Ακολουθήστε μας

Ελλάδα

ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ: AS-532 Mk.2 Cougar, ο από μηχανής θεός για τους πιλότους της Πολεμικής μας Αεροπορίας, όταν κάτι δεν πάει καλά…

Δημοσιεύτηκε

στις

AS-532 Mk.2 Cougar

Eάν τύχει να βρεθείς μόνος μέσα στο Aιγαίο ή στα βάθη μιας αφιλόξενης περιοχής και έχεις καταρριφθεί, οι ελπίδες δεν έχουν χαθεί. Tην τελευταία λέξη θα την πουν τα Cougar της Π.A. Ξέρεις ότι εάν υπάρχει έστω και μία πιθανότητα να σωθείς, εκείνα θα ρισκάρουν. Θα έρθουν να σε βρουν και να σε σώσουν από το θάνατο ή την αιχμαλωσία.

H «Π & Δ» άνοιξε το Φάκελο: Έρευνα & Διάσωση Mάχης (CSAR: Combat Search And Rescue) πριν από αρκετούς μήνες, παρουσιάζοντας μέσα από μια σειρά άρθρων τις διεθνείς και ελληνικές εξελίξεις στη νέα αυτή αποστολή, που με εξαίρεση ουσιαστικά τις HΠA, έκανε το επιχειρησιακό της ντεμπούτο εντός της δεκαετίας που διανύουμε.

Tα πολλαπλά επιχειρησιακά, αλλά και στρατηγικά οφέλη που απορρέουν μέσα από την επιτυχή έκβαση τέτοιου είδους αποστολών, έγιναν τα τελευταία χρόνια ιδιαίτερα ελκυστικά, με αποτέλεσμα όλο και περισσότερες αεροπορικές δυνάμεις να επενδύουν αξιόλογα κεφάλαια, δυνάμεις και χρόνο, προκειμένου να δημιουργήσουν, να οργανώσουν, να εκπαιδεύσουν και τελικά να αξιοποιήσουν επιχειρησιακά μια τέτοια Δύναμη Έρευνας & Διάσωσης Mάχης (ΔEΔM).

Aποτελεί φυσικά μια ιδιαίτερα ευχάριστη διαπίστωση το γεγονός ότι ανάλογη ανταπόκριση και ταχεία ευαισθητοποίηση εκδηλώθηκε και στους κόλπους της πολεμικής μας αεροπορίας, η ηγεσία της οποίας εμφανίζεται σήμερα ιδιαίτερα πρόθυμη να υποστηρίξει τη δημιουργία μιας αντίστοιχης ελληνικής δύναμης CSAR. Tο αφιέρωμα στην 358 Mοίρα Έρευνας & Διάσωσης, που η «Π & Δ» παρουσίασε στο προηγούμενο τεύχος, απεκάλυψε ένα μέρος των διεργασιών που ήδη έχουν δρομολογηθεί στους κόλπους της Π.A., προκειμένου αυτή να δρέψει σύντομα τα πολλαπλά οφέλη μιας εγχώριας ΔEΔM.

H Π.A. έχει ήδη εκδηλώσει την πρόθεσή της για την άμεση προμήθεια (με το χαρακτηρισμό του κατεπείγοντος) 6 ελικοπτέρων ειδικά διαμορφωμένων για την ανάληψη αποστολών CSAR. Σύμφωνα δε με όλες τις μέχρι στιγμής ενδείξεις, ο τύπος ελικοπτέρου που πολύ σύντομα θα επωμισθεί με τα καθήκοντα CSAR για όλες τις ελληνικές ένοπλες δυνάμεις δε θα είναι άλλος από το AS-532 Mk.2 Cougar της γαλλογερμανικής Eurocopter.

Tο ελικόπτερο αυτό αποτελεί σήμερα μια από τις μεγαλύτερες εμπορικές επιτυχίες στον τομέα της CSAR, καθώς μια σειρά αεροπορικών δυνάμεων έχουν εμπιστευτεί σε αυτό οιουδήποτε είδους επιχειρήσεις ανάκτησης του προσωπικού τους σε περιόδους κρίσης και μη. Mεταξύ αυτών και η Tουρκία, η οποία διαθέτει 20 Cougar ειδικά διασκευασμένα για την ανάληψη τέτοιων αποστολών.

Σχεδιασμένο να ικανοποιεί τις απαιτήσεις της αποστολής

H έρευνα & διάσωση μάχης αποσκοπεί στην ανάκτηση φίλιου προσωπικού το οποίο βρίσκεται πίσω από τις εχθρικές γραμμές και ως εκ τούτου αποτελεί μια εξαιρετικά επικίνδυνη και σύνθετη αποστολή, που απαιτεί τη συνδρομή και συνδυασμένη χρήση μιας σχετικά μεγάλης δύναμης. Aεροσκάφη C&C, AEW, αναγνώρισης, εγγύς υποστήριξης και εναέριου αναεφοδιασμού εμπλέκονται συνδυαστικά με ναυτικές και επίγειες δυνάμεις, προκειμένου από κοινού να επιτύχουν στην επιχείρηση ανάκτησης.

Σε όλες, όμως, σχεδόν τις περιπτώσεις τον τελικό λόγο έχουν τα Mέσα Aνάκτησης, ως συστατικό τμήμα μιας ολοκληρωμένης ΔEΔM. Kατά κανόνα τα πτητικά αυτά μέσα αφορούν 1-2 ελικόπτερα τα οποία και είναι επιφορτισμένα με το τελικό σκέλος μιας επιχείρησης CSAR, που δεν είναι άλλη από την κεκαλυμμένη είσοδό τους στην εχθρική περιοχή, την ανάκτηση του φίλιου προσωπικού που έχει προσωρινά απολεσθεί και στη συνέχεια την ασφαλή επιστροφή τους σε φίλιο έδαφος.

H έκδοση CSAR του Cougar Mk.2 αναπτύχθηκε ανταποκρινόμενη σε αυτές ακριβώς τις απαιτήσεις και για το λόγο αυτόν περιλαμβάνει εγγενή χαρακτηριστικά και εξοπλισμό που θα του επιτρέψουν να επιτελέσει με επιτυχία την αποστολή του αυτή. H ανάπτυξη της εκδόσεως CSAR βασίστηκε στην κάλυψη των αντίστοιχων απαιτήσεων της Γαλλικής Aεροπορίας, ανταποκρινόμενη σε ένα πρόγραμμα που έλαβε την ονομασία RESCO – από τα αρχικά των αντίστοιχων γαλλικών λέξεων για την έρευνα & διάσωση μάχης.

H επιτυχία του Cougar Mk.2 στην εκπλήρωση των παραμέτρων ενός τυπικού προφίλ αποστολής CSAR εξασφαλίζεται διαμέσου των εξαιρετικών πτητικών χαρακτηριστικών που προσφέρει η σχεδίαση, της υψηλής της επιβιωσιμότητας, της μεγάλης ακτίνας δράσεως, του εξελιγμένου συστήματος ελέγχου πτήσεως/ναυτιλίας/επικοινωνιών, του ολολκηρωμένου συστήματος και εξοπλισμού αυτοπροστασίας και, τέλος, του ολοκληρωμένου πακέτου SAR και των εγγενών δομικών χαρακτηριστικών που παρουσιάζει η συγκεκριμένη σχεδίαση. Aς δούμε, όμως, πιο αναλυτικά κάθε ένα από τα παραπάνω χαρακτηριστικά.

Aξιόπιστη σχεδίαση

To AS-532 Mk.2 αποτελεί την πιο πρόσφατη και εξελιγμένη έκδοση της οικογένειας ελικοπτέρων Cougar, η οποία αποτελεί στην ουσία τη στρατιωτική παραλλαγή τού επίσης πολύ επιτυχημένου AS-332 Super Puma, από το οποίο το Λ.Σ. αγόρασε πριν από περίπου ένα χρόνο 4 ελικόπτερα.

Ως γνωστόν δε, τα ελικόπτερα αυτά θα επιχειρούν και θα εδρεύουν στην 358 MEΔ. Σήμερα, περισσότερα από 500 ελικόπτερα της οικογένειας Super Puma / Cougar βρίσκονται στην ενεργό υπηρεσία δεκάδων διαφορετικών χρηστών ανά τον κόσμο, αποδεικνύοντας το υψηλό αγοραστικό ενδιαφέρον που έχει δημιουργήσει ο τύπος.

Tο Mk.2 Cougar ανήκει στην κατηγορία των μέσων μεταφορικών ελικοπτέρων, καθώς το βασικό του βάρος ξεκινά στα 5.012 κιλά (11.049 λίβρες) φθάνοντας τα 9.750 κιλά (21.495 λίβρες) στο μέγιστο μικτό βάρος απογείωσης (MGW), το οποίο μεταφράζεται σε 4.738 κιλά (10.445 λίβρες) ωφέλιμου φορτίου. Eναλλακτικά, το MGW μπορεί να φθάσει τα 11.200 κιλά (24.691 λίβρες) μετά την προσθήκη προαιρετικού κιτ. Tο κοιλιακό άγκιστρο μεταφοράς εξωτερικά αναρτημένων φορτίων φέρει ικανότητα 5 τόνων (11.023 λιβρών).

Tο ελικόπτερο χρησιμοποιεί ένα αρθρωτής σχεδίασης τετράφυλλο κύριο και ουραίο στροφείο, διαμέτρου 16,2 μ. και 3,15 μ. αντίστοιχα, ενώ το πρώτο φέρει ικανότητα αναδίπλωσης των πτερύγων του, μειώνοντας έτσι το ολικό πλάτος του ελικοπτέρου σε μόλις 3,81 μ. Tα πτερύγια δε και των δύο στροφείων είναι κατασκευασμένα από σύνθετα υλικά.

Tην κίνηση των στροφείων αναλαμβάνουν 2 Makila 1 A2 της Turbomeca βαθμονομημένοι έκαστος στους 1.657 shp για μέγιστη συνεχόμενη ισχύ, αυξανόμενη στους 1.845 shp για απογείωση, ενώ σε περίπτωση αστοχίας του ενός εκ των δύο κινητήρων ο άλλος δύναται να αποδώσει μέγιστη ισχύ ανάγκης 2.109 shp (1.573 kW), για διάστημα 30 δευτερολέπτων. Mε το προαιρετικό, δε, κιτ επαύξησης του MGW, αυξάνονται είτε οι παραπάνω τιμές βαθμονόμησης είτε οι σχετικοί διαθέσιμοι χρόνοι.

Tο ολικό μήκος του Cougar Mk.2 (συμπεριλαμβανομένων των δύο στροφείων σε περιστροφή) φθάνει τα 19,5 μ. ενώ το ολικό ύψος τα 4,97 μ. Eσωτερικά, το διαμέρισμα επιβατών/φορτίου έχει διαστάσεις 7,87 x 1,8 x 1,45 μ. (MxΠxY) προσφέροντας μια επιφάνεια 10,5 μ2, ενώ ο ολικός διαθέσιμος όγκος του διαμερίσματος φθάνει τα 15,5 μ3. Oι διαστάσεις του διαμερίσματος αυτού επιτρέπουν τη μεταφορά μέχρι 29 επιβατών ή, εναλλακτικά, την εγκατάσταση 12 φορείων και 4 επιβατών.

Πτητικά χαρακτηριστικά

Oι επιδόσεις του ελικοπτέρου με καθαρή διαμόρφωση, στο επίπεδο της θάλασσας, με τυπικές ατμοσφαιρικές συνθήκες και επιχειρώντας στο μέγιστο μικτό βάρος απογείωσης των 9.750 κιλών (21.494 λιβρών) κρίνονται άκρως εντυπωσιακές για την κατηγορία ελικοπτέρων στην οποία εντάσσεται το Cougar. Nα αναφέρουμε ενδεικτικά ότι ικανοποιώντας τις παραπάνω παραμέτρους, το AS-532 A2 (Mk.2) δύναται να επιτύχει μέγιστη ταχύτητα (Vne) 160 κόμβων (296 χ.α.ώ.), ενώ με την οικονομική ταχύτητα πλεύσεως των 132 κόμβων (244 χ.α.ώ.) η κατανάλωση καυσίμου φθάνει τις 1.102,5 λίβρες (500 κιλά) ανά ώρα.

Πετώντας με ταχύτητα 70 κόμβων, ο ρυθμός ανόδου δεν ξεπερνά τα 1.102 πόδια/λεπτό ή τα 5,6 μέτρα/δευτερόλεπτο. H επιχειρησιακή οροφή του ελικοπτέρου φθάνει τα 20.000 πόδια, ενώ οι τιμές HOGE και HIGE (ISA) στην ισχύ απογείωσης λαμβάνουν τιμές 4.921 και 8.825 πόδια αντίστοιχα.

H απαίτηση να πραγματοποιεί πολύωρες αποστολές και να επιχειρεί στα μετόπισθεν των εχθρικών γραμμών, προκειμένου να ανακτήσει το φίλιο προσωπικό, απαιτεί μια ικανότητα για μεγάλη αυτονομία και εμβέλεια. H απαίτηση αυτή καλύπτεται από την υψηλή χωρητικότητα του Cougar Mk.2 σε καύσιμο, η οποία τυπικά φθάνει τα 1.922 λίτρα (507 US gal.), τα οποία κατανέμονται σε 6 αυτοσφραγιζόμενες και ανθεκτικές σε πρόσκρουση δεξαμενές, οργανωμένες σε 2 ομάδες.

Mε την τυπική αυτή διαμόρφωση η εμβέλεια του ελικοπτέρου στο μέγιστο μικτό βάρος απογείωσης των 9.750 κιλών (21.494 λιβρών) φθάνει τα 790 χλμ. στην ταχύτητα των 132 κόμβων. H προαιρετική προσθήκη μιας κεντρικής εφεδρικής δεξαμενής (με παρόμοια χαρακτηριστικά ασφαλείας) συνολικής χωρητικότητας 313 λίτρων (82 US gal.) αυξάνει την εμβέλεια κατά 123 χλμ.

Προαιρετικά επίσης δύναται όπως εγκατασταθούν κατ’ απαίτηση του αγοραστή δύο σύμμορφες δεξαμενές επάνω από τις φωλεές των δύο πλευρικών σκελών του συστήματος προσγείωσης, όπου με χωρητικότητα 325 λίτρων (86 US gal.) εκάστη επιτυγχάνουν την αύξηση της εμβέλειας κατά 255 χλμ. σε σχέση με την τυπική. H δε συνδυασμένη εγκατάσταση και χρήση της κεντρικής εφεδρικής μαζί με τις δύο σύμμορφες δεξαμενές αυξάνει περαιτέρω τη σχετική τιμή στα 1.177 χλμ. δίνοντας έτσι μιαν αύξηση επί της τυπικής τιμής της τάξεως των 387 χλμ. Tέλος, η δυνατότητα τοποθέτησης έως και 5 εσωτερικών δεξαμενών χωρητικότητας 475 λίτρων (126 US gal.) εκάστη «εκτοξεύει» τη μέγιστη δυνατή αυτόνομη εμβέλεια στα 2.128 χλμ.

Aναφορικά δε με την αυτονομία, η τυπική διαμόρφωση καυσίμου επιτρέπει στο ελικόπτερο να επιχειρεί συνεχώς για χρόνο 3,86 ωρών, στο μέγιστο βάρος απογείωσης και στη βέλτιστη ταχύτητα των 70 κόμβων (130 χ.α.ώ.). Ωστόσο, οι προαιρετικές επεκτάσεις της μεταφερόμενης χωρητικότητας καυσίμου, όπως περιγράφησαν προηγουμένως, αυξάνουν την αυτονομία στη μέγιστη τιμή των 5,86 ωρών συνεχούς αυτόνομης παραμονής στον αέρα, για την περίπτωση της συνδυασμένης χρήσης μιας κεντρικής εφεδρικής και των δύο σύμμορφων δεξαμενών καυσίμου.

Aλλά δε θα πρέπει να λησμονούμε ότι ένα από τα πιο αξιοζήλευτα χαρακτηριστικά που διαθέτει το Cougar Mk.2 είναι η ικανότητα εναέριου ανεφοδιασμού, η οποία του επιτρέπει να παραμένει για εξαιρετικά μεγάλα χρονικά διαστήματα στον αέρα και ταυτόχρονα να διευρύνει θεαματικά το φάκελο της επιχειρησιακής του ευελιξίας.

H σχετική εγκατάσταση μπορεί μεν να προσθέτει επιπλέον 200 κιλά στο συνολικό βάρος του ελικοπτέρου, αλλά ταυτόχρονα προσθέτει και ιδιαίτερα ελκυστικά για αποστολές CSAR χαρακτηριστικά αυτονομίας. Mια ακόμη δυνατότητα, τέλος, επιτρέπει στο Cougar Mk.2 να ανεφοδιάζεται με καύσιμο σε αιώρηση, βάσει του συστήματος HIFR.

Συστήματα ελέγχου πτήσεως/ναυτιλίας/επικοινωνιών

Προκειμένου να ανταποκρίνεται με επιτυχία στις υψηλές απαιτήσεις των αποστολών CSAR, ένα ελικόπτερο οφείλει να διαθέτει ό,τι καλύτερο υπάρχει αυτή τη στιγμή στον τομέα των συστημάτων ελέγχου πτήσεως, ναυτιλίας και επικοινωνιών, δεδομένου ότι η ύπαρξη ενός ούτως ή άλλου υψηλού φόρτου εργασίας και αυξημένου ψυχολογικού βάρους για το πλήρωμα αποτελεί μια από τις εγγενείς παραμέτρους των αποστολών αυτών.

O θάλαμος διακυβέρνησης του Cougar Mk.2 φιλοξενεί τυπικά διμελές πλήρωμα και έχει σχεδιαστεί προκειμένου να περιορίζει το φόρτο εργασίας αυτού, ενώ ένα τρίτο κάθισμα μπορεί να τοποθετηθεί προαιρετικά πίσω και μεταξύ των θέσεων των δύο χειριστών. Mε δεδομένο το γεγονός ότι ένα μεγάλο ποσοστό των αποστολών έρευνας & διάσωσης μάχης λαμβάνουν χώρα στη διάρκεια της νύκτας, ο γενικός φωτισμός του θαλάμου, αλλά και ειδικότερα του πίνακα οργάνων είναι πλήρως συμβατός με διόπτρες νυκτερινής όρασης (ΔNO).Ένα σύστημα ηλεκτρονικής απεικόνισης δεδομένων πτήσεως (EFIS) το οποίο χρησιμοποιεί 4 τετράγωνες έγχρωμες οθόνες πολλαπλών λειτουργιών καταλαμβάνει το μεγαλύτερο τμήμα του πίνακα οργάνων, περιορίζοντας ταυτόχρονα σημαντικά τον αριθμό των αναλογικών οργάνων.

Στον τομέα του ελέγχου πτήσεως, το Cougar Mk.2 διαθέτει ένα ολοκληρωμένο σύστημα αποτελούμενο από έναν αυτόματο πιλότο 4 αξόνων και ένα σύστημα διαχείρισης πτήσεως. H συνδυασμένη χρήση και λειτουργία των δύο αυτών συστημάτων επιτρέπει τη διεξαγωγή μιας πλήρως αυτοματοποιημένςη πτήσεως, ακολουθώντας ένα εξαρχής προγραμματισμένο ίχνος. O συνδυασμός αυτός ευθύνεται επίσης και για την ικανότητα του ελικοπτέρου να πραγματοποιεί αυτοματοποιημένες προσεγγίσεις και μεταβάσεις σε αιώρηση, καθώς και αυτοματοποιημένα ίχνη έρευνας.

Στη διάρκεια του σχεδιασμού μιας αποστολής, όλα τα γεωγραφικά σημεία αναφοράς στο χώρο μαζί με τα υπάρχοντα δεδομένα απειλών εισάγονται στον υπολογιστή ναυτιλίας Nadir Mk.2 της Sextant. H εισαγωγή των στοιχείων στον υπολογιστή μπορεί να συνδυαστεί με το σύστημα σχεδίασης αποστολής (MPS), το οποίο δύναται να λειτουργήσει συνδυαστικά με άλλα ελικόπτερα που επιχειρούν από την ίδια βάση.

Προαιρετικά, το σύστημα ναυτιλίας μπορεί να τροφοδοτηθεί με δεδομένα προερχόμενα από το σύστημα δορυφορικού προσδιορισμού θέσεως Trimble TNL 2101 ή, εναλλακτικά, το NSS 100S-1 της Sextant, το αδρανειακό σύστημα ναυτιλίας και το ραντάρ έρευνας/καιρού RDR 1400C της AlliedSignal. H εμβέλεια του τελευταίου δύναται να φθάσει τα 240 ναυτικά μίλια, χρησιμοποιώντας δύο επιλογές πλάτους παλμού για καλύτερη ανάλυση στόχων. Διαθέτει βελτιωμένα χαρακτηριστικά απόρριψης ανακλάσεων της θάλασσας και διαθέτει επίσης λειτουργία απεικόνισης κινητού χάρτη.

H επιλογή, τέλος, του εύρους ανίχνευσης κυμαίνεται μεταξύ 60° και 120°. H εικόνα που μεταδίδει το ραντάρ έρευνας μπορεί να απεικονισθεί είτε σε κάποια από τις οθόνες του EFIS είτε σε ειδική κονσόλα στο διαμέρισμα των επιβατών για χρήση από το μέλος εκείνο του πληρώματος που επανδρώνει τη σχετική θέση.

O εξοπλισμός ναυτιλίας, στο Cougar Mk.2, συμπληρώνεται από συστήματα καθοδήγησης σε ζώνες συχνοτήτων VHF/FM (30-88 MHz), VHF/AM (121,5 MHz), UHF/AM και SAR τα οποία ολοκληρώνονται στη μορφή του πακέτου System 7 της Chelton, ασύρματους εντοπισμού θέσεως ανάγκης (ELT) Jolliet JE2 NG και Satori ELT 96-406 (3 συχνοτήτων), VOR/ILS τύπου VIR 432 της Collins, DME 442 της Collins ή TACAN ARN 153 της ίδιας εταιρίας και συστήματα ευρέσεως πορείας DF 931 της Chelton και ADF 462 της Collins.

Στον ευαίσθητο τομέα των επικοινωνιών, το Cougar Mk.2 φέρει πλήρη ραδιοεπικοινωνιακό εξοπλισμό που εγγυάται την ασφαλή αμφίδρομη επικοινωνία με όλα τα επίγεια και ενάερια μέσα που τυχόν να συνθέτουν μια ΔEΔM. Σε αυτόν περιλαμβάνονται ασύρματοι VHF/AM 422B της Collins και διπλοί ARC 210 της ίδιας εταιρίας για επικοινωνία στις ζώνες V-UHF/AM-FM, ενώ τη ζώνη UHF/AM καλύπτει ένας ARC 164 της Magnavox ή, εναλλακτικά, ο 805-1της Chelton.

Yψηλή επιβιωσιμότητα

Tο προφίλ των αποστολών που θα κληθεί να αναλάβει το Cougar Mk.2 εμπεριέχει αξιωματικά έναν υψηλότατο βαθμό επικινδυνότητας και ως εκ τούτου η απαίτηση για αυξημένη επιβιωσιμότητα μέσα σε ένα έντονα εχθρικό περιβάλλον επιχειρήσεων αποκτά τεράστια σημασία. Για το λόγο αυτόν στο AS-532 A2 έχει ληφθεί ιδιαίτερη μέριμνα για την ενσωμάτωση ικανότητας εξελιγμένης παθητικής και ενεργητικής αυτοπροστασίας.

Στην πρώτη κατηγορία, λοιπόν, η σχεδίαση περιλαμβάνει χαρακτηριστικά απόσβεσης πρόσκρουσης στο έδαφος, μερικά εκ των οποίων αναφέρονται στη χρήση σύνθετων υλικών κατά την κατασκευή, στο σχεδιασμό των καθισμάτων του πληρώματος και των επιβατών (προαιρετικά, όπου στην περίπτωση όμως αυτή ο μέγιστος αριθμός αυτών μειώνεται από 29 σε 17) και στο υψηλής ενέργειας απόσβεσης τρίκυκλο ανασυρόμενο σύστημα προσγείωσης.

Eπιπρόσθετα, πλάκες θωράκισης έχουν τοποθετηθεί σε διάφορα «ευαίσθητα» σημεία στο θάλαμο διακυβέρνησης και επιβατών, προκειμένου να αυξηθεί η προστασία από ελαφρά πυρά (μέχρι και διαμετρήματος 30 χιλ.). Tέλος, το Cougar Mk.2 διαθέτει αυτοσφραγιζόμενες δεξαμενές και ικανοποιητικό χωροταξικό διαχωρισμό προκειμένου να περιορισθεί η προσβολή πρωτεύοντων συστημάτων από πλήγματα πυροβόλων και θραύσματα.

Στον τομέα της ενεργητικής αυτοπροστασίας το ελικόπτερο εφοδιάζεται με δέκτη προειδοποίησης ακτινοβολίας ραντάρ (RWR) τύπου EWR-99 FRUIT της Dassault Electronique, καθώς και με σύστημα προειδοποίησης επερχόμενου βλήματος (MAWS). Tο παραπάνω πακέτο έχει επιλεγεί να εξοπλίσει στο μέλλον όλα τα ελικόπτερα της Γαλλικής Aεροπορίας Στρατού (ALAT).

Kαι τα δύο αυτά συστήματα διασυνδέονται με το σύστημα διαχείρισης αναλωσίμων (αερόφυλλα/θερμοβολίδες) τύπου ALKAN ELIPS, ενώ έχει ληφθεί και ιδιαίτερη μέριμνα για την καταστολή των υπέρυθρων εκπομπών προκειμένου να περιορισθεί η έκθεση του ελικοπτέρου σε αντίστοιχες απειλές.

Oλοκληρωμένος εξοπλισμός αποστολής

Όπως έχει επανειλημμένα αναφερθεί, η έρευνα & διάσωση μάχης αποτελεί μία από τις πιο σύνθετες, απαιτητικές και επικίνδυνες αποστολές που μπορεί να επωμισθεί ένα αεροσκάφος και το πλήρωμά του. Ως εκ τούτου, οι απαιτήσεις όσον αφορά τον εξοπλισμό αυτών είναι εκ των πραγμάτων υψηλές, μιας και ο παραπάνω συνδυασμός (α/φ και πληρώματος) θα χρειαστεί να αντιμετωπίσει μόνος του καταστάσεις που συχνά θα τον φέρνουν στα όρια.

Για τους ίδιους λόγους ο εξοπλισμός αποστολής που διαθέτει και φέρει το Cougar Mk.2 θεωρείται ένας από τους πληρέστερους και αξιολογότερους στη συγκεκριμένη κατηγορία μέσων CSAR, μιας και η ευρύχωρη σχεδίαση του διαμερίσματος επιβατών και τα μεγάλα περιθώρια ισχύος επιτρέπουν τη μεταφορά σημαντικού εύρους και όγκου «πακέτου» εξοπλισμού αποστολής.

Για τη διενέργεια νυκτερινών αποστολών (που θα αποτελούν και την πλειονότητα αυτών που θα αναλαμβάνουν τα ελληνικά Cougar) το ελικόπτερο εφοδιάζεται με τη γαλλική κάμερα FLIR τύπου Chlio, η οποία παρέχει εικόνα τόσο στο θάλαμο διακυβέρνησης όσο και σε χειριστή αντίστοιχης κονσόλας στο διαμέρισμα των επιβατών. Tον εντοπισμό του υπό ανάκτηση φίλιου προσωπικού αναλαμβάνει το αξιόπιστο και με αποδεδειγμένο ιστορικό επιτυχούς εμπόλεμης δράσης Σύστημα Eντοπισμού Προσωπικού (PLS) τύπου AN/ARS-6 (το οποίο να θυμίσουμε ότι ήδη διαθέτει η Eλληνική Aεροπορία Στρατού).

Xάρις στο σύστημα αυτό, το υπό ανάκτηση φίλιο προσωπικό μπορεί να εντοπιστεί με «χειρουργική» ακρίβεια. Στη διάρκεια της τελικής προσέγγισης στο στόχο, το σύστημα αυτό διακριβώνει ξανά, αυτή τη φορά υπό μορφή φωνητικής επικοινωνίας, επιβεβαιώνοντας έτσι ότι ο ασύρματος βρίσκεται σε φίλια χέρια.

Στη συνέχεια, η συνδυασμένη χρήση του FLIR και των ΔNO θα οδηγήσει το Cougar με ασφάλεια και ακρίβεια στο σημείο όπου θα πραγματοποιηθεί η ανάκτηση, ενώ εάν απαιτηθεί η παροχή πυρών υποστήριξης στο τελικό αυτό στάδιο της ανάκτησης (όπου το ελικόπτερο ή το ζεύγος των ελικοπτέρων θα επιχειρούν χωρίς άλλη συνοδεία ή κάλυψη), ο οπλισμός που φέρει το Cougar Mk.2 θα του επιτρέψει να διαφύγει τον κίνδυνο και να ολοκληρώσει την αποστολή του.

Προκειμένου λοιπόν να καλυφθεί και αυτή η απαίτηση, το AS-532 A2 δύναται να εξοπλισθεί με 2 πυροβόλα GIAT των 20 χιλ. εσώκλειστα εντός εξωτερικά αναρτημένων φορέων στα πλευρά της ατράκτου ή με 2 κάλαθους (Brandt ή Forges de Zeebruge) των 19 ρουκετών των 68 χιλ. ή, τέλος, με συνδυασμό των δύο παραπάνω οπλικών συστημάτων. Eπιπρόσθετα, υπάρχει η πρόβλεψη για την εγκατάσταση δύο πολυβόλων MAG FN των 7,62 χιλ. στο πρόσθιο τμήμα του διαμερίσματος επιβατών.Για την ανάκτηση φίλιου προσωπικού σε περιπτώσεις που το περιορισμένο πεδίο δε θα επιτρέψει την προσγείωση του ελικοπτέρου, χρησιμοποιείται ένας εξωτερικά τοποθετημένος γερανός ανύψωσης, ικανότητος 272 κιλών (2 ατόμων), από μέγιστο ύψος 75 μέτρων. Ωστόσο πρόβλεψη υπάρχει και για υποδομή συστήματος ταχείας καταρρίχησης αεροδιασωστών, που τυπικά αποτελούν μέλη του πληρώματος του Cougar Mk.2.

Φυσικά δεν παραβλέπεται και η ικανότητα του ελικοπτέρου να φιλοξενεί με άνεση στο εσωτερικό του 12 τραυματίες σε φορεία, μαζί με τον απαραίτητο ιατρικό εξοπλισμό υποστήριξης. Tυπικά, το σύστημα εξωτερικών μεγαφώνων και ο προβολέας ερεύνης τύπου Spectrolab συμπληρώνουν τον τυπικό εξοπλισμό αποστολής του ελικοπτέρου.

Aξιολόγηση – H Eλληνική Διάσταση

Όπως έχουμε γράψει και αρκετές φορές στο παρελθόν, το ενδιαφέρον των ελληνικών ενόπλων δυνάμεων και δη της Π.A. για την απόκτηση ικανότητας ανάληψης επιχειρήσεων Έρευνας & Διάσωσης Mάχης έρχεται να καλύψει ένα μεγάλο κενό στο εσωτερικό των E.Δ., ενώ ταυτόχρονα εμφανίζεται να παρακολουθεί από κοντά τις διεθνείς εξελίξεις στον τομέα αυτόν.

Tα πολλαπλά στρατηγικά και επιχειρησιακά οφέλη που απορρέουν από την επιτυχή εκτέλεση τέτοιων αποστολών δεν άφησαν τελικώς ασυγκίνητη την Πολεμική Aεροπορία. Oι εξαιρετικά περιορισμένες δυνατότητες των Huey που διαθέτει απαγόρευαν μέχρι σήμερα οιαδήποτε σκέψη επιχειρησιακής τους εκμετάλλευσης σε αποστολές CSAR.

Ωστόσο, οι μεγάλες δυνατότητες που φέρει το Cougar δεν μπορούν να αξιοποιηθούν στο πλήρες εύρος τους, με βάση τη σημερινή υποδομή της Π.A. Ένα από τα σημαντικά χαρακτηριστικά της σχεδίασης είναι η συμβατότητά της με Διόπτρες Nυκτερινής Όρασης. Δυστυχώς, βέβαια, η μέχρι σήμερα παντελής εκπαίδευση των χειριστών ελικοπτέρων της Π.A. σε αντίστοιχα συστήματα (τη στιγμή μάλιστα που η A.Σ. τα χρησιμοποιεί για περισσότερο από 15 χρόνια!) τους αναγκάζει να ξεκινήσουν την επιχειρησιακή εκμετάλλευση των νέων ελικοπτέρων με ένα σημαντικό μειονέκτημα, που οφείλεται σαφώς σε κακό προγραμματισμό και κοντόφθαλμη φιλοσοφία εκπαίδευσης.

Θεωρούμε σίγουρο, βέβαια, ότι η ηγεσία της Π.A. θα ανταποκριθεί ταχύτατα στις νέες απαιτήσεις που θα προκύψουν από την εισαγωγή των νέων ελικοπτέρων CSAR, αναβαθμίζοντας το εκπαιδευτικό της πρόγραμμα.

Aπό την άλλη, η εκπληκτική για ελικόπτερο μέγιστη ακτίνα δράσεως και η αυτονομία του Cougar Mk.2, η οποία επιτυγχάνεται χάρις στην ικανότητά του να ανεφοδιάζεται στον αέρα, δε δύναται προς το παρόν να αξιοποιηθεί καθώς από τη δύναμη της Π.A. απουσιάζει αεροσκάφος ικανό να αναλάβει το συγκεκριμένο καθήκον.Φυσικά, η πρόθεση της Π.A. (όπως πριν από λίγο καιρό αυτή εκδηλώθηκε στη μορφή προτάσεως προς τις HΠA για αγορά μεταχειρισμένων KC-135) να αποκτήσει αεροσκάφη της κατηγορίας αυτής αποτελεί μια ιδιαίτερα θετική κίνηση για την αξιοποίηση των δυνατοτήτων όχι μόνο του Cougar, αλλά και άλλων αεροσκαφών που επιχειρούν σήμερα στις τάξεις της.

Πιστεύουμε, όμως, ότι κινήσεις από πλευράς της Π.A. που θα οδηγήσουν στην εξάλειψη των δύο αυτών προβληματισμών, θα επιτρέψουν τελικά και την πλήρη αξιοποίηση των απαιτητικών αλλά και ιδιαίτερα αποτελεσματικών Cougar Mk.2.

H επαφή που είχαμε πρόσφατα με τους ανθρώπους που θα αναλάβουν την επιχειρησιακή εκμετάλλευση των νέων ελικοπτέρων CSAR για λογαριασμό της Π.A. δε μας αφήνει κανένα περιθώριο αμφιβολίας για τον παραπάνω ισχυρισμό.H προγραμματισμένη μάλιστα ένταξη σε υπηρεσία εντός των προσεχών μηνών των 4 AS332C1 Super Puma του Λ.Σ. πιστεύουμε ότι θα δώσει στα πληρώματα της 358 Mοίρας τη δυνατότητα μεγαλύτερης εξοικείωσης με τη βασική σχεδίαση και ταυτόχρονα να επιτρέψει την ομαλότερη μετάβαση στο πολύ πιο απαιτητικό αλλά και αποτελεσματικό AS-532 Mk.2 Cougar.

www.ptisidiastima.gr

Ελλάδα

H FIBRAN γιορτάζει τα 50 χρόνια της με νέες επενδύσεις 45 εκατ. ευρώ

Δημοσιεύτηκε

στις

Αύξηση κύκλου εργασιών και κερδοφορίας το 2023, παρά τις πιέσεις από τις τιμές ενέργειας

Nέες επενδύσεις στην Ελλάδα, συνολικού ύψους 45 εκατ. ευρώ, τρέχει από φέτος η ελληνική πολυεθνική βιομηχανία παραγωγής μονωτικών υλικών FIBRAN. Σε συνδυασμό με τις επενδύσεις που έχουν προηγηθεί ή τρέχουν επίσης επί του παρόντος στις μονάδες της στο εξωτερικό ο Όμιλος «τρέχει» και φέτος –χρονιά σημειωτέον κατά την οποία εορτάζει τα 50 χρόνια από την ίδρυσή της –  ανοδικά, έχοντας ξεπεράσει στη χρήση 2023 το «φράγμα» των 200 εκατ. ευρώ τζίρου.

Όπως επισημαίνει σχετικά στη «Ν» η Πρόεδρος και Διευθύνουσα Σύμβουλος της εταιρείας και του Ομίλου, Μαρία Δ. Αναστασιάδου Σαββαΐδου,  το επενδυτικό πρόγραμμα των 45 εκατ. ευρώ αφορά:

  • Νέα γραμμή εξηλασμένης πολυστερίνης στην έδρα της εταιρείας  στην Τερπνή Σερρών. Η νέα γραμμή θα παράγει προϊόντα μεγαλύτερου πάχους (20 cm) με τα καλύτερα ποιοτικά χαρακτηριστικά και αναμένεται να ολοκληρωθεί τον Ιούλιο του 2025.
  • Επενδύσεις προσθήκης εξοπλισμού βελτίωσης ποιότητας και αυτοματισμού των παραγόμενων προϊόντων πετροβάμβακα τη μονάδα πετροβάμβακα της εταιρείας επίσης στην Τερπνή Σερρών.
  • Επενδύσεις στην ενέργεια για μετάβαση από την Μέση στην Υψηλή Τάση.
  • Νέες εγκαταστάσεις (αποθήκες κ.α.) στην Τερπνή.
  • Επενδύσεις σε ΑΠΕ στην Κεντρική Μακεδονία και
  • Νέα γραφεία Διοίκησης στην περιοχή της Θέρμης, στη Θεσσαλονίκη. Προβλέπεται μεταφορά της Διοίκησης σε αυτά σε ορίζοντα διετίας.

Έντονη εξωστρέφεια

Παράλληλα, ο Όμιλος επεκτείνει τις επενδύσεις του στην Ιταλία για τη βέλτιστη μακρόχρονη βιώσιμη αξιοποίηση των λατομείων στην Τοσκάνη και για βελτιστοποίηση του εξοπλισμού του εργοστασίου γύψου που εξαγόρασε μαζί με τα τρία λατομεία το 2021. Περαιτέρω, μάλιστα, όπως προσθέτει η κα.Αναστασιάδου Σαββαΐδου, ήδη εξετάζεται και μεσοπρόθεσμο επιχειρηματικό πλάνο επενδύσεων στα Βαλκάνια και την αφρικανική ήπειρο.

Συνολικά, επίσης, την προηγούμενη τριετία η FIBRAN ολοκλήρωσε επενδύσεις της τάξης των 100 εκατ. ευρώ που εκτός από τις προαναφερόμενες επενδύσεις στην Ιταλία αφορούσαν την αγορά εργοστασίου πετροβάμβακα στη Βουλγαρία και στην παραγωγή εξηλασμένης πολυστερίνης στη νέα της μονάδα παραγωγής στην Τσεχία, αμφότερα το 2022. Παράλληλα οι θυγατρικές εταιρείες του Ομίλου στη Σλοβενία, την Ιταλία, την Πορτογαλία και τη Βουλγαρία παίζουν ενεργό ρόλο τόσο στην έρευνα και ανάπτυξη για την υιοθέτηση μοντέλων αειφορίας στη διαχείριση υλικών και στην εφαρμογή των συστημάτων μόνωσης και ξηράς δόμησης σε συνεργασία με τα κορυφαία πανεπιστημιακά ιδρύματα της Ευρώπης αλλά και ως ιδρυτικά μέλη ευρωπαϊκών πρωτοβουλιών για τα δομικά υλικά και την κατασκευή.

Με εμπορική παρουσία σε 46 χώρες, εξαγωγές σε όλες τις ηπείρους και με παρουσία στα σημαντικότερα κατασκευαστικά έργα της Ευρώπης και του κόσμου, όπως προσθέτει η επικεφαλής της, κερδίζει την εμπιστοσύνη των κατασκευαστών, των επενδυτών και του μελετητικού κόσμου.

Εν κατακλείδι, η FIBRAN είναι ίσως ο μοναδικός όμιλος δομικών υλικών στην Ευρώπη που διαθέτει εργοστάσια με όλα τα μονωτικά υλικά (εξηλασμένη πολυστερίνη, πετροβάμβακα, διογκωμένη πολυστερίνη) και προϊόντα ξηράς δόμησης.  «Μπορούμε με ασφάλεια να πούμε ότι δεν υπάρχουν κακά και καλά μονωτικά υλικά και το αποδεικνύουμε στην πράξη.  Αυτό που πρεσβεύουμε είναι ότι επιλέγουμε μονωτικά υλικά ανάλογα με τη χρήση της εφαρμογής, την τοποθεσία του κτιρίου, την ηλικία, τις περιβαλλοντικές και κλιματολογικές συνθήκες, τα ρίσκα και τους κινδύνους», σημειώνει η Πρόεδρος και CEO του Ομίλου.

Αξίζει, δε, να σημειωθεί ότι με το εργοστάσιο παραγωγής πετροβάμβακα στην Τερπνή, ένα από τα ελάχιστα που παράγουν με ηλεκτρικούς φούρνους σε όλο τον κόσμο,  και την πρόσφατη επένδυση στη Βουλγαρία η FIBRAN αποτελεί έναν από τους μεγαλύτερους παραγωγούς πετροβάμβακα στη Νοτιοανατολική Ευρώπη.
Πάγιες αρχές του Ομίλου – και η πιο σημαντική παρακαταθήκη από τον ιδρυτή του, Δημήτρη Αναστασιάδη, όπως επισημαίνει η κα. Αναστασιάδου Σαββαΐδου, είναι το τετράπτυχο:

  • Σεμνότητα: Να μιλάνε οι πράξεις σου και όχι τα λόγια σου
  • Νοικοκυροσύνη: Να επενδύεις χωρίς εξαρτήσεις
  • Εξωστρέφεια: Δεν υπάρχουν σύνορα στη δράση αλλά ούτε και στα όνειρα
  • Ανθρωποκεντρικότητα: Ο κάθε άνθρωπος έχει ρίζες και ο σεβασμός στον συνάνθρωπο είναι προϋπόθεση για να επιστρέφει στις ρίζες του.

Στην Ελλάδα, επίσης, η μητρική εταιρεία συμμετέχει διαχρονικά σε ερευνητικά προγράμματα με το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο, το Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, το Πανεπιστήμιο Πατρών και το Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης και παράλληλα επενδύει σταθερά στο ανθρώπινο δυναμικό της που πλέον ξεπερνά τα 730 άτομα, όπως και στον κοινωνικό ιστό των περιοχών δραστηριοποίησης.

Σταθερά ανοδική πορεία

Με κύκλο εργασιών που ξεπέρασε το 2023 τα 200 εκατομμύρια ευρώ – συγκεκριμένα ανήλθε σε 200,723 εκατ. ευρώ, έναντι  199,976 εκατ. το 2022 – ο Όμιλος FIBRAN συνεχίζει κάθε χρόνο την ανοδική του πορεία.

Η ελληνική μητρική, με κύκλο εργασιών που ξεπέρασε τα 76 εκατομμύρια ευρώ – συγκεκριμένα ανήλθε σε 76,477 εκατ. ευρώ έναντι 72,786 εκατ. του 2022 – είχε την καλύτερη επίδοση στην ιστορία της. Σημειωτέον, δε, ότι το 2023 η ελληνική μητρική κατέγραψε κέρδη προ φόρων ύψους 9,710 εκατ. έναντι 4,074 εκατ. ευρώ του 2022 και μετά φόρων κέρδη ύψους 7,521 εκατ. ευρώ έναντι 2,526 εκατ. την προηγούμενη χρονιά, με το πολύ μεγάλο κόστος της ενέργειας και τις μειώσεις τιμών στις οποίες προέβη η εταιρεία να συμπιέζουν μάλιστα την κερδοφορία.
Αντίστοιχα, σε επίπεδο Ομίλου τα ενοποιημένα προ φόρων κέρδη ανήλθαν σε 15,736 εκατ. ευρώ έναντι 10,462 εκατ. του 2022 και τα ενοποιημένα μετά φόρων κέρδη σε 12,116 εκατ. έναντι 7,106 εκατ. ευρώ το 2022.

Το «ταξίδι» της FIBRAN ξεκίνησε από το όραμα του ιδρυτή της, αείμνηστου Δημήτρη Αναστασιάδη, για μια πρότυπη παραγωγική μονάδα μονωτικών υλικών σε μια μικρή επαρχιακή κωμόπολη και μια Ελλάδα της παραγωγής και της προκοπής, που παράγει με τις δυνάμεις της προϊόντα καλύτερα από τον διεθνή ανταγωνισμό.

Τα 50 χρόνια διαδρομής της FIBRAN εορτάστηκαν με μια λαμπερή εκδήλωση στο Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος, παρουσία του Υπουργού Ανάπτυξης, Τάκη Θεοδωρικάκου και διακεκριμένων εκπροσώπων του ελληνικού «επιχειρείν».

Ναυτεμπορική

Συνέχεια ανάγνωσης

Ελλάδα

FSRU Αλεξανδρούπολης: Σε εμπορική λειτουργία ο Τερματικός Σταθμός LNG

Δημοσιεύτηκε

στις

Σε λειτουργία ο πρώτος υπεράκτιος σταθμός φυσικού αερίου στη χώρα

Ξεκινά η Εμπορική Λειτουργία του Τερματικού Σταθμού LNG Αλεξανδρούπολης, με στόχο και την ανάδειξη της πόλης σε μια νέα ενεργειακή πύλη για ολόκληρη την Κεντρική και Νοτιοανατολική Ευρώπη.

Η Gastrade, ανακοινώνει ότι θέτει σε εμπορική λειτουργία τον Τερματικό Σταθμό LNG Αλεξανδρούπολης. Πρόκειται για ένα από τα σημαντικότερα ενεργειακά έργα σε Ευρωπαϊκό, Περιφερειακό, Εθνικό και τοπικό επίπεδο, που σχεδιάστηκε, κατασκευάστηκε, ανήκει και θα λειτουργείται από την Gastrade. Ένα έργο-ορόσημο που οραματίστηκε πριν από 15 χρόνια ο Δημήτρης Κοπελούζος.

Αποτέλεσμα μεγάλων συνεργασιών, με πρωτοποριακή σύλληψη το έργο συμβάλλει στην ενεργειακή ασφάλεια και στη διαφοροποίηση των πηγών και των οδών προμήθειας ενέργειας της Νοτιοανατολικής και Κεντρικής Ευρώπης, αναβαθμίζοντας καθοριστικά τον ρόλο και τη σημασία της Ελλάδας στον σύγχρονο ενεργειακό χάρτη της Ευρώπης, καθιστώντας την ενεργειακή πύλη  για εννέα και πλέον χώρες.

Από την Τελική Επενδυτική Απόφαση στην Έναρξη της Εμπορικής Λειτουργίας

Η υλοποίηση του έργου άρχισε να παίρνει σάρκα και οστά με τη λήψη της Τελικής Επενδυτικής Απόφασης (FID) στις 27 Ιανουαρίου 2022 από τη Gastrade, Στη συνέχεια, οι χερσαίες και υπεράκτιες κατασκευαστικές εργασίες στην Αλεξανδρούπολη προχώρησαν ταχύτατα, ενώ τον Φεβρουάριο του 2023 ξεκίνησε η κατασκευή της πλωτής μονάδας αποθήκευσης και επαναεριοποίησης LNG (FSRU) στη Σιγκαπούρη. Το FSRU απέπλευσε από το ναυπηγείο Seatrium στις 26 Νοεμβρίου 2023, φτάνοντας στα νερά του Θρακικού Πελάγους στις 17 Δεκεμβρίου 2023, όπου και αγκυροβόλησε στη μόνιμη θέση του.

Με την επιτυχή ολοκλήρωση όλων των δοκιμών λειτουργίας και την έκδοση από το Υπουργείο Ενέργειας και Περιβάλλοντος της άδειας Λειτουργίας του το περασμένο καλοκαίρι, το έργο τέθηκε σε λειτουργική ετοιμότητα επιτρέποντας επίσημα την έναρξη της εμπορικής λειτουργίας του Έργου.

Ο Τερματικός Σταθμός LNG Αλεξανδρούπολης αποτελείται εκτός από το FSRU, από  ένα υποθαλάσσιο και χερσαίο αγωγό μεταφοράς φυσικού αερίου, ο οποίος συνδέει το FSRU με το Ελληνικό Σύστημα Μεταφοράς («ΕΣΜΦΑ») και μέσω αυτού θα παραδίδει φυσικό αέριο εκτός από την Ελλάδα και στη Βουλγαρία, τη Ρουμανία, τη Βόρεια Μακεδονία, τη Σερβία, τη Μολδαβία και την Ουκρανία στα ανατολικά, καθώς και την Ουγγαρία και Σλοβακία στα δυτικά. Η Πλωτή Μονάδα, που ονομάστηκε «ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥΠΟΛΙΣ» προς τιμήν της πόλης και των κατοίκων της, που αγκάλιασαν το φιλόδοξο αυτό σχέδιο από την αρχή, διαθέτει τεχνολογία αιχμής, με μέγιστη δυναμικότητα επαναεριοποίησης 5,5 δισεκατομμυρίων κυβικών μέτρων ετησίως.

Η επόμενη μέρα

Ήδη 14 ελληνικές και διεθνείς εταιρείες συμμετέχουν εμπορικά στο έργο δεσμεύοντας σχεδόν το σύνολο της δυναμικότητας του με χρονικό ορίζοντα τουλάχιστον μέχρι το 2030. Ταυτόχρονα, η έναρξη της εμπορικής λειτουργίας του έργου, σηματοδοτεί την επέκταση της πρωτοβουλίας του Κάθετου Διαδρόμου, ενισχύοντας σημαντικά τη δυναμική του με στόχο τη δημιουργία ενός κόμβου συναλλαγών φυσικού αερίου στην Κεντρική και Νοτιοανατολική Ευρώπη.

Η ομάδα της Gastrade, μαζί με τους στρατηγικούς εταίρους και μετόχους της, Ελμίνα Κοπελούζου, Gaslog, ΔΕΠΑ Εμπορίας, Bulgartransgaz και ΔΕΣΦΑ, ευχαριστεί όλους τους φορείς που συνέβαλαν στην επιτυχή ολοκλήρωση αυτού του Εθνικού έργου και παραμένει αφοσιωμένη στη διασφάλιση ενός πιο βιώσιμου και ασφαλούς ενεργειακού μέλλοντος για την Ελλάδα και την Ευρώπη.

Ο Διευθύνων Σύμβουλος της Gastrade Κωστής Σιφναίος ανέφερε χαρακτηριστικά:

«Είμαστε όλες και όλοι, η ομάδα της Gastrade, πραγματικά υπερήφανοι και ενθουσιασμένοι που φθάσαμε στο τέλος της μεγάλης αυτής διαδρομής με επιτυχία και παραδίδουμε στη χώρα μας και σε όλη τη περιοχή γύρω μας ένα τόσο σημαντικό έργο. Το όραμά μας είναι να λειτουργήσει το έργο αυτό στην αγορά με τρόπο φιλικό για τη κοινωνία της Αλεξανδρούπολης, το περιβάλλον και τους πελάτες μας, προσφέροντας μια σταθερή και αξιόπιστη εναλλακτική πρόταση για όλη την περιφέρειά μας. Θέλουμε να γίνουμε σημείο αναφοράς για τη ποιότητα των υπηρεσιών που θα προσφέρουμε».

«Χρειάστηκαν το όραμα ενός ανθρώπου, δεκαπέντε χρόνια προσπάθειας και δύο σχεδόν χρόνια εντατικής τεχνικής προετοιμασίας, ώστε η Ελλάδα, η Αλεξανδρούπολη, να αποκτήσουν ένα έργο τομή για τα ενεργειακά δεδομένα της ευρύτερης ευρωπαϊκής περιφέρειας. Ο Τερματικός Σταθμός LNG Αλεξανδρούπολης, είναι πολλά περισσότερα από ένα επιχειρηματικό έργο. Είναι μια απτή απόδειξη των δυνατοτήτων που έχουμε στην Ελλάδα να δημιουργούμε ευρωπαϊκές υποδομές που απαντούν σε προβλήματα των καιρών μας, δίνοντας ευκαιρίες και προοπτικές για ένα καλύτερο και βιώσιμο ενεργειακά μέλλον» τονίζει η ιδρύτρια μέτοχος της Εταιρείας κυρία Ελμίνα Κοπελούζου.

«Η GasLog είναι περήφανη για το γεγονός ότι έπαιξε καθοριστικό ρόλο στην ανάπτυξη του έργου από την αρχή, τη μετατροπή ενός πλοίου μεταφοράς LNG σε FSRU, την παράδοση της πλωτής μονάδας στην Αλεξανδρούπολη και την επιτυχή έναρξη λειτουργίας του Τερματικού Σταθμού Αλεξανδρούπολης, συμβάλλοντας ως μέτοχος αλλά και ως φορέας λειτουργίας του FSRU, τηρώντας παράλληλα τη δέσμευσή μας για την παροχή αξιόπιστων και καινοτόμων υπηρεσιών LNG σε παγκόσμια κλίμακα», δήλωσε ο κος Paolo Enoizi, Διευθύνων Σύμβουλος της GasLog.

«Η σημερινή μέρα σηματοδοτεί την έναρξη ενός νέου κεφαλαίου στο ενεργειακό τοπίο της περιοχής μας. Ο Τερματικός Σταθμός LNG Αλεξανδρούπολης, σχεδιασμένος με όραμα στραμμένο προς το μέλλον, αντιπροσωπεύει μια απτή λύση στις πιεστικές προκλήσεις της ενεργειακής ασφάλειας και της διαφοροποίησης των πηγών εφοδιασμού στη Νοτιοανατολική Ευρώπη. Μέσω αυτού του έργου, διασφαλίζουμε πρόσβαση σε πιο αξιόπιστες και ποικίλες πηγές ενέργειας, δημιουργώντας νέες οικονομικές ευκαιρίες για την τοπική κοινότητα και ενισχύουμε τη γεωπολιτική θέση του έθνους μας. Είμαστε πολύ περήφανοι για την καθοριστική συμβολή της ΔΕΠΑ Εμπορίας στην επιτυχή υλοποίηση αυτής της στρατηγικής υποδομής, η οποία θα αποφέρει σημαντικά πλεονεκτήματα τόσο στην Ελλάδα όσο και στις γειτονικές της χώρες», δήλωσε ο Κωνσταντίνος Ξιφαράς, Διευθύνων Σύμβουλος της ΔΕΠΑ Εμπορίας.

«Η έναρξη της εμπορικής λειτουργίας του FSRU Αλεξανδρούπολης αποτελεί σημαντικό ορόσημο για τη διασφάλιση της διαφοροποίησης του χαρτοφυλακίου προμηθειών και για την  εξασφάλιση της ενεργειακής ασφάλειας όχι μόνο για τη Βουλγαρία, αλλά και για την περιοχή της Νοτιοανατολικής Ευρώπης. Η απόφαση, που ελήφθη το 2020, από τη Βουλγαρία και την Bulgartransgaz να γίνουν μέτοχοι με μερίδιο 20% στην Gastrade A.E. αποδείχθηκε στρατηγική. Σήμερα, το FSRU Αλεξανδρούπολης είναι αναμφίβολα μια κρίσιμη υποδομή που εξασφαλίζει πρόσβαση σε προμήθειες φυσικού αερίου από ασφαλείς και αξιόπιστες πηγές, όπως οι ΗΠΑ, το Κατάρ, η Αίγυπτος κ.λπ. Ο αυξανόμενος ρόλος του LNG για την περιοχή και η παρουσία αυτής της νέας δυνατότητας αποθήκευσης και επαναεριοποίησης LNG είναι υψίστης σημασίας για τις χώρες της Νοτιοανατολικής Ευρώπης που στοχεύουν να διαφοροποιήσουν τον εφοδιασμό τους και να ανεξαρτητοποιηθούν από το ρωσικό φυσικό αέριο. Θα βελτιώσει επίσης την ρευστότητα και ολοκλήρωση της ενεργειακής αγοράς στην περιοχή μας,» σχολίασε ο Kiril Ravnachki, Εκτελεστικός Διευθυντής της Bulgartransgaz.

«Η έναρξη της εμπορικής λειτουργίας του Τερματικού Σταθμού LNG της Αλεξανδρούπολης (Alexandroupolis FSRU) αποτελεί ορόσημο, εδραιώνοντας την Ελλάδα ως βασική ενεργειακή πύλη για τη Νοτιοανατολική Ευρώπη και ευρύτερα. Ο νέος αυτός σταθμός εισαγωγής LNG, σε συνδυασμό με τον σταθμό LNG της Ρεβυθούσας και τις επενδύσεις του ΔΕΣΦΑ για την αύξηση της εξαγωγικής δυναμικότητας του ελληνικού δικτύου, καθώς και με πρωτοβουλίες όπως ο TAP, ο IGB και ο Κάθετος Διάδρομος, ενισχύουν περαιτέρω τις ενεργειακές υποδομές και τη διασυνδεσιμότητα της περιοχής,» πρόσθεσε η κυρία Maria Rita Galli, Διευθύνουσα Σύμβουλος του ΔΕΣΦΑ.

Nαυτεμπορική

Συνέχεια ανάγνωσης

Ελλάδα

Το παγκόσμιο συμφέρον, το συμφέρον τον αγορών και το συμφέρον της χώρας

Δημοσιεύτηκε

στις

Ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης (Eurokinissi)

Μήπως αυτή η στρατηγική υπηρετεί τα συμφέροντα μιας μικρής ελίτ και τις προσωπικές φιλοδοξίες του Πρωθυπουργού για πλαισίωση του ιερατείου του Νταβός;

Χάρης Τοπαλίδης

Ήταν τελείως φυσικό, σε μια κοινωνία αποπροσανατολισμένη και προς ώρας γονατισμένη από τη νεοφιλελεύθερη λαίλαπα της φτωχοποίησης, του κορπορατισμού και της συρρίκνωσης της δημόσιας σφαίρας επικοινωνίας και γοητευμένης ταυτόχρονα από τις σειρήνες του life-style, να συμβεί και αυτό: Ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης της να τοποθετηθεί στη Γ.Σ. του ΟΗΕ ότι: «το παγκόσμιο συμφέρον διαπερνά το μεμονωμένο συμφέρον των κρατών» και ταυτόχρονα να βραβευθεί στη ΝΥ από τον Α. Μπουρλά με το βραβείο «Global citizen 2024».

Σε ποίες συνθήκες της χώρας ή έστω της τρέχουσας διεθνούς συγκυρίας ανταποκρίνεται αυτή η στάση και η δραστηριότητα του πρώτου πολίτη της στο ανώτατο forum της διεθνούς σκηνής για την ετήσια παρουσίαση της πολιτικής και των θέσεων των κρατών στο διεθνές στερέωμα και τι υποδηλώνει για την ανταπόκρισή του ως Πρωθυπουργού σε αυτές;

Είναι σαφές ότι ο νεολογισμός του Πρωθυπουργού «παγκόσμιο συμφέρον» χρησιμοποιείται ως πολιτική έννοια και όχι ως κάτι ευρύτερο (π.χ. οικουμενικό συμφέρον που εμπλέκει ηθικές και αξιακές θεωρήσεις οικουμενικού χαρακτήρα). Οι πολιτικές οντότητες όμως που δραστηριοποιούνται στην παγκόσμια σκηνή, είναι τα κράτη τα οποία έχουν διαφορετικά και πολλές φορές αντιτιθέμενα συμφέροντα, όπως δείχνει η αιματοβαμμένη πορεία της Ιστορίας. Πώς είναι λοιπόν δυνατό να συγκεραστούν τα επιμέρους εθνικά συμφέροντα σε ένα παγκόσμιο συμφέρον; Πως, με ποιες διαδικασίες θα γίνει επιτέλους ο συγκερασμός – μετά από τόσους αιώνες Ιστορίας – και με ποιά παγκόσμια ιεραρχική οργάνωση θα ασκηθεί η πολιτική του παγκοσμίου συμφέροντος; Ή μήπως ο νεολογισμός του Πρωθυπουργού διαπνέεται απλά από μια ρομαντική και ιδεαλιστική προσέγγιση άλλων εποχών στο παγκόσμιο γίγνεσθαι που θεωρεί τον κοσμοπολιτισμό ως προϋπόθεση για την παγκόσμια ειρήνη και ευημερία και δεν μπορεί να κατηγορηθεί παρά μόνο για έλλειψη ρεαλισμού; Ή μήπως οι διεθνείς συνθήκες χαρακτηρίζονται σήμερα από μια ισορροπία στις διεθνείς σχέσεις, σταθερότητα στους διεθνείς συσχετισμούς, ευημερία στη διεθνή οικονομία και πνεύμα συνεργασίας στις διακρατικές σχέσεις που επιτρέπουν την πρωτοποριακά ρηξικέλευθη έστω προσέγγιση του παγκοσμίου συμφέροντος; Ή τέλος, μήπως παρά τη διεθνή και μάλιστα πολεμική αναταραχή που εξελίσσεται σήμερα γύρω της, η χώρα την οποία εκπροσωπεί, η Ελλάδα, απολαμβάνει υπό την ηγεσία του μια περίοδο δυναμισμού και σταθερότητας, έχοντας αντιμετωπίσει με επιτυχία τα χρόνια ζητήματα ανάπτυξης και τα προβλήματα εθνικής κυριαρχίας με τους γείτονές της και θέλει να αναβαθμίσει τη διεθνή της θέση εξάγοντας και προωθώντας την διεθνή αυτοπεποίθηση και τον κοσμοπολιτισμό που έχουν κατακτήσει οι πολίτες της;

Η προφανής ασυμβατότητα όλων των προηγούμενων ερωτημάτων, που θα μπορούσε να θέσει ένας καλόπιστος παρατηρητής, με τη ζέουσα πραγματικότητα που ζούμε σήμερα αποκαλύπτει για πρώτη φορά τόσο ξεκάθαρα την πολιτική και ιδεολογική στράτευση και στόχευση της κυβέρνησης της ΝΔ και ταυτόχρονα ξεσκεπάζει τις αιτίες των κύριων παθογενειών της αντιπολίτευσης (ΣΥΡΙΖΑ, ΠΑΣΟΚ).

Η υπονόμευση της δημοκρατίας και της εθνικής κυριαρχίας

Η παγκόσμια διακυβέρνηση με τη δημιουργία μιας υπερεθνικής δομής διακυβέρνησης συνιστά από τη δεκαετία του 1970 τον απώτατο διακηρυγμένο στόχο των νεοφιλελεύθερων δυνάμεων της αγοράς. Με βάση το πρόταγμα τους, της μεγαλύτερης αποτελεσματικότητας και της ανεξαρτησίας από τις πολιτικές αποφάσεις, μια υπερεθνική δομή διακυβέρνησης εξασφαλίζει την αυτορρυθμιζόμενη λειτουργία των αγορών σε παγκόσμια κλίμακα σε ένα τέτοιο πλαίσιο.

Το επίπεδο της ρυθμιστικής εξουσίας που είναι ωστόσο δυνατό να θεσμοθετηθεί σε μια τέτοια κλίμακα, είναι μηδαμινό έως ελάχιστο, γιατί μια τέτοια δομή εξουσίας δεν θα διέθετε δημοκρατική νομιμοποίηση και η αντιπροσωπευτικότητά της θα εξαντλούνταν στον υφιστάμενο ηγεμονικό συσχετισμό μεταξύ αναπτυγμένων – αναπτυσσόμενων χωρών (Βορρά-Νότου).

Όπως έχει τεκμηριώσει εμφατικά ο Γερμανός φιλόσοφος J. Habermas, μια πολιτική ρυθμιστική υπερεθνική δομή δεν είναι εφικτή χωρίς τη διαμεσολάβηση μακροπρόθεσμων κοινωνικών και πολιτιστικών διεργασιών σύγκλισης ανάμεσα στα κράτη, που προϋποθέτουν άλλες πολιτικές από αυτές της πολεμικής σύγκρουσης και της μονοπολικής διάρθρωσης της παγκόσμιας ισχύος, που κυριαρχούν σήμερα.

Χωρίς αυτές τις προϋποθέσεις, και καθώς οι πρόνοιες της δημοκρατίας και οι εγγυήσεις του κράτους Δικαίου είναι κατακτήσεις των λαών σε εθνική κλίμακα, η σύσταση μιας πολιτικής ρυθμιστικής υπερεθνικής δομής ομοσπονδιακού τύπου συνιστά κατάφωρη παραβίαση των αρχών της δημοκρατικής λειτουργίας και της εθνικής κυριαρχίας. Προοιωνίζεται περαιτέρω μια κοινωνία τεράστιων κοινωνικών ανισοτήτων, χωρίς συλλογικά δικαιώματα.

Τα συμφέροντα της χώρας

Τι σημαίνει, στο πλαίσιο αυτό, η τοποθέτηση του πρωθυπουργού στον ΟΗΕ και η βράβευσή του από το Atlantic Council ένα think tank των ΗΠΑ στενά συνδεδεμένο με το Παγκόσμιο Οικονομικό Φόρουμ (Νταβός);

Είναι κατ’ αρχήν σαφές ότι ως παγκόσμιο συμφέρον εννοείται το συμφέρον της Δύσης. Επομένως, συμμερίζεται απολύτως την πολεμική ανάγκη το συμφέρον της Δύσης να καταστεί παγκόσμιο συμφέρον. Κατά δεύτερο λόγο, και καθώς τα εθνικά συμφέροντα δεν μπορούν να συγκεραστούν σε ένα παγκόσμιο, όπως ρητά αναγνωρίζει, το υπερεθνικό συμφέρον που επικαλείται είναι το συμφέρον των αγορών, που «διαπερνά τα εθνικά συμφέροντα», στο οποίο στρατεύεται. Τοποθετείται δηλαδή, ως εάν η στράτευση της χώρας στο Δυτικό στρατόπεδο και στα συμφέροντα των αγορών συνιστά τη θεμελιώδη πολιτική της χώρας για την ανάπτυξη και την ασφάλειά της στο νέο διεθνές περιβάλλον. Επιχειρείται δηλαδή ένα άλμα στη θέση της χώρας στον διεθνή καταμερισμό εργασίας και στον διεθνή της προσανατολισμό, καθώς ταυτίζει τα συμφέροντά της αποκλειστικά με αυτά των αναπτυγμένων κεφαλαιοκρατικά χωρών του Βορρά. Εδώ εγείρονται τα ερωτήματα: (α) μήπως υπάρχουν εγγυήσεις για υποστήριξη από τις τελευταίες στα πεδία της ανάπτυξης και της ασφάλειας, που, παρά το γεγονός ότι αντιβαίνουν στην πρόσφατη εμπειρία μας, έχουν δοθεί αλλά δεν τις γνωρίζουμε; (β) μήπως έχει μειωθεί, χωρίς να ομολογείται, τόσο η ισχύς της χώρας ώστε να είναι υποχρεωμένη να ακολουθήσει εκούσια ή ακούσια τις προτεραιότητες του Βορρά (καμία άλλη χώρα του Ευρωπαϊκού Νότου δεν έχει υιοθετήσει τόσο εμφατικά την Ατζέντα του) ακόμη και αν αντίκεινται στα σαφώς διαφορετικής φύσης συμφέροντα της χώρας; (γ) καθώς η χώρα κάθε άλλο παρά παρουσιάζει συγκριτικό πλεονέκτημα σε κεφάλαια και χρηματοοικονομικές υπηρεσίες, (το τραπεζικό της σύστημα δεν έχει καν ακόμη αποκτήσει την αυτονομία του από τα κεφάλαια των φορολογουμένων) πως εξηγείται η ταύτισή της με τα συμφέροντα των αυτορρυθμιζόμενων αγορών; (δ) ή μήπως αυτή η στρατηγική υπηρετεί τα συμφέροντα μιας μικρής ελίτ και τις προσωπικές φιλοδοξίες του Πρωθυπουργού για πλαισίωση του ιερατείου του Νταβός;

Ποια είναι όμως αυτή η Ατζέντα, σε τι αποσκοπεί και πως συνδέεται με τον φορέα της επιβράβευσης του Πρωθυπουργού στη Νέα Υόρκη; Πρόκειται για τη νεοφιλελεύθερη Ατζέντα της ψηφιακής και πράσινης μετάβασης, όπως έχει σχεδιαστεί από το Δημοκρατικό Κόμμα των ΗΠΑ, για την παγκόσμια προώθηση της μονοπολικής ηγεμονίας τους στην εποχή που ανοίγεται μπροστά μας και διαδέχεται τον φιλελευθερισμό. Η Ατζέντα αυτή, αναδιαρθρώνοντας ριζικά τις σχέσεις κεφαλαίου εργασίας υπέρ του κεφαλαίου και τις σχέσεις Βορρά Νότου υπέρ του Βορρά, έχει διχάσει τις ΗΠΑ, αλλά είναι κυρίαρχη στα ΜΜΕ και στις τρέχουσες πολιτικές ηγεσίες της Ευρώπης.  Πώς αυτό; κύριος φορέας της προώθησής της στην Ευρώπη, με γόνιμα όπως φαίνεται αποτελέσματα, είναι το Παγκόσμιο Οικονομικό Φόρουμ του Νταβός, στενά συνδεδεμένο με το Atlantic Council από το οποίο και εκπορεύθηκε, σε αναγνώριση των υπηρεσιών του Πρωθυπουργού, και η βράβευση του, ως παγκόσμιου Πολίτη το 2024.

Το καταληκτικό ερώτημα που εγείρεται είναι: πως είναι δυνατόν σήμερα, και η κυβέρνηση της ΝΔ και η αντιπολίτευση (ΣΥΡΙΖΑ, ΠΑΣΟΚ) να αναγνωρίζουν τον ίδιο μέντορα της πολιτικής τους; Η ταύτιση με το  Πρόγραμμα του Δημοκρατικού Κόμματος των ΗΠΑ προβάλλεται από μεν τη νεοφιλελεύθερη ΝΔ, ως τεκμήριο της προσχώρησής της στη νέα λεωφόρο της προόδου από δε την Αριστερά/Κεντροαριστερά, ως ανταπόκρισή της στην Ατζέντα της νέας Μέκκας του σοσιαλισμού και της προοδευτικότητας.

Υπηρετεί αυτή η Ατζέντα τα συμφέροντα της χώρας; Την απάντηση πρέπει να την αναζητήσουμε στην εκλογική καταβαράθρωση του πολιτικού συστήματος, στη διαρκώς συρρικνούμενη απήχηση της κυβέρνησης και στην καχεξία της Αντιπολίτευσης αλλά και στην τεράστια άνοδο της Ακροδεξιάς.

Πηγή: Έθνος

Συνέχεια ανάγνωσης

Ινφογνώμων

Infognomon Logo

Περιηγηθείτε στα κορυφαία βιβλία του βιβλιοπωλείου μας

Προβολή όλων

Δημοφιλή