Ακολουθήστε μας

Ευρωπαϊκή Ένωση

Η δοκιμασία της ευρωπαϊκής συνοχής

Δημοσιεύτηκε

στις

Δεν είναι αμελητέα η απειλή αποσύνθεσης της Ευρώπης

Κωστής Μουσουρούλης

Η σταδιακή υποχώρηση της διεθνούς επιρροής, της γεωπολιτικής αυτονομίας, της ασφάλειας και της ανταγωνιστικότητας της ΕΕ δεν είναι συμπτώσεις, είναι συμπτώματα.

Εκ των γεγονότων, ο ευρωσκεπτικισμός και ο αντιευρωπαϊσμός ενισχύονται και επηρεάζουν περισσότερα κοινωνικά στρώματα καθώς οπισθοδρομεί η προοπτική της ευρωπαϊκής ενοποίησης. Ταυτόχρονα αποδυναμώνεται πολιτικά η αξιακή αρχή της εσωτερικής αλληλεγγύης την οποία εκφράζει κατά κύριο λόγο η Πολιτική της Συνοχής. 

Η ΠτΣ ασκείται μέσω διαρθρωτικών ταμείων χρηματοδοτούμενων αδιάλειπτα από τον Προϋπολογισμό της ΕΕ αφενός για να καταπολεμούν τις περιφερειακές ανισότητες με στοχευμένες επενδύσεις, ώστε, μακροπρόθεσμα, να συγκλίνουν τα επίπεδα ανάπτυξης και να επιτευχθεί η κοινωνική, οικονομική και εδαφική συνοχή της Ευρώπης, και, αφετέρου, για να υπηρετούν στόχους άλλων κρίσιμων για την ενοποίησή της πολιτικών.

Οι επενδύσεις εντάσσονται σε προγράμματα που συμφωνούνται στο πλαίσιο της εταιρικής σχέσης (ΕΣΠΑ), εγκρίνονται από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και εφαρμόζονται από τις εθνικές αρχές, ανάλογα με την πρόοδο επί του πεδίου, ενώ η ευθύνη της διαχείρισης επιμερίζεται στους εταίρους.

Εκτάκτως, λόγω της συρρίκνωσης της οικονομίας και της ανεργίας που προκάλεσε η πανδημία, με στόχο την πυροδότηση της ανάπτυξης, ένα νέο Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας (ΤΑΑ) χρηματοδοτεί επενδύσεις Οικονομικού Μετασχηματισμού (ΟΜ) οριζόντιου χαρακτήρα, με έμφαση στην πράσινη και ψηφιακή μετάβαση.

Οι επενδύσεις αυτές, συνοδευόμενες υποχρεωτικά από συναρτώμενες μεταρρυθμίσεις, εντάσσονται σε Εθνικά Σχέδια Ανάπτυξης και Ανθεκτικότητας τα οποία εγκρίνουν διακυβερνητικά οι υπουργοί Οικονομικών και εφαρμόζουν οι εθνικές αρχές υπό κεντρική διαχείριση για μεγαλύτερη ευελιξία και ταχύτητα.

Οι πόροι προέρχονται από δάνεια που συνάπτει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή και θα αποπληρώνει από τον ευρωπαϊκό Προϋπολογισμό, ενώ εκταμιεύονται αφού υλοποιηθούν οι επενδύσεις σε καθορισμένα ορόσημα έως το 2026, αντί του 2030 που ισχύει για την ΠτΣ. 

Το ΤΑΑ εντάχθηκε στον ευρωπαϊκό Προϋπολογισμό, υπό τη σκέπη της ΠτΣ για να της προσδώσει ολοκληρωμένο χαρακτήρα.

Η υπερβατική αυτή πολιτική απόφαση στηρίζει την άποψη ότι οι περιφερειακές ανισότητες οφείλονται στο παραγωγικό-επενδυτικό κενό και αντιμετωπίζονται καλύτερα με οριζόντιες παρεμβάσεις ΟΜ, ενώ υποβαθμίζει τον χωρικό τους αντίκτυπο, όπως π.χ. η επίπτωση της ενεργειακής μετάβασης στις περιοχές απολιγνιτοποίησης, ή η υπέρ-απόδοσή τους στις οικονομίες με τις περισσότερες ικανότητες, καθώς και τον αντίκτυπο άλλων πολιτικών, οριζόντιων ή τομεακών, όπως η πολιτική για τη μετανάστευση και το άσυλο ή η πολιτική μεταφορών, αλλά και των ποικίλων κρίσεων, όπως η κλιματική ή η ενεργειακή.

Αυτόν τον αντίκτυπο αντισταθμίζει η ΠτΣ. Εάν εκλείψει ή συρρικνωθεί, το πρόσθετο κόστος θα βλάψει τα μακροοικονομικά μεγέθη όλων των οικονομιών, και των ανεπτυγμένων, ενώ θα απομακρύνει την ΕΕ ακόμα περισσότερο από τους πολίτες.

Ορισμένοι θυμίζουν επίσης ότι το μεταρρυθμιστικό κύμα της τελευταίας δεκαετίας συνέβαλε μεν στην ανάκαμψη της παραγωγής, αλλά δεν κατέστησε την ευρωπαϊκή οικονομία ανταγωνιστική ως προς βιομηχανικές χώρες, όπως οι ΗΠΑ.

Προς το παρόν, τα δυο εργαλεία συνυπάρχουν, ενώ η συμπληρωματική και ταυτόχρονα ανταγωνιστική σχέση που αναπτύσσουν θα επηρεάσει τη διαπραγμάτευση για τον προϋπολογισμό της ΕΕ μετά το 2027. Κανείς όμως δεν γνωρίζει σε ποιον βαθμό. Αν το ΤΑΑ διατηρηθεί, θα χρηματοδοτείται με τον ίδιο τρόπο, μέσω δανεισμού, ή θα αποσπάσει πόρους από την ΠτΣ;

Αν καταργηθεί, θα μεταβιβάσει στοιχεία του στην ΠτΣ και ποια; Μια πρώτη απάντηση θα δώσει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στη σχετική πρότασή της που αναμένεται την άνοιξη του 2025.

Ωστόσο, παρατηρούνται τα εξής ανησυχητικά για την ΠτΣ φαινόμενα: Στα πλουσιότερα κράτη-μέλη καταγράφεται τάση αποδυνάμωσης της ΠτΣ ή και αναπλήρωσής της από φθηνότερες επιδοματικές πολιτικές, ενώ θεωρείται ως πολυτέλεια η διατήρηση δυο ισομεγεθών εργαλείων με επικαλυπτόμενες στοχεύσεις.

Επίσης, αποδίδουν μεγαλύτερη πολιτική βαρύτητα στην αναπτυξιακή δυναμική του ΤΑΑ, ενώ οι υπεύθυνοι υπουργοί Οικονομικών, ιεραρχούν διαφορετικά τις προτεραιότητες, ιδίως σε περιόδους κρίσεων, όταν οι επείγουσες ανάγκες αντιμετωπίζονται βραχυπρόθεσμα και όχι με μακροπρόθεσμες πολιτικές όπως η ΠτΣ.

Υπάρχουν πρόσφατα παραδείγματα που επιβεβαιώνουν την τάση, όπως η χρησιμοποίηση αναπορρόφητων πόρων της ΠτΣ για την αντιστάθμιση της αύξησης του κόστους ενέργειας ή η σύσταση του Κοινωνικού Ταμείου για το Κλίμα.

Επιπλέον, αν και το ΤΑΑ δεν έχει ακόμα κριθεί στο πεδίο, ήδη πιστώνεται την εφαρμογή απλών και ταχύτερων διαδικασιών, ενώ στην ΠτΣ χρεώνεται αδυναμία επίτευξης στόχων, γραφειοκρατική διαχείριση και καθυστερήσεις.

Τέλος, πολιτικές προτεραιότητες, όπως η πράσινη και η ψηφιακή μετάβαση, θα παραμένουν επίκαιρες για τα επόμενα πολλά χρόνια προσδίδοντας ασύμμετρο πλεονέκτημα στο ΤΑΑ. Είναι προφανές ότι η αναζήτηση συμβιβασμού θα είναι δύσκολη.

Το επιθυμητό είναι να συμφωνηθεί η αναγκαιότητα της ΠτΣ διατηρώντας αυτοτελή μέσα και ισχυρούς πόρους και να αποκλεισθεί τυχόν επιλεκτική σύνθεση των δυο πολιτικών προς την αντίθετη κατεύθυνση.

Τυχόν ασυνέχεια θα έχει σημαντικές επιπτώσεις, κυρίως μακροοικονομικές, σε κράτη-μέλη με ιδιαίτερα οικονομικά χαρακτηριστικά και μόνιμη ανάγκη χωρικών παρεμβάσεων για γεωγραφικούς λόγους.

Στην απευκταία αυτή περίπτωση, οι επιπτώσεις θα πρέπει να αντισταθμιστούν με μέτρα, όπως η ενίσχυση των χρηματοδοτήσεων από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων σε συνδυασμό με επιχορηγήσεις από τον προϋπολογισμό της ΕΕ και σύμφωνα με το μοντέλο του Μηχανισμού Δίκαιης Μετάβασης, η ισχυρή χρηματοδότηση προληπτικών μέτρων για την αντιμετώπιση της κλιματικής κρίσης, η εξαίρεση από τους υπολογισμούς των ορίων ελλείμματος και χρέους των επενδυτικών δαπανών σε τομείς που ενισχύουν τη στρατηγική αυτονομία της ΕΕ ή έχουν ευρύτερη θετική επίδραση σε επίπεδο ΕΕ, όπως η ενέργεια, η διαχείριση των συνόρων, κ.ά. 

Το όλο ζήτημα μας επηρεάζει, καθώς στην Ελλάδα, παραδοσιακά, η ανάπτυξη όχι μόνο χρηματοδοτείται αλλά και καθοδηγείται από την ΠτΣ. Γι’ αυτό άλλωστε όλες οι κυβερνήσεις προσπαθούσαν να συμβάλλουν με τον ένα ή τον άλλο τρόπο στην αξιοποίησή της, καταπολεμώντας τις αδυναμίες που αναδείκνυε ο δεσμός αυτός.

Ωστόσο, παρά τις προσπάθειες, χρονίζοντα προβλήματα επανεμφανίζονται κατά καιρούς σε καίριες αλληλένδετες πτυχές του αναπτυξιακού συστήματος. Αναμφίβολα, σε κάθε περίοδο βελτιώνονταν ορισμένες πτυχές, ιδίως στις θεσμικές, οργανωτικές και τεχνικές τους παραμέτρους και σε μηχανισμούς, αλλά δημιουργούνταν άλλες.

Αφετέρου, αξιόλογες μεταρρυθμίσεις που θα επέλυαν οριστικά τα προβλήματα, εγκαταλείπονταν υπό το βάρος της καθημερινής διαχείρισης ή ακυρώνονταν λόγω πολιτικού κόστους ή υπονομεύονταν από τη διοίκηση, ευθέως ή δια της αδράνειας, με αποτέλεσμα να επιδεινώνονται τα προβλήματα και οι δημοσιονομικές τους επιπτώσεις.

Για τους λόγους αυτούς, παρά την αναμφισβήτητη αύξηση του ρυθμού ανάπτυξης, η συνολική απόδοση ήταν δυσανάλογα μικρή σε σχέση με το ύψος των διαθέσιμων, ανά περίοδο, πόρων, ενώ οι ανισότητες παραμένουν, ως αποτέλεσμα της έλλειψης προϋποθέσεων για την αυτοδύναμη ανάπτυξη όλων των περιφερειών, και όχι μόνο της Αττικής και, οριακά, της Κεντρικής Μακεδονίας.

Ένα μερίδιο της ευθύνης αποδίδεται στον εκάστοτε αναπτυξιακό σχεδιασμό και τις προτεραιότητες. Η αλάνθαστη συνταγή των κρυστάλλινων στόχων που επιτυγχάνονται με μακροπρόθεσμη «από πάνω» στρατηγική και «από κάτω προς τα πάνω» χωρική εξειδίκευση δεν ακολουθήθηκε πάντα, ενώ συγκριτικά με άλλα κράτη-μέλη η Ελλάδα απέρριψε επιλογές υψηλής αναπτυξιακής απόδοσης, ρίχνοντας το κύριο βάρος στις φυσικές υποδομές.

Ένα άλλο μερίδιο ευθύνης μπορεί να αποδοθεί σε αλληλένδετες παραμέτρους, όπως η δομή της οικονομίας και η διάρθρωση, η οργάνωση και η λειτουργία του κράτους, οι οποίες, επιπλέον των άλλων επιπτώσεων, περιορίζουν και την απόδοση εκείνων των μεταρρυθμίσεων που τελικά υλοποιούνται.

Σήμερα, μετά και τη σύσταση του ΤΑΑ, στην οποία πρωτοστάτησε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, δεν πρέπει να αναβιώσει ο κίνδυνος να αποδειχτεί και πάλι ότι οι τεράστιοι πόροι που εξασφαλίστηκαν είναι δυσανάλογα μεγάλοι σε σχέση με την ικανότητα του αναπτυξιακού συστήματος να τους απορροφήσει ποσοτικά και ποιοτικά.

Το κυριότερο πρόβλημα εντοπίζεται για άλλη μια φορά στην επάρκεια των δικαιούχων, που είναι οι ίδιοι και στις δυο πηγές, την ΠτΣ και το ΤΑΑ.

Τα κρίσιμα προβλήματα όπως το συγκεκριμένο, δεν αντιμετωπίζονται στη ρίζα τους με ρυθμίσεις, όσο αποτελεσματικές και να είναι αυτές, αλλά με συμπεριληπτικές μεταρρυθμίσεις στα άδυτα του Δημόσιου τομέα, κεντρικά και στην περιφέρεια.

* Ο Κωστής Μουσουρούλης είναι π. Υπουργός

liberal.gr

Ευρωπαϊκή Ένωση

ΕΕ: Η χρηματοδότηση ύψους 1,5 δισ. ευρώ για την Ευρωπαϊκή Αμυντική Βιομηχανία, δεν επαρκεί

Δημοσιεύτηκε

στις

REUTERS/Thomas Peter

Έκθεση του Ευρωπαϊκού Ελεγκτικού Συνεδρίου

Δεν ανταποκρίνεται στους στόχους ενίσχυσης της, το πρόγραμμα για την Ευρωπαϊκή Αμυντική Βιομηχανία, ύψους 1,5 δισ. ευρώ, εκτιμά το Ευρωπαϊκό Ελεγκτικό Συνέδριο (ΕΕΣ).

Σε έκθεση που δημοσίευσε σήμερα, το ΕΕΣ ζητά αρτιότερο σχεδιασμό του προγράμματος για την ευρωπαϊκή αμυντική βιομηχανία (EDIP) και καλύτερη ισορροπία μεταξύ των στόχων πολιτικής, του προτεινόμενου προϋπολογισμού και του χρονοδιαγράμματος. Η διαβούλευση με το ΕΕΣ επί της πρότασης, είναι υποχρεωτική.

Η ΕΕ, αντιμέτωπη με την επανεμφάνιση πολεμικών επιχειρήσεων μεγάλης κλίμακας στην Ευρώπη, έχει θέσει την άμυνα σε πολύ υψηλή θέση στην ατζέντα της. Η πρόταση EDIP προορίζεται ως το πρώτο βήμα για την εφαρμογή της ευρωπαϊκής βιομηχανικής στρατηγικής στον τομέα της άμυνας.

Στόχος είναι να ενισχυθεί η ευρωπαϊκή βιομηχανική και τεχνολογική βάση στον τομέα της άμυνας (ΕΒΤΒΑ), ειδικότερα δε να διασφαλιστεί η έγκαιρη διαθεσιμότητα και προμήθεια αμυντικών προϊόντων. Παράλληλα επιδιώκεται η συμβολή στην ανάκαμψη, στην ανασυγκρότηση και στον εκσυγχρονισμό της αμυντικής ικανότητας της Ουκρανίας.

«Η νομοθετική πρόταση της ΕΕ για την ενίσχυση της αμυντικής βιομηχανικής ετοιμότητάς της, χρήζει αρτιότερου σχεδιασμού. Αναγκαία είναι επίσης η επίτευξη κατάλληλης ισορροπίας μεταξύ των στόχων πολιτικής, του προτεινόμενου προϋπολογισμού και του σχετικού χρονοδιαγράμματος», δήλωσε ο Marek Opioła, Μέλος του ΕΕΣ και αρμόδιος για τη γνώμη.

Το ΕΕΣ επισημαίνει τον κίνδυνο, το χρηματοδοτικό κονδύλιο που προτείνεται, ύψους 1,5 δισ. ευρώ, να μην ανταποκρίνεται στις φιλοδοξίες του προγράμματος. Τονίζει ότι η Επιτροπή δεν αξιολόγησε το ύψος της ενωσιακής δημοσιονομικής στήριξης που απαιτείται για την υλοποίηση των προτεινόμενων μέσων πολιτικής.

Η στήριξη της Ουκρανίας

Όσον αφορά το μέσο στήριξης της Ουκρανίας, που περιλαμβάνεται στην πρόταση, το ΕΕΣ διαπιστώνει ότι δεν ορίζεται συγκεκριμένο χρηματοδοτικό κονδύλιο. Τα κράτη μέλη συμφώνησαν να χρησιμοποιήσουν τα κέρδη που αποφέρει η επένδυση δεσμευμένων ρωσικών περιουσιακών στοιχείων με σκοπό τη στήριξη της Ουκρανίας · ένα ποσοστό των εσόδων θα μπορούσε να διοχετευθεί στην Ουκρανίας. Ωστόσο, το ΕΕΣ εκτιμά ότι η αδυναμία πρόβλεψης, τόσο του ύψους της χρηματοδότησης από τη συγκεκριμένη πηγή, όσο και της διάρκειάς της, ενέχει κινδύνους.

Πηγή: ΑΜΠΕ

Συνέχεια ανάγνωσης

Ευρωπαϊκή Ένωση

Η συνταγή Ντράγκι για να μην βλέπει η ΕΕ με τα κιάλια ΗΠΑ και Κίνα

Δημοσιεύτηκε

στις

Σωτήριες οι προτάσεις Ντράγκι

Το… κοινό μυστικό εκατομμυρίων Ευρωπαίων έβγαλε σε δημόσια θέα ο πρώην πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας Μάριο Ντράγκι, παραδίδοντας την ογκώδη –και πολύ σημαντική- έκθεση που του είχαν ζητήσει η Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, για τις ενέργειες που θεωρούνται επείγουσες για να βελτιωθεί η ανταγωνιστικότητα της Ευρωπαϊκής Ένωσης, σε ένα περιβάλλον όπου ήδη η Κίνα και οι ΗΠΑ προηγούνται με διαφορά ασφαλείας.

Ο κ. Ντράγκι επέδειξε την ανάγκη που όλες οι κυβερνήσεις και όλα τα όργανα σχεδιασμού πολιτικών και λήψης απόφασης της ΕΕ ήδη γνώριζαν: Η Ένωση χρειάζεται μαζικές και επείγουσες –πρόσθετες- επενδύσεις εκατοντάδων δισεκατομμυρίων για να… πλησιάσει ξανά τις δύο υπερδυνάμεις στην τεχνολογία, την καινοτομία και την έρευνα.

Όπως επισημαίνεται από μεγάλα ευρωπαϊκά πρακτορεία, επί της ουσίας ο Μάριο Ντράγκι προειδοποίησε την Ευρωπαϊκή Ένωση ότι βρίσκεται αντιμέτωπη με «υπαρξιακή πρόκληση» αν δεν στραφεί σε μεγάλες επενδύσεις και αν δεν επαναφέρει και δεν εφαρμόσει τον μοχλό ανάπτυξης μέσω «έκδοσης εργαλείων κοινού χρέους», ομολόγων, κλπ.

Ο κ. Ντράγκι παρέδωσε σε λιτή δημόσια τελετή την έκθεσή του στην πρόεδρο της Κομισιόν την περασμένη Δευτέρα. Σε γενικές γραμμές, επισημαίνει –προειδοποιεί- πως η Ευρωπαϊκή Ένωση βρίσκεται σε οικονομική υστέρηση σε σχέση με τις Ηνωμένες Πολιτείες και θα πρέπει να συνεχίσει την κοινή έκδοση χρέους για τη βελτίωση της παραγωγικότητας αλλά και την ενίσχυση της ασφάλειάς της (αμυντικές δαπάνες).

Η Ένωση χρειάζεται κατά τον ίδιο πολύ περισσότερο συντονισμό στη βιομηχανική πολιτική, ταχύτερες αποφάσεις και μαζικές επενδύσεις, αν θέλει να συμβαδίσει στον οικονομικό τομέα με ανταγωνιστές όπως οι Ηνωμένες Πολιτείες και η Κίνα.

Μετά την επιτυχία του ιστορικού σχεδίου ανάκαμψης έπειτα από την πανδημία της Covid, η ΕΕ θα πρέπει «να συνεχίσει την έκδοση εργαλείων κοινού χρέους για την χρηματοδότηση κοινών προγραμμάτων επενδύσεων με στόχο την αύξηση της παραγωγικότητας και της ασφάλειας της ΕΕ», σημειώνει στην εισαγωγή της 400σέλιδης έκθεσης ο πρώην πρωθυπουργός της Ιταλίας και πρώην πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας, επισημαίνοντας το οικονομικό «χάσμα» που χωρίζει την Ευρώπη από τις ΗΠΑ.

Η Ευρωπαϊκή Ένωση χρειάζεται επιπλέον επενδύσεις ύψους 750-800 δισεκατομμυρίων ευρώ ετησίως — που αντιστοιχούν στο 5% του ΑΕΠ – , πολύ υψηλότερο του 1%-2% του Σχεδίου Μάρσαλ για την ανοικοδόμηση της Ευρώπης μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, όπως επισημαίνει το Euronews.

170 ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΣΕ 400 ΣΕΛΙΔΕΣ

«Οι ανάγκες για επενδύσεις είναι τεράστιες», προειδοποίησε ο Μάριο Ντράγκι κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου στις Βρυξέλλες, παρουσία της προέδρου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν. Επιμένοντας ότι υπάρχει ανάγκη «δραστικής αλλαγής» στην ευρωπαϊκή προσέγγιση, παρουσίασε ορισμένες από τις «170 προτάσεις του».

Η ιδέα της έκδοσης κοινού χρέους παραμένει πάντως κόκκινη γραμμή για πολλές χώρες της βόρειας Ευρώπης, με προεξάρχουσα την Γερμανία, που εξακολουθούν να φοβούνται ότι θα υπερχρεωθούν για να καλύψουν τις καθυστερήσεις των χωρών του ευρωπαϊκού νότου. Ήδη, λίγες ώρες μετά τη δημοσιοποίηση της έκθεσης Ντράγκι, ο υπουργός Οικονομίας της Γερμανίας, Κρίστιαν Λίντνερ δήλωσε πως η ΕΕ θα πρέπει να εργαστεί για την κινητοποίηση των αναπτυξιακών δυνάμεων του ιδιωτικού τομέα και όχι για περισσότερο δημόσιο δανεισμό.

“Ωστόσο, ο κοινός δανεισμός της ΕΕ δεν θα λύσει τα διαρθρωτικά προβλήματα”, δήλωσε ο Λίντνερ, προσθέτοντας ότι το κύριο πρόβλημα δεν είναι η έλλειψη επιδοτήσεων, αλλά η γραφειοκρατία.

Ο Μάριο Ντράγκι αναγνωρίζει ότι αυτό το σχέδιο δεν είναι εφικτό, εκτός «αν συντρέξουν οι πολιτικές και θεσμικές συνθήκες», προσθέτει το Euronews.

Επισημαίνει την ανάγκη κινητοποίησης ιδιωτικών κεφαλαίων για την χρηματοδότηση της καινοτομίας, μέσω της δημιουργίας μίας πραγματικής «Ενωσης αγορών κεφαλαίων».

«Το πραγματικό διαθέσιμο εισόδημα ανά κάτοικο έχει αυξηθεί σχεδόν επί δύο φορές στις Ηνωμένες Πολιτείες σε σχέση με την Ευρώπη από το 2000», προειδοποιεί ο πρώην πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας στην έκθεση αυτή, τη σύνταξη της οποίας υπενθυμίζουμε ζήτησε η πρόεδρος της Κομισιόν και προφανώς κάπως θα πρέπει να την αξιοποιήσει.

Τα πορίσματα της έκθεσης του Μάριο Ντράγκι προορίζονται να γίνουν πηγή έμπνευσης του έργου της νέας Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τα πέντε προσεχή χρόνια.

Symbolbild zum Thema EU-Wirtschaft, Konjunkturrückgang, Rezession in der Eurozone

ΣΤΑΣΙΜΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΥΦΕΣΗ

Η Ευρωπαϊκή Ένωση πλήττεται από οικονομική στασιμότητα εδώ και ενάμισι χρόνο. Οι επιδόσεις της στην υπέρβαση της κρίσης που προκλήθηκε από την πανδημία ήταν χαμηλότερες σε σχέση με τις ΗΠΑ, όπως συνέβη και με τη χρηματοπιστωτική κρίση του 2008.

Η υστέρηση εξηγείται «κυρίως με τη μεγαλύτερη επιβράδυνση της παραγωγικότητας στην Ευρώπη» και αντιπροσωπεύει απειλή για το κοινωνικό της μοντέλο, προειδοποιεί ο Μάριο Ντράγκι.

«Αν η Ευρώπη δεν καταφέρει να γίνει παραγωγικότερη, θα είμαστε αναγκασμένοι να κάνουμε επιλογές. Δεν θα μπορούμε ταυτόχρονα να έχουμε ηγετική θέση στον τομέα των νέων τεχνολογιών, να είμαστε υπόδειγμα κλιματικής υπευθυνότητας και ανεξάρτητος παράγοντας στην διεθνή σκηνή. Δεν θα μπορούμε να χρηματοδοτήσουμε το κοινωνικό μας μοντέλο. Θα πρέπει να αναθεωρήσουμε προς τα κάτω ορισμένες έως και το σύνολο των φιλοδοξιών μας. Πρόκειται για μία υπαρξιακή πρόκληση».

ΟΙ ΤΡΕΙΣ ΠΥΛΩΝΕΣ ΤΗΣ ΠΡΟΤΑΣΗΣ ΝΤΡΑΓΚΙ

Οι προτάσεις τις οποίες καταγράφει στην έκθεσή του ο πρώην πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας χωρίζονται σε τρεις κατηγορίες: την τόνωση της καινοτομίας και την κάλυψη του χάσματος που υπάρχει αυτή τη στιγμή με τις ΗΠΑ, τον συνδυασμό της απανθρακοποίησης της οικονομίας με την ανταγωνιστικότητα, και την αύξηση της ασφάλειας και τη μείωση των εξαρτήσεων.

Ειδικά για τη διασύνδεση της ανταγωνιστικότητας με την πράσινη μετάβαση, ο κ. Ντράγκι επεσήμανε πως η αγορά ενέργειας της ΕΕ λειτουργεί βάσει ενός σχεδιασμού (Target Model) από την εποχή όπου στο ενεργειακό μείγμα κυριαρχούσαν το φυσικό αέριο και τα ορυκτά καύσιμα, κάτι που δεν ισχύει σήμερα, ενώ στην αγορά κυριαρχούν εδραιωμένα συμφέροντα, με αποτέλεσμα να μην αξιοποιούνται τα οφέλη των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας μεταξύ άλλων για μείωση των τιμών ενέργειας.

Τα κύρια ερωτήματα, κατά τον Μάριο Ντράγκι, είναι πώς θα χρηματοδοτηθούν οι τεράστιες επενδύσεις που χρειάζονται και πώς θα μπορέσουν οι 27 να συντονίσουν τις πολιτικές τους.

Όπως σημείωσε ο κ. Ντράγκι, η στρατηγική περιέχει 170 αναλυτικές προτάσεις, οι οποίες είναι αμέσως εφαρμόσιμες χάρη στο προβάδισμα της Ευρώπης όσον αφορά την ποιότητα της εκπαίδευσης, των συστημάτων υγείας και των συστημάτων κοινωνικής ευημερίας.

The flags of China and the European Union waving. International relations and diplomacy.

ΤΟ ΧΑΣΜΑ ΣΤΗΝ ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΑ ΕΝΑΝΤΙ ΤΩΝ ΗΠΑ

Όσον αφορά τους πυλώνες της στρατηγικής που προτείνει, ο κ. Ντράγκι σημείωσε κατ’ αρχήν πως πρέπει να κλείσει το χάσμα στην καινοτομία με τις ΗΠΑ, καθώς η Ευρώπη βρίσκεται σε μια «στατική βιομηχανική δομή» με εταιρίες μεσαίου μεγέθους στους ίδιους τομείς όπως πριν 20 χρόνια, τη στιγμή που οι ΗΠΑ έχουν μεταβεί στην ψηφιακή εποχή.

Υπενθύμισε πως από το 2008, το 30% των εταιριών με αξία πέραν του 1 δις ευρώ εγκατέλειψαν την ΕΕ, με τις πλείστες να πηγαίνουν στις ΗΠΑ. Η αδυναμία στον τομέα της τεχνολογίας, όπως είπε, περιορίζει παράλληλα και την καινοτομία σε παραδοσιακούς τομείς.

Σε σχέση με τον δεύτερο πυλώνα, τον συνδυασμό της ανταγωνιστικότητας με την πράσινη μετάβαση, ο κ. Ντράγκι σημείωσε πως η αγορά ενέργειας της ΕΕ σήμερα «είναι ακόμα σχεδιασμένη για μια εποχή όταν το φυσικό αέριο και τα ορυκτά καύσιμα ήταν τα σημαντικά στοιχεία του ενεργειακού μείγματος».

Το 2020, συνέχισε, το φυσικό αέριο καθόριζε τις τιμές της ενέργειας κατά το 60%, παρά το ότι αποτελούσε μόλις 20% του μείγματος, ενώ στην αγορά κυριαρχούν «εδραιωμένα συμφέροντα» και η ενέργεια αποτελούσε μηχανή εσόδων για τους εθνικούς προϋπολογισμούς.

Το αποτέλεσμα, πρόσθεσε, είναι πως δεν μπορούμε να αξιοποιήσουμε τα οφέλη των ανανεώσιμων για τους καταναλωτές, και για αυτό «πρέπει να στοχεύσουμε στην αποσύνδεση» ώστε οι πολίτες να δουν τη διαφορά στους λογαριασμούς.

Σε αυτό το πλαίσιο, ο πρώην επικεφαλής της ΕΚΤ υπογράμμισε την ανάγκη καθαρών τεχνολογιών και την αύξηση της παροχής πράσινης ενέργειας, κάτι που κάνουν με κίνητρα οι ΗΠΑ, τη στιγμή που η Κίνα ανταγωνίζεται την ΕΕ στην παραγωγή αυτών των τεχνολογιών.

Τρίτον, ο κ. Ντράγκι αναφέρθηκε στον πυλώνα των προτάσεων που αφορούν την αύξηση της ασφάλειας και τη μείωση των των εξαρτήσεων, μεταξύ άλλων μέσω εξωτερικής οικονομικής πολιτικής, συμφωνίες με χώρες κλειδιά και οικοδόμηση των δυνατοτήτων της αμυντικής βιομηχανίας.

ΤΑ ΠΡΩΤΑ ΣΧΟΛΙΑ ΤΗΣ ΠΡΟΕΔΡΟΥ

Μιλώντας στο πλαίσιο της συνέντευξης Τύπου, η κ. Φον ντερ Λάιεν υπογράμμισε πως από τότε που ζήτησε τη συγκεκριμένη έκθεση από τον κ. Ντράγκι, πριν έναν χρόνο, το θέμα της ανταγωνιστικότητας έχει κερδίσει δυναμική στις συζητήσεις των κρατών μελών, με την ίδια να το αναδεικνύει στις πολιτικές κατευθυντήριες γραμμές για τη δεύτερη θητεία της τις οποίες δημοσίευσε τον Ιούλιο ενόψει της έγκρισης της υποψηφιότητας της από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο.

Στην παρέμβασή της, η κ. Φον ντερ Λάιεν εστίασε σε τρεις εισηγήσεις της έκθεσης που θεώρησε σημαντικές: την ανάγκη να προχωρήσουν η ψηφιακή και η πράσινη μετάβαση – καθώς οι βάσεις έχουν μπει – μέσω της στήριξης στη βιομηχανία, την ανάγκη για ενίσχυση των δεξιοτήτων των εργαζομένων που θα παράγουν και θα χειρίζονται νέες τεχνολογίες, και την ανάγκη η ΕΕ να είναι ανθεκτική ώστε να καταστεί ανταγωνιστική εστιάζοντας σε ζητήματα όπως την πρόσβαση σε κρίσιμες πρώτες ύλες, απαραίτητα εξαρτήματα ή διασύνδεση στον τομέα της ενέργειας.

Εξηγώντας τη φιλοσοφία της ογκώδους έκθεσης, ο κ. Ντράγκι σημείωσε πως αν και έχει ειπωθεί πολλές φορές πως η ανάπτυξη στην ΕΕ επιβραδύνεται, έως και πριν δύο χρόνια δεν θα γινόταν η σημερινή συζήτηση. Ωστόσο σήμερα, επεσήμανε, το παγκόσμιο εμπόριο έχει επίσης επιβραδυνθεί, η αγορά της Κίνας είναι λιγότερη ανοιχτή και μάλιστα ανταγωνίζεται την ΕΕ, η Ευρώπη έχει χάσει τη Ρωσία ως κύρια πηγή φτηνής ενέργειας, και πλέον πρέπει να επενδύσει στην άμυνα της για πρώτη φορά από τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο.

Στο παρελθόν, σημείωσε, η Ευρώπη μπορούσε να επενδύει στην αύξηση του πληθυσμού, ο οποίος αναμένεται να μειωθεί σταδιακά την επόμενη δεκαετία, τη στιγμή που η παραγωγικότητα παραμένει αδύναμη και οι φιλοδοξίες αυξάνονται, τόσο στον τομέα της κλιματικής αλλαγής όσο και στην άμυνα, παράλληλα με την ανάγκη να διατηρηθεί το μοντέλο κοινωνικής πρόνοιας της ηπείρου.

«Οι επενδύσεις που προϋποθέτουν όλα αυτά είναι τεράστιες» τόνισε, κάνοντας λόγο για ανάγκη αύξησης των επενδύσεων κατά 5% του ΑΕΠ, στα επίπεδα που καταγράφηκαν τελευταία φορά τις δεκαετίες του 1960 και του 1970. Η ανάπτυξη, συνέχισε, είναι κρίσιμης σημασίας ώστε η ΕΕ να μπορεί να διασφαλίσει τις ιδρυτικές αξίες της ευημερίας, της ισότητας, της ελευθερίας και της δημοκρατίας.

ΒΑΡΟΥΦΑΚΗΣ ΚΑΙ ΕΠΕΝΔΥΤΙΚΗ ΑΠΕΡΓΙΑ

Τον Μάρτιο του 2024, όταν οι Βρυξέλλες και άλλες ευρωπαϊκές πρωτεύουσες και πόλεις συγκλονίζονταν από τον ξεσηκωμό των οργανωμένων γεωργοκτηνοτρόφων, απαιτώντας αλλαγές στις πολιτικές της ΕΕ για την πράσινη μετάβαση και την προστασία του περιβάλλοντος και τη διαφύλαξη των συμφερόντων των αγροτών έναντι του αθέμιτου ανταγωνισμού που υφίστανται από συναδέλφους τους σε τρίτες χώρες, όπου δεν εφαρμόζονται τα αυστηρά και δαπανηρά κριτήρια καταλληλότητας προϊόντων που επιβάλλονται στην ΕΕ, ο οικονομολόγος Γιάνης Βαρουφάκης είχε δημοσιεύσει ένα άρθρο στον ευρωπαϊκό Τύπο, το οποίο άγγιζε κάποια από τα θέματα που αγγίζει σήμερα και η έκθεση Ντράγκι.

Ο κ. Βαρουφάκης είχε γράψει μεταξύ άλλων σε εκείνο το άρθρο: «Επί πλέον, υπάρχουν δύο πρόσθετα προβλήματα που αγνοούνται εσκεμμένα. Το ένα είναι η Πράσινη Συμφωνία της ΕΕ, που οι Βρυξέλλες διατυμπανίζουν αλλά δεν έχουν τη δυνατότητα να χρηματοδοτήσουν. Παραδείγματος χάριν, στην Ολλανδία το κορυφαίο οικολογικό πρόβλημα είναι τα νιτρικά άλατα που δηλητηριάζουν δεκαετίες τώρα τον υδροφόρο ορίζοντα. Μετά από δεκαετίες που η κυβέρνηση έκανε τα στραβά μάτια, ξάφνου – υπό την πίεση των Βρυξελλών – απαίτησε από τους Ολλανδούς αγρότες να λύσουν το πρόβλημα με δικό τους κόστος, μεταξύ άλλων μέτρων, “θυσιάζοντας” μία στις τρεις αγελάδες.

Ακόμα πιο δυσεπίλυτο είναι το δεύτερο πρόβλημα που προκάλεσε η 15ετής οικονομική ύφεση που ακολούθησε το τραπεζικό Κραχ του 2008. Το αποτέλεσμα των πανευρωπαϊκών πολιτικών λιτότητας, που ήταν η βασική πολιτική αντιμετώπισης της κρίσης αυτής, ήταν η κατάρρευση των επενδύσεων.

Τα αποτελέσματα αυτής της επιλογής είναι καταιγιστικά: Η επενδυτική απεργία ευθύνεται για τη σημερινή αποβιομηχάνιση της Γερμανίας και της Βόρειας Ιταλίας ταυτόχρονα.

Ολόκληρο το βιομηχανικό καρτέλ της Βόρειας και Κεντρικής Ευρώπης αποδομείται και, έτσι, αδυνατεί να χρηματοδοτεί την Κοινή Αγροτική Πολιτική, όπως είχε συμφωνηθεί με τους τσιφλικάδες του Βορρά από την δεκαετία του ’50.

Παράλληλα, μένει με άδεια τα ταμεία η Πράσινη Συμφωνία της ΕΕ, με τα βάρη της να πέφτουν δυσανάλογα στους ώμους των αγροτών και των λαϊκών τάξεων.

Με άλλα λόγια», επισήμανε ο κ. Βαρουφάκης, «για τον ξεσηκωμό ακόμα και των πλουσιότερων Γερμανών και Ολλανδών μεγαλοαγροτών, που για πρώτη φορά συναγωνίζονται τους Έλληνες, Γάλλους και Ισπανούς συναδέλφους τους στις κινητοποιήσεις και στα μπλόκα, ευθύνεται ο ανόητος χειρισμός της αναπόφευκτης κρίσης του ευρώ».

Από το περιοδικό Insider

Συνέχεια ανάγνωσης

Ευρωπαϊκή Ένωση

Χαμενεΐ: «Να εξαφανιστεί από εδώ» η Δύση

Δημοσιεύτηκε

στις

Αλί Χαμενεΐ. Φωτ. Office of the Iranian Supreme Leader/WANA (West Asia News Agency) via REUTERS

Ανέφερε ότι «θρηνεί» για τον θάνατο του ηγέτη της Χεζμπολάχ Χασάν Νασράλα

Τις «ΗΠΑ και ορισμένες ευρωπαϊκές χώρες» που «ψευδώς υποστηρίζουν ότι φέρνουν ειρήνη και ηρεμία στην περιοχή» κατηγόρησε ο ανώτατος ηγέτης του Ιράν, Αγιατολάχ Αλί Χαμενεΐ, για τις περιφερειακές εντάσεις στη Μέση Ανατολή, στις πρώτες του δηλώσεις μετά την πυραυλική επίθεση στο Ισραήλ.

Είπε ότι πρέπει να «χαθούν» από την περιοχή, ώστε οι χώρες της περιοχής να ζήσουν ειρηνικά.

Ανέφερε επίσης ότι «θρηνεί» για τον θάνατο του ηγέτη της Χεζμπολάχ Χασάν Νασράλα, αλλά δεν ανέβαλε το πρόγραμμά του επειδή το πένθος του Ιράν είναι μια «αναζωογονητική και κινητήρια δύναμη».

Η εντολή εκτόξευσης πυραύλων στο Ισραήλ την Τρίτη δόθηκε από τον ανώτατο ηγέτη της χώρας – ο οποίος παραμένει σε ασφαλή τοποθεσία, δήλωσε ανώτερος Ιρανός αξιωματούχος στο πρακτορείο ειδήσεων Reuters.

Ναυτεμπορική

Συνέχεια ανάγνωσης

Ινφογνώμων

Infognomon Logo

Περιηγηθείτε στα κορυφαία βιβλία του βιβλιοπωλείου μας

Προβολή όλων

Δημοφιλή