Ακολουθήστε μας

Ιστορία

Ταφικά έθιμα στον Καταχά Πιερίας

Δημοσιεύτηκε

στις

Ο πολιτισμός της ψυχής – vkonsta.blogspot.com

ПОГРЕБАЛЬНЫЕ  РИТУАЛЫ ГРЕКОВ  ПОНТА

Ήλθον, είδον και απήλθον.

Ο περιηγητής κάποτε βρέθηκε στο κοιμητήριο της Ανάστασης στο Κερατσίνι κοντά στην Δραπετσώνα, εκεί που τα καράβια συνεχώς το ’24 έβγαζαν στην ακτή ταλαιπωρημένους, σκελετωμένους ανθρώπους σαν φαντάσματα.

Στο βλέμμα τους όμως παρόλο τον πόνο τους, κουβαλούσαν τον πολιτισμό τους….

Τον πολιτισμό της ψυχής.

Προέρχονταν από την κιβωτό του Ελληνισμού. Την Μαύρη θάλασσα. Εκεί που η γλώσσα τους περιλάμβανε  πάρα πολλές λέξεις προερχόμενες από την Ιωνική ακόμα και την Ομηρική διάλεκτο. Κουβαλούσαν πανάρχαια έθιμα σαν απάντηση στους «νεωτεριστές» που δεν πιστεύουν στην συνέχεια της καταγωγής τους. Μα άμα θες να ψάξεις την συνέχεια της καταγωγής τους θα την βρεις στις καθημερινές τους συνήθειες. Ανάμεσα σ’ αυτές και τα ταφικά έθιμα.

Σ’ αυτό το κοιμητήριο ο περιηγητής είδε σ’ ένα τάφο μια επιγραφή χαραγμένη σε μαρμάρινη πλάκα που του ’κανε εντύπωση.

Ήλθον, είδον και απήλθον.

Πολύ αργότερα προσπάθησε να αποκωδικοποιήσει αυτό το δωρικό γνωμικό και απευθύνθηκε σ’ ένα άνθρωπο, σοφό, υπέργηρο και τον ρώτησε:

-«Γιάγια ντο εν ζωή»

(Γιαγιά τι είναι ζωή).

Και αυτή με τον ίδιο λιτό και δωρικό τρόπο του απάντησε:

-«Ζωή εν ότ’ ελέπνε τ’ ομάτια σ’ κι’ ότ’ αναπάει τη ψη’ σ».

 (Ζωή είναι ότι βλέπουνε τα μάτια σου και ότι αναπαύει την ψυχή σου).

Προσπαθώντας από τότε να βρει τις δικές του ερμηνείες στο ερώτημα αυτό παρακολουθεί με προσοχή τα ήθη και τα έθιμα των Ποντίων. Έτσι δέχτηκε την πρόσκληση να’ ναι  ένας από τους ομιλητές στις τριήμερες εκδηλώσεις των ταφικών εθίμων του Καταχά Πιερίας, επ’ ευκαιρία του εορτασμού της Ζωοδόχου Πηγής, με την ελπίδα να καταγράψει τις συνήθειες της ψυχής των κατοίκων του χωριού στα ταφικά δρώμενα.

Θα παραθέσουμε μερικές πληροφορίες για τις εκδηλώσεις των αρχαίων Ελλήνων σχετικά με την ταφή των νεκρών που αποδεικνύει ότι έστω  και με παραλλαγές στην διάρκεια του χρόνου, σε μερικές περιοχές του Πόντου διεσώθησαν ταφικά έθιμα που αργότερα μεταφέρθηκαν και στην Ελλάδα, όπως για παράδειγμα στον Καταχά.




Ταφικές πρακτικές στην αρχαία Ελλάδα.

Στην Εποχή του Ομήρου υπήρχε η αντίληψη ότι ο νεκρός κατευθύνονταν προς τον Άδη, αντίληψη που κυριάρχησε και κατά την Κλασική Περίοδο. Τον 5ο αι. π. Χ. η διαδικασία αυτή γίνονταν σταδιακά. Απαιτούνταν η καθοδήγηση του Χάρου και του Ερμή Ψυχοπομπού προκειμένου να περάσει η ψυχή στον Κάτω Κόσμο.

Ο ενταφιασμός περιλάμβανε τα παρακάτω στάδια: την πρόθεση, την εκφορά, το περίδειπνο, και τις ετήσιες προσφορές στη μνήμη των νεκρών.

Η πρόθεση γινόταν μια ημέρα μετά το θάνατο. Διαρκούσε μια ημέρα κατά την οποία πραγματοποιούνταν τα μοιρολόγια και η τελευταία επίσκεψη των συγγενών και των φίλων, σύμφωνα με την παράδοση.

Η εκφορά του νεκρού γίνονταν κατά την τρίτη ημέρα, πριν από τη δύση του ηλίου. Αυτή προϋπέθετε πομπή, η οποία σύμφωνα με το νόμο, έπρεπε να περάσει σιωπηλά από τους δρόμους της πόλης. Τα τελετουργικά έθιμα μετά την ταφή λάμβαναν χώρα ακριβώς πάνω ή δίπλα στον τάφο, πάνω στην ταφική στήλη, ή σε λίθινα θρανία ή βωμούς ειδικά κατασκευασμένους για αυτόν το σκοπό.

Το περίδειπνο ακολουθούσε την ταφή. Πρόκειται για τη συγκέντρωση των συγγενών για φαγητό αφού όμως πρώτα γινόταν ο καθαρμός της οικίας με θυμίαμα και αγιασμό και των ιδίων με πλύσιμο χεριών και κεφαλιού. Ήταν μια ευκαιρία για τους συγγενείς να συγκεντρωθούν και να συζητήσουν γύρω από το πρόσωπο του εκλιπόντος. Σύμφωνα με τα αρχαιολογικά κατάλοιπα – ίχνη από στάχτη, οστά ζώων, όστρακα αγγείων πόσεως, πινάκια και λεκανίδες – τα νεκρόδειπνα θα πρέπει να οργανώνονταν και στο σημείο ταφής. Λαμβάνοντας υπόψη ωστόσο τις γραπτές πηγές το γεύμα σερβιρίζονταν και στα σπίτια. Οι εκδηλώσεις αγάπης και ο κατακερματισμός των αγγείων θα μπορούσαν να ερμηνευθούν σαν μια προσπάθεια προσφοράς ειδών άμεσης ανάγκης στο νεκρό.

Οκτώ ημέρες μετά την ταφή οι συγγενείς και οι φίλοι του νεκρού συγκεντρώνονταν στο σημείο ταφής και τελούνταν τα «ένατα» (= εννέα ημέρες από την ταφή).

Στις αρχαίες πηγές αναφέρονται τα «τρίτα», τα «ένατα» και τα «τριακοστά», τελετουργίες που τελούνταν αντίστοιχα την τρίτη, ένατη και τριακοστή μέρα, πιθανόν από τη μέρα του θανάτου. Κατά τη διάρκεια αυτών των τελετών γίνονταν χοές (σπονδές οίνου, ελαίων και αρωμάτων), εναγίσματα (προσφορές στο νεκρό σε γάλα, μέλι, νερό, κρασί κ.ά.) και προσφέρονταν καρποί και τροφή. Ενδεικτικά αγγεία της τέλεσης αυτών των εθίμων, που βρίσκονται σε αποθέτες, είναι μεταξύ άλλων οινοχόες, υδρίες και αμφορείς. Τα αγγεία αυτά είχαν συνήθως βάσεις σπασμένες ή τρυπημένες εκ των προτέρων (τοποθετημένα κάθετα πάνω από τον τάφο και χρησιμοποιούνταν ως αγωγοί για την προώθηση των υγρών στο έδαφος), ενώ τα στόμιά τους ήταν βαμμένα κόκκινα.

Η τελευταία μέρα των Ανθεστηρίων, στα τέλη Φεβρουαρίου λέγονταν Χύτροι και ήταν η μεγάλη γιορτή στη μνήμη των νεκρών (συγγενεύει με τα σημερινά Ψυχοσάββατα, όπου προσφέρονται κόλλυβα). Στα Υδροφόρια (ημέρα της Πανσελήνου στα Ανθεστήρια) ρίχνονταν άφθονα υγρά για να πιαστούν από αυτά οι νεκροί και να εισέρθουν πάνω κρατώντας το νερό σαν ένα σχοινί. Την ημέρα αυτή τάιζαν τους νεκρούς ρίχνοντας μέσα από τη χύτρα (τρύπα στη γη) υγρές ποίκιλες προσφορές περιμένοντας να ανταποδώσουν αυτή τη μεγάλη πανσπερμία στο πολλαπλάσιο. Μέσα σε πήλινες χύτρες, ετοίμαζαν ένα χυλό από σπόρους (πανσπερμία), που έπρεπε να φάνε πριν νυχτώσει. Όλοι έρχονταν στο κοιμητήριo για να τιμήσουν τους νεκρούς τους και θυσίαζαν στον Ερμή Ψυχοπομπό, τον οδηγητή των νεκρών στον Άδη. Στο τέλος της ημέρας, για να εξορκίσουν την κακή τύχη έλεγαν: «Στην πόρτα (έξω) οι Κήρες, τέλειωσαν τα Ανθεστήρια». Οι Κήρες ήταν θεές του θανάτου….

Αξίζει να σημειωθεί πως  πρόγονο του Ποντιακού ταφικού εθίμου  βρίσκουμε σε αττική λευκή λήκυθο που χρονολογείται περίπου στο 440 π. Χ. Εκεί απεικονίζεται μια γυναίκα που επισκέπτεται και καταθέτει στον τάφο νεαρού άνδρα κάνιστρο με προσφορές.

Βυζαντινή εποχή.

Κατά τους βυζαντινούς χρόνους επικράτησε το έθιμο των κολλύβων (που διατηρείται ως σήμερα) με σημαντική σημειολογία. Το σιτάρι συμβόλιζε τα λόγια του Χριστού, που όπου πέσει στη γη θα ανθήσει δίνοντας πολύ σπόρο, ο μαϊντανός τη χλόη- «εις τόπο χλοερό εις τόπο αναψύξεως»-, οι σταφίδες την γλύκα που έφερε η Ανάσταση Του στο θάνατο των θνητών, και τα αμύγδαλα τα «γεγυμνωμένα οστά».

Επίσης ένα άλλο ταφικό έθιμο που επιβίωσε από τα αρχαία χρόνια ως τα Βυζαντινά είναι και οι χοές πάνω στους τάφους. Έχυναν δηλαδή λίγο κρασί πάνω στους τάφους για συγχώρηση της μνήμης του πεθαμένου. Γι’ αυτό το έθιμο μας δίνουν πληροφορίες ο Γρηγόριος ο Θεολόγος, ο Ιωάννης ο Λυδός, ο Μιχαήλ ο Ατταλειάτης.

Επίσκεψη στον Καταχά.

Ήρθε η στιγμή που ο περιηγητής περίμενε με αγωνία. Να γνωρίσει το χωριό και τους κατοίκους που τον προσκάλεσαν. Οι πρώτοι κάτοικοι του χωριού αποβιβάστηκαν στην Καλαμαριά μετά την Καταστροφή και οδηγήθηκαν εδώ. Ήταν από διάφορες περιοχές του Πόντου. Κυρίως όμως Αργυρουπολίτες, Τραπεζούντιοι,  μα ανάμεσά τους  υπήρχαν και μερικοί Σανταίοι.

Η κυρίαρχη εντύπωση που δίνεται στον επισκέπτη είναι ότι αυτό το χωριό με τους πεντακάθαρους δρόμους, τα όμορφα χτισμένα σπίτια (ανάμεσά τους κάποια παλιά, αυτά που έκτισαν οι πρόσφυγες στις ισοϋψείς γραμμές του λόφου), πρέπει να κρύβει μέσα του ένα πολιτισμό. Και πράγματι. Με την εγκατάσταση των προσφύγων αμέσως ιδρύθηκε αθλητικός σύλλογος, θεατρική σκηνή και οι χορευτικές εκδηλώσεις του από τότε ήταν γνωστές σ’ όλο τον νομό Πιερίας.

Το Ηρώον στην πλατεία του χωριού δεν είναι ένα απλό, συνηθισμένο. Είναι κόσμημα του γλύπτη, σπουδαγμένου στην Σχολή Καλών Τεχνών, του Ευθύμιου Καλευρά. Και αν ο επισκέπτης σηκώσει τα μάτια του από το Ηρώον δίπλα στην εκκλησία, στον Άγιο Μηνά, βλέπει ένα μεγάλο Πολιτιστικό Κέντρο με το όνομα Αριστοτέλης, μιας και οι πρώτοι πρόσφυγες ήθελαν να τιμήσουν τον μέγιστο φιλόσοφο της γης που θα τους έθρεφε. Σεβόμενος την ιερότητα των εκδηλώσεων  ο περιηγητής αποφάσισε να παρακολουθήσει τα ταφικά έθιμα σχεδόν αόρατος, αραχνοΐσκιωτος, κινούμενος ανάμεσα σε άλλους ανθρώπους για να μπορεί μέσα από τις παρατηρήσεις του να βρει  απαντήσεις στο ερώτημα  που τον προβλημάτιζε: «Τι είναι ζωή».

 Ήρθε η μέρα των ταφικών εθίμων. Το πρωί στην λειτουργία στον Άγιο Μηνά ελάχιστοι άνθρωποι ήταν και του’ κανε εντύπωση η απουσία των ευλαβών κατοίκων του χωριού. Η απάντηση ήρθε γρήγορα. Ένα ανθρώπινο μελίσσι κατευθυνόταν προς τα μνήματα. Τα «ταφία» στην ποντιακή διάλεκτο, που κατά παράδοση από τα αρχαία χρόνια ήταν έξω από την πόλη. Μικροί, μεγάλοι, γέροι, παιδιά, γυναίκες, άντρες, όλοι ήθελαν να λάβουν μέρος στην μυσταγωγία.

Πολύ δειλά και ντροπαλά ο περιηγητής άρχισε να κινείται ανάμεσα στο πλήθος και να παρακολουθεί τις διεργασίες που έκαναν οι συγγενείς στους τάφους των δικών τους κεκοιμημένων. Δεκάδες μυσταγωγοί περίμεναν υπομονετικά τους ιερείς να πλησιάσουν και στα μνήματα των προσφιλών τους ανθρώπων για ένα τρισάγιο και αυτοί δεν χάλαγαν χατίρι, ψέλνοντας όλα τα «γράμματα», όχι βιαστικά και μισόφωνα.

Δείγμα της ιερότητας των στιγμών. Όλα γίνονταν απλά, αθόρυβα, δωρικά. Έχοντας παρακολουθήσει και τις ανάλογες εκδηλώσεις την Κυριακή του Θωμά στα Σούρμενα, ήθελε να διευκρινίσει και εδώ την αόρατη διαπάλη μεταξύ του «είναι» και του «φαίνεσθαι». Το «είναι»  στα Σούρμενα γίνεται το πρωί που οι απαστράπτοντες τάφοι στολίζονται με τα τρόφιμα, τα κεράσματα και τα οινοπνευματώδη και ο οποιοσδήποτε διερχόμενος οφείλει να πάρει κάτι  για να συγχωρέσει. Το «φαίνεσθαι» που γίνεται το απόγευμα και το βράδυ είναι σημαντικό μεν, αλλά για τους «άλλους». Όχι για τους οικείους. Εξελίχθηκε σε πανηγύρι. Στον Καταχά απουσιάζει παντελώς το «φαίνεσθαι». Όλη η μυσταγωγία, η τελετή είναι για το «είναι».

 Ο περιηγητής περίμενε το σημάδι, γιατί τέτοια μέρα όποιος ευλαβικά συμμετέχει στην μυσταγωγία ανοίγουν οι ουρανοί και δίνουν το αντίδωρό τους. Όταν ο περιηγητής είδε σε ένα τάφο το όνομα ενός συνεπώνυμου και συνονόματου χαμογέλασε… Θα του’ στελνε ο ουρανός το αντίδωρο. Και έτσι έγινε… Στο χωριό καταγωγής του στον Πόντο υπήρχε ένα Μοναστήρι του 1220. Του Αγίου Γιώργη του Χαλιναρά. Το απόγευμα από την Κρωμναία εισηγήτρια Θωμαή Κιζιρίδου θα μάθαινε ότι ζούσε ένας σημαντικός παππούς, ο Μίμης ο Τσελεπίδης στην Αγροσυκιά, ζωντανό μνημείο της Χάρσερας και θα προσπαθούσε να τον συναντήσει για να του αποκαλύψει μυστικά…

Το παράγγελμα της μυσταγωγίας το’ δωσε ένας εύσωμος ψηλός άντρας  με ευγενική μορφή, που καλωσόρισε ένα λυράρη και δύο μελωδούς. Πατέρας και γιοί θα λάμβαναν μέρος στην μυσταγωγία. Η τελετή άρχισε με τους ήχους της ποντιακής λύρας και τα παραπονεμένα τραγούδια της «πατρίδας» ξεκίνησαν. Ο άτυπος τελετάρχης καθοδηγούσε τον λυράρη στους τάφους των ανθρώπων που τραγούδησαν τον καημό και τους πόθους των προσφύγων με μια σειρά, μια ιεραρχία….

Α, όλα και όλα. Αν ο Πόντος επιβίωσε απομονωμένος σε μια λωρίδα γης ανάμεσα σε ψηλά βουνά και την Μαύρη  Θάλασσα ήταν γιατί είχε αρχές. Ιεραρχία.

Έτσι οι μελωδίες ακούστηκαν πρώτα στο μνήμα του κύριου εκφραστή των πόθων και των πόνων του Καταχά, του μελωδού Γιώργου Εμμανουηλίδη στην συνέχεια στου λυράρη Κωστίκα Κωνσταντινίδη και κατόπιν στων υπόλοιπων τραγουδιστών ή των κεμεντζετζήδων του χωριού.

Προς τιμή του τελετάρχη  η πομπή σταμάτησε και σ’ ένα μνήμα λιτό, μοναχικό μιας και αναπαύτηκε εκεί η ψυχή της μητέρας του Λεωνίδα Ιασωνίδη, που βρέθηκε σ’ αυτό το χωριό στα τελευταία της. Άξιος ο  πνευματικός μισθός του τελετάρχη που φρόντιζε για όλους και για όλα. Φρόντιζε να μην μείνει κανένα μνήμα παραπονεμένο. Ακόμα και αυτών των άτεκνων, γιατί οι ψυχές που κατεβαίνουν εκείνη την μέρα από τον ουρανό δεν πρέπει να φύγουν παραπονεμένες. Πρέπει όλες να δώσουν την ευλογία τους απλόχερα. Και την δίνουν…. Με την άκρη του ματιού του ο παρατηρητής είδε τον υπέργηρο ιερέα να ψέλνει μπροστά σ’ ένα μνήμα, χωρίς κανένα συγγενή. Υποχρέωση του…, μα δείγμα και υψηλού πολιτισμού…..

….Του πολιτισμού της ψυχής….

Κάποια στιγμή ο περιηγητής αντιλήφθηκε ένα κεράκι αφημένο στο μνήμα μιας πρόωρα κοιμωμένης κοπελίτσας.

Της Αργυρούλας.

Και ο Χαλεπάς σ’ αυτή την περίπτωση ήταν ο Καλευράς. Ο πατέρας της…. Αυτός που το άφησε πόση ευλογία θα τύχει στην ζωή του… Μακάριος αυτός που προσεύχεται για την σωτηρία της ψυχής αγνώστων τεθνεόντων…. Δωρεά δώκατε δωρεά θα λάβετε…

Ξένε, φιλοξενούμενε, αν είσαι δάσκαλος που υπηρετεί την κοινωνία έλα στο Καταχά να συμμετάσχεις στην μυσταγωγία αυτή τη μέρα. Είναι η μέρα που η ψυχή του μεγάλου φιλόλογου και ανθρωπιστή Σίμου Λιανίδη έρχεται στο μέρος που τον έθρεψε για να δώσει δύναμη στους συνεχιστές του.

Στα μνήματα ο περιηγητής είδε με έκπληξη ότι υπήρχαν κόκκινα αυγά.

Αναστάσιμα. Οι παλιότεροι θυμούνται ότι αυτή τη μέρα οι συγγενείς των αποθανόντων φίλευαν αυγά τα παιδιά που παρευρίσκονταν. Τόσο σημειολογικό και συμβολικό το τσούγκρισμα του κόκκινου αυγού. Τόσο σημειολογικό ότι αυτοί που τα τσούγκριζαν ήταν τα παιδιά, που συμβόλιζαν την συνέχιση της ζωής. Το αυγό  συμβολίζει τη ζωή και τη δημιουργία. Κλείνει μέσα του τη ζωή και όταν σπάσει με το τσούγκρισμα το κέλυφός του, γεννάται μια ζωή. Παράλληλα το πασχαλινό αυγό όταν με το τσούγκρισμα σπάσει το κέλυφος του, συμβολίζει το σπάσιμο του τάφου του Xριστού και την Aνάστασή Tου. Η απελευθέρωση της ζωής έναντι του πνευματικού θανάτου. (Το έθιμο αυτό χρονολογείται από το 1250 μ.X.).

Πόσα στοιχεία κατέγραψε η ματιά του περιηγητή… Μικρά παιδιά να παίζουν χαρούμενα στους τάφους των προ-παππούδων για να πάρουν την ευλογία τους. Συμβολικά με τα παιδιά κλείνει ο κύκλος της ζωής. Στον ίδιο χώρο, τα μνήματα, η συνύπαρξη των κεκοιμημμένων και των νεοσσών απογόνων….

Χους ει και εις χουν απελεύσει…

Στους οικογενειακούς τάφους ανακαλύπτεις το δέσιμο μεταξύ των μελών της οικογένειας. Όπως τότε που ζούσανε στην επτάκωμη και περήφανη Σάντα. Οι τελευταίοι Σανταίοι πρόσφυγες ήρθαν στην Ελλάδα από το Βαθύ Λιμένα (Βατούμι) το ’39 στην Δραπετσώνα, πριν κατευθυνθούν στον Καταχά. Και ο Σανταίος Κωστάκης Μουρατίδης, άντεχε τα πειράγματα των φίλων του γιατί ήταν Ολυμπιακός σε Παοκρατούμενη περιοχή.

–   «Μα αφού η ομάδα του λιμανιού στην Ελλάδα που βγήκα πρώτη φορά ήταν ο Ολυμπιακός…», απαντούσε με αφοπλιστική ειλικρίνεια τιμώντας την γη που τον πρωτοδέχτηκε στην Ελλάδα.

Ο περιηγητής  στο διάβα του ανάμεσα στα μνήματα αντιλήφθηκε ότι τα κοινωνικά κινήματα δεν άφησαν ανεπηρέαστο το μικρό χωριό στον Εμφύλιο και την εποχή που ακολούθησε. Κάποιοι εντάχθηκαν στους κοινωνικούς αγώνες σε μια εποχή που πολλά καλά και άσχημα συνέβησαν και σημάδεψαν κοινωνίες και ανθρώπους.

Από την άλλη έστω και μακάβρια μπορείς να πληροφορηθείς χαρακτηριστικά των ανθρώπων που εναποτέθηκαν σε συγκεκριμένα μνήματα.

Αν μάλιστα είναι ενός νέου ανθρώπου ο θρήνος είναι αξεπέραστος.

Όσο όμως και απαρατήρητος να θες να περάσεις είναι αδύνατον να αντισταθείς στο κέλευσμα για κέρασμα, ειδικά όταν είσαι φιλοξενούμενος. Πρέπει να φανείς δεκτικός γιατί όλες οι ψυχές ζητούν συγχώρηση και ανάπαυση.

Η ποικιλία δεδομένη. Ποντιακά πισία, πιρασκία, αλλά και αγορασμένα γλυκά, χυμοί, αναψυκτικά και το απαραίτητο τσίπουρο.

Και αφού όλοι οι παρευρισκόμενοι κεραστούν για να συγχωρέσουν, μετά θα σηκωθούν πρώτα οι υπέργηροι φύλακες της οικογένειας να σύρουν τον χορό μαζί με τους νεότερους, για να χορέψουν ένα ομάλ, ένα τικ, με την συνοδεία της λύρας που ακούγεται από μακριά…

Και όσοι δεν δύνανται  να χορέψουν παρακαλούν τον λυράρη να παίξει ένα παλιό σκοπό πολύ αγαπητό στον «αναχωρήσαντα» για να το τραγουδήσουν όλοι μαζί σαν ένα μυστικό όρκο ανάμεσα στα μέλη της οικογένειας….

Και  τα μικρά παιδιά να βοηθάνε τις γιαγιάδες και τους παππούδες τους στην επιμέλεια και τον καθαρισμό των τάφων της οικογένειας, για να πάρουν την ευχή τους. Ή να ανάψουν τα ίδια το κεράκι στην μνήμη των προγόνων τους. Ένδειξη ενός διαφορετικού πολιτισμού.

….Του Πολιτισμού της Ψυχής….

Και όσα δεν είναι σε ηλικία να βοηθήσουν, να παίζουν ξένοιαστα στα οικογενειακά μνήματα. Τόσο εξοικειωμένα με την οικογενειακή γη…  Για τους Πόντιους η ζωή εδώ είναι το ενδιάμεσο στάδιο. Το πέρασμα….

 

….Ήλθον, είδον και απήλθον….

Με ικανοποιημένη την ψυχή του με απαντήσεις ο περιηγητής αποφάσισε να αποχωρήσει από τα ταφία τόσο ανάλαφρα και αραχνοΐσκιωτα, όπως ήρθε.

 

Θα’ ταν ιεροσυλία να γράψει ο ίδιος ο περιηγητής κάτι για την ιστορία του χωριού. Αν κάποιος όμως θέλει να το γνωρίσει καλύτερα στην ιστορική διαδρομή του, δεν έχει παρά να διαβάσει τα βιβλία των Καταχιωτών:

  • του Ιορδάνη Ελευθεριάδη: «Ο εποικισμός του Καταχά,
  •      του Βασίλη Γρηγοριάδη: «Το Πιερικό χωριό Καταχάς»,
  • και της Βάλιας Μουρατίδου: «Εκατόχρονη Οδύσσεια».

Παράλληλα να ακούσει τις ηχογραφημένες διηγήσεις κάποιων κατοίκων του στο Σίμο Λιανίδη που έχουν καταγραφεί στο Αρχείο του Πόντου της Επιτροπής Ποντιακών Μελετών.

 Αμέσως μετά, αρκετοί συμμετέχοντες στην ταφική μυσταγωγία συγκεντρώθηκαν στο καφενείο του χωριού για να συμφάγουν, όπως τα καλά παλιά χρόνια της φτώχιας, μα τόσα συντροφικά… Τα τραπέζια μαζεύτηκαν σε μια άκρη για να υπάρχει χώρος για τους «χορόντας». Ο λυράρης ξεκίνησε με πένθιμα αλλά  και χαρούμενα τραγούδια της Πατρίδας ,γιατί τι άλλο είναι η ζωή παρά μια εναλλαγή χαράς και λύπης και οι Πόντιοι αυτό το έχουν βιώσει σε υπερθετικό βαθμό μάλιστα….

Όταν βέβαια ακούστηκε το «αετέντς επαραπέτανεν…», του ύμνου της ποντιακής λεβεντιάς, ο περιηγητής πρόσεξε με την άκρη του ματιού του ότι δεν καθόταν κανείς στο τραπέζι…. Όλοι όρθιοι και χόρευαν μυσταγωγικά, βουβά, σαν ένα σώμα, όπως ο αρχαίος χορός. Όλοι ήταν κοινωνοί του ίδιου Μυστηρίου. Εκείνη την στιγμή ευφραίνεται η ψυχή των κεκοιμημένων που παρακολουθούν τους γόνους τους από ψηλά …

Το βράδυ της ίδιας μέρας υπήρχε θεατρική  παράσταση στο κατάμεστο Πολιτιστικό Κέντρο.

Την επόμενη μέρα πραγματοποιήθηκε η εισήγηση  του περιηγητή με  θέμα τον Πολιτισμό του Πόντου. Λίγο πριν αναχωρήσει έκανε μια μικρή βόλτα στο πανέμορφο χωριό για να γεμίσει τα μάτια του με εικόνες. Με τα γλυπτά του Ευθύμη Καλευρά που εκτίθενται στο χωριό.

Ένα χωριό με σημαντική πολιτιστική παρουσία έως σήμερα.

Αποχώρησε από τον Καταχά με την ευχή στο μέλλον να λάβει ξανά μέρος στην μυσταγωγία των ταφικών εθίμων, έχοντας στην μνήμη του την επιτακτική εντολή της γιαγιάς του:

«Μη ανασπάλς τ’ αποθαμέντς»…

….Ήλθον, είδον και απήλθον….

 

Panagiotis Koulaouzidis

Αύριο σα ταφία τη Καταχά οι ζωντανοί θ ανταμούνταν με τη αποθαμένς με ψαλμωδίες, κεμετζέδες. Η χαρμολύπη.

_________________________________________

Βιβλιογραφία:

Ειρήνη Αρτέμη:Ο ενταφιασμός των νεκρών κατά τα Ομηρικά και τα μετέπειτα χριστιανικά χρόνια.

Λόγιος Ερμής: Τα ταφικά έθιμα στην Ελλάδα από τα αρχαία έως τα νεότερα χρόνια.

http://photodentro.edu.gr/lor/r/8521/7507: τα ταφικά έθιμα στην αρχαία Ελλάδα.

Συνέχεια ανάγνωσης

Ιστορία

Σαν σήμερα η Δίκη της Νυρεμβέργης: 6 ξεχασμένα γεγονότα – Μια Σοβιετική στην αγκαλιά του Γκέρινγκ – Ο στρατάρχης της Βέρμαχτ που έκαψε τους Ναζί

Δημοσιεύτηκε

στις

copyright Ap Photos

Είναι η σπουδαιότερη δίκη του 20ου αιώνα: η Δίκη της Νυρεμβέργης. Έξι ξεχασμένα γεγονότα που χαϊδεύουν τη σκόνη του χρόνου από το… σαλόνι της Ιστορίας.

Ήταν Τρίτη, μια μέρα σαν σήμερα, 1η Οκτωβρίου του 1946, όταν οι δικαστές ανακοινώνουν την ετυμηγορία τους· οι κατηγορούμενοι θα ακούσουν ανέκφραστοί τις ποινές που τους επιβάλλονται για τα απεχθή εγκλήματά τους.

Για να εκδώσει το δικαστήριο την απόφαση άκουσε 240 μάρτυρες, έλαβε υπόψη του 300.000 ένορκες καταθέσεις, διάβασε τα 2.360 αποδεικτικά έγγραφα που προσκόμισε η κατηγορούσα αρχή και τα 2.700 της υπεράσπισης, οι στενογράφοι γέμισαν 16.000 σελίδες με 4 εκατομμύρια λέξεις. Η Δίκη της Νυρεμβέργης κράτησε 218 και ήταν η πιο μεγάλη δική της Ιστορίας!

Ακόμα και σήμερα, 78 χρόνια μετά, κάποια γεγονότα που έλαβαν χώρα κατά τη διάρκεια της Δίκης ακούγονται με έκπληξη· ας διαβάσουμε 6 από αυτά.1. Η έδρα του Διεθνούς Στρατιωτικού Δικαστηρίου ήταν στο Βερολίνο, όχι στη Νυρεμβέργη: Η σοβιετική ηγεσία επέμενε να διεξαχθεί η δίκη στο Βερολίνο όπου οι νικήτριες δυνάμεις είχαν ιδρύσει το Συμμαχικό Συμβούλιο Ελέγχου- την ανώτατη διοικητική αρχή των νικητών στο έδαφος της ηττημένης Γερμανίας.
Όμως οι Δυτικοί Σύμμαχοι επέμεναν για τη Νυρεμβέργη που βρισκόταν στην αμερικανική ζώνη κατοχής. Το Μέγαρο της Δικαιοσύνης ήταν άθικτο και συνδεόταν μέσω υπόγειας διάβασης με μια φυλακή, κάτι που δεν είχε το Βερολίνο. Ο χώρος θεωρήθηκε επίσης συμβολικός: στη Νυρεμβέργη είχαν πραγματοποιηθεί όλα τα συνέδρια του Εθνικοσοσιαλιστικού Κόμματος από το 1927. Στο τέλος επιλέχθηκε το Βερολίνο ως έδρα του Διεθνούς Στρατιωτικού Δικαστηρίου και στις αρχές Οκτωβρίου του 1945 πραγματοποιήθηκαν εκεί- στο κτίριο του Συμμαχικού Συμβουλίου Ελέγχου- αρκετές συναντήσεις με οργανωτικά θέματα. Η πρώτη συνεδρίαση του δικαστηρίου πραγματοποιήθηκε στο Μέγαρο της Δικαιοσύνης στη Νυρεμβέργη στις 20 Νοεμβρίου 1945.

Κάποιοι γλύτωσαν την αγχόνη! /copyright Ap Photos
Κάποιοι γλύτωσαν την αγχόνη! /copyright Ap Photos

2. Επτά κατηγορούμενοι απέφυγαν την τιμωρία: Απαγγέλθηκαν κατηγορίες εναντίον 24 από τους πιο διαβόητους εγκληματίες των Ναζί. Από αυτούς 12 κατηγορούμενοι καταδικάστηκαν σε θάνατο, όμως δύο κατάφεραν να αποφύγουν την εκτέλεση.
Ο Χέρμαν Γκέρινγκ, ο ανώτατος ηγέτης των SA, στρατηγός των στρατευμάτων των SS, υπουργός Αεροπορίας του Ράιχ και διάδοχος του Χίτλερ, καταδικάστηκε σε θάνατο. Πριν από την εκτέλεσή του, όμως, αυτοκτόνησε καταπίνοντας υδροκυάνιο.

Ο Μάρτιν Μπόρμαν, επικεφαλής της Καγκελαρίας του Ναζιστικού Κόμματος και ο προσωπικός γραμματέας του Φίρερ, καταδικάστηκε ερήμην σε θάνατο αφού δεν βρέθηκε για να δικαστεί. Ο Μπόρμαν φέρεται να σκοτώθηκε κατά τη διάρκεια σοβιετικού βομβαρδισμού του Βερολίνου. Ωστόσο, το σώμα του δεν βρέθηκε ποτέ. Το 1972 ανακαλύφθηκαν λείψανα που φέρεται ότι ανήκουν στον Μάρτιν Μπόρμαν και το 1998 ένα τεστ DNA το απέδειξε.

Ο Ρόμπερτ Λέι, πρόεδρος του Γερμανικού Εργατικού Μετώπου, απαγχονίστηκε στο κελί του πριν από την έναρξη της δίκης στις 25 Οκτωβρίου 1945, λίγες μέρες μετά την παραλαβή του κλητηρίου θεσπίσματος.
Ο Γκούσταβ Κρουπ φον Μπόλεν, επικεφαλής του βιομηχανικού ομίλου «Krupp» που χρηματοδότησε και κατασκεύασε την πολεμική μηχανή των Ναζί, επικαλέστηκε ανίατη ασθένεια. Κατά τη διάρκεια μιας προκαταρκτικής ακροαματικής διαδικασίας στις 15 Νοεμβρίου 1945, πριν καν ξεκινήσει η δίκη, οι κατηγορίες εναντίον του πολυεκατομμυριούχου επιχειρηματία αποσύρθηκαν!
Τρεις άλλοι κατηγορούμενοι αθωώθηκαν – ο αντικαγκελάριος Φραντς φον Πάπεν, ο Χανς Φρίτσε, επικεφαλής του Τμήματος Ραδιοφώνου του Υπουργείου Δημόσιας Διαφώτισης και Προπαγάνδας του Ράιχ και ο Ζάλμαρ Σαχτ υπουργός Οικονομικών του Ράιχ.

Τους ενοχλούσε το... φως. /copyright Ap Photos
Τους ενοχλούσε το… φως. /copyright Ap Photos

3. Κατηγορούμενοι κάθονταν στα εδώλια φορώντας γυαλιά ηλίου: Φωτογραφίες και βίντεο αρχείου από το δικαστήριο δείχνουν πολλούς συμμετέχοντες να φορούν γυαλιά ηλίου. Ο λόγος ήταν ότι ο φωτισμός στην αίθουσα του δικαστηρίου ήταν έντονος. Έτσι περιέγραψε τον φωτισμό ο Μπόρις Πολεβόι, ειδικός ανταποκριτής της εφημερίδας Pravda στο δικαστήριο, στο βιβλίο του «The Final Reckoning: Nuremberg Diaries»: «Ένα, κάπως απρόσωπο και καταπιεστικό φως, στο οποίο τα πάντα γύρω αποκτούσαν μια πρασινωπή, θανατηφόρα απόχρωση». Οι κουρτίνες σε όλα τα παράθυρα ήταν τραβηγμένες. Σύμφωνα με τον Πολεβόι, ο διοικητής της φυλακής των ΗΠΑ, συνταγματάρχης Μπάρτον Άντρους, είπε κάποτε στους δημοσιογράφους: «Θα φροντίσω να μην δει ποτέ ξανά κανένας από αυτούς τον ήλιο»! Το φως εκείνο στην αίθουσα του δικαστηρίου, προκάλεσε πόνους στα μάτια σε πολλούς, έτσι οι παρευρισκόμενοι, συμπεριλαμβανομένων των κατηγορουμένων, φορούσαν μερικές φορές σκούρα γυαλιά.

Ο Ρόμαν Ρουντένκο δεν σκότωσε τον Γκέρινγκ...
Ο Ρόμαν Ρουντένκο δεν σκότωσε τον Γκέρινγκ…

4. Ο αμερικανικός Τύπος έγραψε ότι ο σοβιετικός εισαγγελέας πυροβόλησε τον Γκέρινγκ: Στις 10 Απριλίου 1946, η εφημερίδα του αμερικανικού στρατού Stars and Stripes δημοσίευσε ένα ρεπορτάζ που έγραφε ότι ο σοβιετικός εισαγγελέας Ρόμαν Ρουντένκο είχε εξοργιστεί τόσο πολύ από τη συμπεριφορά του Γκέρινγκ σε μια από τις συνεδριάσεις που τράβηξε το υπηρεσιακό του περίστροφο και πυροβόλησε τον πρώην Reichsmarschall. Ωστόσο, η εφημερίδα δημοσίευσε στη συνέχεια μια διάψευση: «Η αναφορά ότι ο σοβιετικός γενικός εισαγγελέας στη δίκη πυροβόλησε τον Γκέρινγκ σε μια κρίση οργής αποδείχθηκε ότι δεν ισχύει. Σύμφωνα με έναν ανταποκριτή από τη Νυρεμβέργη, ο Γκέρινγκ είναι ζωντανός και πρόθυμος να απαντήσει στις ερωτήσεις του εισαγγελέα»! Η παρανόηση ότι ο Γκέρινγκ είχε πυροβοληθεί προήλθε από λανθασμένη ερμηνεία μιας φράσης που χρησιμοποίησε ο σοβιετικός ανταποκριτής, ο οποίος είχε αναφέρει ότι ο στρατηγός Ρουντένκο είχε «πυροβολήσει ηθικά» τον Γκέρινγκ.

Η Τατιάνα Στουπνίκοβα.
Η Τατιάνα Στουπνίκοβα.

5. Μια σοβιετική διερμηνέας ήταν η «τελευταία γυναίκα που έπεσε στην αγκαλιά του Γκέρινγκ»: Μια μέρα κατά τη διάρκεια της ακροαματικής διαδικασίας, η 24χρονη διερμηνέας Τατιάνα Στουπνίκοβα πήγαινε βιαστικά στη θέση της στην αίθουσα του δικαστηρίου. Ενώ έτρεχε στον διάδρομο, κατά λάθος γλίστρησε και κόντεψε να πέσει.
«Όταν ανέκτησα την ψυχραιμία μου και κοίταξα τον διασώστη μου, ήρθα αντιμέτωπος με το χαμογελαστό πρόσωπο του Χέρμαν Γκέρινγκ ακριβώς μπροστά μου. Κατάφερε να μου ψιθυρίσει στο αυτί: “Vorsicht, mein Kind!” («Να προσέχεις, παιδί μου!»), αφηγείται η Στούπνικοβα στα απομνημονεύματά της. Όταν η Τατιάνα μπήκε στην αίθουσα του δικαστηρίου, ένας γάλλος ανταποκριτής ήρθε κοντά της και της είπε στα γερμανικά: «Ήσουν η τελευταία γυναίκα που κράτησε στην αγκαλιά του ο Γκέρινγκ»!

Ο Πάουλους καταθέτει στη  δίκη της Νυρεμβέργης.
Ο Πάουλους καταθέτει στη δίκη της Νυρεμβέργης.

6. Στρατάρχης της Βέρμαχτ κατέθεσε ως μάρτυς της Σοβιετικής Ένωσης: Το φθινόπωρο του 1946 οι δικαστικές διαδικασίες είχαν βαλτώσει. Άρχισαν να ακούγονται ισχυρισμοί από την υπεράσπιση και τους ίδιους τους κατηγορούμενους ότι η επίθεση της ναζιστικής Γερμανίας στην ΕΣΣΔ ήταν προληπτικό μέτρο. Η σοβιετική αντιπροσωπεία έπρεπε να παράσχει ισχυρά επιχειρήματα ότι η επίθεση από το Γ’ Ράιχ είχε σχεδιαστεί πολύ καιρό πριν.
Ο άνθρωπος που έδωσε την κατάθεση που χρειάζονταν οι Σοβιετικοί ήταν ο στρατάρχης Φρίντριχ Πάουλους, ο οποίος είχε παραδωθεί στο Στάλινγκραντ στις 31 Ιανουαρίου του 1943. Η σοβιετική ηγεσία έφερε με κάθε μυστικότητα τον Πάουλους στο Μέγαρο της Δικαιοσύνης για να καταθέσει. Κατά τη διάρκεια της κατάθεσής του, ο Γερμανός πρώην στρατάρχης δήλωσε: «Όλες οι προετοιμασίες για την επίθεση στην Σοβιετική Ένωση που έλαβε χώρα στις 22 Ιουνίου είχαν στην πραγματικότητα σχεδιαστεί από το φθινόπωρο του 1940»!

Το απόφθεγμα που έμεινε από τη Δίκη της Νυρεμβέργης ήταν η φράση του δικαστή Robert H. Jackson: «The Grave Responsibility of Justice» (Η βαριά ευθύνη της δικαιοσύνης) και δικαιοσύνη είχε αποδοθεί. Όσο για την τιμωρία; Ο Ευριπίδης το είχε ξεκαθαρίσει χρόνια πολλά πριν: «Σχέτλια μεν έπαθες, ανόσια δ’ ειργάσω.» (Έπαθες φρικτά, αλλά έκανες απαίσια)…

Πηγή: Έθνος

Συνέχεια ανάγνωσης

Video

1η Οκτωβρίου 1960: Ημέρα Ανεξαρτησίας της Κύπρου

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Η 1η Οκτωβρίου 1960 έχει καθιερωθεί και γιορτάζεται στην Κύπρο ως η ημέρα ανακήρυξης της Ανεξαρτησίας της Κύπρου. Η Κύπρος ανακηρύσσεται ανεξάρτητο, κυρίαρχο κράτος τον Αύγουστο του 1960 με βάση τις συμφωνίες Ζυρίχης και Λονδίνου του 1959 και ύστερα από τον απελευθερωτικό αγώνα της ΕΟΚΑ (1955-1959) ενάντια στη βρετανική αποικιοκρατία. Στις 16  Αυγούστου 1960, η Μεγάλη Βρετανία εγκαταλείπει την κυριαρχία της στο νησί, και εγκαθιδρύεται επισήμως η Κυπριακή Δημοκρατία. Το Αρχείο της ΕΡΤ  με αφορμή την εθνική επέτειο της ανεξαρτησίας της Κύπρου προτείνει το ντοκιμαντέρ παραγωγής 1995:

ΚΥΠΡΟΣ Η ΦΕΝΑΚΗ ΤΗΣ ΑΝΕΞΑΡΤΗΣΙΑΣ

(video)


Στην εθνική επέτειο της Κύπρου, που τιμάται κάθε χρόνο την 1η Οκτωβρίου, είναι αφιερωμένη η εκπομπή που ετοίμασαν ο Κώστας Χριστοφιλόπουλος και ο Δημήτρης Πανταζόπουλος. Στην προσπάθεια να αποδοθεί η σειρά των ιστορικών γεγονότων όπως αυτά οδήγησαν από τη βρετανική κυριαρχία στην ανεξαρτησία και από την περιπετειώδη συμβίωση των κυβερνήσεων της Αθήνας με τον Αρχιεπίσκοπο Μακάριο στο πραξικόπημα του Αττίλα, τις απόψεις τους καταθέτουν: ο στενός συνεργάτης του Μακαρίου Νίκος Κρανιδιώτης, οι πανεπιστημιακοί Νεοκλής Σαρρής και Χριστόδουλος Γιαλλουρίδης, ο πρέσβης ε.τ. Θέμος Στοφορόπουλος, ο πρόεδρος της ΕΔΕΚ Βάσος Λυσσαρίδης, ο Αντιπρόεδρος του Συμβουλίου της Επικρατείας Μιχαήλ Δεκλερής και ο Ευρωβουλευτής Γιάννος Κρανιδιώτης. Σχολιάζονται και αναλύονται το διπλωματικό παρασκήνιο και οι διεργασίες που οδήγησαν στις συμφωνίες Ζυρίχης- Λονδίνου και το σύνταγμα που προέβλεπαν, οι συνθήκες και η εκτέλεση του πραξικοπήματος κατά του Μακαρίου από την χούντα των συνταγματαρχών και ο σχεδιασμός και η εκτέλεση της τουρκικής εισβολής στην Κύπρο σε δύο φάσεις με την ονομασία Αττίλας Ι και Αττίλας ΙΙ. Η εκπομπή πλαισιώνεται από πλούσιο οπτικοακουστικό αρχειακό υλικό το οποίο καλύπτει το σύνολο των γεγονότων στα οποία αναφέρεται η αφήγηση.

ΠΗΓΗ: ΕΡΤ

Συνέχεια ανάγνωσης

Video

Μανώλης Κοττάκης: Αυτά περιμένατε να ακούσετε από Έλληνα πρωθυπουργό;

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Μανώλης Κοττάκης: Το τι σημαίνει γενναιότητα και σοφία μπορεί να το εξηγήσει ο ίδιος ο πρωθυπουργός. Το δίκαιο της θάλασσας είναι μέρος του διεθνούς δικαίου. Αυτό που έχει να παρατηρήσει κανείς, είναι, ότι είναι η πρώτη φορά που Έλληνας πρωθυπουργός ανέβηκε σε βήμα και είπε, ότι το παγκόσμιο συμφέρον προηγείται του εθνικού. Ίσως να θέλει να λάβει θέση γενικού γραμματέα του ΟΗΕ. Αν το παγκόσμιο συμφέρον υπερέχει του εθνικού, γιατί δεν κάθονται οι ηγέτες της Ευρώπης σε ένα τραπέζι, για να σταματήσει ο πόλεμος στην Ουκρανία, αφού το πιστεύει τόσο πολύ; Επειδή δεν είπε τίποτα για την Κύπρο με αποτέλεσμα να πάει σε συνάντηση με Ερντογάν και να χαμογελά και να κάνει αστειάκια για τη γραβάτα του Φιντάν. Για τα ελληνοτουρκικά δεν είπε τίποτα, προφανώς γιατί δεν ήθελε να αποκαλύψει τι συζητάει. Βγήκε σε δεύτερη ομιλία και μίλησε για την Κύπρο, κάνοντας στην ουσία κριτική στον εαυτό του.

Αυτό που πρέπει να κάνει κάθε Έλληνας ηγέτης, όταν αναφέρεται για την Ουκρανία, είναι να τη συνδέει άμεσα με το Κυπριακό και να διαμαρτύρεται, ότι δεν υπάρχει η ίδια ευαισθησία για τη μεγαλόνησο. Εμείς έχουμε Κύπρο. Αν δεν συνδέουμε τα δύο προβλήματα, τότε τί νόημα έχει; Για να είναι στρατηγικό σταυροδρόμι η Αλεξανδρούπολη; Η Αλεξανδρούπολη ενισχύει τα συμφέροντα του ΝΑΤΟ, όχι της Ελλάδας. Ο πρωθυπουργός έχει δηλώσει πως θεωρεί την Ελλάδα δεδομένο σύμμαχο του ΝΑΤΟ.

Το άρθρο στην ΕΣΤΙΑ

Οὔτε λέξη γιά τό Αἰγαῖο καί τήν μαύρη ἐπέτειο τοῦ Ἀττίλα στήν δεκαπεντάλεπτη παρέμβαση-ἔκθεση ἰδεῶν τοῦ «παγκοσμίου πολίτη» Κυριάκου Μητσοτάκη ἀπό τό βῆμα τῶν Ἡνωμένων Ἐθνῶν! – Ἀντιθέτως ὁ Τοῦρκος Πρόεδρος ἀνέπτυξε ὅλη τήν ἀτζέντα τῶν διεκδικήσεών του στήν ἀνατολική Μεσόγειο ζητῶντας ὁριοθέτηση μέ κριτήριο «τήν ἀσφάλεια τῆς ναυσιπλοΐας καί τοῦ ἐμπορίου»

Aκούγοντας κάποιος τόν κ. Μητσοτάκη, τήν περασμένη Κυριακή, νά ὁμιλεῖ στήν Γενική Συνέλευση τοῦ ΟΗΕ, ἐνόμιζε ὅτι ἀκούει κάποιον ἀξιωματοῦχο τοῦ διεθνοῦς ὀργανισμοῦ. Ὄχι τόν ἡγέτη μιᾶς χώρας ἡ ὁποία εὑρίσκεται στό ἐπίκεντρο μιᾶς τεταραγμένης περιοχῆς πού μαστίζεται ἀπό κρίσεις καί πολέμους, ἐνῶ ἀντιμετωπίζει καθημερινή ἀμφισβήτηση τῆς ἐθνικῆς της κυριαρχίας καί τῶν κυριαρχικῶν της δικαιωμάτων. Ἀντιθέτως, χθές, ὁ Ταγίπ Ἐρντογάν ἔθεσε πρό τοῦ διεθνοῦς ἀκροατηρίου ὅλα τά ζητήματα πού ἀπασχολοῦν τήν Τουρκία. Ἀπό τό Κυπριακό μέχρι τίς φιλοδοξίες του γιά ἐπέκταση σέ ὁλόκληρη τήν ἀνατολική Μεσόγειο.

Ὁ κ. Μητσοτάκης ἀναφέρθηκε σέ θέματα τά ὁποία οὐδεμία σχέση ἔχουν μέ τά ἐθνικά μας συμφέροντα. Ἄλλωστε εὐθέως τά ἔθεσε σέ δεύτερη μοῖρα, ἀναφέροντας ἐπί λέξει ὅτι «τό παγκόσμιο συμφέρον διαπερνᾶ τό μεμονωμένο συμφέρον τῶν κρατῶν». Ἴσως νά ἦταν αὐτή μιά καλή ὁμιλία, ἄν ὁ κ. Μητσοτάκης εἶχε ἱκανοποιήσει τήν φιλοδοξία νά καταλάβει κάποια θέση σέ ἕναν διεθνῆ ὀργανισμό, δέν ἦταν ὅμως αὐτό πού περίμενε κανείς νά ἀκούσει ἀπό τόν Πρωθυπουργό τῆς Ἑλλάδος. Θυμίζουμε λοιπόν ὅτι ἀναφέρθηκε στά ζητήματα τοῦ περιβάλλοντος λέγοντας μεταξύ ἄλλων:

«Τό ἔργο δέν εἶναι εὔκολο, ἐνῶ καί τό διακύβευμα εἶναι πολύ μεγάλο. Σήμερα», συνέχισε, «φτάσαμε στήν ἑπομένη μεγάλη κρίση. Τό Σύμφωνο, γιά τήν ὁποῖο γίνεται αὐτή ἡ Σύνοδος, ἀντιπροσωπεύει τήν παγκόσμια συναίνεση γιά τό ζήτημα», εἶπε ὁ Πρωθυπουργός καί ἐπισήμανε ὅτι χρειάζεται δράση σέ ἐθνικό καί συλλογικό ἐπίπεδο καθώς «τό παγκόσμιο συμφέρον διαπερνᾶ τό μεμονωμένο συμφέρον τῶν κρατῶν», ἐνῶ ὁμίλησε γιά «ἀποκατάσταση τῆς ἐμπιστοσύνης στήν παγκόσμια διακυβέρνηση»!

Οὔτε λέξη γιά τήν Ἑλλάδα. Οὔτε λέξη γιά τήν Κύπρο. Οὔτε λέξη γιά τό Αἰγαῖο. Ἀπεναντίας ὁ Ταγίπ Ἐρντογάν ἀνέπτυξε ὅλη του τήν ἀτζέντα. Ἔθεσε προκλητικά ὅλα τά ζητήματα πού ἀπασχολοῦν τήν Τουρκία ἀρχίζοντας ἀπό τήν ἀπαίτηση γιά ἀναγνώριση τοῦ ψευδοκράτους γιά νά φθάσει μέχρι τήν ὁριοθέτηση θαλασσίων ζωνῶν, ὅπου ἔθεσε ζητήματα ξένα πρός τίς προβλέψεις τοῦ Διεθνοῦς Δικαίου, ὅπως αὐτά τῆς ἀσφαλείας τῆς ναυσιπλοΐας καί τοῦ ἐμπορίου.

Ἄρχισε μέ τήν Κύπρο λέγοντας τά ἑξῆς ἀσύστολα ψέματα, ἐπί τῶν ὁποίων δέν ὑπῆρξε ἀντίκρουσις: «Ἔχουν περάσει 50 χρόνια ἀπό τήν “εἰρηνευτική ἐπιχείρηση” τῆς Κύπρου καί 61 χρόνια ἀπό τότε πού προέκυψε τό Κυπριακό ζήτημα. Ἀπό ἐκείνη τήν ἡμέρα μέχρι σήμερα, στό νησί ἐπικρατεῖ εἰρήνη καί γαλήνη. Πλέον τό μοντέλο τῆς ὁμοσπονδίας ἔχει χάσει τελείως τήν ἰσχύ του. Στό νησί ὑπάρχουν δύο ξεχωριστά κράτη καί δύο ξεχωριστοί λαοί. Πρέπει νά καταγραφεῖ ἐκ νέου ἡ κυριαρχική ἰσότητα καί τό ἰσότιμο διεθνές καθεστώς τῶν Τουρκοκυπρίων, πού ἀποτελοῦν τά κεκτημένα δικαιώματά τους, καί νά τερματιστεῖ ἡ ἀπομόνωση. Σήμερα, καλῶ καί πάλι τή διεθνῆ κοινότητα νά ἀναγνωρίσει τήν Τουρκική Δημοκρατία τῆς Βόρειας Κύπρου (ΤΒΔΚ) καί νά συνάψει διπλωματικές, πολιτικές καί οἰκονομικές σχέσεις».

Καί συνέχισε μέ τήν τουρκική πρόθεση ἐπεκτάσεως τῆς ἐπιρροῆς της στήν ἀνατολική Μεσόγειο: «Θέλουμε νά δοῦμε τό Αἰγαῖο Πέλαγος καί τήν ἀνατολική Μεσόγειο ὡς μιά περιοχή σταθερότητας καί εὐημερίας, ὅπου τά νόμιμα συμφέροντα ὅλων τῶν ἐνδιαφερομένων μερῶν (σ. «Ἑστίας»: παραπομπή στήν συμφωνία τῆς Μαδρίτης) γίνονται σεβαστά. Εἶναι πρός τό κοινό συμφέρον ὁλόκληρης τῆς περιοχῆς νά ἀναπτυχθεῖ συνεργασία, ἰδίως ὅσον ἀφορᾶ τήν ὁριοθέτηση τῶν θαλάσσιων δικαιοδοσιῶν σύμφωνα μέ τό Διεθνές Δίκαιο, τήν ἐλευθερία καί τήν ἀσφάλεια τῆς ναυσιπλοΐας καί τοῦ θαλάσσιου ἐμπορίου. Ἡ Τουρκία εἶναι ἕτοιμη γιά ἐποικοδομητική συνεργασία σέ ὅλα τά θέματα, ἰδίως στόν τομέα τῆς ἐνέργειας καί τοῦ περιβάλλοντος. Περιμένουμε τήν ἴδια προσέγγιση ἀπό τούς γείτονές μας. Ὡς ἡ χώρα μέ τή μεγαλύτερη ακτογραμμή στήν ἀνατολική Μεσόγειο, ὁ ρόλος-κλειδί τῆς Τουρκίας δέν μπορεῖ νά ἀμφισβητηθεῖ. Ἡ Τουρκία ἔχει δικαιώματα στήν ὑφαλοκρηπῖδα πού ἔχει ἀνακηρυχθεῖ στά βόρεια καί δυτικά τοῦ νησιοῦ τῆς Κύπρου καί οἱ Τουρκοκύπριοι ἔχουν δικαιώματα γύρω ἀπό ὁλόκληρο τό νησί».

Καί μετά τήν ὁμιλία αὐτή, προσῆλθε ὁ κ. Ἐρντογάν στήν προγραμματισμένη συνάντηση μέ τόν κ. Μητσοτάκη. Μόλις μισή ὥρα διήρκεσε ἡ συνάντησις αὐτή καί οἱ πληροφορίες πού ὑπῆρξαν ἀμέσως μετά ἀνέφεραν ὅτι συνεφωνήθη νά ἐντατικοποιηθεῖ συνεργασία γιά τήν ἀντιμετώπιση τοῦ μεταναστευτικοῦ καί νά ὑπάρξει σύγκλησις τοῦ ἀνωτάτου συμβουλίου συνεργασίας τῶν δύο χωρῶν τόν Ἰανουάριο. Ἐν τῷ μεταξύ θά ἔλθει στήν Ἀθήνα ὁ Τοῦρκος ὑπουργός Χακάν Φιντάν γιά νά συναντηθεῖ μέ τόν Ἕλληνα ὁμόλογό του Γιῶργο Γεραπετρίτη. Ἐπαναβεβαιώθηκε ἡ ἐντολή πού ἔχει δοθεῖ στούς δύο ὑπουργούς γιά διερεύνηση κοινοῦ ἐδάφους ὡς πρός τό ἐάν μπορεῖ νά ξεκινήσει συζήτησις γιά τήν ὁριοθέτηση ΑΟΖ καί ὑφαλοκρηπῖδος καθώς καί γενικώτερα τῶν θαλασσίων δικαιοδοσιῶν ἐπί τῇ βάσει τοῦ Διεθνοῦς Δικαίου. Αὐτό τοὐλάχιστον ἀνέφεραν πηγές προσκείμενες στήν ἑλληνική πλευρά.

Συνέχεια ανάγνωσης

Ινφογνώμων

Infognomon Logo

Περιηγηθείτε στα κορυφαία βιβλία του βιβλιοπωλείου μας

Προβολή όλων

Δημοφιλή