Ακολουθήστε μας

Δημόσια Διοίκηση

Η ανηθικότητα της Αριστεράς σε μια πτωχευμένη χώρα – Οι υπουργοί του ΣΥΡΙΖΑ και η φάμπρικα των μετακλητών: σύζυγοι, μητέρες, τέκνα και ανίψια

Δημοσιεύτηκε

στις

Από επάνω αριστερά, με τη φορά των δεικτών του ρολογιού: Παρασκευόπουλος, Χουλιαράκης, Μουζάλας, Δραγασάκης, Παπαγγελόπουλος, Γαβρόγλου, Αναγνωστοπούλου, Κουντουρά, Ξανθός, Πολάκης. Στο κέντρο, ο Νίκος Παππάς |CreativeProtagon
Από το 2015 έως τα τέλη του 2018 αυξήθηκαν θεαματικά οι θέσεις ειδικών συμβούλων, συνεργατών και μετακλητών υπαλλήλων στα πολιτικά γραφεία υπουργών των ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ. Και τις νέες θέσεις καταλάμβαναν, σε πολλές περιπτώσεις, στενοί συγγενείς των υπουργών. Ιδού τα στοιχεία. 
Χάρης Καρανίκας 
Από τον Ιανουάριο του 2015 έως τα τέλη του 2018 έχουν υπάρξει συνολικά 14 αποφάσεις του υπουργικού συμβουλίου για αυξήσεις των ενιαίων θέσεων των ειδικών συμβούλων, συνεργατών και μετακλητών υπαλλήλων στα πολιτικά γραφεία υπουργών και υφυπουργών της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ. 
Την ώρα που παίρνονταν αυτές οι αποφάσεις, συγγενείς των μελών της κυβέρνησης καταλάμβαναν θέσεις ειδικών συμβούλων και συνεργατών, θέσεις οι οποίες βρίσκονται στο ρετιρέ των μισθολογικών απολαβών στο Δημόσιο. 
Πρώτη φορά διαφθορά Αριστερά Πατήστε εδώ Από την έρευνα του Protagon προέκυψε ότι οι αποφάσεις αυτές περί αύξησης των θέσεων που καταλαμβάνονταν και από συγγενείς των μελών του υπουργικού συμβουλίου, κόστισαν συνολικά, έως τα τέλη του προηγούμενου χρόνου, περί τα πέντε εκατομμύρια ευρώ στον κρατικό προϋπολογισμό, ενώ για κάθε μήνα που τρέχει, από τις αρχές του 2019, η επιβάρυνση είναι πάνω από 120.000 ευρώ. 
Το να ειπώθηκε μέσα σε κάποιο υπουργικό συμβούλιο: «Βάζουμε τους δικούς μας στα πολιτικά γραφεία και αποφασίζουμε και αύξηση των θέσεων για να βγαίνει η δουλειά», μπορεί να ακούγεται τρελό. Όμως, η πραγματικότητα ίσως να μην απέχει και πολύ. 
Το Protagon ανέλυσε εκατοντάδες φύλλα Εφημερίδας της Κυβερνήσεως για τις θέσεις που έχουν να κάνουν με τον ευρύτερο δημόσιο τομέα και τους δημόσιους φορείς, καθώς και πράξεις υπουργικού συμβουλίου. Από την ανάλυση των στοιχείων φαίνεται ότι ως «θύλακας» για τον διορισμό και την απόσπαση συγγενών μελών της κυβέρνησης λειτούργησε το πολιτικό γραφείο του υπουργού Εσωτερικών από το 2015 και για τουλάχιστον δύο χρόνια (ξεκινώντας επί υπουργίας Νίκου Βούτση και συνεχίζοντας επί Παναγιώτη Κουρουμπλή). 
Στο ενδιάμεσο, τον  Νοέμβριο του 2015, πάρθηκε απόφαση, με πράξη του υπουργικού συμβουλίου, να αυξηθούν οι ενιαίες θέσεις ειδικών συμβούλων και συνεργατών, καθώς και των μετακλητών υπαλλήλων, κατά 10 στο σύνολο – πέντε θέσεις για ειδικούς συμβούλους/συνεργάτες και άλλες πέντε για μετακλητούς. Σύμφωνα με έγγραφο της Διεύθυνσης Προϋπολογισμού της Γενικής Κυβέρνησης η επιβάρυνση του κρατικού προϋπολογισμού θα ήταν 265.000 ευρώ το χρόνο, συν άλλα 33.000 ευρώ για το υπόλοιπο του 2015. 
Τον Νοέμβριο του 2015 που πάρθηκε η απόφαση, στο πολιτικό γραφείο του υπουργού Εσωτερικών Παναγιώτη Κουρουμπλή είχε τοποθετηθεί ως ειδική σύμβουλος η σύζυγος του Νίκου Βούτση, ο οποίος είχε περάσει από τη θέση του υπουργού Εσωτερικών πριν από τις εκλογές του Σεπτεμβρίου του 2015 και ήταν πλέον Πρόεδρος της Βουλής. 
Επίσης, μετακλητή υπάλληλος τον Νοέμβριο που αποφασίστηκε η αύξηση θέσεων στο πολιτικό γραφείο του κ. Κουρουμπλή ήταν η ανιψιά του ίδιου του υπουργού. Ενώ μία άλλη ανιψιά, αυτή του Νίκου Τόσκα, ο οποίος τότε ήταν αναπληρωτής υπουργός Εσωτερικών, είχε τοποθετηθεί στο πολιτικό γραφείο του θείου της. Μάλιστα, κατά τον διορισμό της τελευταίας είχε προκύψει και ένα μικρό «μπέρδεμα»: αρχικά διορίστηκε ως μετακλητή υπάλληλος με χαρακτηριστικά που αντιστοιχούσαν σε μισθό περίπου 1.100 ευρώ. Μετά την τροποποίηση, και την διόρθωση ότι ο διορισμός της γίνεται ως ειδικής συμβούλου, ο μισθός ανέβηκε στα 1.800 ευρώ. 
Με το πέρασμα των χρόνων οι ανάγκες του εν λόγω πολιτικού γραφείου σε ειδικούς συμβούλους αυξήθηκαν ακόμα περισσότερο: τον Αύγουστο του 2018 εγκρίθηκαν άλλες δύο νέες θέσεις με ετήσια δαπάνη ύψους 67.000 ευρώ. 
Mετακλητή υπάλληλος τον Νοέμβριο που αποφασίστηκε η αύξηση θέσεων στο πολιτικό γραφείο του κ. Κουρουμπλή ήταν η ανιψιά του ίδιου του υπουργού 
Τον Νοέμβριο του 2012 η τότε κυβέρνηση Σαμαρά-Βενιζέλου είχε περάσει μία τροπολογία που απαγόρευε τους διορισμούς των συγγενών πρώτου και δευτέρου βαθμού των μελών της κυβέρνησης σε θέσεις ειδικών συμβούλων, συνεργατών και μετακλητών υπαλλήλων. «Διορισμός δεν μπορεί επίσης να γίνει σε οποιαδήποτε από τις πιο πάνω θέσεις, αν στο πρόσωπο του υποψηφίου για διορισμό συντρέχει κώλυμα από εκείνα που προβλέπει ο νόμος για το διορισμό δημοσίου πολιτικού διοικητικού υπαλλήλου, καθώς και στην περίπτωση που ο υποψήφιος για διορισμό τυγχάνει σύζυγος ή συγγενής α’ ή β’ βαθμού μέλους της Κυβέρνησης ή υφυπουργού», αναφερόταν στην τροπολογία. 
Στην περίπτωση του διορισμού των ανιψιών, αυτά είναι πρόσωπα από τρίτο βαθμό συγγενείας  και πάνω, οπότε ουδέν παράνομο (περί ηθικού δεν γίνεται λόγος)… Όσο για τη σύζυγο, ήταν δημόσια υπάλληλος στο υπουργείο Εσωτερικών και αποσπάστηκε (δεν θεωρείται διορισμός) πρώτη φορά με απόφαση του Νίκου Βούτση σε θέση ειδικής συμβούλου στο πολιτικό γραφείο του τον Φεβρουάριο του 2015, όταν αυτός ήταν υπουργός Εσωτερικών. 
Ο «θεσμός» των ειδικών συμβούλων/συνεργατών είναι αν μη τι άλλο πολύτιμος. Αν και οι ειδικοί που καταλαμβάνουν αυτές τις θέσεις δεν ασκούν αποφασιστικές αρμοδιότητες, παρέχουν εμπεριστατωμένες συμβουλές και διατυπώνουν εξειδικευμένες γνώμες για τον συγκεκριμένο τομέα του υπουργείου στον οποίον έχουν κληθεί να συμβάλλουν. Ειδικοί σύμβουλοι και συνεργάτες υπάρχουν στα υπουργεία των περισσότερων κρατών και πρόκειται για πρόσωπα που εμπιστεύεται η πολιτική ηγεσία, τα οποία μάλιστα είναι εξειδικευμένα σε τομείς που δεν καλύπτονται από δημόσιους υπαλλήλους και μπορεί να αποδειχθούν πολύτιμοι για ένα υπουργείο. 
Ωστόσο, στην Ελλάδα, ο αριθμός των ειδικών συμβούλων/συνεργατών μελών της κυβέρνησης θεωρείται υψηλός – ιδίως σε καιρούς κρίσης. Με αποτέλεσμα, ο θεσμός να έχει γίνει «μήλον της έριδος» με ερωτήσεις και κόντρα ερωτήσεις της εκάστοτε αντιπολίτευσης. 
Για παράδειγμα, το Ιανουάριο του 2014 ο ΣΥΡΙΖΑ, μέσω 12 βουλευτών του, ζητούσε ενημέρωση για τον αριθμό των υπαλλήλων που απασχολούνται ως μετακλητοί, ειδικοί σύμβουλοι, ειδικοί συνεργάτες, επιστημονικοί συνεργάτες κλπ. Επιπλέον, στην ερώτησή τους ζητούσαν στοιχεία για το ύψος της μισθοδοσίας τους. Η απάντηση δόθηκε μερικώς καθώς κάποια υπουργεία δεν προσκόμισαν στοιχεία. Τότε, είχαν εντοπιστεί σε κυβέρνηση, υπουργεία και εποπτευόμενους φορείς 290 υπάλληλοι με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου ως μετακλητοί. Η Γενική Γραμματεία του Πρωθυπουργού απασχολούσε τους περισσότερους (48), η μισθοδοσία των οποίων ανερχόταν σε 70.000 ευρώ μηνιαίως. 
Στην Ελλάδα, ο αριθμός των ειδικών συμβούλων/συνεργατών μελών της κυβέρνησης θεωρείται υψηλός – ιδίως σε καιρούς κρίσης 
Η σειρά της Νέας Δημοκρατίας να υποβάλει ερώτημα για τους ειδικούς συμβούλους/συνεργάτες ήρθε δύο χρόνια μετά, στις 19 Ιανουαρίου 2016. Αφορμή είχε σταθεί το γεγονός ότι η μητέρα, ο αδερφός και η φίλη του γραμματέα της Νεολαίας ΣΥΡΙΖΑ Ιάσονα Σχινά-Παπαδόπουλου είχαν διοριστεί ως μετακλητοί δημόσιοι υπάλληλοι «με μισθούς διευθυντών υπουργείων». Οι 33 βουλευτές της ΝΔ ζητούσαν να μάθουν τον αριθμό των μετακλητών και το πόσο επιβαρύνεται ο προϋπολογισμός από την μισθοδοσία τους. 
Την ίδια κιόλας ημέρα η κυβέρνηση απάντησε δίνοντας στοιχεία για τους μετακλητούς στα πολιτικά γραφεία των μελών της κυβέρνησης Σαμαρά τον Δεκέμβριο του 2014, οι οποίοι έφταναν τους 1.173 και δηλώνοντας ότι, εν αντιθέσει, στην κυβέρνηση Τσίπρα, με τα στοιχεία που υπήρχαν στο υπουργείο Εσωτερικών για τη 19η Ιανουαρίου 2016, οι μετακλητοί ήταν μόνον 618. 
Δύο ημέρες μετά η ΝΔ κατέθεσε νέα ερώτηση για τις προκλητικές αυξήσεις των μισθών σε ειδικούς συμβούλους και μετακλητούς, που «ανεβαίνουν αυτόματα μισθολογικά κλιμάκια και εντάσσονται σε κλιμάκια που υπάλληλοι με αντίστοιχα προσόντα θα χρειαστούν 30 χρόνια υπηρεσίας περίπου για να φτάσουν» (οι βασικοί μισθοί ειδικών συμβούλων με πανεπιστημιακή εκπαίδευση ξεκινούσαν από τα 1.800 και έφταναν τα 2.150 εάν κάποιος διοριζόταν διευθυντής πολιτικού γραφείου). 
Δέκα μήνες μετά, τον Νοέμβριο του 2016, η Όλγα Γεροβασίλη, ως υπουργός Διοικητικής Ανασυγκρότησης, ανέφερε ότι οι μετακλητοί σε κυβερνητικούς και πολιτειακούς φορείς ανέρχονταν σε 885. Τι είχε μεσολαβήσει από τον Ιανουάριο; 
Ανάμεσα σε άλλα, και ένα μικρό μπαράζ αποφάσεων του υπουργικού συμβουλίου για αυξήσεις θέσεων ειδικών συμβούλων-συνεργατών σε πολιτικά γραφεία μελών της κυβέρνησης: 

  • Τον Μάρτιο του 2016 εγκρίθηκαν νέες θέσεις για το πολιτικό γραφείο του υπουργού Δικαιοσύνης (τότε του Νίκου Παρασκευόπουλου), με κόστος μισθοδοσίας 130.000 ετησίως. Εκεί είχαν τοποθετηθεί από το 2015 η ανιψιά και ο σύζυγος της τότε αναπληρώτριας υπουργού Παιδείας Σίας Αναγνωστοπούλου. Όπως και στην περίπτωση του υπουργείου Εσωτερικών, η ανιψιά είναι τρίτου βαθμού και πάνω, οπότε και πάλι ουδέν παράνομο (επίσης δεν γίνεται λόγος περί ηθικού)… Όσο για τον σύζυγο είχε αποσπαστεί από την κεντρική υπηρεσία του υπουργείου Δικαιοσύνης, στην οποία εργαζόταν με σχέση ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου. Όσο για τη σύζυγο, ήταν δημόσια υπάλληλος στο υπουργείο Εσωτερικών και αποσπάστηκε (δεν θεωρείται διορισμός) πρώτη φορά με απόφαση του Νίκου Βούτση σε θέση ειδικής συμβούλου στο πολιτικό γραφείο του τον Φεβρουάριο του 2015, όταν αυτός ήταν υπουργός Εσωτερικών. Σε σχετική απόφαση για την τοποθέτηση του συζύγου φαίνεται ότι παράλληλα με τη θέση του στο πολιτικό γραφείο του εκπληρώνει και τα κύρια καθήκοντά του στην κεντρική υπηρεσία του υπουργείου και ότι θα του «καταβάλλεται επιμίσθιο που καθορίζεται σε ποσοστό 50% του συνόλου αποδοχών της κύριας θέσης του». 
  • Τον Αύγουστο του 2016 το υπουργικό συμβούλιο αποφάσισε αύξηση θέσεων ειδικών συμβούλων/συνεργατών για το πολιτικό γραφείο του αναπληρωτή υπουργού Οικονομικών Γιώργου Χουλιαράκη. Οι τρεις νέες θέσεις θα κόστιζαν για το υπόλοιπο έτος 30.000 ευρώ και κάθε χρόνο 72.000 ευρώ. 
  • Τον Σεπτέμβριο του 2016, τρεις νέες θέσεις για το πολιτικό γραφείο της τότε αναπληρώτριας υπουργού Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού Έλενας Κουντουρά. Το κόστος, 50.000 ευρώ για το υπόλοιπο έτος και 120.000 ευρώ για καθένα από τα επόμενα έτη. Τρεις μήνες μετά, πάρθηκε άλλη απόφαση από το υπουργικό συμβούλιο, αυτή τη φορά για το πολιτικό γραφείο της υπουργού Τουρισμού πλέον Έλενας Κουντουρά. Και πάλι για τρεις νέες θέσεις αλλά με κόστος 90.000 ευρώ το χρόνο και όχι 120.000 που χρειάζονταν όταν ήταν αναπληρώτρια υπουργός! 
  • Τον Σεπτέμβριο του 2016, την ίδια ημέρα με την απόφαση για το πολιτικό γραφείο της αναπληρώτριας υπουργού Κουντουρά, εγκρίθηκαν και νέες θέσεις για τα πολιτικά γραφεία του υπουργού Υγείας Ανδρέα Ξανθού και του αναπληρωτή υπουργού Υγείας Παύλου Πολάκη: πέντε ειδικοί σύμβουλοι/συνεργάτες για τον πρώτο και τρεις για τον τελευταίο, «για την κάλυψη εξαιρετικών υπηρεσιακών αναγκών», όπως αναφερόταν και σε όλες τις υπόλοιπες αποφάσεις για αύξηση θέσεων. Η δαπάνη σε βάρος του κρατικού προϋπολογισμού υπολογίστηκε σε 65.400 ευρώ για το υπόλοιπο έτος και 196.000 ευρώ για καθένα από τα επόμενα χρόνια.  

Η πρώτη απόφαση για αυξήσεις των ενιαίων θέσεων ειδικών συμβούλων και συνεργατών πάρθηκε δύο μήνες μετά την άνοδο των ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ στην εξουσία. Τον Μάρτιο του 2015 το υπουργικό συμβούλιο ενέκρινε θέσεις στο πολιτικό γραφείο του Αντιπροέδρου της Κυβέρνησης Γιάννη Δραγασάκη με κόστος 127.000 το χρόνο. Εκεί βρέθηκε ανιψιός του τότε υπουργού Εσωτερικών Νίκου Βούτση, αρχικά ως διευθυντής του πολιτικού γραφείου και μετά ως ειδικός σύμβουλος. Τον Οκτώβριο του 2015 το υπουργικό συμβούλιο επανενέκρινε την αύξηση των ενιαίων θέσεων για το γραφείο του Αντιπροέδρου – το κόστος εμφανιζόταν το ίδιο, ενώ οι θέσεις ανέρχονταν σε πέντε. Η απόφαση του υπουργικού συμβουλίου ίσχυε αναδρομικά, από τις 23 Σεπτεμβρίου. Τότε είχε επαναδιοριστεί σε θέση ειδικού συμβούλου ο ανιψιός Βούτση.  

Λίγες ημέρες μετά την δεύτερη έγκριση για τις θέσεις στο γραφείο του Αντιπροέδρου, τον Οκτώβριο, πάρθηκε η απόφαση για την αύξηση θέσεων που αφορούσε το πολιτικό γραφείο του αναπληρωτή υπουργού Εσωτερικών Γιάννη Μουζάλα: 7 θέσεις ειδικών συμβούλων-συνεργατών-μετακλητών και άλλες 10 θέσεις αποσπασμένων υπαλλήλων με συνολικό κόστος 53.000 ευρώ για το υπόλοιπο έτος και 210.000 ευρώ για κάθε επόμενο χρόνο. 
Δύο εβδομάδες μετά, στα μέσα Νοεμβρίου του 2015, ήρθε η απόφαση για την αύξηση θέσεων στο γραφείο του υπουργού Εσωτερικών όπου είχαν τοποθετηθεί οι συγγενείς του Νίκου Βούτση και του ίδιου του Π. Κουρουμπλή που ήταν τότε υπουργός Εσωτερικών. Αρχές Δεκεμβρίου του 2015 εγκρίθηκε αύξηση θέσεων στο πολιτικό γραφείο του αναπληρωτή υπουργού Δικαιοσύνης Δημήτρη Παπαγγελόπουλου: για πέντε θέσεις ειδικών συμβούλων-συνεργατών και πέντε θέσεις μετακλητών 225.000 ευρώ το χρόνο.

Σημειώνεται ότι ανιψιά της Σίας Αναγνωστοπούλου είχε διοριστεί στο πολιτικό γραφείο του Παπαγγελόπουλου όταν αυτός ήταν υπουργός Δικαιοσύνης στην κυβέρνηση Θάνου κατά την εκλογική περίοδο του Σεπτεμβρίου 2015.
Ρεκόρ κόστους σε απόφαση του υπουργικού συμβουλίου για θέσεις ειδικών συμβούλων-συνεργατών κατέχει το πολιτικό γραφείο του υπουργού Ψηφιακής Πολιτικής Νίκου Παππά. Τον Ιανουάριο του 2017, έναν μήνα μετά τη δημιουργία του υπουργείου, εγκρίθηκαν 295.000 ευρώ το χρόνο για συνολικά 10 θέσεις ειδικών συμβούλων-συνεργατών-μετακλητών. 
Στο ίδιο υπουργικό συμβούλιο εγκρίθηκαν και 256.000 ευρώ το χρόνο για 7 θέσεις ειδικών συμβούλων-συνεργατών-μετακλητών και 10 θέσεις αποσπασμένων στο σχετικά νεοσύστατο πολιτικό γραφείο του υπουργού Μεταναστευτικής Πολιτικής Γιάννη Μουζάλα (υπενθυμίζεται ότι για τις ίδιες ακριβώς θέσεις, ενώ ήταν αναπληρωτής υπουργός Εσωτερικών, χρειάζονταν 210.000 ευρώ ετησίως – 46.000 ευρώ λιγότερα).  
Ανάμεσα στις αποφάσεις του υπουργικού συμβουλίου, εντύπωση προκαλεί μία που αφορά το πολιτικό γραφείο του υπουργού Παιδείας Κώστα Γαβρόγλου, τον Απρίλιο του 2018. Σε αυτήν φαίνεται ότι η δαπάνη που θα επιβαρύνει τον προϋπολογισμό για μία (1) νέα θέση ειδικού συμβούλου-συνεργάτη ξεπερνά τα 63.000 ευρώ. Πρόκειται για το μεγαλύτερο ποσό που εντοπίστηκε όσον αφορά αμοιβή υπαλλήλου σε πολιτικό γραφείο. Στον αντίποδα, μία θέση ειδικού συμβούλου-συνεργάτη για το πολιτικό γραφείο του αναπληρωτή υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης κοστολογούνταν το 2017 στα 20.000 ευρώ… 
Σύμφωνα με δηλώσεις του Παναγιώτη Καρκατσούλη (στελέχους του ΚΙΝΑΛ και επί δεκαετίες αναλυτή θεμάτων του Δημοσίου ο οποίος έχει χαρακτηριστεί ως «ο καλύτερος δημόσιος υπάλληλος στον κόσμο») στον ραδιοφωνικό σταθμό του Πρώτου Θέματος, οι μετακλητοί υπάλληλοι το 2017 στο σύνολό τους έφτασαν τους 3.000, ενώ το 2014 ήταν περίπου 1.900. Σε άλλα στοιχεία που παρουσίασε πρόσφατα η εφημερίδα «Φιλελεύθερος», από 1.888 που ήταν οι θέσεις των μετακλητών τον Δεκέμβριο του 2014, αυξήθηκαν σε  2.442 τον Αύγουστο του 2018. 


Στο επόμενο: Μετακλητοί υπουργών / Σύζυγοι, τέκνα, ανίψια – όλες οι περιπτώσεις αναλυτικότερα 

Πηγή: Protagon.gr

Δημόσια Διοίκηση

Το Brain Gain που δεν θα συμβεί

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

 Η αντιστροφή του brain drain, δηλαδή της εξόδου περίπου 300 χιλιάδων νεαρών, μορφωμένων Ελλήνων τα τελευταία 13 χρόνια από τη χώρα, είναι απαραίτητος όρος για την αναβάθμιση της Ελληνικής οικονομίας και την αλλαγή του παραγωγικού μοντέλου της χώρας σε οικονομία υψηλής προστιθέμενης αξίας.

Η τάση αυτή θα σήμαινε, πρακτικά, ότι αυτοί οι φιλόδοξοι νέοι Έλληνες θα επιστρέψουν στην Ελλάδα για να εργαστούν και να επιχειρήσουν εδώ. Με τον τρόπο αυτό, θα συμβάλουν στην πρόοδο της χώρας, στη μεγέθυνση της οικονομίας και στην άνοδο του βιοτικού επιπέδου του Ελληνικού λαού.

Σκεφτείτε λίγο τι προϋποθέτει αυτό. Κατ’ αρχήν, οι δυνητικά επαναπατριζόμενοι μπορεί να χωριστούν σε τρεις κατηγορίες:

  • Στους επιστήμονες, οι οποίοι θα γυρίσουν για να απασχοληθούν σε ΑΕΙ, σε ερευνητικά ινστιτούτα ή σε εταιρίες που καινοτομούν και χρειάζονται επιστημονικό προσωπικό για έρευνα και ανάπτυξη νέων προϊόντων.
  • Στα στελέχη, που θα επιστρέψουν για να απασχοληθούν στον ιδιωτικό τομέα με μεγάλες αποδοχές και, εξίσου σημαντικό, προοπτικές επαγγελματικής ανέλιξης και αναρρίχησης στην κορυφή της εταιρικής ιεραρχίας.
  • Σε όσους έχουν επιχειρηματικό πνεύμα και ανησυχίες και επιθυμούν να ιδρύσουν νεοφυείς εταιρίες στην Ελλάδα με προοπτική τη διεθνή επέκταση και τη συσσώρευση πλούτου.

Και οι 3 παραπάνω κατηγορίες, σήμερα, προσφέρουν μηδενικές προοπτικές για νέους Έλληνες που θα θέλαμε να προσελκύσουμε πίσω στην Ελληνική αγορά εργασίας. Για δύο σημαντικούς λόγους: πρώτον, η Ελλάδα, δυστυχώς, δεν προσφέρει ακόμη επαγγελματικό περιβάλλον και προοπτικές για την προσέλκυση τέτοιων ανθρώπων. Και δεύτερον, όποιος έχει ζήσει και εργαστεί για 10 χρόνια σε χώρες όπως η Γερμανία, η Ολλανδία, η Γαλλία, η Ελβετία ή η Βρετανία είναι σχεδόν αδύνατον να γυρίσει στην Ελλάδα για επαγγελματικούς λόγους. Λόγω νοσταλγίας ή οικογενειακών λόγων, ναι. Για επαγγελματικούς λόγους, όμως, από εξαιρετικά δύσκολο έως αδύνατο.

Οι άνθρωποι αυτοί στα χρόνια που είναι στο εξωτερικό έριξαν ρίζες. Συνήθισαν έναν τρόπο ζωής πολύ πιο προηγμένο, ορθολογικό και ήρεμο από της Ελλάδος. Τα παιδιά τους τελείωσαν σχολεία, έκαναν φίλους, απέκτησαν δεύτερη πατρίδα, φοιτούν ή θα φοιτήσουν στα τοπικά πανεπιστήμια, που είναι ασύγκριτα καλύτερα από ό,τι έχει να προσφέρει η Ελλάδα.

Για να πεισθούν να επιστρέψουν στην Ελλάδα, οι προοπτικές εδώ θα πρέπει να πλησιάζουν τις προοπτικές που έχουν μένοντας στο εξωτερικό. Για τους περισσότερους από αυτούς, δεν είναι αρκετό οι συνθήκες στην Ελλάδα να είναι καλύτερες από ό,τι ήταν το καταστροφικό 2015. Πρέπει να είναι συγκρίσιμες με αυτές των χωρών που κατοικούν.

Αλλά, δυστυχώς, δεν είναι. Και να γιατί.

1. Επιστήμονες

Η συντριπτική πλειοψηφία των διδασκόντων σε Ελληνικά ΑΕΙ σήμερα έχουν κάνει διδακτορικό σε Ελληνικό ΑΕΙ. Δεδομένου ότι τα Ελληνικά ΑΕΙ κατατάσσονται από τη θέση 300 και κάτω στην εγκυρότερη παγκόσμια επιστημονική κατάταξη πανεπιστημίων (Shanghai Ranking), η πρόσληψη καθηγητών που έχουν διδακτορικά από πανεπιστήμια που κατατάσσονται από τη θέση 300 και κάτω στην κατάταξη Shanghai Ranking συνεπάγεται ότι τα Ελληνικά ΑΕΙ πλέουν στην επιστημονική και διδακτική μετριότητα.

Αυτό, πρακτικά, σημαίνει δύο πράγματα:

  1. Η πρόσληψη από Ελληνικό ΑΕΙ είναι προοπτική αποτυχίας για τους νέους Έλληνες επιστήμονες που πήραν διδακτορικά από πανεπιστήμια που βρίσκονται στα πρώτα 50 ή 100 του κόσμου. Δηλαδή, ακόμη και εάν ήθελαν, τα Ελληνικά ΑΕΙ είναι αμφίβολο εάν μπορούν να προσλάβουν άριστους Έλληνες καθηγητές, οι οποίοι έχουν προτάσεις από πολύ καλύτερα ΑΕΙ εκτός Ελλάδος, που, επιπλέον, είναι σε θέση να προσφέρουν πολλαπλάσιες αποδοχές και ένα διδακτικό περιβάλλον χωρίς καταλήψεις και βία.
  2. Όμως, οι πιθανότητες Ελληνικά ΑΕΙ να θέλουν να προσλάβουν άριστους απόφοιτους κορυφαίων ξένων πανεπιστημίων είναι σχεδόν μηδενικές. Γιατί, ποιος διδάκτορας του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας ή του Πανεπιστημίου Αιγαίου θα ψήφιζε υπέρ της πρόσληψης διδάκτορα του Stanford ή του Imperial και θα έβαζε τον εαυτό του στη θέση να συγκρίνεται το επιστημονικό του έργο με αυτών; Θυμηθείτε ότι προ ετών, το διδακτικό προσωπικό του τμήματος Φυσικής του Πανεπιστημίου Αθηνών απέρριψε την πρόσληψη του αστροφυσικού Δημήτρη Νανόπουλου για …. επιστημονικούς λόγους…

Το πλέον αποκαρδιωτικό είναι ότι το πρόβλημα αυτό δε λύνεται. Δε γίνεται να απολυθούν μαζικά καθηγητές ΑΕΙ για να αντικατασταθούν με επιστήμονες υψηλότερων προδιαγραφών, και δε γίνεται οι προσλήψεις αυτές να γίνουν με υπουργική απόφαση.

Θα πάρει μια γενιά για να λυθεί αυτό το πρόβλημα – εάν ήθελε, φυσικά, κάποιος να το λύσει. Όμως, σε καθεστώς κοινοβουλευτικής δημοκρατίας, που ο πολιτικός ορίζοντας αρχίζει από τα 4 χρόνια και καθημερινά μειώνεται, μέχρι την ημέρα των εκλογών, η επίλυση ενός προβλήματος μετά μια γενιά είναι τελείως εκτός του πεδίου ορισμού του ενδιαφέροντος του πολιτικού προσωπικού.

Εξάλλου, η μετριότητα των Ελληνικών ΑΕΙ όχι μόνο δεν ενοχλεί αλλά εξυπηρετεί τα συμφέροντα των πολιτικών, των ολιγαρχών και των παρατρεχάμενων τους. Θυμάστε την τελευταία φορά που είδατε αρχηγό κόμματος, υπουργό, βουλευτή, «επιχειρηματία», μεγαλοδημοσιογράφο, κλπ, να παρευρίσκεται στην αποφοίτηση του παιδιού του από δημόσιο λύκειο ή Ελληνικό πανεπιστήμιο; Όχι, βέβαια. Μόνο σε ιδιωτικά σχολεία και, απευθείας, σε ξένα πανεπιστήμια φοιτούν τα παιδιά αυτής της κατηγορίας συμπολιτών μας από τις αρχές της δεκαετίας του 1980 μέχρι και σήμερα. Και όσο επιδεινώνεται η ποιότητα της δημόσιας παιδείας, τόσο εδραιώνεται η κυριαρχία τους στην Ελληνική κοινωνία.

Γιατί, σε μια οικονομία τεχνολογίας και γνώσης, οι σπουδές και οι δεξιότητες είναι ο μοναδικός παράγοντας για την επιτυχία. Και τα παιδιά τους έχουν καλύτερες σπουδές από όλους τους υπόλοιπους. Άρα, γιατί να αλλάξουν τα πράγματα; Για να συγκρουσθούν με τους καθηγητές με διδακτορικά από το Ανοιχτό Πανεπιστήμιο και το Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής; Ή με το ΚΚΕ, που θεωρεί τα Ελληνικά ΑΕΙ το τελευταίο κάστρο των ιδεολογικών του ονειρώξεων;

Όσον αφορά στην απασχόληση επιστημόνων σε εταιρίες που απασχολούν επιστημονικό προσωπικό, ποιες άραγε είναι αυτές; Μετριούνται στα δάχτυλα του ενός χεριού. Η Ελληνική οικονομία παράγει ελάχιστη βασική έρευνα και δημιουργεί ελάχιστη παραγωγή πρωτότυπων τεχνολογιών. Ως αποτέλεσμα, η ζήτηση των επιχειρήσεων περιορίζεται σε καταρτισμένους χειριστές τεχνολογιών που παράγονται στο εξωτερικό και όχι σε επιστήμονες αιχμής που θα επινοήσουν τεχνολογίες και προϊόντα/υπηρεσίες που θα ανταγωνιστούν στις διεθνείς αγορές τις πιο τεχνολογικά εξελιγμένες εταιρίες. Έτσι, οι Έλληνες επιχειρηματίες, που θα μπορούσαν να απαιτήσουν από την πολιτική τάξη τη βελτίωση της ποιότητας των ΑΕΙ για να ικανοποιήσουν τις ανάγκες τους σε υψηλής ποιότητας επιστήμονες, δεν έχουν τέτοια ανάγκη και δεν εκφράζουν τέτοιες απαιτήσεις.

Ακούσατε κανέναν επιχειρηματία τα τελευταία χρόνια να παραπονιέται ότι είναι δύσκολο να εξασφαλίσει υψηλής ποιότητας επιστημονικό προσωπικό για την επιχείρηση του; Όχι βέβαια. Όλα τα παράπονα για ελλείψεις εργαζομένων αφορούν σε εργάτες οικοδομής και σε εργαζόμενους για τη συγκομιδή φράουλας και ντομάτας.

για τη συνέχεια  Liberal

Συνέχεια ανάγνωσης

Δημόσια Διοίκηση

Ποιος φταίει για τη φτώχεια μας;

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Πολλοί εξεπλάγησαν με την κατάταξη της Ελλάδας σαν της φτωχότερης εκτός Βουλγαρίας χώρα της Ε.Ε. Τούτο δεν αποτελεί καμιά έκπληξη.

Εδώ και πολλά χρόνια σε αυτή τη στήλη υποστηρίζουμε πως η Ελλάδα ήταν και παραμένει το τελευταίο σοβιετικό καθεστώς στην περιοχή και τη Δύση συνολικότερα.

Τα χαρακτηριστικά “σοβιετοποίησης” της χώρας έχουν να κάνουν το ισχυρό κρατισμό, την κλειστή οικονομία, τον  ελλιπή ανταγωνισμό, τους ολιγάρχες (με δουλειές με το κράτος, μίντια και ομάδες), τα συνδικάτα που συνδιοικούν το δημόσιο και ευρύτερο δημόσιο κλπ.

Η δημοσιοϋπαλληλική αδιαφορία των αστυνομικών του Α/Τ Αγ. Αναργύρων, στην αναζήτηση προστασίας από την άτυχη γυναίκα που δολοφονήθηκε πριν λίγες μέρες έξω από το αστυνομικό τμήμα, είναι χαρακτηριστικό αυτού του τύπου των οικονομιών χωρίς κίνητρα.

Η κατρακύλα της χώρας ξεκίνησε τη δεκαετία του ’80 όταν πενταπλασιάστηκαν οι εργαζόμενοι στο Δημόσιο. Το χρέος σε λίγα χρόνια εκτινάχθηκε από το 20 στο 100% του ΑΕΠ  και διαλύθηκε ολόκληρος ο παραγωγικός ιστός της Ελλάδας.

Η ανάταξη

Βέβαια, είναι αλήθεια πως τα τελευταία χρόνια παρατηρείται βελτίωση της εικόνας της ελληνικής οικονομίας.

Από το 2019 και μετά η Ελλάδα αναπτύσσεται ταχύτερα από μέσο όρο της Ε.Ε. Οι εξαγωγές έχουν διπλασιαστεί την τελευταία δεκαετία και πριν λίγες μέρες ο Economist έγραψε πως ο δείκτης επιχειρηματικού περιβάλλοντος Economist Intelligence Unit βελτιώθηκε κατά 28 θέσεις από την 62 στην 34 θέση μεταξύ 82 κρατών.

Τα πρόσφατα οικονομικά στοιχεία επιβεβαιώνουν την θετική αξιολόγηση του Economist.

Το 2023 η Ελλάδα παρουσίασε αύξηση του ΑΕΠ κατά 2% όταν ο μέσος όρος ήταν στο 0,5%. Αυτό σημαίνει πως μετά από πολλά χρόνια η ελληνική οικονομία συγκλίνει προς το μέσο όρο της Ευρώπης. Φυσικά απέχουμε πολύ ακόμη από το επίπεδο που είχαμε φτάσει πριν τη χρεοκοπία του 2010.

Οι εξαγωγές το 2023 δεν έφτασαν το θεαματικό ιστορικό ρεκόρ των 53,7 δισ. Ευρώ του 2022 αλλά τα 49,4 δισ. ευρώ λαμβανομένης υπόψη της αποκλιμάκωσης των τιμών παραμένει  μια καλή επίδοση. Λίγες χώρες έχουν καταφέρει σε μια δεκαετία να διπλασιάσουν σχεδόν τις εξαγωγές τους. Βέβαια ξεκινήσαμε από χαμηλή βάση, αν το καταφέρουμε αυτό και την επόμενη δεκαετία, τότε θα μπορούμε να είμαστε πιο αισιόδοξοι.

Όλα αυτά όμως αφορούν μια  πρώτη επιδερμική ανάγνωση των εξελίξεων.

Η αχίλλειος πτέρνα της θεαματικής βελτίωσης των εξαγωγών είναι η ταυτόχρονη θεαματική αύξηση των εισαγωγών οι οποίες το 2023 έφτασαν 81,8 δισ. έναντι 93,3 δισ. το 2022 και 46,7 δισ. το 2013 μεσούσης της κρίσης.  Παρά τα ισχυρά έσοδα από τον τουρισμό και τις μεταφορές το 2023 το έλλειμμα του ισοζυγίου τρεχουσών συναλλαγών ήταν στα 14,1 δισ. έναντι 20,1 δισ. το 2022 και 1,7 δισ. το 2019.

Το έλλειμμα αυτό αποδεικνύει πως η ελληνική οικονομία παρά την αύξηση των εξαγωγών δεν είναι σε θέση ακόμη να υποκαταστήσει τις εισαγωγές με ανταγωνιστικά προϊόντα.

Το 2023 ο Ακαθάριστος Σχηματισμός Παγίου  Κεφαλαίου βελτιώθηκε θεαματικά φτάνοντας τα 37 δισ. ευρώ  έναντι π.χ. 21 δισ. το 2014. Απέχει όμως από τα 60 δισ. Ευρώ του 2008. Με 37 δισ. είμαστε οριακά πάνω από τα 30 δισ. ευρώ τον χρόνο που υπολογίζονται οι αποσβέσεις. Για να προσεγγίσουμε μια σεβαστή  θέση ισχύος στην περιοχή θα πρέπει να καταφέρουμε να ξεπεράσουμε τα 100 δισ. το χρόνο. Αυτό μοιάζει αδύνατο.

Δεν υπάρχει λοιπόν καμία αμφιβολία πως η κατεύθυνση που κινείται η οικονομία μετά το 2019 είναι η σωστή. Αυτό καταδεικνύουν όλες οι πανηγυρικές εκθέσεις και τα δημοσιεύματα.

Το ερώτημα είναι αν η ταχύτητα είναι αυτή που πρέπει;

για τη συνέχεια  CAPITAL

 

 

Σχόλιο του χρηστη Stirlitz

Δεν είμαι οικονομολόγος αλλά από όσα βλέπω και ζω καθημερινά στην Ελλάδα έχω την εντύπωση ότι για τη φτώχεια μας

– φταίει το ότι έχουμε μείνει πολύ λίγοι οι Έλληνες και με αυξημένο μέσο όρο ηλικίας, και συνεπώς ποια ανάπτυξη και ποιον οικονομικό δυναμισμό να περιμένει κανείς από μια χώρα συνταξιούχων

– φταίει το ότι τα τελευταία 70 χρόνια δημιουργήσαμε μία υδροκέφαλη χώρα-τερατούργημα που έχει μαζεμένο τον μισό πληθυσμό της στην πρωτεύουσα με αποτέλεσμα η ύπαιθρος να σβήνει και ο πρωτογενής τομέας της οικονομίας να μαραζώνει (γι’ αυτό σήμερα έχουμε φθάσει στην κατάντια να εισάγουμε ακόμα και ντομάτες από το Βέλγιο και πατάτες από την Αίγυπτο, και η αξία του κρέατος που εισάγουμε ετησίως να ξεπερνά την αξία του εισαγόμενου πετρελαίου) ενώ ταυτόχρονα έχουμε υποβαθμίσει μόνοι μας την ποιότητα ζωής μας

– φταίει το ότι η αφρόκρεμα των νέων επιστημόνων μας έχει μεταναστεύσει στο εξωτερικό με αποτέλεσμα η χώρα μας να στερείται πολύτιμο ανθρώπινο δυναμικό που θα μπορούσε να προσφέρει πολλά όχι μόνο στην οικονομία αλλά σε όλους τους τομείς 

– φταίει το ότι μεγάλη μερίδα των δημοσίων υπαλλήλων πληρώνονται χωρίς να παράγουν απολύτως τίποτα και ζουν σε βάρος των συμπατριωτών τους και από τα δανεικά που παίρνει το κράτος μας  

– φταίει η αναξιοκρατία που διαχέεται σε όλα τα επίπεδα, κυρίως στον δημόσιο τομέα, και εμποδίζει το να υπάρξει οποιαδήποτε αλλαγή προς το καλύτερο 

– φταίει η δαιμονοποίηση της επιχειρηματικότητας και η βαθιά ριζωμένη πεποίθηση πολλών Ελλήνων πως θα λύσουν το πρόβλημά τους αν «τρουπώσουν» στο δημόσιο 

– φταίνε τα λάθος πρότυπα με τα οποία γαλουχούνται οι νέοι μας, και η γενικότερη νοοτροπία ωχαδερφισμού και ήσσονος προσπάθειας που μας διακατέχει 

– φταίει το ξεχαρβάλωμα της Παιδείας που έχει καταλήξει να παράγει αγράμματους νέους και χωρίς ουσιαστικές δεξιότητες

– φταίει το ότι ο Έλληνας δεν μαθαίνει από μικρός πόσο σημαντικό είναι το να κάνει σωστά τη δουλειά του, όποια κι αν είναι αυτή, και να αντλεί υπερηφάνεια από αυτό που κάνει

– φταίει το ότι δεν κατευθύνουμε τα παιδιά μας στο να ασχοληθούν επαγγελματικά με αυτό που πραγματικά αγαπούν 

– φταίνε η κουτοπονηριά μας και η ξεροκεφαλιά μας που μας κάνουν να πιστεύουμε ότι είμαστε ο εξυπνότερος λαός του κόσμου και ότι δεν χρειάζεται να διδαχθούμε τίποτα από τους άλλους λαούς

– φταίει το ότι εδώ και 30 χρόνια ξεχάσαμε τελείως τα οφέλη της αποταμίευσης και αφεθήκαμε να πλανηθούμε από τις σειρήνες της αλόγιστης κατανάλωσης και του υπερδανεισμού 

– φταίει το ότι ως καταναλωτές δεν έχουμε μάθει να οργανωνόμαστε, να μποϋκοτάρουμε προϊόντα, και να τιμωρούμε όσους επιχειρούν να αισχροκερδούν σε βάρος μας

– φταίει το ότι το ελληνικό τραπεζικό σύστημα έχει συνηθίσει να είναι ασύδοτο και ανεύθυνο, με αποτέλεσμα αντί να λειτουργεί ως μοχλός ανάπτυξης της οικονομίας να λειτουργεί ως λήσταρχος

– φταίει το ότι προτιμάμε πάντα τις εύκολες λύσεις για να βγάλουμε χρήματα (π.χ. να πουλάμε την Ελλάδα κομματάκι-κομματάκι σε ξένους που θέλουν να πάρουν την Golden Visa) και όχι αυτές που θα μας αποφέρουν μακροπρόθεσμο όφελος, θα βάλουν στέρεα θεμέλια στην οικονομία μας και θα μας καταστήσουν αυτάρκεις και ανταγωνιστικούς διεθνώς (σύγχρονες μορφές γεωργίας, βιομηχανία, υψηλή τεχνολογία κ.λπ)

– φταίει η ανάπηρη Δικαιοσύνη που κυριολεκτικά σέρνεται και αποτρέπει την προσέλκυση ξένων επενδύσεων

– φταίει το γεγονός ότι επί τόσες δεκαετίες δεν έχουμε αξιωθεί να φτιάξουμε μια δίκαιη φορολογική νομοθεσία με αποτέλεσμα το κράτος να «γδέρνει» τους μισθωτούς ενώ οι ελεύθεροι επαγγελματίες κάνουν πάρτι φοροδιαφυγής 

– φταίει το ότι ενώ πρακτικά δεν έχουμε δικό μας νόμισμα και η οικονομία μας έχει τα χάλια της εμείς επιτρέπουμε την καθημερινή διαρροή τεράστιου ποσού προς το εξωτερικό από τα εμβάσματα των εκατομμυρίων αλλοδαπών που ζουν στη χώρα μας – και θέλουμε μάλιστα να φέρουμε κι άλλους

– φταίει το γεγονός ότι το κράτος μας δανείζεται από τις αγορές όσα χρήματα θέλει και με όποιο επιτόκιο θέλει χωρίς να δίνει λογαριασμό πουθενά και χωρίς να υπάρχει «οροφή κρατικού χρέους», με αποτέλεσμα να αιμορραγούμε διαρκώς λόγω των δυσβάστακτων τοκοχρεολυσίων που πληρώνουμε και να οδηγούμαστε με μαθηματική ακρίβεια σε ντροπιαστικές και επώδυνες χρεοκοπίες 

– φταίει το ότι ως λαός έχουμε φορτωθεί στην πλάτη μας επί δεκαετίες 10 επιχειρηματικές και πολιτικές οικογένειες και τις κουβαλάμε αγόγγυστα επιτρέποντάς τους να παρασιτούν σε βάρος μας και να μας κρατούν καθηλωμένους στην υπανάπτυξη και στην υστέρηση

– φταίει το γεγονός ότι τα φοβικά σύνδρομα έναντι της Τουρκίας που διακατέχουν την ελληνική πολιτική, επιχειρηματική και ακαδημαϊκή ελίτ δεν μας επιτρέπουν να εκμεταλλευτούμε τους πλούσιους ορυκτούς και ενεργειακούς πόρους της πατρίδας μας

– φταίει το ότι οι πολιτικοί μας δεν έχουν απολύτως κανένα όραμα για τη χώρα, δεν έχουν τον νου τους στο πώς θα θεραπεύσουν τις χρόνιες παθογένειες και πώς θα φτιάξουν ένα καλύτερο μέλλον για τους Έλληνες αλλά στο πώς θα πλουτίσουν οι ίδιοι με αρπαχτές.

 

 

 

Συνέχεια ανάγνωσης

Δημόσια Διοίκηση

Βαλτιμόρη και Ελλάδα

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Καλημέρα και καλό μήνα! Δεν είναι πρωταπριλιάτικο αστείο… η διαχείριση κρίσεων στην Ελλάδα τείνει να γίνει κακόγουστη φάρσα…

1:00 π.μ.– το γιγαντιαίο 300 μέτρων πλήρως φορτωμένο πλοίο Dalí αποπλέει μετά τα μεσάνυχτα απ’ το λιμάνι της Βαλτιμόρης προς την γέφυρα για να την διασχίσει.

1:23 π.μ. — οι κάμερες δείχνουν ακόμη το πλοιο κανονικά στην πορεία του να περάσει κάτω απ’ τη γέφυρα ενώ αυτοκίνητα κυκλοφορούν πάνω της.

1:24 π.μ.– οι κάμερες δείχνουν τα φώτα του πλοίου να σβήνουν και να ανάβουν πάλι από την γεννήτρια. Το καράβι χάνει τιμόνι. Οι μηχανές σβήνουν. Φουντάρει άγκυρα για να κόψει όσο μπορεί.

1:26 π.μ. — τα φώτα του Dali φαίνεται να σβήνουν και πάλι.

1:26 π.μ. ακόμη οχήματα διασχίζουν την πολυσύχναστη γέφυρα. Αυτή την ώρα το πλοίο, με δύο ειδικευμένους πλοηγούς για την έξοδο απ’ το λιμάνι και τον καπετάνιο στη γέφυρα, εκπέμπει σήμα κινδύνου και ειδοποιεί τις αρχές.

 

1:27 π.μ — Η μονάδα ασφαλείας μεταφορών του Maryland (Transportation Unit dispatchers) λαμβάνει το σήμα και καλεί σε δευτερόλεπτα, κυριολεκτικά, την τοπική αστυνομία και την τροχαία να σταματήσουν την κυκλοφορία και να εμποδίσουν όλα τα οχήματα να εισέλθουν στη γέφυρα που είναι 2,6 χιλιόμετρα μήκος. “Υπάρχει πλοίο που πλησιάζει χωρίς πηδάλιο!” ακούγεται να λέει στις ηχογραφήσεις ο αρμόδιος υπάλληλος. Ναι εκεί όλα είναι ηχογραφημένα.

1:28 π.μ. — μαύρος καπνός βγαίνει απ’ το πλοιο ενώ χτυπάει τον πυλώνα.

Σε αυτά τα κρίσιμα δύο λεπτά, λιγότερο από δύο λεπτά, η κυκλοφορία έχει διακοπεί. Οι είσοδοι έχουν μπλοκαριστεί απ’ τις Αρχές. Τα τελευταία οχήματα φεύγουν τρέχοντας ελάχιστα δευτερόλεπτα πριν καταρρεύσει.

Οι διάλογοι των αστυνομικών στα 90 δευτερόλεπτα (από 1:27:53 ως 1:29:51!) στα σχόλια.

Η γέφυρα πέφτει. Οι μόνοι που δεν προλαβαίνουν να απομακρυνθούν είναι 8 εργαζόμενοι των συνεργείων συντήρησης που βρίσκονται στην γέφυρα.

1:40 π.μ. ειδοποιείται η πυροσβεστική.

1:50 π.μ η πυροσβεστική είναι στον τόπο του δυστυχήματος.

6:26 π.μ. . — πρωινή Ενημέρωση τύπου από τον Αρχηγό της πυροσβεστικής ενώ η ακτοφυλακή ψάχνει για τυχόν επιζώντες απ’ το προσωπικό συντήρησης.

Η Αστυνομία, αναφέρουν τα μέσα, είχε 90 δευτερόλεπτα να σταματήσει την κυκλοφορία και να αδειάσει την 2,6 χιλιομέτρων γέφυρα. Οι κάμερες δείχνουν πως τα κατάφερε.

Σε 3 λεπτά ο επιχειρησιακός υπάλληλος επιφυλακής ειδοποίησε χωρίς εγκρίσεις, προϊσταμένους, πολιτικούς, χωρίς τίποτα την αστυνομία. Κι οι αστυνομικοί υπηρεσίας χωρίς να ρωτήσουν κανένα άλλον έκλεισαν κι άδειασαν τη γέφυρα με οποίες δυνάμεις είχαν ήδη κοντά όσο πιο γρήγορα μπορούσαν.

Δεν θέλω καν να φανταστώ τι θα συνέβαινε στην Ελλάδα σε τέτοια περίπτωση πχ στο Ρίο Αντίρριο. Ευτυχώς που η γέφυρα αυτή είναι μάλλον πιο γερή. Ή στον Πειραιά αν χάσει τιμόνι ένα μεγάλο κοντεινεράδικο κοντά σε επιβατηγό μπρος στην μπούκα του λιμανιού.

Σε μια χώρα που η φωτιά κατέβαινε απ’ το βουνό στο Μάτι μισή ώρα και βάλε, όλοι ήταν ανευθυνουπευθυνοι, δεν γνώριζαν τι και πως να κάνουν και έψαχναν τον δήμαρχο στη Μύκονο, την περιφερειάρχη και τον υπουργό.

Που δύο τραίνα κινούνταν σε πορεία σύγκρουσης με πλήρη ταχύτητα και κάνεις δεν παρενέβη από όσους θα μπορούσαν να έχουν εικόνα.

Στη χώρα που το Σάμινα έσκασε στα βράχια, η γεννήτρια δεν λειτούργησε, οι μηχανικοί δεν ενημέρωσαν για το ρήγμα, ούτε ο καπετάνιος το λιμενικό, πρώτα να ρωτήσουν την εταιρεία, ο θάλαμος επιχειρήσεων μάθαινε τα νέα απ’ τα κανάλια και τα κινητά των ναυαγών ενώ το λιμενικό έφτασε αργότερα απ τους ψαράδες.

Πρακτικά σε μια χώρα που κάνεις δεν είναι σε επιφυλακή, δηλαδή υπεύθυνος, ένας άνθρωπος των επιχειρήσεων να αποφασίσει σε δευτερόλεπτα.

Και η όποια απόφαση λαμβάνεται κατόπιν διαβουλεύσεων με τον προϊστάμενο, τον δήμαρχο, τον περιφερειάρχη τον υπουργό, τον πρωθυπουργό.

Που η πολιτική έχει ξεχαρβαλώσει κι ευνουχίσει την διοίκηση.

Που κάνεις δεν θα πει ένα μπράβο σε αυτόν που απέτρεψε την καταστροφή κάνοντας τη δουλειά του, αλλά πιθανότατα θα βρει το

 

ν μπελά του γιατί διέκοψε την κυκλοφορία των τραίνων ή των δρόμων χωρίς έγκριση.

Στις ΗΠΑ οι άνθρωποι των κρατικών υπηρεσιών που έδρασαν άμεσα κάνοντας το καθήκον τους σύμφωνα με το πρωτόκολλο αντιμετώπισης κινδύνου και την εκπαίδευση τους, αναφέρονται από τα μέσα και τους πολιτικούς ως ήρωες.

Πηγή πληροφοριών ABC

 

Από το Capital

Συνέχεια ανάγνωσης

Ινφογνώμων

Infognomon Logo

Περιηγηθείτε στα κορυφαία βιβλία του βιβλιοπωλείου μας

Προβολή όλων

Δημοφιλή