Ακολουθήστε μας

Λαθρομετανάστευση

Ο άγνωστος πόλεμος με τους δουλεμπόρους στο Ανατολικό Αιγαίο

Δημοσιεύτηκε

στις

Τουρκικό δουλεμπορικό με παράτυπους μετανάστες που έχει ακινητοποιηθεί από το Λιμενικό. Από την αρχή του χρόνου έως σήμερα, έχουν καταγραφεί ούτε λίγο ούτε πολύ 200 περιστατικά εμπλοκής.

Η «Κ» αποκαλύπτει τα «θερμά επεισόδια» – 8.000 αφίξεις στα νησιά τους δύο τελευταίους μήνες.

Γιάννης Σουλιώτης

Ηαιματηρή καταδίωξη δουλεμπορικού από περιπολικό του Λιμενικού την Παρασκευή ανοικτά της Σύμης, με θύμα έναν αλλοδαπό, φέρνει στο φως έναν άγνωστο πόλεμο που μαίνεται το τελευταίο διάστημα μεταξύ διακινητών και στελεχών της Ελληνικής Ακτοφυλακής.

Καταδίωξη στις Οινούσσες

Η αλλαγή του τρόπου δράσης των κυκλωμάτων, που πλέον προσεγγίζουν τα νησιά του Ανατολικού Αιγαίου με σκάφη ικανά να αναπτύξουν μεγάλες ταχύτητες, και η στρατολόγηση αποφασισμένων και συχνά οπλισμένων χειριστών έχουν προκαλέσει μια σειρά από «θερμά επεισόδια».

Tα ξημερώματα της Τρίτης, περιπολικό σκάφος του Λιμενικού που εκτελούσε προγραμματισμένη περιπολία βόρεια των Οινουσσών εντόπισε φουσκωτό ταχύπλοο με 25 μετανάστες να πλέει προς τις ακτές της Χίου. Στη θέα του πλοίου ανοικτής θαλάσσης (ΠΑΘ) του Λιμενικού, ο 33χρονος Τούρκος χειριστής του ταχύπλοου προσπάθησε να διαφύγει κάνοντας επικίνδυνους ελιγμούς. Ακολούθησε καταδίωξη, με το ταχύπλοο να ακινητοποιείται τελικά χάρη τη συνδρομή και δεύτερου σκάφους του Λιμενικού, που προσέτρεξε σε βοήθεια.

«Μπλόκο» στη Λέρο

Λίγες μόλις ώρες νωρίτερα, το βράδυ της Δευτέρας, παρόμοια καταδίωξη εκτυλίχθηκε νοτιότερα, στη θαλάσσια περιοχή Διαπόρι της Λέρου. Περιπολικό του Λιμενικού εντόπισε ταχύπλοο με 29 μετανάστες από τη Συρία και την Αίγυπτο να κινείται με μεγάλη ταχύτητα προς τις ακτές του νησιού. Ακολούθησε καταδίωξη, με το σκάφος του Λιμενικού να καλεί από τα μεγάφωνα τον χειριστή του ταχύπλοου να σταματήσει. Αντ’ αυτού, εκείνος επιτάχυνε και λίγα λεπτά αργότερα προσάραξε σε βραχώδη ακτή στην περιοχή Ξηρόκαμπος της Λέρου και ακινητοποιήθηκε. Οι μετανάστες μεταφέρθηκαν στην κλειστή δομή της Λέρου, ενώ οι χειριστές του ταχύπλοου, ένας 21χρονος Αιγύπτιος και ένας Παλαιστίνιος 28 ετών, συνελήφθησαν.

Ο άγνωστος πόλεμος με τους δουλεμπόρους στο Ανατολικό Αιγαίο-1
Παράτυποι μετανάστες σε ταχύπλοα φουσκωτά σκάφη, κάποια από τα οποία φέρουν εξωλέμβιους κινητήρες ισχύος ακόμη και 400 ίππων. Στελέχη της Ακτοφυλακής σχολιάζουν στην «Κ» ότι τέτοια σκάφη συνήθως συναντούσαν σε περιπτώσεις λαθραίας διακίνησης τσιγάρων και ναρκωτικών, και εξηγούν πως οι επιχειρήσεις αποτροπής είναι πλέον πολύ πιο επικίνδυνες.

Το περιστατικό της Σύμης

Σύμφωνα με πληροφορίες του αρχηγείου του Λιμενικού Σώματος, από την αρχή του χρόνου έως σήμερα έχουν καταγραφεί ούτε λίγο ούτε πολύ 200 περιστατικά διακίνησης μεταναστών από την Τουρκία προς τα νησιά του Ανατολικού Αιγαίο με τη χρήση ταχύπλοων σκαφών. Σε πολλές περιπτώσεις, τα περιστατικά συνοδεύονται από εμβολισμούς των περιπολικών του Λιμενικού από τα ταχύπλοα των διακινητών ή και ένοπλες αντιπαραθέσεις στελεχών της Ελληνικής Ακτοφυλακής με οπλισμένους δουλεμπόρους. Ενα τέτοιο συμβάν ήταν –σύμφωνα με την ενημέρωση από το Λιμενικό– και αυτό που σημειώθηκε την Παρασκευή στη Σύμη. Σκάφος με μετανάστες που είχε αποπλεύσει από την Τουρκία με προορισμό το νησί του νοτιοανατολικού Αιγαίου εντοπίστηκε και καταδιώχθηκε από περιπολικό σκάφος του Λιμενικού. Ο Τούρκος χειριστής του ανέπτυξε ταχύτητα και προσπάθησε να διαφύγει και σύμφωνα με την επίσημη εκδοχή να εμβολίσει το πλωτό του Λιμενικού. Τα στελέχη του Σώματος άνοιξαν πυρ με στόχο να θέσουν εκτός λειτουργίας την εξωλέμβια μηχανή. Μια σφαίρα, ωστόσο, έπληξε έναν από τους επιβαίνοντες (όχι τον κυβερνήτη του σκάφους) τραυματίζοντάς τον θανάσιμα.

Σφαίρες στη Χίο

Σοβαρό επεισόδιο με εκατέρωθεν πυροβολισμούς είχε εξελιχθεί και στις αρχές Ιουλίου κοντά στη Χίο, όταν δύο πλωτά του Λιμενικού καταδίωξαν ταχύπλοο με μετανάστες. Σύμφωνα με την επίσημη ενημέρωση, οι δουλέμποροι (σ.σ. κατάφεραν να διαφύγουν) πυροβόλησαν κατά των σκαφών του Λιμενικού και τα στελέχη του Λιμενικού ανταπέδωσαν με «δύο προειδοποιητικές βολές σε ασφαλή τομέα».

Πυρά στον Πανορμίτη

Αλλά και στις αρχές Αυγούστου σημειώθηκε αιματηρό αυτή τη φορά επεισόδιο ανοικτά της Σύμης. Τούρκος δουλέμπορος – χειριστής ταχύπλοου αποβίβασε στον Πανορμίτη μετανάστες και προσπάθησε να βγει από τα ελληνικά χωρικά ύδατα αναπτύσσοντας μεγάλη ταχύτητα. Το πλήρωμα σκάφους του Λιμενικού τον καταδίωξε πυροβολώντας συνολικά τέσσερις φορές, προκειμένου να τον ακινητοποιήσει. Μία από τις σφαίρες τον τραυμάτισε στην κοιλιά.

Τα κυκλώματα των διακινητών έχουν διευρύνει το πεδίο δράσης τους, οδηγώντας τα ταχύπλοα με τους μετανάστες σε όλα σχεδόν τα νησιά της οριογραμμής.

Με αφορμή το προχθεσινό συμβάν, στέλεχος του υπουργείου Ναυτιλίας έσπευσε να διευκρινίσει ότι «η εντολή προς τα πληρώματα των σκαφών του Λιμενικού είναι να χρησιμοποιούν πυρά μόνο εάν απειλείται η σωματική τους ακεραιότητα». Η ισχύουσα νομοθεσία, εξάλλου, επιτρέπει τη χρήση πυρών ακινητοποίησης μόνο σε περίπτωση που το πλήρωμα του σκάφους διατρέχει κίνδυνο, ήτοι ο χειριστής του δουλεμπορικού επιχειρεί να εμβολίσει το σκάφος της ακτοφυλακής.

Ο άγνωστος πόλεμος με τους δουλεμπόρους στο Ανατολικό Αιγαίο-2

Η αλλαγή στον τρόπο δράσης των κυκλωμάτων με τη χρήση ταχύπλοων εξοπλισμένων με μηχανές ακόμη και 400 ίππων θεωρείται από τα στελέχη του Λιμενικού ένας από τους παράγοντες που έχουν οδηγήσει στην αύξηση των μεταναστευτικών ροών από την Τουρκία προς την Ελλάδα, ιδίως κατά τους καλοκαιρινούς μήνες. «Δεν έχουμε να διαχειριστούμε πλέον τις φθηνές φουσκωτές βάρκες με τις μικρές μηχανές (σ.σ. τα στελέχη του Λιμενικού τις αποκαλούν «Jumboβαρκες») αλλά για σκάφη που στο παρελθόν χρησιμοποιούσαν τα κυκλώματα διακίνησης ναρκωτικών και λαθραίων τσιγάρων», εξηγεί στέλεχος του Σώματος.

Σχεδόν 8.000 αφίξεις

Από στοιχεία που τέθηκαν υπόψη της «Κ», προκύπτει ενδεικτικά ότι φέτος τον Ιούλιο εισήλθαν στη χώρα 3.995 μετανάστες έναντι 2.737 τον Ιούλιο του 2023. Ιδια εικόνα τον Ιούνιο. Πέρυσι καταγράφηκαν 1.427 αφίξεις μεταναστών έναντι 2.652 φέτος, ενώ καθόλου ενθαρρυντικά δεν είναι τα έως τώρα δεδομένα για τον Αύγουστο, με τις αφίξεις να έχουν ξεπεράσει τις 3.500. Η ανησυχία έφτασε στα ανώτατα κυβερνητικά κλιμάκια, με τις πληροφορίες να αναφέρουν ότι το πρωί της Τετάρτης σύσκεψη για το θέμα πραγματοποιήθηκε στο Μέγαρο Μαξίμου.

Ενα από τα συμπεράσματα των στελεχών του Λιμενικού αλλά και της Εθνικής Υπηρεσίας Πληροφοριών, που παρακολουθεί την εξέλιξη του φαινομένου, είναι ότι τα δουλεμπορικά κυκλώματα δεν έχουν ως μοναδικό προορισμό τους νησιά όπως η Μυτιλήνη, η Σάμος και η Χίος (σ.σ. όπως συνέβαινε στο παρελθόν) αλλά έχουν διευρύνει το πεδίο δράσης τους οδηγώντας τα ταχύπλοα με τους μετανάστες σε όλα σχεδόν τα νησιά κατά μήκος της οριογραμμής, ήτοι την Κω, τη Ρόδο, τη Σύμη, την Τήλο, τη Νίσυρο κ.ά. Εξέλιξη που υποχρεώνει το Λιμενικό να προχωρήσει σε ανακατανομή των επιχειρησιακών μέσων που διαθέτει στο Ανατολικό Αιγαίο.

Η χρήση ταχύπλοων από τα δίκτυα των διακινητών, άλλωστε, αφαιρεί στις περισσότερες περιπτώσεις τη δυνατότητα των σκαφών του Λιμενικού να προχωρήσουν σε αυτό που τα στελέχη του Σώματος ονομάζουν «αποτροπή». Αντίθετα με ό,τι συμβαίνει με τις μικρές και αργοκίνητες λέμβους, τα πλωτά της Ελληνικής Ακτοφυλακής δεν έχουν δυνατότητα να παρεμποδίσουν την είσοδο των ταχύπλοων εντός ελληνικών χωρικών υδάτων έως ότου οι μετανάστες παραληφθούν από τουρκικές ακταιωρούς. «Τα ταχύπλοα είτε θα προλάβουν να αποβιβάσουν τους αλλοδαπούς σε απόμερες και απόκρημνες ακτές και να επιστρέψουν στην Τουρκία είτε θα ακολουθήσει καταδίωξη, ανεβάζοντας σημαντικά τον βαθμό επικινδυνότητας των επιχειρήσεων», σχολίασε στην «Κ» αρμόδιος αξιωματικός, λίγες μόλις ώρες πριν από το νέο αιματηρό συμβάν ανοικτά της Σύμης.

Ο άγνωστος πόλεμος με τους δουλεμπόρους στο Ανατολικό Αιγαίο-3

Σε καταθέσεις που μετανάστες έχουν δώσει μετά την άφιξή τους στην Ελλάδα έχουν αναφέρει ότι οι χειριστές κάνουν χρήση ναρκωτικών – διεγερτικών χαπιών Captagon ώστε, έχοντας μειωμένη αίσθηση κινδύνου, να μπορέσουν να φέρουν εις πέρας τη ριψοκίνδυνη αποστολή τους. Παρά τις δυσκολίες πάντως, από τα επίσημα στοιχεία του Λιμενικού προκύπτει ότι από τις αρχές του έτους έχουν συλληφθεί 309 διακινητές.

Τα «κόμιστρα»

Πώς όμως οι δουλέμποροι εξασφαλίζουν τόσο μεγάλο αριθμό ταχύπλοων; Οσα κατάσχονται από τις ελληνικές αρχές –εξηγεί κορυφαίο στέλεχος του Λιμενικού– είναι κατασκευασμένα στην Τουρκία και επομένως η δεξαμενή των διαθέσιμων σκαφών εκτιμάται ότι είναι μεγάλη. Οσο για τις μηχανές μεγάλης ιπποδύναμης, το κόστος αγοράς τους καλύπτεται από την αύξηση των χρημάτων που οι μετανάστες καταβάλλουν στα κυκλώματα και κυμαίνεται πλέον από 5.000 έως 6.000 ευρώ. Ποσό που στο πρόσφατο παρελθόν απαιτούνταν για το ταξίδι από τα τουρκικά παράλια στην Ιταλία και όχι στα απέναντι ελληνικά νησιά.

Εν τω μεταξύ, παρά την πρόσφατη ακύρωση της επίσκεψης του Τούρκου υπουργού Εσωτερικών στην Ελλάδα, τα στελέχη των ελληνικών υπηρεσιών ασφαλείας και πληροφοριών σημειώνουν ότι διατηρούνται οι δίαυλοι επικοινωνίας που έχουν ανοίξει με τους Τούρκους ομολόγους τους.

Στο θαλάσσιο πεδίο τονίζουν ότι υπάρχει ικανοποιητική ανταπόκριση της τουρκικής ακτοφυλακής όταν αυτή καλείται από το Λιμενικό να μεταφέρει από την οριογραμμή πίσω στα τουρκικά παράλια βάρκες με μετανάστες. Λιγότερο δραστήρια στο σκέλος της αντιμετώπισης των δουλεμπορικών δικτύων περιγράφεται η τουρκική στρατοχωροφυλακή, με τις Αρχές της γειτονικής χώρας πάντως να ανακοινώνουν στις 13 και 21 Αυγούστου την εξάρθρωση δουλεμπορικών δικτύων που διακινούσαν μετανάστες από την Τουρκία στην Ελλάδα μέσω Εβρου.

«Η κρίση στη Μέση Ανατολή αυξάνει τις μεταναστευτικές ροές από χώρες όπως ο Λίβανος προς την Τουρκία. Οι τουρκικές αρχές με τη σειρά τους ωθούν κυρίως Σύρους και Αφγανούς πίσω στις χώρες τους, μέσω των συνόρων στα ανατολικά. Μπροστά στον κίνδυνο να απελαθούν, όσοι μετανάστες έχουν χρήματα, επιχειρούν το πέρασμα προς την Ελλάδα», υπογραμμίζει κορυφαίο στέλεχος του υπουργείου Ναυτιλίας, απαντώντας στο ερώτημα εάν η μεταναστευτική πίεση συνδέεται με τις εξελίξεις στη νοτιοανατολική Μεσόγειο.

Πηγή: Καθημερινή

Ελλάδα

Ν. Παναγιωτόπουλος: Καμία στρατηγική για το μεταναστευτικό δεν θα έχει αποτέλεσμα, εάν υπάρξει μεγάλη ανάφλεξη στο Λίβανο

Δημοσιεύτηκε

στις

Δηλώσεις Νίκου Παναγιωτόπουλου και Άδωνι Γεωργιάδη για το μεταναστευτικό

Καμία στρατηγική για το Μεταναστευτικό δεν θα έχει κανένα αποτέλεσμα εάν αύριο σημειωθεί μια μεγάλη ανάφλεξη στο Λίβανο τόνισε ο υπουργός Μετανάστευσης και Ασύλου, Νίκος Παναγιωτόπουλος, απαντώντας στη Βουλή σε επίκαιρη ερώτηση του βουλευτή της ΚΟ της Νίκης Τάσου Οικονομόπουλου, με θέμα: “Ανησυχία για πιθανές επιπτώσεις στη χώρα μας από τη νέα κρίση στο μεταναστευτικό”.

Όπως είπε ο κ. Παναγιωτόπουλος, η ελληνική πολιτική στο μεταναστευτικό κινείται στα σωστά επίπεδα ωστόσο, “καμία στρατηγική δεν θα έχει κανένα αποτέλεσμα εάν αύριο σημειωθεί μια μεγάλη ανάφλεξη στο Λίβανο με χερσαία εισβολή των ισραηλινών στρατευμάτων, η οποία θα δημιουργήσει κύματα εκατομμυρίων προσφύγων. Και αναπόφευκτα κάποιοι απ’ αυτούς θα επιχειρήσουν να εισέλθουν στην Ευρώπη και από τη χώρα μας. Εκεί, όλες οι στρατηγικές πάνε στράφι, και πάμε σε κατάσταση αντιμετώπισης κρίσης, για την οποία βέβαια προετοιμαζόμαστε όσο μπορούμε, αλλά αυτό δεν είναι θέμα μόνο της Ελλάδας αλλά είναι [..] όλου του δυτικού κόσμου, να αντιμετωπίσει κύματα προσφύγων από περιοχές όπου ξεσπάνε εμπόλεμες συγκρούσεις”.

Απαντώντας στο εάν η ΕΕ συμπαρίσταται στην Ελλάδα για τη διαχείριση του μεταναστευτικού, ο κ. Παναγιωτόπουλος είπε ότι οι εταίροι μας διέθεσαν στην Ελλάδα, το διάστημα 2015-2021 το ποσό των 3,4 δισεκατομμυρίων ευρώ και στην τρέχουσα περίοδο 2021-2027 το ποσό των 1,6 δισεκατομμυρίων: “Εάν αλλάξουν τα δεδομένα, εάν έχουμε σφοδρές κρίσεις, βεβαίως θα πάμε και θα ζητήσουμε πρόσθετη χρηματοδότηση”, διαβεβαίωσε ο υπουργός.

Για την τρέχουσα γερμανική πολιτική εκτεταμένων ελέγχων στα χερσαία σύνορά της, ο κ. Παναγιωτόπουλος είπε πως “η Ελλάδα δεν επηρεάζεται” και ότι “μαζικές επιστροφές (από τη Γερμανία) δεν υπάρχουν”. Σημείωσε μάλιστα ότι και η Ελλάδα κάνει επιστροφές κατά τα οριζόμενα. Συγκεκριμένα, “κατά το 2023, πάνω από 6.000 επέστρεψαν σε τρίτες χώρες”.

Από την πλευρά του, ο κ. Οικονομόπουλους, ρώτησε πως δικαιολογείται σε όλη την Ευρώπη ο μέσος όρος παροχής ασύλου να είναι 46% και στη χώρα μας να είναι 68%. Μήπως η διαδικασία στην Ελλάδα “γίνεται, όχι για να εξεταστεί πραγματικά εάν είναι (κάποιος) πρόσφυγας αλλά για να μπορέσει να φύγει νομότυπα από τη χώρα και να πάει στη βόρεια Ευρώπη;”. Τόνισε, δε, ότι “η Ελλάδα δεν θα γίνει η νήσος Έλις της Ευρώπης”, και ότι είναι θέμα επιβίωσης της Ελλάδας [..] η αποτροπή της επιχειρούμενης εθνικής αλλοίωσης.

Σχολιάζοντας τα όσα είπε ο κ. Οικονομόπουλος, ο υπουργός Μετανάστευσης & Ασύλου ανέφερε ότι κάποτε μας επέκριναν ότι αργούμε στην απόδοση ασύλου και τώρα μας λένε “γιατί πάτε τόσο γρήγορα και έρχονται γρήγορα”.. Ειδικότερα για την εκτίμηση του βουλευτή της Νίκης ότι με την αλλαγή της γερμανικής πολιτικής θα στέλνονται πίσω παράνομοι μετανάστες με τραίνα και λεωφορεία, ο κ. Παναγιωτόπουλος σημείωσε ότι μέχρι πρότινος, τα γερμανικά δικαστήρια δικαίωναν όσους προσέφευγαν σε αυτά, με το αιτιολογικό ότι οι συνθήκες διαβίωσης στην Ελλάδα είναι πολύ χειρότερες σε επίπεδο κοινωνικών παροχών. “Αυτή όμως η απόφαση της γερμανικής νομολογίας είναι του 2011. Είναι προφανές ότι από το 2011 μέχρι το 2024 άλλαξαν πολλά προς το καλύτερο (στην Ελλάδα) [..] Αναμένω ότι αυτό θα διαπιστωθεί από τους Γερμανούς [..] ανοίγοντας το δρόμο για κάποιες αποσπασματικές και πολύ σποραδικές επιστροφές.. Ούτε με τραίνα, ούτε με βαπόρια, ούτε με λεωφορεία, ούτε με αεροπλάνα. Είναι ζήτημα αν κάποιες δεκάδες έχουν εντοπιστεί από τις χιλιάδες που υπάρχουν (στη Γερμανία)” παρατήρησε ο κ. Παναγιωτόπουλος.

Άδ. Γεωργιάδης: Το κόστος της μεταναστευτικής κρίσης στην διεθνή κοινότητα και όχι στον Έλληνα φορολογούμενο
Νωρίτερα, σε απάντηση ερώτησης της βουλευτού της Νέας Αριστεράς, Θ. Φωτίου για την ευθύνη που πρέπει να αναλάβει το υπουργείο Υγείας για την υγειονομική φροντίδα των προσφυγικών πληθυσμών, ο αρμόδιος υπουργός Άδ. Γεωργιάδης είπε: “Ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας μας δίνει λεφτά για να μπορούμε να καλύπτουμε τις ανάγκες των λαθρομεταναστών; [..] Λέτε ότι πρέπει το υπουργείο Υγείας της Ελλάδος, από τους ήδη πιεσμένους του προϋπολογισμούς, για την παροχή Υγείας στους Έλληνες πολίτες, που λέτε ότι δεν φτάνουν τα λεφτά, από αυτά τα λεφτά, να αφαιρέσουμε επιπλέον λεφτά, για να καλύψουμε εξολοκλήρου εμείς, το ελληνικό κράτος, τα έξοδα αυτών που έρχονται στην Ελλάδα παράνομα; Δηλαδή εάν έρθουν 10 εκατομμύρια θα πάμε να καλύψουμε και τα 10 εκατομμύρια; Εάν έρθουν 50 εκατομμύρια και τα 50 εκατομμύρια;”

Σύμφωνα με τον κ. Γεωργιάδη, “είμαστε ενώπιον μιας μεγάλης μεταναστευτικής κρίσης. Η Γερμανία έκλεισε τα σύνορα της. Σε λίγο απ’ ότι φαίνεται θα κλείσουν τα σύνορα σε όλες τις ευρωπαϊκές χώρες. Ποια είναι η πρόταση της Νέας Αριστεράς; Να πληρώνει η Ελλάδα τα έξοδα όλων όσοι έρχονται, χωρίς να την νοιάζει από που θα βρει τα λεφτά; Θέλετε να βγάλουμε και τους Έλληνες από τα σπίτια τους να βάλουμε τους λαθρομετανάστες μέσα;”

Σημείωσε επίσης ότι η περίθαλψη των προσφύγων “είναι στον Διεθνή Οργανισμό Μετανάστευσης για να πληρώνονται από διεθνή χρήματα όλα αυτά τα έξοδα [..] Διότι δεν είναι υποχρέωση του Έλληνα φορολογούμενου να καλύψει αυτά τα χρήματα. Ούτε έχει υποχρέωση ο Έλληνας να μην έχει κρεβάτι στο νοσοκομείο, επειδή εσάς σας αρέσει να είναι ανοιχτά τα σύνορα. Όσο κι αν η Αριστερά φωνάζει στην Βουλή “πρώτα οι μετανάστες και μετά οι Έλληνες”, εμείς θα πούμε ότι θα πληρώνει το κόστος της μεταναστευτικής κρίσης η διεθνής κοινότητα και όχι ο Έλληνας φορολογούμενος”.

Από την πλευρά της, η κ. Φωτίου είπε: “Και τότε και τώρα, τα χρήματα τα παίρνετε από το ΕΣΠΑ. Από που τα παίρνεις; Δεν είναι αυτά λεφτά του ελληνικού λαού; Ότι και να γίνεται είναι λεφτά του ελληνικού λαού. Μην πουλάτε στα ακροδεξιά σας ακροατήρια ότι εσείς δεν θέλετε να ξοδέψετε ούτε ένα ευρώ από τους Έλληνες για τους λαθρομετανάστες”.

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ

Συνέχεια ανάγνωσης

Ευρωπαϊκή Ένωση

Θα αφήσουμε τη “Γενεύη” να διαλύσει την Ευρώπη;

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Τι είναι οι διεθνείς συνθήκες; Δεν είμαι σίγουρος ότι ο νομικός κόσμος της Ευρώπης (και της Ελλάδας) ξέρει την απάντηση.

Από τις δημόσιες τοποθετήσεις πολλών τριβωνιανούτσικων και την αρθρογραφία τους, βγάζεις το συμπέρασμα ότι τις θεωρούν κάτι σαν τις Δέκα Εντολές: θέσφατα. Δεν τις αγγίζουμε. Τις εφαρμόζουμε τυφλά. Και, προς Θεού, δεν κρίνουμε το θεωρητικό τους υπόβαθρο. Γιατί;

“Διότι αν αρχίσουμε να αναθεωρούμε τις διεθνείς συνθήκες είναι βούτυρο στο ψωμί του Ερντογάν, που θέλει αναθεώρηση της Συνθήκης της Λωζάνης”.

Το επιχείρημα είναι κωμικό, αλλά μια που έχει διατυπωθεί πολλές φορές από πολλούς, αναγκάζομαι να το ανασκευάσω. Υπάρχουν, λοιπόν, πολλών ειδών διακρατικές συνθήκες, διμερείς, πολυμερείς, παγκόσμιες, θεσμικές, συνθήκες-πλαίσιο. Ο βασικός τους διαχωρισμός είναι το αν έχουν προκύψει ως συνθήκες ειρήνευσης μετά από κάποιον πόλεμο ή ως συνθήκες σε καιρό ειρήνης. Οι πρώτες σχεδόν πάντα περιλαμβάνουν οριοθετήσεις συνόρων. Προφανώς, για να αλλάξουν θα πρέπει να γίνει νέος πόλεμος. Παράδειγμα η Συνθήκη των Σεβρών (1920) που αντικαταστάθηκε από τη Συνθήκη της Λωζάνης (1923), μετά την Μικρασιατική Καταστροφή. Αυτές, ναι, δεν τις αγγίζουμε. Οι δεύτερες διευθετούν θέματα διαχειριστικής ή και θεσμικής φύσεως και δεσμεύουν τα κράτη που τις υπέγραψαν, όσον καιρό συνεχίζουν να συμφωνούν με το περιεχόμενό τους. Αυτές είναι εργαλεία. Τις κάνουμε ό,τι θέλουμε. Τις απλώνουμε, τις μαζεύουμε, τις τροποποιούμε, όπως η ιδρυτική της Ευρωπαϊκής Οικονομικής Κοινότητας Συνθήκη της Ρώμης (1957) που επεκτάθηκε με τη Συνθήκη του Μάαστριχτ (1992), μέχρι και τις καταργούμε, όταν έχουν ξεπεραστεί από τα γεγονότα, όπως η Συνθήκη της Κοινωνίας των Εθνών (1919). Και φυσικά, όχι μόνο συζητούμε για τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα από την εφαρμογή τους, αλλά και σηκώνουμε τον κόσμο στο πόδι για αναθεώρηση, σε περίπτωση που διαπιστώσουμε ότι έχουν μετατραπεί σε βόμβα στα θεμέλια της Ευρώπης, όπως η Σύμβαση της Γενεύης, που είναι το σημερινό θέμα μας.

Είναι εντυπωσιακό, το ότι επικρατεί άκρα του τάφου σιωπή στον ελληνικό νομικό και ακαδημαϊκό κόσμο για ένα διεθνές νομικό πλαίσιο, η παθογένεια του οποίου είναι παραπάνω από εμφανής και οι τοξικές του παρενέργειες σοβαρότατες. Ψάχνοντας στο google “αναθεώρηση”, “τροποποίηση”, “αλλαγή”, “κατάργηση” της “Σύμβασης της Γενεύης”, στις πρώτες 20 σελίδες βρήκα μόνο δύο σχετικά κείμενα. Το ένα ζητάει να προστεθεί στη Σύμβαση και η έννοια του περιβαλλοντικού ή κλιματικού πρόσφυγα, κάποιου που θέλει να φύγει από την πατρίδα του γιατί η κλιματική αλλαγή τού δυσκολεύει τη ζωή. Βεβαίως το θέμα είναι πολύ σοβαρό για τους κατοίκους ορισμένων νησίδων του Ειρηνικού που η άνοδος της στάθμης της θάλασσας απειλεί να τις καλύψει ολοσχερώς, αλλά, όπως συμβαίνει πάντα, οι προπαγανδιστές του όρου θέλουν να τον επεκτείνουν ακόμα και σε εκείνους που δυσφορούν από έναν καύσωνα του Αυγούστου.

Το άλλο, με τίτλο “Σύμβαση της Γενεύης για τους πρόσφυγες – Η κερκόπορτα της παράνομης μετανάστευσης (2020)είναι του διδάκτορα Διοικητικού Δικαίου, Ιωάννη Γκιτσάκη. Από τους 45.000 νομικούς της χώρας, μόνο ένας ασχολήθηκε με το θέμα! (Αν υπήρξαν και άλλοι, θα χαρώ πολύ να το μάθω, αλλά το google δεν εμφανίζει κανένα άλλο κείμενο.)

Γιατί το κείμενο της Γενεύης δεν ονομάζεται Συνθήκη (Τreaty) αλλά Σύμβαση (Convention); Μολονότι και οι δύο όροι χρησιμοποιούνται για νομικές συμφωνίες που συνάπτονται μεταξύ κρατών ή διεθνών οργανισμών, οι συμβάσεις είναι πιο εξειδικευμένες και αφορούν συνήθως συγκεκριμένους τομείς, όπως τα ανθρώπινα δικαιώματα, το περιβάλλον ή η συνεργασία σε τεχνικά θέματα. Δεν έχουν την καθολικότητα των Συνθηκών, αφήνοντας στα κράτη περιθώριο για προσαρμογή των όρων τους σε εθνικό επίπεδο. Επιπλέον, η δέσμευση των κρατών είναι οικειοθελής. 

Η Σύμβαση της Γενεύης αφορούσε αποκλειστικά τα προβλήματα που προέκυψαν από τις μετακινήσεις πληθυσμών λόγω του Β΄ΠΠ και των όσων επακολούθησαν. Γι’ αυτό περιόριζε το δικαίωμα υποβολής αιτήματος ασύλου μόνο σε άτομα που εμπλέκονταν σε “γεγονότα επελθόντα προ της 1ης Ιανουαρίου 1951 εν Ευρώπη ή αλλαχού” (άρθρο 1, §Β1). Μάλιστα, το “αλλαχού” ήταν προαιρετικό. Μπορούσε δηλαδή ένα κράτος να πει “δεν με ενδιαφέρει τι γίνεται εκτός Ευρώπης, θα δέχομαι μόνο Ευρωπαίους ως πρόσφυγες”.

Στόχος της, καθώς οι περισσότεροι πρόσφυγες πολέμου είχαν ήδη επιστρέψει στις εστίες τους, ήταν να λύσει τα προβλήματα της μεταπολεμικής διαίρεσης της Ευρώπης σε ζώνες επιρροής. Είχαν περάσει πάνω από 6 χρόνια από τις Διασκέψεις της Μόσχας και της Γιάλτας, η Γερμανία είχε ήδη χωριστεί σε Δυτική και Ανατολική, και η Ευρώπη βίωνε τον ψυχρό πόλεμο ξέροντας ότι σημαντικός αριθμός ανθρώπων από χώρες του Σιδηρού Παραπετάσματος θα επέλεγε να μην επιστρέψει στον “σοβιετικό σοσιαλιστικό παράδεισο” ή θα προσπαθούσε να δραπετεύσει από εκεί. Αυτών των περιπτώσεων κυρίως τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις ήθελε να καθορίσει η Σύμβαση.

για τη συνέχεια Capital

Συνέχεια ανάγνωσης

ΗΠΑ

Τούρκος «ειδικού ενδιαφέροντος» μετανάστης λέει στους αστυνομικούς του Τέξας ότι πλήρωσε 12.000 δολάρια για να περάσει παράνομα στις ΗΠΑ

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Οι αστυνομικοί της πολιτείας του Τέξας ήρθαν αντιμέτωποι με 36 παράνομους μετανάστες κοντά στα νότια σύνορα την Παρασκευή, συμπεριλαμβανομένης μιας ομάδας από την Τουρκία, οι οποίοι δήλωσαν ότι ο καθένας πλήρωσε 12.000 δολάρια για να περάσει παράνομα τα σύνορα προσπαθώντας να συναντήσει έναν « χρηματοδότη » στο New Jersey, δήλωσαν οι αρχές.

Οι αστυνομικοί εντόπισαν την ομάδα στη συνοριακή πόλη Normandy, ανακοίνωσε το Τμήμα Δημόσιας Ασφάλειας (Department of Public Safety-DPS) του Τέξας.

Δεκαπέντε από τους μετανάστες, από τη Βραζιλία, το Περού, τον Ισημερινό, τη Νικαράγουα, τη Δομινικανή Δημοκρατία και τη Νότια Αφρική, συνελήφθησαν ως ύποπτοι για παράνομη είσοδο.

Μεταξύ της ομάδας ήταν οι λεγόμενοι «ειδικού ενδιαφέροντος» παράνομοι μετανάστες από την Τουρκία, το Πακιστάν, την Ινδία και το Βιετνάμ. Σύμφωνα με το Υπουργείο Εσωτερικής Ασφάλειας (Department of Homeland Security – DHS), οι μετανάστες ειδικού ενδιαφέροντος είναι μη Αμερικανοί πολίτες που ενδεχομένως αποτελούν κίνδυνο για την εθνική ασφάλεια των ΗΠΑ ή τα συμφέροντά τους με βάση τις μεθόδους μετακινήσεώς τους.

Ο χαρακτηρισμός δεν σημαίνει ότι οι άνθρωποι αυτοί είναι «τρομοκράτες», αλλά τα ταξίδια και η συμπεριφορά τους υποδεικνύουν μια πιθανή σύνδεση με κακόβουλη δραστηριότητα, συμπεριλαμβανομένης της τρομοκρατίας, που απαιτεί περαιτέρω έλεγχο και έρευνα, αναφέρει το DHS στον ιστότοπό του.

«Τις τελευταίες 48 ώρες, οι αστυνομικοί του DPS συνάντησαν 8 μετανάστες ειδικού ενδιαφέροντος από 5 διαφορετικές χώρες στην αγροτική περιοχή Normandy», ανέφερε ο υπολοχαγός Chris Olivarez του DPS στο X (πρώην Twitter).

Από τους 36 μετανάστες που συνελήφθησαν την Παρασκευή, οι 21 παραδόθηκαν στην αμερικανική συνοριοφυλακή.

Στην ομάδα των Τούρκων μεταναστών, ένας 26χρονος άνδρας που ανακρίθηκε από τις αρχές δήλωσε ότι βρήκε ένα «δίκτυο» στο Telegram και το Instagram για να τους βοηθήσει να περάσουν παράνομα στις ΗΠΑ.

Είπε στους ερευνητές ότι είχαν έναν χρηματοδότη στο New Jersey.

«Φροντίζουν για τα έξοδά μας και τα πάντα όσο είμαστε νόμιμα εκεί», ακούστηκε να λέει στο υλικό από την κάμερα του DPS που αναρτήθηκε στο διαδίκτυο.

 

 

 

 

Πηγή: https://www.foxnews.com/us/turkish-special-interest-migrant-tells-texas-troopers-paid-12k-cross-us-illegally

Μετάφραση: Γιάννης Λιναρδάτος

Συνέχεια ανάγνωσης

Ινφογνώμων

Infognomon Logo

Περιηγηθείτε στα κορυφαία βιβλία του βιβλιοπωλείου μας

Προβολή όλων

Δημοφιλή