Ακολουθήστε μας

Ελλάδα

Η Tesla χτυπά την πόρτα της Ελλάδας για mega επένδυση

Δημοσιεύτηκε

στις

Του Χάρη Φλουδόπουλου

Στον ιστότοπο της αυτοκινητοβιομηχανίας Tesla, εκτός από τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, που αποτελούν το όνειρο για εκατομμύρια λάτρεις της αυτοκίνησης, μπορεί να βρει κανείς ένα ειδικό τμήμα, στο οποίο ο αμερικανικός κολοσσός καλεί ενδιαφερόμενους να υποβάλουν προτάσεις τοποθεσιών για την εγκατάσταση των τελευταίας τεχνολογίας ταχυφορτιστών που χρησιμοποιεί η εταιρεία. Μεταξύ των μεγαλόπνοων σχεδίων του πρωτοπόρου και οραματιστή ιδρυτή της εταιρείας, Elon Musk, άλλωστε, περιλαμβάνεται η δημιουργία υπερεθνικών διαδρομών, που θα περιλαμβάνουν έξυπνους ταχυφορτιστές και θα εξυπηρετούν τον στόλο των ηλεκτρικών οχημάτων της Tesla. Και, εκτός από τις Ηνωμένες Πολιτείες και την αμερικανική ήπειρο, αυτός ο σχεδιασμός περιλαμβάνει την Ευρώπη, μια αγορά που η Tesla βλέπει με ενιαία οπτική, ιδιαίτερα μετά τη μεγάλη επένδυση που υλοποιεί στη Γερμανία με την κατασκευή του νέου “Gigafactory” στο Βρανδεμβούργο, κοντά στο Βερολίνο.  

Στο πλαίσιο αυτό, μια από τις μεγάλες ηλεκτρικές διαδρομές που επιδιώκουν να δημιουργήσουν οι άνθρωποι της Tesla εμφανίζει απτό ελληνικό ενδιαφέρον: πρόκειται για την “ηλεκτρική λεωφόρο” που θα ξεκινά από την Πορτογαλία, θα διατρέχει την Ισπανία, τη νότια Γαλλία, την Ιταλία και θα καταλήγει στην Τουρκία. Σύμφωνα με πληροφορίες του “Κ”, η ελληνική κυβέρνηση βρίσκεται σε συζητήσεις με την αμερικανική εταιρεία προκειμένου το τελευταίο κομμάτι της διαδρομής πριν από την Τουρκία να ξεκινά από το λιμάνι της Πάτρας και, ακολουθώντας τη διαδρομή της ΠΑΘΕ και της Εγνατίας, να καταλήγει στην Αλεξανδρούπολη. Οι σχετικές συζητήσεις, αν και ακόμη δεν έχουν καταλήξει σε οριστική συμφωνία, βρίσκονται σε προχωρημένο στάδιο και ήδη έχει ανοίξει ο κύκλος των επαφών των εκπροσώπων της αμερικανικής εταιρείας με αρμόδιους φορείς, όπως η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας και η ΔΕΗ. Μάλιστα την επόμενη εβδομάδα έχουν προγραμματιστεί ραντεβού με τον διαχειριστή, ΔΕΔΔΗΕ, προκειμένου να διαπιστωθεί εάν το ελληνικό δίκτυο διανομής μπορεί να “σηκώσει” τις υψηλές απαιτήσεις σε τάση που εμφανίζουν οι ταχυφορτιστές της Tesla.

Το εγχείρημα μόνο εύκολο δεν είναι και η πρόκληση από πλευράς κυβέρνησης είναι μεγάλη, αφού οι άνθρωποι της Tesla, για να πειστούν να δώσουν το πράσινο φως, χρειάζονται διαβεβαιώσεις ότι θα έχουν γρήγορη ανταπόκριση από τον κρατικό μηχανισμό και δεν θα συναντήσουν γραφειοκρατικά εμπόδια. “Το να τους πείσουμε έστω και να συζητήσουν μαζί μας, πόσω μάλλον να τους φέρουμε στην Ελλάδα και να μπει σε τροχιά υλοποίησης το project, μόνο εύκολο δεν είναι και χρειάζεται από πλευράς μας να κινηθούμε γρήγορα και αποφασιστικά”, αναφέρει κυβερνητική πηγή. Σε αυτή την κατεύθυνση, το όλο εγχείρημα επιβλέπεται από το υπουργείο Ενέργειας, με στόχο να αντιμετωπίζονται γρήγορα και αποτελεσματικά τα γραφειοκρατικά θέματα που ανακύπτουν. Άλλωστε, το εθνικό σχέδιο για την ηλεκτροκίνηση αποτελεί αρμοδιότητα του ΥΠΕΝ, Κωστή Χατζηδάκη, και είναι “πνευματικό παιδί” της γενικής γραμματέως Ενέργειας και Φυσικών Πόρων, Αλεξάνδρας Σδούκου. 

Σύμφωνα με πληροφορίες, το σχέδιο της Tesla για τη διαδρομή Λισαβόνα-Κωνσταντινούπολη προβλέπει την εγκατάσταση συνολικά 1.500 φορτιστών σε 400 έως 500 σταθμούς ταχυφόρτισης σε συνολική απόσταση 4.800 χιλιομέτρων, διατρέχοντας 6 χώρες, από την Πορτογαλία έως την Τουρκία.

Οι φορτιστές

Η Tesla βρίσκεται στην πρωτοπορία της ανάπτυξης δικτύου φορτιστών παγκοσμίως. Αν και ο σχεδιασμός για ανάπτυξη δικτύου 18.000 φορτιστών μέχρι το 2018 αποδείχθηκε στην πράξη υπερφιλόδοξος, εντούτοις η εταιρεία είχε καταφέρει στα τέλη του 2019 να αναπτύξει ένα από τα μεγαλύτερα δίκτυα ταχυφορτιστών στον κόσμο, με 1.804 σταθμούς ταχυφόρτισης (supercharger stations) και συνολικά 15.911 ταχυφορτιστές. 

Κάποιοι θεωρούν ότι η επιβράδυνση έναντι των αρχικών στόχων ήταν εσκεμμένη, καθώς πέρυσι τον Μάρτιο η Tesla παρουσίασε τον νέο σταθμό φόρτισης, Supercharger V3, ισχύος 250 kW, μέσω του οποίου οι ιδιοκτήτες αυτοκινήτων Tesla μπορούν να αποκτήσουν αυτονομία για 75 μίλια (120 χιλιόμετρα) μέσα σε περίπου 5 λεπτά. Οι νέοι ταχυφορτιστές έχουν τη δυνατότητα να παρέχουν ενέργεια γρήγορα και να επιβραδύνουν σταδιακά την παροχή όσο η μπαταρία γεμίζει. Τα αυτοκίνητα της εταιρείας ειδοποιούν αυτόματα μόλις υπάρχει αρκετή ενέργεια για να συνεχιστεί το ταξίδι. Η Tesla σχεδιάζει πλέον την εγκατάσταση των νέων ταχυφορτιστών τελευταίας τεχνολογίας σε όλο τον κόσμο, αναβαθμίζοντας παράλληλα και τους υφιστάμενους σταθμούς V2 σε V3.   

Σύμφωνα με έκθεση της UBS, το κόστος για την κατασκευή ενός σταθμού ταχείας φόρτισης ανέρχεται στα επίπεδα των 250.000 δολαρίων. Αυτό σημαίνει ότι για την εγκατάσταση των 400-500 σταθμών ταχυφόρτισης σε όλη τη διαδρομή θα απαιτηθούν περί τα 65 εκατ. δολάρια. Στην ελληνική διαδρομή εκτιμάται ότι το ύψος της επένδυσης, εφόσον δοθεί το πράσινο φως, θα κυμανθεί στα επίπεδα των 10 εκατ. δολαρίων.

4η επίσκεψη

Για την αμερικανική εταιρεία η ελληνική αγορά δεν είναι άγνωστη. Μπορεί, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία, να υπάρχουν στη χώρα μας μόλις 3 καταχωρισμένοι κάτοχοι αυτοκινήτων Tesla, εντούτοις στο παρελθόν είχε εκδηλωθεί επίσημα ή ανεπίσημα ενδιαφέρον για επενδύσεις στη χώρα μας σε τρεις διαφορετικές περιπτώσεις. 

Η πρώτη φορά ήταν το 2012, όταν υψηλόβαθμη αντιπροσωπία της Tesla είχε επισκεφθεί τη χώρα μας στο πλαίσιο της αναζήτησης τόπου εγκατάστασης για το νέο –τότε– εργοστάσιο παραγωγής αυτοκινήτων στην Ευρώπη. Οι επαφές που έγιναν, μέσω δικηγορικού γραφείου που εκπροσωπούσε την εταιρεία, συνέπεσαν με την πρώτη κορύφωση της ελληνικής κρίσης, με αποτέλεσμα να μην υπάρχει ανταπόκριση. Τότε για πρώτη φορά οι Αμερικανοί διαπίστωσαν ότι οι αδειοδοτήσεις και οι περιβαλλοντικές εγκρίσεις θα καθυστερούσαν, με αποτέλεσμα να επιλέξουν το Tilburg της Ολλανδίας, όπου και τελικά δημιουργήθηκε η πρώτη ευρωπαϊκή γραμμή συναρμολόγησης. Είναι χαρακτηριστικό ότι το εργοστάσιο στην Ολλανδία κατασκευάστηκε μέσα σε λίγους μήνες και ξεκίνησε να λειτουργεί το 2013, σε οικόπεδο που παραχωρήθηκε από την ολλανδική κυβέρνηση, η οποία παράλληλα εξασφάλισε τη γρήγορη έκδοση των αναγκαίων αδειών, σε μια χώρα που διαθέτει όχι μόνο τις αναγκαίες υποδομές (λιμάνια, δρόμους, εγκαταστάσεις logistics), αλλά και σταθερό επενδυτικό και φορολογικό περιβάλλον. 

Η δεύτερη επίσκεψη στελεχών της Tesla στην Ελλάδα πραγματοποιήθηκε τον Νοέμβριο του 2017 και αποδείχθηκε στην πορεία πιο επιτυχημένη, καθώς πίσω από αυτήν κρύβονταν τρεις Έλληνες υψηλόβαθμα στελέχη του τεχνικού επιτελείου του Elon Musk. Ο λόγος για τον Κωσταντίνο Λάσκαρη, τον Κωνσταντίνο Μπούρχα και τον Βασίλη Παπανικολάου, όλοι τους απόφοιτοι του τμήματος ηλεκτρολόγων μηχανικών του ΕΜΠ αλλά και μέλη της ομάδας “Προμηθέας”, που είχε εκπροσωπήσει την Ελλάδα στους μαραθώνιους οικονομίας της Shell. Η “ελληνική ομάδα” της Tesla, η οποία εργαζόταν για χρόνια στο Palo Alto της Καλιφόρνια, όπου βρίσκεται και η έδρα του κέντρου έρευνας της Tesla, είχε προτείνει να δημιουργηθεί στην Ελλάδα, και συγκεκριμένα στο ερευνητικό κέντρο Δημόκριτος, ειδικό τμήμα R&D της Tesla. Η πρόταση έγινε δεκτή, και πράγματι εδώ και δύο χρόνια, εντός των εγκαταστάσεων του Δημόκριτου στην Αγία Παρασκευή, έχει παραχωρηθεί και λειτουργεί το ελληνικό “υποκατάστημα” έρευνας και ανάπτυξης ηλεκτροκινητήρων της Tesla. 

Η τρίτη εκδήλωση επενδυτικού ενδιαφέροντος για την Ελλάδα ήρθε στις αρχές του 2019, όταν στελέχη της Tesla ήρθαν στη χώρα μας και συναντήθηκαν με εκπροσώπους του υπουργείου Ενέργειας, προτείνοντας την υλοποίηση πιλοτικού project ενεργειακής αυτονομίας για τα ελληνικά νησιά, με τη χρήση συστημάτων ΑΠΕ και μπαταριών της Tesla. Μεταξύ άλλων, είχε εξεταστεί η εγκατάσταση τέτοιου υβριδικού συστήματος πράσινης ηλεκτροπαραγωγής σε μεσαίου μεγέθους ελληνικό νησί, που δεν προβλέπεται να συνδεθεί με το ηπειρωτικό σύστημα, όπως η Λήμνος. Τότε ήταν και η πρώτη φορά που τα στελέχη της Tesla εκδήλωσαν ενδιαφέρον και για το ελληνικό σχέδιο για την ηλεκτροκίνηση.

Τεχνολογικός και βιομηχανικός κολοσσός

Την περασμένη Τρίτη η μετοχή της Tesla, έχοντας καταγράψει ένα τριήμερο ράλι της τάξης του 36%, έκλεισε σε ιστορικό υψηλό στα 887 δολάρια ανά μετοχή, τιμή που εκτίναξε την κεφαλαιοποίησή της στα 160 δισ. δολάρια. Με αυτή την αποτίμηση, η χρηματιστηριακή αξία της Tesla είναι μεγαλύτερη από εκείνη των δύο μεγαλύτερων αυτοκινητοβιομηχανιών της Γερμανίας, της Volkswagen και της BMW μαζί. Συγκεκριμένα, τα δύο “βαριά χαρτιά” της γερμανικής βιομηχανίας αυτοκινήτου δεν ξεπερνούν σε χρηματιστηριακή αξία τα 140 δισ. δολάρια, με την Tesla να αναδεικνύεται στη δεύτερη μεγαλύτερη σε αξία αυτοκινητοβιομηχανία, πίσω μόνο από την ιαπωνική Toyota (234 δισ. δολάρια). Έστω και εάν οι επενδυτές αντιμετωπίζουν την Tesla περισσότερο ως μια εταιρεία τεχνολογίας παρά ως μια παραδοσιακή αυτοκινητοβιομηχανία, γεγονός που εξηγεί και το ότι η μετοχή της μετέχει στη σύνθεση του δείκτη Nasdaq της Wall Street. 

Ακόμα και αναλυτές που μέχρι πρόσφατα θεωρούσαν ότι η τιμή της Tesla στα 450 δολάρια είναι υπερτιμημένη και προέβλεπαν “ξεφούσκωμα”, πλέον εμφανίζονται ως οι πιο ένθερμοι υποστηρικτές των προοπτικών της. Σύμφωνα με όσους προβλέπουν περαιτέρω άνοδο, έπειτα από μια δύσκολη αρχή το 2019, “καίγοντας” 1,1 δισ. δολάρια εξαιτίας προβλημάτων στην παραγωγή του νέου “Model 3”, η εταιρεία κατάφερε να ανακάμψει στο β’ εξάμηνο, παράγοντας κέρδη, ακόμα και μετά από αποσβέσεις και νέες επενδύσεις, για δύο συνεχόμενα τρίμηνα. Παρότι σε ετήσια βάση η εταιρεία συνέχισε να έχει ζημίες, εντούτοις πέτυχε σημαντική βελτίωση των θεμελιωδών της, με μείωση του λειτουργικού κόστους, αύξηση των πωλήσεων και των παραδόσεων. Η εταιρεία έχει ήδη κατασκευάσει νέο εργοστάσιο στη Σανγκάη, προσβλέποντας στην αχανή κινεζική αγορά, ενώ προχωρά την κατασκευή του γερμανικού της εργοστασίου, που θα αποτελεί και τη βάση για την πανευρωπαϊκή της εξάπλωση. 

Το βασικό στοίχημα των επενδυτών, ωστόσο, αφορά το μέλλον της εταιρείας: τις προηγούμενες ημέρες η εταιρεία επενδύσεων χαρτοφυλακίου ARK με σημείωμα στους πελάτες της ανέφερε ότι αναμένει η μετοχή της Tesla να φτάσει στα 7.000 δολάρια την επόμενη 5ετία. Στον αντίποδα, βεβαίως, όσοι επιμένουν να μιλούν για υπερτιμημένη μετοχή θεωρούν ότι η εταιρεία αντιμετωπίζει ανυπέρβλητα προβλήματα στην παραγωγή της, ο ιδιοκτήτης της ασκεί ανορθόδοξες μεθόδους και εκτιμούν ότι η αύξηση των πωλήσεων του 2019 δεν μπορεί να συνεχιστεί και το 2020.

Επικεφαλής και ιδρυτής της πρωτοπόρου βιομηχανίας ηλεκτρικών αυτοκινήτων είναι ο Elon Musk, ένας πολυμήχανος οραματιστής επιχειρηματίας και εφευρέτης, που, εκτός από τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, έχει μεταξύ άλλων λανσάρει στην αγορά μπαταρίες όπως το περίφημο powerwall, που μετατρέπει σε ενεργειακά αυτόνομες απλές κατοικίες. Επίσης είναι ο εμπνευστής της περίφημης αεροδιαστημικής εταιρείας SpaceX, που σχεδιάζει και παράγει διαστημικούς πυραύλους.

Φιλόδοξο πρόγραμμα ηλεκτροκίνησης

Το Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα έχει θέσει υψηλούς στόχους για τη διείσδυση της ηλεκτροκίνησης στη χώρα μας, προβλέποντας ότι μέχρι το 2030 το 1 στα 3 νέα αυτοκίνητα που θα ταξινομούνται θα είναι ηλεκτρικό. Στο πλαίσιο αυτό, το υπουργείο Ενέργειας, υπό την ευθύνη της γενικής γραμματέως Αλεξάνδρας Σδούκου, εκπονεί το νέο σχέδιο – οδικό χάρτη για την επίτευξη του στόχου διείσδυσης της ηλεκτροκίνησης σε ποσοστό 30%. Το σχέδιο, που θα παρουσιαστεί τους επόμενους μήνες, θα περιλαμβάνει μια “βεντάλια μέτρων” που θα ξεκινούν από τεχνικά θέματα, όπως ανάπτυξη δικτύου φορτιστών, ενισχύσεις του δικτύου ηλεκτρισμού, και θα επεκτείνεται σε θέματα κινήτρων, αξιοποίησης κοινοτικών πόρων και επιδοτήσεων, ενώ θα προωθεί και τις αναγκαίες προσαρμογές του ρυθμιστικού πλαισίου. Σήμερα, πάντως, το μερίδιο των πωλήσεων ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Ελλάδα είναι μικρότερο του 1%.

πηγή: https://www.capital.gr/

Ελλάδα

H FIBRAN γιορτάζει τα 50 χρόνια της με νέες επενδύσεις 45 εκατ. ευρώ

Δημοσιεύτηκε

στις

Αύξηση κύκλου εργασιών και κερδοφορίας το 2023, παρά τις πιέσεις από τις τιμές ενέργειας

Nέες επενδύσεις στην Ελλάδα, συνολικού ύψους 45 εκατ. ευρώ, τρέχει από φέτος η ελληνική πολυεθνική βιομηχανία παραγωγής μονωτικών υλικών FIBRAN. Σε συνδυασμό με τις επενδύσεις που έχουν προηγηθεί ή τρέχουν επίσης επί του παρόντος στις μονάδες της στο εξωτερικό ο Όμιλος «τρέχει» και φέτος –χρονιά σημειωτέον κατά την οποία εορτάζει τα 50 χρόνια από την ίδρυσή της –  ανοδικά, έχοντας ξεπεράσει στη χρήση 2023 το «φράγμα» των 200 εκατ. ευρώ τζίρου.

Όπως επισημαίνει σχετικά στη «Ν» η Πρόεδρος και Διευθύνουσα Σύμβουλος της εταιρείας και του Ομίλου, Μαρία Δ. Αναστασιάδου Σαββαΐδου,  το επενδυτικό πρόγραμμα των 45 εκατ. ευρώ αφορά:

  • Νέα γραμμή εξηλασμένης πολυστερίνης στην έδρα της εταιρείας  στην Τερπνή Σερρών. Η νέα γραμμή θα παράγει προϊόντα μεγαλύτερου πάχους (20 cm) με τα καλύτερα ποιοτικά χαρακτηριστικά και αναμένεται να ολοκληρωθεί τον Ιούλιο του 2025.
  • Επενδύσεις προσθήκης εξοπλισμού βελτίωσης ποιότητας και αυτοματισμού των παραγόμενων προϊόντων πετροβάμβακα τη μονάδα πετροβάμβακα της εταιρείας επίσης στην Τερπνή Σερρών.
  • Επενδύσεις στην ενέργεια για μετάβαση από την Μέση στην Υψηλή Τάση.
  • Νέες εγκαταστάσεις (αποθήκες κ.α.) στην Τερπνή.
  • Επενδύσεις σε ΑΠΕ στην Κεντρική Μακεδονία και
  • Νέα γραφεία Διοίκησης στην περιοχή της Θέρμης, στη Θεσσαλονίκη. Προβλέπεται μεταφορά της Διοίκησης σε αυτά σε ορίζοντα διετίας.

Έντονη εξωστρέφεια

Παράλληλα, ο Όμιλος επεκτείνει τις επενδύσεις του στην Ιταλία για τη βέλτιστη μακρόχρονη βιώσιμη αξιοποίηση των λατομείων στην Τοσκάνη και για βελτιστοποίηση του εξοπλισμού του εργοστασίου γύψου που εξαγόρασε μαζί με τα τρία λατομεία το 2021. Περαιτέρω, μάλιστα, όπως προσθέτει η κα.Αναστασιάδου Σαββαΐδου, ήδη εξετάζεται και μεσοπρόθεσμο επιχειρηματικό πλάνο επενδύσεων στα Βαλκάνια και την αφρικανική ήπειρο.

Συνολικά, επίσης, την προηγούμενη τριετία η FIBRAN ολοκλήρωσε επενδύσεις της τάξης των 100 εκατ. ευρώ που εκτός από τις προαναφερόμενες επενδύσεις στην Ιταλία αφορούσαν την αγορά εργοστασίου πετροβάμβακα στη Βουλγαρία και στην παραγωγή εξηλασμένης πολυστερίνης στη νέα της μονάδα παραγωγής στην Τσεχία, αμφότερα το 2022. Παράλληλα οι θυγατρικές εταιρείες του Ομίλου στη Σλοβενία, την Ιταλία, την Πορτογαλία και τη Βουλγαρία παίζουν ενεργό ρόλο τόσο στην έρευνα και ανάπτυξη για την υιοθέτηση μοντέλων αειφορίας στη διαχείριση υλικών και στην εφαρμογή των συστημάτων μόνωσης και ξηράς δόμησης σε συνεργασία με τα κορυφαία πανεπιστημιακά ιδρύματα της Ευρώπης αλλά και ως ιδρυτικά μέλη ευρωπαϊκών πρωτοβουλιών για τα δομικά υλικά και την κατασκευή.

Με εμπορική παρουσία σε 46 χώρες, εξαγωγές σε όλες τις ηπείρους και με παρουσία στα σημαντικότερα κατασκευαστικά έργα της Ευρώπης και του κόσμου, όπως προσθέτει η επικεφαλής της, κερδίζει την εμπιστοσύνη των κατασκευαστών, των επενδυτών και του μελετητικού κόσμου.

Εν κατακλείδι, η FIBRAN είναι ίσως ο μοναδικός όμιλος δομικών υλικών στην Ευρώπη που διαθέτει εργοστάσια με όλα τα μονωτικά υλικά (εξηλασμένη πολυστερίνη, πετροβάμβακα, διογκωμένη πολυστερίνη) και προϊόντα ξηράς δόμησης.  «Μπορούμε με ασφάλεια να πούμε ότι δεν υπάρχουν κακά και καλά μονωτικά υλικά και το αποδεικνύουμε στην πράξη.  Αυτό που πρεσβεύουμε είναι ότι επιλέγουμε μονωτικά υλικά ανάλογα με τη χρήση της εφαρμογής, την τοποθεσία του κτιρίου, την ηλικία, τις περιβαλλοντικές και κλιματολογικές συνθήκες, τα ρίσκα και τους κινδύνους», σημειώνει η Πρόεδρος και CEO του Ομίλου.

Αξίζει, δε, να σημειωθεί ότι με το εργοστάσιο παραγωγής πετροβάμβακα στην Τερπνή, ένα από τα ελάχιστα που παράγουν με ηλεκτρικούς φούρνους σε όλο τον κόσμο,  και την πρόσφατη επένδυση στη Βουλγαρία η FIBRAN αποτελεί έναν από τους μεγαλύτερους παραγωγούς πετροβάμβακα στη Νοτιοανατολική Ευρώπη.
Πάγιες αρχές του Ομίλου – και η πιο σημαντική παρακαταθήκη από τον ιδρυτή του, Δημήτρη Αναστασιάδη, όπως επισημαίνει η κα. Αναστασιάδου Σαββαΐδου, είναι το τετράπτυχο:

  • Σεμνότητα: Να μιλάνε οι πράξεις σου και όχι τα λόγια σου
  • Νοικοκυροσύνη: Να επενδύεις χωρίς εξαρτήσεις
  • Εξωστρέφεια: Δεν υπάρχουν σύνορα στη δράση αλλά ούτε και στα όνειρα
  • Ανθρωποκεντρικότητα: Ο κάθε άνθρωπος έχει ρίζες και ο σεβασμός στον συνάνθρωπο είναι προϋπόθεση για να επιστρέφει στις ρίζες του.

Στην Ελλάδα, επίσης, η μητρική εταιρεία συμμετέχει διαχρονικά σε ερευνητικά προγράμματα με το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο, το Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, το Πανεπιστήμιο Πατρών και το Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης και παράλληλα επενδύει σταθερά στο ανθρώπινο δυναμικό της που πλέον ξεπερνά τα 730 άτομα, όπως και στον κοινωνικό ιστό των περιοχών δραστηριοποίησης.

Σταθερά ανοδική πορεία

Με κύκλο εργασιών που ξεπέρασε το 2023 τα 200 εκατομμύρια ευρώ – συγκεκριμένα ανήλθε σε 200,723 εκατ. ευρώ, έναντι  199,976 εκατ. το 2022 – ο Όμιλος FIBRAN συνεχίζει κάθε χρόνο την ανοδική του πορεία.

Η ελληνική μητρική, με κύκλο εργασιών που ξεπέρασε τα 76 εκατομμύρια ευρώ – συγκεκριμένα ανήλθε σε 76,477 εκατ. ευρώ έναντι 72,786 εκατ. του 2022 – είχε την καλύτερη επίδοση στην ιστορία της. Σημειωτέον, δε, ότι το 2023 η ελληνική μητρική κατέγραψε κέρδη προ φόρων ύψους 9,710 εκατ. έναντι 4,074 εκατ. ευρώ του 2022 και μετά φόρων κέρδη ύψους 7,521 εκατ. ευρώ έναντι 2,526 εκατ. την προηγούμενη χρονιά, με το πολύ μεγάλο κόστος της ενέργειας και τις μειώσεις τιμών στις οποίες προέβη η εταιρεία να συμπιέζουν μάλιστα την κερδοφορία.
Αντίστοιχα, σε επίπεδο Ομίλου τα ενοποιημένα προ φόρων κέρδη ανήλθαν σε 15,736 εκατ. ευρώ έναντι 10,462 εκατ. του 2022 και τα ενοποιημένα μετά φόρων κέρδη σε 12,116 εκατ. έναντι 7,106 εκατ. ευρώ το 2022.

Το «ταξίδι» της FIBRAN ξεκίνησε από το όραμα του ιδρυτή της, αείμνηστου Δημήτρη Αναστασιάδη, για μια πρότυπη παραγωγική μονάδα μονωτικών υλικών σε μια μικρή επαρχιακή κωμόπολη και μια Ελλάδα της παραγωγής και της προκοπής, που παράγει με τις δυνάμεις της προϊόντα καλύτερα από τον διεθνή ανταγωνισμό.

Τα 50 χρόνια διαδρομής της FIBRAN εορτάστηκαν με μια λαμπερή εκδήλωση στο Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος, παρουσία του Υπουργού Ανάπτυξης, Τάκη Θεοδωρικάκου και διακεκριμένων εκπροσώπων του ελληνικού «επιχειρείν».

Ναυτεμπορική

Συνέχεια ανάγνωσης

Ελλάδα

FSRU Αλεξανδρούπολης: Σε εμπορική λειτουργία ο Τερματικός Σταθμός LNG

Δημοσιεύτηκε

στις

Σε λειτουργία ο πρώτος υπεράκτιος σταθμός φυσικού αερίου στη χώρα

Ξεκινά η Εμπορική Λειτουργία του Τερματικού Σταθμού LNG Αλεξανδρούπολης, με στόχο και την ανάδειξη της πόλης σε μια νέα ενεργειακή πύλη για ολόκληρη την Κεντρική και Νοτιοανατολική Ευρώπη.

Η Gastrade, ανακοινώνει ότι θέτει σε εμπορική λειτουργία τον Τερματικό Σταθμό LNG Αλεξανδρούπολης. Πρόκειται για ένα από τα σημαντικότερα ενεργειακά έργα σε Ευρωπαϊκό, Περιφερειακό, Εθνικό και τοπικό επίπεδο, που σχεδιάστηκε, κατασκευάστηκε, ανήκει και θα λειτουργείται από την Gastrade. Ένα έργο-ορόσημο που οραματίστηκε πριν από 15 χρόνια ο Δημήτρης Κοπελούζος.

Αποτέλεσμα μεγάλων συνεργασιών, με πρωτοποριακή σύλληψη το έργο συμβάλλει στην ενεργειακή ασφάλεια και στη διαφοροποίηση των πηγών και των οδών προμήθειας ενέργειας της Νοτιοανατολικής και Κεντρικής Ευρώπης, αναβαθμίζοντας καθοριστικά τον ρόλο και τη σημασία της Ελλάδας στον σύγχρονο ενεργειακό χάρτη της Ευρώπης, καθιστώντας την ενεργειακή πύλη  για εννέα και πλέον χώρες.

Από την Τελική Επενδυτική Απόφαση στην Έναρξη της Εμπορικής Λειτουργίας

Η υλοποίηση του έργου άρχισε να παίρνει σάρκα και οστά με τη λήψη της Τελικής Επενδυτικής Απόφασης (FID) στις 27 Ιανουαρίου 2022 από τη Gastrade, Στη συνέχεια, οι χερσαίες και υπεράκτιες κατασκευαστικές εργασίες στην Αλεξανδρούπολη προχώρησαν ταχύτατα, ενώ τον Φεβρουάριο του 2023 ξεκίνησε η κατασκευή της πλωτής μονάδας αποθήκευσης και επαναεριοποίησης LNG (FSRU) στη Σιγκαπούρη. Το FSRU απέπλευσε από το ναυπηγείο Seatrium στις 26 Νοεμβρίου 2023, φτάνοντας στα νερά του Θρακικού Πελάγους στις 17 Δεκεμβρίου 2023, όπου και αγκυροβόλησε στη μόνιμη θέση του.

Με την επιτυχή ολοκλήρωση όλων των δοκιμών λειτουργίας και την έκδοση από το Υπουργείο Ενέργειας και Περιβάλλοντος της άδειας Λειτουργίας του το περασμένο καλοκαίρι, το έργο τέθηκε σε λειτουργική ετοιμότητα επιτρέποντας επίσημα την έναρξη της εμπορικής λειτουργίας του Έργου.

Ο Τερματικός Σταθμός LNG Αλεξανδρούπολης αποτελείται εκτός από το FSRU, από  ένα υποθαλάσσιο και χερσαίο αγωγό μεταφοράς φυσικού αερίου, ο οποίος συνδέει το FSRU με το Ελληνικό Σύστημα Μεταφοράς («ΕΣΜΦΑ») και μέσω αυτού θα παραδίδει φυσικό αέριο εκτός από την Ελλάδα και στη Βουλγαρία, τη Ρουμανία, τη Βόρεια Μακεδονία, τη Σερβία, τη Μολδαβία και την Ουκρανία στα ανατολικά, καθώς και την Ουγγαρία και Σλοβακία στα δυτικά. Η Πλωτή Μονάδα, που ονομάστηκε «ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥΠΟΛΙΣ» προς τιμήν της πόλης και των κατοίκων της, που αγκάλιασαν το φιλόδοξο αυτό σχέδιο από την αρχή, διαθέτει τεχνολογία αιχμής, με μέγιστη δυναμικότητα επαναεριοποίησης 5,5 δισεκατομμυρίων κυβικών μέτρων ετησίως.

Η επόμενη μέρα

Ήδη 14 ελληνικές και διεθνείς εταιρείες συμμετέχουν εμπορικά στο έργο δεσμεύοντας σχεδόν το σύνολο της δυναμικότητας του με χρονικό ορίζοντα τουλάχιστον μέχρι το 2030. Ταυτόχρονα, η έναρξη της εμπορικής λειτουργίας του έργου, σηματοδοτεί την επέκταση της πρωτοβουλίας του Κάθετου Διαδρόμου, ενισχύοντας σημαντικά τη δυναμική του με στόχο τη δημιουργία ενός κόμβου συναλλαγών φυσικού αερίου στην Κεντρική και Νοτιοανατολική Ευρώπη.

Η ομάδα της Gastrade, μαζί με τους στρατηγικούς εταίρους και μετόχους της, Ελμίνα Κοπελούζου, Gaslog, ΔΕΠΑ Εμπορίας, Bulgartransgaz και ΔΕΣΦΑ, ευχαριστεί όλους τους φορείς που συνέβαλαν στην επιτυχή ολοκλήρωση αυτού του Εθνικού έργου και παραμένει αφοσιωμένη στη διασφάλιση ενός πιο βιώσιμου και ασφαλούς ενεργειακού μέλλοντος για την Ελλάδα και την Ευρώπη.

Ο Διευθύνων Σύμβουλος της Gastrade Κωστής Σιφναίος ανέφερε χαρακτηριστικά:

«Είμαστε όλες και όλοι, η ομάδα της Gastrade, πραγματικά υπερήφανοι και ενθουσιασμένοι που φθάσαμε στο τέλος της μεγάλης αυτής διαδρομής με επιτυχία και παραδίδουμε στη χώρα μας και σε όλη τη περιοχή γύρω μας ένα τόσο σημαντικό έργο. Το όραμά μας είναι να λειτουργήσει το έργο αυτό στην αγορά με τρόπο φιλικό για τη κοινωνία της Αλεξανδρούπολης, το περιβάλλον και τους πελάτες μας, προσφέροντας μια σταθερή και αξιόπιστη εναλλακτική πρόταση για όλη την περιφέρειά μας. Θέλουμε να γίνουμε σημείο αναφοράς για τη ποιότητα των υπηρεσιών που θα προσφέρουμε».

«Χρειάστηκαν το όραμα ενός ανθρώπου, δεκαπέντε χρόνια προσπάθειας και δύο σχεδόν χρόνια εντατικής τεχνικής προετοιμασίας, ώστε η Ελλάδα, η Αλεξανδρούπολη, να αποκτήσουν ένα έργο τομή για τα ενεργειακά δεδομένα της ευρύτερης ευρωπαϊκής περιφέρειας. Ο Τερματικός Σταθμός LNG Αλεξανδρούπολης, είναι πολλά περισσότερα από ένα επιχειρηματικό έργο. Είναι μια απτή απόδειξη των δυνατοτήτων που έχουμε στην Ελλάδα να δημιουργούμε ευρωπαϊκές υποδομές που απαντούν σε προβλήματα των καιρών μας, δίνοντας ευκαιρίες και προοπτικές για ένα καλύτερο και βιώσιμο ενεργειακά μέλλον» τονίζει η ιδρύτρια μέτοχος της Εταιρείας κυρία Ελμίνα Κοπελούζου.

«Η GasLog είναι περήφανη για το γεγονός ότι έπαιξε καθοριστικό ρόλο στην ανάπτυξη του έργου από την αρχή, τη μετατροπή ενός πλοίου μεταφοράς LNG σε FSRU, την παράδοση της πλωτής μονάδας στην Αλεξανδρούπολη και την επιτυχή έναρξη λειτουργίας του Τερματικού Σταθμού Αλεξανδρούπολης, συμβάλλοντας ως μέτοχος αλλά και ως φορέας λειτουργίας του FSRU, τηρώντας παράλληλα τη δέσμευσή μας για την παροχή αξιόπιστων και καινοτόμων υπηρεσιών LNG σε παγκόσμια κλίμακα», δήλωσε ο κος Paolo Enoizi, Διευθύνων Σύμβουλος της GasLog.

«Η σημερινή μέρα σηματοδοτεί την έναρξη ενός νέου κεφαλαίου στο ενεργειακό τοπίο της περιοχής μας. Ο Τερματικός Σταθμός LNG Αλεξανδρούπολης, σχεδιασμένος με όραμα στραμμένο προς το μέλλον, αντιπροσωπεύει μια απτή λύση στις πιεστικές προκλήσεις της ενεργειακής ασφάλειας και της διαφοροποίησης των πηγών εφοδιασμού στη Νοτιοανατολική Ευρώπη. Μέσω αυτού του έργου, διασφαλίζουμε πρόσβαση σε πιο αξιόπιστες και ποικίλες πηγές ενέργειας, δημιουργώντας νέες οικονομικές ευκαιρίες για την τοπική κοινότητα και ενισχύουμε τη γεωπολιτική θέση του έθνους μας. Είμαστε πολύ περήφανοι για την καθοριστική συμβολή της ΔΕΠΑ Εμπορίας στην επιτυχή υλοποίηση αυτής της στρατηγικής υποδομής, η οποία θα αποφέρει σημαντικά πλεονεκτήματα τόσο στην Ελλάδα όσο και στις γειτονικές της χώρες», δήλωσε ο Κωνσταντίνος Ξιφαράς, Διευθύνων Σύμβουλος της ΔΕΠΑ Εμπορίας.

«Η έναρξη της εμπορικής λειτουργίας του FSRU Αλεξανδρούπολης αποτελεί σημαντικό ορόσημο για τη διασφάλιση της διαφοροποίησης του χαρτοφυλακίου προμηθειών και για την  εξασφάλιση της ενεργειακής ασφάλειας όχι μόνο για τη Βουλγαρία, αλλά και για την περιοχή της Νοτιοανατολικής Ευρώπης. Η απόφαση, που ελήφθη το 2020, από τη Βουλγαρία και την Bulgartransgaz να γίνουν μέτοχοι με μερίδιο 20% στην Gastrade A.E. αποδείχθηκε στρατηγική. Σήμερα, το FSRU Αλεξανδρούπολης είναι αναμφίβολα μια κρίσιμη υποδομή που εξασφαλίζει πρόσβαση σε προμήθειες φυσικού αερίου από ασφαλείς και αξιόπιστες πηγές, όπως οι ΗΠΑ, το Κατάρ, η Αίγυπτος κ.λπ. Ο αυξανόμενος ρόλος του LNG για την περιοχή και η παρουσία αυτής της νέας δυνατότητας αποθήκευσης και επαναεριοποίησης LNG είναι υψίστης σημασίας για τις χώρες της Νοτιοανατολικής Ευρώπης που στοχεύουν να διαφοροποιήσουν τον εφοδιασμό τους και να ανεξαρτητοποιηθούν από το ρωσικό φυσικό αέριο. Θα βελτιώσει επίσης την ρευστότητα και ολοκλήρωση της ενεργειακής αγοράς στην περιοχή μας,» σχολίασε ο Kiril Ravnachki, Εκτελεστικός Διευθυντής της Bulgartransgaz.

«Η έναρξη της εμπορικής λειτουργίας του Τερματικού Σταθμού LNG της Αλεξανδρούπολης (Alexandroupolis FSRU) αποτελεί ορόσημο, εδραιώνοντας την Ελλάδα ως βασική ενεργειακή πύλη για τη Νοτιοανατολική Ευρώπη και ευρύτερα. Ο νέος αυτός σταθμός εισαγωγής LNG, σε συνδυασμό με τον σταθμό LNG της Ρεβυθούσας και τις επενδύσεις του ΔΕΣΦΑ για την αύξηση της εξαγωγικής δυναμικότητας του ελληνικού δικτύου, καθώς και με πρωτοβουλίες όπως ο TAP, ο IGB και ο Κάθετος Διάδρομος, ενισχύουν περαιτέρω τις ενεργειακές υποδομές και τη διασυνδεσιμότητα της περιοχής,» πρόσθεσε η κυρία Maria Rita Galli, Διευθύνουσα Σύμβουλος του ΔΕΣΦΑ.

Nαυτεμπορική

Συνέχεια ανάγνωσης

Ελλάδα

Το παγκόσμιο συμφέρον, το συμφέρον τον αγορών και το συμφέρον της χώρας

Δημοσιεύτηκε

στις

Ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης (Eurokinissi)

Μήπως αυτή η στρατηγική υπηρετεί τα συμφέροντα μιας μικρής ελίτ και τις προσωπικές φιλοδοξίες του Πρωθυπουργού για πλαισίωση του ιερατείου του Νταβός;

Χάρης Τοπαλίδης

Ήταν τελείως φυσικό, σε μια κοινωνία αποπροσανατολισμένη και προς ώρας γονατισμένη από τη νεοφιλελεύθερη λαίλαπα της φτωχοποίησης, του κορπορατισμού και της συρρίκνωσης της δημόσιας σφαίρας επικοινωνίας και γοητευμένης ταυτόχρονα από τις σειρήνες του life-style, να συμβεί και αυτό: Ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης της να τοποθετηθεί στη Γ.Σ. του ΟΗΕ ότι: «το παγκόσμιο συμφέρον διαπερνά το μεμονωμένο συμφέρον των κρατών» και ταυτόχρονα να βραβευθεί στη ΝΥ από τον Α. Μπουρλά με το βραβείο «Global citizen 2024».

Σε ποίες συνθήκες της χώρας ή έστω της τρέχουσας διεθνούς συγκυρίας ανταποκρίνεται αυτή η στάση και η δραστηριότητα του πρώτου πολίτη της στο ανώτατο forum της διεθνούς σκηνής για την ετήσια παρουσίαση της πολιτικής και των θέσεων των κρατών στο διεθνές στερέωμα και τι υποδηλώνει για την ανταπόκρισή του ως Πρωθυπουργού σε αυτές;

Είναι σαφές ότι ο νεολογισμός του Πρωθυπουργού «παγκόσμιο συμφέρον» χρησιμοποιείται ως πολιτική έννοια και όχι ως κάτι ευρύτερο (π.χ. οικουμενικό συμφέρον που εμπλέκει ηθικές και αξιακές θεωρήσεις οικουμενικού χαρακτήρα). Οι πολιτικές οντότητες όμως που δραστηριοποιούνται στην παγκόσμια σκηνή, είναι τα κράτη τα οποία έχουν διαφορετικά και πολλές φορές αντιτιθέμενα συμφέροντα, όπως δείχνει η αιματοβαμμένη πορεία της Ιστορίας. Πώς είναι λοιπόν δυνατό να συγκεραστούν τα επιμέρους εθνικά συμφέροντα σε ένα παγκόσμιο συμφέρον; Πως, με ποιες διαδικασίες θα γίνει επιτέλους ο συγκερασμός – μετά από τόσους αιώνες Ιστορίας – και με ποιά παγκόσμια ιεραρχική οργάνωση θα ασκηθεί η πολιτική του παγκοσμίου συμφέροντος; Ή μήπως ο νεολογισμός του Πρωθυπουργού διαπνέεται απλά από μια ρομαντική και ιδεαλιστική προσέγγιση άλλων εποχών στο παγκόσμιο γίγνεσθαι που θεωρεί τον κοσμοπολιτισμό ως προϋπόθεση για την παγκόσμια ειρήνη και ευημερία και δεν μπορεί να κατηγορηθεί παρά μόνο για έλλειψη ρεαλισμού; Ή μήπως οι διεθνείς συνθήκες χαρακτηρίζονται σήμερα από μια ισορροπία στις διεθνείς σχέσεις, σταθερότητα στους διεθνείς συσχετισμούς, ευημερία στη διεθνή οικονομία και πνεύμα συνεργασίας στις διακρατικές σχέσεις που επιτρέπουν την πρωτοποριακά ρηξικέλευθη έστω προσέγγιση του παγκοσμίου συμφέροντος; Ή τέλος, μήπως παρά τη διεθνή και μάλιστα πολεμική αναταραχή που εξελίσσεται σήμερα γύρω της, η χώρα την οποία εκπροσωπεί, η Ελλάδα, απολαμβάνει υπό την ηγεσία του μια περίοδο δυναμισμού και σταθερότητας, έχοντας αντιμετωπίσει με επιτυχία τα χρόνια ζητήματα ανάπτυξης και τα προβλήματα εθνικής κυριαρχίας με τους γείτονές της και θέλει να αναβαθμίσει τη διεθνή της θέση εξάγοντας και προωθώντας την διεθνή αυτοπεποίθηση και τον κοσμοπολιτισμό που έχουν κατακτήσει οι πολίτες της;

Η προφανής ασυμβατότητα όλων των προηγούμενων ερωτημάτων, που θα μπορούσε να θέσει ένας καλόπιστος παρατηρητής, με τη ζέουσα πραγματικότητα που ζούμε σήμερα αποκαλύπτει για πρώτη φορά τόσο ξεκάθαρα την πολιτική και ιδεολογική στράτευση και στόχευση της κυβέρνησης της ΝΔ και ταυτόχρονα ξεσκεπάζει τις αιτίες των κύριων παθογενειών της αντιπολίτευσης (ΣΥΡΙΖΑ, ΠΑΣΟΚ).

Η υπονόμευση της δημοκρατίας και της εθνικής κυριαρχίας

Η παγκόσμια διακυβέρνηση με τη δημιουργία μιας υπερεθνικής δομής διακυβέρνησης συνιστά από τη δεκαετία του 1970 τον απώτατο διακηρυγμένο στόχο των νεοφιλελεύθερων δυνάμεων της αγοράς. Με βάση το πρόταγμα τους, της μεγαλύτερης αποτελεσματικότητας και της ανεξαρτησίας από τις πολιτικές αποφάσεις, μια υπερεθνική δομή διακυβέρνησης εξασφαλίζει την αυτορρυθμιζόμενη λειτουργία των αγορών σε παγκόσμια κλίμακα σε ένα τέτοιο πλαίσιο.

Το επίπεδο της ρυθμιστικής εξουσίας που είναι ωστόσο δυνατό να θεσμοθετηθεί σε μια τέτοια κλίμακα, είναι μηδαμινό έως ελάχιστο, γιατί μια τέτοια δομή εξουσίας δεν θα διέθετε δημοκρατική νομιμοποίηση και η αντιπροσωπευτικότητά της θα εξαντλούνταν στον υφιστάμενο ηγεμονικό συσχετισμό μεταξύ αναπτυγμένων – αναπτυσσόμενων χωρών (Βορρά-Νότου).

Όπως έχει τεκμηριώσει εμφατικά ο Γερμανός φιλόσοφος J. Habermas, μια πολιτική ρυθμιστική υπερεθνική δομή δεν είναι εφικτή χωρίς τη διαμεσολάβηση μακροπρόθεσμων κοινωνικών και πολιτιστικών διεργασιών σύγκλισης ανάμεσα στα κράτη, που προϋποθέτουν άλλες πολιτικές από αυτές της πολεμικής σύγκρουσης και της μονοπολικής διάρθρωσης της παγκόσμιας ισχύος, που κυριαρχούν σήμερα.

Χωρίς αυτές τις προϋποθέσεις, και καθώς οι πρόνοιες της δημοκρατίας και οι εγγυήσεις του κράτους Δικαίου είναι κατακτήσεις των λαών σε εθνική κλίμακα, η σύσταση μιας πολιτικής ρυθμιστικής υπερεθνικής δομής ομοσπονδιακού τύπου συνιστά κατάφωρη παραβίαση των αρχών της δημοκρατικής λειτουργίας και της εθνικής κυριαρχίας. Προοιωνίζεται περαιτέρω μια κοινωνία τεράστιων κοινωνικών ανισοτήτων, χωρίς συλλογικά δικαιώματα.

Τα συμφέροντα της χώρας

Τι σημαίνει, στο πλαίσιο αυτό, η τοποθέτηση του πρωθυπουργού στον ΟΗΕ και η βράβευσή του από το Atlantic Council ένα think tank των ΗΠΑ στενά συνδεδεμένο με το Παγκόσμιο Οικονομικό Φόρουμ (Νταβός);

Είναι κατ’ αρχήν σαφές ότι ως παγκόσμιο συμφέρον εννοείται το συμφέρον της Δύσης. Επομένως, συμμερίζεται απολύτως την πολεμική ανάγκη το συμφέρον της Δύσης να καταστεί παγκόσμιο συμφέρον. Κατά δεύτερο λόγο, και καθώς τα εθνικά συμφέροντα δεν μπορούν να συγκεραστούν σε ένα παγκόσμιο, όπως ρητά αναγνωρίζει, το υπερεθνικό συμφέρον που επικαλείται είναι το συμφέρον των αγορών, που «διαπερνά τα εθνικά συμφέροντα», στο οποίο στρατεύεται. Τοποθετείται δηλαδή, ως εάν η στράτευση της χώρας στο Δυτικό στρατόπεδο και στα συμφέροντα των αγορών συνιστά τη θεμελιώδη πολιτική της χώρας για την ανάπτυξη και την ασφάλειά της στο νέο διεθνές περιβάλλον. Επιχειρείται δηλαδή ένα άλμα στη θέση της χώρας στον διεθνή καταμερισμό εργασίας και στον διεθνή της προσανατολισμό, καθώς ταυτίζει τα συμφέροντά της αποκλειστικά με αυτά των αναπτυγμένων κεφαλαιοκρατικά χωρών του Βορρά. Εδώ εγείρονται τα ερωτήματα: (α) μήπως υπάρχουν εγγυήσεις για υποστήριξη από τις τελευταίες στα πεδία της ανάπτυξης και της ασφάλειας, που, παρά το γεγονός ότι αντιβαίνουν στην πρόσφατη εμπειρία μας, έχουν δοθεί αλλά δεν τις γνωρίζουμε; (β) μήπως έχει μειωθεί, χωρίς να ομολογείται, τόσο η ισχύς της χώρας ώστε να είναι υποχρεωμένη να ακολουθήσει εκούσια ή ακούσια τις προτεραιότητες του Βορρά (καμία άλλη χώρα του Ευρωπαϊκού Νότου δεν έχει υιοθετήσει τόσο εμφατικά την Ατζέντα του) ακόμη και αν αντίκεινται στα σαφώς διαφορετικής φύσης συμφέροντα της χώρας; (γ) καθώς η χώρα κάθε άλλο παρά παρουσιάζει συγκριτικό πλεονέκτημα σε κεφάλαια και χρηματοοικονομικές υπηρεσίες, (το τραπεζικό της σύστημα δεν έχει καν ακόμη αποκτήσει την αυτονομία του από τα κεφάλαια των φορολογουμένων) πως εξηγείται η ταύτισή της με τα συμφέροντα των αυτορρυθμιζόμενων αγορών; (δ) ή μήπως αυτή η στρατηγική υπηρετεί τα συμφέροντα μιας μικρής ελίτ και τις προσωπικές φιλοδοξίες του Πρωθυπουργού για πλαισίωση του ιερατείου του Νταβός;

Ποια είναι όμως αυτή η Ατζέντα, σε τι αποσκοπεί και πως συνδέεται με τον φορέα της επιβράβευσης του Πρωθυπουργού στη Νέα Υόρκη; Πρόκειται για τη νεοφιλελεύθερη Ατζέντα της ψηφιακής και πράσινης μετάβασης, όπως έχει σχεδιαστεί από το Δημοκρατικό Κόμμα των ΗΠΑ, για την παγκόσμια προώθηση της μονοπολικής ηγεμονίας τους στην εποχή που ανοίγεται μπροστά μας και διαδέχεται τον φιλελευθερισμό. Η Ατζέντα αυτή, αναδιαρθρώνοντας ριζικά τις σχέσεις κεφαλαίου εργασίας υπέρ του κεφαλαίου και τις σχέσεις Βορρά Νότου υπέρ του Βορρά, έχει διχάσει τις ΗΠΑ, αλλά είναι κυρίαρχη στα ΜΜΕ και στις τρέχουσες πολιτικές ηγεσίες της Ευρώπης.  Πώς αυτό; κύριος φορέας της προώθησής της στην Ευρώπη, με γόνιμα όπως φαίνεται αποτελέσματα, είναι το Παγκόσμιο Οικονομικό Φόρουμ του Νταβός, στενά συνδεδεμένο με το Atlantic Council από το οποίο και εκπορεύθηκε, σε αναγνώριση των υπηρεσιών του Πρωθυπουργού, και η βράβευση του, ως παγκόσμιου Πολίτη το 2024.

Το καταληκτικό ερώτημα που εγείρεται είναι: πως είναι δυνατόν σήμερα, και η κυβέρνηση της ΝΔ και η αντιπολίτευση (ΣΥΡΙΖΑ, ΠΑΣΟΚ) να αναγνωρίζουν τον ίδιο μέντορα της πολιτικής τους; Η ταύτιση με το  Πρόγραμμα του Δημοκρατικού Κόμματος των ΗΠΑ προβάλλεται από μεν τη νεοφιλελεύθερη ΝΔ, ως τεκμήριο της προσχώρησής της στη νέα λεωφόρο της προόδου από δε την Αριστερά/Κεντροαριστερά, ως ανταπόκρισή της στην Ατζέντα της νέας Μέκκας του σοσιαλισμού και της προοδευτικότητας.

Υπηρετεί αυτή η Ατζέντα τα συμφέροντα της χώρας; Την απάντηση πρέπει να την αναζητήσουμε στην εκλογική καταβαράθρωση του πολιτικού συστήματος, στη διαρκώς συρρικνούμενη απήχηση της κυβέρνησης και στην καχεξία της Αντιπολίτευσης αλλά και στην τεράστια άνοδο της Ακροδεξιάς.

Πηγή: Έθνος

Συνέχεια ανάγνωσης

Ινφογνώμων

Infognomon Logo

Περιηγηθείτε στα κορυφαία βιβλία του βιβλιοπωλείου μας

Προβολή όλων

Δημοφιλή