Ακολουθήστε μας

Ευρωπαϊκή Ένωση

Συναγερμός για φαινόμενο τύπου Έβρου και στην Κύπρο – Κίνδυνος τουρκικής προβοκάτσιας

Δημοσιεύτηκε

στις

του Γιάννου Χαραλαμπίδη*

  • Μπάτε σκύλοι αλέστε τα οδοφράγματα και η γραμμή αντιπαράταξης
  • Τρέχει και δεν φτάνει η Κυβέρνηση για να δημιουργήσει συνθήκες ασφάλειας μέσα από τα χρόνια προβλήματα στον Στρατό, στην Αστυνομία και στη θάλασσα, που απειλούν να μας πλακώσουν
  • Γιατί είναι φιλότιμες οι προσπάθειες του Υπ. Άμυνας, που πληρώνει αμαρτίες άλλων
  • Τι μπορεί να ζητήσει η Κύπρος από την ΕΕ ως στήριξη
  • Πώς μπορεί να γίνει ορθή διαχείριση των οδοφραγμάτων

Τρομακτική θα είναι η πρόκληση μιας προβοκάτσιας από πλευράς Τουρκίας, ανάλογης με εκείνην του Έβρου και των νησιών, εάν επιχειρηθεί στην Κύπρο σε χερσαίο και θαλάσσιο χώρο, λόγω των κενών που υπάρχουν σε διάφορους τομείς και δη διαχρονικά. Τα κενά δεν μπορούν να καλυφθούν εν μιά νυκτί. Οι Αρχές της Δημοκρατίας βρίσκονται σε συναγερμό ως προς τη λήψη μέτρων, αναγνωρίζοντας τα τρομερά ελλείμματα και παθογένειες, από τον έλεγχο στα οδοφράγματα ώς τα Σώματα Ασφαλείας. Οι παθογένειες αυτές βγαίνουν σήμερα στην επιφάνεια και τροφοδοτούν τις τουρκικές απειλές. Την ίδια στιγμή, οι ελληνικές Αρχές φοβούνται μιαν άλλη μορφή προβοκάτσιας στον Έβρο, καθώς και στο Αιγαίο. Παρότι το απεύχονται, υπάρχει ο φόβος ότι οι Τούρκοι:

1) Δεν θα διστάσουν να κτυπήσουν μετανάστες στο ψαχνό για να φορτώσουν την ευθύνη στην Ελλάδα.

2) Θα οργανώσουν μαζική «επίθεση» πλωτών σκαφών με αθώους πρόσφυγες ή/και οικονομικούς μετανάστες για να φέρουν σε δύσκολη θέση το ελληνικό ναυτικό, αδιαφορώντας – μάλλον επιδιώκοντας – ατυχήματα και απώλειες ζωών για να επιβεβαιώσει ο Ερντογάν και το καθεστώς του τη μαύρη προπαγάνδα που εξαπολύει τις τελευταίες μέρες σε βάρος της Ελλάδας. Όπως πληροφορούμαστε, και τα δυο σενάρια μελετώνται από την ελληνική Κυβέρνηση με στόχο την αντιμετώπισή τους.

Τα οδοφράγματα και ο κατάλογος των προβλημάτων

Η οποιαδήποτε αποσταθεροποίηση στις σχέσεις Ελλάδας – Τουρκίας καλύπτει με τον έναν ή άλλον τρόπο και την Κύπρο. Αυτό είναι πρόδηλο και από τις τελευταίες εξελίξεις. Η Κύπρος θεωρείται η «αχίλλειος πτέρνα» του Ελληνισμού, υπό την έννοια ότι δεν διαθέτει επαρκείς ένοπλες δυνάμεις, ούτε στα χερσαία τμήματα ούτε στο ναυτικό, ούτε έχει ειδικά εκπαιδευμένους αστυνομικούς ή διασυνοριοφύλακες. Πώς, λοιπόν, η Κύπρος μπορεί να αντιμετωπίσει την υφιστάμενη κατάσταση ή και μια χειρότερη από αυτή με αποτελεσματικότητα; Ήδη, η Κυβέρνηση είναι έτοιμη να λάβει μέτρα, στο μέτρο του δυνατού, όπως είναι η αύξηση των περιπολιών σε τρύπια σημεία της γραμμής αντιπαράταξης, που θεωρούνται ως υψίστου κινδύνου για τη διακίνηση παράτυπων μεταναστών, η εγκατάσταση καμερών και η επιτάχυνση της διαδικασίας εξέτασης των αιτητών ασύλου. Βεβαίως, εγείρεται θέμα κλεισίματος των οδοφραγμάτων, τα οποία στην ουσία δεν είναι η μόνη πύλη εισόδου. Τρύπια είναι και η γραμμή αντιπαράταξης. Η διαδικασία στα οδοφράγματα ήταν στην πρακτική του μπάτε σκύλοι αλέστε. Δεν εφαρμοζόταν κανονισμός για την Πράσινη Γραμμή και ακόμη αυτό δεν γίνεται με συνέπεια. Συναφείς πληροφορίες αναφέρουν ότι, μέχρι πρότινος, δεν υπήρχε κανονικός έλεγχος και κατακράτηση στοιχείων των πολιτών από τρίτες χώρες που περνούσαν τα οδοφράγματα, με αποτέλεσμα να εισέρχονται, αλλά να μη γνωρίζουμε εάν επέστρεφαν, πόσοι και ποιοι. Συναφή προβλήματα, που αντιμετωπίζει η Κυπριακή Δημοκρατία, είναι τα εξής:

1) Ακόμη και αν κλείσουν τα οδοφράγματα δεν θα επιλυθεί το πρόβλημα του νέου οιονεί εποικισμού, αφού υπάρχουν και τα δρομολόγια μέσα από τις τρύπες της γραμμής αντιπαράταξης. Το κλείσιμο των οδοφραγμάτων θα πρέπει να είναι ενταγμένο, εάν αποφασιστεί, σε μια ευρύτερη αντιμετώπιση μιας κατάστασης έκτακτης ανάγκης ως αποτέλεσμα λόγων ασφαλείας του κράτους και των πολιτών του από την τουρκική απειλή. Το γεγονός αυτό μπορεί να δικαιολογήσει ότι τα οδοφράγματα δεν εξυπηρετούν την επανένωση ως κύριο σκοπό τους και τις καλές σχέσεις μεταξύ Ελληνοκυπρίων και των Τουρκοκυπρίων, αλλά είναι πύλες αποσταθεροποίησης και εμπέδωσης της διχοτόμησης στην πρακτική των «δυο κρατών», εκ των οποίων το ένα είναι ελεγχόμενο, μια «μαριονέτα», όπως αναφέρει η Τέταρτη Διακρατική Προσφυγή, της Άγκυρας. Η Κυπριακή Δημοκρατία πρέπει να καταγγείλει την Τουρκία στην ΕΕ, τους σχεδιασμούς της για οιονεί εποικισμό μέσω των κατεχομένων και την άμεση στήριξη των εταίρων όπως μπορούν.

2) Ακόμη και αν έρθουν οι κάμερες από το Ισραήλ, το ζήτημα δεν επιλύεται. Διότι χρειάζονται εποχούμενα τμήματα της Εθνικής Φρουράς ή της Αστυνομίας για άμεση επέμβαση. Η μείωση της θητείας προκαλεί σήμερα πρόσθετους πονοκεφάλους, που αφορούν στην επάνδρωση φυλακίων. Εάν στη λήψη μέτρων είναι η επάνδρωση φυλακίων που έχουν εγκαταλειφθεί, και η δημιουργία νέων, τότε θα επιβάλλεται η μετακίνηση δυνάμεων από μονάδες και η πρόκληση πρόσθετων προβλημάτων στο δυναμικό και στην ετοιμότητα της Εθνικής Φρουράς.

3) Ακόμη και αν θέλουμε να ασκήσουμε ελέγχους στη θάλασσα, δεν έχουμε τέτοιες ναυτικές δυνάμεις που να μπορούν να ενεργούν αποτελεσματικά και να σπρώχνουν πίσω τα πλοιάρια με τους παράτυπους μετανάστες. Βεβαίως, μπορούν να χρησιμοποιηθούν τα «drones» που έχει πρόσφατα προμηθευτεί η Εθνική Φρουρά από το Ισραήλ, για να έχουμε εικόνα και στην ξηρά και στη θάλασσα. Το θέμα είναι, όμως, ότι, εάν επί του εδάφους και της θαλάσσης δεν έχεις το προσωπικό και τα μέσα να αντιμετωπίσεις την κατάσταση, ειδικώς, εάν αυτή πάρει τις διαστάσεις του Έβρου και των νησιών, τότε πώς θα έχεις αποτελεσματικότητα. Είναι φιλότιμες οι προσπάθειες του Υπουργού Άμυνας, αλλά πληρώνει αμαρτίες άλλων…

Αναδιάρθρωση Εφεδρείας και διεκδικήσεις στην ΕΕ

Υπό αυτές τις συνθήκες, επιβάλλεται η αναδιάρθρωση της εφεδρείας για την αντιμετώπιση της όξυνσης του προβλήματος, ώστε να καλυφθεί η γραμμή αντιπαράταξης με τον πλέον επαρκή και αποτελεσματικό τρόπο όταν τεθεί σε εφαρμογή ένα τουρκικό σχέδιο ανάλογο με εκείνο στον Έβρο. Εδώ, βεβαίως, εγείρεται και το θέμα της εξωτερικής στήριξης από την ΕΕ. Σε τέτοιες περιπτώσεις, η κύρια ευθύνη αντιμετώπισης ανήκει στο κράτος. Η ΕΕ μόνο αρωγή μπορεί να προσφέρει, κυρίως σε χρήματα ή σε πολιτική στήριξη. Και εμπράκτως μέσω της FRONTEX, δηλαδή της Ειδικής Μονάδας Διασυνοριοφυλακής της ΕΕ. Η Κυπριακή Δημοκρατία δύναται να διεκδικήσει μέσω των Βρυξελλών:

Α) Την υπογραφή συμφωνίας επανεισδοχής με αφρικανικές χώρες από τις οποίες προέρχονται, μέσω Τουρκίας και μετά από τα κατεχόμενα, οι παράτυποι μετανάστες. Και αυτό γίνεται επί τη βάσει οργανωμένου σχεδίου. Οι τουρκικές Αρχές προσφέρουν βίζα τριών ημερών για το ψευδοκράτος και από εκεί τους στέλνουν για πολιτικό άσυλο στις ελεύθερες περιοχές. Σε ευρωπαϊκό έδαφος. Είναι πιο εύκολο να υπογράψει η ΕΕ μια τέτοια συμφωνία παρά η Κύπρος μόνη της. Το πρόβλημα αυτό προκύπτει από το γεγονός ότι η Τουρκία δεν αναγνωρίζει την Κυπριακή Δημοκρατία και, ως εκ τούτου, δεν εφαρμόζει τη συμφωνία επανεισδοχής στο σκέλος που αφορά τη Λευκωσία. Σε αυτό το πρόβλημα προστίθεται και ο νησιώτικος χαρακτήρας της Κύπρου. Συνεπώς, οι παράτυποι μετανάστες και οι πρόσφυγες, ακόμη και αν θέλουν, δεν μπορούν να μετακινηθούν σε άλλη χώρα.

Β) Τη συνέχιση της οικονομικής στήριξης, που φθάνει στα 100 εκ ευρώ. Τονίζεται τούτο, διότι όπως έχουμε ήδη γράψει στο πρόσφατο παρελθόν, υπάρχει ο κίνδυνος μείωσης του ποσού αυτού ακόμη και στο μισό, λόγω των προβλημάτων που αντιμετωπίζει το νέο Πολυετές Δημοσιονομικό Πλαίσιο, οπότε τη ζημιά θα την πληρώσουν οι φορολογούμενοι πολίτες.

Γ) Την αξιοποίηση των τελευταίων συμπερασμάτων του Συμβουλίου των Υπουργών Εσωτερικών για την κατάσταση στην Ελλάδα. Σε αυτά περιλαμβάνονται και η Κύπρος και η Βουλγαρία ως χώρες υψηλού κινδύνου. Το θετικό είναι ότι, εάν η Κύπρος βρεθεί σε θέση ανάλογη με αυτήν της Ελλάδας, μπορεί να ζητήσει ενεργοποίηση των μηχανισμών πρακτικής στήριξης. Υπενθυμίζεται ότι η Αθήνα έχει να λαμβάνει 750 εκ. ευρώ άμεσης στήριξης για την προκύπτουσα κατάσταση, ενώ ταυτοχρόνως ενισχύεται με 100 άνδρες της FRONTEX, ήδη υπάρχουν άλλοι 350, και με ένα ακόμη αεροσκάφος καθώς και πλοία. Πρέπει, επίσης, να τονιστεί ότι στο Αιγαίο μαζί με τη FRONTEX επιχειρεί με το ελληνικό ναυτικό και σκάφος του ΝΑΤΟ, επί τη βάσει της συμφωνίας για το προσφυγικό, την οποία είχε αποδεχθεί και η Τουρκία. Έχουν δηλαδή πλήρη γνώση οι σύμμαχοι και οι εταίροι μας εάν η Αθήνα ενεργεί ή όχι στη βάση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων.

Δ) Την εφαρμογή της αρχής της αναλογικότητας. Ήδη, η Κύπρος είναι στην πρώτη θέση αιτητών ασύλου σε ολόκληρη την ΕΕ.

Ο εφιάλτης του Έβρου…

Βεβαίως, χωρίς επαρκείς κρατικές δυνάμεις στην ξηρά ή στη θάλασσα, πώς θα επιτύχει η λεγόμενη πρακτική του «push back», η οποία πετυχαίνει στον Έβρο και στα νησιά ένεκα διάθεσης προσωπικού και μέσων, αλλά και υποδομών για την ανάπτυξη φράχτη, συρματοπλέγματος. Τέτοιες υποδομές και δυνατότητες επί του παρόντος δεν υπάρχουν στην Κύπρο. Επειδή περί Έβρου ο λόγος, η εκεί παρουσία Ειδικών Αστυνομικών Δυνάμεων της Τουρκίας γεννά τους εξής κινδύνους:

Α) Να οδηγήσουν οι Τούρκοι μεγάλο αριθμό μεταναστών και προσφύγων από δρομολόγια για την «εισβολή» δύο ή και τριών χιλιάδων προσώπων, που θα φέρουν σε δύσκολη θέση τις ελληνικές δυνάμεις ασφαλείας.

Β) Να κτυπήσουν οι Τουρκικές Δυνάμεις στο ψαχνό τούς πρόσφυγες και τους οικονομικούς μετανάστες, κυρίως σε διαβάσεις, και να φορτώσουν την ευθύνη στις ελληνικές δυνάμεις ασφαλείας. Αυτές οι ανησυχίες αναφέρονται από ελληνικές πηγές. Σε αυτά προστίθενται τα εξής: Η μαζική οργανωμένη προσπάθεια «εισβολής» πλωτών μέσω των τουρκικών παραλίων στα ελληνικά χωρικά ύδατα και η δημιουργία σοβαρών κινδύνων. Δηλαδή να βρεθούν αθώοι στη θάλασσα και ή να υπάρξουν θύματα.

Σε κάθε περίπτωση η Άγκυρα επιχειρεί να εκμεταλλευθεί την κατάσταση για να στήσει την Ελλάδα στον τοίχο και να επιβεβαιώσει τη μαύρη προπαγάνδα, που έχει ήδη αρχίσει. Ότι δηλαδή οι Έλληνες σκοτώνουν αθώους στον Έβρο και τους πνίγουν στη θάλασσα. Ταυτοχρόνως, δημιουργεί μια μόνιμη απειλή στον Έβρο με τους καταυλισμούς προσφύγων που ξεπερνούν τις 12 χιλιάδες επί του παρόντος. Εδώ έχουμε διπλό πρόβλημα:

Το ένα αφορά στην Ελλάδα, η οποία έχει μεγάλες δυνάμεις και το ερώτημα είναι πόσο θα αντέξουν οι φαντάροι, οι αστυνομικοί και οι διασυνοριακοί φύλακες σε όλην αυτήν την πίεση. Το άλλο αφορά στην Τουρκία στην εξής βάση: Εάν συγκεντρωθεί μεγάλο πλήθος προσφύγων και δεν σπάσει ο ελληνικός κλοιός, τότε θα έχουν πρόβλημα ασφαλείας και κοινωνικής, καθώς και οικονομικής συνοχής οι τουρκικές πόλεις, όπως η Αδριανούπολη, η οποία οικονομικά ζει από τους Έλληνες και Βούλγαρους επισκέπτες. Συνεπώς, το ερώτημα είναι ποιος θα αντέξει την πίεση. Και στην ξηρά και στη θάλασσα.

Το στρατιωτικό επεισόδιο

Σε ερώτημα, πάντως, κατά πόσον υπάρχει ο κίνδυνος ακόμη και στρατιωτικού επεισοδίου, από την Αθήνα αναφέρεται ότι, «σε τέτοιες περιπτώσεις δεν μπορεί να αποκλείσεις οτιδήποτε. Αυτό», προστίθεται, «είναι θέμα της Τουρκίας. Η Ελλάδα δεν είχε ούτε έχει τέτοια πρόθεση». Επί του παρόντος δεν παρατηρήθηκε μετακίνηση στρατευμάτων, που να δείχνει ότι η Τουρκία έχει σκοπό να προχωρήσει σε στρατιωτικές επιχειρήσεις. Άλλωστε έχει ανοικτό μέτωπο στη Συρία. Όμως, είναι τόσο τεταμένη η ατμόσφαιρα, που αυξάνει τις πιθανότητες ατυχήματος, ειδικώς, εάν υπάρξει εμπλοκή των ειδικών δυνάμεων της τουρκικής αστυνομίας που, εκτός των άλλων, θα χρησιμοποιηθούν ως διακινητές.

Ο ρόλος της ΕΕ

Αληθές, πάντως, είναι ότι η ΕΕ στηρίζει τις αποφάσεις της ελληνικής Κυβέρνησης, κατανοώντας ότι το δικό της πρόβλημα είναι πιθανό να καταστεί πρόβλημα και άλλων κρατών-μελών. Οπότε στέλνει μήνυμα ότι τα σύνορα της ΕΕ είναι στην Ελλάδα και ότι δεν υπάρχει χώρος για άλλα ρεύματα, κυρίως, οικονομικών μεταναστών από την Τουρκία. Ούτε στην Ελλάδα ούτε αλλού. Οι Ευρωπαίοι διά δηλώσεών τους θεωρούν ότι η στάση της Άγκυρας είναι απαράδεκτη, καθότι χρησιμοποιεί ταλαιπωρημένους ανθρώπους ως γεωπολιτικό εργαλείο εξυπηρέτησης συμφερόντων. Ότι είναι απάνθρωπη και ύπουλη στάση. Πρέπει όμως να είμαστε ρεαλιστές. Η ΕΕ δεν μπορεί επί του εδάφους να πράξει πολλά. Συνεπώς, και η Κύπρος ουδόλως θα πρέπει να τρέφει την ψευδαίσθηση ότι η ΕΕ θα σπεύσει να τη σώσει, εάν δεχθεί μιαν ανάλογη τουρκική επίθεση όπως εκείνη του Έβρου. Άλλωστε, εάν μέσω Ελλάδας το πρόβλημα μπορεί να μεταφερθεί λόγω συνόρων και δη χερσαίων στην υπόλοιπη Ευρώπη, αυτό δεν μπορεί να συμβεί με την Κύπρο, ένεκα του νησιωτικού της χαρακτήρα. Δίνουμε, δηλαδή, μάχη με τον χρόνο για να καλύψουμε τις αδυναμίες και τα λάθη ετών, που σήμερα απειλούν να μας πλακώσουν. Όσο το συντομότερο ληφθούν αποφάσεις, τόσο το καλύτερο. Ούτως ή άλλως, η Τουρκία άρχισε τον εποικισμό στον νότο, αφού τελεύει με τον βορρά. Τώρα πλέον δεν συζητούμε για απελευθέρωση, αυτή η έννοια μεταφράζεται από κάποιους ως εθνικισμός. Τώρα η προσοχή μας στρέφεται πώς θα γλιτώσουμε τις ελεύθερες περιοχές της Κυπριακής Δημοκρατίας και πώς θα τηρήσουμε τη συνοχή μας!

*Δρ των Διεθνών Σχέσεων

ΠΗΓΗ: Σημερινή

Συνέχεια ανάγνωσης

Ευρωπαϊκή Ένωση

Μεγάλοι φόροι θα επιβληθούν στις εισαγωγές ηλεκτρικών οχημάτων από την Κίνα στην ΕΕ!

Η ΕΕ ψηφίζει υπέρ των υψηλών δασμών στις εισαγωγές ηλεκτρικών οχημάτων από την Κίνα

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Η Ευρωπαϊκή Ένωση υποστήριξε δασμούς έως και 45% στα εισαγόμενα κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα (EVs) την Παρασκευή (4/10), καθώς προσπαθεί να αντιμετωπίσει τις επιδοτήσεις του Πεκίνου για αυτοκινητοβιομηχανίες που τώρα στοχεύουν στην Ευρώπη.

Μεγάλοι φόροι θα επιβληθούν στις εισαγωγές ηλεκτρικών οχημάτων από την Κίνα στην ΕΕ, αφού η πλειοψηφία των κρατών μελών υποστήριξε τα σχέδια.

Η κίνηση για την εισαγωγή δασμών στοχεύει στην προστασία της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας από την υπονόμευση από αυτό που πιστεύουν οι πολιτικοί της ΕΕ ότι είναι άδικες κρατικές επιδοτήσεις της Κίνας στα δικά της αυτοκίνητα.

Οι δασμοί στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα που κατασκευάζονται στην Κίνα πρόκειται να αυξηθούν από 10% σε 45% για τα επόμενα πέντε χρόνια, αλλά υπάρχουν ανησυχίες ότι μια τέτοια κίνηση θα μπορούσε να αυξήσει τις τιμές των ηλεκτρικών οχημάτων (EV) για τους αγοραστές.

Η απόφαση, η οποία διχάζει κράτη μέλη της ΕΕ, όπως η Γαλλία και η Γερμανία, κινδυνεύει να πυροδοτήσει εμπορικό πόλεμο μεταξύ των Βρυξελλών και του Πεκίνου, το οποίο έχει καταδικάσει τους δασμούς ως προστατευτικούς.

Η Κίνα έχει βασιστεί σε προϊόντα υψηλής τεχνολογίας για να βοηθήσει στην αναζωογόνηση της οικονομίας της και η ΕΕ είναι η μεγαλύτερη υπερπόντια αγορά για τη βιομηχανία ηλεκτρικών αυτοκινήτων της χώρας.

Η εγχώρια αυτοκινητοβιομηχανία της έχει αναπτυχθεί ραγδαία τις τελευταίες δύο δεκαετίες και τα εμπορικά σήματα της, όπως η BYD, έχουν αρχίσει να κινούνται στις διεθνείς αγορές, προκαλώντας φόβους όπως η ΕΕ ότι οι εταιρείες της δεν θα είναι σε θέση να ανταγωνιστούν τις φθηνότερες τιμές.

Η ΕΕ επέβαλε δασμούς εισαγωγής διαφορετικών επιπέδων σε διαφορετικούς Κινέζους κατασκευαστές το καλοκαίρι, αλλά η ψηφοφορία της Παρασκευής ήταν να αποφασιστεί εάν θα εφαρμοστούν για τα επόμενα πέντε χρόνια.

Οι χρεώσεις υπολογίστηκαν με βάση τις εκτιμήσεις για το πόση κινεζική κρατική ενίσχυση έχει λάβει κάθε κατασκευαστής μετά από έρευνα της ΕΕ. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή όρισε ατομικούς δασμούς σε τρεις μεγάλες κινεζικές μάρκες ηλεκτρικών οχημάτων – SAIC, BYD και Geely.

Τα μέλη της ΕΕ διχάστηκαν ως προς τους δασμούς. Η Γερμανία, της οποίας η αυτοκινητοβιομηχανία εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από τις εξαγωγές προς την Κίνα, ήταν εναντίον της. Πολλά μέλη της ΕΕ απείχαν από την ψηφοφορία.

Οι γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν αντιδράσει έντονα. Η Volkswagen λέει ότι οι δασμοί είναι «λανθασμένη προσέγγιση».

Ωστόσο, η Γαλλία, η Ιταλία, οι Κάτω Χώρες και η Πολωνία ανέφεραν, ότι υποστήριξαν τους φόρους εισαγωγής. Η πρόταση για τα τιμολόγια θα μπορούσε να είχε μπλοκαριστεί μόνο εάν την καταψήφιζαν ειδική πλειοψηφία 15 μελών.

Η κορυφαία ένωση βιομηχανίας της Γερμανίας, BDI, κάλεσε την Ευρωπαϊκή Ένωση και την Κίνα να συνεχίσουν τις εμπορικές συνομιλίες για τους δασμούς για να αποφευχθεί μια «κλιμακούμενη εμπορική σύγκρουση».

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, η οποία διεξήγαγε την ψηφοφορία, είπε ότι η ΕΕ και η Κίνα «θα εργαστούν σκληρά για να εξερευνήσουν μια εναλλακτική λύση» στους φόρους εισαγωγής για να αντιμετωπίσουν αυτό που αποκάλεσε «ζημιογόνο επιδότηση» των κινεζικών ηλεκτρικών οχημάτων.

Το υπουργείο Εμπορίου της Κίνας χαρακτήρισε την απόφαση για επιβολή δασμών «άδικη» και «παράλογη», αλλά πρόσθεσε ότι το ζήτημα θα μπορούσε να επιλυθεί μέσω διαπραγματεύσεων.

Η διαμάχη έχει εγείρει φόβους μεταξύ των βιομηχανικών ομάδων εκτός του τομέα του αυτοκινήτου ότι θα μπορούσαν να αντιμετωπίσουν αντίποινα από την Κίνα.

Ένας εμπορικός οργανισμός της γαλλικής βιομηχανίας κονιάκ δήλωσε ότι οι γαλλικές αρχές «μας εγκατέλειψαν».

«Δεν καταλαβαίνουμε γιατί ο τομέας μας θυσιάζεται με αυτόν τον τρόπο».

Είπε ότι πρέπει να βρεθεί μια λύση κατόπιν διαπραγματεύσεων που θα «αποτρέψει τα προϊόντα μας από το να αντιμετωπίσουν έναν επιπλέον φόρο που θα μπορούσε να τα αποκλείσει από την κινεζική αγορά».

«Σοβαρές ανησυχίες» για τις πωλήσεις στο Ηνωμένο Βασίλειο

Τα στοιχεία δείχνουν ότι τον Αύγουστο του τρέχοντος έτους, οι ταξινομήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην ΕΕ μειώθηκαν κατά 43,9% σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος.

Στο Ηνωμένο Βασίλειο, η ζήτηση για νέα ηλεκτρικά οχήματα σημείωσε νέο ρεκόρ τον Σεπτέμβριο, αλλά οι παραγγελίες προήλθαν κυρίως από εμπορικές συμφωνίες και από μεγάλες εκπτώσεις κατασκευαστών, σύμφωνα με τον εμπορικό οργανισμό του κλάδου.

Η Society of Motor Manufacturers and Traders (SMMT) δήλωσε ότι οι εταιρείες είχαν “σοβαρές ανησυχίες καθώς η αγορά δεν αναπτύσσεται αρκετά γρήγορα για να επιτύχει τους υποχρεωτικούς στόχους”.

Η βιομηχανία έχει προειδοποιήσει ότι οι οδηγοί χρειάζονται καλύτερα κίνητρα για να αγοράσουν ηλεκτρικά για να βοηθήσουν τους κατασκευαστές ενόψει της σχεδιαζόμενης απαγόρευσης των πωλήσεων νέων οχημάτων βενζίνης και ντίζελ. Υπό τη συντηρητική κυβέρνηση, η προθεσμία για αυτήν την απαγόρευση μετατέθηκε στο 2035 από το 2030, αλλά οι Εργατικοί έχουν δεσμευτεί να την επαναφέρουν στο 2030.

Οι κατασκευαστές αυτοκινήτων υποχρεούνται να εκπληρώσουν τους στόχους πωλήσεων ηλεκτρικών οχημάτων. Σύμφωνα με την εντολή Zero Emission Vehicle (ZEV), τουλάχιστον το 22% των οχημάτων που πωλούνται φέτος πρέπει να είναι μηδενικών εκπομπών, με τον στόχο να αναμένεται να φτάσει το 80% έως το 2030 και το 100% έως το 2035.

Οι κατασκευαστές που αποτυγχάνουν να επιτύχουν τις ποσοστώσεις θα μπορούσαν να τιμωρηθούν με πρόστιμο 15.000 λιρών ανά αυτοκίνητο.

Τα αφεντικά πολλών εταιρειών αυτοκινήτων, συμπεριλαμβανομένων των BMW, Ford και Nissan, έγραψαν στην καγκελάριο Rachel Reeves την Παρασκευή λέγοντας ότι η βιομηχανία είναι πιθανό να χάσει αυτούς τους στόχους.

Είπαν ότι οικονομικοί παράγοντες όπως το υψηλότερο κόστος ενέργειας και υλικών και τα επιτόκια είχαν ως αποτέλεσμα τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα να παραμένουν «πεισματικά πιο ακριβά και οι καταναλωτές είναι επιφυλακτικοί να επενδύσουν». Το μέσο κόστος αγοράς ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου στο Ηνωμένο Βασίλειο είναι περίπου 48.000 £.

Είπαν ότι η «έλλειψη εμπιστοσύνης» στην υποδομή φόρτισης του Ηνωμένου Βασιλείου ήταν ένα άλλο εμπόδιο για να ενθαρρύνει τους ανθρώπους να στραφούν στην ηλεκτρική ενέργεια.

 

 

Ακολουθεί πολιτική και βιομηχανική αντίδραση στην είδηση:

ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΤΗΣ ΕΥΡΩΠΑΪΚΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ URSULA VON DER LEYEN:
«Ο τομέας των ηλεκτρικών οχημάτων έχει τεράστιες δυνατότητες για τη μελλοντική ανταγωνιστικότητα και την πράσινη βιομηχανική ηγεσία της Ευρώπης».

“Οι κατασκευαστές αυτοκινήτων της ΕΕ και οι συναφείς τομείς ήδη επενδύουν και καινοτομούν για να αναπτύξουν πλήρως αυτό το δυναμικό. Όπου βρούμε στοιχεία ότι οι προσπάθειές τους παρεμποδίζονται από στρεβλώσεις της αγοράς και αθέμιτο ανταγωνισμό, θα ενεργήσουμε αποφασιστικά.”
“Και θα το κάνουμε αυτό σεβόμενοι πλήρως τις υποχρεώσεις μας στην ΕΕ και τις διεθνείς – επειδή η Ευρώπη παίζει με τους κανόνες, εντός των συνόρων της και παγκοσμίως. Αυτή η έρευνα κατά των επιδοτήσεων θα είναι ενδελεχής, δίκαιη και βασισμένη σε γεγονότα.”
Διαφήμιση · Κάντε κύλιση για να συνεχίσετε

Ο ΓΕΡΜΑΝΟΣ ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΚΡΙΣΤΙΑΝ ΛΙΝΤΝΕΡ ΣΤΟ Χ:
Η Επιτροπή της ΕΕ “δεν πρέπει να πυροδοτήσει εμπορικό πόλεμο παρά την ψήφο υπέρ πιθανών τιμωρητικών δασμών κατά της Κίνας. Χρειαζόμαστε μια λύση μέσω διαπραγματεύσεων”.

Ο ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ ΤΗΣ ΙΣΠΑΝΙΑΣ ΚΑΡΛΟΣ ΚΟΥΕΡΠΟ:
«Πέρα από την επιβολή δασμών, πρέπει να συνεχίσουμε να προχωράμε σε αυτή τη διαπραγμάτευση, καθώς είναι σημαντικό να προστατεύσουμε έναν τομέα τόσο στρατηγικό όσο ο τομέας της αυτοκινητοβιομηχανίας, αποφεύγοντας την κλιμάκωση των εμπορικών μέτρων, που θα μπορούσε να είναι επιζήμια για όλους».

ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΑΣ ΤΗΣ ΙΤΑΛΙΑΣ ADOLFO URSO:
«Είμαστε αντίθετοι σε οποιαδήποτε υπόθεση «εμπορικού πολέμου» και θα εργαστούμε μαζί για να τον αποφύγουμε. Πρέπει να διατηρήσουμε τη βιομηχανική και εμπορική εταιρική σχέση με την Κίνα, με την οποία θέλουμε να συνεχίσουμε να εργαζόμαστε σε μια λογική win-win που βασίζεται στην αρχή της αμοιβαιότητας , επίσης για χάρη της παγκόσμιας οικονομικής σταθερότητας».

Ο ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΕΞΩΤΕΡΙΚΟΥ ΕΜΠΟΡΙΟΥ ΤΗΣ ΣΟΥΗΔΙΑΣ ΜΠΕΝΙΑΜΙΝ ΝΤΟΥΣΑ:
«Μόλις πρόσφατα είχαμε πολύ θετικά μηνύματα από την Επιτροπή ότι ελπίζουμε ότι θα μπορούσαν να προχωρήσουν με μεμονωμένες λύσεις για την αυτοκινητοβιομηχανία και ειδικά για τη Volvo Cars».

«Η γραμμή της Σουηδίας είναι ότι το καλύτερο θα ήταν ότι η Κίνα και η ΕΕ μαζί μπορούν να καταλήξουν σε συμφωνία σε σχέση με αυτό το πρόβλημα».

Ο ΟΥΓΓΡΟΣ ΠΡΩΘΥΠΟΥΡΓΟΣ ΒΙΚΤΟΡ ΟΡΜΠΑΝ:
«Αυτό που μας βάζουν να κάνουμε αυτή τη στιγμή, ή αυτό που θέλει να κάνει η ΕΕ, είναι ένας οικονομικός ψυχρός πόλεμος».

ΕΚΠΡΟΣΩΠΟΣ ΤΗΣ ΓΑΛΛΙΚΗΣ ΕΝΩΣΗΣ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΩΝ (PFA):
“Είναι καλό που μια απόφαση έλαβε υποστήριξη από τα κράτη μέλη για την υιοθέτηση των τελωνειακών δασμών. Είμαστε υπέρ του ελεύθερου εμπορίου αλλά στο πλαίσιο δίκαιων κανόνων”.
BMW (BMWG.DE), ανοίγει νέα καρτέλαΔιευθύνων Σύμβουλος OLIVER ZIPSE:
“Η σημερινή ψηφοφορία είναι ένα μοιραίο μήνυμα για την ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία. Αυτό που χρειάζεται τώρα είναι μια γρήγορη διευθέτηση μεταξύ της Επιτροπής της ΕΕ και της Κίνας για να αποτραπεί μια εμπορική σύγκρουση από την οποία κανείς δεν κερδίζει.”
«Το γεγονός ότι η Γερμανία καταψήφισε τους δασμούς είναι ένα σημαντικό μήνυμα και αυξάνει τις πιθανότητες για μια διευθέτηση μέσω διαπραγματεύσεων».

VOLKSWAGEN (VOWG_p.DE), ανοίγει νέα καρτέλα:
«Είμαστε στη θέση μας ότι οι προγραμματισμένοι δασμοί είναι η λάθος προσέγγιση και δεν θα βελτιώσουν την ανταγωνιστικότητα της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας».
«Καλούμε την Επιτροπή της ΕΕ και την κινεζική κυβέρνηση να συνεχίσουν εποικοδομητικά τις συνεχιζόμενες διαπραγματεύσεις για μια πολιτική λύση».

ΤΟ ΚΑΘΙΣΜΑ ΤΗΣ VW ΠΟΥ ΚΑΝΕΙ ΤΟ TAVASCAN, ΕΝΑ ΟΛΟ ΗΛΕΚΤΡΙΚΟ SUV, ΣΤΗΝ ΚΙΝΑ:
«Η SEAT SA συνεργάζεται ενεργά με τον Όμιλο VW, για να ελαχιστοποιήσει τις πιθανές συνέπειες αυτής της απόφασης για το CUPRA Tavascan.
“Η εταιρεία θα κάνει ό,τι είναι δυνατόν για να αποτρέψει αυτούς τους πρόσθετους δασμούς να επηρεάσουν την τιμή του CUPRA Tavascan, ως μέρος της δέσμευσής της προς τους πελάτες και τους συνεργάτες.”
«Ως πρώτη απόδειξη αυτής της δέσμευσης, η τιμή του αυτοκινήτου θα παραμείνει αμετάβλητη για όλες τις παραδόσεις το 2024».

GEELY HOLDING (GEELY.UL):
“Η Geely Holding εκφράζει μεγάλη απογοήτευση για την απόφαση της Επιτροπής. Η απόφαση (…) δεν είναι εποικοδομητική και ενδέχεται να εμποδίσει τις οικονομικές και εμπορικές σχέσεις ΕΕ-Κίνας, βλάπτοντας τελικά τις ευρωπαϊκές εταιρείες και τα συμφέροντα των καταναλωτών.”

ΓΕΡΜΑΝΙΚΟ ΛΟΜΠΙ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΥ VDA ΠΡΟΕΔΡΟΣ HILDEGARD MUELLER:
“Οι προτεινόμενοι δασμοί όχι μόνο θα αύξαναν περαιτέρω τον κίνδυνο μιας αμοιβαίας εμπορικής σύγκρουσης, αλλά θα καταστήσουν τα οχήματα σημαντικά πιο ακριβά για τους καταναλωτές. Η πιθανή ζημία που θα μπορούσε να προκληθεί από τους αντισταθμιστικούς δασμούς είναι επομένως μεγαλύτερη από τα πιθανά οφέλη του μέσου.”
«Η ολοένα και μεγαλύτερη σφράγιση της αγοράς δεν αποτελεί επιλογή για την ευρωπαϊκή -και ειδικότερα τη γερμανική- αυτοκινητοβιομηχανία».
SAIC (600104.SS), ανοίγει νέα καρτέλαΜΟΝΑΔΑ MG MOTOR FRANCE:
«Σήμερα, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή σχεδιάζει να φορολογήσει υπερβολικά τα 100% ηλεκτρικά οχήματα που προσφέρει η MG στη Γαλλία, επιβραδύνοντας έτσι τη μετάβαση σε πιο ενάρετη ατομική κινητικότητα που η ίδια Επιτροπή ζήτησε μέχρι το 2035».
«Μπροστά σε αυτήν την κατάσταση, η MG Motor France αποφάσισε να μην τιμωρήσει τους πελάτες της το 2024 και να διατηρήσει τις τιμές καταλόγου των 100% ηλεκτρικών μοντέλων της, των μόνων που επηρεάστηκαν από την ψηφοφορία της Παρασκευής 4 Οκτωβρίου, χωρίς καν να περιμένει το αποτέλεσμα. .”

ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ:
“Η επίσημη έγκριση αυτών των εισαγωγικών δασμών δεν θα αλλάξει πολύ (την) εικόνα. Και είναι ακόμα πιθανό οι δασμοί να μειωθούν ή να αναθεωρηθούν τους επόμενους μήνες υπό την πίεση της Γερμανίας και άλλων μελών που απείχαν από την ψηφοφορία.”
«Αλλά η επιβεβαίωσή τους θα δώσει κίνητρο στις κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες να μεταφέρουν μέρος της παραγωγής τους στην ΕΕ για να προστατευθούν από τυχόν περαιτέρω αυξήσεις δασμών».
«Είναι επίσης πιθανό να υποκινήσει αντίποινα από την Κίνα».

ΕΘΝΙΚΗ ΕΝΩΣΗ ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΩΝ ΚΡΕΑΤΟΣ (ANICE):
“Ελπίζαμε ότι υπήρχε πιθανότητα να διερευνήσουμε άλλα μέτρα, αλλά το αποτέλεσμα είναι αυτό που είναι. Τώρα, μπορούμε μόνο να περιμένουμε τις συνέπειες, οι οποίες ελπίζουμε να μην είναι σοβαρές για τον τομέα του χοιρινού κρέατος.”
«Ελπίζουμε και ελπίζουμε ότι αυτή η απόφαση δεν θα έχει αρνητικό αντίκτυπο στις εμπορικές σχέσεις με την Κίνα όσον αφορά τον τομέα του χοιρινού κρέατος και ότι η απειλή πιθανών δασμών στα ισπανικά προϊόντα χοιρινού κρέατος δεν υλοποιηθεί».

ΓΑΛΛΙΚΟ COGNAC ASSN BUREAU NATIONAL INTERPROFESSIONNEL DU COGNAC:
“Οι γαλλικές αρχές μάς έχουν εγκαταλείψει. Δεν καταλαβαίνουμε γιατί ο τομέας μας θυσιάζεται με αυτόν τον τρόπο”.

HARGREAVES LANSDOWN HEAD of Money and Markets SUSANNAH STREETER:
«Οι επενδυτές ελπίζουν ότι υπάρχει μεγαλύτερη πιθανότητα να μπορέσουν να ανταγωνιστούν με πιο ομοιόμορφη καρίνα τους Κινέζους αντιπάλους τους».
“Αυτοί οι νέοι δασμοί είναι πιθανό να είναι μια σημαντική οπισθοδρόμηση για τους Κινέζους κατασκευαστές, δεδομένου ότι η ΕΕ είναι η μεγαλύτερη υπερπόντια αγορά της για τη βιομηχανία ηλεκτρικών οχημάτων της. Ωστόσο, δεδομένου του πόσο φθηνότερα είναι ήδη τα κινεζικά EV, ακόμη και αυτό το επίπεδο δασμών μπορεί να σημαίνει ότι είναι ακόμα ανταγωνιστικά και θα δώσει στους ευρωπαίους κατασκευαστές να τρέχουν για τα χρήματά τους».
«Έτσι, αυτοί οι επιπλέον φόροι μπορεί να εξακολουθούν να αποτελούν εμπόδιο, αλλά όχι εμπόδιο για το εμπόριο με την ΕΕ».

 

ΠΗΓΗ: Reuters, BBC

Συνέχεια ανάγνωσης

Ευρωπαϊκή Ένωση

ΕΕ: Η χρηματοδότηση ύψους 1,5 δισ. ευρώ για την Ευρωπαϊκή Αμυντική Βιομηχανία, δεν επαρκεί

Δημοσιεύτηκε

στις

REUTERS/Thomas Peter

Έκθεση του Ευρωπαϊκού Ελεγκτικού Συνεδρίου

Δεν ανταποκρίνεται στους στόχους ενίσχυσης της, το πρόγραμμα για την Ευρωπαϊκή Αμυντική Βιομηχανία, ύψους 1,5 δισ. ευρώ, εκτιμά το Ευρωπαϊκό Ελεγκτικό Συνέδριο (ΕΕΣ).

Σε έκθεση που δημοσίευσε σήμερα, το ΕΕΣ ζητά αρτιότερο σχεδιασμό του προγράμματος για την ευρωπαϊκή αμυντική βιομηχανία (EDIP) και καλύτερη ισορροπία μεταξύ των στόχων πολιτικής, του προτεινόμενου προϋπολογισμού και του χρονοδιαγράμματος. Η διαβούλευση με το ΕΕΣ επί της πρότασης, είναι υποχρεωτική.

Η ΕΕ, αντιμέτωπη με την επανεμφάνιση πολεμικών επιχειρήσεων μεγάλης κλίμακας στην Ευρώπη, έχει θέσει την άμυνα σε πολύ υψηλή θέση στην ατζέντα της. Η πρόταση EDIP προορίζεται ως το πρώτο βήμα για την εφαρμογή της ευρωπαϊκής βιομηχανικής στρατηγικής στον τομέα της άμυνας.

Στόχος είναι να ενισχυθεί η ευρωπαϊκή βιομηχανική και τεχνολογική βάση στον τομέα της άμυνας (ΕΒΤΒΑ), ειδικότερα δε να διασφαλιστεί η έγκαιρη διαθεσιμότητα και προμήθεια αμυντικών προϊόντων. Παράλληλα επιδιώκεται η συμβολή στην ανάκαμψη, στην ανασυγκρότηση και στον εκσυγχρονισμό της αμυντικής ικανότητας της Ουκρανίας.

«Η νομοθετική πρόταση της ΕΕ για την ενίσχυση της αμυντικής βιομηχανικής ετοιμότητάς της, χρήζει αρτιότερου σχεδιασμού. Αναγκαία είναι επίσης η επίτευξη κατάλληλης ισορροπίας μεταξύ των στόχων πολιτικής, του προτεινόμενου προϋπολογισμού και του σχετικού χρονοδιαγράμματος», δήλωσε ο Marek Opioła, Μέλος του ΕΕΣ και αρμόδιος για τη γνώμη.

Το ΕΕΣ επισημαίνει τον κίνδυνο, το χρηματοδοτικό κονδύλιο που προτείνεται, ύψους 1,5 δισ. ευρώ, να μην ανταποκρίνεται στις φιλοδοξίες του προγράμματος. Τονίζει ότι η Επιτροπή δεν αξιολόγησε το ύψος της ενωσιακής δημοσιονομικής στήριξης που απαιτείται για την υλοποίηση των προτεινόμενων μέσων πολιτικής.

Η στήριξη της Ουκρανίας

Όσον αφορά το μέσο στήριξης της Ουκρανίας, που περιλαμβάνεται στην πρόταση, το ΕΕΣ διαπιστώνει ότι δεν ορίζεται συγκεκριμένο χρηματοδοτικό κονδύλιο. Τα κράτη μέλη συμφώνησαν να χρησιμοποιήσουν τα κέρδη που αποφέρει η επένδυση δεσμευμένων ρωσικών περιουσιακών στοιχείων με σκοπό τη στήριξη της Ουκρανίας · ένα ποσοστό των εσόδων θα μπορούσε να διοχετευθεί στην Ουκρανίας. Ωστόσο, το ΕΕΣ εκτιμά ότι η αδυναμία πρόβλεψης, τόσο του ύψους της χρηματοδότησης από τη συγκεκριμένη πηγή, όσο και της διάρκειάς της, ενέχει κινδύνους.

Πηγή: ΑΜΠΕ

Συνέχεια ανάγνωσης

Ευρωπαϊκή Ένωση

Η συνταγή Ντράγκι για να μην βλέπει η ΕΕ με τα κιάλια ΗΠΑ και Κίνα

Δημοσιεύτηκε

στις

Σωτήριες οι προτάσεις Ντράγκι

Το… κοινό μυστικό εκατομμυρίων Ευρωπαίων έβγαλε σε δημόσια θέα ο πρώην πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας Μάριο Ντράγκι, παραδίδοντας την ογκώδη –και πολύ σημαντική- έκθεση που του είχαν ζητήσει η Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, για τις ενέργειες που θεωρούνται επείγουσες για να βελτιωθεί η ανταγωνιστικότητα της Ευρωπαϊκής Ένωσης, σε ένα περιβάλλον όπου ήδη η Κίνα και οι ΗΠΑ προηγούνται με διαφορά ασφαλείας.

Ο κ. Ντράγκι επέδειξε την ανάγκη που όλες οι κυβερνήσεις και όλα τα όργανα σχεδιασμού πολιτικών και λήψης απόφασης της ΕΕ ήδη γνώριζαν: Η Ένωση χρειάζεται μαζικές και επείγουσες –πρόσθετες- επενδύσεις εκατοντάδων δισεκατομμυρίων για να… πλησιάσει ξανά τις δύο υπερδυνάμεις στην τεχνολογία, την καινοτομία και την έρευνα.

Όπως επισημαίνεται από μεγάλα ευρωπαϊκά πρακτορεία, επί της ουσίας ο Μάριο Ντράγκι προειδοποίησε την Ευρωπαϊκή Ένωση ότι βρίσκεται αντιμέτωπη με «υπαρξιακή πρόκληση» αν δεν στραφεί σε μεγάλες επενδύσεις και αν δεν επαναφέρει και δεν εφαρμόσει τον μοχλό ανάπτυξης μέσω «έκδοσης εργαλείων κοινού χρέους», ομολόγων, κλπ.

Ο κ. Ντράγκι παρέδωσε σε λιτή δημόσια τελετή την έκθεσή του στην πρόεδρο της Κομισιόν την περασμένη Δευτέρα. Σε γενικές γραμμές, επισημαίνει –προειδοποιεί- πως η Ευρωπαϊκή Ένωση βρίσκεται σε οικονομική υστέρηση σε σχέση με τις Ηνωμένες Πολιτείες και θα πρέπει να συνεχίσει την κοινή έκδοση χρέους για τη βελτίωση της παραγωγικότητας αλλά και την ενίσχυση της ασφάλειάς της (αμυντικές δαπάνες).

Η Ένωση χρειάζεται κατά τον ίδιο πολύ περισσότερο συντονισμό στη βιομηχανική πολιτική, ταχύτερες αποφάσεις και μαζικές επενδύσεις, αν θέλει να συμβαδίσει στον οικονομικό τομέα με ανταγωνιστές όπως οι Ηνωμένες Πολιτείες και η Κίνα.

Μετά την επιτυχία του ιστορικού σχεδίου ανάκαμψης έπειτα από την πανδημία της Covid, η ΕΕ θα πρέπει «να συνεχίσει την έκδοση εργαλείων κοινού χρέους για την χρηματοδότηση κοινών προγραμμάτων επενδύσεων με στόχο την αύξηση της παραγωγικότητας και της ασφάλειας της ΕΕ», σημειώνει στην εισαγωγή της 400σέλιδης έκθεσης ο πρώην πρωθυπουργός της Ιταλίας και πρώην πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας, επισημαίνοντας το οικονομικό «χάσμα» που χωρίζει την Ευρώπη από τις ΗΠΑ.

Η Ευρωπαϊκή Ένωση χρειάζεται επιπλέον επενδύσεις ύψους 750-800 δισεκατομμυρίων ευρώ ετησίως — που αντιστοιχούν στο 5% του ΑΕΠ – , πολύ υψηλότερο του 1%-2% του Σχεδίου Μάρσαλ για την ανοικοδόμηση της Ευρώπης μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, όπως επισημαίνει το Euronews.

170 ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΣΕ 400 ΣΕΛΙΔΕΣ

«Οι ανάγκες για επενδύσεις είναι τεράστιες», προειδοποίησε ο Μάριο Ντράγκι κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου στις Βρυξέλλες, παρουσία της προέδρου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν. Επιμένοντας ότι υπάρχει ανάγκη «δραστικής αλλαγής» στην ευρωπαϊκή προσέγγιση, παρουσίασε ορισμένες από τις «170 προτάσεις του».

Η ιδέα της έκδοσης κοινού χρέους παραμένει πάντως κόκκινη γραμμή για πολλές χώρες της βόρειας Ευρώπης, με προεξάρχουσα την Γερμανία, που εξακολουθούν να φοβούνται ότι θα υπερχρεωθούν για να καλύψουν τις καθυστερήσεις των χωρών του ευρωπαϊκού νότου. Ήδη, λίγες ώρες μετά τη δημοσιοποίηση της έκθεσης Ντράγκι, ο υπουργός Οικονομίας της Γερμανίας, Κρίστιαν Λίντνερ δήλωσε πως η ΕΕ θα πρέπει να εργαστεί για την κινητοποίηση των αναπτυξιακών δυνάμεων του ιδιωτικού τομέα και όχι για περισσότερο δημόσιο δανεισμό.

“Ωστόσο, ο κοινός δανεισμός της ΕΕ δεν θα λύσει τα διαρθρωτικά προβλήματα”, δήλωσε ο Λίντνερ, προσθέτοντας ότι το κύριο πρόβλημα δεν είναι η έλλειψη επιδοτήσεων, αλλά η γραφειοκρατία.

Ο Μάριο Ντράγκι αναγνωρίζει ότι αυτό το σχέδιο δεν είναι εφικτό, εκτός «αν συντρέξουν οι πολιτικές και θεσμικές συνθήκες», προσθέτει το Euronews.

Επισημαίνει την ανάγκη κινητοποίησης ιδιωτικών κεφαλαίων για την χρηματοδότηση της καινοτομίας, μέσω της δημιουργίας μίας πραγματικής «Ενωσης αγορών κεφαλαίων».

«Το πραγματικό διαθέσιμο εισόδημα ανά κάτοικο έχει αυξηθεί σχεδόν επί δύο φορές στις Ηνωμένες Πολιτείες σε σχέση με την Ευρώπη από το 2000», προειδοποιεί ο πρώην πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας στην έκθεση αυτή, τη σύνταξη της οποίας υπενθυμίζουμε ζήτησε η πρόεδρος της Κομισιόν και προφανώς κάπως θα πρέπει να την αξιοποιήσει.

Τα πορίσματα της έκθεσης του Μάριο Ντράγκι προορίζονται να γίνουν πηγή έμπνευσης του έργου της νέας Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τα πέντε προσεχή χρόνια.

Symbolbild zum Thema EU-Wirtschaft, Konjunkturrückgang, Rezession in der Eurozone

ΣΤΑΣΙΜΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΥΦΕΣΗ

Η Ευρωπαϊκή Ένωση πλήττεται από οικονομική στασιμότητα εδώ και ενάμισι χρόνο. Οι επιδόσεις της στην υπέρβαση της κρίσης που προκλήθηκε από την πανδημία ήταν χαμηλότερες σε σχέση με τις ΗΠΑ, όπως συνέβη και με τη χρηματοπιστωτική κρίση του 2008.

Η υστέρηση εξηγείται «κυρίως με τη μεγαλύτερη επιβράδυνση της παραγωγικότητας στην Ευρώπη» και αντιπροσωπεύει απειλή για το κοινωνικό της μοντέλο, προειδοποιεί ο Μάριο Ντράγκι.

«Αν η Ευρώπη δεν καταφέρει να γίνει παραγωγικότερη, θα είμαστε αναγκασμένοι να κάνουμε επιλογές. Δεν θα μπορούμε ταυτόχρονα να έχουμε ηγετική θέση στον τομέα των νέων τεχνολογιών, να είμαστε υπόδειγμα κλιματικής υπευθυνότητας και ανεξάρτητος παράγοντας στην διεθνή σκηνή. Δεν θα μπορούμε να χρηματοδοτήσουμε το κοινωνικό μας μοντέλο. Θα πρέπει να αναθεωρήσουμε προς τα κάτω ορισμένες έως και το σύνολο των φιλοδοξιών μας. Πρόκειται για μία υπαρξιακή πρόκληση».

ΟΙ ΤΡΕΙΣ ΠΥΛΩΝΕΣ ΤΗΣ ΠΡΟΤΑΣΗΣ ΝΤΡΑΓΚΙ

Οι προτάσεις τις οποίες καταγράφει στην έκθεσή του ο πρώην πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας χωρίζονται σε τρεις κατηγορίες: την τόνωση της καινοτομίας και την κάλυψη του χάσματος που υπάρχει αυτή τη στιγμή με τις ΗΠΑ, τον συνδυασμό της απανθρακοποίησης της οικονομίας με την ανταγωνιστικότητα, και την αύξηση της ασφάλειας και τη μείωση των εξαρτήσεων.

Ειδικά για τη διασύνδεση της ανταγωνιστικότητας με την πράσινη μετάβαση, ο κ. Ντράγκι επεσήμανε πως η αγορά ενέργειας της ΕΕ λειτουργεί βάσει ενός σχεδιασμού (Target Model) από την εποχή όπου στο ενεργειακό μείγμα κυριαρχούσαν το φυσικό αέριο και τα ορυκτά καύσιμα, κάτι που δεν ισχύει σήμερα, ενώ στην αγορά κυριαρχούν εδραιωμένα συμφέροντα, με αποτέλεσμα να μην αξιοποιούνται τα οφέλη των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας μεταξύ άλλων για μείωση των τιμών ενέργειας.

Τα κύρια ερωτήματα, κατά τον Μάριο Ντράγκι, είναι πώς θα χρηματοδοτηθούν οι τεράστιες επενδύσεις που χρειάζονται και πώς θα μπορέσουν οι 27 να συντονίσουν τις πολιτικές τους.

Όπως σημείωσε ο κ. Ντράγκι, η στρατηγική περιέχει 170 αναλυτικές προτάσεις, οι οποίες είναι αμέσως εφαρμόσιμες χάρη στο προβάδισμα της Ευρώπης όσον αφορά την ποιότητα της εκπαίδευσης, των συστημάτων υγείας και των συστημάτων κοινωνικής ευημερίας.

The flags of China and the European Union waving. International relations and diplomacy.

ΤΟ ΧΑΣΜΑ ΣΤΗΝ ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΑ ΕΝΑΝΤΙ ΤΩΝ ΗΠΑ

Όσον αφορά τους πυλώνες της στρατηγικής που προτείνει, ο κ. Ντράγκι σημείωσε κατ’ αρχήν πως πρέπει να κλείσει το χάσμα στην καινοτομία με τις ΗΠΑ, καθώς η Ευρώπη βρίσκεται σε μια «στατική βιομηχανική δομή» με εταιρίες μεσαίου μεγέθους στους ίδιους τομείς όπως πριν 20 χρόνια, τη στιγμή που οι ΗΠΑ έχουν μεταβεί στην ψηφιακή εποχή.

Υπενθύμισε πως από το 2008, το 30% των εταιριών με αξία πέραν του 1 δις ευρώ εγκατέλειψαν την ΕΕ, με τις πλείστες να πηγαίνουν στις ΗΠΑ. Η αδυναμία στον τομέα της τεχνολογίας, όπως είπε, περιορίζει παράλληλα και την καινοτομία σε παραδοσιακούς τομείς.

Σε σχέση με τον δεύτερο πυλώνα, τον συνδυασμό της ανταγωνιστικότητας με την πράσινη μετάβαση, ο κ. Ντράγκι σημείωσε πως η αγορά ενέργειας της ΕΕ σήμερα «είναι ακόμα σχεδιασμένη για μια εποχή όταν το φυσικό αέριο και τα ορυκτά καύσιμα ήταν τα σημαντικά στοιχεία του ενεργειακού μείγματος».

Το 2020, συνέχισε, το φυσικό αέριο καθόριζε τις τιμές της ενέργειας κατά το 60%, παρά το ότι αποτελούσε μόλις 20% του μείγματος, ενώ στην αγορά κυριαρχούν «εδραιωμένα συμφέροντα» και η ενέργεια αποτελούσε μηχανή εσόδων για τους εθνικούς προϋπολογισμούς.

Το αποτέλεσμα, πρόσθεσε, είναι πως δεν μπορούμε να αξιοποιήσουμε τα οφέλη των ανανεώσιμων για τους καταναλωτές, και για αυτό «πρέπει να στοχεύσουμε στην αποσύνδεση» ώστε οι πολίτες να δουν τη διαφορά στους λογαριασμούς.

Σε αυτό το πλαίσιο, ο πρώην επικεφαλής της ΕΚΤ υπογράμμισε την ανάγκη καθαρών τεχνολογιών και την αύξηση της παροχής πράσινης ενέργειας, κάτι που κάνουν με κίνητρα οι ΗΠΑ, τη στιγμή που η Κίνα ανταγωνίζεται την ΕΕ στην παραγωγή αυτών των τεχνολογιών.

Τρίτον, ο κ. Ντράγκι αναφέρθηκε στον πυλώνα των προτάσεων που αφορούν την αύξηση της ασφάλειας και τη μείωση των των εξαρτήσεων, μεταξύ άλλων μέσω εξωτερικής οικονομικής πολιτικής, συμφωνίες με χώρες κλειδιά και οικοδόμηση των δυνατοτήτων της αμυντικής βιομηχανίας.

ΤΑ ΠΡΩΤΑ ΣΧΟΛΙΑ ΤΗΣ ΠΡΟΕΔΡΟΥ

Μιλώντας στο πλαίσιο της συνέντευξης Τύπου, η κ. Φον ντερ Λάιεν υπογράμμισε πως από τότε που ζήτησε τη συγκεκριμένη έκθεση από τον κ. Ντράγκι, πριν έναν χρόνο, το θέμα της ανταγωνιστικότητας έχει κερδίσει δυναμική στις συζητήσεις των κρατών μελών, με την ίδια να το αναδεικνύει στις πολιτικές κατευθυντήριες γραμμές για τη δεύτερη θητεία της τις οποίες δημοσίευσε τον Ιούλιο ενόψει της έγκρισης της υποψηφιότητας της από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο.

Στην παρέμβασή της, η κ. Φον ντερ Λάιεν εστίασε σε τρεις εισηγήσεις της έκθεσης που θεώρησε σημαντικές: την ανάγκη να προχωρήσουν η ψηφιακή και η πράσινη μετάβαση – καθώς οι βάσεις έχουν μπει – μέσω της στήριξης στη βιομηχανία, την ανάγκη για ενίσχυση των δεξιοτήτων των εργαζομένων που θα παράγουν και θα χειρίζονται νέες τεχνολογίες, και την ανάγκη η ΕΕ να είναι ανθεκτική ώστε να καταστεί ανταγωνιστική εστιάζοντας σε ζητήματα όπως την πρόσβαση σε κρίσιμες πρώτες ύλες, απαραίτητα εξαρτήματα ή διασύνδεση στον τομέα της ενέργειας.

Εξηγώντας τη φιλοσοφία της ογκώδους έκθεσης, ο κ. Ντράγκι σημείωσε πως αν και έχει ειπωθεί πολλές φορές πως η ανάπτυξη στην ΕΕ επιβραδύνεται, έως και πριν δύο χρόνια δεν θα γινόταν η σημερινή συζήτηση. Ωστόσο σήμερα, επεσήμανε, το παγκόσμιο εμπόριο έχει επίσης επιβραδυνθεί, η αγορά της Κίνας είναι λιγότερη ανοιχτή και μάλιστα ανταγωνίζεται την ΕΕ, η Ευρώπη έχει χάσει τη Ρωσία ως κύρια πηγή φτηνής ενέργειας, και πλέον πρέπει να επενδύσει στην άμυνα της για πρώτη φορά από τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο.

Στο παρελθόν, σημείωσε, η Ευρώπη μπορούσε να επενδύει στην αύξηση του πληθυσμού, ο οποίος αναμένεται να μειωθεί σταδιακά την επόμενη δεκαετία, τη στιγμή που η παραγωγικότητα παραμένει αδύναμη και οι φιλοδοξίες αυξάνονται, τόσο στον τομέα της κλιματικής αλλαγής όσο και στην άμυνα, παράλληλα με την ανάγκη να διατηρηθεί το μοντέλο κοινωνικής πρόνοιας της ηπείρου.

«Οι επενδύσεις που προϋποθέτουν όλα αυτά είναι τεράστιες» τόνισε, κάνοντας λόγο για ανάγκη αύξησης των επενδύσεων κατά 5% του ΑΕΠ, στα επίπεδα που καταγράφηκαν τελευταία φορά τις δεκαετίες του 1960 και του 1970. Η ανάπτυξη, συνέχισε, είναι κρίσιμης σημασίας ώστε η ΕΕ να μπορεί να διασφαλίσει τις ιδρυτικές αξίες της ευημερίας, της ισότητας, της ελευθερίας και της δημοκρατίας.

ΒΑΡΟΥΦΑΚΗΣ ΚΑΙ ΕΠΕΝΔΥΤΙΚΗ ΑΠΕΡΓΙΑ

Τον Μάρτιο του 2024, όταν οι Βρυξέλλες και άλλες ευρωπαϊκές πρωτεύουσες και πόλεις συγκλονίζονταν από τον ξεσηκωμό των οργανωμένων γεωργοκτηνοτρόφων, απαιτώντας αλλαγές στις πολιτικές της ΕΕ για την πράσινη μετάβαση και την προστασία του περιβάλλοντος και τη διαφύλαξη των συμφερόντων των αγροτών έναντι του αθέμιτου ανταγωνισμού που υφίστανται από συναδέλφους τους σε τρίτες χώρες, όπου δεν εφαρμόζονται τα αυστηρά και δαπανηρά κριτήρια καταλληλότητας προϊόντων που επιβάλλονται στην ΕΕ, ο οικονομολόγος Γιάνης Βαρουφάκης είχε δημοσιεύσει ένα άρθρο στον ευρωπαϊκό Τύπο, το οποίο άγγιζε κάποια από τα θέματα που αγγίζει σήμερα και η έκθεση Ντράγκι.

Ο κ. Βαρουφάκης είχε γράψει μεταξύ άλλων σε εκείνο το άρθρο: «Επί πλέον, υπάρχουν δύο πρόσθετα προβλήματα που αγνοούνται εσκεμμένα. Το ένα είναι η Πράσινη Συμφωνία της ΕΕ, που οι Βρυξέλλες διατυμπανίζουν αλλά δεν έχουν τη δυνατότητα να χρηματοδοτήσουν. Παραδείγματος χάριν, στην Ολλανδία το κορυφαίο οικολογικό πρόβλημα είναι τα νιτρικά άλατα που δηλητηριάζουν δεκαετίες τώρα τον υδροφόρο ορίζοντα. Μετά από δεκαετίες που η κυβέρνηση έκανε τα στραβά μάτια, ξάφνου – υπό την πίεση των Βρυξελλών – απαίτησε από τους Ολλανδούς αγρότες να λύσουν το πρόβλημα με δικό τους κόστος, μεταξύ άλλων μέτρων, “θυσιάζοντας” μία στις τρεις αγελάδες.

Ακόμα πιο δυσεπίλυτο είναι το δεύτερο πρόβλημα που προκάλεσε η 15ετής οικονομική ύφεση που ακολούθησε το τραπεζικό Κραχ του 2008. Το αποτέλεσμα των πανευρωπαϊκών πολιτικών λιτότητας, που ήταν η βασική πολιτική αντιμετώπισης της κρίσης αυτής, ήταν η κατάρρευση των επενδύσεων.

Τα αποτελέσματα αυτής της επιλογής είναι καταιγιστικά: Η επενδυτική απεργία ευθύνεται για τη σημερινή αποβιομηχάνιση της Γερμανίας και της Βόρειας Ιταλίας ταυτόχρονα.

Ολόκληρο το βιομηχανικό καρτέλ της Βόρειας και Κεντρικής Ευρώπης αποδομείται και, έτσι, αδυνατεί να χρηματοδοτεί την Κοινή Αγροτική Πολιτική, όπως είχε συμφωνηθεί με τους τσιφλικάδες του Βορρά από την δεκαετία του ’50.

Παράλληλα, μένει με άδεια τα ταμεία η Πράσινη Συμφωνία της ΕΕ, με τα βάρη της να πέφτουν δυσανάλογα στους ώμους των αγροτών και των λαϊκών τάξεων.

Με άλλα λόγια», επισήμανε ο κ. Βαρουφάκης, «για τον ξεσηκωμό ακόμα και των πλουσιότερων Γερμανών και Ολλανδών μεγαλοαγροτών, που για πρώτη φορά συναγωνίζονται τους Έλληνες, Γάλλους και Ισπανούς συναδέλφους τους στις κινητοποιήσεις και στα μπλόκα, ευθύνεται ο ανόητος χειρισμός της αναπόφευκτης κρίσης του ευρώ».

Από το περιοδικό Insider

Συνέχεια ανάγνωσης

Ινφογνώμων

Infognomon Logo

Περιηγηθείτε στα κορυφαία βιβλία του βιβλιοπωλείου μας

Προβολή όλων

Δημοφιλή