίση.

Η υπονόμευση και η προχειρότητα διαχείρισης τέτοιων περιστατικών δεν ενισχύει την εμπιστοσύνη των πολιτών προς τη Δημοτική Αρχή και τους Θεσμούς, αλλά δημιουργεί ουσιαστική ανησυχία και ανασφάλεια σε ζητήματα που άπτονται της ασφάλειας της Σαλαμίνας.

Επιστημονικές Πηγές:
European Centre for Disease Prevention and Control (2025). Rapid Risk Assessment Guidelines for Waterborne Outbreaks. Stockholm: ECDC. Available at: https://www.ecdc.europa.eu/en/publications-data (Accessed: 21 June 2025).

WHO (2020). Sanitation Safety Planning: Manual for safe use and disposal of wastewater, greywater and excreta. Geneva: WHO. https://www.who.int/publications/i/item/9789240031359

WHO (2018). Guidelines on sanitation and health. Geneva: WHO. https://www.who.int/publications/i/item/9789241514707

World Health Organization (2020). Sanitation Safety Planning: Manual for safe use and disposal of wastewater, greywater and excreta, 2nd ed. Geneva: WHO. Available at: https://www.who.int/publications/i/item/9789240031359 (Accessed: 21 June 2025).
CDC (2021). Sewage Exposure and Cleanup Guidance. https://www.cdc.gov/healthywater/emergency/sanitation-wastewater/sewage-cleanup.html
ΕΟΔΥ (2023). Οδηγίες καθαρισμού και απολύμανσης χώρων με έκθεση σε βιολογικά υγρά, Αθήνα

Συνέχεια ανάγνωσης

Αναλύσεις

Πώς τολμάτε;

Παρέμβαση του διευθυντή της εφημερίδας “ΕΣΤΙΑ” Μανώλη Κοττάκη στην τηλεόραση BEST

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Τα τεκταινόμενα στην πολιτική σκηνή της χώρας σχολίασε στην τηλεόραση BEST ο διευθυντής της εφημερίδας ΕΣΤΙΑ Μανώλης Κοττάκης

Τα κυριότερα σημεία της παρέμβασης του Μανώλη Κοττάκη:

-Καραμανλής και Σαμαράς δεν ξέρω αν εκνεύρισαν ή δεν εκνεύρισαν την κυβέρνηση. Ο κυνισμός όμως είναι η καλύτερη ψυχοθεραπεία για να μην εκνευριστεί.

-Εδώ έχουμε δύο διαφορετικές θεωρήσεις για το έθνος εντός κόμματος της ΝΔ, με αποκορύφωμα μια δυσαρέσκεια που έρχεται από τον λαό. Ο Σαμαράς είπε είμαι δυτικός αλλά με αστερίσκους. Δεν σημαίνει, ότι επειδή είμαι δυτικός λέω ναι σε όλα.

-Είναι δυνατόν ότι πίσω από μια συστάδα νησιών θα κερδίσει η Τουρκία δικαιώματα στο Αιγαίο;

-Ποιά ήταν η απάντηση της κυβέρνησης; Ο κυβερνητικός σχολίασε στην τηλεόραση για τον χάρτη των Τούρκων στη μέση που τέμνει το Αιγαίο στη μέση, ότι δεν παράγει έννομα αποτελέσματα. Αντί να του πεις “τί είναι αυτά που λες ρε; Το μισό Αιγαίο δικό σου; Πως τολμάς;”. Μια ουδέτερη και ψυχρή αδιάφορη στάση.

-Εμφανίζεται ο ΥΠΕΞ για να απαντήσει σε Καραμανλή και Σαμαρά για να πει, ότι δεν είναι φιλοϊσραηλινός, δεν είναι φιλοπαλαιστίνιος, αλλά φιλέλληνας. Ο Υπουργός Εξωτερικών της Ελλάδας δεν δηλώνει Έλλην αλλά φιλέλλην. Μετά από δύο αυτά πως να μην υπάρχουν δύο κόσμοι;

Υπάρχουν οι λεγόμενοι αντικειμενικοί Έλληνες, που λένε, ότι έχει δίκιο η Άγκυρα θέλει να κερδίσει κάτι. Και τί θέλετε να κάνουμε, πόλεμο; Αγνοώντας ότι ούτε μια φορά να μας πει ότι έχουμε δίκιο σε κάτι. Και υπάρχουν και κάποιοι που νιώθουν. Υπάρχει μια απόσταση από το μυαλό στην καρδιά που τη διανύουν. Αγαπούν την Ελλάδα με το μυαλό και την καρδιά. Αυτή είναι η διαφοροποίηση.

-O Καραμανλής είπε, ότι εάν συνεχίσουμε έτσι θα καταντήσουμε σε διαρκή ομηρία από την Τουρκία.

-Αυτά είναι πολύ σοβαρά πράγματα, όταν τα λένε δύο πρώην πρωθυπουργοί και δεν τα λένε για να κάνουν αντιπολίτευση στον κ. Μητσοτάκη.

-Ρωτήσαμε τον κ.πρωθυπουργό πέρσι το καλοκαίρι; Θα πάμε στην Κάσο; Περιμέναμε έναν χρόνο και ακόμα δεν απάντησε.

-Και ακούμε τον κυβερνητικό εκπρόσωπο να μας λέει ότι δεν απεμπολήσαμε κανένα κυριαρχικό δικαίωμα. Πήγαινε στην Κάσο και θα σου πω εγώ αν απεμπολήσαμε κυριαρχικά δικαιώματα.

Ακούστε την παρέμβαση του Μανώλη Κοττάκη:

Συνέχεια ανάγνωσης

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Διεθνή2 λεπτά πριν

Η Ευρώπη δεν θα μπορέσει να βοηθήσει στον πόλεμο Ιράν – Ισραήλ, λέει ο Τραμπ

Η δήλωση Τραμπ ήρθε λίγες μόλις ώρες μετά την ολοκλήρωση συνομιλιών στη Γενεύη, όπου Ευρωπαίοι και Ιρανοί ΥΠΕΞ κάλεσαν την...

Γενικά θέματα31 λεπτά πριν

Πούτιν: «Το Ιράν δεν επιδιώκει πυρηνικά όπλα»

ωσία έχει επανειλημμένα διαμηνύσει στο Ισραήλ ότι, σύμφωνα με τις πληροφορίες της, το Ιράν δεν επιδιώκει την απόκτηση πυρηνικών όπλων,...

Γενικά θέματα1 ώρα πριν

Η ανησυχητική «σιωπή» των αγορών: Το φαινόμενο «Taco» και άλλες ερμηνείες

 Η «κοινωνική σιωπή» είναι μια ιδέα που προώθησαν διανοούμενοι, και σημαίνει ότι «αυτό για το οποίο δεν μιλάμε είναι πιο...

Διεθνή2 ώρες πριν

Ιράν προς ΗΠΑ: «Προδοσία της διπλωματίας» μετά τις ισραηλινές επιθέσεις

Ο Ιρανός υπουργός Εξωτερικών, Αμπάς Αραγτσί, εξέφρασε σοβαρές επιφυλάξεις ως προς το κατά πόσο η Τεχεράνη μπορεί πλέον να εμπιστευτεί...

Άμυνα2 ώρες πριν

Πληρώνουμε την κατάπτυστη και προδοτική συμφωνία των Πρεσπών! Νέα πρόκληση από Σκόπια – Επανέφεραν τον όρο “Μακεδονίκή” στην Ομοσπονδία Καλαθοσφαίρισης

Κατά τη διάρκεια πρόσφατης συνεδρίασης του Διοικητικού Συμβουλίου πρότεινε τη μετονομασία της ομοσπονδίας

Δημοφιλή