Ακολουθήστε μας

Αιγαίο

Ο Θαλάσσιος τουρισμός «πλέων ἐπὶ οἴνοπα πόντον» (1)

Δημοσιεύτηκε

στις

«Εδώ ας σταθώ. Κι ας δω κ’ εγώ τη φύση λίγο,

θάλασσας του πρωιού  κι ανέφελου ουρανού

λαμπρά μαβιά και κίτρινη όχθη

όλα ωραία και μεγάλα φωτισμένα». (2)

Αγγέλα Ταβιανάτου*

Μικρή εισαγωγή

Ο θαλάσσιος και παράκτιος τουρισμός, απασχολεί  άμεσα περί τα  250.000 άτομα, ( στοιχεία 2011) (3) συμβάλει κατά 205.000.000 € στο εθνικό εισόδημα και το πιο σημαντικό δίνει ζωή σε κάθε απομακρυσμένο νησί και βράχο της χώρας, τονίζοντας την συνοχή ξηράς και θάλασσας.  Φαίνεται, ωστόσο  ότι  δυσαρεστεί  τη Διοίκηση  που κάνει ότι μπορεί για να απαλλαγεί από αυτά τα «βασανάκια».
.
Η Ελλάδα, η χώρα των θεών, όπως διαφήμιζε κάποτε ο ΕΟΤ είναι μια χώρα προικισμένη από Αυτούς.
.
Ο αέρας της; μυρωμένος από τα χιλιάδες βότανα ασύγκριτης ποικιλίας και μοναδικών θεραπευτικών ιδιοτήτων!
.
Τα βουνά της; Προσφέρονται  για περιπάτους και εξερευνήσεις ψυχαγωγικού χαρακτήρα, αλλά θα μπορούσαν επίσης   να θρέψουν εκατομμύρια αιγοπρόβατα!
Το υπέδαφος; Κάποτε χλευάστηκε η άποψη του Δημ. Μπάτση (4) ότι τα κοιτάσματα της χώρας μπορούν τα τροφοδοτήσουν την βιομηχανία τόσο στο κοντινό όσο και στο μακρινό μέλλον, σήμερα, όμως,  είναι κοινώς αποδεκτό. Ακόμα σπάνιες γαίες και ουράνιο διαθέτει αυτή η γωνιά του πλανήτη, που έχουμε την τύχη να βρεθούμε.
Και τέλος η θάλασσα! Μια θάλασσα γύρω από την οποία άνθισε ο πιο σπουδαίος, ο πιο μεγάλος και ο πιο ήπιος  πολιτισμός του Δυτικού κόσμου.

Πρόσεχε να προφέρεις καθαρά τη λέξη θάλασσα
έτσι που να γυαλίσουν μέσα της όλα τα δελφίνια. (5)

Οικονομία και θάλασσα

.
Οι πλούσιες χώρες, που η οικονομία τους δεν στηρίζεται στον τουρισμό και στην ψυχαγωγία,   υποστηρίζουν την ενασχόληση και απασχόληση των πολιτών τους με την θάλασσα, τις λίμνες και  τα ποτάμια τους στο μέγιστο δυνατόν. Αντίθετα εμείς οι Έλληνες,  ενώ «Καθ’ όλη τη μακρά μας ιστορία είμαστε γνωστοί ως ένας δυναμικός λαός ναυτικών, εμπόρων και διανοουμένων με μια  ελληνόκτητη ποντοπόρο ναυτιλία,  πρώτη στον κόσμο» (6) στο τομέα του θαλάσσιου τουρισμού καταφέραμε να είμαστε τελευταίοι.
.
Δεν υπάρχει άλλη χώρα στον κόσμο που δεν  σέβεται τα Δώρα που παρέλαβε από τους θεούς της και από τους προγόνους της και αυτό δεν θα μας βγει σε καλό.
.
Η πυρηνική δύναμη Γαλλία διαθέτει έναν στόλο 900.000 πλοίων και πλοιαρίων αναψυχής, είναι η πρώτη στον κόσμο παραγωγός ιστιοπλοϊκών και μικρών μηχανοκίνητων και  εξάγονται σε όλες τις Ηπείρους. Μόνο το 2008 πούλησε  907.000 τεμάχια συνολικής αξίας 4δις ευρώ. (7)
.
Η Ολλανδία, μια χώρα κυρίαρχη στις αγροτικές εξαγωγές, δεν υστερεί καθόλου και στις εξαγωγές πλοίων αναψυχής μικρών και μεγάλων,  ενώ παράλληλα τα προσελκύει στα εθνικά της νηολόγια, διαφημίζοντας την τιμή της σημαίας εγγραφής σε 299 Ευρώ/2-ετία,  όταν εμείς ζητάμε μόνο για τον φόρο πλοίων, ανεξαρτήτου μεγέθους 1000€/ετος!
.
Η παραγωγή σκαφών  της Ιταλίας στον ίδιο τομέα κατά το έτος 2007 ξεπέρασε τα 3,8δις € (7)
.
Ούτε η πιο πλούσια χώρα της ΕΕ, η Γερμανία, δεν έμεινε πίσω.
Διαθέτει έναν στόλο 500.000 μπορεί και 750.000  πλοίων και πλοιαρίων, υποδέχεται 500.000 επισκέπτες ετησίως σε σχετικές εκθέσεις, δραστηριοποιούνται 550 Ενώσεις και 210 σχολές και  απασχολεί 20.000 άτομα. Το έτος 2009  ο όγκος εργασιών ανήλθε σε 1.649.000.000 €, χωρίς να υπολογιστούν τα τρέχοντα έξοδα. (8)
.
Η  ίδια η Κομισιόν έχει τονίσει την αναγκαιότητα εκπόνησης στρατηγικής για την ανάπτυξη του θαλάσσιου τουρισμού και την στήριξη των Μικρομεσαίων Επιχειρήσεων, όπως αναφέρω και παρακάτω.
.
Σίγουρα θα πρέπει να αναρωτηθούμε σε ποιες συντεταγμένες  βρίσκεται η χώρα μας μέσα σ αυτήν την θάλασσα επιχειρηματικότητας, απόλαυσης και ειρήνης.
Εμείς, λοιπόν, σε απάντηση όλων των παραπάνω χαρούμενων γεγονότων,  εφαρμόζουμε την σταθερή πολιτική του «κάθε πέρσι και καλύτερα» και δεν αφήνουμε κανέναν χρόνο να περάσει χωρίς να βγαίνουμε πρώτοι σε διαγωνισμό ανικανότητας και αυτοκαταστροφής. Η αθεράπευτη  γραφειοκρατία, η έλλειψη μέτρου και η ανυπαρξία υποδομών όχι μόνο εμποδίζουν οποιαδήποτε ανάπτυξη ενός κλάδου, στον οποίο  θα έπρεπε η Ελλάδα να είναι παράδειγμα προς μίμηση, αλλά μοιραία οδηγούν  στον  μαρασμό και θάνατο του.
.
Βεβαίως, θα μπορούσε να πει κανείς, ότι ναι μεν ακούμε για μαρασμό, αλλά οι αριθμοί δείχνουν άνοδο των αφίξεων και των ναυλώσεων.
Αυτή θα ήταν μια πολύ επιπόλαια ανάλυση. Η πραγματικότητα είναι ότι χάσαμε τους Γερμανούς, τους Γάλλους, τους Ιταλούς και τους Αμερικανούς, αλλά κερδίσαμε – λόγω πολιτικών αλλαγών των πρώην σοσιαλιστικών χωρών – τους Πολωνούς, τους Τσέχους,  τους Σλοβάκους και  τους Ρώσους, (για παράδειγμα ο αριθμός των Ρώσων επισκεπτών  μεταξύ 2010 και 2012 από 100.000 ανήλθε σε περισσότερους από 800.000) τους οποίους θα χάσουμε και αυτούς, έτσι όπως πάμε. (3)
.
Διαθέτουμε τον μικρότερο στόλο, με μόλις 17.700 πλοία αναψυχής,  ανεπαρκείς υποδομές , υπέρμετρη γραφειοκρατία, εξοντωτική φορολόγηση, που δεν βασίζεται στα έσοδα,  οπότε και άδικη, και τώρα τελευταία έχει γίνει μια δραματική επίθεση στις μικρές επιχειρήσεις.
.
Να πάρουμε τα θέματα με την σειρά.

Υποδομές

Σταθερά τα τελευταία 40 χρόνια, που το Ελληνικό Γιώτινγκ άρχισε να αναπτύσσεται, δεν υπάρχει κανείς σχετικός (Ν.Ε.Ε. σύλλογοι κλπ.) που να μην διαμαρτύρεται για την ακινησία τους κράτους σχετικά με την ανάγκη κατασκευής νέων μαρινών.
Το περασμένο έτος με πρόγραμμα ΕΣΠΑ χρηματοδοτήθηκε  το 50% της τιμής αγοράς επαγγελματικών πλοίων αναψυχής, χρήματα που δόθηκαν όλα σε ναυπηγεία της Γαλλίας και της Γερμανίας, αλλά δεν ξοδεύτηκε ούτε ένα ευρώ σκέψης, για το πού θα ελλιμενιστούν αυτά τα 400 νεότευκτα πλοία, που μάλιστα είχαν την ατυχία να προσεγγίσουν τα θαλάσσια ελληνικά σύνορα εν καιρώ κορωνοϊού, όπου το ΥΕΝ δεν είχε μεριμνήσει για την υποδοχή τους σε ειδικό χώρο καραντίνας και άφησε να εξελιχθούν ιστορίες απείρου κάλους τόσο στο πέλαγος, όσο και στην Μαρίνα Αλίμου.
Και όχι μόνο, δεν προστέθηκε  ούτε μία θέση ελλιμενισμού, αλλά αυτή η στενότητα διευκολύνει την σύσταση  καρτέλ τιμών για τις υπάρχουσες Μαρίνες.
Και το ζήτημα δεν σταμάτησε ούτε εδώ. Η καρδιά του θαλάσσιου επαγγελματικού γιώτινγκ, που είναι η Μαρίνα Αλίμου, ιδιωτικοποιείται με προοπτική  να εκδιωχθούν από την Μαρίνα τα επαγγελματικά σκάφη εντός τριών ετών.
.
Το πού θα πάνε, ΚΑΝΕΙΣ απολύτως δεν νοιάζεται από όλους όσους δηλώνουν ευθαρσώς, ότι ο τουρισμός είναι «η βαριά βιομηχανία της Ελλάδας», φαίνεται, ότι θα πρέπει να τα παρκάρουμε στην αυλή μας, ή στο μπαλκόνι μας.
.
Η Ελλάδα,  είναι τελευταία σε αριθμό μαρινών, διαθέτει μόνο 10.000 θέσεις ελλιμενισμού, ενώ όλες οι άλλες χώρες πάνω από 100.000 η κάθε μία.
.

 Αριθμός Μαρινών στην ΕΕ.

Θέσεις εργασίας

Θέλοντας να αναδείξει το μέγεθος των δυνατοτήτων που υπάρχουν ο κ. Γράτσος μας λέει: «Σύμφωνα με έρευνα του Πανεπιστήμιου του Πειραιά, κάθε σκάφος που ελλιμενίζεται στη χώρα μας, άνω των 25 μέτρων, δημιουργεί κατά μέσο όρο 22 θέσεις εργασίας. Αυτό σημαίνει ότι 100 περισσότερα σκάφη αναψυχής να «φιλοξενούσαμε» θα είχαμε τόσες θέσεις εργασίας, όσες χρειάζονται και για τον αγωγό του TAP». (3)
Ακόμα  και το μικρό πλοίο αναψυχής δεν πάει πίσω στην τόνωση της αγοράς εργασία. Κάθε μηχανοκίνητο πλεούμενο, όσο μικρό και αν είναι, χρειάζεται τον μηχανικό, τον ηλεκτρολόγο, τον τεχνίτη πλαστικών, κάνει έναν μικρό ή μεγάλο τζίρο στα καταστήματα ναυτιλιακών ειδών, πληρώνει μαρίνα, ασφάλεια, φόρο, και δίνει ένα αεράκι ευημερίας στον πολύπαθο λαό της χώρας μας.

Εκτός όμως από την κατανάλωση υπάρχει και η κατασκευή. Η κατασκευή μικρών πλοίων, δεν απαιτεί βαριές υποδομές, ενώ απασχολεί, ναυπηγούς, μηχανικούς, αρχιτέκτονες, ειδικούς σχεδιαστές, τεχνικούς υψηλής και μέτριας ειδίκευσης και προσωπικό διοίκησης.
Η Ελλάδα το 2003 απασχολούσε στην ναυπηγική βιομηχανία μόλις και μετά βίας 9600 άτομα, το 2011 έπεσαν στα 3.741.

Φορολογικό πλαίσιο:

Αυτό που πρέπει να κάνει το υπουργείο, έλεγε ο πρόεδρος του ΝΕΕ κ. Γράτσος το 2005, είναι να καταργήσει τους φόρους, καθώς ήδη στην Ευρώπη, έχουν αρχίσει να καταργούνται. Σύμφωνα με μελέτη του London School of Economics (Mediterranean yachting solution), αποδεικνύεται ότι η Ελλάδα έχει τα χαμηλότερα έσοδα από ενοικιάσεις σκαφών άνω των 24 μέτρων σε σχέση με τρεις άλλες χώρες. Έτσι, η Ιταλία έχει έσοδα, 353 εκατ. ευρώ, η Γαλλία 314 εκατ. ευρώ, η Iσπανία 303 εκατ. ευρώ και η Ελλάδα, μόλις 46 εκατ. ευρώ. (3)
.
Τι να πούμε όμως  σήμερα; Όχι μόνο δεν καταργήθηκαν, αλλά αυξήθηκαν με εξαιρετική φαντασία με μοναδικό στόχο την όσο γίνεται πιο γρήγορη εκτέλεση του κλάδου.

  1. Πέρυσι εισήχθη ο φόρος πλόων, (ε-τεπαΐ) σε κάθε πλοίο, ανεξαρτήτου σημαίας, ποσό καθόλου ευκαταφρόνητο, επιπροσθέτως δε δυσανάλογο της φοροδοτικής ικανότητας των φορολογουμένων.
    Ο φόρος αυτός υπολογίζεται ανά μέτρο μήκους, ωστόσο άλλη η αξία ενός πλοίου 12 μέτρων άλλη ενός 40 μέτρων! Η σχέση δεν είναι γραμμική αλλά εκθετική.
    Αν δηλαδή, η τιμή αγοράς ενός καινούργιου  ιστιοπλοϊκού  12 μέτρων είναι  το πολύ 150.000 € η αντίστοιχη του 40-μετρου είναι τουλάχιστον 15.000.000 €.

Επίσης, άλλη επιπρόσθετη διάκριση, στο παραπάνω Νόμο είναι η διάκριση ιδιωτικού – επαγγελματικού, εις βάρος βεβαίως – βεβαίως του επαγγελματικού! Ενώ το ιδιωτικό πλοίο έχει την δυνατότητα να πληρώνει μόνο τους μήνες που ταξιδεύει, το επαγγελματικό υποχρεώνεται να πληρώνει όλους τους μήνες, εκτός αν είναι στην ξηρά.

  1. Το ίδιο καταστροφικό για τις μικρές επιχειρήσεις, ή για τον χαμηλού ή μεσαίου εισοδήματος ιδιώτη είναι και ο φόρος πλοίων. Εδώ μάλιστα δεν ισχύει καν η αρχή της αναλογικότητας, έστω και η κακώς εννοημένη, όπως παραπάνω αναφέρω. Ο νομοθέτης έθεσε έναν ελάχιστο ετήσιο φόρο ύψους 1000 ευρώ.  Τι σημαίνει αυτό;

ένα πλοίο 30 μέτρων και ένα 6μέτρων  πληρώνουν τον ίδιο φόρο, δηλαδή το …ευτελές ποσό των  1.000 €/ετος.

  1. Και η καταστροφική πολιτική εναντίον των ΜΜΕ (μικρομεσαίων επιχειρήσεων) συνεχίζεται.

Κατάργησαν την απαλλαγή ΦΠΑ, επί της τιμής αγοράς, στο μικρό πλοίο (κάτω των 12 μέτρων) με την δικαιολογία  ότι δήθεν δεν ταξιδεύει σε ανοιχτό πέλαγος, ενώ είναι της ίδιας κατηγορίας με το μεγάλο, επιχείρημα, εξ άλλου, από φορολογικής άποψης άσχετο και ασύστατο, για να μην πω κακόβουλο. Κάθε εταιρεία αφαιρεί τον ΦΠΑ των παγίων της από τον ΦΠΑ των πωλήσεων, σε όλη την ΕΕ. Στην ουσία δηλαδή, το κράτος με αυτό το μέτρο, στραγγαλίζει την ρευστότητα των ΜΜΕ, χωρίς το ίδιο να κερδίζει κάτι, εκτός από το να διευκολύνει την δική του ρευστότητα, δηλαδή μερικές χιλιάδες ευρώ/ ετησίως.
Μας δικαιολογήθηκαν, ότι αυτό ζήτησε η ΕΕ. Δεν είναι αλήθεια, γιατί η ΕΕ, προτείνει να ληφθούν μέτρα για την προάσπιση των ΜΜΕ. Αλλά, ακόμα και αν είναι αλήθεια, σε όλα τα σοβαρά κράτη, όταν ο ΦΠΑ είναι αρνητικός επιστρέφεται σε ένα μήνα από την υποβολή δηλώσεως, χωρίς καμία επιπρόσθετη αίτηση, καθώς  αυτό το νόημα έχει ο Φόρος Προστιθεμένης Αξίας. Η  δική μας όμως διοίκηση, δεν τον επιστρέφει, όπως έχει υποχρέωση,  αδιαφορώντας για την καταστροφή που προκαλεί στον μικρό επιχειρηματία.

  1. Ο ΦΠΑ του κλάδου από τον μικρό συντελεστή που ήταν μέχρι πριν 2 χρόνια, πέρασε στον μεγάλο. Ο λόγος που ήταν στον μικρό συντελεστή ήταν γιατί το παραγόμενο προϊόν είναι υπηρεσίες ξενοδοχειακής μορφής. Το τουριστικό πλοίο είναι ένα μικρό κινούμενο ξενοδοχείο.
    Η υπηρεσία των μεταφορών πέρασε στον μεγάλο συντελεστή, και αυτομάτως καταταχτήκαμε και εμείς στις μεταφορές, παρότι απαγορεύεται η μεταφορά επιβατών ή αγαθών.
    Έτσι, χάσαμε το 12% συντελεστή και περάσαμε στο 24%. Ωστόσο, σύμφωνα με τον Γαλλικό Νόμο, που εφάρμοζε και η Ελλάδα, τα τουριστικά πλοία καταβάλουν ΦΠΑ μόνο για το ήμισυ του χρόνου ναύλωσης και όχι για ολόκληρο τον χρόνο,  επειδή ταξιδεύουν στην ανοιχτή θάλασσα.  Με άλλα λόγια πληρώναμε το μισό του 24% δηλαδή 12% ΦΠΑ. Με καινούργιο Νόμο, επιχειρούν να διακόψουν αυτό μισό και να τον ανεβάσουν στα 24%  με ασύστατες δικαιολογίες.
    Η απόφαση έχει προσβληθεί ενώπιον του ΣΤΕ από τρία Σωματεία του κλάδου.
    Τελικά, όταν σε διοικούν κακοί λογιστές, που το μόνο που κάνουν είναι να ανεβάζουν με την φαντασία τους τα έσοδα, χωρίς να καταλαβαίνουν ότι τα έσοδα που ανεβαίνουν σε έναν τομέα πιθανόν να μειώνουν τα έσοδα σε άλλον, τότε κινδυνεύεις να χαθείς στα ανύπαρκτα της ιστορίας.
    Εξ άλλου η δεινή οικονομική θέση της Ελλάδας δεν οφείλεται στον δήθεν σπάταλο ελληνικό λαό, αλλά στην «περίεργη»  πολιτική των κυβερνήσεων της τελευταίας 15-ετίας χωρίς καμία εξαίρεση.
  2. Μας υποχρέωσαν να υποασφαλίσουμε τον στόλο μας, καθώς η εφορία δεν δέχεται την τιμή πώλησης που αναγράφεται στη συνηθισμένη «σύμβαση μεταβίβασης» αλλά στην τιμή που αναγράφεται στο ασφαλιστήριο συμβόλαιο.
  3. Πρόσθεσαν «φόρο αλληλεγγύης». Αυτός είναι ο μόνος φόρος που υπολογίζεται στα κέρδη. Ας πούμε ότι αυτός δεν σε σκοτώνει, απλώς σε αρρωσταίνει.

Σίγουρα  σας κούρασα με όλα αυτά τα νούμερα, αλλά  τα επικαλέστηκα για να επιβεβαιώσω μιαν αλήθεια:
Η Ελλάδα, εκεί που θα έπρεπε να είναι πρώτη στον τομέα του θαλάσσιου τουρισμού, είναι τελευταία και η απόσταση με την προτελευταία μεγαλώνει αφήνοντας ένα κοροϊδευτικό χάσμα, ανάμεσα.
.
Συμπεράσματα

  • Η διοίκηση, έχει υποχρέωση να χαράξει πολιτική ανάπτυξης, αντί λ.χ. να ξοδεύει κονδύλια του ΕΣΠΑ για αγορά πλοίων από την Γαλλία και την Γερμανία, βοηθώντας την αγορά εργασίας αυτών των χωρών εις βάρος της δικής μας, να κατασκευάσει καινούργιες μαρίνες.
  • Να ακυρώσει άμεσα, πριν είναι πολύ αργά την παραχώρηση της Μαρίνας Αλίμου, στην οποία  κτυπάει η καρδιά του ελληνικού Γιώτινγκ, ή να αλλάξει τα δεδομένα στην σύμβαση παραχώρησης, διατηρώντας τον χαρακτήρα της Μαρίνας (επαγγελματική) και το τιμολόγιο.
  • Να βοηθήσει την ίδρυση μικρής βιομηχανίας κατασκευής πλοίων με φορολογικές ελαφρύνσεις.
  • Να προωθήσει την αγορά μικρών πλοίων ιδιωτικών ή επαγγελματικών, αντί να βάζει τεκμήρια διαβίωσης εντελώς εξωπραγματικά.
  • Να ακυρώσει όλες τις διατάξεις που οδηγούν σε κατάφορη αρνητική διάκριση του μικρού πλοίου και της μικρής επιχείρησης.
  • Να ακυρώσει τον φόρο πλόων. Είναι ένας φόρος άδικος και σαφώς δεν είναι ανταποδοτικός.
  • Να ακυρώσει το φόρο των 1.000 ευρώ, που καταργεί την Αρχή της αναλογικότητας και να διατηρήσει το μέχρι σήμερα καθεστώς.

Και, για να μην θεωρήσει κανείς ότι ονειρεύομαι, θέτοντας τέτοιες απαιτήσεις αντιγράφω τις διακηρύξεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής:

Δεκατέσσερις δράσεις επικοινωνίας της ευρωπαϊκής στρατηγικής

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή

1.Θα καταβάλλει προσπάθειες για την κάλυψη των κενών σε θέματα διαθεσιμότητας δεδομένων για τον τουρισμό, ιδίως όσον αφορά τον παράκτιο και θαλάσσιο τουρισμό.

  1. Θα προωθήσει την εστίαση στον παράκτιο και θαλάσσιο τομέα, όπου κρίνεται σκόπιμο, όσον αφορά τις πρωτοβουλίες της ΕΕ, μεταξύ άλλων στις εκστρατείες προώθησης και επικοινωνίας.
  2. Θα προωθήσει τον πανευρωπαϊκό διάλογο μεταξύ των διοργανωτών κρουαζιερών, λιμένων και ενδιαφερόμενων φορέων του παράκτιου τουρισμού.
  3. Θα στηρίξει την ανάπτυξη διακρατικών και διαπεριφερειακών εταιρικών σχέσεων, δικτύων, συνεργατικών σχηματισμών και στρατηγικών έξυπνης εξειδίκευσης.
  4. Θα αξιολογήσει την ανάγκη για τη λήψη μέτρων από την ΕΕ σχετικά με τις απαιτήσεις επαγγελματικών προσόντων για τους πλοιάρχους επαγγελματικών σκαφών και σκαφών αναψυχής.
  5. Θα αξιολογήσει την ανάγκη για τη λήψη μέτρων από την ΕΕ σχετικά με προβλέψεις για τον εξοπλισμό ασφάλειας στο πλαίσιο του θαλάσσιου τουρισμού.
  6. Θα προωθήσει καινοτόμα συστήματα διαχείρισης μέσω της ΤΠΕ και της πύλης τουριστικών επιχειρήσεων.
  7. Θα αναπτύξει τον οικοτουρισμό, χρησιμοποιώντας το ευρωπαϊκό σύστημα οικολογικής διαχείρισης και οικολογικού ελέγχου (EMAS) και δείκτες οικολογικού σήματος της ΕΕ και θα ενθαρρύνει τη σύνδεση με άλλες δράσεις υπέρ της αειφορίας.
  8. Θα προωθήσει την εφαρμογή του πρωτοκόλλου της σύμβασης της Βαρκελώνης σχετικά με την ολοκληρωμένη διαχείριση των παράκτιων ζωνών και τη σχετική σύσταση του Συμβουλίου και θα προωθήσει τον θαλάσσιο χωροταξικό σχεδιασμό και την πράσινη υποδομή, ώστε να διασφαλίσει τη βιώσιμη ανάπτυξη των παράκτιων περιοχών της ΕΕ.
  9. Θα προωθήσει στρατηγικές για την πρόληψη των αποβλήτων και τη διαχείριση των θαλάσσιων απορριμμάτων ώστε να στηρίξει τον βιώσιμο παράκτιο και θαλάσσιο τουρισμό.
  10. Θα ενθαρρύνει τη διαφοροποίηση και τη διασύνδεση των πόλων έλξης τουρισμού τόσο στις παράκτιες περιοχές όσο και στην ενδοχώρα, μεταξύ άλλων, μέσω διακρατικών θεματικών δρομολογίων όπως πολιτιστικές, θρησκευτικές ή αρχαίες εμπορικές διαδρομές.
  11. Θα εκπονήσει μελέτη για τον τρόπο βελτίωσης της ακτοπλοϊκής σύνδεσης των νησιών και τον σχεδιασμό καινοτόμων τουριστικών στρατηγικών για τα απομονωμένα νησιά.
  12. Θα εκπονήσει μελέτη για τον εντοπισμό καινοτόμων πρακτικών, για την κατασκευή μαρίνων.
  13. Θα αναπτύξει έναν οδηγό επιγραμμής με συνοπτική παρουσίαση των κύριων δυνατοτήτων χρηματοδότησης που διατίθενται για τον τομέα (ιδίως για τις ΜΜΕ).

Επιπρόσθετα η Επιτροπή θα εκδώσει συστάσεις για τα κράτη μέλη, περιφερειακές και τοπικές αρχές, τον κλάδο και τα ενδιαφερόμενα μέρη, ώστε να δώσει τη δυνατότητα στις παράκτιες περιοχές και επιχειρήσεις να αντιμετωπίσουν τις προκλήσεις και να εκμεταλλευθούν τις ευκαιρίες ανάπτυξης και δημιουργίας θέσεων απασχόλησης με βιώσιμο τρόπο. (9)
.
Η Κυβέρνηση, δεν έχει παρά να στηριχθεί στις διακηρύξεις της Ε.Ε. και να ακυρώσει όλη αυτή την πολεμική που έχει εξαπολύσει ενάντια στον θαλάσσιο τουρισμό.
.
Τέλος, αν η Κυβέρνηση θεωρεί τον Τουρισμό  κλάδο μονοκαλλιέργειας, ας αναπτύξει άλλους κλάδους της Οικονομίας, ίσως δηλαδή μια πραγματική βαριά βιομηχανία αντί να βαπτίζει τις υπηρεσίες της Τουριστικής βιομηχανίας «βαριά βιομηχανία», όχι τίποτε άλλο, αλλά για να μην φαίνεται η γύμνια μας, γιατί έχει αρχίσει και πονάει.
.
*Αγγέλα Ταβιανάτου
e-mail: tavian@otenet.gr
Πρόεδρος ΔΣ. Γιωτίνγκ Πάουερ ΝΕΠΑ,
Διπλ. ηλεκ. Μηχανικός T.U.  Muenchen
.
Αναφορές

  1. Ομήρου Οδύσσεια Α183, σε ελεύθερη μετάφρασh: Ο θαλάσσιος τουρισμός «ταξιδεύει σε σκοτεινά νερά»
  2. Κ. Καβάφης, Θάλασσα του πρωϊού http://cavafis.compupress.gr/kavgr_96.htm
  3. https://eeuropa.eu/maritimeaffairs/sites/maritimeaffairs/files/docs/body/study-maritime-and-coastal-tourism_en.pdf
  4. Δημ. Μπάτσης, «Η Βαρειά βιομηχανία στην Ελλάδα» εκδ. ΚΕΔΡΟΣ
  5. Οδυσσέας Ελύτης
  6. https://www.hba.gr/5Ekdosis/UplPDFs/sylltomos14/239-256%20Gratsos%202014.pdf
  7. https://hellanicus.lib.aegean.gr/bitstream/handle/11610/9594/ΣΚΑΦΗ%20ΑΝΑΨΥΧΗΣ.pdf?sequence=1&isAllowed=y
  8. https://www.dmyv.de/fileadmin/content/_global/_downloads/daten_fakten/Daten_Fakten_DMYV.pdf
  9. https://op.europa.eu/el/publication-detail/-/publication/88073fdf-4333-4d45-a012-aff4eef1bf3b

Συνέχεια ανάγνωσης

Αιγαίο

Το σύνδρομο της Στοκχόλμης στο ελληνοτουρκικό σύστημα

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Του Νίκου Ιγγλέση
26/09/2024 

Η συνάντηση Κ. Μητσοτάκη – Ρ.Τ. Ερντογάν στη Ν. Υόρκη, στις 24-9-24, ήταν η έκτη τούς τελευταίους δεκαπέντε μήνες. Πρόκειται για «πολιτικό έρωτα» μεταξύ των δύο ηγετών, ιδιαίτερα μετά τη Διακήρυξη των Αθηνών (Δεκέμβριος ’23) ή για το «Σύνδρομο της Στοκχόλμης» όπου το θύμα μέσω ψυχολογικών και συναισθηματικών διεργασιών καταλήγει να ερωτευθεί το θύτη του;

Σε τί αλήθεια αποσκοπούν όλες αυτές οι συναντήσεις, οι συνομιλίες, τα «μέτρα οικοδόμησης εμπιστοσύνης», η λεγόμενη θετική ατζέντα κ.α.; Πού είναι το «παράθυρο ευκαιρίας» που βλέπει η Κυβέρνηση;  Ένα είναι βέβαιο: Όλα αυτά δεσμεύουν την Ελλάδα να μην επιχειρήσει να ανατρέψει το, δυσμενές γι’ αυτήν, status quo στο Αιγαίο και τη Μεσόγειο και απενοχοποιούν, στη διεθνή σκηνή, την αναθεωρητική – επεκτατική Τουρκία.

Ποιά είναι τα διαχρονικά ζητήματα της ελληνοτουρκικής αντιπαράθεσης που, κατά την Κυβέρνηση, θα προωθήσει τη λύση τους ο διάλογος;

1) Η Ελλάδα δικαιούται να ασκήσει το μονομερές δικαίωμα που της δίνει το Διεθνές Δίκαιο της Θάλασσας να αυξήσει, δηλαδή, τα χωρικά ύδατά της μέχρι τα 12 ν.μ. στο Αιγαίο και την Α. Μεσόγειο και την άρση τού, επ’ αυτού, τουρκικού casus belli; Όχι, υποστηρίζει η Άγκυρα.

2) Τα ελληνικά νησιά που μπορούν να συντηρήσουν ανθρώπινη δραστηριότητα διαθέτουν την ίδια ΑΟΖ (μέχρι 200ν.μ.) με αυτήν της ηπειρωτικής χώρας, όπως προβλέπεται από το Διεθνές Δίκαιο της Θάλασσας; Όχι, διαθέτουν μόνο χωρικά ύδατα 6 ν.μ. αντιτείνει η Τουρκία.

3) Τα νησιά του Ανατολικού Αιγαίου δικαιούνται να είναι στρατιωτικοποιημένα γιατί απειλούνται; Θυμίζουμε το «Θα έρθουμε μια νύχτα ξαφνικά». Όχι, πρέπει να είναι αποστρατικοποιημένα σύμφωνα με τις Συνθήκες Λωζάνης-Παρισίων, λέει η Τουρκία.

4) Η Ελλάδα μπορεί να καταθέσει στην ΕΕ τους χάρτες του Θαλάσσιου Χωροταξικού Σχεδιασμού, όπως έχει κάνει η Κυπριακή Δημοκρατία; Μια τέτοια ενέργεια θα σήμαινε ανακήρυξη (όχι οριοθέτηση) της συνολικής ελληνικής ΑΟΖ, χωρίς αυτό να προκαλέσει τη σφοδρή τουρκική αντίδραση;

5) Τα Θαλάσσια Πάρκα, που εξαγγέλθηκαν, θα υλοποιηθούν ή ξεχάστηκαν για να μην χαλάσει το θετικό κλίμα; Η Άγκυρα δήλωσε ότι απαιτείται η συναίνεσή της.

6) Το παράνομο, κατά το Διεθνές Δίκαιο της Θάλασσας, Τουρκολυβικό Μνημόνιο θα ακυρωθεί ή θα παρεμποδίζει την όποια εκμετάλλευση της οριοθετημένης ελληνικής ΑΟΖ με την Αίγυπτο;

7) Τα αφηγήματα της «Γαλάζιας Πατρίδας» και των «Γαλάζιων Αιθέρων» αποτελούν ευθεία αμφισβήτηση της κυριαρχίας και των κυριαρχικών δικαιωμάτων της Ελλάδος. Η Τουρκία διεκδικεί το μισό Αιγαίο, ανατολικά του 25ου Μεσημβρινού και όλη τη θαλάσσια έκταση μεταξύ Ρόδου και Κύπρου (βλέπε χάρτη). Μπορεί κάτι τέτοιο να γίνει αποδεκτό;

8) Στην Κύπρο η Τουρκία ζητάει τη διεθνή αναγνώριση της κατεχόμενης ζώνης ως ανεξάρτητο κράτος. Παράλληλα διακηρύσσει ότι τα κατοχικά στρατεύματά της θα παραμείνουν εσαεί στη νησί. Ο Ελληνισμός μπορεί να το αποδεχτεί;

9) Η μουσουλμανική μειονότητα της Δ. Θράκης που η Άγκυρα, ενάντια στη Συνθήκη της Λωζάνης, αποκαλεί τουρκική, χρησιμοποιείται εδώ και χρόνια ως «στρατηγική μειονότητα» για την υβριδική αποσταθεροποίηση της Ελλάδας και επέμβασης στις εσωτερικές υποθέσεις της. Η Κυβέρνηση και το υπόλοιπο κυρίαρχο πολιτικό σύστημα δεν αντιδρούν για να μη θυμώσει η Τουρκία.

Όλα αυτά και άλλα σημαντικά ζητήματα προδιαγράφουν το αποτέλεσμα του ελληνοτουρκικού διαλόγου. Η Τουρκία κερδίζει χρόνο και ισχυροποιείται. Η Διακήρυξη των Αθηνών διευκόλυνε την Άγκυρα στην απόκτηση των αμερικανικών F-16 (40 + 80 αεροσκάφη και άφθονα όπλα). Η συνέχιση του διαλόγου διευκολύνει την Τουρκία για την άρση των αμερικανικών κυρώσεων στην πολεμική βιομηχανία της και ίσως στην απόκτηση των F-35. Η Ελλάδα χάνει χρόνο, δεν ασκεί τα νόμιμα δικαιώματά της και δεν ανατρέπει το status quo, στο οποίο έχει εγκλωβιστεί. Η Τουρκία, από την πλευρά της, επιμένει να προβάλλει συνεχώς τις διεκδικήσεις της, όταν απαιτείται τις επιβάλλει δια του καταναγκασμού (π.χ. πρόσφατα στην Κάσο) και στο τέλος θα επικαλεστεί «τις πραγματικότητες επί του πεδίου»  ως ένα είδος «χρησικτησίας» για να τις νομιμοποιήσει στη διεθνή σκηνή.

Το Μεταναστευτικό  

Η Κυβέρνηση προβάλλει ως επιτυχία του διαλόγου τη συνεργασία με την Τουρκία για τον περιορισμό των μεταναστευτικών ροών. Πρόκειται για προπαγάνδα εσωτερικής κατανάλωσης. Αλήθεια, πώς φτάνουν οι μετανάστες από την Κεντρική Ασία, το Κέρας ή την υποσαχάρια Αφρική στην Τουρκία; Έρχονται περπατώντας; Όχι βέβαια. Φτάνουν με πτήσεις των τουρκικών αερογραμμών (χωρίς visa) στην Κωνσταντινούπολη και από εκεί προωθούνται στον Έβρο και στις ακτές του Αιγαίου. Υπάρχει κανείς αφελής που πιστεύει ότι όλο αυτό το traffic γίνεται εν αγνοία των τουρκικών μυστικών υπηρεσιών, της στρατοχωροφυλακής και της αστυνομίας; Οι διακινητές είναι απλώς τα εκτελεστικά όργανα των υβριδικών επιχειρήσεων της Τουρκίας.

Σύμφωνα με στοιχεία της Frontex το πρώτο οκτάμηνο του 2024 οι μεταναστευτικές ροές από την Α. Μεσόγειο προς την Ελλάδα  αυξήθηκαν κατά 39% (πάνω από 37.000 άτομα). Αντίθετα από την Κεντρική Μεσόγειο προς την Ιταλία μειώθηκαν κατά 64%. Ο υπουργός Μετανάστευσης και Ασύλου Ν. Παναγιωτόπουλος, σε πρόσφατη συνέντευξή του, ανέφερε ότι οι ροές, το πρώτο οκτάμηνο αυξήθηκαν, κατά 60%. Ίσως ξέρει κάτι περισσότερο. Αυτοί οι αριθμοί αφορούν όσους εντοπίζονται και καταγράφονται. Χιλιάδες άλλοι διέρχονται λαθραία από τα σύνορα. Κάθε μέρα στον Έβρο και στην Εγνατία οδό συλλαμβάνονται αλλοδαποί και ημεδαποί διακινητές με κλεμμένα αυτοκίνητα να προωθούν λαθρομετανάστες στο εσωτερικό της χώρας. Εκείνος ο φράκτης στον Έβρο προχωράει με «ρυθμό χελώνας».

Αλήθεια, γιατί η Κυβέρνηση δεν αναστέλλει τη χορήγηση ασύλου για έξι μήνες, όπως έκανε η Κυπριακή Δημοκρατία με αποτέλεσμα την κατακόρυφη μείωση των αφίξεων μεταναστών; Αλλά πώς να το κάνει όταν ο πρωθυπουργός έχει δηλώσει ότι είναι ευτυχής που η ελληνική κοινωνία μεταλλάσσεται σε πολυπολιτισμική! Όταν οι Έλληνες, δηλαδή, θα γίνουν μια από τις διάφορες μειονότητες που θα διαβιούν στην ελληνική επικράτεια.

Το Κυπριακό

Ο Νίκος Χριστοδουλίδης πρόεδρος της Κυπριακής Δημοκρατίας κράτους διεθνώς αναγνωρισμένου, μέλους του ΟΗΕ, της ΕΕ και άλλων διεθνών οργανισμών παρακαλάει για μια συνάντηση με τον επικεφαλής της αποσχιστικής οντότητας της Βόρειας Κύπρου για να επαναρχίσει ο διάλογος για λύση του Κυπριακού. Μόνο που τη λύση του Κυπριακού δε θα την αποφασίσει ο όποιος Ερσιν Τατάρ αλλά η Άγκυρα. Αν ο Ν. Χριστοδουλίδης ήθελε να διατηρήσει την αξιοπρέπειά του και ιδιαίτερα το κύρος της Κυπριακής Δημοκρατίας θα έπρεπε να ζητάει διάλογο με τον Ερντογάν. Από κοντά ο Κ. Μητσοτάκης και ο Υπουργός του των Εξωτερικών δηλώνουν ευτυχείς που υπάρχει κινητικότητα στο Κυπριακό. Κινητικότητα για να προκύψει τι; Για να απενοχοποιείται ο εισβολέας και κατακτητής;

Μετά 50 χρόνια κανένα κράτος και κανείς διεθνής οργανισμός δε ζητάει την αποχώρηση των στρατευμάτων κατοχής από την Κύπρο. Όλοι ζητούν διάλογο μεταξύ των δύο κοινοτήτων και αμοιβαίες υποχωρήσεις για την εύρεση της όποιας λύσης. Η Τουρκία είναι στο απυρόβλητο. Εδώ έχουν οδηγήσει τον Ελληνισμό 50 χρόνια κατευναστικής πολιτικής  Για αποτροπή, ανάσχεση και απελευθέρωση της κατεχόμενης Κύπρου δε μιλάει ούτε η Αθήνα ούτε η Λευκωσία.

 Ο Ερντογάν ζητάει από το βήμα της Γενικής Συνέλευσης του ΟΗΕ τη διεθνή αναγνώριση ως ανεξάρτητου κράτους των κατεχομένων εδαφών και οι Μητσοτάκης και Χριστοδουλίδης μια Δικοινοτική –Διζωνική Ομοσπονδία που μπορεί να είναι χειρότερη ακόμη και της διχοτόμησης, αφού θα θέσει και τις ελεύθερες περιοχές υπό τον γεωπολιτικό έλεγχο της Τουρκίας.

Εδώ που έχουν φτάσει τα πράγματα στην ελληνοτουρκική αντιπαράθεση είτε ο Ελληνισμός θα αποδεχτεί όλους τους τουρκικούς όρους είτε η Τουρκία θα πρέπει να υποχρεωθεί να εγκαταλείψει τους γεωστρατηγικούς στόχους της. Μέση λύση δεν υπάρχει, γιατί αν δώσουμε μόνο ορισμένα απ’ όσα απαιτεί η Άγκυρα, «για να μην είμαστε καθημερινά με το δάκτυλο στη σκανδάλη» όπως είπε ο κ. Μητσοτάκης, απλώς θα της ανοίξουμε την όρεξη και για τα υπόλοιπα όντας σε ακόμη πιο αδύναμη θέση. Εκτός αν το «Σύνδρομο της Στοκχόλμης» έχει καταλάβει ολοκληρωτικά το πολιτικό προσωπικό σε Αθήνα και Λευκωσία.

Υ.Γ. 1 Πέρασε ίσως απαρατήρητη η αναφορά του Κ. Μητσοτάκη κατά την ομιλία του στη «Σύνοδο Κορυφής για Το Μέλλον» του ΟΗΕ. Είπε: «Το παγκόσμιο συμφέρον διαπερνά το μεμονωμένο συμφέρον των κρατών». Ποιος αλήθεια ορίζει το παγκόσμιο συμφέρον; Η παγκοσμιοποίηση, η Ευρωπαϊκή Ένωση, το ΝΑΤΟ, η Σύνοδος του Νταβός ή κάποιος άλλος;

Υ.Γ. 2 Απορεί κανείς με την εμμονή των ελλήνων πολιτικών να μιλούν για ενδεχόμενη οριοθέτηση υφαλοκρηπίδας και ΑΟΖ με την Τουρκία. Αγνοούν ότι στην ΑΟΖ περιλαμβάνεται και η υφαλοκρηπίδα; Ή εξυπηρετούν την Άγκυρα που δεν έχει επικυρώσει τη Σύμβαση για το Δίκαιο της Θάλασσας και θέλει οριοθέτηση υφαλοκρηπίδας ώστε να ισχυριστεί ότι τα ελληνικά νησιά του Αιγαίου κάθονται πάνω στην υφαλοκρηπίδα της Ανατολίας;

 

Πηγή: www.ellinikiantistasi.gr

Συνέχεια ανάγνωσης

Αιγαίο

ΕΣΤΙΑ: Το δώρο Μητσοτάκη σε Ερντογάν! «Γκρίζες» ὅλες οἱ βραχονησῖδες καί τά νησιά πού εὑρίσκονται σέ ἀπόσταση 10 μιλίων ἀπό τά «θαλάσσια σύνορα»

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

«Ἀπαγόρευση τῆς τουριστικῆς ἀνάπτυξης» προβλέπει νομοσχέδιο τοῦ Ὑπουργείου Ἐνεργείας γιά τό Εἰδικό Χωροταξικό Σχέδιο στόν τουρισμό – «Ἀπαράδεκτη καί ἀναιτιολόγητη» θεωρεῖ τήν ρύθμιση ὁ πρόεδρος τοῦ ΤΕΕ Λέσβου κ. Στρατῆς Μανωλακέλλης – Τό πάγωμα τῆς οἰκονομικῆς δραστηριότητος ἀκυρώνει τήν ΑΟΖ – Τό «δῶρο» Μητσοτάκη σέ Ἐρντογάν

Μικρονήσια τοῦ Αἰγαίου χωρίς ΑΟΖ καί ὑφαλοκρηπῖδα μέ ἑλληνικό νόμο!

Οταν ἐκδιώκονται οἱ κάτοικοι καί ἀναστέλλεται ἡ οἰκονομική δραστηριότητα ἀπό νησί ἤ μικρονησίδα, αὐτομάτως χάνεται καί τό δικαίωμά του σέ ΑΟΖ καί ὑφαλοκρηπῖδα. Αὐτό ὁρίζει τό Διεθνές Δίκαιο τῆς Θαλάσσης. Εἶναι λοιπόν ἐξωφρενικό, εἶναι ἐξοργιστικό, τό γεγονός ὅτι προετοιμάζεται νόμος τοῦ ἑλληνικοῦ Κράτους, ὁ ὁποῖος ἀπαγορεύει τήν τουριστική ἀνάπτυξη σέ μιά ὁλόκληρη κατηγορία νήσων καί νησίδων, καθιστῶντας τις ἔτσι «γκρίζες». Τοῦτο σημαίνει ὅτι ὀψέποτε γίνουν διαπραγματεύσεις γιά ὁριοθέτηση ΑΟΖ καί ὑφαλοκρηπῖδας στό Αἰγαῖο καί ἐν γένει στό ἑλληνικό ἀρχιπέλαγος, θά εὑρεθεῖ ἡ Τουρκία σέ πλεονεκτική θέση, καθώς θά ὑπάρχει ἑλληνικός νόμος, ὁ ὁποῖος θά δικαιώνει τήν ἀπαίτησή της νά μήν ἔχουν τά νησιά δικαίωμα σέ ΑΟΖ καί ὑφαλοκρηπῖδα.

Πρόκειται, ὅπως ἀποκαλύπτει ἡ «Ἑστία», γιά τό νομοσχέδιο τοῦ Ὑπουργείου Ἐνεργείας πού ὁρίζει τό Εἰδικό Χωροταξικό Σχέδιο γιά τόν τουρισμό, τό ὁποῖο ἤδη εὑρίσκεται σέ δημόσια διαβούλευση. Τό νομοσχέδιο αὐτό περιλαμβάνει συγκεκριμένες διατάξεις πού ἀπαγορεύουν –ναί, χρησιμοποιεῖται ὁ ὄρος «ἀπαγορεύεται»– τήν τουριστική ἀνάπτυξη σέ ἑλληνικά νησιά. Καί ἐνδεχομένως σέ κάποια ἀπό τά νησιά αὐτά νά μήν εἶναι ἐφικτό νά δημιουργηθοῦν τουριστικές ὑποδομές. Ποιός εἶναι ὅμως ὁ λόγος νά ὑπάρχει ρητή ἀπαγόρευσις σέ νόμο τοῦ ἑλληνικοῦ Κράτους;

Ἀκόμη καί νησιά ἤ νησῖδες πού δέν ἔχουν αὐτήν τήν στιγμή ὑποδομές οἰκονομικῆς δραστηριότητος, δυνητικῶς μποροῦν ὁποιαδήποτε στιγμή νά ἀποκτήσουν. Συνεπῶς τό δικαίωμα νά ἔχουν ἐπήρεια στήν ὁριοθέτηση θαλασσίων ζωνῶν ὑφίσταται. Ποιός ὁ λόγος νά καταργηθεῖ αὐτό μέ ἑλληνικό νόμο; Τό ὅλο ζήτημα θυμίζει τήν περίπτωση τῆς νησῖδος Λέβιθα, ἀπό τήν ὁποία ἐξεδιώχθησαν βοσκός καί τό κοπάδι του (δηλαδή ὁ κάτοικος καί ἡ οἰκονομική του δραστηριότης) γιά νά «σωθεῖ» ἕνα σπάνιο εἶδος σαλιγκαριῶν. Ἔχουν ἄραγε τά σαλιγκάρια μεγαλύτερη ἀξία ἀπό τά κυριαρχικά δικαιώματα τῆς χώρας μας στό Αἰγαῖο;

Γιά νά μήν μακρυγοροῦμε, ἰδού τί ἀναφέρει τό ἐπίμαχο νομοσχέδιο:

«Ὁμάδα ΙΙΙ: Ἀκατοίκητα νησιά καί βραχονησῖδες

Ἡ Ὁμάδα ΙΙΙ περιλαμβάνει δύο ὑποομάδες, μέ βάση τά ἰδιαίτερα φυσικά καί ἀνθρωπογενῆ χαρακτηριστικά τους, τό μέγεθος καί τήν ἐγγύτητά τους μέ κατοικημένες περιοχές.

Στήν 1η ὑποομάδα περιλαμβάνονται:

• Βραχονησῖδες

• Νησιά μέ ἔκταση μικρότερη τῶν 300 στρεμμάτων

• Νησιά τά ὁποῖα εὑρίσκονται σέ ἀπόσταση μικρότερη τῶν 10 ναυτικῶν μιλίων ἀπό τά θαλάσσια σύνορα τῆς χώρας

• Νησιά τά ὁποῖα εὑρίσκονται σέ ἀπόσταση μεγαλύτερη τῶν 10 ναυτικῶν μιλίων ἀπό παράκτιες περιοχές τοῦ ἠπειρωτικοῦ τμήματος τῆς χώρας ἤ ἀπό νησιά πού διαθέτουν ἀκτοπλοϊκή πρόσβαση.

Στήν δεύτερη ὑποομάδα περιλαμβάνονται ὅλα τά ἀκατοίκητα νησιά (μηδενικός πληθυσμός κατά τήν ἑκάστοτε τελευταία ἀπογραφή) πού δέν ἀνήκουν στήν 1η ὑποομάδα».

Τό νέο ΕΧΠ‐Τ προτείνει τίς παρακάτω ρυθμίσεις γιά τήν Ὁμάδα ΙΙΙ:

«1. Στά νησιά τῆς πρώτης ὑποομάδας δέν ἐπιτρέπεται κανένα εἶδος τουριστικῆς ἀνάπτυξης.

2. Στά νησιά τῆς δεύτερης ὑποομάδας ἐπιτρέπονται μόνο ΟΥΤΔ «ἤπιας ἀνάπτυξης». Σημειώνεται ὅτι μέ βάση τό ἰσχῦον θεσμικό πλαίσιο, ὁ συντελεστής δόμησης γιά τά σύνθετα τουριστικά καταλύματα (ΣΤΚ) καί τά μεικτά τουριστικά καταλύματα μικρῆς κλίμακας (ΜΤΚΜΚ) περιορίζεται ἀπό 0,2 σέ 0,12 γιά τά κατοικημένα νησιά πλήν τῶν νήσων Κρήτης, Εὔβοιας, Κέρκυρας καί Ρόδου. Στό ἴδιο πνεῦμα κρίνεται σκόπιμο οἱ ὀργανωμένοι ὑποδοχεῖς τουριστικῶν δραστηριοτήτων (ΟΥΤΔ) πού ἐπιτρέπονται στά νησιά αὐτά νά εἶναι ἤπιας ἀνάπτυξης κατά τόν ὁρισμό τοῦ ὑπό μελέτη ΕΧΠ‐Τ».

Πρόεδρος Τεχνικού Επιμελητηρίου Βορειοανατολικού Αιγαίου: Απαράδεκτη η απαγόρευση

Ἡ ἀπαγόρευσις αὐτή, τῆς ἀναπτύξεως τῶν νησίδων τῆς τρίτης ὑποομάδος, χαρακτηρίζεται ἀπαράδεκτη καί ἀναιτιολόγητη καί ἀπό τό Τεχνικό Ἐπιμελητήριο Βορειοανατολικοῦ Αἰγαίου, τό ὁποῖο σέ ἔγγραφο πρός τό ὑπουργεῖο ἐνεργείας, τό ὁποῖο ὑπογράφει ὁ πρόεδρός του Στρατῆς Μανωλακέλλης, μεταξύ ἄλλων ὑπογραμμίζει:

«Καταγράφονται στήν Ὁμάδα ΙΙΙ:

“Ἀκατοίκητα νησιά καί βραχονησῖδες” ὡς 1η ὑποομάδα

• Οἱ βραχονησῖδες

• Νησιά μέ ἔκταση μικρότερη τῶν 300 στρεμμάτων.

• Νησιά τά ὁποῖα εὑρίσκονται σέ ἀπόσταση μικρότερη τῶν 10 ναυτικῶν μιλίων ἀπό τά θαλάσσια σύνορα τῆς χώρας.

• Νησιά τά ὁποῖα εὑρίσκονται σέ ἀπόσταση μεγαλύτερη τῶν 10 ναυτικῶν μιλίων ἀπό παράκτιες περιοχές τοῦ ἠπειρωτικοῦ τμήματος τῆς χώρας ἤ ἀπό νησιά πού διαθέτουν ἀκτοπλοϊκή πρόσβαση καί ἐπιβάλλεται ἀπαγόρευση ὁποιασδήποτε μορφῆς τουριστικῆς ἀνάπτυξης!

Συγκεκριμένα ἀναφέρεται: “Στά νησιά τῆς πρώτης ὑποομάδας δέν ἐπιτρέπεται κανένα εἶδος τουριστικῆς ἀνάπτυξης. Στά νησιά τῆς δεύτερης ὑποομάδας ἐπιτρέπονται μόνο ΟΥΤΔ ἤπιας ἀνάπτυξης.

Ὡς κάτοικοι ἀκριτικῶν νησιῶν θεωροῦμε ἀπαράδεκτη καί ἀναιτιολόγητη μιά τέτοια ἀπαγόρευση καί ζητοῦμε τήν διαγραφή της ἤ τροποποίησή της μέ ρυθμίσεις ἀνάλογες τῆς 2ης ὑποομάδας».

Ἐρώτησις: Μήπως ὁ νόμος τοῦ κ. Σκυλακάκη εἶναι τό «δῶρο» τοῦ Πρωθυπουργοῦ στόν Πρόεδρο Ἐρντογάν κατά τήν σημερινή τους συνάντηση; Αὐτή εἶναι ἡ «συναντίληψη γιά τίς θαλάσσιες ζῶνες»;

ΠΗΓΗ: ΕΣΤΙΑ

Συνέχεια ανάγνωσης

Αιγαίο

Δημήτρης Τσαϊλάς: Από τον εξαναγκασμό στη συνθηκολόγηση

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Η πολλαπλότητα και η πολυπλοκότητα των προκλήσεων εθνικής κυριαρχίας, που αντιμετωπίζουμε δεν αφήνουν περιθώρια για διπλωματικούς ελιγμούς, λόγω των εκφρασμένων απειλών από την Τουρκία. Αυτό το πολύπλοκο σύνολο αλληλένδετων ζητημάτων (ΑΟΖ, Υφαλοκρηπίδα, Δικαίωμα επέκτασης χωρικών υδάτων, Δικαίωμα προάσπισης νησιών ανατολικού Αιγαίου, Δικαίωμα έρευνας διάσωσης στο FIR, Δυτική Θράκη, Κύπρος) είναι πολύ πολύπλοκο για ακόμη και για πολύ εξειδικευμένους διπλωμάτες να φαντάζονται εύκολες λύσεις. Η κυβέρνηση μας αποφάσισε με μυστική διπλωματία ουσιαστικά, να δώσει προτεραιότητα σε δύο ζητήματα: τον κατευνασμό της Τουρκίας και την ενίσχυση από τους συμμάχους και εταίρους. Δυστυχώς θα μάθουμε πολύ σύντομα, εάν αυτά τα ζητήματα είναι πιθανό να επιλυθούν. 

Η Τουρκία ακολουθεί μια ολοένα και πιο αυτόνομη εξωτερική πολιτική, ενώ εδραιώνει το αυταρχικό σύστημα διακυβέρνησής της. Εν μέσω μιας μεταβαλλόμενης παγκόσμιας τάξης, η Άγκυρα χρειάζεται την Ελλάδα μόνο για να ισορροπήσει τις γεωπολιτικές της φιλοδοξίες με τα βασικά οικονομικά της συμφέροντα και τις σχέσεις της με τη Δύση και όχι για να υπάρξει οποιαδήποτε επίλυση για τις θαλάσσιες ζώνες. 

Ο κόσμος γίνεται μάρτυρας κοσμοϊστορικών γεωπολιτικών αλλαγών στην ηπειρωτική Ευρώπη. Παράλληλα, η μόνιμη απειλή για τον Ελληνισμό, η Τουρκία αναπροσανατολίζει την εξωτερική της πολιτική και επεκτείνει τον περιφερειακό ρόλο της. Η Τουρκία είναι προφανώς ελεύθερη να ακολουθήσει τη δική της πορεία. Αυτό που μένει να δούμε είναι πώς ο Ελληνισμός θα εξισορροπήσει τις περιφερειακές γεωπολιτικές φιλοδοξίες της Τουρκίας με την ευρωπαϊκή γειτονιά της και τα βασικά οικονομικά συμφέροντα και περιορισμούς της. 

Εν μέσω μιας μαζικής αναταραχής στην παγκόσμια γεωπολιτική, έχει καταστεί ζωτικής σημασίας για όλους μας στην Ελλάδα να κάνουμε μια λειτουργική αξιολόγηση της διεθνούς πραγματικότητας με σκοπό να μην επιτρέψουμε να εγείρονται ζητήματα κυριαρχίας. Ο εν εξελίξει αφοπλισμός των νησιών του Αιγαίου, και η επί θύραις θεσμοποίησή του σε αποστρατιωτικοποίηση/ουδετερότητα, (με άλλοθι το σχεδιαζόμενο Ελληνο-Τουρκικό Σύμφωνο Φιλίας και μη -Επίθεσης) πρέπει να σταματήσει!!  Κάθε μέσο νόμιμης δράσης είναι καλό και πρόσφορο για τον σκοπό αυτό. Προέχει η  ενημέρωση των πολιτών για τις συνέπειες που θα έχει ο σχεδιασμός της αποστρατιωτικοποίησης και συναφούς ουδετερότητας στην ασφάλειά τους, στην ίδια τους την ζωή και στο μέλλον των παιδιών τους. Είναι απαραίτητη η διαμόρφωση και οργάνωση του πλαισίου, που θα επιτρέψει στους πολίτες ν` αναλάβουν, με συγκροτημένη δράση, την ευθύνη κάθε ενός και κάθε μίας για την άμυνα της χώρας και των επαπειλούμενων περιοχών της.

Πώς η Τουρκία μπορεί να κερδίσει χωρίς πόλεμο

Υπάρχει ένας εύλογος δρόμος για την Τουρκία να χρησιμοποιήσει εξαναγκασμό σε μαζική κλίμακα για να αναγκάσει την Ελλάδα να αποδεχθεί τις απαιτήσεις της Άγκυρας χωρίς να πυροδοτήσει μεγάλο περιφερειακό πόλεμο και χωρίς να θέσει σε κίνδυνο τους περιφερειακούς υψηλούς-στρατηγικούς στόχους της Τουρκίας.

Πολύ λίγη προσοχή δίνεται στις δυνατότητες εξαναγκασμού της Τουρκίας, ενώ η στρατιωτική ικανότητα της παραμένει στο επίκεντρο των στρατηγικών.

Μια βραχυπρόθεσμη εκστρατεία εξαναγκασμού μπορεί να δημιουργήσει συνθήκες για να παράσχει στη Τουρκία διάφορες οδούς που θα μπορούσαν να μετατρέψουν τις καταναγκαστικές δραστηριότητες της σε πολιτικά αποτελέσματα που θα της επιτρέψουν να αποκτήσει πολιτικό έλεγχο στη γεωπολιτική περιφέρεια.

Ο Ελληνισμός είναι πλήρως ικανός να αναπτύξει επαρκή αντίμετρα για να αποτρέψει και να νικήσει μια εκστρατεία εξαναγκασμού της Τουρκίας που στοχεύει την κυριαρχία μας μέσω άμεσης δράσης και στενού συντονισμό;

Ο φόβος ότι η Τουρκία θα προκαλέσει κρίση στην Ελλάδα και θα μας παρασύρει σε έναν μαζικό πόλεμο στο Αιγαίο ώθησε εδώ και πολλά χρόνια την αυξανόμενη εστίαση στην προετοιμασία για σύγκρουση. Η επέκταση των στρατιωτικών δυνατοτήτων της Τουρκίας και οι απειλές της Τουρκίας για ορόσημα όπως του αιώνα της Τουρκίας έχουν εντείνει αυτούς τους φόβους και έχουν πυροδοτήσει έντονες συζητήσεις σχετικά με τον πιθανό ρόλο και την ετοιμότητα του Ελληνισμού να αποτρέψει και να νικήσει σε μια κρίση.

Οι ανησυχίες σχετικά με την ικανότητα του Ελληνισμού να υπερασπιστεί ολιστικά στις θάλασσες του Αιγαίου και της Μεσογείου είναι έγκυρες και σημαντικές επειδή τα ελληνικά συμφέροντα θα πλήττονταν σοβαρά από την ενεργή αμφισβήτηση νήσων. Η θάλασσα είναι στρατηγικά ζωτικής σημασίας για την επιβίωση μας. 

Ωστόσο, ο Ελληνισμός εξακολουθεί να στερείται μιας σαφούς υψηλής στρατηγικής για την υπεράσπιση των κυριαρχικών δικαιωμάτων, παρά το γεγονός ότι η κυβέρνηση διατυπώνει όλο και περισσότερο τη σημασία της διατήρησης αυτών. Ακόμη χειρότερα, οι συζητήσεις για την άμυνα της Ελλάδας έχουν επικεντρωθεί σχεδόν αποκλειστικά στην αποτροπή ή την ήττα των τουρκικών ενόπλων δυνάμεων σε μια πιθανή σύγκρουση ενώ έχουν αγνοήσει σε μεγάλο βαθμό το πιθανότερο σενάριο, στοιχεία του οποίου βρίσκονται ήδη σε εξέλιξη. Μια εκστρατεία εξαναγκασμού της Τουρκίας που απέχει πολύ από την εισβολή, αλλά φέρνει ωστόσο τον Ελληνισμό υπό τον έλεγχο της Άγκυρας. Η ελληνική κυβέρνηση πρέπει να πείσει την ηγέτιδα δύναμη της βορειοατλαντικής συμμαχίας ΗΠΑ και τους εταίρους στην ΕΕ να αποχωρήσουν από τη στενότερη εστίαση σε ένα μόνο επικίνδυνο σενάριο για να επανεκτιμήσουν την πλήρη απειλή που θέτει η Τουρκία και να αναπτύξουν ένα συνεκτικό σύνολο στρατηγικών για να νικήσουν όλες τις πτυχές αυτής της απειλής.

Οι στρατηγικές συζητήσεις στα διάφορα φόρα σχετικά με την άμυνα του Ελληνισμού επικεντρώθηκαν σε μεγάλο βαθμό στον τρόπο αποτροπής της σύγκρουσης. Αυτές οι συζητήσεις έχουν γίνει ιδιαίτερα εμφανείς καθώς η τουρκικές διεκδικήσεις αυξάνονται και γίνονται όλο και πιο εμφανής. Η αποφασιστικότητα των πολιτών του Ελληνισμού να διατηρήσει την κυριαρχία του ενθαρρύνει τους ηγέτες της Άγκυρας να επιλέξουν όλο και πιο καταναγκαστικά μονοπάτια για να αποκτήσουν τον έλεγχο, μέχρι και τη σύγκρουση. Σε αυτό το σημείο που έχουμε φτάσει πρέπει σίγουρα να προετοιμαστούμε για την πιθανότητα σύγκρουσης, αλλά πρέπει επίσης να προετοιμαστούμε για εναλλακτικές στρατηγικές υβριδικού πολέμου και εξαναγκασμού της Τουρκίας.

Η στρατηγική σχεδίαση της Τουρκίας, εδώ και καιρό, αναγνώρισε αυτό το σημαντικό κενό στη στρατηγική σκέψη του Ελληνισμού και προσπάθησε να εξετάσει εάν τέτοιες εξαναγκαστικές προσεγγίσεις ακόμη και βραχυπρόθεσμου πολέμου θα μπορούσαν να αναγκάσουν την Ελλάδα να υποχωρήσει στις απαιτήσεις της χωρίς σύγκρουση ή στρατιωτικό αποκλεισμό κάποιων νησιών. Έχουνε αναπτύξει μια ρεαλιστική προσέγγιση που θα μπορούσε να μας εξαναγκάσει σε μια πολιτική διευθέτηση ευνοϊκή για την Τουρκία χωρίς να εισβάλει και να καταλάβει ένα νησί. Αναφέρομαι σε αυτή την ολοκληρωμένη πολιτικο-στρατιωτική εκστρατεία ως τη βραχυπρόθεσμη πορεία εξαναγκασμού.

Η επιτυχία της πορείας δράσεως εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από την αποτυχία των στόχων της να αναγνωρίσουν την ύπαρξή της ως συνεκτικό εγχείρημα. Αυξάνοντας συνεχώς την πίεση και εντείνοντας τη βασική καταναγκαστική δραστηριότητα, η Τουρκία στοχεύει να αναβαθμίζει όλο και περισσότερο τις απαιτήσεις έως ότου οι κρίσιμοι τομείς της πολιτικής της Ελλάδας αποδεχτούν μια «ειρηνευτική διαδικασία» που προτείνει η Τουρκία ως προτιμότερη από τη συνεχιζόμενη αντίσταση.

Η πορεία δράσης τους επιτίθεται σε τρία κέντρα βάρους, που παρέχουν επί του παρόντος στην κυβέρνηση της Ελλάδας και στον λαό της τη δύναμη να αντισταθούν στον εξαναγκασμό της Τουρκίας.

Το πρώτο είναι η στρατηγική σχέση ΗΠΑ-Ελλάδας, η οποία περιλαμβάνει ολοκληρωμένη διμερή συνεργασία. Εκτελούν, επιχειρήσεις παραπληροφόρησης και απειλή για στρατιωτική κλιμάκωση για να πείσει τις ΗΠΑ ότι η συνεργασία τους με την Ελλάδα δημιουργεί περαιτέρω κλιμάκωση, ενώ η ειρήνη και η ευημερία είναι προ των πυλών εάν αυτή η εταιρική σχέση σταματήσει.

Το δεύτερο κέντρο βάρους είναι η ικανότητα της Ελληνικής κυβέρνησης να λειτουργεί και να παρέχει βασικές υπηρεσίες. Οικονομικός πόλεμος, κυβερνοπόλεμος, δολιοφθορά, αυστηρές (και ψευδο-νόμιμες) απαιτήσεις της Άγκυρας, ηλεκτρονικός πόλεμος και προπαγάνδα επικριτική για την κακοδιαχείριση της κυβέρνησης επιδιώκουν να μειώσουν δραστικά την αξιοπιστία και να διαβρώσουν τη νομιμότητα της Ελληνικής κυβέρνησης στα μάτια των δικών της ανθρώπων.

Τρίτον, οι εκτεταμένες και επίμονες μελέτες ινστιτούτων στρατηγικής (πχ ΕΛΙΑΜΕΠ) διαμορφώνουν γνωστικές και ψυχολογικές εκστρατείες στοχεύοντας να σπάσουν τη βούληση των Ελλήνων για αντίσταση εκφοβίζοντας τους υποστηρικτές της αντίστασης, σπέρνοντας αμφιβολίες και φόβο στον πληθυσμό και δημιουργώντας αιτήματα για ανταλλαγή πολιτικών παραχωρήσεων για ειρήνη.

Εάν η Άγκυρα επιτεθεί επιτυχώς σε καθένα από αυτά τα κέντρα βάρους, η αίσθηση της εγκατάλειψης μεταξύ του Ελληνικού λαού θα ήταν συντριπτική και η κυβέρνηση θα αναγκαζόταν να εξετάσει ένα νέο παράδειγμα για τις θαλάσσιες ζώνες ως εναλλακτική λύση. 

Πηγή: Militaire

Συνέχεια ανάγνωσης

Ινφογνώμων

Infognomon Logo

Περιηγηθείτε στα κορυφαία βιβλία του βιβλιοπωλείου μας

Προβολή όλων

Δημοφιλή