Ακολουθήστε μας

Γενικά θέματα

Διακόσια χρόνια από το 1821 – Απολογισμός μιας… ορφανής επετείου

Δημοσιεύτηκε

στις

Μήπως η Επανάσταση του 1821 έχει κάτι να πει που ακόμα εκκρεμεί;

Αλέξανδρος Μιστριώτης

Ήρθε λοιπόν αυτή η μέρα και τελικά ήμασταν απροετοίμαστοι. Αισθανόμαστε σαν να μη μας αφορά το γεγονός. Ποιό είναι όμως το νόημα αυτής της αμηχανίας; Είναι μια αποτυχία; Ή απόδειξη πως η Επανάσταση του 1821 έχει κάτι να πει που ακόμα εκκρεμεί;

Συμπληρώθηκαν συμβολικά 200 χρόνια από την Επανάσταση του 1821. Η αλήθεια είναι πως οι επαναστάσεις και όλα τα σημαντικά πράγματα δεν μπορούμε να πούμε πότε ακριβώς ξεκινάνε ούτε και πότε τελειώνουν. Η επέτειος της 25ης Μαρτίου είναι συμβατικό όριο.

Σε κάθε περίπτωση, η επέτειος μοιάζει να ήρθε νωρίς, μοιάζει κανείς να μη μπορεί να ασχοληθεί μαζί της σοβαρά.

Μια σειρά “ζητήματα” προκαλούν αυτή τη σύγχυση, αποτρέπουν μια αυθεντική απορία και συζήτηση. Μας εμποδίζουν ακόμα και να χαρούμε, διότι ναι, αξίζει η χαρά σε αυτή τη μέρα που κάποιοι την αισθανθήκαμε μάλλον πένθιμα.

Ίσως δεν έχει πλέον ν’οημα να κάνουμε αυτή τη συζήτηση. Ό,τι και να ειπωθεί μοιάζει πολύ μπερδεμένο. Οι προσπάθειες της πολιτείας έκαναν τα πράγματα ακόμα πιο πολύπλοκα καθώς μετέτρεψαν σε branding τόπου μια περιπέτεια αυτογνωσίας. Κάθε ταυτότητα περιλαμβάνει την αυτοκατανόηση με την αυτοπαρουσίαση. Η τουριστική βιομηχανία ευνοεί την δεύτερη, αλλά ελέγχει και αποκλείει την πρώτη. Για αυτό ειδικά η τουριστική βιομηχανία δεν μπορεί να είναι ρυθμιστικός παράγοντας του εορτασμού χωρίς να τον αδειάσει από το περιεχόμενο του.

Αλλά και αυτό να μην είχε συμβεί, τα πράγματα δεν θα ήταν πολύ καλύτερα. Παγκοσμίως η ιστορική αντίληψη έχει υποχωρήσει. Ζητάμε πρώτα απ’ όλα ένα ισχυρό παρόν που τελικά καταντά αχόρταγο και καταστροφικό, χωρίς πραγματική μέριμνα για το παρελθόν και το μέλλον. Αυτό είναι ένα χαρακτηριστικό των μεταμοντέρνων καιρών.
Σαν να μην έφτανε αυτό, τα τελευταία δέκα χρόνια έχουν τραυματίσει και την ελληνική κοινωνία και τις έννοιες, τις λέξεις.

Όπως έχουν ομολογήσει πλέον οι διεθνείς παίκτες, η συλλογική ενοχή που καλλιεργήθηκε εις βάρος των Ελλήνων (συστηματικά και αδίστακτα, εξαφανίζοντας τις ευθύνες των ισχυρών) είχε ως στόχο να νομιμοποιήσει άδικες και αναποτελεσματικές μεταρρυθμίσεις. Για πολύ καιρό το μόνο που έμενε ήταν μια αποθάρρυνση και μια απελπισμένη οργή που θα μας δηλητηριάζει για πολύ καιρό ακόμη. Θα είναι κάτι σαν το “σύνδρομο της Κατοχής”, το οποίο με τον καιρό θα αφομοιώσουμε και θα γίνει κομμάτι της ταυτότητας μας.

Όμως ποια ειδικά σημεία διαφωνίας φωτίζει η επέτειος του 1821 και γιατί όλα μαζί παράγουν σύγχυση; Ας αναφέρουμε μερικά, διότι εξαντλητική απαρίθμηση δεν είναι δυνατή.

Μια πρώτη διαφωνία είναι αν γιορτάζουμε μόνο την Επανάσταση ή 200 χρόνια ιστορικής διαδρομής. Δεν είναι ανάγκη να μπουν αυτά απέναντι, με τη μορφή διλήμματος. Αν πρέπει όμως να διαλέξουμε, είναι σαφές πως η Επανάσταση χωρίς τα 200 χρόνια που ακολουθούν, εύκολα καταλήγει γραφική, μετατρέπεται σε φιέστα. Κοντολογίς γίνεται ακατανόητη χωρίς τα αποτελέσματα της.

Το δεύτερο ζήτημα είναι η ανάγκη να βάλουμε επιτέλους την Επανάσταση και την ελληνική ιστορία στο διεθνές της συγκείμενο, να την δούμε μαζί με την ευρωπαϊκή και την παγκόσμια ιστορία. Για άλλη μια φορά δεν βοηθά να εξετάζουμε το θέμα ως δίλημμα, όμως χρειάζεται να προσθέσουμε πως αυτό δεν γίνεται εις βάρος της τοπικότητας. Τα γεγονότα της Επανάστασης παραμένουν μοναδικά.

Τρίτο ζήτημα είναι ένα αίτημα ομοφωνίας, μιας “εθνικής ομοψυχίας” που εμφανίζεται προκαταβολικά. Αλλά μια ομοφωνία βασισμένη στον φόβο της διαφωνίας είναι ύποπτη και ανησυχητική, δεν γεννά συμφωνία. Το να συμφωνήσουμε πως διαφωνούμε θα ήταν ήδη ένα μεγάλο κέρδος, είχαμε μια μεγάλη ευκαιρία που μοιάζει να απομακρύνεται, αλλά ποτέ δεν είναι αργά. Μόνο να είμαστε σαφείς εδώ πως αυτός που αγωνιά για την ομοφωνία είναι αυτός που θέλει να κρύψει κάτι, δεν αναζητά την αλήθεια ούτε την δικαιοσύνη. Και αυτό υποθηκεύει τελικά την ειρήνη και γεννά διχασμό. Θα ήταν καλό να μην επικαλούνται την ειρήνη και την ενότητα όσοι επιβάλλουν ομοφωνίες.

Τέταρτο ζήτημα που ξεχωρίζει, γιατί βγήκε με ιδιαίτερη ένταση και σε πολλές εκδοχές, είναι η ιδέα πως η Επανάσταση του 1821 είναι μια ανολοκλήρωτη αστική επανάσταση. Σε πολλούς αυτό το επιχείρημα μπορεί να μην έγινε καν αντιληπτό γιατί δεν διατυπώνεται πάντα καθαρά, ούτε από την ίδια αφετηρία και έτσι μπορεί να μην διακριθεί.

Η ιδέα είναι πως η Επανάσταση αυτή είναι ένα ευρωπαϊκό εγχείρημα που δεν ολοκληρώθηκε, γιατί ο ελληνικός λαός (που δεν μετέχει του ευρωπαϊκού αστικού πολιτισμού) δεν το επιτρέπει κάθε φορά. Αυτός ο λαός, ξανά και ξανά, αντιστέκεται και ανακόπτει τις φωτισμένες μεταρρυθμιστικές πρωτοβουλίες.

Εδώ έχουμε να κάνουμε με κάτι συναρπαστικό. Μοιάζει υπόρρητα ο “λαός” να είναι στη μέση και να εμποδίζει. Όπως οι “Ινδιάνοι” και οι ιθαγενείς που έπρεπε να εξαφανιστούν για να θεμελιωθεί ο καινούριος κόσμος. Σε αυτό το αίτημα δικαίωσης της αστικότητας η απάντηση μπορεί να είναι αρκετά καθαρή. Αυτή η ερμηνεία, των αστών για τους αστούς, καταλήγει μια αφελής αυτοδικαίωση και τυφλώνει τις προνομιούχες τάξεις της ελληνικής κοινωνίας. Τις καθιστά ανάπηρες, ανίκανες να αναλάβουν τις ευθύνες τους.

Το αποτέλεσμα είναι καταστροφικό. Στο πλαίσιο της δημόσιας αντιπαράθεσης είναι απαραίτητο να βοηθήσουμε την αστική ιδεολογία να καταλάβει τα όρια της και να μετατραπεί σε δύναμη θετική και δημιουργική. Αν εγκαταλείψουμε αυτή τη μάχη ο αστισμός θα καταλήξει μεταμφιεσμένη συμφεροντολογία. Δεν είναι θέμα αντιπαράθεσης, αλλά υπέρβασης της αντιπαράθεσης.

Για να συμβεί αυτό, πρέπει να γίνουν μια σειρά από διευκρινίσεις που αφορούν αποκλειστικά τον αστισμό. Πρώτον, πως παραδόξως την απολογία των αστών την κάνουν όλοι οι πολιτικοί χώροι. Δεξιοί και αριστεροί και κεντρώοι και εξωκοινοβουλευτικοί και όλοι οι άλλοι συναντιούνται συχνά σε αυτό το σημείο με τρόπους που δεν είναι πάντα ορατοί, καθώς και όταν αντιτάσσονται δήθεν στον αστισμό το κάνουν με τα δικά του εργαλεία. Δηλαδή είτε υιοθετούν τις θέσεις του ή τις αναπαράγουν απλώς αντεστραμμένες. Για παράδειγμα, αναπαράγουμε μια αυτόματη κρυφά ρατσιστική υποτίμηση της νεοελληνικής κοινωνίας που καταλήγει οριενταλιστική ή αντιστεκόμαστε και αντί για τις ελίτ πάμε με τον λαό έχοντας όμως αποδεχτεί τον ορισμό του που έχει διατυπώσει η διαφωτιστική σκέψη των αστών.

Αυτό που μόλις περιγράψαμε ίσως βοηθά να καταλάβουμε πόσο μεγάλο πρόβλημα της κοινωνίας μας είναι ακριβώς αυτός ο αστισμός και οι μεταμφιέσεις του. Και εδώ ερχόμαστε στην δεύτερη διευκρίνιση που αφορά το περιεχόμενο του αστισμού. Διότι αυτό είναι ένα συγκεχυμένο, μάλλον ασπόνδυλο ιδεολόγημα ανωτερότητας, που επειδή ακριβώς είναι συγκεχυμένο διαρκώς μεταλλάσσεται και μεταμφιέζεται και προσβάλλει την σκέψη μας σχεδόν αόρατο. Ακόμα περισσότερο που μια στρατηγική του αστισμού είναι να τονίζει πως “δεν υπάρχει αστική τάξη στην Ελλάδα” και έτσι δεν μπορούν να αποδοθούν ευθύνες. Όμως άλλο οι αστοί και άλλο ο αστισμός, που είναι ισχυρός γιατί ακριβώς ελίσσεται διαρκώς. Ο άξονας του αλλάζει μόλις απειληθεί, πότε είναι η Ευρώπη, πότε είναι ο Διαφωτισμός και η νεωτερικότητα, πότε η κουλτούρα και η παιδεία, πότε η αισθητική και το γούστο, πότε μια φημολογούμενη ευφυΐα, πότε είναι η επιστήμη και η ορθολογικότητα ή πολύ ωμά ο πλούτος και τα αγαθά – πλούτος ο οποίος, όμως, επενδύεται με αφηγήματα αξιοσύνης ή καταγωγής. Σε κάθε περίπτωση πάντως συνδέεται με τον ευρωκεντρισμό και είναι σημάδι ανωτερότητας σε σχέση με κάποιους που δεν χρειάζεται πάντα να ονομάζονται, αλλά χρειάζεται οπωσδήποτε να υπάρχουν. Τελικά όλο αυτό νομιμοποιεί το δικαίωμα κάποιου να έχει άποψη ενώ αυτομάτως το αφαιρεί από “άλλους”.

Υπάρχουν βέβαια και ζητήματα που δεν θίξαμε, ειδικά το θέμα του “λαού” που είναι μονίμως στο τραπέζι. Συγκεκριμένα όταν μιλάμε για τους αστούς και την κουλτούρα τους μιλάμε αυτομάτως για δύο οντότητες, για δύο γενικεύσεις, για την αστική τάξη και συνάμα για τον “άλλο”, τον λαό. Και εδώ τα πράγματα είναι δύσκολα. Υπάρχει, δεν υπάρχει, πώς υπάρχει κ.ο.κ. Στην Επανάσταση του 1821, δε, το θέμα του λαού έρχεται ενοχλητικά μπροστά και αυτό εντείνει την αμηχανία μας για την περίοδο. Μας αρέσει ο Κολοκοτρώνης, όταν λέει πως η Γαλλική Επανάσταση και ο Ναπολέοντας του άνοιξαν τα μάτιαμ αλλά δεν μας αφορά πως πάει στο Χρυσοβίτσι να προσευχηθεί γονατιστός και με δάκρυα στην Παναγία, γιατί χάνεται η Επανάσταση.

Επίσης κρίσιμο είναι και το θέμα της βίας στο όνομα της δικαιοσύνης και της ελευθερίας που μια επανάσταση δικαιώνει εξ’ ορισμού. Εδώ πρέπει να φτιαχτούν μηχανισμοί που θα εξασφαλίσουν πως η κληρονομιά αυτού του δικαιώματος πάει στην “σωστή” μεριά, όποια κι αν είναι αυτή. Προφανώς αυτό κάνει, ακόμα μια φορά, δύσκολη την διαχείριση της επετείου.

Και τέλος το μέγα θέμα των μύθων, της Εκκλησίας και της ιστορικής αλήθειας. Χαρακτηριστικά να αναφέρουμε την υπόθεση του “κρυφού σχολειού” και της ανύπαρκτης ορκωμοσίας στην Αγία Λαύρα. Αλλά τα λεγόμενα ψέματα περιέχουν πάντα συμβολικές αλήθειες. Δυστυχώς τα “μυθικά” γεγονότα εμφανίζουν ανάγκες, σχέσεις και επιθυμίες που είναι απόλυτα αληθινές, ίσως πιο συγκροτημένες από την τυχαιότητα της ιστορίας. Η κριτική λοιπόν που τους γίνεται υπηρετεί μια αλήθεια μερική και έτσι συχνά περιορίζει ή χάνει το νόημα ή μάλλον αρνείται να το δει. Πως να το κάνουμε; Την Επανάσταση, την κάθε επανάσταση, την γεννά η μυθική σκέψη.

Η Επανάσταση σίγουρα ήταν ένα ανεξέλεγκτο γεγονός, τρομακτικό και τολμηρό, με όλα τα ενδεχόμενα, όλες τις ελπίδες και όλους τους φόβους να έρχονται στην επιφάνεια. Ήταν και πολιτική και θρησκευτική και αστική και λαϊκή και τοπικιστική και ευρωπαϊκή και ιδιοτελής και μεγαλειώδης στην αυταπάρνηση της. Μένει να εξετάσουμε αυτές τις διαστάσεις τόσο χωριστά όσο και στις συναρμογές τους.

Αν το δούμε έτσι, μπορούμε να πούμε πως η Επανάσταση του 1821 ήταν και λάθος και σωστή και, τέλος, πως και πέτυχε και απέτυχε! Ακόμα διακυβεύεται το περιεχόμενο και η αξία της μέσα στις δικές μας ζωές. Η Επανάσταση συνεχίζεται και κρίνεται στα ελάχιστα πράγματα, στο ήθος μας, στην πίστη μας στους ανθρώπους, στο πόσο ενδίδουμε στην αυτοδικαίωση, στο πόσο υποτιμούμε την ελληνική κοινωνία τυφλωμένοι από μια νεωτερική έπαρση. Κρίνεται επίσης και σε μάχες, ποιότητες και στιγμές που δεν έχουν απαραιτήτως κάτι επαναστατικό – αν και δεν αποκλείεται και αυτό.

Πηγή: Αντίφωνο

Συνέχεια ανάγνωσης

Γενικά θέματα

Γιάννος Χαραλαμπίδης στη Σημερινή: Μήλον της Έριδος η Κύπρος για την ασφάλεια Τουρκίας – Ισραήλ

Τα «Ταϊφούν» περιπολούν για την ασφάλεια του Ισραήλ και αναχαιτίζουν πυραύλους του Ιράν από τον τουρκικό εναέριο χώρο στην περιοχή της Αλεξανδρέττας και στη Συρία, όπου υπάρχουν στόχοι της Χεζμπολάχ

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

ΠΗΓΗ: ΣΗΜΕΡΙΝΗ

Η Μέση Ανατολή είναι στις φλόγες και, μετά την επίθεση των Ιρανών με βαλλιστικούς πυραύλους σε βάρος του Ισραήλ, ξεκίνησε επίθεση των Ισραηλινών στον Βόρειο Λίβανο, ενώ αναμένονται και τα αντίποινα σε βάρος της Τεχεράνης.

Γράφει ο Γιάννος Χαραλαμπίδης

Τα «Ταϊφούν» περιπολούν για την ασφάλεια του Ισραήλ και αναχαιτίζουν πυραύλους του Ιράν από τον τουρκικό εναέριο χώρο στην περιοχή της Αλεξανδρέττας και στη Συρία, όπου υπάρχουν στόχοι της Χεζμπολάχ

Τουρκία και Ακρωτήρι

Η Τουρκία επιχαίρει από την κατατριβή του Ισραήλ και του Ιράν. Μπορεί μεν ο Ερντογάν να χαρακτηρίζει τον Νετανιάχου ως εγκληματία πολέμου, αλλά συνεργάζεται με τους Βρετανούς και δη με τα μαχητικά «Ταϊφούν», που επιχειρούν από τις Βάσεις Ακρωτηρίου και:

1) Περιπολούν από τον κόλπο της Αλεξανδρέττας εντός του τουρκικού εναέριου χώρου, με την άδεια της Άγκυρας, προς τη Συρία, όπου υπάρχουν στόχοι της Χεζμπολάχ, καθώς και προς το Ιράκ. 2) Συμμετέχουν στις αναχαιτίσεις των ιρανικών πυραύλων και drones στις επιθέσεις, που δέχεται το Ισραήλ από το Ιράν και συλλέγουν πληροφορίες. 3) Καμιά αμφιβολία δεν υπάρχει για τη συνεργασία των Βάσεων με τις τουρκικές ένοπλες δυνάμεις όταν ενεργούν τα «Ταϊφούν» είτε για επιτήρηση είτε για να προστατεύσουν με οποιονδήποτε τρόπο το Ισραήλ. Ή για να στραφούν σε βάρος της Χεζμπολάχ.

Τόσο οι Βάσεις Ακρωτηρίου όσο και του Αγίου Νικολάου είναι στρατηγικής σημασίας, διότι από τις μεν πρώτες, εκτός των άλλων, ενεργούν ακόμη τα θρυλικά κατασκοπευτικά U2 ως συμπληρωματικά των δορυφόρων, στις δε δεύτερες υπάρχει το Έχελον ως κέντρο συλλογής και επεξεργασίας πληροφοριών. Εκ των πραγμάτων, η Κύπρος, λόγω Βάσεων, τελεί υπό καθεστώς απειλής. Χωρίς να διαθέτει αξιόπιστη εναέρια αποτροπή, αφού οι ρωσικοί TOR-M1 και BUK μερικώς μπορούν να επιχειρήσουν. Ακόμη και αν στραφούν για ν’ αποκρούσουν την ιρανική απειλή ή αυτήν της Χεσμπολάχ, δεν θα μπορούν να καλύπτουν την όποια τουρκική επί της οποίας είναι προσαρμοσμένα τα συστήματα αυτά. Λόγω του κενού που υπάρχει στην αεράμυνα είχε κλείσει η αγορά του αντιαεροπορικού συστήματος BARAK με πυραύλους 35, 70 και 150 χιλιομέτρων. Η κυπριακή Κυβέρνηση αγόρασε το BARAK με πυραύλους των 70 χιλιομέτρων. Με τον πόλεμο στη Γάζα και στον Λίβανο, η παράδοση του συστήματος δεν είναι βέβαιο εάν θα καθυστερήσει ή όχι. Ούτως ή άλλως, η Κυπριακή Δημοκρατία μετά την άρση του εμπάργκο στο στρατιωτικό υλικό από τις ΗΠΑ θα ήταν δυνατό να ζητήσει ακόμη και «Πάτριοτ» ή άλλα σχετικά οπλικά συστήματα αεράμυνας από ευρωπαϊκά κράτη. Επί του παρόντος, τόσο η αεράμυνα των Βάσεων όσο και της Κύπρου ολόκληρης στηρίζεται στον πολεμικό στόλο των ΗΠΑ και των συμμάχων τους, που βρίσκονται στ’ ανοιχτά της Κύπρου. Ως εκ τούτου, θα ήταν μέγα πλήγμα εάν επέτρεπαν ή στη Χεζμπολάχ ή στο Ιράν να κτυπήσει τις Βρετανικές Βάσεις. Εκ των πραγμάτων, η Κύπρος λόγω Βάσεων καλύπτεται, όπως είχαμε ήδη γράψει από την αρχή της κρίσης, κάτω από την Ατσάλινη Αεράμυνα των ΗΠΑ.

Το μήλον της Έριδος

Η Τουρκία δεν είναι άμεσα εμπλεκόμενη στις συγκρούσεις στη Γάζα και στον Λίβανο, όμως υπάρχει μια πολεμική ρητορική που εγείρει το εξής ερώτημα: Μπορεί ή όχι η Τουρκία να κτυπήσει το Ισραήλ, όπως αρχικά απειλούσε ο Τούρκος Πρόεδρος, ο οποίος, όμως, μετά τις τελευταίες εξελίξεις, εμφανίζεται ως να τελεί υπό την απειλή του «σιωνιστικού επεκτατισμού», όπως ισχυρίζεται;

Σε αυτό το παιχνίδι, η Κύπρος καθίσταται γεωστρατηγικό και γεωπολιτικό μήλον της Έριδος, αφού:

1) Αποτελεί το νότιο τμήμα της νήσου, τη μοναδική έξοδο, που διαθέτει το Ισραήλ, λόγω της έλλειψης στρατηγικού βάθους, που είναι περικυκλωμένο από τους Άραβες και την Τουρκία. Άρα ο άξονας προς τη Σούδα μέσω Κύπρου είναι ζωτικός χώρος όχι μόνο για το Ισραήλ, αλλά και για τις ΗΠΑ και τους ΝΑΤΟϊκούς συμμάχους τους. Απόδειξη τούτου συνιστά η συγκέντρωση του 6ου στόλου ως αποτέλεσμα της κρίσης στη Μέση Ανατολή.

2) Αποτελεί ασπίδα και εμφανίζεται ως το αβύθιστο για την Τουρκία αεροπλανοφόρο, καθώς και αναπόσπαστο τμήμα της «Γαλάζιας Πατρίδας».

3) Αποτελεί ασπίδα για την Τουρκία από επιθέσεις που θα ήταν δυνατό να δεχτεί μέσω Κύπρου, εξ ου και η άρνησή της να δεχθεί την παρουσία ελληνικού στρατού και οι διαμαρτυρίες για την όποια στρατιωτική συνεργασία της Κύπρου με το Ισραήλ. Είναι όμως και για το Ισραήλ ασπίδα.

Γιατί;

Διότι, ουδόλως θα ήθελε το Ισραήλ:

Α) Να πέσει η Κύπρος στον πλήρη έλεγχο της Τουρκίας και δη μέσω μιας ομοσπονδιακής ή συνομοσπονδιακής λύσης, με τον πλήρη γεωπολιτικό έλεγχο του νησιού από την Άγκυρα.

Β) Να εγκατασταθούν στην Κύπρο τουρκικά πυραυλικά συστήματα, που θα στοχεύουν το Ισραήλ.

Τα πλεονεκτήματα του Ισραήλ

Το ερώτημα εάν μπορεί να κτυπήσει και να κάνει πόλεμο η Τουρκία με το Ισραήλ απαντάται ως εξής: Η Άγκυρα έχει τη δυνατότητα: 1) Να διενεργήσει επίθεση με την αεροπορία της ή με τη συσσώρευση στόλου. 2) Να κτυπήσει με πυραύλους και δη «Ταϊφούν» με βεληνεκές της τάξης των 600 χιλιομέτρων, όταν αυτά θα είναι επιχειρησιακά διαθέσιμα (αυτά εισήλθαν ήδη σε γραμμή παραγωγής από τον Μάιο του 2023 ).

Όμως η οποιαδήποτε τουρκική επίθεση: Α) Βρίσκεται σε αντίθεση με τα συμφέροντα των ΗΠΑ, που θέτουν υπό την προστασία τους και τον 6ο Στόλο το Ισραήλ, οπότε δεν θα επιτρέψουν στην Τουρκία μια τέτοια δράση. Β) Οτιδήποτε διενεργηθεί από αέρος, είτε είναι από μαχητικά είτε από πυραυλικά συστήματα, θα ήταν δυνατό να αντιμετωπιστεί επιτυχώς από το Ισραήλ είτε με τους arrow και με το “iron dome” είτε με τα πλοία των συμμαχικών δυνάμεων και δη των ΗΠΑ, καθώς και με την ισραηλινή αεροπορία, η οποία υπερτερεί της τουρκικής.

Πύραυλοι και Τεχνητή Νοημοσύνη

Από την άλλη πλευρά το Ισραήλ υπερέχει στην αεροπορία και στα πυραυλικά συστήματα. Στην αεροπορία, εκτός των F-15 και F-16, διαθέτει και τα F-35, οπότε μπορεί να δράσει αναλόγως και με βάθος πυρός. Συν του ότι: i) Τα ισραηλινά F-35 είναι τα μόνα των οποίων οι υπολογιστές και λοιπά συστήματα δεν βρίσκονται κάτω από τον έλεγχο των ΗΠΑ. ii) Η Τουρκία έχει πρόβλημα με την αεράμυνά της επί του παρόντος. Εξ ου και η αγορά των S-400, χωρίς όμως να παρέχει πλήρη κάλυψη, καθώς και η απόφαση που λήφθηκε στις 6.8.2024 για την κατασκευή του τουρκικού “iron dome”. iii) Το Ισραήλ διαθέτει αριθμό επιθετικών πυραύλων μέσου και μακρούς βεληνεκούς, από τους LORA με βεληνεκές 280 χιλιόμετρα ώς τους Jericho – 3 (Ιεριχώ) με βεληνεκές μεταξύ των 4,800 χλμ και 6,500 χιλιομέτρων. iv) Καμιά αμφιβολία δεν υπάρχει ότι το Ισραήλ υπερέχει στους τομείς του κυβερνοχώρου και της Τεχνητής Νοημοσύνης (πάσης φύσεως drones).

Ζώνες ασφαλείας και περιφερειακές δυνάμεις

Υπό αυτές τις συνθήκες και λαμβανομένου υπόψη ότι οι δυο χώρες δεν έχουν σύνορα, το πλεονέκτημα ανήκει στο Ισραήλ. Και όχι στην Τουρκία, η οποία στηρίζει τόσο τη Χαμάς όσο και τη Χεζμπολάχ, διότι θέλει την κατατριβή του Ισραήλ. Η Άγκυρα βολεύεται από το οπλοστάσιο και δη τους πυραύλους της Χεζμπολάχ, των οποίων το βεληνεκές καλύπτει και την Κύπρο. Εξ ου και οι απειλές του μ. Χασάν Νασράλα, ότι η Κύπρος ήταν εν δυνάμει στόχος λόγω των στρατιωτικών της σχέσεων με το Ισραήλ. Ήταν μια απειλή «made in Turkey», στη λογική του “proxy war”. Η εξουδετέρωση του οπλοστασίου της Χεσμπολάχ από το Ισραήλ είναι προς όφελος της Κύπρου, αλλά όχι προς όφελος του Ιράν και της Τουρκίας, η οποία δεν θέλει την εδραίωση του Ισραήλ στην περιοχή και την εξάλειψη των τρομοκρατικών απειλών. Δεν θα ήθελε να δει ούτε τον τερματισμό της σύγκρουσης μεταξύ Ιράν και Ισραήλ, διότι η κατατριβή των δυο χωρών, που συνιστούν περιφερειακές δυνάμεις, είναι για ευνόητους λόγους προς όφελος της Άγκυρας, η οποία εδραιώνεται και στην περιοχή της Συρίας, χωρίς ταυτοχρόνως να επιθυμεί τη δημιουργία ζώνης ασφαλείας στον Βόρειο Λίβανο. Πώς όμως θα ασκήσει κριτική στο Ισραήλ, όταν κατέχει την Κύπρο και όταν έχει ήδη υπό κατοχή τμήμα της Συρίας στη λογική της ζώνης ασφαλείας;

Οι θαλάσσιες οδοί…

Η Τουρκία ελέγχει την περιοχή από τη Μαρμαρίδα ώς την Αλεξανδρέττα στην πρακτική της τουρκικής λίμνης ως τμήμα της «Γαλάζιας Πατρίδας» με μια σειρά από ναυτικές και αεροπορικές Βάσεις στα παράλιά της (Ντάλαμα, Μερσίνα, Άδανα, κ.λπ) και την Κύπρο ως αβύθιστο αεροπλανοφόρο. Η Καρπασία και η Αμμόχωστος έχουν ιδιαίτερη σημασία για τις θαλάσσιες οδούς και δη εκείνες προς την Αλεξανδρέττα, που προτού καταλήξουν εκεί αποκλίνουν προς Ισραήλ, Λίβανο και Συρία. Η Τουρκία θα ήθελε να έχει πρόσβαση στη θάλασσα και μέσω Συρίας, ενώ, ταυτοχρόνως, ουδόλως θα επιθυμούσε τη ζώνη ασφαλείας του Ισραήλ, διότι διευρύνει τον έλεγχο παράλιων περιοχών και ενισχύει τον έλεγχο της θαλάσσιας οδού προς την Αλεξανδρέττα. Μέσα σε αυτό το σκηνικό, ο Ερντογάν εμφανίζεται ως να είναι απειλούμενος από το Ισραήλ, λόγω της εισόδου του στον Λίβανο. Η Τουρκία επιδιώκει τον έλεγχο των θαλασσίων οδών από και προς το Σουέζ και δεν είναι καθόλου τυχαίο ότι επεκτείνει τη λεγόμενη ΑΟΖ του ψευδοκράτους προς τις νότιες θάλασσες, καθώς και προς τη γραμμή Κρήτη, Κάρπαθος και Ρόδος, όπου βρίσκονται οι πύλες του Αιγαίου.

 

χαρτης 1 .jpg

 

Ο χάρτης δείχνει τα θαλάσσια δρομολόγια από το Σουέζ προς διάφορες κατευθύνσεις στην Ανατολική Μεσόγειο είτε προς Κύπρο είτε προς Αιγαίο είτε προς άλλες χώρες της περιοχής και δη προς την Αλεξανδρέττα. Η Τουρκία στοχεύει στον πλήρη έλεγχο των οδών αυτών. Θεωρεί την Κύπρο δεδομένη και σημαντικό τον έλεγχο των πυλών του Αιγαίου, όπως και της Κύπρου καθώς και της Καρπασίας. Πολύ, δε, θα ήθελε η Τουρκία να βγει μέσω Συρίας στη θάλασσα. Καθόλου δεν επιθυμούσε τη δημιουργία κουρδικής περιοχής με πρόσβαση στη θάλασσα. Στην παρούσα φάση η Άγκυρα δεν θα ήθελε να δει την ενίσχυση του Ισραήλ στην περιοχή και δη μέσω της αύξησης ενός παράλιου τμήματος του Λιβάνου, που θα εμπίπτει σε αυτό που ονομάζει ζώνη ασφαλείας με βάθος ώς 50 χιλιόμετρα.

 

Maritime Map 03 ΟΚΤ 2024.jpg

 

Ο χάρτης αποτυπώνει τη νέα διάταξη των ναυτικών αμερικανικών δυνάμεων και των λοιπών συμμαχικών στην περιοχή του Περσικού Κόλπου, στα στενά του Ορμούζ, στην Ερυθρά θάλασσα και στην Ανατολική Μεσόγειο. Εκ των πραγμάτων, οι Βρετανικές Βάσεις είναι εν δυνάμει στόχος για το Ιράν και τη Χεζμπολάχ. Και, λόγω των κενών της κυπριακής αεράμυνας, ο στόλος των ΗΠΑ είναι αυτός που προσφέρει ατσάλινο θόλο για την αναχαίτιση ενδεχόμενης επίθεσης είτε με πυραύλους είτε με drones.

 

XARTHS 1.jpg

 

Ο χάρτης αυτός αποτυπώνει τη ζώνη ασφαλείας που επιδιώκει να δημιουργήσει στον Λίβανο για να περιορίσει την απειλή της Χεζμπολάχ. Πρόκειται για τα όρια που τελούν κάτω από τον έλεγχο της UNIFIL, η οποία, όμως, αδυνατεί να βάλει χαλινάρι στη Χεζμπολάχ. Οι εντολές της UNIFIL από το Συμβούλιο Ασφαλείας έχουν, μεταξύ άλλων, ως στόχο να βοηθήσουν: α) στην κατάπαυση του πυρός, στην επιστροφή των Λιβανέζων στα σπίτια τους που είχαν αναγκαστεί να φύγουν λόγω εχθροπραξιών και β) τον νόμιμο στρατό του Λιβάνου να ανακτήσει τον έλεγχο της κατάστασης μετά την αποχώρηση των Ισραηλινών και όχι να επιτρέπει την κυριαρχία της Χεζμπολάχ.

 

FLIGHT RADAR.jpg

 

Οι δυο φωτογραφίες, ημερομηνίας 2/10/2024 από το flightradar24, απεικονίζουν πώς ο Ερντογάν, ενώ από τη μια πυροβολεί φραστικά το Ισραήλ, στην πράξη κάνει πλάτες στις Βρετανικές Βάσεις, που βρίσκονται στην Κύπρο, των οποίων τα αεροσκάφη (Eurofighter Typhoon) αναλαμβάνουν την ασφάλεια της περιοχής, επιχειρώντας από τον τουρκικό εναέριο χώρο για την αναχαίτιση ιρανικών πυραύλων. Μάλιστα, η δεύτερη δείχνει πώς βρετανικό αεροσκάφος ανεφοδιασμού (KC2 Voyager) βρίσκεται εντός του τουρκικού εναέριου χώρου. Για ποιο λόγο άραγε;

 

*Δρ των Διεθνών Σχέσεων

ΠΗΓΗ: Σημερινή

Συνέχεια ανάγνωσης

Γενικά θέματα

Reuters: Το Ιράν προσλαμβάνει τρομοκράτες για χτυπήμα σε Ευρώπη και ΗΠΑ! Η αποτροπή χτυπήματος στην Ελλάδα

Την υπόθεση της απόπειρας τρομοκρατικού χτυπήματος στην Αθήνα τον Μάρτιο του 2023 επαναφέρει με νέο δημοσίευμά του το Reuters.

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Στα τέλη του περσινού Μαρτίου ύστερα από συνεργασία της ΕΥΠ με τη Μοσάντ είχαν συλληφθεί δύο Πακιστανοί, που φέρεται να σχεδίαζαν τρομοκρατική επίθεση σε εβραϊκό εστιατόριο- συναγωγή στο κέντρο της Αθήνας.

Την υπόθεση της απόπειρας τρομοκρατικού χτυπήματος στην Αθήνα τον Μάρτιο του 2023 επαναφέρει με νέο δημοσίευμά του το Reuters. Το ειδησεογραφικό πρακτορείο σε ένα αναλυτικό ρεπορτάζ περιγράφει το πώς το Ιράν προσλαμβάνει τρομοκράτες για πλήγματα σε Ευρώπη και ΗΠΑ.

Στα τέλη του περσινού Μαρτίου ύστερα από συνεργασία της ΕΥΠ με τη Μοσάντ είχαν συλληφθεί δύο Πακιστανοί, που φέρεται να σχεδίαζαν τρομοκρατική επίθεση σε εβραϊκό εστιατόριο- συναγωγή στο κέντρο της Αθήνας.

Υπήρχε μάλιστα η πληροφορία ότι οι δύο άνδρες θα πληρώνονταν με 16.000 ευρώ για κάθε νεκρό, γι’ αυτό και σχεδίαζαν μαζικό χτύπημα.

«Καθώς η σύγκρουση Ιράν-Ισραήλ εντείνεται, η Τεχεράνη ταράζει τη Δύση με ένα κύμα απόπειρων χτυπημάτων και απαγωγών εναντίον στόχων στην Ευρώπη και τις Ηνωμένες Πολιτείες», αναφέρει το Reuters.

Η Ουάσιγκτον και οι σύμμαχοί της έχουν αναφέρει μια απότομη αύξηση τέτοιων συνωμοσιών που συνδέονται με την Ισλαμική Δημοκρατία. Από το 2020, υπήρξαν τουλάχιστον 33 απόπειρες δολοφονίας ή απαγωγής στη Δύση, στις οποίες οι τοπικές ή ισραηλινές αρχές ισχυρίζονται ότι συνδέεται με το Ιράν, διαπίστωσε το Reuters εξετάζοντας δικαστικά έγγραφα και επίσημες ανακοινώσεις.

Μεταξύ των πρόσφατων φερόμενων στόχων: ένα κτίριο που στεγάζει ένα εβραϊκό κέντρο και ένα εστιατόριο kosher στο κέντρο της Αθήνας. Από το κρησφύγετό του στο Ιράν, ένας Πακιστανός ονόματι Σαγιέντ Φαχάρ Αμπάς στρατολόγησε έναν παλιό γνώριμο που ζούσε στην Ελλάδα και τον οδήγησε να επιτεθεί στον χώρο, ισχυρίζονται οι ερευνητές σε έγγραφα που υποβλήθηκαν στις δικαστικές αρχές της υπόθεσης και τα οποία περιήλθαν στην κατοχή του Reuters. Ο Αμπάς είπε στην επαφή του ότι εργαζόταν για μια ομάδα που θα πλήρωνε περίπου 15.000 ευρώ ανά φόνο.

Σε μια ανταλλαγή WhatsApp τον Ιανουάριο του 2023 που περιγράφεται λεπτομερώς στα έγγραφα, οι δύο άνδρες συζήτησαν εάν θα χρησιμοποιήσουν εκρηκτικά ή εμπρησμό στην επίθεση. Ο Αμπάς τόνισε την ανάγκη παροχής αποδείξεων για απώλειες μετά το πλήγμα. «Υπάρχουν μυστικές υπηρεσίες», είπε, χωρίς να κατονομάσει. «Κάντε τη δουλειά με τρόπο που δεν αφήνει κανένα περιθώριο».

Τα έγγραφα που δεν είχαν αναφερθεί προηγουμένως περιλαμβάνουν εκατοντάδες σελίδες αποδεικτικών στοιχείων που συγκεντρώθηκαν κατά τη διάρκεια της προανακριτικής έρευνας στην Ελλάδα, συμπεριλαμβανομένων καταθέσεων μαρτύρων, αστυνομικών καταθέσεων και λεπτομερειών μηνυμάτων WhatsApp.

Οι ελληνικές αρχές συνέλαβαν τον Σιέντ Ιρτάζα Χάιντερ και έναν άλλο Πακιστανό πέρυσι, λέγοντας ότι η αστυνομία βοήθησε στην εξάρθρωση ενός τρομοκρατικού δικτύου που κατευθυνόταν από το εξωτερικό και είχε σκοπό να προκαλέσει «ανθρώπινη απώλεια». Οι δύο άνδρες αντιμετωπίζουν κατηγορίες για τρομοκρατία. Αρνούνται τις κατηγορίες.

Ο Χάιντερ, ο οποίος αφέθηκε ελεύθερος από την προφυλάκιση αυτή την άνοιξη με περιορισμούς, λέει ότι είναι αθώος. Σε συνέντευξή του, ο 28χρονος είπε στο Reuters ότι έστειλε στον Αμπάς εικόνες του κτιρίου αλλά εμπόδισε σκόπιμα να πραγματοποιήσει οποιαδήποτε επίθεση, ελπίζοντας να πληρωθεί χωρίς να βλάψει κανέναν.

Συνέχεια ανάγνωσης

Γενικά θέματα

Analysis: How Iran’s Ballistic Missiles Strike Israel?

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

The U.S. traced the launch location to a valley south of the Iranian city of Shiraz.
Eran has launched its largest-ever attack on Israel, firing 180 ballistic missiles
These missiles travelled more than 1000 Miles from this Valley to reach Israel most populated city and military sights.

Fattah-2, the successor to the Fattah-1, It was used for the first time and is one of Iran’s advanced missile systems.
This missile is equipped with a —inside it is the warhead—which detaches and allows the missile to maneuver and glide at speeds between Mach 5 and 10.
The missile has a range of around 1,500 km, only slightly more than its predecessor, the Fattah-1.
What sets it apart from other ballistic missiles is its ability to accelerate outside the Earth’s atmosphere, while its aerodynamic control surfaces enable steering to evades the famous Arrow Missiles Defense system made by Israel.

Συνέχεια ανάγνωσης

Ινφογνώμων

Infognomon Logo

Περιηγηθείτε στα κορυφαία βιβλία του βιβλιοπωλείου μας

Προβολή όλων

Δημοφιλή