Ακολουθήστε μας

Νίκος Μελέτης

Ο πόλεμος στη Μ. Ανατολή και ο ρόλος της Ελλάδας στη διεθνή σκακιέρα

Δημοσιεύτηκε

στις

Νέο γεωπολιτικό σκηνικό, με αλλαγή ισορροπιών στην περιοχή

Καταδίκη της Χαμάς, αναγνώριση του δικαιώματος αυτοάμυνας του Ισραήλ στη βάση του Διεθνούς Δικαίου, άνευ όρων απελευθέρωση των ομήρων, προστασία των αμάχων και  αποφυγή ανθρωπιστικής κρίσης.

Για τους λόγους αυτούς εξάλλου συντάχθηκε με άλλες 15 ευρωπαϊκές χώρες στη Γ.Σ του ΟΗΕ απέχοντας από την ψηφοφορία για το μη δεσμευτικό ψήφισμα, το οποίο όμως προέβλεπε μόνο ανθρωπιστική παύση των συγκρούσεων και δεν είχε καμιά αναφορά στη Χαμάς, στην επιστροφή των ομήρων και στο δικαίωμα του Ισραήλ για αυτοάμυνα. Η προσπάθεια του Καναδά με τροπολογία να καταστήσει αυτό το ψήφισμα πιο ισορροπημένο, την οποία στήριξε και η Ελλάδα απορρίφθηκε τελικά…

Όμως για την Ελλάδα η κρίση στη Γάζα δημιουργεί στρατηγικές προκλήσεις. Η εποχή του 1982, επί Ψυχρού Πολέμου, όταν υπό τον Α. Παπανδρέου συμμετείχε ενεργά η χώρα μας, που δεν αναγνώριζε διπλωματικά το Ισραήλ, στην απομάκρυνση του Γιάσερ Αραφάτ και εκατοντάδων παλαιστινίων από τον Λίβανο αποτελεί παρελθόν.

Η κρίση στη Γάζα που ξεκίνησε με την επίθεση της Χαμάς την 7η Οκτωβρίου δεν είναι μια από τις συνήθεις συγκρούσεις Ισραήλ-Παλαιστινίων. Είναι περισσότερο περίπλοκη και έχει μεγάλο γεωπολιτικό βάθος και συνέπειες.

Μπροστά μας έχει αρχίσει να διαμορφώνεται έναν νέο γεωπολιτικό σκηνικό, με αλλαγή ισορροπιών στην περιοχή. 

Το Ισραήλ και πάλι βρίσκεται «περικυκλωμένο» από μη φιλικές δυνάμεις  και η μοναδική ασφαλής «διέξοδος» του είναι  η Ανατολική Μεσόγειος σε έναν στρατηγικό διάδρομο που συναντά την Κύπρο και την Ελλάδα.

Η περίφημη επαναπροσέγγιση της Τουρκίας με το Ισραήλ θα πρέπει να θεωρείται δεδομένο ότι  έχει διαταραχθεί και πάλι βαθιά, καθώς πια δεν πρόκειται  για ένα επεισόδιο σαν εκείνο του Μάβη Μαρμαρά το 2010, αλλά για γενικότερη ευρύτερη ιδεολογικού  και στρατηγικού χαρακτήρα  επίθεση της Άγκυρας στο Ισραήλ.

Με αυτό το δεδομένο όλα τα σχέδια που προωθούσε επίμονα η Τουρκία για ενεργειακή συνεργασία με το Ισραήλ, που αφορούσαν είτε τη δημιουργία αγωγού φυσικού αερίου είτε τις κοινές έρευνες (όπως είχε προαναγγείλει ο Τ. Ερντογάν τον Σεπτέμβριο στη Ν. Υόρκη μετά τη συνάντηση με τον Μ. Νετανιάχου) μπαίνουν για πολλά χρόνια στο ράφι.

Για την Τουρκία προκύπτει ένα ακόμη σοβαρό εμπόδιο για την ένταξη της  στο Φόρουμ Φυσικού Αερίου της Ανατολικής Μεσογείου και φυσικά ακυρώνονται  εκ των πραγμάτων οι ιδέες του Τ. Ερντογάν για περιφερειακή διάσκεψη για τις οριοθετήσεις στην Ανατολική Μεσόγειο.

Στο ενεργειακό πεδίο εφόσον  υπάρξουν τα απαραίτητα αποθέματα φυσικού αερίου, θα μπορέσει να δοθεί και πάλι ώθηση σε σχέδια  όπως αυτό του East Med ή ακόμη και της μεταφοράς υγροποιημένου  σε σταθμό της Κύπρου φυσικού αερίου και κατάληξη την Ελλάδα. Πιο άμεσα, αμέσως μόλις  σταματήσει ο πόλεμος, είναι  η προώθηση της ηλεκτρικής διασύνδεσης του Ισραηλ με την Κύπρο και κατόπιν με την Ελλάδα για το οποίο ήδη τις προηγούμενες ημέρες υπήρξε νέο MOU μεταξύ των εμπλεκομένων μερών.

Η Ελλάδα με τη στάση της προσβλέπει όμως και στη διατήρηση των καλών σχέσεων με την Αίγυπτο και τους Άραβες του Κόλπου, οι οποίοι φυσικά και στέκονται απέναντι σε μια δυσανάλογη αντίδραση με χερσαία επέμβαση που θα έχει θύματα αμάχους και θα προκαλέσει ανθρωπιστική καταστροφή, αλλά απέχουν πολύ από το να αντιδράσουν όπως η Τουρκία οδηγώντας σε πλήρη ρήξη τις σχέσεις με το Ισραήλ.

Οι αραβικές χώρες και η Αίγυπτος  οφείλουν πολλά για την ασφάλεια τους στη δέσμευση των ΗΠΑ   αλλά και στους σχεδιασμούς για μια νέα αρχιτεκτονική ασφάλειας και ανάπτυξης στην περιοχή που θα περιλαμβάνει και τις αραβικές χώρες και το Ισραήλ και θα δημιουργήσει και το υπόβαθρο  για την επίλυση του Παλαιστινιακού. Κυρίως όμως οι αραβικές χώρες  βλέπουν τη Χαμάς ως απειλή και για τη δική τους εσωτερική ασφάλεια και κανείς δεν θα «κλάψει» εάν το Ισραήλ πετύχει την εξόντωση της.

Για τι δυνατότητες της χώρας μας το Παλαιστινιακό είναι πολύ μεγάλο παιχνίδι για να εμπλακεί άμεσα. 

Όμως υπάρχουν σοβαρές δυνατότητες να συμβάλει στην ανθρωπιστική επιχείρηση και κυρίως να αναδείξει τον ρόλο της ως δύναμης σταθερότητας και αξιόπιστου συμμάχου της Δύσης στην περιοχή αυτή. 

Ήδη υπάρχουν  διπλωματικές συνεννοήσεις με τις ΗΠΑ, τον ΟΗΕ και άλλα μέρη  για συμμετοχή της χώρας μας στη δημιουργία του θαλάσσιου ανθρωπιστικού διαδρόμου όποτε οι συνθήκες το επιτρέψουν  ώστε να μεταφερθεί  άμεσα και σε μεγάλες ποσότητες ανθρωπιστική βοήθεια στη Γάζα με εμπλοκή της Ελλάδας και της Κύπρου, βάσει και της πρότασης του Γάλλου προέδρου Εμανουέλ Μακρόν. 

Η Λευκωσία ήδη απέστειλε τον Υπουργό Εξωτερικών σε Ραμάλα και Αμμάν, ενώ ο Ν. Χρστοδουλίδης είχε τηλεφωνική συνομιλία με τον Μ. Νετανιάχου και επρόκειτο να  συνομιλήσει και με τους επικεφαλής των ευρωπαϊκών θεσμών.

Αυτή θα είναι μια πολύπλοκη και δύσκολη επιχείρηση που προϋποθέτει τη διακοπή των συγκρούσεων και τη συναίνεση του Ισραήλ. Στο πλαίσιο αυτής της επιχείρησης θα μπορεί επίσης να προσφερθούν και ιατρικές υπηρεσίες  στους τραυματίες είτε επί του εδάφους είτε σε ελληνικά νοσοκομεία.

Ιδιαίτερα σημαντικός όμως είναι ο ρόλος της Ελλάδας αλλά και της Κύπρου σε μια επιχείρηση απεγκλωβισμού χιλιάδων ξένων πολιτών που βρίσκονται στο Ισραήλ και στον Λίβανο, εφόσον η κατάσταση επιδεινωθεί. Ο στρατηγικός χαρακτήρας της σχέσης με τις ΗΠΑ επιβεβαιώνεται και πάλι μετά την αναβάθμιση της Αλεξανδρούπολης ως βασικού σημείου εισόδου προς την Ανατολική Ευρώπη και στη Μαύρη Θάλασσα παρακάμπτοντας τα Στενά. 

Ηδη η Σούδα έχει κεντρικό ρόλο στον αμερικανικό σχεδιασμό για  στρατιωτική παρουσία στην Ανατολική Μεσόγειο  λόγω της κρίσης στη Γάζα, ενώ η μεταστάθμευση Αμερικάνικων μεταγωγικών αεροσκαφών στην Κρήτη και στην Ελευσίνα μαρτυρά ότι για τους Αμερικανούς που έχουν 600.000 Αμερικανούς πολίτες στο Ισραήλ η χώρα μας θα έχει κεντρικό ρόλο σε πιθανές επιχειρήσεις απεγκλωβισμού τους.

Αλλά και σε μια απευκταία κλιμάκωση της σύγκρουσης, η Ελλάδα και η Κύπρος σε μικρότερη κλίμακα θα έχουν ουσιαστικό ρόλο, στη διευκόλυνση των αμερικανικών επιχειρήσεων, κάτι που φυσικά θα πρέπει να έχει αντίκρισμα σε πολιτικό και στρατιωτικό  επίπεδο.

Είναι υποχρέωση της κυβέρνησης να αξιοποιήσει τις ευκαιρίες αυτές με δραστική διπλωματία. Η επίσκεψη του πρωθυπουργού στο Ισραήλ θα έπρεπε να συμπληρωθεί με  επίσκεψη και στη Ραμάλα, αν και η τηλεφωνική επικοινωνία του Κυρ. Μητσοτάκη  με τον Μ. Αμπας κάλυψε εν μέρει το κενό αυτό.

Όμως και το Υπουργείο Εξωτερικών δείχνει μια αμήχανη αδράνεια το διάστημα αυτό καθώς είναι σαφές ότι δεν αρκούν τηλεφωνικές επικοινωνίες  με περιφερειακούς παίκτες για την προώθηση αυτού του ρόλου της Ελλάδας.

Και κυρίως σε ό,τι αφορά τις Αραβικές χώρες να τονισθεί καθαρά ότι η Ελλάδα δεν υιοθετεί αντιπαλαιστινιακή στάση, αλλά διαχωρίζει τη Χαμάς από τον Παλαιστινιακό  λαό και ότι είναι έτοιμη να συνεισφέρει στην επούλωση των τραυμάτων που θα  ανοίξει αυτός ο πόλεμος που ξεκίνησε την 7η Οκτωβρίου.

Οι προϋποθέσεις υπάρχουν αλλά η ανάδειξη του στρατηγικού ρόλου της χώρας απαιτεί συστηματική προσπάθεια και δεν θα απονεμηθεί τιμής ένεκεν.

liberal.gr

Συνέχεια ανάγνωσης

Εξωτερική Πολιτική

Το πλαίσιο και οι προκλήσεις του ελληνοτουρκικού διαλόγου για την υφαλοκρηπίδα

Δημοσιεύτηκε

στις

Γεραπετρίτης και Φιντάν θα αναλάβουν την ευθύνη για προκαταρκτικές συνομιλίες

Νίκος Μελέτης

Σύμφωνα με πληροφορίες οι κ. Γεραπετρίτης και Φιντάν θα αναλάβουν την ευθύνη για προκαταρκτικές συνομιλίες και εφόσον αυτές αποδώσουν, τότε τον Ιανουάριο στη διάρκεια του Ανώτατου Συμβουλίου Συνεργασίας στην Άγκυρα θα δοθεί το πράσινο φως για τις τελικές συνομιλίες που πλέον θα γίνουν και επί χάρτου.

Οι ίδιες πηγές τόνιζαν ότι στο πλαίσιο των προκαταρκτικών συνομιλιών Γεραπετρίτη – Φιντάν θα αναζητηθεί σύγκληση στο θέμα του εύρους της διαφοράς, στο εφαρμοστέο δίκαιο και στις γενικές αρχές επί των οποίων θα διεξαχθούν οι συνομιλίες και φυσικά το χρονοδιάγραμμα αυτής της διαδικασίας.

Η ελληνική κυβέρνηση εδώ και εβδομάδες δια του υπουργού εξωτερικών Γ. Γεραπετρίτη ομιλεί για «ιστορική ευκαιρία» στα Ελληνοτουρκικά ενώ και ο πρωθυπουργός Κυρ. Μητσοτάκης έκανε λόγο για «ευκαιρία» στις σχέσεις των δυο χωρών στην ομιλία του στον ΟΗΕ. Ο πρωθυπουργός στο κυριακάτικο μήνυμα του τόνισε ότι «συζητούμε με την Τουρκία δε σημαίνει ότι συμφωνούμε και σε όλα» απέφυγε πάντως να επισημοποιήσει την έναρξη αυτής της διαδικασίας.

Η Αθήνα εκτιμά ότι η διαδικασία προσέγγισης έχει αποδώσει και εάν δεν επιχειρηθεί τώρα η προσπάθεια επίλυσης της διαφοράς δύσκολα θα βρεθεί στο μέλλον αντίστοιχο κλίμα ώστε να υπάρξει μια σοβαρή προσπάθεια για συμφωνία στο θέμα της οριοθέτησης.

Αυτή η αντίληψη βεβαίως έχει να κάνει και με τη διαπίστωση ότι η διαδικασία προσέγγισης έχει τα όρια της και κάθε παράταση έστω και με αυτόν διάλογο θα είναι ευπρόσδεκτη, καθώς όσο υπάρχει η μεγάλη εκκρεμότητα στο Αιγαίο και στην Ανατολική Μεσόγειο, το καλό κλίμα θα είναι ευάλωτο και εύθραυστο και ανά πάσα στιγμή θα μπορεί να ανατραπεί και να επιστρέψουμε με μεγαλύτερη μάλιστα «ορμή» στις εντάσεις του πρόσφατου παρελθόντος.

Βεβαίως, τα ελληνοτουρκικά προβλήματα δεν είναι «ψυχολογικού περιεχομένου» και θέματα «κλίματος». Ο πυρήνας των προβλημάτων είναι ο τουρκικός αναθεωρητισμός οι διεκδικήσεις της Τουρκίας εις βάρος της ελληνικής κυριαρχίας και των ελληνικών κυριαρχικών δικαιωμάτων, η αμφισβήτηση διεθνών δικαιοδοσιών και αρμοδιοτήτων της χώρας μας και η προσπάθεια επιβολής τετελεσμένων από την Τουρκία.

Και προς το παρόν τουλάχιστον το καλό κλίμα των τελευταίων 17 μηνών δεν έχει δείξει ότι έχει οδηγήσει σε «μαλάκωμα» ή αλλαγή των τουρκικών θέσεων. Η Τουρκία μάλιστα έχει δείξει ότι αντιλαμβάνεται με εντελώς διαφορετικό τρόπο τους όρους για τη συνέχιση του ήπιου κλίματος, επικαλούμενη μάλιστα και τη Διακήρυξη των Αθηνών ερμηνεύοντας την αναφορά σε αποφυγή μονομερών κινήσεων ως υποχρέωση αποφυγής άσκησης κυριαρχικών δικαιωμάτων από την Ελλάδα.

Η διαδικασία η οποία ξεκινά είναι πάντως υψηλού ρίσκου και αμφιβόλου αποτελέσματος.

Στις συνομιλίες Γεραπετρίτη – Φιντάν θα πρέπει να επιλυθούν μια σειρά θέματα: η εφαρμογή του Δικαίου της Θάλασσας, η αποδοχή της γενικής αρχής ότι τα νησιά δικαιούνται πλήρη επήρεια, ότι δεν υπάρχουν «γκρίζες ζώνες», ότι η διαπραγμάτευση αφορά το σύνολο των θαλασσίων ζωνών σε Αιγαίο και Ανατολική Μεσόγειο ως ενότητας, ότι η επέκταση των ελληνικών χωρικών υδάτων που θα προηγηθεί δεν είναι τμήμα της διαπραγμάτευσης, ότι το Τουρκολυβικό Μνημόνιο δε θα ληφθεί υπόψη στην οριοθέτηση, ότι εάν δεν υπάρξει συμφωνία η διαφορά θα παραπεμφθεί στη Χάγη με συνυποσχετικό…

Θα πρέπει επίσης να διασφαλιστεί, εφόσον η κυβέρνηση ανέλαβε το ρίσκο να ξεκινήσει πολιτική διαπραγμάτευση έστω και άτυπη, ότι το περιεχόμενο των συνομιλιών των δυο υπουργών εξωτερικών εάν δεν καταλήξουν σε συμφωνία δε θα είναι δεσμευτικό για τις δυο πλευρές.

Διότι στη διάρκεια των συνομιλιών των δυο υπουργών εξωτερικών ουσιαστικά θα καλυφθεί ο πυρήνας των διαφορών και απλώς μετά στο πλαίσιο μιας πιο διευρυμένης διαδικασίας θα γίνει η συζήτηση με χάρτες για την οριοθέτηση. Αυτό σημαίνει ότι η συζήτηση των δυο υπουργών δε θα είναι συζήτηση επί της διαδικασίας, αλλά η ουσιαστική διαπραγμάτευση της ουσίας της διαφοράς. Διότι το πρόβλημα της οριοθέτησης όπως έχει δείξει και η εμπειρία από τις Διερευνητικές Επαφές επί κυβέρνησης Κ. Σημίτη, δεν είναι τόσο η χάραξη των ορίων επί των χαρτών, αλλά η διαπραγμάτευση των πολιτικών θεμάτων που εγείρει η Τουρκία.

Ένα ακόμη ζήτημα που απασχολεί είναι ότι στο υπουργείο Εξωτερικών μέχρι στιγμής δεν έχει συγκροτηθεί υποστηρικτική ομάδα από εμπειρογνώμονες, νομικούς και έμπειρους διπλωμάτες ώστε να γίνει η ανάλογη προετοιμασία για να υπάρχει η αναγκαία νομική και τεχνική υποστήριξη που θα χρειαστεί ο υπουργός εξωτερικών σε μια τόσο κρίσιμη διαπραγμάτευση.

Ο Τούρκος πρόεδρος την Παρασκευή σε δηλώσεις του μετά την προσευχή, ρωτήθηκε για τα ελληνοτουρκικά και προκάλεσε σύγχυση καθώς ανέφερε ότι ο πρέσβης στην Αθήνα, Τσαγκαταϊ Ερτσιγιές, θα αναλάβει τις συνομιλίες με τον ομόλογο του χωρίς να διευκρινίσει τι ακριβώς εννοεί.

Ο Τούρκος πρεσβευτής στην Αθήνα θεωρείται ο πλέον έμπειρος στα θέματα οριοθετήσεων στο τουρκικό ΥΠΕΞ, καθώς ήταν διευθυντής και της αρμόδιας Διεύθυνσης και επί των ημερών του έγινε το Τουρκολυβικό Μνημόνιο και κατατέθηκαν μονομερώς οι χάρτες της Γαλάζιας Πατρίδας στον ΟΗΕ.

Από την ελληνική πλευρά τον ρόλο σε μια τέτοια διαδικασία θα μπορούσε να αναλάβει η Μ.Τελαλιάν πρώην επικεφαλής της Ειδικής Νομικής Υπηρεσίας του ΥΠΕΞ και συμβούλου του πρωθυπουργού για θέματα Διεθνούς Δικαίου, που διατηρεί στενή σχέση με την υφυπουργό Εξωτερικών Αλ. Παπαδοπούλου, η οποία πάντως είναι υποψήφια για τη θέση της διευθύντριας του Γραφείου Δημοκρατικών Θεσμών και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων του ΟΑΣΕ (ODHIR).

Παρά το γεγονός ότι την τελευταία πενταετία οι τουρκικές απαιτήσεις και διεκδικήσεις έχουν διευρυνθεί, η κυβέρνηση έχει το δικαίωμα και την υποχρέωση ίσως, να διερευνήσει τις δυνατότητες για συνεννόηση με την Τουρκία στο θέμα της οριοθέτησης, όπως έκαναν όλες ανεξαιρέτως οι κυβερνήσεις την τελευταία τουλάχιστον 40ετία,

Με την επίγνωση όμως ότι ούτε «θαύματα» γίνονται, ούτε μάγοι που βγάζουν «λαγό από το καπέλο» υπάρχουν…

liberal.gr

Συνέχεια ανάγνωσης

Εξωτερική Πολιτική

Υπάρχει πράγματι «ιστορική ευκαιρία» στις ελληνοτουρκικές σχέσεις;

Δημοσιεύτηκε

στις

Είναι σαφές ότι η παρούσα διαδικασία προσέγγισης φθάνει στα όριά της

Στη συνάντηση όπως περιέγραψε και ο υπουργός εξωτερικών Γ. Γεραπετρίτης θα γίνει «επιβεβαίωση της διάθεσης διαλόγου, αποτίμηση μέχρι τώρα πορείας και προγραμματισμός επομένων βημάτων» και θα υπάρξει το χρονοδιάγραμμα για τον Πολιτικό Διάλογο, τη Θετική Ατζέντα και τα ΜΟΕ, με ορίζοντα την επόμενη συνεδρίαση του Ανώτατου Συμβουλίου Συνεργασίας που θα πραγματοποιηθεί στην Τουρκία πιθανότατα στο τέλος του χρόνου.

Σε ένα διεθνές περιβάλλον που είναι εξαιρετικά ασταθές, η «μη ένταση» με την Τουρκία είναι θετική αλλά όσο παραμένουν στο τραπέζι οι διεκδικήσεις της Τουρκίας εις βάρος της χώρας μας και όσο εξελίσσεται η προσπάθεια ανάδειξης της Τουρκίας ως ηγεμονικής περιφερειακής δύναμης, υπάρχει διαρκώς ο κίνδυνος επιστροφής της έντασης καθώς η τουρκική πλευρά έχει εκλάβει εντελώς λανθασμένα, ως όρο για τη συνέχιση του σημερινού ήπιου κλίματος, την αποχή άσκησης εκ μέρους της Ελλάδας των κυριαρχικών δικαιωμάτων της. Και αυτή ακριβώς η κατάσταση είναι που θέτει και τα όρια στην τωρινή διαδικασία εφόσον δεν επιλυθεί η διαφορά που αφορά την οριοθέτηση της υφαλοκρηπίδας και ΑΟΖ.

Ο Γ. Γεραπετρίτης δήλωσε ότι η έναρξη της συζήτησης θα γίνει όταν ωριμάσουν οι συνθήκες και εναπόκειται στους δυο ηγέτες το πότε θα δώσουν το σύνθημα για την έναρξη των συνομιλιών για την οριοθέτηση. Βεβαίως, αυτό εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από το εάν η Τουρκία δείξει ότι είναι διατεθειμένη για ουσιαστικές συνομιλίες εγκαταλείποντας θέσεις που είναι απαγορευτικές για την Ελλάδα καθώς άπτονται ακόμη και θεμάτων κυριαρχίας.

Ο Υπουργός Εξωτερικών τις τελευταίες ημέρες, βεβαίως, παρουσιάζει μια διαφορετική εικόνα για τα ελληνοτουρκικά δηλώνοντας ότι υπάρχει «ιστορική ευκαιρία» και ότι τώρα είναι η στιγμή για να λυθούν παλιές εκκρεμότητες, δήλωση η οποία προϊδεάζει για εξελίξεις στο μείζον αυτό ζήτημα.

Εξάλλου οι κ. Μητσοτάκης και Ερντογάν δε θα αποφασίσουν εν κενώ αλλά θα λάβουν την απόφαση τους μετά από την προεργασία η οποία θα γίνει από τους δυο υπουργούς εξωτερικών οι οποίοι το τελευταίο διάστημα είχαν τουλάχιστον δυο κατ ιδίαν συναντήσεις για την προετοιμασία της συνάντησης της Νέας Υόρκης.

Όμως εφόσον δεν έχουν προκύψει νέα δεδομένα (τα οποία εάν υπάρχουν πάντως έχουν κρατηθεί μυστικά) είναι εξαιρετικά δύσκολος ο εντοπισμός αυτής της «ιστορικής ευκαιρίας» στην οποία αναφέρεται ο Υπουργός Εξωτερικών. Και πάντως μέχρι στιγμής η Τουρκία δημοσίως κάθε άλλο παρά έχει απομακρυνθεί από πάγιες θέσεις οι οποίες και ευθύνονται για το γεγονός ότι δεν έχει υπάρξει μέχρι σήμερα επίλυση στο πρόβλημα της οριοθέτησης.

Διότι ακόμη και στην περίοδο των διερευνητικών επαφών επί κυβέρνησης Κ. Σημίτη όταν οι δυο πλευρές έφθασαν πολύ κοντά, σύμφωνα με τους πρωταγωνιστές της εποχής, συμφωνία δεν υπήρξε καθώς η Τουρκία την τελευταία στιγμή πρόβαλε όλο και νέες αξιώσεις που αφορούσαν την εθνική κυριαρχία.

Τα τελευταία δείγματα γραφής της Άγκυρας κάθε άλλο προδιαθέτουν για «ιστορική ευκαιρία». Με τις επιστολές στον ΟΗΕ η Τουρκία έχει εγείρει επισήμως θέμα ελληνικής κυριαρχίας σε μεγάλο αριθμό νησιών με την επίκληση της δήθεν παραβίασης του όρου αποστρατικοποίησης, με αφορμή τα θαλάσσια πάρκα επανάφερε πλήρως τη διεκδίκηση των «γκρίζων ζωνών», με το τελευταίο επεισόδιο στην Κάσο έδειξε την αποφασιστικότητα της για επιβολή του Τουρκολιβυκού Μνημονίου…

Είναι σαφές ότι οποιαδήποτε συζήτηση όσο καλοπροαίρετα κι αν ξεκινήσει και ό,τι τέχνασμα κι αν εφευρεθεί για να προχωρήσει έστω και ως άσκηση εργασίας το θέμα της οριοθέτησης υφαλοκρηπίδας και ΑΟΖ, (ακόμη και για την προηγούμενη συνεννόηση για την άσκηση του δικαιώματος επέκτασης των ελληνικών χωρικών υδάτων) το θέμα του casus belli που αποσκοπεί στον περιορισμό της άσκησης κυριαρχικών δικαιωμάτων της χώρας αλλά και οι «γκρίζες ζώνες» που αφορούν αμφισβήτηση ελληνικής κυριαρχίας, είναι εμπόδια που δεν μπορούν να ξεπεραστούν.

Και εξάλλου είναι θέματα τα οποία ούτε στη Χάγη μπορούν να παραπεμφθούν λόγω και των ελληνικών επιφυλάξεων αλλά και για λόγους ουσίας καθώς θα σήμαινε ότι η Ελλάδα αποδέχεται να παραδοθεί η κυριαρχία και τα κυριαρχικά δικαιώματα της στην κρίση ενός Δικαστηρίου.

Είναι κατανοητό ότι η αγωνία για το πόσο θα συντηρηθεί αυτό το ήπιο κλίμα στα ελληνοτουρκικά, γεννάει τον πειρασμό για το επόμενο βήμα ώστε να επιδιωχθεί η δυνατότητα επίλυσης του μείζονος θέματος της οριοθέτησης. Αλλά αυτή η αγωνία δεν μπορεί να μετατραπεί σε τροχοπέδη που θα διολισθήσει σε μια εφ’ όλης της ύλης διαπραγμάτευση με την Τουρκία που τελικά δεν θα είναι τίποτε περισσότερο από μια διαπραγμάτευση επί των τουρκικών διεκδικήσεων και θα προσφέρει στην Τουρκία όσα μόνο με νικηφόρο πόλεμο θα αποκτούσε.

Και αυτό φυσικά δεν μπορεί να θεωρηθεί «ιστορική ευκαιρία», τουλάχιστον για την Ελλάδα…

Πηγή: liberal.gr

Συνέχεια ανάγνωσης

Αίγυπτος

Λιβύη: Αντιδράσεις και στην κυβέρνηση για τη συμφωνία με την Τουρκία για έρευνες πετρελαίου και φυσικού αερίου

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Ο υπουργός Πετρελαίου και Αερίου της Λιβύης κατήγγειλε σοβαρές παραβιάσεις και έκανε λόγο για μη εξουσιοδοτημένες συμφωνίες με την Τουρκία για έρευνες πετρελαίου και φυσικού αερίου

Σφοδρές αντιδράσεις και στο εσωτερικό της Λιβύης, με αμφισβήτηση της νομιμότητας του τελευταίου Μνημονίου που υπέγραψε η κυβέρνηση Ντμπεϊμπά με την Τουρκία για την ανάθεση στην τουρκική εταιρεια ΤΡΑΟ ερευνών για υδρογονάνθρακες στην Λιβύη, προκαλούν και οι τελευταίες δηλώσεις του τούρκου υπουργού ενέργειας Αλπαρσλαν Μπαϊρακτάρ ότι η χώρα του θα ανταποκριθεί στην «πρόσκληση» της λιβυκής πλευράς.

Ο υπουργός Πετρελαίου και Αερίου της Λιβύης Μοχαμεντ Αουν κατήγγειλε σοβαρές παραβιάσεις του νομικού πλαισίου από την κρατική εταιρεία πετρελαίου National Oil Corporation (NOC) υπό την καθοδήγηση της κυβέρνησης Ντμπεϊμπά. Ο Μ. Αουν έκανε λόγο συγκεκριμένα για μη εξουσιοδοτημένες συμφωνίες με την Τουρκία για έρευνες πετρελαίου και φυσικού αερίου στις ακτές της Λιβύης προειδοποιώντας ότι αυτές οι ενέργειες υπονομεύουν την ακεραιότητα και την αξιοπιστία της NOC που αποτελεί τον ακρογωνιαίο λίθο του πετρελαϊκού τομέα της Λιβύης από το 1970.

Σύμφωνα με λιβυκά ΜΜΕ ο Αουν καταδίκασε την NOC για την προώθηση μιας πρότασης να στείλει ένα τουρκικό σκάφος σεισμικής έρευνας για να εξερευνήσει για πετρέλαιο και φυσικό αέριο στα ανοικτά των ακτών της Λιβύης χωρίς να ακολουθήσει τις νομικές διαδικασίες. Τόνισε ότι τέτοιες συμφωνίες θα πρέπει να αντιμετωπίζονται μέσω διαφανούς δημόσιου διαγωνισμού, κάτι που δεν έγινε στην προκειμένη περίπτωση. Επικρίνοντας την NOC ότι παραβιάζει τους νομικούς κανόνες ο κ.Αουν υποστήριξε ότι η παράκαμψη των νομικών κανόνων ανοίγει την πόρτα στη διαφθορά και αποδυναμώνει την εμπιστοσύνη του κοινού στον θεσμό.

Η Τουρκία εκμεταλλευόμενη την στρατιωτική και πολιτική στήριξη που προσφέρει στην προσωρινή και αμφισβητούμενη κυβέρνηση της Τρίπολης είχε υπογράψει το 2022 με την Λιβύη, Μνημονιο για κοινές έρευνες στις θαλάσσιες περιοχές της Λιβύης από την τουρκική κρατική εταιρεία ΤΡΑΟ σε συνεργασία με την NOC. Το Μνημόνιο αυτό είχε κηρυχθεί άκυρο από διοικητικό δικαστήριο της Τρίπολης ομως η Τουρκία συνεχίζει να το επικαλείται θεωρώντας ότι παραμένει σε ισχύ.

Ο Υπουργός ενέργειας της Τουρκίας μάλιστα μόλις την Τετάρτη παρουσιάζοντας το πρόγραμμα ερευνών και εξορύξεων της Τουρκίας ειχε εκφράσει το ενδιαφέρον της χώρας του για έρευνες για ενεργειακούς πόρουςστα ανοικτά της Λιβύης μετά από «πρόσκληση» των Λιβυκών Αρχών τονίζοντας ότι «η Λιβύη μας απηύθυνε πρόσκληση για να διεξάγουμε σεισμικές έρευνες στην θαλάσσια επικράτεια της και είμαστε πρόθυμοι να προχωρήσουμε..».

Η έντονη αντίδραση του Μ.Αουν εντάσσεται στην μεγαλη πολιτική σύγκρουση στο εσωτερικό της Λιβύης που έχει οδηγήσει τις προηγούμενες εβδομάδες στο κλείσιμο μεγάλων μονάδων παραγωγής πετρελαίου και μείωσης των εξαγωγών κατι που πλήττει την αξιοπιστία της NOC έναντι των ξένων αγορών και στερεί εκατοντάδες εκατομμύρια δολάρια από τον κρατικό προϋπολογισμό. Ο Μ.Αουν βρίσκεται σε διαρκή αντιπαράθεση και με τον πρωθυπουργό Ντμεϊμπά και πιθανότατα να θέλει να παίξει ρόλο σε μια μεταβατική κατάσταση.

Το γεγονός πάντως ότι κορυφώνεται η πολιτική κρίση στην Λιβύη χωρίς να είναι ορατή η αποκατάσταση της ομαλότητας υπάρχει ο κίνδυνος η Τουρκία να θελήσει να εκμεταλλευτεί την συγκυρία και να επιβάλει τετελεσμένα επισπεύδοντας την υλοποίηση του επίμαχου Μνημονίου , το οποίο θα φέρει σε εξαιρετικά δύσκολη θέση την Ελλάδα εφόσον επιχειρηθούν έρευνες σε περιοχές της δυνητικής ελληνικής υφαλοκρηπίδας την οποία εποφθαλμιούν οι αξιώσεις της Τρίπολης βάσει του Τουρκολυβικού Μνημονίου αλλά και οι μονομερείς κινήσεις της με το κλείσιμο του Κόλπου της Σύρτης.

ΠΗΓΗ: protothema.gr
Συνέχεια ανάγνωσης

Ινφογνώμων

Infognomon Logo

Περιηγηθείτε στα κορυφαία βιβλία του βιβλιοπωλείου μας

Προβολή όλων

Δημοφιλή