Ακολουθήστε μας

Νίκος Μελέτης

Η Τουρκία σε ρόλο «δερβέναγα», απειλή για την Αν. Μεσόγειο

Δημοσιεύτηκε

στις

Η Τουρκία με την εμπλοκή της στη λιβυκή κρίση δεν προκαλεί μόνο χώρες όπως η Ελλάδα, εις βάρος της οποίας επιχειρούνται τετελεσμένα στο θέμα των θαλασσίων ζωνών, αλλά προκαλεί και γειτονικές της Λιβύης χώρες όπως η Αίγυπτος  και άλλες αραβικές χώρες που επισημαίνουν την ανάγκη αποκλεισμού εμπλοκής τρίτων στις Αραβικές Υποθέσεις.

Η προσπάθεια όμως της Τουρκίας να ανακηρυχθεί «δερβέναγας» της Ανατολικής Μεσογείου δεν αφήνει αδιάφορες και άλλες δυνάμεις της περιοχής όπως το Ισραήλ αλλά και χώρες που θέλουν να έχουν στρατιωτική παρουσία και επιρροή στην Ανατολική Μεσόγειο, όπως η Σ.Αραβία.

Η απειλή του κ.Ερντογάν σε συνέντευξη του στην Τετάρτη το βράδυ ότι τα τουρκικά γεωτρύπανα και ερευνητικά σκάφη είναι έτοιμα και δέχονται προσφορές από τρίτες χώρες και η «Λιβύη δηλώνει ότι μπορεί να εμπλακεί και η Τουρκία σε έρευνες» (σ.σ. σε ξηρά και θάλασσα) δείχνει ότι η Άγκυρα αγνοεί επιδεικτικά τις ευθείες και έμμεσες προειδοποιήσεις Αμερικανών, Ευρωπαίων αλλά και της Αιγύπτου για αποφυγή ενεργοποίησης της τελευταίας συμφωνίας που υπέγραψε η Λιβύη με την Τουρκία για την ενεργοποίηση του Τουρκολιβυκού Μνημονίου.

Βεβαίως, η ομόθυμη προειδοποίηση του διεθνούς παράγοντα ότι η κυβέρνηση της Τρίπολης δεν έχει νομιμοποίηση για υπογραφή συμφωνιών που δεσμεύουν τη χώρα, αφήνει παράθυρο ανοικτό στην Άγκυρα, καθώς η Λιβυκή Κρατική Εταιρεία Πετρελαίου NOC έχοντας σημαντικό επίπεδο αυτονομίας θα μπορούσε να έρθει σε απευθείας διαπραγμάτευση με την τουρκική ΤΡΑΟ και να της αναθέσει έρευνες σε θαλάσσιες περιοχές. Εξάλλου η λιβυκή κυβέρνηση έχει κληρονομήσει από την προηγουμένη το Τουρκολιβυκό Μνημόνιο το οποίο παρά τις αντιδράσεις λόγω του αυξανόμενου ρόλου της Τουρκίας στις εσωτερικές υποθέσεις, ως προς το περιεχόμενο του δεν έχει αμφισβητηθεί πλην ελαχίστων εξαιρέσεων από το πολιτικό προσωπικό της Λιβύης.

Όμως, είναι δεδομένο ότι οποιαδήποτε προσπάθεια έναρξης ερευνητικών δραστηριοτήτων σε περιοχή που δεν ανήκει αυστηρά είτε στα χωρικά ύδατα της Λιβύης είτε σε διεθνή ύδατα δυνητικής λιβυκής υφαλοκρηπίδας βάσει της μέσης γραμμής (μεταξύ Ελλάδας και Λιβύης) θα προκαλέσει κρίση στην περιοχή, καθώς είναι δεδομένη η αντίδραση της Αθήνας, η οποία αναμένεται να έχει και τη στήριξη (τουλάχιστον διπλωματική) και από την Αίγυπτο.

Έχει ενδιαφέρον και η αντίδραση του στρατηγού Χαφτάρ επικεφαλής του LNA ο οποίος χωρίς να αναφερθεί στο αρχικό Τουρκολιβυκό Μνημόνιο καταδίκασε και πάλι την τουρκική εμπλοκή και προειδοποίησε ότι εάν δεν βρεθεί σύντομα λύση στο πολιτικό αδιέξοδο τότε η λύση θα έρθει με τα όπλα.

Είναι προφανές ότι σε μια στιγμή που η κρίση με την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία κορυφώνεται κανείς στη Δύση και κυρίως οι Αμερικανοί δεν επιθυμούν το ξέσπασμα μιας νέας κρίσης στη νοτιοανατολική πτέρυγα του ΝΑΤΟ, δίπλα στη βάση της Σούδας και μια αντιπαράθεση η οποία θα επηρεάσει και την ανοικτή πρόσβαση προς τα Στενά αλλά και στην εναλλακτική οδό σύνδεσης με τη Μαύρη Θάλασσα, μέσω της Αλεξανδρούπολης.

Όμως αυτό θα πρέπει να είναι ένα ισχυρό επιχείρημα της Αθήνας ώστε να καλέσει τόσο την Ουάσιγκτον όσο και την ΕΕ να διαμηνύσουν στην Τουρκία ότι μονομερείς ενέργειες και τετελεσμένα πρέπει να αποφευχθούν.

Η Τουρκία πάντως φρόντισε να στείλει το μήνυμα της φρεσκάροντας το casus belli  λόγω και της συζήτησης που υπάρχει στην Ελλάδα για το ενδεχόμενο επέκτασης των ελληνικών χωρικών υδάτων στα 12 ν.μ., αν και η συζήτηση αφορά την Ανατολική Μεσόγειο και όχι το Αιγαίο με την Τουρκία πάντως να μην φαίνεται να κάνει έναν τέτοιο γεωγραφικό διαχωρισμό.

Η συζήτηση για την επέκταση των χωρικών υδάτων δημιουργεί πίεση προς την κυβέρνηση ,αλλα συγχρόνως δημιουργεί και σύγχυση για το που θα πρέπει να γίνει. Αν αρκεί η επιλογή μόνο η περιοχή νοτίως και ανατολικώς της Κρήτης η αν θα πρέπει να γίνει η επέκταση ανατολικά όλου του τόξου Καστελόριζου- Ρόδου-Καρπάθου -Κρήτης (και όχι μόνο νοτίως του Καστελόριζου).Υπάρχει βεβαίως και η πιο ήπια επιλογή της κατάθεσης εξωτερικών ορίων της ελληνικής ΑΟΖ στην Μεσόγειο βάσει της μέσης γραμμής ώστε να αποκτήσει πιο συγκεκριμένο περιεχόμενο η γνωστή ως «Τροπολογία Μανιάτη».

Θα πρέπει πάντως να είναι σαφές ότι οποιαδήποτε απόφαση για κλιμακωτή/τμηματική επέκταση των χωρικών υδάτων θα επιφέρει και την ευθύνη προστασίας μιας διευρυμένης ζώνης εθνικής κυριαρχίας κατά 6 ν.μ., ειδικά στην περιοχή που επικαλύπτεται αυτή η ζώνη από τη μονομερώς ανακηρυχθείσα τουρκική ΑΟΖ βάσει του Τουρκολιβυκού Μνημονίου και δεν είναι καθόλου σίγουρο όπως ευελπιστούν αναλυτές και πολιτικοί ότι αυτή η κίνηση θα υποχρεώσει την Τουρκία και τη Λιβύη να προσέλθουν στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων

Η Άγκυρα πάντως δείχνει να προετοιμάζεται για όλα τα ενδεχόμενα και η ομιλία του Μ.Τσαβούσογλου στην Δεξαμενή Σκέψης SETA, ήταν η επίσημη σύνοψη των τουρκικών διεκδικήσεων της Τουρκίας εναντίον της Ελλάδας, ενώ συγχρόνως έθετε και το πλαίσιο εντός του οποίου η Τουρκία θα συναινούσε για την έναρξη διαλόγου.

Το πλαίσιο που παρουσίασε ο κ.Τσαβούσογλου είναι απαγορευτικό για κάθε βήμα μπροστά.

Η Τουρκία απορρίπτει την ελληνική θέση ότι προέχει η αντιμετώπιση της νομικής διαφοράς της οριοθέτησης των Θαλασσίων Ζωνών με παραπομπή στη Χάγη (μια διαδικασία η οποία πιθανόν υποχρεωτικά θα αγγίξει και το θέμα του εύρους των χωρικών υδάτων αλλά και των τουρκικών ισχυρισμών περί «γκρίζων ζωνών») και επιμένει ότι πρέπει να γίνει συνολική διαπραγμάτευση ακόμη και σε αυτά τα θέματα που είναι μονομερείς αιτιάσεις της Τουρκίας: χωρικά ύδατα, εναέριος χώρος, αποστρατικοποίηση νησιών συνδεδεμένη με την ελληνική κυριαρχία, «γκρίζες ζώνες» και θέματα διεθνούς δικαιοδοσίας και αρμοδιότητας (FIR, έκδοση NAVTEX,SAR).

Είναι προφανές ότι η Τουρκία με αυτή την ατζέντα κλείνει ερμητικά κάθε προσπάθεια επανέναρξης του διαλόγου και συγχρόνως θέλει να αποφύγει την παραπομπή της οριοθέτησης της υφαλοκρηπίδας στη Χάγη η οποία εκ των πραγμάτων θα κρίνει και τη νομιμότητα του Τουρκολιβυκού Μνημονίου και της μονομερούς κατάθεσης συντεταγμένων με τα εξωτερικά όρια της Τουρκικής ΑΟΖ. Η Τουρκία βρίσκει ευκαιρία και κρύβεται πίσω από την εξαίρεση που έχει καταθέσει η Ελλάδα για την αρμοδιότητα του Δικαστηρίου σε θέματα άμυνας και έτσι δηλώνει ότι η τα συζητάμε όλα και αν χρειασθεί υπάρχει ο δρόμος της Χάγης ή δεν υπάρχει συζήτηση για τίποτα..

Βεβαίως, ακόμη κι αν η Ελλάδα απέσυρε την εξαίρεση της (μια επιλογή με τεράστια πολιτικά προβλήματα), δεν είναι καθόλου σίγουρο ότι η Τουρκία θα συναινούσε στο τέλος της διαδρομής για παραπομπή στη Χάγη, αφού προηγουμένως θα είχε κερδίσει την αναγνώριση εκ μέρους της Ελλάδας της βασιμότητας των διεκδικήσεων της, μέσω του «διαλόγου».

liberal.gr

Συνέχεια ανάγνωσης

Εξωτερική Πολιτική

Το πλαίσιο και οι προκλήσεις του ελληνοτουρκικού διαλόγου για την υφαλοκρηπίδα

Δημοσιεύτηκε

στις

Γεραπετρίτης και Φιντάν θα αναλάβουν την ευθύνη για προκαταρκτικές συνομιλίες

Νίκος Μελέτης

Σύμφωνα με πληροφορίες οι κ. Γεραπετρίτης και Φιντάν θα αναλάβουν την ευθύνη για προκαταρκτικές συνομιλίες και εφόσον αυτές αποδώσουν, τότε τον Ιανουάριο στη διάρκεια του Ανώτατου Συμβουλίου Συνεργασίας στην Άγκυρα θα δοθεί το πράσινο φως για τις τελικές συνομιλίες που πλέον θα γίνουν και επί χάρτου.

Οι ίδιες πηγές τόνιζαν ότι στο πλαίσιο των προκαταρκτικών συνομιλιών Γεραπετρίτη – Φιντάν θα αναζητηθεί σύγκληση στο θέμα του εύρους της διαφοράς, στο εφαρμοστέο δίκαιο και στις γενικές αρχές επί των οποίων θα διεξαχθούν οι συνομιλίες και φυσικά το χρονοδιάγραμμα αυτής της διαδικασίας.

Η ελληνική κυβέρνηση εδώ και εβδομάδες δια του υπουργού εξωτερικών Γ. Γεραπετρίτη ομιλεί για «ιστορική ευκαιρία» στα Ελληνοτουρκικά ενώ και ο πρωθυπουργός Κυρ. Μητσοτάκης έκανε λόγο για «ευκαιρία» στις σχέσεις των δυο χωρών στην ομιλία του στον ΟΗΕ. Ο πρωθυπουργός στο κυριακάτικο μήνυμα του τόνισε ότι «συζητούμε με την Τουρκία δε σημαίνει ότι συμφωνούμε και σε όλα» απέφυγε πάντως να επισημοποιήσει την έναρξη αυτής της διαδικασίας.

Η Αθήνα εκτιμά ότι η διαδικασία προσέγγισης έχει αποδώσει και εάν δεν επιχειρηθεί τώρα η προσπάθεια επίλυσης της διαφοράς δύσκολα θα βρεθεί στο μέλλον αντίστοιχο κλίμα ώστε να υπάρξει μια σοβαρή προσπάθεια για συμφωνία στο θέμα της οριοθέτησης.

Αυτή η αντίληψη βεβαίως έχει να κάνει και με τη διαπίστωση ότι η διαδικασία προσέγγισης έχει τα όρια της και κάθε παράταση έστω και με αυτόν διάλογο θα είναι ευπρόσδεκτη, καθώς όσο υπάρχει η μεγάλη εκκρεμότητα στο Αιγαίο και στην Ανατολική Μεσόγειο, το καλό κλίμα θα είναι ευάλωτο και εύθραυστο και ανά πάσα στιγμή θα μπορεί να ανατραπεί και να επιστρέψουμε με μεγαλύτερη μάλιστα «ορμή» στις εντάσεις του πρόσφατου παρελθόντος.

Βεβαίως, τα ελληνοτουρκικά προβλήματα δεν είναι «ψυχολογικού περιεχομένου» και θέματα «κλίματος». Ο πυρήνας των προβλημάτων είναι ο τουρκικός αναθεωρητισμός οι διεκδικήσεις της Τουρκίας εις βάρος της ελληνικής κυριαρχίας και των ελληνικών κυριαρχικών δικαιωμάτων, η αμφισβήτηση διεθνών δικαιοδοσιών και αρμοδιοτήτων της χώρας μας και η προσπάθεια επιβολής τετελεσμένων από την Τουρκία.

Και προς το παρόν τουλάχιστον το καλό κλίμα των τελευταίων 17 μηνών δεν έχει δείξει ότι έχει οδηγήσει σε «μαλάκωμα» ή αλλαγή των τουρκικών θέσεων. Η Τουρκία μάλιστα έχει δείξει ότι αντιλαμβάνεται με εντελώς διαφορετικό τρόπο τους όρους για τη συνέχιση του ήπιου κλίματος, επικαλούμενη μάλιστα και τη Διακήρυξη των Αθηνών ερμηνεύοντας την αναφορά σε αποφυγή μονομερών κινήσεων ως υποχρέωση αποφυγής άσκησης κυριαρχικών δικαιωμάτων από την Ελλάδα.

Η διαδικασία η οποία ξεκινά είναι πάντως υψηλού ρίσκου και αμφιβόλου αποτελέσματος.

Στις συνομιλίες Γεραπετρίτη – Φιντάν θα πρέπει να επιλυθούν μια σειρά θέματα: η εφαρμογή του Δικαίου της Θάλασσας, η αποδοχή της γενικής αρχής ότι τα νησιά δικαιούνται πλήρη επήρεια, ότι δεν υπάρχουν «γκρίζες ζώνες», ότι η διαπραγμάτευση αφορά το σύνολο των θαλασσίων ζωνών σε Αιγαίο και Ανατολική Μεσόγειο ως ενότητας, ότι η επέκταση των ελληνικών χωρικών υδάτων που θα προηγηθεί δεν είναι τμήμα της διαπραγμάτευσης, ότι το Τουρκολυβικό Μνημόνιο δε θα ληφθεί υπόψη στην οριοθέτηση, ότι εάν δεν υπάρξει συμφωνία η διαφορά θα παραπεμφθεί στη Χάγη με συνυποσχετικό…

Θα πρέπει επίσης να διασφαλιστεί, εφόσον η κυβέρνηση ανέλαβε το ρίσκο να ξεκινήσει πολιτική διαπραγμάτευση έστω και άτυπη, ότι το περιεχόμενο των συνομιλιών των δυο υπουργών εξωτερικών εάν δεν καταλήξουν σε συμφωνία δε θα είναι δεσμευτικό για τις δυο πλευρές.

Διότι στη διάρκεια των συνομιλιών των δυο υπουργών εξωτερικών ουσιαστικά θα καλυφθεί ο πυρήνας των διαφορών και απλώς μετά στο πλαίσιο μιας πιο διευρυμένης διαδικασίας θα γίνει η συζήτηση με χάρτες για την οριοθέτηση. Αυτό σημαίνει ότι η συζήτηση των δυο υπουργών δε θα είναι συζήτηση επί της διαδικασίας, αλλά η ουσιαστική διαπραγμάτευση της ουσίας της διαφοράς. Διότι το πρόβλημα της οριοθέτησης όπως έχει δείξει και η εμπειρία από τις Διερευνητικές Επαφές επί κυβέρνησης Κ. Σημίτη, δεν είναι τόσο η χάραξη των ορίων επί των χαρτών, αλλά η διαπραγμάτευση των πολιτικών θεμάτων που εγείρει η Τουρκία.

Ένα ακόμη ζήτημα που απασχολεί είναι ότι στο υπουργείο Εξωτερικών μέχρι στιγμής δεν έχει συγκροτηθεί υποστηρικτική ομάδα από εμπειρογνώμονες, νομικούς και έμπειρους διπλωμάτες ώστε να γίνει η ανάλογη προετοιμασία για να υπάρχει η αναγκαία νομική και τεχνική υποστήριξη που θα χρειαστεί ο υπουργός εξωτερικών σε μια τόσο κρίσιμη διαπραγμάτευση.

Ο Τούρκος πρόεδρος την Παρασκευή σε δηλώσεις του μετά την προσευχή, ρωτήθηκε για τα ελληνοτουρκικά και προκάλεσε σύγχυση καθώς ανέφερε ότι ο πρέσβης στην Αθήνα, Τσαγκαταϊ Ερτσιγιές, θα αναλάβει τις συνομιλίες με τον ομόλογο του χωρίς να διευκρινίσει τι ακριβώς εννοεί.

Ο Τούρκος πρεσβευτής στην Αθήνα θεωρείται ο πλέον έμπειρος στα θέματα οριοθετήσεων στο τουρκικό ΥΠΕΞ, καθώς ήταν διευθυντής και της αρμόδιας Διεύθυνσης και επί των ημερών του έγινε το Τουρκολυβικό Μνημόνιο και κατατέθηκαν μονομερώς οι χάρτες της Γαλάζιας Πατρίδας στον ΟΗΕ.

Από την ελληνική πλευρά τον ρόλο σε μια τέτοια διαδικασία θα μπορούσε να αναλάβει η Μ.Τελαλιάν πρώην επικεφαλής της Ειδικής Νομικής Υπηρεσίας του ΥΠΕΞ και συμβούλου του πρωθυπουργού για θέματα Διεθνούς Δικαίου, που διατηρεί στενή σχέση με την υφυπουργό Εξωτερικών Αλ. Παπαδοπούλου, η οποία πάντως είναι υποψήφια για τη θέση της διευθύντριας του Γραφείου Δημοκρατικών Θεσμών και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων του ΟΑΣΕ (ODHIR).

Παρά το γεγονός ότι την τελευταία πενταετία οι τουρκικές απαιτήσεις και διεκδικήσεις έχουν διευρυνθεί, η κυβέρνηση έχει το δικαίωμα και την υποχρέωση ίσως, να διερευνήσει τις δυνατότητες για συνεννόηση με την Τουρκία στο θέμα της οριοθέτησης, όπως έκαναν όλες ανεξαιρέτως οι κυβερνήσεις την τελευταία τουλάχιστον 40ετία,

Με την επίγνωση όμως ότι ούτε «θαύματα» γίνονται, ούτε μάγοι που βγάζουν «λαγό από το καπέλο» υπάρχουν…

liberal.gr

Συνέχεια ανάγνωσης

Εξωτερική Πολιτική

Υπάρχει πράγματι «ιστορική ευκαιρία» στις ελληνοτουρκικές σχέσεις;

Δημοσιεύτηκε

στις

Είναι σαφές ότι η παρούσα διαδικασία προσέγγισης φθάνει στα όριά της

Στη συνάντηση όπως περιέγραψε και ο υπουργός εξωτερικών Γ. Γεραπετρίτης θα γίνει «επιβεβαίωση της διάθεσης διαλόγου, αποτίμηση μέχρι τώρα πορείας και προγραμματισμός επομένων βημάτων» και θα υπάρξει το χρονοδιάγραμμα για τον Πολιτικό Διάλογο, τη Θετική Ατζέντα και τα ΜΟΕ, με ορίζοντα την επόμενη συνεδρίαση του Ανώτατου Συμβουλίου Συνεργασίας που θα πραγματοποιηθεί στην Τουρκία πιθανότατα στο τέλος του χρόνου.

Σε ένα διεθνές περιβάλλον που είναι εξαιρετικά ασταθές, η «μη ένταση» με την Τουρκία είναι θετική αλλά όσο παραμένουν στο τραπέζι οι διεκδικήσεις της Τουρκίας εις βάρος της χώρας μας και όσο εξελίσσεται η προσπάθεια ανάδειξης της Τουρκίας ως ηγεμονικής περιφερειακής δύναμης, υπάρχει διαρκώς ο κίνδυνος επιστροφής της έντασης καθώς η τουρκική πλευρά έχει εκλάβει εντελώς λανθασμένα, ως όρο για τη συνέχιση του σημερινού ήπιου κλίματος, την αποχή άσκησης εκ μέρους της Ελλάδας των κυριαρχικών δικαιωμάτων της. Και αυτή ακριβώς η κατάσταση είναι που θέτει και τα όρια στην τωρινή διαδικασία εφόσον δεν επιλυθεί η διαφορά που αφορά την οριοθέτηση της υφαλοκρηπίδας και ΑΟΖ.

Ο Γ. Γεραπετρίτης δήλωσε ότι η έναρξη της συζήτησης θα γίνει όταν ωριμάσουν οι συνθήκες και εναπόκειται στους δυο ηγέτες το πότε θα δώσουν το σύνθημα για την έναρξη των συνομιλιών για την οριοθέτηση. Βεβαίως, αυτό εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από το εάν η Τουρκία δείξει ότι είναι διατεθειμένη για ουσιαστικές συνομιλίες εγκαταλείποντας θέσεις που είναι απαγορευτικές για την Ελλάδα καθώς άπτονται ακόμη και θεμάτων κυριαρχίας.

Ο Υπουργός Εξωτερικών τις τελευταίες ημέρες, βεβαίως, παρουσιάζει μια διαφορετική εικόνα για τα ελληνοτουρκικά δηλώνοντας ότι υπάρχει «ιστορική ευκαιρία» και ότι τώρα είναι η στιγμή για να λυθούν παλιές εκκρεμότητες, δήλωση η οποία προϊδεάζει για εξελίξεις στο μείζον αυτό ζήτημα.

Εξάλλου οι κ. Μητσοτάκης και Ερντογάν δε θα αποφασίσουν εν κενώ αλλά θα λάβουν την απόφαση τους μετά από την προεργασία η οποία θα γίνει από τους δυο υπουργούς εξωτερικών οι οποίοι το τελευταίο διάστημα είχαν τουλάχιστον δυο κατ ιδίαν συναντήσεις για την προετοιμασία της συνάντησης της Νέας Υόρκης.

Όμως εφόσον δεν έχουν προκύψει νέα δεδομένα (τα οποία εάν υπάρχουν πάντως έχουν κρατηθεί μυστικά) είναι εξαιρετικά δύσκολος ο εντοπισμός αυτής της «ιστορικής ευκαιρίας» στην οποία αναφέρεται ο Υπουργός Εξωτερικών. Και πάντως μέχρι στιγμής η Τουρκία δημοσίως κάθε άλλο παρά έχει απομακρυνθεί από πάγιες θέσεις οι οποίες και ευθύνονται για το γεγονός ότι δεν έχει υπάρξει μέχρι σήμερα επίλυση στο πρόβλημα της οριοθέτησης.

Διότι ακόμη και στην περίοδο των διερευνητικών επαφών επί κυβέρνησης Κ. Σημίτη όταν οι δυο πλευρές έφθασαν πολύ κοντά, σύμφωνα με τους πρωταγωνιστές της εποχής, συμφωνία δεν υπήρξε καθώς η Τουρκία την τελευταία στιγμή πρόβαλε όλο και νέες αξιώσεις που αφορούσαν την εθνική κυριαρχία.

Τα τελευταία δείγματα γραφής της Άγκυρας κάθε άλλο προδιαθέτουν για «ιστορική ευκαιρία». Με τις επιστολές στον ΟΗΕ η Τουρκία έχει εγείρει επισήμως θέμα ελληνικής κυριαρχίας σε μεγάλο αριθμό νησιών με την επίκληση της δήθεν παραβίασης του όρου αποστρατικοποίησης, με αφορμή τα θαλάσσια πάρκα επανάφερε πλήρως τη διεκδίκηση των «γκρίζων ζωνών», με το τελευταίο επεισόδιο στην Κάσο έδειξε την αποφασιστικότητα της για επιβολή του Τουρκολιβυκού Μνημονίου…

Είναι σαφές ότι οποιαδήποτε συζήτηση όσο καλοπροαίρετα κι αν ξεκινήσει και ό,τι τέχνασμα κι αν εφευρεθεί για να προχωρήσει έστω και ως άσκηση εργασίας το θέμα της οριοθέτησης υφαλοκρηπίδας και ΑΟΖ, (ακόμη και για την προηγούμενη συνεννόηση για την άσκηση του δικαιώματος επέκτασης των ελληνικών χωρικών υδάτων) το θέμα του casus belli που αποσκοπεί στον περιορισμό της άσκησης κυριαρχικών δικαιωμάτων της χώρας αλλά και οι «γκρίζες ζώνες» που αφορούν αμφισβήτηση ελληνικής κυριαρχίας, είναι εμπόδια που δεν μπορούν να ξεπεραστούν.

Και εξάλλου είναι θέματα τα οποία ούτε στη Χάγη μπορούν να παραπεμφθούν λόγω και των ελληνικών επιφυλάξεων αλλά και για λόγους ουσίας καθώς θα σήμαινε ότι η Ελλάδα αποδέχεται να παραδοθεί η κυριαρχία και τα κυριαρχικά δικαιώματα της στην κρίση ενός Δικαστηρίου.

Είναι κατανοητό ότι η αγωνία για το πόσο θα συντηρηθεί αυτό το ήπιο κλίμα στα ελληνοτουρκικά, γεννάει τον πειρασμό για το επόμενο βήμα ώστε να επιδιωχθεί η δυνατότητα επίλυσης του μείζονος θέματος της οριοθέτησης. Αλλά αυτή η αγωνία δεν μπορεί να μετατραπεί σε τροχοπέδη που θα διολισθήσει σε μια εφ’ όλης της ύλης διαπραγμάτευση με την Τουρκία που τελικά δεν θα είναι τίποτε περισσότερο από μια διαπραγμάτευση επί των τουρκικών διεκδικήσεων και θα προσφέρει στην Τουρκία όσα μόνο με νικηφόρο πόλεμο θα αποκτούσε.

Και αυτό φυσικά δεν μπορεί να θεωρηθεί «ιστορική ευκαιρία», τουλάχιστον για την Ελλάδα…

Πηγή: liberal.gr

Συνέχεια ανάγνωσης

Αίγυπτος

Λιβύη: Αντιδράσεις και στην κυβέρνηση για τη συμφωνία με την Τουρκία για έρευνες πετρελαίου και φυσικού αερίου

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Ο υπουργός Πετρελαίου και Αερίου της Λιβύης κατήγγειλε σοβαρές παραβιάσεις και έκανε λόγο για μη εξουσιοδοτημένες συμφωνίες με την Τουρκία για έρευνες πετρελαίου και φυσικού αερίου

Σφοδρές αντιδράσεις και στο εσωτερικό της Λιβύης, με αμφισβήτηση της νομιμότητας του τελευταίου Μνημονίου που υπέγραψε η κυβέρνηση Ντμπεϊμπά με την Τουρκία για την ανάθεση στην τουρκική εταιρεια ΤΡΑΟ ερευνών για υδρογονάνθρακες στην Λιβύη, προκαλούν και οι τελευταίες δηλώσεις του τούρκου υπουργού ενέργειας Αλπαρσλαν Μπαϊρακτάρ ότι η χώρα του θα ανταποκριθεί στην «πρόσκληση» της λιβυκής πλευράς.

Ο υπουργός Πετρελαίου και Αερίου της Λιβύης Μοχαμεντ Αουν κατήγγειλε σοβαρές παραβιάσεις του νομικού πλαισίου από την κρατική εταιρεία πετρελαίου National Oil Corporation (NOC) υπό την καθοδήγηση της κυβέρνησης Ντμπεϊμπά. Ο Μ. Αουν έκανε λόγο συγκεκριμένα για μη εξουσιοδοτημένες συμφωνίες με την Τουρκία για έρευνες πετρελαίου και φυσικού αερίου στις ακτές της Λιβύης προειδοποιώντας ότι αυτές οι ενέργειες υπονομεύουν την ακεραιότητα και την αξιοπιστία της NOC που αποτελεί τον ακρογωνιαίο λίθο του πετρελαϊκού τομέα της Λιβύης από το 1970.

Σύμφωνα με λιβυκά ΜΜΕ ο Αουν καταδίκασε την NOC για την προώθηση μιας πρότασης να στείλει ένα τουρκικό σκάφος σεισμικής έρευνας για να εξερευνήσει για πετρέλαιο και φυσικό αέριο στα ανοικτά των ακτών της Λιβύης χωρίς να ακολουθήσει τις νομικές διαδικασίες. Τόνισε ότι τέτοιες συμφωνίες θα πρέπει να αντιμετωπίζονται μέσω διαφανούς δημόσιου διαγωνισμού, κάτι που δεν έγινε στην προκειμένη περίπτωση. Επικρίνοντας την NOC ότι παραβιάζει τους νομικούς κανόνες ο κ.Αουν υποστήριξε ότι η παράκαμψη των νομικών κανόνων ανοίγει την πόρτα στη διαφθορά και αποδυναμώνει την εμπιστοσύνη του κοινού στον θεσμό.

Η Τουρκία εκμεταλλευόμενη την στρατιωτική και πολιτική στήριξη που προσφέρει στην προσωρινή και αμφισβητούμενη κυβέρνηση της Τρίπολης είχε υπογράψει το 2022 με την Λιβύη, Μνημονιο για κοινές έρευνες στις θαλάσσιες περιοχές της Λιβύης από την τουρκική κρατική εταιρεία ΤΡΑΟ σε συνεργασία με την NOC. Το Μνημόνιο αυτό είχε κηρυχθεί άκυρο από διοικητικό δικαστήριο της Τρίπολης ομως η Τουρκία συνεχίζει να το επικαλείται θεωρώντας ότι παραμένει σε ισχύ.

Ο Υπουργός ενέργειας της Τουρκίας μάλιστα μόλις την Τετάρτη παρουσιάζοντας το πρόγραμμα ερευνών και εξορύξεων της Τουρκίας ειχε εκφράσει το ενδιαφέρον της χώρας του για έρευνες για ενεργειακούς πόρουςστα ανοικτά της Λιβύης μετά από «πρόσκληση» των Λιβυκών Αρχών τονίζοντας ότι «η Λιβύη μας απηύθυνε πρόσκληση για να διεξάγουμε σεισμικές έρευνες στην θαλάσσια επικράτεια της και είμαστε πρόθυμοι να προχωρήσουμε..».

Η έντονη αντίδραση του Μ.Αουν εντάσσεται στην μεγαλη πολιτική σύγκρουση στο εσωτερικό της Λιβύης που έχει οδηγήσει τις προηγούμενες εβδομάδες στο κλείσιμο μεγάλων μονάδων παραγωγής πετρελαίου και μείωσης των εξαγωγών κατι που πλήττει την αξιοπιστία της NOC έναντι των ξένων αγορών και στερεί εκατοντάδες εκατομμύρια δολάρια από τον κρατικό προϋπολογισμό. Ο Μ.Αουν βρίσκεται σε διαρκή αντιπαράθεση και με τον πρωθυπουργό Ντμεϊμπά και πιθανότατα να θέλει να παίξει ρόλο σε μια μεταβατική κατάσταση.

Το γεγονός πάντως ότι κορυφώνεται η πολιτική κρίση στην Λιβύη χωρίς να είναι ορατή η αποκατάσταση της ομαλότητας υπάρχει ο κίνδυνος η Τουρκία να θελήσει να εκμεταλλευτεί την συγκυρία και να επιβάλει τετελεσμένα επισπεύδοντας την υλοποίηση του επίμαχου Μνημονίου , το οποίο θα φέρει σε εξαιρετικά δύσκολη θέση την Ελλάδα εφόσον επιχειρηθούν έρευνες σε περιοχές της δυνητικής ελληνικής υφαλοκρηπίδας την οποία εποφθαλμιούν οι αξιώσεις της Τρίπολης βάσει του Τουρκολυβικού Μνημονίου αλλά και οι μονομερείς κινήσεις της με το κλείσιμο του Κόλπου της Σύρτης.

ΠΗΓΗ: protothema.gr
Συνέχεια ανάγνωσης

Ινφογνώμων

Infognomon Logo

Περιηγηθείτε στα κορυφαία βιβλία του βιβλιοπωλείου μας

Προβολή όλων

Δημοφιλή