Ακολουθήστε μας

Ελλάδα

Βάζουν θέμα «τουρκικής ταυτότητας» στην Θράκη – Η επιστολή στον ΟΗΕ

Δημοσιεύτηκε

στις

Τουρκική ΜΚΟ με έδρα την Ευρώπη, θέτει στον ΟΗΕ θέμα “τουρκισμού” των μουσουλμάνων της Θράκης

Nίκος Μελέτης

Προσπάθεια δημιουργίας λανθασμένων εντυπώσεων για την κατάσταση των δικαιωμάτων της μουσουλμανικής μειονότητας της Θράκης με αιχμή την απαίτηση για αναγνώριση του όρου «τουρκικός» επιχειρείται και σε αρμόδια επιτροπή του ΟΗΕ, από παράγοντες που συνδέονται με την Άγκυρα, υπό τον μανδύα συγκεκριμένης ΜΚΟ.

Με επιστολή της στο Συμβούλιο Ανθρώπινων δικαιωμάτων του ΟΗΕ που συνεδριάζει από 22 Φεβρουαρίου μέχρι 19 Μαρτίου στην Ατζέντα τής προώθησης και προστασίας ανθρωπίνων και πολιτικών, οικονομικών, κοινωνικών και πολιτιστικών δικαιωμάτων, η γνωστή οργάνωση «Ευρωπαϊκή Ομοσπονδία Τούρκων Δυτικής Θράκης» που έχει αναλάβει εργολαβικά τη στήριξή του τουρκισμού στη Θράκη, καταγγέλλει την Ελλάδα για το γεγονός ότι Ενώσεις και Σύλλογοι δεν επιτρέπεται να χρησιμοποιούν στον τίτλο τη λέξη «τουρκικός».

Καθώς έχουν υπάρξει αποφάσεις του ΕΔΑΔ που δεν αποδέχονται ότι η αναφορά στον τίτλο του όρου «τουρκικός» συνιστά κάποιου είδους απειλή για την Ελλάδα, η προηγούμενη κυβέρνηση με ειδική τροπολογία είχε προβλέψει την επανεξέταση από τα κατά τόπους Πρωτοδικεία των αιτήσεων που είχαν απορριφθεί, ενώ ορισμένες υποθέσεις έχουν φθάσει στον Άρειο Πάγο και άλλες οδεύουν προς επανεξέταση.

Η «ΕΟΤΔΘ» η οποία λειτουργεί πάντοτε στη γραμμή των τουρκικής πολιτικής για τη Θράκη, αγνοώντας προφανώς τον διαχωρισμό της εκτελεστικής από τη δικαστική εξουσία ζητά εκτός των άλλων από την κυβέρνηση της Ελλάδας να παρέμβει στον Άρειο Πάγο για να ορίσει νέα ημερομηνία εκδίκασης των υποθέσεων και ακόμη να νομοθετήσει ώστε να κατοχυρωθεί νομικά το δικαίωμα των Συλλόγων και των Ενώσεων να περιλαμβάνουν στον τίτλο τους τον όρο «τουρκικός» και έτσι να παρακαμφθούν οι αποφάσεις της Ελληνικής Δικαιοσύνης.

Στην Επιτροπής αυτή του ΟΗΕ, που η «ΕΟΤΔΘ» έχει καθεστώς συμβουλευτικής ΜΚΟ, θα δοθεί απάντηση στους ισχυρισμούς που αντανακλούν τις τουρκικές θέσεις, από τη Μόνιμη Αντιπροσωπεία της Ελλάδας στα Ηνωμένα Έθνη.

Όμως το θέμα της αναγνώρισης «τουρκικής εθνικής ταυτότητας» στη μουσουλμανική μειονότητα της Θράκης, θα είναι συνεχώς στην επικαιρότητα καθώς έχει δοθεί προτεραιότητα όχι μόνο από τους ακραίους παράγοντες της μειονότητας αλλά και από την τουρκική εξωτερική πολιτική.

Και θα πρέπει να δοθούν πειστικές απαντήσεις και να εξηγηθεί διεθνώς ότι η τουρκική εμπλοκή, ο αναθεωρητισμός και η προσπάθεια έγερσης μειονοτικού ζητήματος σε διμερές επίπεδο με αλυτρωτικές βλέψεις είναι οι παράγοντες που δημιουργούν και προκαλούν τις επιφυλάξεις και την αρνητική στάση της Ελληνικής δικαιοσύνης για τη χρήση του όρου τουρκικός» στους τίτλους των Συλλόγων, τους οποίους θέλει να μετατρέψει σε «εργαλεία» άσκησης πολιτικής το τουρκικό κράτος.

Το κείμενο της γραπτής αναφοράς που δημοσιοποιήθηκε από τον ΟΗΕ στις 17 Φεβρουαρίου 2021 (A/HRC/46/NGO/17) είναι το εξής:

«Η παραβίαση της ελευθερίας του συνεταιρίζεσθαι λόγω της άρνησης καταχώρισης ενώσεων με τη λέξη «τουρκικός» στην Ελλάδα και της εκκρεμότητας εφαρμογής των αποφάσεων του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων.

Η αποτελεσματική συμμετοχή στις δημόσιες υποθέσεις περιλαμβάνει το δικαίωμα της ελευθερίας του συνεταιρίζεσθαι. Τα κράτη θα πρέπει να σέβονται τα δικαιώματα των προσώπων που ανήκουν σε εθνικές μειονότητες στην αποτελεσματική συμμετοχή στις δημόσιες υποθέσεις, συμπεριλαμβανομένης της συμμετοχής σε υποθέσεις που σχετίζονται με την προστασία της ταυτότητας των εν λόγω μειονοτήτων. Η Ελλάδα αγνοεί προφανώς τη δέσμευσή της όσον αφορά το δικαίωμα στην ελευθερία του συνεταιρίζεσθαι σε ενώσεις που έχουν συσταθεί από τα πρόσωπα που ανήκουν στην τουρκική κοινότητα στη Δυτική Θράκη. Ως αυτόχθονη εθνική μειονοτική ομάδα, η Ελλάδα αναγνωρίζει μόνο τη μουσουλμανική μειονότητα στη Θράκη με βάση τη Συνθήκη της Λωζάνης του 1923 και αρνείται την ύπαρξη εθνικής τουρκικής μειονότητας. Δεν υπάρχουν επίσημες πληροφορίες στα τουρκικά στην περιοχή, επειδή η κυβέρνηση αναγνωρίζει μόνο μια θρησκευτική μειονότητα, με την επίσημη χρήση του όρου , μουσουλμανική μειονότητα στη Θράκη. Η εθνική τουρκική ταυτότητα της μειονότητας δεν αναγνωρίζεται και οι ενώσεις που φέρουν τη λέξη «τουρκικός» στους τίτλους τους διαλύθηκαν το 1986 και δεν καταχωρήθηκαν από τότε, αν και η τουρκική κοινότητα ήταν ενεργή με τις ενώσεις της που έφεραν τη λέξη τουρκικός για περίπου μισό αιώνα χωρίς εμπόδια.

Οι σύλλογοι των οποίων τα ονόματα περιλαμβάνουν τις λέξεις “Πομακοι” και “Ρομά” είναι εγγεγραμμένοι στην Ελλάδα, αλλά αυτοί με τη λέξη “Τουρκικός” στερούνται εγγραφής στα μητρώα . Δεν επιτρέπονται “τουρκικές” ενώσεις. Ωστόσο, ορισμένες Ενώσεις με τη λέξη “μειονότητα” στο όνομά τους δεν επιτράπηκαν με το επιχείρημα ότι αυτό συνεπάγεται εθνική τουρκική μειονότητα. Λόγω της μη αναγνώρισης της εθνικής τουρκικής ταυτότητας της μειονότητας στην περιοχή, η τουρκική γλώσσα δεν χρησιμοποιείται σε επίσημα έγγραφα, συμπεριλαμβανομένων επίσημων επιστολών στα υπάρχοντα τουρκοελληνικά δίγλωσσα μειονοτικά σχολεία στην επικοινωνία τους με τους μαθητές ή τις κυβερνητικές αρχές τους. Το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου (ΕΔΔΑ) διέταξε το 2007 και το 2008 ότι υπαρχει παραβίαση του δικαιώματος στην ελευθερία του συνεταιρίζεσθαι (άρθρο 11) στις τρεις αιτήσεις της Bekir-Ousta και άλλων ομάδων υποθέσεων εναντίον της Ελλάδας που αφορούν παραβιάσεις του δικαιώματος στην ελευθερία του συνεταιρίζεσθαι λόγω των αποφάσεων των εθνικών δικαστηρίων να μην καταχωρούν ενώσεις (Bekir-Ousta κ.λπ., και Emin κ.λπ.) και απόφαση που οδηγεί στη διάλυση μιας ένωσης (Τουρκική Ένωση Ξάνθης και άλλων) με την αιτιολογία ότι στόχος τους ήταν να προωθήσουν την ιδέα ύπαρξης εθνικής τουρκικής μειονότητας στην Ελλάδα. Το Δικαστήριο υπενθύμισε ότι η ελληνική νομοθεσία (άρθρο 12 του Συντάγματος και άρθρο 81 του Αστικού Κώδικα) δεν καθιέρωσε σύστημα προληπτικού ελέγχου για τη σύσταση μη κερδοσκοπικών ενώσεων και κατέληξε στο συμπέρασμα ότι το προσαπτόμενο μέτρο ήταν δυσανάλογο προς τον επιδιωκόμενο στόχο. Από το 2008 και μετά, οι ελληνικές αρχές ενθάρρυναν τους αιτούντες να υποβάλουν αίτηση επανεξέτασης των υποχρεώσεών τους βάσει του άρθρου 758 του Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας ή να υποβάλουν νέες αιτήσεις βάσει του άρθρου 778 του ίδιου κώδικα.

Σύμφωνα με τις Αρχές , τα άρθρα 758 και 778 του Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας εισήγαγαν εξαιρέσεις από την αρχή του δεδικασμένου, δεδομένου ότι α) οι αποφάσεις που εκδόθηκαν στο πλαίσιο μη αμφισβητούμενης διαδικασίας θα ήταν πλέον δυνατές όταν θα ήταν δυνατόν να εξεταστούν νέα πραγματικά περιστατικά ή αλλαγή των όρων υπό τους οποίους εκδόθηκε η απόφαση και β) η υποβολή νέας αίτησης θα ήταν πλέον δυνατή όταν θα βασίζονταν σε νέα πραγματικά περιστατικά. Δεδομένου ότι ο νόμος 4491/2017 για την τροποποίηση του άρθρου 758 δεν είχε αναδρομική ισχύ, προστέθηκε μεταβατική διάταξη, με σκοπό να δοθεί η δυνατότητα στους προσφεύγοντες στις υπό κρίση υποθέσεις να ζητήσουν την επανεξέταση της υπόθεσης. Ωστόσο, ο νόμος 4491/2017 εισήγαγε νέους περιορισμούς σύμφωνα με τους οποίους το παραδεκτό της εφαρμογής ανάκλησης ή τροποποίησης μετά από απόφαση του ΕΔΔΑ που θα εκδοθεί στο μέλλον υπόκειται στους όρους και τους περιορισμούς που προβλέπονται στις σχετικές διατάξεις σχετικά με την προστασία της εθνικής ασφάλειας, τη δημόσια τάξη, την πρόληψη του εγκλήματος, την προστασία της υγείας ή της ηθικής και την προστασία των δικαιωμάτων και των ελευθεριών των άλλων. Μετά την έκδοση του Ν. 4491/2017, το Εφετείο Θράκης έκρινε απαράδεκτη την αίτηση της Τουρκικής Ένωσης Ξάνθης το 2018 και τις αιτήσεις των άλλων δύο προσφευγόντων το 2020 για την επανέναρξη της διαδικασίας και διέταξε να μην υπάρχει δυνατότητα επανέναρξης της διαδικασίας με το αιτιολογικό ότι οι προσφεύγοντες έχουν ήδη υποβάλει αιτήσεις, με παρόμοιο περιεχόμενο, με αίτημα επανέναρξης των υποθέσεων τους μετά την απόφαση του ΕΔΔΑ

Η μεταβατική διάταξη του νόμου 4491/2017 για την τροποποίηση του άρθρου 758 του Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας θεωρήθηκε από το δικαστήριο ότι εφαρμόζεται μόνο στις υποθέσεις για τις οποίες οι προσφεύγοντες είχαν υποβάλει αιτήσεις για εκ νεου άνοιγμα των υποθέσεων τους στο εσωτερικό ,σύμφωνα με την παλαιότερη έκδοση του άρθρου 758 του Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας. Μέχρι σήμερα, οι αιτήσεις των τριών ενώσεων δεν έχουν ακόμη επανεξεταστεί από τα εγχώρια δικαστήρια επί της ουσίας υπό το πρίσμα της νομολογίας του Δικαστηρίου δώδεκα έτη μετά τις αποφάσεις του ΕΔΔΑ. Αναμένεται η έκβαση της διαδικασίας ενώπιον του Ακυρωτικού Δικαστηρίου για την Τουρκική Ένωση Ξάνθης μετά την εκδίκαση της 16ης Οκτωβρίου 2020. Και η ημερομηνία των ακροάσεων για τις υποθέσεις της Ένωσης Μειονοτικής Νεολαίας του Νομού Έβρου στο Ακυρωτικό Δικαστήριο έχει οριστεί για τις 18 Μαρτίου 2022. Η Επιτροπή Υπουργών του Συμβουλίου της Ευρώπης παρακολουθεί εκ του σύνεγγυς τις εξελίξεις όσον αφορά την εφαρμογή των αποφάσεων του Δικαστηρίου σχετικά με αυτές τις υποθέσεις Bekir-Ousta από το 2008 και, ως εκ τούτου, αποφάσισε να επαναλάβει την εξέταση των υποθέσεων αυτών κατά την επανέναρξη της διαδικασίας βάσει του προαναφερθέντος νόμου που εγκρίθηκε τον Οκτώβριο του 2017. Στην τελευταία απόφασή της του Σεπτεμβρίου 2020, η επιτροπή επισήμανε ότι οι «προσπάθειες των προσφευγόντων για την επανεξέταση των προσαπτομένων αποφάσεων καταχώρισης απορρίφθηκαν από τα εθνικά δικαστήρια για διαδικαστικούς λόγους τόσο πριν όσο και μετά την τροποποίηση του νόμου το 2017 (η οποία εισήγαγε νέα δυνατότητα στους αιτούντες να ζητήσουν την επανέναρξη της διαδικασίας)». Η Επιτροπή ζητεί από την Ελλάδα να της προσκομίσει πληροφορίες σχετικά με τα μέτρα που ελήφθησαν και ιδίως σχετικά με τα αποτελέσματα των εσωτερικών εργασιών το συντομότερο δυνατόν, με μια έκθεση προόδου έως τα τέλη Οκτωβρίου 2020, και αποφάσισε να επαναλάβει την εξέταση των υποθέσεων αυτών το αργότερο τον Μάρτιο του 2021. Υπάρχει άλλη μια άρνηση εγγραφής του νεοσυσταθέντος Πολιτιστικού Συλλόγου Τούρκων Γυναικών στο Νομό Ξάνθης.

Η αίτησή τους για καταχώριση απορρίφθηκε το 2017 με τελεσίδικη απόφαση του Ακυρωτικού Δικαστηρίου. Η ένωση αυτή υπέβαλε αίτηση στο ΕΔΔΑ στις 10 Ιουλίου 2018, το παραδεκτό αναμένεται από το Δικαστήριο του Στρασβούργου. Στην απόφαση των αντιπροσώπων των Υπουργών στις 25 Σεπτεμβρίου 2019, οι αντιπρόσωποι σημείωσαν με βαθιά λύπη ότι η εγγραφή άλλης ένωσης στην περιοχή της Θράκης απορρίφθηκε το 2017 με τελεσίδικη απόφαση του Ακυρωτικού Δικαστηρίου για λόγους που έχουν ήδη επικριθεί από το ΕΔΔΑ στις αποφάσεις του 2008 σχετικά με την παρούσα υπόθεση2 Το ψήφισμα 2358 (2021)3 σχετικά με την εφαρμογή των αποφάσεων του ΕΔΔΑ που εκδόθηκε από την Κοινοβουλευτική Συνέλευση του Συμβουλίου της Ευρώπης στις 26 Ιανουαρίου 2021 επισήμανε ότι Η Ελλάδα είναι μεταξύ των χωρών που έχουν τον μεγαλύτερο αριθμό μη εκτελεστών δικαστικών αποφάσεων ενώπιον της επιτροπής με διαρθρωτικά ή σύνθετα προβλήματα, ορισμένες από τις οποίες δεν έχουν επιλυθεί για πάνω από δέκα χρόνια, όπως συμβαίνει στην περίπτωση της ομάδας υποθέσεων Bekir-Ousta. Στην έκθεση που συνέταξε ο Κωνσταντίνος Ευσταθίου σχετικά με την εφαρμογή των αποφάσεων του ΕΔΔΑ , σημειώνεται ότι οι αποφάσεις σχετικά με τις παραβιάσεις του δικαιώματος στην ελευθερία του συνεταιρίζεσθαι που απορρέουν από την άρνηση των ελληνικών αρχών να καταχωρίσουν ενώσεις που προωθούν την ιδέα της ύπαρξης εθνικής μειονότητας σε αντίθεση με τις θρησκευτικές μειονότητες που αναγνωρίζονται από τη Συνθήκη της Λωζάνης του 1923 (ομάδα Bekir-Ousta) παραμένουν ανεφαρμοστες για περισσότερα από έντεκα χρόνια.

Η έκθεση αναφέρεται στην απόφαση της Επιτροπής Υπουργών τον Σεπτέμβριο του 2019, στην οποία η Επιτροπή κάλεσε τις αρχές να λάβουν ταχέως όλα τα απαραίτητα ατομικά και γενικά μέτρα. https://search.coe.int/cm/Pages/result_details.aspx?ObjectID=09000016809f6262. Δύο https://search.coe.int/cm/Pages/result_details.aspx?ObjectID=090000168097afe2. Στις 3 https://pace.coe.int/en/files/28996/html. Στις 4 https://pace.coe.int/en/files/28658/html. Η Ομοσπονδία Τούρκων Δυτικής Θράκης στην Ευρώπη εξακολουθεί να ανησυχεί βαθύτατα για την μη έκδοση των τριών αποφάσεων της ομάδας υποθέσεων Bekir-Ousta. Το ζήτημα αυτό έχει πολιτικοποιηθεί πολύ με την πάροδο των ετών και έχει γίνει αντιληπτό ως ζήτημα εθνικής κυριαρχίας. Πιστεύουμε ακράδαντα ότι η μη εφαρμογή των αποφάσεων του Δικαστηρίου του Στρασβούργου οφείλεται σε βαθιά ριζωμένο πρόβλημα άρνησης της εθνικής τουρκικής ταυτότητας της μειονότητας στην περιοχή με την έλλειψη απαραίτητης πολιτικής βούλησης σε εθνικό επίπεδο και μπορεί να οφείλεται σε ανοικτή διαφωνία με την απόφαση του ΕΔΔΑ στο δικαστικό σώμα. Επειδή οι ελληνικές αρχές δεν λαμβάνουν μέτρα όσον αφορά το εκ νέου άνοιγμα των τριών υποθέσεων της ομάδας Bekir-Ousta επί της ουσίας, καλούμε την ελληνική κυβέρνηση να ζητήσει από το Ακυρωτικό Δικαστήριο να ορίσει νέες ημερομηνίες για τις ακροάσεις του 2021, σύμφωνα με την απόφαση της Επιτροπής Υπουργών τον Σεπτέμβριο του 2020. Λόγω του γεγονότος ότι δεν έχει σημειωθεί απτή πρόοδος σε αυτή την εντελώς αναποτελεσματική διαδικασία επανέναρξης της διαδικασίας σε αστικές υποθέσεις, καλούμε την Ελλάδα να λάβει νομοθετικά μέτρα για την αλλαγή της διαδικασίας καταχώρισης των ενώσεων υπό το πρίσμα των πορισμάτων του ΕΔΔΑ σε αυτή την ομάδα υποθέσεων».

liberal.gr

Ελλάδα

H FIBRAN γιορτάζει τα 50 χρόνια της με νέες επενδύσεις 45 εκατ. ευρώ

Δημοσιεύτηκε

στις

Αύξηση κύκλου εργασιών και κερδοφορίας το 2023, παρά τις πιέσεις από τις τιμές ενέργειας

Nέες επενδύσεις στην Ελλάδα, συνολικού ύψους 45 εκατ. ευρώ, τρέχει από φέτος η ελληνική πολυεθνική βιομηχανία παραγωγής μονωτικών υλικών FIBRAN. Σε συνδυασμό με τις επενδύσεις που έχουν προηγηθεί ή τρέχουν επίσης επί του παρόντος στις μονάδες της στο εξωτερικό ο Όμιλος «τρέχει» και φέτος –χρονιά σημειωτέον κατά την οποία εορτάζει τα 50 χρόνια από την ίδρυσή της –  ανοδικά, έχοντας ξεπεράσει στη χρήση 2023 το «φράγμα» των 200 εκατ. ευρώ τζίρου.

Όπως επισημαίνει σχετικά στη «Ν» η Πρόεδρος και Διευθύνουσα Σύμβουλος της εταιρείας και του Ομίλου, Μαρία Δ. Αναστασιάδου Σαββαΐδου,  το επενδυτικό πρόγραμμα των 45 εκατ. ευρώ αφορά:

  • Νέα γραμμή εξηλασμένης πολυστερίνης στην έδρα της εταιρείας  στην Τερπνή Σερρών. Η νέα γραμμή θα παράγει προϊόντα μεγαλύτερου πάχους (20 cm) με τα καλύτερα ποιοτικά χαρακτηριστικά και αναμένεται να ολοκληρωθεί τον Ιούλιο του 2025.
  • Επενδύσεις προσθήκης εξοπλισμού βελτίωσης ποιότητας και αυτοματισμού των παραγόμενων προϊόντων πετροβάμβακα τη μονάδα πετροβάμβακα της εταιρείας επίσης στην Τερπνή Σερρών.
  • Επενδύσεις στην ενέργεια για μετάβαση από την Μέση στην Υψηλή Τάση.
  • Νέες εγκαταστάσεις (αποθήκες κ.α.) στην Τερπνή.
  • Επενδύσεις σε ΑΠΕ στην Κεντρική Μακεδονία και
  • Νέα γραφεία Διοίκησης στην περιοχή της Θέρμης, στη Θεσσαλονίκη. Προβλέπεται μεταφορά της Διοίκησης σε αυτά σε ορίζοντα διετίας.

Έντονη εξωστρέφεια

Παράλληλα, ο Όμιλος επεκτείνει τις επενδύσεις του στην Ιταλία για τη βέλτιστη μακρόχρονη βιώσιμη αξιοποίηση των λατομείων στην Τοσκάνη και για βελτιστοποίηση του εξοπλισμού του εργοστασίου γύψου που εξαγόρασε μαζί με τα τρία λατομεία το 2021. Περαιτέρω, μάλιστα, όπως προσθέτει η κα.Αναστασιάδου Σαββαΐδου, ήδη εξετάζεται και μεσοπρόθεσμο επιχειρηματικό πλάνο επενδύσεων στα Βαλκάνια και την αφρικανική ήπειρο.

Συνολικά, επίσης, την προηγούμενη τριετία η FIBRAN ολοκλήρωσε επενδύσεις της τάξης των 100 εκατ. ευρώ που εκτός από τις προαναφερόμενες επενδύσεις στην Ιταλία αφορούσαν την αγορά εργοστασίου πετροβάμβακα στη Βουλγαρία και στην παραγωγή εξηλασμένης πολυστερίνης στη νέα της μονάδα παραγωγής στην Τσεχία, αμφότερα το 2022. Παράλληλα οι θυγατρικές εταιρείες του Ομίλου στη Σλοβενία, την Ιταλία, την Πορτογαλία και τη Βουλγαρία παίζουν ενεργό ρόλο τόσο στην έρευνα και ανάπτυξη για την υιοθέτηση μοντέλων αειφορίας στη διαχείριση υλικών και στην εφαρμογή των συστημάτων μόνωσης και ξηράς δόμησης σε συνεργασία με τα κορυφαία πανεπιστημιακά ιδρύματα της Ευρώπης αλλά και ως ιδρυτικά μέλη ευρωπαϊκών πρωτοβουλιών για τα δομικά υλικά και την κατασκευή.

Με εμπορική παρουσία σε 46 χώρες, εξαγωγές σε όλες τις ηπείρους και με παρουσία στα σημαντικότερα κατασκευαστικά έργα της Ευρώπης και του κόσμου, όπως προσθέτει η επικεφαλής της, κερδίζει την εμπιστοσύνη των κατασκευαστών, των επενδυτών και του μελετητικού κόσμου.

Εν κατακλείδι, η FIBRAN είναι ίσως ο μοναδικός όμιλος δομικών υλικών στην Ευρώπη που διαθέτει εργοστάσια με όλα τα μονωτικά υλικά (εξηλασμένη πολυστερίνη, πετροβάμβακα, διογκωμένη πολυστερίνη) και προϊόντα ξηράς δόμησης.  «Μπορούμε με ασφάλεια να πούμε ότι δεν υπάρχουν κακά και καλά μονωτικά υλικά και το αποδεικνύουμε στην πράξη.  Αυτό που πρεσβεύουμε είναι ότι επιλέγουμε μονωτικά υλικά ανάλογα με τη χρήση της εφαρμογής, την τοποθεσία του κτιρίου, την ηλικία, τις περιβαλλοντικές και κλιματολογικές συνθήκες, τα ρίσκα και τους κινδύνους», σημειώνει η Πρόεδρος και CEO του Ομίλου.

Αξίζει, δε, να σημειωθεί ότι με το εργοστάσιο παραγωγής πετροβάμβακα στην Τερπνή, ένα από τα ελάχιστα που παράγουν με ηλεκτρικούς φούρνους σε όλο τον κόσμο,  και την πρόσφατη επένδυση στη Βουλγαρία η FIBRAN αποτελεί έναν από τους μεγαλύτερους παραγωγούς πετροβάμβακα στη Νοτιοανατολική Ευρώπη.
Πάγιες αρχές του Ομίλου – και η πιο σημαντική παρακαταθήκη από τον ιδρυτή του, Δημήτρη Αναστασιάδη, όπως επισημαίνει η κα. Αναστασιάδου Σαββαΐδου, είναι το τετράπτυχο:

  • Σεμνότητα: Να μιλάνε οι πράξεις σου και όχι τα λόγια σου
  • Νοικοκυροσύνη: Να επενδύεις χωρίς εξαρτήσεις
  • Εξωστρέφεια: Δεν υπάρχουν σύνορα στη δράση αλλά ούτε και στα όνειρα
  • Ανθρωποκεντρικότητα: Ο κάθε άνθρωπος έχει ρίζες και ο σεβασμός στον συνάνθρωπο είναι προϋπόθεση για να επιστρέφει στις ρίζες του.

Στην Ελλάδα, επίσης, η μητρική εταιρεία συμμετέχει διαχρονικά σε ερευνητικά προγράμματα με το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο, το Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, το Πανεπιστήμιο Πατρών και το Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης και παράλληλα επενδύει σταθερά στο ανθρώπινο δυναμικό της που πλέον ξεπερνά τα 730 άτομα, όπως και στον κοινωνικό ιστό των περιοχών δραστηριοποίησης.

Σταθερά ανοδική πορεία

Με κύκλο εργασιών που ξεπέρασε το 2023 τα 200 εκατομμύρια ευρώ – συγκεκριμένα ανήλθε σε 200,723 εκατ. ευρώ, έναντι  199,976 εκατ. το 2022 – ο Όμιλος FIBRAN συνεχίζει κάθε χρόνο την ανοδική του πορεία.

Η ελληνική μητρική, με κύκλο εργασιών που ξεπέρασε τα 76 εκατομμύρια ευρώ – συγκεκριμένα ανήλθε σε 76,477 εκατ. ευρώ έναντι 72,786 εκατ. του 2022 – είχε την καλύτερη επίδοση στην ιστορία της. Σημειωτέον, δε, ότι το 2023 η ελληνική μητρική κατέγραψε κέρδη προ φόρων ύψους 9,710 εκατ. έναντι 4,074 εκατ. ευρώ του 2022 και μετά φόρων κέρδη ύψους 7,521 εκατ. ευρώ έναντι 2,526 εκατ. την προηγούμενη χρονιά, με το πολύ μεγάλο κόστος της ενέργειας και τις μειώσεις τιμών στις οποίες προέβη η εταιρεία να συμπιέζουν μάλιστα την κερδοφορία.
Αντίστοιχα, σε επίπεδο Ομίλου τα ενοποιημένα προ φόρων κέρδη ανήλθαν σε 15,736 εκατ. ευρώ έναντι 10,462 εκατ. του 2022 και τα ενοποιημένα μετά φόρων κέρδη σε 12,116 εκατ. έναντι 7,106 εκατ. ευρώ το 2022.

Το «ταξίδι» της FIBRAN ξεκίνησε από το όραμα του ιδρυτή της, αείμνηστου Δημήτρη Αναστασιάδη, για μια πρότυπη παραγωγική μονάδα μονωτικών υλικών σε μια μικρή επαρχιακή κωμόπολη και μια Ελλάδα της παραγωγής και της προκοπής, που παράγει με τις δυνάμεις της προϊόντα καλύτερα από τον διεθνή ανταγωνισμό.

Τα 50 χρόνια διαδρομής της FIBRAN εορτάστηκαν με μια λαμπερή εκδήλωση στο Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος, παρουσία του Υπουργού Ανάπτυξης, Τάκη Θεοδωρικάκου και διακεκριμένων εκπροσώπων του ελληνικού «επιχειρείν».

Ναυτεμπορική

Συνέχεια ανάγνωσης

Ελλάδα

FSRU Αλεξανδρούπολης: Σε εμπορική λειτουργία ο Τερματικός Σταθμός LNG

Δημοσιεύτηκε

στις

Σε λειτουργία ο πρώτος υπεράκτιος σταθμός φυσικού αερίου στη χώρα

Ξεκινά η Εμπορική Λειτουργία του Τερματικού Σταθμού LNG Αλεξανδρούπολης, με στόχο και την ανάδειξη της πόλης σε μια νέα ενεργειακή πύλη για ολόκληρη την Κεντρική και Νοτιοανατολική Ευρώπη.

Η Gastrade, ανακοινώνει ότι θέτει σε εμπορική λειτουργία τον Τερματικό Σταθμό LNG Αλεξανδρούπολης. Πρόκειται για ένα από τα σημαντικότερα ενεργειακά έργα σε Ευρωπαϊκό, Περιφερειακό, Εθνικό και τοπικό επίπεδο, που σχεδιάστηκε, κατασκευάστηκε, ανήκει και θα λειτουργείται από την Gastrade. Ένα έργο-ορόσημο που οραματίστηκε πριν από 15 χρόνια ο Δημήτρης Κοπελούζος.

Αποτέλεσμα μεγάλων συνεργασιών, με πρωτοποριακή σύλληψη το έργο συμβάλλει στην ενεργειακή ασφάλεια και στη διαφοροποίηση των πηγών και των οδών προμήθειας ενέργειας της Νοτιοανατολικής και Κεντρικής Ευρώπης, αναβαθμίζοντας καθοριστικά τον ρόλο και τη σημασία της Ελλάδας στον σύγχρονο ενεργειακό χάρτη της Ευρώπης, καθιστώντας την ενεργειακή πύλη  για εννέα και πλέον χώρες.

Από την Τελική Επενδυτική Απόφαση στην Έναρξη της Εμπορικής Λειτουργίας

Η υλοποίηση του έργου άρχισε να παίρνει σάρκα και οστά με τη λήψη της Τελικής Επενδυτικής Απόφασης (FID) στις 27 Ιανουαρίου 2022 από τη Gastrade, Στη συνέχεια, οι χερσαίες και υπεράκτιες κατασκευαστικές εργασίες στην Αλεξανδρούπολη προχώρησαν ταχύτατα, ενώ τον Φεβρουάριο του 2023 ξεκίνησε η κατασκευή της πλωτής μονάδας αποθήκευσης και επαναεριοποίησης LNG (FSRU) στη Σιγκαπούρη. Το FSRU απέπλευσε από το ναυπηγείο Seatrium στις 26 Νοεμβρίου 2023, φτάνοντας στα νερά του Θρακικού Πελάγους στις 17 Δεκεμβρίου 2023, όπου και αγκυροβόλησε στη μόνιμη θέση του.

Με την επιτυχή ολοκλήρωση όλων των δοκιμών λειτουργίας και την έκδοση από το Υπουργείο Ενέργειας και Περιβάλλοντος της άδειας Λειτουργίας του το περασμένο καλοκαίρι, το έργο τέθηκε σε λειτουργική ετοιμότητα επιτρέποντας επίσημα την έναρξη της εμπορικής λειτουργίας του Έργου.

Ο Τερματικός Σταθμός LNG Αλεξανδρούπολης αποτελείται εκτός από το FSRU, από  ένα υποθαλάσσιο και χερσαίο αγωγό μεταφοράς φυσικού αερίου, ο οποίος συνδέει το FSRU με το Ελληνικό Σύστημα Μεταφοράς («ΕΣΜΦΑ») και μέσω αυτού θα παραδίδει φυσικό αέριο εκτός από την Ελλάδα και στη Βουλγαρία, τη Ρουμανία, τη Βόρεια Μακεδονία, τη Σερβία, τη Μολδαβία και την Ουκρανία στα ανατολικά, καθώς και την Ουγγαρία και Σλοβακία στα δυτικά. Η Πλωτή Μονάδα, που ονομάστηκε «ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥΠΟΛΙΣ» προς τιμήν της πόλης και των κατοίκων της, που αγκάλιασαν το φιλόδοξο αυτό σχέδιο από την αρχή, διαθέτει τεχνολογία αιχμής, με μέγιστη δυναμικότητα επαναεριοποίησης 5,5 δισεκατομμυρίων κυβικών μέτρων ετησίως.

Η επόμενη μέρα

Ήδη 14 ελληνικές και διεθνείς εταιρείες συμμετέχουν εμπορικά στο έργο δεσμεύοντας σχεδόν το σύνολο της δυναμικότητας του με χρονικό ορίζοντα τουλάχιστον μέχρι το 2030. Ταυτόχρονα, η έναρξη της εμπορικής λειτουργίας του έργου, σηματοδοτεί την επέκταση της πρωτοβουλίας του Κάθετου Διαδρόμου, ενισχύοντας σημαντικά τη δυναμική του με στόχο τη δημιουργία ενός κόμβου συναλλαγών φυσικού αερίου στην Κεντρική και Νοτιοανατολική Ευρώπη.

Η ομάδα της Gastrade, μαζί με τους στρατηγικούς εταίρους και μετόχους της, Ελμίνα Κοπελούζου, Gaslog, ΔΕΠΑ Εμπορίας, Bulgartransgaz και ΔΕΣΦΑ, ευχαριστεί όλους τους φορείς που συνέβαλαν στην επιτυχή ολοκλήρωση αυτού του Εθνικού έργου και παραμένει αφοσιωμένη στη διασφάλιση ενός πιο βιώσιμου και ασφαλούς ενεργειακού μέλλοντος για την Ελλάδα και την Ευρώπη.

Ο Διευθύνων Σύμβουλος της Gastrade Κωστής Σιφναίος ανέφερε χαρακτηριστικά:

«Είμαστε όλες και όλοι, η ομάδα της Gastrade, πραγματικά υπερήφανοι και ενθουσιασμένοι που φθάσαμε στο τέλος της μεγάλης αυτής διαδρομής με επιτυχία και παραδίδουμε στη χώρα μας και σε όλη τη περιοχή γύρω μας ένα τόσο σημαντικό έργο. Το όραμά μας είναι να λειτουργήσει το έργο αυτό στην αγορά με τρόπο φιλικό για τη κοινωνία της Αλεξανδρούπολης, το περιβάλλον και τους πελάτες μας, προσφέροντας μια σταθερή και αξιόπιστη εναλλακτική πρόταση για όλη την περιφέρειά μας. Θέλουμε να γίνουμε σημείο αναφοράς για τη ποιότητα των υπηρεσιών που θα προσφέρουμε».

«Χρειάστηκαν το όραμα ενός ανθρώπου, δεκαπέντε χρόνια προσπάθειας και δύο σχεδόν χρόνια εντατικής τεχνικής προετοιμασίας, ώστε η Ελλάδα, η Αλεξανδρούπολη, να αποκτήσουν ένα έργο τομή για τα ενεργειακά δεδομένα της ευρύτερης ευρωπαϊκής περιφέρειας. Ο Τερματικός Σταθμός LNG Αλεξανδρούπολης, είναι πολλά περισσότερα από ένα επιχειρηματικό έργο. Είναι μια απτή απόδειξη των δυνατοτήτων που έχουμε στην Ελλάδα να δημιουργούμε ευρωπαϊκές υποδομές που απαντούν σε προβλήματα των καιρών μας, δίνοντας ευκαιρίες και προοπτικές για ένα καλύτερο και βιώσιμο ενεργειακά μέλλον» τονίζει η ιδρύτρια μέτοχος της Εταιρείας κυρία Ελμίνα Κοπελούζου.

«Η GasLog είναι περήφανη για το γεγονός ότι έπαιξε καθοριστικό ρόλο στην ανάπτυξη του έργου από την αρχή, τη μετατροπή ενός πλοίου μεταφοράς LNG σε FSRU, την παράδοση της πλωτής μονάδας στην Αλεξανδρούπολη και την επιτυχή έναρξη λειτουργίας του Τερματικού Σταθμού Αλεξανδρούπολης, συμβάλλοντας ως μέτοχος αλλά και ως φορέας λειτουργίας του FSRU, τηρώντας παράλληλα τη δέσμευσή μας για την παροχή αξιόπιστων και καινοτόμων υπηρεσιών LNG σε παγκόσμια κλίμακα», δήλωσε ο κος Paolo Enoizi, Διευθύνων Σύμβουλος της GasLog.

«Η σημερινή μέρα σηματοδοτεί την έναρξη ενός νέου κεφαλαίου στο ενεργειακό τοπίο της περιοχής μας. Ο Τερματικός Σταθμός LNG Αλεξανδρούπολης, σχεδιασμένος με όραμα στραμμένο προς το μέλλον, αντιπροσωπεύει μια απτή λύση στις πιεστικές προκλήσεις της ενεργειακής ασφάλειας και της διαφοροποίησης των πηγών εφοδιασμού στη Νοτιοανατολική Ευρώπη. Μέσω αυτού του έργου, διασφαλίζουμε πρόσβαση σε πιο αξιόπιστες και ποικίλες πηγές ενέργειας, δημιουργώντας νέες οικονομικές ευκαιρίες για την τοπική κοινότητα και ενισχύουμε τη γεωπολιτική θέση του έθνους μας. Είμαστε πολύ περήφανοι για την καθοριστική συμβολή της ΔΕΠΑ Εμπορίας στην επιτυχή υλοποίηση αυτής της στρατηγικής υποδομής, η οποία θα αποφέρει σημαντικά πλεονεκτήματα τόσο στην Ελλάδα όσο και στις γειτονικές της χώρες», δήλωσε ο Κωνσταντίνος Ξιφαράς, Διευθύνων Σύμβουλος της ΔΕΠΑ Εμπορίας.

«Η έναρξη της εμπορικής λειτουργίας του FSRU Αλεξανδρούπολης αποτελεί σημαντικό ορόσημο για τη διασφάλιση της διαφοροποίησης του χαρτοφυλακίου προμηθειών και για την  εξασφάλιση της ενεργειακής ασφάλειας όχι μόνο για τη Βουλγαρία, αλλά και για την περιοχή της Νοτιοανατολικής Ευρώπης. Η απόφαση, που ελήφθη το 2020, από τη Βουλγαρία και την Bulgartransgaz να γίνουν μέτοχοι με μερίδιο 20% στην Gastrade A.E. αποδείχθηκε στρατηγική. Σήμερα, το FSRU Αλεξανδρούπολης είναι αναμφίβολα μια κρίσιμη υποδομή που εξασφαλίζει πρόσβαση σε προμήθειες φυσικού αερίου από ασφαλείς και αξιόπιστες πηγές, όπως οι ΗΠΑ, το Κατάρ, η Αίγυπτος κ.λπ. Ο αυξανόμενος ρόλος του LNG για την περιοχή και η παρουσία αυτής της νέας δυνατότητας αποθήκευσης και επαναεριοποίησης LNG είναι υψίστης σημασίας για τις χώρες της Νοτιοανατολικής Ευρώπης που στοχεύουν να διαφοροποιήσουν τον εφοδιασμό τους και να ανεξαρτητοποιηθούν από το ρωσικό φυσικό αέριο. Θα βελτιώσει επίσης την ρευστότητα και ολοκλήρωση της ενεργειακής αγοράς στην περιοχή μας,» σχολίασε ο Kiril Ravnachki, Εκτελεστικός Διευθυντής της Bulgartransgaz.

«Η έναρξη της εμπορικής λειτουργίας του Τερματικού Σταθμού LNG της Αλεξανδρούπολης (Alexandroupolis FSRU) αποτελεί ορόσημο, εδραιώνοντας την Ελλάδα ως βασική ενεργειακή πύλη για τη Νοτιοανατολική Ευρώπη και ευρύτερα. Ο νέος αυτός σταθμός εισαγωγής LNG, σε συνδυασμό με τον σταθμό LNG της Ρεβυθούσας και τις επενδύσεις του ΔΕΣΦΑ για την αύξηση της εξαγωγικής δυναμικότητας του ελληνικού δικτύου, καθώς και με πρωτοβουλίες όπως ο TAP, ο IGB και ο Κάθετος Διάδρομος, ενισχύουν περαιτέρω τις ενεργειακές υποδομές και τη διασυνδεσιμότητα της περιοχής,» πρόσθεσε η κυρία Maria Rita Galli, Διευθύνουσα Σύμβουλος του ΔΕΣΦΑ.

Nαυτεμπορική

Συνέχεια ανάγνωσης

Ελλάδα

Το παγκόσμιο συμφέρον, το συμφέρον τον αγορών και το συμφέρον της χώρας

Δημοσιεύτηκε

στις

Ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης (Eurokinissi)

Μήπως αυτή η στρατηγική υπηρετεί τα συμφέροντα μιας μικρής ελίτ και τις προσωπικές φιλοδοξίες του Πρωθυπουργού για πλαισίωση του ιερατείου του Νταβός;

Χάρης Τοπαλίδης

Ήταν τελείως φυσικό, σε μια κοινωνία αποπροσανατολισμένη και προς ώρας γονατισμένη από τη νεοφιλελεύθερη λαίλαπα της φτωχοποίησης, του κορπορατισμού και της συρρίκνωσης της δημόσιας σφαίρας επικοινωνίας και γοητευμένης ταυτόχρονα από τις σειρήνες του life-style, να συμβεί και αυτό: Ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης της να τοποθετηθεί στη Γ.Σ. του ΟΗΕ ότι: «το παγκόσμιο συμφέρον διαπερνά το μεμονωμένο συμφέρον των κρατών» και ταυτόχρονα να βραβευθεί στη ΝΥ από τον Α. Μπουρλά με το βραβείο «Global citizen 2024».

Σε ποίες συνθήκες της χώρας ή έστω της τρέχουσας διεθνούς συγκυρίας ανταποκρίνεται αυτή η στάση και η δραστηριότητα του πρώτου πολίτη της στο ανώτατο forum της διεθνούς σκηνής για την ετήσια παρουσίαση της πολιτικής και των θέσεων των κρατών στο διεθνές στερέωμα και τι υποδηλώνει για την ανταπόκρισή του ως Πρωθυπουργού σε αυτές;

Είναι σαφές ότι ο νεολογισμός του Πρωθυπουργού «παγκόσμιο συμφέρον» χρησιμοποιείται ως πολιτική έννοια και όχι ως κάτι ευρύτερο (π.χ. οικουμενικό συμφέρον που εμπλέκει ηθικές και αξιακές θεωρήσεις οικουμενικού χαρακτήρα). Οι πολιτικές οντότητες όμως που δραστηριοποιούνται στην παγκόσμια σκηνή, είναι τα κράτη τα οποία έχουν διαφορετικά και πολλές φορές αντιτιθέμενα συμφέροντα, όπως δείχνει η αιματοβαμμένη πορεία της Ιστορίας. Πώς είναι λοιπόν δυνατό να συγκεραστούν τα επιμέρους εθνικά συμφέροντα σε ένα παγκόσμιο συμφέρον; Πως, με ποιες διαδικασίες θα γίνει επιτέλους ο συγκερασμός – μετά από τόσους αιώνες Ιστορίας – και με ποιά παγκόσμια ιεραρχική οργάνωση θα ασκηθεί η πολιτική του παγκοσμίου συμφέροντος; Ή μήπως ο νεολογισμός του Πρωθυπουργού διαπνέεται απλά από μια ρομαντική και ιδεαλιστική προσέγγιση άλλων εποχών στο παγκόσμιο γίγνεσθαι που θεωρεί τον κοσμοπολιτισμό ως προϋπόθεση για την παγκόσμια ειρήνη και ευημερία και δεν μπορεί να κατηγορηθεί παρά μόνο για έλλειψη ρεαλισμού; Ή μήπως οι διεθνείς συνθήκες χαρακτηρίζονται σήμερα από μια ισορροπία στις διεθνείς σχέσεις, σταθερότητα στους διεθνείς συσχετισμούς, ευημερία στη διεθνή οικονομία και πνεύμα συνεργασίας στις διακρατικές σχέσεις που επιτρέπουν την πρωτοποριακά ρηξικέλευθη έστω προσέγγιση του παγκοσμίου συμφέροντος; Ή τέλος, μήπως παρά τη διεθνή και μάλιστα πολεμική αναταραχή που εξελίσσεται σήμερα γύρω της, η χώρα την οποία εκπροσωπεί, η Ελλάδα, απολαμβάνει υπό την ηγεσία του μια περίοδο δυναμισμού και σταθερότητας, έχοντας αντιμετωπίσει με επιτυχία τα χρόνια ζητήματα ανάπτυξης και τα προβλήματα εθνικής κυριαρχίας με τους γείτονές της και θέλει να αναβαθμίσει τη διεθνή της θέση εξάγοντας και προωθώντας την διεθνή αυτοπεποίθηση και τον κοσμοπολιτισμό που έχουν κατακτήσει οι πολίτες της;

Η προφανής ασυμβατότητα όλων των προηγούμενων ερωτημάτων, που θα μπορούσε να θέσει ένας καλόπιστος παρατηρητής, με τη ζέουσα πραγματικότητα που ζούμε σήμερα αποκαλύπτει για πρώτη φορά τόσο ξεκάθαρα την πολιτική και ιδεολογική στράτευση και στόχευση της κυβέρνησης της ΝΔ και ταυτόχρονα ξεσκεπάζει τις αιτίες των κύριων παθογενειών της αντιπολίτευσης (ΣΥΡΙΖΑ, ΠΑΣΟΚ).

Η υπονόμευση της δημοκρατίας και της εθνικής κυριαρχίας

Η παγκόσμια διακυβέρνηση με τη δημιουργία μιας υπερεθνικής δομής διακυβέρνησης συνιστά από τη δεκαετία του 1970 τον απώτατο διακηρυγμένο στόχο των νεοφιλελεύθερων δυνάμεων της αγοράς. Με βάση το πρόταγμα τους, της μεγαλύτερης αποτελεσματικότητας και της ανεξαρτησίας από τις πολιτικές αποφάσεις, μια υπερεθνική δομή διακυβέρνησης εξασφαλίζει την αυτορρυθμιζόμενη λειτουργία των αγορών σε παγκόσμια κλίμακα σε ένα τέτοιο πλαίσιο.

Το επίπεδο της ρυθμιστικής εξουσίας που είναι ωστόσο δυνατό να θεσμοθετηθεί σε μια τέτοια κλίμακα, είναι μηδαμινό έως ελάχιστο, γιατί μια τέτοια δομή εξουσίας δεν θα διέθετε δημοκρατική νομιμοποίηση και η αντιπροσωπευτικότητά της θα εξαντλούνταν στον υφιστάμενο ηγεμονικό συσχετισμό μεταξύ αναπτυγμένων – αναπτυσσόμενων χωρών (Βορρά-Νότου).

Όπως έχει τεκμηριώσει εμφατικά ο Γερμανός φιλόσοφος J. Habermas, μια πολιτική ρυθμιστική υπερεθνική δομή δεν είναι εφικτή χωρίς τη διαμεσολάβηση μακροπρόθεσμων κοινωνικών και πολιτιστικών διεργασιών σύγκλισης ανάμεσα στα κράτη, που προϋποθέτουν άλλες πολιτικές από αυτές της πολεμικής σύγκρουσης και της μονοπολικής διάρθρωσης της παγκόσμιας ισχύος, που κυριαρχούν σήμερα.

Χωρίς αυτές τις προϋποθέσεις, και καθώς οι πρόνοιες της δημοκρατίας και οι εγγυήσεις του κράτους Δικαίου είναι κατακτήσεις των λαών σε εθνική κλίμακα, η σύσταση μιας πολιτικής ρυθμιστικής υπερεθνικής δομής ομοσπονδιακού τύπου συνιστά κατάφωρη παραβίαση των αρχών της δημοκρατικής λειτουργίας και της εθνικής κυριαρχίας. Προοιωνίζεται περαιτέρω μια κοινωνία τεράστιων κοινωνικών ανισοτήτων, χωρίς συλλογικά δικαιώματα.

Τα συμφέροντα της χώρας

Τι σημαίνει, στο πλαίσιο αυτό, η τοποθέτηση του πρωθυπουργού στον ΟΗΕ και η βράβευσή του από το Atlantic Council ένα think tank των ΗΠΑ στενά συνδεδεμένο με το Παγκόσμιο Οικονομικό Φόρουμ (Νταβός);

Είναι κατ’ αρχήν σαφές ότι ως παγκόσμιο συμφέρον εννοείται το συμφέρον της Δύσης. Επομένως, συμμερίζεται απολύτως την πολεμική ανάγκη το συμφέρον της Δύσης να καταστεί παγκόσμιο συμφέρον. Κατά δεύτερο λόγο, και καθώς τα εθνικά συμφέροντα δεν μπορούν να συγκεραστούν σε ένα παγκόσμιο, όπως ρητά αναγνωρίζει, το υπερεθνικό συμφέρον που επικαλείται είναι το συμφέρον των αγορών, που «διαπερνά τα εθνικά συμφέροντα», στο οποίο στρατεύεται. Τοποθετείται δηλαδή, ως εάν η στράτευση της χώρας στο Δυτικό στρατόπεδο και στα συμφέροντα των αγορών συνιστά τη θεμελιώδη πολιτική της χώρας για την ανάπτυξη και την ασφάλειά της στο νέο διεθνές περιβάλλον. Επιχειρείται δηλαδή ένα άλμα στη θέση της χώρας στον διεθνή καταμερισμό εργασίας και στον διεθνή της προσανατολισμό, καθώς ταυτίζει τα συμφέροντά της αποκλειστικά με αυτά των αναπτυγμένων κεφαλαιοκρατικά χωρών του Βορρά. Εδώ εγείρονται τα ερωτήματα: (α) μήπως υπάρχουν εγγυήσεις για υποστήριξη από τις τελευταίες στα πεδία της ανάπτυξης και της ασφάλειας, που, παρά το γεγονός ότι αντιβαίνουν στην πρόσφατη εμπειρία μας, έχουν δοθεί αλλά δεν τις γνωρίζουμε; (β) μήπως έχει μειωθεί, χωρίς να ομολογείται, τόσο η ισχύς της χώρας ώστε να είναι υποχρεωμένη να ακολουθήσει εκούσια ή ακούσια τις προτεραιότητες του Βορρά (καμία άλλη χώρα του Ευρωπαϊκού Νότου δεν έχει υιοθετήσει τόσο εμφατικά την Ατζέντα του) ακόμη και αν αντίκεινται στα σαφώς διαφορετικής φύσης συμφέροντα της χώρας; (γ) καθώς η χώρα κάθε άλλο παρά παρουσιάζει συγκριτικό πλεονέκτημα σε κεφάλαια και χρηματοοικονομικές υπηρεσίες, (το τραπεζικό της σύστημα δεν έχει καν ακόμη αποκτήσει την αυτονομία του από τα κεφάλαια των φορολογουμένων) πως εξηγείται η ταύτισή της με τα συμφέροντα των αυτορρυθμιζόμενων αγορών; (δ) ή μήπως αυτή η στρατηγική υπηρετεί τα συμφέροντα μιας μικρής ελίτ και τις προσωπικές φιλοδοξίες του Πρωθυπουργού για πλαισίωση του ιερατείου του Νταβός;

Ποια είναι όμως αυτή η Ατζέντα, σε τι αποσκοπεί και πως συνδέεται με τον φορέα της επιβράβευσης του Πρωθυπουργού στη Νέα Υόρκη; Πρόκειται για τη νεοφιλελεύθερη Ατζέντα της ψηφιακής και πράσινης μετάβασης, όπως έχει σχεδιαστεί από το Δημοκρατικό Κόμμα των ΗΠΑ, για την παγκόσμια προώθηση της μονοπολικής ηγεμονίας τους στην εποχή που ανοίγεται μπροστά μας και διαδέχεται τον φιλελευθερισμό. Η Ατζέντα αυτή, αναδιαρθρώνοντας ριζικά τις σχέσεις κεφαλαίου εργασίας υπέρ του κεφαλαίου και τις σχέσεις Βορρά Νότου υπέρ του Βορρά, έχει διχάσει τις ΗΠΑ, αλλά είναι κυρίαρχη στα ΜΜΕ και στις τρέχουσες πολιτικές ηγεσίες της Ευρώπης.  Πώς αυτό; κύριος φορέας της προώθησής της στην Ευρώπη, με γόνιμα όπως φαίνεται αποτελέσματα, είναι το Παγκόσμιο Οικονομικό Φόρουμ του Νταβός, στενά συνδεδεμένο με το Atlantic Council από το οποίο και εκπορεύθηκε, σε αναγνώριση των υπηρεσιών του Πρωθυπουργού, και η βράβευση του, ως παγκόσμιου Πολίτη το 2024.

Το καταληκτικό ερώτημα που εγείρεται είναι: πως είναι δυνατόν σήμερα, και η κυβέρνηση της ΝΔ και η αντιπολίτευση (ΣΥΡΙΖΑ, ΠΑΣΟΚ) να αναγνωρίζουν τον ίδιο μέντορα της πολιτικής τους; Η ταύτιση με το  Πρόγραμμα του Δημοκρατικού Κόμματος των ΗΠΑ προβάλλεται από μεν τη νεοφιλελεύθερη ΝΔ, ως τεκμήριο της προσχώρησής της στη νέα λεωφόρο της προόδου από δε την Αριστερά/Κεντροαριστερά, ως ανταπόκρισή της στην Ατζέντα της νέας Μέκκας του σοσιαλισμού και της προοδευτικότητας.

Υπηρετεί αυτή η Ατζέντα τα συμφέροντα της χώρας; Την απάντηση πρέπει να την αναζητήσουμε στην εκλογική καταβαράθρωση του πολιτικού συστήματος, στη διαρκώς συρρικνούμενη απήχηση της κυβέρνησης και στην καχεξία της Αντιπολίτευσης αλλά και στην τεράστια άνοδο της Ακροδεξιάς.

Πηγή: Έθνος

Συνέχεια ανάγνωσης

Ινφογνώμων

Infognomon Logo

Περιηγηθείτε στα κορυφαία βιβλία του βιβλιοπωλείου μας

Προβολή όλων

Δημοφιλή