Ακολουθήστε μας

Ποντιακό Ζήτημα

Γενοκτονία των Ελλήνων: το μεγαλύτερο ατιμώρητο έγκλημα του 20ου αιώνα

Δημοσιεύτηκε

στις

  • Του Σταύρου Καλεντερίδη – διεθνολόγος

Ο 20ος αιώνας μπορεί να χαρακτηριστεί ως ο σκοτεινός αιώνας των γενοκτονιών. Ένας αιώνας που κατέληξε με τις γενοκτονίες της Καμπότζης και της Ρουάντα, κορυφώθηκε με το Ολοκαύτωμα, αλλά που δυστυχώς ξεκίνησε με τη Γενοκτονία των Ελλήνων.

Το 1914 οι Νεότουρκοι ξεκίνησαν το απεχθές έγκλημα της γενοκτονίας κατά των Ελλήνων της Ανατολικής Θράκης. Οι γενοκτονικές επιθέσεις των αιμοσταγών Νεοτούρκων, από το 1915 στράφηκαν παράλληλα κατά των Αρμενίων και των Ασσυρίων. Καθ’ όλη τη διάρκεια της περιόδου 1914-1919, οι Νεότουρκοι, με την υποστήριξη Γερμανών και σοβιετικών συμβούλων, μεθόδευσαν την εξόντωση και την εξαφάνιση των χριστιανικών μειονοτήτων της γεωγραφικής επικράτειας της σημερινής Τουρκίας. Οι Έλληνες της Μ. Ασίας και του Πόντου θρήνησαν 353.000 ζωές. Το γενοκτονικό μένος των Νεοτούρκων και μετέπειτα Κεμάλ και των συμμοριτών του, κατέληξε στο ολοκαύτωμα και την Καταστροφή της Σμύρνης.

Η Γενοκτονία των Ελλήνων της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας, ήταν η αρχή του κακού. Το πρώτο μεγάλο έγκλημα που αποσκοπούσε στον αφανισμό ενός ολόκληρου γένους. Για τον λόγο αυτό, μετά το τέλος του Β’ παγκοσμίου Πολέμου, ο Ραφαήλ Λέμκιν, χρησιμοποίησε τις ελληνικές λέξεις γένος + κτείνω (= φονεύω), για να περιγράψει και να κωδικοποιήσει για πρώτη φορά για λογαριασμό της ανθρωπότητας, το αποτρόπαιο έγκλημα της γενοκτονίας.

Μία ιστορία καταστροφής και αντίστασης

Οι Έλληνες του Πόντου και εν γένει της Μικράς Ασίας, ζούσαν για τρεις χιλιετίες στις πατρογονικές τους εστίες, κρατώντας υπερήφανο το ανάστημα και το πνεύμα του Ελληνισμού στην Ανατολία. Συνέχισαν να ακμάζουν ακόμα και μετά την πτώση της Αυτοκρατορίας της Τραπεζούντας, το 1461, υπομένοντας σθεναρά τον αβάσταχτο Οθωμανικό ζυγό. Αναπτύχθηκαν και μεγαλούργησαν, πρωτοστατώντας στις επιστήμες, τις τέχνες, τα γράμματα και το εμπόριο.

Ο εύρωστος αυτός ελληνικός πληθυσμός, βρισκόμενος αντιμέτωπος με την θανάσιμη απειλή του Μουσταφά Κεμάλ, έλαβε την μόνη δυνατή απόφαση, που αρμόζει σε ελεύθερους και περήφανους ανθρώπους. Όντας κληρονόμοι της ανδρείας της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας, του ανυπόταχτου των αρχαίων Ελλήνων και της υψηλής διαχρονίας του Ελληνισμού, οι Πόντιοι ύψωσαν τη σημαία και διεξήγαγαν τον πρώτο αντάρτικο αγώνα στη σύγχρονη ιστορία της χώρας μας.

Το Αντάρτικο του Πόντου, φέροντας τα Ελληνικά λάβαρα στην καρδιά της Τουρκίας, εξασφάλισε την αυτοάμυνα των Ελλήνων και των λοιπών χριστιανικών πληθυσμών της περιοχής, καθώς και την τιμωρία των Τούρκων για τα εγκλήματα που διέπρατταν. Αιχμή του δόρατος υπήρξε ο Μητροπολίτης Αμασείας Γερμανός Καραβαγγέλης, ο οποίος μετέφερε τις εμπειρίες και τις διδαχές του Μακεδονικού Αγώνα στον Εύξεινο Πόντο. Οι επιτυχίες των ανταρτών, με την υποστήριξη των πολιτικών και της Εκκλησίας, οδήγησαν στην κήρυξη της Δημοκρατίας του Πόντου, το 1917, με πρωτεύουσα την Τραπεζούντα.

Για να αντιμετωπίσει το Ελληνικό Αντάρτικο, στις 19 Μαΐου 1919, ο Μουσταφά Κεμάλ αποβιβάζεται στην μαρτυρική Αμισό, οργανώνει τις ληστρικές συμμορίες του και κηρύσσει την κορύφωση της Γενοκτονίας.

Οι χριστιανικοί πληθυσμοί βρέθηκαν στο στόχαστρο της ανίερης τριανδρίας των Νεότουρκων σφαγέων, Αχμέτ Τζεμάλ, Ισμαήλ Ενβέρ, Μεχμέτ Ταλαάτ, και των αρχιμακελάρηδων του Κεμάλ, Τοπάλ Οσμάν και Νουρετίν Πασά. Οι κρατικοί φονιάδες της Τουρκίας, επιδόθηκαν σε κάθε είδους εγκλήματα κατά των Ελλήνων, μεταξύ των οποίων, εκτοπίσεις, εξορίες, διωγμοί, δημογραφική αλλοίωση, κακουχίες, καταναγκαστικά εργατικά τάγματα (αμελέ ταμπουρού), βασανιστήρια, βιασμοί, απαγωγή παιδιών και παράδοσή τους σε χαρέμια, πυρπολήσεις χωριών, πορείες θανάτου στην έρημο στο βαρύ χειμώνα, υποβολή σε λοιμό, λιμό και δίψα, σκηνοθετημένες ενέδρες από τους τσέτες καθ’ οδόν, και εν ψυχρώ δολοφονίες ή εκτελέσεις. Πρόκειται για τα βάρβαρα και στυγνά εγκλήματα που συνέθεσαν την Γενοκτονία κατά των Ελλήνων.

Οι Νεότουρκοι έτρεφαν αστείρευτο μίσος ιδίως εναντίον της Ελληνικής κοινότητας, και αυτό διότι οι Έλληνες τόλμησαν να αντισταθούν στη γενοκτονία, διεξάγοντας ηρωικό Αντάρτικο στα βουνά του Πόντου. Το αντάρτικο που διασφάλισε την επιβίωσή τους από τη Γενοκτονία.

Η γενοκτονία που γέννησε τον Χίτλερ

Η ατιμώρητη Γενοκτονία του Κεμάλ, ενέπνευσε με σαφή και άμεσο τρόπο τον ιδεολογικό του κληρονόμο στη ναζιστική Γερμανία, Αδόλφο Χίτλερ. Οι ομοιότητες των δύο γενοκτονιών είναι συγκλονιστικές.

Τον Ιούνιο του 1915, ο Μεχμέτ Ταλαάτ του εθνικιστικού κινήματος των Νεοτούρκων, ενημέρωσε την γερμανική πρεσβεία στην Κωνσταντινούπολη ότι σκοπεύουν να προχωρήσουν στην «εκκαθάριση» των εσωτερικών εχθρών, εννοώντας τους Χριστιανικούς πληθυσμούς της Τουρκίας. Μόλις 25 χρόνια αργότερα, το 1941, ο Γιόζεφ Γκέμπελς έγραψε στο ημερολόγιό του ότι «για το εβραϊκό ζήτημα, ο Φύρερ αποφάσισε να πραγματοποιήσει εκκαθάριση».

Ομοίως, επικαλούμενοι «απειλές για την ασφάλεια και υποψίες πιθανής συνεργασίας με τους Ρώσους», το 1916, οι Οθωμανοί διέταξαν τους διωγμούς και τον βίαιο εκτοπισμό των Ελλήνων του Πόντου. Αντιγράφοντας τις γενοκτόνες πρακτικές των Τούρκων, ο Χίτλερ, επικαλούμενος «απειλές για την ασφάλεια και υποψίες πιθανής κομμουνιστικής επανάστασης», ανέστειλε τα βασικά δικαιώματα στη Γερμανία και έγινε δικτάτορας το 1933.

Η «εξημέρωση του θηρίου»

Η περίοδος που ακολούθησε ήταν καταστροφική για τους Έλληνες πρόσφυγες. Η ανταλλαγή των πληθυσμών αποτέλεσε ιστορική αδικία για τα θύματα της Γενοκτονίας, οι οποίοι κατέφθασαν στην μητέρα Ελλάδα για να δουν το ελληνικό κράτος να τους εγκαταλείπει, οδηγώντας τους στην εξαθλίωση.

Οι πρόσφυγες υπέφεραν τα πάνδεινα, ιδίως με την εγκληματική απόφαση της Αθήνας να εγκαταλείψει τις αποζημιώσεις για τις περιουσίες που έχασαν οι Έλληνες στην Πατρίδα, χαρίζοντάς τες στην Τουρκία. Πολλές φορές μάλιστα οι ανταλλάξιμες περιουσίες που τους αναλογούσαν, διανεμήθηκαν από το Βενιζελικό κράτος σε ντόπιους Ελλαδίτες, για πελατειακούς και ψηφοθηρικούς λόγους. Οι πράξεις αυτές στέρησαν από την Ελλάδα τη δυναμική και την ώθηση που θα μπορούσαν να προσφέρουν οι πρόσφυγες, αν τους είχε αγκαλιάσει το ελληνικό κράτος.

Έκτοτε, οι Πόντιοι παρακολουθούν στωικά την εγκατάλειψη του ζητήματος της Γενοκτονίας που υπέστησαν, από την πρόταση Βενιζέλου να τιμηθεί ο σφαγέας των Ελλήνων, Κεμάλ, με το Νόμπελ Ειρήνης το 1934, μέχρι την κίβδηλη ελληνοτουρκική φιλία των ημερών μας, η οποία ξεπλένει τα εγκλήματα των Τούρκων, εξισώνοντας τον θύτη με το θύμα.

Χρειάστηκαν 75 χρόνια για να υπάρξει μια χαραμάδα ελπίδας, με την αναγνώριση της Γενοκτονίας από τη Βουλή των Ελλήνων, ορίζοντας τη 19η Μαΐου ως Ημέρα Μνήμης. Η απόφαση αυτή οδήγησε στην διεθνοποίηση του ζητήματος, με αντίστοιχη αναγνώριση της Γενοκτονίας από την Κύπρο, την Αρμενία, την Ολλανδία, 13 πολιτείες του Καναδά και 12 των ΗΠΑ, αλλά και από διεθνείς οργανισμούς, όπως η Διεθνής Ένωση Ακαδημαϊκών για τη Μελέτη των Γενοκτονιών. Ομοίως υπήρξε ψήφισμα αναγνώρισης από τη Σουηδική Βουλή και προσφάτως, από το Κογκρέσο των ΗΠΑ, τον Δεκέμβριο του 2019, το οποίο έκανε ρητή αναφορά την οποία όμως απέκρυψαν τα Ελληνικά ΜΜΕ και το κράτος.

Έκτοτε όμως το ζήτημα εγκαταλείφθηκε από την ελληνική πολιτεία, η οποία όπως απεδείχθη, έλαβε την απόφαση αναγνώρισης της Γενοκτονίας καθαρά για επικοινωνιακούς λόγους, ενώ ουδέποτε σκόπευε να καταγγείλει την Τουρκία και να διεκδικήσει τη δικαίωση των θυμάτων.

Η τραγική αλήθεια είναι πως οι Έλληνες πρωθυπουργοί, υπουργοί και αξιωματούχοι δεν τόλμησαν ποτέ να προωθήσουν το ζήτημα στους αρμόδιους οργανισμούς και τα διεθνή φόρα, επιδιώκοντας αντιθέτως τη χίμαιρα της ελληνοτουρκικής προσέγγισης, θυσιάζοντας ως «Ιφιγένεια» τη μνήμη των θυμάτων της Γενοκτονίας, στον «βωμό» του τάφου του Κεμάλ, στον οποίο καταθέτουν στεφάνια.

Μια συνεχιζόμενη Γενοκτονία

Το αποτρόπαιο έγκλημα της Γενοκτονίας, βαραίνει την ιστορία της γειτονικής μας χώρας, καθώς τα θεμέλια του σύγχρονου τουρκικού κράτους βασίζονται στο ψέμα, τις στάχτες και το αίμα. Η άρνηση της Γενοκτονίας και της αλήθειας είναι αυτή που οδηγεί στον σταδιακό εκβαρβαρισμό της γείτονος.

Αυτός είναι ο κύριος λόγος που έχει επικρατήσει ο μιλιταρισμός, ο φασισμός και η επιθετικότητα στην πολιτική ζωή αλλά και την κοινωνική της συνείδηση.

Αυτός είναι ο λόγος που ο Ελληνισμός υπέστη διαρκή εγκλήματα όλα αυτά τα χρόνια, από τον εξοντωτικό φόρο περιουσίας στην Κωνσταντινούπολη το 1942, τα Σεπτεμβριανά του 1955, τις μαζικές απελάσεις από την Πόλη το 1964, τον αφανισμό των Ελλήνων της Ίμβρου και της Τενέδου, και τους δύο Αττίλες στην Κύπρο το 1974, οι οποίοι συνεχίζεται μέχρι σήμερα στα Κατεχόμενα με τον εποικισμό, την καταστροφή ναών και μνημείων και τις παραβιάσεις των κυριαρχικών δικαιωμάτων της Κυπριακής Δημοκρατίας. Ταυτόχρονα, οι σφαγείς των Ποντίων ηρωοποιούνται στην Τουρκία, με ονοματοδοσίες οδών και αγάλματα στον τόπο τέλεσης των εγκλημάτων τους.

Αυτός είναι ο λόγος που η νεο-οθωμανική Τουρκία διεξάγει επεκτατικούς πολέμους μέχρι σήμερα και διαπράττει σφαγές και εγκλήματα πολέμου κατά των Αρμενίων στο Αρτσάχ, και των Κούρδων στο βόρειο Ιράκ, την Ροζάβα (ΒΑ Συρία), το Ντιγιαρμπακίρ και τις λοιπές Κουρδικές επαρχίες της ΝΑ Τουρκίας.

Η ιστορική μνήμη και ο πολιτισμός των Ποντίων διατηρούνται αναλλοίωτα. Οι απόγονοι των θυμάτων διατηρούν άσβεστη τη φλόγα, καθώς η μνήμη της Γενοκτονίας κυλά ζωντανή στις φλέβες τους. Διεξάγουν όμως μόνοι τους τον αγώνα για τη διεθνή αναγνώριση και ο αγώνας των πολιτών δεν αρκεί.

Το ελληνικό κράτος οφείλει να σταθεί αντάξιο στην ιστορική του ευθύνη και να προωθήσει την αναγνώριση της Γενοκτονίας των Ελλήνων. Αυτό πρέπει να το πράξει σε κάθε σχετικό διεθνές βήμα που μας δίνεται. Μία μεγάλη χαμένη ευκαιρία ήταν το Φόρουμ των Δελφών, που πραγματοποιήθηκε πρόσφατα. Εκεί, αντί να προβάλλουμε τα δίκαια αιτήματα του ελληνισμού, οι Έλληνες αξιωματούχοι επιδόθηκαν στον γνωστό και μάταιο κατευνασμό του δικτάτορα Ερντογάν. Παρόμοια ευκαιρία χάθηκε και στις 24 Απριλίου, ημέρα μνήμης της Γενοκτονίας των Αρμενίων, όταν ένας Αρμένιος βουλευτής του φιλοκουρδικού Δημοκρατικού Κόμματος του Λαού (HDP) της Τουρκίας, πρότεινε την αναγνώριση της Γενοκτονίας και των Ελλήνων στην γειτονική χώρα, αλλά η Ελληνική βουλή και κυβέρνηση αδιαφόρησαν επιδεικτικά. Ομοίως, σε κάθε διμερής επαφή του εκάστοτε Έλληνα υπουργού Εξωτερικών με τον Τούρκο ομόλογό του, οι Έλληνες πολιτικοί αμελούν να εγείρουν το ζήτημα της Γενοκτονίας, παρ’ όλο που υπάρχει σχετικό δεσμευτικό ψήφισμα του ελληνικού κοινοβουλίου.

Οι 353.000 χαμένοι προγονοί μας ζητούν δικαίωση. Απαιτούν να ακουστεί σε ολόκληρο τον κόσμο το απάνθρωπο έγκλημα που διαπράχθηκε εναντίον τους.

Η ελληνική πολιτεία οφείλει επιτέλους να εφαρμόσει την ποινικοποίηση της άρνησης της Γενοκτονίας και να ξεκινήσει παράλληλα μια ενημερωτική εκστρατεία στο εξωτερικό, η οποία θα στριμώξει την Τουρκία, θέτοντάς την προ των ευθυνών της. Ταυτόχρονα, απαιτείται η θεσμοθέτηση σχετικών μαθημάτων στην παιδεία της χώρας μας, έτσι ώστε να μάθουν τα Ελληνόπουλα την ιστορία μας, δίχως στρογγυλέματα που εξυπηρετούν μονάχα τις ελίτ του τόπου και όσων βρίσκονται από πίσω τους.

Τέλος, η Ελλάδα έχει χρέος να ζητήσει με κάθε πολιτικό και διπλωματικό μέσο την αναγνώριση της Γενοκτονίας από την Τουρκία, και να εγείρει αξιώσεις εναντίον της για τις πολεμικές, περιουσιακές, εδαφικές και οικονομικές ζημίες που επέφερε στον Ελληνισμό.

Η αναγνώριση της Γενοκτονίας αποτελεί ένα μείζον ζήτημα ανθρωπίνων δικαιωμάτων, το οποίο δύναται όχι μόνο να βελτιώσει τις ελληνοτουρκικές σχέσεις, αλλά και να διασώσει την ψυχή της σύγχρονης τουρκικής κοινωνίας, επιφέροντας την ειρήνη και την ασφάλεια στους λαούς της Ανατολικής Μεσογείου.

Συνέχεια ανάγνωσης

Ανθρώπινα Δικαιώματα

Επιμνημόσυνη δέηση μπροστά στον Ανδριάντα του Εθνομάρτυρα Νίκου Καπετανίδη την Κυριακή 29 Σεπτεμβρίου

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Μνημόσυνο στην Αγία Βαρβάρα και στο Μνημείο Νίκου Καπετανίδη για τους Έλληνες μάρτυρες στα Δικαστήρια Αμασείας Πόντου

 Μνημόσυνο υπέρ αναπαύσεως των ψυχών των Ελλήνων μαρτύρων στα Δικαστήρια Αμασείας Πόντου, τον Σεπτέμβριο του 1921 θα πραγματοποιηθεί την Κυριακή, 29 Σεπτεμβρίου, στον Ιερό Ναό Αγίας Βαρβάρας Σταυρουπόλεως και στο Μνημείο του Εθνομάρτυρα Νίκου Καπετανίδη, εντός του Μητροπολιτικού Πάρκου Παύλου Μελά. Το Μνημόσυνο θα τελεστεί χοροστατούντος του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Νεαπόλεως και Σταυρουπόλεως κ.Βαρνάβα.

ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ

Κυριακή 29 Σεπτεμβρίου 2024

09:00 π.μ.

Ιερός Ναός Αγίας Βαρβάρας Σταυρουπόλεως

Θεία Λειτουργία και επιμνημόσυνη δέηση υπέρ αναπαύσεως των ψυχών των αδίκως τελειωθέντων Ελλήνων Ορθοδόξων στα Δικαστήρια της Αμασείας Πόντου.

10:30 π.μ.

Πορεία τμημάτων των συλλόγων Ποντίων, Μικρασιατών, Θρακών και άλλων με τα λάβαρα συνοδεία του Επισκόπου, του Δημάρχου και όλων των προσκεκλημένων από τον Ιερό Ναό της Αγίας Βαρβάρας στον χώρο του Μνημείου του Εθνομάρτυρα Νίκου Καπετανίδη.

11:00 π.μ.

Μνημείο Εθνομάρτυρα Νίκου Καπετανίδη εντός του Μητροπολιτικού Πάρκου Παύλου Μελά

  • Χαιρετισμοί, κατάθεση στεφάνων.
  • Ομιλία του Αντιστράτηγου εν αποστρατεία, Λάζαρου Καμπουρίδη, με θέμα “Η σημασία της θυσίας των Ελλήνων του Πόντου και Ανατολής στα Δικαστήρια της Αμασείας”.
  • Άσματα του Πόντου: Αλέξης Παρχαρίδης και Δοξαστικό – Υμνολογία: Χρήστος Χαλκιάς & Σωματείο Ιεροψαλτών Θεσσαλονίκης “Αγ. Ιωάννης ο Δαμασκηνός”.
  • Τήρηση ενός λεπτού σιγής και ανάκρουση Εθνικού Ύμνου.
  • Δεξίωση.
Συνέχεια ανάγνωσης

Video

Ο Ζώρας του Πόντου και των Ποντίων

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Το DNA του μαχητή, σφυρηλατημένο στην πορεία των αιώνων, συνεχίζει να τροφοδοτεί τον αγώνα

Τον πρώτο Πόντιο τον γνώρισα στη Γερμανία όπου σπούδαζα. Τον έλεγαν Κώστα Αμανατίδη, φτωχόπαιδο αλλά κιμπάρης, εργατικός και περήφανος. Δούλευε παράλληλα με τις σπουδές του για να τα βγάλει πέρα.

Δυστυχώς, η παρέα μας των Ελλήνων δεν ήταν η εξαίρεση και τον πειράζαμε συνεχώς με τα ποντιακά ανέκδοτα. Είχε, ωστόσο, μια εσωτερική δύναμη να τα αποκρούει, μια ικανότητα που ακόμα θαυμάζω αναπολώντας την παρέα μας και απορώντας, για να είμαι ειλικρινής, με την ανώριμη συμπεριφορά μας. Είχαμε την ίδια κλάση στο στρατό, αλλά ο Θεός είχε άλλη αλληλουχία στις κλάσεις και τον πήρε γρήγορα μαζί του… Όταν είχα πάει στην Καππαδοκία, όπου έγραψα ένα οδοιπορικό, πέρασα πολύ κοντά από τα μέρη του Πόντου. Η επιθυμία μου ήταν να επισκεφθώ τους τόπους που εί ναι συνυφασμένοι με την ιστορία του έθνους μας.

Ομολογώ, ωστόσο, ότι διαπίστωσα πόσα λίγα πράγματα γνώριζα για τους Πόντιους όταν διάβασα το βιβλίο του Τάσου Κοντογιαννίδη «Ο Ζώρας του Πόντου», από τις εκδόσεις Λιβάνη. Ο βίος του «Ζώρα του Πόντου» με ενέπνευσε να γράψω αυτό το άρθρο, αναλογιζόμενος την ιστορία αυτού του πανάξιου λαού. Με ενέπνευσε καθώς καταδεικνύει όμορφα στοιχεία της ποντιακής αλλά και της ευρύτερης ελληνικής ιδιοσυγκρασίας, που με μόχθο, αυταπάρνηση, απαντοχή και πίστη καταφέρνει να επιβιώνει και να παράγει πολιτισμό, αλλά και να διδάσκει ανθρωπισμό ακόμα και μέσα από τις αντιξοότερες βιοτικές συνθήκες. Στο σχολείο μάς μάθανε λίγα πράγματα για τον Πόντο, γιατί η ποντιακή ιστορία, δυστυχώς, δεν είχε ακόμα συμπεριληφθεί στην ιστορία του ελληνικού έθνους, και απ’ ό,τι μαθαίνω ακόμα δεν έχει ενταχθεί στη διδακτέα ύλη και γι’ αυτό δεν τη διδάσκονται ούτε τα παιδιά μας και τα εγγόνια μας…

Είναι κρίμα να μην επικοινωνείται η «Οδύσσεια» αυτών των ανθρώπων, που έζησαν τέτοια τραγωδία, σφαγιάστηκαν και ξεκληρίστηκαν οι οικογένειές τους γιατί ήταν Έλληνες και δεν δέχονταν να αποβάλουν την ελληνική τους ταυτότητα και τα πιστεύω τους. Όπως κι άλλοι χριστιανοί υπέφεραν τα χίλια μύρια για τη θρησκεία και τα πιστεύω τους, το ίδιο υπέφεραν και οι Πόντιοι υπερμαχούμενοι την ελληνική και χριστιανική τους ταυτότητα. Η γεωγραφική απομόνωση του Πόντου βοήθησε στη διατήρηση πολλών ελληνικών γλωσσικών στοιχείων, που είχαν εξαλειφθεί πολύ πριν στον υπόλοιπο ελληνισμό, όπως συνέβη και με την περίπτωση της Κύπρου. Η Ποντιακή Ελληνική διάλεκτος αποτελεί μια από τις πιο αρχαϊκές μορφές της ελληνικής γλώσσας, ομιλούμενη μέχρι και σήμερα. Πολλοί ομιλητές της Ποντιακής διαλέκτου ζουν σήμερα στην Τουρκία και είναι μουσουλμάνοι, ενώ η πλειονότητα των φορέων της διαμένει στην Ελλάδα.

Η λαογραφία του Πόντου είναι επίσης αρχαϊκή. Ο Πυρρίχιος (ή πολεμικός χορός) ήταν ένα μέρος του ελληνικού πολιτισμού 2.500 έτη πριν, όπως αποδεικνύεται από τα αετώματα του 5ου αι. π.Χ. Οι Έλληνες του Πόντου θα αναφερθούν μετέπειτα σε αυτόν τον χορό, συχνά, ως «Σέρρα», ενώ οι μουσουλμάνοι του Πόντου ως «Horon».

Οι Έλληνες του Πόντου είχαν τη φήμη δεινών μαχητών – πολεμιστών και αποτέλεσαν ιδιαίτερο στόχο κατά την περίοδο της γενοκτονίας (1914-1923), στη διάρκεια της οποίας 353.000 Έλληνες του Πόντου αναφέρθηκε να έχουν κατασφαχθεί από χέρι Οθωμανών, Νεότουρκων και τελικά Κεμαλιστών. Το γεγονός είναι συλλογικά – καθολικά γνωστό ως «ελληνική γενοκτονία» και κόστισε ακόμα περισσότερες ελληνικές ζωές αν συνυπολογιστούν όλες οι περιοχές της τότε Οθωμανικής Αυτοκρατορίας. Συνήθως, η Ιστορία, εκτός από σπουδαία γεγονότα, καταγράφει τη δράση και τα έργα των πολιτικών που άσκησαν εξουσία, τις ανδραγαθίες των στρατιωτικών και τους ανθρώπους που διακρίθηκαν στα γράμματα, τις τέχνες και τις επιστήμες. Σπάνια η Ιστορία καταπιάνεται με ανθρώπους που είχαν άλλες σπουδές, κοινωνικές και φιλανθρωπικές δραστηριότητες, που ίσως η αξία τους ή η προσφορά τους να ήταν περισσότερο ωφέλιμη για την κοινωνία. Τέτοια είναι και η περίπτωση του «Ζώρα».

Η «Οδύσσεια» του ποντιακού ελληνισμού

Ο Ζώρας του Πόντου αντιπροσωπεύει έναν λαό που πέρασε τη δική του «Οδύσσεια», μια «Οδύσσεια» που δεν είναι δυστυχώς γνωστή σε εμάς. Αυτός ο λαός έζησε ως μια μειονότητα μέσα σε κράτη που η συμπεριφορά τους και οι μακροχρόνιες πολιτικές τους ήταν ο παραμερισμός ή η εξόντωσή του. Η πλειονότητα ζούσε σε κατεχόμενη περιοχή της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας, η οποία (και λόγω θρησκευτικής διαφοροποίησης) τους καταπίεζε και έψαχνε στο βάθος ευκαιρία να τους αφανίσει. Μετά άρχισαν να διασκορπίζονται κοντά στη Ρωσία, στη Χριστιανική Ρωσία.

Η οικογένεια του Ζώρα ήταν αρχικά εγκατεστημένη στην Τραπεζούντα, μια από τις πιο αξιόλογες πόλεις του Πόντου. Ήταν η παλιά πρωτεύουσα των Κομνηνών, ήταν σαν το σημερινό Monte Carlo, με μεγάλα σπίτια, εντυπωσιακές αυλές, ωραία αρχιτεκτονική. Η κοινωνία τους ήταν πάντα απλόχερη προς φιλανθρωπικά ιδρύματα, εκκλησίες, σχολεία, φιλόπτωχα ταμεία. Είναι συνήθως ίδιον των μειοψηφιών να έχουν εντονότερο το στοιχείο της αλληλοβοήθειας, του «συνδετικού κρίκου», να αλληλοβοηθούνται και να βοηθούν απλόχερα. Το λιμάνι της Τραπεζούντας είχε μεγάλη κίνηση και συνδέσεις με τα λιμάνια της Σύρου, της Σμύρνης, της Αλεξάνδρει ας και της Μασσαλίας.

Η οικογένεια του Ζώρα είχε μια μακρά πορεία, που άρχισε από την Τραπεζούντα και συνέχισε σε Αργυρούπολη – Καρς – Βλαντικαυκάς – Οδησσό – Αθήνα – Χαλκίδα – Κατε ρίνη – Φλώρινα – Τρίπολη – Νίκαια.

Ο Ζώρας γεννήθηκε το 1920 στο Βλαντικαυκάς της Ρωσίας, τον βάπτισαν με το όνομα Γιώργος, Γιούρα στα Ποντιακά (σ.ε. ρωσικά), αλλά όλοι τον φώναζαν Ζώρα. Πάντα ο Ζώρας ξεχώριζε από τα άλλα παιδιά. Ήταν άτακτος μαθητής και εκείνα τα χρόνια «έδινε και έπαιρνε» το ξύλο στο σχολείο λόγω της ζωηρότητας, της δύναμης και της εξυπνάδας που τον διέκρινε. Ωστόσο, έγινε τελικά και «επιμελητής» στην τάξη του.

Τελείωσε το δημοτικό σχολείο στο Βλαντικαυκάς το 1937 και ήταν τυχερός, καθώς την επόμενη χρονιά το κομμουνιστικό καθεστώς έκλεισε όλα τα ελληνικά σχολεία και τις εκκλησίες. Ο Ζώρας, όπως τον περιγράφουν όλοι, ήταν ένας πανύψηλος, θεόρατος, γιγάντιος, ένας Καραϊσκάκης και Ζορμπάς μαζί. Ένας πρόσφυγας, μαχητής, γλεντζές, λυράρης.

Έτσι παλικάρι που ήταν, δεν θα έμενε με σταυρωμένα χέρια κατά τη διάρκεια του πολέμου. Έλαβε ενεργό μέρος στην Εθνική Αντίσταση το 1941-1945, όπου του απονεμήθηκε και αντίστοιχο μετάλλιο για τη δράση του, ενώ τον συνοδεύει μια μεγάλη ιστορία με συλλήψεις, καταδίκες σε θάνατο, αποδράσεις κ.ά. Όλοι οι Πόντιοι δείχνουν μεγάλη ευλάβεια και πίστη στην Παναγία, έτσι κατέκλυζαν τα μοναστήρια τον Δεκαπενταύγουστο, όπως της Παναγίας της Σουμελά, της Παναγίας Γουμερά ή της Παναγίας του Λάλογλη στο Καρς. Ξεκινούσαν όλοι με τα πόδια, ενώ ορισμένοι οικογενειακώς, φορτωμένοι και με τα μωρά τους και με πολλά τά ματα από το πρωί της παραμονής.

Ο Ζώρας με τις δύο αγάπες του: τη Βέρα και τη λύρα (πηγή φωτ. pontosnews.gr*)

Έτσι μεγάλωσε ο Ζώρας, με έντονο το αίσθημα ευλάβειας στη θρησκεία, την Παναγία και με έντονο το αίσθημα της φιλανθρωπίας, την οποία εξασκούσε συστηματικά, ακόμα και με το υστέρημά του (παρεμπιπτόντως, η αληθής αξιολόγηση και το αξιακό περιεχόμενο της φιλανθρωπικής δωρεάς σχετίζεται με το θυσιαστικό μέγεθος της εκάστοτε προσφοράς, και όχι με το απόλυτο μέγεθος ή τον πρακτικό αντίκτυπο της δωρεάς – δηλαδή αυτό το «με το υστέρημά του» είναι που κάνει τη διαφορά)! Οι ποντιακές ρίζες του Ζώρα, η βαθιά χορηγηθείσα από την οικογένειά του αγωγή και η ενδόμυχη μαχητικότητά του τον οδήγησαν σε διάφορες πράξεις αυταπάρνησης για την οικογένειά του, τους φίλους του, τον Πόντο, την Πατρίδα, τον άνθρωπο… Ο κύριος λόγος που γράφω για τον «Ζώρα του Πόντου» είναι γιατί ευελπιστώ να αποδώσω μια ακόμα φορά μέσω του «Ζώρα» φόρο τιμής σε αυτόν τον λαό, που υπέφερε τα πάνδεινα και έχασε τα πάντα, ακόμα και γενοκτονία υπέστη, γιατί ήθελε να παραμείνει «Ελληνικός».

Μια ζωή ευεργεσίες

(πηγή φωτ. pontosnews.gr*)

Ο Ζώρας δημιούργησε, μοιράστηκε, αγά πησε. Ανάλωσε τη ζωή του στην ευεργεσία των πασχόντων συνανθρώπων του και την ενίσχυση των ποντιακών συλλόγων, σωματείων και ιδρυμάτων, και όχι πάντα από το περίσσευμά του. Τιμώντας τη μνήμη του, ο γιος του Δημήτρης Μελισσανίδης ίδρυσε το 2003 την Εύξεινο Λέσχη Αθηνών και ανακαίνισε εκ βάθρων το νεοκλασικό κτίριο (αριστερά) που παραχώρησε το υπουργείο Πολιτισμού για τη στέγασή της. Πάνω, το Μελισσανίδειο Μέλαθρο που ανεγέρθηκε με δαπάνες των αδελφών Δημήτρη και Ιάκωβου Μελισσανίδη ως δωρεά στην Παναγία Σουμελά στη μνήμη των γονέων τους Ζώρα και Βέρας.

Με πλούτον του την προσήλωσιν εις την αρετήν

Ο Παναγιώτατος Οικουμενικός Πατριάρχης Βαρθολομαίος, ο οποίος προλόγισε το βιβλίο του Τάσου Κοντογιαννίδη «Ο Ζώρας του Πόντου», μεταξύ άλλων γρά φει για την προσφορά του: «… πρόσφυξ, υστερούμενος, θλιβόμενος, κακουχούμενος, τόπον εκ τόπου συνεχώς διαμείβων, μαζί με την οικογένειάν του και τας μυριάδας των ομογενών του πολυτλήμονος κα βαρυδαίμονος ποντιακού στοιχείου, με μόνον πλούτον του την πίστιν εις τον Θεόν, την προσήλωσιν εις την αρετήν, την πολλήν αγάπην προς τον συνάνθρωπον και με την ευφυΐαν και ακάματον εργατικότητά του». Τώρα, για τις άλλες του χάρες, του γλεντζέ, του λυριτζή, του κιμπάρη, γράφει στον πρόλογο του βιβλίου ο γνωστός σε όλους Λευτέρης Παπαδόπουλος, ο δημοσιογράφος και συγγραφέας: «Βούρκωσα όταν διάβασα τη ζωή του Ζώρα. Έβλεπα στα βήματά του τα βήματα των γονιών μου, τον αγώνα και την αγωνία τους να τα φέρνουν βόλτα ακόμα και στην Ελλάδα, όταν πόλεμοι και άπονες εξουσίες τους έδιωξαν με απάνθρωπη σκληρότητα από τον τόπο που πρωτόπαν καλημέρα στον ήλιο».

(πηγή φωτ. pontosnews.gr*)

Κέρδισε μάχες που λίγοι περίμεναν ότι θα κέρδιζε

Ο Ζώρας είναι πατέρας του γνωστού επιχειρηματία Δημήτρη Μελισσανίδη. Τον Δημήτρη τον γνώρισα στα αρχικά στάδια της καριέρας του. Τώρα που διάβα σα το βιβλίο για τον πατέρα του, καταλαβαίνω γιατί ο Δημήτρης πέτυχε τόσο! Είχε ισχυρή πλατ φόρμα για την απογείωσή του, το ίδιο του το DNA! Το DNA του Πόντιου μαχητή, σφυρηλατημένο στην πορεία των αιώνων. Τολμηρός, ξεκάθαρος, οραματιστής, ρισκαδόρος, αποφασιστικός, αυτοδημιούργητος, αυτός εί ναι ο Δημήτρης Μελισσανίδης. Από αυτούς που πολέμησε και κέρδισε μάχες που λίγοι περίμεναν ότι θα κέρδιζε. Σήμερα προσφέρει εργασία σε πάνω από 4.000 άτομα. Εκτός από τις γνωστές και πολ λές αγαθοεργίες στα χνάρια του Ζώρα, του πατέρα του, ενδεικτικά αναφέρω την εξ ολοκλήρου ανέγερση του κτηρίου στην Παναγία τη Σουμελά, το επιβλητικό αρχονταρίκι «Μελισσσανίδειο Μέλαθρο». Ο Ζώρας πέθανε το 2002 και ο ποντιακός Τύπος τον αποχαιρέτησε με πολλά δημοσιεύματα και εγκωμιαστικές αναφορές. Για να αποτελέσει ένα ακόμη στολίδι της ένδοξης Ποντιακής ιστορίας.

  • Το άρθρο βασίσθηκε σε σχετικό κείμενο το οποίο δημοσιεύθηκε στη μηνιαία πολιτιστική και πολιτική εφημερίδα «η Βούλα και ο Κόσμος της».
  • Το άρθρο δημοσιεύεται στη «Ν» με αφορμή τη βράβευση, μεθαύριο Τετάρτη, του καταξιωμένου μουσικού δρα Ματθαίου Τσαχουρίδη, από την Εύξεινο Λέσχη Αθηνών, η οποία ιδρύθηκε στη μνήμη του Γιώργου Μελισσανίδη.

*Οι φωτογραφίες του κειμένου παραχωρήθηκαν από τον στρατηγό ε.α. Νικόλαο Σαμψών στο pontosnews.gr και έχουν φιλοξενηθεί στο βιβλίο του Τ. Κοντογιαννίδη «Ο Ζώρας του Πόντου – Γεώργιος Μελισσανίδης», εκδ. Λιβάνη, Αθήνα 2010.

 

Συνέχεια ανάγνωσης

Video

Νίκος Καπετανίδης: Δεν κατάφεραν να τον φιμώσουν οι Τούρκοι! Φώναξε ζήτω η Ελλάς πάνω στην κρεμάλα

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Διαχρονικά φωτεινό παράδειγμα και σύμβολο της Ελεύθερης και Θαρραλέας Δημοσιογραφίας, αποτελεί ο εθνομάρτυρας Νίκος Καπετανίδης. Όπως περιέγραψε στον star fm και την εκπομπή “Ήρθε η Ώρα”, ο δημοσιογράφος και αρχισυντάκτης του infognomonpolitics.gr Χρήστος Κωνσταντινίδης, ο Καπετανίδης με θάρρος και αυταπάρνηση, έγραφε άφοβα για καθετί ελληνικό και καταδίκαζε, επωνύμως, τις θηριωδίες των Τούρκων εις βάρος των ελληνικών πληθυσμών. «Σαν δημοσιογράφος, ο εκδότης της «Εποχής», Νίκος Καπετανίδης, θεωρούσε χρέος του να μάχεται ανοιχτά για όλα τα εθνικά θέματα., όπως ανέφερε και ο Δημήτρης Ψαθάς, σκιαγραφώντας την προσωπικότητά του, μπορεί στην Τραπεζούντα να υπήρχε ησυχία και ασφάλεια των Ελλήνων, αλλά ο Καπετανίδης γνώριζε, τι γινόταν στα χωριά και δεν δίσταζε καθόλου να το γράφει. Περιέγραφε την γενοκτονία και τον ποντιακό ξεριζωμό.

Σε κλίμα συγκίνησης έγιναν το Σάββατο, 21 Σεπτεμβρίου τα αποκαλυπτήρια της προτομής του Εθνομάρτυρα Δημοσιογράφου Νίκου Καπετανίδη, σε εκδήλωση που διοργάνωσαν ο Δήμος Θεσσαλονίκης, η Πανελλήνια Ομοσπονδία Ενώσεων Συντακτών (ΠΟΕΣΥ) και το Σωματείο Δράσης «Νίκος Καπετανίδης». Η τελετή έλαβε χώρα έξω από τα γραφεία της Ένωσης Συντακτών Μακεδονίας-Θράκης (ΕΣΗΕΜ-Θ) όπου βρίσκεται και η προτομή.

Συνέχεια ανάγνωσης

Ινφογνώμων

Infognomon Logo

Περιηγηθείτε στα κορυφαία βιβλία του βιβλιοπωλείου μας

Προβολή όλων

Δημοφιλή