Ακολουθήστε μας

Κύπρος (Εθνική Φρουρά, Κύπρος 1974)

Οι πολλαπλασιαζόμενες απειλές που θέτουν σε κίνδυνο τη νήσο Κύπρο

Δημοσιεύτηκε

στις

Σύννεφα κινδύνου πάνω από την Κύπρο

Στις ώριμες δημοκρατίες, οποιοσδήποτε μπορεί να συμβάλει σε ορισμένες κοινοβουλευτικές διαδικασίες, ανταποκρινόμενος σε δημοσιευμένες κοινοβουλευτικές εκκλήσεις για αποδεικτικά στοιχεία.  Ακριβώς αυτό συνέβη στις 5 Ιουνίου 2023.  Υπό τις ιδιότητες μας ως ακαδημαϊκοί, παραθέσαμε αποδεικτικά στοιχεία σε κατάθεση στην Επιτροπή Άμυνας της Βουλής των Κοινοτήτων του Ηνωμένου Βασιλείου.   Η κατάθεση μας, που περιλάμβανε 22 σελίδες και 8 εικόνες, αποτελούσε απάντηση στην ανοικτή έκκληση που εξέδωσε η Επιτροπή Άμυνας στις 24 Απρίλιου 2023 σε σχέση με την τότε έρευνα της για το θέμα της ετοιμότητας των Ένοπλων Δυνάμεων του Ηνωμένου Βασιλείου.  Στις 13 Ιουνίου 2023, η κατάθεση μας δημοσιεύτηκε από το Βρετανικό Κοινοβούλιο στον ιστότοπο του όπου είναι διαθέσιμη στο κοινό.  Την ίδια μέρα, η κατάθεση μας επισυνάφθηκε στα πρακτικά της Επιτροπής Άμυνας ως «written evidence», δηλαδή ως «γραπτά αποδεικτικά στοιχεία».  (Δείτε στο https://committees.parliament.uk/writtenevidence/121730/pdf/ και στο https://committees.parliament.uk/work/7654/armed-forces-readiness/ αντίστοιχα). 

Σύνοψη της κατάθεσης μας

Στην κατάθεση μας της 5ης Ιουνίου 2023, καλέσαμε την Επιτροπή Άμυνας να διερευνήσει τρία κρίσιμα ζητήματα που προκύπτουν από τους δεσμούς που συνδέουν τις Βρετανικές Δυνάμεις στην Κύπρο με τη Νήσο Κύπρο, ειδικά μέσω των δύο κατάλοιπων της Αποικίας του Στέμματος της Κύπρου, γνωστά ως Περιοχές Κυρίαρχων Βάσεων Ακρωτηρίου και Δεκέλειας (Βρετανικές Βάσεις), και μέσω της Κυπριακής Δημοκρατίας, μιας κυρίαρχης χώρας που, αν και με χαμηλούς τόνους, συνεχίζει να διαδραματίζει κρίσιμο ρόλο προς όφελος των Βρετανικών Βάσεων, των Ένοπλων Δυνάμεων του Ηνωμένου Βασιλείου, της βρετανικής αμυντικής πολιτικής και της ευρύτερης βρετανικής γεωστρατηγικής ατζέντας στην ταραγμένη νέα γεωπολιτική εποχή που ξεκίνησε με την έξοδο του Ηνωμένου Βασιλείου από την Ευρωπαϊκή Ένωση το 2020.

Υιοθετώντας τη φρασεολογία της Επιτροπής Άμυνας στην έκκληση της, το πρώτο ζήτημα που εγείραμε στην κατάθεση μας αφορούσε το αν οι Ένοπλες Δυνάμεις του Ηνωμένου Βασιλείου «είναι επαρκώς ικανές», αν «διαθέτουν αρκετούς πόρους» και αν «είναι έτοιμες να προστατεύσουν» τα Υπερπόντια Εδάφη του Ηνωμένου Βασιλείου, συμπεριλαμβανομένων των Βρετανικών Βάσεων.

Το δεύτερο ζήτημα επικεντρώθηκε στο αν οι Ένοπλες Δυνάμεις του Ηνωμένου Βασιλείου, συμπεριλαμβανομένων των Βρετανικών Δυνάμεων στην Κύπρο, «είναι επαρκώς ικανές», αν «διαθέτουν αρκετούς πόρους» και αν «είναι έτοιμες να προστατεύσουν» την Κυπριακή Δημοκρατία υπό την ιδιότητα της ως «εταίρου» – αλλά όχι ως «συμμάχου» – του Ηνωμένου Βασιλείου, ειδικά στην Κοινοπολιτεία. Το ζήτημα αυτό προέρχεται, εν μέρη, από το γεγονός ότι στις 16 Αυγούστου 1960, μέσω της Συνθήκης Εγγύησης, το Ηνωμένο Βασίλειο ανέλαβε μια αμφιλεγόμενη δέσμευση «να αναγνωρίσει και να εγγυηθεί την ανεξαρτησία, την εδαφική ακεραιότητα και την ασφάλεια της Κυπριακής Δημοκρατίας…».

Το τρίτο ζήτημα είχε να κάνει με το αν οι Ένοπλες Δυνάμεις του Ηνωμένου Βασιλείου, συμπεριλαμβανομένων των Βρετανικών Δυνάμεων στην Κύπρο, «είναι επαρκώς ικανές», αν «διαθέτουν αρκετούς πόρους» και αν «είναι έτοιμες να προστατεύσουν» τον εαυτό τους, τις Βρετανικές Βάσεις και την Κυπριακή Δημοκρατία από μια σειρά από υπάρχουσες καθώς και αναδυόμενες απειλές που προκύπτουν από την Τουρκία, η οποία είναι κατοχική δύναμη στο βόρειο τμήμα της Κυπριακής Δημοκρατίας, κράτος μέλος του ΝΑΤΟ και ως εκ τούτου, υποτίθεται, «σύμμαχος» των Βρετανών.  

Υπάρχουν, βεβαίως, και άλλες απειλές, όπως αυτές που παρουσιάζονται από τους τζιχαντιστές που κυκλοφορούν στη Συρία.  Ωστόσο, για σκοπούς οικονομίας, περιορίσαμε τη διάρκεια της κατάθεσης μας στον εντοπισμό τριών συγκεκριμένων αλλά ασυνήθιστων απειλών που πρέπει να αντιμετωπιστούν με αποτελεσματικό τρόπο. Όπως γράψαμε:

1.«Μία απειλή προκύπτει από τη δυνητικά τοξική «σκόνη» και από τις άλλες πηγές κακής ποιότητας αέρα που, κατά καιρούς, επηρεάζουν δυσμενώς την Κυπριακή Δημοκρατία και τις Βρετανικές Βάσεις αφού προέρχονται από την Τουρκία ή από αλλού …

2.«Μια δεύτερη απειλή αναδύεται από τον ρωσικής κατασκευής Πυρηνικό Σταθμό Άκιουγιου στη νότια ακτή της Τουρκίας …

3.«Μια τρίτη απειλή πηγάζει από τη φαινομενικά αλυτρωτική, νεο-αποικιακή και εχθρική τουρκική κυβερνητική προοπτική που απεικονίζει ψευδώς ολόκληρη την Κυπριακή Δημοκρατία και τις δύο Βρετανικές Βάσεις ως αναπόσπαστα μέρη της Τουρκίας …». Αυτή η τρίτη απειλή απεικονίζεται από εικόνες που έχουν δημοσιευτεί από το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας της Τουρκίας.  Τα παραδείγματα περιλαμβάνουν την αφίσα που δημοσιεύτηκε από αυτό το Υπουργείου στις 27 Φεβρουάριου 2019 και τη φωτογραφία που δημοσιεύτηκε από το ίδιο Υπουργείου στις 15 Μαΐου 2023.  Παρουσιάσαμε και τις δύο αυτές τις εικόνες στην κατάθεση μας.  (Τα πρωτότυπα των εικόνων βρίσκονται στον λογαριασμό X, πρώην Twitter, του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας της Τουρκίας στο https://twitter.com/tcsavunma/status/1100827859503980549 και https://twitter.com/tcsavunma/status/1658069233043996678?cxt=HHwWjIC8id αντίστοιχα).

«Έτοιμοι για Πόλεμο;»

Στις 4 Φεβρουαρίου 2024, η κατάθεση μας ενσωματώθηκε σε παράρτημα της Έκθεσης της Επιτροπής Άμυνας για την Ετοιμότητα των Βρετανικών Ενόπλων Δυνάμεων υπό τον τίτλο «Ready for War?», δηλαδή «Έτοιμοι για Πόλεμο;», η οποία δημοσιεύτηκε εκείνη την ημέρα. (Η Έκθεση δημοσιεύτηκε στο https://committees.parliament.uk/publications/43178/documents/214880/default/ παράλληλα με σύνοψη στο https://publications.parliament.uk/pa/cm5804/cmselect/cmdfence/26/report.html και με δελτίο τύπου στο https://committees.parliament.uk/committee/24/defence-committee/news/199770/call-for-focus-on-highintensity-warfighting-to-increase-deterrence/). 

Στις 6 Μαρτίου 2024, έχοντας διαβάσει τις 72 σελίδες της Έκθεσης, υποβάλαμε μια ανοιχτή επιστολή προς τον Sir Jeremy Quin, τον Πρόεδρο της Επιτροπής Άμυνας, ο οποίος ανήκει στο Συντηρητικό Κόμμα.  Την ίδια μέρα, κοινοποιήσαμε την επιστολή μας και στα άλλα δέκα μέλη της Επιτροπής Άμυνας, τέσσερα από τα οποία είναι επίσης Συντηρητικοί, τέσσερα από τα οποία ανήκουν στο Εργατικό Κόμμα, ένα από τα οποία ανήκει στο Σκωτσέζικο Εθνικιστικό Κόμμα και ένα από τα οποία ανήκει στο Δημοκρατικό Ενωτικό Κόμμα της Βόρειας Ιρλανδίας.

Στην επιστολή μας, ευχαριστήσαμε την Επιτροπή Άμυνας για τη δημοσίευση της κατάθεσης μας και την επαινέσαμε επειδή, με τόση ειλικρίνεια, κατέγραψε τόσα πολλά χτυπητά ευρήματα στην Έκθεση της. Ταυτόχρονα, εκφράσαμε ανησυχία διότι, όπως μάθαμε από την Έκθεση, κατά τη διάρκεια της έρευνας τα μέλη της Επιτροπής Άμυνας «εμποδίστηκαν» στις προσπάθειές τους να αξιολογήσουν την ετοιμότητα των Ένοπλων Δυνάμεων του Ηνωμένου Βασιλείου «λόγω έλλειψης κυβερνητικής διαφάνειας». 

Για ζητήματα ουσίας, εκφράσαμε τη δυσαρέσκεια μας επειδή, ενώ, σύμφωνα με την Έκθεση, «οι Ένοπλες Δυνάμεις του Ηνωμένου Βασιλείου έχουν αναπτυχθεί πάνω από τις δυνατότητές τους ως απάντηση στην επιδείνωση της κατάστασης ασφαλείας» όλες αυτές οι Ένοπλες Δυνάμεις «έχουν ελλείψεις ικανοτήτων και ελλείψεις αποθεμάτων και χάνουν προσωπικό πιο γρήγορα από ό,τι μπορούν να το στρατολογήσουν». Εκφράσαμε επίσης την απόγνωση μας έχοντας υπόψη ότι, σύμφωνα με την Έκθεση, αυτές οι Ένοπλες Δυνάμεις «είναι … συνεχώς παρατεντωμένες και ότι αυτό έχει αρνητικό αντίκτυπο στη διατήρηση καθώς και στην καθυστέρηση της ανάπτυξης πολεμικής ετοιμότητας». 

Έκκληση βασισμένη σε τρεις βασικούς πυλώνες

Στην επιστολή μας της 6ης Μαρτίου 2024, σημειώσαμε ότι στην Έκθεση της υπό τον τίτλο «Έτοιμοι για Πόλεμο;» που δημοσιεύτηκε στις 4 Φεβρουαρίου 2024, η Επιτροπή Άμυνας εξέτασε σιωπηρά ορισμένες από τις ανησυχίες που θέσαμε στην κατάθεση μας της 5ης Ιουνίου 2023. Παρά ταύτα, στην Έκθεση της η Επιτροπή Άμυνας δεν αναφέρθηκε ρητά σε καμία από τις ανησυχίες μας. Επομένως, καλέσαμε την Επιτροπή Άμυνας να ξεκινήσει έρευνα που θα επικεντρωθεί στις πραγματικές ή πιθανές απειλές που εκθέτουν την Κυπριακή Δημοκρατία, τις δύο Βρετανικές Βάσεις και τις Βρετανικές Δυνάμεις στην Κύπρο.

Στηρίξαμε την έκκληση μας σε τρεις βασικούς πυλώνες εκτός από τα πορίσματα της Έκθεσης της Επιτροπής Άμυνας και του σχετικού δελτίο τύπου της ίδιας Επιτροπής.

>Ο πρώτος πυλώνας αποτελείται από τις πραγματικές και τις πιθανές απειλές που προσδιορίζονται στην κατάθεση μας της 5ης Ιουνίου 2023, όπως συνοψίστηκαν παραπάνω.  Σε αυτό το πλαίσιο, υπογραμμίσαμε στην Επιτροπή Άμυνας ότι αυτές οι απειλές θέτουν σε κίνδυνο τόσο την Κυπριακή Δημοκρατία όσο και τις δύο Βρετανικές Βάσεις, τις τοποθεσίες που διατηρεί το Ηνωμένο Βασίλειο στην κυρίαρχη επικράτεια της Κυπριακής Δημοκρατίας, τους χιλιάδες Βρετανούς πολίτες που υπηρετούν στις Βρετανικές Βάσεις ή στις Βρετανικές Δυνάμεις Κύπρου ή και στις δύο, τους 10.000 περίπου μη Βρετανούς κατοίκους των Βάσεων, τις δεκάδες χιλιάδες πολίτες του Ηνωμένου Βασιλείου που ζουν στην Κυπριακή Δημοκρατία και τις εκατοντάδες χιλιάδες Βρετανούς πολίτες που συρρέουν στη Δημοκρατία κάθε χρόνο ως τουρίστες.

>Ο δεύτερος πυλώνας αντιπροσωπεύεται από τη βίαιη αλυσίδα γεγονότων που ξετυλίχθηκε από τότε που υποβάλαμε την κατάθεση μας στις 5 Ιουνίου 2023. Σε αυτή την αλυσίδα βρίσκονται, μεταξύ άλλων εξελίξεων, η τροπή των γεγονότων στη μακρόχρονη σύρραξη στην Ουκρανία, οι ελιγμοί των τουρκικών κατοχικών δυνάμεων στη νεκρή ζώνη της Κυπριακής Δημοκρατίας στις 18 Αυγούστου 2023, οι οποίες κατηγορήθηκαν ως «βιοπραγίες» (‘assaults’) από τον Οργανισμό των Ηνωμένων Εθνών, η θανατηφόρα κλιμάκωση της σύρραξης που εμπλέκει το Ισραήλ και τη Λωρίδα της Γάζας, ειδικά από την ολοκλήρωση της σφαγής της Χαμάς στο Ισραήλ στις 7 Οκτωβρίου 2023 και τις ακραίες επακόλουθες Ισραηλινές στρατιωτικές αντιδράσεις, και  τη σειρά αεροπορικών επιδρομών εναντίον στόχων των Χούθι στη Υεμένη από τις 12 Ιανουαρίου 2024.  Αυτές οι επιδρομές περιλαμβάνουν εκείνες που φαίνεται ότι υλοποιήθηκαν από τη βρετανική αεροπορική βάση στο Ακρωτήρι δίπλα από την Κυπριακή Δημοκρατία.  Μεμονωμένα αλλά και συλλογικά, αυτές οι βίαιες εξελίξεις φαίνεται ότι έχουν πολλαπλασιάσει τις απειλές που εκθέτουν την Κυπριακή Δημοκρατία, τις δύο Βρετανικές Βάσεις και τις Βρετανικές Δυνάμεις στην Κύπρο.

>Ο τρίτος πυλώνας απορρέει από τα όσα συνέβησαν σε σχέση με τον Πυρηνικό Σταθμό Άκιουγιου και τους τέσσερις σχετικούς πυρηνικούς αντιδραστήρες που ξεφυτρώνουν την περίοδο αυτή στη νότια ακτή της Τουρκίας.  Αυτός ο Πυρηνικός Σταθμός όχι μόνο κατασκευάζεται από τη ROSATOM, τη Ρωσική Κρατική Υπηρεσία Ατομικής Ενέργειας.  Επιπλέον, παρά το γεγονός ότι βρίσκεται σε κυρίαρχο έδαφος της Τουρκίας, ανήκει στη ROSATOM και λειτουργείται από αυτή.

Απειλή ο πυρηνικός σταθμός Ακιουγιου συν  άλλοι τέσσερις

Στην επιστολή μας, παρουσιάσαμε σχετικές εξελίξεις από τότε που καταθέσαμε την κατάθεση μας στην Επιτροπή Άμυνας στις 5 Ιουνίου 2023.  Παράδειγμα είναι η αποκάλυψη της 5ης Οκτωβρίου 2023 του Υπουργείου Ενέργειας και Φυσικών Πόρων της Τουρκίας.  Όπως ήρθαν τα πράγματα, λόγω καθυστερήσεων, ο Πυρηνικός Σταθμός Άκιουγιου προγραμματίζεται «να αρχίσει να λειτουργεί» έως τις 29 Οκτωβρίου 2024.  Αυτή η γνωστοποίηση υποδεικνύει ότι ο πρώτος από τους τέσσερις αντιδραστήρες θα τεθεί σε λειτουργία μέχρι εκείνη την ημερομηνία. 

Σε ανακοινωθέν της 7ης Μαρτίου 2024, μία ημέρα μετά την παράδοση της επιστολης μας στην Επιτροπή Άμυνας, ο Πρόεδρος Ρετζέπ Ταγιπ Ερντογάν επιβεβαίωσε ότι όλοι οι αντιδραστήρες του Σταθμού θα τεθούν σε λειτουργία έως το 2028.  (Το ανακοινωθέν βρίσκεται στο www.tccb.gov.tr/haberler/410/151517/-gectigimiz-21-yilda-mersin-e-210-milyar-liranin-uzerinde-kamu-yatirimi-yaptik-)

Αργά ή γρήγορα, λοιπόν, θα εμφανιστούν, ένας-ένας, τέσσερεις εντελώς νέοι κίνδυνοι.  Αυτή η προοπτική υπογραμμίζει γιατί η έκκληση μας επείγει, ειδικά, εν όψει των σχετικών γεωγραφικών αποστάσεων.  Στην επιστολή μας, όπως κάναμε στην κατάθεση μας, ειδοποιήσαμε την Επιτροπή Άμυνας ότι ο Πυρηνικός Σταθμός Άκιουγιου βρίσκεται μόνο 85 περίπου χιλιόμετρα βόρεια της κατεχόμενης βόρειας ακτής της Κυπριακής Δημοκρατίας, 110 περίπου χιλιόμετρα βόρεια της Λευκωσίας, 130 περίπου χιλιόμετρα της Δεκέλειας εντός της Περιοχής της Κυρίαρχης Βάσης Δεκέλειας και 180 περίπου χιλιόμετρα βόρεια του Ακρωτηρίου εντός της Περιοχής της Κυρίαρχης Βάσης του Ακρωτηρίου. 

Στην επιστολή μας, επαναλάβαμε ότι οι ανησυχίες μας επί του θέματος αυτού πηγάζουν από τη διμερή Συμφωνία της 12ης Μαΐου 2010 (όχι της 13ης Ιανουαρίου 2010, όπως αναφέραμε κατά λάθος στην κατάθεσή μας) μεταξύ των κυβερνήσεων της Τουρκίας και της Ρωσίας για τη συνεργασία σε σχέση με την κατασκευή και Λειτουργία πυρηνικού σταθμού ηλεκτροπαραγωγής στην τοποθεσία Άκιουγιου στην Τουρκία.

Στην επιστολή μας, περάσαμε διάφορα αλλά μηνύματα και προειδοποιήσαμε την Επιτροπή Άμυνας ότι οι ανησυχίες μας είναι τόσο προφανείς, τόσο σοβαρές και τόσο επείγουσες που δεν πρέπει να παραμείνουν κάτω από το χαλί.

 Αναμένουμε ουσιαστική απάντηση

Σε ξεχωριστά μηνύματα, η Γραμματέας της Επιτροπής Άμυνας και οκτώ από τα έντεκα μέλη της Επιτροπής, συμπεριλαμβανομένου του Προέδρου, έχουν βεβαιώσει τη λήψη της επιστολή μας της 6ης Μαρτίου 2024.  Μέσου αυτού του άρθρου, τους ευχαριστούμε για αυτά τα μηνύματα. Ωστόσο, τη στιγμή της ολοκλήρωσης αυτού του άρθρου το πρωί της 14ης Μαρτίου 2024, ακόμη περιμένουμε να λάβουμε ουσιαστική απάντηση από την Επιτροπή Άμυνας.  Αν λάβουμε τέτοια απάντηση, θα τη διανείμουμε.

Εν τω μεταξύ, τονίζουμε ότι οι απόψεις που εκφράσαμε στις επικοινωνίες μας με την Επιτροπή Άμυνας είναι προσωπικές και δεν πρέπει να ερμηνευτούν ως απόψεις των πανεπιστημίων ή των άλλων φορέων με τους οποίους έχουμε – ή στο παρελθόν είχαμε – δεσμούς.  Επίσης, τονίζουμε ότι αυτές οι επικοινωνίες δεν πρέπει να ερμηνευθούν ούτε ως έκφραση υποστήριξης υπέρ ούτε ως κριτική κατά των Βρετανικών Βάσεων, της βρετανικής στρατιωτικής παρουσίας στην Κυπριακή Δημοκρατία ή των Βρετανικών Δυνάμεων στην Κύπρο, τα οποία είναι, στα μάτια πολλών, αμφιλεγόμενα. Ούτε θα πρέπει να ερμηνευθούν ως έκφραση υποστήριξης υπέρ ή κριτική κατά των διάφορων υπερπόντιων επιχειρήσεων στις οποίες συμμετέχουν οι Βρετανικές Δυνάμεις στην Κύπρο και άλλα μέλη των Ενόπλων Δυνάμεων του Ηνωμένου Βασιλείου. 

Στις επικοινωνίες μας με την Επιτροπή Άμυνας, σκοπός μας δεν ήταν να συνεισφέρουμε στη συζήτηση για αυτά τα ζητήματα. Αντιθέτως, σκοπός μας ήταν να εγείρουμε σοβαρές ανησυχίες οι οποίες θα πρέπει να διερευνηθούν από την Επιτροπή Άμυνας καθώς και από την ολομέλεια της κάθε μίας από των δύο δομών του Κοινοβουλίου του Ηνωμένου Βασιλείου και όχι μόνο …

Υστερόγραφο: Στο https://publications.parliament.uk/pa/cm201719/cmstords/1020/body.html υπάρχουν οι πρόνοιες του Κανονισμού 135 (1) των Μόνιμων Διαταγμάτων (Standing Orders) της Βουλής των Κοινοτήτων, τα οποία διέπουν την οποιαδήποτε χρήση ή επαναχρησιμοποίηση των γραπτών αποδεικτικών στοιχείων των Επιτροπών της Βουλής. Προς άρση οποιασδήποτε αμφιβολίας, αυτός ο Κανονισμός σημαίνει ότι κάθε χρήστης του ιστότοπου του Κοινοβουλίου του Ηνωμένου Βασιλείου είναι ελεύθερος να κυκλοφορήσει τους συνδέσμους όπου έχει δημοσιευτεί η κατάθεση μας, δηλαδή https://committees.parliament.uk/writtenevidence/121730/pdf/ και https://committees.parliament.uk/work/7654/armed-forces-readiness/  Ωστόσο, ο κάθε χρήστης δεν είναι ελεύθερος να αναδημοσιεύσει την κατάθεση μας εκτός αν αναζητήσει και λάβει τη ρητή έγκριση της Επιτροπής Άμυνας.

Φιλελεύθερος

Εξωτερική Πολιτική

Κυπριακό: Οι Τούρκοι θέλουν τριμερή συνάντηση χωρίς ουσία

Δημοσιεύτηκε

στις

Ο Ερσίν Τατάρ θα στοχεύει σε ανοικτή ατζέντα προκειμένου να βάλει στο τραπέζι τις αξιώσεις του

Μια τριμερή χωρίς να αγγίζει την ουσία, δηλαδή το πως θα επανεκκινήσει ο διάλογος, επιδιώκει η τουρκική πλευρά, με τον Ερσίν Τατάρ θα στοχεύει σε ανοικτή ατζέντα προκειμένου να βάλει στο τραπέζι τις αξιώσεις του.

Με τη γνωστοποίηση, το βράδυ της Τετάρτης, της συμφωνίας για πραγματοποίηση μιας άτυπης συνάντησης στη Νέα Υόρκη, στις 15 Οκτωβρίου, άρχισαν να διαφαίνονται εκατέρωθεν και οι προθέσεις των δύο πλευρών. Νίκος Χριστοδουλίδης και Ερσίν Τατάρ κατέγραψαν άμεσα ή έμμεσα τους στόχους τους πριν καθίσουν στο ίδιο τραπέζι με το Γενικό Γραμματέα των Ηνωμένων Εθνών.

Ανακοινώνοντας το δείπνο στη Νέα Υόρκη το γραφείο του Ερσίν Τατάρ φρόντισε την ίδια ώρα να στείλει το μήνυμα ότι «το άτυπο δείπνο δεν θα έχει καμία ατζέντα και οι δύο ηγέτες θα ανταλλάξουν απόψεις σε κοινωνικό περιβάλλον». Σχεδόν ταυτόχρονα, από τη Νέα Υόρκη όπου βρίσκεται, ο Ταχσίν Ερτουγρούλογλου, διαμήνυε πως «δεν θα συζητηθεί η ομοσπονδία» και ότι «σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να θεωρηθεί η συμμετοχή τους σε αυτή τη συνάντηση ως διαπραγμάτευση για ομοσπονδία».

Οι τοποθετήσεις αυτές της τουρκοκυπριακής πλευράς καταδεικνύουν και τους στόχους που έχει θέσει και οι οποίοι δεν έχουν καμιά σχέση με το βασικό στόχο της τριμερούς που είναι η αναζήτηση τρόπων επανέναρξης του διαλόγου στο Κυπριακό.

Ο Πρόεδρος Χριστοδουλίδης φρόντισε πάντως χθες να ξεκαθαρίσει πως η ατζέντα της τριμερούς συνάντησης της 15ης Οκτωβρίου είναι πολύ συγκεκριμένη και αφορά τις προοπτικές επανέναρξης των συνομιλιών. Ενώ διαμήνυσε τόσο προς τα Ηνωμένα Έθνη όσο και προς την τουρκοκυπριακή πλευρά ότι στη Νέα Υόρκη δεν πάει για να συζητήσει την ατζέντα που προσπαθεί να περάσει ο Ερσίν Τατάρ.

Προσερχόμενος το πρωί στο Cyprus Forum 2024, στη Λευκωσία, ο Πρόεδρος Χριστοδουλίδης απαντώντας σε ερωτήσεις δημοσιογράφων είπε ότι η τριμερής συνάντηση δεν είναι ανοικτής ατζέντας: “Δεν υπάρχει οτιδήποτε που είναι ανοιχτής ατζέντας. Η συζήτηση γίνεται με έναν και μόνο σκοπό: να δούμε αν υπάρχουν οι προοπτικές για επανέναρξη των συνομιλιών και θεωρώ ιδιαίτερα σημαντική την πρωτοβουλία του Γενικού Γραμματέα“.

Πρόσθεσε ότι ήταν κάτι που επιδιώκαμε εδώ και καιρό. “Από κει και πέρα, είπε, επικεντρωνόμαστε στο να υπάρξει αποτέλεσμα που για μας ένας είναι ο στόχος, η επανέναρξη των συνομιλιών στη βάση του συμφωνημένου πλαισίου και από εκεί που μείναμε στο Κραν Μοντανά“.

Σημείωσε ότι “αναμένουμε να δούμε, προετοιμαζόμαστε για συνάντηση”, την οποία χαρακτήρισε “θετική εξέλιξη“. “Με απόλυτη σοβαρότητα θα προσέλθουμε σε αυτό το δείπνο και θα πράξουμε ό,τι είναι δυνατόν για να υπάρξουν θετικά αποτελέσματα“, είπε. Ο Πρόεδρος σχολίασε ότι “είναι θετικό ότι γίνεται αυτό το δείπνο. Από ‘κει και πέρα, δεν θέλω να πω πολλά, επικεντρώνομαι στη συζήτηση, στο αποτέλεσμα. Να υπάρξει αποτέλεσμα, αυτό με ενδιαφέρει“, επεσήμανε.

Ο υπουργός Εξωτερικών, Κωνσταντίνος Κόμπος, σε δηλώσεις του στο ΡΙΚ επεσήμανε πως το δείπνο στη Νέα Υόρκη αποτελεί το επόμενο σημείο αναφοράς στο Κυπριακό, μετά τη Γενική Συνέλευση, το οποίο δεν μπορεί να παραγνωρίζεται, μετά τη μακρά περίοδο απουσίας κινητικότητας.  Ο υπουργός Εξωτερικών πρόσθεσε, ωστόσο, ότι η ύπαρξη κινητικότητας δεν συνεπάγεται ότι θα επιτευχθεί ο βασικός στόχος, της επανέναρξης των συνομιλιών, κάτι που, όπως είπε, “δεν εξαρτάται μόνο από τη δική μας πλευρά”.

Ο Κωνσταντίνος Κόμπος σημείωσε ότι δεν υπάρχει άλλη διέξοδος από την επιδίωξη διαλόγου, αφού αυτός είναι ο μόνος τρόπος για κατάληξη σε επίλυση του Κυπριακού. Σημείωσε, επίσης, ότι δεν πρόκειται να γίνει αποδεκτό ό,τι βρίσκεται εκτός του πλαισίου των Ηνωμένων Εθνών και ότι αν, στο δείπνο, ακουστεί απλώς η ρητορική και επιχειρηματολογία της άλλης πλευράς το αποτέλεσμα δεν θα είναι θετικό.

Φιλελεύθερος

Συνέχεια ανάγνωσης

Αιγαίο

Το σύνδρομο της Στοκχόλμης στο ελληνοτουρκικό σύστημα

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Του Νίκου Ιγγλέση
26/09/2024 

Η συνάντηση Κ. Μητσοτάκη – Ρ.Τ. Ερντογάν στη Ν. Υόρκη, στις 24-9-24, ήταν η έκτη τούς τελευταίους δεκαπέντε μήνες. Πρόκειται για «πολιτικό έρωτα» μεταξύ των δύο ηγετών, ιδιαίτερα μετά τη Διακήρυξη των Αθηνών (Δεκέμβριος ’23) ή για το «Σύνδρομο της Στοκχόλμης» όπου το θύμα μέσω ψυχολογικών και συναισθηματικών διεργασιών καταλήγει να ερωτευθεί το θύτη του;

Σε τί αλήθεια αποσκοπούν όλες αυτές οι συναντήσεις, οι συνομιλίες, τα «μέτρα οικοδόμησης εμπιστοσύνης», η λεγόμενη θετική ατζέντα κ.α.; Πού είναι το «παράθυρο ευκαιρίας» που βλέπει η Κυβέρνηση;  Ένα είναι βέβαιο: Όλα αυτά δεσμεύουν την Ελλάδα να μην επιχειρήσει να ανατρέψει το, δυσμενές γι’ αυτήν, status quo στο Αιγαίο και τη Μεσόγειο και απενοχοποιούν, στη διεθνή σκηνή, την αναθεωρητική – επεκτατική Τουρκία.

Ποιά είναι τα διαχρονικά ζητήματα της ελληνοτουρκικής αντιπαράθεσης που, κατά την Κυβέρνηση, θα προωθήσει τη λύση τους ο διάλογος;

1) Η Ελλάδα δικαιούται να ασκήσει το μονομερές δικαίωμα που της δίνει το Διεθνές Δίκαιο της Θάλασσας να αυξήσει, δηλαδή, τα χωρικά ύδατά της μέχρι τα 12 ν.μ. στο Αιγαίο και την Α. Μεσόγειο και την άρση τού, επ’ αυτού, τουρκικού casus belli; Όχι, υποστηρίζει η Άγκυρα.

2) Τα ελληνικά νησιά που μπορούν να συντηρήσουν ανθρώπινη δραστηριότητα διαθέτουν την ίδια ΑΟΖ (μέχρι 200ν.μ.) με αυτήν της ηπειρωτικής χώρας, όπως προβλέπεται από το Διεθνές Δίκαιο της Θάλασσας; Όχι, διαθέτουν μόνο χωρικά ύδατα 6 ν.μ. αντιτείνει η Τουρκία.

3) Τα νησιά του Ανατολικού Αιγαίου δικαιούνται να είναι στρατιωτικοποιημένα γιατί απειλούνται; Θυμίζουμε το «Θα έρθουμε μια νύχτα ξαφνικά». Όχι, πρέπει να είναι αποστρατικοποιημένα σύμφωνα με τις Συνθήκες Λωζάνης-Παρισίων, λέει η Τουρκία.

4) Η Ελλάδα μπορεί να καταθέσει στην ΕΕ τους χάρτες του Θαλάσσιου Χωροταξικού Σχεδιασμού, όπως έχει κάνει η Κυπριακή Δημοκρατία; Μια τέτοια ενέργεια θα σήμαινε ανακήρυξη (όχι οριοθέτηση) της συνολικής ελληνικής ΑΟΖ, χωρίς αυτό να προκαλέσει τη σφοδρή τουρκική αντίδραση;

5) Τα Θαλάσσια Πάρκα, που εξαγγέλθηκαν, θα υλοποιηθούν ή ξεχάστηκαν για να μην χαλάσει το θετικό κλίμα; Η Άγκυρα δήλωσε ότι απαιτείται η συναίνεσή της.

6) Το παράνομο, κατά το Διεθνές Δίκαιο της Θάλασσας, Τουρκολυβικό Μνημόνιο θα ακυρωθεί ή θα παρεμποδίζει την όποια εκμετάλλευση της οριοθετημένης ελληνικής ΑΟΖ με την Αίγυπτο;

7) Τα αφηγήματα της «Γαλάζιας Πατρίδας» και των «Γαλάζιων Αιθέρων» αποτελούν ευθεία αμφισβήτηση της κυριαρχίας και των κυριαρχικών δικαιωμάτων της Ελλάδος. Η Τουρκία διεκδικεί το μισό Αιγαίο, ανατολικά του 25ου Μεσημβρινού και όλη τη θαλάσσια έκταση μεταξύ Ρόδου και Κύπρου (βλέπε χάρτη). Μπορεί κάτι τέτοιο να γίνει αποδεκτό;

8) Στην Κύπρο η Τουρκία ζητάει τη διεθνή αναγνώριση της κατεχόμενης ζώνης ως ανεξάρτητο κράτος. Παράλληλα διακηρύσσει ότι τα κατοχικά στρατεύματά της θα παραμείνουν εσαεί στη νησί. Ο Ελληνισμός μπορεί να το αποδεχτεί;

9) Η μουσουλμανική μειονότητα της Δ. Θράκης που η Άγκυρα, ενάντια στη Συνθήκη της Λωζάνης, αποκαλεί τουρκική, χρησιμοποιείται εδώ και χρόνια ως «στρατηγική μειονότητα» για την υβριδική αποσταθεροποίηση της Ελλάδας και επέμβασης στις εσωτερικές υποθέσεις της. Η Κυβέρνηση και το υπόλοιπο κυρίαρχο πολιτικό σύστημα δεν αντιδρούν για να μη θυμώσει η Τουρκία.

Όλα αυτά και άλλα σημαντικά ζητήματα προδιαγράφουν το αποτέλεσμα του ελληνοτουρκικού διαλόγου. Η Τουρκία κερδίζει χρόνο και ισχυροποιείται. Η Διακήρυξη των Αθηνών διευκόλυνε την Άγκυρα στην απόκτηση των αμερικανικών F-16 (40 + 80 αεροσκάφη και άφθονα όπλα). Η συνέχιση του διαλόγου διευκολύνει την Τουρκία για την άρση των αμερικανικών κυρώσεων στην πολεμική βιομηχανία της και ίσως στην απόκτηση των F-35. Η Ελλάδα χάνει χρόνο, δεν ασκεί τα νόμιμα δικαιώματά της και δεν ανατρέπει το status quo, στο οποίο έχει εγκλωβιστεί. Η Τουρκία, από την πλευρά της, επιμένει να προβάλλει συνεχώς τις διεκδικήσεις της, όταν απαιτείται τις επιβάλλει δια του καταναγκασμού (π.χ. πρόσφατα στην Κάσο) και στο τέλος θα επικαλεστεί «τις πραγματικότητες επί του πεδίου»  ως ένα είδος «χρησικτησίας» για να τις νομιμοποιήσει στη διεθνή σκηνή.

Το Μεταναστευτικό  

Η Κυβέρνηση προβάλλει ως επιτυχία του διαλόγου τη συνεργασία με την Τουρκία για τον περιορισμό των μεταναστευτικών ροών. Πρόκειται για προπαγάνδα εσωτερικής κατανάλωσης. Αλήθεια, πώς φτάνουν οι μετανάστες από την Κεντρική Ασία, το Κέρας ή την υποσαχάρια Αφρική στην Τουρκία; Έρχονται περπατώντας; Όχι βέβαια. Φτάνουν με πτήσεις των τουρκικών αερογραμμών (χωρίς visa) στην Κωνσταντινούπολη και από εκεί προωθούνται στον Έβρο και στις ακτές του Αιγαίου. Υπάρχει κανείς αφελής που πιστεύει ότι όλο αυτό το traffic γίνεται εν αγνοία των τουρκικών μυστικών υπηρεσιών, της στρατοχωροφυλακής και της αστυνομίας; Οι διακινητές είναι απλώς τα εκτελεστικά όργανα των υβριδικών επιχειρήσεων της Τουρκίας.

Σύμφωνα με στοιχεία της Frontex το πρώτο οκτάμηνο του 2024 οι μεταναστευτικές ροές από την Α. Μεσόγειο προς την Ελλάδα  αυξήθηκαν κατά 39% (πάνω από 37.000 άτομα). Αντίθετα από την Κεντρική Μεσόγειο προς την Ιταλία μειώθηκαν κατά 64%. Ο υπουργός Μετανάστευσης και Ασύλου Ν. Παναγιωτόπουλος, σε πρόσφατη συνέντευξή του, ανέφερε ότι οι ροές, το πρώτο οκτάμηνο αυξήθηκαν, κατά 60%. Ίσως ξέρει κάτι περισσότερο. Αυτοί οι αριθμοί αφορούν όσους εντοπίζονται και καταγράφονται. Χιλιάδες άλλοι διέρχονται λαθραία από τα σύνορα. Κάθε μέρα στον Έβρο και στην Εγνατία οδό συλλαμβάνονται αλλοδαποί και ημεδαποί διακινητές με κλεμμένα αυτοκίνητα να προωθούν λαθρομετανάστες στο εσωτερικό της χώρας. Εκείνος ο φράκτης στον Έβρο προχωράει με «ρυθμό χελώνας».

Αλήθεια, γιατί η Κυβέρνηση δεν αναστέλλει τη χορήγηση ασύλου για έξι μήνες, όπως έκανε η Κυπριακή Δημοκρατία με αποτέλεσμα την κατακόρυφη μείωση των αφίξεων μεταναστών; Αλλά πώς να το κάνει όταν ο πρωθυπουργός έχει δηλώσει ότι είναι ευτυχής που η ελληνική κοινωνία μεταλλάσσεται σε πολυπολιτισμική! Όταν οι Έλληνες, δηλαδή, θα γίνουν μια από τις διάφορες μειονότητες που θα διαβιούν στην ελληνική επικράτεια.

Το Κυπριακό

Ο Νίκος Χριστοδουλίδης πρόεδρος της Κυπριακής Δημοκρατίας κράτους διεθνώς αναγνωρισμένου, μέλους του ΟΗΕ, της ΕΕ και άλλων διεθνών οργανισμών παρακαλάει για μια συνάντηση με τον επικεφαλής της αποσχιστικής οντότητας της Βόρειας Κύπρου για να επαναρχίσει ο διάλογος για λύση του Κυπριακού. Μόνο που τη λύση του Κυπριακού δε θα την αποφασίσει ο όποιος Ερσιν Τατάρ αλλά η Άγκυρα. Αν ο Ν. Χριστοδουλίδης ήθελε να διατηρήσει την αξιοπρέπειά του και ιδιαίτερα το κύρος της Κυπριακής Δημοκρατίας θα έπρεπε να ζητάει διάλογο με τον Ερντογάν. Από κοντά ο Κ. Μητσοτάκης και ο Υπουργός του των Εξωτερικών δηλώνουν ευτυχείς που υπάρχει κινητικότητα στο Κυπριακό. Κινητικότητα για να προκύψει τι; Για να απενοχοποιείται ο εισβολέας και κατακτητής;

Μετά 50 χρόνια κανένα κράτος και κανείς διεθνής οργανισμός δε ζητάει την αποχώρηση των στρατευμάτων κατοχής από την Κύπρο. Όλοι ζητούν διάλογο μεταξύ των δύο κοινοτήτων και αμοιβαίες υποχωρήσεις για την εύρεση της όποιας λύσης. Η Τουρκία είναι στο απυρόβλητο. Εδώ έχουν οδηγήσει τον Ελληνισμό 50 χρόνια κατευναστικής πολιτικής  Για αποτροπή, ανάσχεση και απελευθέρωση της κατεχόμενης Κύπρου δε μιλάει ούτε η Αθήνα ούτε η Λευκωσία.

 Ο Ερντογάν ζητάει από το βήμα της Γενικής Συνέλευσης του ΟΗΕ τη διεθνή αναγνώριση ως ανεξάρτητου κράτους των κατεχομένων εδαφών και οι Μητσοτάκης και Χριστοδουλίδης μια Δικοινοτική –Διζωνική Ομοσπονδία που μπορεί να είναι χειρότερη ακόμη και της διχοτόμησης, αφού θα θέσει και τις ελεύθερες περιοχές υπό τον γεωπολιτικό έλεγχο της Τουρκίας.

Εδώ που έχουν φτάσει τα πράγματα στην ελληνοτουρκική αντιπαράθεση είτε ο Ελληνισμός θα αποδεχτεί όλους τους τουρκικούς όρους είτε η Τουρκία θα πρέπει να υποχρεωθεί να εγκαταλείψει τους γεωστρατηγικούς στόχους της. Μέση λύση δεν υπάρχει, γιατί αν δώσουμε μόνο ορισμένα απ’ όσα απαιτεί η Άγκυρα, «για να μην είμαστε καθημερινά με το δάκτυλο στη σκανδάλη» όπως είπε ο κ. Μητσοτάκης, απλώς θα της ανοίξουμε την όρεξη και για τα υπόλοιπα όντας σε ακόμη πιο αδύναμη θέση. Εκτός αν το «Σύνδρομο της Στοκχόλμης» έχει καταλάβει ολοκληρωτικά το πολιτικό προσωπικό σε Αθήνα και Λευκωσία.

Υ.Γ. 1 Πέρασε ίσως απαρατήρητη η αναφορά του Κ. Μητσοτάκη κατά την ομιλία του στη «Σύνοδο Κορυφής για Το Μέλλον» του ΟΗΕ. Είπε: «Το παγκόσμιο συμφέρον διαπερνά το μεμονωμένο συμφέρον των κρατών». Ποιος αλήθεια ορίζει το παγκόσμιο συμφέρον; Η παγκοσμιοποίηση, η Ευρωπαϊκή Ένωση, το ΝΑΤΟ, η Σύνοδος του Νταβός ή κάποιος άλλος;

Υ.Γ. 2 Απορεί κανείς με την εμμονή των ελλήνων πολιτικών να μιλούν για ενδεχόμενη οριοθέτηση υφαλοκρηπίδας και ΑΟΖ με την Τουρκία. Αγνοούν ότι στην ΑΟΖ περιλαμβάνεται και η υφαλοκρηπίδα; Ή εξυπηρετούν την Άγκυρα που δεν έχει επικυρώσει τη Σύμβαση για το Δίκαιο της Θάλασσας και θέλει οριοθέτηση υφαλοκρηπίδας ώστε να ισχυριστεί ότι τα ελληνικά νησιά του Αιγαίου κάθονται πάνω στην υφαλοκρηπίδα της Ανατολίας;

 

Πηγή: www.ellinikiantistasi.gr

Συνέχεια ανάγνωσης

Κύπρος (Εθνική Φρουρά, Κύπρος 1974)

Κύπρος – Πρόεδρος Ν. Χριστοδουλίδης: Πολύ συγκεκριμένη η ατζέντα της τριμερούς

Δημοσιεύτηκε

στις

Η συζήτηση γίνεται για να δούμε αν υπάρχουν οι προοπτικές για επανέναρξη των συνομιλιών

Ανδρέας Πιμπίσιης

Η ατζέντα της τριμερούς συνάντησης της 15ης Οκτωβρίου είναι πολύ συγεκριμένη και αφορά τις προοπτικές επανέναρξης των συνομιλιών, τόνισε ο Πρόεδρος Χριστοδουλίδης. Σπεύδοντας την ίδια ώρα να διαμηνύσει πως δεν πάει στη Νέα Υόρκη για να συζητήσει την ατζέντα που προσπαθεί να περάσει ο Ερσίν Τατάρ και η τουρκική πλευρά.

Προσερχόμενος το πρωί στο Cyprus Forum 2024, στη Λευκωσία, ο Πρόεδρος Χριστοδουλίδης απαντώντας σε ερωτήσεις δημοσιογράφων είπε ότι η τριμερής συνάντηση δεν είναι ανοικτής ατζέντας: “Δεν υπάρχει οτιδήποτε που είναι ανοιχτής ατζέντας. Η συζήτηση γίνεται με έναν και μόνο σκοπό: να δούμε αν υπάρχουν οι προοπτικές για επανέναρξη των συνομιλιών και θεωρώ ιδιαίτερα σημαντική την πρωτοβουλία του Γενικού Γραμματέα“.

Πρόσθεσε ότι ήταν κάτι που επιδιώκαμε εδώ και καιρό. “Από κει και πέρα, είπε, επικεντρωνόμαστε στο να υπάρξει αποτέλεσμα που για μας ένας είναι ο στόχος, η επανέναρξη των συνομιλιών στη βάση του συμφωνημένου πλαισίου και από εκεί που μείναμε στο Κραν Μοντανά“.

Σημείωσε ότι “αναμένουμε να δούμε, προετοιμαζόμαστε για συνάντηση”, την οποία χαρακτήρισε “θετική εξέλιξη“. “Με απόλυτη σοβαρότητα θα προσέλθουμε σε αυτό το δείπνο και θα πράξουμε ό,τι είναι δυνατόν για να υπάρξουν θετικά αποτελέσματα“, είπε.

Ο Πρόεδρος σχολίασε ότι “είναι θετικό ότι γίνεται αυτό το δείπνο. Από ‘κει και πέρα, δεν θέλω να πω πολλά, επικεντρώνομαι στη συζήτηση, στο αποτέλεσμα. Να υπάρξει αποτέλεσμα, αυτό με ενδιαφέρει“, επεσήμανε.

Στα κατεχόμενα, ο Ταχσίν Ερτουγρούλογλου έσπευσε να διαμηνύσει πως στη Νέα Υόρκη δνε θα συζητηθεί το θέμα της ομοσπονδίας.

Σε δηλώσεις του στην Νέα Υόρκη, μετά την ολοκλήρωση των συναντήσεων του, σύμφωνα με τα όσα μεταδίδει η διαδικτυακή «Κίπρις Πόστασι», αναφερόμενος στο άτυπο δείπνο στις 15 Οκτωβρίου μεταξύ των δύο ηγετών και του ΓΓ του ΟΗΕ είπε ότι «αυτό που διευκρινίσαμε είναι ότι δεν θα πραγματοποιηθεί σε μια ατμόσφαιρα συζήτησης της ομοσπονδίας». Είπε ακόμα ότι η «κυριαρχία και η παρουσία» τους ψευδοκράτους είναι μη διαπραγματεύσιμα θέματα.

Ανάφερε ότι ο ΓΓ του ΟΗΕ κάλεσε τους δύο ηγέτες για άτυπο δείπνο στις 15 Οκτωβρίου στη Νέα Υόρκη «πρόσκληση που ο Ερσίν Τατάρ αποδέχτηκε», είπε και επανέλαβε ότι δεν υπάρχει άλλος δρόμος από την «αναγνώριση» της παρουσίας του ψευδοκράτους.

Φιλελεύθερος

Συνέχεια ανάγνωσης

Ινφογνώμων

Infognomon Logo

Περιηγηθείτε στα κορυφαία βιβλία του βιβλιοπωλείου μας

Προβολή όλων

Δημοφιλή