Ακολουθήστε μας

Γενικά θέματα

Οι «πενταμερείς» 1959 – 2021 και οι διαχρονικές τουρκικές απαιτήσεις (επίσημα έγγραφα)

Δημοσιεύτηκε

στις

Βήμα προς βήμα η παγίδα που έστησαν οι Άγγλοι στην Κύπρο 

γράφει η Φανούλα Αργυρού*

Η πρώτη «πενταμερής» διάσκεψη για το Κυπριακό έλαβε χώρα στο Lancaster House στο Λονδίνο τον Φεβρουάριο του 1959 όπου στις 19 Φεβρουαρίου 1959 υπογράφτηκαν οι Συμφωνίες Ζυρίχης και Λονδίνου. Συμμετείχαν το Ηνωμένο Βασίλειο, Ελλάδα, Τουρκία (που αυτοδιορίσθηκαν και οι «εγγυήτριες» της ΚΔ») και οι δύο κοινότητες με τους Αρχιεπίσκοπο Μακάριο και Δρ. Φαζίλ Κουτσιούκ. 

Η  «Κυπριακή Δημοκρατία» ανακηρύχτηκε στις 16 Αυγούστου 1960 στη Λευκωσία με υπογραφές Sir Hugh Foot τελευταίου κυβερνήτη της αποικίας, Αρχιεπισκόπου Μακαρίου πρώτου Προέδρου της νεοσύστατης Κυπριακής Δημοκρατίας και Δρ. Φασίλ Κουτσιούκ πρώτου Αντιπροέδρου της ΚΔ.  Στους Μαρωνίτες, Αρμενίους και Λατίνους, τους οποίους κατέταξαν ως θρησκευτικές ομάδες, (επιμονή της Τουρκίας ήταν ΜΟΝΟ δύο κοινότητες να αναγνωρίζονταν) δόθηκε επιλογή  να αποφασίσουν σε ποία από τις δυο κοινότητες να ενσωματωθούν  και οι τρείς ομάδες επέλεξαν την Ελληνική Κοινότητα.

Malborough House – Η Βασίλισσα Ελισάβετ ΙΙ το ενοικίασε στην Γραμματεία της Κοινοπολιτείας αρχές του 1965.

Η δεύτερη   «πενταμερής» έλαβε χώρα και πάλι στο Λονδίνο,  αλλά στο Malborough House. Ξεκίνησε στις 15 Ιανουαρίου 1964. Την διοργάνωσαν οι Βρετανοί ως «Διάσκεψη για την Κύπρο 1964» μετά τις τουρκικές επιθέσεις το Δεκέμβριο του 1963 και εφόσον η Κυπριακή Δημοκρατία ζήτησε βοήθεια από το Λονδίνο.

Και παρόλο ότι η Κυπριακή Δημοκρατία υφίστατο από το 1960,  εντούτοις βλέπουμε ότι η διευθέτηση καθισμάτων (seating arrangements) αποκαλύπτει ότι oι τουρκικές απαιτήσεις, δηλαδή η αποφυγή αναγνώρισης της ΚΔ  μάλλον λαμβανόταν υπόψη.

Γι΄αυτό βλέπουμε ότι στη διευθέτηση καθισμάτων η Κυπριακή Δημοκρατία  δεν φαινόταν. Σημειώνω ότι οι Τούρκοι και Τουρκοκύπριοι από τότε απαιτούσαν δύο ξεχωριστά γεωγραφικά κράτη. (Βλέπε και βιβλίο γράφουσας  «Διζωνική vs Δημοκρατία» 2019).

Παράλληλα και οι Βρετανοί από τις 3.1.1964 ξεκίνησαν να μελετούν σχέδια για ανασύσταση/μετάλλαξη της ΚΔ σε δύο συνιστώντα κράτη (two constituent states)  όπως έγραψα σε διάφορα άρθρα μου.( «Σημερινή» 23.11.2020 «H πολιτική ισότητα του κ. Stephen Lillie ήταν βρετανική φόρμουλα από το 1956».) 

Ας δούμε την διευθέτηση καθισμάτων.

Η κάθε αντιπροσωπεία είχε διαχωριστεί  σε «Συμβούλους» (Advisers).

  • Σύμβουλοι Βρετανίας– Δούκας του Devonshire, λόρδος Carrington, Υπουργός Κοινοπολιτείας, Γενικός Γραμματέας, Sir Arthur Clark
  • Σύμβουλοι Ελλάδας– κ.κ Πηλαβάκης, Παλαμάς και Μελάς
  • Σύμβουλοι Τουρκίας– κ.κ. Bayulken, Erkin, Kuneralp
  • Σύμβουλοι Κύπρου(α)κα Σουλιώτη, κ. Κληρίδης, κ. Παπαδόπουλος

Σύμβουλοι Κύπρου (β) κ.κ. Orek, Denktash, Riza

Η διευθέτηση καθισμάτων στην Διάσκεψη Ιανουάριος 1964 στο Λονδίνο

Και στη μέση των «Συμβούλων Κύπρου» καθόταν ο κ. Κυπριανού (Σπύρος), τότε Υπ. Εξωτερικών της ΚΔ (με πίσω του να γράφεται «πόρτα»). Και όλοι αυτοί να αντιπροσωπεύουν «Κύπρο» όχι Κυπριακή Δημοκρατία.

(Η  αναφορά σε Γενικό Γραμματέα δεν είχε καμία σχέση με τον ΓΓ του ΟΗΕ, αναφερόταν στον κ. J Howard Drake ως ΓΓ της Διάσκεψης.  Δούκας του Devonshire ήταν ο  Andrew Cavendish τότε Υφυπουργός για Κοινοπολιτειακές Σχέσεις. Ο λόρδος Carrington ήταν υπουργός άνευ χαρτοφυλακίου. Ο SirArthurClar kήταν ο βρετανός ΄Υπ. Αρμοστής στην Λευκωσία.)

Το ότι ήταν  «πενταμερής» το επιβεβαίωσε ο τότε Υπουργός Κοινοπολιτείας στις 2.1.1964 στο Συμβούλιο Ασφαλείας όταν είπε:  «μία συνεδρία αντιπροσώπων των τριών κυβερνήσεων ΗΒ, Τουρκίας και Ελλάδας και των δύο κοινοτήτων θα λάβει χώρα στο Λονδίνο σύντομα».(“a conference of representatives of the three governments [i.e. the UK, Turkey and Greece] and of the two communities will be convened in London at an early date.”) 

Εκείνη τη   «διευθέτηση» των Βρετανών δέχθηκε και ο Αρχιεπίσκοπος Μακάριος και οι λοιποί «σύμβουλοι» Ελληνοκύπριοι που έλαβαν μέρος. Η σχετική δήλωση του Υπουργού Κοινοπολιτείας Duncan Sandys αναφέρθηκε και στη Βουλή των Κοινοτήτων στις 14 Ιανουαρίου 1964, όταν ανακοινώθηκε σχετική επιστολή προς τον ΓΓ του ΟΗΕ  ημερ. 9.1.1964:

«Έχω απόψε λάβει τη συγκατάθεση του Αρχιεπισκόπου Μακαρίου και Δρ. Κουτσιούκ για τις καλές υπηρεσίες των κυβερνήσεων ΗΒ, Ελλάδας και Τουρκίας να βοηθήσουν στη λύση των προβλημάτων στην Κύπρο. Για αυτό το σκοπό, συνέδριο των αντιπροσώπων των τριών κυβερνήσεων και των δύο κοινοτήτων θα διοργανωθεί στο Λονδίνο σύντομα»

«I have tonight received from Archbishop Makarios and Dr. Kutchuk their acceptance of the offer of good offices of the British, Greek and Turkish Governments to help in the solution of the problems of Cyprus. For this purpose, a Conference of representatives of these three Governments and of the two communities will be convened in London at an early date.»

Ένας μπορεί να ισχυριστεί ότι ήταν «εξαμερής» η συνάντηση το 1964 καθώς ο μ. Σπ. Κυπριανού μίλησε ως Υπ. Εξωτερικών της ΚΔ, όμως, τόσο η δήλωση του Υπουργού Κοινοπολιτειακών Σχέσεων όσο και η διευθέτηση καθισμάτων αλλιώς παρουσιάζουν τα πράγματα.

https://api.parliament.uk/historic-hansard/commons/1964/feb/17/cyprus

Τώρα ας δούμε τι απαιτούσαν οι Τούρκοι στην δεύτερη «πενταμερή».

Η πρώτη σελίδα της τουρκοκυπριακής πρότασης του 1964 για «Ομόσπονδη Κυπριακή Δημοκρατία» (μεταξύ Απριλίου και Ιουνίου 1964) που έστειλε στο Λονδίνο η Βρετανική Υπάτη Αρμοστεία στη Λευκωσία.

Στις 16 Ιανουαρίου 1964 ο προεδρεύων Υπουργός Κοινοπολιτείας πρότεινε όπως οι συζητήσεις  ήσαν ανεπίσημες δίχως δεσμεύσεις μέχρι να έφθαναν σε μια βάση για συμφωνία. Φαινόταν, είπε, κάποια σίγουρη κοινή συνισταμένη για επίλυση των προβλημάτων. Σε αμφότερες τις κοινότητες στην Κύπρο, ειδικά στους Τούρκους, έπρεπε να διδόταν ένα αίσθημα ασφάλειας για τα δικαιώματα και περιουσίες τους, και για το θέμα του Συντάγματος. Και ζήτησε από τους  Ελληνοκύπριους και Τουρκοκύπριους αντιπροσώπους να θέσουν τις προτάσεις τους για λύση των προβλημάτων.  Πρώτος μίλησε ο Τούρκος ΥΠΕΞ Eρκίν, ο οποίος αναφέρθηκε στην στρατηγική σημασία της Κύπρου και ότι αυτή είναι προέκταση της Ανατολίας κτλ, δεύτερος ο Ραούφ Ντενκτάς (πιο κάτω οι απαιτήσεις του) τρίτος ο Γλ. Κληρίδης  ο οποίος απέρριψε τις τουρκικές θέσεις και πρότεινε ένα πραγματικό ενιαίο δημοκρατικό σύνταγμα με ίσα δικαιώματα για όλους τους πολίτες κτλ.

Ακόμα μια σελίδα από το τουρκο-κυπριακό έγγραφο για ομοσπονδοποίηση της Κύπρου

Ο Ραούφ Ντενκτάς είπε ότι η κοινότητά του θεωρούσε ότι η λύση έπρεπε να ήταν βασισμένη σε μια εθελοντική ανταλλαγή πληθυσμού με συγκέντρωση του τουρκικού πληθυσμού σε μια περιοχή. Να υπήρχαν πρόνοιες για ανταλλαγή γης μεταξύ Ελλήνων και Τούρκων και για αποζημίωση όπου δεν θα γινόταν ανταλλαγή και ότι ακόμα προέβλεπε μια Κεντρική Κυπριακή Κυβέρνηση. Η Κύπρος μπορούσε να ήταν ένα ενωμένο κράτος, νοουμένου οι Ελληνοκύπριοι δεχόντουσαν κάποιες επιφυλάξεις για τα τουρκικά δικαιώματα, ή μπορούσε να είναι ένα Ομόσπονδο Κράτος.Μπορούσαν να υπάρξουν εγγυήσεις ότι η τουρκική κοινότητα στο μέλλον δε θα αναζητούσε να ενωθεί με τη Τουρκία. Αύξηση των Τουρκικών και Ελληνικών στρατιωτικών δυνάμεων…

Η συνάντηση με την τουρκική αντιπροσωπεία 24.1.1964

Στις 24 Ιανουαρίου 1964 ο Υπουργός Κοινοπολιτείας Duncan Sandys μαζί με Βρετανούς αξιωματούχους σε συνάντηση με την τουρκική αντιπροσωπεία και ώρα 3.55 μ.μ. στο Malborough House, έδωσε στον κ. Ερκίν προκαταρτική (draft) φόρμουλα. Είπε ότι η τουρκοκυπριακή αντιπροσωπεία τον είχε πληροφορήσει ότι ο Δρ. Κουτσιούκ δεν επρόκειτο να διαπραγματευτεί εκτός από μια βάση για γεωγραφικό διαχωρισμό των δύο Κυπριακών κοινοτήτων… Ο κ. Ερκίν πρότεινε δύο τροποποιήσεις. Α) Να γινόταν ξεκάθαρο ότι τα δικαιώματα της Τουρκίας ως εγγυήτρια δύναμη σύμφωνα με την Συνθήκη (Εγγυήσεως) θα παρέμεναν και β) Η τουρκική κυβέρνηση θα μπορούσε να στείλει και άλλα στρατεύματα στο νησί ως μέρος της διεθνούς ειρηνευτικής δύναμης (που συζητείτο)…

Ο Υπ. Κοινοπολιτείας είπε ότι η πρώτη τροποποίηση πίστευε θα γινόταν αποδεκτή. Όμως η δεύτερη ούτε από την Ελληνική κυβέρνηση ούτε από την Ελληνοκυπριακή κοινότητα θα γινόταν δεκτή. Συμφώνησε να ενημερώσει την ελλαδική αντιπροσωπεία.

Λίγο αργότερα την ίδια μέρα και ώρα 5.25 μ.μ. ο Υπουργός Κοινοπολιτείας σε συνάντηση με την ελλαδική αποστολή (κ.κ. Χρίστο Ξανθόπουλο Παλαμά και Μιχάλη Μελά) τους είπε ότι η τουρκοκυπριακή αντιπροσωπεία του το είχε ξεκαθαρίσει ότι δεν θα δεχόταν λύση που δεν προνοούσε γεωγραφικό διαχωρισμό των δύο Κυπριακών κοινοτήτων…

Ενιαίο κράτος

Οι τουρκικές αξιώσεις δεν έγιναν δεκτές ούτε από τους Ελληνοκύπριους , οι οποίοι υποστήριζαν ενιαίο κράτος, ούτε από την ελλαδική αντιπροσωπεία και η «πενταμερής» είχε πλέον ουσιαστικά διαλυθεί. Ο Σπ. Κυπριανού μετά από συνάντηση με τους Βρετανούς στο Chequers επέστρεψε στην Κύπρο…

Η συνάντηση 16.1.1964 με τις δηλώσεις Ραούφ Ντενκτάς

Οι Κύπριοι που αντιπροσώπευσαν την «Κύπρο» ήσαν: Σπ. Κυπριανού, Υπ. Εξωτερικών της ΚΔ, Κρ. Τορναρίτης Γενικός Εισαγγελέας, Α. Σωτηριάδης ΄Υπ. Αρμοστής της ΚΔ στο Λονδίνο, κα Στέλλα Σουλιώτη Υπ. Δικαιοσύνης, Τάσσος Παπαδόπουλος, Υπουργός Εργασίας, ο Γλ. Κληρίδης πρόεδρος της Βουλής των Αντιπροσώπων, Παναγιώτης Κακογιάννης, πατέρας της Στέλλας Σουλιώτη και δικηγόρος από τη Λεμεσό, Πασχάλης Πασχαλίδης οικονομικός σύμβουλος της ΚΔ, Οσμαν Ορέκ Υπουργός Άμυνας, Ραούφ Ντενκτάς πρόεδρος της Κοινοτικής Συνέλευσης και ο Τουρκοκύπριος πολιτικός Χαλίτ Αλί Ριζά. Συν ο βρετανός δικηγόρος SirFrankSoskice(πέθανε το 1979).

Κραν Μοντάνα 2017

Το 2017, εις απάντηση σε ερώτηση μου, «Ποίες συγκεκριμένα κυρίαρχες χώρες και άλλοι συμμετείχαν επίσημα στην Διάσκεψη για την Κύπρο ως μέλη, ως συμμετέχοντες ή ως παρατηρητές;» το Φόρειν ΄Οφις απάντησε : «Τα Ηνωμένα Έθνη διευκόλυναν την διάσκεψη για την Κύπρο. Τα μέρη ήσαν, οι δύο κυπριακές κοινότητες. Το Ηνωμένο Βασίλειο, η Ελλάδα και η Τουρκία, παρευρέθηκαν υπό την ιδιότητά τους ως οι τρείς εγγυήτριες δυνάμεις. Η Ευρωπαϊκή Ένωση, παρευρέθηκε ως παρατηρητής.» Επίσημα απούσα η ΚΔ.

Εν κατακλείδι, σύμφωνα με τα βρετανικά έγγραφα μπορούμε να πούμε ότι και το 1964 στην ουσία ήταν «πενταμερής». Ίσως να χρησιμοποιήθηκε η γνωστή βρετανική τακτική της κατά SirDavidHannayεποικοδομητικής ασάφειας. Το 1974 όμως, στη Γενεύη ΙΙ με προεδρεύοντα τον James Callaghan και πρόσφατα το 2017 στην Ελβετία, εκείνη η «σκεπασμένη» ύπαρξη της αναγνώρισης της ΚΔ το 1964, έστω με εποικοδομητική ασάφεια, απουσίαζε εμφαντικά για να ικανοποιηθεί η Τουρκία, η οποία διαχρονικά δεν αναγνωρίζει την ΚΔ. Και το ίδιο θα ακολουθήσει και στην επόμενη. Αν γίνει. Και αν βρεθεί δικός μας να δεχτεί τα προτεινόμενα, που λέγεται μετέφερε ο βρετανός ΥΠΕΞ Ντόμινικ Ράαπ ως «νέο βρετανικό σχέδιο», θα εκτελεστεί η ΚΔ μέσω Δι-κοινοτικής, Δι-ζωνικής Ομοσπονδίας. Μια νέα φορεσιά του απορριφθέντος «Σχεδίου Ανάν» του Sir David Hannay. Θυμίζω ότι ο τελευταίος μας είχε προειδοποιήσει ότι θα μας το φέρνουν ξανά και ξανά ώσπου να μας το δεχτούμε. Θα είναι «το τέλος του τόπου» κατά Ανδρέα Μαυρόγιαννη («Σ» 14.2.2021).

*Ερευνήτρια/δημοσιογράφος

Πηγή: Σημερινή

Συνέχεια ανάγνωσης

Γενικά θέματα

Γιάννος Χαραλαμπίδης στη Σημερινή: Μήλον της Έριδος η Κύπρος για την ασφάλεια Τουρκίας – Ισραήλ

Τα «Ταϊφούν» περιπολούν για την ασφάλεια του Ισραήλ και αναχαιτίζουν πυραύλους του Ιράν από τον τουρκικό εναέριο χώρο στην περιοχή της Αλεξανδρέττας και στη Συρία, όπου υπάρχουν στόχοι της Χεζμπολάχ

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

ΠΗΓΗ: ΣΗΜΕΡΙΝΗ

Η Μέση Ανατολή είναι στις φλόγες και, μετά την επίθεση των Ιρανών με βαλλιστικούς πυραύλους σε βάρος του Ισραήλ, ξεκίνησε επίθεση των Ισραηλινών στον Βόρειο Λίβανο, ενώ αναμένονται και τα αντίποινα σε βάρος της Τεχεράνης.

Γράφει ο Γιάννος Χαραλαμπίδης

Τα «Ταϊφούν» περιπολούν για την ασφάλεια του Ισραήλ και αναχαιτίζουν πυραύλους του Ιράν από τον τουρκικό εναέριο χώρο στην περιοχή της Αλεξανδρέττας και στη Συρία, όπου υπάρχουν στόχοι της Χεζμπολάχ

Τουρκία και Ακρωτήρι

Η Τουρκία επιχαίρει από την κατατριβή του Ισραήλ και του Ιράν. Μπορεί μεν ο Ερντογάν να χαρακτηρίζει τον Νετανιάχου ως εγκληματία πολέμου, αλλά συνεργάζεται με τους Βρετανούς και δη με τα μαχητικά «Ταϊφούν», που επιχειρούν από τις Βάσεις Ακρωτηρίου και:

1) Περιπολούν από τον κόλπο της Αλεξανδρέττας εντός του τουρκικού εναέριου χώρου, με την άδεια της Άγκυρας, προς τη Συρία, όπου υπάρχουν στόχοι της Χεζμπολάχ, καθώς και προς το Ιράκ. 2) Συμμετέχουν στις αναχαιτίσεις των ιρανικών πυραύλων και drones στις επιθέσεις, που δέχεται το Ισραήλ από το Ιράν και συλλέγουν πληροφορίες. 3) Καμιά αμφιβολία δεν υπάρχει για τη συνεργασία των Βάσεων με τις τουρκικές ένοπλες δυνάμεις όταν ενεργούν τα «Ταϊφούν» είτε για επιτήρηση είτε για να προστατεύσουν με οποιονδήποτε τρόπο το Ισραήλ. Ή για να στραφούν σε βάρος της Χεζμπολάχ.

Τόσο οι Βάσεις Ακρωτηρίου όσο και του Αγίου Νικολάου είναι στρατηγικής σημασίας, διότι από τις μεν πρώτες, εκτός των άλλων, ενεργούν ακόμη τα θρυλικά κατασκοπευτικά U2 ως συμπληρωματικά των δορυφόρων, στις δε δεύτερες υπάρχει το Έχελον ως κέντρο συλλογής και επεξεργασίας πληροφοριών. Εκ των πραγμάτων, η Κύπρος, λόγω Βάσεων, τελεί υπό καθεστώς απειλής. Χωρίς να διαθέτει αξιόπιστη εναέρια αποτροπή, αφού οι ρωσικοί TOR-M1 και BUK μερικώς μπορούν να επιχειρήσουν. Ακόμη και αν στραφούν για ν’ αποκρούσουν την ιρανική απειλή ή αυτήν της Χεσμπολάχ, δεν θα μπορούν να καλύπτουν την όποια τουρκική επί της οποίας είναι προσαρμοσμένα τα συστήματα αυτά. Λόγω του κενού που υπάρχει στην αεράμυνα είχε κλείσει η αγορά του αντιαεροπορικού συστήματος BARAK με πυραύλους 35, 70 και 150 χιλιομέτρων. Η κυπριακή Κυβέρνηση αγόρασε το BARAK με πυραύλους των 70 χιλιομέτρων. Με τον πόλεμο στη Γάζα και στον Λίβανο, η παράδοση του συστήματος δεν είναι βέβαιο εάν θα καθυστερήσει ή όχι. Ούτως ή άλλως, η Κυπριακή Δημοκρατία μετά την άρση του εμπάργκο στο στρατιωτικό υλικό από τις ΗΠΑ θα ήταν δυνατό να ζητήσει ακόμη και «Πάτριοτ» ή άλλα σχετικά οπλικά συστήματα αεράμυνας από ευρωπαϊκά κράτη. Επί του παρόντος, τόσο η αεράμυνα των Βάσεων όσο και της Κύπρου ολόκληρης στηρίζεται στον πολεμικό στόλο των ΗΠΑ και των συμμάχων τους, που βρίσκονται στ’ ανοιχτά της Κύπρου. Ως εκ τούτου, θα ήταν μέγα πλήγμα εάν επέτρεπαν ή στη Χεζμπολάχ ή στο Ιράν να κτυπήσει τις Βρετανικές Βάσεις. Εκ των πραγμάτων, η Κύπρος λόγω Βάσεων καλύπτεται, όπως είχαμε ήδη γράψει από την αρχή της κρίσης, κάτω από την Ατσάλινη Αεράμυνα των ΗΠΑ.

Το μήλον της Έριδος

Η Τουρκία δεν είναι άμεσα εμπλεκόμενη στις συγκρούσεις στη Γάζα και στον Λίβανο, όμως υπάρχει μια πολεμική ρητορική που εγείρει το εξής ερώτημα: Μπορεί ή όχι η Τουρκία να κτυπήσει το Ισραήλ, όπως αρχικά απειλούσε ο Τούρκος Πρόεδρος, ο οποίος, όμως, μετά τις τελευταίες εξελίξεις, εμφανίζεται ως να τελεί υπό την απειλή του «σιωνιστικού επεκτατισμού», όπως ισχυρίζεται;

Σε αυτό το παιχνίδι, η Κύπρος καθίσταται γεωστρατηγικό και γεωπολιτικό μήλον της Έριδος, αφού:

1) Αποτελεί το νότιο τμήμα της νήσου, τη μοναδική έξοδο, που διαθέτει το Ισραήλ, λόγω της έλλειψης στρατηγικού βάθους, που είναι περικυκλωμένο από τους Άραβες και την Τουρκία. Άρα ο άξονας προς τη Σούδα μέσω Κύπρου είναι ζωτικός χώρος όχι μόνο για το Ισραήλ, αλλά και για τις ΗΠΑ και τους ΝΑΤΟϊκούς συμμάχους τους. Απόδειξη τούτου συνιστά η συγκέντρωση του 6ου στόλου ως αποτέλεσμα της κρίσης στη Μέση Ανατολή.

2) Αποτελεί ασπίδα και εμφανίζεται ως το αβύθιστο για την Τουρκία αεροπλανοφόρο, καθώς και αναπόσπαστο τμήμα της «Γαλάζιας Πατρίδας».

3) Αποτελεί ασπίδα για την Τουρκία από επιθέσεις που θα ήταν δυνατό να δεχτεί μέσω Κύπρου, εξ ου και η άρνησή της να δεχθεί την παρουσία ελληνικού στρατού και οι διαμαρτυρίες για την όποια στρατιωτική συνεργασία της Κύπρου με το Ισραήλ. Είναι όμως και για το Ισραήλ ασπίδα.

Γιατί;

Διότι, ουδόλως θα ήθελε το Ισραήλ:

Α) Να πέσει η Κύπρος στον πλήρη έλεγχο της Τουρκίας και δη μέσω μιας ομοσπονδιακής ή συνομοσπονδιακής λύσης, με τον πλήρη γεωπολιτικό έλεγχο του νησιού από την Άγκυρα.

Β) Να εγκατασταθούν στην Κύπρο τουρκικά πυραυλικά συστήματα, που θα στοχεύουν το Ισραήλ.

Τα πλεονεκτήματα του Ισραήλ

Το ερώτημα εάν μπορεί να κτυπήσει και να κάνει πόλεμο η Τουρκία με το Ισραήλ απαντάται ως εξής: Η Άγκυρα έχει τη δυνατότητα: 1) Να διενεργήσει επίθεση με την αεροπορία της ή με τη συσσώρευση στόλου. 2) Να κτυπήσει με πυραύλους και δη «Ταϊφούν» με βεληνεκές της τάξης των 600 χιλιομέτρων, όταν αυτά θα είναι επιχειρησιακά διαθέσιμα (αυτά εισήλθαν ήδη σε γραμμή παραγωγής από τον Μάιο του 2023 ).

Όμως η οποιαδήποτε τουρκική επίθεση: Α) Βρίσκεται σε αντίθεση με τα συμφέροντα των ΗΠΑ, που θέτουν υπό την προστασία τους και τον 6ο Στόλο το Ισραήλ, οπότε δεν θα επιτρέψουν στην Τουρκία μια τέτοια δράση. Β) Οτιδήποτε διενεργηθεί από αέρος, είτε είναι από μαχητικά είτε από πυραυλικά συστήματα, θα ήταν δυνατό να αντιμετωπιστεί επιτυχώς από το Ισραήλ είτε με τους arrow και με το “iron dome” είτε με τα πλοία των συμμαχικών δυνάμεων και δη των ΗΠΑ, καθώς και με την ισραηλινή αεροπορία, η οποία υπερτερεί της τουρκικής.

Πύραυλοι και Τεχνητή Νοημοσύνη

Από την άλλη πλευρά το Ισραήλ υπερέχει στην αεροπορία και στα πυραυλικά συστήματα. Στην αεροπορία, εκτός των F-15 και F-16, διαθέτει και τα F-35, οπότε μπορεί να δράσει αναλόγως και με βάθος πυρός. Συν του ότι: i) Τα ισραηλινά F-35 είναι τα μόνα των οποίων οι υπολογιστές και λοιπά συστήματα δεν βρίσκονται κάτω από τον έλεγχο των ΗΠΑ. ii) Η Τουρκία έχει πρόβλημα με την αεράμυνά της επί του παρόντος. Εξ ου και η αγορά των S-400, χωρίς όμως να παρέχει πλήρη κάλυψη, καθώς και η απόφαση που λήφθηκε στις 6.8.2024 για την κατασκευή του τουρκικού “iron dome”. iii) Το Ισραήλ διαθέτει αριθμό επιθετικών πυραύλων μέσου και μακρούς βεληνεκούς, από τους LORA με βεληνεκές 280 χιλιόμετρα ώς τους Jericho – 3 (Ιεριχώ) με βεληνεκές μεταξύ των 4,800 χλμ και 6,500 χιλιομέτρων. iv) Καμιά αμφιβολία δεν υπάρχει ότι το Ισραήλ υπερέχει στους τομείς του κυβερνοχώρου και της Τεχνητής Νοημοσύνης (πάσης φύσεως drones).

Ζώνες ασφαλείας και περιφερειακές δυνάμεις

Υπό αυτές τις συνθήκες και λαμβανομένου υπόψη ότι οι δυο χώρες δεν έχουν σύνορα, το πλεονέκτημα ανήκει στο Ισραήλ. Και όχι στην Τουρκία, η οποία στηρίζει τόσο τη Χαμάς όσο και τη Χεζμπολάχ, διότι θέλει την κατατριβή του Ισραήλ. Η Άγκυρα βολεύεται από το οπλοστάσιο και δη τους πυραύλους της Χεζμπολάχ, των οποίων το βεληνεκές καλύπτει και την Κύπρο. Εξ ου και οι απειλές του μ. Χασάν Νασράλα, ότι η Κύπρος ήταν εν δυνάμει στόχος λόγω των στρατιωτικών της σχέσεων με το Ισραήλ. Ήταν μια απειλή «made in Turkey», στη λογική του “proxy war”. Η εξουδετέρωση του οπλοστασίου της Χεσμπολάχ από το Ισραήλ είναι προς όφελος της Κύπρου, αλλά όχι προς όφελος του Ιράν και της Τουρκίας, η οποία δεν θέλει την εδραίωση του Ισραήλ στην περιοχή και την εξάλειψη των τρομοκρατικών απειλών. Δεν θα ήθελε να δει ούτε τον τερματισμό της σύγκρουσης μεταξύ Ιράν και Ισραήλ, διότι η κατατριβή των δυο χωρών, που συνιστούν περιφερειακές δυνάμεις, είναι για ευνόητους λόγους προς όφελος της Άγκυρας, η οποία εδραιώνεται και στην περιοχή της Συρίας, χωρίς ταυτοχρόνως να επιθυμεί τη δημιουργία ζώνης ασφαλείας στον Βόρειο Λίβανο. Πώς όμως θα ασκήσει κριτική στο Ισραήλ, όταν κατέχει την Κύπρο και όταν έχει ήδη υπό κατοχή τμήμα της Συρίας στη λογική της ζώνης ασφαλείας;

Οι θαλάσσιες οδοί…

Η Τουρκία ελέγχει την περιοχή από τη Μαρμαρίδα ώς την Αλεξανδρέττα στην πρακτική της τουρκικής λίμνης ως τμήμα της «Γαλάζιας Πατρίδας» με μια σειρά από ναυτικές και αεροπορικές Βάσεις στα παράλιά της (Ντάλαμα, Μερσίνα, Άδανα, κ.λπ) και την Κύπρο ως αβύθιστο αεροπλανοφόρο. Η Καρπασία και η Αμμόχωστος έχουν ιδιαίτερη σημασία για τις θαλάσσιες οδούς και δη εκείνες προς την Αλεξανδρέττα, που προτού καταλήξουν εκεί αποκλίνουν προς Ισραήλ, Λίβανο και Συρία. Η Τουρκία θα ήθελε να έχει πρόσβαση στη θάλασσα και μέσω Συρίας, ενώ, ταυτοχρόνως, ουδόλως θα επιθυμούσε τη ζώνη ασφαλείας του Ισραήλ, διότι διευρύνει τον έλεγχο παράλιων περιοχών και ενισχύει τον έλεγχο της θαλάσσιας οδού προς την Αλεξανδρέττα. Μέσα σε αυτό το σκηνικό, ο Ερντογάν εμφανίζεται ως να είναι απειλούμενος από το Ισραήλ, λόγω της εισόδου του στον Λίβανο. Η Τουρκία επιδιώκει τον έλεγχο των θαλασσίων οδών από και προς το Σουέζ και δεν είναι καθόλου τυχαίο ότι επεκτείνει τη λεγόμενη ΑΟΖ του ψευδοκράτους προς τις νότιες θάλασσες, καθώς και προς τη γραμμή Κρήτη, Κάρπαθος και Ρόδος, όπου βρίσκονται οι πύλες του Αιγαίου.

 

χαρτης 1 .jpg

 

Ο χάρτης δείχνει τα θαλάσσια δρομολόγια από το Σουέζ προς διάφορες κατευθύνσεις στην Ανατολική Μεσόγειο είτε προς Κύπρο είτε προς Αιγαίο είτε προς άλλες χώρες της περιοχής και δη προς την Αλεξανδρέττα. Η Τουρκία στοχεύει στον πλήρη έλεγχο των οδών αυτών. Θεωρεί την Κύπρο δεδομένη και σημαντικό τον έλεγχο των πυλών του Αιγαίου, όπως και της Κύπρου καθώς και της Καρπασίας. Πολύ, δε, θα ήθελε η Τουρκία να βγει μέσω Συρίας στη θάλασσα. Καθόλου δεν επιθυμούσε τη δημιουργία κουρδικής περιοχής με πρόσβαση στη θάλασσα. Στην παρούσα φάση η Άγκυρα δεν θα ήθελε να δει την ενίσχυση του Ισραήλ στην περιοχή και δη μέσω της αύξησης ενός παράλιου τμήματος του Λιβάνου, που θα εμπίπτει σε αυτό που ονομάζει ζώνη ασφαλείας με βάθος ώς 50 χιλιόμετρα.

 

Maritime Map 03 ΟΚΤ 2024.jpg

 

Ο χάρτης αποτυπώνει τη νέα διάταξη των ναυτικών αμερικανικών δυνάμεων και των λοιπών συμμαχικών στην περιοχή του Περσικού Κόλπου, στα στενά του Ορμούζ, στην Ερυθρά θάλασσα και στην Ανατολική Μεσόγειο. Εκ των πραγμάτων, οι Βρετανικές Βάσεις είναι εν δυνάμει στόχος για το Ιράν και τη Χεζμπολάχ. Και, λόγω των κενών της κυπριακής αεράμυνας, ο στόλος των ΗΠΑ είναι αυτός που προσφέρει ατσάλινο θόλο για την αναχαίτιση ενδεχόμενης επίθεσης είτε με πυραύλους είτε με drones.

 

XARTHS 1.jpg

 

Ο χάρτης αυτός αποτυπώνει τη ζώνη ασφαλείας που επιδιώκει να δημιουργήσει στον Λίβανο για να περιορίσει την απειλή της Χεζμπολάχ. Πρόκειται για τα όρια που τελούν κάτω από τον έλεγχο της UNIFIL, η οποία, όμως, αδυνατεί να βάλει χαλινάρι στη Χεζμπολάχ. Οι εντολές της UNIFIL από το Συμβούλιο Ασφαλείας έχουν, μεταξύ άλλων, ως στόχο να βοηθήσουν: α) στην κατάπαυση του πυρός, στην επιστροφή των Λιβανέζων στα σπίτια τους που είχαν αναγκαστεί να φύγουν λόγω εχθροπραξιών και β) τον νόμιμο στρατό του Λιβάνου να ανακτήσει τον έλεγχο της κατάστασης μετά την αποχώρηση των Ισραηλινών και όχι να επιτρέπει την κυριαρχία της Χεζμπολάχ.

 

FLIGHT RADAR.jpg

 

Οι δυο φωτογραφίες, ημερομηνίας 2/10/2024 από το flightradar24, απεικονίζουν πώς ο Ερντογάν, ενώ από τη μια πυροβολεί φραστικά το Ισραήλ, στην πράξη κάνει πλάτες στις Βρετανικές Βάσεις, που βρίσκονται στην Κύπρο, των οποίων τα αεροσκάφη (Eurofighter Typhoon) αναλαμβάνουν την ασφάλεια της περιοχής, επιχειρώντας από τον τουρκικό εναέριο χώρο για την αναχαίτιση ιρανικών πυραύλων. Μάλιστα, η δεύτερη δείχνει πώς βρετανικό αεροσκάφος ανεφοδιασμού (KC2 Voyager) βρίσκεται εντός του τουρκικού εναέριου χώρου. Για ποιο λόγο άραγε;

 

*Δρ των Διεθνών Σχέσεων

ΠΗΓΗ: Σημερινή

Συνέχεια ανάγνωσης

Γενικά θέματα

Reuters: Το Ιράν προσλαμβάνει τρομοκράτες για χτυπήμα σε Ευρώπη και ΗΠΑ! Η αποτροπή χτυπήματος στην Ελλάδα

Την υπόθεση της απόπειρας τρομοκρατικού χτυπήματος στην Αθήνα τον Μάρτιο του 2023 επαναφέρει με νέο δημοσίευμά του το Reuters.

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Στα τέλη του περσινού Μαρτίου ύστερα από συνεργασία της ΕΥΠ με τη Μοσάντ είχαν συλληφθεί δύο Πακιστανοί, που φέρεται να σχεδίαζαν τρομοκρατική επίθεση σε εβραϊκό εστιατόριο- συναγωγή στο κέντρο της Αθήνας.

Την υπόθεση της απόπειρας τρομοκρατικού χτυπήματος στην Αθήνα τον Μάρτιο του 2023 επαναφέρει με νέο δημοσίευμά του το Reuters. Το ειδησεογραφικό πρακτορείο σε ένα αναλυτικό ρεπορτάζ περιγράφει το πώς το Ιράν προσλαμβάνει τρομοκράτες για πλήγματα σε Ευρώπη και ΗΠΑ.

Στα τέλη του περσινού Μαρτίου ύστερα από συνεργασία της ΕΥΠ με τη Μοσάντ είχαν συλληφθεί δύο Πακιστανοί, που φέρεται να σχεδίαζαν τρομοκρατική επίθεση σε εβραϊκό εστιατόριο- συναγωγή στο κέντρο της Αθήνας.

Υπήρχε μάλιστα η πληροφορία ότι οι δύο άνδρες θα πληρώνονταν με 16.000 ευρώ για κάθε νεκρό, γι’ αυτό και σχεδίαζαν μαζικό χτύπημα.

«Καθώς η σύγκρουση Ιράν-Ισραήλ εντείνεται, η Τεχεράνη ταράζει τη Δύση με ένα κύμα απόπειρων χτυπημάτων και απαγωγών εναντίον στόχων στην Ευρώπη και τις Ηνωμένες Πολιτείες», αναφέρει το Reuters.

Η Ουάσιγκτον και οι σύμμαχοί της έχουν αναφέρει μια απότομη αύξηση τέτοιων συνωμοσιών που συνδέονται με την Ισλαμική Δημοκρατία. Από το 2020, υπήρξαν τουλάχιστον 33 απόπειρες δολοφονίας ή απαγωγής στη Δύση, στις οποίες οι τοπικές ή ισραηλινές αρχές ισχυρίζονται ότι συνδέεται με το Ιράν, διαπίστωσε το Reuters εξετάζοντας δικαστικά έγγραφα και επίσημες ανακοινώσεις.

Μεταξύ των πρόσφατων φερόμενων στόχων: ένα κτίριο που στεγάζει ένα εβραϊκό κέντρο και ένα εστιατόριο kosher στο κέντρο της Αθήνας. Από το κρησφύγετό του στο Ιράν, ένας Πακιστανός ονόματι Σαγιέντ Φαχάρ Αμπάς στρατολόγησε έναν παλιό γνώριμο που ζούσε στην Ελλάδα και τον οδήγησε να επιτεθεί στον χώρο, ισχυρίζονται οι ερευνητές σε έγγραφα που υποβλήθηκαν στις δικαστικές αρχές της υπόθεσης και τα οποία περιήλθαν στην κατοχή του Reuters. Ο Αμπάς είπε στην επαφή του ότι εργαζόταν για μια ομάδα που θα πλήρωνε περίπου 15.000 ευρώ ανά φόνο.

Σε μια ανταλλαγή WhatsApp τον Ιανουάριο του 2023 που περιγράφεται λεπτομερώς στα έγγραφα, οι δύο άνδρες συζήτησαν εάν θα χρησιμοποιήσουν εκρηκτικά ή εμπρησμό στην επίθεση. Ο Αμπάς τόνισε την ανάγκη παροχής αποδείξεων για απώλειες μετά το πλήγμα. «Υπάρχουν μυστικές υπηρεσίες», είπε, χωρίς να κατονομάσει. «Κάντε τη δουλειά με τρόπο που δεν αφήνει κανένα περιθώριο».

Τα έγγραφα που δεν είχαν αναφερθεί προηγουμένως περιλαμβάνουν εκατοντάδες σελίδες αποδεικτικών στοιχείων που συγκεντρώθηκαν κατά τη διάρκεια της προανακριτικής έρευνας στην Ελλάδα, συμπεριλαμβανομένων καταθέσεων μαρτύρων, αστυνομικών καταθέσεων και λεπτομερειών μηνυμάτων WhatsApp.

Οι ελληνικές αρχές συνέλαβαν τον Σιέντ Ιρτάζα Χάιντερ και έναν άλλο Πακιστανό πέρυσι, λέγοντας ότι η αστυνομία βοήθησε στην εξάρθρωση ενός τρομοκρατικού δικτύου που κατευθυνόταν από το εξωτερικό και είχε σκοπό να προκαλέσει «ανθρώπινη απώλεια». Οι δύο άνδρες αντιμετωπίζουν κατηγορίες για τρομοκρατία. Αρνούνται τις κατηγορίες.

Ο Χάιντερ, ο οποίος αφέθηκε ελεύθερος από την προφυλάκιση αυτή την άνοιξη με περιορισμούς, λέει ότι είναι αθώος. Σε συνέντευξή του, ο 28χρονος είπε στο Reuters ότι έστειλε στον Αμπάς εικόνες του κτιρίου αλλά εμπόδισε σκόπιμα να πραγματοποιήσει οποιαδήποτε επίθεση, ελπίζοντας να πληρωθεί χωρίς να βλάψει κανέναν.

Συνέχεια ανάγνωσης

Γενικά θέματα

Analysis: How Iran’s Ballistic Missiles Strike Israel?

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

The U.S. traced the launch location to a valley south of the Iranian city of Shiraz.
Eran has launched its largest-ever attack on Israel, firing 180 ballistic missiles
These missiles travelled more than 1000 Miles from this Valley to reach Israel most populated city and military sights.

Fattah-2, the successor to the Fattah-1, It was used for the first time and is one of Iran’s advanced missile systems.
This missile is equipped with a —inside it is the warhead—which detaches and allows the missile to maneuver and glide at speeds between Mach 5 and 10.
The missile has a range of around 1,500 km, only slightly more than its predecessor, the Fattah-1.
What sets it apart from other ballistic missiles is its ability to accelerate outside the Earth’s atmosphere, while its aerodynamic control surfaces enable steering to evades the famous Arrow Missiles Defense system made by Israel.

Συνέχεια ανάγνωσης

Ινφογνώμων

Infognomon Logo

Περιηγηθείτε στα κορυφαία βιβλία του βιβλιοπωλείου μας

Προβολή όλων

Δημοφιλή