Ακολουθήστε μας

Ελλάδα

Υπάρχουν σύνορα στον (ραδιοφωνικό) αέρα;

Δημοσιεύτηκε

στις

Εισβολή της Τουρκίας στα ερτζιανά

Πριν λίγα χρόνια έλαβε χώρα στην Ελλάδα μια οξεία διαμάχη μεταξύ αρχηγών και στελεχών πολιτικών κομμάτων σχετικά με το αν υπάρχουν σύνορα στη θάλασσα. Η συζήτηση αυτή δεν αφορούσε γενικά την ύπαρξη συνόρων στην θάλασσα, αλλά τις γεωφυσικές παραμέτρους που ισχύουν στη θάλασσα σε σύγκριση με τις αντίστοιχες στο έδαφος, στην προσπάθεια αναχαίτησης της εισόδου παράτυπων προσφύγων και μεταναστών στη χώρα.

Η σημασία του ερωτήματος δεν πρόκυπτε αφ’ εαυτή, αλλά ήταν ευθέως συνδεδεμένη τη βαρύτητα που είχε αποκτήσει στην κοινωνική και πολιτική ζωή της χώρα το μεταναστευτικό και η προσπάθεια ανακοπής των προσφυγικών και μεταναστευτικών ροών. Συνεπώς το ερώτημα περί συνόρων γίνεται λιγότερο ή περισσότερο σημαντικό όταν συνδέεται με την ανεξαρτησία/κυριαρχία της χώρας, με την οικονομική, κοινωνική κατάσταση κ.λπ. κατάστασή της στο εσωτερικό, αλλά και στο διεθνές  σύστημα. Και φυσικά η σημασία εκείνων ή των άλλων συνόρων συναρτάται με το πόσο έχουν καθιερωθεί ως σημαντικές οι οικονομικές, πολιτικές και πολιτιστικές διεργασίες με τις οποίες συνδέονται.

Στο κείμενο αυτό μιλάμε για σύνορα της χώρας στον αέρα αλλά όχι για τον εθνικό εναέριο χώρο, ανεξάρτητα από τις εντός και εκτός χώρας διαφωνίες που μπορεί να υπάρχουν για το ζήτημα αυτό.  Ίσως αρκετοί δεν γνωρίζουν ότι έτσι όπως η χώρα διαθέτει εθνικά σύνορα στον αέρα, διαθέτει σύνορα και στις ραδιοτηλεοπτικές συχνότητες μέσω των οποίων διασχίζει το σήμα των σταθμών τον αέρα και τα σύνορα των χωρών στον αέρα.

Για ποια σύνορα στον αέρα μιλάμε;

Δεδομένου του γεγονότος ότι διανύουμε την περίοδο των θερινών διακοπών και ως εκ τούτου αρκετοί Έλληνες και ξένοι πολίτες θα βρεθούν στα νησιά του Ανατολικού, αλλά ακόμα και του Κεντρικού Αιγαίου, όπως λ.χ. στην Τήνο όπως ανέφερε πρόσφατα σε σχετικό του άρθρο ο π. Διευθυντής του ΑΠΕ Μ. Ψύλος, θα αντιληφθούν περισσότεροι και περισσότερο, κάτι που αντιμετωπίζουν καθημερινά οι κάτοικοι των νησιών όταν ανοίγουν τα ραδιόφωνά τους, χειμώνα – καλοκαίρι, πρωί – βράδι. Αν π.χ. βρεθείς να οδηγείς στη Λέσβο ή επιχειρήσεις να ακούσεις ραδιόφωνο καθισμένος σε μια παραλία, παντού, αλλά ιδιαίτερα σε περιοχές που βλέπουν προς τα ανατολικά του νησιού, αν όχι τα δυο τρίτα, τουλάχιστον οι μισοί ραδιοφωνικοί σταθμοί που θα «πιάσεις» είναι τουρκικοί. Εμβόλιμα να πω ότι αυτό με έκανε να θυμηθώ ότι μπαίνοντας στην Πάφο ή ακόμα και μέσα στην Πάφο άκουγες περισσότερους ισραηλινούς σταθμούς παρά κυπριακούς.

Επανερχόμενος στην ελληνική περίπτωση να πω πως υποθέτω ότι το ίδιο συμβαίνει και στη Χίο, στη Σάμο, στη Λήμνο και άλλα νησιά. Μάλιστα, στη Λέσβο τουλάχιστον, συμβαίνει και το εξής απίθανο. Ενώ ακούς τον ελληνικό ραδιοφωνικό σταθμό της προτίμησής σου ή μουσική από USB στικάκι ή CD, παρεμβάλλεται ξαφνικά χωρίς να το επιλέξεις και χωρίς να κάνεις εσύ κάποια ενέργεια τουρκικός ραδιοφωνικός σταθμό. Και πρέπει να κάνεις ενέργειες για να επανέλθεις στην πηγή από την οποία άκουγες μουσική πριν την «εισβολή». Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι από πολιτιστική άποψη είναι μια εξαιρετικά βίαιη τακτική αυτή που ακολουθούν οι εν λόγω τουρκικοί σταθμοί και από νομική μάλλον παράνομη. Κατά την άποψή μου αυτό συμβαίνει διότι επιδιώκει προπαγανδιστικούς σκοπούς καθώς δεν ισχύουν εσωτερικοί πολιτικοί ή οικονομικοί.

Σε αυτά τα ελληνικά νησιά οι ελληνικοί ραδιοφωνικοί σταθμοί που εκπέμπουν είναι εκείνοι που υπήρχαν πριν πολλά χρόνια και διαθέτουν προσωρινές άδειες. Δεν υπάρχει νόμιμος τρόπος να αποκτήσει κάποιος άτομο, συλλογικότητα ή επιχείρηση νέο ραδιοφωνικό σταθμό ει μη μόνο αν αγοράσει κάποιον από τους υφιστάμενους, ενώ δεν υφίσταται νέα διαδικασία αδειοδότησης, καθώς αυτή έχει «κολλήσει» εδώ και χρόνια, άγνωστο για ποιους ουσιαστικούς λόγους. Με αποτέλεσμα τις συχνότητες να καταλαμβάνουν εκεί οι τουρκικοί σταθμοί. Ενώ οι διαδικασίες μεταβίβασης, η τήρηση των χρονικών περιορισμών κ.ά. πτυχές της λειτουργίας των ελληνικών σταθμών εξετάζονται με τον μεγεθυντικό φακό, σε ότι αφορά την (παράνομη) εκπομπή στα νησιά τουρκικών σταθμών «πετάμε αετό», λες και είναι φυσικό φαινόμενο όπως η έκλειψη του ηλίου.

Τι/ς πταίει;

Και πάμε τώρα στο «ψητό».  Ενώ στην Ελλάδα, τύποις, αντιμετωπίζουμε τα ΜΜΕ ως επιχειρήσεις, στη γειτονική Τουρκία τα βλέπουν επιπλέον ως μέσα άσκησης διπλωματίας όταν απευθύνονται στο εξωτερικό. Για την ακρίβεια ως μέσα άσκησης δημόσιας και πολιτιστικής διπλωματίας η οποία κάνει πιο εύκολο το έργο της κλασσικής, ιδιωτικής διπλωματίας. Τρανή απόδειξη αφενός η οικονομική χορηγία προς τις τηλεοπτικές τουρκικές σειρές στο πρόσφατο παρελθόν προκειμένου να είναι φθηνές και αγοράζονται από ΜΜΕ γειτονικών χωρών σε οικονομική δυσπραγία και αφετέρου ο όρος που έθεταν αυτές οι σειρές να μη μεταγλωττίζονται, αλλά να υποτιτλίζονται. Προκειμένου ο πληθυσμός των άλλων χωρών να ακούει την τουρκική λαλιά, ίσως με σκοπό να ξυπνήσει λιγότερο ή περισσότερο το οθωμανικό τους παρελθόν. Σενάριο που δεν είναι καθόλου επιστημονικής φαντασίας αν το συνδυάσουμε με την πολιτική της «γαλάζιας πατρίδας» και την τακτική της πολιτιστικής διείσδυσης που ακολουθεί ο Ερντογάν και ερντογανιστές.

Με άλλα λόγια, ο κατακλυσμός του «αέρα» των νησιών με τόσους ραδιοφωνικούς σταθμούς μόνο τυχαίο δεν είναι. Αλλά και στην περίπτωση που ήταν τυχαίο, δεν είναι τυχαία η ελληνική αντίδραση. Βιάζομαι να πω ότι δεν εννοώ ότι η ελληνική στάση σκόπιμα επιδιώκει να διευκολύνει την στρατηγική της «πολιτιστικής διείσδυσης». Αλλού είναι το ζήτημα.

Ανέφερα προηγουμένως ότι στην Ελλάδα τα ΜΜΕ και συνεπώς και οι ραδιοφωνικοί σταθμοί αντιμετωπίζονται με οικονομικούς όρους, δηλαδή ως επιχειρήσεις. Πόσο όμως ισχύει αυτό; Η αδειοδότηση των τηλεοπτικών σταθμών επί 29 έτη μόνο για οικονομικούς λόγους δεν καθυστέρησε. Καθυστέρησε για πολιτικούς και μόνο για πολιτικούς λόγους, επειδή ο έλεγχός των ΜΜΕ ήταν εξαιρετικά σημαντική παράμετρος στη διεκδίκηση ή στη διατήρησης στην εξουσία ορισμένων πολιτικών κομμάτων. Αδιαφορώντας για τη ζημία στον πολιτισμό αυτής της χώρας, αδιαφορώντας για το αν λαμβάνουν σφαιρική και δημοκρατική ενημέρωση οι πολίτες, με ό,τι αυτό σημαίνει για τις ζωές τους και τις ζωές των παιδιών τους, αλλά και για τη χώρα.

Με άλλα λόγια η πολιτική, πολιτιστική και οικονομική βλάβη που υπέστησαν οι πολίτες, τουλάχιστον σε ό,τι αφορά τη συμβολή των ΜΜΕ σε αυτήν, δεν ήταν σκοπούμενη, αλλά «παράπλευρη απώλεια» στη διεκδίκηση εκ μέρους πολιτικών κομμάτων της εξουσίας και των ποικίλλων οφελών που αυτή διασφάλιζε. Κάτι ανάλογο συμβαίνει και στην υπόθεση με τον έλεγχο των ραδιοφωνικών συχνοτήτων στα νησιά του Αιγαίου από τουρκικούς ραδιοφωνικούς σταθμούς και τις σκοπιμότητες που πιθανόν βρίσκονται πίσω από το γεγονός.

Για να γίνω πιο ξεκάθαρος να πω ότι ο χάρτης συχνοτήτων είχε σχεδιασθεί και αποφασισθεί από το 2014. Με βάση εκείνο τον χάρτη συχνοτήτων έγινε κατά βάση η αδειοδότηση των τηλεοπτικών σταθμών εθνικής εμβέλειας το 2017. Τα επόμενα βήματα για να μπει τάξη στο ραδιοτηλεοπτικό πεδίο της χώρας συνολικά ήταν α) να γίνει η αδειοδότηση των περιφερειακών τηλεοπτικών σταθμών,  β) να γίνει η αδειοδότηση των θεματικών τηλεοπτικών σταθμών, γ) να γίνει η μετάβαση στο ψηφιακό ραδιόφωνο και δ) να γίνει η αδειοδότηση όλων των ραδιοφωνικών σταθμών, παλιών και νέων.

Σε παρένθεση να σημειώσουμε, καθώς αυτό δεν είναι το κύριο θέματα της ανάλυσής μου, ότι δεδομένου πως οι συχνοτικές περιφέρειες (allotments) δεν συμπίπτουν με τις γεωγραφικές (νομούς παλιά, περιφέρειες σήμερα) θα έπρεπε να εκδοθεί νέος χάρτης συχνοτήτων ανά συχνοτική περιφέρεια (allotment) που θα προβλέπει τον αριθμό και άλλα ζητήματα εκπομπής τηλεοπτικών και ραδιοφωνικών σταθμών. Σημειωτέον εδώ ότι η χρήση και ο αριθμός των συχνοτήτων σε όμορες χώρες καθορίζονται μετά από διαπραγματεύσεις μεταξύ τους στα πλαίσια της ITU (Διεθνής Ένωση Τηλεπικοινωνιών) που έχει και την ευθύνη για τη διαχείριση των συχνοτήτων παγκοσμίως. Σημειωτέον επίσης ότι σε περίπτωση που μια χώρα δεν αξιοποιεί τις συχνότητες που μετά από συμφωνίες της κατοχυρώθηκαν, τότε αυτές μπορούν να χρησιμοποιηθούν από άλλες, όμορες χώρες.

Όμως γιατί δεν προχωρά η διευθέτηση των τεσσάρων ως άνω σημείων που ανέφερα;  Είναι θέμα οικονομικό, είναι θέμα αδράνειας ή κάτι άλλο; Μετά την ολοκλήρωση της αδειοδότησης των τηλεοπτικών σταθμών εθνικής εμβέλειας το ΕΣΡ είχε να αντιμετωπίσει και αυτά τα ζητήματα. Στο σχετικό δίλημμα αν θα διευθετήσει πρώτα των αδειοδότηση των θεματικών ή των περιφερειακών σταθμών, το συμβούλιο με πλειοψηφία αποφάσισε το δεύτερο. Ωστόσο για να γίνει αυτό, όπως προείπαμε, θα έπρεπε η (νέα) κυβέρνηση να δώσει έναν νέο χάρτη συχνοτήτων που να αφορά τις συχνοτικές περιφέρειες. Κάτι, που εξ όσων γνωρίζω, δεν έγινε από το 2019 και μέχρι σήμερα.

Πολλοί μπορεί να είναι οι λόγοι γι’ αυτό. Η δική μου εκτίμηση είναι πως οι λόγοι για τη μη ολοκλήρωση της αδειοδότησης των περιφερειακών τηλεοπτικών σταθμών, και συνεπώς να προχωρήσουμε στη συνέχεια και στην ψηφιοποίηση και αδειοδότηση των ραδιοφωνικών σταθμών και έτσι την πλήρη εκμετάλλευση του φάσματος των συχνοτήτων που έχει η χώρα, είναι παρόμοιοι με εκείνους στους οποίους οφείλεται η επί 29 χρόνια καθυστέρηση της αδειοδότησης των τηλεοπτικών σταθμών εθνικής εμβέλειας. Δηλαδή πολιτικοί. Οι περιφερειακοί σταθμοί, κυρίως στη περιφέρεια έχουν μια επιρροή που δεν είναι καθόλου ασήμαντη, καθώς η λειτουργία τους συνδέεται με την τοπική κοινωνία, την τοπική οικονομία κοκ, ιδιαίτερα σε μια εποχή απορρύθμισης, αποκέντρωσης και glocalization.

Με άλλα λόγια είναι πηγές οικονομικής και κυρίως πολιτικής δύναμης στις περιφέρειες, τόσο για τη διατήρηση της πολιτικής εξουσίας σε επίπεδο κράτους και σε επίπεδο περιφέρειας, αλλά και για τη διεκδίκησή της. Είναι μάλλον βέβαιο ότι μια προσπάθεια αδειοδότησης των περιφερειακών σταθμών θα θίξει επί δεκαετίες καθιερωμένα συμφέροντα (τουλάχιστον επειδή θα επιβληθεί ετήσιο τέλος, αλλά επίσης τουλάχιστον επειδή ίσως θέσει σε αμφισβήτηση την καθιερωμένη τακτικής κάλυψης των γεγονότων, τους καθιερωμένους δεσμούς μεταξύ μέσων και τοπικών πολιτικών κοκ).  Το γεγονός ότι το βάρος της δημόσιας προσοχής δόθηκε επί δεκαετίες στους σταθμού εθνικής εμβέλειας δεν καθιστά τους περιφερειακούς άμεμπτους ή απαλλαγμένους από σχέσεις προτίμησης προς ιδιαίτερες πολιτικές στην περιφέρεια ή στο κράτος ή ακόμα και σε ορισμένα πολιτικά πρόσωπα.

Έτσι λοιπόν στο βαθμό που ισχύει η ερμηνεία πως είναι πολιτικοί οι λόγοι για τους οποίους δεν γίνεται η αδειοδότηση των περιφερειακών τηλεοπτικών σταθμών όπως γινόταν επί χρόνια με τους σταθμούς εθνικής εμβέλειας, έτσι είναι πολιτικοί και οι λόγοι για τους οποίους δεν διευθετούνται και τα άλλα ζητήματα της τετράδας που επεσήμανα, μεταξύ των οποίων και η αδειοδότηση των ραδιοφωνικών σταθμών, περιλαμβανομένων και εκείνων που εκπέμπουν στις γωνιές στης χώρας.

Με άλλα λόγια δεν είναι και τόσο οικονομικοί οι λόγοι το  γεγονότος ότι τουρκικοί σταθμοί σαρώνουν τις συχνότητες στα νησιά του  Βόρειο-Ανατολικού, Κεντρικού και Νότιου  Αιγαίου, αλλά πολιτικοί. Με μια διαφορά, στην Τουρκία το κάνουν για λόγους δημόσιας και πολιτικής διπλωματίας, δηλαδή για λόγους που έχουν να κάνουν με την εξωτερική τους πολιτική και στην προκειμένη περίπτωση με την Ελλάδα αν και δεν το κάνουν μόνο με την Ελλάδα. Αν ισχύει η ανάλυσή μας, στην Ελλάδα γίνεται για λόγους εσωτερικής πολιτικής, για λόγους που έχουν να κάνουν με τον κομματικό ανταγωνισμό πολιτικών κομμάτων εξουσίας για τη νομή της εξουσίας.

Με άλλα λόγια, και υπό την αίρεση ότι ισχύει η ως άνω ανάλυση, η σάρωση του ραδιοφωνικού αέρα στο Αιγαίο είναι «παράπλευρη απώλεια»,  αυτής της εσωτερικής διαπάλης για τη διεκδίκηση τη διατήρηση πολιτικών κομμάτων και προσώπων στην εξουσία.

Ναυτεμπορική

Ελλάδα

H FIBRAN γιορτάζει τα 50 χρόνια της με νέες επενδύσεις 45 εκατ. ευρώ

Δημοσιεύτηκε

στις

Αύξηση κύκλου εργασιών και κερδοφορίας το 2023, παρά τις πιέσεις από τις τιμές ενέργειας

Nέες επενδύσεις στην Ελλάδα, συνολικού ύψους 45 εκατ. ευρώ, τρέχει από φέτος η ελληνική πολυεθνική βιομηχανία παραγωγής μονωτικών υλικών FIBRAN. Σε συνδυασμό με τις επενδύσεις που έχουν προηγηθεί ή τρέχουν επίσης επί του παρόντος στις μονάδες της στο εξωτερικό ο Όμιλος «τρέχει» και φέτος –χρονιά σημειωτέον κατά την οποία εορτάζει τα 50 χρόνια από την ίδρυσή της –  ανοδικά, έχοντας ξεπεράσει στη χρήση 2023 το «φράγμα» των 200 εκατ. ευρώ τζίρου.

Όπως επισημαίνει σχετικά στη «Ν» η Πρόεδρος και Διευθύνουσα Σύμβουλος της εταιρείας και του Ομίλου, Μαρία Δ. Αναστασιάδου Σαββαΐδου,  το επενδυτικό πρόγραμμα των 45 εκατ. ευρώ αφορά:

  • Νέα γραμμή εξηλασμένης πολυστερίνης στην έδρα της εταιρείας  στην Τερπνή Σερρών. Η νέα γραμμή θα παράγει προϊόντα μεγαλύτερου πάχους (20 cm) με τα καλύτερα ποιοτικά χαρακτηριστικά και αναμένεται να ολοκληρωθεί τον Ιούλιο του 2025.
  • Επενδύσεις προσθήκης εξοπλισμού βελτίωσης ποιότητας και αυτοματισμού των παραγόμενων προϊόντων πετροβάμβακα τη μονάδα πετροβάμβακα της εταιρείας επίσης στην Τερπνή Σερρών.
  • Επενδύσεις στην ενέργεια για μετάβαση από την Μέση στην Υψηλή Τάση.
  • Νέες εγκαταστάσεις (αποθήκες κ.α.) στην Τερπνή.
  • Επενδύσεις σε ΑΠΕ στην Κεντρική Μακεδονία και
  • Νέα γραφεία Διοίκησης στην περιοχή της Θέρμης, στη Θεσσαλονίκη. Προβλέπεται μεταφορά της Διοίκησης σε αυτά σε ορίζοντα διετίας.

Έντονη εξωστρέφεια

Παράλληλα, ο Όμιλος επεκτείνει τις επενδύσεις του στην Ιταλία για τη βέλτιστη μακρόχρονη βιώσιμη αξιοποίηση των λατομείων στην Τοσκάνη και για βελτιστοποίηση του εξοπλισμού του εργοστασίου γύψου που εξαγόρασε μαζί με τα τρία λατομεία το 2021. Περαιτέρω, μάλιστα, όπως προσθέτει η κα.Αναστασιάδου Σαββαΐδου, ήδη εξετάζεται και μεσοπρόθεσμο επιχειρηματικό πλάνο επενδύσεων στα Βαλκάνια και την αφρικανική ήπειρο.

Συνολικά, επίσης, την προηγούμενη τριετία η FIBRAN ολοκλήρωσε επενδύσεις της τάξης των 100 εκατ. ευρώ που εκτός από τις προαναφερόμενες επενδύσεις στην Ιταλία αφορούσαν την αγορά εργοστασίου πετροβάμβακα στη Βουλγαρία και στην παραγωγή εξηλασμένης πολυστερίνης στη νέα της μονάδα παραγωγής στην Τσεχία, αμφότερα το 2022. Παράλληλα οι θυγατρικές εταιρείες του Ομίλου στη Σλοβενία, την Ιταλία, την Πορτογαλία και τη Βουλγαρία παίζουν ενεργό ρόλο τόσο στην έρευνα και ανάπτυξη για την υιοθέτηση μοντέλων αειφορίας στη διαχείριση υλικών και στην εφαρμογή των συστημάτων μόνωσης και ξηράς δόμησης σε συνεργασία με τα κορυφαία πανεπιστημιακά ιδρύματα της Ευρώπης αλλά και ως ιδρυτικά μέλη ευρωπαϊκών πρωτοβουλιών για τα δομικά υλικά και την κατασκευή.

Με εμπορική παρουσία σε 46 χώρες, εξαγωγές σε όλες τις ηπείρους και με παρουσία στα σημαντικότερα κατασκευαστικά έργα της Ευρώπης και του κόσμου, όπως προσθέτει η επικεφαλής της, κερδίζει την εμπιστοσύνη των κατασκευαστών, των επενδυτών και του μελετητικού κόσμου.

Εν κατακλείδι, η FIBRAN είναι ίσως ο μοναδικός όμιλος δομικών υλικών στην Ευρώπη που διαθέτει εργοστάσια με όλα τα μονωτικά υλικά (εξηλασμένη πολυστερίνη, πετροβάμβακα, διογκωμένη πολυστερίνη) και προϊόντα ξηράς δόμησης.  «Μπορούμε με ασφάλεια να πούμε ότι δεν υπάρχουν κακά και καλά μονωτικά υλικά και το αποδεικνύουμε στην πράξη.  Αυτό που πρεσβεύουμε είναι ότι επιλέγουμε μονωτικά υλικά ανάλογα με τη χρήση της εφαρμογής, την τοποθεσία του κτιρίου, την ηλικία, τις περιβαλλοντικές και κλιματολογικές συνθήκες, τα ρίσκα και τους κινδύνους», σημειώνει η Πρόεδρος και CEO του Ομίλου.

Αξίζει, δε, να σημειωθεί ότι με το εργοστάσιο παραγωγής πετροβάμβακα στην Τερπνή, ένα από τα ελάχιστα που παράγουν με ηλεκτρικούς φούρνους σε όλο τον κόσμο,  και την πρόσφατη επένδυση στη Βουλγαρία η FIBRAN αποτελεί έναν από τους μεγαλύτερους παραγωγούς πετροβάμβακα στη Νοτιοανατολική Ευρώπη.
Πάγιες αρχές του Ομίλου – και η πιο σημαντική παρακαταθήκη από τον ιδρυτή του, Δημήτρη Αναστασιάδη, όπως επισημαίνει η κα. Αναστασιάδου Σαββαΐδου, είναι το τετράπτυχο:

  • Σεμνότητα: Να μιλάνε οι πράξεις σου και όχι τα λόγια σου
  • Νοικοκυροσύνη: Να επενδύεις χωρίς εξαρτήσεις
  • Εξωστρέφεια: Δεν υπάρχουν σύνορα στη δράση αλλά ούτε και στα όνειρα
  • Ανθρωποκεντρικότητα: Ο κάθε άνθρωπος έχει ρίζες και ο σεβασμός στον συνάνθρωπο είναι προϋπόθεση για να επιστρέφει στις ρίζες του.

Στην Ελλάδα, επίσης, η μητρική εταιρεία συμμετέχει διαχρονικά σε ερευνητικά προγράμματα με το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο, το Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, το Πανεπιστήμιο Πατρών και το Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης και παράλληλα επενδύει σταθερά στο ανθρώπινο δυναμικό της που πλέον ξεπερνά τα 730 άτομα, όπως και στον κοινωνικό ιστό των περιοχών δραστηριοποίησης.

Σταθερά ανοδική πορεία

Με κύκλο εργασιών που ξεπέρασε το 2023 τα 200 εκατομμύρια ευρώ – συγκεκριμένα ανήλθε σε 200,723 εκατ. ευρώ, έναντι  199,976 εκατ. το 2022 – ο Όμιλος FIBRAN συνεχίζει κάθε χρόνο την ανοδική του πορεία.

Η ελληνική μητρική, με κύκλο εργασιών που ξεπέρασε τα 76 εκατομμύρια ευρώ – συγκεκριμένα ανήλθε σε 76,477 εκατ. ευρώ έναντι 72,786 εκατ. του 2022 – είχε την καλύτερη επίδοση στην ιστορία της. Σημειωτέον, δε, ότι το 2023 η ελληνική μητρική κατέγραψε κέρδη προ φόρων ύψους 9,710 εκατ. έναντι 4,074 εκατ. ευρώ του 2022 και μετά φόρων κέρδη ύψους 7,521 εκατ. ευρώ έναντι 2,526 εκατ. την προηγούμενη χρονιά, με το πολύ μεγάλο κόστος της ενέργειας και τις μειώσεις τιμών στις οποίες προέβη η εταιρεία να συμπιέζουν μάλιστα την κερδοφορία.
Αντίστοιχα, σε επίπεδο Ομίλου τα ενοποιημένα προ φόρων κέρδη ανήλθαν σε 15,736 εκατ. ευρώ έναντι 10,462 εκατ. του 2022 και τα ενοποιημένα μετά φόρων κέρδη σε 12,116 εκατ. έναντι 7,106 εκατ. ευρώ το 2022.

Το «ταξίδι» της FIBRAN ξεκίνησε από το όραμα του ιδρυτή της, αείμνηστου Δημήτρη Αναστασιάδη, για μια πρότυπη παραγωγική μονάδα μονωτικών υλικών σε μια μικρή επαρχιακή κωμόπολη και μια Ελλάδα της παραγωγής και της προκοπής, που παράγει με τις δυνάμεις της προϊόντα καλύτερα από τον διεθνή ανταγωνισμό.

Τα 50 χρόνια διαδρομής της FIBRAN εορτάστηκαν με μια λαμπερή εκδήλωση στο Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος, παρουσία του Υπουργού Ανάπτυξης, Τάκη Θεοδωρικάκου και διακεκριμένων εκπροσώπων του ελληνικού «επιχειρείν».

Ναυτεμπορική

Συνέχεια ανάγνωσης

Ελλάδα

FSRU Αλεξανδρούπολης: Σε εμπορική λειτουργία ο Τερματικός Σταθμός LNG

Δημοσιεύτηκε

στις

Σε λειτουργία ο πρώτος υπεράκτιος σταθμός φυσικού αερίου στη χώρα

Ξεκινά η Εμπορική Λειτουργία του Τερματικού Σταθμού LNG Αλεξανδρούπολης, με στόχο και την ανάδειξη της πόλης σε μια νέα ενεργειακή πύλη για ολόκληρη την Κεντρική και Νοτιοανατολική Ευρώπη.

Η Gastrade, ανακοινώνει ότι θέτει σε εμπορική λειτουργία τον Τερματικό Σταθμό LNG Αλεξανδρούπολης. Πρόκειται για ένα από τα σημαντικότερα ενεργειακά έργα σε Ευρωπαϊκό, Περιφερειακό, Εθνικό και τοπικό επίπεδο, που σχεδιάστηκε, κατασκευάστηκε, ανήκει και θα λειτουργείται από την Gastrade. Ένα έργο-ορόσημο που οραματίστηκε πριν από 15 χρόνια ο Δημήτρης Κοπελούζος.

Αποτέλεσμα μεγάλων συνεργασιών, με πρωτοποριακή σύλληψη το έργο συμβάλλει στην ενεργειακή ασφάλεια και στη διαφοροποίηση των πηγών και των οδών προμήθειας ενέργειας της Νοτιοανατολικής και Κεντρικής Ευρώπης, αναβαθμίζοντας καθοριστικά τον ρόλο και τη σημασία της Ελλάδας στον σύγχρονο ενεργειακό χάρτη της Ευρώπης, καθιστώντας την ενεργειακή πύλη  για εννέα και πλέον χώρες.

Από την Τελική Επενδυτική Απόφαση στην Έναρξη της Εμπορικής Λειτουργίας

Η υλοποίηση του έργου άρχισε να παίρνει σάρκα και οστά με τη λήψη της Τελικής Επενδυτικής Απόφασης (FID) στις 27 Ιανουαρίου 2022 από τη Gastrade, Στη συνέχεια, οι χερσαίες και υπεράκτιες κατασκευαστικές εργασίες στην Αλεξανδρούπολη προχώρησαν ταχύτατα, ενώ τον Φεβρουάριο του 2023 ξεκίνησε η κατασκευή της πλωτής μονάδας αποθήκευσης και επαναεριοποίησης LNG (FSRU) στη Σιγκαπούρη. Το FSRU απέπλευσε από το ναυπηγείο Seatrium στις 26 Νοεμβρίου 2023, φτάνοντας στα νερά του Θρακικού Πελάγους στις 17 Δεκεμβρίου 2023, όπου και αγκυροβόλησε στη μόνιμη θέση του.

Με την επιτυχή ολοκλήρωση όλων των δοκιμών λειτουργίας και την έκδοση από το Υπουργείο Ενέργειας και Περιβάλλοντος της άδειας Λειτουργίας του το περασμένο καλοκαίρι, το έργο τέθηκε σε λειτουργική ετοιμότητα επιτρέποντας επίσημα την έναρξη της εμπορικής λειτουργίας του Έργου.

Ο Τερματικός Σταθμός LNG Αλεξανδρούπολης αποτελείται εκτός από το FSRU, από  ένα υποθαλάσσιο και χερσαίο αγωγό μεταφοράς φυσικού αερίου, ο οποίος συνδέει το FSRU με το Ελληνικό Σύστημα Μεταφοράς («ΕΣΜΦΑ») και μέσω αυτού θα παραδίδει φυσικό αέριο εκτός από την Ελλάδα και στη Βουλγαρία, τη Ρουμανία, τη Βόρεια Μακεδονία, τη Σερβία, τη Μολδαβία και την Ουκρανία στα ανατολικά, καθώς και την Ουγγαρία και Σλοβακία στα δυτικά. Η Πλωτή Μονάδα, που ονομάστηκε «ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥΠΟΛΙΣ» προς τιμήν της πόλης και των κατοίκων της, που αγκάλιασαν το φιλόδοξο αυτό σχέδιο από την αρχή, διαθέτει τεχνολογία αιχμής, με μέγιστη δυναμικότητα επαναεριοποίησης 5,5 δισεκατομμυρίων κυβικών μέτρων ετησίως.

Η επόμενη μέρα

Ήδη 14 ελληνικές και διεθνείς εταιρείες συμμετέχουν εμπορικά στο έργο δεσμεύοντας σχεδόν το σύνολο της δυναμικότητας του με χρονικό ορίζοντα τουλάχιστον μέχρι το 2030. Ταυτόχρονα, η έναρξη της εμπορικής λειτουργίας του έργου, σηματοδοτεί την επέκταση της πρωτοβουλίας του Κάθετου Διαδρόμου, ενισχύοντας σημαντικά τη δυναμική του με στόχο τη δημιουργία ενός κόμβου συναλλαγών φυσικού αερίου στην Κεντρική και Νοτιοανατολική Ευρώπη.

Η ομάδα της Gastrade, μαζί με τους στρατηγικούς εταίρους και μετόχους της, Ελμίνα Κοπελούζου, Gaslog, ΔΕΠΑ Εμπορίας, Bulgartransgaz και ΔΕΣΦΑ, ευχαριστεί όλους τους φορείς που συνέβαλαν στην επιτυχή ολοκλήρωση αυτού του Εθνικού έργου και παραμένει αφοσιωμένη στη διασφάλιση ενός πιο βιώσιμου και ασφαλούς ενεργειακού μέλλοντος για την Ελλάδα και την Ευρώπη.

Ο Διευθύνων Σύμβουλος της Gastrade Κωστής Σιφναίος ανέφερε χαρακτηριστικά:

«Είμαστε όλες και όλοι, η ομάδα της Gastrade, πραγματικά υπερήφανοι και ενθουσιασμένοι που φθάσαμε στο τέλος της μεγάλης αυτής διαδρομής με επιτυχία και παραδίδουμε στη χώρα μας και σε όλη τη περιοχή γύρω μας ένα τόσο σημαντικό έργο. Το όραμά μας είναι να λειτουργήσει το έργο αυτό στην αγορά με τρόπο φιλικό για τη κοινωνία της Αλεξανδρούπολης, το περιβάλλον και τους πελάτες μας, προσφέροντας μια σταθερή και αξιόπιστη εναλλακτική πρόταση για όλη την περιφέρειά μας. Θέλουμε να γίνουμε σημείο αναφοράς για τη ποιότητα των υπηρεσιών που θα προσφέρουμε».

«Χρειάστηκαν το όραμα ενός ανθρώπου, δεκαπέντε χρόνια προσπάθειας και δύο σχεδόν χρόνια εντατικής τεχνικής προετοιμασίας, ώστε η Ελλάδα, η Αλεξανδρούπολη, να αποκτήσουν ένα έργο τομή για τα ενεργειακά δεδομένα της ευρύτερης ευρωπαϊκής περιφέρειας. Ο Τερματικός Σταθμός LNG Αλεξανδρούπολης, είναι πολλά περισσότερα από ένα επιχειρηματικό έργο. Είναι μια απτή απόδειξη των δυνατοτήτων που έχουμε στην Ελλάδα να δημιουργούμε ευρωπαϊκές υποδομές που απαντούν σε προβλήματα των καιρών μας, δίνοντας ευκαιρίες και προοπτικές για ένα καλύτερο και βιώσιμο ενεργειακά μέλλον» τονίζει η ιδρύτρια μέτοχος της Εταιρείας κυρία Ελμίνα Κοπελούζου.

«Η GasLog είναι περήφανη για το γεγονός ότι έπαιξε καθοριστικό ρόλο στην ανάπτυξη του έργου από την αρχή, τη μετατροπή ενός πλοίου μεταφοράς LNG σε FSRU, την παράδοση της πλωτής μονάδας στην Αλεξανδρούπολη και την επιτυχή έναρξη λειτουργίας του Τερματικού Σταθμού Αλεξανδρούπολης, συμβάλλοντας ως μέτοχος αλλά και ως φορέας λειτουργίας του FSRU, τηρώντας παράλληλα τη δέσμευσή μας για την παροχή αξιόπιστων και καινοτόμων υπηρεσιών LNG σε παγκόσμια κλίμακα», δήλωσε ο κος Paolo Enoizi, Διευθύνων Σύμβουλος της GasLog.

«Η σημερινή μέρα σηματοδοτεί την έναρξη ενός νέου κεφαλαίου στο ενεργειακό τοπίο της περιοχής μας. Ο Τερματικός Σταθμός LNG Αλεξανδρούπολης, σχεδιασμένος με όραμα στραμμένο προς το μέλλον, αντιπροσωπεύει μια απτή λύση στις πιεστικές προκλήσεις της ενεργειακής ασφάλειας και της διαφοροποίησης των πηγών εφοδιασμού στη Νοτιοανατολική Ευρώπη. Μέσω αυτού του έργου, διασφαλίζουμε πρόσβαση σε πιο αξιόπιστες και ποικίλες πηγές ενέργειας, δημιουργώντας νέες οικονομικές ευκαιρίες για την τοπική κοινότητα και ενισχύουμε τη γεωπολιτική θέση του έθνους μας. Είμαστε πολύ περήφανοι για την καθοριστική συμβολή της ΔΕΠΑ Εμπορίας στην επιτυχή υλοποίηση αυτής της στρατηγικής υποδομής, η οποία θα αποφέρει σημαντικά πλεονεκτήματα τόσο στην Ελλάδα όσο και στις γειτονικές της χώρες», δήλωσε ο Κωνσταντίνος Ξιφαράς, Διευθύνων Σύμβουλος της ΔΕΠΑ Εμπορίας.

«Η έναρξη της εμπορικής λειτουργίας του FSRU Αλεξανδρούπολης αποτελεί σημαντικό ορόσημο για τη διασφάλιση της διαφοροποίησης του χαρτοφυλακίου προμηθειών και για την  εξασφάλιση της ενεργειακής ασφάλειας όχι μόνο για τη Βουλγαρία, αλλά και για την περιοχή της Νοτιοανατολικής Ευρώπης. Η απόφαση, που ελήφθη το 2020, από τη Βουλγαρία και την Bulgartransgaz να γίνουν μέτοχοι με μερίδιο 20% στην Gastrade A.E. αποδείχθηκε στρατηγική. Σήμερα, το FSRU Αλεξανδρούπολης είναι αναμφίβολα μια κρίσιμη υποδομή που εξασφαλίζει πρόσβαση σε προμήθειες φυσικού αερίου από ασφαλείς και αξιόπιστες πηγές, όπως οι ΗΠΑ, το Κατάρ, η Αίγυπτος κ.λπ. Ο αυξανόμενος ρόλος του LNG για την περιοχή και η παρουσία αυτής της νέας δυνατότητας αποθήκευσης και επαναεριοποίησης LNG είναι υψίστης σημασίας για τις χώρες της Νοτιοανατολικής Ευρώπης που στοχεύουν να διαφοροποιήσουν τον εφοδιασμό τους και να ανεξαρτητοποιηθούν από το ρωσικό φυσικό αέριο. Θα βελτιώσει επίσης την ρευστότητα και ολοκλήρωση της ενεργειακής αγοράς στην περιοχή μας,» σχολίασε ο Kiril Ravnachki, Εκτελεστικός Διευθυντής της Bulgartransgaz.

«Η έναρξη της εμπορικής λειτουργίας του Τερματικού Σταθμού LNG της Αλεξανδρούπολης (Alexandroupolis FSRU) αποτελεί ορόσημο, εδραιώνοντας την Ελλάδα ως βασική ενεργειακή πύλη για τη Νοτιοανατολική Ευρώπη και ευρύτερα. Ο νέος αυτός σταθμός εισαγωγής LNG, σε συνδυασμό με τον σταθμό LNG της Ρεβυθούσας και τις επενδύσεις του ΔΕΣΦΑ για την αύξηση της εξαγωγικής δυναμικότητας του ελληνικού δικτύου, καθώς και με πρωτοβουλίες όπως ο TAP, ο IGB και ο Κάθετος Διάδρομος, ενισχύουν περαιτέρω τις ενεργειακές υποδομές και τη διασυνδεσιμότητα της περιοχής,» πρόσθεσε η κυρία Maria Rita Galli, Διευθύνουσα Σύμβουλος του ΔΕΣΦΑ.

Nαυτεμπορική

Συνέχεια ανάγνωσης

Ελλάδα

Το παγκόσμιο συμφέρον, το συμφέρον τον αγορών και το συμφέρον της χώρας

Δημοσιεύτηκε

στις

Ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης (Eurokinissi)

Μήπως αυτή η στρατηγική υπηρετεί τα συμφέροντα μιας μικρής ελίτ και τις προσωπικές φιλοδοξίες του Πρωθυπουργού για πλαισίωση του ιερατείου του Νταβός;

Χάρης Τοπαλίδης

Ήταν τελείως φυσικό, σε μια κοινωνία αποπροσανατολισμένη και προς ώρας γονατισμένη από τη νεοφιλελεύθερη λαίλαπα της φτωχοποίησης, του κορπορατισμού και της συρρίκνωσης της δημόσιας σφαίρας επικοινωνίας και γοητευμένης ταυτόχρονα από τις σειρήνες του life-style, να συμβεί και αυτό: Ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης της να τοποθετηθεί στη Γ.Σ. του ΟΗΕ ότι: «το παγκόσμιο συμφέρον διαπερνά το μεμονωμένο συμφέρον των κρατών» και ταυτόχρονα να βραβευθεί στη ΝΥ από τον Α. Μπουρλά με το βραβείο «Global citizen 2024».

Σε ποίες συνθήκες της χώρας ή έστω της τρέχουσας διεθνούς συγκυρίας ανταποκρίνεται αυτή η στάση και η δραστηριότητα του πρώτου πολίτη της στο ανώτατο forum της διεθνούς σκηνής για την ετήσια παρουσίαση της πολιτικής και των θέσεων των κρατών στο διεθνές στερέωμα και τι υποδηλώνει για την ανταπόκρισή του ως Πρωθυπουργού σε αυτές;

Είναι σαφές ότι ο νεολογισμός του Πρωθυπουργού «παγκόσμιο συμφέρον» χρησιμοποιείται ως πολιτική έννοια και όχι ως κάτι ευρύτερο (π.χ. οικουμενικό συμφέρον που εμπλέκει ηθικές και αξιακές θεωρήσεις οικουμενικού χαρακτήρα). Οι πολιτικές οντότητες όμως που δραστηριοποιούνται στην παγκόσμια σκηνή, είναι τα κράτη τα οποία έχουν διαφορετικά και πολλές φορές αντιτιθέμενα συμφέροντα, όπως δείχνει η αιματοβαμμένη πορεία της Ιστορίας. Πώς είναι λοιπόν δυνατό να συγκεραστούν τα επιμέρους εθνικά συμφέροντα σε ένα παγκόσμιο συμφέρον; Πως, με ποιες διαδικασίες θα γίνει επιτέλους ο συγκερασμός – μετά από τόσους αιώνες Ιστορίας – και με ποιά παγκόσμια ιεραρχική οργάνωση θα ασκηθεί η πολιτική του παγκοσμίου συμφέροντος; Ή μήπως ο νεολογισμός του Πρωθυπουργού διαπνέεται απλά από μια ρομαντική και ιδεαλιστική προσέγγιση άλλων εποχών στο παγκόσμιο γίγνεσθαι που θεωρεί τον κοσμοπολιτισμό ως προϋπόθεση για την παγκόσμια ειρήνη και ευημερία και δεν μπορεί να κατηγορηθεί παρά μόνο για έλλειψη ρεαλισμού; Ή μήπως οι διεθνείς συνθήκες χαρακτηρίζονται σήμερα από μια ισορροπία στις διεθνείς σχέσεις, σταθερότητα στους διεθνείς συσχετισμούς, ευημερία στη διεθνή οικονομία και πνεύμα συνεργασίας στις διακρατικές σχέσεις που επιτρέπουν την πρωτοποριακά ρηξικέλευθη έστω προσέγγιση του παγκοσμίου συμφέροντος; Ή τέλος, μήπως παρά τη διεθνή και μάλιστα πολεμική αναταραχή που εξελίσσεται σήμερα γύρω της, η χώρα την οποία εκπροσωπεί, η Ελλάδα, απολαμβάνει υπό την ηγεσία του μια περίοδο δυναμισμού και σταθερότητας, έχοντας αντιμετωπίσει με επιτυχία τα χρόνια ζητήματα ανάπτυξης και τα προβλήματα εθνικής κυριαρχίας με τους γείτονές της και θέλει να αναβαθμίσει τη διεθνή της θέση εξάγοντας και προωθώντας την διεθνή αυτοπεποίθηση και τον κοσμοπολιτισμό που έχουν κατακτήσει οι πολίτες της;

Η προφανής ασυμβατότητα όλων των προηγούμενων ερωτημάτων, που θα μπορούσε να θέσει ένας καλόπιστος παρατηρητής, με τη ζέουσα πραγματικότητα που ζούμε σήμερα αποκαλύπτει για πρώτη φορά τόσο ξεκάθαρα την πολιτική και ιδεολογική στράτευση και στόχευση της κυβέρνησης της ΝΔ και ταυτόχρονα ξεσκεπάζει τις αιτίες των κύριων παθογενειών της αντιπολίτευσης (ΣΥΡΙΖΑ, ΠΑΣΟΚ).

Η υπονόμευση της δημοκρατίας και της εθνικής κυριαρχίας

Η παγκόσμια διακυβέρνηση με τη δημιουργία μιας υπερεθνικής δομής διακυβέρνησης συνιστά από τη δεκαετία του 1970 τον απώτατο διακηρυγμένο στόχο των νεοφιλελεύθερων δυνάμεων της αγοράς. Με βάση το πρόταγμα τους, της μεγαλύτερης αποτελεσματικότητας και της ανεξαρτησίας από τις πολιτικές αποφάσεις, μια υπερεθνική δομή διακυβέρνησης εξασφαλίζει την αυτορρυθμιζόμενη λειτουργία των αγορών σε παγκόσμια κλίμακα σε ένα τέτοιο πλαίσιο.

Το επίπεδο της ρυθμιστικής εξουσίας που είναι ωστόσο δυνατό να θεσμοθετηθεί σε μια τέτοια κλίμακα, είναι μηδαμινό έως ελάχιστο, γιατί μια τέτοια δομή εξουσίας δεν θα διέθετε δημοκρατική νομιμοποίηση και η αντιπροσωπευτικότητά της θα εξαντλούνταν στον υφιστάμενο ηγεμονικό συσχετισμό μεταξύ αναπτυγμένων – αναπτυσσόμενων χωρών (Βορρά-Νότου).

Όπως έχει τεκμηριώσει εμφατικά ο Γερμανός φιλόσοφος J. Habermas, μια πολιτική ρυθμιστική υπερεθνική δομή δεν είναι εφικτή χωρίς τη διαμεσολάβηση μακροπρόθεσμων κοινωνικών και πολιτιστικών διεργασιών σύγκλισης ανάμεσα στα κράτη, που προϋποθέτουν άλλες πολιτικές από αυτές της πολεμικής σύγκρουσης και της μονοπολικής διάρθρωσης της παγκόσμιας ισχύος, που κυριαρχούν σήμερα.

Χωρίς αυτές τις προϋποθέσεις, και καθώς οι πρόνοιες της δημοκρατίας και οι εγγυήσεις του κράτους Δικαίου είναι κατακτήσεις των λαών σε εθνική κλίμακα, η σύσταση μιας πολιτικής ρυθμιστικής υπερεθνικής δομής ομοσπονδιακού τύπου συνιστά κατάφωρη παραβίαση των αρχών της δημοκρατικής λειτουργίας και της εθνικής κυριαρχίας. Προοιωνίζεται περαιτέρω μια κοινωνία τεράστιων κοινωνικών ανισοτήτων, χωρίς συλλογικά δικαιώματα.

Τα συμφέροντα της χώρας

Τι σημαίνει, στο πλαίσιο αυτό, η τοποθέτηση του πρωθυπουργού στον ΟΗΕ και η βράβευσή του από το Atlantic Council ένα think tank των ΗΠΑ στενά συνδεδεμένο με το Παγκόσμιο Οικονομικό Φόρουμ (Νταβός);

Είναι κατ’ αρχήν σαφές ότι ως παγκόσμιο συμφέρον εννοείται το συμφέρον της Δύσης. Επομένως, συμμερίζεται απολύτως την πολεμική ανάγκη το συμφέρον της Δύσης να καταστεί παγκόσμιο συμφέρον. Κατά δεύτερο λόγο, και καθώς τα εθνικά συμφέροντα δεν μπορούν να συγκεραστούν σε ένα παγκόσμιο, όπως ρητά αναγνωρίζει, το υπερεθνικό συμφέρον που επικαλείται είναι το συμφέρον των αγορών, που «διαπερνά τα εθνικά συμφέροντα», στο οποίο στρατεύεται. Τοποθετείται δηλαδή, ως εάν η στράτευση της χώρας στο Δυτικό στρατόπεδο και στα συμφέροντα των αγορών συνιστά τη θεμελιώδη πολιτική της χώρας για την ανάπτυξη και την ασφάλειά της στο νέο διεθνές περιβάλλον. Επιχειρείται δηλαδή ένα άλμα στη θέση της χώρας στον διεθνή καταμερισμό εργασίας και στον διεθνή της προσανατολισμό, καθώς ταυτίζει τα συμφέροντά της αποκλειστικά με αυτά των αναπτυγμένων κεφαλαιοκρατικά χωρών του Βορρά. Εδώ εγείρονται τα ερωτήματα: (α) μήπως υπάρχουν εγγυήσεις για υποστήριξη από τις τελευταίες στα πεδία της ανάπτυξης και της ασφάλειας, που, παρά το γεγονός ότι αντιβαίνουν στην πρόσφατη εμπειρία μας, έχουν δοθεί αλλά δεν τις γνωρίζουμε; (β) μήπως έχει μειωθεί, χωρίς να ομολογείται, τόσο η ισχύς της χώρας ώστε να είναι υποχρεωμένη να ακολουθήσει εκούσια ή ακούσια τις προτεραιότητες του Βορρά (καμία άλλη χώρα του Ευρωπαϊκού Νότου δεν έχει υιοθετήσει τόσο εμφατικά την Ατζέντα του) ακόμη και αν αντίκεινται στα σαφώς διαφορετικής φύσης συμφέροντα της χώρας; (γ) καθώς η χώρα κάθε άλλο παρά παρουσιάζει συγκριτικό πλεονέκτημα σε κεφάλαια και χρηματοοικονομικές υπηρεσίες, (το τραπεζικό της σύστημα δεν έχει καν ακόμη αποκτήσει την αυτονομία του από τα κεφάλαια των φορολογουμένων) πως εξηγείται η ταύτισή της με τα συμφέροντα των αυτορρυθμιζόμενων αγορών; (δ) ή μήπως αυτή η στρατηγική υπηρετεί τα συμφέροντα μιας μικρής ελίτ και τις προσωπικές φιλοδοξίες του Πρωθυπουργού για πλαισίωση του ιερατείου του Νταβός;

Ποια είναι όμως αυτή η Ατζέντα, σε τι αποσκοπεί και πως συνδέεται με τον φορέα της επιβράβευσης του Πρωθυπουργού στη Νέα Υόρκη; Πρόκειται για τη νεοφιλελεύθερη Ατζέντα της ψηφιακής και πράσινης μετάβασης, όπως έχει σχεδιαστεί από το Δημοκρατικό Κόμμα των ΗΠΑ, για την παγκόσμια προώθηση της μονοπολικής ηγεμονίας τους στην εποχή που ανοίγεται μπροστά μας και διαδέχεται τον φιλελευθερισμό. Η Ατζέντα αυτή, αναδιαρθρώνοντας ριζικά τις σχέσεις κεφαλαίου εργασίας υπέρ του κεφαλαίου και τις σχέσεις Βορρά Νότου υπέρ του Βορρά, έχει διχάσει τις ΗΠΑ, αλλά είναι κυρίαρχη στα ΜΜΕ και στις τρέχουσες πολιτικές ηγεσίες της Ευρώπης.  Πώς αυτό; κύριος φορέας της προώθησής της στην Ευρώπη, με γόνιμα όπως φαίνεται αποτελέσματα, είναι το Παγκόσμιο Οικονομικό Φόρουμ του Νταβός, στενά συνδεδεμένο με το Atlantic Council από το οποίο και εκπορεύθηκε, σε αναγνώριση των υπηρεσιών του Πρωθυπουργού, και η βράβευση του, ως παγκόσμιου Πολίτη το 2024.

Το καταληκτικό ερώτημα που εγείρεται είναι: πως είναι δυνατόν σήμερα, και η κυβέρνηση της ΝΔ και η αντιπολίτευση (ΣΥΡΙΖΑ, ΠΑΣΟΚ) να αναγνωρίζουν τον ίδιο μέντορα της πολιτικής τους; Η ταύτιση με το  Πρόγραμμα του Δημοκρατικού Κόμματος των ΗΠΑ προβάλλεται από μεν τη νεοφιλελεύθερη ΝΔ, ως τεκμήριο της προσχώρησής της στη νέα λεωφόρο της προόδου από δε την Αριστερά/Κεντροαριστερά, ως ανταπόκρισή της στην Ατζέντα της νέας Μέκκας του σοσιαλισμού και της προοδευτικότητας.

Υπηρετεί αυτή η Ατζέντα τα συμφέροντα της χώρας; Την απάντηση πρέπει να την αναζητήσουμε στην εκλογική καταβαράθρωση του πολιτικού συστήματος, στη διαρκώς συρρικνούμενη απήχηση της κυβέρνησης και στην καχεξία της Αντιπολίτευσης αλλά και στην τεράστια άνοδο της Ακροδεξιάς.

Πηγή: Έθνος

Συνέχεια ανάγνωσης

Ινφογνώμων

Infognomon Logo

Περιηγηθείτε στα κορυφαία βιβλία του βιβλιοπωλείου μας

Προβολή όλων

Δημοφιλή