Ακολουθήστε μας

Γενικά θέματα

Η κρίση του 1987 με τα μάτια των Βρετανών

Δημοσιεύτηκε

στις

ΒΥΡΩΝ ΚΑΡΥΔΗΣ

H πρωθυπουργός της Βρετανίας Μάργκαρετ Θάτσερ με τον γγ. των Ηνωμένων Εθνών Χαβιέρ Περέζ ντε Κουεγιάρ στο Λονδίνο, τον Μάϊο του 1986. (Getty Images).
“Η πρωθυπουργός εξέφρασε την ευγνωμοσύνη της στον Γενικό Γραμματέα για τις προσπάθειές του να σημειωθεί πρόοδος ώστε να έχουμε λύση. Επραξε ό,τι ήταν δυνατό για να πείσει τον πρόεδρο Κυπριανού να δεχθεί τις έγγραφες αποδείξεις του Γενιικού Γραμματέα”.
Η διαπίστωση  αυτή περιλαμβάνεται στα συμπεράσματα της συνάντησης που είχε η πρωθυπουργός της Βρετανίας Μάργκαρετ Θάτσερ με τον γγ. των Ηνωμένων Εθνών Χαβιέρ Περέζ ντε Κουεγιάρ στο Λονδίνο (14 Μαίου, 1986). Ο σχετικός φάκελος (PREM 19/1995) είναι μέρος των  αρχείων του πρωθυπουργικού γραφείου (Prime Minster’s Office) και του υπουργικού συμβουλίου (Cabinet Office) που αποχαρακτηρίσθηκαν στις  αρχές της εβδομάδας (15,16 Φεβρουαρίου) από τη βρετανική κυβέρνηση.
Τα έγγραφα καλύπτουν κυρίως την περίοδο 1986-1988 και αφορούν ποικιλία θεμάτων που έχουν σχέση με τη διακυβέρνηση της χώρας και με την εξωτερική πολιτική.   Ενδεικτικά αναφέρουμε το σκάνδαλο των ελικοπτέρων Γουέστλαντ, τον κεφαλικό φόρο (poll tax), τους Αγώνες της Κοινοπολιτείας στο Εδιμβούργο, τις σχέσεις με τη Σοβιετική Ενωση και την τότε Ευρωπαική Κοινότητα (ΕΟΚ).

Θέματα ελληνικού ενδιαφέροντος στα πρακτικά των συνεδριάσεων του υπουργικού συμβουλίου (CAB) είναι οι εκτιμήσεις των κυβερνήσεων της Μάργκαρετ Θάτσερ  για την ένταση στις σχέσεις της Ελλάδας με την Τουρκία το Μάρτιο του 1987  – έξοδος του Σισμίκ για έρευνες στο Αιγαίο – και για τη στάση της κυβέρνησης Παπανδρέου όσον αφορά την ένταξη της Τουρκίας στην ΕΟΚ τον Απρίλιο του ιδίου έτους – πρώτη φορά η Ελλάδα ασκεί βέτο – ενώ έχουμε και την άποψη του υπουργού των Εξωτερικών σερ Τζέφρει Χάου για τις συνομιλίες του Τουργκούτ Οζάλ με τον Ανδρέα Παπανδρέου τον Ιούνιο του 1988 στην Αθήνα. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει ο φάκελος που αναφέρεται στο Κυπριακό και στις συνομιλίες που είχε Μάργκαρετ Θάτσερ με τον Χαβιερ Περέζ ντε Κουεγιάρ κατά την περίοδο 1984-1986.

Ελληνοτουρκικές σχέσεις – Η κρίση στο Αιγαίο

Το 1987 η έξοδος του τουρκικού ερευνητικού σκάφους Σισμίκ για έρευνες στο Αιγαίο έφερε, για πρώτη φορά μετά το 1974, την  Ελλάδα και την  Τουρκία πολύ κοντά στον πόλεμο. Τα τουρκικά μέσα ενημέρωσης παρουσίασαν χάρτες με την πορεία που θα ακολουθούσε το πλοίο. Σαμοθράκη, Ίμβρος και Λήμνος. Στην Αθήνα προκλήθηκε ένταση και η ελληνική πολεμική μηχανή κινητοποιήθηκε άμεσα. “Μια πιθανή κρίση πρόκυψε στο Αιγαίο την περασμένη εβδομάδα, μετά την απόφαση της ελληνικής κυβέρνησης να εθνικοποιήσει πεδίο εξόρυξης πετρελαίου σε αμφισβητούμενη θαλάσσια περιοχή μεταξύ της Ελλάδας και της Τουρκίας”, αναφέρει στη συνεδρίαση του υπουργικού συμβουλίου ο Βρετανός υπουργός των Εξωτερικών σερ Τζέφρει Χάου. Οπως επισημαίνει ο ίδιος , εκείνες τις ημέρες ήταν τυχαία στο Λονδίνο ο Τούρκος πρωθυπουργός Τουργκούτ Οζάλ και ο σερ Τζέφρει Χάου είχε την ευκαιρία να του μιλήσει δύο φορές  με στόχο  την αποκλιμάκωση της έντασης στις ελληνοτουρκικές σχέσεις. “Η απόφαση του κ. Οζάλ να αποσύρει το ερευνητικό σκάφος συνέβαλε στην εκτόνωση της κρίσης. Θα πρέπει να εξευρεθεί τρόπος για να επιλυθεί το πρόβλημα της υφαλοκρηπίδας στο Αιγαίο”, σημειώνει ο Βρετανός υπουργός των Εξωτερικών (CAB 128/85, 26 Μαρτίου 1987).

Η ένταξη της Τουρκίας στην ΕΟΚ

Στις 14 Απριλίου του 1987, η Τουρκία υποβάλλει αίτηση πλήρης προσχώρησης στην Ευρωπαϊκή Κοινότητα.  “Αναμένεται η Ευρωπαική Επιτροπή να εξετάσει τη σχετική αίτηση και να εκφράσει τη γνώμη της. Η διαδικασία αυτή θα πάρει χρόνο καθώς το κόστος της ένταξης είναι σημαντικό και τα ζητήματα που έχουν σχέση με την τουρκιή ένταξη είναι δύσκολα”, υπογραμμίζει στο υπουργικό συμβούλιο η υφυπουργός των Εξωτερικών βαρόνη Γιάνγκ (CAB 128/87, 23 Απριλίου 1987). Μια εβδομάδα αργότερα, στην επόμενη συνεδρίαση του υπουργικού συμββουλίου, ο υπουργός των Εξωτερικών σερ Τζάφρει Χάου επισημαίνει – “μετά την έντονη αντίθεση της Ελλάδας,  η τουρκική αίτηση παραπέμφθηκε στην Ευρωπαική Επιτροπή, όπως είναι σύνηθες, η οποία και θα την εξετάσει για να εκφέρει γνώμη. Θα χρειασθούν τουλάχιστον δύο ή τρία χρόνια πριν έχουμε την άποψη της Ευρωπαικής Επιτροπής” (CAB 128/87, 30 Απριλίου 1987).

Στη συζήτηση που επακολούθησε, στα πλαίσια του υπουργικού συμβουλίου, τονίσθηκε  ο στρατηγικός ρόλος της Τουρκίας και η σπουδαιότητά της ως χώρας-μέλους του ΝΑΤΟ – “πρέπει να διατηρήσουμε την Τουρκία ως αποτελεσματικό μέλος της Δυτικής Συμμαχίας” – παράλληλα όμως έγινε αποδεκτό ότι το κόστος της ένταξης της Τουρκίας στην ΕΟΚ για το Ηνωμένο Βασίλειο, αλλά και για το σύνολο των χωρών μελών της Κοινότητας, θα μπορούσε να ήταν τεράστιο. Η Κοινότητα δεν ήταν σε θέση να αποδεχθεί στους κόλπους της μια άλλη χώρα όταν ακόμη προσπαθούσε να προσαρμοσθεί μετά την πρόσφατη ένταξη της Ισπανίας και της Πορτογαλίας. Εξάλλου, εκτιμούσαν τα μέλη  του υπουργικόυ συμβουλίου της κυβέρνησης Θάτσερ, η προσχώρηση της Τουρκίας θα ανέτρεπε την ισορροπία δυνάμεων στην ΕΟΚ υπέρ των κρατών της νότιας Ευρώπης. “Η αίτηση θα πρέπει να αντιμετωπισθεί με τον ορθόδοξο τρόπο αλλά δεν θα είναι έκπληξη αν τα συμπεράσματα παραπέμπουν στις ελληνικές καλένδες” , επισημαίνεται στα πρακτικά εκείνης της συνεδρίασης (CAB 128/87, 30 Απριλίου 1987).

Η επίσκεψη Οζάλ στην Αθήνα

Τον Ιανουάριο του 1988, στο Νταβός της Ελβετίας, ο Ανδρέας Παπανδρέου και ο Τουργκούτ Οζάλ, συμφώνησαν στην εξομάλυνση των ελληνοτουρκικών σχέσεων. Ήταν μια σημαντική πρωτοβουλία των δύο πρωθυπουργών, μετά από μία έντονη περίοδο κρίσεων, με πρώτη την κρίση του Μαρτίου το 1987. Τη συνάντηση του Νταβός, ακολούθησαν δύο συναντήσεις των ελληνοτουρκικών επιτροπών στην Ελλάδα και την Τουρκία αντίστοιχα, η επίσημη επίσκεψη του Οζάλ στην Αθήνα (Ιούνιος 1988) και η νέα συνάντηση κορυφής στις Βρυξέλλες (Μάιος 1988).

Παρά την αλλαγή κλίματος στις σχέσεις  της Ελλάδας με την Τουρκία και τον “ενθουσιαμό” που επικρατούσε και στις δύο χώρες για τις “ευοίωνες” προοπτικές των ελληνοτουρκικών σχέσεων, η βρετανική κυβέρνηση ήταν επιφυλακτική. “Η συνολική εικόνα στις σχέσεις Ελλάδας-Τουρκίας παραμένει σε γενικές γραμμές αμετάβλητη μετά τη συνάντηση κορυφής  μεταξύ του Τούρκου πρωθυπουργού Τουργκούτ Οζάλ και του Ελληνα ομολόγου του Δρ. Ανδρέα Παπανδρέου στις αρχές της εβδομάδας στην Αθήνα”, αναφέρει ο σερ Τζέφρει Χάου  (CAB 128/90, 16 Ιουνίου 1988).  Ο Βρετανός υπουργός των Εξωτερικών , σπεύδει να πληροφορήσει τους συναδέλφους του στο υπουργικό συμβούλιο ότι ο Παπανδρέου, πρίν συναντηθεί με τον Οζάλ στην ελληνική πρωτεύουσα, είχε συνομιλίες με το νέο πρόεδρο της Κύπρου Γιώργο Βασιλείου. Ο Βασιλείου είχε αναδειχθεί στο ανώτατο αξίωμα της Κυπριακής Δημοκρατίας μετά το δεύτερο γύρο των προεδρικών εκλογών στις 21 Φεβρουαρίου του 1988. Σύμφωνα με τον σερ Τζέφρει Χάου, ο Γιώργος Βασιλείου όταν συναντήθηκε με τον Ανδρέα Παπανδρέου είχε ήδη δηλώσει ότι ήταν πρόθυμος να συνεργασθεί με τον γγ. του ΟΗΕ Χαβιέρ Περέζ ντε Κουεγιάρ και δεν απέκλειε συνάντηση με τον Τουρκοκύπριο ηγέτη Ραούφ Ντεκτάς. Πάντως, όπως υπογραμμίζει ο Βρετανός υπουργός των Εξωτερικών, ο νέος πρόεδρος της Κύπρου παρέμενε επιφυλακτικός αναφορικά με τις προοπτικές να σημειωθεί πρόοδος στις συνομιλίες για την επίλυση του Κυπριακού (CAB 128/90, 16 Ιουνίου 1988).

Κυπριακό  – Χαβιέρ Περέζ ντε Κουγιάρ: “Αρνητικός και μη συνεργάσιμος ο Ντενκτάς”

Ο γενικός γραμματέας των Ηνωμένων Εθνών Χαβιέρ Περέζ ντε Κουεγιάρ, τον Μάρτιο του 1984, υπέβαλε στην ελληνοκυπριακή και τουρκοκυπριακή πλευρά ένα πακέτο-προτάσεων από πέντε σημεία, σε μια προσπάθεια να προετοιμάσει το έδαφος για μια νέα συνάντηση υψηλού επιπέδου και να αποτρέψει επιδείνωση της κατάστασης μετά την ανακήρυξη του “ανεξαρτήτου τουρκοκυπριακού κράτους” από τον Ραούφ Ντενκτάς (13 Νοεμβρίου 1983). Ο Περέζ ντε ΚοΥεγιάρ είχε προτείνει, μεταξύ άλλων, μια σειρά από μέτρα καλής θέλησης που περιλάμβαναν τη μεταβίβαση του ελληνικού τομέα της Αμμοχώστου (Βαρώσια) υπό την προσωρινή διοίκηση των Ηνωμένων Εθνών και σε μεταγενέστερο στάδιο, επανεγκατάσταση στην περιοχή αυτή των Ελληνοκυπρίων κατοίκων της.  Η ελληνοκυπριακή πλευρά αποδέχθηκε τις προτάσεις αυτές, σε αντίθεση με την τουρκοκυπριακή ηγεσία που χρησιμοποίησε διάφορες μεθόδους καθυστέρησης. Αντί για απάντηση, ανακοίνωσε στις 10 Απριλίου 1984, ότι η “βουλή” του ψευδοκράτους είχε αποφασίσει να διεξάγει τον Αύγουστο “δημοψήφισμα” για ένα νέο “σύνταγμα” και να προχωρήσει σε ” γενικές εκλογές” τον Νοέμβριο.

Στις συνομιλίες που είχε η Μάργαρετ Θάτσερ με τον γγ. του ΟΗΕ στο Λονδίνο (16 Απριλίου 1984), η πρωθυπουργός της Βρετανίας σημείωσε ότι – “ήταν δύσκολο να δει το δρόμο προς τα εμπρός”.  Σύμφωνα με τον γενικό γραμματέα των Ηνωμένων Εθνών,  παρά τις προσπάθειες του ειδικού αντιπροσώπου του Ούγκο Γκόμπι,  ο Ραούφ Ντενκτάς παρέμενε αρνητικός και μη συνεργάσιμος. Ο ΟΗΕ είχε προτείνει στον ηγέτη των τουρκοκυπρίων ένα “πακέτο” που προέβλεπε πάγωμα της διαδικασίας για την ανακήρυξη ανεξαρτήτου τουρκοκυπριακού κράτους  και  παραχώρηση των Βαρωσίων και της γειτονικής ενδοχώρας  στον έλεγχο των Ηνωμένων Εθνών με αντάλλαγμα την εγκατάλειψη του στόχου της διεθνοποίησης  του Κυπριακού από την πλευρά των ελληνοκυπρίων. Τις σχετικές προτάσεις είχε φανεί – “να τις βρίσκει ενδιαφέρουσες τον περασμένο Ιανουάριο και ο πρόεδρος Εβρέν”. Ξαφνικά όμως ο Ντενκτάς αποφάσισε να προχωρήσει στην παγίωση του  “τουρκοκυπριακού κράτους” και είχε αρχίσει να εργάζεται για ένα νέο σύνταγμα. Αυτή η τακτική ήταν τελείως αντίθετη από τους στόχους του Περέζ ντε Κουεγιάρ. Η τουρκοκυπριακή πλευρά κωλυσιεργούσε και δεν ανταποκρινόταν στις προτάσεις του Γενικού Γραμματέα ενώ παράλληλα έπαιρνε αποφάσεις που ήταν κάθε άλλο παρά υποβοηθητικές. Επι παραδείγματι υπήρχαν σκέψεις για τη διεξαγωγή δημοψηφίσματος τον Αύγουστο. “Ισως τελικά υποχρεωθεί (ο γγ.του ΟΗΕ) να εκθέσει την κατάσταση στο Συμβούλιο Ασφαλείας , αν δεν το κάνει κατά πάσα πιθανότητα οι αδέσμευτες χώρες θα του ζητήσουν να κάνει τη σχετική έκθεση”, επισημαίνεται στα πρακτικά της συνάντησης του Χαβιέρ Περέζ ντε Κουεγιάρ με τη  Μάργκαρετ Θάτσερ (PREM 19/1995, 16 Απριλίου 1984).
                   
Tζον Τόμσον: “O πρόεδρος Εβρέν είναι το κλειδί”

Στη συνάντηση εκείνη, ο μόνιμος αντιπρόσωπος της Βρετανίας στα Ηνωμένα Εθνη, σερ Τζον Τόμσον, θεώρησε ότι το “κλειδί” για να ξεπεραστεί το αδιέξοδο ήταν ο Τούρκος πρόεδρος Κενάν Εβρέν, που είχε καταλάβει πραξικοπηματικά την εξουσία στην Τουρκία στις 12 Σεπτεμβρίου 1980. Μεχρι ποιό βαθμό λοιπόν μπορούσε ο Περέζ ντε Κουεγιάρ να επηρεάσει τον Εβρέν ; Κατά τον γγ. του ΟΗΕ, ο Εβρέν δεν του είχε δώσει καμμία υπόσχεση όταν τον είχε συναντήσει στην Καζαμπλάνκα και ο Ντεκτάς από τη μεριά του συνέχιζε να εκμεταλλεύεται τις εσωτερικές πολιτικές εξελίξεις στην Τουρκία. Εξάλλου, όπως τόνισε η πρωθυπουργός Μάργκαρετ Θάτσερ, δεν ήταν μάλλον συνετό – “η θέση αυτή αγγίζει θέματα εθνικής υπερηφάνειας” –  η πρόοδος στις συνομιλίες για την επίλυση του Κυπριακού να συνδέεται με την αμερικανική βοήθεια προς την Τουρκία. “Δεν θα πρέπει να λησμονούμε τη στρατηγική σημασία της Τουρκίας”, υπογράμμισε η Βρετανίδα πρωθυπουργός. Από την πλευρά του ο Χαβιέρ Περέζ ντε Κουεγιάρ τόνισε ότι η Τουρκία ήταν η μόνη χώρα που υποστήριζε το “ανεξάρτητο τουρκοκυπριακό κράτος”. Αν ο Ντενκτάς ήταν – “πονηρός” –  θα μπορούσε να αποδεχθεί το “πακέτο” του ΟΗΕ με αντάλλαγμα τη δέσμευση από τη μεριά των ελληνοκυπρίων ότι θα ματαίωναν τις προσπάθειες για τη διεθνοποίηση του προβλήματος και θα προχωρούσαν στην άρση του οικονομικού εμπάργκο εις βάρος της βόρειας Κύπρου (PREM 19/1995, 16 Απριλίου 1984).

Θάτσερ: “O Κυπριανού δεν άκουσε τη συμβουλή μου”

To 1985 , μεταξύ 17 και 20 Ιανουαρίου,  πραγματοποιήθηκε η συνάντηση κορυφής μεταξύ του προέδρου Κυπριανού και του Τουρκοκύπριου ηγέτη Ραούφ Ντενκτάς στη Νέα Υόρκη. Ο στόχος της συνάντησης ήταν οι δύο ηγέτες να προχωρήσουν από το πλαίσιο που επεξεργάστηκαν κατά τη διάρκεια των εκ του σύνεγγυς συνομιλιών σε κατάληξη συμφωνίας. Τρείς  μέρες μέτα τη λήξη της συνάντησης κορυφής, ο Χαβιέρ Περέζ ντε Κουεγιάρ συναντήθηκε με   τη Μάργκαρετ Θάτσερ στη Ντάουνινγκ Στριτ. Η Βρετανίδα πρωθυπουργός αφού εκφράζει την απογοήτευσή της επειδή δεν είχε επέλθει συμφωνία στις συνομιλίες της Νέας Υόρκης – “ενώ φάνηκε ότι οι δύο ηγέτες είχαν φθάσει πολύ κοντά….” – επαναλαμβάνει στον Πέρεζ ντε Κουεγιάρ αυτά που είχε συμβουλέυσει τον πρόεδρο Κυπριανού όταν  τη συνάντησε στο Λονδίνο,  λίγες μέρες πριν τις συνομιλίες με τον Ντεκτάς στη Νέα Υόρκη. “Είναι φανερό ότι ο Κυπριανού δεν έλαβε σοβαρά υπόψη του τη συμβουλή μου”, παρατήρησε η Μάργκαρετ Θάτσερ   (PREM 19/1995, 23 Ιανουαρίου 1985).

Θάτσερ: “Αφήστε το θέμα των τουρκικών στρατευμάτων για αργότερα” 

Η προτροπή της Θάτσερ προς τον πρόεδρο της Κυπριακής Δημοκρατίας ήταν στις απευθείας συνομιλίες με τον ηγέτη των τουρκοκυπρίων  αρχικά  να επικέντρωνε την προσοχή του στην επίλυση των διαφορών που θα αφορούσαν το νέο σύνταγμα σε ένα μελλοντικό ομόσπονδο Κυπριακό Κράτος και να άφηνε το θέμα της απομάκρυνσης των τουρκικών δυνάμεων για αργότερα. Ας σημειωθεί ότι καθ΄όλη τη διάρκεια των διαπραγματεύσεων το 1984, η Βρετανία είχε λάβει ενεργό μέρος κυρίως σε ό,τι αφορούσε το συνταγματικό διακανονισμό ενώ οι Αμερικανοί είχαν συγκεντρώσει τις προσπάθειές  τους στο εδαφικό. Η Βρετανίδα πρωθυπουργός εκτιμούσε ότι θα ήταν πολύ σημαντική επιτυχία για τον Κυπριανού αν επέστρεφε στη Λευκωσία με μια συμφωνία που θα προέβλεπε μια ενωμένη Κύπρο. Κατ’ αυτήν, η  επίτευξη συμφωνίας στο εδαφικό και στα άρθρα του νέου συντάγματος θα δημιουργούσε το κίνητρο ώστε στο εγγύς μέλλον να υπήρχε σύμπτωση απόψεων μεταξύ των δύο πλευρών στα περισσότερο ακανθώδη ζητήματα όπως ήταν η απόσυρση των κατοχικών δυνάμεων ενώ παράλληλα θα δέσμευε τον Ραούφ Ντενκτάς διότι  θα ήταν    πιο δύσκολο στο μέλλον ο Τουρκοκύπριος ηγέτης  σε κάποια φάση των διαπραγματεύσεων να υπαναχωρήσει (PREM19/1433, 11 Ιανουαρίου 1985).

Χαβιέρ Περέζ ντε Κουγιάρ: “Και οι δύο ηγέτες υπεύθυνοι για την  αποτυχία των συνομιλιών”   

Ο γγ. των Ηνωμένων Εθνών συμφώνησε με τη Μάργκαρετ Θάτσερ ότι στη Νέα Υόρκη ο Σπύρος Κυπριανού – “δεν χειρίσθηκε τη συνάντηση καθόλου καλά”. O Χαβιέρ Περέζ ντε Κουεγιάρ πρόσθεσε ότι στη διάρκεια των συνομιλιών, αρχικά είχε πείσει τον Ραούφ Ντενκτάς να αποδεχθεί ορισμένες τροπολογίες στο κείμενο της συμφωνίας που αφορούσε τη νομοθετική εξουσία, ειδικότερα στα άρθρα εκείνα που είχαν σχέση με την Ανω Βουλή. Ο ηγέτης όμως των τουρκοκυπρίων μετά άλλαξε γνώμη και υπαναχώρησε από τις παραχωρήσεις που είχε κάνει, όταν ο Κύπριος πρόεδρος συνέχισε να επιμένει για την άμεση αποχώρηση των τουρκικών στρατευμάτων από το νησί. “Θα ήταν όμως λάθος να επιρρίψουμε τις ευθύνες για την αποτυχία των συνομιλιών μόνο στον πρόεδρο Κυπριανού και οι δύο πλευρές έκαναν λάθος”, υπογράμμισε στη Μάργκαρετ Θάτσερ ο γγ. του ΟΗΕ (PREM 19/1995, 23 Ιανουαρίου 1985).  

Παρά την αποτυχία των διαπραγματεύσεων στη Νέα Υόρκη, ο Χαβιέρ Περέζ ντε Κουεγιάρ ήταν αισιόδοξος ότι θα κατόρθωνε να φέρει και πάλι τους δύο ηγέτες στο τραπέζι των συνομιλιών μέχρι τα τέλη Φεβρουαρίου η στις αρχές Μαρτίου. Ο Ντενκτάς είχε αρνηθεί να δεσμευθεί για συγκεκριμένη ημερομηνία ήταν όμως πρόθυμος να συναντήσει ξανά τον Σπύρο Κυπριανού πάντα στα πλαίσια των καλών υπηρεσιών των Γενικού Γραμματέα. Από την πλευρά του ο Βρετανός υπουργός των Εξωτερικών σερ Τζέφρει Χάου σημείωσε ότι είχε την εντύπωση πως οι αντιδράσεις στην Ελλάδα και την Τουρκία μετά την αδυναμία των δύο ηγετών να καταλήξουν σε συμφωνία στη Νέα Υόρκη ήταν – “λιγότερο έντονες” – απ΄ό,τι αρχικά ορισμένοι είχαν φοβηθεί.  Οι κυβερνήσεις και των δύο χωρών ήθελαν ο Χαβιέρ Περέζ ντε Κουγιάρ να συνεχίσει να προσφέρει τις καλές του υπηρεσίες για την επίλυση του Κυπριακού. “Δεν έχουν άλλη εναλλακτική λύση”, υπογράμμισε ο αναπληρωτής γενικός γραμματέας των Ηνωμένων Εθνών Brian Urquhart , που ήταν παρών στη συνάντηση (PREM 19/1995, 23 Ιανουαρίου 1985).  

Χαβιέρ Περέζ ντε Κουεγιάρ: “O Ντενκτάς δεν ενδιαφέρεται για λύση”

Στο σημείο αυτό των συνομιλιών ο Χαβιέρ Περέζ ντε Κουεγιάρ ζήτησε τη βοήθεια της Μάργκαρετ Θάτσερ ώστε να αποτραπεί ο  Ντενκτάς να προβεί σε μη αναστρέψιμες ενέργειες όπως θα ήταν η διεξαγωγή εκλογών στο κατεχόμενο τμήμα της Κύπρου. Παρεμφερές αίτημα επρόκειτο να κάνει στον πρόεδρο Ρήγκαν και στον καγκελάριο Κολ. Η Θάτσερ από την πλευρά της θεώρησε ότι αυτό το αίτημα θα έπρεπε να γίνει προς την Τουρκία , άποψη που έσπευσε να επικροτήσει ο γγ. του ΟΗΕ. “Oι μόνες διαπραγματεύσεις που ήταν χρήσιμες ήταν αυτές που έκανα με την τουρκική κυβέρνηση και όχι με τους τουρκοκυπρίους”, παρατήρησε ο Περέζ ντε Κουγιάρ που αμέσως μετά τόνισε ότι – “ο Ντενκτάς δεν ενδιαφέρεται να υπάρξει λύση”. Η Θάτσερ εξέφρασε την άποψη ότι με την αποκατάσταση του ενιαίου κράτους στην Κύπρο  -“αυτοί που είχαν να χάσουν” – θα ήταν ο πρόεδρος Κυπριανού και ο Ντενκτάς. Ο Γενικός Γραμματέας συμφώνησε μαζί της και σημειώσε ότι – “η ζωή θα ήταν ευκολότερη αν και οι δύο αποχωρούσαν από το προσκήνιο” (PREM 19/1995, 23 Ιανουαρίου 1985).

Θάτσερ : “Υπάρχει κίνδυνος η αξιοπιστία μου να υπονομευθεί”     
     
Την άνοιξη του 1986, ο γγ. του ΟΗΕ είχει προτείνει  στη Βρετανίδα πρωθυπουργό να ασκήσει μεγαλύτερες πιέσεις προς τον πρόεδρο της Κυπριακής Δημοκρατίας Σπύρο Κυπριανού να δεχθεί το νέο “Προσχέδιο Πλαισίου Συμφωνίας”, το οποίο ο ΟΗΕ είχε υποβάλλει στα άμεσα ενδιαφερόμενα μέρη (ελληνοκύπριοι και τουρκοκύπριοι) στις 29 Μαρτίου 1986. Από τα πρακτικά των συνομιλιών που ήρθαν στο φως της δημοσιότητας γίνεται σαφές ότι η Μάργαρετ Θάτσερ ήταν επιφυλακτική  να υλοποιήσει την πρόταση του γγ. του ΟΗΕ. Επισημαίνεται στο σχετικό έγγραφο : “Η πρωθυπουργός εκτιμά ότι υπάρχει κίνδυνος η αξιοπιστία της να υπονομευθεί αν συνεχίσει να ασκεί πιέσεις  προς τον Κυπριανού, εφόσον ήδη δύο φορές του έχει κάνει σαφές ότι αν δεν συμφωνήσει με τις προτάσεις του Γενικού Γραμματέα τότε είναι πιθανό να τεθεί τέλος στις προσπάθειες του Χαβιέρ Περέζ ντε Κουεγιάρ” (PREM 19/1995, 14 Μαίου 1986).

Τη χρονιά εκείνη, ο επικεφαλής του πρωθυπουργικού γραφείου, Τσάρλς Πάουελ, εκτιμούσε ότι ο γγ. των Ηνωμένων Εθνών ήταν έτοιμος – “να είναι αρκετά σκληρός απέναντι στον Κυπριανού” – ενώ δεν απέκλειε  να υποβάλλει έκθεση στο Συμβούλιο Ασφαλείας στην οποία θα επέκρινε  την ελληνοκυπριακή πλευρά για την κατάρρευση της ειρηνευτικής διαδιακασίας, αν δεν εγίνοντο αποδεκτές οι προτάσεις του μέχρι τα τέλη Μαίου του 1986. “Θα περιμένουμε να δούμε αν πρόκειται για μια άλλη προθεσμία που δεν θα τηρήσουν. Αλλά θα πρέπει να γίνει  σαφές στον Περέζ ντε Κουεγιάρ ότι δεν υπάρχει τίποτα περισσότερο που μπορείτε να κάνετε  με τον Κυπριανού μέχρις ότου ο ίδιος ο Γενικός Γραμματέας γίνει σκληρός. Διαφορετικά ο Κυπριανού πάντα θα πιστεύει ότι θα είναι σε θέση να αποσπά όλο και κάτι περισσότερο”, υπογραμμίζεται στο  έγγραφο για την ενημέρωση της πρωθυπουργού πριν από τη συνάντηση με τον γγ. του ΟΗΕ. Εξάλλου , σύμφωνα με τον επικεφαλής του πρωθυπουργικού γραφείου, στις συνομιλίες με τον Περέζ ντε Κουεγιάρ, η Θάτσερ θα μπορούσε να εγείρει και το θέμα της βρετανικής συμβολής για τη διατήρησει της ειρηνευτικής δύναμης του ΟΗΕ (UNFICYP) στην Κύπρο. Το Φόρειν Οφις υποστήριζε ότι δεν ήταν σε θέση να ανταποκριθεί στην ετήσια οικονομική επιβάρυνση των £ 25 εκατομμυρίων και πλέον, ενώ το υπουργείο Αμυνας  αρνιόταν να αναλάβει αυτή την υποχρέωση. Υπό αυτές τις συνθήκες, ο γγ. του ΟΗΕ καλό θα ήταν να γνωρίζει  ότι ίσως η Βρετανία υποχρεωνόταν μέχρι το τέλος του χρόνου να μειώσει σημαντικά τη συνεισφορά της για την παραμονή της ειρηνευτικής δύναμης των Ηνωμένων Εθνών στη μεγαλόνησο (PREM 19/1995, 14 Μαίου 1986).
Καθημερινή

Γενικά θέματα

Δυσοίωνα μηνύματα για τη λειψυδρία! Αντιμέτωποι με δυσμενείς καταστάσεις – Συναγερμός για να προστατευθούν ζωές

Η κλιματική αλλαγή καθιστά πιο ακανόνιστο τον κύκλο του νερού, προειδοποίησε ο ΟΗΕ.

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Νερό: Έκθεση του ΟΗΕ εκπέμπει SOS για την ξηρασία παγκοσμίως λόγω της κλιματικής αλλαγής αλλά και άλλων σημαντικών παραγόντων. 

Αυτή τη στιγμή 3,6 δισεκατομμύρια άνθρωποι έχουν ανεπαρκή πρόσβαση στο νερό τουλάχιστον ένα μήνα το χρόνο και ο αριθμός τους αναμένεται ότι μέχρι το 2050 θα έχει ξεπεράσει τα 5 δισεκατομμύρια

Οι έντονες ξηρασίες και οι ακραίες πλημμύρες, που όσο περνάει ο καιρός γίνονται και περισσότερες, αποτελούν μια «πρόγευση» των επερχόμενων εξελίξεων, καθώς η κλιματική αλλαγή καθιστά πιο ακανόνιστο τον κύκλο του νερού, προειδοποίησε ο ΟΗΕ.

Τα ποτάμια κατέγραψαν πέρυσι ένα επίπεδο ξηρασίας άνευ προηγουμένου εδώ και 33 χρόνια, σύμφωνα με νέα έκθεση του Παγκόσμιου Μετεωρολογικού Οργανισμού (ΠΜΟ, WMO, OMM), μια υπηρεσία του ΟΗΕ.

«Στο πλαίσιο της κλιματικής αλλαγής, το νερό μας δίνει μια πρόγευση των επερχόμενων εξελίξεων», εκφράζει την ανησυχία της σε ανακοίνωση η γενική γραμματέας του ΠΜΟ Σελέστ Σάουλο. «Τα σημάδια συναγερμού πολλαπλασιάζονται: παρακολουθούμε ένα παροξυσμό ακραίων βροχοπτώσεων, πλημμυρών και ξηρασιών, που επιβαρύνουν πολύ τις ζωές, τα οικοσυστήματα και τις οικονομίες», παρατηρεί.

Αντιμέτωποι με δυσμενείς καταστάσεις

Καθώς η χρονιά 2023 ήταν η πιο ζεστή που έχει καταγραφεί ποτέ, οι αυξημένες θερμοκρασίες και η γενικευμένη εξασθένηση των βροχοπτώσεων συνέβαλαν σε παρατεταμένες ξηρασίες.

Οι πλημμύρες ωστόσο πολλαπλασιάστηκαν: τα ακραία υδρολογικά φαινόμενα ευνοήθηκαν όχι μόνο από φυσικούς κλιματικούς παράγοντες, κυρίως τη μετάβαση από τις συνθήκες Λα Νίνια σε ένα επεισόδιο Ελ Νίνιο στα μέσα του 2023, αλλά επίσης από την ανθρώπινης προέλευσης κλιματική αλλαγή, αναφέρει ο ΠΜΟ.

«Η άνοδος της θερμοκρασίας επιτάχυνε τον υδρολογικό κύκλο, ο οποίος έγινε επίσης πιο ακανόνιστος και λιγότερο προβλέψιμος», εξηγεί η Σάουλο.

Οι συνέπειες είναι πολλαπλές: «Μια πιο ζεστή ατμόσφαιρα που μπορεί να περιέχει περισσότερη υγρασία, η άνοδος της θερμοκρασίας του κλίματος αυξάνει τον κίνδυνο ισχυρών βροχοπτώσεων» ενώ «παραλλήλως η επιτάχυνση της εξάτμισης και της ξήρανσης των εδαφών επιδεινώνει τις ξηρασίες».

Κατά συνέπεια, «βρισκόμαστε αντιμέτωποι με όλο και πιο δύσκολες καταστάσεις, όπου το νερό είναι είτε υπερβολικά άφθονο είτε ανεπαρκές».

Αυτή τη στιγμή 3,6 δισεκατομμύρια άνθρωποι έχουν ανεπαρκή πρόσβαση στο νερό τουλάχιστον ένα μήνα το χρόνο και ο αριθμός τους αναμένεται ότι μέχρι το 2050 θα έχει ξεπεράσει τα 5 δισεκατομμύρια, σύμφωνα με τον ΟΗΕ. Η έκθεση δείχνει ότι τα ύδατα περίπου του 50% των ποταμών του πλανήτη ήταν πέρυσι λιγότερα από το κανονικό.

Οι παγετώνες βρίσκονται επίσης στη γραμμή του μετώπου της ανόδου της θερμοκρασίας του κλίματος: σύμφωνα με προκαταρκτικά δεδομένα για την περίοδο από το Σεπτέμβριο 2022 ως τον Αύγουστο 2023, έχασαν πάνω από 600 γιγατόνους νερού, απώλεια που είναι η χειρότερη σε 50 χρόνια παρατηρήσεων.

«Το λιώσιμο των πάγων και των παγετώνων απειλεί τη μακροπρόθεσμη υδροδοτική ασφάλεια εκατομμυρίων ανθρώπων. Εντούτοις δεν λαμβάνουμε τα επείγοντα μέτρα που επιβάλλονται», κρούει τον κώδωνα του κινδύνου η γενική γραμματέας του ΠΜΟ.

Συναγερμός για να προστατευθούν ζωές

Ο οργανισμός ζητάει να κηρυχθεί από νωρίς συναγερμός για όλους ώστε να προστατευθούν οι ζωές και τα μέσα επιβίωσης που συνδέονται με το νερό και καλεί να βελτιωθούν οι γνώσεις και ο διαμοιρασμός των δεδομένων για τις πηγές νερού.

«Δεν μπορούμε να διαχειριστούμε ένα πρόβλημα, αν δεν μετρήσουμε την έκτασή του», υπογραμμίζει η Σάουλο.

Συνέχεια ανάγνωσης

Γενικά θέματα

Γιάννος Χαραλαμπίδης στη Σημερινή: Μήλον της Έριδος η Κύπρος για την ασφάλεια Τουρκίας – Ισραήλ

Τα «Ταϊφούν» περιπολούν για την ασφάλεια του Ισραήλ και αναχαιτίζουν πυραύλους του Ιράν από τον τουρκικό εναέριο χώρο στην περιοχή της Αλεξανδρέττας και στη Συρία, όπου υπάρχουν στόχοι της Χεζμπολάχ

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

ΠΗΓΗ: ΣΗΜΕΡΙΝΗ

Η Μέση Ανατολή είναι στις φλόγες και, μετά την επίθεση των Ιρανών με βαλλιστικούς πυραύλους σε βάρος του Ισραήλ, ξεκίνησε επίθεση των Ισραηλινών στον Βόρειο Λίβανο, ενώ αναμένονται και τα αντίποινα σε βάρος της Τεχεράνης.

Γράφει ο Γιάννος Χαραλαμπίδης

Τα «Ταϊφούν» περιπολούν για την ασφάλεια του Ισραήλ και αναχαιτίζουν πυραύλους του Ιράν από τον τουρκικό εναέριο χώρο στην περιοχή της Αλεξανδρέττας και στη Συρία, όπου υπάρχουν στόχοι της Χεζμπολάχ

Τουρκία και Ακρωτήρι

Η Τουρκία επιχαίρει από την κατατριβή του Ισραήλ και του Ιράν. Μπορεί μεν ο Ερντογάν να χαρακτηρίζει τον Νετανιάχου ως εγκληματία πολέμου, αλλά συνεργάζεται με τους Βρετανούς και δη με τα μαχητικά «Ταϊφούν», που επιχειρούν από τις Βάσεις Ακρωτηρίου και:

1) Περιπολούν από τον κόλπο της Αλεξανδρέττας εντός του τουρκικού εναέριου χώρου, με την άδεια της Άγκυρας, προς τη Συρία, όπου υπάρχουν στόχοι της Χεζμπολάχ, καθώς και προς το Ιράκ. 2) Συμμετέχουν στις αναχαιτίσεις των ιρανικών πυραύλων και drones στις επιθέσεις, που δέχεται το Ισραήλ από το Ιράν και συλλέγουν πληροφορίες. 3) Καμιά αμφιβολία δεν υπάρχει για τη συνεργασία των Βάσεων με τις τουρκικές ένοπλες δυνάμεις όταν ενεργούν τα «Ταϊφούν» είτε για επιτήρηση είτε για να προστατεύσουν με οποιονδήποτε τρόπο το Ισραήλ. Ή για να στραφούν σε βάρος της Χεζμπολάχ.

Τόσο οι Βάσεις Ακρωτηρίου όσο και του Αγίου Νικολάου είναι στρατηγικής σημασίας, διότι από τις μεν πρώτες, εκτός των άλλων, ενεργούν ακόμη τα θρυλικά κατασκοπευτικά U2 ως συμπληρωματικά των δορυφόρων, στις δε δεύτερες υπάρχει το Έχελον ως κέντρο συλλογής και επεξεργασίας πληροφοριών. Εκ των πραγμάτων, η Κύπρος, λόγω Βάσεων, τελεί υπό καθεστώς απειλής. Χωρίς να διαθέτει αξιόπιστη εναέρια αποτροπή, αφού οι ρωσικοί TOR-M1 και BUK μερικώς μπορούν να επιχειρήσουν. Ακόμη και αν στραφούν για ν’ αποκρούσουν την ιρανική απειλή ή αυτήν της Χεσμπολάχ, δεν θα μπορούν να καλύπτουν την όποια τουρκική επί της οποίας είναι προσαρμοσμένα τα συστήματα αυτά. Λόγω του κενού που υπάρχει στην αεράμυνα είχε κλείσει η αγορά του αντιαεροπορικού συστήματος BARAK με πυραύλους 35, 70 και 150 χιλιομέτρων. Η κυπριακή Κυβέρνηση αγόρασε το BARAK με πυραύλους των 70 χιλιομέτρων. Με τον πόλεμο στη Γάζα και στον Λίβανο, η παράδοση του συστήματος δεν είναι βέβαιο εάν θα καθυστερήσει ή όχι. Ούτως ή άλλως, η Κυπριακή Δημοκρατία μετά την άρση του εμπάργκο στο στρατιωτικό υλικό από τις ΗΠΑ θα ήταν δυνατό να ζητήσει ακόμη και «Πάτριοτ» ή άλλα σχετικά οπλικά συστήματα αεράμυνας από ευρωπαϊκά κράτη. Επί του παρόντος, τόσο η αεράμυνα των Βάσεων όσο και της Κύπρου ολόκληρης στηρίζεται στον πολεμικό στόλο των ΗΠΑ και των συμμάχων τους, που βρίσκονται στ’ ανοιχτά της Κύπρου. Ως εκ τούτου, θα ήταν μέγα πλήγμα εάν επέτρεπαν ή στη Χεζμπολάχ ή στο Ιράν να κτυπήσει τις Βρετανικές Βάσεις. Εκ των πραγμάτων, η Κύπρος λόγω Βάσεων καλύπτεται, όπως είχαμε ήδη γράψει από την αρχή της κρίσης, κάτω από την Ατσάλινη Αεράμυνα των ΗΠΑ.

Το μήλον της Έριδος

Η Τουρκία δεν είναι άμεσα εμπλεκόμενη στις συγκρούσεις στη Γάζα και στον Λίβανο, όμως υπάρχει μια πολεμική ρητορική που εγείρει το εξής ερώτημα: Μπορεί ή όχι η Τουρκία να κτυπήσει το Ισραήλ, όπως αρχικά απειλούσε ο Τούρκος Πρόεδρος, ο οποίος, όμως, μετά τις τελευταίες εξελίξεις, εμφανίζεται ως να τελεί υπό την απειλή του «σιωνιστικού επεκτατισμού», όπως ισχυρίζεται;

Σε αυτό το παιχνίδι, η Κύπρος καθίσταται γεωστρατηγικό και γεωπολιτικό μήλον της Έριδος, αφού:

1) Αποτελεί το νότιο τμήμα της νήσου, τη μοναδική έξοδο, που διαθέτει το Ισραήλ, λόγω της έλλειψης στρατηγικού βάθους, που είναι περικυκλωμένο από τους Άραβες και την Τουρκία. Άρα ο άξονας προς τη Σούδα μέσω Κύπρου είναι ζωτικός χώρος όχι μόνο για το Ισραήλ, αλλά και για τις ΗΠΑ και τους ΝΑΤΟϊκούς συμμάχους τους. Απόδειξη τούτου συνιστά η συγκέντρωση του 6ου στόλου ως αποτέλεσμα της κρίσης στη Μέση Ανατολή.

2) Αποτελεί ασπίδα και εμφανίζεται ως το αβύθιστο για την Τουρκία αεροπλανοφόρο, καθώς και αναπόσπαστο τμήμα της «Γαλάζιας Πατρίδας».

3) Αποτελεί ασπίδα για την Τουρκία από επιθέσεις που θα ήταν δυνατό να δεχτεί μέσω Κύπρου, εξ ου και η άρνησή της να δεχθεί την παρουσία ελληνικού στρατού και οι διαμαρτυρίες για την όποια στρατιωτική συνεργασία της Κύπρου με το Ισραήλ. Είναι όμως και για το Ισραήλ ασπίδα.

Γιατί;

Διότι, ουδόλως θα ήθελε το Ισραήλ:

Α) Να πέσει η Κύπρος στον πλήρη έλεγχο της Τουρκίας και δη μέσω μιας ομοσπονδιακής ή συνομοσπονδιακής λύσης, με τον πλήρη γεωπολιτικό έλεγχο του νησιού από την Άγκυρα.

Β) Να εγκατασταθούν στην Κύπρο τουρκικά πυραυλικά συστήματα, που θα στοχεύουν το Ισραήλ.

Τα πλεονεκτήματα του Ισραήλ

Το ερώτημα εάν μπορεί να κτυπήσει και να κάνει πόλεμο η Τουρκία με το Ισραήλ απαντάται ως εξής: Η Άγκυρα έχει τη δυνατότητα: 1) Να διενεργήσει επίθεση με την αεροπορία της ή με τη συσσώρευση στόλου. 2) Να κτυπήσει με πυραύλους και δη «Ταϊφούν» με βεληνεκές της τάξης των 600 χιλιομέτρων, όταν αυτά θα είναι επιχειρησιακά διαθέσιμα (αυτά εισήλθαν ήδη σε γραμμή παραγωγής από τον Μάιο του 2023 ).

Όμως η οποιαδήποτε τουρκική επίθεση: Α) Βρίσκεται σε αντίθεση με τα συμφέροντα των ΗΠΑ, που θέτουν υπό την προστασία τους και τον 6ο Στόλο το Ισραήλ, οπότε δεν θα επιτρέψουν στην Τουρκία μια τέτοια δράση. Β) Οτιδήποτε διενεργηθεί από αέρος, είτε είναι από μαχητικά είτε από πυραυλικά συστήματα, θα ήταν δυνατό να αντιμετωπιστεί επιτυχώς από το Ισραήλ είτε με τους arrow και με το “iron dome” είτε με τα πλοία των συμμαχικών δυνάμεων και δη των ΗΠΑ, καθώς και με την ισραηλινή αεροπορία, η οποία υπερτερεί της τουρκικής.

Πύραυλοι και Τεχνητή Νοημοσύνη

Από την άλλη πλευρά το Ισραήλ υπερέχει στην αεροπορία και στα πυραυλικά συστήματα. Στην αεροπορία, εκτός των F-15 και F-16, διαθέτει και τα F-35, οπότε μπορεί να δράσει αναλόγως και με βάθος πυρός. Συν του ότι: i) Τα ισραηλινά F-35 είναι τα μόνα των οποίων οι υπολογιστές και λοιπά συστήματα δεν βρίσκονται κάτω από τον έλεγχο των ΗΠΑ. ii) Η Τουρκία έχει πρόβλημα με την αεράμυνά της επί του παρόντος. Εξ ου και η αγορά των S-400, χωρίς όμως να παρέχει πλήρη κάλυψη, καθώς και η απόφαση που λήφθηκε στις 6.8.2024 για την κατασκευή του τουρκικού “iron dome”. iii) Το Ισραήλ διαθέτει αριθμό επιθετικών πυραύλων μέσου και μακρούς βεληνεκούς, από τους LORA με βεληνεκές 280 χιλιόμετρα ώς τους Jericho – 3 (Ιεριχώ) με βεληνεκές μεταξύ των 4,800 χλμ και 6,500 χιλιομέτρων. iv) Καμιά αμφιβολία δεν υπάρχει ότι το Ισραήλ υπερέχει στους τομείς του κυβερνοχώρου και της Τεχνητής Νοημοσύνης (πάσης φύσεως drones).

Ζώνες ασφαλείας και περιφερειακές δυνάμεις

Υπό αυτές τις συνθήκες και λαμβανομένου υπόψη ότι οι δυο χώρες δεν έχουν σύνορα, το πλεονέκτημα ανήκει στο Ισραήλ. Και όχι στην Τουρκία, η οποία στηρίζει τόσο τη Χαμάς όσο και τη Χεζμπολάχ, διότι θέλει την κατατριβή του Ισραήλ. Η Άγκυρα βολεύεται από το οπλοστάσιο και δη τους πυραύλους της Χεζμπολάχ, των οποίων το βεληνεκές καλύπτει και την Κύπρο. Εξ ου και οι απειλές του μ. Χασάν Νασράλα, ότι η Κύπρος ήταν εν δυνάμει στόχος λόγω των στρατιωτικών της σχέσεων με το Ισραήλ. Ήταν μια απειλή «made in Turkey», στη λογική του “proxy war”. Η εξουδετέρωση του οπλοστασίου της Χεσμπολάχ από το Ισραήλ είναι προς όφελος της Κύπρου, αλλά όχι προς όφελος του Ιράν και της Τουρκίας, η οποία δεν θέλει την εδραίωση του Ισραήλ στην περιοχή και την εξάλειψη των τρομοκρατικών απειλών. Δεν θα ήθελε να δει ούτε τον τερματισμό της σύγκρουσης μεταξύ Ιράν και Ισραήλ, διότι η κατατριβή των δυο χωρών, που συνιστούν περιφερειακές δυνάμεις, είναι για ευνόητους λόγους προς όφελος της Άγκυρας, η οποία εδραιώνεται και στην περιοχή της Συρίας, χωρίς ταυτοχρόνως να επιθυμεί τη δημιουργία ζώνης ασφαλείας στον Βόρειο Λίβανο. Πώς όμως θα ασκήσει κριτική στο Ισραήλ, όταν κατέχει την Κύπρο και όταν έχει ήδη υπό κατοχή τμήμα της Συρίας στη λογική της ζώνης ασφαλείας;

Οι θαλάσσιες οδοί…

Η Τουρκία ελέγχει την περιοχή από τη Μαρμαρίδα ώς την Αλεξανδρέττα στην πρακτική της τουρκικής λίμνης ως τμήμα της «Γαλάζιας Πατρίδας» με μια σειρά από ναυτικές και αεροπορικές Βάσεις στα παράλιά της (Ντάλαμα, Μερσίνα, Άδανα, κ.λπ) και την Κύπρο ως αβύθιστο αεροπλανοφόρο. Η Καρπασία και η Αμμόχωστος έχουν ιδιαίτερη σημασία για τις θαλάσσιες οδούς και δη εκείνες προς την Αλεξανδρέττα, που προτού καταλήξουν εκεί αποκλίνουν προς Ισραήλ, Λίβανο και Συρία. Η Τουρκία θα ήθελε να έχει πρόσβαση στη θάλασσα και μέσω Συρίας, ενώ, ταυτοχρόνως, ουδόλως θα επιθυμούσε τη ζώνη ασφαλείας του Ισραήλ, διότι διευρύνει τον έλεγχο παράλιων περιοχών και ενισχύει τον έλεγχο της θαλάσσιας οδού προς την Αλεξανδρέττα. Μέσα σε αυτό το σκηνικό, ο Ερντογάν εμφανίζεται ως να είναι απειλούμενος από το Ισραήλ, λόγω της εισόδου του στον Λίβανο. Η Τουρκία επιδιώκει τον έλεγχο των θαλασσίων οδών από και προς το Σουέζ και δεν είναι καθόλου τυχαίο ότι επεκτείνει τη λεγόμενη ΑΟΖ του ψευδοκράτους προς τις νότιες θάλασσες, καθώς και προς τη γραμμή Κρήτη, Κάρπαθος και Ρόδος, όπου βρίσκονται οι πύλες του Αιγαίου.

 

χαρτης 1 .jpg

 

Ο χάρτης δείχνει τα θαλάσσια δρομολόγια από το Σουέζ προς διάφορες κατευθύνσεις στην Ανατολική Μεσόγειο είτε προς Κύπρο είτε προς Αιγαίο είτε προς άλλες χώρες της περιοχής και δη προς την Αλεξανδρέττα. Η Τουρκία στοχεύει στον πλήρη έλεγχο των οδών αυτών. Θεωρεί την Κύπρο δεδομένη και σημαντικό τον έλεγχο των πυλών του Αιγαίου, όπως και της Κύπρου καθώς και της Καρπασίας. Πολύ, δε, θα ήθελε η Τουρκία να βγει μέσω Συρίας στη θάλασσα. Καθόλου δεν επιθυμούσε τη δημιουργία κουρδικής περιοχής με πρόσβαση στη θάλασσα. Στην παρούσα φάση η Άγκυρα δεν θα ήθελε να δει την ενίσχυση του Ισραήλ στην περιοχή και δη μέσω της αύξησης ενός παράλιου τμήματος του Λιβάνου, που θα εμπίπτει σε αυτό που ονομάζει ζώνη ασφαλείας με βάθος ώς 50 χιλιόμετρα.

 

Maritime Map 03 ΟΚΤ 2024.jpg

 

Ο χάρτης αποτυπώνει τη νέα διάταξη των ναυτικών αμερικανικών δυνάμεων και των λοιπών συμμαχικών στην περιοχή του Περσικού Κόλπου, στα στενά του Ορμούζ, στην Ερυθρά θάλασσα και στην Ανατολική Μεσόγειο. Εκ των πραγμάτων, οι Βρετανικές Βάσεις είναι εν δυνάμει στόχος για το Ιράν και τη Χεζμπολάχ. Και, λόγω των κενών της κυπριακής αεράμυνας, ο στόλος των ΗΠΑ είναι αυτός που προσφέρει ατσάλινο θόλο για την αναχαίτιση ενδεχόμενης επίθεσης είτε με πυραύλους είτε με drones.

 

XARTHS 1.jpg

 

Ο χάρτης αυτός αποτυπώνει τη ζώνη ασφαλείας που επιδιώκει να δημιουργήσει στον Λίβανο για να περιορίσει την απειλή της Χεζμπολάχ. Πρόκειται για τα όρια που τελούν κάτω από τον έλεγχο της UNIFIL, η οποία, όμως, αδυνατεί να βάλει χαλινάρι στη Χεζμπολάχ. Οι εντολές της UNIFIL από το Συμβούλιο Ασφαλείας έχουν, μεταξύ άλλων, ως στόχο να βοηθήσουν: α) στην κατάπαυση του πυρός, στην επιστροφή των Λιβανέζων στα σπίτια τους που είχαν αναγκαστεί να φύγουν λόγω εχθροπραξιών και β) τον νόμιμο στρατό του Λιβάνου να ανακτήσει τον έλεγχο της κατάστασης μετά την αποχώρηση των Ισραηλινών και όχι να επιτρέπει την κυριαρχία της Χεζμπολάχ.

 

FLIGHT RADAR.jpg

 

Οι δυο φωτογραφίες, ημερομηνίας 2/10/2024 από το flightradar24, απεικονίζουν πώς ο Ερντογάν, ενώ από τη μια πυροβολεί φραστικά το Ισραήλ, στην πράξη κάνει πλάτες στις Βρετανικές Βάσεις, που βρίσκονται στην Κύπρο, των οποίων τα αεροσκάφη (Eurofighter Typhoon) αναλαμβάνουν την ασφάλεια της περιοχής, επιχειρώντας από τον τουρκικό εναέριο χώρο για την αναχαίτιση ιρανικών πυραύλων. Μάλιστα, η δεύτερη δείχνει πώς βρετανικό αεροσκάφος ανεφοδιασμού (KC2 Voyager) βρίσκεται εντός του τουρκικού εναέριου χώρου. Για ποιο λόγο άραγε;

 

*Δρ των Διεθνών Σχέσεων

ΠΗΓΗ: Σημερινή

Συνέχεια ανάγνωσης

Γενικά θέματα

Reuters: Το Ιράν προσλαμβάνει τρομοκράτες για χτυπήμα σε Ευρώπη και ΗΠΑ! Η αποτροπή χτυπήματος στην Ελλάδα

Την υπόθεση της απόπειρας τρομοκρατικού χτυπήματος στην Αθήνα τον Μάρτιο του 2023 επαναφέρει με νέο δημοσίευμά του το Reuters.

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Στα τέλη του περσινού Μαρτίου ύστερα από συνεργασία της ΕΥΠ με τη Μοσάντ είχαν συλληφθεί δύο Πακιστανοί, που φέρεται να σχεδίαζαν τρομοκρατική επίθεση σε εβραϊκό εστιατόριο- συναγωγή στο κέντρο της Αθήνας.

Την υπόθεση της απόπειρας τρομοκρατικού χτυπήματος στην Αθήνα τον Μάρτιο του 2023 επαναφέρει με νέο δημοσίευμά του το Reuters. Το ειδησεογραφικό πρακτορείο σε ένα αναλυτικό ρεπορτάζ περιγράφει το πώς το Ιράν προσλαμβάνει τρομοκράτες για πλήγματα σε Ευρώπη και ΗΠΑ.

Στα τέλη του περσινού Μαρτίου ύστερα από συνεργασία της ΕΥΠ με τη Μοσάντ είχαν συλληφθεί δύο Πακιστανοί, που φέρεται να σχεδίαζαν τρομοκρατική επίθεση σε εβραϊκό εστιατόριο- συναγωγή στο κέντρο της Αθήνας.

Υπήρχε μάλιστα η πληροφορία ότι οι δύο άνδρες θα πληρώνονταν με 16.000 ευρώ για κάθε νεκρό, γι’ αυτό και σχεδίαζαν μαζικό χτύπημα.

«Καθώς η σύγκρουση Ιράν-Ισραήλ εντείνεται, η Τεχεράνη ταράζει τη Δύση με ένα κύμα απόπειρων χτυπημάτων και απαγωγών εναντίον στόχων στην Ευρώπη και τις Ηνωμένες Πολιτείες», αναφέρει το Reuters.

Η Ουάσιγκτον και οι σύμμαχοί της έχουν αναφέρει μια απότομη αύξηση τέτοιων συνωμοσιών που συνδέονται με την Ισλαμική Δημοκρατία. Από το 2020, υπήρξαν τουλάχιστον 33 απόπειρες δολοφονίας ή απαγωγής στη Δύση, στις οποίες οι τοπικές ή ισραηλινές αρχές ισχυρίζονται ότι συνδέεται με το Ιράν, διαπίστωσε το Reuters εξετάζοντας δικαστικά έγγραφα και επίσημες ανακοινώσεις.

Μεταξύ των πρόσφατων φερόμενων στόχων: ένα κτίριο που στεγάζει ένα εβραϊκό κέντρο και ένα εστιατόριο kosher στο κέντρο της Αθήνας. Από το κρησφύγετό του στο Ιράν, ένας Πακιστανός ονόματι Σαγιέντ Φαχάρ Αμπάς στρατολόγησε έναν παλιό γνώριμο που ζούσε στην Ελλάδα και τον οδήγησε να επιτεθεί στον χώρο, ισχυρίζονται οι ερευνητές σε έγγραφα που υποβλήθηκαν στις δικαστικές αρχές της υπόθεσης και τα οποία περιήλθαν στην κατοχή του Reuters. Ο Αμπάς είπε στην επαφή του ότι εργαζόταν για μια ομάδα που θα πλήρωνε περίπου 15.000 ευρώ ανά φόνο.

Σε μια ανταλλαγή WhatsApp τον Ιανουάριο του 2023 που περιγράφεται λεπτομερώς στα έγγραφα, οι δύο άνδρες συζήτησαν εάν θα χρησιμοποιήσουν εκρηκτικά ή εμπρησμό στην επίθεση. Ο Αμπάς τόνισε την ανάγκη παροχής αποδείξεων για απώλειες μετά το πλήγμα. «Υπάρχουν μυστικές υπηρεσίες», είπε, χωρίς να κατονομάσει. «Κάντε τη δουλειά με τρόπο που δεν αφήνει κανένα περιθώριο».

Τα έγγραφα που δεν είχαν αναφερθεί προηγουμένως περιλαμβάνουν εκατοντάδες σελίδες αποδεικτικών στοιχείων που συγκεντρώθηκαν κατά τη διάρκεια της προανακριτικής έρευνας στην Ελλάδα, συμπεριλαμβανομένων καταθέσεων μαρτύρων, αστυνομικών καταθέσεων και λεπτομερειών μηνυμάτων WhatsApp.

Οι ελληνικές αρχές συνέλαβαν τον Σιέντ Ιρτάζα Χάιντερ και έναν άλλο Πακιστανό πέρυσι, λέγοντας ότι η αστυνομία βοήθησε στην εξάρθρωση ενός τρομοκρατικού δικτύου που κατευθυνόταν από το εξωτερικό και είχε σκοπό να προκαλέσει «ανθρώπινη απώλεια». Οι δύο άνδρες αντιμετωπίζουν κατηγορίες για τρομοκρατία. Αρνούνται τις κατηγορίες.

Ο Χάιντερ, ο οποίος αφέθηκε ελεύθερος από την προφυλάκιση αυτή την άνοιξη με περιορισμούς, λέει ότι είναι αθώος. Σε συνέντευξή του, ο 28χρονος είπε στο Reuters ότι έστειλε στον Αμπάς εικόνες του κτιρίου αλλά εμπόδισε σκόπιμα να πραγματοποιήσει οποιαδήποτε επίθεση, ελπίζοντας να πληρωθεί χωρίς να βλάψει κανέναν.

Συνέχεια ανάγνωσης

Ινφογνώμων

Infognomon Logo

Περιηγηθείτε στα κορυφαία βιβλία του βιβλιοπωλείου μας

Προβολή όλων

Δημοφιλή