Ακολουθήστε μας

Εξοπλισμοί

Airbus: Κυψέλες υδρογόνου για την πρόωση των αεροσκαφών! Επανάσταση εντός της δεκαετίας!

Δημοσιεύτηκε

στις

Η εξάλειψη του περιβαλλοντικού αποτυπώματος της Αεροπορίας, είναι πιο κοντά από ότι πιστεύουμε… Αυτό τουλάχιστον υποστηρίζει η Airbus που εδώ και αρκετό καιρό έχει σε εξέλιξη ένα ευρύ ερευνητικό πρόγραμμα υπό την επωνυμία ZEROe (Zero emissions). Αντικείμενο του ZEROe είναι η διερεύνηση της προοπτικής αξιοποίησης υδρογόνου ως το καύσιμο του άμεσου μέλλοντος στις αεροπορικές μεταφορές και την Αεροπορία γενικότερα. Οι πρόσφατες εξελίξεις φανερώνουν ότι σε καθαρά πρακτικό επίπεδο, το διερευνητικό στάδιο έχει ξεπεραστεί και πλέον ο ευρωπαϊκός κολοσσός έχει περάσει στη διαδικασία της τελειοποίησης και παγίωσης τεχνικών και λύσεων που θα καταστήσουν τη χρήση υδρογόνου εφικτή από κάθε άποψη και ελκυστική, εντός της επόμενης δεκαετίας!

Του Στέργιου Δ. Θεοφανίδη

Στις εξελίξεις στον τομέα της αξιοποίησης υδρογόνου ως το καύσιμο που θα αντικαταστήσει την κλασσικό καύσιμο (αεροπορική βενζίνη) χαμηλής περιεκτικότητας σε μόλυβδο (LL100 – Low Lead) στους εμβολοφόρους κινητήρες, καθώς και την κηροζίνη στους αεριοστρόβιλους στα αεροσκάφη αερομεταφορών (και όχι μόνο…), είχαμε αναφερθεί παλαιότερα.

Ανατρέχοντας εν συντομία στις εξελίξεις στην τεχνολογία των στροβιλοκινητήρων από τον Β΄Παγκόσμιο Πόλεμο μέχρι σήμερα και κατ’ επέκταση στο πώς επιτεύχθηκε σημαντικός περιορισμός στην κατανάλωση καυσίμου και άρα και της περιβαλλοντικής επιβάρυνσης που επιφέρει η Αεροπορία συνολικά…

Σύμφωνα με εκτιμήσεις του Διεθνούς Συμβουλίου για τις καθαρές αερομεταφορές, οι πτήσεις αεροσκαφών ευθύνονται για το 2,4% της εκπομπής CO2 σε παγκόσμιο επίπεδο. Ποσοστό που μεταφράζεται σε 900 εκατομμύρια μετρικούς τόνους CO2 ετησίως! Μπορεί τα νούμερα αυτά να φαίνονται μικρά, αλλά σίγουρα δεν είναι δεδομένου ότι η επιβατική κίνηση, επομένως και οι πτήσεις, έχουν αυξητική τάση, η οποία θα διατηρηθεί στα επόμενα χρόνια.

Έχοντας εξηγήσει τους λόγους για τους οποίους η λύση της χρήσης μπαταριών (λιθίου) δεν είναι αποδοτική για αξιοποίηση σε αεροσκάφη μέσων και μεγάλων αποστάσεων, η Airbus μέσω του προγράμματος ZEROe απέδωσε έμφαση στην αξιοποίηση κυψελών υδρογόνου για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας και μέσω αυτής την κίνηση προωστικών συστημάτων (έλικες ή στροβίλους).

Τι είναι οι κυψέλες υδρογόνου;
Πρόκειται για μία πολύ παλιά εφεύρεση του Sir William Grove. Ηλικίας 200 περίπου ετών η οποία εξελίχθηκε στη σημερινή της μορφή από τον Βρετανό μηχανικό Francis Thomas Bacon. Το καθαρό υδρογόνο εισάγεται σε θάλαμο μέσω καταλύτη, προκειμένου τα άτομά του να διαχωριστούν σε πρωτόνια και ηλεκτρόνια.

Τα θετικά φορτισμένα πρωτόνια περνώντας μέσα από έναν πορώδη ηλεκτρολύτη, έρχονται σε επαφή με το οξυγόνο του ατμοσφαιρικού αέρα, παράγοντας νερό. Τα αρνητικά φορτισμένα ηλεκτρόνια είναι αυτά που παράγουν ηλεκτρική ισχύ.

Η πρόταση των ατρακτιδίων πρόωσης της Airbus
Στις 15 Δεκεμβρίου του 2020 η Airbus παρουσίασε για πρώτη φορά την ιδέα των ατρακτιδίων πρόωσης. Πρόκειται για μηχανισμούς που εκμεταλλεύονται την ηλεκτροχημική αντίδραση του υδρογόνου με το οξυγόνο για να παράξουν ηλεκτρική ισχύ, μέσω της οποίας περιστρέφονται οκτάφυλλες περιορισμένου βάρους (λόγω ευρείας χρήσης σύνθετων υλικών στην κατασκευή τους…), έλικες.

Κάθε ατρακτίδιο περιλαμβάνει πέρα από την οκτάφυλλη έλικα, δεξαμενή υγρού υδρογόνου, ηλεκτροκινητήρα, την κυψέλη παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας (Fuel cell), σύστημα ψύξης (της δεξαμενής…) και μονάδα μετατροπής της ηλεκτρικής ισχύος σε μηχανική για την περιστροφή της έλικας. Μέσω αυτής εξασφαλίζεται και ο έλεγχος των στροφών της έλικας, καθώς και του βήματος των πτερυγίων της.

Τα fuel cell pods της Airbus λοιπόν, μοιάζουν με φουσκωμένους θύλακες κινητήρων, οπότε αεροδυναμικά δεν διαφοροποιούν τη διαμόρφωση που έχουν τα δικινητήρια και τετρακινητήρια αεροπλάνα. Από πλευράς βάρους δε, δεν έχουν δοθεί στοιχεία στη δημοσιότητα.

Σημαντικό χαρακτηριστικό των ατρακτιδίων πρόωσης είναι το ότι είναι εύκολα αφαιρούμενα για σκοπούς συντήρησης και επισκευών ή και ανεφοδιασμού της δεξαμενής υγρού υδρογόνου (LH2) που περιέχουν.

Δεν έχει διευκρινιστεί αν εκτός από το εσωτερικό των ατρακτιδίων, θα υπάρχουν δεξαμενές υγρού υδρογόνου και στην πτέρυγα του αεροσκάφους. Επειδή στο πλαίσιο του προγράμματος ZEROe διεξάγονται δοκιμές και για την απευθείας καύση υδρογόνου, σε ειδικά διαμορφωμένους θαλάμους καύσης στροβιλοκινητήρων, το σημαντικότερο ζητούμενο που πρέπει να καλυφθεί, είναι άλλο…

Είναι η δημιουργία λειτουργικών και χαμηλού βάρους δεξαμενών υδρογόνου, υψηλών προδιαγραφών ασφαλείας. Και αυτό διότι δεν επιτρέπεται σε καμία περίπτωση η μεταφορά θερμότητας στο εσωτερικό των δεξαμενών υδρογόνου. Η οποία με τη σειρά της θα προκαλέσει εξάτμιση

Για την επίλυση ενός τόσο σημαντικού και κρίσιμου για την ασφάλεια των πτήσεων, τεχνικού ζητήματος, ζητήθηκε η συνδρομή του Τμήματος Μηχανικής της Airbus Defence & Space. Μίας μονάδας της Airbus με σημαντική εμπειρία στη σχεδίαση, κατασκευή και αξιοποίηση συστημάτων υδρογόνου για διαστημικές κυρίως εφαρμογές (βλ. δορυφόροι, διαστημικοί σταθμοί).

Αυτό που οφείλουμε να επισημάνουμε είναι το γεγονός ότι οι τεχνολογίες αξιοποίησης υδρογόνου για την επίτευξη μηδενικών ρύπων, εξελίσσονται με μεγαλύτερη ταχύτητα από αυτή που αναμενόταν από την πλευρά της Airbus αλλά και πολλών άλλων ευρωπαϊκών εταιρειών που δραστηριοποιούνται κυρίως στο χώρο της αυτοκινητοβιομηχανίας. Γεγονός που μπορεί να αποδοθεί κυρίως στην επαρκή χρηματοδότηση του προγράμματος ZEROe.

defencepoint.gr

Άγγελος Χωριανόπουλος

Future Warfare: Πρώτη πτήση του Τουρκικού ΑΝΚΑ-3 ετοιμάζεται στα τέλη του έτους

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Η Turkish Aerospace Industries (TAI) ετοιμάζεται για την πρώτη πτήση του τελευταίου της Μη Επανδρωμένου Αεροσκάφους μάχης Anka-3, μέχρι το τέλος του τρέχοντος έτους. Με μια σχεδιαστική φιλοσοφία που κληρονομεί από την καταγωγή του ANKA, το Anka-3 εξελίσσεται ως ένα μη επανδρωμένο εναέριο όχημα μάχης (UCAV) που διαθέτει αρκετά χαμηλό ηλεκτρομαγνητικό αποτύπωμα σύμφωνα με την εταιρεία.

Ο σχεδιασμός του δεν περιλαμβάνει συμβατική ουρά στο οπίσθιο μέρος με σκοπό να μειώσει το πιθανό ηλεκτρομαγνητικό και οπτικό αποτύπωμα. Η ικανότητα του μη επανδρωμένου αεροσκάφους να κινητοποιείται γρήγορα και να διατηρεί μεγάλους χρόνους πτήσης σε μεγάλα ύψη υπογραμμίζει τη στρατηγική χρησιμότητά του σε πολλαπλά προφίλ αποστολών.

Να σημειωθεί πως η τουρκική αμυντική βιομηχανία προετοιμάζει τα αεροσκάφη ANKA-3 και KAAN για τις πρώτες τους πτήσεις στα τέλη του Δεκεμβρίου. Το ANKA-3, το οποίο θα λειτουργεί συνεργατικά με το μαχητικό KAAN, χαρακτηρίζεται από χαμηλή ορατότητα, υψηλή ταχύτητα και αυξημένο ωφέλιμο φορτίο χάρης τα υλικά RAM που χρησιμοποιεί.

Το ANKA-3, μετά από δομικές και υποσυστημικές βελτιώσεις, θα πραγματοποιήσει την παρθενική του πτήση πριν από το τέλος του έτους. Τα πρωτότυπα ANKA-3 και KAAN θα πραγματοποιήσουν τις πρώτες τους πτήσεις (χωρίς την επιχειρησιακή/επίσημη βαφή), όπως ακριβώς και τα HÜRJET.

Συνέχεια ανάγνωσης

AI

FutureWarfare: Απόβαση λαθρομεταναστών στο Πόρτο Ράφτη – Lamda Automata & αποκεντρωμένα αυτόνομα δίκτυα επιτήρησης θαλάσσιων συνόρων

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Xωριανόπουλος Άγγελος από FutureWarfare 

Την Παρασκευή, αξιωματικοί του Λιμενικού συνέλαβαν δύο διακινητές στην Κέα, οι οποίοι είχαν προηγουμένως αποβιβάσει περίπου 60 μετανάστες σε παραλία στο Πόρτο Ράφτη. Οι μετανάστες φέρεται να διέφυγαν στην περιοχή για να αποφύγουν την πιθανή σύλληψη. Οι αρχές, χρησιμοποιώντας έξι πλοία και ένα ελικόπτερο, εντόπισαν και σταμάτησαν το ταχύπλοο σκάφος που χρησιμοποίησαν οι διακινητές, οδηγώντας στη σύλληψή τους. Η ασυμμετρία της επιτυχημένης αποβατικής ενέργειας έναντι των δομών άμυνας του Ελληνικού Κράτους είναι προφανής.

Αποκεντρωμένα δίκτυα επιτήρησης θαλάσσιων συνόρων μέσω της Ελληνικής AI Start-Up Lamda Automata

Η εταιρεία Lambda Automata έχει προχωρήσει προς την ανάπτυξη του ‘Outpost’, ένος επαναστατικού αυτόνομου δικτύου από μη επανδρωμένα παρατηρητήρια ιχνηλάτησης και παρακολούθησης γεωγραφικών εκτάσεων. Το ‘Outpost’ είναι σχεδιασμένο να λειτουργεί με ιδιαίτερα χαμηλό οικονομικό και ενεργειακό κόστος, να εγκαθίσταται εύκολα σε απομονωμένες τοποθεσίες χωρίς να επηρεάζει το φυσικό περιβάλλον ή την τοπική βιοποικιλότητα και να μετακινείται/κατασκευάζεται σε λίγα λεπτά. Η συσκευή, η οποία ενσωματώνει αυτόνομες δυνατότητες επικοινωνίας (και χρήση ηλιακής ενέργειας), μπορεί να ανιχνεύσει και να αναγνωρίσει πληθώρα απειλών, από σκάφη έως πυρκαγιές, αναπτύσσοντας μια δυναμική 3D απεικόνισης της περιοχής επιτήρησης.

Μέσω ενισχυμένης χρήσης τεχνητής νοημοσύνης, είναι εφικτή η αυτόματη συλλογή και μεταφορά, ηχητικών, οπτικών και τηλεπικοινωνιακών δεδομένων από τις γεωγραφικές εκτάσεις τις οποίες επιτηρεί. Ως Κέντρα Διοίκησης και Ελέγχου μπορούν να λειτουργήσουν το Λιμενικό Σώμα, το Πολεμικό Ναυτικό ή ο Στρατός. Η επικοινωνία μπορεί να γίνει και μέσω δορυφορικής σύνδεσης.

Στρατηγικής φύσεως πλεονέκτημα αποτελεί το γεγονός πως χρησιμοποιεί παθητικά συστήματα γεωεντοπισμού απειλών και γεω-σήμανσης (δηλαδή απόδοση γεωγραφικών συντεταγμένων σε πληροφορίες εικόνας) χωρίς τη χρήση ενεργών αισθητήρων όπως ραντάρ ή αποστασιόμετρα λέιζερ. Η επεξεργασία όλων των δεδομένων γίνεται μέσω data fusion.

Λειτουργεί υπό αυτόματη στόχευση της κάμερας σε μια συγκεκριμένη θέση σε έναν χάρτη εφόσον θεωρήσει ο εκάστοτε πύργος ελέγχου ότι εντόπισε μία απειλή. Ταπεινή γνώμη του γράφοντος είναι πως μπορεί να γίνει εφικτή και η ανάθεση αποστολών στον στόλο αισθητήρων από απομακρυσμένα Κέντρα Ελέγχου, οι οποίες αποστολές θα εκτελούνται αυτόνομα για μεγάλο χρονικό διάστημα μέχρι ευρέσεως της απειλής. Οι αποστολές μπορούν να έχουν την κωδικοποιημένη μορφή: “σαρώστε αυτή την περιοχή στο χάρτη για επίγεια αντικείμενα”, ή “παρακολουθήστε αυτή την περιοχή στη θάλασσα για κινούμενα αντικείμενα επιφανείας”.

Είναι άξιο αναφοράς πως η κορυφαία παγκοσμίως AI Start up, η αμερικανική Anduril, ξεκίνησε την παρουσία της στον χώρο της άμυνας μέσω κατασκευής αντίστοιχων δικτύων αυτόνομων αποκεντρομένων αισθητήρων, με σκοπό την επιτήρηση των αμερικανικών συνόρων με το Μεξικό. Σήμερα η αμερικανική εταιρεία με ένα παρόμοιο προϊόν μέσω χρήσης ΑΙ, κυριαρχεί στην αμερικανική αγορά. Είναι μοναδική ευκαιρία για την χώρα να αντιληφθεί τις τρομακτικές διαστάσεις συνεργατικής χρήσης ΑΙ με αυτόνομους πύργους επιτήρησης για ολοκληρωτικό έλεγχο όλου του Αιγαίου.

Lambda Automata

Η Lambda (λ) Automata (www.lambda-automata.eu) είναι μια εταιρεία που δραστηριοποιείται στον τομέα της τεχνολογίας και βρίσκεται σε δυναμική ανάπτυξη, εργαζόμενη στη δημιουργία αυτόνομων συστημάτων. Με τη χρήση τεχνητής νοημοσύνης, η Lambda Automata στοχεύει να μετασχηματίσει τον τρόπο με τον οποίο η Ευρώπη και οι σύμμαχοι προστατεύουν και διασφαλίζουν την ασφάλεια των πολιτών τους.

“Ξεκινήσαμε ένα χρόνο πριν με όραμα να κάνουμε τη δυνατότητα έξυπνης επιτήρησης μεγάλων απομακρυσμένων εκτάσεων πραγματικότητα. Μέχρι σήμερα έχουμε καταφέρει να έχουμε: (1) δημιουργήσει μία ομάδα που συνδυάζει πρώην εργαζόμενους σε εταιρείες της Σίλικον Βάλει, με ειδικούς σε θέματα άμυνας και ασφάλειας. (2) σχεδιάσει, δημιουργήσει και δοκιμάσει το πρώτο μας πιλοτικό προϊόν, τους αυτόνομους πύργους επιτήρησης, Outpost, και (3) ξεκινήσει πιλοτικές δοκιμές του συστήματος μας, σε πραγματικές συνθήκες. Τους επόμενους μήνες θα μεγαλώσουμε την γκάμα των αισθητήρων που μπορούν να προστεθούν στην πλατφόρμα μας”.

“Βρισκόμαστε σε μια κρίσιμη καμπή στην ιστορία, όπου οι τεχνολογικές εξελίξεις στην υπολογιστική όραση και την τεχνητή νοημοσύνη θα αλλάξουν την ταχύτητα και τον τρόπο που οι μηχανές αλληλεπιδρούν με τον φυσικό κόσμο. Πιστεύουμε ότι η χρήση αυτών των τεχνολογιών για την τεχνολογική υπεροχή των ικανοτήτων της Ελλάδας, της Ευρώπης και των συμμάχων τους, στην άμυνα και την πολιτική προστασία, είναι μία δύσκολη αλλά απαραίτητη προσπάθεια. Είμαστε ενθουσιασμένοι που συμβάλλουμε σε αυτό το εγχείρημα”, δήλωσε ο Δημήτριος Κώττας, συνιδρυτής & CEO της Lambda Automata.

Συνέχεια ανάγνωσης

Δημόσια Διοίκηση

Game of Drones: Χαμένες προσπάθειες στη χώρα της ομφαλοσκόπησης

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Αν υπήρχε, ή αναπτυσσόταν αργότερα, μια εθνική στρατηγική, θα είχαμε κάτι αντίστοιχο του Bayraktar TB2 δεκαετίες νωρίτερα από τους γείτονες. Τι έγινε τελικά;

Ακούμε ότι ο κ. Δένδιας κατέγραψε σε επιστολές τις δηλώσεις εκφοβισμού σύσσωμης της τουρκικής ηγεσίας και τις έστειλε παντού στη Γη. Καλώς, μπράβο. Οι παλιοί όμως έλεγαν ότι «αν δεν έχεις νύχια να ξυστείς, μην περιμένεις να σε ξύσει κανένας άλλος». Και, ως γνωστόν, αν σε τρώει άγρια η πλάτη σου και δεν βρίσκεις ούτε κάποια γωνία ούτε κάποιον κορμό δένδρου για να ξυστείς, δεν θέλεις όμως και να φας ξύλο, σύμφωνα με ένα άλλο γνωμικό, μπορεί να φτάσεις ακόμη και σε παράκρουση. Και στο τέλος να φας και το ξύλο.

Σε προηγούμενο άρθρο περί εθνικής άμυνας σχολίαζα τη συστημική ένδεια της χώρας μας σε επίπεδο στρατηγικής και θεσμικής προσέγγισης σχετικά με την αμυντική μας βιομηχανία, αυτή που θα βοηθούσε να «ξύσουμε λίγο την πλάτη μας» προτού φάμε το ξύλο.

Ας ασχοληθούμε τώρα με πιο συγκεκριμένα θέματα, που αναδεικνύουν τις τραγικές συνέπειες αυτής της ένδειας, αρχίζοντας από τα Μη Επανδρωμένα Αεροσκάφη (ΜΕΑ). Στα μέσα της δεκαετίας του 1980, το Κέντρο Ερευνών Τεχνολογίας Αεροπορίας σχεδίασε το αναγνωριστικό ΜΕΑ «Πήγασος». Τα πρώτα δύο πρωτότυπα κατασκευάστηκαν στην ΕΑΒ, στη συνέχεια το ΚΕΤΑ βελτίωσε τον σχεδιασμό τους και τελικά κατασκευάστηκε ένα σμήνος κάπου 18 αεροσκαφών από ιδιωτικές εταιρείες (επειδή αν έμενε η ΕΑΒ μοναχή θα τα σκάρωνε ακόμα σιγά-σιγά, με το προσωπικό και τους πόρους που μπορούσε να διαθέσει).

Βέβαια, γιατί να ασχοληθούμε εμείς, αφού οι Τούρκοι διαπρέπουν στο Game of Drones με το γνωστό από τη Συρία, τη Λιβύη, το Ναγκόρνο Καραμπάχ και την Ουκρανία Bayraktar TB2, που ήδη έχει παραγγελθεί από τουλάχιστον 16 χώρες, το δικινητήριο Bayraktar Akinci, το κατακόρυφης απογείωσης Bayraktar UAV VTOL, το Bayraktar Μini και το υπό ανάπτυξη υπερηχητικό Bayraktar Kizilelma, καθώς και με το ναυτικό ΤΑΙ ΑΝΚΑ, το επίσης δικινητήριο TAI Aksungur, το αναγνωριστικό VESTEL Karayel και τέλος το STM Kargu, ένα ΜΕΑ αυτοκτονίας, που επιχειρεί κατά σμήνη με λογισμικό αυτόματης αναγνώρισης στόχων, ώστε να μην επηρεάζεται από παρεμβολές;

Για τη συνέχεια  AthensVoice

Συνέχεια ανάγνωσης

Ινφογνώμων

Infognomon Logo

Περιηγηθείτε στα κορυφαία βιβλία του βιβλιοπωλείου μας

Προβολή όλων

Δημοφιλή