Ακολουθήστε μας

Ευρωπαϊκή Ένωση

Η μετεξέλιξη του πολέμου στην Ουκρανία και οι δυτικές κυρώσεις

Δημοσιεύτηκε

στις

Σύμφωνα με τον δυτικό Τύπο οι επόμενοι μήνες θα είναι καθοριστικής σημασίας για την έκβαση του πολέμου

Υπό την σκιά των νέων επιτυχιών που καταγράφουν οι ουκρανικές δυνάμεις στο ανατολικό κομμάτι της χώρας, οι ξένοι αναλυτές και αρθρογράφοι επικεντρώνουν εκ νέου την προσοχή του στη μετεξέλιξη του πολέμου στην Ουκρανία.

Σύμφωνα με τον δυτικό Τύπο οι επόμενοι μήνες θα είναι καθοριστικής σημασίας για την έκβαση του πολέμου. Η μετεξέλιξη των εχθροπραξιών κατά τη διάρκεια του Φθινοπώρου και του Χειμώνα ενδέχεται να κρίνουν το τελικό αποτέλεσμα της αναμέτρησης.

Ο κινεζικός και ινδικός Τύπος εστιάζουν σε μια άλλη διάσταση της αναμέτρησης της Δύσης με την Ρωσία και την Κίνα. Την προηγούμενη εβδομάδα, ο κινεζικός Τύπος εξέφρασε την δυσφορία του Πεκίνου για τις κυρώσεις που επιβάλλουν οι ΗΠΑ στην Κίνα. Ο δε, ινδικός Τύπος χαρακτήρισε ως αναποτελεσματικές τις κυρώσεις της Δύσης κατά της Ρωσίας.

Ο ρωσικός Τύπος συνέχισε και την προηγούμενη εβδομάδα να προσεγγίζει τα αίτια του πολέμου στην Ουκρανία από τη ιδιόρρυθμη οπτική γωνία της Μόσχας. Ο δε, ουκρανικός Τύπος εστίασε στις νέες επιτυχίες των ουκρανικών δυνάμεων.

Το φθινόπωρο και ο χειμώνας θα είναι καθοριστικής σημασίας

«Η καλοκαιρινή περίοδο στον πόλεμο της Ουκρανίας, αν και βίαιη για τους στρατιώτες και τους αμάχους στην πρώτη γραμμή του μετώπου, βιώθηκε από μακριά ως ένα αδιέξοδο και ξέφυγε για λίγο από τα αμερικανικά πρωτοσέλιδα. Το φθινόπωρο και ο χειμώνας θα είναι διαφορετικοί, παρέχοντας απαντήσεις στα δύο ερωτήματα που θα καθορίσουν τη διάρκεια του πολέμου. Πρώτον, πόσα εδάφη μπορεί να απελευθερώσει η Ουκρανία από τη ρωσική κατοχή; Δεύτερον, πόσο ζοφερός και απελπισμένος θα είναι ο ευρωπαϊκός χειμώνας με την διακοπή των κανονικών ρωσικών ενεργειακών προμηθειών και ποιες πολιτικές συνέπειες θα ακολουθήσουν; Βρισκόμαστε στην αρχή και των δύο ιστοριών. Η από καιρό υποσχόμενη ουκρανική αντεπίθεση βρίσκεται επιτέλους σε εξέλιξη», σημειώνει ο Ross Douthat στο άρθρο γνώμης που ήταν δημοσιευμένο στις 14 Σεπτεμβρίου στην ιστοσελίδα της αμερικανικής εφημερίδας «The New York Times», με τον τίτλο «Η αποφασιστική περίοδος του πολέμου στην Ουκρανία». Στην συνέχεια, ο αρθρογράφος τονίζει τα εξής: «Στο καλύτερο στρατιωτικό σενάριο, όπου οι Ρώσοι καταλήγουν να υποχωρούν ολοταχώς από τις σημερινές γραμμές του μετώπου, ο κίνδυνος είναι ότι η απελπισία μπορεί να ωθήσει τη Μόσχα προς την πυρηνική επιφυλακή – ειδικά δεδομένης της ρωσικής στρατηγικής στάσης που προβλέπει τη χρήση τακτικών πυρηνικών όπλων για την αναστροφή των ηττών στο πεδίο της μάχης. Εναλλακτικά, υπάρχει ένα σενάριο όπου μια ουκρανική αντεπίθεση θα διανύσει κάποια απόσταση, αλλά και πάλι θα σταματήσει πολύ κοντά στις προπολεμικές γραμμές ελέγχου».

Για το ίδιο ζήτημα, για την μετεξέλιξη του πολέμου στην Ουκρανία, η βρετανική εφημερίδα «The Guardian», στις 13 Σεπτεμβρίου δημοσίευσε το ρεπορτάζ του Patrick Wintour με τίτλο «Μακροπρόθεσμη στρατιωτική επένδυση προτείνεται ως εναλλακτική λύση για την ένταξη της Ουκρανίας στο ΝΑΤΟ», το οποίο αναφέρει τα εξής: «Οι σύμμαχοι της Ουκρανίας θα πρέπει να δεσμευτούν σε νομικά δεσμευτικές μεταφορές όπλων μεγάλης κλίμακας και επενδύσεις πολλών δεκαετιών στην άμυνα της χώρας, σύμφωνα με έκθεση που εξετάζει εναλλακτικές λύσεις για τις μακροπρόθεσμες φιλοδοξίες του Κιέβου να ενταχθεί στη συμμαχία του ΝΑΤΟ. Η έκθεση ανατέθηκε από τον Ουκρανό πρόεδρο, Volodymyr Zelenskiy, και συνυπογράφηκε από τον πρώην γενικό γραμματέα του ΝΑΤΟ, Anders Fogh Rasmussen, και τον προσωπάρχη του Zelenskiy, Andrey Yermak. Σκοπός της έκθεσης ήταν να παράσχει μια δομή ασφαλείας για την Ουκρανία που θα εγγυάται ότι η Ρωσία δεν θα επιδιώξει να εισβάλει ξανά». Στην συνέχεια του δημοσιεύματος αναφέρονται τα εξής: «Η έκθεση, η οποία αποτέλεσε αντικείμενο ευρείας διπλωματικής διαβούλευσης, δεν προτείνει να απαιτηθεί από τις χώρες του ΝΑΤΟ συλλογικά να προσφέρουν τα στρατεύματά τους για την υπεράσπιση της κυριαρχίας της Ουκρανίας, αλλά αναφέρει ότι δεν θα πρέπει να υπάρξει κανένας περιορισμός στη στρατιωτική διπλωματική και οικονομική βοήθεια που παρέχουν οι χώρες μέλη του ΝΑΤΟ μέσω διμερών συμφωνιών. Το επίπεδο της υποστήριξης θα μπορούσε να είναι κλιμακούμενο ανάλογα με το επίπεδο της απειλής και θα πρέπει να εφαρμόζεται σε όλα τα διεθνώς αναγνωρισμένα σύνορα της Ουκρανίας. Μια βασική ομάδα συμμαχικών χωρών που θα συνεργαστεί με την Ουκρανία περιλαμβάνει τις ΗΠΑ, το Ηνωμένο Βασίλειο, τον Καναδά, την Πολωνία, την Ιταλία, τη Γερμανία, τη Γαλλία, την Αυστραλία, την Τουρκία και τις σκανδιναβικές, βαλτικές, κεντρικές και ανατολικές ευρωπαϊκές χώρες. Οι στρατιωτικές εγγυήσεις ενδέχεται να παρέχουν δεσμεύσεις στην Ουκρανία που ισοδυναμούν με “κλειστό ουρανό” μέσω της παροχής εξοπλισμού αντιαεροπορικής και αντιπυραυλικής άμυνας».

Για το ίδιο ζήτημα, η Sylvie Kauffmann σε ανταπόκριση της από το Κίεβο με τίτλο «Στο Κίεβο, ο πόλεμος και η προσέγγιση με την Ευρωπαϊκή Ένωση ενισχύουν τη δημοκρατική δυναμική», στην γαλλική εφημερίδα «Le Monde», στις 13 Σεπτεμβρίου ανέφερε τα εξής: «Το σοκ της ρωσικής επίθεσης της 24ης Φεβρουαρίου και στη συνέχεια η θετική δυναμική της προοπτικής ένταξης της Ουκρανίας στην Ευρωπαϊκή Ένωση, η οποία άνοιξε τον Ιούνιο, έδωσαν νέα ώθηση στους ακτιβιστές της δημοκρατίας. Πολλαπλασιάζουν τις προσπάθειές τους για να αναπληρώσουν τον χρόνο που χάθηκε στις τρεις μπερδεμένες δεκαετίες της ανεξαρτησίας της Ουκρανίας. Μπορεί η δημοκρατία να προοδεύσει σε περιόδους πολέμου; Με την πρώτη ματιά, αυτό είναι αντιφατικό, αλλά η Ουκρανία μπορεί να εκπλήξει και σε αυτό το μέτωπο. Πρόσφατα έγιναν απροσδόκητα βήματα (προς την κατεύθυνση του εκδημοκρατισμού). Ο διορισμός του ειδικού εισαγγελέα κατά της διαφθοράς μπλοκαρίστηκε για δύο χρόνια επειδή ο επιλεγείς υποψήφιος δεν ήταν το φαβορί του προέδρου. Όταν όμως αυτό συμπεριλήφθηκε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή στους όρους για την εξέταση της αίτησης της Ουκρανίας στην ΕΕ, η κατάσταση ξεμπλόκαρε ξαφνικά και το κοινοβούλιο επιβεβαίωσε τον επιλεγμένο εισαγγελέα. (Την ίδια ώρα) μια νέα μέθοδος (υπέρ του εκδημοκρατισμού της Ουκρανίας) αποδεικνύεται: η αυξημένη επαγρύπνηση των οργανώσεων της κοινωνίας των πολιτών». Η κ. Kauffmann προσθέτει και τα εξής: «Σε κάθε περίπτωση, το ουκρανικό πολιτικό τοπίο θα πρέπει να υποστεί μια βαθιά ποιοτική και γενεαλογική ανανέωση. Ο πόλεμος αναδεικνύει νέα πρόσωπα, δημάρχους, κυβερνήτες και στρατιωτικό προσωπικό. Τότε ο κ. Πούτιν θα έχει αποτύχει δύο φορές: όχι μόνο η Ουκρανία θα έχει αποδείξει μια για πάντα ότι είναι πράγματι έθνος, αλλά, ακόμη χειρότερα, ότι αυτό το έθνος είναι ικανό να οικοδομήσει ένα δημοκρατικό κράτος».

Σύμφωνα με την αγγλική υπηρεσία της «Deutsche Welle», ο πόλεμος στην Ουκρανία δεν οδηγεί μονάχα το Κίεβο σε ιστορικές αλλαγές. Οι επιπτώσεις του πολέμου επιβάλλουν και στην Ευρώπη σημαντικές αλλαγές. Με αυτό το σκεπτικό, η «Deutsche Welle» δημοσίευσε στις 12 Σεπτεμβρίου τις νέες δηλώσεις της Γερμανίδας Υπουργού Άμυνας. Στο δημοσίευμα με τίτλο «Η Γερμανία πρέπει να αποδεχθεί ηγετικό στρατιωτικό ρόλο, λέει ο υπουργός Άμυνας» επισημάνθηκαν τα εξής: «Η υπουργός Άμυνας της Γερμανίας Κριστίν Λάμπρεχτ δήλωσε ότι πιστεύει πως η Γερμανία είναι υποχρεωμένη να διαδραματίσει ηγετικό ρόλο παγκοσμίως, μεταξύ άλλων και στον στρατιωτικό τομέα, και ότι η χώρα δεν πρέπει να φοβάται την ευθύνη. “Το μέγεθος της Γερμανίας, η γεωγραφική της θέση, η οικονομική της ισχύς – με λίγα λόγια, η επιρροή της – μας καθιστά ηγετική δύναμη είτε το θέλουμε είτε όχι. Και σε στρατιωτικό επίπεδο”, δήλωσε σε μια κεντρική ομιλία για την ασφάλεια στο Βερολίνο. Τα σχόλιά της έρχονται καθώς η Ευρώπη πασχίζει να συμβιβαστεί με τις συνέπειες της εισβολής της Ρωσίας στην Ουκρανία, με τη Γερμανία να επανεξετάζει την αμυντική της στρατηγική μετά από δεκαετίες μεγάλης εξάρτησης από την Ουάσινγκτον για την ασφάλειά της». Στην συνέχεια του δημοσιεύματος αναφέρονται και τα εξής: «”Ο πόλεμος στην Ουκρανία έδειξε σε όλους, ακόμη και σε εμάς τους Γερμανούς που έχουμε συνηθίσει στην ειρήνη, ότι τα κράτη χρειάζονται ένοπλες δυνάμεις ως έσχατη λύση – δηλαδή, όταν ένας εχθρός είναι αποφασισμένος να χρησιμοποιήσει εισβολή, καταστροφή, δολοφονίες και αναγκαστικό εκτοπισμό” ως μέσα για να εξυπηρετήσει τα συμφέροντά του, είπε η ίδια (η κ. Λάμπρεχτ).” Η Γερμανία είναι έτοιμη να πάρει το βάρος από την Αμερική στην Ευρώπη και να συμβάλλει αποφασιστικά στη δίκαιη κατανομή του φορτίου”, δήλωσε η υπουργός. Αρκετοί νομοθέτες από το εσωτερικό της κυβέρνησης συνασπισμού έχουν ζητήσει από το Βερολίνο να στείλει περισσότερο βαρύ οπλισμό στην Ουκρανία, εν μέσω των αναφερόμενων επιτυχιών μιας συνεχιζόμενης αντεπίθεσης κατά των εισβολέων ρωσικών δυνάμεων».

Κίνα και Ινδία προβληματίζονται για τις δυτικές κυρώσεις

«Η κατάχρηση μονομερών κυρώσεων από τις ΗΠΑ πλήττει τα κοινά συμφέροντα του κόσμου», είναι ο τίτλος του άρθρου γνώμης της αγγλικής έκδοσης της κινεζικής εφημερίδας «People’s Daily». Το άρθρο που ήταν δημοσιευμένο στην ιστοσελίδα της εφημερίδας στις 14 Σεπτεμβρίου αναφέρει τα εξής: «Με πολλαπλές δικαιολογίες, οι ΗΠΑ επέβαλαν πρόσφατα μονομερείς κυρώσεις εναντίον σχετικών κινεζικών οντοτήτων και προσώπων. (Αυτή η απόφαση) σαμποτάρει την τάξη και τους κανόνες του διεθνούς εμπορίου και απειλεί τη σταθερότητα των παγκόσμιων βιομηχανικών και εφοδιαστικών αλυσίδων. Οι ΗΠΑ, κουνώντας το ραβδί των μονομερών κυρώσεων, πλήττουν τα κοινά συμφέροντα του κόσμου, όταν η παγκόσμια ανάκαμψη παραμένει υποτονική και η παγκόσμια ανάπτυξη αντιμετωπίζει σοβαρές προκλήσεις. Η Κίνα ακολουθεί μια ανεξάρτητη εξωτερική πολιτική ειρήνης. Η κανονική οικονομική και εμπορική συνεργασία που διεξάγεται από την Κίνα και τις σχετικές χώρες με βάση τον αμοιβαίο σεβασμό, την ισότητα και τα αμοιβαία οφέλη, και στο πλαίσιο του διεθνούς δικαίου, πρέπει να γίνεται σεβαστή και να προστατεύεται, και να είναι απαλλαγμένη από παρεμβάσεις και περιορισμούς από οποιοδήποτε τρίτο μέρος.» Στη συνέχεια του άρθρου αναφέρονται και τα εξής: «Οι αυθαίρετες και μονομερείς κυρώσεις που επέβαλαν οι ΗΠΑ δεν έχουν καμία νομική βάση. Οι μονομερείς κυρώσεις, σχεδιασμένες για συγκεκριμένες χώρες και τους υπηκόους τους, είναι σαφώς διακριτικές. Η κατάχρηση των μονομερών κυρώσεων από τις ΗΠΑ μετατρέπεται σε παγκόσμια δημόσια απειλή. Ο κόσμος χρειάζεται επειγόντως αλληλεγγύη και συνεργασία για να αντιμετωπίσει την αργή παγκόσμια ανάκαμψη. Η κατάχρηση μονομερών κυρώσεων από τις ΗΠΑ πλήττει τα νόμιμα συμφέροντα των σχετικών μερών, υπονομεύει τις διεθνείς ανταλλαγές και εμποδίζει τη διεθνή επικοινωνία για τις μακροοικονομικές πολιτικές».

Στο ζήτημα των κυρώσεων εστίασε και η αγγλόφωνη ινδική εφημερίδα «The India Times», από μια διαφορετική οπτική γωνία. Σε κύριο άρθρο με τίτλο «Gasastrophe: Η ΕΕ, το Ηνωμένο Βασίλειο πληρώνουν την υπερβολική χρήση των κυρώσεων» που ήταν δημοσιευμένο στις 14 Σεπτεμβρίου, η εφημερίδα ανέφερε τα εξής: «Οι οικονομικές κυρώσεις έχουν επανειλημμένα αποτύχει να επιτύχουν τους στόχους τους, ενώ έχουν προκαλέσει παράπλευρες απώλειες. Ωστόσο, οι ΗΠΑ, το Ηνωμένο Βασίλειο και η ΕΕ έσπευσαν να επιβάλλουν κυρώσεις στη Ρωσία, την 11η μεγαλύτερη οικονομία (παγκοσμίως). Η τελευταία φορά που εφαρμόστηκαν κυρώσεις σε μια χώρα παρόμοιου μεγέθους ήταν όταν η Ιταλία εισέβαλε στην Αιθιοπία το 1935, αλλά τότε δεν ήταν στο παιχνίδι οι εξαγωγές ενέργειας. Οι παράπλευρες απώλειες από τις διαταραχές της αγοράς φυσικού αερίου έχουν επεκταθεί μέχρι το Μπαγκλαντές. Δεδομένης της κρισιμότητας της ενέργειας για τη σύγχρονη κοινωνία, τα προβλήματα θα πολλαπλασιαστούν.» Στη συνέχεια, υπό την σκιά των επιπτώσεων του πολέμου στην Ουκρανία και των κυρώσεων που επιβάλλονται στην Ρωσία, η εφημερίδα στέλνει στους Ινδούς πολιτικούς την εξής προειδοποίηση: «Το κλισέ ότι δεν υπάρχει δωρεάν γεύμα σε μια οικονομία (της ελεύθερες αγοράς) παραμένει μια διαχρονικά δοκιμασμένη αρχή. Είναι κάτι που τα πολιτικά στελέχη και τα νομοθετικά σώματα της Ινδίας πρέπει να λάβουν υπόψη τους. Το συνολικό δημόσιο χρέος (της Ινδίας) προς το ΑΕΠ είναι κοντά στο 85%. Πριν από δύο δεκαετίες προέκυψε πολιτική συναίνεση για τη νομοθέτηση του Νόμου περί δημοσιονομικής ευθύνης και διαχείρισης του προϋπολογισμού. Αυτό το πνεύμα πρέπει να αναβιώσει».

Ο ρωσικός και ουκρανικός Τύπος

Σε άρθρο γνώμης που δημοσιεύτηκε από το ρωσικό πρακτορείο ειδήσεων «Ria Novosti» με τίτλο «Η Ευρώπη αυξάνει το διακύβευμα της σύγκρουσης με τη Ρωσία» στις 15 Σεπτεμβρίου ο Peter Akopov προβάλλει την άποψη ότι «Η de facto ηγέτιδα της ενωμένης Ευρώπης, η επικεφαλής της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Ursula von der Leyen, έκανε ένα νέο βήμα για την κλιμάκωση της σύγκρουσης (με τη Ρωσία) (δηλώνοντας ότι) “θέλω να καταστήσω σαφές ότι οι κυρώσεις κατά της Ρωσίας θα παραμείνουν σε ισχύ μέχρι να διαλυθεί η οικονομία της. Τώρα είναι η ώρα για αποφασιστικότητα, όχι για κατευνασμό”. Αν αυτό δεν είναι μια άμεση κήρυξη ενός μη θερμού πολέμου τότε τι είναι; Η Ευρώπη έχει ανακηρύξει τη Ρωσία ως εχθρό της, ο οποίος πρέπει να συντριβεί: οικονομικά – διαλύοντας την οικονομία μας, στρατιωτικά – νικώντας μας στο ουκρανικό πεδίο μάχης, και πολιτικά – αλλάζοντας την εξουσία μας». Στη συνέχεια ο κ. Akopov προσθέτει τα εξής: «Η σημερινή Ευρώπη είναι οικονομικά πολύ ισχυρότερη από τη Ρωσία, και μαζί με τους Αγγλοσάξονες, η Δύση είναι αισθητά ανώτερη από εμάς και σε στρατιωτική ισχύ, αλλά το διακύβευμα είναι εντελώς ασύγκριτο. Η Δύση θέλει να επεκτείνει την επικράτειά της εις βάρος της περιφέρειας και να οικοδομήσει ένα προπύργιο εναντίον της Ρωσίας, ενώ η χώρα μας αποκαθιστά την ενότητά της και ξεπερνά τις συνέπειες μιας νέας αναταραχής και κρατικής κατάρρευσης. Για εμάς είναι ζήτημα ζωής και θανάτου, ενώ για την Ευρώπη και τη Δύση είναι απλώς μια προσπάθεια να κλέψουν κάτι ξένο, εκμεταλλευόμενοι τη στιγμή της προσωρινής διαίρεσης της ιστορικής Ρωσίας. Έτσι δεν θα υποχωρήσουμε και η Δύση θα χάσει στο τέλος».

Σε ανάλυση με τίτλο «Με την επιτυχή επιχείρηση στο Χάρκοβο, η Ουκρανία γυρίζει τον πόλεμο υπέρ της» που δημοσιεύτηκε στην αγγλόφωνη ουκρανική εφημερίδα «Kyiv Independent», ο Illia Ponomarenko στρέφει την προσοχή του στην πρόσφατη επιτυχία των ουκρανικών δυνάμεων στο ανατολικό κομμάτι της χώρας. Ο κ. Ponomarenko αναφέρει τα εξής: «Κι όμως, αυτό που συνέβη στις αρχές Σεπτεμβρίου στην ανατολική περιφέρεια Χάρκοβο της Ουκρανίας μπορεί να αναδειχθεί στην ιστορία ως ένα θαύμα. Μέσα σε λίγες ημέρες, ένα ουκρανικό χτύπημα προκάλεσε την κατάρρευση του ρωσικού μετώπου στην περιοχή. Για να γλιτώσουν από μια συντριπτική ήττα, οι δυνάμεις του Κρεμλίνου αναγκάστηκαν να αποσυρθούν αλαφιασμένες από το έδαφος που κατείχαν από το Μάρτιο. Η επιθετική επιχείρηση της Ουκρανίας έκανε κάτι περισσότερο από το να απελευθερώσει το μεγαλύτερο μέρος της περιφέρειας Χάρκοβο, καθώς οι ουκρανικές μονάδες πλησιάζουν τα ρωσικά σύνορα. Ξεπέρασε και τις πιο αισιόδοξες προσδοκίες και κατέστησε μια από τις ισχυρότερες στρατιωτικές ομάδες της Ρωσίας αποδιοργανωμένη και πολεμικά αναποτελεσματική. Η μάχη αποτελεί επιχειρησιακή επιτυχία και είναι βέβαιο ότι θα έχει μακροχρόνιες συνέπειες για τη Ρωσία». Ο Ουκρανός αναλυτής προσθέτει και τα εξής: «Χωρίς αυτόν τον κρίσιμο άξονα, οι πιθανότητες είναι μεγάλες ότι η Ρωσία έχει χάσει τη μόνη ρεαλιστική της επιλογή να καταλάβει την υπόλοιπη περιφέρεια του Ντονέτσκ, κάτι που η Ρωσία έχει επανειλημμένα δηλώσει ως πρωταρχικό της στόχο στην Ουκρανία. Οι ρωσικές δυνάμεις έχουν καταλάβει το σύνολο της περιφέρειας Λουχάνσκ, αλλά αγωνίζεται να καταλάβει το σύνολο της περιφέρειας Ντονέτσκ, από την οποία περίπου το μισό παραμένει υπό ουκρανικό έλεγχο. Οι ταχείς ουκρανικοί ελιγμοί θέτουν τις ρωσικές δυνάμεις υπό σοβαρή απειλή απομόνωσης και πλήρους αποπροσανατολισμού».

Πηγή: Σημερινή

Συνέχεια ανάγνωσης

Ευρωπαϊκή Ένωση

Μεγάλοι φόροι θα επιβληθούν στις εισαγωγές ηλεκτρικών οχημάτων από την Κίνα στην ΕΕ!

Η ΕΕ ψηφίζει υπέρ των υψηλών δασμών στις εισαγωγές ηλεκτρικών οχημάτων από την Κίνα

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Η Ευρωπαϊκή Ένωση υποστήριξε δασμούς έως και 45% στα εισαγόμενα κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα (EVs) την Παρασκευή (4/10), καθώς προσπαθεί να αντιμετωπίσει τις επιδοτήσεις του Πεκίνου για αυτοκινητοβιομηχανίες που τώρα στοχεύουν στην Ευρώπη.

Μεγάλοι φόροι θα επιβληθούν στις εισαγωγές ηλεκτρικών οχημάτων από την Κίνα στην ΕΕ, αφού η πλειοψηφία των κρατών μελών υποστήριξε τα σχέδια.

Η κίνηση για την εισαγωγή δασμών στοχεύει στην προστασία της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας από την υπονόμευση από αυτό που πιστεύουν οι πολιτικοί της ΕΕ ότι είναι άδικες κρατικές επιδοτήσεις της Κίνας στα δικά της αυτοκίνητα.

Οι δασμοί στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα που κατασκευάζονται στην Κίνα πρόκειται να αυξηθούν από 10% σε 45% για τα επόμενα πέντε χρόνια, αλλά υπάρχουν ανησυχίες ότι μια τέτοια κίνηση θα μπορούσε να αυξήσει τις τιμές των ηλεκτρικών οχημάτων (EV) για τους αγοραστές.

Η απόφαση, η οποία διχάζει κράτη μέλη της ΕΕ, όπως η Γαλλία και η Γερμανία, κινδυνεύει να πυροδοτήσει εμπορικό πόλεμο μεταξύ των Βρυξελλών και του Πεκίνου, το οποίο έχει καταδικάσει τους δασμούς ως προστατευτικούς.

Η Κίνα έχει βασιστεί σε προϊόντα υψηλής τεχνολογίας για να βοηθήσει στην αναζωογόνηση της οικονομίας της και η ΕΕ είναι η μεγαλύτερη υπερπόντια αγορά για τη βιομηχανία ηλεκτρικών αυτοκινήτων της χώρας.

Η εγχώρια αυτοκινητοβιομηχανία της έχει αναπτυχθεί ραγδαία τις τελευταίες δύο δεκαετίες και τα εμπορικά σήματα της, όπως η BYD, έχουν αρχίσει να κινούνται στις διεθνείς αγορές, προκαλώντας φόβους όπως η ΕΕ ότι οι εταιρείες της δεν θα είναι σε θέση να ανταγωνιστούν τις φθηνότερες τιμές.

Η ΕΕ επέβαλε δασμούς εισαγωγής διαφορετικών επιπέδων σε διαφορετικούς Κινέζους κατασκευαστές το καλοκαίρι, αλλά η ψηφοφορία της Παρασκευής ήταν να αποφασιστεί εάν θα εφαρμοστούν για τα επόμενα πέντε χρόνια.

Οι χρεώσεις υπολογίστηκαν με βάση τις εκτιμήσεις για το πόση κινεζική κρατική ενίσχυση έχει λάβει κάθε κατασκευαστής μετά από έρευνα της ΕΕ. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή όρισε ατομικούς δασμούς σε τρεις μεγάλες κινεζικές μάρκες ηλεκτρικών οχημάτων – SAIC, BYD και Geely.

Τα μέλη της ΕΕ διχάστηκαν ως προς τους δασμούς. Η Γερμανία, της οποίας η αυτοκινητοβιομηχανία εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από τις εξαγωγές προς την Κίνα, ήταν εναντίον της. Πολλά μέλη της ΕΕ απείχαν από την ψηφοφορία.

Οι γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν αντιδράσει έντονα. Η Volkswagen λέει ότι οι δασμοί είναι «λανθασμένη προσέγγιση».

Ωστόσο, η Γαλλία, η Ιταλία, οι Κάτω Χώρες και η Πολωνία ανέφεραν, ότι υποστήριξαν τους φόρους εισαγωγής. Η πρόταση για τα τιμολόγια θα μπορούσε να είχε μπλοκαριστεί μόνο εάν την καταψήφιζαν ειδική πλειοψηφία 15 μελών.

Η κορυφαία ένωση βιομηχανίας της Γερμανίας, BDI, κάλεσε την Ευρωπαϊκή Ένωση και την Κίνα να συνεχίσουν τις εμπορικές συνομιλίες για τους δασμούς για να αποφευχθεί μια «κλιμακούμενη εμπορική σύγκρουση».

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, η οποία διεξήγαγε την ψηφοφορία, είπε ότι η ΕΕ και η Κίνα «θα εργαστούν σκληρά για να εξερευνήσουν μια εναλλακτική λύση» στους φόρους εισαγωγής για να αντιμετωπίσουν αυτό που αποκάλεσε «ζημιογόνο επιδότηση» των κινεζικών ηλεκτρικών οχημάτων.

Το υπουργείο Εμπορίου της Κίνας χαρακτήρισε την απόφαση για επιβολή δασμών «άδικη» και «παράλογη», αλλά πρόσθεσε ότι το ζήτημα θα μπορούσε να επιλυθεί μέσω διαπραγματεύσεων.

Η διαμάχη έχει εγείρει φόβους μεταξύ των βιομηχανικών ομάδων εκτός του τομέα του αυτοκινήτου ότι θα μπορούσαν να αντιμετωπίσουν αντίποινα από την Κίνα.

Ένας εμπορικός οργανισμός της γαλλικής βιομηχανίας κονιάκ δήλωσε ότι οι γαλλικές αρχές «μας εγκατέλειψαν».

«Δεν καταλαβαίνουμε γιατί ο τομέας μας θυσιάζεται με αυτόν τον τρόπο».

Είπε ότι πρέπει να βρεθεί μια λύση κατόπιν διαπραγματεύσεων που θα «αποτρέψει τα προϊόντα μας από το να αντιμετωπίσουν έναν επιπλέον φόρο που θα μπορούσε να τα αποκλείσει από την κινεζική αγορά».

«Σοβαρές ανησυχίες» για τις πωλήσεις στο Ηνωμένο Βασίλειο

Τα στοιχεία δείχνουν ότι τον Αύγουστο του τρέχοντος έτους, οι ταξινομήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην ΕΕ μειώθηκαν κατά 43,9% σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος.

Στο Ηνωμένο Βασίλειο, η ζήτηση για νέα ηλεκτρικά οχήματα σημείωσε νέο ρεκόρ τον Σεπτέμβριο, αλλά οι παραγγελίες προήλθαν κυρίως από εμπορικές συμφωνίες και από μεγάλες εκπτώσεις κατασκευαστών, σύμφωνα με τον εμπορικό οργανισμό του κλάδου.

Η Society of Motor Manufacturers and Traders (SMMT) δήλωσε ότι οι εταιρείες είχαν “σοβαρές ανησυχίες καθώς η αγορά δεν αναπτύσσεται αρκετά γρήγορα για να επιτύχει τους υποχρεωτικούς στόχους”.

Η βιομηχανία έχει προειδοποιήσει ότι οι οδηγοί χρειάζονται καλύτερα κίνητρα για να αγοράσουν ηλεκτρικά για να βοηθήσουν τους κατασκευαστές ενόψει της σχεδιαζόμενης απαγόρευσης των πωλήσεων νέων οχημάτων βενζίνης και ντίζελ. Υπό τη συντηρητική κυβέρνηση, η προθεσμία για αυτήν την απαγόρευση μετατέθηκε στο 2035 από το 2030, αλλά οι Εργατικοί έχουν δεσμευτεί να την επαναφέρουν στο 2030.

Οι κατασκευαστές αυτοκινήτων υποχρεούνται να εκπληρώσουν τους στόχους πωλήσεων ηλεκτρικών οχημάτων. Σύμφωνα με την εντολή Zero Emission Vehicle (ZEV), τουλάχιστον το 22% των οχημάτων που πωλούνται φέτος πρέπει να είναι μηδενικών εκπομπών, με τον στόχο να αναμένεται να φτάσει το 80% έως το 2030 και το 100% έως το 2035.

Οι κατασκευαστές που αποτυγχάνουν να επιτύχουν τις ποσοστώσεις θα μπορούσαν να τιμωρηθούν με πρόστιμο 15.000 λιρών ανά αυτοκίνητο.

Τα αφεντικά πολλών εταιρειών αυτοκινήτων, συμπεριλαμβανομένων των BMW, Ford και Nissan, έγραψαν στην καγκελάριο Rachel Reeves την Παρασκευή λέγοντας ότι η βιομηχανία είναι πιθανό να χάσει αυτούς τους στόχους.

Είπαν ότι οικονομικοί παράγοντες όπως το υψηλότερο κόστος ενέργειας και υλικών και τα επιτόκια είχαν ως αποτέλεσμα τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα να παραμένουν «πεισματικά πιο ακριβά και οι καταναλωτές είναι επιφυλακτικοί να επενδύσουν». Το μέσο κόστος αγοράς ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου στο Ηνωμένο Βασίλειο είναι περίπου 48.000 £.

Είπαν ότι η «έλλειψη εμπιστοσύνης» στην υποδομή φόρτισης του Ηνωμένου Βασιλείου ήταν ένα άλλο εμπόδιο για να ενθαρρύνει τους ανθρώπους να στραφούν στην ηλεκτρική ενέργεια.

 

 

Ακολουθεί πολιτική και βιομηχανική αντίδραση στην είδηση:

ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΤΗΣ ΕΥΡΩΠΑΪΚΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ URSULA VON DER LEYEN:
«Ο τομέας των ηλεκτρικών οχημάτων έχει τεράστιες δυνατότητες για τη μελλοντική ανταγωνιστικότητα και την πράσινη βιομηχανική ηγεσία της Ευρώπης».

“Οι κατασκευαστές αυτοκινήτων της ΕΕ και οι συναφείς τομείς ήδη επενδύουν και καινοτομούν για να αναπτύξουν πλήρως αυτό το δυναμικό. Όπου βρούμε στοιχεία ότι οι προσπάθειές τους παρεμποδίζονται από στρεβλώσεις της αγοράς και αθέμιτο ανταγωνισμό, θα ενεργήσουμε αποφασιστικά.”
“Και θα το κάνουμε αυτό σεβόμενοι πλήρως τις υποχρεώσεις μας στην ΕΕ και τις διεθνείς – επειδή η Ευρώπη παίζει με τους κανόνες, εντός των συνόρων της και παγκοσμίως. Αυτή η έρευνα κατά των επιδοτήσεων θα είναι ενδελεχής, δίκαιη και βασισμένη σε γεγονότα.”
Διαφήμιση · Κάντε κύλιση για να συνεχίσετε

Ο ΓΕΡΜΑΝΟΣ ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΚΡΙΣΤΙΑΝ ΛΙΝΤΝΕΡ ΣΤΟ Χ:
Η Επιτροπή της ΕΕ “δεν πρέπει να πυροδοτήσει εμπορικό πόλεμο παρά την ψήφο υπέρ πιθανών τιμωρητικών δασμών κατά της Κίνας. Χρειαζόμαστε μια λύση μέσω διαπραγματεύσεων”.

Ο ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ ΤΗΣ ΙΣΠΑΝΙΑΣ ΚΑΡΛΟΣ ΚΟΥΕΡΠΟ:
«Πέρα από την επιβολή δασμών, πρέπει να συνεχίσουμε να προχωράμε σε αυτή τη διαπραγμάτευση, καθώς είναι σημαντικό να προστατεύσουμε έναν τομέα τόσο στρατηγικό όσο ο τομέας της αυτοκινητοβιομηχανίας, αποφεύγοντας την κλιμάκωση των εμπορικών μέτρων, που θα μπορούσε να είναι επιζήμια για όλους».

ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΑΣ ΤΗΣ ΙΤΑΛΙΑΣ ADOLFO URSO:
«Είμαστε αντίθετοι σε οποιαδήποτε υπόθεση «εμπορικού πολέμου» και θα εργαστούμε μαζί για να τον αποφύγουμε. Πρέπει να διατηρήσουμε τη βιομηχανική και εμπορική εταιρική σχέση με την Κίνα, με την οποία θέλουμε να συνεχίσουμε να εργαζόμαστε σε μια λογική win-win που βασίζεται στην αρχή της αμοιβαιότητας , επίσης για χάρη της παγκόσμιας οικονομικής σταθερότητας».

Ο ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΕΞΩΤΕΡΙΚΟΥ ΕΜΠΟΡΙΟΥ ΤΗΣ ΣΟΥΗΔΙΑΣ ΜΠΕΝΙΑΜΙΝ ΝΤΟΥΣΑ:
«Μόλις πρόσφατα είχαμε πολύ θετικά μηνύματα από την Επιτροπή ότι ελπίζουμε ότι θα μπορούσαν να προχωρήσουν με μεμονωμένες λύσεις για την αυτοκινητοβιομηχανία και ειδικά για τη Volvo Cars».

«Η γραμμή της Σουηδίας είναι ότι το καλύτερο θα ήταν ότι η Κίνα και η ΕΕ μαζί μπορούν να καταλήξουν σε συμφωνία σε σχέση με αυτό το πρόβλημα».

Ο ΟΥΓΓΡΟΣ ΠΡΩΘΥΠΟΥΡΓΟΣ ΒΙΚΤΟΡ ΟΡΜΠΑΝ:
«Αυτό που μας βάζουν να κάνουμε αυτή τη στιγμή, ή αυτό που θέλει να κάνει η ΕΕ, είναι ένας οικονομικός ψυχρός πόλεμος».

ΕΚΠΡΟΣΩΠΟΣ ΤΗΣ ΓΑΛΛΙΚΗΣ ΕΝΩΣΗΣ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΩΝ (PFA):
“Είναι καλό που μια απόφαση έλαβε υποστήριξη από τα κράτη μέλη για την υιοθέτηση των τελωνειακών δασμών. Είμαστε υπέρ του ελεύθερου εμπορίου αλλά στο πλαίσιο δίκαιων κανόνων”.
BMW (BMWG.DE), ανοίγει νέα καρτέλαΔιευθύνων Σύμβουλος OLIVER ZIPSE:
“Η σημερινή ψηφοφορία είναι ένα μοιραίο μήνυμα για την ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία. Αυτό που χρειάζεται τώρα είναι μια γρήγορη διευθέτηση μεταξύ της Επιτροπής της ΕΕ και της Κίνας για να αποτραπεί μια εμπορική σύγκρουση από την οποία κανείς δεν κερδίζει.”
«Το γεγονός ότι η Γερμανία καταψήφισε τους δασμούς είναι ένα σημαντικό μήνυμα και αυξάνει τις πιθανότητες για μια διευθέτηση μέσω διαπραγματεύσεων».

VOLKSWAGEN (VOWG_p.DE), ανοίγει νέα καρτέλα:
«Είμαστε στη θέση μας ότι οι προγραμματισμένοι δασμοί είναι η λάθος προσέγγιση και δεν θα βελτιώσουν την ανταγωνιστικότητα της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας».
«Καλούμε την Επιτροπή της ΕΕ και την κινεζική κυβέρνηση να συνεχίσουν εποικοδομητικά τις συνεχιζόμενες διαπραγματεύσεις για μια πολιτική λύση».

ΤΟ ΚΑΘΙΣΜΑ ΤΗΣ VW ΠΟΥ ΚΑΝΕΙ ΤΟ TAVASCAN, ΕΝΑ ΟΛΟ ΗΛΕΚΤΡΙΚΟ SUV, ΣΤΗΝ ΚΙΝΑ:
«Η SEAT SA συνεργάζεται ενεργά με τον Όμιλο VW, για να ελαχιστοποιήσει τις πιθανές συνέπειες αυτής της απόφασης για το CUPRA Tavascan.
“Η εταιρεία θα κάνει ό,τι είναι δυνατόν για να αποτρέψει αυτούς τους πρόσθετους δασμούς να επηρεάσουν την τιμή του CUPRA Tavascan, ως μέρος της δέσμευσής της προς τους πελάτες και τους συνεργάτες.”
«Ως πρώτη απόδειξη αυτής της δέσμευσης, η τιμή του αυτοκινήτου θα παραμείνει αμετάβλητη για όλες τις παραδόσεις το 2024».

GEELY HOLDING (GEELY.UL):
“Η Geely Holding εκφράζει μεγάλη απογοήτευση για την απόφαση της Επιτροπής. Η απόφαση (…) δεν είναι εποικοδομητική και ενδέχεται να εμποδίσει τις οικονομικές και εμπορικές σχέσεις ΕΕ-Κίνας, βλάπτοντας τελικά τις ευρωπαϊκές εταιρείες και τα συμφέροντα των καταναλωτών.”

ΓΕΡΜΑΝΙΚΟ ΛΟΜΠΙ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΥ VDA ΠΡΟΕΔΡΟΣ HILDEGARD MUELLER:
“Οι προτεινόμενοι δασμοί όχι μόνο θα αύξαναν περαιτέρω τον κίνδυνο μιας αμοιβαίας εμπορικής σύγκρουσης, αλλά θα καταστήσουν τα οχήματα σημαντικά πιο ακριβά για τους καταναλωτές. Η πιθανή ζημία που θα μπορούσε να προκληθεί από τους αντισταθμιστικούς δασμούς είναι επομένως μεγαλύτερη από τα πιθανά οφέλη του μέσου.”
«Η ολοένα και μεγαλύτερη σφράγιση της αγοράς δεν αποτελεί επιλογή για την ευρωπαϊκή -και ειδικότερα τη γερμανική- αυτοκινητοβιομηχανία».
SAIC (600104.SS), ανοίγει νέα καρτέλαΜΟΝΑΔΑ MG MOTOR FRANCE:
«Σήμερα, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή σχεδιάζει να φορολογήσει υπερβολικά τα 100% ηλεκτρικά οχήματα που προσφέρει η MG στη Γαλλία, επιβραδύνοντας έτσι τη μετάβαση σε πιο ενάρετη ατομική κινητικότητα που η ίδια Επιτροπή ζήτησε μέχρι το 2035».
«Μπροστά σε αυτήν την κατάσταση, η MG Motor France αποφάσισε να μην τιμωρήσει τους πελάτες της το 2024 και να διατηρήσει τις τιμές καταλόγου των 100% ηλεκτρικών μοντέλων της, των μόνων που επηρεάστηκαν από την ψηφοφορία της Παρασκευής 4 Οκτωβρίου, χωρίς καν να περιμένει το αποτέλεσμα. .”

ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ:
“Η επίσημη έγκριση αυτών των εισαγωγικών δασμών δεν θα αλλάξει πολύ (την) εικόνα. Και είναι ακόμα πιθανό οι δασμοί να μειωθούν ή να αναθεωρηθούν τους επόμενους μήνες υπό την πίεση της Γερμανίας και άλλων μελών που απείχαν από την ψηφοφορία.”
«Αλλά η επιβεβαίωσή τους θα δώσει κίνητρο στις κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες να μεταφέρουν μέρος της παραγωγής τους στην ΕΕ για να προστατευθούν από τυχόν περαιτέρω αυξήσεις δασμών».
«Είναι επίσης πιθανό να υποκινήσει αντίποινα από την Κίνα».

ΕΘΝΙΚΗ ΕΝΩΣΗ ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΩΝ ΚΡΕΑΤΟΣ (ANICE):
“Ελπίζαμε ότι υπήρχε πιθανότητα να διερευνήσουμε άλλα μέτρα, αλλά το αποτέλεσμα είναι αυτό που είναι. Τώρα, μπορούμε μόνο να περιμένουμε τις συνέπειες, οι οποίες ελπίζουμε να μην είναι σοβαρές για τον τομέα του χοιρινού κρέατος.”
«Ελπίζουμε και ελπίζουμε ότι αυτή η απόφαση δεν θα έχει αρνητικό αντίκτυπο στις εμπορικές σχέσεις με την Κίνα όσον αφορά τον τομέα του χοιρινού κρέατος και ότι η απειλή πιθανών δασμών στα ισπανικά προϊόντα χοιρινού κρέατος δεν υλοποιηθεί».

ΓΑΛΛΙΚΟ COGNAC ASSN BUREAU NATIONAL INTERPROFESSIONNEL DU COGNAC:
“Οι γαλλικές αρχές μάς έχουν εγκαταλείψει. Δεν καταλαβαίνουμε γιατί ο τομέας μας θυσιάζεται με αυτόν τον τρόπο”.

HARGREAVES LANSDOWN HEAD of Money and Markets SUSANNAH STREETER:
«Οι επενδυτές ελπίζουν ότι υπάρχει μεγαλύτερη πιθανότητα να μπορέσουν να ανταγωνιστούν με πιο ομοιόμορφη καρίνα τους Κινέζους αντιπάλους τους».
“Αυτοί οι νέοι δασμοί είναι πιθανό να είναι μια σημαντική οπισθοδρόμηση για τους Κινέζους κατασκευαστές, δεδομένου ότι η ΕΕ είναι η μεγαλύτερη υπερπόντια αγορά της για τη βιομηχανία ηλεκτρικών οχημάτων της. Ωστόσο, δεδομένου του πόσο φθηνότερα είναι ήδη τα κινεζικά EV, ακόμη και αυτό το επίπεδο δασμών μπορεί να σημαίνει ότι είναι ακόμα ανταγωνιστικά και θα δώσει στους ευρωπαίους κατασκευαστές να τρέχουν για τα χρήματά τους».
«Έτσι, αυτοί οι επιπλέον φόροι μπορεί να εξακολουθούν να αποτελούν εμπόδιο, αλλά όχι εμπόδιο για το εμπόριο με την ΕΕ».

 

ΠΗΓΗ: Reuters, BBC

Συνέχεια ανάγνωσης

Ευρωπαϊκή Ένωση

ΕΕ: Η χρηματοδότηση ύψους 1,5 δισ. ευρώ για την Ευρωπαϊκή Αμυντική Βιομηχανία, δεν επαρκεί

Δημοσιεύτηκε

στις

REUTERS/Thomas Peter

Έκθεση του Ευρωπαϊκού Ελεγκτικού Συνεδρίου

Δεν ανταποκρίνεται στους στόχους ενίσχυσης της, το πρόγραμμα για την Ευρωπαϊκή Αμυντική Βιομηχανία, ύψους 1,5 δισ. ευρώ, εκτιμά το Ευρωπαϊκό Ελεγκτικό Συνέδριο (ΕΕΣ).

Σε έκθεση που δημοσίευσε σήμερα, το ΕΕΣ ζητά αρτιότερο σχεδιασμό του προγράμματος για την ευρωπαϊκή αμυντική βιομηχανία (EDIP) και καλύτερη ισορροπία μεταξύ των στόχων πολιτικής, του προτεινόμενου προϋπολογισμού και του χρονοδιαγράμματος. Η διαβούλευση με το ΕΕΣ επί της πρότασης, είναι υποχρεωτική.

Η ΕΕ, αντιμέτωπη με την επανεμφάνιση πολεμικών επιχειρήσεων μεγάλης κλίμακας στην Ευρώπη, έχει θέσει την άμυνα σε πολύ υψηλή θέση στην ατζέντα της. Η πρόταση EDIP προορίζεται ως το πρώτο βήμα για την εφαρμογή της ευρωπαϊκής βιομηχανικής στρατηγικής στον τομέα της άμυνας.

Στόχος είναι να ενισχυθεί η ευρωπαϊκή βιομηχανική και τεχνολογική βάση στον τομέα της άμυνας (ΕΒΤΒΑ), ειδικότερα δε να διασφαλιστεί η έγκαιρη διαθεσιμότητα και προμήθεια αμυντικών προϊόντων. Παράλληλα επιδιώκεται η συμβολή στην ανάκαμψη, στην ανασυγκρότηση και στον εκσυγχρονισμό της αμυντικής ικανότητας της Ουκρανίας.

«Η νομοθετική πρόταση της ΕΕ για την ενίσχυση της αμυντικής βιομηχανικής ετοιμότητάς της, χρήζει αρτιότερου σχεδιασμού. Αναγκαία είναι επίσης η επίτευξη κατάλληλης ισορροπίας μεταξύ των στόχων πολιτικής, του προτεινόμενου προϋπολογισμού και του σχετικού χρονοδιαγράμματος», δήλωσε ο Marek Opioła, Μέλος του ΕΕΣ και αρμόδιος για τη γνώμη.

Το ΕΕΣ επισημαίνει τον κίνδυνο, το χρηματοδοτικό κονδύλιο που προτείνεται, ύψους 1,5 δισ. ευρώ, να μην ανταποκρίνεται στις φιλοδοξίες του προγράμματος. Τονίζει ότι η Επιτροπή δεν αξιολόγησε το ύψος της ενωσιακής δημοσιονομικής στήριξης που απαιτείται για την υλοποίηση των προτεινόμενων μέσων πολιτικής.

Η στήριξη της Ουκρανίας

Όσον αφορά το μέσο στήριξης της Ουκρανίας, που περιλαμβάνεται στην πρόταση, το ΕΕΣ διαπιστώνει ότι δεν ορίζεται συγκεκριμένο χρηματοδοτικό κονδύλιο. Τα κράτη μέλη συμφώνησαν να χρησιμοποιήσουν τα κέρδη που αποφέρει η επένδυση δεσμευμένων ρωσικών περιουσιακών στοιχείων με σκοπό τη στήριξη της Ουκρανίας · ένα ποσοστό των εσόδων θα μπορούσε να διοχετευθεί στην Ουκρανίας. Ωστόσο, το ΕΕΣ εκτιμά ότι η αδυναμία πρόβλεψης, τόσο του ύψους της χρηματοδότησης από τη συγκεκριμένη πηγή, όσο και της διάρκειάς της, ενέχει κινδύνους.

Πηγή: ΑΜΠΕ

Συνέχεια ανάγνωσης

Ευρωπαϊκή Ένωση

Η συνταγή Ντράγκι για να μην βλέπει η ΕΕ με τα κιάλια ΗΠΑ και Κίνα

Δημοσιεύτηκε

στις

Σωτήριες οι προτάσεις Ντράγκι

Το… κοινό μυστικό εκατομμυρίων Ευρωπαίων έβγαλε σε δημόσια θέα ο πρώην πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας Μάριο Ντράγκι, παραδίδοντας την ογκώδη –και πολύ σημαντική- έκθεση που του είχαν ζητήσει η Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, για τις ενέργειες που θεωρούνται επείγουσες για να βελτιωθεί η ανταγωνιστικότητα της Ευρωπαϊκής Ένωσης, σε ένα περιβάλλον όπου ήδη η Κίνα και οι ΗΠΑ προηγούνται με διαφορά ασφαλείας.

Ο κ. Ντράγκι επέδειξε την ανάγκη που όλες οι κυβερνήσεις και όλα τα όργανα σχεδιασμού πολιτικών και λήψης απόφασης της ΕΕ ήδη γνώριζαν: Η Ένωση χρειάζεται μαζικές και επείγουσες –πρόσθετες- επενδύσεις εκατοντάδων δισεκατομμυρίων για να… πλησιάσει ξανά τις δύο υπερδυνάμεις στην τεχνολογία, την καινοτομία και την έρευνα.

Όπως επισημαίνεται από μεγάλα ευρωπαϊκά πρακτορεία, επί της ουσίας ο Μάριο Ντράγκι προειδοποίησε την Ευρωπαϊκή Ένωση ότι βρίσκεται αντιμέτωπη με «υπαρξιακή πρόκληση» αν δεν στραφεί σε μεγάλες επενδύσεις και αν δεν επαναφέρει και δεν εφαρμόσει τον μοχλό ανάπτυξης μέσω «έκδοσης εργαλείων κοινού χρέους», ομολόγων, κλπ.

Ο κ. Ντράγκι παρέδωσε σε λιτή δημόσια τελετή την έκθεσή του στην πρόεδρο της Κομισιόν την περασμένη Δευτέρα. Σε γενικές γραμμές, επισημαίνει –προειδοποιεί- πως η Ευρωπαϊκή Ένωση βρίσκεται σε οικονομική υστέρηση σε σχέση με τις Ηνωμένες Πολιτείες και θα πρέπει να συνεχίσει την κοινή έκδοση χρέους για τη βελτίωση της παραγωγικότητας αλλά και την ενίσχυση της ασφάλειάς της (αμυντικές δαπάνες).

Η Ένωση χρειάζεται κατά τον ίδιο πολύ περισσότερο συντονισμό στη βιομηχανική πολιτική, ταχύτερες αποφάσεις και μαζικές επενδύσεις, αν θέλει να συμβαδίσει στον οικονομικό τομέα με ανταγωνιστές όπως οι Ηνωμένες Πολιτείες και η Κίνα.

Μετά την επιτυχία του ιστορικού σχεδίου ανάκαμψης έπειτα από την πανδημία της Covid, η ΕΕ θα πρέπει «να συνεχίσει την έκδοση εργαλείων κοινού χρέους για την χρηματοδότηση κοινών προγραμμάτων επενδύσεων με στόχο την αύξηση της παραγωγικότητας και της ασφάλειας της ΕΕ», σημειώνει στην εισαγωγή της 400σέλιδης έκθεσης ο πρώην πρωθυπουργός της Ιταλίας και πρώην πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας, επισημαίνοντας το οικονομικό «χάσμα» που χωρίζει την Ευρώπη από τις ΗΠΑ.

Η Ευρωπαϊκή Ένωση χρειάζεται επιπλέον επενδύσεις ύψους 750-800 δισεκατομμυρίων ευρώ ετησίως — που αντιστοιχούν στο 5% του ΑΕΠ – , πολύ υψηλότερο του 1%-2% του Σχεδίου Μάρσαλ για την ανοικοδόμηση της Ευρώπης μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, όπως επισημαίνει το Euronews.

170 ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΣΕ 400 ΣΕΛΙΔΕΣ

«Οι ανάγκες για επενδύσεις είναι τεράστιες», προειδοποίησε ο Μάριο Ντράγκι κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου στις Βρυξέλλες, παρουσία της προέδρου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν. Επιμένοντας ότι υπάρχει ανάγκη «δραστικής αλλαγής» στην ευρωπαϊκή προσέγγιση, παρουσίασε ορισμένες από τις «170 προτάσεις του».

Η ιδέα της έκδοσης κοινού χρέους παραμένει πάντως κόκκινη γραμμή για πολλές χώρες της βόρειας Ευρώπης, με προεξάρχουσα την Γερμανία, που εξακολουθούν να φοβούνται ότι θα υπερχρεωθούν για να καλύψουν τις καθυστερήσεις των χωρών του ευρωπαϊκού νότου. Ήδη, λίγες ώρες μετά τη δημοσιοποίηση της έκθεσης Ντράγκι, ο υπουργός Οικονομίας της Γερμανίας, Κρίστιαν Λίντνερ δήλωσε πως η ΕΕ θα πρέπει να εργαστεί για την κινητοποίηση των αναπτυξιακών δυνάμεων του ιδιωτικού τομέα και όχι για περισσότερο δημόσιο δανεισμό.

“Ωστόσο, ο κοινός δανεισμός της ΕΕ δεν θα λύσει τα διαρθρωτικά προβλήματα”, δήλωσε ο Λίντνερ, προσθέτοντας ότι το κύριο πρόβλημα δεν είναι η έλλειψη επιδοτήσεων, αλλά η γραφειοκρατία.

Ο Μάριο Ντράγκι αναγνωρίζει ότι αυτό το σχέδιο δεν είναι εφικτό, εκτός «αν συντρέξουν οι πολιτικές και θεσμικές συνθήκες», προσθέτει το Euronews.

Επισημαίνει την ανάγκη κινητοποίησης ιδιωτικών κεφαλαίων για την χρηματοδότηση της καινοτομίας, μέσω της δημιουργίας μίας πραγματικής «Ενωσης αγορών κεφαλαίων».

«Το πραγματικό διαθέσιμο εισόδημα ανά κάτοικο έχει αυξηθεί σχεδόν επί δύο φορές στις Ηνωμένες Πολιτείες σε σχέση με την Ευρώπη από το 2000», προειδοποιεί ο πρώην πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας στην έκθεση αυτή, τη σύνταξη της οποίας υπενθυμίζουμε ζήτησε η πρόεδρος της Κομισιόν και προφανώς κάπως θα πρέπει να την αξιοποιήσει.

Τα πορίσματα της έκθεσης του Μάριο Ντράγκι προορίζονται να γίνουν πηγή έμπνευσης του έργου της νέας Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τα πέντε προσεχή χρόνια.

Symbolbild zum Thema EU-Wirtschaft, Konjunkturrückgang, Rezession in der Eurozone

ΣΤΑΣΙΜΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΥΦΕΣΗ

Η Ευρωπαϊκή Ένωση πλήττεται από οικονομική στασιμότητα εδώ και ενάμισι χρόνο. Οι επιδόσεις της στην υπέρβαση της κρίσης που προκλήθηκε από την πανδημία ήταν χαμηλότερες σε σχέση με τις ΗΠΑ, όπως συνέβη και με τη χρηματοπιστωτική κρίση του 2008.

Η υστέρηση εξηγείται «κυρίως με τη μεγαλύτερη επιβράδυνση της παραγωγικότητας στην Ευρώπη» και αντιπροσωπεύει απειλή για το κοινωνικό της μοντέλο, προειδοποιεί ο Μάριο Ντράγκι.

«Αν η Ευρώπη δεν καταφέρει να γίνει παραγωγικότερη, θα είμαστε αναγκασμένοι να κάνουμε επιλογές. Δεν θα μπορούμε ταυτόχρονα να έχουμε ηγετική θέση στον τομέα των νέων τεχνολογιών, να είμαστε υπόδειγμα κλιματικής υπευθυνότητας και ανεξάρτητος παράγοντας στην διεθνή σκηνή. Δεν θα μπορούμε να χρηματοδοτήσουμε το κοινωνικό μας μοντέλο. Θα πρέπει να αναθεωρήσουμε προς τα κάτω ορισμένες έως και το σύνολο των φιλοδοξιών μας. Πρόκειται για μία υπαρξιακή πρόκληση».

ΟΙ ΤΡΕΙΣ ΠΥΛΩΝΕΣ ΤΗΣ ΠΡΟΤΑΣΗΣ ΝΤΡΑΓΚΙ

Οι προτάσεις τις οποίες καταγράφει στην έκθεσή του ο πρώην πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας χωρίζονται σε τρεις κατηγορίες: την τόνωση της καινοτομίας και την κάλυψη του χάσματος που υπάρχει αυτή τη στιγμή με τις ΗΠΑ, τον συνδυασμό της απανθρακοποίησης της οικονομίας με την ανταγωνιστικότητα, και την αύξηση της ασφάλειας και τη μείωση των εξαρτήσεων.

Ειδικά για τη διασύνδεση της ανταγωνιστικότητας με την πράσινη μετάβαση, ο κ. Ντράγκι επεσήμανε πως η αγορά ενέργειας της ΕΕ λειτουργεί βάσει ενός σχεδιασμού (Target Model) από την εποχή όπου στο ενεργειακό μείγμα κυριαρχούσαν το φυσικό αέριο και τα ορυκτά καύσιμα, κάτι που δεν ισχύει σήμερα, ενώ στην αγορά κυριαρχούν εδραιωμένα συμφέροντα, με αποτέλεσμα να μην αξιοποιούνται τα οφέλη των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας μεταξύ άλλων για μείωση των τιμών ενέργειας.

Τα κύρια ερωτήματα, κατά τον Μάριο Ντράγκι, είναι πώς θα χρηματοδοτηθούν οι τεράστιες επενδύσεις που χρειάζονται και πώς θα μπορέσουν οι 27 να συντονίσουν τις πολιτικές τους.

Όπως σημείωσε ο κ. Ντράγκι, η στρατηγική περιέχει 170 αναλυτικές προτάσεις, οι οποίες είναι αμέσως εφαρμόσιμες χάρη στο προβάδισμα της Ευρώπης όσον αφορά την ποιότητα της εκπαίδευσης, των συστημάτων υγείας και των συστημάτων κοινωνικής ευημερίας.

The flags of China and the European Union waving. International relations and diplomacy.

ΤΟ ΧΑΣΜΑ ΣΤΗΝ ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΑ ΕΝΑΝΤΙ ΤΩΝ ΗΠΑ

Όσον αφορά τους πυλώνες της στρατηγικής που προτείνει, ο κ. Ντράγκι σημείωσε κατ’ αρχήν πως πρέπει να κλείσει το χάσμα στην καινοτομία με τις ΗΠΑ, καθώς η Ευρώπη βρίσκεται σε μια «στατική βιομηχανική δομή» με εταιρίες μεσαίου μεγέθους στους ίδιους τομείς όπως πριν 20 χρόνια, τη στιγμή που οι ΗΠΑ έχουν μεταβεί στην ψηφιακή εποχή.

Υπενθύμισε πως από το 2008, το 30% των εταιριών με αξία πέραν του 1 δις ευρώ εγκατέλειψαν την ΕΕ, με τις πλείστες να πηγαίνουν στις ΗΠΑ. Η αδυναμία στον τομέα της τεχνολογίας, όπως είπε, περιορίζει παράλληλα και την καινοτομία σε παραδοσιακούς τομείς.

Σε σχέση με τον δεύτερο πυλώνα, τον συνδυασμό της ανταγωνιστικότητας με την πράσινη μετάβαση, ο κ. Ντράγκι σημείωσε πως η αγορά ενέργειας της ΕΕ σήμερα «είναι ακόμα σχεδιασμένη για μια εποχή όταν το φυσικό αέριο και τα ορυκτά καύσιμα ήταν τα σημαντικά στοιχεία του ενεργειακού μείγματος».

Το 2020, συνέχισε, το φυσικό αέριο καθόριζε τις τιμές της ενέργειας κατά το 60%, παρά το ότι αποτελούσε μόλις 20% του μείγματος, ενώ στην αγορά κυριαρχούν «εδραιωμένα συμφέροντα» και η ενέργεια αποτελούσε μηχανή εσόδων για τους εθνικούς προϋπολογισμούς.

Το αποτέλεσμα, πρόσθεσε, είναι πως δεν μπορούμε να αξιοποιήσουμε τα οφέλη των ανανεώσιμων για τους καταναλωτές, και για αυτό «πρέπει να στοχεύσουμε στην αποσύνδεση» ώστε οι πολίτες να δουν τη διαφορά στους λογαριασμούς.

Σε αυτό το πλαίσιο, ο πρώην επικεφαλής της ΕΚΤ υπογράμμισε την ανάγκη καθαρών τεχνολογιών και την αύξηση της παροχής πράσινης ενέργειας, κάτι που κάνουν με κίνητρα οι ΗΠΑ, τη στιγμή που η Κίνα ανταγωνίζεται την ΕΕ στην παραγωγή αυτών των τεχνολογιών.

Τρίτον, ο κ. Ντράγκι αναφέρθηκε στον πυλώνα των προτάσεων που αφορούν την αύξηση της ασφάλειας και τη μείωση των των εξαρτήσεων, μεταξύ άλλων μέσω εξωτερικής οικονομικής πολιτικής, συμφωνίες με χώρες κλειδιά και οικοδόμηση των δυνατοτήτων της αμυντικής βιομηχανίας.

ΤΑ ΠΡΩΤΑ ΣΧΟΛΙΑ ΤΗΣ ΠΡΟΕΔΡΟΥ

Μιλώντας στο πλαίσιο της συνέντευξης Τύπου, η κ. Φον ντερ Λάιεν υπογράμμισε πως από τότε που ζήτησε τη συγκεκριμένη έκθεση από τον κ. Ντράγκι, πριν έναν χρόνο, το θέμα της ανταγωνιστικότητας έχει κερδίσει δυναμική στις συζητήσεις των κρατών μελών, με την ίδια να το αναδεικνύει στις πολιτικές κατευθυντήριες γραμμές για τη δεύτερη θητεία της τις οποίες δημοσίευσε τον Ιούλιο ενόψει της έγκρισης της υποψηφιότητας της από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο.

Στην παρέμβασή της, η κ. Φον ντερ Λάιεν εστίασε σε τρεις εισηγήσεις της έκθεσης που θεώρησε σημαντικές: την ανάγκη να προχωρήσουν η ψηφιακή και η πράσινη μετάβαση – καθώς οι βάσεις έχουν μπει – μέσω της στήριξης στη βιομηχανία, την ανάγκη για ενίσχυση των δεξιοτήτων των εργαζομένων που θα παράγουν και θα χειρίζονται νέες τεχνολογίες, και την ανάγκη η ΕΕ να είναι ανθεκτική ώστε να καταστεί ανταγωνιστική εστιάζοντας σε ζητήματα όπως την πρόσβαση σε κρίσιμες πρώτες ύλες, απαραίτητα εξαρτήματα ή διασύνδεση στον τομέα της ενέργειας.

Εξηγώντας τη φιλοσοφία της ογκώδους έκθεσης, ο κ. Ντράγκι σημείωσε πως αν και έχει ειπωθεί πολλές φορές πως η ανάπτυξη στην ΕΕ επιβραδύνεται, έως και πριν δύο χρόνια δεν θα γινόταν η σημερινή συζήτηση. Ωστόσο σήμερα, επεσήμανε, το παγκόσμιο εμπόριο έχει επίσης επιβραδυνθεί, η αγορά της Κίνας είναι λιγότερη ανοιχτή και μάλιστα ανταγωνίζεται την ΕΕ, η Ευρώπη έχει χάσει τη Ρωσία ως κύρια πηγή φτηνής ενέργειας, και πλέον πρέπει να επενδύσει στην άμυνα της για πρώτη φορά από τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο.

Στο παρελθόν, σημείωσε, η Ευρώπη μπορούσε να επενδύει στην αύξηση του πληθυσμού, ο οποίος αναμένεται να μειωθεί σταδιακά την επόμενη δεκαετία, τη στιγμή που η παραγωγικότητα παραμένει αδύναμη και οι φιλοδοξίες αυξάνονται, τόσο στον τομέα της κλιματικής αλλαγής όσο και στην άμυνα, παράλληλα με την ανάγκη να διατηρηθεί το μοντέλο κοινωνικής πρόνοιας της ηπείρου.

«Οι επενδύσεις που προϋποθέτουν όλα αυτά είναι τεράστιες» τόνισε, κάνοντας λόγο για ανάγκη αύξησης των επενδύσεων κατά 5% του ΑΕΠ, στα επίπεδα που καταγράφηκαν τελευταία φορά τις δεκαετίες του 1960 και του 1970. Η ανάπτυξη, συνέχισε, είναι κρίσιμης σημασίας ώστε η ΕΕ να μπορεί να διασφαλίσει τις ιδρυτικές αξίες της ευημερίας, της ισότητας, της ελευθερίας και της δημοκρατίας.

ΒΑΡΟΥΦΑΚΗΣ ΚΑΙ ΕΠΕΝΔΥΤΙΚΗ ΑΠΕΡΓΙΑ

Τον Μάρτιο του 2024, όταν οι Βρυξέλλες και άλλες ευρωπαϊκές πρωτεύουσες και πόλεις συγκλονίζονταν από τον ξεσηκωμό των οργανωμένων γεωργοκτηνοτρόφων, απαιτώντας αλλαγές στις πολιτικές της ΕΕ για την πράσινη μετάβαση και την προστασία του περιβάλλοντος και τη διαφύλαξη των συμφερόντων των αγροτών έναντι του αθέμιτου ανταγωνισμού που υφίστανται από συναδέλφους τους σε τρίτες χώρες, όπου δεν εφαρμόζονται τα αυστηρά και δαπανηρά κριτήρια καταλληλότητας προϊόντων που επιβάλλονται στην ΕΕ, ο οικονομολόγος Γιάνης Βαρουφάκης είχε δημοσιεύσει ένα άρθρο στον ευρωπαϊκό Τύπο, το οποίο άγγιζε κάποια από τα θέματα που αγγίζει σήμερα και η έκθεση Ντράγκι.

Ο κ. Βαρουφάκης είχε γράψει μεταξύ άλλων σε εκείνο το άρθρο: «Επί πλέον, υπάρχουν δύο πρόσθετα προβλήματα που αγνοούνται εσκεμμένα. Το ένα είναι η Πράσινη Συμφωνία της ΕΕ, που οι Βρυξέλλες διατυμπανίζουν αλλά δεν έχουν τη δυνατότητα να χρηματοδοτήσουν. Παραδείγματος χάριν, στην Ολλανδία το κορυφαίο οικολογικό πρόβλημα είναι τα νιτρικά άλατα που δηλητηριάζουν δεκαετίες τώρα τον υδροφόρο ορίζοντα. Μετά από δεκαετίες που η κυβέρνηση έκανε τα στραβά μάτια, ξάφνου – υπό την πίεση των Βρυξελλών – απαίτησε από τους Ολλανδούς αγρότες να λύσουν το πρόβλημα με δικό τους κόστος, μεταξύ άλλων μέτρων, “θυσιάζοντας” μία στις τρεις αγελάδες.

Ακόμα πιο δυσεπίλυτο είναι το δεύτερο πρόβλημα που προκάλεσε η 15ετής οικονομική ύφεση που ακολούθησε το τραπεζικό Κραχ του 2008. Το αποτέλεσμα των πανευρωπαϊκών πολιτικών λιτότητας, που ήταν η βασική πολιτική αντιμετώπισης της κρίσης αυτής, ήταν η κατάρρευση των επενδύσεων.

Τα αποτελέσματα αυτής της επιλογής είναι καταιγιστικά: Η επενδυτική απεργία ευθύνεται για τη σημερινή αποβιομηχάνιση της Γερμανίας και της Βόρειας Ιταλίας ταυτόχρονα.

Ολόκληρο το βιομηχανικό καρτέλ της Βόρειας και Κεντρικής Ευρώπης αποδομείται και, έτσι, αδυνατεί να χρηματοδοτεί την Κοινή Αγροτική Πολιτική, όπως είχε συμφωνηθεί με τους τσιφλικάδες του Βορρά από την δεκαετία του ’50.

Παράλληλα, μένει με άδεια τα ταμεία η Πράσινη Συμφωνία της ΕΕ, με τα βάρη της να πέφτουν δυσανάλογα στους ώμους των αγροτών και των λαϊκών τάξεων.

Με άλλα λόγια», επισήμανε ο κ. Βαρουφάκης, «για τον ξεσηκωμό ακόμα και των πλουσιότερων Γερμανών και Ολλανδών μεγαλοαγροτών, που για πρώτη φορά συναγωνίζονται τους Έλληνες, Γάλλους και Ισπανούς συναδέλφους τους στις κινητοποιήσεις και στα μπλόκα, ευθύνεται ο ανόητος χειρισμός της αναπόφευκτης κρίσης του ευρώ».

Από το περιοδικό Insider

Συνέχεια ανάγνωσης

Ινφογνώμων

Infognomon Logo

Περιηγηθείτε στα κορυφαία βιβλία του βιβλιοπωλείου μας

Προβολή όλων

Δημοφιλή