Ακολουθήστε μας

Σκοπιανό

Δήθεν «Μακεδονική» Μειονότητα και Εθνική Ανικανότητα

Δημοσιεύτηκε

στις

Ο ιερέας του Ιερού Ναού Αγίου Γεωργίου Χαρωπού Σιντικής, π. Γεώργιος Πούλιος

ΜΗΝΥΣΗ ΤΟΥ ΔΗΜΗΤΡΑ ΚΑΙ ΣΤΟΝ ΙΕΡΕΑ ΤΟΥ ΧΑΡΩΠΟΥ

Οι κάτοικοι του Χαρωπού Σερρών είναι 100% γηγενείς Μακεδόνες και έχουν νωπές τις μνήμες από τις σφαγές που υπέστησαν οι πρόγονοί τους στις τρεις αιματηρές βουλγαρικές κατοχές. Το Χαρωπό βρέθηκε στην δίνη του κυκλώνα για βίαιο εκσλαβισμό των Ελλήνων των Σερρών από τους Βουλγάρους, άλλοτε με τις ληστρικές επιδρομές των κομιτατζήδων (στον Μακεδονικό Αγώνα) κι άλλοτε με τις επιχειρήσεις «εκκαθάρισης» του τακτικού βουλγαρικού στρατού (βουλγαρικές κατοχές Ανατολικής Μακεδονίας) με δεδηλωμένο στόχο την δημιουργία αυτόνομης «μακεδονίας» (βλέπε «Σύμφωνο Πετριτσίου-1944»). Οι μνήμες αυτές δεν έχουν σβήσει. Οι ηλικιωμένοι κάτοικοι του Χαρωπού έζησαν τα γεγονότα της τρίτης βουλγαρικής κατοχής (1941-1944) και αργότερα τις αιματηρές παρεμβάσεις των Βουλγάρων υπέρ των ανταρτών (1947-1949). Συνεχίζουν να διηγούνται στους νεότερους τις σφαγές, τους βιασμούς, την απάνθρωπη μεταχείριση, τις εκτοπίσεις (καταναγκαστικά έργα στην Βουλγαρία) και τον εξευτελισμό της αξιοπρέπειας που υπέστησαν από τους Βουλγάρους και τους εν Ελλάδι συνεργάτες τους που ονειρευόταν την αυτόνομη «μακεδονία».  

Το Χαρωπό μέχρι πρότινος αποτελούσε μια «κλειστή» κοινωνία με ελάχιστους μεικτούς γάμους από άλλες περιοχές, με αποτέλεσμα να διατηρούνται ΑΥΤΟΥΣΙΑ κάποια πολιτιστικά χαρακτηριστικά που αναφέρονται σε πολλά χρόνια πριν. Ένα από αυτά είναι η χρήση (στους ηλικιωμένους) ενός γλωσσικού ιδιώματος (μίξη γλωσσών – το ονομάζουν «βουλγάρικα» οι ντόπιοι) που περιέχει λέξεις Βουλγάρικες, Ελληνικές και Τούρκικες. Η εμφάνιση αυτού του γλωσσικού ιδιώματος εξυπηρέτησε την ανάγκη να συνεννοούνται Έλληνες, Βούλγαροι και Τούρκοι στα χρόνια της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας που ήταν υποχρεωμένοι να ζουν όλοι μαζί. Κάποιοι ηλικιωμένοι κάτοικοι του Χαρωπού γνωρίζουν να ομιλούν αυτό το ιδίωμα και το κάνουν ΜΟΝΟΝ μεταξύ τους, καθώς δεν θέλουν να χαρακτηριστούν ως φιλοβούλγαροι από επισκέπτες. Το Χαρωπό όπως και η ευρύτερη Ανατολική Μακεδονία τράβηξε τα πάνδεινα στις τρεις αιματηρές Βουλγαρικές κατοχές και οι κάτοικοι του Χαρωπού δεν θέλουν να ταυτίζονται με τους Βούλγαρους σφαγείς των προγόνων τους. Γι αυτό αποφεύγουν να ομιλούν το συγκεκριμένο ιδίωμα (τα λεγόμενα βουλγαρικά) μπροστά σε ξένους. Οι νεώτερες γενιές σκόπιμα σταμάτησαν να το χρησιμοποιούν. Είναι βέβαιο ότι δεν θα είχαν πρόβλημα να το χρησιμοποιήσουν (όπως συμβαίνει με την χρήση της τουρκικής γλώσσας από ορισμένους Μικρασιάτες) αν δεν αποτελούσε όχημα της φιλοσκοπιανής προπαγάνδας, που υποστηρίζει ότι η γλώσσα αποτελεί τεκμήριο για την απόδειξη εθνικής συνείδησης (κατά το «ομόγλωσσον» του Ηρόδοτου). Είναι φανερό ότι επιχειρείται η δημιουργία τεχνητής γλωσσικής μειονότητας που θα μεταλλαχθεί σε εθνική μειονότητα και θα έχει αξιώσεις ακόμη και για εδαφικές διεκδικήσεις.

 Τα κατά τόπους γλωσσικά ιδιώματα που ομιλήθηκαν κατά την Οθωμανική Αυτοκρατορία αποτελούν την αιχμή του δόρατος της προπαγάνδας από αυτονομιστικούς κύκλους, που επιδιώκουν την με το στανιό δημιουργία δήθεν «μακεδονικής» μειονότητας στα ευρύτερα γεωγραφικά όρια της Μακεδονίας. Μια τέτοια κίνηση αποβλέπει στην δημιουργία της δήθεν μεγάλης «μακεδονίας» με εδάφη Ελληνικά και Βουλγαρικά που θα ενωθούν με τα εδάφη του κράτος των Σκοπίων που η «συμφωνία» των Πρεσπών του χάρισε «μακεδονική» υπόσταση. Η υπογραφή και κύρωση της «συμφωνίας» των Πρεσπών, που βάφτισε μια βουλγαροσερβική διάλεκτο ως «μακεδονική» γλώσσα και αναγνωρίζει την ύπαρξη δήθεν «μακεδονικής» εθνότητας, δίνει την ευκαιρία στους ολίγιστους πολίτες της Ελλάδας που αυτοπροσδιορίζονται εθνικά ως σκέτο «μακεδόνες» να παραπλανούν τους γηγενείς πληθυσμούς της Μακεδονίας λέγοντάς τους ότι το γλωσσικό ιδίωμα που μιλούσαν επί Οθωμανικής Αυτοκρατορίας οι πρόγονοί τους είναι η δήθεν μητρική τους γλώσσα, η επονομαζόμενη «μακεδονική» γλώσσα, αυτή που αναγνωρίστηκε από την «συμφωνία» των Πρεσπών.

Τον Μάρτιο του 2018 κατάθεσα μηνυτήρια αναφορά κατά της ίδρυσης του σωματείου «Αδελφότητας Ντόπιων Σερραίων Κύριλλος και Μεθόδιος» με έδρα στην Ηράκλεια Σερρών, που επεδίωκαν να βαφτίσουν τα γλωσσικά ιδιώματα των ντόπιων του Νομού Σερρών ως την δήθεν «μακεδονική» μητρική τους γλώσσα και να τιμούν ως εθνικούς ήρωες τους αρχικομιτατζήδες σφαγείς των Ελλήνων Γιάνε Σαντάνσκι και Γκότσε Ντέλτσεφ (εθνικοί ήρωες που διεκδικούν οι Βούλγαροι και οι πολίτες του κράτους των Σκοπίων). Ο εισαγγελέας του Πρωτοδικείου Σερρών κίνησε την διαδικασία και με την απόφαση 185/2019 του Μονομελούς Πρωτοδικείου Σερρών αυτός ο σύλλογος κρίθηκε παράνομος και ΔΙΑΛΥΘΗΚΕ για λόγους διατήρησης της Δημόσιας Τάξης. Τα  28 ιδρυτικά μέλη αυτού του σωματείου κατοικούν σε διάφορα χωριά του Νομού Σερρών. Έκαναν προσπάθειες για εγγραφή νέων μελών με το πρόσχημα «ελάτε να μιλάμε και να τραγουδάμε στην γλώσσα μας». ΚΑΝΕΙΣ κάτοικος του Χαρωπού δεν έγινε μέλος αυτού του συλλόγου, γεγονός που δείχνει ότι οι κάτοικοι του Χαρωπού δεν ενστερνίζονται τέτοιες προπαγανδιστικές απόψεις και δεν θέλουν να έχουν σχέση με οτιδήποτε επιχειρεί να αλλοιώσει την ελληνική εθνική συνείδησή τους.

Σημειώνεται ότι το 2016 ξαναβρέθηκε το Χαρωπό στο επίκεντρο προσπάθειας παραπλάνησης σχετικά με την ομιλούμενη μητρική γλώσσα, μέσω δήθεν επιστημονικής εργασίας με τίτλο «Επιτηρούμενες Ζωές» της Μαρίκας Ρόμπου-Λεβίθη, η οποία πραγματοποίησε επιστημονικοφανή έρευνα και κατέληξε στο προαποφασισμένο συμπέρασμα ότι η μητρική γλώσσα των κατοίκων του Χαρωπού ΔΕΝ είναι η Ελληνική. Αυτό είχε εξοργίσει τους κατοίκους του Χαρωπού, οι οποίοι υπέγραψαν ΜΑΖΙΚΑ μια επιστολή με αποδέκτη το Τμήμα Ανθρωπολογίας του πανεπιστημίου του Sussex (Ηνωμένο Βασίλειο), με αίτημα να ακυρωθεί το διδακτορικό που απέκτησε η εν λόγω κυρία με την συγκεκριμένη εργασία που αναφερόταν στο Χαρωπό.

Όλα τα παραπάνω είναι στοιχεία που ώθησαν τον ιερέα του Χαρωπού Γεώργιο Πούλιο να βγάλει το κήρυγμα της 12ης Ιανουαρίου 2020. Ο Πάτερ Γεώργιος Πούλιος αναφέρθηκε στην δράση κάποιου συνταξιούχου δάσκαλου από την Σκοτούσσα, ο οποίος εκείνες τις ημέρες ερχόταν συχνά στο ΚΑΠΗ του Χαρωπού και κατά ασυνήθιστο τρόπο κερνούσε τους ηλικιωμένους κατοίκους του Χαρωπού για να κερδίσει την εύνοιά τους. Σύμφωνα με τα λεγόμενα του ιερέα (τα οποία διασταύρωσα αμέσως μετά σε συζητήσεις που έκανα με κατοίκους του Χαρωπού) ο εν λόγω κύριος σε κάθε επίσκεψή του προέτρεπε τους Χαρωπιανούς να μιλούν στην «μητρική» τους γλώσσα, την οποία ονόμαζε ως «μακεδονική». Με τον τρόπο του ξύπνησε μνήμες των βουλγαρικών κατοχών που η αντικατάσταση της Ελληνικής γλώσσας από την βουλγαρική ήταν το κριτήριο για να ζήσει ή να μαρτυρήσει και να δολοφονηθεί ο κάτοικος του Χαρωπού. Αυτό ενόχλησε τους κατοίκους, οι οποίοι ως γνήσιοι Μακεδόνες δεν δέχονται την ύπαρξη δήθεν «μακεδονικής» γλώσσας στην περιοχή τους. Οι ίδιοι οι κάτοικοι ζήτησαν την συνδρομή του δυναμικού ιερέα, ο οποίος ανακοίνωσε στο κήρυγμά του ότι όταν θα ξαναέρθει στο Χαρωπό θα αναλάβει εκείνος μαζί με τον Πρόεδρο του χωριού ΘΕΣΜΙΚΑ να του ζητήσουν να σταματήσει να προκαλεί το κοινό αίσθημα των κατοίκων του Χαρωπού. Κάτι τέτοιο φυσικά είχε την έννοια της προστασίας της σωματικής ακεραιότητας του συνταξιούχου δασκάλου από θερμόαιμους κατοίκους του Χαρωπού, καθώς η δράση του κατάφερε να εξεγείρει την φύση των ανθρώπων αυτών, που ήταν έτοιμοι να του ορμήσουν. Η παρέμβαση του ιερέα είχε ως σκοπό να προφυλάξει τους κατοίκους του πολύπαθου Χαρωπού από έκνομες ενέργειες και ταυτόχρονα να σταματήσουν οι προκλήσεις του ερειστικού δασκάλου που πυροδοτούσαν έντονες αντιδράσεις από τους κατοίκους. Ο ιερέας του Χαρωπού λειτούργησε «πυροσβεστικά» και κατάφερε να ηρεμήσει την κατάσταση και να επαναφέρει την κανονικότητα στην  τοπική κοινωνία του Χαρωπού.

          Μετά την Θεία Λειτουργία (γύρω στις 12 το μεσημέρι) της ίδιας ημέρας κι ενώ πίναμε με τον ιερέα ρόφημα σε κάποιο κατάστημα του Χαρωπού ήρθε ο πρόεδρος του ΚΑΠΗ και μας ενημέρωσε ότι ο συνταξιούχος δάσκαλος βρισκόταν εκείνη την στιγμή στο ΚΑΠΗ. Πήγαμε αμέσως με τον ιερέα και τον συναντήσαμε. Ο συνταξιούχος δάσκαλος μας είπε ότι η «μακεδονική» γλώσσα πλέον είναι αναγνωρισμένη από το Ελληνικό κράτος (ελέω «συμφωνίας» των Πρεσπών) κι ότι πλέον έχει το δικαίωμα να μιλάει την δήθεν μητρική του «μακεδονική» γλώσσα όπου θέλει και ότι το ίδιο οφείλουν αν κάνουν και οι κάτοικοι του Χαρωπού που είναι γηγενείς Μακεδόνες. Μας είπε επίσης ότι πηγαίνει σε πολλά χωριά του Νομού Σερρών, όπου κατοικούν γηγενείς Μακεδόνες και λέει τα ίδια. Ο τρόπος του ήταν ιδιαίτερα ερειστικός παρόλο που επιχειρήσαμε να του μιλήσουμε ήρεμα. Μας έλεγε ότι πλέον τα πράγματα έχουν αλλάξει με την αναγνώριση της δήθεν «μακεδονικής» γλώσσας κι μας έδειξε με την συμπεριφορά του ότι άρχισε να κυριαρχεί η δική του άποψη. Προσπάθησε να προσηλυτίσει και να δηλώσει νέα κυριαρχία στην περιοχή μιλώντας για «Μακεδόνες» που θα μιλούν ελεύθερα την γλώσσα τους και άφηνε να εννοηθεί ότι θα διεκδικήσουν την αυθυπαρξία τους, την αυτονομία τους και προφανώς και τη γη μας. Ο άνθρωπος αυτός φαινόταν να είναι απεσταλμένος να ψαρέψει κόσμο και να βολιδοσκοπήσει τις αντιδράσεις των κατοίκων του Χαρωπού και ξύπνησε τις μνήμες των βιαιοτήτων που έζησαν οι Μακεδόνες πατεράδες μας  κατά την περίοδο που επιχειρήθηκε η βίαιη απόσχιση της Μακεδονίας. Τα λόγια του μου θύμισαν μια επιστολή που μου έστειλε ο ιδρυτής του καταργηθέντος σωματείου «Κύριλλος και Μεθόδιος», στην οποία με αποκαλούσε «Γκόγκο», μου έλεγε ότι είμαι εξελληνισμένος σλάβος κι ότι σύντομα θα «ελευθερωθούν» τα εδάφη μας…  Εξηγήσαμε στον συνταξιούχο δάσκαλο ότι τα λόγια του προσβάλουν και προκαλούν το κοινό αίσθημα των κατοίκων του Χαρωπού και του συστήσαμε να μην ξαναέρθει στο χωριό για να αποφευχθούν τα έκτροπα. Μετά από λίγη ώρα αποχώρησε μόνος  του. Όταν ρώτησα κάποιους γνωστούς μου από την Σκοτούσσα να μάθω περί τίνος πρόκειται μου είπαν ότι είναι «γνωστός» εδώ και πολλά χρόνια κι ότι τον έχει απομονώσει η εκεί τοπική κοινωνία. Βρήκε την ευκαιρία να ξεδιπλώσει το «ταλέντο» του στα διπλανά χωριά… κι αυτό το θράσος αποτελεί προϊόν της «συμφωνίας» των Πρεσπών.

          Οι εξελίξεις με την αναγνώριση δήθεν «μακεδονικής» γλώσσας από την «συμφωνία» των Πρεσπών, η διάλυση του Σωματείου «Κύριλλος και Μεθόδιος» που ανέπτυξε δράση στην ευρύτερη περιοχή των Σερρών και το προσβλητικό περιεχόμενο του συγγράμματος «Επιτηρούμενες Ζωές» (2016) σε συνδυασμό με τις νωπές μνήμες από τις θηριωδίες των Βουλγάρων στο πρόσφατο παρελθόν έκαναν τους κατοίκους του Χαρωπού ιδιαίτερα καχύποπτους με οποιονδήποτε επιχειρεί να προωθήσει προπαγανδιστικά την ύπαρξη δήθεν «μακεδονικής» γλώσσας στο χωριό τους και να τους ετεροπροσδιορίσει ως σκέτο «μακεδόνες». Σε μια τόσο ευαισθητοποιημένη τοπική κοινωνία η δράση του δασκάλου  μπορούσε να προκαλέσει σοβαρά προβλήματα διατάραξης της Δημόσιας Τάξης. Ο ιερέας στο κήρυγμά του απευθύνθηκε στους κατοίκους του Χαρωπού, οι οποίοι συμφωνούν μέχρι τελευταίου με τα λεγόμενά του. Αυτό αποδεικνύεται από την υπ. αριθμ. 2/10-3-2020 απόφαση του Τοπικού Συμβουλίου Χαρωπού, σύμφωνα με την οποία τα λεγόμενα στο κήρυγμα του Παπαγιώργη απηχούν στο σύνολο των κατοίκων του Χαρωπού. Ο ιερέας του Χαρωπού είναι η φωνή της λογικής, της αλήθειας και της αγάπης. Είναι πραγματικός ποιμένας και ουδέποτε υποκίνησε αισθήματα μίσους για οποιονδήποτε. Στο κήρυγμα της 12ης Ιανουαρίου 2020 μίλησε για «σκοπιανούς» εννοώντας τους εν Ελλάδι ΑΥΤΟΝΟΜΙΣΤΕΣ, που δρουν παράνομα, προπαγανδίζοντας την ύπαρξη δήθεν «μακεδονικής» γλώσσας στην χώρα μας με προφανή σκοπό την δημιουργία δήθεν «μακεδονικής» μειονότητας και την διεκδίκηση των εδαφών μας (όπως εκφράστηκε επίσημα από το 1945) κι όχι τους φιλήσυχους κατοίκους του κράτους των Σκοπίων, με τους οποίους δεν έχει κανένα απολύτως πρόβλημα. Ο ιερέας μίλησε εναντίον των εθνικιστών που επιδιώκουν την απόσπαση της Μακεδονίας από το Ελληνικό κράτος. Ως εκ τούτου δεν προκύπτει από ΠΟΥΘΕΝΑ ότι υποκινεί το μίσος κατά των «σκοπιανών». Μίλησε γι’ αυτούς που ξεσηκώνουν τον κόσμο να δηλώσει ότι μιλάει την δήθεν «μακεδονική» γλώσσα κι ότι κατοικεί σε «μακεδονικά» εδάφη, που δεν είναι ΕΛΛΗΝΙΚΑ. Μίλησε για εκείνους που κάνουν προπαγάνδα ενάντια στο εθνικό συμφέρον της Ελλάδας. Ο ιερέας είπε ότι ο Ελληνικός λαός δεν θα ανεχτεί ξανά εκτοπισμούς, σφαγές και βιασμούς.

Εκφράζω την απορία μου που ο Εισαγγελέας δεν ενεργοποιήθηκε εναντίον του συνταξιούχου δάσκαλου που προπαγανδίζει ΠΑΡΑΝΟΜΑ, διεξάγει βίαιο συναισθηματικό προσηλυτισμό και επιχειρεί να επιβάλει την δήθεν μητρική «μακεδονική» γλώσσα στην χώρα μας, αλλά ενεργοποιήθηκε εναντίον του καλού κι αγαθού Έλληνα ιερέα του Χαρωπού, που απλώς είπε την ΑΛΗΘΕΙΑ!

ΥΓ: η «συμφωνία» των Πρεσπών παράγει ΟΛΕΘΡΙΑ αποτελέσματα. Την Τετάρτη 27 Μαΐου 2020 απορρίφθηκε η μήνυση για εσχάτη προδοσία κατά των βουλευτών που ψήφισαν υπέρ της «συμφωνίας» στις 25 Ιανουαρίου 2019. Η Εισαγγελία του Αρείου Πάγου ΠΡΟΦΑΝΩΣ διαπίστωσε ποινικά αδικήματα και ζήτησε από την Βουλή την άρση της ασυλίας των βουλευτών για να γίνει η δίκη. 207 βουλευτές όμως είχαν άλλη άποψη… Αποφάσισαν να μην παραπεμφθεί ΚΑΝΕΙΣ για τον εθνικό ακρωτηριασμό που υπέστη η χώρα. Είπαν ότι είναι πολιτικό το θέμα κι όχι νομικό. Αποφασίζουν να παραχωρήσουν το όνομα της Μακεδονίας που αποτελεί ΣΤΟΙΧΕΙΟ ΕΘΝΙΚΗΣ ΚΥΡΙΑΡΧΙΑΣ και ΟΛΟΙ λένε ότι αυτό δεν συνιστά εσχάτη προδοσία. Κλείνουν τα μάτια τους οι βουλευτές σε αυτά που δρομολογούνται για την πολύπαθη Μακεδονία μας. Είναι βέβαιο ότι η επόμενη συνεδρίαση της Βουλής για την Μακεδονία θα είναι για την αναγνώριση δήθεν «μακεδονικής» μειονότητας στην χώρα μας…

Γεώργιος Ευθ. Τάτσιος

τ.Πρόεδρος Πανελλήνιας Ομοσπονδίας

Πολιτιστικών Συλλόγων Μακεδόνων

Συνέχεια ανάγνωσης

Αναλύσεις

Από τον Ιγνάτιεφ στον Μίτσκοσκι – κομβικός ο ρόλος του Κοτζιά στη δημιουργία της «Ενωμένης Μακεδονίας»

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Γράφει ο Δρ. Ιωάννης Αμπατζόγλου*

Νικολάι Ιγνάτιεφ: Η γένεση του Μακεδονικού Ζητήματος

Το Μακεδονικό Ζήτημα δημιουργήθηκε από τους Ρώσους, οι οποίοι μέσω της θεωρίας του πανσλαβισμού και των Βουλγάρων θέλησαν να κατέβουν στο Αιγαίο Πέλαγος. Κομβικό ρόλο σε αυτή την προσπάθεια έπαιξε ο στρατηγός Νικολάι Ιγνάτιεφ, ο οποίος διορίστηκε το 1864 ως πρεσβευτής της Ρωσίας στην Κωνσταντινούπολη1. Με ενέργειες του Ιγνάτιεφ συστάθηκε το 1870 η Βουλγαρική Εξαρχία και το 1878 υπογράφηκε η βραχύβια Συνθήκη του Αγίου Στεφάνου με την οποία η Βουλγαρία επεκτάθηκε μέχρι το Αιγαίο Πέλαγος (Μεγάλη Βουλγαρία). Λίγους μήνες μετά υπογράφηκε η Συνθήκη του Βερολίνου με την οποία αφαιρέθηκαν εδάφη από τη Μεγάλη Βουλγαρία.

Ακολούθησε το 1893 η ίδρυση της αυτονομιστικής οργάνωσης ΒΜΡΟ (ΕΜΕΟ – Εσωτερική Μακεδονική Επαναστατική Οργάνωση) από τους Βουλγάρους με σύνθημα τη φράση «Η Μακεδονία στους Μακεδόνες» και στόχο τη δημιουργία μιας αυτόνομης Μακεδονίας, η οποία μελλοντικά θα ενώνονταν με τη Βουλγαρία2.

Επί κομμουνιστικής Σοβιετικής Ένωσης (διάδοχη κατάσταση της Ρωσίας) αρχικά υποστηρίχτηκε ο μακεδονισμός των Βουλγάρων και στη συνέχεια η ύπαρξη χωριστού μακεδονικού έθνους και μακεδονικής γλώσσας (Κομιντέρν, 1934)3.

Κρστε Μισίρκωφ: Η ιδέα του ξεχωριστού σλαβικού μακεδονισμού

Το 1903 ο Κρστε Μισίρκωφ διατύπωσε για πρώτη φορά την ιδέα ότι ο μακεδονισμός δεν σχετίζεται με τους Βουλγάρους ούτε με τους υπόλοιπους γνωστούς λαούς των Βαλκανίων. Σχετικά μας διαφωτίζει με την εργασία του «Ιστορική επισκόπηση του Μακεδονικού Ζητήματος (1870-1990) – Ανατομία ενός περίπλοκου διαβαλκανικού ζητήματος»4 ο Σπυρίδων Σφέτας, πανεπιστημιακός καθηγητής και μελετητής της βαλκανικής ιστορίας (απεβίωσε το 2021).

Αναφέρει λοιπόν ο Σφέτας ότι ο Κρστε Μισίρκωφ (με καταγωγή από τη Νέα Πέλλα των Γιαννιτσών) υπήρξε ο εμπνευστής του σλαβομακεδονικού έθνους –ως ξεχωριστού έθνους– και ότι ήταν αυτός που εξέδωσε ένα φυλλάδιο το 1903 στη Σόφια της Βουλγαρίας με τίτλο «Για τις μακεδονικές υποθέσεις». Το κείμενο αυτού του φυλλαδίου είναι γραμμένο στη σλαβική διάλεκτο της περιοχής του Μοναστηρίου και αποτελεί το πολιτικό μανιφέστο του κινήματος της αυτονομίας των «Μακεδόνων». Οι «Μακεδόνες» κατά τον Μισίρκωφ δεν είναι Βούλγαροι ούτε ανήκουν σε κάποιο άλλο γνωστό έθνος των Βαλκανίων αλλά αποτελούν ξεχωριστό έθνος με ξεχωριστή γλώσσα.

Γράφει μεταξύ άλλων στο φυλλάδιό του ο Μισίρκωφ: «…Ποτέ δεν υπήρξε μακεδονική εθνότητα, θα μας πουν, ούτε και τώρα υπάρχει. Στη Μακεδονία υπήρξαν και υπάρχουν δύο σλαβικές εθνότητες, οι Σέρβοι και οι Βούλγαροι. Αυτό σημαίνει ότι μια σλαβομακεδονική εθνική αναγέννηση είναι απλά μια κενή δουλειά μερικών φαντασιόπληκτων που δεν έχουν ιδέα της νοτιοσλαβικής ιστορίας. Η Μακεδονία, θα μας πουν κατόπιν οι αντίπαλοί μας, δεν αποτελεί ούτε γεωγραφική ούτε εθνογραφική ούτε ιστορική ενότητα. Ποτέ δεν επέδρασε στις τύχες των γειτονικών λαών, αλλά υπήρξε η κονίστρα του πολιτικού και πολιτιστικού αγώνα μεταξύ των διαφόρων βαλκανικών εθνοτήτων. Τις ίδιες κρίσεις για την πατρίδα μας ίσως να ακούσουμε και από μερικούς συμπατριώτες μας, Μακεδόνες Σλάβους που αποκαλούνται Βούλγαροι, όταν θα εξαντλήσουν όλα τα άλλα μέσα στον αγώνα εναντίον της μακεδονικής εθνικής συσπείρωσης. Στη Μακεδονία δεν υπάρχει γλώσσα, αλλά μονάχα πολλές διάλεκτοι που διαφέρουν μεταξύ τους, αλλά όλες είναι συγγενείς με τις βουλγαρικές διαλέκτους και μ’ αυτές αποτελούν ένα σύνολο, τη βουλγαρική γλώσσα. Άλλες από τις μακεδονικές διαλέκτους είναι πιο κοντά στη σερβική γλώσσα, θα συνεχίσουν τις αντιρρήσεις τους οι αντίπαλοί μας…»

Και ο ίδιος ο Μισίρκωφ αντικρούει τις πιο πάνω αντιρρήσεις με το εξής απλό επιχείρημα: «ό,τι δεν υπήρχε στο παρελθόν, μπορεί να δημιουργηθεί αργότερα, αρκεί να το απαιτούν ιδιαίτερα οι διάφορες ιστορικές περιστάσεις».

Τελικά αποδείχτηκε ότι ο Μισίρκωφ είχε δίκιο. Αυτά που δεν υπήρχαν πριν (το μακεδονικό έθνος ως ξεχωριστό έθνος και η μακεδονική γλώσσα ως ξεχωριστή γλώσσα) δημιουργήθηκαν επειδή το απαίτησαν οι ιστορικές περιστάσεις. Και αυτές οι περιστάσεις είναι τα γεωστρατηγικά συμφέροντα των ΗΠΑ και της Γερμανίας στην περιοχή των Βαλκανίων, σε συνδυασμό με τους πρόθυμους Αριστερούς από την ελληνική πλευρά, δηλαδή τους Τσίπρα, Κοτζιά κ.λπ., που δέχτηκαν να συμβάλουν στη σύνταξη της Συμφωνίας των Πρεσπών, την οποία στη συνέχεια υπέγραψαν και επικύρωσαν. Έτσι, έγινε πραγματικότητα το όνειρο του Μισίρκωφ. Αυτό που δεν υπήρχε πριν από τη Συμφωνία των Πρεσπών το έδωσαν σάρκα και οστά. Δημιούργησαν ξεχωριστό «μακεδονικό έθνος» και ξεχωριστή «μακεδονική γλώσσα» με ελληνική συναίνεση.

Γιόσιπ Μπροζ (Τίτο): Ο ξεχωριστός σλαβικός μακεδονισμός – Από το «Βαρντάρσκα» στο «Μακεδονία»

Το 1944 ο κομμουνιστής ηγέτης της Γιουγκοσλαβίας, Γιόσιπ Μπροζ (Τίτο), μετονόμασε τα Σκόπια από Βαρντάρσκα σε Λαϊκή Δημοκρατία της Μακεδονίας και καλλιέργησε την ιδέα ενός χωριστού και διακριτού μακεδονικού έθνους στην προσπάθεια της περαιτέρω αποβουλγαροποίησής του5,6.

Οι λόγοι που έκανε αυτή την ενέργεια, πέραν του γεγονότος ότι ήθελε να απαγκιστρώσει τα Σκόπια από τη Βουλγαρία, ήταν αφενός για να θεμελιώσει μελλοντικές εδαφικές διεκδικήσεις της Γιουγκοσλαβίας επί των ελληνικών εδαφών (Μακεδονία) και αφετέρου για να εξασφαλίσει διέξοδο στο Αιγαίο. Ήδη από το 1944 ανήγγειλε δημόσια ότι στόχος του ήταν να επανενώσει «όλα τα τμήματα της Μακεδονίας που διασπάστηκαν το 1912 και 1913 από τους βαλκάνιους ιμπεριαλιστές»6.

Για την ιστορία αξίζει να αναφερθεί ότι οι ΗΠΑ δεν αποδέχτηκαν αυτές τις ενέργειες του Τίτο και αντέδρασαν δια του Αμερικανού Υπουργού Εξωτερικών Stettinius, ο οποίος τον Δεκέμβριο του 1944, μεταξύ άλλων έγραψε το εξής: «Η (αμερικανική) κυβέρνηση θεωρεί ότι αναφορές του τύπου “μακεδονικό έθνος”, “μακεδονική Μητέρα Πατρίδα” ή “μακεδονική εθνική συνείδηση” αποτελούν αδικαιολόγητη δημαγωγία που δεν αντικατοπτρίζει καμία πολιτική πραγματικότητα και βλέπει σε αυτές την αναγέννηση ενός πιθανού μανδύα που θα υποκρύπτει επιθετικές βλέψεις εναντίον της Ελλάδας»6.

Νικόλαος Κοτζιάς: Η αναγνώριση του ξεχωριστού σλαβικού μακεδονισμού από την Ελλάδα

Ο τότε υπουργός Εξωτερικών της Ελλάδας κ. Νικόλαος Κοτζιάς (Σεπτέμβριος 2015 – Οκτώβριος 2018) σχεδίασε και ολοκλήρωσε τη Συμφωνία των Πρεσπών στην οποία οι Σκοπιανοί χαρακτηρίζονται «Μακεδόνες» και η γλώσσα τους «μακεδονική». Η συγκεκριμένη συμφωνία έγινε με υπόδειξη των ΗΠΑ και της Γερμανίας μιας και αυτή εξυπηρετούσε τα γεωστρατηγικά τους συμφέροντα στην περιοχή των Βαλκανίων. Βέβαια, υπήρχαν και δύο ακόμα λόγοι που ώθησαν τον κ. Κοτζιά να κάνει αυτή την πράξη.

Ως παλιός κομμουνιστής ήθελε να συνεχίσει το έργο της Σοβιετικής Ένωσης, η οποία υποστήριξε το μακεδονισμό, αρχικά με τη βουλγαρική εκδοχή και στη συνέχεια ως ξεχωριστό μακεδονισμό (Κομιντέρν, ξεχωριστό μακεδονικό έθνος και μακεδονική γλώσσα).

Επίσης, η επιλογή του χωριού Ψαράδες, ως σημείου υπογραφής της Συμφωνίας των Πρεσπών, σχετίζεται με την κομμουνιστική ιδεολογία του κ. Κοτζιά. Το 1949 πραγματοποιήθηκε στους Ψαράδες Πρεσπών το δεύτερο συνέδριο του ΣΝΟΦ (СНОФ, Славјаномакедонски Народно Ослободителен Фронт – Σλαβομακεδονικό Λαϊκό Απελευθερωτικό Μέτωπο). Σε εκείνο το συνέδριο, οι ιδεολογικοί πρόγονοι του κ. Κοτζιά, διακήρυξαν το δικαίωμα της αυτοδιάθεσης του «Μακεδονικού λαού» και ίδρυσαν την ΚΟΕΜ (Комунистичка организација на Егејска Македонија – Κομμουνιστική Οργάνωση της Μακεδονίας του Αιγαίου) ως τμήμα του ΚΚΕ7.

Έτσι, μέσω του κ. Κοτζιά οι ηττημένοι του συμμοριτοπολέμου πήραν το αίμα τους πίσω. Πέραν όμως των ΗΠΑ, της Γερμανίας και των ιδεοληψιών της ελληνικής Αριστεράς, κάτι ακόμα ώθησε τον κ. Κοτζιά να σχεδιάσει και να ολοκληρώσει τη Συμφωνία των Πρεσπών. Αυτό περιγράφεται στο πιο κάτω περιστατικό.

Στις 15-5-2019 ο κ. Κοτζιάς πραγματοποίησε μία ομιλία σχετικά με τη Συμφωνία των Πρεσπών, σε κλειστό ακαδημαϊκό κύκλο στην Οξφόρδη. Κατά τη διάρκεια εκείνης της ομιλίας ανέφερε πάνω από 25 φορές τη φράση «ήθελα να μείνω στην Ιστορία ως ένας πολιτικός που λύνει προβλήματα και όχι που τα διαιωνίζει»8,9,10.

Επομένως, υπήρχαν και λόγοι προσωπικοί, ιδιοτελείς. Ο άνθρωπος αυτός θέλησε να μείνει στην ιστορία μέσω της Συμφωνίας των Πρεσπών. Δεν βρέθηκε κάποιος να του πει ότι και ο Εφιάλτης έμεινε στην ιστορία, όπως επίσης και ο Νενέκος. Δηλαδή τώρα νιώθει υπερήφανος που συμπλήρωσε την τριάδα με τους πιο πάνω αναφερόμενους;

Ο Μισίρκωφ, όπως αναφέρθηκε πριν, έριξε τον σπόρο το 1903 για ένα ξεχωριστό μακεδονικό έθνος και μία ξεχωριστή μακεδονική γλώσσα. Σίγουρα ο σπόρος εκείνος δεν είχε φυτευτεί πολύ βαθιά επειδή ήταν απλά ευσεβείς πόθοι ενός ανθρώπου. Τη σκυτάλη πήρε ο κομμουνισμός για να φτάσουμε στη σημερινή εποχή όπου οι ΗΠΑ και η Γερμανία για τα δικά τους γεωστρατηγικά συμφέροντα έβαλαν μία Αριστερή ελληνική κυβέρνηση (Τσίπρας, Κοτζιάς), 115 χρόνια μετά, να επαναφυτεύσει αυτό τον σπόρο (Συμφωνία Πρεσπών, 2018), σε μεγαλύτερο βάθος αυτή τη φορά, αφού η ελληνική συναίνεση, ότι υφίσταται ξεχωριστό μακεδονικό έθνος και ξεχωριστή μακεδονική γλώσσα, ήταν κομβικής σημασίας.

Χρίστιαν Μίτσκοσκι: Ο σλαβικός μακεδονισμός του VMRO-DPMNE συμπεριλαμβάνει και τους αρχαίους Μακεδόνες

Από τη στιγμή που επικράτησε το VMRO-DPMNE στις διπλές εκλογές των Σκοπίων της 8ης Μαΐου 2024 (προεδρικές και βουλευτικές) περάσαμε στην επόμενη φάση. Αμφισβητείται η Συμφωνία των Πρεσπών από την πρόεδρο των Σκοπίων κ. Γκορντάνα Σιλιάνοφσκα, από τον πρωθυπουργό κ. Χρίστιαν Μίτσκοσκι αλλά και από το σύνολο της νέας κυβέρνησης, επειδή οι πιο πάνω πολιτικοί όπως και συνολικά το VMRO-DPMNE όλα αυτά τα χρόνια δεν δέχονται ότι η ονομασία του κράτους τους μπορεί να είναι κάτι άλλο πέραν του σκέτο «Μακεδονία» και επίσης επιθυμούν να έχουν την αποκλειστικότητα του μακεδονισμού. Δεν θέλουν ούτε το «Βόρεια» μπροστά από το «Μακεδονία», ούτε να τους απαγορεύεται να χρησιμοποιούν τον Ήλιο της Βεργίνας, ούτε να αμφισβητείται η καταγωγή τους από τους αρχαίους Μακεδόνες κ.λπ.11,12,13

Ας δούμε όμως τι ακριβώς σημαίνει η ονομασία αυτού του κόμματος. Το αγγλικό ακρωνύμιο «VMRO-DPMNE», γράφεται στα σκοπιανά «ВМРО-ДПМНЕ» και σημαίνει «Внатрешна македонска револуционерна организација – Демократска партија за македонско национално единствo». Στα ελληνικά μεταφράζεται ως «Εσωτερική Μακεδονική Επαναστατική Οργάνωση – Δημοκρατικό Κόμμα για τη Μακεδονική Εθνική Ενότητα». Έχουν πάρει το πρώτο τμήμα του ακρωνύμιου (VMRO) από την οργάνωση που ίδρυσαν οι Βούλγαροι το 1893 και διέλυσαν επίσης οι Βούλγαροι το 1934 και με το DPMNE δηλώνουν ότι επιδιώκουν την «μακεδονική εθνική ενότητα».

Το κόμμα αυτό, ούτε τώρα, ούτε τα προηγούμενα χρόνια έκρυψε τις απόψεις και τις επιδιώξεις του. Ασπάζεται τη θεωρία που λέει ότι οι αρχαίοι Μακεδόνες δεν ήταν Έλληνες, άλλωστε αυτό το αναφέρουν τα σχολικά σκοπιανά βιβλία εδώ και πολλά χρόνια. Κατ’ αυτούς, οι Σλάβοι που κατέβηκαν στην περιοχή της Μακεδονίας αναμείχθηκαν με τους αρχαίους Μακεδόνες και το αποτέλεσμα αυτής της ανάμειξης είναι οι σημερινοί Σκοπιανοί, οι οποίοι είναι οι πιο κοντινοί συγγενείς των αρχαίων Μακεδόνων. Επομένως ως γνήσιοι απόγονοι των αρχαίων Μακεδόνων δικαιούνται να διεκδικούν την ιστορία των προγόνων τους, τα εδάφη τους, τα σύμβολά τους κ.λπ. Δεν είναι τυχαίο ότι ο χαιρετισμός που κάνουν τα στελέχη, τα μέλη και οι ψηφοφόροι του VMRO-DPMNE (συμπεριλαμβανομένης ολόκληρης της ηγεσίας του κόμματος, πρόεδρος, αντιπρόεδροι κ.λπ.) είναι με τον αντίχειρα και τον δείκτη να σχηματίζουν κύκλο και τα υπόλοιπα τρία δάχτυλα ανασηκωμένα, όπως ακριβώς είναι η γνωστή χειρονομία «ΟΚ». Το «Ο» που σχηματίζουν ο αντίχειρας με τον δείκτη, κατ’ αυτούς, συμβολίζει το αρχικό γράμμα της λέξης «Oбединетa» (προφέρεται «Ομπεντίνετα») που σημαίνει «Ενωμένη», ενώ τα τρία ανασηκωμένα δάκτυλα συμβολίζουν τις τρεις «Μακεδονίες», δηλαδή τη «Μακεδονία του Βαρδάρη» (Σκόπια), τη «Μακεδονία του Αιγαίου» (ελληνική Μακεδονία) και τη «Μακεδονία του Πιρίν» (τμήμα της Βουλγαρίας). Με το συγκεκριμένο χαιρετισμό οι Σκοπιανοί δηλώνουν ότι αγωνίζονται για την «Ενωμένη Μακεδονία», η οποία θα επιτευχθεί με την ένωση των τριών πιο πάνω περιοχών («Μακεδονιών») σε ένα κράτος, δηλαδή ούτε λίγο ούτε πολύ έχουν ως στόχο την κατάληψη ελληνικών εδαφών μέχρι και τη Χαλκιδική! Ο χαιρετισμός αυτός αποκαλείται χαιρετισμός της «Ενωμένης Μακεδονίας» (United Macedonia salute)14.

Αφού λοιπόν πήραν οι Σκοπιανοί από τους Έλληνες τη συγκατάθεση, μέσω της Συμφωνίας των Πρεσπών, ότι είναι και αυτοί Μακεδόνες, τώρα με το VMRO-DPMNE διεκδικούν την αποκλειστικότητα στον μακεδονισμό, επομένως και όλα αυτά που αναφέρθηκαν πιο πάνω, τη μακεδονική ιστορία, τα μακεδονικά εδάφη κ.λπ. με απώτερο στόχο τη δημιουργία της «Ενωμένης Μακεδονίας». Δεν ήταν τυχαία η αναφορά που έκανε πρόσφατα η πρόεδρος των Σκοπίων κ. Σιλιάνοφσκα στα «προσφυγόπουλα από το Αιγαιακό τμήμα της Μακεδονίας» και μέσω αυτής επανέφερε τον «μακεδονικό» αλυτρωτισμό κατά της χώρας μας15,16. Η Συμφωνία των Πρεσπών ήταν ο προθάλαμος όλων αυτών των καταστάσεων που ζούμε τώρα.

Τελικά, ο Νικολάι Ιγνάτιεφ αγωνίστηκε για την ιδέα του πανσλαβισμού, ο Κρστε Μισίρκωφ για την ιδέα του ανεξάρτητου σλαβικού μακεδονισμού, ο Τίτο και ο Μίτσκοσκι για το συμφέρον των πατρίδων τους (ασχέτως του παραλογισμού τους ως προς την απαίτηση οικειοποίησης του μακεδονισμού) και ο Νικόλαος Κοτζιάς για τα συμφέροντα των ιμπεριαλιστικών δυνάμεων (ΗΠΑ, Γερμανίας), τις ιδεοληψίες της ελληνικής Αριστεράς και τη ματαιοδοξία του. Ο κ. Κοτζιάς συγκρινόμενος με τους υπόλοιπους είναι ο λιγότερο ιδεολόγος. Είναι ταπεινότερα τα ελατήρια που τον οδήγησαν να κάνει ότι έκανε και πραγματικά αποδείχθηκε κατώτερος των περιστάσεων. Τώρα, ότι, αναφέρει συνεχώς τον εαυτό του ως «Καθηγητή» είναι μία ακόμη απόδειξη ότι ο άνθρωπος είναι «κύμβαλο αλαλάζον» γι’ αυτό κάνει θόρυβο. Αφήστε που σχετικά με τους «Καθηγητές» τα έχει πει μια χαρά ο Μπίσμαρκ (Καθηγητές τρεις κι εχάθη η πατρίς!)

Συνοπτικά τα παραπάνω περιγράφονται ως εξής:

Οι οκτώ (8) βαθμίδες για τη δημιουργία Ανεξάρτητου Μακεδονικού Κράτους, στο οποίο θα συμπεριλαμβάνεται και το έδαφος της ελληνικής Μακεδονίας:

  1. Ρωσία – βουλγαρικός μακεδονισμός: Οι Ρώσοι μέσω του Νικολάι Ιγνάτιεφ καταφέρνουν το 1870 να ιδρύσουν τη Βουλγαρική Εξαρχία και το 1878 να υπογραφεί η Συνθήκη του Αγίου Στεφάνου (δημιουργία Μεγάλης Βουλγαρίας). Λίγους μήνες μετά υπογράφεται η Συνθήκη του Βερολίνου με την οποία η Βουλγαρία χάνει εδάφη που είχε λάβει με τη Συνθήκη του Αγίου Στεφάνου. Έτσι δημιουργείται το Μακεδονικό Ζήτημα. To 1893 Βούλγαροι ιδρύουν το VMRO. Οι Ρώσοι στηρίζουν τον βουλγαρικό μακεδονισμό.

  2. Μισίρκοφ – ξεχωριστός σλαβικός μακεδονισμός: Ο Κρστε Μισίρκοφ το 1903 διατυπώνει την ιδέα του ξεχωριστού μακεδονικού έθνους και της ξεχωριστής μακεδονικής γλώσσας. Ο μακεδονισμός του Μισίρκοφ είναι ανεξάρτητος από τους Βουλγάρους και από τους άλλους γνωστούς βαλκανικούς λαούς.

  3. Κομμουνισμός – βουλγαρικός μακεδονισμός: Η Κομμουνιστική Σοβιετική Ένωση (διάδοχη κατάσταση της Ρωσίας) συνεχίζει να υποστηρίζει τον βουλγαρικό μακεδονισμό.

  4. Κομμουνιστική Διεθνής – ξεχωριστός σλαβικός μακεδονισμός: Το 1934 μέσω της Κομμουνιστικής Διεθνούς (Κομιντέρν) ο σοβιετικός κομμουνισμός αναγνωρίζει την ύπαρξη χωριστού μακεδονικού έθνους και μακεδονικής γλώσσας.

  5. Τίτο – ξεχωριστός σλαβικός μακεδονισμός, από το «Βαρντάρσκα» στο «Μακεδονία»: Ο κομμουνιστής ηγέτης της Γιουγκοσλαβίας, Τίτο, το 1944 μετονομάζει τα Σκόπια από Βαρντάρσκα σε Λαϊκή Δημοκρατία της Μακεδονίας και καλλιεργεί την ιδέα ενός χωριστού και διακριτού μακεδονικού έθνους.

  6. Κοτζιάς – ξεχωριστός σλαβικός μακεδονισμός με ελληνική συναίνεση: Ο Νικόλαος Κοτζιάς το 2018 ολοκληρώνει και υπογράφει τη Συμφωνία των Πρεσπών, η οποία στις αρχές του 2019 επικυρώνεται από την ελληνική Βουλή. Σε αυτή τη συμφωνία, με τη συναίνεση της ελληνικής πλευράς, οι Σκοπιανοί χαρακτηρίζονται Μακεδόνες και η γλώσσα τους μακεδονική.

  7. Μίτσκοσκι – ξεχωριστός σλαβικός μακεδονισμός που περιλαμβάνει τη μακεδονική αρχαιότητα: Ο Χρίστιαν Μίτσκοσκι το 2024 κερδίζει τις εκλογές στα Σκόπια με το κόμμα VMRO-DPMNE, αναλαμβάνει πρωθυπουργός και ξεκινάει τη θητεία του με μπαράζ παραβιάσεων της Συμφωνίας των Πρεσπών. Για το VMRO-DPMNE η μακεδονική αρχαιότητα ανήκει στους Σκοπιανούς, επειδή θεωρούν ότι αυτοί είναι οι απόγονοι των αρχαίων Μακεδόνων. Στόχος του συγκεκριμένου κόμματος είναι η δημιουργία μιας «Ενωμένης Μακεδονίας» που θα περιλαμβάνει και το έδαφος της ελληνικής Μακεδονίας.

  8. Ανεξάρτητο μακεδονικό κράτος: Στην τελευταία βαθμίδα βρίσκεται η δημιουργία ανεξάρτητου μακεδονικού κράτους, μη ελληνικού, στο οποίο θα συμπεριλαμβάνεται και το έδαφος της ελληνικής Μακεδονίας («Ενωμένη Μακεδονία»). Αυτό θα συμβεί μελλοντικά εάν η Ελλάδα δεν ακυρώσει τη Συμφωνία των Πρεσπών και δεν υπάρξει στη χώρα μας εθνοκεντρική πολιτική.

Ενδεικτικά παρατίθενται μερικές φωτογραφίες ώστε να μην υπάρχει αμφιβολία ότι οι Σκοπιανοί έχουν βλέψεις στα ελληνικά εδάφη.

Ο χαιρετισμός της «Ενωμένης Μακεδονίας». Το μεσαίο από τα τρία ανασηκωμένα δάκτυλα αναγράφει τη λέξη «ЕГЕЈ» που στα σλαβικά σημαίνει «ΑΙΓΑΙΟ» και συμβολίζει την ελληνική Μακεδονία, την οποία οι Σκοπιανοί αποκαλούν «Μακεδονία του Αιγαίου».

Ο αντιπρόεδρος του VMRO-DPMNE, κ. Βλάντο Μισαϊλόφσκι, τη στιγμή που κάνει τον χαιρετισμό της «Ενωμένης Μακεδονίας» (είναι αυτή που περιλαμβάνει και τη Χαλκιδική) ενώ σχολιάζει με τη φράση «Για μια τέλεια Μακεδονία»17.

Ο πρόεδρος της Ακαδημίας Επιστημών και Τεχνών των Σκοπίων, κ. Λιούπτσο Κότζαρεφ (πέμπτος από αριστερά), στις 4-2-2023, σε εκδήλωση Σκοπιανών στον Καναδά για την 150η επέτειο της γέννησης του Βούλγαρου Γκότσε Ντέλτσεφ. Πίσω του σε τεράστιες διαστάσεις βρίσκονται ο Ήλιος της Βεργίνας και ο χάρτης της λεγόμενης «Ενωμένης Μακεδονίας» (είναι αυτή που περιλαμβάνει και τη Χαλκιδική) στον οποίο αναγράφεται η λέξη «Μακεδονία»18.

Ο δήμαρχος της πόλης Ντεμίρ Χισάρ κ. Νίκολα Ναϊντόφσκι (πρώτος από αριστερά) με μέλη του δημοτικού συμβουλίου του στις 10-7-2022 κατά τη διάρκεια πορείας διαμαρτυρίας στα Σκόπια κάνουν το χαιρετισμό της «Ενωμένης Μακεδονίας» ενώ κρατούν πανό που φέρει τον Ήλιο της Βεργίνας, τη λέξη «Μακεδονία» και χάρτη που περιλαμβάνει τη Θάσο και τη Χαλκιδική19.

1. https://www.antibaro.gr/article/20695

2. https://el.wikipedia.org/wiki/Εσωτερική_Μακεδονική_Επαναστατική_Οργάνωση

3. https://el.wikipedia.org/wiki/Ψήφισμα_της_Κομιντέρν_για_το_Μακεδονικό_Ζήτημα

4. https://www.anixneuseis.gr/ιστορικη-επισκόπηση-του-μακεδονικού/

5. https://www.eleftheria.gr/m/απόψεις/item/207115-8-αυγούστου-1944-ο-τίτο-μετονομάζει-τα-σκόπια-από-βαρντάρσκα-σε-«λαϊκή-δημοκρατία-της-μακεδονίας».html

6. https://www.mfa.gr/to-zetema-tou-onomatos-tes-boreias-makedonias/

7. https://www.dimokratia.gr/apopseis/401057/mia-istoria-tha-sas-po/

8. https://www.antibaro.gr/article/23319

9. https://www.antibaro.gr/article/29195

10. https://www.antibaro.gr/article/33837

11. https://www.epitropiellinismou.gr/post/499

12. https://www.epitropiellinismou.gr/post/2089

13. https://www.epitropiellinismou.gr/post/2261

14. https://en-academic.com/dic.nsf/enwiki/9099277

15. https://www.protothema.gr/politics/article/1513861/xefuge-teleios-i-gordana-silianofska-thumithike-tora-tous-makedones-tou-aigaiou/

16. https://x.com/gogamkd/status/1806303063289778322?t=mrnzp4RhgEg4PDMAfb6Q8g&s=19

17. https://www.facebook.com/misajlovskivlado/posts/2624407727866247

18. https://www.facebook.com/groups/203897086311812/posts/6312641085437351/

19. https://x.com/dayastic777/status/1546143107321847810

*Ο Ιωάννης Αμπατζόγλου είναι Ακτινοφυσικός Ιατρικής, διδάκτωρ του Τμήματος Ιατρικής του ΔΠΘ, Επιστημονικά Υπεύθυνος του Τμήματος Ιατρικής Φυσικής του Πανεπιστημιακού Γενικού Νοσοκομείου Αλεξανδρούπολης και Πρόεδρος της Επιτροπής Ελληνισμού.

abadzoglou@yahoo.gr

Συνέχεια ανάγνωσης

Video

Γιώργος Αϋφαντής: Στείλτε μήνυμα στο πολιτικό σύστημα!

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Γιώργος Αϋφαντής: Μας εξευτελίζουν Σκόπια και Αλβανία! Θέλουν να αλλάξουμε τα βιβλία της ιστορίας μας. Σε αυτές τις ευρωεκλογές στείλτε μήνυμα προς το πολιτικό σύστημα.

Συνέχεια ανάγνωσης

Εξωτερική Πολιτική

Κίσινγκερ για Μακεδονικό: «Ελάτε κρυφά στις ΗΠΑ να το τελειώνουμε το θέμα…»

Δημοσιεύτηκε

στις

(AP Photo/John Duricka)

Άθλια παζάρια στις πλάτες της Μακεδονίας

Τι είχε πει ο Κίσινγκερ στον Κωνσταντίνο Μητσοτάκη κατά τη συνάντηση που είχαν το 1992 στο Νταβός, παρουσία των Γκλιγκόροφ και Αντοφ

Σταύρος Τζίμας

«…Την ώρα που τρώγαμε στο Νταβός, ο Μητσοτάκης μου έδωσε ένα σημείωμα, ένα μικρό χαρτάκι που έγραφε ότι “το μάξιμουμ που μπορεί να δεχθεί με τα σημερινά δεδομένα η Ελλάδα για αυτό το θέμα είναι το Δημοκρατία της Μακεδονίας-Σκόπια, ή παρένθεση ή παύλα, αυτό είναι το μέγιστο”. Το έγραψε σε ένα λευκό χαρτί και μου είπε: “να το δώσεις στον Γκλιγκόροφ και να του πεις ότι ,αν δεν αλλάξετε όνομα, δεν μπορεί να υπάρξει λύση”».

Ήταν αρχές Φεβρουαρίου του 1992 και γύρω από το τραπέζι στο δείπνο, στο πλαίσιο του γνωστού    παγκόσμιου οικονομικού φόρουμ στο Νταβός κάθονταν ο Χένρι Κίσινγκερ, ο τότε πρωθυπουργός    Κωνσταντίνος Μητσοτάκης και ο στενός συνεργάτης του Κίρο Γκλιγκόροφ, πρόεδρος της βουλής της “Δημοκρατίας της Μακεδονίας” Στόγιαν Αντoφ.

«Ο Μητσοτάκης ήταν επιφυλακτικός για τη συνάντηση μαζί μου. Δεν υπήρχαν  μέχρι τότε επαφές. Τέλος πάντων μας “συνάντησαν”. Ο οικοδεσπότης μάς έβαλε, όχι τυχαία, στο ίδιο τραπέζι στο δείπνο. Ο Μητσοτάκης, εγώ και ο Κίσινγκερ. Και τότε ήταν οι πρώτες συνομιλίες ουσιαστικά», μου είπε σε μια εξόχως ενδιαφέρουσα συνέντευξη για την «Κ» (19 Οκτωβρίου 2014) ο ογδοντάχρονος τότε Στόγιαν Αντοφ, παλιός υπουργός του Τίτο εμφορούμενος από τη γιουγκοσλαβική σχολή σκέψης στα ζητήματα της γεωπολιτικής

Η αποσχιση της τότε ΣΔ Μακεδονίας από την καταρρέουσα Γιουγκοσλαβία ήταν νωπή, και μάλιστα οι πολίτες της  με συντριπτικό ποσοστό σε δημοψήφισμα είχαν ταχθεί υπέρ της ίδρυσης ανεξάρτητου κράτους υπό το όνομα «Δημοκρατία της Μακεδονίας».

Η ελληνική πλευρά  «ψαχνόταν» ως προς την στρατηγική της απέναντι στην εμφάνιση ανεξάρτητου «μακεδονικού κράτους» και εν πολλοίς  είχε εναποθέσει τις ελπίδες της στον Μιλόσεβιτς.

Σε αυτήν την ατμόσφαιρα και με τον γιουγκοσλαβικό εμφύλιο να εξαπλώνεται,  γύρω από το τραπέζι με τους εκλεκτούς μεζέδες στο χιονισμένο Νταβός, ο Κίσινγκερ, όπως μου είπε ο Αντοφ, πρότεινε στον Μητσοτάκη να συναντηθούν  κρυφά στην Αμερική με τον Γκλιγκόρωφ  και να τα βρουν «για να τελειώνουμε το θέμα».

«“Κώστα είστε τυχεροί που με την παρουσία αυτού του κράτους απομακρύνονται τα σύνορά σας κατά διακόσια τριάντα χιλιόμετρα από τον πιο επικίνδυνο γείτονά σας, την Σερβία”, του είπε κάποια στιγμή ο Κίσινγκερ. Όταν η κουβέντα ήρθε στις σχέσεις της χώρας μου με την Ελλάδα ο Κισινγκερ επέμενε  ότι η Αθήνα πρέπει να μας αναγνωρίσει ως Μακεδονία και να ξεκινήσει μια περίοδος σύσφιξης των σχέσεων. Ο Μητσοτάκης του απάντησε  πως αυτό ήταν δύσκολο και ότι το κλίμα στην Ελλάδα δεν ευνοούσε τέτοιες κινήσεις. Του είπε ακόμα ότι υπάρχουν στα Σκόπια κάποιοι που έχουν αλυτρωτικές διαθέσεις και θέλουν να γίνουν κληρονόμοι της ιστορίας της αρχαίας Μακεδονίας. Τώρα που τα βλέπω από απόσταση πολλών χρόνων λέω ότι τα προέβλεψε αυτά ο Μητσοτάκης, τα βλέπουμε μπροστά μας (σ.σ. εννοούσε τα όσα κάνει η κυβέρνηση Γκρουεφσκι). Στην παρατήρηση του  Μητσοτάκη ότι κάποιοι κύκλοι θέλουν να σφετεριστούν την ιστορία της Μακεδονίας, ο Κισινγκερ του απάντησε γελώντας: “υπάρχουν αλήθεια  τέτοιοι μπουνταλάδες;“. Πάνω στην κουβέντα σε κάποια στιγμή ο Κισινγκερ έριξε μια ιδέα. Απευθυνόμενος σε εμένα μου είπε: “πέστε του κ. Γκλιγκόροφ ότι θεωρώ πως είναι απαραίτητο να συναντηθεί με τον Μητσοτάκη” και γυρίζοντας προς εκείνον του λέει: “Κώστα και εσύ κοίτα να συναντηθείς με τον Γκλιγκόροφ, ελάτε σε εμάς στην Αμερική, θα βρεθεί κάποια ευκαιρία για να έρθετε διακριτικά, με κάποια πρόφαση, και εκεί να συνομιλήσετε και να το τελειώνουμε το ζήτημα αυτό”. Ο Μητσοτάκης του είπε: “δύσκολα-δύσκολα”, αλλά δεν το απέρριψε. Ο Κίσσιγκερ επέμενε η συνάντηση να γίνει υπό πλήρη μυστικότητα – κατ’ εξοχήν αμερικάνικη πρακτική. Τέτοια συνάντηση δεν έγινε. Έκανα σημείωμα στον Γκλιγκόροφ, το βρήκε ενδιαφέρον αλλά δεν έγινε τίποτα. Μετά άλλαξαν οι καταστάσεις…»

Ο Αντoφ, όταν τον ρώτησα σχετικά, υποστήριξε ότι το 1992 δεν υπήρχε από τα Σκόπια διάθεση για υποχώρηση. Ούτε ακόμα και το 93, ενόψει της ένταξης της χώρας στον ΟΗΕ, διαφαίνονταν προθέσεις για συμβιβασμό. Ο Γκλιγκορωφ χειριζόταν ο ίδιος προσωπικά το ζήτημα της ονομασίας και απέφευγε να εξωτερικεύει τις σκέψεις του επ’ αυτού. «Μαζί μιλούσαμε με τις ώρες για το ζήτημα αυτό και κάποιες φορές μου έλεγε ότι κάτι πρέπει να γίνει».

Καθημερινή

Συνέχεια ανάγνωσης

Ινφογνώμων

Infognomon Logo

Περιηγηθείτε στα κορυφαία βιβλία του βιβλιοπωλείου μας

Προβολή όλων

Δημοφιλή