Ακολουθήστε μας

Γενικά θέματα

Ο Ύμνος εις την Ελευθερίαν καθιερώνεται ως εθνικός ύμνος της Ελλάδας

Δημοσιεύτηκε

στις


Η
δημιουργία, η ιστορία, η καθιέρωση και
η σημασία του ελληνικού Εθνικού Ύμνου
Γράφει
ο δημοσιογράφος-ερευνητής Ευθύμιος
Χατζηϊωάννου.

Τα
περισσότερα κράτη έχουν ύμνους, που
ορίζονται ως «τραγούδια εξύμνησης,
αφοσίωσης ή πατριωτισμού». Οι περισσότεροι
ύμνοι είναι είτε εμβατήρια, είτε ύμνοι
στο ύφος. Ένας ύμνος γίνεται εθνικός
ύμνος συνταγματικά, είτε με νόμο ή απλά
από παράδοση. Ο βασιλικός ύμνος είναι
πατριωτικό άσμα παρόμοιο με εθνικό
ύμνο, με την διαφορά ότι εξυμνεί
συγκεκριμένα τον μονάρχη ή την βασιλική
δυναστεία. Τέτοιοι ύμνοι συνήθως
εκτελούνται σε δημόσιες εμφανίσεις του
μονάρχη ή σε άλλα γεγονότα βασιλικού
ενδιαφέροντος. Κάποια κράτη χρησιμοποιούν,
μάλιστα, τον βασιλικό ύμνο και ως εθνικό,
όπως είναι ο εθνικός ύμνος της Ιορδανίας.

Ο
παλαιότερος εθνικός ύμνος είναι ο
ολλανδικός εθνικός ύμνος «Χετ Βιλχέλμους»,
ο οποίος γράφτηκε μεταξύ 1568 και 1572. Ο
ιαπωνικός ύμνος «Kimi Ga Yo» έχει στίχους
από ένα ποίημα της περιόδου 794-1185, όμως
μελοποιήθηκε μετά το 1880. Οι ύμνοι άρχισαν
να γίνονται βαθμιαία δημοφιλείς στα
ευρωπαϊκά κράτη τον 18ο αιώνα. Για
παράδειγμα ο βρετανικός εθνικός ύμνος
«God Save the Queen» εκτελέστηκε για πρώτη φορά,
υπό τον τίτλο τότε God Save the King, το 1745.
Εντούτοις, ο πρώτος εθνικός ύμνος που
υιοθετήθηκε επίσημα ως τέτοιος, είναι
ο ισπανικός ύμνος «Μάρτσα ρεάλ», το
1770. Η προέλευσή του παραμένει αβέβαιη,
ενώ έχουν προταθεί οι απόψεις, ότι έχει
βενετσιάνικη καταγωγή από τον δέκατο
έκτο αιώνα, ή ότι έχει συντεθεί από τον
Μέγα Φρειδερίκο, ενώ είναι ένας από τους
λίγους ύμνους, που δεν είχαν ποτέ
επίσημους στίχους. Ο Γαλλικός ύμνος, «Η
Μασσαλιώτιδα» γράφτηκε μισό αιώνα
αργότερα το 1792 και υιοθετήθηκε το 1795.
Οι
εθνικοί ύμνοι είναι συνήθως γραμμένοι
στην πιο κοινή γλώσσα του κράτους, την
de facto ή την επίσημη γλώσσα. Για παράδειγμα
ο ινδικός ύμνος «Τζάνα Γκάνα Μάνα» είναι
γραμμένος σε μία σανσκριτικοποιημένη
εκδοχή της γλώσσας Μπενγκάλι, που και
οι δύο είναι επίσημες γλώσσες της Ινδίας.
Κράτη με πολλές εθνικές γλώσσες μπορεί
να έχουν διάφορες εκδοχές του εθνικού
τους ύμνου. Για παράδειγμα ο εθνικός
ύμνος της Ελβετίας, «Ελβετικός ψαλμός»
έχει τέσσερις εκδοχές στις τέσσερις
επίσημες γλώσσες του κράτους, δηλαδή
στα γαλλικά, γερμανικά, ιταλικά και
ρομανσικά. Η πρώτη στροφή του εθνικού
ύμνου της Νέας Ζηλανδίας από παράδοση
τραγουδιέται στα μαορί (Aotearoa) και η
δεύτερη στα αγγλικά («God Defend New Zealand»). Η
μουσική και για τις δύο εκδοχές είναι
ίδια, οι στίχοι όμως δεν είναι επί λέξη
μετάφραση. Ο εθνικός ύμνος της Νότιας
Αφρικής είναι μοναδικός από την άποψη,
ότι χρησιμοποιούνται πέντε από τις
έντεκα επίσημες γλώσσες του κράτους
στον ίδιο ύμνο, στο οποίο κάθε στροφή
είναι σε άλλη γλώσσα.
Τα
πρώτα εθνικά άσματα του νεοελληνικού
κράτους
Από
την αρχή που ξέσπασε η Επανάσταση του
1821 για την απελευθέρωση του υποδουλωμένου
Γένους μας, δημιουργήθηκε η ανάγκη να
καθιερωθεί ένας κοινός πατριωτικός
ύμνος για τους Έλληνες, με σκοπό να τους
ενώνει στον αγώνα τους «υπέρ πίστεως
και πατρίδος» και να τους εμψυχώνει.
Έτσι οι αγωνιζόμενοι Έλληνες χρησιμοποιούσαν
για τον σκοπό αυτό πολλά κλέφτικα
τραγούδια, αποσπάσματα από τον Θούριο
του Ρήγα Φεραίου και άλλα θρησκευτικά
και πατριωτικά άσματα, μερικά από τα
οποία ήταν ευρύτατα διαδεδομένα. Τους
ύμνους και τα άσματα αυτά τα τραγουδούσαν
σε στιγμές εθνικής έπαρσης, σε μάχες,
σε επινίκιους πανηγυρισμούς, αλλά και
όταν τιμούσαν τους αρχηγούς και τους
πεσόντες συναγωνιστές τους. Δεν ήταν,
όμως, δυνατό να καθιερωθεί την εποχή
εκείνη ένας ενιαίος «εθνικός ύμνος»
για όλους τους αγωνιζόμενους. Παρόλα
αυτά διασώζονται κάποιοι από τους ύμνους
αυτούς, που ήταν εκείνη την εποχή πολύ
διαδεδομένοι. Ένας από αυτούς είναι και
το πατριωτικό τραγούδι, που παραθέτουμε,
το οποίο βασίζεται στο ποίημα του
Κωνσταντίνο Κοκκινάκη (1781 Αίγινα – 1831
Χίος), λόγιο της εποχής:
Ω,
λυγηρόν και κοπτερόν σπαθί μου,
κι
εσύ τουφέκι, φλογερόν πουλί μου.
Εσείς
τον Τούρκον σφάξατε,
τον
τύραννον σπαράξατε,
ν’
αναστηθεί η Πατρίς μου,
να
ζήσει το σπαθί μου.
Για
της Πατρίδος την Ελευθερίαν,
για
του Χριστού την πίστιν την αγίαν,
γι’
αυτά τα δύο πολεμώ,
μ’
αυτά να ζήσω επιθυμώ
και
αν δε τα αποκτήσω,
τι μ’
ωφελεί να ζήσω;
Μέχρι
το 1865 δεν υπήρχε επίσημος εθνικός ύμνος,
καθώς επί Καποδίστρια χρησιμοποιούνταν
ως ύμνοι του νεοσύστατου κράτους μας
κατά περίσταση διάφοροι θούριοι, ενώ
επί βασιλείας του Όθωνα είχε καθιερωθεί
ως εθνικός ύμνος ο μουσικός σκοπός του
βαυαρικού εθνικού ύμνου, στον οποίο
είχαν προσαρμοστεί οι ελληνικοί στίχοι
«Τον Βασιλέα μας Όθωνα τον Πρώτον σώσον
Θεέ. Αύξησον, κράτυνον την βασιλεία του.
Τον Βασιλέα μας σώσον Θεέ» Έμελλε, όμως,
λίγο αργότερα το Έθνος μας και το
νεοσύστατο νεοελληνικό κράτος αποκτήσει
έναν επίσημο και αναγνωρισμένο διεθνώς
εθνικό ύμνο, το μελοποιημένο υπέροχο
ποίημα του εθνικού μας ποιητή Διονυσίου
Σολωμού, αφιερωμένο στο υπέρτατο αγαθό
των Ελλήνων, την Ελευθερία.
Ποιός
ήταν ο Διονύσιος Σολωμός
Ο
εθνικός μας ποιητής Διονύσιος Σολωμός
γεννήθηκε στις 8 Απριλίου του 1798 στη
solomos02Ζάκυνθο, ως εξώγαμο τέκνο του κόντε
Νικόλαου Σολωμού και της υπηρέτριάς
του Αγγελικής Νίκλη. Σε πολύ μικρή ηλικία
έμεινε ορφανός και το 1808 έφυγε για
σπουδές στην Ιταλία, με τη συνοδεία του
Ιταλού δασκάλου του Ρώσση. Επτά χρόνια
αργότερα πήρε το απολυτήριο από το
Λύκειο της Κρεμόνας και γράφτηκε στο
πανεπιστήμιο της Παβίας, απ’ όπου πήρε
το πτυχίο της Νομικής. Παράλληλα με τις
σπουδές στη νομική, για την οποία ουδέποτε
ενδιαφέρθηκε επαγγελματικά, άρχισε να
γράφει στίχους στην ιταλική γλώσσα, ενώ
ήρθε σε επαφή με διαπρεπείς φιλοσόφους,
φιλολόγους και αξιόλογους εκπροσώπους
της λογοτεχνικής κίνησης της εποχής.
Το 1818 επέστρεψε στη Ζάκυνθο, όπου
παρέμεινε για δέκα χρόνια. Εκεί άρχισε
να γράφει τα πρώτα του αξιόλογα
στιχουργήματα στα ελληνικά. Το πρώτο
εκτενές ελληνικό ποίημά του και πλέον
γνωστό είναι ο «Ύμνος εις την Ελευθερίαν».
Λίγο αργότερα, συνέθεσε το λυρικό ποίημα
«Εις τον θάνατο του Λόρδου Μπάυρον» και
ακολούθησαν «Η καταστροφή των Ψαρών»,
«Η Φαρμακωμένη», «Ο Λάμπρος», «Εις
Μοναχήν», «Ο Κρητικός», «Οι ελεύθεροι
πολιορκημένοι», «Ο Πορφύρας». Στα τέλη
του 1828 εγκαταστάθηκε μόνιμα στην Κέρκυρα,
συνεχίζοντας την ενασχόλησή του με την
ποίηση σχεδόν απομονωμένος. Δεν έκανε
ούτε ένα ταξίδι στην ελευθερωμένη
Ελλάδα, γιατί, όπως υποστηρίζεται, «δεν
εσυνηθούσε να θεατρίζει στο εθνικό του
φρόνημα αλλά μες το άγιο βήμα της ψυχής».
Στις 3 Φεβρουαρίου του 1849 παρασημοφορήθηκε
με το Χρυσό Σταυρό του Σωτήρος, διότι
«με την ποίηση του διέγειρε τα αισθήματα
του λαού στον αγώνα για εθνική ανεξαρτησία».
Πέθανε στις 9 Φεβρουαρίου του 1857 στην
Κέρκυρα, ύστερα από αλλεπάλληλες
εγκεφαλικές συμφορήσεις. Τα οστά του
μεταφέρθηκαν το 1865 στη Ζάκυνθο και
τοποθετήθηκαν αρχικώς σ’ ένα μικρό
μαυσωλείο στον τάφο του Κάλβου.
Πότε
και πως καθιερώθηκε ο «Ύμνος εις την
Ελευθερίαν» ως Εθνικός μας Ύμνος
Το
ποίημα «Ύμνος εις την Ελευθερίαν»
γράφτηκε από τον Διονύσιο Σολωμό τον
Μάιο του 1823 στην Ζάκυνθο και ένα χρόνο
αργότερα τυπώθηκε στο Μεσολόγγι. Το
ποίημα συνδυάζει στοιχεία από τον
ρομαντισμό αλλά και τον κλασικισμό. Οι
στροφές που χρησιμοποιούνται είναι
τετράστιχες ενώ στους στίχους παρατηρείται
εναλλαγή τροχαϊκών οκτασύλλαβων και
επτασύλλαβων. Το 1828 μελοποιήθηκε από
τον Κερκυραίο Νικόλαο Χαλικιόπουλο-Μάντζαρο
(1795-1872, ευρύτερα γνωστό μόνο με το επίθετο
Μάντζαρος) επάνω σε λαϊκά μοτίβα, για
τετράφωνη ανδρική χορωδία.
Η
μουσική του Εθνικού Ύμνου είναι γραμμένη
σε ρυθμό 3/4, στο ρυθμό του Τσάμικου, του
πιό λεβέντικου Ελληνικού χορού. Από
τότε ακουγόταν τακτικά σε εθνικές
γιορτές, αλλά και στα σπίτια των Κερκυραίων
αστών και αναγνωρίστηκε στη συνείδηση
των Ιονίων ως άτυπος ύμνος της Επτανήσου.
Ακολούθησαν και άλλες μελοποιήσεις από
τον Μάντζαρο (2η το 1837 και 3η το 1839-1840), ο
οποίος υπέβαλλε το έργο του στον βασιλιά
Όθωνα (4η «αντιστικτική» μελοποίηση,
Δεκέμβριος 1844).manzaros001
Παρά
την τιμητική επιβράβευση του μουσικοσυνθέτη
Νικόλαου Χαλικιόπουλου-Μάντζαρου με
τον Αργυρό Σταυρό του Τάγματος του
Σωτήρα (Ιούνιος 1845) και του Διονυσίου
Σολωμού με Χρυσό Σταυρό του ίδιου
Τάγματος (1849), το έργο (και ειδικά η πρώτη
μελοποίησή του) διαδόθηκε μεν ως
«θούριος», αλλά δεν υιοθετήθηκε ως ύμνος
από τον πρώτο βασιλιά του Νεοελληνικού
Κράτους. Ο Μάντζαρος το 1861 επανεξέτασε
για 5η φορά το έργο, αυτή τη φορά σε ρυθμό
εμβατηρίου κατά παραγγελία του υπουργού
Στρατιωτικών. Όταν ο βασιλιάς Γεώργιος
Α΄ επισκέφθηκε την Κέρκυρα το 1865 για να
παρευρεθεί στις εκδηλώσεις της ένωσης
των Επτανήσων με την Ελλάδα, άκουσε την
εκδοχή για ορχήστρα πνευστών της αρχής
της πρώτης μελοποίησης, που έπαιζε η
μπάντα της Φιλαρμονικής Εταιρείας
Κερκύρας και του έκανε εντύπωση. Ακολούθως
με Βασιλικό Διάταγμα του Υπουργείου
Ναυτικών της τότε Κυβέρνησης Αλ.
Κουμουνδούρου (υπουργός Δ. Στ. Μπουντούρης),
το χαρακτήρισε «επίσημον εθνικόν άσμα»
και διατάχθηκε η εκτέλεσή του «κατά
πάσας τας ναυτικάς παρατάξεις του
Βασιλικού Ναυτικού». Επίσης ενημερώθηκαν
οι ξένοι πρέσβεις, ώστε να παίζεται και
από τα ξένα πλοία στις περιπτώσεις
απόδοσης τιμών προς τον βασιλιά της
Ελλάδας ή την Ελληνική Σημαία. Από τότε
καθιερώθηκε και θεωρείται ως εθνικός
ύμνος της Ελλάδας.
Το
σύνολο της πρώτης μελοποίησης του «Ύμνου
εις την Ελευθερίαν» τυπώθηκε για πρώτη
φορά σε 27 μέρη στο Λονδίνο το 1873, ένα
χρόνο μετά το θάνατο του συνθέτη του. Ο
αντισυνταγματάρχης ε.α. Μαργαρίτης
Καστέλλης, πρώην διευθυντής Μουσικού
Σώματος, διασκεύασε τον «Εθνικό Ύμνο»
για μπάντα, κι αυτή η μεταγραφή (από την
οποία απουσιάζει η σύντομη εισαγωγή)
παίζεται από τις στρατιωτικές μπάντες
μέχρι σήμερα. Πάντως, αξίζει να σημειωθεί,
ότι στα επτανησιακά μουσικά αρχεία
σώζονται διασκευές του έργου για μπάντα,
χρονολογούμενες τουλάχιστον από τη
δεκαετία του 1840. Το ποίημα «Ύμνος εις
την Ελευθερίαν» αποτελείται από 158
τετράστιχες στροφές• από αυτές οι 24
πρώτες στροφές καθιερώθηκαν ως Εθνικός
μας Ύμνος το 1865. Από αυτές μόνο οι δύο
πρώτες είναι εκείνες, που ανακρούονται
και συνοδεύουν πάντα την έπαρση και την
υποστολή της σημαίας και ψάλλονται σε
επίσημες στιγμές και τελετές:
Σε
γνωρίζω από την κόψη
του
σπαθιού την τρομερή,
σε
γνωρίζω από την όψη
που
με βία μετράει τη γη.
Απ’
τα κόκαλα βγαλμένη
των
Ελλήνων τα ιερά,
και
σαν πρώτα ανδρειωμένη,
χαίρε,
ω χαίρε, Ελευθεριά!
Έτσι
και παρά το γεγονός, ότι και οι 158 στροφές
του ποιήματος ομοιοκαταλήγουν και
μπορούν να τραγουδιστούν στην μουσική
του Εθνικού Ύμνου, τελικά μόνο οι πρώτες
δύο στροφές καθιερώθηκαν και αποτελούν
τον Εθνικό Ύμνο της χώρας μας. Κατά τη
διάρκεια της ανάκρουσής του αποδίδονται
ορθίως τιμές στρατιωτικού χαιρετισμού
«εν ακινησία».
Ο
Εθνικός μας Ύμνος καθιερώθηκε και
χρησιμοποιείται επίσης από το 1966 και
ως εθνικός ύμνος της Κυπριακής Δημοκρατίας.
Η
πατριωτική διάσταση του Εθνικού μας
Ύμνου
Κάθε
Μάϊο η μνήμη μας στρέφεται στον ιστορικό
εκείνο Μάϊο του 1823, όταν o Διονύσιος
Σολωμός έγραφε μέσα σε σύντομο χρονικό
διάστημα τις 158 στροφές του «Ύμνου εις
την Ελευθερίαν». Βρισκόταν στην
γενέτειρά του Ζάκυνθο και παρακολουθούσε
από εκεί την πολιορκία του Μεσολογγίου.
Ήταν εγκατεστημένος στο σπίτι του
φίλου του Στράνη, στον ομώνυμο λόφο,
λίγο πιό έξω από την πόλη. Λέγεται
μάλιστα, ότι σε στιγμές βαθειάς
συγκίνησης φώναζε: «Βάστα καημένο
Μεσολόγγι»! Και έγραφε. Εμπνεόταν από
τον δίκαιο αγώνα των Ελλήνων, που είχε
ξεκινήσει δύο χρόνια πρίν. Ο
επαναστατημένος Μωριάς απείχε μερικά
μόνο μίλια από τις ακτές της
Αγγλοκρατούμενης Ζακύνθου και τα νέα
της Επανάστασης έφθαναν γρήγορα εκεί.
Έτσι ο Σολωμός μπορούσε να μαθαίνει
όλες τις εξελίξεις του Αγώνα των
επαναστατημένων Ελλήνων.
Όπως
προαναφέραμε, η καθιέρωση του έργου του
ως επίσημος Εθνικός Ύμνος της Ελλάδος
έγινε το 1865, όμως ο ποιητής δεν πρόλαβε
να ζήσει αυτή την χαρά, διότι είχε
πεθάνει τό 1857. Τουλάχιστον πρόλαβε
να δει ένα μικρό μέρος της Ελλάδος
ελεύθερο. Ὁ Ύμνος του είχε επιδράσει
θετικά στο ηθικό των επαναστατών, όπως
είχε συμβεί και με τον Θούριο του Ρήγα
Φεραίου. Είναι άραγε συμπτωματικό, ότι
ὁ Σολωμός γεννήθηκε τό 1798, δηλαδή την
χρονιά κατά την οποία στραγγαλίσθηκε
από τους Τούρκους στο Βελιγράδι ὁ
Ρήγας Βελεστινλής; Πολλά έχουν γραφεί
και έχουν λεχθεί για το ποίημα αυτό,
το οποίο προκαλεί ρίγη συγκίνησης σε
κάθε Έλληνα, εντός ή εκτός Ελλάδος.
Το ποίημα αυτό αποτέλεσε εκτός των άλλων
μια υψίστης σημασίας πολιτική πράξη
και «θεμέλιον ιερόν ερμηνείας και
αξιοποιήσεως της Επαναστάσεως», είναι
δε κατά τον λόγιο Ιάκωβο Πολυλά (1825-1896)
«ο πρώτος γνήσιος καρπός της ελληνικής
φαντασίας, ύστερα από είκοσι αιώνες
μαρασμού της». Ο ιστορικός μας Κωνσταντίνος
Παπαρρηγόπουλος (1815-1891 το χαρακτηρίζει
ως «εν των μάλλον υψιπετών τολμημάτων
της νεωτέρας ελληνικής ποιήσεως».
Ο
«Ύμνος εις την Ελευθερίαν» ορίζει την
Ελευθερία, την Ελλάδα, την Θρησκεία με
νέα πλατύτατα όρια, σύμφωνα με την
παράδοση, την πίστη του Έθνους και την
ιστορία του παρόντος και του παρελθόντος.
Δίνει νόημα στον Αγώνα, στις μάχες, στις
εκδικήσεις, στις σφαγές και τις θυσίες.
Εξαίρει τους ηρωϊσμούς και τα κατορθώματα
σε όλη την επαναστατημένη Ελλάδα,
ταυτίζει τους αρχαίους με τους νέους
Έλληνες, θέτει οδηγό την Χριστιανική
μας Ορθόδοξη πίστη και χωρίς να εξαίρει
τα προσωπικά κατορθώματα των αγωνιστών,
εξισώνει την αξία του αίματος όλων των
πολεμιστών μας. Όμως, το πιο σημαντικό
και διαχρονικό διδακτικό του μήνυμα
είναι, ότι η διχόνοια αποτελεί ολέθριο
κακό, ενώ η ομόνοια αποτελεί το
αποτελεσματικότερο όπλο των Ελλήνων.
Η
θρησκευτική σημασία και αξία του
ελληνικού Εθνικού Ύμνου
Ας
δούμε, τώρα την ιδιαίτερη Ορθόδοξη
Χριστιανική διάσταση του έργου. Ο
Σολωμός θεωρεί και διακηρύσσει, ότι ο
Αγώνας του Γένους δεν γίνεται μόνο
για την Ελευθερία της Πατρίδας μας,
αλλά και για την Πίστη του Χριστού. Η
θρησκευτικότητα του Σολωμου είναι
διάχυτη σε πάμπολλα έργα του. Είναι δε
εντυπωσιακή η σύνδεσή του με την
Ορθοδοξία , αν λάβουμε υπ’ όψη, ότι
έλειψε πολλά χρόνια, σπουδάζοντας
στην Ιταλία με Ρωμαιοκαθολικούς
δασκάλους. Ο καθηγητής Ηρακλής Καλλέργης
γράφει σχετικά:
«Ας
προσθέσουμε ότι, όσο ὁ Σολωμός προχωρά
στη μελέτη της ελληνκής γλώσσας και
όσο εμβαθύνει στο νόημα της ποίησης,
τόσο η θρησκευτικότητά του συνδέεται
στενότερα με τα ιδανικά της πατρίδας
και της Ελευθερίας. Όσο περνούν τα
χρόνια η πίστη του παίρνει ελληνικότερο
χρώμα, αλλά και το ιδανικό της πατρίδας
θεμελιώνεται στην θρησκευτική αυτή
πίστη και από εκεί παίρνει δύναμη και
βάθος. Η συνύφανση αυτή των δύο
ἰδανικών, που ορίζουν ολόκληρο τό
έργο του Σολωμού, εκδηλώνεται έκτυπα
στον «Ὕμνον εἰς τήν Ἐλευθερίαν», όπου
-καθώς παρατηρεί ο ἀείμνηστος καθηγητής
Νικόλαος Τωμαδάκης-, «ἡ Ελευθερία, η
Ἑλλάδα καί η Θρησκεία ορίζονται με
νέα πλατύτατα όρια, σύμφωνα με την
Παράδοση, την Πίστη του Έθνους και την
Ιστορία του παρελθόντος και του
παρόντος, ενώ μετά από τόσους αιώνες
ποιητικής αδράνειας ενώθηκαν πάλι ο
θαυμασμός προς την Ελλάδα και η πίστη
στη δικαιοσύνη του Θεού».
Το
κατ’ εξοχή σημείο του Ύμνου όπου ο
ποιητής διατρανώνει την πνευματική
συμπόρευση Ορθοδοξίας και Ελληνισμού
είναι οι στροφές 88 -92, που αναφέρονται
στην πρώτη πολιορκία τοῦ Μεσολογγίου.
Τις παραθέτουμε, διότι δυστυχώς πολλοί
συμπατριώτες μας γνωρίζουν μόνον τις
δύο πρώτες στροφές του ύμνου:
Πῆγες
εἰς τό Μεσολόγγι
Τήν
ἡμέρα τοῦ Χριστοῦ,
Μέρα
πού ἄνθισαν οἱ λόγγοι
Γιά
τό τέκνο τοῦ Θεοῦ.
Σοὖλθε
ἐμπρός λαμποκοπῶντας

Θρησκεία μ’ ἕνα Σταυρό,
Καί
τό δάκτυλο κινῶντας
Ὁπού
ἀνεῖ τόν οὐρανό,
Σ’αὐτό,
ἐφώναξε , τό χῶμα
Στάσου
ὁλόρθη, Ἐλευθεριά·
Καί
φιλῶντας σου τό στόμα
Μπαίνει
μές στήν ἐκκλησιά.
Εἰς
τήν Τράπεζα σιμώνει,
Καί
τό σύγνεφο τό ἀχνό
Γύρω
γύρω της πυκνώνει
Πού
σκορπάει τό θυμιατό.
Ἀγρικάει
τήν ψαλμωδία
Ὁπού
ἐδίδαξεν αὐτή·
Βλέπει
τή φωταγωγία
Στούς
Ἁγίους ἐμπρός χυτή.
Είναι
αξιοσημείωτο, ότι για να ἐξηγήσει τον
στίχο «μέρα που άνθισαν οι λόγγοι» ο
ίδιος ο ποιητής γράφει στις σημειώσεις
του, που συνοδεύουν τον Ύμνο: «Ἀγαλλιάσθω
ἔρημος καί ἀνθείτω ὡς κρίνον.Ἠσαῒας
κεφ. λε’ «. Ενώ σαφή αναφορά στο κεφ.
κα’ της Αποκάλυψης του Ἰωάννου κάνουν
οι στροφές 97 καί 98 του Ύμνου.
Μέ
φωνή πού καταπείθει
Προχωρῶντας
ὁμιλεῖς·
«Σήμερ’
ἄπιστοι, ἐγεννήθη,
Ναί
τοῦ κόσμου ὁ Λυτρωτής.
Αὐτός
λέγει…Ἀφοκρασθῆτε.
Ἐγώ
εἶμ’Ἄλφα, Ὠμέγα ἐγώ·
Πέστε
ποῦ θά ἀποκρυφθῆτε
Ἐσεῖς
ὅλοι ἄν ὀργισθῶ;
Η
προσήλωση του Σολωμού στην Ορθόδοξη
Εκκλησία γίνεται φανερή και από τον
θρήνο του για τον απαγχονισμό του
Εθνομάρτυρα Πατριάρχου Γρηγορίου Ε’.
Ο θρήνος καταγράφεται στις στροφές
135 και 136 του Ύμνου.
Ὅλοι
κλαῦστε· ἀποθαμένος

ἀρχηγός τῆς Ἐκκλησιᾶς·
Κλαῦστε,
κλαῦστε· κρεμασμένος
Ὡσάν
νἄτανε φονιάς.
Ἔχει
ὁλάνοικτο τό στόμα
Π’ὧρες
πρῶτα εἶχε γευθεῖ
Τ’
Ἅγιον Αἷμα, τ’ Ἅγιον Σῶμα·
Λές
πώς θέ νά ξαναβγεῖ….
Ποιά
ήταν, λοιπόν, τα ιδανικά των αγωνιστών
του 1821; Σαφώς η Χριστιανική Πίστη και
η Ελευθερία της Πατρίδας. Αυτά δηλώνουν
τα κείμενά τους. Κι’ όμως σήμερα
κάποιοι αμφισβητούν την Ιστορία, θέλουν
δε να την ξαναγράψουν, διαστρεβλώνοντάς
την, για δικούς τους ιδιοτελείς σκοπούς.
Όμως, μέσα στον Εθνικό Ύμνο των Ελλήνων
ο Διονύσιος Σολωμός διερμηνεύει
ξεκάθαρα τα αισθήματα όλων των
εξεγερμένων Ρωμιών και βάζει αυτά τα
λόγια στο στόμα της Ελευθερίας: (στροφές
148 καί 149).
Τέτοια
ἀφήστενε φροντίδα·
Ὅλο
τό αἷμα ὅπου χυθεῖ
Γιά
θρησκεία καί γιά πατρίδα
ὅμοιαν
ἔχει τήν τιμή.
Στό
αἷμα αὐτό πού δέν πονεῖτε
Γιά
πατρίδα, γιά θρησκειά,
Σᾶς
ὁρκίζω ἀγκαλιασθῆτε
Σάν
ἀδέλφια γκαρδιακά.
Ο
«Ύμνος εἰς την Ελευθερίαν» του Διονυσίου
Σολωμού μπορεί κάλλιστα νά ονομαστεί
και ο «Εθνικός Ύμνος των Ορθοδόξων».
Γι’ αυτό και ο γνωστός πανεπιστημιακός
δάσκαλος και κληρικός π. Γεώργιος
Μεταλληνός παρατηρεί χαρακτηριστικά:
«Μέσα στο πλαίσιο αυτό μπορούν να
θεωρηθούν ορθόδοξα οι αναφορές του
στο υπερκόσμιο φως,. Στην ποίησή του
κυριαρχεί η ουράνια φωτοχυσία. Η
Ελευθερία -ο μόνιμος έρωτάς του- είναι
λουσμένη στο φως: Φως το χέρι, φως το
πόδι, κι όλα γύρω σου είναι φως». Εντελώς
πασχαλινή η ατμόσφαιρά του: «Νῦν πάντα
πεπλήρωται φωτός, οὐρανός τε καί γῆ
καί τά καταχθόνια» ( βλ. στροφή 95 του
Εθνικού Ύμνου).
Το
φως, όμως, αυτό δεν είναι φυσικό-κτιστό,
διότι αναβλύζει από την Αγία Τράπεζα
(«γλυκοφέγγει
ἀπ’ τή θυρίδα τσ’ ἅγιας Τράπεζας τό
φῶς». Εἰς τόν θάνατον τοῦ Λόρδου
Μπάυρον, στροφή 111) και είναι ουράνιο
( «τό φῶς πού σέ στολίζει… σάν ἡλίου
φεγγοβολή καί μακρόθεν σπινθηρίζει
δέν εἶναι, ὄχι, ἀπό τή γῆ». Ὕμνος εἰς
τήν Ἐλευθερίαν, στροφή 94) .
Βλέπουμε,
λοιπόν, ότι ο Διονύσιος Σολωμός, που
δικαιολογημένα πήρε τον τίτλο του
«εθνικού» μας ποιητή δίνει με το έργο
του μια ξεχωριστή και βαρυσήμαντη
μαρτυρία Ορθοδοξίας και Ελληνισμού.
Η
μαρτυρία αυτή αποτελεί την αποστομωτική
απάντηση σε όλους όσοι αρνούνται την
σύνδεση της Ορθοδοξίας με την εθνική
μας ταυτότητα, είτε λόγω άγνοιας είτε
από οποιαδήποτε κακόβουλη πρόθεση. Στα
σημερινά χρόνια της «Νέας Εποχής» και
της Παγκοσμιοποίησης, που πολλοί θέλουν
να καταργήσουμε -σαν έθνος και σαν
κράτος- τον Εθνικό μας Ύμνο, με τον οποίο
γαλουχήθηκαν γενιές και γενιές Ελλήνων,
οφείλουμε όλοι μας να συνειδητοποιήσουμε,
ότι αυτός αποτελεί για τους σημερινούς
και τους μελλοντικούς Έλληνες, όχι μόνο
ένα θαύμα της νεοελληνικής λογοτεχνικής
δημιουργίας και μια ανεκτίμητη εθνική,
πολιτιστική και ιστορική παρακαταθήκη,
αλλά και ένα μοναδικό «θησαυρό»
πανανθρώπινων ηθικών αξιών και
συμπυκνωμένης ιστορικής γνώσης,
φιλοσοφίας, που συσπειρώνει και
«σφραγίζει» την ανά τον κόσμο διαχρονική
παρουσία του Ελληνισμού.
ΠΗΓΗ:
elliniki-gnomi.eu

Γενικά θέματα

Γιάννος Χαραλαμπίδης στη Σημερινή: Μήλον της Έριδος η Κύπρος για την ασφάλεια Τουρκίας – Ισραήλ

Τα «Ταϊφούν» περιπολούν για την ασφάλεια του Ισραήλ και αναχαιτίζουν πυραύλους του Ιράν από τον τουρκικό εναέριο χώρο στην περιοχή της Αλεξανδρέττας και στη Συρία, όπου υπάρχουν στόχοι της Χεζμπολάχ

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

ΠΗΓΗ: ΣΗΜΕΡΙΝΗ

Η Μέση Ανατολή είναι στις φλόγες και, μετά την επίθεση των Ιρανών με βαλλιστικούς πυραύλους σε βάρος του Ισραήλ, ξεκίνησε επίθεση των Ισραηλινών στον Βόρειο Λίβανο, ενώ αναμένονται και τα αντίποινα σε βάρος της Τεχεράνης.

Γράφει ο Γιάννος Χαραλαμπίδης

Τα «Ταϊφούν» περιπολούν για την ασφάλεια του Ισραήλ και αναχαιτίζουν πυραύλους του Ιράν από τον τουρκικό εναέριο χώρο στην περιοχή της Αλεξανδρέττας και στη Συρία, όπου υπάρχουν στόχοι της Χεζμπολάχ

Τουρκία και Ακρωτήρι

Η Τουρκία επιχαίρει από την κατατριβή του Ισραήλ και του Ιράν. Μπορεί μεν ο Ερντογάν να χαρακτηρίζει τον Νετανιάχου ως εγκληματία πολέμου, αλλά συνεργάζεται με τους Βρετανούς και δη με τα μαχητικά «Ταϊφούν», που επιχειρούν από τις Βάσεις Ακρωτηρίου και:

1) Περιπολούν από τον κόλπο της Αλεξανδρέττας εντός του τουρκικού εναέριου χώρου, με την άδεια της Άγκυρας, προς τη Συρία, όπου υπάρχουν στόχοι της Χεζμπολάχ, καθώς και προς το Ιράκ. 2) Συμμετέχουν στις αναχαιτίσεις των ιρανικών πυραύλων και drones στις επιθέσεις, που δέχεται το Ισραήλ από το Ιράν και συλλέγουν πληροφορίες. 3) Καμιά αμφιβολία δεν υπάρχει για τη συνεργασία των Βάσεων με τις τουρκικές ένοπλες δυνάμεις όταν ενεργούν τα «Ταϊφούν» είτε για επιτήρηση είτε για να προστατεύσουν με οποιονδήποτε τρόπο το Ισραήλ. Ή για να στραφούν σε βάρος της Χεζμπολάχ.

Τόσο οι Βάσεις Ακρωτηρίου όσο και του Αγίου Νικολάου είναι στρατηγικής σημασίας, διότι από τις μεν πρώτες, εκτός των άλλων, ενεργούν ακόμη τα θρυλικά κατασκοπευτικά U2 ως συμπληρωματικά των δορυφόρων, στις δε δεύτερες υπάρχει το Έχελον ως κέντρο συλλογής και επεξεργασίας πληροφοριών. Εκ των πραγμάτων, η Κύπρος, λόγω Βάσεων, τελεί υπό καθεστώς απειλής. Χωρίς να διαθέτει αξιόπιστη εναέρια αποτροπή, αφού οι ρωσικοί TOR-M1 και BUK μερικώς μπορούν να επιχειρήσουν. Ακόμη και αν στραφούν για ν’ αποκρούσουν την ιρανική απειλή ή αυτήν της Χεσμπολάχ, δεν θα μπορούν να καλύπτουν την όποια τουρκική επί της οποίας είναι προσαρμοσμένα τα συστήματα αυτά. Λόγω του κενού που υπάρχει στην αεράμυνα είχε κλείσει η αγορά του αντιαεροπορικού συστήματος BARAK με πυραύλους 35, 70 και 150 χιλιομέτρων. Η κυπριακή Κυβέρνηση αγόρασε το BARAK με πυραύλους των 70 χιλιομέτρων. Με τον πόλεμο στη Γάζα και στον Λίβανο, η παράδοση του συστήματος δεν είναι βέβαιο εάν θα καθυστερήσει ή όχι. Ούτως ή άλλως, η Κυπριακή Δημοκρατία μετά την άρση του εμπάργκο στο στρατιωτικό υλικό από τις ΗΠΑ θα ήταν δυνατό να ζητήσει ακόμη και «Πάτριοτ» ή άλλα σχετικά οπλικά συστήματα αεράμυνας από ευρωπαϊκά κράτη. Επί του παρόντος, τόσο η αεράμυνα των Βάσεων όσο και της Κύπρου ολόκληρης στηρίζεται στον πολεμικό στόλο των ΗΠΑ και των συμμάχων τους, που βρίσκονται στ’ ανοιχτά της Κύπρου. Ως εκ τούτου, θα ήταν μέγα πλήγμα εάν επέτρεπαν ή στη Χεζμπολάχ ή στο Ιράν να κτυπήσει τις Βρετανικές Βάσεις. Εκ των πραγμάτων, η Κύπρος λόγω Βάσεων καλύπτεται, όπως είχαμε ήδη γράψει από την αρχή της κρίσης, κάτω από την Ατσάλινη Αεράμυνα των ΗΠΑ.

Το μήλον της Έριδος

Η Τουρκία δεν είναι άμεσα εμπλεκόμενη στις συγκρούσεις στη Γάζα και στον Λίβανο, όμως υπάρχει μια πολεμική ρητορική που εγείρει το εξής ερώτημα: Μπορεί ή όχι η Τουρκία να κτυπήσει το Ισραήλ, όπως αρχικά απειλούσε ο Τούρκος Πρόεδρος, ο οποίος, όμως, μετά τις τελευταίες εξελίξεις, εμφανίζεται ως να τελεί υπό την απειλή του «σιωνιστικού επεκτατισμού», όπως ισχυρίζεται;

Σε αυτό το παιχνίδι, η Κύπρος καθίσταται γεωστρατηγικό και γεωπολιτικό μήλον της Έριδος, αφού:

1) Αποτελεί το νότιο τμήμα της νήσου, τη μοναδική έξοδο, που διαθέτει το Ισραήλ, λόγω της έλλειψης στρατηγικού βάθους, που είναι περικυκλωμένο από τους Άραβες και την Τουρκία. Άρα ο άξονας προς τη Σούδα μέσω Κύπρου είναι ζωτικός χώρος όχι μόνο για το Ισραήλ, αλλά και για τις ΗΠΑ και τους ΝΑΤΟϊκούς συμμάχους τους. Απόδειξη τούτου συνιστά η συγκέντρωση του 6ου στόλου ως αποτέλεσμα της κρίσης στη Μέση Ανατολή.

2) Αποτελεί ασπίδα και εμφανίζεται ως το αβύθιστο για την Τουρκία αεροπλανοφόρο, καθώς και αναπόσπαστο τμήμα της «Γαλάζιας Πατρίδας».

3) Αποτελεί ασπίδα για την Τουρκία από επιθέσεις που θα ήταν δυνατό να δεχτεί μέσω Κύπρου, εξ ου και η άρνησή της να δεχθεί την παρουσία ελληνικού στρατού και οι διαμαρτυρίες για την όποια στρατιωτική συνεργασία της Κύπρου με το Ισραήλ. Είναι όμως και για το Ισραήλ ασπίδα.

Γιατί;

Διότι, ουδόλως θα ήθελε το Ισραήλ:

Α) Να πέσει η Κύπρος στον πλήρη έλεγχο της Τουρκίας και δη μέσω μιας ομοσπονδιακής ή συνομοσπονδιακής λύσης, με τον πλήρη γεωπολιτικό έλεγχο του νησιού από την Άγκυρα.

Β) Να εγκατασταθούν στην Κύπρο τουρκικά πυραυλικά συστήματα, που θα στοχεύουν το Ισραήλ.

Τα πλεονεκτήματα του Ισραήλ

Το ερώτημα εάν μπορεί να κτυπήσει και να κάνει πόλεμο η Τουρκία με το Ισραήλ απαντάται ως εξής: Η Άγκυρα έχει τη δυνατότητα: 1) Να διενεργήσει επίθεση με την αεροπορία της ή με τη συσσώρευση στόλου. 2) Να κτυπήσει με πυραύλους και δη «Ταϊφούν» με βεληνεκές της τάξης των 600 χιλιομέτρων, όταν αυτά θα είναι επιχειρησιακά διαθέσιμα (αυτά εισήλθαν ήδη σε γραμμή παραγωγής από τον Μάιο του 2023 ).

Όμως η οποιαδήποτε τουρκική επίθεση: Α) Βρίσκεται σε αντίθεση με τα συμφέροντα των ΗΠΑ, που θέτουν υπό την προστασία τους και τον 6ο Στόλο το Ισραήλ, οπότε δεν θα επιτρέψουν στην Τουρκία μια τέτοια δράση. Β) Οτιδήποτε διενεργηθεί από αέρος, είτε είναι από μαχητικά είτε από πυραυλικά συστήματα, θα ήταν δυνατό να αντιμετωπιστεί επιτυχώς από το Ισραήλ είτε με τους arrow και με το “iron dome” είτε με τα πλοία των συμμαχικών δυνάμεων και δη των ΗΠΑ, καθώς και με την ισραηλινή αεροπορία, η οποία υπερτερεί της τουρκικής.

Πύραυλοι και Τεχνητή Νοημοσύνη

Από την άλλη πλευρά το Ισραήλ υπερέχει στην αεροπορία και στα πυραυλικά συστήματα. Στην αεροπορία, εκτός των F-15 και F-16, διαθέτει και τα F-35, οπότε μπορεί να δράσει αναλόγως και με βάθος πυρός. Συν του ότι: i) Τα ισραηλινά F-35 είναι τα μόνα των οποίων οι υπολογιστές και λοιπά συστήματα δεν βρίσκονται κάτω από τον έλεγχο των ΗΠΑ. ii) Η Τουρκία έχει πρόβλημα με την αεράμυνά της επί του παρόντος. Εξ ου και η αγορά των S-400, χωρίς όμως να παρέχει πλήρη κάλυψη, καθώς και η απόφαση που λήφθηκε στις 6.8.2024 για την κατασκευή του τουρκικού “iron dome”. iii) Το Ισραήλ διαθέτει αριθμό επιθετικών πυραύλων μέσου και μακρούς βεληνεκούς, από τους LORA με βεληνεκές 280 χιλιόμετρα ώς τους Jericho – 3 (Ιεριχώ) με βεληνεκές μεταξύ των 4,800 χλμ και 6,500 χιλιομέτρων. iv) Καμιά αμφιβολία δεν υπάρχει ότι το Ισραήλ υπερέχει στους τομείς του κυβερνοχώρου και της Τεχνητής Νοημοσύνης (πάσης φύσεως drones).

Ζώνες ασφαλείας και περιφερειακές δυνάμεις

Υπό αυτές τις συνθήκες και λαμβανομένου υπόψη ότι οι δυο χώρες δεν έχουν σύνορα, το πλεονέκτημα ανήκει στο Ισραήλ. Και όχι στην Τουρκία, η οποία στηρίζει τόσο τη Χαμάς όσο και τη Χεζμπολάχ, διότι θέλει την κατατριβή του Ισραήλ. Η Άγκυρα βολεύεται από το οπλοστάσιο και δη τους πυραύλους της Χεζμπολάχ, των οποίων το βεληνεκές καλύπτει και την Κύπρο. Εξ ου και οι απειλές του μ. Χασάν Νασράλα, ότι η Κύπρος ήταν εν δυνάμει στόχος λόγω των στρατιωτικών της σχέσεων με το Ισραήλ. Ήταν μια απειλή «made in Turkey», στη λογική του “proxy war”. Η εξουδετέρωση του οπλοστασίου της Χεσμπολάχ από το Ισραήλ είναι προς όφελος της Κύπρου, αλλά όχι προς όφελος του Ιράν και της Τουρκίας, η οποία δεν θέλει την εδραίωση του Ισραήλ στην περιοχή και την εξάλειψη των τρομοκρατικών απειλών. Δεν θα ήθελε να δει ούτε τον τερματισμό της σύγκρουσης μεταξύ Ιράν και Ισραήλ, διότι η κατατριβή των δυο χωρών, που συνιστούν περιφερειακές δυνάμεις, είναι για ευνόητους λόγους προς όφελος της Άγκυρας, η οποία εδραιώνεται και στην περιοχή της Συρίας, χωρίς ταυτοχρόνως να επιθυμεί τη δημιουργία ζώνης ασφαλείας στον Βόρειο Λίβανο. Πώς όμως θα ασκήσει κριτική στο Ισραήλ, όταν κατέχει την Κύπρο και όταν έχει ήδη υπό κατοχή τμήμα της Συρίας στη λογική της ζώνης ασφαλείας;

Οι θαλάσσιες οδοί…

Η Τουρκία ελέγχει την περιοχή από τη Μαρμαρίδα ώς την Αλεξανδρέττα στην πρακτική της τουρκικής λίμνης ως τμήμα της «Γαλάζιας Πατρίδας» με μια σειρά από ναυτικές και αεροπορικές Βάσεις στα παράλιά της (Ντάλαμα, Μερσίνα, Άδανα, κ.λπ) και την Κύπρο ως αβύθιστο αεροπλανοφόρο. Η Καρπασία και η Αμμόχωστος έχουν ιδιαίτερη σημασία για τις θαλάσσιες οδούς και δη εκείνες προς την Αλεξανδρέττα, που προτού καταλήξουν εκεί αποκλίνουν προς Ισραήλ, Λίβανο και Συρία. Η Τουρκία θα ήθελε να έχει πρόσβαση στη θάλασσα και μέσω Συρίας, ενώ, ταυτοχρόνως, ουδόλως θα επιθυμούσε τη ζώνη ασφαλείας του Ισραήλ, διότι διευρύνει τον έλεγχο παράλιων περιοχών και ενισχύει τον έλεγχο της θαλάσσιας οδού προς την Αλεξανδρέττα. Μέσα σε αυτό το σκηνικό, ο Ερντογάν εμφανίζεται ως να είναι απειλούμενος από το Ισραήλ, λόγω της εισόδου του στον Λίβανο. Η Τουρκία επιδιώκει τον έλεγχο των θαλασσίων οδών από και προς το Σουέζ και δεν είναι καθόλου τυχαίο ότι επεκτείνει τη λεγόμενη ΑΟΖ του ψευδοκράτους προς τις νότιες θάλασσες, καθώς και προς τη γραμμή Κρήτη, Κάρπαθος και Ρόδος, όπου βρίσκονται οι πύλες του Αιγαίου.

 

χαρτης 1 .jpg

 

Ο χάρτης δείχνει τα θαλάσσια δρομολόγια από το Σουέζ προς διάφορες κατευθύνσεις στην Ανατολική Μεσόγειο είτε προς Κύπρο είτε προς Αιγαίο είτε προς άλλες χώρες της περιοχής και δη προς την Αλεξανδρέττα. Η Τουρκία στοχεύει στον πλήρη έλεγχο των οδών αυτών. Θεωρεί την Κύπρο δεδομένη και σημαντικό τον έλεγχο των πυλών του Αιγαίου, όπως και της Κύπρου καθώς και της Καρπασίας. Πολύ, δε, θα ήθελε η Τουρκία να βγει μέσω Συρίας στη θάλασσα. Καθόλου δεν επιθυμούσε τη δημιουργία κουρδικής περιοχής με πρόσβαση στη θάλασσα. Στην παρούσα φάση η Άγκυρα δεν θα ήθελε να δει την ενίσχυση του Ισραήλ στην περιοχή και δη μέσω της αύξησης ενός παράλιου τμήματος του Λιβάνου, που θα εμπίπτει σε αυτό που ονομάζει ζώνη ασφαλείας με βάθος ώς 50 χιλιόμετρα.

 

Maritime Map 03 ΟΚΤ 2024.jpg

 

Ο χάρτης αποτυπώνει τη νέα διάταξη των ναυτικών αμερικανικών δυνάμεων και των λοιπών συμμαχικών στην περιοχή του Περσικού Κόλπου, στα στενά του Ορμούζ, στην Ερυθρά θάλασσα και στην Ανατολική Μεσόγειο. Εκ των πραγμάτων, οι Βρετανικές Βάσεις είναι εν δυνάμει στόχος για το Ιράν και τη Χεζμπολάχ. Και, λόγω των κενών της κυπριακής αεράμυνας, ο στόλος των ΗΠΑ είναι αυτός που προσφέρει ατσάλινο θόλο για την αναχαίτιση ενδεχόμενης επίθεσης είτε με πυραύλους είτε με drones.

 

XARTHS 1.jpg

 

Ο χάρτης αυτός αποτυπώνει τη ζώνη ασφαλείας που επιδιώκει να δημιουργήσει στον Λίβανο για να περιορίσει την απειλή της Χεζμπολάχ. Πρόκειται για τα όρια που τελούν κάτω από τον έλεγχο της UNIFIL, η οποία, όμως, αδυνατεί να βάλει χαλινάρι στη Χεζμπολάχ. Οι εντολές της UNIFIL από το Συμβούλιο Ασφαλείας έχουν, μεταξύ άλλων, ως στόχο να βοηθήσουν: α) στην κατάπαυση του πυρός, στην επιστροφή των Λιβανέζων στα σπίτια τους που είχαν αναγκαστεί να φύγουν λόγω εχθροπραξιών και β) τον νόμιμο στρατό του Λιβάνου να ανακτήσει τον έλεγχο της κατάστασης μετά την αποχώρηση των Ισραηλινών και όχι να επιτρέπει την κυριαρχία της Χεζμπολάχ.

 

FLIGHT RADAR.jpg

 

Οι δυο φωτογραφίες, ημερομηνίας 2/10/2024 από το flightradar24, απεικονίζουν πώς ο Ερντογάν, ενώ από τη μια πυροβολεί φραστικά το Ισραήλ, στην πράξη κάνει πλάτες στις Βρετανικές Βάσεις, που βρίσκονται στην Κύπρο, των οποίων τα αεροσκάφη (Eurofighter Typhoon) αναλαμβάνουν την ασφάλεια της περιοχής, επιχειρώντας από τον τουρκικό εναέριο χώρο για την αναχαίτιση ιρανικών πυραύλων. Μάλιστα, η δεύτερη δείχνει πώς βρετανικό αεροσκάφος ανεφοδιασμού (KC2 Voyager) βρίσκεται εντός του τουρκικού εναέριου χώρου. Για ποιο λόγο άραγε;

 

*Δρ των Διεθνών Σχέσεων

ΠΗΓΗ: Σημερινή

Συνέχεια ανάγνωσης

Γενικά θέματα

Reuters: Το Ιράν προσλαμβάνει τρομοκράτες για χτυπήμα σε Ευρώπη και ΗΠΑ! Η αποτροπή χτυπήματος στην Ελλάδα

Την υπόθεση της απόπειρας τρομοκρατικού χτυπήματος στην Αθήνα τον Μάρτιο του 2023 επαναφέρει με νέο δημοσίευμά του το Reuters.

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Στα τέλη του περσινού Μαρτίου ύστερα από συνεργασία της ΕΥΠ με τη Μοσάντ είχαν συλληφθεί δύο Πακιστανοί, που φέρεται να σχεδίαζαν τρομοκρατική επίθεση σε εβραϊκό εστιατόριο- συναγωγή στο κέντρο της Αθήνας.

Την υπόθεση της απόπειρας τρομοκρατικού χτυπήματος στην Αθήνα τον Μάρτιο του 2023 επαναφέρει με νέο δημοσίευμά του το Reuters. Το ειδησεογραφικό πρακτορείο σε ένα αναλυτικό ρεπορτάζ περιγράφει το πώς το Ιράν προσλαμβάνει τρομοκράτες για πλήγματα σε Ευρώπη και ΗΠΑ.

Στα τέλη του περσινού Μαρτίου ύστερα από συνεργασία της ΕΥΠ με τη Μοσάντ είχαν συλληφθεί δύο Πακιστανοί, που φέρεται να σχεδίαζαν τρομοκρατική επίθεση σε εβραϊκό εστιατόριο- συναγωγή στο κέντρο της Αθήνας.

Υπήρχε μάλιστα η πληροφορία ότι οι δύο άνδρες θα πληρώνονταν με 16.000 ευρώ για κάθε νεκρό, γι’ αυτό και σχεδίαζαν μαζικό χτύπημα.

«Καθώς η σύγκρουση Ιράν-Ισραήλ εντείνεται, η Τεχεράνη ταράζει τη Δύση με ένα κύμα απόπειρων χτυπημάτων και απαγωγών εναντίον στόχων στην Ευρώπη και τις Ηνωμένες Πολιτείες», αναφέρει το Reuters.

Η Ουάσιγκτον και οι σύμμαχοί της έχουν αναφέρει μια απότομη αύξηση τέτοιων συνωμοσιών που συνδέονται με την Ισλαμική Δημοκρατία. Από το 2020, υπήρξαν τουλάχιστον 33 απόπειρες δολοφονίας ή απαγωγής στη Δύση, στις οποίες οι τοπικές ή ισραηλινές αρχές ισχυρίζονται ότι συνδέεται με το Ιράν, διαπίστωσε το Reuters εξετάζοντας δικαστικά έγγραφα και επίσημες ανακοινώσεις.

Μεταξύ των πρόσφατων φερόμενων στόχων: ένα κτίριο που στεγάζει ένα εβραϊκό κέντρο και ένα εστιατόριο kosher στο κέντρο της Αθήνας. Από το κρησφύγετό του στο Ιράν, ένας Πακιστανός ονόματι Σαγιέντ Φαχάρ Αμπάς στρατολόγησε έναν παλιό γνώριμο που ζούσε στην Ελλάδα και τον οδήγησε να επιτεθεί στον χώρο, ισχυρίζονται οι ερευνητές σε έγγραφα που υποβλήθηκαν στις δικαστικές αρχές της υπόθεσης και τα οποία περιήλθαν στην κατοχή του Reuters. Ο Αμπάς είπε στην επαφή του ότι εργαζόταν για μια ομάδα που θα πλήρωνε περίπου 15.000 ευρώ ανά φόνο.

Σε μια ανταλλαγή WhatsApp τον Ιανουάριο του 2023 που περιγράφεται λεπτομερώς στα έγγραφα, οι δύο άνδρες συζήτησαν εάν θα χρησιμοποιήσουν εκρηκτικά ή εμπρησμό στην επίθεση. Ο Αμπάς τόνισε την ανάγκη παροχής αποδείξεων για απώλειες μετά το πλήγμα. «Υπάρχουν μυστικές υπηρεσίες», είπε, χωρίς να κατονομάσει. «Κάντε τη δουλειά με τρόπο που δεν αφήνει κανένα περιθώριο».

Τα έγγραφα που δεν είχαν αναφερθεί προηγουμένως περιλαμβάνουν εκατοντάδες σελίδες αποδεικτικών στοιχείων που συγκεντρώθηκαν κατά τη διάρκεια της προανακριτικής έρευνας στην Ελλάδα, συμπεριλαμβανομένων καταθέσεων μαρτύρων, αστυνομικών καταθέσεων και λεπτομερειών μηνυμάτων WhatsApp.

Οι ελληνικές αρχές συνέλαβαν τον Σιέντ Ιρτάζα Χάιντερ και έναν άλλο Πακιστανό πέρυσι, λέγοντας ότι η αστυνομία βοήθησε στην εξάρθρωση ενός τρομοκρατικού δικτύου που κατευθυνόταν από το εξωτερικό και είχε σκοπό να προκαλέσει «ανθρώπινη απώλεια». Οι δύο άνδρες αντιμετωπίζουν κατηγορίες για τρομοκρατία. Αρνούνται τις κατηγορίες.

Ο Χάιντερ, ο οποίος αφέθηκε ελεύθερος από την προφυλάκιση αυτή την άνοιξη με περιορισμούς, λέει ότι είναι αθώος. Σε συνέντευξή του, ο 28χρονος είπε στο Reuters ότι έστειλε στον Αμπάς εικόνες του κτιρίου αλλά εμπόδισε σκόπιμα να πραγματοποιήσει οποιαδήποτε επίθεση, ελπίζοντας να πληρωθεί χωρίς να βλάψει κανέναν.

Συνέχεια ανάγνωσης

Γενικά θέματα

Analysis: How Iran’s Ballistic Missiles Strike Israel?

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

The U.S. traced the launch location to a valley south of the Iranian city of Shiraz.
Eran has launched its largest-ever attack on Israel, firing 180 ballistic missiles
These missiles travelled more than 1000 Miles from this Valley to reach Israel most populated city and military sights.

Fattah-2, the successor to the Fattah-1, It was used for the first time and is one of Iran’s advanced missile systems.
This missile is equipped with a —inside it is the warhead—which detaches and allows the missile to maneuver and glide at speeds between Mach 5 and 10.
The missile has a range of around 1,500 km, only slightly more than its predecessor, the Fattah-1.
What sets it apart from other ballistic missiles is its ability to accelerate outside the Earth’s atmosphere, while its aerodynamic control surfaces enable steering to evades the famous Arrow Missiles Defense system made by Israel.

Συνέχεια ανάγνωσης

Ινφογνώμων

Infognomon Logo

Περιηγηθείτε στα κορυφαία βιβλία του βιβλιοπωλείου μας

Προβολή όλων

Δημοφιλή