Ακολουθήστε μας

Νίκος Μελέτης

Τι θέλει και τι επιδιώκει ο Ερντογάν με την υποτιθέμενη «στροφή» στη Δύση

Δημοσιεύτηκε

στις

Πού το πάει ο Ερντογάν με αυτές τις «πιρουέτες»

Η περίφημη εντυπωσιακή στροφή Ερντογάν στη Σύνοδο Κορυφής του Βίλνιους για το θέμα της Σουηδίας αποδείχθηκε μια δήλωση προθέσεων η οποία κατατέθηκε στο σκληρό παζάρι του Ερντογάν με την κυβέρνηση Μπάιντεν, με τη Σουηδία να συνεχίζει να περιμένει στον προθάλαμο του ΝΑΤΟ. Ο Τ. Ερντογάν, που συνεχίζει την προνομιακή σχέση με τον Β.Πουτιν, προσπάθησε βεβαίως να κεφαλαιοποιήσει στο μέγιστο αυτή τη λεκτική μεταστροφή κάτι που με ανακούφιση έκαναν αποδεκτό όλοι όσοι δεν ήθελαν έναν ακόμη «μπελά» στο ΝΑΤΟ τη στιγμή που συνεχίζεται και εντείνεται η αντιπαράθεση με τη Ρωσία.

Στόχος του Ερντογάν είναι μέσα από αυτές τις «πιρουέτες», να θεμελιώσει γερά τη στρατηγική αυτονομία της Τουρκίας, να επεκτείνει την επιρροή της και κυρίως να εξασφαλίσει σημαντικά οικονομικά οφέλη, κρίσιμα για το μέλλον της Τουρκίας.

Και όλα αυτά ενταγμένα σε ένα στρατηγικό πλαίσιο ανάδειξης της Τουρκίας σε αυτόνομο πόλο, ενός πολυπολικού συστήματος που διαμορφώνεται σε παγκόσμιο επίπεδο μετά τον πόλεμο της Ουκρανίας.

Είναι προφανές ότι η Δύση δεν πρόκειται να αγνοήσει εύκολα τη γεωστρατηγική θέση της Τουρκίας και να την εγκαταλείψει αμαχητί στο στρατόπεδο της Ανατολής. Όμως το μεγάλο πρόβλημα για τη Δύση είναι το τι πραγματικά επιδιώκει ο κ.Ερντογάν και εάν είναι ειλικρινείς οι δηλώσεις του ότι θέλει και πάλι να προσδεθεί στην ευρωπαϊκή πορεία της χώρας του, να γίνει η Τουρκία μέλος της Ε.Ε. ισότιμο με τη Μάλτα, το Λουξεμβούργο, τη Σλοβενία η ακόμη αν είναι πραγματικά αποφασισμένος να εντάξει τη χώρα του σταθερά και μόνιμα σε ένα κεντρικό στρατηγικό σχεδιασμό της Δύσης που σημαίνει και μια σειρά υποχρεώσεων και δεσμεύσεων.

Ο Τ.Ερντογάν πριν ακόμη τους σεισμούς που επιδείνωσαν δραματικά τις οικονομικές συνθήκες της χώρας του, επέλεξε να κάνει σημαντικά βήματα που πριν μερικά χρόνια ήταν αδιανόητα, με μοναδικό σκοπό να κλείσει μέτωπα που στοίχιζαν δισεκατομμύρια δολάρια στο εξαγωγικό κομμάτι της τουρκικής οικονομίας, στερούσαν δισεκατομμύρια δολάρια από επενδύσεις και απορροφούσαν μεγάλο κομμάτι του τουρκικού δυναμισμού σε περιφερειακές συγκρούσεις, τις οποίες πλέον δεν μπορούσε να υποστηρίξει.

Έτσι, ξεκίνησε η αλλαγή στάσης απέναντι στους Άραβες του Κόλπου. Με αποκορύφωμα την τελευταία περιοδεία του σε Σ.Αραβία, Κατάρ και ΗΑΕ που του απέφεραν δισεκατομμύρια δολάρια σε επενδύσεις σε στρατηγικούς τομείς της τουρκικής οικονομίας (μεταξύ αυτών και της Πολεμικής Βιομηχανίας). Κυρίως όμως του προσέφεραν τη δυνατότητα να εμφανίσει την Τουρκία ως περιφερειακή ανεξάρτητη δύναμη η οποία κινείται αυτόνομα. Η επανασύνδεση με τη Σ. Αραβία γίνεται μάλιστα σε μια στιγμή που το Ριάντ έχει δείξει ξεκάθαρα δείγματα απογαλακτισμού από τη Δύση διατηρώντας σχέσεις με τον Πουτιν και το Πεκίνο, σε αντιπαράθεση με την Ουάσιγκτον καθώς αρνήθηκε να συμβάλει στον έλεγχο των τιμών της ενέργειας, με την αύξηση της παραγωγής.

Στο σχέδιο Ερντογάν είναι υψηλής προτεραιότητας η επαναπροσέγγιση με το Ισραήλ και την Αίγυπτο. Με το Ισραήλ, η ασθένεια Νετανιάχου καθυστερεί τη συνάντηση των δυο ανδρών που έχουν συγκρουστεί σκληρά στο παρελθόν, αλλά η Τουρκία δεν κρύβει το ενδιαφέρον της αυτή η επαναπροσέγγιση όχι μόνο να αποκαταστήσει τις τουριστικές ροές προς τα θέρετρα της αλλά κυρίως στο να υπάρξει επαναφορά στο τραπέζι του σχεδίου για μεταφορά φυσικού αερίου της Ανατολικής Μεσογείου προς την Ευρώπη μέσω του τουρκικού εδάφους.

Έτσι ελπίζει η Τουρκία ότι με τη μείωση των ροών ρωσικού φυσικού αερίου προς την Ευρώπη θα βρει εναλλακτικές πηγές ώστε να διατηρήσει τον στρατηγικό ρόλο του κόμβου μεταφοράς ενέργειας προς την Ευρώπη εξ Ανατολών. Και πολιτικά ελπίζει επίσης ότι η αποκατάσταση των σχέσεων με το Ισραήλ θα εξουδετερώσει τις ισχυρές πιέσεις που ασκεί το Αμερικανοεβραϊκό λόμπι στα τουρκικά συμφέροντα στις ΗΠΑ.

Με την Αίγυπτο είναι επίσης κρίσιμο το διακύβευμα του Ερντογάν, καθώς μετά από μια δεκαετία σκληρής αντιπαράθεσης με την μεγαλύτερη Αραβική χώρα προσδοκά όχι μόνο στα οικονομικά οφέλη από τη μεγάλη Αιγυπτιακή αγορά, αλλά επίσης νομιμοποίηση στην Ανατολική Μεσόγειο, και πιθανή συνεργασία στα ενεργειακά, ώστε να κερδίσει τον χαμένο χρόνο της τελευταίας δεκαετίας που θεωρεί ότι αποκλείστηκε από το ενεργειακό γίγνεσθαι της περιοχής. Μια συνεννόηση με την Αίγυπτο θα έχει θετικές επιπτώσεις και στην υπόθεσης της Λιβύης που η Άγκυρα έχει επενδύσει σημαντικό πολιτικό, οικονομικό και διπλωματικό κεφάλαιο, αλλά είναι ένα στοίχημα που δεν μπορεί να κερδίσει όσο είναι σε ευθεία αντιπαράθεση με το Κάϊρο.

Λίγες ημέρες μετά το Βίλνιους στην ΄Άγκυρα έφθασε για επίσκεψη ο Κινέζος ΥΠΕΞ Γουανγκ Γι και πέραν των θερμών δηλώσεων μετά τις συναντήσεις με Ερντογάν και Φιντάν έχει ενδιαφερον ότι το Πεκίνο εξέφρασε την ικανοποίηση του για το γεγονός ότι η «Τουρκία δεν υποστηρίζει την πολιτική επέκτασης της δραστηριοποίησης του ΝΑΤΟ στην περιοχή της Ασίας και του Ειρηνικού και επιθυμεί να παραμείνει σε επαφή και συντονισμό με την Κίνα σε διεθνή και περιφερειακά ζητήματα όπως η Ουκρανία..». Ένα ακόμη δείγμα του πώς ο Ερντογάν επιδιώκει να παίζει με όλους και με όλα χωρίς καμιά δέσμευση από τις συμμαχικές υποχρεώσεις και δεσμεύσεις.

Στις συναντήσεις του Κινέζου υπουργού κυριάρχησε βεβαίως η οικονομική συνεργασία και επενδύσεις από την Κίνα ενώ συζητήθηκε η εναρμόνιση του κινεζικού πρόζεκτ «Belt and Road» και του τουρκικού σχεδίου «Middle Corridor» σύνδεσης Ανατολής με Δύση καθώς και η συνεργασία στην πυρηνική ενέργεια.

Το άλλο μεγάλο μέτωπο του Ερντογάν είναι η Ε.Ε.

Ως ο μεγαλύτερος εμπορικός εταίρος της Τουρκίας η Ε.Ε. έχει μείζονα σημασία για την τουρκική οικονομία και η αναβάθμιση της Τελωνειακής ΄Ενωσης εκτιμάται ότι θα έχει όφελος πανω από 12 δις δολάρια για την Τουρκία. Πολιτικά η επανέναρξη των ευρωτουρκικών σχέσεων θα ωφελήσει τον Τ.Ερντογαν βγάζοντας τον από το κάδρο των αυταρχικών ηγετών και θα νομιμοποιήσει διεθνώς την εξουσία του.

Μεγάλο στοίχημα για τον Ερντογάν είναι η ομαλή συνεργασία της Ε.Ε. με την Τουρκία και σε ζητήματα ασφάλειας και άμυνας όπου η Ευρώπη θα υποχρεωθεί χωρίς όρους να αποδεχθεί ότι η Τουρκία είναι ακρογωνιαίος λίθος της νέας ευρωπαϊκής αρχιτεκτονικής ασφάλειας, με την παράλληλη αποδοχή εκ μέρους της Ε.Ε. του δικαιώματός της για αυτόνομες επιλογές στη Μ.Ανατολή, στην Αν.Μεσόγειο, στη Μ.Θάλασσα και στον Καύκασο.

Για την ΄Αγκυρα τρία είναι τα μεγάλα εμπόδια στην ευρωπαϊκή πορεία της:

Η Κύπρος, καθώς η Τουρκία επιμένει να μην αναγνωρίζει ένα ισότιμο μέλος, με δικαίωμα βέτο, του κλάμπ στο οποίο θέλει να συμμετέχει και η ίδια.

Η Ελλάδα, καθώς καμιά ελληνική κυβέρνηση δε θα είναι εύκολο να αποδεσμεύσει τα ευρωτουρκικά από την πλήρη εγκατάλειψη της αναθεωρητικής πολιτικής και των αμφισβητήσεων της ελληνικής κυριαρχίας και φυσικά η μη ένταση των τελευταίων μηνών δεν είναι αρκετή για μια τέτοια κίνηση εκ μέρους της Ελλάδας.

Η Γαλλία η οποία όχι μόνο για λόγους πολιτικούς αλλά και στρατηγικούς είναι αντίθετη με την ανάδειξη της Τουρκίας σε ισχυρή περιφερειακή δύναμη στη Μ.Ανατολή, Β.Αφρική και Αν.Μεσόγειο.

Στα εμπόδια της Τουρκίας συμπεριλαμβάνονται και τα φιλελεύθερα κινήματα και πολιτικές δυνάμεις στην Ευρώπη αλλά και από την άλλη μεριά του πολιτικού τόξου όλες οι ισλαμοφοβικές και ξενοφοβικές συντηρητικές δυνάμεις.

Αυτή είναι η πραγματικότητα που αποτυπώνεται στην ξαφνική εικόνα που παρακολουθούμε και τις τελευταίες εβδομάδες με τον Ερντογάν που γίνεται η θέλει να φαίνεται «αρνάκι»…

liberal.gr

Συνέχεια ανάγνωσης

Εξωτερική Πολιτική

Το πλαίσιο και οι προκλήσεις του ελληνοτουρκικού διαλόγου για την υφαλοκρηπίδα

Δημοσιεύτηκε

στις

Γεραπετρίτης και Φιντάν θα αναλάβουν την ευθύνη για προκαταρκτικές συνομιλίες

Νίκος Μελέτης

Σύμφωνα με πληροφορίες οι κ. Γεραπετρίτης και Φιντάν θα αναλάβουν την ευθύνη για προκαταρκτικές συνομιλίες και εφόσον αυτές αποδώσουν, τότε τον Ιανουάριο στη διάρκεια του Ανώτατου Συμβουλίου Συνεργασίας στην Άγκυρα θα δοθεί το πράσινο φως για τις τελικές συνομιλίες που πλέον θα γίνουν και επί χάρτου.

Οι ίδιες πηγές τόνιζαν ότι στο πλαίσιο των προκαταρκτικών συνομιλιών Γεραπετρίτη – Φιντάν θα αναζητηθεί σύγκληση στο θέμα του εύρους της διαφοράς, στο εφαρμοστέο δίκαιο και στις γενικές αρχές επί των οποίων θα διεξαχθούν οι συνομιλίες και φυσικά το χρονοδιάγραμμα αυτής της διαδικασίας.

Η ελληνική κυβέρνηση εδώ και εβδομάδες δια του υπουργού εξωτερικών Γ. Γεραπετρίτη ομιλεί για «ιστορική ευκαιρία» στα Ελληνοτουρκικά ενώ και ο πρωθυπουργός Κυρ. Μητσοτάκης έκανε λόγο για «ευκαιρία» στις σχέσεις των δυο χωρών στην ομιλία του στον ΟΗΕ. Ο πρωθυπουργός στο κυριακάτικο μήνυμα του τόνισε ότι «συζητούμε με την Τουρκία δε σημαίνει ότι συμφωνούμε και σε όλα» απέφυγε πάντως να επισημοποιήσει την έναρξη αυτής της διαδικασίας.

Η Αθήνα εκτιμά ότι η διαδικασία προσέγγισης έχει αποδώσει και εάν δεν επιχειρηθεί τώρα η προσπάθεια επίλυσης της διαφοράς δύσκολα θα βρεθεί στο μέλλον αντίστοιχο κλίμα ώστε να υπάρξει μια σοβαρή προσπάθεια για συμφωνία στο θέμα της οριοθέτησης.

Αυτή η αντίληψη βεβαίως έχει να κάνει και με τη διαπίστωση ότι η διαδικασία προσέγγισης έχει τα όρια της και κάθε παράταση έστω και με αυτόν διάλογο θα είναι ευπρόσδεκτη, καθώς όσο υπάρχει η μεγάλη εκκρεμότητα στο Αιγαίο και στην Ανατολική Μεσόγειο, το καλό κλίμα θα είναι ευάλωτο και εύθραυστο και ανά πάσα στιγμή θα μπορεί να ανατραπεί και να επιστρέψουμε με μεγαλύτερη μάλιστα «ορμή» στις εντάσεις του πρόσφατου παρελθόντος.

Βεβαίως, τα ελληνοτουρκικά προβλήματα δεν είναι «ψυχολογικού περιεχομένου» και θέματα «κλίματος». Ο πυρήνας των προβλημάτων είναι ο τουρκικός αναθεωρητισμός οι διεκδικήσεις της Τουρκίας εις βάρος της ελληνικής κυριαρχίας και των ελληνικών κυριαρχικών δικαιωμάτων, η αμφισβήτηση διεθνών δικαιοδοσιών και αρμοδιοτήτων της χώρας μας και η προσπάθεια επιβολής τετελεσμένων από την Τουρκία.

Και προς το παρόν τουλάχιστον το καλό κλίμα των τελευταίων 17 μηνών δεν έχει δείξει ότι έχει οδηγήσει σε «μαλάκωμα» ή αλλαγή των τουρκικών θέσεων. Η Τουρκία μάλιστα έχει δείξει ότι αντιλαμβάνεται με εντελώς διαφορετικό τρόπο τους όρους για τη συνέχιση του ήπιου κλίματος, επικαλούμενη μάλιστα και τη Διακήρυξη των Αθηνών ερμηνεύοντας την αναφορά σε αποφυγή μονομερών κινήσεων ως υποχρέωση αποφυγής άσκησης κυριαρχικών δικαιωμάτων από την Ελλάδα.

Η διαδικασία η οποία ξεκινά είναι πάντως υψηλού ρίσκου και αμφιβόλου αποτελέσματος.

Στις συνομιλίες Γεραπετρίτη – Φιντάν θα πρέπει να επιλυθούν μια σειρά θέματα: η εφαρμογή του Δικαίου της Θάλασσας, η αποδοχή της γενικής αρχής ότι τα νησιά δικαιούνται πλήρη επήρεια, ότι δεν υπάρχουν «γκρίζες ζώνες», ότι η διαπραγμάτευση αφορά το σύνολο των θαλασσίων ζωνών σε Αιγαίο και Ανατολική Μεσόγειο ως ενότητας, ότι η επέκταση των ελληνικών χωρικών υδάτων που θα προηγηθεί δεν είναι τμήμα της διαπραγμάτευσης, ότι το Τουρκολυβικό Μνημόνιο δε θα ληφθεί υπόψη στην οριοθέτηση, ότι εάν δεν υπάρξει συμφωνία η διαφορά θα παραπεμφθεί στη Χάγη με συνυποσχετικό…

Θα πρέπει επίσης να διασφαλιστεί, εφόσον η κυβέρνηση ανέλαβε το ρίσκο να ξεκινήσει πολιτική διαπραγμάτευση έστω και άτυπη, ότι το περιεχόμενο των συνομιλιών των δυο υπουργών εξωτερικών εάν δεν καταλήξουν σε συμφωνία δε θα είναι δεσμευτικό για τις δυο πλευρές.

Διότι στη διάρκεια των συνομιλιών των δυο υπουργών εξωτερικών ουσιαστικά θα καλυφθεί ο πυρήνας των διαφορών και απλώς μετά στο πλαίσιο μιας πιο διευρυμένης διαδικασίας θα γίνει η συζήτηση με χάρτες για την οριοθέτηση. Αυτό σημαίνει ότι η συζήτηση των δυο υπουργών δε θα είναι συζήτηση επί της διαδικασίας, αλλά η ουσιαστική διαπραγμάτευση της ουσίας της διαφοράς. Διότι το πρόβλημα της οριοθέτησης όπως έχει δείξει και η εμπειρία από τις Διερευνητικές Επαφές επί κυβέρνησης Κ. Σημίτη, δεν είναι τόσο η χάραξη των ορίων επί των χαρτών, αλλά η διαπραγμάτευση των πολιτικών θεμάτων που εγείρει η Τουρκία.

Ένα ακόμη ζήτημα που απασχολεί είναι ότι στο υπουργείο Εξωτερικών μέχρι στιγμής δεν έχει συγκροτηθεί υποστηρικτική ομάδα από εμπειρογνώμονες, νομικούς και έμπειρους διπλωμάτες ώστε να γίνει η ανάλογη προετοιμασία για να υπάρχει η αναγκαία νομική και τεχνική υποστήριξη που θα χρειαστεί ο υπουργός εξωτερικών σε μια τόσο κρίσιμη διαπραγμάτευση.

Ο Τούρκος πρόεδρος την Παρασκευή σε δηλώσεις του μετά την προσευχή, ρωτήθηκε για τα ελληνοτουρκικά και προκάλεσε σύγχυση καθώς ανέφερε ότι ο πρέσβης στην Αθήνα, Τσαγκαταϊ Ερτσιγιές, θα αναλάβει τις συνομιλίες με τον ομόλογο του χωρίς να διευκρινίσει τι ακριβώς εννοεί.

Ο Τούρκος πρεσβευτής στην Αθήνα θεωρείται ο πλέον έμπειρος στα θέματα οριοθετήσεων στο τουρκικό ΥΠΕΞ, καθώς ήταν διευθυντής και της αρμόδιας Διεύθυνσης και επί των ημερών του έγινε το Τουρκολυβικό Μνημόνιο και κατατέθηκαν μονομερώς οι χάρτες της Γαλάζιας Πατρίδας στον ΟΗΕ.

Από την ελληνική πλευρά τον ρόλο σε μια τέτοια διαδικασία θα μπορούσε να αναλάβει η Μ.Τελαλιάν πρώην επικεφαλής της Ειδικής Νομικής Υπηρεσίας του ΥΠΕΞ και συμβούλου του πρωθυπουργού για θέματα Διεθνούς Δικαίου, που διατηρεί στενή σχέση με την υφυπουργό Εξωτερικών Αλ. Παπαδοπούλου, η οποία πάντως είναι υποψήφια για τη θέση της διευθύντριας του Γραφείου Δημοκρατικών Θεσμών και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων του ΟΑΣΕ (ODHIR).

Παρά το γεγονός ότι την τελευταία πενταετία οι τουρκικές απαιτήσεις και διεκδικήσεις έχουν διευρυνθεί, η κυβέρνηση έχει το δικαίωμα και την υποχρέωση ίσως, να διερευνήσει τις δυνατότητες για συνεννόηση με την Τουρκία στο θέμα της οριοθέτησης, όπως έκαναν όλες ανεξαιρέτως οι κυβερνήσεις την τελευταία τουλάχιστον 40ετία,

Με την επίγνωση όμως ότι ούτε «θαύματα» γίνονται, ούτε μάγοι που βγάζουν «λαγό από το καπέλο» υπάρχουν…

liberal.gr

Συνέχεια ανάγνωσης

Εξωτερική Πολιτική

Υπάρχει πράγματι «ιστορική ευκαιρία» στις ελληνοτουρκικές σχέσεις;

Δημοσιεύτηκε

στις

Είναι σαφές ότι η παρούσα διαδικασία προσέγγισης φθάνει στα όριά της

Στη συνάντηση όπως περιέγραψε και ο υπουργός εξωτερικών Γ. Γεραπετρίτης θα γίνει «επιβεβαίωση της διάθεσης διαλόγου, αποτίμηση μέχρι τώρα πορείας και προγραμματισμός επομένων βημάτων» και θα υπάρξει το χρονοδιάγραμμα για τον Πολιτικό Διάλογο, τη Θετική Ατζέντα και τα ΜΟΕ, με ορίζοντα την επόμενη συνεδρίαση του Ανώτατου Συμβουλίου Συνεργασίας που θα πραγματοποιηθεί στην Τουρκία πιθανότατα στο τέλος του χρόνου.

Σε ένα διεθνές περιβάλλον που είναι εξαιρετικά ασταθές, η «μη ένταση» με την Τουρκία είναι θετική αλλά όσο παραμένουν στο τραπέζι οι διεκδικήσεις της Τουρκίας εις βάρος της χώρας μας και όσο εξελίσσεται η προσπάθεια ανάδειξης της Τουρκίας ως ηγεμονικής περιφερειακής δύναμης, υπάρχει διαρκώς ο κίνδυνος επιστροφής της έντασης καθώς η τουρκική πλευρά έχει εκλάβει εντελώς λανθασμένα, ως όρο για τη συνέχιση του σημερινού ήπιου κλίματος, την αποχή άσκησης εκ μέρους της Ελλάδας των κυριαρχικών δικαιωμάτων της. Και αυτή ακριβώς η κατάσταση είναι που θέτει και τα όρια στην τωρινή διαδικασία εφόσον δεν επιλυθεί η διαφορά που αφορά την οριοθέτηση της υφαλοκρηπίδας και ΑΟΖ.

Ο Γ. Γεραπετρίτης δήλωσε ότι η έναρξη της συζήτησης θα γίνει όταν ωριμάσουν οι συνθήκες και εναπόκειται στους δυο ηγέτες το πότε θα δώσουν το σύνθημα για την έναρξη των συνομιλιών για την οριοθέτηση. Βεβαίως, αυτό εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από το εάν η Τουρκία δείξει ότι είναι διατεθειμένη για ουσιαστικές συνομιλίες εγκαταλείποντας θέσεις που είναι απαγορευτικές για την Ελλάδα καθώς άπτονται ακόμη και θεμάτων κυριαρχίας.

Ο Υπουργός Εξωτερικών τις τελευταίες ημέρες, βεβαίως, παρουσιάζει μια διαφορετική εικόνα για τα ελληνοτουρκικά δηλώνοντας ότι υπάρχει «ιστορική ευκαιρία» και ότι τώρα είναι η στιγμή για να λυθούν παλιές εκκρεμότητες, δήλωση η οποία προϊδεάζει για εξελίξεις στο μείζον αυτό ζήτημα.

Εξάλλου οι κ. Μητσοτάκης και Ερντογάν δε θα αποφασίσουν εν κενώ αλλά θα λάβουν την απόφαση τους μετά από την προεργασία η οποία θα γίνει από τους δυο υπουργούς εξωτερικών οι οποίοι το τελευταίο διάστημα είχαν τουλάχιστον δυο κατ ιδίαν συναντήσεις για την προετοιμασία της συνάντησης της Νέας Υόρκης.

Όμως εφόσον δεν έχουν προκύψει νέα δεδομένα (τα οποία εάν υπάρχουν πάντως έχουν κρατηθεί μυστικά) είναι εξαιρετικά δύσκολος ο εντοπισμός αυτής της «ιστορικής ευκαιρίας» στην οποία αναφέρεται ο Υπουργός Εξωτερικών. Και πάντως μέχρι στιγμής η Τουρκία δημοσίως κάθε άλλο παρά έχει απομακρυνθεί από πάγιες θέσεις οι οποίες και ευθύνονται για το γεγονός ότι δεν έχει υπάρξει μέχρι σήμερα επίλυση στο πρόβλημα της οριοθέτησης.

Διότι ακόμη και στην περίοδο των διερευνητικών επαφών επί κυβέρνησης Κ. Σημίτη όταν οι δυο πλευρές έφθασαν πολύ κοντά, σύμφωνα με τους πρωταγωνιστές της εποχής, συμφωνία δεν υπήρξε καθώς η Τουρκία την τελευταία στιγμή πρόβαλε όλο και νέες αξιώσεις που αφορούσαν την εθνική κυριαρχία.

Τα τελευταία δείγματα γραφής της Άγκυρας κάθε άλλο προδιαθέτουν για «ιστορική ευκαιρία». Με τις επιστολές στον ΟΗΕ η Τουρκία έχει εγείρει επισήμως θέμα ελληνικής κυριαρχίας σε μεγάλο αριθμό νησιών με την επίκληση της δήθεν παραβίασης του όρου αποστρατικοποίησης, με αφορμή τα θαλάσσια πάρκα επανάφερε πλήρως τη διεκδίκηση των «γκρίζων ζωνών», με το τελευταίο επεισόδιο στην Κάσο έδειξε την αποφασιστικότητα της για επιβολή του Τουρκολιβυκού Μνημονίου…

Είναι σαφές ότι οποιαδήποτε συζήτηση όσο καλοπροαίρετα κι αν ξεκινήσει και ό,τι τέχνασμα κι αν εφευρεθεί για να προχωρήσει έστω και ως άσκηση εργασίας το θέμα της οριοθέτησης υφαλοκρηπίδας και ΑΟΖ, (ακόμη και για την προηγούμενη συνεννόηση για την άσκηση του δικαιώματος επέκτασης των ελληνικών χωρικών υδάτων) το θέμα του casus belli που αποσκοπεί στον περιορισμό της άσκησης κυριαρχικών δικαιωμάτων της χώρας αλλά και οι «γκρίζες ζώνες» που αφορούν αμφισβήτηση ελληνικής κυριαρχίας, είναι εμπόδια που δεν μπορούν να ξεπεραστούν.

Και εξάλλου είναι θέματα τα οποία ούτε στη Χάγη μπορούν να παραπεμφθούν λόγω και των ελληνικών επιφυλάξεων αλλά και για λόγους ουσίας καθώς θα σήμαινε ότι η Ελλάδα αποδέχεται να παραδοθεί η κυριαρχία και τα κυριαρχικά δικαιώματα της στην κρίση ενός Δικαστηρίου.

Είναι κατανοητό ότι η αγωνία για το πόσο θα συντηρηθεί αυτό το ήπιο κλίμα στα ελληνοτουρκικά, γεννάει τον πειρασμό για το επόμενο βήμα ώστε να επιδιωχθεί η δυνατότητα επίλυσης του μείζονος θέματος της οριοθέτησης. Αλλά αυτή η αγωνία δεν μπορεί να μετατραπεί σε τροχοπέδη που θα διολισθήσει σε μια εφ’ όλης της ύλης διαπραγμάτευση με την Τουρκία που τελικά δεν θα είναι τίποτε περισσότερο από μια διαπραγμάτευση επί των τουρκικών διεκδικήσεων και θα προσφέρει στην Τουρκία όσα μόνο με νικηφόρο πόλεμο θα αποκτούσε.

Και αυτό φυσικά δεν μπορεί να θεωρηθεί «ιστορική ευκαιρία», τουλάχιστον για την Ελλάδα…

Πηγή: liberal.gr

Συνέχεια ανάγνωσης

Αίγυπτος

Λιβύη: Αντιδράσεις και στην κυβέρνηση για τη συμφωνία με την Τουρκία για έρευνες πετρελαίου και φυσικού αερίου

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Ο υπουργός Πετρελαίου και Αερίου της Λιβύης κατήγγειλε σοβαρές παραβιάσεις και έκανε λόγο για μη εξουσιοδοτημένες συμφωνίες με την Τουρκία για έρευνες πετρελαίου και φυσικού αερίου

Σφοδρές αντιδράσεις και στο εσωτερικό της Λιβύης, με αμφισβήτηση της νομιμότητας του τελευταίου Μνημονίου που υπέγραψε η κυβέρνηση Ντμπεϊμπά με την Τουρκία για την ανάθεση στην τουρκική εταιρεια ΤΡΑΟ ερευνών για υδρογονάνθρακες στην Λιβύη, προκαλούν και οι τελευταίες δηλώσεις του τούρκου υπουργού ενέργειας Αλπαρσλαν Μπαϊρακτάρ ότι η χώρα του θα ανταποκριθεί στην «πρόσκληση» της λιβυκής πλευράς.

Ο υπουργός Πετρελαίου και Αερίου της Λιβύης Μοχαμεντ Αουν κατήγγειλε σοβαρές παραβιάσεις του νομικού πλαισίου από την κρατική εταιρεία πετρελαίου National Oil Corporation (NOC) υπό την καθοδήγηση της κυβέρνησης Ντμπεϊμπά. Ο Μ. Αουν έκανε λόγο συγκεκριμένα για μη εξουσιοδοτημένες συμφωνίες με την Τουρκία για έρευνες πετρελαίου και φυσικού αερίου στις ακτές της Λιβύης προειδοποιώντας ότι αυτές οι ενέργειες υπονομεύουν την ακεραιότητα και την αξιοπιστία της NOC που αποτελεί τον ακρογωνιαίο λίθο του πετρελαϊκού τομέα της Λιβύης από το 1970.

Σύμφωνα με λιβυκά ΜΜΕ ο Αουν καταδίκασε την NOC για την προώθηση μιας πρότασης να στείλει ένα τουρκικό σκάφος σεισμικής έρευνας για να εξερευνήσει για πετρέλαιο και φυσικό αέριο στα ανοικτά των ακτών της Λιβύης χωρίς να ακολουθήσει τις νομικές διαδικασίες. Τόνισε ότι τέτοιες συμφωνίες θα πρέπει να αντιμετωπίζονται μέσω διαφανούς δημόσιου διαγωνισμού, κάτι που δεν έγινε στην προκειμένη περίπτωση. Επικρίνοντας την NOC ότι παραβιάζει τους νομικούς κανόνες ο κ.Αουν υποστήριξε ότι η παράκαμψη των νομικών κανόνων ανοίγει την πόρτα στη διαφθορά και αποδυναμώνει την εμπιστοσύνη του κοινού στον θεσμό.

Η Τουρκία εκμεταλλευόμενη την στρατιωτική και πολιτική στήριξη που προσφέρει στην προσωρινή και αμφισβητούμενη κυβέρνηση της Τρίπολης είχε υπογράψει το 2022 με την Λιβύη, Μνημονιο για κοινές έρευνες στις θαλάσσιες περιοχές της Λιβύης από την τουρκική κρατική εταιρεία ΤΡΑΟ σε συνεργασία με την NOC. Το Μνημόνιο αυτό είχε κηρυχθεί άκυρο από διοικητικό δικαστήριο της Τρίπολης ομως η Τουρκία συνεχίζει να το επικαλείται θεωρώντας ότι παραμένει σε ισχύ.

Ο Υπουργός ενέργειας της Τουρκίας μάλιστα μόλις την Τετάρτη παρουσιάζοντας το πρόγραμμα ερευνών και εξορύξεων της Τουρκίας ειχε εκφράσει το ενδιαφέρον της χώρας του για έρευνες για ενεργειακούς πόρουςστα ανοικτά της Λιβύης μετά από «πρόσκληση» των Λιβυκών Αρχών τονίζοντας ότι «η Λιβύη μας απηύθυνε πρόσκληση για να διεξάγουμε σεισμικές έρευνες στην θαλάσσια επικράτεια της και είμαστε πρόθυμοι να προχωρήσουμε..».

Η έντονη αντίδραση του Μ.Αουν εντάσσεται στην μεγαλη πολιτική σύγκρουση στο εσωτερικό της Λιβύης που έχει οδηγήσει τις προηγούμενες εβδομάδες στο κλείσιμο μεγάλων μονάδων παραγωγής πετρελαίου και μείωσης των εξαγωγών κατι που πλήττει την αξιοπιστία της NOC έναντι των ξένων αγορών και στερεί εκατοντάδες εκατομμύρια δολάρια από τον κρατικό προϋπολογισμό. Ο Μ.Αουν βρίσκεται σε διαρκή αντιπαράθεση και με τον πρωθυπουργό Ντμεϊμπά και πιθανότατα να θέλει να παίξει ρόλο σε μια μεταβατική κατάσταση.

Το γεγονός πάντως ότι κορυφώνεται η πολιτική κρίση στην Λιβύη χωρίς να είναι ορατή η αποκατάσταση της ομαλότητας υπάρχει ο κίνδυνος η Τουρκία να θελήσει να εκμεταλλευτεί την συγκυρία και να επιβάλει τετελεσμένα επισπεύδοντας την υλοποίηση του επίμαχου Μνημονίου , το οποίο θα φέρει σε εξαιρετικά δύσκολη θέση την Ελλάδα εφόσον επιχειρηθούν έρευνες σε περιοχές της δυνητικής ελληνικής υφαλοκρηπίδας την οποία εποφθαλμιούν οι αξιώσεις της Τρίπολης βάσει του Τουρκολυβικού Μνημονίου αλλά και οι μονομερείς κινήσεις της με το κλείσιμο του Κόλπου της Σύρτης.

ΠΗΓΗ: protothema.gr
Συνέχεια ανάγνωσης

Ινφογνώμων

Infognomon Logo

Περιηγηθείτε στα κορυφαία βιβλία του βιβλιοπωλείου μας

Προβολή όλων

Δημοφιλή