Ακολουθήστε μας

Ναυτιλία

Οι επιθέσεις των Χούτι έχουν αντίκτυπο στο λιμάνι του Πειραιά

Δημοσιεύτηκε

στις

Συνολικά, 2,327 εκατομμύρια εμπορευματοκιβώτια διακινήθηκαν το επτάμηνο του τρέχοντος έτους σε σύγκριση με 2,636 εκατομμύρια την ίδια περίοδο του 2023

Τί έγραφε ο γερμανικός Τύπος τον Ιανουάριο του 2024

Οι υποστηριζόμενοι από το Ιράν αντάρτες Χούθι έχουν εντείνει τις επιθέσεις τους στα εμπορικά πλοία στην Ερυθρά Θάλασσα, τα οποία βάλλουν με πυραύλους ή μη επανδρωμένα αεροσκάφη. «Με αυτόν τον τρόπο εκδηλώνουν την αλληλεγγύη τους προς τους Παλαιστινίους και υποστηρίζουν τη Χαμάς», γράφει η οικονομική επιθεώρηση Handelsblatt. «Οι επιθέσεις όμως έχουν σοβαρό αντίκτυπο στη ναυσιπλοΐα μεταξύ Ασίας και Ευρώπης».

Το μεγαλύτερο πλήγμα το δέχεται μάλιστα ο Πειραιάς, «ο οποίος αποτελεί το μεγαλύτερο λιμάνι εμπορευματοκιβωτίων στη Μεσόγειο. […] Ο Πειραιάς είναι και το πρώτο μεγάλο λιμάνι που προσεγγίζουν τα φορτηγά πλοία που φτάνουν στην Ευρώπη έχοντας διασχίσει τη διώρυγα του Σουέζ». Από τον Πειραιά μεταφέρονται ακολούθως τα εμπορευματοκιβώτια στην Ευρώπη. Το 2023 «ο Πειραιάς ήταν το τέταρτο μεγαλύτερο κέντρο διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων της Ευρώπης μετά το Ρότερνταμ, την Αμβέρσα και το Αμβούργο», έγραφε η γερμανική εφημερίδα.

Η κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα όμως έρχεται να αλλάξει τα δεδομένα. «Τα πλοία που μεταφέρουν εμπορευματοκιβώτια από την Άπω Ανατολή φτάνουν με καθυστέρηση εβδομάδων ή δεν έρχονται καθόλου στον Πειραιά, διότι ακολουθούν τη διαδρομή γύρω από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας και ξεφορτώνουν τα φορτία τους σε λιμάνια της Βορείου Θάλασσας».

18 ναυτιλιακές εταιρείες αποφεύγουν τη συγκεκριμένη διαδρομή

Προ της κρίσης «το 30% της διεθνούς διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων περνούσε από την Ερυθρά Θάλασσα και τη διώρυγα του Σουέζ. Σύμφωνα με στοιχεία του Διεθνούς Οργανισμού Ναυτιλίας (IMO) 18 ναυτιλιακές εταιρείες αποφεύγουν πλέον τη συγκεκριμένη διαδρομή – μεταξύ αυτών και η Hapag-Lloyd, η μεγαλύτερη γερμανική ναυτιλιακή εταιρεία. Η γαλλική CMA CGM, η κινέζικη Cosco Container Lines, η Evergreen Line από την Ταϊβάν και η OOCL από το Χονγκ Κονγκ έχουν διαγράψει τον Πειραιά ως ενδιάμεσο σταθμό στα περισσότερα από τα εβδομαδιαία δρομολόγιά τους από την Ασία προς την Ευρώπη, επιλέγοντας και αυτές τη διαδρομή γύρω από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας προς τη Βόρειο Ευρώπη».

Φορτηγά πλοία άλλων εταιρειών προσεγγίζουν τον Πειραιά «ως τελευταίο λιμάνι, προτού επιστρέψουν ξανά γύρω από την Αφρική πίσω στην Άπω Ανατολή. Στην Ελλάδα και σε άλλες χώρες της Μεσογείου υπάρχουν ήδη καθυστερήσεις στις παραδόσεις ρούχων, υποδημάτων, οικιακών και ηλεκτρονικών συσκευών και αυτοκινήτων από την Ασία».

Το δίλημμα της Κίνας

Οι εξελίξεις αυτές θέτουν υπό πίεση και την Κίνα, η οποία «από τη μία πλευρά δεν θέλει να σταθεί στο πλευρό της Δύσης όσον αφορά τη σύγκρουση στη Γάζα. Από την άλλη όμως το Πεκίνο, που είναι ο φορέας εκμετάλλευσης του λιμένα του Πειραιά και ο προμηθευτής πολλών εκ των αγαθών που διακινούνται εκεί, έχει συμφέρον να επανέλθει κατά το δυνατόν συντομότερα στην κανονικότητα η ναυσιπλοΐα στην Ερυθρά Θάλασσα». Γι’ αυτοί και δυτικοί διπλωμάτες εκτιμούν πως «το Πεκίνο προσπαθεί στο παρασκήνιο να θέσει τέλος στις επιθέσεις των ανταρτών».

 

Να λοιπόν που η κρίση συνεχίζεται και οι επίθεσεις των Χούθι αποτυπώνονται στην κίνηση των εμπορευματοκιβωτίων στο λιμάνι του Πειραιά, η οποία μειώθηκε ελαφρά τον Ιούλιο του 2024, λόγω των γεωπολιτικών εξελίξεων στην Ερυθρά Θάλασσα, καθώς η διεθνής ναυτιλία δοκιμάζεται συνεχώς.

Συνέχεια ανάγνωσης

Video

Επτά μήνες Επιχείρηση «ΑΣΠΙΔΕΣ»: Τι έχουν πετύχει μέχρι τώρα οι ευρωπαϊκές φρεγάτες

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Ελλάδα, Ιταλία και Γαλλία συνθέτουν το στόλο της Επιχείρησης ΑΣΠΙΔΕΣ που προστατεύει τα εμπορικά πλοία από τους Χούθι στην Ερυθρά Θάλασσα

Την ώρα που οι πολεμικές συγκρούσεις στη Μέση Ανατολή κορυφώνονται με κίνδυνο γενικότερης ανάφλεξης ανεξέλεγκτων διαστάσεων και επιπτώσεων, πολεμικά πλοία από Ελλάδα, Ιταλία και Γαλλία πραγματοποιούν περιπολίες στην Ερυθρά Θάλασσα προστατεύοντας εμπορικά πλοία από όλο τον κόσμο από τις επιθέσεις των Χουθι.

Τους τελευταίους 7 μήνες, η επιχείρηση ΑΣΠΙΔΕΣ (EUNAVFOR ASPIDES), μία από τις τρεις ναυτικές επιχειρήσεις που πραγματοποιεί η Ευρωπαϊκή Ένωση, έχει υπερασπιστεί εκατοντάδες πλοία και χιλιάδες ναυτικούς από τα τρομοκρατικά χτυπήματα των Χούθι.

Το επιχειρησιακό στρατηγείο της Επιχείρησης βρίσκεται στη Λάρισα και ο επικεφαλής Υποναύαρχος Βασίλειος Γρυπάρης παρουσίασε τον μέχρι τώρα απολογισμό της στο 14o ετήσιο συνέδριο της Capital Link του Νίκου Μπορνόζη.

Μιλώντας στο euronews, ο Β. Γρυπάρης περιέγραψε όσα έχουν καταφέρει μέχρι τώρα τα ελληνικά, ιταλικά και γαλλικά πολεμικά πλοία, αλλά και τις εκτιμήσεις του για το μέλλον της Επιχείρησης.

«Αυτό που έχουμε καταφέρει είναι να αναπτύξουμε γρήγορα τις δυνάμεις και ακόμα και στο επίπεδο της Ευρωπαϊκής Ένωσης, είναι μια απόφαση η οποία ελήφθη πάρα πολύ γρήγορα» μας είπε.

«Από την πρώτη κιόλας στιγμή ξεκινήσαμε να συνεισφέρουμε στην ελευθερία της ναυσιπλοΐας στην Ερυθρά Θάλασσα. Μέχρι στιγμής, μέσα από αυτή την προσπάθεια έχουμε διευκολύνει πάνω από 350 πλοία. Έχουμε παράσχει εγγύς προστασία σε πάνω από 250 πλοία, έχουμε καταστρέψει 17 UAV (unmanned aerial vehicle), 3 μη επανδρωμένα σκάφη επιφανείας και 4 αντιπλοῖκά βλήματα των Χούθι.

Αυτά τα νούμερα δεν είναι λίγα. Βέβαια είναι λιγότερα αν τα συγκρίνει κανείς με το τι κάνουν οι Αμερικανοί στην περιοχή και άλλες επιχειρήσεις. Αλλά επειδή η δική μας η επιχείρηση έχει τελείως αμυντικό χαρακτήρα, οι επεμβάσεις οι δικές μας είναι στο απολύτως απαραίτητο πεδίο και πρέπει να είναι κιόλας και αναλογικές.

Επίσης απώτερος σκοπός της επιχείρησης είναι να μην κλιμακώσουμε περαιτέρω την ένταση. Αυτό σημαίνει ότι δεν πλήττουμε στόχους πρώτα από όλα στο έδαφος της Υεμένης, δεν επιπλήττουμε απευθείας τους Χούθι για κανένα λόγο, παρά μόνο αμυνόμαστε σε επερχόμενες και γενόμενες επιθέσεις και μάλιστα στο βαθμό που αυτό είναι απαραίτητο και αναλογικό. »

Οι Χούθι φαίνεται ότι αναβαθμίζουν τον εξοπλισμό με τον οποίο επιτίθενται. Σας προβληματίζει;

«Είναι πάντα ένα πρόβλημα αυτό, αλλά μέχρι στιγμής βρίσκουμε τον τρόπο και να πληροφορούμε τη ναυτιλιακή κοινότητα, αλλά και φυσικά να αναπτύσσουμε και τις δικές μας τακτικές στο σημείο που να μπορούμε να συνεχίσουμε με αποδεκτό επίπεδο ρίσκου την αποστολή μας.»

Ποια ήταν η πιο δύσκολη επιχείρηση για σας;

«Δύσκολη επιχείρηση ήταν και η τελευταία με το Sounion, γιατί ήταν ένα πλοίο το οποίο δεν είχε ελεγκτικές δυνατότητες, ενώ ταυτόχρονα ένας μεγάλος αριθμός άλλων βοηθητικών πλοίων έπρεπε και αυτά να προστατευθούν. Επίσης, οι Χούθι είχαν πάντα τη δυνατότητα και την πρωτοβουλία να πλήξουν όλα τα πλοία ταυτόχρονα. Αυτό ήταν ένα πολύ μεγάλο ρίσκο, το οποίο προσπαθήσαμε όμως να το διαχειριστούμε. Με ποιο τρόπο; Πλησιάζοντας και το πολιτικό επίπεδο για τις δικές τους συνέργειες στο χώρο, ώστε να καταλάβουν και οι Χούθι ότι η συγκεκριμένη επιχείρηση ήταν και προς δικό τους όφελος. Διαφορετικά θα προκαλούταν μεγάλο περιβαλλοντικό πρόβλημα στις δικές τους πρώτα ακτές και μάλιστα πιθανόν για τα επόμενα 50 χρόνια ή και περισσότερο θα αποστερούσε από τους κατοίκους της Υεμένης τον αλιευτικό πλούτο της περιοχής.»

Έχει χρειαστεί άλλες φορές να συνομιλήσετε με εκπροσώπους των Χούθι;

«Εμείς δεν μιλάμε ποτέ με τους Χούθι. Πρώτα από όλα η Ευρωπαϊκή Ένωση δεν αποδέχεται τους Χούθι. Η Ευρωπαϊκή Ένωση αποδέχεται την επίσημη και νόμιμη κυβέρνηση της Υεμένης. Στο πολιτικό όμως επίπεδο υπάρχουν πάντα δίαυλοι ανοιχτοί μέσω των χωρών της περιοχής. Αυτό που έχουμε καταφέρει εμείς μέχρι στιγμής είναι να είμαστε γενικά αποδεκτοί από τη περιοχή.

Έχω επισκεφτεί όλες οι χώρες της περιοχής και αυτές έχουν δεχθεί τα μηνύματα από τους αντίστοιχους ευρωπαίους πρέσβεις στην περιοχή και έχουν θετική ή ουδέτερη στάση απέναντι στην επιχείρηση ΑΣΠΙΔΕΣ. Πιστεύω ότι ακόμα και οι ίδιοι οι Χούθι έχουν καταλάβει ότι η παρουσία μας εκεί δεν είναι άμεση απειλή για αυτούς και νομίζω ότι σέβονται ιδιαίτερα την επιχείρηση ΑΣΠΙΔΕΣ.»

Πιστεύετε ότι αυτή η επιχείρηση θα συνεχιστεί και τα επόμενα χρόνια;

«Προκειμένου να καταφέρουμε να επαναφέρουμε την ασφάλεια στην παγκόσμια ναυσιπλοϊα, πιστεύω ότι θα χρειαστεί αρκετός καιρός. Θα πρέπει να δείτε τον όγκο των πλοίων που πλέον έχουν διαλέξει εναλλακτικές διαδρομές. Οι εναλλακτικές αυτές διαδρομές έχουν αυξήσει το χρόνο μεταφοράς των προϊόντων, τους ρύπους και φυσικά το κόστος σε καύσιμα και τελικά το κόστος του προϊόντος που φτάνει στον τελικό καταναλωτή. Με ότι αυτό σημαίνει λοιπόν για τις οικονομίες και των ευρωπαϊκών χωρών. Άρα θα πρέπει κατά την άποψή μου να συνεχιστεί αυτή η επιχείρηση και σίγουρα η λύση δεν είναι μόνο στο στρατιωτικό επίπεδο. Η λύση ίσως κυρίως είναι στο πολιτικό επίπεδο.»

ΠΗΓΗ: euronews

Συνέχεια ανάγνωσης

Εθνική Άμυνα

Επέστρεψε η φρεγάτα «Ψαρά» από την Ερυθρά Θάλασσα! Η σκυτάλη στη φρεγάτα “Σπέτσες”

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Επέστρεψε η φρεγάτα τύπου ΜΕΚΟ ΨΑΡΑ του Πολεμικού Ναυτικού από την περιοχή της Ερυθράς θάλασσας

Την Κυριακή 22 Σεπτεμβρίου 2024, η Φρεγάτα (Φ/Γ) ΨΑΡΑ κατέπλευσε στο Ναύσταθμο Σαλαμίνας (ΝΣ), περατούμενης της συμμετοχής της στην ευρωπαϊκή επιχείρηση EUNAVFOR ASPIDES. Μετά τον κατάπλου της Φ/Γ ΨΑΡΑ στο ΝΣ, ο Αρχηγός ΓΕΝ Αντιναύαρχος Δημήτριος – Ελευθέριος Κατάρας ΠΝ, επέβη στο πλοίο συνοδευόμενος από τον Αρχηγό Στόλου Αντιναύαρχο Πολυχρόνη Κουλούρη ΠΝ και καλωσόρισαν τον Κυβερνήτη καθώς και το πλήρωμα της Φ/Γ, συγχαίροντας τους για την επιτυχή ολοκλήρωση της αποστολής.

Έπειτα από 97 ημέρες συνολικά που επιχειρεί στην Ευρωπαϊκή Επιχείρηση Ασπίδες, στον Κόλπο του Άντεν, τα 194 στελέχη του ΠΝ επέστρεψαν στα ελληνικά νερά το πρωί της Κυριακής 22 Σεπτεμβρίου.

Την σκυτάλη αναμένεται να παραλάβει η φρεγάτα τύπου ΜΕΚΟ ΣΠΕΤΣΑΙ τις επόμενες ημέρες, όπου θα συνεχίσει την επιχείρηση προστατεύοντας την ασφαλή διέλευση εμπορικών πλοίων από την Ερυθρά Θάλασσα όπου οι προσκείμενοι στο Ιράν αντάρτες Χούθι πραγματοποιούν μπαράζ επιθέσεων απειλώντας την ελεύθερη ναυσιπλοΐα.

ΠΗΓΗ: Ναυτεμπορική

Συνέχεια ανάγνωσης

Video

Βίντεο των Χούθι από το καιγόμενο τάνκερ ‘Σούνιον’ στην Ερυθρά Θάλασσα

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Το κύριο ηλεκτρονικό μέσο ενημέρωσης των Χούθι στην Υεμένη διένειμε σκηνές από την εισβολή και την πυρπόληση του ελληνικού πλοίου ΣΟΥΝΙΟΝ στην Ερυθρά Θάλασσα.

Σύμφωνα με το δημοσίευμα «Η εταιρεία που το κατέχει παραβίασε την απόφαση εισόδου στα λιμάνια της κατεχόμενης Παλαιστίνης».

Οι σκηνές περιλαμβάνουν τη διαδικασία των ναυτικών δυνάμεων των Χούθι που εισέβαλαν στο πλοίο και το έκαψαν, παγίδευσαν το πλοίο και τη στιγμή που ανατινάχθηκε.

Αποκλειστικά στο  ΒΑΛΚΑΝΙΚΟ ΠΕΡΙΣΚΟΠΙΟ

Συνέχεια ανάγνωσης

Ινφογνώμων

Infognomon Logo

Περιηγηθείτε στα κορυφαία βιβλία του βιβλιοπωλείου μας

Προβολή όλων

Δημοφιλή