Ακολουθήστε μας

Γενικά θέματα

Ούτε «πρόσφυγες» – ούτε «μετανάστες»!

Δημοσιεύτηκε

στις

Γράφει ο Θανάσης Κ.
Σήμερα θα σας γράψω για άλλα ψέματα που λέγονται – κυρίως από Συριζαίους, αλλά όχι μόνο – για τα «δικαιώματα» που οφείλει (ή δεν «οφείλει») να δώσει μια χώρα στους πρόσφυγες και μετανάστες που δέχεται.

Με αφορμή την προσπάθεια του ΣΥΡΙΖΑ, λίγες βδομάδες πριν την εκλογές να δώσει αριθμό ΑΜΚΑ σε όλους όσους έχουν αφιχθεί παράνομα αδιακρίτως.

Πράγμα που αποτελούσε:
  • πλήρη… υγειονομική κάλυψη χιλιάδων λάθρο,
  • -τους νομιμοποίησε de facto,
  • -δημιούργησε ένα «κράχτη» για να μας έλθουν πολλαπλάσιοι,
  • -απειλούσε με πλήρη διάλυση το ασφαλιστικό σύστημα συνολικά,
  • -και μπλόκαρε τα ΚΕΠ όλης της χώρας, με αποτέλεσμα να μην εξυπηρετούνται ούτε οι νόμιμοι δικαιούχοι Έλληνες πολίτες.
Τελικά, όλο αυτό το τερατούργημα το… κατάργησε η νέα Κυβέρνηση!
Ευτυχώς!
Να δούμε λοιπόν, ποια είναι τα «δικαιώματα» των νεοεισερχομένων, ποια τα επιδόματα που τους δίνονται, και τι προβλέπει σχετικώς η διεθνής νομοθεσία για πρόσφυγες και για άτομα που τους χορηγείται άσυλο.
  • Πρώτον, χθες είδαμε ότι σχεδόν όλοι όσοι ήλθαν εδώ, ΔΕΝ είναι πρόσφυγες με την νομική έννοια του Διεθνούς Δικαίου, αφού δεν μας ήλθαν «κατευθείαν» από τις χώρες όπου κινδυνεύουν, όπως σαφώς προβλέπει ο ορισμός του πρόσφυγα.
Οι περισσότεροι δεν ήλθαν καν από χώρες που θεωρούνται «εμπόλεμες» ή failed states (πλήρως διαλυμένα κράτη).
Κι όσοι – ελάχιστοι – ήλθαν από τέτοιες περιοχές, δεν ήταν η Ελλάδα η πρώτη «ασφαλής» χώρα που μπήκαν.
Αυτοί που ήλθαν σε μας μετά το 2015, θεωρούνται παράνομοι μετανάστες!
Τόσο απλά…
Κι αυτό δεν είναι ένα «μειωτικός χαρακτηρισμός». Είναι πολύ σοβαρό – και νομικά: Γιατί σε πολλές χώρες, όποιος μπαίνει παράνομα από άλλη «ασφαλή χώρα»χάνει το δικαίωμα να ζητήσει άσυλο, εδώ που ήλθε…
  • Δεύτερονδεν είναι ούτε «μετανάστες»!
Γιατί μετανάστες θεωρούνται όσοι μπαίνουν νόμιμα.
Επειδή ακριβώς μπαίνουν νόμιμα η χώρα που τους δέχεται είναι υποχρεωμένη να τους δώσει κάποια δικαιώματα: Τους καταγράφει, ξέρει που πάνε να δουλέψουν, τους προσφέρει ασφάλεια, οφείλει να παρακολουθεί πως τους φέρονται οι εγχώριοι εργοδότες, οφείλει να τους διευκολύνει να στέλνουν τα εμβάσματα πίσω, στα σπίτια τους – κι όταν τελειώσει η προσωρινή άδεια που έχουν, ή τους την ανανεώνει, είτε επιστρέφουν στις πατρίδες τους.
Αυτά προβλέπει το διεθνές (Εργασιακό) Δίκαιο για τους «μετανάστες».
Που ξεκινάνε την σταδιοδρομία τους πάντα με νόμιμη άφιξη και νόμιμη άδεια εργασίας από τις αρχές της φιλοξενούσας χώρας.
Όσοι δεν μπαίνουν νόμιμα και δεν είναι πρόσφυγες, δεν είναι ούτε «μετανάστες».
Οι ίδιοι οι νόμιμοι μετανάστες ΔΕΝ θέλουν να ταυτίζονται μαζί τους.
Κι έχουν δίκιο.
  • Τρίτον, όσοι μπαίνουν παράνομα και δεν είναι πρόσφυγες εντάσσονται σε δύο δυνητικές κατηγορίες:
  1. Είτε είναι πρόσωπα που διεκδικούν άσυλο.
  2. Είτε είναι λαθρομετανάστες.
Ας δούμε αναλυτικά κάθε μία από τις δύο κατηγορίες.
  • Τέταρτον, όσοι είναι λαθρομετανάστες (δηλαδή ΔΕΝ είναι πρόσφυγες και ΔΕΝ τους δίνεται άσυλο, για οποιονδήποτε λόγο) κανονικά απελαύνονται. Δηλαδή επιστρέφουν πίσω στη χώρα τους. [Όχι κατ’ ανάγκην στην (τρίτη) χώρα από την οποία κατέφθασαν…]
Μπορεί όμως να μην απελαθούν, αλλά να τους ζητηθεί να πάνε σε άλλη χώρα να ζητήσουν άσυλο.
Το πρόβλημα δημιουργείται στην περίπτωσή μας, διότι οι περισσότεροι απ’ όσους όσοι καταφθάνουν εδώ με τις βάρκες, ΔΕΝ έχουν επίσημα «χαρτιά» που πιστοποιούν τη χώρα προέλευσής της – όλοι, κατά σύμπτωσιν, τα έχουν «χάσει»– και υποστηρίζουν ότι κατάγονται από «εμπόλεμες ζώνες».
  • Το να διαπιστωθεί ότι ΔΕΝ κατάγονται από τη χώρα που αρχικά ισχυρίστηκαν είναι σχετικά εύκολο.
Συνήθως δεν μιλάνε τη γλώσσα της χώρας αυτής!
  • Το να διαπιστωθεί από πού πραγματικά κατάγονται είναι λίγο πιο δύσκολο, αλλά και πάλι απολύτως εφικτό. Σύγχρονες μεταφραστικές υπηρεσίες μπορούν να τεκμηριώσουν με ακρίβεια όχι μόνο από ποια χώρα προέρχονται, αλλά και από ποια συγκεκριμένη επαρχία της.
  • Το να τους δεχθεί πίσω η χώρα τους – από τη στιγμή που δεν έχουν επίσημα χαρτιά – είναι πιο δύσκολο, αλλά όχι αδύνατο. Οι περισσότερες τους δέχονται, έτσι κι αλλιώς, άλλες τους δέχονται κατόπιν διπλωματικών πιέσεων.
Εν πάση περιπτώσει, αν τους βάλουμε σε κλειστά κέντρα κράτησης, σε λίγο μόνοι τους αποφασίζουν να φύγουν.
Αυτό έγινε με πολύ μεγάλο αριθμό λαθρομεταναστών που εγκλείστηκε στην Αμυγδαλέζα την περίοδο 2012-15. Ο μέσος όρος διαμονής τους ήταν δύο με τρείς εβδομάδες!
  • Πέμπτον: Από άποψη ορολογίας διεθνώς ονομάζονται illegal immigrants. Με ακριβή μετάφραση: «παράνομοι μετανάστες».
Προτιμάμε να τους ονομάζουμε εδώ: λαθρομετανάστες!
Γιατί είναι επιεικέστερο. Τον «παράνομο» οφείλεις να τον αντιμετωπίσεις και ποινικά – γιατί παραβίασε το νόμο. Ενώ στον «λαθραίο» μπορείς να δείξεις επιείκεια: Και να τον εκδώσεις στη χώρα του ή να του επιτρέψεις να φύγει σε άλλη χώρα. Μέχρι τότε όμως, θα είναι έγκλειστος.
  • Ο όρος «παράτυποι μετανάστες» (irregular immigrants) αφορά άλλο πράγμα: Εκείνους που μπήκαν νόμιμα, αλλά παραβίασαν στη συνέχεια τους κανόνες τις άδειας που πήραν. Συνήθως δεν πήγαν να την ανανεώσουν εγκαίρως.
  • Συνοψίζοντας, λοιπόν: οι παράνομοι δεν είναι «μετανάστες» – γιατί οι μετανάστες είναι νόμιμοι.
  • Δεν είναι «παράτυποι», γιατί αυτοί ξεκίνησαν ως νόμιμοι, και στη συνέχεια παραβίασαν τους κανόνες τις προσωρινής αδειοδότησής τους – πράγμα που συνήθως οι αρχές παραβλέπουν.
  • Είναι στην ουσία παράνομοι, αλλά προτιμούμε να τους λέμε «λαθραίους» για να αφήσουμε περιθώρια ελαστικότερης- επιεικέστερης μεταχείρισής τους.
  • Έκτον, όσοι μπήκαν παράνομα αλλά μπορούν να διεκδικήσουν και να πάρουν άσυλο – δηλαδή άδεια προσωρινής παραμονής ή και άδεια προσωρινής εργασίας, είναι άλλη κατηγορία. Οι λεγόμενοι asylum seekers.
Με αυστηρά νομική ερμηνεία, αυτοί δεν είναι «πρόσφυγες», γιατί δεν διώκονται «αδιακρίτως» από μια άλλη χώρα επειδή ανήκουν σε μια «στοχοποιημένη» ομάδα (εθνοτική, θρησκευτική, φυλετική, σεξουαλική κλπ…).
Όσοι ζητούν «άσυλο» από μια χώρα, πρέπει να είναι σε θέση να αποδείξουν ότι διώκονται προσωπικά από το καθεστώς της χώρας καταγωγής τους. Συνήθως για τις πεποιθήσεις τους, ή για την προσωπική τους δραστηριότητα – κοινωνική – ή πολιτική.
Αυτοί όμως για να πάρουν άσυλο πρέπει να είναι σε θέση να αποδείξουν ποιοι είναι και γιατί διώκονται. Μπορεί να μην έχουν διαβατήρια, αλλά να έχουν ταυτότητες, άδειες οδήγησης, πιστοποιητικά σπουδών ή άδειες εργασίας – κάποια επίσημα χαρτιά, τέλος πάντων, που πιστοποιούν ποιοι είναι – και που η εγκυρότητά τους μπορεί εύκολα να ελεγχθεί.
Αυτοί συνηθέστατα παίρνουν άσυλο, μαζί με κάποια δικαιώματα στη χώρα που τους υποδέχεται. Τα οποία όμως είναι συνήθως υποδεέστερα και προσωρινότερα εκείνων που παίρνουν στάτους πρόσφυγα. (Και γι’ αυτό συχνά στην πράξη πρώτα παίρνουν άσυλο και μετά διεκδικούν και στάτους πρόσφυγα, αλλά τις περισσότερες φορές δεν τα καταφέρνουν…)
Το ποια είναι τα δικαιώματα αυτά θα του δούμε αμέσως μετά:
  • Έβδομον, για την ώρα να ανακεφαλαιώσουμε:
  • –Έχουμε αυτούς που μπαίνουν παράνομα και μπορούν να διεκδικήσουν στάτους πρόσφυγα. Τους refugees….
(Τέτοιες περιπτώσεις είναι ελάχιστες, απ’ όσους μας ήλθαν μετά το 2015…)
  • –Έχουμε ακόμα αυτούς που διώκονται σε κάποια άλλη χώρα προσωπικά, και δεν είναι πρόσφυγες, αλλά δικαιούνται να ζητήσουν άσυλο. Αυτοί είναι οι asylum seekers. Μόνο που αυτοί πρέπει να είναι σε θέση να αποδείξουν ποιοι είναι, από πού έρχονται και γιατί διώχθηκαν στις χώρες τους. Όχι να έχουν «χάσει» όλοι τα χαρτιά τους! Και να λένε ψέματα…
  • –Έχουμε τέλος την κατηγορία των λαθρομεταναστών, δηλαδή όσων μπήκαν παράνομα, αλλά δεν δικαιούνται «στάτους πρόσφυγα» (δεν πληρούν τις νομικές προϋποθέσεις των refugees), ούτε θεμελιώνουν δικαίωμα ασύλου (asylum seekers). Είναι απλώς illegal immigrants.
Και μόνο τους «δικαίωμα»: η… εθελοντική διαφυγή σε άλλη χώρα – ή αλλιώς η έκδοσή τους στη χώρα προέλευσής τους.
  • Όγδοον, εκείνος που έχει αρμοδιότητα να το αποφασίσει αυτό είναι ΜΟΝΟ τα εθνικά δικαστήρια. Κανείς άλλος! Το διεθνές Δίκαιο μάλιστα σαφώς ορίζει ότι, ειδικά η «Ύπατη Αρμοστεία» του ΟΗΕ, μπορεί να βοηθά αλλά όχι να καθορίζει εκείνη με αποφασιστικό τρόπο, ποιος είναι τι και τι τον κάνουνε. (Έτσι για να μη λέγονται η γράφονται ανοησίες. Χθες παρέθεσα και τη σαφέστατη διατύπωση του άρθρου από τη Σύμβαση της Γενεύης…)
  • Ένατον: Σε κάθε περίπτωση η φιλοξενούσα χώρα δικαιούται να επικαλεστεί «λόγους εθνικής ασφαλείας» για να αρνηθεί και το στάτους πρόσφυγα και το δικαίωμα του ασύλου σε οποιονδήποτε!
Και για να τους τα αφαιρέσει, αν του τα έχει ήδη δώσει!
Οι διεθνείς συμβάσεις το προβλέπουν σαφώς: είναι στην ευχέρεια κάθε κράτους να επικαλεστεί «λόγους εθνικής ασφάλειας», για να απορρίψει τα πάντα.
Αυτό αφορά ειδικά την δική μας περίπτωση!
Εμάς περισσότερο από κάθε άλλη χώρα.
Κι όμως, δεν το κάνουμε ούτε για αν διώξουμε τις ΜΚΟ!
Που ανοικτά παραβιάζουν κάθε έννοια νομιμότητας. Εθνικής και διεθνούς.
Ας δούμε, τώρα ποια είναι τα διαφορετικά δικαιώματα των refugees και των asylum seekers.
  • Δέκατον: H φιλοξενούσα χώρα δίνει τα όποια δικαιώματα σταδιακά, ανάλογα με τη νομιμότητα και τη διάρκεια της παραμονής τους
(Rights accrue to refugees incrementally, depending on the legality of their situation in their host country and the duration of their stay there)
–Το πρώτο στάδιο αφορά τα δικαιώματα τους που απορρέουν μόνο από την παρουσία τους και πριν νομιμοποιηθεί η παραμονή τους Σε αυτή την πρώτη φάση, λοιπόν (First Tier) τους δίνεται η Ελευθερία του Θρησκεύεσθαι, Δικαίωμα περιουσίας, δικαίωμα στην πρωταρχική εκπαίδευση, δικαίωμα προσφυγής σε δικαστήρια κλπ…
H δεύτερη φάση (Second Tier) αφορά τα δικαιώματα που δίνονται αφότου έχει νομιμοποιηθεί η παραμονή τους, συνήθως σε όσους δοθεί άσυλο. Οπότε έχουν το δικαίωμα της αυτό-απασχόλησης, διευρύνονται τα όρια της μετακίνησής της (με περιορισμούς, ωστόσο).
–Σε επόμενη φάση, μπορούν να πάρουν πρόσθετα δικαιώματα, αν τους δοθεί και το στάτους του πρόσφυγα! Εκεί αποκτούν και το δικαίωμα της μισθωτής εργασίας, με όρους όχι δυσμενέστερους από άλλους νόμιμους αλλοδαπούς που διανέμουν στη χώρα (όχι κατ’ ανάγκην εξίσωση με τους πολίτες της χώρας)…
Στη Σύμβαση της Γενεύης, όμως, δεν ορίζεται με σαφήνεια το περιεχόμενο της «νόμιμης παραμονής» για κάθε κατηγορία. Κι αυτό δίνει μεγάλα περιθώρια σε κάθε κράτος να δώσει ή να αρνηθεί δικαιώματα στους πρόσφυγες – μόνιμα ή προσωρινά.
(In practice, states are free to grant permanent or temporary residence and to assign, or decline rights to work and move freely. This leads to great differences as regards refugees’ rights)
Μ’ άλλα λόγια κανένας Διεθνής Νόμος δεν «υποχρεώνει» το Ελληνικό κράτος να δώσει τα πάντα στους… λαθρομετανάστες!
Το αντίθετο, η διεθνής νομοθεσία προβλέπει ότι τα δικαιώματα – και τα επιδόματα – δίνονται μόνο σταδιακά, μόνο αφότου έχουν λυθεί τα ζητήματα νομιμότητας, μόνον αφότου έχει προσδιοριστεί το στάτους της νόμιμης παραμονής τους (πρόσφυγες ή άσυλο) – και πάλι ΔΕΝ εξισώνονται κατ’ ανάγκην με τους κανονικούς πολίτες της χώρας.
Δεν υπάρχει καμία «υποχρέωση» της χώρας να δίνει τα… ίδια επιδόματα ή τα δικαιώματα που δίνει στους πολίτες της (οι οποίοι άλλωστε έχουν πληρώσει για όλα αυτά)!
Αυτή είναι η πρόβλεψη για όσους τελικώς νομιμοποιούνται να μείνουν…
Για όσους δεν νομιμοποιούνται – τους λαθρομετανάστες – δεν υπάρχει καμία απολύτως υποχρέωση της φιλοξενούσας χώρας, εκτός από τα στοιχειώδη της «πρώτης φάσης». Και μέχρι την οριστική απέλαση.
Ούτε ΑΜΚΑ, ούτε επιδόματα…
Για να μη μπερδεύεστε και να μη σας λένε άλλα αντ’ άλλων

Γενικά θέματα

Reuters: Το Ιράν προσλαμβάνει τρομοκράτες για χτυπήμα σε Ευρώπη και ΗΠΑ! Η αποτροπή χτυπήματος στην Ελλάδα

Την υπόθεση της απόπειρας τρομοκρατικού χτυπήματος στην Αθήνα τον Μάρτιο του 2023 επαναφέρει με νέο δημοσίευμά του το Reuters.

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Στα τέλη του περσινού Μαρτίου ύστερα από συνεργασία της ΕΥΠ με τη Μοσάντ είχαν συλληφθεί δύο Πακιστανοί, που φέρεται να σχεδίαζαν τρομοκρατική επίθεση σε εβραϊκό εστιατόριο- συναγωγή στο κέντρο της Αθήνας.

Την υπόθεση της απόπειρας τρομοκρατικού χτυπήματος στην Αθήνα τον Μάρτιο του 2023 επαναφέρει με νέο δημοσίευμά του το Reuters. Το ειδησεογραφικό πρακτορείο σε ένα αναλυτικό ρεπορτάζ περιγράφει το πώς το Ιράν προσλαμβάνει τρομοκράτες για πλήγματα σε Ευρώπη και ΗΠΑ.

Στα τέλη του περσινού Μαρτίου ύστερα από συνεργασία της ΕΥΠ με τη Μοσάντ είχαν συλληφθεί δύο Πακιστανοί, που φέρεται να σχεδίαζαν τρομοκρατική επίθεση σε εβραϊκό εστιατόριο- συναγωγή στο κέντρο της Αθήνας.

Υπήρχε μάλιστα η πληροφορία ότι οι δύο άνδρες θα πληρώνονταν με 16.000 ευρώ για κάθε νεκρό, γι’ αυτό και σχεδίαζαν μαζικό χτύπημα.

«Καθώς η σύγκρουση Ιράν-Ισραήλ εντείνεται, η Τεχεράνη ταράζει τη Δύση με ένα κύμα απόπειρων χτυπημάτων και απαγωγών εναντίον στόχων στην Ευρώπη και τις Ηνωμένες Πολιτείες», αναφέρει το Reuters.

Η Ουάσιγκτον και οι σύμμαχοί της έχουν αναφέρει μια απότομη αύξηση τέτοιων συνωμοσιών που συνδέονται με την Ισλαμική Δημοκρατία. Από το 2020, υπήρξαν τουλάχιστον 33 απόπειρες δολοφονίας ή απαγωγής στη Δύση, στις οποίες οι τοπικές ή ισραηλινές αρχές ισχυρίζονται ότι συνδέεται με το Ιράν, διαπίστωσε το Reuters εξετάζοντας δικαστικά έγγραφα και επίσημες ανακοινώσεις.

Μεταξύ των πρόσφατων φερόμενων στόχων: ένα κτίριο που στεγάζει ένα εβραϊκό κέντρο και ένα εστιατόριο kosher στο κέντρο της Αθήνας. Από το κρησφύγετό του στο Ιράν, ένας Πακιστανός ονόματι Σαγιέντ Φαχάρ Αμπάς στρατολόγησε έναν παλιό γνώριμο που ζούσε στην Ελλάδα και τον οδήγησε να επιτεθεί στον χώρο, ισχυρίζονται οι ερευνητές σε έγγραφα που υποβλήθηκαν στις δικαστικές αρχές της υπόθεσης και τα οποία περιήλθαν στην κατοχή του Reuters. Ο Αμπάς είπε στην επαφή του ότι εργαζόταν για μια ομάδα που θα πλήρωνε περίπου 15.000 ευρώ ανά φόνο.

Σε μια ανταλλαγή WhatsApp τον Ιανουάριο του 2023 που περιγράφεται λεπτομερώς στα έγγραφα, οι δύο άνδρες συζήτησαν εάν θα χρησιμοποιήσουν εκρηκτικά ή εμπρησμό στην επίθεση. Ο Αμπάς τόνισε την ανάγκη παροχής αποδείξεων για απώλειες μετά το πλήγμα. «Υπάρχουν μυστικές υπηρεσίες», είπε, χωρίς να κατονομάσει. «Κάντε τη δουλειά με τρόπο που δεν αφήνει κανένα περιθώριο».

Τα έγγραφα που δεν είχαν αναφερθεί προηγουμένως περιλαμβάνουν εκατοντάδες σελίδες αποδεικτικών στοιχείων που συγκεντρώθηκαν κατά τη διάρκεια της προανακριτικής έρευνας στην Ελλάδα, συμπεριλαμβανομένων καταθέσεων μαρτύρων, αστυνομικών καταθέσεων και λεπτομερειών μηνυμάτων WhatsApp.

Οι ελληνικές αρχές συνέλαβαν τον Σιέντ Ιρτάζα Χάιντερ και έναν άλλο Πακιστανό πέρυσι, λέγοντας ότι η αστυνομία βοήθησε στην εξάρθρωση ενός τρομοκρατικού δικτύου που κατευθυνόταν από το εξωτερικό και είχε σκοπό να προκαλέσει «ανθρώπινη απώλεια». Οι δύο άνδρες αντιμετωπίζουν κατηγορίες για τρομοκρατία. Αρνούνται τις κατηγορίες.

Ο Χάιντερ, ο οποίος αφέθηκε ελεύθερος από την προφυλάκιση αυτή την άνοιξη με περιορισμούς, λέει ότι είναι αθώος. Σε συνέντευξή του, ο 28χρονος είπε στο Reuters ότι έστειλε στον Αμπάς εικόνες του κτιρίου αλλά εμπόδισε σκόπιμα να πραγματοποιήσει οποιαδήποτε επίθεση, ελπίζοντας να πληρωθεί χωρίς να βλάψει κανέναν.

Συνέχεια ανάγνωσης

Γενικά θέματα

Analysis: How Iran’s Ballistic Missiles Strike Israel?

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

The U.S. traced the launch location to a valley south of the Iranian city of Shiraz.
Eran has launched its largest-ever attack on Israel, firing 180 ballistic missiles
These missiles travelled more than 1000 Miles from this Valley to reach Israel most populated city and military sights.

Fattah-2, the successor to the Fattah-1, It was used for the first time and is one of Iran’s advanced missile systems.
This missile is equipped with a —inside it is the warhead—which detaches and allows the missile to maneuver and glide at speeds between Mach 5 and 10.
The missile has a range of around 1,500 km, only slightly more than its predecessor, the Fattah-1.
What sets it apart from other ballistic missiles is its ability to accelerate outside the Earth’s atmosphere, while its aerodynamic control surfaces enable steering to evades the famous Arrow Missiles Defense system made by Israel.

Συνέχεια ανάγνωσης

Γενικά θέματα

Τούρκος διπλωμάτης: «Η σιωπηλή συμφωνία Ερντογάν – Μητσοτάκη»

Τι σημαίνουν οι ομιλίες του Προέδρου Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν και του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη στη Γενική Συνέλευση του ΟΗΕ

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Κυριάκος Μητσοτάκης – Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν: Ό,τι και να συμβεί στην Κύπρο, φαίνεται να υπάρχει σιωπηρή συμφωνία μεταξύ του προέδρου Ερντογάν και του πρωθυπουργού Μητσοτάκη ότι οι τουρκοελληνικές σχέσεις δεν πρέπει να επηρεαστούν αρνητικά, γράφει σήμερα ο Τούρκος, πρώην διπλωμάτης, Χασάν Γκιογκούς στο T24.

Τι σημαίνουν οι ομιλίες του Προέδρου Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν και του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη στη Γενική Συνέλευση του ΟΗΕ

Οι τουρκοελληνικές σχέσεις στη νέα εποχή που επικεντρώνονται σε θετική ατζέντα πέρασαν από σοβαρές δοκιμασίες τον τελευταίο μήνα.

Παρακολουθήσαμε ελληνικά σκάφη εφόδου να παραβιάζουν τα τουρκικά χωρικά ύδατα, πρώτα στα ανοιχτά της Αλικαρνασσού και μετά με διαφορά μίας εβδομάδας στη Ντάτσα και στο Τουργκούτ Ρέις.

Στις δύο πρώτες περιπτώσεις, η ελληνική πλευρά υποστήριξε ότι κυνηγούσαν βάρκες που μετέφεραν λαθρομετανάστες.

Αυτό που συνέβη με το αλιευτικό Barbaros κοντά στο Turgut Reis ήταν ένας τύπος που συναντάμε συχνά στο Αιγαίο, λόγω της έλλειψης καθορισμένων θαλάσσιων συνόρων, και μπορεί πλέον να θεωρείται συνηθισμένη περίπτωση.

Για κάποιο λόγο, περιστατικά παρενόχλησης συμβαίνουν είτε στον αέρα είτε στο έδαφος πριν συναντηθούν οι ηγέτες και των δύο χωρών.

Υπάρχουν εκείνοι που ευδοκιμούν στο περιβάλλον κρίσης τόσο στην Ελλάδα όσο και στην Τουρκία.

Τα προκλητικά δημοσιεύματα μιας εφημερίδας έπαιξαν σημαντικό ρόλο στην όξυνση της κρίσης των Ιμίων το 1996.

Αυτή τη φορά, είχαμε τηλεοπτικά κανάλια που για μέρες έκαναν φασαρία για το πώς «οι μπότες του Έλληνα στρατιώτη άγγιξαν τουρκικά εδάφη».

Θα νομίζατε ότι η Ελλάδα επιχείρησε να εισβάλει στην Τουρκία αποβιβάζοντας έναν από τους στρατιώτες της με ένα μόνο σκάφος εφόδου.

Δεν μπορεί να ειπωθεί ότι οι ‘Παλικαράδες’ (Palikaryanın) είναι ο πιο πειθαρχημένος στρατιώτης στον κόσμο.

Στα χρόνια που ήμουν πρέσβης στην Αθήνα, είδα μια ομάδα στρατιωτών κομάντο να φωνάζουν συνθήματα κατά τη διάρκεια μιας επίσημης παρέλασης σε μια ελληνική εθνική εορτή.

Επειδή δεν ξέρω ελληνικά, στην αρχή νόμιζα ότι φώναζαν κάτι σαν «δώσε μου τη χαρά».

Η αλήθεια του θέματος φάνηκε όταν είδα την είδηση ​​στις εφημερίδες της επόμενης ημέρας ότι κάποιοι στρατιώτες φώναζαν συνθήματα κατά της Βόρειας Μακεδονίας και της Τουρκίας στην εκδήλωση.

Αυτό που θα πω είναι ότι είναι πολύ πιθανό οι παραβιάσεις των τουρκικών χωρικών υδάτων να προκλήθηκαν από την ευρηματικότητα λίγων συνειδητοποιημένων Ελλήνων στρατιωτών που δεν έδρασαν με οδηγίες.

Τι σημαίνουν οι ομιλίες του Προέδρου Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν και του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη στη Γενική Συνέλευση του ΟΗΕ ;

Το θετικό κλίμα στις τουρκοελληνικές σχέσεις αποτυπώθηκε και στις ομιλίες των ηγετών των δύο χωρών στην τελευταία Γενική Συνέλευση των Ηνωμένων Εθνών.

Τόσο ο Πρόεδρος Ερντογάν όσο και ο πρωθυπουργός Μητσοτάκης φρόντισαν να μην κάνουν δηλώσεις που θα ενοχλούσαν ο ένας τον άλλον στις ομιλίες τους.

Μαθαίνουμε από τον ελληνικό Τύπο ότι αυτό το θετικό κλίμα αναμένεται να συνεχιστεί κατά κάποιο τρόπο, με βήματα όπως η επανέναρξη των συζητήσεων για τα προβλήματα στο Αιγαίο και η έναρξη λειτουργίας της σχολής της Χάλκης.

Εξελίξεις στην Κύπρο

Ωστόσο, όταν πρόκειται για την Κύπρο, προκύπτει μια διαφορετική εικόνα και βαθιές διαφορές απόψεων.

Ο Πρόεδρος Ερντογάν έκλεισε εντελώς την πόρτα περί ομοσπονδίας για μόνιμη λύση στην Κύπρο στη Νέα Υόρκη.

Ακολούθησε μάλιστα μια πιο επιθετική γραμμή από τον Πρόεδρο των Τουρκοκυπρίων Ερσίν Τατάρ , ο οποίος, πριν από την αναχώρησή του για τη Νέα Υόρκη, έδειξε ότι θα μπορούσε να καθίσει ξανά στο τραπέζι εάν ικανοποιούνταν οι απαιτήσεις της «άμεσης επαφής, απευθείας εμπορίου και άμεσης μεταφοράς» που συνοψίζονται σε τρεις λέξεις…

Ο Πρωθυπουργός Μητσοτάκης, που ανέβηκε στο βήμα μετά τον Πρόεδρο Ερντογάν, χαρακτήρισε κατοχή ως συνήθως τη στρατιωτική παρουσία της Τουρκίας στο νησί και είπε κατηγορηματικά ότι η επιλογή των δύο κρατών δεν μπορεί και δεν θα είναι λύση.

Ο Έλληνας πρωθυπουργός μίλησε με τρεις λέξεις με εντελώς διαφορετικό θέμα, δηλώνοντας ότι η Ελλάδα, η οποία θα είναι μη μόνιμο μέλος του Συμβουλίου Ασφαλείας του ΟΗΕ για 2 χρόνια από την 1η Ιανουαρίου, βασίζεται στις αρχές του «διαλόγου, διπλωματίας και δημοκρατίας» (3D), που προέρχονται από την ελληνική γλώσσα. Δήλωσε ότι θα ενεργούσε με βάση αυτές.

Συνάντηση Τατάρ-Γκουτέρες

Ο πρόεδρος των Τουρκοκυπρίων Ερσίν Τατάρ συναντήθηκε με τον Γενικό Γραμματέα του ΟΗΕ Αντόνιο Γκουτέρες στη Νέα Υόρκη το περασμένο Σαββατοκύριακο.

Στη δήλωσή του μετά τη συνάντηση, ο Πρόεδρος Τατάρ είπε ότι η επανάληψη των διαπραγματεύσεων θα μπορούσε να είναι δυνατή μόνο με την αναγνώριση της κυρίαρχης ισότητας και του ισότιμου διεθνούς καθεστώτος και ότι οι διαπραγματεύσεις που πραγματοποιήθηκαν σε διάφορες μορφές στη βάση της ομοσπονδίας για μισό αιώνα ήταν ασαφές γιατί η ελληνική πλευρά είπε «όχι» στο σχέδιο Ανάν με συντριπτική πλειοψηφία στο δημοψήφισμα.

Στη δήλωση μιας φράσης που έγινε από τον ΟΗΕ αναφέρθηκε ότι ο Γενικός Γραμματέας συναντήθηκε με τον ηγέτη της τουρκοκυπριακής κοινότητας Ερσίν Τατάρ και ότι στη συνάντηση συζητήθηκε πώς θα μπορούσε να προχωρήσει το Κυπριακό στο μέλλον.

Ο Γκουτέρες δέχθηκε τους επικεφαλής των αντιπροσωπειών από 21 χώρες την ίδια ημέρα. Είναι προφανές ότι η συνάντηση Τατάρ-Γκουτέρες δεν είχε μεγάλο περιεχόμενο.

Εν τω μεταξύ, πριν φύγει από τη Νέα Υόρκη, ο Πρόεδρος Τατάρ είπε σε ιδιωτική συνέντευξη σε εφημερίδα που δημοσιεύεται στην Κατεχόμενη Κύπρος ότι εάν η κυριαρχική ισότητα και το ισότιμο διεθνές καθεστώς γίνουν αποδεκτά από την ελληνική πλευρά και η ομοσπονδία δεν τεθεί στην ημερήσια διάταξη, μια συνάντηση στο 4+1 μορφή με τη συμμετοχή των μερών και του ΓΓ δηλώνει ότι μετέφερε στον Γκουτέρες ότι είναι έτοιμος να παραβρεθεί σε τριπλό δείπνο που θα παραθέσει.

Αν και εκ πρώτης όψεως η επιστροφή στο τραπέζι με ορισμένες προϋποθέσεις μοιάζει με πρωτοβουλία, δεν πρέπει να περιμένουμε από τους Έλληνες να αποδεχτούν εύκολα τους όρους που θέτει ο Τατάρ, που σημαίνει παραίτηση από την ομοσπονδία.

Ωστόσο, αυτές οι εξελίξεις δείχνουν ότι ορισμένες διαπραγματεύσεις διεξάγονται κεκλεισμένων των θυρών, αν όχι γύρω από το τραπέζι.

Το τριπλό δείπνο, το οποίο δέχτηκε ο Τατάρ, αναμένεται να γίνει ανεπίσημα στη Νέα Υόρκη στις 15 Οκτωβρίου. Πιθανώς, ο Γενικός Γραμματέας θα θέλει να ενημερώσει τους Τουρκοκύπριους και τους Ελληνοκύπριους ηγέτες για τον νέο οδικό χάρτη που επεξεργάζεται για την Κύπρο και να πάρει τις απόψεις τους σε αυτό το δείπνο.

Πού θα οδηγήσει αυτό;

Είναι δύσκολο να μαντέψει κανείς. Σε μια εποχή που έχει αρχίσει να ρέει αίμα στον Λίβανο μετά τη Γάζα και ο πόλεμος Ρωσίας-Ουκρανίας συνεχίζεται για περισσότερα από δύο χρόνια, ο Γενικός Γραμματέας, που φαίνεται βέβαιο ότι δεν θα επανεκλεγεί ποτέ, θέλει να καταλήξει σε ένα νέο σχέδιο για την Κύπρο; Αυτό είναι ένα ξεχωριστό ζήτημα.

Ό,τι και να γίνει στην Κύπρο, φαίνεται να υπάρχει σιωπηρή συμφωνία μεταξύ του προέδρου Ερντογάν και του πρωθυπουργού Μητσοτάκη ότι οι τουρκοελληνικές σχέσεις δεν θα επηρεαστούν αρνητικά.

ΠΗΓΗ: Βαλκανικό Περισκόπιο

Συνέχεια ανάγνωσης

Ινφογνώμων

Infognomon Logo

Περιηγηθείτε στα κορυφαία βιβλία του βιβλιοπωλείου μας

Προβολή όλων

Δημοφιλή