Ακολουθήστε μας

Ευρωπαϊκή Ένωση

Η ΕΕ φοβάται το νέο οικονομικό μπλοκ με ηγέτιδα τη Ρωσία και ρυθμιστή την Κίνα

Δημοσιεύτηκε

στις

Η ΕΕ προβλέπει στρατιωτική και πολιτική κλιμάκωση από τη Μόσχα

Γιάννος Χαραλαμπίδης

Η ενεργειακή κρίση στην ΕΕ και οι «σοφοί δάσκαλοι» του αγωγού προς Τουρκία και της διχοτόμησης – Τι αναφέρει εσωτερικό σημείωμα της Επιτροπής για τις τρελές πολεμικές δαπάνες της Ρωσίας, για τους προϋπολογισμούς, την πυραυλική καταιγίδα και τα τρομοκρατικά κτυπήματα των Ουκρανών.

ΗΕΕ θεωρεί ότι το όραμα της Ρωσίας είναι η δημιουργία δικού της οικονομικού μπλοκ, στο οποίο να έχει ηγετικό ρόλο με τη συμμετοχή της Κίνας. Αυτό αναφέρεται σε σημείωμα της ΕΕ για την αξιολόγηση της κατάστασης στη Ρωσία και γενικά για τον υπό εξέλιξη πόλεμο στην Ουκρανία και τις επιπτώσεις του, που πλήττουν την οικονομία των ευρωπαϊκών κρατών. Σύμφωνα με το σημείωμα, η εξέλιξη αυτή δεν είναι προς το συμφέρον της ΕΕ, η οποία θα πρέπει να στραφεί προς την Κίνα, ενώ, όπως παρατηρείται, είναι ένα σοβαρό ερώτημα το πώς θα επηρεαστούν οι διατλαντικές σχέσεις (βλέπε ΗΠΑ). Οι αναφορές αυτές δεν είναι τυχαίες. Το αντίθετο, είναι συναφείς: Α) Με την Άτυπη Σύνοδο της Κοινοπολιτείας Ανεξαρτήτων Κρατών στην Αγία Πετρούπολη, που συνέπεσε με τα 70κοστά γενέθλια του Προέδρου Πούτιν στις 7 Οκτωβρίου. Β) Με τη Σύνοδο των Ασιατικών Κρατών στο Καζακστάν στις 13 του μήνα. Εκεί, μάλιστα, αναδείχθηκε ο διαμεσολαβητικός ρόλος του Ερντογάν στην κρίση της Ουκρανίας, ενώ, ταυτοχρόνως, επιχειρήθηκε η εμβάθυνση των οικονομικών, εμπορικών και ενεργειακών σχέσεων Τουρκίας και Ρωσίας.

  • Η ΕΕ προβλέπει στρατιωτική και πολιτική κλιμάκωση από τη Μόσχα
  • Αύξηση των ρωσικών στρατιωτικών δαπανών κατά 43% από τις αρχικές εκτιμήσεις
  • Απίθανη η διπλωματική λύση στο Ουκρανικό και μειωμένος ο ρόλος της ΕΕ

Στρατιωτική και πολιτική κλιμάκωση

Σύμφωνα με τον ρωσικό Τύπο, η τελευταία Σύνοδος της ΕΕ στην Πράγα είχε ως στόχο την πολιτική και οικονομική απομόνωση της Ρωσίας. Και ως αντιστάθμισμα η Ρωσία απάντησε με δυο Συνόδους στις 7 και 13 Οκτωβρίου. Πάντως, το σημείωμα της Επιτροπής επισημαίνει ότι: 1. Οι επιθέσεις της Μόσχας σε βάρος της Ουκρανίας θα συνεχιστούν. 2. Θα κτυπηθούν υποδομές και δη το σύστημα ενέργειας και τροφοδοσίας. 3. Θα υπάρξει πολιτική κλιμάκωση, που θα εμφανίζει τη Δύση να επιτίθεται στη Ρωσία. 4. Η διπλωματική λύση είναι απίθανη και πολύ περιορισμένη βοήθεια μπορεί να δώσει προς αυτήν την κατεύθυνση η ΕΕ. Χάνει, δηλαδή, τον διπλωματικό της ρόλο λόγω του τρόπου με τον οποίο διαχειρίζεται την κρίση. Και τον ρόλο αυτό αναλαμβάνει η Τουρκία.

Αντιπερισπασμός μέσω Λευκορωσίας και τρομοκρατία

Στρατιωτικοί κύκλοι εκτιμούν ότι η κίνηση της Μόσχας με τη Λευκορωσία, δηλαδή η κλιμάκωση της απειλής στον βορρά, είναι μέρος της νέας ρωσικής στρατηγικής μετά την επιστράτευση 300 χιλιάδων μαχητών. Πρόκειται για αντιπερισπασμό, που στέλνει το μήνυμα για δεύτερο μέτωπο, οπότε θα πρέπει να μετακινηθούν μονάδες προς τα βόρεια, πράγμα που διευκολύνει τις κινήσεις των Ρώσων όταν θα ενεργήσουν για να καταλάβουν τα εδάφη των τεσσάρων προσαρτηθεισών περιοχών του Ντονέτσκ, του Λουγκάνσκ, της Χερσώνας και της Ζαπορίζια. Πέραν, βεβαίως, της κατάληψης εδαφών, ο ρωσικός στρατός θα πρέπει να τα διατηρήσει και να τα διασφαλίσει. Επί του παρόντος το ερώτημα που εγείρεται είναι διπλό: Πρώτον, κατά πόσον ο Πούτιν θα κηρύξει πόλεμο κατά της Ουκρανίας ισχυριζόμενος ότι δέχεται επίθεση επί εδαφών που έχουν προσαρτηθεί στη ρωσική ομοσπονδία. Δεύτερον, κατά πόσον θα μετατρέψει την ειδική στρατιωτική επιχείρηση σε πόλεμο εναντίον της τρομοκρατίας. Σύμφωνα με το σημείωμα της ΕΕ, η επίθεση επί της γέφυρας που ενώνει την Κριμαία με τη Ρωσία εμφανίστηκε από τον Πρόεδρο Πούτιν ως τρομοκρατική επίθεση.

Εκτός από τη γέφυρα στην Κριμαία, ο Πούτιν προβάλλει κατάλογο με τρομοκρατικές, όπως τις χαρακτηρίζει, επιθέσεις του Κιέβου. Μεταξύ αυτών περιλαμβάνει και τις εξής:

  1. Δολοφονίες σε βάρος δημοσιογράφων και επιστημόνων στην Ουκρανία και στη Ρωσία.
  2. Επιθέσεις σε βάρος του Ντονμπάς.
  3. Πολλαπλές επιθέσεις σε βάρος του πυρηνικού σταθμού στο Κουρσκ.
  4. Απόπειρα καταστροφής τμήματος του αγωγού Turkish Stream.

Σύμφωνα με τον Πούτιν, η απάντηση στις τρομοκρατικές δράσεις των Ουκρανών ήταν η πυραυλική καταιγίδα επί στρατιωτικών, ενεργειακών και άλλων υποδομών, όπως τηλεπικοινωνίας.

Το μισό εισόδημα από φυσικό αέριο

Από τα στοιχεία του προϋπολογισμού της Ρωσικής Ομοσπονδίας δεν διαφαίνεται ότι το κόστος που προκαλούν οι ευρωπαϊκές και άλλες κυρώσεις είναι τέτοιο που να ανατρέπει τους σχεδιασμούς του Προέδρου Πούτιν. Στις 28 Σεπτεμβρίου είχε κατατεθεί ο προϋπολογισμός για το 2023 και ένα πρώτο πλάνο για τα έτη 2024 και 2025.

Ο ομοσπονδιακός προϋπολογισμός για το 2023 φτάνει τα 29 τρις ρούβλια (477 δις ευρώ), για το 2024 το ύψος του εκτιμάται να φτάσει στα 29,4 τρις ρούβλια (483 δις ευρώ) και το 2025 αναμένεται να ανέλθει στα 27,9 τρις ρούβλια (459 δις ευρώ).

Το προβλεπόμενο ομοσπονδιακό εισόδημα για το 2023 προβλέπεται να είναι 26,1 τρις ρούβλια (429 δις ευρώ), 27,2 τρις ρούβλια (447 δις ευρώ) το 2024 και 27,9 τρις ρούβλια (459 δις ευρώ) το 2025.

Επί τη βάσει των σημειωμάτων της Επιτροπής, το 50% του ρωσικού ομοσπονδιακού εισοδήματος προέρχεται από την εξαγωγή φυσικού αερίου ενώ, όπως τονίζεται, θεωρητικά το έλλειμμα είναι 2% επί του ΑΕΠ. Σε πραγματικούς αριθμούς φτάνει τα 3 τρις ρούβλια (48 δις ευρώ). Το έλλειμμα εκτιμάται ότι θα μειωθεί με δανεισμό και ότι θα πέσει στο 0,7% ώς το 2025. Όπως διευκρινίζεται στο σημείωμα της Επιτροπής, οι Ρώσοι κρύβουν τουλάχιστον το ένα τέταρτο των προγραμματισμένων δαπανών για τον επόμενο χρόνο λόγω των σχεδιασμών για τον πόλεμο στην Ουκρανία, ο οποίος θα κρατήσει χρονικά. Για το 2023, 6,5 τρις ρούβλια (104 δις ευρώ) χαρακτηρίζονται ως απόρρητες δαπάνες. Προφανώς, το ποσό αυτό θα διατεθεί για τον πόλεμο. Άλλωστε, σχετικά με το θέμα της άμυνας: Α) Εκτιμάται ότι οι δαπάνες θα αυξηθούν κατά 43% συγκριτικά με τους αρχικούς υπολογισμούς. Β) Το ποσοστό για θέματα ασφάλειας και νομοθετικής ενίσχυσης έφτασε το 10,1% επί του ΑΕΠ, ενώ το 2023 θα ανέλθει στο 15,2% (65,2 δις ευρώ). Εάν σε αυτόν τον αριθμό προστεθούν και οι απόρρητες δαπάνες των 104 δις ευρώ, το πόσο για την άμυνα και τα συναφή ζητήματα με τον πόλεμο ανέρχεται σε 169,2 δις ευρώ. Σημειώνεται ότι ο νέος προϋπολογισμός επιβαρύνεται από τις δαπάνες που αφορούν στις τέσσερεις προσαρτηθείσες περιοχές.

Το πλαφόν και η αποσύνδεση

Από την άλλη, η ΕΕ έχει αποφασίσει για το 8ο πακέτο κυρώσεων, αλλά οι επιπτώσεις από τον οικονομικό και ενεργειακό πόλεμο κτυπούν τα κράτη μέλη της ΕΕ με τον πληθωρισμό να καλπάζει, φτάνοντας περίπου 10% στην Ευρωζώνη. Η δε πτώση του θα είναι αποτέλεσμα της συρρίκνωσης της αγοράς ως απότοκο της αύξησης του επιτοκίου, που θα φέρει πίεση ύφεσης και, ως εκ τούτου, η μείωση του πληθωρισμού θα είναι αποτέλεσμα του γεγονότος ότι οι πολίτες θα γίνουν φτωχότεροι, καθότι θα μειωθεί η ζήτηση και το χρήμα στην αγορά. Συνεπώς, θα έχουμε πτώση των τιμών.

Το μεγάλο, βεβαίως, πρόβλημα που προκαλεί τον πληθωρισμό είναι η ενεργειακή κρίση ως αποτέλεσμα του πολέμου στην Ουκρανία και της αδυναμίας επαρκών εναλλακτικών επιλογών από πλευράς ΕΕ. Ούτε ο πόλεμος στην Ουκρανία ούτε η κρίση είναι παροδικές καταστάσεις. Στις Βρυξέλλες εκτιμούν ότι το σκηνικό αυτό θα κρατήσει ώς το 2026. Ο στόχος της ενεργειακής απεξάρτησης από τη Μόσχα – καθώς και από το φυσικό αέριο και το πετρέλαιο ώς το 2050 με ενδιάμεσο σταθμό το 2030 – δεν φαίνεται να είναι εφικτός. Ο Πούτιν δεν παίζει μόνο με τις τιμές του φυσικού αερίου, αλλά και με την αδυναμία της ΕΕ να δώσει λύσεις, όπως: 1) Η απεξάρτηση του φυσικού αερίου από τον ηλεκτρισμό με την επιβολή πλαφόν στις τιμές. 2) Η κήρυξη του φυσικού αερίου ως στρατηγικού αγαθού λόγω έκτακτης ανάγκης, δηλαδή του πολέμου, που απορρυθμίζει τους κανόνες της ελεύθερης αγοράς πλήττοντας και τα κράτη και τις επιχειρήσεις και τους πολίτες. Ο χειμώνας πλησιάζει και οι κυβερνήσεις των κρατών της ΕΕ δεν μπορούν να λάβουν απόφαση για διακοπή του ηλεκτρικού ρεύματος, φοβούμενες αναταραχές και διάρρηξη της κοινωνικής συνοχής, που θα συνοδευτεί με πολιτική, πέραν της οικονομικής, αστάθεια. Κάτι τέτοιο θα εμφανιστεί από τον Πούτιν ως δική του νίκη. Συνεπώς, εκείνο που θα συμβαίνει είναι η περικοπή του ρεύματος από τους ίδιους τους πολίτες για να περιορίσουν τις τιμές στους φουσκωμένους λογαριασμούς που θα κληθούν να πληρώσουν.

Στρατηγικό αγαθό

Η κήρυξη του φυσικού αερίου ως στρατηγικού αγαθού προϋποθέτει συμφωνία μεταξύ των ευρωπαϊκών κρατών και των ΗΠΑ για τη δημιουργία ενός ισχυρού μπλοκ, που θα αναγκάσει και την Κίνα και άλλες χώρες να προχωρήσουν σε μια συμφωνία επί τη βάσει κοινού οφέλους και συμφέροντος, αλλά και αντιμετώπισης νέων ρωσικών αντιδράσεων. Άρα χρειάζεται στρατηγική με μελέτες που αφορούν: 1) Στις ενεργειακές και άλλες σχέσεις της Ρωσίας με την ΕΕ, την Κίνα, την Ινδία, τις χώρες του ΟΠΕΚ και τις ΗΠΑ. 2) Στις σταδιακές εναλλακτικές ενεργειακές επιλογές της ΕΕ. 3) Στον τρόπο λειτουργίας της αγοράς και των χρηματιστηρίων και του ρόλου του κράτους ως παρεμβατικού θεσμού για τον έλεγχο των τιμών. Στόχος είναι η σταθερότητα στην πολιτική και οικονομική αστάθεια και απορρύθμιση της αγοράς που προκαλεί ο πόλεμος στην Ουκρανία. 4) Στην αντιμετώπιση των ρωσικών αντιδράσεων επί τη βάσει όμως στρατηγικού σχεδιασμού, που θα μετατρέπει το αρχικό κόστος σε σταδιακό όφελος.

Αναγνώριση μέσω αερίου

Εκείνο που προκύπτει από τις εξελίξεις είναι ο σημαντικός ρυθμιστικός ρόλος που αποκτά η Κίνα ως αποτέλεσμα της σύγκρουσης μεταξύ της Δύσης και της Μόσχας από τη μια και της αναθεωρητικής πολιτικής της Ρωσίας από την άλλη. Όσο, δε, δι ημάς, εάν υπήρχε ενεργειακή στρατηγική, τώρα θα είχαμε ήδη στείλει είτε μέσω του EastMed είτε με άλλους τρόπους προς την ΕΕ, γεγονός που θα μας αναβάθμιζε σε περιφερειακό επίπεδο και δη εντός της ΕΕ. Διότι η ενέργεια είναι συναφής με την πολιτική επιρροή, συν του ότι αυξάνεται η οικονομική και στρατιωτική αποτροπή έναντι της Τουρκίας λόγω δική μας κοινωνίας συμφερόντων με την ΕΕ. Αληθές είναι ότι το φυσικό αέριο συνδέθηκε από μερίδα του κομματικού κατεστημένου με τη λύση της διζωνικής δικοινοτικής ομοσπονδίας των δυο ισότιμων συνιστώντων κρατών, που οδήγησε στην τουρκική λογική των δύο κρατών με ισότιμη κυριαρχία. Δηλαδή τι λένε, εν ολίγοις, ακόμη και υποψήφιοι για την Προεδρία: Να δώσουμε φυσικό αέριο – να περάσουμε αγωγό προς Τουρκία – για να διχοτομήσουμε την Κύπρο. Από τις στήλες αυτές έχουμε αναλύσει εξαντλητικά την εναλλακτική στρατηγική επιλογή και πώς το φυσικό αέριο σχετίζεται με πυλώνες ασφάλειας και αποτροπής. Ας σταθούμε στο απλό. Στη βάση μιας εναλλακτικής πολιτικής: Τα δικαιώματά μας επί του φυσικού αερίου εντός της ΑΟΖ πηγάζουν από το υπό κατοχήν ενιαίο κράτος της Κυπριακής Δημοκρατίας, το οποίο η Τουρκία αρχικώς ήθελε να διαλύσει μέσω της ομοσπονδίας και τώρα που την κατοχύρωσε στις συνομιλίες και στο Κραν Μοντανά, μέσω των δυο κρατών. Συνεπώς, εάν η ηγεσία μας ήθελε να καταστήσει εργαλείο στρατηγικής λύσης και επιβίωσης στη βάση του αμοιβαίου οφέλους το φυσικό αέριο, θα έπρεπε να το θέσει στην εξής πολιτική και νομική πρακτική: Εάν οι Τουρκοκύπριοι και η Τουρκία θέλουν συμμετοχή στο φυσικό αέριο – όση δικαιούνται με βάση το Σύνταγμα του νόμιμου κράτους και του Διεθνούς Δικαίου – οφείλουν να αναγνωρίσουν την Κυπριακή Δημοκρατία. Και όχι όπως οι «σοφοί δάσκαλοι» του κομματικού κατεστημένου μάς λένε. Ότι, δηλαδή, θα πρέπει να δώσουμε το φυσικό αέριο για να αναγνωρίσουμε το ψευδοκράτος στο πλαίσιο μιας ομοσπονδίας συνομοσπονδιακού χαρακτήρα. Εν ολίγοις, να δεχθούμε τη διχοτόμηση. Θεός φυλάξοι.

*Δρ των Διεθνών Σχέσεων

Σημερινή

Συνέχεια ανάγνωσης

Ευρωπαϊκή Ένωση

ΕΕ: Η χρηματοδότηση ύψους 1,5 δισ. ευρώ για την Ευρωπαϊκή Αμυντική Βιομηχανία, δεν επαρκεί

Δημοσιεύτηκε

στις

REUTERS/Thomas Peter

Έκθεση του Ευρωπαϊκού Ελεγκτικού Συνεδρίου

Δεν ανταποκρίνεται στους στόχους ενίσχυσης της, το πρόγραμμα για την Ευρωπαϊκή Αμυντική Βιομηχανία, ύψους 1,5 δισ. ευρώ, εκτιμά το Ευρωπαϊκό Ελεγκτικό Συνέδριο (ΕΕΣ).

Σε έκθεση που δημοσίευσε σήμερα, το ΕΕΣ ζητά αρτιότερο σχεδιασμό του προγράμματος για την ευρωπαϊκή αμυντική βιομηχανία (EDIP) και καλύτερη ισορροπία μεταξύ των στόχων πολιτικής, του προτεινόμενου προϋπολογισμού και του χρονοδιαγράμματος. Η διαβούλευση με το ΕΕΣ επί της πρότασης, είναι υποχρεωτική.

Η ΕΕ, αντιμέτωπη με την επανεμφάνιση πολεμικών επιχειρήσεων μεγάλης κλίμακας στην Ευρώπη, έχει θέσει την άμυνα σε πολύ υψηλή θέση στην ατζέντα της. Η πρόταση EDIP προορίζεται ως το πρώτο βήμα για την εφαρμογή της ευρωπαϊκής βιομηχανικής στρατηγικής στον τομέα της άμυνας.

Στόχος είναι να ενισχυθεί η ευρωπαϊκή βιομηχανική και τεχνολογική βάση στον τομέα της άμυνας (ΕΒΤΒΑ), ειδικότερα δε να διασφαλιστεί η έγκαιρη διαθεσιμότητα και προμήθεια αμυντικών προϊόντων. Παράλληλα επιδιώκεται η συμβολή στην ανάκαμψη, στην ανασυγκρότηση και στον εκσυγχρονισμό της αμυντικής ικανότητας της Ουκρανίας.

«Η νομοθετική πρόταση της ΕΕ για την ενίσχυση της αμυντικής βιομηχανικής ετοιμότητάς της, χρήζει αρτιότερου σχεδιασμού. Αναγκαία είναι επίσης η επίτευξη κατάλληλης ισορροπίας μεταξύ των στόχων πολιτικής, του προτεινόμενου προϋπολογισμού και του σχετικού χρονοδιαγράμματος», δήλωσε ο Marek Opioła, Μέλος του ΕΕΣ και αρμόδιος για τη γνώμη.

Το ΕΕΣ επισημαίνει τον κίνδυνο, το χρηματοδοτικό κονδύλιο που προτείνεται, ύψους 1,5 δισ. ευρώ, να μην ανταποκρίνεται στις φιλοδοξίες του προγράμματος. Τονίζει ότι η Επιτροπή δεν αξιολόγησε το ύψος της ενωσιακής δημοσιονομικής στήριξης που απαιτείται για την υλοποίηση των προτεινόμενων μέσων πολιτικής.

Η στήριξη της Ουκρανίας

Όσον αφορά το μέσο στήριξης της Ουκρανίας, που περιλαμβάνεται στην πρόταση, το ΕΕΣ διαπιστώνει ότι δεν ορίζεται συγκεκριμένο χρηματοδοτικό κονδύλιο. Τα κράτη μέλη συμφώνησαν να χρησιμοποιήσουν τα κέρδη που αποφέρει η επένδυση δεσμευμένων ρωσικών περιουσιακών στοιχείων με σκοπό τη στήριξη της Ουκρανίας · ένα ποσοστό των εσόδων θα μπορούσε να διοχετευθεί στην Ουκρανίας. Ωστόσο, το ΕΕΣ εκτιμά ότι η αδυναμία πρόβλεψης, τόσο του ύψους της χρηματοδότησης από τη συγκεκριμένη πηγή, όσο και της διάρκειάς της, ενέχει κινδύνους.

Πηγή: ΑΜΠΕ

Συνέχεια ανάγνωσης

Ευρωπαϊκή Ένωση

Η συνταγή Ντράγκι για να μην βλέπει η ΕΕ με τα κιάλια ΗΠΑ και Κίνα

Δημοσιεύτηκε

στις

Σωτήριες οι προτάσεις Ντράγκι

Το… κοινό μυστικό εκατομμυρίων Ευρωπαίων έβγαλε σε δημόσια θέα ο πρώην πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας Μάριο Ντράγκι, παραδίδοντας την ογκώδη –και πολύ σημαντική- έκθεση που του είχαν ζητήσει η Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, για τις ενέργειες που θεωρούνται επείγουσες για να βελτιωθεί η ανταγωνιστικότητα της Ευρωπαϊκής Ένωσης, σε ένα περιβάλλον όπου ήδη η Κίνα και οι ΗΠΑ προηγούνται με διαφορά ασφαλείας.

Ο κ. Ντράγκι επέδειξε την ανάγκη που όλες οι κυβερνήσεις και όλα τα όργανα σχεδιασμού πολιτικών και λήψης απόφασης της ΕΕ ήδη γνώριζαν: Η Ένωση χρειάζεται μαζικές και επείγουσες –πρόσθετες- επενδύσεις εκατοντάδων δισεκατομμυρίων για να… πλησιάσει ξανά τις δύο υπερδυνάμεις στην τεχνολογία, την καινοτομία και την έρευνα.

Όπως επισημαίνεται από μεγάλα ευρωπαϊκά πρακτορεία, επί της ουσίας ο Μάριο Ντράγκι προειδοποίησε την Ευρωπαϊκή Ένωση ότι βρίσκεται αντιμέτωπη με «υπαρξιακή πρόκληση» αν δεν στραφεί σε μεγάλες επενδύσεις και αν δεν επαναφέρει και δεν εφαρμόσει τον μοχλό ανάπτυξης μέσω «έκδοσης εργαλείων κοινού χρέους», ομολόγων, κλπ.

Ο κ. Ντράγκι παρέδωσε σε λιτή δημόσια τελετή την έκθεσή του στην πρόεδρο της Κομισιόν την περασμένη Δευτέρα. Σε γενικές γραμμές, επισημαίνει –προειδοποιεί- πως η Ευρωπαϊκή Ένωση βρίσκεται σε οικονομική υστέρηση σε σχέση με τις Ηνωμένες Πολιτείες και θα πρέπει να συνεχίσει την κοινή έκδοση χρέους για τη βελτίωση της παραγωγικότητας αλλά και την ενίσχυση της ασφάλειάς της (αμυντικές δαπάνες).

Η Ένωση χρειάζεται κατά τον ίδιο πολύ περισσότερο συντονισμό στη βιομηχανική πολιτική, ταχύτερες αποφάσεις και μαζικές επενδύσεις, αν θέλει να συμβαδίσει στον οικονομικό τομέα με ανταγωνιστές όπως οι Ηνωμένες Πολιτείες και η Κίνα.

Μετά την επιτυχία του ιστορικού σχεδίου ανάκαμψης έπειτα από την πανδημία της Covid, η ΕΕ θα πρέπει «να συνεχίσει την έκδοση εργαλείων κοινού χρέους για την χρηματοδότηση κοινών προγραμμάτων επενδύσεων με στόχο την αύξηση της παραγωγικότητας και της ασφάλειας της ΕΕ», σημειώνει στην εισαγωγή της 400σέλιδης έκθεσης ο πρώην πρωθυπουργός της Ιταλίας και πρώην πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας, επισημαίνοντας το οικονομικό «χάσμα» που χωρίζει την Ευρώπη από τις ΗΠΑ.

Η Ευρωπαϊκή Ένωση χρειάζεται επιπλέον επενδύσεις ύψους 750-800 δισεκατομμυρίων ευρώ ετησίως — που αντιστοιχούν στο 5% του ΑΕΠ – , πολύ υψηλότερο του 1%-2% του Σχεδίου Μάρσαλ για την ανοικοδόμηση της Ευρώπης μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, όπως επισημαίνει το Euronews.

170 ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΣΕ 400 ΣΕΛΙΔΕΣ

«Οι ανάγκες για επενδύσεις είναι τεράστιες», προειδοποίησε ο Μάριο Ντράγκι κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου στις Βρυξέλλες, παρουσία της προέδρου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν. Επιμένοντας ότι υπάρχει ανάγκη «δραστικής αλλαγής» στην ευρωπαϊκή προσέγγιση, παρουσίασε ορισμένες από τις «170 προτάσεις του».

Η ιδέα της έκδοσης κοινού χρέους παραμένει πάντως κόκκινη γραμμή για πολλές χώρες της βόρειας Ευρώπης, με προεξάρχουσα την Γερμανία, που εξακολουθούν να φοβούνται ότι θα υπερχρεωθούν για να καλύψουν τις καθυστερήσεις των χωρών του ευρωπαϊκού νότου. Ήδη, λίγες ώρες μετά τη δημοσιοποίηση της έκθεσης Ντράγκι, ο υπουργός Οικονομίας της Γερμανίας, Κρίστιαν Λίντνερ δήλωσε πως η ΕΕ θα πρέπει να εργαστεί για την κινητοποίηση των αναπτυξιακών δυνάμεων του ιδιωτικού τομέα και όχι για περισσότερο δημόσιο δανεισμό.

“Ωστόσο, ο κοινός δανεισμός της ΕΕ δεν θα λύσει τα διαρθρωτικά προβλήματα”, δήλωσε ο Λίντνερ, προσθέτοντας ότι το κύριο πρόβλημα δεν είναι η έλλειψη επιδοτήσεων, αλλά η γραφειοκρατία.

Ο Μάριο Ντράγκι αναγνωρίζει ότι αυτό το σχέδιο δεν είναι εφικτό, εκτός «αν συντρέξουν οι πολιτικές και θεσμικές συνθήκες», προσθέτει το Euronews.

Επισημαίνει την ανάγκη κινητοποίησης ιδιωτικών κεφαλαίων για την χρηματοδότηση της καινοτομίας, μέσω της δημιουργίας μίας πραγματικής «Ενωσης αγορών κεφαλαίων».

«Το πραγματικό διαθέσιμο εισόδημα ανά κάτοικο έχει αυξηθεί σχεδόν επί δύο φορές στις Ηνωμένες Πολιτείες σε σχέση με την Ευρώπη από το 2000», προειδοποιεί ο πρώην πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας στην έκθεση αυτή, τη σύνταξη της οποίας υπενθυμίζουμε ζήτησε η πρόεδρος της Κομισιόν και προφανώς κάπως θα πρέπει να την αξιοποιήσει.

Τα πορίσματα της έκθεσης του Μάριο Ντράγκι προορίζονται να γίνουν πηγή έμπνευσης του έργου της νέας Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τα πέντε προσεχή χρόνια.

Symbolbild zum Thema EU-Wirtschaft, Konjunkturrückgang, Rezession in der Eurozone

ΣΤΑΣΙΜΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΥΦΕΣΗ

Η Ευρωπαϊκή Ένωση πλήττεται από οικονομική στασιμότητα εδώ και ενάμισι χρόνο. Οι επιδόσεις της στην υπέρβαση της κρίσης που προκλήθηκε από την πανδημία ήταν χαμηλότερες σε σχέση με τις ΗΠΑ, όπως συνέβη και με τη χρηματοπιστωτική κρίση του 2008.

Η υστέρηση εξηγείται «κυρίως με τη μεγαλύτερη επιβράδυνση της παραγωγικότητας στην Ευρώπη» και αντιπροσωπεύει απειλή για το κοινωνικό της μοντέλο, προειδοποιεί ο Μάριο Ντράγκι.

«Αν η Ευρώπη δεν καταφέρει να γίνει παραγωγικότερη, θα είμαστε αναγκασμένοι να κάνουμε επιλογές. Δεν θα μπορούμε ταυτόχρονα να έχουμε ηγετική θέση στον τομέα των νέων τεχνολογιών, να είμαστε υπόδειγμα κλιματικής υπευθυνότητας και ανεξάρτητος παράγοντας στην διεθνή σκηνή. Δεν θα μπορούμε να χρηματοδοτήσουμε το κοινωνικό μας μοντέλο. Θα πρέπει να αναθεωρήσουμε προς τα κάτω ορισμένες έως και το σύνολο των φιλοδοξιών μας. Πρόκειται για μία υπαρξιακή πρόκληση».

ΟΙ ΤΡΕΙΣ ΠΥΛΩΝΕΣ ΤΗΣ ΠΡΟΤΑΣΗΣ ΝΤΡΑΓΚΙ

Οι προτάσεις τις οποίες καταγράφει στην έκθεσή του ο πρώην πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας χωρίζονται σε τρεις κατηγορίες: την τόνωση της καινοτομίας και την κάλυψη του χάσματος που υπάρχει αυτή τη στιγμή με τις ΗΠΑ, τον συνδυασμό της απανθρακοποίησης της οικονομίας με την ανταγωνιστικότητα, και την αύξηση της ασφάλειας και τη μείωση των εξαρτήσεων.

Ειδικά για τη διασύνδεση της ανταγωνιστικότητας με την πράσινη μετάβαση, ο κ. Ντράγκι επεσήμανε πως η αγορά ενέργειας της ΕΕ λειτουργεί βάσει ενός σχεδιασμού (Target Model) από την εποχή όπου στο ενεργειακό μείγμα κυριαρχούσαν το φυσικό αέριο και τα ορυκτά καύσιμα, κάτι που δεν ισχύει σήμερα, ενώ στην αγορά κυριαρχούν εδραιωμένα συμφέροντα, με αποτέλεσμα να μην αξιοποιούνται τα οφέλη των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας μεταξύ άλλων για μείωση των τιμών ενέργειας.

Τα κύρια ερωτήματα, κατά τον Μάριο Ντράγκι, είναι πώς θα χρηματοδοτηθούν οι τεράστιες επενδύσεις που χρειάζονται και πώς θα μπορέσουν οι 27 να συντονίσουν τις πολιτικές τους.

Όπως σημείωσε ο κ. Ντράγκι, η στρατηγική περιέχει 170 αναλυτικές προτάσεις, οι οποίες είναι αμέσως εφαρμόσιμες χάρη στο προβάδισμα της Ευρώπης όσον αφορά την ποιότητα της εκπαίδευσης, των συστημάτων υγείας και των συστημάτων κοινωνικής ευημερίας.

The flags of China and the European Union waving. International relations and diplomacy.

ΤΟ ΧΑΣΜΑ ΣΤΗΝ ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΑ ΕΝΑΝΤΙ ΤΩΝ ΗΠΑ

Όσον αφορά τους πυλώνες της στρατηγικής που προτείνει, ο κ. Ντράγκι σημείωσε κατ’ αρχήν πως πρέπει να κλείσει το χάσμα στην καινοτομία με τις ΗΠΑ, καθώς η Ευρώπη βρίσκεται σε μια «στατική βιομηχανική δομή» με εταιρίες μεσαίου μεγέθους στους ίδιους τομείς όπως πριν 20 χρόνια, τη στιγμή που οι ΗΠΑ έχουν μεταβεί στην ψηφιακή εποχή.

Υπενθύμισε πως από το 2008, το 30% των εταιριών με αξία πέραν του 1 δις ευρώ εγκατέλειψαν την ΕΕ, με τις πλείστες να πηγαίνουν στις ΗΠΑ. Η αδυναμία στον τομέα της τεχνολογίας, όπως είπε, περιορίζει παράλληλα και την καινοτομία σε παραδοσιακούς τομείς.

Σε σχέση με τον δεύτερο πυλώνα, τον συνδυασμό της ανταγωνιστικότητας με την πράσινη μετάβαση, ο κ. Ντράγκι σημείωσε πως η αγορά ενέργειας της ΕΕ σήμερα «είναι ακόμα σχεδιασμένη για μια εποχή όταν το φυσικό αέριο και τα ορυκτά καύσιμα ήταν τα σημαντικά στοιχεία του ενεργειακού μείγματος».

Το 2020, συνέχισε, το φυσικό αέριο καθόριζε τις τιμές της ενέργειας κατά το 60%, παρά το ότι αποτελούσε μόλις 20% του μείγματος, ενώ στην αγορά κυριαρχούν «εδραιωμένα συμφέροντα» και η ενέργεια αποτελούσε μηχανή εσόδων για τους εθνικούς προϋπολογισμούς.

Το αποτέλεσμα, πρόσθεσε, είναι πως δεν μπορούμε να αξιοποιήσουμε τα οφέλη των ανανεώσιμων για τους καταναλωτές, και για αυτό «πρέπει να στοχεύσουμε στην αποσύνδεση» ώστε οι πολίτες να δουν τη διαφορά στους λογαριασμούς.

Σε αυτό το πλαίσιο, ο πρώην επικεφαλής της ΕΚΤ υπογράμμισε την ανάγκη καθαρών τεχνολογιών και την αύξηση της παροχής πράσινης ενέργειας, κάτι που κάνουν με κίνητρα οι ΗΠΑ, τη στιγμή που η Κίνα ανταγωνίζεται την ΕΕ στην παραγωγή αυτών των τεχνολογιών.

Τρίτον, ο κ. Ντράγκι αναφέρθηκε στον πυλώνα των προτάσεων που αφορούν την αύξηση της ασφάλειας και τη μείωση των των εξαρτήσεων, μεταξύ άλλων μέσω εξωτερικής οικονομικής πολιτικής, συμφωνίες με χώρες κλειδιά και οικοδόμηση των δυνατοτήτων της αμυντικής βιομηχανίας.

ΤΑ ΠΡΩΤΑ ΣΧΟΛΙΑ ΤΗΣ ΠΡΟΕΔΡΟΥ

Μιλώντας στο πλαίσιο της συνέντευξης Τύπου, η κ. Φον ντερ Λάιεν υπογράμμισε πως από τότε που ζήτησε τη συγκεκριμένη έκθεση από τον κ. Ντράγκι, πριν έναν χρόνο, το θέμα της ανταγωνιστικότητας έχει κερδίσει δυναμική στις συζητήσεις των κρατών μελών, με την ίδια να το αναδεικνύει στις πολιτικές κατευθυντήριες γραμμές για τη δεύτερη θητεία της τις οποίες δημοσίευσε τον Ιούλιο ενόψει της έγκρισης της υποψηφιότητας της από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο.

Στην παρέμβασή της, η κ. Φον ντερ Λάιεν εστίασε σε τρεις εισηγήσεις της έκθεσης που θεώρησε σημαντικές: την ανάγκη να προχωρήσουν η ψηφιακή και η πράσινη μετάβαση – καθώς οι βάσεις έχουν μπει – μέσω της στήριξης στη βιομηχανία, την ανάγκη για ενίσχυση των δεξιοτήτων των εργαζομένων που θα παράγουν και θα χειρίζονται νέες τεχνολογίες, και την ανάγκη η ΕΕ να είναι ανθεκτική ώστε να καταστεί ανταγωνιστική εστιάζοντας σε ζητήματα όπως την πρόσβαση σε κρίσιμες πρώτες ύλες, απαραίτητα εξαρτήματα ή διασύνδεση στον τομέα της ενέργειας.

Εξηγώντας τη φιλοσοφία της ογκώδους έκθεσης, ο κ. Ντράγκι σημείωσε πως αν και έχει ειπωθεί πολλές φορές πως η ανάπτυξη στην ΕΕ επιβραδύνεται, έως και πριν δύο χρόνια δεν θα γινόταν η σημερινή συζήτηση. Ωστόσο σήμερα, επεσήμανε, το παγκόσμιο εμπόριο έχει επίσης επιβραδυνθεί, η αγορά της Κίνας είναι λιγότερη ανοιχτή και μάλιστα ανταγωνίζεται την ΕΕ, η Ευρώπη έχει χάσει τη Ρωσία ως κύρια πηγή φτηνής ενέργειας, και πλέον πρέπει να επενδύσει στην άμυνα της για πρώτη φορά από τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο.

Στο παρελθόν, σημείωσε, η Ευρώπη μπορούσε να επενδύει στην αύξηση του πληθυσμού, ο οποίος αναμένεται να μειωθεί σταδιακά την επόμενη δεκαετία, τη στιγμή που η παραγωγικότητα παραμένει αδύναμη και οι φιλοδοξίες αυξάνονται, τόσο στον τομέα της κλιματικής αλλαγής όσο και στην άμυνα, παράλληλα με την ανάγκη να διατηρηθεί το μοντέλο κοινωνικής πρόνοιας της ηπείρου.

«Οι επενδύσεις που προϋποθέτουν όλα αυτά είναι τεράστιες» τόνισε, κάνοντας λόγο για ανάγκη αύξησης των επενδύσεων κατά 5% του ΑΕΠ, στα επίπεδα που καταγράφηκαν τελευταία φορά τις δεκαετίες του 1960 και του 1970. Η ανάπτυξη, συνέχισε, είναι κρίσιμης σημασίας ώστε η ΕΕ να μπορεί να διασφαλίσει τις ιδρυτικές αξίες της ευημερίας, της ισότητας, της ελευθερίας και της δημοκρατίας.

ΒΑΡΟΥΦΑΚΗΣ ΚΑΙ ΕΠΕΝΔΥΤΙΚΗ ΑΠΕΡΓΙΑ

Τον Μάρτιο του 2024, όταν οι Βρυξέλλες και άλλες ευρωπαϊκές πρωτεύουσες και πόλεις συγκλονίζονταν από τον ξεσηκωμό των οργανωμένων γεωργοκτηνοτρόφων, απαιτώντας αλλαγές στις πολιτικές της ΕΕ για την πράσινη μετάβαση και την προστασία του περιβάλλοντος και τη διαφύλαξη των συμφερόντων των αγροτών έναντι του αθέμιτου ανταγωνισμού που υφίστανται από συναδέλφους τους σε τρίτες χώρες, όπου δεν εφαρμόζονται τα αυστηρά και δαπανηρά κριτήρια καταλληλότητας προϊόντων που επιβάλλονται στην ΕΕ, ο οικονομολόγος Γιάνης Βαρουφάκης είχε δημοσιεύσει ένα άρθρο στον ευρωπαϊκό Τύπο, το οποίο άγγιζε κάποια από τα θέματα που αγγίζει σήμερα και η έκθεση Ντράγκι.

Ο κ. Βαρουφάκης είχε γράψει μεταξύ άλλων σε εκείνο το άρθρο: «Επί πλέον, υπάρχουν δύο πρόσθετα προβλήματα που αγνοούνται εσκεμμένα. Το ένα είναι η Πράσινη Συμφωνία της ΕΕ, που οι Βρυξέλλες διατυμπανίζουν αλλά δεν έχουν τη δυνατότητα να χρηματοδοτήσουν. Παραδείγματος χάριν, στην Ολλανδία το κορυφαίο οικολογικό πρόβλημα είναι τα νιτρικά άλατα που δηλητηριάζουν δεκαετίες τώρα τον υδροφόρο ορίζοντα. Μετά από δεκαετίες που η κυβέρνηση έκανε τα στραβά μάτια, ξάφνου – υπό την πίεση των Βρυξελλών – απαίτησε από τους Ολλανδούς αγρότες να λύσουν το πρόβλημα με δικό τους κόστος, μεταξύ άλλων μέτρων, “θυσιάζοντας” μία στις τρεις αγελάδες.

Ακόμα πιο δυσεπίλυτο είναι το δεύτερο πρόβλημα που προκάλεσε η 15ετής οικονομική ύφεση που ακολούθησε το τραπεζικό Κραχ του 2008. Το αποτέλεσμα των πανευρωπαϊκών πολιτικών λιτότητας, που ήταν η βασική πολιτική αντιμετώπισης της κρίσης αυτής, ήταν η κατάρρευση των επενδύσεων.

Τα αποτελέσματα αυτής της επιλογής είναι καταιγιστικά: Η επενδυτική απεργία ευθύνεται για τη σημερινή αποβιομηχάνιση της Γερμανίας και της Βόρειας Ιταλίας ταυτόχρονα.

Ολόκληρο το βιομηχανικό καρτέλ της Βόρειας και Κεντρικής Ευρώπης αποδομείται και, έτσι, αδυνατεί να χρηματοδοτεί την Κοινή Αγροτική Πολιτική, όπως είχε συμφωνηθεί με τους τσιφλικάδες του Βορρά από την δεκαετία του ’50.

Παράλληλα, μένει με άδεια τα ταμεία η Πράσινη Συμφωνία της ΕΕ, με τα βάρη της να πέφτουν δυσανάλογα στους ώμους των αγροτών και των λαϊκών τάξεων.

Με άλλα λόγια», επισήμανε ο κ. Βαρουφάκης, «για τον ξεσηκωμό ακόμα και των πλουσιότερων Γερμανών και Ολλανδών μεγαλοαγροτών, που για πρώτη φορά συναγωνίζονται τους Έλληνες, Γάλλους και Ισπανούς συναδέλφους τους στις κινητοποιήσεις και στα μπλόκα, ευθύνεται ο ανόητος χειρισμός της αναπόφευκτης κρίσης του ευρώ».

Από το περιοδικό Insider

Συνέχεια ανάγνωσης

Ευρωπαϊκή Ένωση

Χαμενεΐ: «Να εξαφανιστεί από εδώ» η Δύση

Δημοσιεύτηκε

στις

Αλί Χαμενεΐ. Φωτ. Office of the Iranian Supreme Leader/WANA (West Asia News Agency) via REUTERS

Ανέφερε ότι «θρηνεί» για τον θάνατο του ηγέτη της Χεζμπολάχ Χασάν Νασράλα

Τις «ΗΠΑ και ορισμένες ευρωπαϊκές χώρες» που «ψευδώς υποστηρίζουν ότι φέρνουν ειρήνη και ηρεμία στην περιοχή» κατηγόρησε ο ανώτατος ηγέτης του Ιράν, Αγιατολάχ Αλί Χαμενεΐ, για τις περιφερειακές εντάσεις στη Μέση Ανατολή, στις πρώτες του δηλώσεις μετά την πυραυλική επίθεση στο Ισραήλ.

Είπε ότι πρέπει να «χαθούν» από την περιοχή, ώστε οι χώρες της περιοχής να ζήσουν ειρηνικά.

Ανέφερε επίσης ότι «θρηνεί» για τον θάνατο του ηγέτη της Χεζμπολάχ Χασάν Νασράλα, αλλά δεν ανέβαλε το πρόγραμμά του επειδή το πένθος του Ιράν είναι μια «αναζωογονητική και κινητήρια δύναμη».

Η εντολή εκτόξευσης πυραύλων στο Ισραήλ την Τρίτη δόθηκε από τον ανώτατο ηγέτη της χώρας – ο οποίος παραμένει σε ασφαλή τοποθεσία, δήλωσε ανώτερος Ιρανός αξιωματούχος στο πρακτορείο ειδήσεων Reuters.

Ναυτεμπορική

Συνέχεια ανάγνωσης

Ινφογνώμων

Infognomon Logo

Περιηγηθείτε στα κορυφαία βιβλία του βιβλιοπωλείου μας

Προβολή όλων

Δημοφιλή