Ακολουθήστε μας

Ενεργειακά

ΕΕ – Κύπρος και Ασφάλεια: Προσδοκίες και πραγματικότητες

Δημοσιεύτηκε

στις

Οι προσδοκίες των Κυπρίων πολιτών από την ΕΕ στον τομέα της Ασφάλειας και Άμυνας φαίνεται ότι παραμένουν μεγάλες. Χαρακτηριστικά σε ερώτηση του τελευταίου Ευρωβαρόμετρου, για το ποια από τα ακόλουθα θέματα θα πρέπει να τεθούν ως προτεραιότητα για συζήτηση κατά την προεκλογική εκστρατεία στις επόμενες ευρωεκλογές, οι Κύπριοι πολίτες με ποσοστό 47% έθεσαν ψηλά στην ατζέντα το ζήτημα της Πολιτικής Ασφάλειας και Άμυνας, μετά την Οικονομία και την αντιμετώπιση της Ανεργίας.
Το γεγονός αυτό οφείλεται σε μεγάλο βαθμό και στις προσδοκίες που έχει καλλιεργήσει διαχρονικά το κυπριακό πολιτικό σύστημα, όσον αφορά στον συγκεκριμένο τομέα. Άλλωστε μια από τις βασικές αναφορές πριν αλλά και μετά από την ένταξή μας στην Ένωση, ήταν ότι η Κύπρος ως κράτος-μέλος θα μπορούσε να καθορίσει τις πολιτικές και τις αποφάσεις έναντι της Τουρκίας. Όσον αφορά στα τελευταία γεγονότα, αρκετοί στο νησί μας ίσως να θεωρούσαν αυτονόητο ή αναμενόμενο, ότι ενώ η Τουρκία εισέβαλλε στην Κυπριακή ΑΟΖ, παραβιάζοντας τα κυριαρχικά δικαιώματα της Κυπριακής Δημοκρατίας, η ΕΕ θα λάμβανε αμέσως μέτρα κατά της Τουρκίας, συμβάλλοντας στην προστασία ενός κράτους μέλους της.
Χωρίς να αμφισβητούμε σε καμία περίπτωση τα σημαντικά οφέλη που  αποκομίζει η ΚΔ από τη συμμετοχή της στην Ένωση, καθώς αναβάθμισε τη θέση και τη διεθνή της υπόσταση μέσα από τη συμμετοχή της στα τεκταινόμενα των Βρυξελλών, θεωρούμε ότι είναι αναγκαίο να επισημάνουμε τις ιδιαιτερότητης της φύσης και της λειτουργίας της ΕΕ, γεγονός που αποτυπώνεται στη διαμόρφωση των πολιτικών της και στην εξωτερική της δράση, αλλά και ειδικότερα στη στάση της έναντι της Τουρκίας
Καταρχάς σημειώνεται ότι η Ευρωπαϊκή Ένωση αποτελεί εκ φύσεως ένα ιδιαίτερο μόρφωμα στο διεθνές σκηνικό, καθώς συνιστά μια sui generis ένωση 28 κρατών (27 μετά το Brexit), η οποία επιδιώκει τη συνεργασία τους στον οικονομικό και πολιτικό τομέα.
Η μοναδικότητά της έγκειται στο γεγονός ότι, ενώ όλα τα κράτη μέλη παραμένουν κυρίαρχα και ανεξάρτητα, έχουν αποφασίσει σε κάποιους τομείς, στους οποίους υπάρχει βούληση για συνεργασία, να μεταβιβάσουν κάποιες από τις εξουσίες λήψης αποφάσεων στα κοινά θεσμικά όργανα.


Ένωση κρατών με διαφορετική ισχύ, ταυτότητα και συμφέροντα
Σε κάθε περίπτωση πρέπει να λαμβάνεται υπόψη το γεγονός ότι στο εσωτερικό της ΕΕ συνυπάρχει μια πλειάδα κρατών με άνιση ισχύ, ξεχωριστές προτεραιότητες, καθώς και επίπεδα παραγωγικότητας. Κάθε κράτος εισέρχεται στην Ένωση με την ισχύ, την ταυτότητα αλλά και τα συμφέροντά του, τα οποία άλλοτε συγκλίνουν με αυτά των υπόλοιπων μελών και άλλοτε παρεκκλίνουν.


Υπερεθνικότητα και διακυβερνητισμός
Όσον αφορά δε στο θεσμικό επίπεδο και τη λήψη αποφάσεων από τα θεσμικά όργανα, σημειώνεται ότι σε ορισμένους θεσμούς εφαρμόζεται το χαρακτηριστικό της διακυβέρνησης και σε άλλους της υπερεθνικότητας. Συγκεκριμένα, τα κράτη μέλη έχουν συναινέσει σε ορισμένα θέματα ότι δεν μπορούν να αναιρέσουν τις αποφάσεις που θα ληφθούν από τα θεσμικά όργανα και με τις οποίες δεν συμφωνούν, όπως στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, στο Δικαστήριο της ΕΕ, ενώ τα μέλη αυτών των θεσμών μπορεί να διορίζονται από κυβερνήσεις ή να εκλέγονται από τους ψηφοφόρους τους, αλλά εκείνοι που επιλέγονται εργάζονται για την ΕΕ και όχι για τα κράτη μέλη.
Σε άλλα όργανα, όπως το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο και το Συμβούλιο των Υπουργών, τα κράτη μέλη αντιπροσωπεύονται άμεσα από εθνικές κυβερνήσεις και δημοσίους υπαλλήλους, οι οποίοι έχουν σκοπό να διασφαλίσουν ότι τα εθνικά τους συμφέροντα θα παίξουν σημαντικό ρόλο στην κατεύθυνση της ΕΕ, ενώ συζητούν προκειμένου να επιτύχουν το καλύτερο αποτέλεσμα, διατηρώντας το δικαίωμα του βέτο, εάν κάποιες αποφάσεις εναντιώνεται στα συμφέροντά τους.
Μέσα από τις διαδικασίες συλλογικής διακυβέρνησης από τη μια και μέσα από την υπερεθνικότητα, από την άλλη, δηλαδή την άσκηση συναινετικής πολιτικής, εξασφαλίζεται αφενός η λειτουργία του ευρωπαϊκού οικοδομήματος, ενώ διατηρείται αφετέρου ο πρωταγωνιστικός ρόλος των κρατών, γεγονός που αποτελεί ιδιομορφία στη δομή της ΕΕ.


Οικονομικοκεντρικός χαρακτήρας 
Αξιοσημείωτο είναι ακόμη το γεγονός πως η ΕΕ εξελίχθηκε παρουσιάζοντας ενισχυμένο οικονομικοκεντρικό χαρακτήρα. Η συγκρότηση της ενιαίας αγοράς αύξησε τις δυνατότητες για την πραγματοποίηση επενδύσεων μεγάλου εύρους, γεγονός που είχε ως απόρροια μεταξύ άλλων τη δημιουργία αλληλοεπιδρώντων δικτύων διαφόρων φορέων, που μπορεί να είναι πολυεθνικοί επιχειρηματικοί όμιλοι, υπερεθνικοί μηχανισμοί, εθνικά κράτη, ομάδες συμφερόντων με διεθνές βεληνεκές κτλ. Σε αυτό το σύνθετο σκηνικό, συνυπάρχουν από τη μια τα ιδιωτικά συμφέροντα και από την άλλη η λειτουργία των εθνών-κρατών, ενώ κάθε κράτος μέλος επιδρά στο εσωτερικό της Ένωσης ανάλογα με την ιδιαίτερη ιεραρχικά θέση του.


Η εξωτερική δράση της ΕΕ
Η πολυφωνία μεταξύ των κρατών μελών ανέδειξε τη δυσκολία για κοινή εξωτερική πολιτική, υπό το βάρος των εθνικών συμφερόντων. Η Κοινή Εξωτερική Πολιτική και Πολιτική Ασφαλείας (ΚΕΠΠΑ) δημιουργήθηκε προκειμένου να καταστήσει την ΕΕ ικανή να παρουσιάσει μια ενιαία γραμμή απέναντι στις προκλήσεις του διεθνούς περιβάλλοντος. Εντούτοις, δεν υπήρξε η αναγκαία βούληση για την ενίσχυση της αμυντικής διάστασης, με αποτέλεσμα η ΚΕΠΠΑ να περιοριστεί σε μη δυναμικές δράσεις κυρίως χρηματοδοτικού χαρακτήρα.
Τα τελευταία χρόνια με τη θεσμοθέτηση της PESCO (Μόνιμη Διαρθρωμένη Συνεργασία) πραγματοποιήθηκε ένα σημαντικό βήμα αμυντικής συνεργασίας στην Ένωση. Τα κράτη μέλη συμφώνησαν ότι, χωρίς να προσβάλλονται οι εθνικές τους αμυντικές πολιτικές, θα αναπτύξουν μια στενότερη συνεργασία στον συγκεκριμένο τομέα. Μια εξέλιξη, η οποία επιτρέπει στα κράτη να επενδύσουν σε κοινά έργα, να ενδυναμώσουν την επιχειρησιακή ικανότητά τους και να ενισχύσουν την αποτελεσματικότητα των αμυντικών τους δαπανών. Εντούτοις εγείρονται αμφιβολίες αν θα μπορέσουν να διατηρηθούν οι λεπτές ισορροπίες απέναντι στο ΝΑΤΟ, αλλά και μεταξύ των ίδιων των συμμετεχόντων μελών, ενώ εξετάζεται ακόμη αν η PESCO θα καταφέρει να επιφέρει έμπρακτα αποτελέσματα.


Οι σχέσεις εξάρτησης ΕΕ – Τουρκίας
Ο τρόπος λειτουργίας της ΕΕ -ως ένωση κρατών με διαφορετικά συμφέροντα- εξηγεί σε μεγάλο βαθμό τη στάση που κρατά η Ένωση έναντι της Τουρκίας. Τα τελευταία χρόνια, μετά το αποτυχημένο στρατιωτικό πραξικόπημα στην Τουρκία και την πασιφανή καταπίεση ανθρωπίνων δικαιωμάτων στη χώρα, η Ευρωπαϊκή Ένωση τηρούν μια στάση που χαρακτηρίζεται από αμηχανία έναντι της Άγκυρας, η οποία εξηγείται σε μεγάλο βαθμό από τη σχέση εξάρτησης μεταξύ ΕΕ και Τουρκίας.
Η υιοθέτηση κυρώσεων δε έναντι της Τουρκίας είναι μια δύσκολη υπόθεση, καθώς υφίστανται σημαντικά οικονομικά συμφέροντα που θα επηρεαστούν αρνητικά από ενδεχόμενα μέτρα.  Σημειώνεται ότι η ΕΕ αποτελεί τον υπ’ αριθμόν ένα εμπορικό εταίρο της Τουρκίας, καθώς το μεγαλύτερο μέρος  των εξαγωγών της χώρας κατευθύνεται σε χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ενώ η Τουρκία αποτελεί τον πέμπτο μεγαλύτερο εξαγωγικό προορισμό για τα ευρωπαϊκά προϊόντα.
 Ιδιαίτερα ισχυροί είναι οι εμπορικοί δεσμοί Τουρκίας – Γερμανίας, καθώς πολλές γερμανικές εταιρίες μεταξύ των οποίων οι Deutsche Bank, Siemens και Volkswagen δραστηριοποιούνται εδώ και πολλά χρόνια στην Τουρκία.
Υπογραμμίζεται ότι δεν είναι μόνο τα οικονομικά συμφέροντα που καθορίζουν την πολιτική της ΕΕ απέναντι στην Τουρκία, καθώς καθοριστικός παράγοντας στις μεταξύ τους σχέσεις παραμένει η συμφωνία ΕΕ-Τουρκίας για το προσφυγικό. Τα χρηματικά ποσά που πληρώνει η ΕΕ στην Τουρκία για να κρατάει τους πρόσφυγες εκτός Ευρώπης, την απαλλάσσουν σε σημαντικό βαθμό από τον πολιτικό βραχνά της διαχείρισης των προσφυγικών ροών, ενώ την ίδια ώρα η Τουρκία εξασφαλίζει σημαντικά οικονομικά οφέλη και παράλληλα ένα σημαντικό διαπραγματευτικό χαρτί στα χέρια του Τούρκου ηγέτη.

Φιλελεύθερος

Ενεργειακά

Τα Νέα: Εξελίξεις στο Αιγαίο! Μία ευκαιρία, μία παγίδα και οι χάρτες

Δημοσίευμα στα Νέα επικαλείται πληροφορία, ότι η Τουρκία είναι έτοιμη να ανοίξει η συζήτηση για οριοθέτηση θαλάσσιων ζωνών με βάση το Δίκαιο της Θάλασσας

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Δημοσίευμα στα Νέα επικαλείται πληροφορία, ότι η Τουρκία είναι έτοιμη να ανοίξει η συζήτηση για οριοθέτηση θαλάσσιων ζωνών με βάση το Δίκαιο της Θάλασσας

Στην πρόσφατη συνάντηση του Κυριάκου Μητσοτάκη με τον Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν στο πλαίσιο της συνόδου κορυφής του ΟΗΕ, στη Νέα Υόρκη έγινε γνωστό, ότι οι ηγέτες Ελλάδας και Τουρκίας εδωσαν εντολή «διερεύνησης» για εκκίνηση των συζητήσεων περί υφαλοκρηπίδας και ΑΟΖ στους Υπουργούς Εξωτερικών της κάθε χώρας, Γιώργο Γεραπετρίτη και Χακάν Φιντάν αντίστοιχα.

Την αποκάλυψη είχε κάνει ο ίδιος ο υπουργός Εξωτερικών, Γιώργος Γεραπετρίτης, σε δηλώσεις του από τη Νέα Υόρκη, επισημαίνοντας, ότι «είναι αναγκαίο σήμερα, περισσότερο από ποτέ, όταν βρισκόμαστε σε μια περιοχή, η οποία βάλλεται από διαρκείς γεωπολιτικούς κινδύνους και εν μέσω δύο πολέμων, να υπάρχουν σχέσεις κατανόησης και καλής γειτονίας». 

Όπως ανέφερε ο επικεφαλής της ελληνικής διπλωματίας, ο υπουργός Εξωτερικών της Τουρκίας θα επισκεφθεί το επόμενο διάστημα την Ελλάδα, έτσι ώστε να προετοιαστεί το Ανώτατο Συμβούλιο και να συντονιστούν όλες τις αναγκαίες ενέργειες.

Το δημοσίευμα των Νέων

Το Σάββατο σε πρωτοσέλιδο ρεπορτάζ της που τιτλοφορείται ως “Εξελίξεις στο Αιγαίο” η εφημερίδα “Τα Νέα” επικαλείται πληροφορία, ότι η Τουρκία επιθυμεί να συζητήσει για οριοθέτηση βάσει του δικαίου της Θάλασσας.

“Εναν νέο δρόμο στον ελληνοτουρκικό διάλογο σηματοδοτεί η πληροφορία ότι η Αγκυρα αποδέχεται να ανοίξει η συζήτηση για οριοθέτηση θαλάσσιων ζωνών με βάση το Δίκαιο της Θάλασσας

• Μετά την Παλαιστίνη και η χώρα μας κινδυνεύει από την ανυπαρξία επαρκούς χαρτογράφησης

• Ποια είναι η παγίδα

Η νέα φάση στα ελληνοτουρκικά ζητήματα θέτει και νέα ερωτήματα ως προς της διεξαγωγή των διαπραγματεύσεων! Στο εγγύς ιστορικό παρελθόν στην ευρύτερη περιοχή μας, έχουν διεξαχθεί ανάλογες διαπραγματεύσεις, στις οποίες μπορούμε να ανατρέξουμε ως προς το δέον ή το μη δέον γενέσθαι στα καθ΄ημάς κρίσιμα διακυβεύματα”, αναφέρει μεταξύ άλλων το δημοσίευμα των Νέων.

 

Συνέχεια ανάγνωσης

Video

Μιθριδατισμός Αθήνας-Λευκωσίας

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Γιάννος Χαραλαμπίδης: Στην ηλεκτρική διασύνδεση θέλουμε καθαρό έργο χωρίς βρώμικο φέσι. Υπάρχει συμφωνία, κάτι που ήταν αναμενόμενο. Το θέμα είναι να έχει κέρδος ο Κύπριος πολίτης. Μένει να δούμε, αν αυτά τα ποσά και τα κέρδη, θα μετουσιωθούν. Να εξηγήσει αν αυτή η μελέτη ισχύει. Συμφωνήθηκε, ότι στη ρήτρα περί κρίσης για γεωπολιτικούς λόγους, ότι το 63-37 θα γίνει 50-50. Στο κέρδος του 8,3% που θα έχουν οι εταιρείες για 12 χρόνια, είναι ζητήματα που έχουν λυθεί. Η δική μας ρυθμιστική αρχή πρέπει να εγκρίνει ό,τι συμφωνήθηκε στην Αθήνα. Για το Κυπριακό, εφόσον δεν υπάρχει τριμερής είναι αν ο γγ του ΟΗΕ θα συναντήσει ξεχωριστά τους ηγέτες των δύο κοινοτήτων. Εγείρονται όμως σοβαρά ερωτήματα από τη ρήση του προέδρου της Κύπρου, ότι η λύση δεν θα είναι δίκαιη. Τι θέλει να μας πει; Ότι η ΔΔΟ δεν είναι δίκαιη λύση και τί θα πεί στον Γκουτέρες; Ό,τι και να κάνει ο γγ του ΟΗΕ το άκουσε και έτσι του δένεις τα χέρια να μη δεχτεί δίκαιη λύση. Και εμείς δεχόμαστε μια λύση που δεν είναι δίκαιη. Πάμε σε λύση άδικη και διχοτομική; Αυτές είναι ατυχείς δηλώσεις. Μας προετοιμάζουν σε κάτι που δεν είναι δίκαιο, λες και πίνουμε το δηλητήριο του Μιθριδάτη;

Συνέχεια ανάγνωσης

Video

Γιάννος Χαραλαμπίδης: Να δοθούν απαντήσεις από Αθήνα και Λευκωσία!

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Γιάννος Χαραλαμπίδης: Η Ελληνική κυβέρνηση θα ήθελε να δοθούν τα 125 εκατ.Ευρώ στο σύνολο. Όταν λέει η Λευκωσία 25 εκατ.Ευρώ ανά έτος εννοεί, ότι θέλει να παρουσιάζονται στοιχεία. Το μεγάλο ερώτημα είναι γιατί υπάρχουν τόσα εμπόδια. Εδώ πρέπει να απαντήσουν Αθήνα και Λευκωσία ειδικά από τη στιγμή που το έργο επιδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση με 600 εκατ.Ευρώ. Αντιλαμβάνομαι, ότι πίσω από τις κυβερνήσεις κρύβονται άλλα συμφέροντα. Ο πρόεδρος της Κύπρου ταλαιπωρείται από ένα άλλο σκάνδαλο όσον αφορά το Βασιλικό και θέλει να μετριάσει τις σκιές. Είμαι της άποψης, ότι θα πρέπει να είναι καθαρό το έργο χωρίς βρώμικα φέσια και ότι θα πρέπει να υπάρχει διαφάνεια.

Συνέχεια ανάγνωσης

Ινφογνώμων

Infognomon Logo

Περιηγηθείτε στα κορυφαία βιβλία του βιβλιοπωλείου μας

Προβολή όλων

Δημοφιλή