Ακολουθήστε μας

Ανατολική Μεσόγειος

Ν. Δένδιας: Δεν μπορούμε να επιτρέψουμε τη δημιουργία κενού σταθερότητας σε Ανατολική Μεσόγειο και Αιγαίο

Δημοσιεύτηκε

στις

“Δεν μπορούμε επιτρέψουμε τη δημιουργία ενός κενού σταθερότητας στην περιοχή” των Δυτικών Βαλκανίων, δήλωσε ο υπουργός Εξωτερικών Νίκος Δένδιας μετά τη συνάντησή του με τον υπουργό Εξωτερικών της Βόρειας Μακεδονίας Μπουγιάρ Οσμάνι στην Αθήνα, ενώ προειδοποίησε ότι “το κενό θα μπορούσε εύκολα να καλυφθεί από άλλες μη ευρωπαϊκές δυνάμεις που είναι υπέρ του αναθεωρητισμού”. 
  
“Η Ελλάδα ιστορικά, αλλά και ενεργά υποστηρίζει τις χώρες των Δυτικών Βαλκανίων και την ενταξιακή τους προοπτική”, σημείωσε, “βέβαια βάσει των αιρεσιμοτήτων, της αξιοκρατίας και της μεθοδολογίας της ΕΕ”.  
  
“Πιστεύουμε ακράδαντα ότι αυτός είναι ο μόνος δρόμος για την ειρήνη και τη σταθερότητα στην περιοχή. Η Ευρώπη έχει την υποχρέωση να διατηρήσει την ευρωπαϊκή διεύρυνση στο τραπέζι”. 
  
Ο υπουργός Εξωτερικών τόνισε ότι η Ελλάδα είναι έτοιμη να προσφέρει τεχνική βοήθεια για να στηρίξει τις προσπάθειες των Δυτικών Βαλκανίων για ένταξη στην ΕΕ, υπογράμμισε όμως ότι “πρέπει να έχουμε εφαρμογή πλήρη συνεπή και καλή τη πίστει της Συμφωνίας των Πρεσπών για να υπάρξει πρόοδος”.  
  
“Δυο χρόνια μετά τη θέση σε ισχύ της Συμφωνίας των Πρεσπών, αναγνωρίζουμε ότι έχει γίνει πολύ μεγάλη προσπάθεια στην εφαρμογή της. Αλλά βεβαίως απαιτείται μεγαλύτερη πρόοδος”, επεσήμανε.  
  
Συγκεκριμένα, ανέφερε χρειάζεται προσπάθεια όσον αφορά στην υλοποίηση και τη συνεπή χρήση του ονόματος και των ορολογιών από όλα τα δημόσια όργανα και τους ιδιωτικούς φορείς, συμπεριλαμβανομένων και των ιστοσελίδων. Χρειάζεται ακόμη προσπάθεια για την εξάλειψη, την εκρίζωση του προβλήματος της αρχαιοποίησης, την αφαίρεση του ήλιου της Βεργίνας από όλους τους δημόσιους χώρους και τις δημόσιες χρήσεις. 
  
“Αυτό που είναι ξεκάθαρο στη Συμφωνία των Πρεσπών είναι η σαφήνεια για το τι έχει συμβεί στην αρχαιότητα”, επεσήμανε και πρόσθεσε ότι είναι ξεκάθαρο και έχει γίνει δεκτό από τη Βόρεια Μακεδονία ότι δεν ήταν στην εκστρατεία του Μεγάλου Αλεξάνδρου, δεν ήταν παρόντες στα Γαυγάμηλα και σε άλλες ιστορικές στιγμές.  
  
“Μεταξύ φίλων πρέπει να είμαστε ειλικρινείς και ανοιχτοί”, ανέφερε. “Η Ελλάδα μπορεί να γίνει ο καλύτερος σύμμαχος της Βόρειας Μακεδονίας, μπορεί να είναι ο καλύτερος φίλος της. Η Ελλάδα είναι μια χώρα με σημαντικά συμφέροντα στη σταθερότητα στην περιοχή και μας ενδιαφέρει πάρα πολύ η δική σας ευημερία”.  
  
Όπως υπενθύμισε, οι δύο χώρες έχουν κοινά σύνορα, ενώ η Ελλάδα έχει καλωσορίσει τη Βόρεια Μακεδονία σαν σύμμαχο στο ΝΑΤΟ και πραγματοποιεί αποστολές για την αστυνόμευση του εναερίου χώρου της. 
  
Ευχαρίστησε μάλιστα τη γειτονική χώρα “για την ευθυγράμμιση της χώρας σας στην κοινή θέση της ΕΕ σε σχέση με την Τουρκία”. “Έχει σημειωθεί και εκτιμάται ιδιαιτέρως το γεγονός αυτό από την Ελλάδα”, ανέφερε χαρακτηριστικά.  
  
Όσον αφορά την περιφερειακή ανάπτυξη, υπογράμμισε τη σημασία της συμφωνίας με την Αλβανία  για παραπομπή της οριοθέτησης των θαλασσίων ζωνών  στο Διεθνές Δικαστήριο της Χάγης, πάντα στα πλαίσια του Διεθνούς Δικαίου και ειδικότερα του Διεθνούς Δικαίου της θάλασσας.  
  
Αναφερόμενος δε στην έναρξη των διερευνητικών συζητήσεων με την Τουρκία για το θέμα της ΑΟΖ σε Αιγαίο και Ανατολική Μεσόγειο, σημείωσε ότι αυτό πρέπει να γίνει βάσει των ίδιων αρχών. 
  
“Υπογραμμίζω τη σημασία να υπάρξει μια ομαλή συνέχιση των συζητήσεων και η ανάγκη να απέχει από προκλητικές ενέργειες η Τουρκία”. 
  
Ο υπουργός Εξωτερικών έκανε ιδιαίτερη αναφορά στις σημαντικές δυνατότητες στις διμερείς σχέσεις των δύο χωρών και τόνισε ότι αυτό πήγε σήμερα ένα βήμα παραπέρα με τις υπογραφές των τριών μνημονίων κατανόησης στον τομέα της Διπλωματικής Εκπαίδευσης, στον τομέα της Πολιτικής Προστασίας, καθώς και τις επενδύσεις μεταξύ του Enterprise Greece και του αντίστοιχου φορέα της Βόρειας Μακεδονίας Invest North Macedonia. 
  
“Πρέπει να ενθαρρύνουμε περισσότερο το εμπόριο και τις επενδύσεις. Αυτές με τις σειρά τους έχουν τη δυνατότητα να δημιουργήσουν νέες θέσεις εργασίας και ευημερία και στις δύο χώρες, αλλά και στην ευρύτερη περιοχή”. 
  
Επεσήμανε ακόμη ότι η Ελλάδα έχει καταβάλει μεγάλη προσπάθεια στα πλαίσια της ΕΕ να παρέχει υποστήριξη στην προμήθεια των εμβολίων κατά του κορονοϊού στη Βόρεια Μακεδονία και δεσμεύτηκε ότι θα συνεχίσει την προσπάθεια αυτή, ενώ και ο πρωθυπουργός είναι πολύ δραστήριος στον τομέα αυτό. 
  
Σημείωσε τέλος ότι όταν το επιτρέψουν οι συνθήκες, θα διοργανωθεί στην Ελλάδα το Δεύτερο Συμβούλιο Συνεργασίας Υψηλού Επιπέδου, κάτι το οποίο “θα είναι προς όφελος των λαών μας, των χωρών μας, της ευρύτερης περιοχής, αλλά και της Ευρώπης εν γένει”. 
  
Μ. Οσμάνι: Ελλάδα και Βόρεια Μακεδονία είναι στρατηγικοί εταίροι 
  
Ο υπουργός Εξωτερικών της Βόρειας Μακεδονίας ευχαρίστησε την Ελλάδα για τη θέση που έχει επί της αρχής να στηρίξει τις ευρωπαϊκές φιλοδοξίας και την έναρξη των διαπραγματεύσεων της χώρας του. 
  
“Εκτιμούμε τη στήριξή σας. Αυτό αποτελεί τη βάση για μια μακρά φιλία μεταξύ μας”, ανέφερε. “Αναμένουμε μεγάλη στήριξη από τους φίλους μας στην Ελλάδα στον αγώνα μας για την ευρωπαϊκή ολοκλήρωση”.  
  
“Η Βόρεια Μακεδονία και η Ελλάδα είναι στρατηγικοί εταίροι και με τη δέσμευση στην υλοποίηση της Συμφωνίας των Πρεσπών, θα συνεχίσουμε να αναπτύσσουμε και να ενισχύουμε τη στρατηγική αυτή εταιρική σχέση”. 
  
Όπως υπογράμμισε πρόθεση των δύο χωρών είναι να “υπερβούν τις σχέσεις καλής γειτονίας”. “Θέλουμε τις διμερείς μας σχέσεις να τις μετατρέψουμε σε μια ειλικρινή και στρατηγική εταιρική σχέση βάσει της αμοιβαίας εμπιστοσύνης και της υποστήριξης”.  
  
“Η πανδημία έχει δείξει τη σημασία της συνεργασίας μεταξύ όλων των χωρών στον τομέα της πολιτικής προστασίας, ειδικά όταν μιλάμε για όμορες χώρες”. 
  
Υπενθύμισε ότι τρέχουν διάφορα προγράμματα υποδομών, όπως ο διασυνδετήριος αγωγός για τη μεταφορά φυσικού αερίου, η εκ νέου χρησιμοποίηση του υφιστάμενου αγωγού, η προσπάθεια βελτίωσης σιδηροδρομικών και οδικών συνδέσεων, ενώ η Βόρεια Μακεδονία έχει την επιθυμία να συμμετάσχει στον FSRU στην Αλεξανδρούπολη και θα ανοίξει και ένας νέος συνοριακός σταθμός.  
  
“Αναμένω τους επόμενους μήνες, μειώνοντας τα περιοριστικά μέτρα της πανδημίας, να έχουμε ενίσχυση της συνεργασίας μεταξύ μας, αλλά και της υλοποίησης των δραστηριοτήτων που ορίζονται στο σχέδιο δράσης της Συμφωνίας των Πρεσπών”, επεσήμανε. 
  
“Ελπίζω αυτή η επίσκεψη να αποτελέσει ένα εναρκτήριο λάκτισμα για περισσότερες επισκέψεις σε όλα τα επίπεδα, αλλά και σε περισσότερες συμφωνίες που θα υπογραφούν, περισσότερες δραστηριότητες που ορίζονται στο σχέδιο δράσης, αλλά θα δημιουργήσουν επίσης και μεγαλύτερη εμπιστοσύνη μεταξύ των λαών μας. Είναι πολύ σημαντικό για να υπάρξει μια διαρκής φιλία μεταξύ των χωρών μας”, κατέληξε. 

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Eυρώπη

Future Warfare: Πολεμικό Ναυτικό και επιχείρηση Prosperity Guardian στην Ερυθρά Θάλασσα

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Χωριανόπουλος Άγγελος από Future Warfare

Ο Yπουργός Άμυνας των ΗΠΑ Λόιντ Όστιν, κατά την επικείμενη επίσκεψή του στη Μέση Ανατολή, θα ανακοινώσει την έναρξη της επιχείρησης Prosperity Guardian για την αντιμετώπιση των απειλών των Χούθι στην Ερυθρά Θάλασσα. Αυτό συμπίπτει με την αναχαίτιση από αμερικανικά και βρετανικά πολεμικά πλοία μη επανδρωμένων αεροσκαφών που εκτοξεύουν οι Χούθι από την Υεμένη διακόπτωντας το παγκόσμιο εμπόριο. Πηγές της ιστοσελίδας από το Πολεμικό Ναυτικό αναφέρουν πως σχετικό αίτημα έχει σταλεί και σε ανώτατα πολιτικά γραφεία της κυβέρνησης χωρίς να έχει περάσει μέχρι στιγμής προς την ηγεσία του Πολεμικού Ναυτικού.

Το USS Carney κατέρριψε 14 μη επανδρωμένα αεροσκάφη, ενώ το HMS Diamond κατέστρεψε ένα με πύραυλο Sea Viper (ASTER-15), σηματοδοτώντας την πρώτη καταστροφή εναέριου στόχου του Βασιλικού Ναυτικού από τον Πρώτο Πόλεμο του Κόλπου. Η δράση αυτή έλαβε χώρα κοντά στο στενό Bab al-Mandab κατά τη διάρκεια ενός κύματος επίθεσης μη επανδρωμένων αεροσκαφών διάρκειας 45 λεπτών.

Οι Βρετανοί ανέφεραν ότι τα μη επανδρωμένα αεροσκάφη στόχευαν ένα εμπορικό πλοίο, γεγονός που ώθησε το USS Carney να εμπλακεί σε επιχειρήσεις καταστολής τους. Λεπτομέρειες σχετικά με τον οπλισμό που χρησιμοποίησε το Carney δεν αποκαλύφθηκαν για να αποτραπεί στους Χούθι να αξιολογήσουν τα αμερικανικά αποθέματα πυρομαχικών.

Η CENTCOM επιβεβαίωσε την επιτυχή αναχαίτιση του μη επανδρωμένου αεροσκάφους χωρίς να αναφερθούν ζημιές ή τραυματισμοί. Ο εκπρόσωπος των Χούθι, Yahya Sare’e, ισχυρίστηκε ότι το drone επιτέθηκε στο Ισραήλ, αλλά δεν ανέφερε τα υπόλοιπα πλοία. Μετά τις πρόσφατες επιθέσεις των Χούθι σε φορτηγά πλοία στην Ερυθρά Θάλασσα, μεγάλες ναυτιλιακές εταιρείες έχουν διακόψει τις διελεύσεις στην περιοχή. Ο υπουργός Άμυνας των ΗΠΑ Λόιντ Όστιν θα ανακοινώσει την επιχείρηση Prosperity Guardian, η οποία επικεντρώνεται στη θαλάσσια ασφάλεια στην περιοχή της Ερυθράς Θάλασσας, κατά τη διάρκεια της επικείμενης επίσκεψής του στη Μέση Ανατολή.

Ο Υπουργός Άμυνας του Ηνωμένου Βασιλείου Grant Shapps τόνισε την απειλή για το διεθνές εμπόριο από τις πρόσφατες παράνομες επιθέσεις στην Ερυθρά Θάλασσα. Το Βασιλικό Ναυτικό διαβεβαιώνει τη δέσμευσή του για τη διασφάλιση της ελευθερίας της υπερατλαντικής ναυσιπλοΐας. Τα περιστατικά αυτά σηματοδοτούν την πρώτη αντιμετώπιση εναέριας απειλής από πολεμικό πλοίο του Ηνωμένου Βασιλείου από το 1991, με το USS Carney να συμμετέχει επίσης σε παρόμοιες αμυντικές ενέργειες πρόσφατα.

Ο λόγος συγγραφής της ανάλυσης είναι να καταδείξει στο μέγιστο πως στο χαοτικά μεταβαλλόμενο διεθνές σύστημα εμφανίζονται ευκαιρίες εύρεσης ρόλου στην προστασία του παγκόσμιου εμπορίου από ασύμμετρες απειλές. Η Ελληνική Κυβέρνηση καλό θα ήταν να αντιληφθεί πως αν θελήσει να διαδραματίσει έναν ευρύτερο ρόλο στο Διεθνές Σύστημα, θα ήταν αναγκαίο να επιλέξει μια δομή ενιαίας αεροναυτικής ισχύος η οποία θα μπορούσε να προβάλλει ισχύ και σε επιχειρήσεις στην Ερυθρά Θάλασσα. Το Πολεμικό Ναυτικό θα μπορούσε να κινηθεί αναλόγως στην επιλογή Κορβέτων και της γενικότερης ανανέωσης του Στόλου. Η έννοια περί ανάπτυξης Ναυτικού Ανοιχτής Θαλασσης έχει μερικώς μεταβληθεί αλλά παραμένει επίκαιρη. Ο Στόλος δεν μπορεί να αποτελείται μονάχα από 3 (ή 4) φρεγάτες, 5 κορβέτες και εκσυγχρονισμένες μονάδες επιφανείας. Χρειάζονται πλώρες, όπλα και δίκτυα ISR.

Διαβάστε την συνέχεια 

Συνέχεια ανάγνωσης

AI

Το Ισραήλ ενσωματώνει αθόρυβα συστήματα τεχνητής νοημοσύνης σε θανατηφόρες στρατιωτικές επιχειρήσεις

Δημοσιεύτηκε

στις

Οι Ισραηλινές Αμυντικές Δυνάμεις έχουν αρχίσει να χρησιμοποιούν τεχνητή νοημοσύνη για να επιλέγουν στόχους για αεροπορικές επιδρομές και να οργανώνουν υλικοτεχνική υποστήριξη εν καιρώ πολέμου, καθώς οι εντάσεις κλιμακώνονται στα κατεχόμενα εδάφη και με τον επίδοξο αντίπαλο Ιράν.

Αν και ο στρατός δεν σχολίασε τις συγκεκριμένες επιχειρήσεις, αξιωματούχοι λένε ότι αξιοποιεί τώρα ένα σύστημα συστάσεων τεχνητής νοημοσύνης που μπορεί να συγκεντρώνει τεράστιες ποσότητες δεδομένων για να επιλέξει στόχους για αεροπορικές επιδρομές.

Οι επόμενες επιδρομές μπορούν στη συνέχεια να επεξεργαστούν γρήγορα με ένα άλλο μοντέλο τεχνητής νοημοσύνης που ονομάζεται Fire Factory, το οποίο χρησιμοποιεί δεδομένα σχετικά με εγκεκριμένους από τον στρατό στόχους για τον υπολογισμό των φορτίων πυρομαχικών, την ιεράρχηση και την ανάθεση χιλιάδων στόχων σε αεροσκάφη και drones, καθώς και προτείνει ένα χρονοδιάγραμμα.

Ενώ και τα δύο συστήματα επιβλέπονται από ανθρώπινους χειριστές που ελέγχουν και εγκρίνουν μεμονωμένους στόχους και σχέδια αεροπορικών επιδρομών, σύμφωνα με αξιωματούχο του Ισραηλινού Στρατού (IDF), η τεχνολογία εξακολουθεί να μην υπόκειται σε κανέναν διεθνή ή κρατικό κανονισμό.

Οι υποστηρικτές της υποστηρίζουν ότι οι προηγμένοι αλγόριθμοι μπορεί να ξεπεράσουν τις ανθρώπινες δυνατότητες και θα μπορούσαν να βοηθήσουν τον στρατό να ελαχιστοποιήσει τις απώλειες, ενώ οι επικριτές προειδοποιούν για τις δυνητικά θανατηφόρες συνέπειες της στήριξης σε όλο και πιο αυτόνομα συστήματα.

«Αν υπάρχει λάθος στον υπολογισμό της τεχνητής νοημοσύνης και αν η τεχνητή νοημοσύνη δεν εξηγείται, τότε ποιον κατηγορούμε για το λάθος;» είπε ο Ταλ Μίμραν, λέκτορας διεθνούς δικαίου στο Εβραϊκό Πανεπιστήμιο της Ιερουσαλήμ και πρώην νομικός σύμβουλος του στρατού.

Οι λεπτομέρειες της επιχειρησιακής χρήσης της τεχνητής νοημοσύνης από τον στρατό παραμένουν σε μεγάλο βαθμό απόρρητες, ωστόσο δηλώσεις στρατιωτικών αξιωματούχων υποδηλώνουν ότι ο IDF έχει αποκτήσει εμπειρία στο πεδίο της μάχης με τα αμφιλεγόμενα συστήματα.

Το 2021, ο Ισραηλινός Στρατός περιέγραψε τη σύγκρουση 11 ημερών στη Γάζα ως τον πρώτο «πόλεμο της τεχνητής νοημοσύνης» στον κόσμο, επικαλούμενος τη χρήση τεχνητής νοημοσύνης για τον εντοπισμό σημείων εκτόξευσης πυραύλων και την ανάπτυξη σμήνων drones. Το Ισραήλ πραγματοποιεί επίσης επιδρομές στη Συρία και τον Λίβανο, με στόχο, όπως λέει, αποστολές όπλων σε πολιτοφυλακές που υποστηρίζονται από το Ιράν, όπως η Χεζμπολάχ.

Τους τελευταίους μήνες, το Ισραήλ εκδίδει σχεδόν καθημερινές προειδοποιήσεις προς το Ιράν για τον εμπλουτισμό του ουρανίου, δεσμευόμενο ότι δεν θα επιτρέψει στη χώρα να αποκτήσει πυρηνικά όπλα σε καμία περίπτωση.

Σε περίπτωση που οι δυο τους ξεκινήσουν στρατιωτική σύγκρουση, ο Ισραηλινός Στρατός αναμένει ότι οι Ιρανοί πληρεξούσιοι στη Γάζα, τη Συρία και τον Λίβανο θα αντεπιτεθούν, θέτοντας το έδαφος για την πρώτη σοβαρή πολυμέτωπη σύγκρουση για το Ισραήλ από τον Πόλεμο του Γιομ Κιπούρ.

Τα εργαλεία που βασίζονται στην τεχνητή νοημοσύνη, όπως το Fire Factory, είναι προσαρμοσμένα για ένα τέτοιο σενάριο, σύμφωνα με αξιωματούχους του IDF.

Ο IDF χρησιμοποιεί εδώ και καιρό την τεχνητή νοημοσύνη, αλλά τα τελευταία χρόνια έχει επεκτείνει αυτά τα συστήματα σε διάφορες μονάδες, καθώς επιδιώκει να τοποθετηθεί ως παγκόσμιος ηγέτης στον αυτόνομο οπλισμό.

Μερικά από αυτά τα συστήματα κατασκευάστηκαν από ισραηλινούς αμυντικούς εργολάβους. Άλλα, όπως οι κάμερες ελέγχου συνόρων StarTrack, οι οποίες εκπαιδεύονται σε πλάνα χιλιάδων ωρών για την αναγνώριση ανθρώπων και αντικειμένων, αναπτύχθηκαν από τον στρατό.

Η ενασχόληση με αυτήν την πληθώρα πληροφοριών είναι ο σκοπός του Κέντρου Επιστήμης Δεδομένων και Τεχνητής Νοημοσύνης, που διευθύνεται από τη μονάδα 8200 του στρατού.

Ο μυστικός χαρακτήρας του τρόπου με τον οποίο αναπτύσσονται τέτοια εργαλεία έχει εγείρει σοβαρές ανησυχίες, συμπεριλαμβανομένου του ότι το χάσμα μεταξύ ημιαυτόνομων συστημάτων και πλήρως αυτοματοποιημένων μηχανημάτων θανάτωσης θα μπορούσε να μειωθεί εν μία νυκτί.

Σε ένα τέτοιο σενάριο, οι μηχανές θα είχαν την εξουσία να εντοπίζουν και να χτυπούν στόχους, με τους ανθρώπους να απομακρύνονται εξ ολοκλήρου από τις θέσεις λήψης αποφάσεων.

Το Ισραήλ λέει ότι δεν σκοπεύει να αφαιρέσει την ανθρώπινη εποπτεία τα επόμενα χρόνια.

Πηγή: Bloomberg

Συνέχεια ανάγνωσης

Ανατολική Μεσόγειος

Stratfor: Πώς θέλει να υλοποιήσει ο Ερντογάν το όραμα της «μεγάλης Τουρκίας»

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Η (τελευταία;) θητεία αναμένεται να αφιερωθεί στην προσπάθεια δημιουργίας μιας νέας «Οθωμανικής Αυτοκρατορίας». Γιατί η συγκυρία τον βοηθά, πώς επηρεάζονται Κύπρος και Ελλάδα. Ο ρόλος της Συρίας. Ο κίνδυνος του λάθους.

Πέντε χρόνια είναι πολύς χρόνος για έναν πολιτικό ηγέτη. Αλλά για ένα έθνος-κράτος όπως η Τουρκία, όπου η πρόοδος μετριέται με όρους δεκαετιών, είναι μόλις μία στιγμή. Μετά την επανεκλογή του στις 28 Μαΐου, ο Τούρκος πρόεδρος Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν αναμετράται με τον στόχο να καταστήσει την επόμενη (και πιθανώς τελευταία) θητεία του —η οποία λήγει το 2028— ένα καθοριστικό κεφάλαιο στην εν εξελίξει μετατροπή της Τουρκίας σε μια ανεξάρτητη μεγάλη δύναμη.

Τα επόμενα πέντε χρόνια είναι βέβαιο ότι ο Ερντογάν θα προχωρήσει κατά καιρούς σε στρατιωτικές επεμβάσεις, όπως ακριβώς έκανε από τότε που ανέλαβε την εξουσία, το 2002. Αν ενδιαφέρεται να αφήσει κληρονομιά διαρκείας, δεν αποκλείεται να μπει στον πειρασμό να ακολουθήσει βήματα χωρών όπως το Ισραήλ, η Ινδία και η Ρωσία, οι οποίες έχουν κατηγορηθεί -λιγότερο ή περισσότερο- ότι επέκτειναν δια της βίας την επιρροή και την ισχύ τους, παραβιάζοντας το μεταπολεμικό αξίωμα της εδαφικής ακεραιότητας και μη αλλαγής συνόρων.

Η εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία είναι το πιο κραυγαλέο παράδειγμα επεκτατισμού. Αλλά οι ενέργειες του Ισραήλ και της Ινδίας στα παλαιστινιακά εδάφη και στο Κασμίρ αντίστοιχα προσφέρουν μια ιδέα για την ποικιλία των τρόπων με τους οποίους θα μπορούσε να δράσει η Τουρκία. Ο Ερντογάν θα μπορούσε, για παράδειγμα, να προβεί σε επιθετικές ενέργειες στη θάλασσα για να επεκτείνει τις διεκδικήσεις της Τουρκίας, να εγκαταστήσει δημοκρατίες μαριονέτες στη μεθόριο με τη Συρία ή ακόμη και να προσπαθήσει μια μονομερή προσάρτηση στην Κύπρο. Όμως, όλες αυτές οι ενέργειες θα απαιτούσαν προσεκτικό χρονοδιάγραμμα, ώστε να μη γυρίσουν μπούμερανγκ υπονομεύοντας τη φιλοδοξία του Ερντογάν να τον θυμούνται ως τον πρόεδρο που οδήγησε την Τουρκία στην πορεία να ξαναγίνει μεγάλη δύναμη.

Η οπτική Ερντογάν για τη μεγάλη Τουρκία

Όταν ανέβηκε στην εξουσία ο Ερντογάν, το 2002, η Τουρκία ζούσε ακόμα στη σκιά των εταίρων της στο ΝΑΤΟ, ιδιαίτερα των ΗΠΑ. Όμως ο Ερντογάν και το Κόμμα Δικαιοσύνης και Ανάπτυξης (AKP) άρχισαν γρήγορα να διεκδικούν την ανεξαρτησία της χώρας από τη συμμαχία.

Σε μια πρώτη κίνηση το 2003, το τουρκικό κοινοβούλιο μπλόκαρε την εισβολή των ΗΠΑ στο Ιράκ από αμερικανικές βάσεις στην Τουρκία. Η κίνηση γέννησε δυσπιστία μεταξύ Ουάσιγκτον και Άγκυρας — και η μνησικακία εδραιώθηκε με τα χρόνια, καθώς η Τουρκία άρχισε να χρησιμοποιεί τη στρατιωτική της δύναμη και το πολιτικό της κεφάλαιο για να αναδιαμορφώσει τη διεθνή φήμη της, από κοσμικό κράτος με τον δεύτερο μεγαλύτερο στρατό στο ΝΑΤΟ σε πρωτοϊσλαμιστικό, πρόθυμο να επέμβει σε συγκρούσεις κοντά ή και πιο μακριά, ανεξάρτητα από τη διεθνή κυρίαρχη γνώμη. Η Τουρκία δεν εγκατέλειψε το ΝΑΤΟ, ούτε το ΝΑΤΟ εγκατέλειψε την Τουρκία. Αλλά ο Ερντογάν είχε αποφασίσει πως η Τουρκία πρέπει να κοιτάξει τα δικά της συμφέροντα, μερικές φορές επιθετικά, κάτι που δεν έκανε το ΝΑΤΟ.

Ο Ερντογάν ανέλαβε την εξουσία όταν σήμαινε η αρχή του τέλους για το μεταψυχροπολεμικό μονοπολικό momentum της αμερικανικής κυριαρχίας. Ακόμη και τότε, ο Ερντογάν δεν έβλεπε τον κόσμο με όρους «τέλους της ιστορίας», κατά Φράνσις Φουκουγιάμα, και επικράτησης του φιλελεύθερου δημοκρατικού καπιταλισμού, αλλά ως εφαλτήριο για ιστορικές δυνάμεις και ιδεολογίες προκειμένου προοπτικά να επιβεβαιώσουν την ύπαρξή τους, ύστερα από σχεδόν έναν αιώνα καταστολής από τους παγκόσμιους πολέμους και τις ιδεολογικές διαμάχες του 20ού αιώνα. Η Τουρκία θα έμοιαζε γεωπολιτικά περισσότερο με την Οθωμανική Αυτοκρατορία: μια μεγάλη δύναμη που, αν χρειαζόταν, θα επιδίωκε μονομερώς και επιθετικά το εθνικό συμφέρον της.

Δεν φαίνεται ότι η επόμενη θητεία Ερντογάν θα αλλάξει αυτή την προσέγγιση. Η Τουρκία δεν θέλει να είναι μέρος της Ανατολής ή της Δύσης, ή αναγκαστικά μέρος του ισλαμικού κόσμου (εκτός αν είναι ηγέτιδα δύναμη). Θέλει να είναι η Turkiye, βάσει της επίσημης αλλαγής ονομασίας του 2021. Όπως το βλέπει ο Ερντογάν, η Τουρκία είναι μια μεγάλη δύναμη από μόνη της, με ηγετικό ρόλο στη Μέση Ανατολή, το Ισλάμ, τη Μεσόγειο, τη Μαύρη Θάλασσα, την Κεντρική Ασία, ακόμη και μέχρι την Αφρική. Και πιστεύει ότι τα επόμενα χρόνια θα καθορίζει τις πολιτικές του όλο και περισσότερο με στάτους μεγάλης δύναμης, ακόμη και οδηγώντας σε προσαρτήσεις εδαφών.

Ο Ερντογάν στην εποχή των προσαρτήσεων

Ιστορικά, πρωταρχικό χαρακτηριστικό των μεγάλων δυνάμεων είναι ο εδαφικός επεκτατισμός. Η Ρώμη δεν χτίστηκε σε μια μέρα, ούτε χτίστηκε με ειρηνικές εκλογές. Ωστόσο, μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, ο επεκτατισμός έγινε ταμπού (σε μεγάλο βαθμό αντικαταστάθηκε με ιδεολογικό επεκτατισμό, μέσω θεσμών όπως το Σύμφωνο της Βαρσοβίας). Οι υπερδυνάμεις ανησυχούσαν ότι κράτη που θα προσπαθούσαν να κατακτήσουν το ένα το άλλο θα μπορούσαν να οδηγήσουν σ’ έναν καταστροφικό Γ’ Παγκόσμιο Πόλεμο.

Αλλά σήμερα αυτό το ταμπού έχει αποδυναμωθεί. Το Ισραήλ, η Ινδία και η Ρωσία τα τελευταία χρόνια έχουν προσαρτήσει εδάφη, επίσημα ή ανεπίσημα, με διάφορους βαθμούς επιτυχίας ή αποτυχίας, χωρίς να πυροδοτηθεί πυρηνικό ολοκαύτωμα ή διηπειρωτικές εχθροπραξίες. Και το έκαναν για να αναδιαμορφώσουν τα κοντινά τους εξωτερικά περιβάλλοντα και να εκπληρώσουν ιδεολογικές επιταγές. Για παράδειγμα, ο στρατηγικός φόβος της Ρωσίας για στρατιωτική περικύκλωσή της από τη Δύση επικαλύπτεται με τη ρωσοκεντρική κοσμοθεωρία που αρνείται την ουκρανική εθνικότητα.

για τη συνέχεια Euro2Day

 

Συνέχεια ανάγνωσης

Ινφογνώμων

Infognomon Logo

Περιηγηθείτε στα κορυφαία βιβλία του βιβλιοπωλείου μας

Προβολή όλων

Δημοφιλή