Ακολουθήστε μας

Γενικά θέματα

Ούτε «πρόσφυγες» – ούτε «μετανάστες»!

Δημοσιεύτηκε στις

Γράφει ο Θανάσης Κ.
Σήμερα θα σας γράψω για άλλα ψέματα που λέγονται – κυρίως από Συριζαίους, αλλά όχι μόνο – για τα «δικαιώματα» που οφείλει (ή δεν «οφείλει») να δώσει μια χώρα στους πρόσφυγες και μετανάστες που δέχεται.

Με αφορμή την προσπάθεια του ΣΥΡΙΖΑ, λίγες βδομάδες πριν την εκλογές να δώσει αριθμό ΑΜΚΑ σε όλους όσους έχουν αφιχθεί παράνομα αδιακρίτως.

Πράγμα που αποτελούσε:
  • πλήρη… υγειονομική κάλυψη χιλιάδων λάθρο,
  • -τους νομιμοποίησε de facto,
  • -δημιούργησε ένα «κράχτη» για να μας έλθουν πολλαπλάσιοι,
  • -απειλούσε με πλήρη διάλυση το ασφαλιστικό σύστημα συνολικά,
  • -και μπλόκαρε τα ΚΕΠ όλης της χώρας, με αποτέλεσμα να μην εξυπηρετούνται ούτε οι νόμιμοι δικαιούχοι Έλληνες πολίτες.
Τελικά, όλο αυτό το τερατούργημα το… κατάργησε η νέα Κυβέρνηση!
Ευτυχώς!
Να δούμε λοιπόν, ποια είναι τα «δικαιώματα» των νεοεισερχομένων, ποια τα επιδόματα που τους δίνονται, και τι προβλέπει σχετικώς η διεθνής νομοθεσία για πρόσφυγες και για άτομα που τους χορηγείται άσυλο.
  • Πρώτον, χθες είδαμε ότι σχεδόν όλοι όσοι ήλθαν εδώ, ΔΕΝ είναι πρόσφυγες με την νομική έννοια του Διεθνούς Δικαίου, αφού δεν μας ήλθαν «κατευθείαν» από τις χώρες όπου κινδυνεύουν, όπως σαφώς προβλέπει ο ορισμός του πρόσφυγα.
Οι περισσότεροι δεν ήλθαν καν από χώρες που θεωρούνται «εμπόλεμες» ή failed states (πλήρως διαλυμένα κράτη).
Κι όσοι – ελάχιστοι – ήλθαν από τέτοιες περιοχές, δεν ήταν η Ελλάδα η πρώτη «ασφαλής» χώρα που μπήκαν.
Αυτοί που ήλθαν σε μας μετά το 2015, θεωρούνται παράνομοι μετανάστες!
Τόσο απλά…
Κι αυτό δεν είναι ένα «μειωτικός χαρακτηρισμός». Είναι πολύ σοβαρό – και νομικά: Γιατί σε πολλές χώρες, όποιος μπαίνει παράνομα από άλλη «ασφαλή χώρα»χάνει το δικαίωμα να ζητήσει άσυλο, εδώ που ήλθε…
  • Δεύτερονδεν είναι ούτε «μετανάστες»!
Γιατί μετανάστες θεωρούνται όσοι μπαίνουν νόμιμα.
Επειδή ακριβώς μπαίνουν νόμιμα η χώρα που τους δέχεται είναι υποχρεωμένη να τους δώσει κάποια δικαιώματα: Τους καταγράφει, ξέρει που πάνε να δουλέψουν, τους προσφέρει ασφάλεια, οφείλει να παρακολουθεί πως τους φέρονται οι εγχώριοι εργοδότες, οφείλει να τους διευκολύνει να στέλνουν τα εμβάσματα πίσω, στα σπίτια τους – κι όταν τελειώσει η προσωρινή άδεια που έχουν, ή τους την ανανεώνει, είτε επιστρέφουν στις πατρίδες τους.
Αυτά προβλέπει το διεθνές (Εργασιακό) Δίκαιο για τους «μετανάστες».
Που ξεκινάνε την σταδιοδρομία τους πάντα με νόμιμη άφιξη και νόμιμη άδεια εργασίας από τις αρχές της φιλοξενούσας χώρας.
Όσοι δεν μπαίνουν νόμιμα και δεν είναι πρόσφυγες, δεν είναι ούτε «μετανάστες».
Οι ίδιοι οι νόμιμοι μετανάστες ΔΕΝ θέλουν να ταυτίζονται μαζί τους.
Κι έχουν δίκιο.
  • Τρίτον, όσοι μπαίνουν παράνομα και δεν είναι πρόσφυγες εντάσσονται σε δύο δυνητικές κατηγορίες:
  1. Είτε είναι πρόσωπα που διεκδικούν άσυλο.
  2. Είτε είναι λαθρομετανάστες.
Ας δούμε αναλυτικά κάθε μία από τις δύο κατηγορίες.
  • Τέταρτον, όσοι είναι λαθρομετανάστες (δηλαδή ΔΕΝ είναι πρόσφυγες και ΔΕΝ τους δίνεται άσυλο, για οποιονδήποτε λόγο) κανονικά απελαύνονται. Δηλαδή επιστρέφουν πίσω στη χώρα τους. [Όχι κατ’ ανάγκην στην (τρίτη) χώρα από την οποία κατέφθασαν…]
Μπορεί όμως να μην απελαθούν, αλλά να τους ζητηθεί να πάνε σε άλλη χώρα να ζητήσουν άσυλο.
Το πρόβλημα δημιουργείται στην περίπτωσή μας, διότι οι περισσότεροι απ’ όσους όσοι καταφθάνουν εδώ με τις βάρκες, ΔΕΝ έχουν επίσημα «χαρτιά» που πιστοποιούν τη χώρα προέλευσής της – όλοι, κατά σύμπτωσιν, τα έχουν «χάσει»– και υποστηρίζουν ότι κατάγονται από «εμπόλεμες ζώνες».
  • Το να διαπιστωθεί ότι ΔΕΝ κατάγονται από τη χώρα που αρχικά ισχυρίστηκαν είναι σχετικά εύκολο.
Συνήθως δεν μιλάνε τη γλώσσα της χώρας αυτής!
  • Το να διαπιστωθεί από πού πραγματικά κατάγονται είναι λίγο πιο δύσκολο, αλλά και πάλι απολύτως εφικτό. Σύγχρονες μεταφραστικές υπηρεσίες μπορούν να τεκμηριώσουν με ακρίβεια όχι μόνο από ποια χώρα προέρχονται, αλλά και από ποια συγκεκριμένη επαρχία της.
  • Το να τους δεχθεί πίσω η χώρα τους – από τη στιγμή που δεν έχουν επίσημα χαρτιά – είναι πιο δύσκολο, αλλά όχι αδύνατο. Οι περισσότερες τους δέχονται, έτσι κι αλλιώς, άλλες τους δέχονται κατόπιν διπλωματικών πιέσεων.
Εν πάση περιπτώσει, αν τους βάλουμε σε κλειστά κέντρα κράτησης, σε λίγο μόνοι τους αποφασίζουν να φύγουν.
Αυτό έγινε με πολύ μεγάλο αριθμό λαθρομεταναστών που εγκλείστηκε στην Αμυγδαλέζα την περίοδο 2012-15. Ο μέσος όρος διαμονής τους ήταν δύο με τρείς εβδομάδες!
  • Πέμπτον: Από άποψη ορολογίας διεθνώς ονομάζονται illegal immigrants. Με ακριβή μετάφραση: «παράνομοι μετανάστες».
Προτιμάμε να τους ονομάζουμε εδώ: λαθρομετανάστες!
Γιατί είναι επιεικέστερο. Τον «παράνομο» οφείλεις να τον αντιμετωπίσεις και ποινικά – γιατί παραβίασε το νόμο. Ενώ στον «λαθραίο» μπορείς να δείξεις επιείκεια: Και να τον εκδώσεις στη χώρα του ή να του επιτρέψεις να φύγει σε άλλη χώρα. Μέχρι τότε όμως, θα είναι έγκλειστος.
  • Ο όρος «παράτυποι μετανάστες» (irregular immigrants) αφορά άλλο πράγμα: Εκείνους που μπήκαν νόμιμα, αλλά παραβίασαν στη συνέχεια τους κανόνες τις άδειας που πήραν. Συνήθως δεν πήγαν να την ανανεώσουν εγκαίρως.
  • Συνοψίζοντας, λοιπόν: οι παράνομοι δεν είναι «μετανάστες» – γιατί οι μετανάστες είναι νόμιμοι.
  • Δεν είναι «παράτυποι», γιατί αυτοί ξεκίνησαν ως νόμιμοι, και στη συνέχεια παραβίασαν τους κανόνες τις προσωρινής αδειοδότησής τους – πράγμα που συνήθως οι αρχές παραβλέπουν.
  • Είναι στην ουσία παράνομοι, αλλά προτιμούμε να τους λέμε «λαθραίους» για να αφήσουμε περιθώρια ελαστικότερης- επιεικέστερης μεταχείρισής τους.
  • Έκτον, όσοι μπήκαν παράνομα αλλά μπορούν να διεκδικήσουν και να πάρουν άσυλο – δηλαδή άδεια προσωρινής παραμονής ή και άδεια προσωρινής εργασίας, είναι άλλη κατηγορία. Οι λεγόμενοι asylum seekers.
Με αυστηρά νομική ερμηνεία, αυτοί δεν είναι «πρόσφυγες», γιατί δεν διώκονται «αδιακρίτως» από μια άλλη χώρα επειδή ανήκουν σε μια «στοχοποιημένη» ομάδα (εθνοτική, θρησκευτική, φυλετική, σεξουαλική κλπ…).
Όσοι ζητούν «άσυλο» από μια χώρα, πρέπει να είναι σε θέση να αποδείξουν ότι διώκονται προσωπικά από το καθεστώς της χώρας καταγωγής τους. Συνήθως για τις πεποιθήσεις τους, ή για την προσωπική τους δραστηριότητα – κοινωνική – ή πολιτική.
Αυτοί όμως για να πάρουν άσυλο πρέπει να είναι σε θέση να αποδείξουν ποιοι είναι και γιατί διώκονται. Μπορεί να μην έχουν διαβατήρια, αλλά να έχουν ταυτότητες, άδειες οδήγησης, πιστοποιητικά σπουδών ή άδειες εργασίας – κάποια επίσημα χαρτιά, τέλος πάντων, που πιστοποιούν ποιοι είναι – και που η εγκυρότητά τους μπορεί εύκολα να ελεγχθεί.
Αυτοί συνηθέστατα παίρνουν άσυλο, μαζί με κάποια δικαιώματα στη χώρα που τους υποδέχεται. Τα οποία όμως είναι συνήθως υποδεέστερα και προσωρινότερα εκείνων που παίρνουν στάτους πρόσφυγα. (Και γι’ αυτό συχνά στην πράξη πρώτα παίρνουν άσυλο και μετά διεκδικούν και στάτους πρόσφυγα, αλλά τις περισσότερες φορές δεν τα καταφέρνουν…)
Το ποια είναι τα δικαιώματα αυτά θα του δούμε αμέσως μετά:
  • Έβδομον, για την ώρα να ανακεφαλαιώσουμε:
  • –Έχουμε αυτούς που μπαίνουν παράνομα και μπορούν να διεκδικήσουν στάτους πρόσφυγα. Τους refugees….
(Τέτοιες περιπτώσεις είναι ελάχιστες, απ’ όσους μας ήλθαν μετά το 2015…)
  • –Έχουμε ακόμα αυτούς που διώκονται σε κάποια άλλη χώρα προσωπικά, και δεν είναι πρόσφυγες, αλλά δικαιούνται να ζητήσουν άσυλο. Αυτοί είναι οι asylum seekers. Μόνο που αυτοί πρέπει να είναι σε θέση να αποδείξουν ποιοι είναι, από πού έρχονται και γιατί διώχθηκαν στις χώρες τους. Όχι να έχουν «χάσει» όλοι τα χαρτιά τους! Και να λένε ψέματα…
  • –Έχουμε τέλος την κατηγορία των λαθρομεταναστών, δηλαδή όσων μπήκαν παράνομα, αλλά δεν δικαιούνται «στάτους πρόσφυγα» (δεν πληρούν τις νομικές προϋποθέσεις των refugees), ούτε θεμελιώνουν δικαίωμα ασύλου (asylum seekers). Είναι απλώς illegal immigrants.
Και μόνο τους «δικαίωμα»: η… εθελοντική διαφυγή σε άλλη χώρα – ή αλλιώς η έκδοσή τους στη χώρα προέλευσής τους.
  • Όγδοον, εκείνος που έχει αρμοδιότητα να το αποφασίσει αυτό είναι ΜΟΝΟ τα εθνικά δικαστήρια. Κανείς άλλος! Το διεθνές Δίκαιο μάλιστα σαφώς ορίζει ότι, ειδικά η «Ύπατη Αρμοστεία» του ΟΗΕ, μπορεί να βοηθά αλλά όχι να καθορίζει εκείνη με αποφασιστικό τρόπο, ποιος είναι τι και τι τον κάνουνε. (Έτσι για να μη λέγονται η γράφονται ανοησίες. Χθες παρέθεσα και τη σαφέστατη διατύπωση του άρθρου από τη Σύμβαση της Γενεύης…)
  • Ένατον: Σε κάθε περίπτωση η φιλοξενούσα χώρα δικαιούται να επικαλεστεί «λόγους εθνικής ασφαλείας» για να αρνηθεί και το στάτους πρόσφυγα και το δικαίωμα του ασύλου σε οποιονδήποτε!
Και για να τους τα αφαιρέσει, αν του τα έχει ήδη δώσει!
Οι διεθνείς συμβάσεις το προβλέπουν σαφώς: είναι στην ευχέρεια κάθε κράτους να επικαλεστεί «λόγους εθνικής ασφάλειας», για να απορρίψει τα πάντα.
Αυτό αφορά ειδικά την δική μας περίπτωση!
Εμάς περισσότερο από κάθε άλλη χώρα.
Κι όμως, δεν το κάνουμε ούτε για αν διώξουμε τις ΜΚΟ!
Που ανοικτά παραβιάζουν κάθε έννοια νομιμότητας. Εθνικής και διεθνούς.
Ας δούμε, τώρα ποια είναι τα διαφορετικά δικαιώματα των refugees και των asylum seekers.
  • Δέκατον: H φιλοξενούσα χώρα δίνει τα όποια δικαιώματα σταδιακά, ανάλογα με τη νομιμότητα και τη διάρκεια της παραμονής τους
(Rights accrue to refugees incrementally, depending on the legality of their situation in their host country and the duration of their stay there)
–Το πρώτο στάδιο αφορά τα δικαιώματα τους που απορρέουν μόνο από την παρουσία τους και πριν νομιμοποιηθεί η παραμονή τους Σε αυτή την πρώτη φάση, λοιπόν (First Tier) τους δίνεται η Ελευθερία του Θρησκεύεσθαι, Δικαίωμα περιουσίας, δικαίωμα στην πρωταρχική εκπαίδευση, δικαίωμα προσφυγής σε δικαστήρια κλπ…
H δεύτερη φάση (Second Tier) αφορά τα δικαιώματα που δίνονται αφότου έχει νομιμοποιηθεί η παραμονή τους, συνήθως σε όσους δοθεί άσυλο. Οπότε έχουν το δικαίωμα της αυτό-απασχόλησης, διευρύνονται τα όρια της μετακίνησής της (με περιορισμούς, ωστόσο).
–Σε επόμενη φάση, μπορούν να πάρουν πρόσθετα δικαιώματα, αν τους δοθεί και το στάτους του πρόσφυγα! Εκεί αποκτούν και το δικαίωμα της μισθωτής εργασίας, με όρους όχι δυσμενέστερους από άλλους νόμιμους αλλοδαπούς που διανέμουν στη χώρα (όχι κατ’ ανάγκην εξίσωση με τους πολίτες της χώρας)…
Στη Σύμβαση της Γενεύης, όμως, δεν ορίζεται με σαφήνεια το περιεχόμενο της «νόμιμης παραμονής» για κάθε κατηγορία. Κι αυτό δίνει μεγάλα περιθώρια σε κάθε κράτος να δώσει ή να αρνηθεί δικαιώματα στους πρόσφυγες – μόνιμα ή προσωρινά.
(In practice, states are free to grant permanent or temporary residence and to assign, or decline rights to work and move freely. This leads to great differences as regards refugees’ rights)
Μ’ άλλα λόγια κανένας Διεθνής Νόμος δεν «υποχρεώνει» το Ελληνικό κράτος να δώσει τα πάντα στους… λαθρομετανάστες!
Το αντίθετο, η διεθνής νομοθεσία προβλέπει ότι τα δικαιώματα – και τα επιδόματα – δίνονται μόνο σταδιακά, μόνο αφότου έχουν λυθεί τα ζητήματα νομιμότητας, μόνον αφότου έχει προσδιοριστεί το στάτους της νόμιμης παραμονής τους (πρόσφυγες ή άσυλο) – και πάλι ΔΕΝ εξισώνονται κατ’ ανάγκην με τους κανονικούς πολίτες της χώρας.
Δεν υπάρχει καμία «υποχρέωση» της χώρας να δίνει τα… ίδια επιδόματα ή τα δικαιώματα που δίνει στους πολίτες της (οι οποίοι άλλωστε έχουν πληρώσει για όλα αυτά)!
Αυτή είναι η πρόβλεψη για όσους τελικώς νομιμοποιούνται να μείνουν…
Για όσους δεν νομιμοποιούνται – τους λαθρομετανάστες – δεν υπάρχει καμία απολύτως υποχρέωση της φιλοξενούσας χώρας, εκτός από τα στοιχειώδη της «πρώτης φάσης». Και μέχρι την οριστική απέλαση.
Ούτε ΑΜΚΑ, ούτε επιδόματα…
Για να μη μπερδεύεστε και να μη σας λένε άλλα αντ’ άλλων

Ο Σάββας Καλεντερίδης γεννήθηκε στη Βέργη Σερρών το 1960. Το 1977 εισήλθε στη Στρατιωτική Σχολή Ευελπίδων, από την οποία αποφοίτησε το 1981, ως ανθυπίλαρχος. Υπηρέτησε σε διάφορες μονάδες των τεθωρακισμένων και των καταδρομών και σε κρίσιμες θέσεις στο εξωτερικό. Το Μάρτιο του 2000, ενώ φοιτούσε στην Ανωτάτη Σχολή Πολέμου, παραιτήθηκε από τις τάξεις του Ελληνικού Στρατού, με το βαθμό του αντισυνταγματάρχη. Από το φθινόπωρο του 2000 ίδρυσε και διευθύνει τον εκδοτικό οίκο Ινφο-Γνώμων. Με το ψευδώνυμο Κώστας Νικοπολίδης μετέφρασε από τα τουρκικά και επιμελήθηκε την έκδοση του βιβλίου "Κράτος συμμορία", Εκδόσεις Τουρίκη, ενώ μετέφρασε από τα τουρκικά και την "Έκθεση Σουσουρλούκ", που συμπεριλήφθηκε στο ομώνυμο βιβλίο των Εκδόσεων Α.Α. Λιβάνη. Σε συνεργασία με το ίδρυμα "Φίλοι Λαογραφικού Μουσείου Μέλπως Μερλιέ" συμμετείχε και προλόγισε την έκδοση του διπλού CD "Τραγούδια του Πόντου, Ηχογραφήσεις του 1930" και του CD "Τραγούδια από τις παράλιες πόλεις του Πόντου και της Μικράς Ασίας". Επιμελήθηκε επίσης της έκδοσης του δίτομου έργου "Ανάλυση της τουρκικής εξωτερικής πολιτικής, Μύθος και πραγματικότητα", του βιβλίου "Οι μειονότητες στην Τουρκία" και των ιστορικών ταξιδιωτικών οδηγών "Κάτω Ιταλία - Μεγάλη Ελλάδα", "Σικελία", "Ρόδος - Σύμη - Καστελόριζο - Καρία - Λυκία", "Χίος - Σμύρνη", "Βουλγαρία - Ανατολική Ρωμυλία", "Καππαδοκία - Κεντρική Ανατολία" και "Κωνσταντινούπολη - Μαρμαράς". Έγραψε τους ιστορικούς ταξιδιωτικούς οδηγούς "Κοζάνη, στην αγκαλιά των βουνών", "Ιωνία, Σάμος - Έφεσος - Μίλητος - Πριήνη", "Δυτικός Πόντος, Βιθυνία - Παφλαγονία" και "Ανατολικός Πόντος, Κοτύωρα - Κερασούντα - Τραπεζούντα - Αργυρούπολη - Καρς". Αναλύσεις και άρθρα του Σάββα Καλεντερίδη, με κύριο θέμα την Τουρκία και άλλα περιφερειακά ζητήματα, έχουν δημοσιευθεί στις εφημερίδες "Κυριακάτικη Ελευθεροτυπία" και "Παρόν" και στα περιοδικά "Άμυνα και διπλωματία", "Απόρρητο Δελτίο" και "Διπλωματία".

Γενικά θέματα

Ισραήλ και Ιράν πέρασαν όλες τις κόκκινες γραμμές

Βαλλιστικοί πύραυλοι, που χτυπούν κατοικημένες περιοχές, επιθέσεις σε πυρηνικά και ενεργειακές υποδομές, νεκροί στρατηγοί, απειλές για κλείσιμο του πιο στρατηγικού περάσματος στον πλανήτη. Ισραήλ και Ιράν έχουν διαδοχικά περάσει τη μία μετά την άλλη τις κόκκινες γραμμές.

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Βαλλιστικοί πύραυλοι, που χτυπούν κατοικημένες περιοχές, επιθέσεις σε πυρηνικά και ενεργειακές υποδομές, νεκροί στρατηγοί, απειλές για κλείσιμο του πιο στρατηγικού περάσματος στον πλανήτη. Ισραήλ και Ιράν έχουν διαδοχικά περάσει τη μία μετά την άλλη τις κόκκινες γραμμές.

Η κλιμάκωση δεν ήρθε ως κεραυνός εν αιθρία. Ήταν αποτέλεσμα ετών σκιώδους πολέμου, με επιθέσεις σε βάσεις, πρεσβείες, επιστήμονες και συμμάχους. Αλλά πλέον, η σιωπηλή ένταση έχει μετατραπεί σε μετωπική σύγκρουση με χαρακτηριστικά ολοκληρωτικού πολέμου: μπαράζ βαλλιστικών πυραύλων, μαζικούς θανάτους, και – για πρώτη φορά – στοχευμένα πλήγματα σε ενεργειακές υποδομές.

Ο Μπενιαμίν Νετανιάχου προειδοποιεί πως θα δούμε ισραηλινά αεροσκάφη πάνω από την Τεχεράνη και ο αγιατολάχ Αλί Χαμενεϊ απαντά πως οι πύλες της κολάσεως άνοιξαν.

Το Ισραήλ χτυπά πυρηνικές και ενεργειακές εγκαταστάσεις

Η επιχείρηση «Rising Lion» του ισραηλινού στρατού ξεκίνησε με αιφνιδιαστικά χτυπήματα σε πυρηνικές εγκαταστάσεις του Ιράν, όπως στο Ισφαχάν και τη Φορντό, αλλά επεκτάθηκε σε ένα άνευ προηγουμένου χτύπημα στο South Pars, το μεγαλύτερο κοίτασμα φυσικού αερίου στον κόσμο.

Οι φλόγες στο συγκρότημα της Φάσης 14, στην επαρχία Μπουσίρ, δεν είναι μόνο πλήγμα για το ιρανικό καθεστώς· είναι προειδοποίηση με παγκόσμια απήχηση, για το πού μπορεί να φτάσει η σύγκρουση. Οι τιμές του φυσικού αερίου αναμένεται να επιδοθούν σε νέο ράλι με το άνοιγμα των αγορών τη Δευτέρα.

Όπως σχολιάζουν αναλυτές, πρόκειται για «τη διάρρηξη ενός άγραφου κανόνα»: μέχρι τώρα, ενεργειακές εγκαταστάσεις – τόσο του Ιράν όσο και του Ισραήλ – παρέμεναν εκτός στόχων.

Majid Asgaripour/WANA via REUTERS

Η απάντηση της Τεχεράνης και ο κίνδυνος διάχυσης

Η απάντηση της Ισλαμικής Δημοκρατίας ήταν άμεση. Με την επιχείρηση «True Promise III», εξαπέλυσε δεκάδες βαλλιστικούς πυραύλους και drones κατά ισραηλινών στρατιωτικών βάσεων. 8 Ισραηλινοί έχουν σκοτωθεί και δεκάδες αγνοούνται κάτω από τα συντρίμμια.

Τώρα το Ιράν απειλεί να πλήξει και βάσεις χωρών, που στηρίζουν το Ισραήλ, όπως οι ΗΠΑ, η Βρετανία και η Γαλλία. Οι δύο τελευταίες, αν και άκρως επικριτικές απέναντι στην πολιτική της κυβέρνησης Νετανιάχου στη Γάζα, δεν καταδίκασαν την επίθεση στο Ιράν.

Παράλληλα αυξάνονται οι απειλές για το κλείσιμο του Στενού του Ορμούζ. Ο Ιρανός βουλευτής Εσμαΐλ Κοσαρί, προειδοποίησε ότι η Τεχεράνη δεν θα διστάσει να χρησιμοποιήσει κάθε μέσο αν συνεχιστούν οι ισραηλινές επιθέσεις.

Το Ορμούζ ως στρατηγικός εκβιασμός

Το Στενό του Ορμούζ είναι ο στενότερος λαιμός φιάλης της παγκόσμιας ενέργειας: 20% του παγκόσμιου πετρελαίου περνά από εκεί. Κλείσιμό του θα σημάνει έκρηξη των τιμών, παγκόσμιο πληθωριστικό σοκ και απειλή γενικευμένου πολέμου στον Κόλπο.

Η Ισλαμική Δημοκρατία έχει στο παρελθόν αφήσει υπονοούμενα για το Ορμούζ, αλλά αυτή είναι η πρώτη φορά που εμφανίζεται έτοιμη να το θέσει πραγματικά στο τραπέζι ως χαρτί στρατηγικού εκβιασμού.

Αν ενεργοποιήσει αυτό το όπλο (που πάντως είναι εξαιρετικά επιζήμιο και για την ίδια) υπολογίζεται ότι θα δούμε τις τιμές του πετρελαίου να εκτινάσσονται στα 130 δολάρια το βαρέλι από περίπου 75 δολάρια σήμερα. Η βενζίνη θα γίνει σε μία τέτοια περίπτωση «είδος πολυτελείας».

Η Ουάσιγκτον εμπλέκεται – έστω και ανεπίσημα

Αν και οι ΗΠΑ δεν έχουν εξαπολύσει δικά τους πλήγματα κατά του Ιράν, βοηθούν ενεργά στην άμυνα του Ισραήλ: συστοιχίες Patriot, αμερικανικά πολεμικά πλοία και υπερσύγχρονα συστήματα ανίχνευσης έχουν τεθεί σε λειτουργία.

Ο Ντόναλντ Τραμπ, που προσπαθούσε να κρατήσει διπλωματική ισορροπία, αφού είδε τον Νετανιάχου να τον αγνοεί, αλλά και τις διαπραγματεύσεις με την Τεχεράνη να μην αποδίδουν, αναγκάστηκε να στηρίξει εκ των υστέρων τις ισραηλινές επιθέσεις.

Ταυτόχρονα, το Πεντάγωνο μετακινεί πλοία, κατασκοπευτικά και πιθανώς βομβαρδιστικά στην περιοχή, ενώ το αεροπλανοφόρο USS Nimitz ακύρωσε την προγραμματισμένη του επίσκεψη στο Βιετνάμ.

Τι μέλλει γενέσθαι;

Η στρατιωτική ικανότητα του Ισραήλ είναι ισχυρή, αλλά δεν επαρκεί από μόνη της για πλήρη εξουδετέρωση των υπόγειων πυρηνικών εγκαταστάσεων του Ιράν. Τις βόμβες διάτρησης που απαιτούνται για κάτι τέτοιο τις διαθέτουν μόνο οι ΗΠΑ.

Αν ο Τραμπ αποφασίσει να «πάει μέχρι τέλους», τότε η εμπλοκή των ΗΠΑ δεν θα είναι πια υποστηρικτική – θα είναι καθοριστική. Μπορεί όμως να οδηγήσει σε μία παγκόσμια σύρραξη.

Μερίδα αναλυτών τονίζει από την άλλη πως εάν ο  Λευκός Οίκος κρατήσει αποστάσεις και αφήσει το Ιράν να πλήξει στόχους σε Σαουδική Αραβία, ΗΑΕ ή δεξαμενόπλοια, τότε η σύγκρουση θα γίνει και πάλι ανεξέλεγκτη.

Naftemporiki.gr

Συνέχεια ανάγνωσης

Γενικά θέματα

To Hubble μελέτησε τους μεγάλους… σαιξπηρικούς δορυφόρους του Ουρανού

Χρησιμοποιώντας το διαστημικό τηλεσκόπιο Hubble ερευνητική ομάδα αναζήτησε σημάδια αλληλεπιδράσεων μεταξύ του μαγνητικού περιβάλλοντος και των επιφανειών του Ουρανού και των τεσσάρων μεγαλύτερων δορυφόρων του και παρουσιάζει τώρα τα ενδιαφέροντα ευρήματα της.

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Χρησιμοποιώντας το διαστημικό τηλεσκόπιο Hubble ερευνητική ομάδα αναζήτησε σημάδια αλληλεπιδράσεων μεταξύ του μαγνητικού περιβάλλοντος και των επιφανειών του Ουρανού και των τεσσάρων μεγαλύτερων δορυφόρων του και παρουσιάζει τώρα τα ενδιαφέροντα ευρήματα της.

Σε αντίθεση με τους άλλους πλανήτες του ηλιακού μας συστήματος τα ονομάτα των δορυφόρων του Ουρανού δεν προέρχονται από την ελληνική μυθολογία αλλά από χαρακτήρες στα έργα του Σαίξπηρ.

Το Hublle μελέτησε τους δορυφόρους Άριελ, Ουμβριήλ, Τιτάνια, Όμπερον. Οι ερευνητές προέβλεψαν ότι με βάση τις αλληλεπιδράσεις με τη μαγνητόσφαιρα του Ουρανού, οι πλευρές αυτών των παλιρροϊκά κλειδωμένων φεγγαριών που βλέπουν τον πλανήτη θα ήταν φωτεινότερες από τις «πίσω» πλευρές, που θα ήταν πάντα στραμμένες προς τα έξω. Αυτό θα οφειλόταν στο σκούρο χρώμα των πίσω πλευρών τους από φορτισμένα σωματίδια όπως ηλεκτρόνια παγιδευμένα στη μαγνητόσφαιρα του Ουρανού. Αντ’ αυτού, δεν βρήκαν στοιχεία για σκούρο χρώμα στις πίσω πλευρές των φεγγαριών, αλλά σαφείς ενδείξεις για σκούρο χρώμα στις μπροστινές πλευρές των εξωτερικών φεγγαριών.

πηγή φωτό. (ESO)

«Ο Ουρανός είναι παράξενος, επομένως ήταν πάντα αβέβαιο το πόσο το μαγνητικό πεδίο αλληλεπιδρά στην πραγματικότητα με τους δορυφόρους του. Για αρχή, έχει κλίση 98 μοιρών σε σχέση με την εκλειπτική. Αυτό σημαίνει ότι ο Ουρανός έχει δραματική κλίση σε σχέση με το τροχιακό επίπεδο των πλανητών. Κυλάει πολύ αργά γύρω από τον Ήλιο στο πλάι του καθώς ολοκληρώνει την τροχιά του, διάρκειας 84 ετών, γύρω από τη Γη. Τη στιγμή της διέλευσης του Voyager 2 (το 1986) η μαγνητόσφαιρα του Ουρανού είχε κλίση περίπου 59 μοιρών από το τροχιακό επίπεδο των δορυφόρων. Έτσι, υπάρχει μια επιπλέον κλίση στο μαγνητικό πεδίο» λέει ο Δρ. Ρίτσαρντ Καρτράιτ ερευνητής στο Εργαστήριο Εφαρμοσμένης Φυσικής του Πανεπιστημίου Johns Hopkins στις ΗΠΑ, μέλος της ερευνητικής ομάδας.

Το φαινόμενο

Επειδή ο Ουρανός και οι γραμμές του μαγνητικού πεδίου περιστρέφονται ταχύτερα από ό,τι τα φεγγάρια του σε τροχιά γύρω από τον πλανήτη, οι γραμμές του μαγνητικού πεδίου περνούν συνεχώς από τα φεγγάρια. Εάν η μαγνητόσφαιρα του Ουρανού αλληλεπιδρά με τα φεγγάρια του, τα φορτισμένα σωματίδια θα πρέπει κατά προτίμηση να χτυπούν την επιφάνεια των πίσω πλευρών.

Αυτά τα φορτισμένα σωματίδια, καθώς και οι κοσμικές ακτίνες του γαλαξία μας, θα πρέπει να σκουρύνουν τα πίσω ημισφαίρια του Άριελ, του Ούμπριελ, της Τιτάνιας και του Όμπερον και πιθανώς να παράγουν το διοξείδιο του άνθρακα που ανιχνεύεται σε αυτά τα φεγγάρια.

Οι αστρονόμοι ανέμεναν ότι, ειδικά για τα εσωτερικά φεγγάρια Άριελ και Ούμπριελ, τα πίσω ημισφαίρια θα ήταν πιο σκούρα από τις μπροστινές πλευρές σε υπεριώδη και ορατά μήκη κύματος. Αλλά αυτό όπως φαίνεται σύμβαίνει. Αντίθετα, τα μπροστινά και πίσω ημισφαίρια του Άριελ και του Ούμπριελ είναι στην πραγματικότητα πολύ παρόμοια σε φωτεινότητα.

Ωστόσο, οι ερευνητές παρατήρησαν μια διαφορά μεταξύ των ημισφαιρίων των δύο εξωτερικών φεγγαριών, της Τιτάνιας και του Όμπερον και όχι των φεγγαριών που περίμεναν. Ακόμα πιο παράξενο, η διαφορά στη φωτεινότητα ήταν το αντίθετο από αυτό που περίμεναν. Τα δύο εξωτερικά φεγγάρια έχουν πιο σκούρα και κόκκινα ημισφαίρια μπροστά σε σύγκριση με τα πίσω ημισφαίριά τους.

Η ερευνητική ομάδα πιστεύει ότι η σκόνη από ορισμένους από τους αποκαλούμενους ακανόνιστους» δορυφόρους του Ουρανού καλύπτει τις μπροστινές πλευρές της Τιτανίας και του Όμπερον. Οι ακανόνιστοι δορυφόροι είναι φυσικά σώματα που έχουν μεγάλες, εκκεντρικές και κεκλιμένες τροχιές σε σχέση με το ισημερινό επίπεδο του μητρικού πλανήτη τους.

Οι μικρομετεωρίτες χτυπούν συνεχώς τις επιφάνειες των ακανόνιστων δορυφόρων του Ουρανού, εκτοξεύοντας μικρά κομμάτια υλικού σε τροχιά γύρω από τον πλανήτη. Για εκατομμύρια χρόνια, αυτό το σκονισμένο υλικό κινείται προς τα μέσα προς τον Ουρανό και τελικά διασχίζει τις τροχιές της Τιτανίας και του Όμπερον.

Αυτά τα εξωτερικά φεγγάρια σαρώνουν τη σκόνη και την μαζεύουν κυρίως στα μπροστινά ημισφαίρια τους, τα οποία είναι στραμμένα προς τα εμπρός. Είναι σαν τα έντομα να χτυπούν το παρμπρίζ του αυτοκινήτου σας καθώς οδηγείτε σε έναν αυτοκινητόδρομο. Αυτό το υλικό κάνει την Τιτάνια και τον Όμπερον να έχουν πιο σκούρα και κόκκινα ημισφαίρια.

Naftemporiki.gr

Συνέχεια ανάγνωσης

Γενικά θέματα

Μπορούν Ελλάδα και Κύπρος να αποκλείσουν την Τουρκία με το πρόγραμμα SAFE με τη χρήση veto;

Eίναι πολύ αμφίβολο αν η Τουρκία θεωρείται απειλή και ως εκ τούτου δεν είναι καθόλου αυτονόητο ότι η 10η παράγραφος του άρθρου 16 του Κανονισμού μπορεί να αποτελέσει «πάτημα» για την Ελλάδα ώστε να αποτραπεί η ένταξη της Τουρκίας στο πρόγραμμα SAFE.

Δημοσιεύτηκε

στις

Γράφει ο Νικόδημος Καλλιντέρης

O Καθηγητής Δικαίου της ΕΕ στη Νομική Σχολή του ΕΚΠΑ κ. Μανώλης Περάκης σε σημερινό (15/6) άρθρο του στο «ΒΗΜΑ» ξεκαθαρίζει με συγκεκριμένο νομικό σκεπτικό ότι δεν έχουν βάση τα όσα τον τελευταίο καιρό θρυλούνται ότι εξασφαλίστηκε από ελληνικής πλευράς πως απαιτείται ομοφωνία για την υπογραφή διμερούς συμφωνίας μεταξύ ΕΕ και τρίτου κράτους για τη συμμετοχή στο πρόγραμμα SAFE. Η εκτίμηση αυτή της ελληνικής πλευράς στηρίχθηκε στα άρθρα 212 και 218 της ΣΛΕΕ και στην αιτιολογική σκέψη 23 του Κανονισμού.

Κατά τον Καθηγητή το άρθρο 212 της ΣΛΕΕ απονέμει αρμοδιότητα εξωτερικής δράσης στην ΕΕ αλλά δεν ρυθμίζει διαδικαστικά θέματα σύναψης των εν λόγω συμφωνιών όπως η μέθοδος ψηφοφορίας στο Συμβούλιο.

Επιπλέον, η αιτιολογική σκέψη 23 του Κανονισμού SAFE ως τμήμα του προοιμίου του δεν μπορεί να εισάγει δεσμευτικούς κανόνες. Κι όχι μόνον αυτό αλλά στην εν λόγω σκέψη δεν αναφέρεται ρητά το άρθρο 212 της ΣΛΕΕ όπως δεν γίνεται καμία μνεία και στις νομοθετικές διατάξεις του Κανονισμού.

Το δε άρθρο 218 της ΣΛΕΕ εισάγει τον κανόνα της ειδικής πλειοψηφίας και όχι της ομοφωνίας εκτός αν η συμφωνία έχει αντικείμενο όπως η εξωτερική πολιτική ή η άμυνα, οπότε απαιτείται ομοφωνία.

Όμως, το άρθρο 122 της ΣΛΕΕ που αποτελεί τη νομική βάση του Κανονισμού όπως και το άρθρο 212 της ΣΛΕΕ δεν εντάσσονται στο νομοθετικό πλαίσιο δράσεων ή επιχειρήσεων της ΕΕ σε επίπεδο Κοινής Εξωτερικής Πολιτικής και Πολιτικής Ασφάλειας ή της Κοινής Άμυνας και δεν οδηγούν σε ανάγκη ομοφωνίας στο Συμβούλιο κατά τη σύναψη διεθνούς συμφωνίας.

Στις περισσότερες διεθνείς συμφωνίες που σύναψε η ΈΕ βάσει του 212 της ΣΛΕΕ τηρήθηκε η ειδική πλειοψηφία και όχι η ομοφωνία.

Τέλος, κατά τον Καθηγητή με βάση την έως σήμερα κυριαρχούσα αντίληψη στους κόλπους της ΕΕ και του ΝΑΤΟ είναι πολύ αμφίβολο αν η Τουρκία θεωρείται απειλή και ως εκ τούτου δεν είναι καθόλου αυτονόητο ότι η 10η παράγραφος του άρθρου 16 του Κανονισμού μπορεί να αποτελέσει «πάτημα» για την Ελλάδα ώστε να αποτραπεί η ένταξη της Τουρκίας στο πρόγραμμα SAFE.

Συνέχεια ανάγνωσης

Δημοφιλή