Ακολουθήστε μας

Γενικά θέματα

Aπό το Μαξίμου διέρρευσε ο κατάλογος με τα επώδυνα μέτρα του Ιουνίου

Δημοσιεύτηκε

στις

Aπό το Μαξίμου διέρρευσε ο κατάλογος με τα επώδυνα μέτρα του Ιουνίου

ΑΘΗΝΑ. (Γραφείο ΕΘνικού Κήρυκα). Απο το
γραφείο του πρωθυπουργού Λουκά Παπαδήμου διέρρευσε ο κατάλογος με τα
επώδυνα μέτρα του Ιουνίου. Η διαρροή σχολιάζεται ως προσπάθεια του
Πρωθυπουργού να προσγειώσει τα κόμματα προ των εκλογών.Οπως
αποκάλυψε πρώτο το “Βήμα”, ο κατάλογος καταρτίστηκε από το οικονομικό
γραφείο του κ. Παπαδήμου και δόθηκε στη δημοσιότητα το βράδυ της Τρίτης
και την Τετάρτη θα παρουσιαστεί και στο Υπουργικό Συμβούλιο.
Πηγές
του Μεγάρου Μαξίμου ανέφεραν στο «Βήμα» ότι ανάλογα έγγραφα
κωδικοποίησης των μνημονιακών υποχρεώσεων έχουν γίνει για κάθε μήνα
(αντίστοιχο έγγραφο υπάρχει και για τον Μάιο) προσθέτοντας ωστόσο ότι το
έγγραφο του Ιουνίου δεν έχει μοιραστεί στο υπουργικό Συμβούλιο

Η
λίστα Παπαδήμου κωδικοποιεί της «Μνημονιακές Δράσεις» που θα βρει
μπροστά της η νέα κυβέρνηση και κάνει σαφείς αναφορές σε περικοπές. Για
παράδειγμα γίνεται λόγος για «μείωση 12% κατά μέσο όρο στα “ειδικά
μισθολόγια” του δημοσίου τομέα, η οποία θα εφαρμοσθεί από την 1η Ιουλίου
2012». Γίνεται επίσης αναφορά στην αύξηση των αντικειμενικών αξιών και
στο σχέδιο για την εκκαθάριση ληξιπρόθεσμων οφειλών από δημοσίους
οργανισμούς μέχρι τον Ιούνιο του 2012.
Δίπλα σε κάθε δράση
παρατίθεται η συγκεκριμένη παράγραφος του μνημονίου (MoU) βάσει της
οποίας η Ελλάδα έχει αναλάβει την υποχρέωση.

Η λίστα με τις «μνημονιακές δράσεις» ως το τέλος Ιουνίου περιλαμβάνει τα παρακάτω μέτρα:
-Εκτέλεση
Προϋπολογισμού: η Κυβέρνηση θα νομοθετήσει μείωση 12% κατά μέσο όρο στα
«ειδικά μισθολόγια» του δημοσίου τομέα, η οποία θα εφαρμοσθεί από την
1η Ιουλίου 2012 και θα επιφέρει εξοικονομήσεις της τάξεως των 205 εκατ.
ευρώ. [τέλος Ιουνίους 2012] (MoU, παρ. 1).

-Εκτέλεση
Προϋπολογισμού – αναθεώρηση των προγραμμάτων δημοσίας δαπάνης: Η
Κυβέρνηση ολοκληρώνει την αναθεώρηση των προγραμμάτων, με σκοπό να
προετοιμάσει τα μέτρα τα οποία θα υιοθετηθούν με τους προϋπολογισμούς
του 2013 και του 2014. [Ιούνιος 2012] (MoU, παρ. 1).

-Εκτέλεση
Προϋπολογισμού – αναθεώρηση των προγραμμάτων δημοσίας δαπάνης: Περαιτέρω
εξορθολογισμός των φαρμακευτικών δαπανών και της λειτουργικής δαπάνης
των νοσοκομείων, και προσδιορισμός των χρηματικών παροχών προνοίας.
[Ιούνιος 2012] (MoU παρ. 1)

-Προσφορά περιουσιακών στοιχείων για
πώληση. Σκοπεύουμε να ξεκινήσουμε κάποιες πωλήσεις περιουσιακών
στοιχείων ορόσημο κατά το πρώτο εξάμηνο του 2012, όπως είναι η
ΔΕΠΑ/ΔΕΣΦΑ, ΧΕΛΠΕ, ΟΠΑΠ, ΕΥΔΑΠ, ΕΥΑΘ και IBC και κατά το δεύτερο μισό
του έτους να κάνουμε προσκλήσεις ενδιαφέροντος για λιμένες, αεροδρόμια
και την Εγνατία Οδό. (MEFP παρ. 26).

-Διαχείριση κεφαλαίων και
αποκρατικοποιήσεις: H Κυβέρνηση καταργεί (ή τροποποιεί καταλλήλως) τα
υφιστάμενα ειδικά δικαιώματα που παραχωρούνται στο Κράτος μέσα στα
πλαίσια της διαδικασίας αποκρατικοποιήσεων (Άρθρο 11, Ν. 3631/2008 περί
Στρατηγικών Εταιριών) [2ο τρίμηνο 2012] (MoU, παρ. 2.1).

-Διαχείριση
κεφαλαίων και αποκρατικοποιήσεις: Για να εξασφαλισθεί η έγκαιρη
εκκαθάριση των θεμάτων κρατικής ενίσχυσης τα οποία θα μπορούσαν να
αποτελέσουν εμπόδιο για τις αποκρατικοποιήσεις, η Κυβέρνηση σε
συνεργασία με το Ταμείο Αξιοποίησης της Ιδιωτικής
Περιουσίας του
Δημοσίου, υποβάλλει στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή πληροφορίες για την
(οικονομική) κατάσταση των εντός του 2012 υπό αποκρατικοποίηση
στοιχείων, καθώς επίσης και για τη διαδικασία αποκρατικοποίησης που θα
ακολουθηθεί. [2ο τρίμηνο 2012] (MoU, παρ. 2.1)

-Διαχείριση
κεφαλαίων και αποκρατικοποιήσεις: Πρώτη φάση δημοσίευσης πλήρης
απογραφής των κρατικών περιουσιακών στοιχείων στο δικτυακό τόπο του
Υπουργείου Οικονομικών. [μέσα του 2012] (MoU, παρ. 2.1)

-Διαχείριση
κεφαλαίων και αποκρατικοποιήσεις: Επισπεύδεται η καταχώρηση της
κυριότητας των κρατικών εδαφικών/οικοπεδικών εκτάσεων. Για τον σκοπό
αυτό:

· συντάσσεται πλήρης απογραφή περιουσιακών στοιχείων,

· προετοιμάζεται ειδικός νόμος για την αξιοποίηση της περιοχής του Ελληνικού,

·
αποσαφηνίζεται το καθεστώς χρήσεως γης για τα μεμονωμένα περιουσιακά
στοιχεία και/ή τα χαρτοφυλάκια περιουσιακών στοιχείων τα οποία θα
εκτιμηθούν και θα επιλεγούν προς εκμετάλλευση εντός του 2012. [2ο
τρίμηνο 2012] (MoU, παρ. 2.1)

-Φορολογική πολιτική: Η Κυβέρνηση
θεσπίζει φορολογική μεταρρύθμιση, η οποία αποσκοπεί στην απλοποίηση του
φορολογικού συστήματος, στην εξάλειψη των απαλλαγών και των προνομιακών
καθεστώτων. [Ιούνιος 2012] (MoU, παρ. 2.3)

-Φορολογική πολιτική: Η
Κυβέρνηση αναθεωρεί τις αντικειμενικές αξίες της ακίνητης περιουσίας,
προκειμένου αυτές να ευθυγραμμιστούν με τις τιμές της αγοράς. [Ιούνιος
2012] (MoU,παρ. 2.3)

-Μεταρρυθμίσεις στη διαχείριση εσόδων: Η
Κυβέρνηση δημοσιεύει στο διαδίκτυο μηνιαία στοιχεία για τις
ληξιπρόθεσμες οφειλές με χρονική υστέρηση 20 ημερών από το τέλος εκάστου
μήνα. [2ο τρίμηνο 2012] (MoU, παρ. 2.4).

-Μεταρρυθμίσεις στη
διαχείριση εσόδων: Διενεργούνται έλεγχοι υπηρεσιακής απόδοσης και
αντικαθιστούνται οι διευθυντές που δεν ανταποκρίνονται στους στόχους
απόδοσης. [Ιούνιος 2012] (MoU, παρ. 2.4).

-Μεταρρυθμίσεις στη
διαχείριση εσόδων: Η κυβέρνηση αντικαθιστά στις εφορίες τις πληρωμές
τοις μετρητοίς και με επιταγές με τραπεζικά εμβάσματα, έτσι ώστε ο
χρόνος του προσωπικού να επικεντρωθεί σε εργασία μεγαλύτερης
προστιθέμενης αξίας (έλεγχοι, επιβολή εισπράξεων, συμβουλές προς
φορολογουμένους κ.α.). [2ο τρίμηνο 2012]1 (MoU, παρ. 2.4).

-Μεταρρυθμίσεις
στη διαχείριση εσόδων: Ξεκινά η δημοσίευση στο διαδίκτυο βασικών
δεικτών απόδοσης για τις εφορίες. [2ο τρίμηνο 2012] (MoU παρ. 2.4).

-Μεταρρυθμίσεις
στη διαχείριση εσόδων – νέο σύστημα Πληροφορικής: Αναμένονται 20
επιπλέον νέες ηλεκτρονικές υπηρεσίες και βελτιώσεις, οι οποίες αφορούν
κυρίως φόρους που παρακρατούνται στην πηγή. [Ιούνιος 2012] (MoU, παρ.
2.4).

-Μεταρρυθμίσεις στη διαχείριση εσόδων – φορολογική διοίκηση:
Η Κυβέρνηση θα αναμορφώσει την μονάδα οικονομικών επιθεωρήσεων η οποία
θα επικεντρωθεί μόνο στον έλεγχο των φοροεισπρακτόρων και σε θέματα
διαχείρισης εσόδων [Ιούνιος 2012] (ΜοU, παρ. 2.4).

-Μεταρρυθμίσεις
στη διαχείριση εσόδων – φορολογική διοίκηση: Η Κυβέρνηση θα
ενεργοποιήσει την διεύθυνση εσωτερικών υποθέσεων [Ιούνιος 2012] (ΜοU,
παρ. 2.4).

-Μεταρρυθμίσεις στη διαχείριση εσόδων – φορολογική
διοίκηση: Η Κυβέρνηση θα ζητήσει από την Αρχή Καταπολέμησης της
Νομιμοποίησης Εσόδων από Εγκληματικές Δραστηριότητες και της
Χρηματοδότησης της Τρομοκρατίας και Ελέγχου των Δηλώσεων
Περιουσιακής
Κατάστασης να ελέγξει ετησίως τουλάχιστον 200 δηλώσεις περιουσιακών
στοιχείων εφοριακών [Ιούνιος 2012] (ΜοU, παρ. 2.4)

-Μεταρρυθμίσεις
στη διαχείριση εσόδων – φορολογική διοίκηση: Η Κυβέρνηση θα θεσπίσει
διαδικασίες για την εκ περιτροπής μετακίνηση διευθυντών επί περιοδικής
βάσεως [Ιούνιος 2012] (ΜοU, παρ. 2.4).

-Μεταρρυθμίσεις στη
διαχείριση εσόδων – φορολογική διοίκηση: Η Κυβέρνηση θα βελτιώσει το
σύστημα προστασίας πληροφοριοδοτών οι οποίοι αναφέρουν περιπτώσεις
διαφθοράς [Ιούνιος 2012] (ΜοU, παρ. 2.4).

-Μεταρρυθμίσεις στη
διαχείριση εσόδων: Ο Κώδικας Βιβλίων και Στοιχείων καταργείται εξ
ολοκλήρου και αντικαθίσταται από απλούστερη νομοθεσία. [Ιούνιος 2012]
(ΜοU, παρ. 2.4).

-Τομέας οικονομικής διαχείρισης του Δημοσίου:
Δημοσιεύεται σχέδιο για την εκκαθάριση ληξιπρόθεσμων οφειλών από
δημοσίους οργανισμούς μέχρι τον Ιούνιο του 2012. Η Κυβέρνηση διασφαλίζει
ότι το σύνολο των ληξιπρόθεσμων οφειλών σημειώνει σταθερή πτώση. Τα
δεδομένα επί των ληξιπρόθεσμων οφειλών θα δημοσιοποιούνται σε μηνιαία
βάση με χρονική υστέρηση όχι μεγαλύτερη των 20 ημερών από το τέλος
εκάστου μήνα. (ΜοU, παρ. 2.5)

-Τομέας οικονομικής διαχείρισης του
Δημοσίου: Η Κυβέρνηση συνεχίζει τη διαδικασία δημιουργίας μητρώων
δεσμεύσεων, ώστε να καλύψει πλήρως τον προϋπολογισμό επενδύσεων και
τουλάχιστον το 70% των φορέων της γενικής κυβέρνησης [Ιούνιος 2012].
(ΜοU, παρ. 2.5)

-Τομέας οικονομικής διαχείρισης του Δημοσίου: Η
Κυβέρνηση επιβάλλει την υποχρέωση στους οικονομικούς επιθεωρητές να
αναφέρουν τις δεσμεύσεις, μεταξύ άλλων μέσω θέσπισης κυρώσεων σε φορείς
που δεν υποβάλουν στοιχεία και υποβολή των επιθεωρητών σε πειθαρχική
διαδικασία σε περιπτώσεις μη συμμόρφωσης. [Ιούνιος 2012] (ΜοU, παρ.
2.5).

-Εκσυγχρονισμός της δημόσιας διοίκησης: Η Κυβέρνηση
εγκαθιδρύει ηλεκτρονικό αυτοματοποιημένο σύστημα το οποίο συνδέει τη
Βάση Δεδομένων Απογραφής με την Ενιαία Αρχή Πληρωμών. [2ο τρίμηνο 2012]
(MoU, παρ. 2.6).

-Δημόσιες προμήθειες: Η Κυβέρνηση εντοπίζει έναν
αριθμό πιθανών τομεακών Κεντρικών Αρχών Προμηθειών (ΚΑΠ), σε επίπεδο
κεντρικής κυβέρνησης. Οι πρώτες ΚΑΠ είναι πλήρως λειτουργικές και
συντονίζονται από την Ενιαία Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων. [2ο τρίμηνο 2012]
(MoU, παρ. 2.6).

-Δημόσιες προμήθειες: Η Κυβέρνηση παρουσιάζει
πιλοτική έκδοση του συστήματος ηλεκτρονικών προμηθειών [2ο τρίμηνο 2012]
(MoU, παρ. 2.6).

-Δημόσιες προμήθειες: Η Κυβέρνηση αναλαμβάνει τη
μεταρρύθμιση του συστήματος των δημοσίων συμβάσεων. Η αναθεώρηση θα
αρχίσει από την ανάλυση της τρέχουσας κατάστασης. Ένα πρώτο σχέδιο
δράσης για τη μεταρρύθμιση εκπονείται σε συμφωνία με την Ευρωπαϊκή
Επιτροπή. [2ο τρίμηνο 2012] (MoU, παρ. 2.6).

-Δημόσιες προμήθειες:
Η Κυβέρνηση αναλαμβάνει μια διεξοδική αναθεώρηση του συστήματος
προσφυγών κατά των διαδικασιών ανάθεσης και προτείνει σχετικό σχέδιο
δράσης σε συμφωνία με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. [2_ τρίμηνο 2012] (MoU,
παρ. 2.6).

-Χρηματοοικονομικός τομέας – ανακεφαλαιοποίηση και
ενέργειες εξυγίανσης: Αποσαφηνίζονται δια νόμου οι υποχρεώσεις όσον
αφορά τη διακυβέρνηση, το ρόλο και τις αρμοδιότητες του Ελληνικού
Επικουρικού Κεφαλαίου Ευθύνης από Ατυχήματα Αυτοκινήτων ,
προκειμένου
να διασφαλιστεί ότι δύναται να ανταποκριθεί στις υποχρεώσεις του
σχετικά με την αποζημίωση των θυμάτων από αυτοκινητιστικά δυστυχήματα,
έως το 2ο τρίμηνο του 2012. (ΜοU, παρ. 3).

-Αγορά εργασίας – μη
μισθολογικό κόστος, αδήλωτη εργασία και εισφοροδιαφυγή: Διεξάγεται μία
ανεξάρτητη αξιολόγηση σχετικά με την αποτελεσματικότητα της δομής και
των δραστηριοτήτων του Σώματος Επιθεώρησης Εργασίας. Στη συνέχεια θα
παρουσιαστούν οι
διορθωτικές ενέργειες για την αντιμετώπιση της
αναποτελεσματικότητας που έχει διαπιστωθεί στην προαναφερόμενη
αξιολόγηση και θα τεθούν ποσοτικοί στόχοι για τον αριθμό των ελέγχων
αδήλωτης εργασίας που πρέπει να εκτελεστούν. [2ο τρίμηνο του 2012].
(MoU, παρ. 4.1).

-Αγορά εργασίας – μη μισθολογικό κόστος, αδήλωτη
εργασία και εισφοροδιαφυγή: Για όσες επιχειρήσεις χρησιμοποιούν την
κάρτα εργασίας, καθίσταται υποχρεωτική η ταυτόχρονη πληρωμή μισθών,
παρακρατηθέντων φόρων επί της μισθοδοσίας και κοινωνικών εισφορών με
ηλεκτρονικά μέσα. [2ο τρίμηνο του 2012]. (MoU παρ. 4.1)

-Νομοθετικά
κατοχυρωμένα επαγγέλματα: Εφαρμογή του Κεφ. Α Ν. 3919/2011. Αναφορικά
με τα επαγγέλματα για τα οποία απαιτείται επαναφορά περιορισμών σύμφωνα
με τις αρχές της αναγκαιότητας, της αναλογικότητας και του δημόσιου
συμφέροντος, η Κυβέρνηση θα
περάσει την απαιτούμενη νομοθεσία το
αργότερο έως το τέλος Ιουνίου 2012, κατόπιν διαβουλεύσεων με την
Επιτροπή Ανταγωνισμού και τους εκπροσώπους της Επιτροπής, του ΔΝΤ και
της ΕΚΤ. (MoU, παρ. 4.2).

-Νομοθετικά κατοχυρωμένα επαγγέλματα: Η
Κυβέρνηση υιοθετεί σχετική νομοθεσία [2ο τρίμηνο 2012] για την ενίσχυση
της διαφάνειας στη λειτουργία των επαγγελματικών φορέων, με τη
δημοσίευση στην ιστοσελίδα κάθε επαγγελματικής οργάνωσης οικονομικών και
άλλων στοιχείων. (MoU, παρ. 4.2).

-Νομοθετικά κατοχυρωμένα
επαγγέλματα: H Κυβέρνηση τροποποιεί το Άρθρο 10 του ΠΔ 100/2010 σχετικά
με τη διαδικασία εξουσιοδότησης και ισχυουσών αμοιβών για ενεργειακούς
επιθεωρητές, προκειμένου να καταργηθεί η ελάχιστη αμοιβή για τις
παρεχόμενες υπηρεσίες ενεργειακού ελέγχου και να αντικατασταθεί η πάγια
αμοιβή ανά τετραγωνικό μέτρο με τη μέγιστη
αμοιβή. [2ο τρίμηνο 2012]

-Νομοθετικά
κατοχυρωμένα επαγγέλματα: Η Κυβέρνηση παρουσιάζει τα αποτελέσματα
ελέγχου των κανονισμών των επαγγελμάτων προκειμένου να αξιολογηθεί η
αιτιολόγηση και η αναλογικότητα των απαιτήσεων που περιορίζουν κάποιες
δραστηριότητες σε παρόχους με
συγκεκριμένα επαγγελματικά προσόντα. [2ο τρίμηνο 2012] (MoU, παρ. 4.2).

-Νομοθετικά
κατοχυρωμένα επαγγέλματα: Η Κυβέρνηση τροποποιεί τους όρους εισδοχής
και επανεισδοχής καθώς και τις προϋποθέσεις άσκησης του δικηγορικού
επαγγέλματος. Πριν το τέλος Ιουνίου 2012 υιοθετείται νομοθεσία για την
τροποποίηση ή κατάργηση διατάξεων σχετικά με την τιμολόγηση, την
πρόσβαση και την άσκηση επαγγελματικών ή οικονομικών δραστηριοτήτων που
αντίκεινται στο Ν. 3919/2011, το Δίκαιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης και τις
αρχές ανταγωνισμού.
Πιο συγκεκριμένα :

·καταργείται το Άρθρο
42.1 του Νομοθετικού Διατάγματος 3026/1954 σχετικά με την υποχρεωτική
παρουσία δικηγόρου για την υπογραφή πράξεων ενώπιον συμβολαιογράφου για
μία σειρά νομικών συναλλαγών,

· καταργούνται τα Άρθρα 92.2 και 92Α
του Νομοθετικού Διατάγματος 3026/1954 που προβλέπουν το ελάχιστο ποσό
που οφείλεται σε δικηγόρους που αμείβονται αποκλειστικά για υπηρεσίες
που παρέχουν με έμμισθη εντολή. Το παρόν προβλέπεται με την επιφύλαξη
ύπαρξης κανόνων αμοιβής για τους ασκούμενους δικηγόρους. (MoU, παρ. 4.2)

Επιχειρηματικό
περιβάλλον: Η Κυβέρνηση υιοθετεί πακέτο μεταρρυθμιστικών μέτρων για:
την τροποποίηση το Άρθρο 11 Ν. 3897/2010 προκειμένου α) να μειωθεί η
ελάχιστη απόσταση που προβλέπει το εν λόγω άρθρο μεταξύ σταθμού υγρών
καυσίμων και χώρων των οποίων η χωρητικότητα ξεπερνάει τα 50 άτομα, β)
να καταργηθεί η απαίτηση κατασκευής ανεξάρτητης κυκλοφοριακής σύνδεσης
για πρατήρια καυσίμων εντός έκτασης υπεραγοράς, όπως προβλέπει το Άρθρο
11 Ν. 3897/2010 και γ) να τροποποιηθεί το Άρθρο 11 του ίδιου νόμου
προκειμένου να επιτραπεί σε πολίτες του ΕΟΧ να ανοίξουν πρατηρίων υγρών
καυσίμων στην Ελλάδα.
· τη διάθεση α) της εισφοράς 0,15% επί της
αξίας CIF (κόστος, ασφάλιση και ναύλος) των αγαθών που εισάγονται από
χώρες εκτός ΕΕ, β) της εισφοράς 0,5% επί της αξίας όλων των εισαγομένων
εμπορευμάτων (Α.Ν. 788/48 και ο Ν.3883/1958), γ) του μη ανταποδοτικού
τέλους
που καταβάλλεται μέσω του λογαριασμού της ΔΕΗ και δ) τη διάθεση του μη
ανταποδοτικού τέλους επί της τιμής των καυσίμων στον κρατικό
προϋπολογισμό του 2013 στον κρατικό προϋπολογισμό του 2013. [2ο τρίμηνο
2012] (MoU,παρ. 4.2).

-Επιχειρηματικό περιβάλλον: Η Κυβέρνηση
εκδίδει το προβλεπόμενο ΠΔ για τους Πιστοποιημένους Επιθεωρητές, ως
εφαρμογή του Ν. 3982/2011 περί απλοποίησης της αδειοδότησης τεχνικών
επαγγελματικών και μεταποιητικών δραστηριοτήτων και επιχειρηματικών
πάρκων. [2ο τρίμηνο 2012] (MoU, παρ. 4.2).

-Επιχειρηματικό
περιβάλλον: Ως εφαρμογή του Ν. 4014/2011 για την περιβαλλοντική
αδειοδότηση έργων και δραστηριοτήτων η Κυβέρνηση εκδίδει τις
προβλεπόμενες ΥΑ για την περιβαλλοντική αδειοδότηση έργων και
δραστηριοτήτων. [2ο τρίμηνο 2012] (MoU, παρ. 4.2)

-Αναγνώριση
επαγγελματικών προσόντων: Υιοθέτηση του προσχεδίου νόμου εντός του 2ου
τριμήνου 2012, προκειμένου να αρθεί η απαγόρευση της αναγνώρισης των
επαγγελματικών τίτλων που προέρχονται από διπλώματα τα οποία απονέμονται
βάσει συμφωνίας δικαιόχρησης. Οι κάτοχοι των διπλωμάτων που απονέμονται
βάσει συμφωνίας δικαιόχρησης, από άλλα Κράτη Μέλη θα πρέπει να έχουν το
δικαίωμα να εργάζονται στην Ελλάδα υπό τους ίδιους όρους όπως και οι
κάτοχοι ελληνικών πτυχίων. (MoU, παρ. 4.2).

-Επιχειρηματικό
περιβάλλον – κτηματολόγιο: Η Κυβέρνηση υιοθετεί νομοθετικά μέτρα για τη
διαχείριση των βιομηχανικών επικίνδυνων αποβλήτων. [2_ τρίμηνο 2012]
(MoU, παρ. 4.2).
-Eπιβαρύνσεις υπέρ τρίτων: Ο κατάλογος των μη
ανταποδοτικών τελών υπέρ τρίτων που παρουσιάστηκε στις υπηρεσίες της
Επιτροπής το Νοέμβριο του 2011 εξειδικεύεται περαιτέρω με α) τον
προσδιορισμό των δικαιούχων, β) τον προσδιορισμό της νομικής βάσης κάθε
εισφοράς και γ) την ποσοτικοποίηση των εισφορών που καταβάλλουν οι
καταναλωτές υπέρ αυτών των δικαιούχων, με σκοπό τον εξορθολογισμό αυτών
των εισφορών και/ή τη διοχέτευση αυτών μέσω του κρατικού προϋπολογισμού.
[2ο τρίμηνο 2012] (MoU, παρ. 4.2).

-Μεταφορές – λιμένες: Η
Κυβέρνηση καθορίζει στρατηγική για την ένταξη των λιμένων στο γενικό
σύστημα εφοδιασμού και μεταφορών, προσδιορίζοντας τους στόχους, το πεδίο
εφαρμογής, τις προτεραιότητες και την κατανομή των πόρων. [2ο τρίμηνο
2012] (MoU, παρ. 4.2)

-Μεταφορές – αεροπορία: Η Κυβέρνηση
υποβάλλει έγγραφο πολιτικής, το οποίο θα προσδιορίζει τον τρόπο με τον
οποίο θα συγχωνευθούν σε ομάδες οι περιφερειακοί αερολιμένες,
διασφαλίζοντας ότι θα καταστούν οικονομικά βιώσιμοι, σύμφωνα με τους
κανόνες περί κρατικών ενισχύσεων. [2ο τρίμηνο 2012] (MoU, παρ. 4.2).

-Μεταφορές
– σιδηρόδρομοι: Η ελληνική ρυθμιστική αρχή σιδηροδρόμων θεσπίζει τις
διαδικασίες έκδοσης αδειών και αποφάσεων που επηρεάζουν την άνευ
διακρίσεων πρόσβαση σιδηροδρομικών επιχειρήσεων της ΕΕ στις ελληνικές
σιδηροδρομικές υποδομές και προσδιορίζει τα στοιχεία αναφοράς για την
αποτελεσματικότητα κόστους του υπεύθυνου υποδομών. Όλοι οι χειριστές
λαμβάνουν άδειες και πιστοποιητικά ασφαλείας. [2ο τρίμηνο 2012] (MoU,
παρ. 4.2).

-Ενέργεια – ηλεκτρική: Πιστοποίηση του διαχωρισμένου
Διαχειριστή Συστήματος Διανομής από την Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας. [2ο
τρίμηνο 2012] (MoU, παρ. 4.2).
-Ενέργεια – ηλεκτρική: Η Κυβέρνηση
αρχίζει την εφαρμογή των μέτρων που διασφαλίζουν την πρόσβαση τρίτων
στην παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας από λιγνίτη. [2ο τρίμηνο 2012] (MoU,
παρ. 4.2).

-Ενέργεια – νόμιμα τιμολόγια: Υιοθετούνται περαιτέρω
μέτρα προκειμένου να διασφαλιστεί ότι η ενεργειακή συνιστώσα των
επίσημων τιμολογίων για νοικοκυριά και μικρές επιχειρήσεις αντανακλά, το
αργότερο έως τον Ιούνιο του 2013, τις τιμές χονδρικής αγοράς, με
εξαίρεση τους ευπαθείς καταναλωτές. [2ο τρίμηνο 2012] (MoU, παρ. 4.2).

-Ενέργεια
– ανανεώσιμες πηγές: Η Κυβέρνηση επιδιώκει την υλοποίηση του
προγράμματος ανανεώσιμων πηγών ενέργειας “Ήλιος”, μέσω διευκόλυνσης της
διαδικασίας αδειοδότησης [2ο τρίμηνο 2012] και ανάπτυξης συνεργασίας με
άλλες χώρες της ΕΕ για την εξαγωγή ηλιακής ενέργειας. (MoU, παρ. 4.2).

-Ενέργεια
– ηλεκτρονικές επικοινωνίες: Όσον αφορά το Ψηφιακό Μέρισμα, η Κυβέρνηση
(και/ή η ΕΕΤΤ) επιλύει ζητήματα διασυνοριακού συντονισμού με γειτονικές
χώρες και αρχίζει τη διαβούλευση για την τροποποίηση των σχεδίων
συχνοτήτων και αναμετάδοσης. [2ο τρίμηνο 2012] (MoU, παρ. 4.2).

-Διαρθρωτικά ταμεία και ταμείο συνοχής: Η Κυβέρνηση δεσμεύει κονδύλια για:
την
ολοκλήρωση ημιτελών έργων που περιλαμβάνονται στην τεκμηρίωση
κλεισίματος του επιχειρησιακού προγράμματος 2000 – 2006 (περίπου €260
εκατ.),
· την ολοκλήρωση της εφαρμογής και του κλεισίματος των έργων του ταμείου συνοχής 2000- 2006,
·
την κάλυψη της απαιτούμενης εθνικής συνεισφοράς, συμπεριλαμβανόμενων
και των μη επιλέξιμων δαπανών (π.χ. των εξαγορών γης), στο πλαίσιο των
επιχειρησιακών προγραμμάτων 2007-2013. [2ο τρίμηνο 2012] (MoU, παρ.
4.3).

-Διαρθρωτικά ταμεία και ταμείο συνοχής: Η Κυβέρνηση λαμβάνει
μέτρα για την επιτάχυνση της απορρόφησης και την απλούστευση της
υλοποίησης των έργων με α) χαρτογράφηση των ευθυνών και κατάργηση των
περιττών σταδίων, και β) ενοποίηση των διαχειριστικών ικανοτήτων, κατά
περίπτωση, σύμφωνα με τα υφιστάμενα συστήματα διαχείρισης και ελέγχου.
[2ο τρίμηνο του 2012] (MoU, παρ. 4.3).

-Εκπαιδευτικό σύστημα: Η
Κυβέρνηση υλοποιεί το σχέδιο δράσης για τη βελτίωση της αποδοτικότητας
και της αποτελεσματικότητας του εκπαιδευτικού συστήματος και υποβάλει
εξαμηνιαίες εκθέσεις σχετικά με την πρόοδο της εφαρμογής της. [2ο
τρίμηνο του 2012] (MoU,
παρ. 4.4).

-Δικαστικό σύστημα: Η
Κυβέρνηση παρουσιάζει μια ποιοτική μελέτη σχετικά με τα ποσοστά
ανάκτησης στο πλαίσιο της διαδικασίας αναγκαστικής εκτέλεσης, με
αξιολόγηση των ποσοστών επιτυχίας και της αποτελεσματικότητας των
διαφόρων τρόπων εκτέλεσης. [2ο τρίμηνο του 2012] (ΜoU, παρ. 4.5).

-Δικαστικό
σύστημα: Η ομάδα εργασίας που έχει λάβει εντολή αναθεώρησης του Κώδικα
Πολιτικής Δικονομίας, θα προετοιμάσει ένα συνοπτικό έγγραφο
προβληματισμού, το οποίο θα προσδιορίζει τα βασικά θέματα και τα σημεία
συμφόρησης κατά το προδικαστικό, το δικαστικό και το εκτελεστικό στάδια
των αστικών υποθέσεων και θα παραθέτει προτεινόμενες λύσεις. [2ο τρίμηνο
2012] (ΜoU, παρ. 4.5)

-Δικαστικό σύστημα: H Κυβέρνηση θα ψηφίσει
ΠΔ το οποίο θα προβλέπει τον εξορθολογισμό και την αναδιοργάνωση των
ειρηνοδικείων [2ο τρίμηνο 2012] (ΜoU, παρ. 4.5).
-Δικαστικό
σύστημα: Η Κυβέρνηση εκπονεί μία στρατηγική για την ενεργό προώθηση της
προδικαστικής συνδιαλλαγής, της διαμεσολάβησης και της διαιτησίας. [2ο
τρίμηνο του 2012] (ΜoU, παρ. 4.5)

-Δικαστικό σύστημα: Από το τέλος
Ιουνίου 2012, η Κυβέρνηση ενημερώνει και βελτιώνει περαιτέρω, κάθε
τρίμηνο, το σχέδιο εργασίας ηλεκτρονικής δικαιοσύνης (e-justice) του
Δεκεμβρίου 2011. (ΜoU, παρ. 4.5).

-Δικαστικό σύστημα: Παρουσίαση
έως το τέλος Ιουνίου 2012 μελέτης των εκκρεμών μη φορολογικών υποθέσεων
των δικαστηρίων, η οποία θα έχει πραγματοποιηθεί από κοινού με ένα
εξωτερικό φορέα εμπειρογνωμόνων. (ΜoU, παρ. 4.5).

-Δικαστικό
σύστημα: Μείωση των εκκρεμών φορολογικών υποθέσεων κατά τουλάχιστον 50
τοις εκατό μέχρι το τέλος Ιούνιου του 2012 – σύμφωνα με το σχέδιο
εργασίας – (ΜoU, παρ.4.5).

-Συνταξιοδοτική μεταρρύθμιση. Στη
συνέχεια, έως τα τέλη Ιουνίου, θα εισάγουμε μεταρρυθμίσεις για να
εξαλείψουμε τις ληξιπρόθεσμες οφειλές και τα ελλείμματα στα ταμεία
εφάπαξ. (MEFP παρ. 7)

-Καθιέρωση επιτελικών μονάδων κλειδί. Οι
κύριες μονάδες έχουν συσταθεί, συμπεριλαμβανομένης της μονάδας μεγάλων
φορολογούμενων, της μονάδας συλλογής χρεών και του τμήματος ελέγχου.
Κοιτώντας μπροστά, η προτεραιότητα μας είναι η οικοδόμηση της
παραγωγικής ικανότητας των σχετικών μονάδων. Το 2012, έως το δεύτερο
τρίμηνο, θα ολοκληρώσουμε τον διπλασιασμό της παραγωγικής ικανότητας
ελέγχου της μονάδας μεγάλων φορολογουμένων. (MEFP παρ. 12).

-Δημοσιονομική
αναφορά. (iii) θα επεκτείνουμε τα προσφάτως εγκαταστημένα σε πιλοτική
βάση συστήματα πληροφορικής για τη συλλογή με περισσότερες λεπτομέρειες
δεδομένων εσόδων και δαπανών από τις οντότητες του γενικού κράτους (το
νέο σύστημα θα καλύψει άνω του 90 τοις εκατό των δαπανών έως το τέλος
Ιουνίου 2012). (MEFP παρ. 13).

-Διαχείριση μη εξυπηρετούμενων
δανείων: Προετοιμασία τροποποιήσεων του νομικού πλαισίου για την
αντιμετώπιση των μη εξυπηρετούμενων δανείων και εκείνων σε κίνδυνο να
μετατραπούν, με τη συνδρομή διεθνών εμπειρογνωμόνων και της ΕΕ/ΕΚΤ/ ΔΝΤ
κατά τη διάρκεια του δεύτερου τριμήνου 2012 (MEFP παρ. 18).

-Σύστημα
υγείας – διακυβέρνηση: Ως αποτέλεσμα της διαδικασίας συγκέντρωσης, ο
ΕΟΠΥΥ εξορθολογίζει τον αριθμό των συμβάσεων με ιδιώτες ιατρούς, έτσι
ώστε να μειωθεί η αναλογία ιατρών-ασθενών κοντά στον, πολύ χαμηλότερο,
μέσο όρο της Ευρωπαϊκής Ένωσης. [2_ τρίμηνο 2012] (MoU, παρ. 2.8).

-Σύστημα
υγείας – συνταγογράφηση: Υπουργείο Υγείας και ΦΚΑ υλοποιούν ένα
αποτελεσματικό σύστημα παρακολούθησης της συνταγογραφικής
δραστηριότητας. Καθιερώνεται μία διαδικασία για την τακτική αξιολόγηση
των στοιχείων που λαμβάνονται από το σύστημα ηλεκτρονικής
συνταγογράφησης. [2_ τρίμηνο 2012] (MoU, παρ. 2.8).

-Σύστημα
υγείας – συνταγογράφηση: Η Κυβέρνηση παρέχει μηνιαίως ενημέρωση και
προειδοποιήσεις σε κάθε ιατρό σχετικά με τη συνταγογραφική του
δραστηριότητα, όταν παρατηρείται συνταγογράφηση άνω του μέσου όρου των
συγκρίσιμων ιατρών, καθώς και όταν
παραβαίνει τις κατευθυντήριες οδηγίες για τη συνταγογράφηση.

-Σύστημα
υγείας – συνταγογράφηση: Επίσης δημοσιεύεται ετήσια έκθεση που
καλύπτει: 1) τις ποσότητες και αξίες των συνταγών του κάθε ιατρού, τόσο
σε σύγκριση με τους ομοταγείς του, όσο και με τις κατευθυντήριες οδηγίες
για τη συνταγογράφηση, 2) τη συνταγογράφηση του κάθε ιατρού για
γενόσημα φάρμακα, έναντι των πρωτοτύπων και εντός πατέντας φαρμάκων, και
3) τη
συνταγογράφηση των αντιβιοτικών. [2_ τρίμηνο 2012] (MoU, παρ. 2.8).

-Σύστημα
υγείας – συνταγογράφηση: Εάν η μηνιαία παρακολούθηση της δαπάνης δείξει
ότι η μείωση των φαρμακευτικών δαπανών δεν παράγει τα αναμενόμενα
αποτελέσματα, θα πρέπει άμεσα να ληφθούν πρόσθετα μέτρα ώστε η
φαρμακευτική κατανάλωση να διατηρηθεί υπό έλεγχο. Τα μέτρα αυτά
περιλαμβάνουν τον προϋπολογισμό συνταγογράφησης για κάθε ιατρό, το στόχο
του μέσου κόστους συνταγογράφησης ανά ασθενή και, εάν χρειαστεί,
οριζόντιες περαιτέρω περικοπές τιμών και περιθωρίων κέρδους και αυξήσεις
των συμμετοχών. [2ο τρίμηνο 2012] (MoU, παρ. 2.8).

-Σύστημα
υγείας – χρήση γενοσήμων: Η Κυβέρνηση καθιστά υποχρεωτικό για όλα τα
δημόσια νοσοκομεία να προμηθεύονται τα φαρμακευτικά προϊόντα ανά
δραστική ουσία, κάνοντας χρήση των κεντρικών διαγωνιστικών διαδικασιών
που αναπτύσσονται από την ΕΠΥ και υπαγορεύοντας τη συμμόρφωση με τα
θεραπευτικά πρωτόκολλα και τις κατευθυντήριες οδηγίες για τη
συνταγογράφηση. [2ο τρίμηνο 2012] (MoU, παρ. 2.8).

-Σύστημα
υγείας – χρήση γενοσήμων: Η Κυβέρνηση απλοποιεί τις διοικητικές και
νομικές διαδικασίες για την επιτάχυνση της εισαγωγής στην αγορά
φθηνότερων γενόσημων φαρμάκων στη θετική λίστα. [2ο τρίμηνο 2012] (MoU,
παρ. 2.8).

-Σύστημα υγείας – μηχανογράφηση: Εισάγονται συστήματα
αναλυτικής λογιστικής κόστους και τακτικής ετήσιας δημοσίευσης
ισολογισμού από όλα τα νοσοκομεία. [2ο τρίμηνο 2012] (MoU, παρ. 2.8).

-Σύστημα
υγείας – μηχανογράφηση: Γίνεται άμεση τιμολόγηση των συνολικών εξόδων
θεραπείας (το αργότερο εντός 2 μηνών) προς άλλες χώρες της ΕΕ και
ιδιωτικές ασφαλιστικές εταιρείες, για τη θεραπεία αλλοδαπών/κατοίκων
εξωτερικού. [2ο τρίμηνο 2012] (MoU, παρ. 2.8).

-Σύστημα υγείας –
μηχανογράφηση: Υλοποιείται η είσπραξη των συμμετοχών και η εφαρμογή
μηχανισμών που καταπολεμούν τη διαφθορά και εξαλείφουν το φαινόμενο των
«ανεπίσημων» πληρωμών στα νοσοκομεία. [2ο τρίμηνο 2012] (MoU, παρ. 2.8).

-Σύστημα
υγείας – διακυβέρνηση: Η Κυβέρνηση έχει ολοκληρώσει τη συγκέντρωση όλων
των σχετικών με την υγεία διαδικασιών και ευθυνών λήψης αποφάσεων
(συμπεριλαμβανόμενων και των δαπανών μισθοδοσίας), υπό το Υπουργείο
Υγείας, το αργότερο έως τον Ιούνιο 2012. (MoU, παρ. 2.8).

-Σύστημα
υγείας – διακυβέρνηση: Όλοι οι άλλοι (πλην ΕΟΠΥΥ και λοιπών
ασφαλιστικών ταμείων) φορείς πρόνοιας/κοινωνικής αρωγής του Υπουργείου
Υγείας μετακινούνται στο Υπουργείο Εργασίας έως τον Ιούνιο 2012. (MoU,
παρ. 2.8).
http://www.ekirikas.com/article/100114 

Γενικά θέματα

Δυσοίωνα μηνύματα για τη λειψυδρία! Αντιμέτωποι με δυσμενείς καταστάσεις – Συναγερμός για να προστατευθούν ζωές

Η κλιματική αλλαγή καθιστά πιο ακανόνιστο τον κύκλο του νερού, προειδοποίησε ο ΟΗΕ.

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Νερό: Έκθεση του ΟΗΕ εκπέμπει SOS για την ξηρασία παγκοσμίως λόγω της κλιματικής αλλαγής αλλά και άλλων σημαντικών παραγόντων. 

Αυτή τη στιγμή 3,6 δισεκατομμύρια άνθρωποι έχουν ανεπαρκή πρόσβαση στο νερό τουλάχιστον ένα μήνα το χρόνο και ο αριθμός τους αναμένεται ότι μέχρι το 2050 θα έχει ξεπεράσει τα 5 δισεκατομμύρια

Οι έντονες ξηρασίες και οι ακραίες πλημμύρες, που όσο περνάει ο καιρός γίνονται και περισσότερες, αποτελούν μια «πρόγευση» των επερχόμενων εξελίξεων, καθώς η κλιματική αλλαγή καθιστά πιο ακανόνιστο τον κύκλο του νερού, προειδοποίησε ο ΟΗΕ.

Τα ποτάμια κατέγραψαν πέρυσι ένα επίπεδο ξηρασίας άνευ προηγουμένου εδώ και 33 χρόνια, σύμφωνα με νέα έκθεση του Παγκόσμιου Μετεωρολογικού Οργανισμού (ΠΜΟ, WMO, OMM), μια υπηρεσία του ΟΗΕ.

«Στο πλαίσιο της κλιματικής αλλαγής, το νερό μας δίνει μια πρόγευση των επερχόμενων εξελίξεων», εκφράζει την ανησυχία της σε ανακοίνωση η γενική γραμματέας του ΠΜΟ Σελέστ Σάουλο. «Τα σημάδια συναγερμού πολλαπλασιάζονται: παρακολουθούμε ένα παροξυσμό ακραίων βροχοπτώσεων, πλημμυρών και ξηρασιών, που επιβαρύνουν πολύ τις ζωές, τα οικοσυστήματα και τις οικονομίες», παρατηρεί.

Αντιμέτωποι με δυσμενείς καταστάσεις

Καθώς η χρονιά 2023 ήταν η πιο ζεστή που έχει καταγραφεί ποτέ, οι αυξημένες θερμοκρασίες και η γενικευμένη εξασθένηση των βροχοπτώσεων συνέβαλαν σε παρατεταμένες ξηρασίες.

Οι πλημμύρες ωστόσο πολλαπλασιάστηκαν: τα ακραία υδρολογικά φαινόμενα ευνοήθηκαν όχι μόνο από φυσικούς κλιματικούς παράγοντες, κυρίως τη μετάβαση από τις συνθήκες Λα Νίνια σε ένα επεισόδιο Ελ Νίνιο στα μέσα του 2023, αλλά επίσης από την ανθρώπινης προέλευσης κλιματική αλλαγή, αναφέρει ο ΠΜΟ.

«Η άνοδος της θερμοκρασίας επιτάχυνε τον υδρολογικό κύκλο, ο οποίος έγινε επίσης πιο ακανόνιστος και λιγότερο προβλέψιμος», εξηγεί η Σάουλο.

Οι συνέπειες είναι πολλαπλές: «Μια πιο ζεστή ατμόσφαιρα που μπορεί να περιέχει περισσότερη υγρασία, η άνοδος της θερμοκρασίας του κλίματος αυξάνει τον κίνδυνο ισχυρών βροχοπτώσεων» ενώ «παραλλήλως η επιτάχυνση της εξάτμισης και της ξήρανσης των εδαφών επιδεινώνει τις ξηρασίες».

Κατά συνέπεια, «βρισκόμαστε αντιμέτωποι με όλο και πιο δύσκολες καταστάσεις, όπου το νερό είναι είτε υπερβολικά άφθονο είτε ανεπαρκές».

Αυτή τη στιγμή 3,6 δισεκατομμύρια άνθρωποι έχουν ανεπαρκή πρόσβαση στο νερό τουλάχιστον ένα μήνα το χρόνο και ο αριθμός τους αναμένεται ότι μέχρι το 2050 θα έχει ξεπεράσει τα 5 δισεκατομμύρια, σύμφωνα με τον ΟΗΕ. Η έκθεση δείχνει ότι τα ύδατα περίπου του 50% των ποταμών του πλανήτη ήταν πέρυσι λιγότερα από το κανονικό.

Οι παγετώνες βρίσκονται επίσης στη γραμμή του μετώπου της ανόδου της θερμοκρασίας του κλίματος: σύμφωνα με προκαταρκτικά δεδομένα για την περίοδο από το Σεπτέμβριο 2022 ως τον Αύγουστο 2023, έχασαν πάνω από 600 γιγατόνους νερού, απώλεια που είναι η χειρότερη σε 50 χρόνια παρατηρήσεων.

«Το λιώσιμο των πάγων και των παγετώνων απειλεί τη μακροπρόθεσμη υδροδοτική ασφάλεια εκατομμυρίων ανθρώπων. Εντούτοις δεν λαμβάνουμε τα επείγοντα μέτρα που επιβάλλονται», κρούει τον κώδωνα του κινδύνου η γενική γραμματέας του ΠΜΟ.

Συναγερμός για να προστατευθούν ζωές

Ο οργανισμός ζητάει να κηρυχθεί από νωρίς συναγερμός για όλους ώστε να προστατευθούν οι ζωές και τα μέσα επιβίωσης που συνδέονται με το νερό και καλεί να βελτιωθούν οι γνώσεις και ο διαμοιρασμός των δεδομένων για τις πηγές νερού.

«Δεν μπορούμε να διαχειριστούμε ένα πρόβλημα, αν δεν μετρήσουμε την έκτασή του», υπογραμμίζει η Σάουλο.

Συνέχεια ανάγνωσης

Γενικά θέματα

Γιάννος Χαραλαμπίδης στη Σημερινή: Μήλον της Έριδος η Κύπρος για την ασφάλεια Τουρκίας – Ισραήλ

Τα «Ταϊφούν» περιπολούν για την ασφάλεια του Ισραήλ και αναχαιτίζουν πυραύλους του Ιράν από τον τουρκικό εναέριο χώρο στην περιοχή της Αλεξανδρέττας και στη Συρία, όπου υπάρχουν στόχοι της Χεζμπολάχ

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

ΠΗΓΗ: ΣΗΜΕΡΙΝΗ

Η Μέση Ανατολή είναι στις φλόγες και, μετά την επίθεση των Ιρανών με βαλλιστικούς πυραύλους σε βάρος του Ισραήλ, ξεκίνησε επίθεση των Ισραηλινών στον Βόρειο Λίβανο, ενώ αναμένονται και τα αντίποινα σε βάρος της Τεχεράνης.

Γράφει ο Γιάννος Χαραλαμπίδης

Τα «Ταϊφούν» περιπολούν για την ασφάλεια του Ισραήλ και αναχαιτίζουν πυραύλους του Ιράν από τον τουρκικό εναέριο χώρο στην περιοχή της Αλεξανδρέττας και στη Συρία, όπου υπάρχουν στόχοι της Χεζμπολάχ

Τουρκία και Ακρωτήρι

Η Τουρκία επιχαίρει από την κατατριβή του Ισραήλ και του Ιράν. Μπορεί μεν ο Ερντογάν να χαρακτηρίζει τον Νετανιάχου ως εγκληματία πολέμου, αλλά συνεργάζεται με τους Βρετανούς και δη με τα μαχητικά «Ταϊφούν», που επιχειρούν από τις Βάσεις Ακρωτηρίου και:

1) Περιπολούν από τον κόλπο της Αλεξανδρέττας εντός του τουρκικού εναέριου χώρου, με την άδεια της Άγκυρας, προς τη Συρία, όπου υπάρχουν στόχοι της Χεζμπολάχ, καθώς και προς το Ιράκ. 2) Συμμετέχουν στις αναχαιτίσεις των ιρανικών πυραύλων και drones στις επιθέσεις, που δέχεται το Ισραήλ από το Ιράν και συλλέγουν πληροφορίες. 3) Καμιά αμφιβολία δεν υπάρχει για τη συνεργασία των Βάσεων με τις τουρκικές ένοπλες δυνάμεις όταν ενεργούν τα «Ταϊφούν» είτε για επιτήρηση είτε για να προστατεύσουν με οποιονδήποτε τρόπο το Ισραήλ. Ή για να στραφούν σε βάρος της Χεζμπολάχ.

Τόσο οι Βάσεις Ακρωτηρίου όσο και του Αγίου Νικολάου είναι στρατηγικής σημασίας, διότι από τις μεν πρώτες, εκτός των άλλων, ενεργούν ακόμη τα θρυλικά κατασκοπευτικά U2 ως συμπληρωματικά των δορυφόρων, στις δε δεύτερες υπάρχει το Έχελον ως κέντρο συλλογής και επεξεργασίας πληροφοριών. Εκ των πραγμάτων, η Κύπρος, λόγω Βάσεων, τελεί υπό καθεστώς απειλής. Χωρίς να διαθέτει αξιόπιστη εναέρια αποτροπή, αφού οι ρωσικοί TOR-M1 και BUK μερικώς μπορούν να επιχειρήσουν. Ακόμη και αν στραφούν για ν’ αποκρούσουν την ιρανική απειλή ή αυτήν της Χεσμπολάχ, δεν θα μπορούν να καλύπτουν την όποια τουρκική επί της οποίας είναι προσαρμοσμένα τα συστήματα αυτά. Λόγω του κενού που υπάρχει στην αεράμυνα είχε κλείσει η αγορά του αντιαεροπορικού συστήματος BARAK με πυραύλους 35, 70 και 150 χιλιομέτρων. Η κυπριακή Κυβέρνηση αγόρασε το BARAK με πυραύλους των 70 χιλιομέτρων. Με τον πόλεμο στη Γάζα και στον Λίβανο, η παράδοση του συστήματος δεν είναι βέβαιο εάν θα καθυστερήσει ή όχι. Ούτως ή άλλως, η Κυπριακή Δημοκρατία μετά την άρση του εμπάργκο στο στρατιωτικό υλικό από τις ΗΠΑ θα ήταν δυνατό να ζητήσει ακόμη και «Πάτριοτ» ή άλλα σχετικά οπλικά συστήματα αεράμυνας από ευρωπαϊκά κράτη. Επί του παρόντος, τόσο η αεράμυνα των Βάσεων όσο και της Κύπρου ολόκληρης στηρίζεται στον πολεμικό στόλο των ΗΠΑ και των συμμάχων τους, που βρίσκονται στ’ ανοιχτά της Κύπρου. Ως εκ τούτου, θα ήταν μέγα πλήγμα εάν επέτρεπαν ή στη Χεζμπολάχ ή στο Ιράν να κτυπήσει τις Βρετανικές Βάσεις. Εκ των πραγμάτων, η Κύπρος λόγω Βάσεων καλύπτεται, όπως είχαμε ήδη γράψει από την αρχή της κρίσης, κάτω από την Ατσάλινη Αεράμυνα των ΗΠΑ.

Το μήλον της Έριδος

Η Τουρκία δεν είναι άμεσα εμπλεκόμενη στις συγκρούσεις στη Γάζα και στον Λίβανο, όμως υπάρχει μια πολεμική ρητορική που εγείρει το εξής ερώτημα: Μπορεί ή όχι η Τουρκία να κτυπήσει το Ισραήλ, όπως αρχικά απειλούσε ο Τούρκος Πρόεδρος, ο οποίος, όμως, μετά τις τελευταίες εξελίξεις, εμφανίζεται ως να τελεί υπό την απειλή του «σιωνιστικού επεκτατισμού», όπως ισχυρίζεται;

Σε αυτό το παιχνίδι, η Κύπρος καθίσταται γεωστρατηγικό και γεωπολιτικό μήλον της Έριδος, αφού:

1) Αποτελεί το νότιο τμήμα της νήσου, τη μοναδική έξοδο, που διαθέτει το Ισραήλ, λόγω της έλλειψης στρατηγικού βάθους, που είναι περικυκλωμένο από τους Άραβες και την Τουρκία. Άρα ο άξονας προς τη Σούδα μέσω Κύπρου είναι ζωτικός χώρος όχι μόνο για το Ισραήλ, αλλά και για τις ΗΠΑ και τους ΝΑΤΟϊκούς συμμάχους τους. Απόδειξη τούτου συνιστά η συγκέντρωση του 6ου στόλου ως αποτέλεσμα της κρίσης στη Μέση Ανατολή.

2) Αποτελεί ασπίδα και εμφανίζεται ως το αβύθιστο για την Τουρκία αεροπλανοφόρο, καθώς και αναπόσπαστο τμήμα της «Γαλάζιας Πατρίδας».

3) Αποτελεί ασπίδα για την Τουρκία από επιθέσεις που θα ήταν δυνατό να δεχτεί μέσω Κύπρου, εξ ου και η άρνησή της να δεχθεί την παρουσία ελληνικού στρατού και οι διαμαρτυρίες για την όποια στρατιωτική συνεργασία της Κύπρου με το Ισραήλ. Είναι όμως και για το Ισραήλ ασπίδα.

Γιατί;

Διότι, ουδόλως θα ήθελε το Ισραήλ:

Α) Να πέσει η Κύπρος στον πλήρη έλεγχο της Τουρκίας και δη μέσω μιας ομοσπονδιακής ή συνομοσπονδιακής λύσης, με τον πλήρη γεωπολιτικό έλεγχο του νησιού από την Άγκυρα.

Β) Να εγκατασταθούν στην Κύπρο τουρκικά πυραυλικά συστήματα, που θα στοχεύουν το Ισραήλ.

Τα πλεονεκτήματα του Ισραήλ

Το ερώτημα εάν μπορεί να κτυπήσει και να κάνει πόλεμο η Τουρκία με το Ισραήλ απαντάται ως εξής: Η Άγκυρα έχει τη δυνατότητα: 1) Να διενεργήσει επίθεση με την αεροπορία της ή με τη συσσώρευση στόλου. 2) Να κτυπήσει με πυραύλους και δη «Ταϊφούν» με βεληνεκές της τάξης των 600 χιλιομέτρων, όταν αυτά θα είναι επιχειρησιακά διαθέσιμα (αυτά εισήλθαν ήδη σε γραμμή παραγωγής από τον Μάιο του 2023 ).

Όμως η οποιαδήποτε τουρκική επίθεση: Α) Βρίσκεται σε αντίθεση με τα συμφέροντα των ΗΠΑ, που θέτουν υπό την προστασία τους και τον 6ο Στόλο το Ισραήλ, οπότε δεν θα επιτρέψουν στην Τουρκία μια τέτοια δράση. Β) Οτιδήποτε διενεργηθεί από αέρος, είτε είναι από μαχητικά είτε από πυραυλικά συστήματα, θα ήταν δυνατό να αντιμετωπιστεί επιτυχώς από το Ισραήλ είτε με τους arrow και με το “iron dome” είτε με τα πλοία των συμμαχικών δυνάμεων και δη των ΗΠΑ, καθώς και με την ισραηλινή αεροπορία, η οποία υπερτερεί της τουρκικής.

Πύραυλοι και Τεχνητή Νοημοσύνη

Από την άλλη πλευρά το Ισραήλ υπερέχει στην αεροπορία και στα πυραυλικά συστήματα. Στην αεροπορία, εκτός των F-15 και F-16, διαθέτει και τα F-35, οπότε μπορεί να δράσει αναλόγως και με βάθος πυρός. Συν του ότι: i) Τα ισραηλινά F-35 είναι τα μόνα των οποίων οι υπολογιστές και λοιπά συστήματα δεν βρίσκονται κάτω από τον έλεγχο των ΗΠΑ. ii) Η Τουρκία έχει πρόβλημα με την αεράμυνά της επί του παρόντος. Εξ ου και η αγορά των S-400, χωρίς όμως να παρέχει πλήρη κάλυψη, καθώς και η απόφαση που λήφθηκε στις 6.8.2024 για την κατασκευή του τουρκικού “iron dome”. iii) Το Ισραήλ διαθέτει αριθμό επιθετικών πυραύλων μέσου και μακρούς βεληνεκούς, από τους LORA με βεληνεκές 280 χιλιόμετρα ώς τους Jericho – 3 (Ιεριχώ) με βεληνεκές μεταξύ των 4,800 χλμ και 6,500 χιλιομέτρων. iv) Καμιά αμφιβολία δεν υπάρχει ότι το Ισραήλ υπερέχει στους τομείς του κυβερνοχώρου και της Τεχνητής Νοημοσύνης (πάσης φύσεως drones).

Ζώνες ασφαλείας και περιφερειακές δυνάμεις

Υπό αυτές τις συνθήκες και λαμβανομένου υπόψη ότι οι δυο χώρες δεν έχουν σύνορα, το πλεονέκτημα ανήκει στο Ισραήλ. Και όχι στην Τουρκία, η οποία στηρίζει τόσο τη Χαμάς όσο και τη Χεζμπολάχ, διότι θέλει την κατατριβή του Ισραήλ. Η Άγκυρα βολεύεται από το οπλοστάσιο και δη τους πυραύλους της Χεζμπολάχ, των οποίων το βεληνεκές καλύπτει και την Κύπρο. Εξ ου και οι απειλές του μ. Χασάν Νασράλα, ότι η Κύπρος ήταν εν δυνάμει στόχος λόγω των στρατιωτικών της σχέσεων με το Ισραήλ. Ήταν μια απειλή «made in Turkey», στη λογική του “proxy war”. Η εξουδετέρωση του οπλοστασίου της Χεσμπολάχ από το Ισραήλ είναι προς όφελος της Κύπρου, αλλά όχι προς όφελος του Ιράν και της Τουρκίας, η οποία δεν θέλει την εδραίωση του Ισραήλ στην περιοχή και την εξάλειψη των τρομοκρατικών απειλών. Δεν θα ήθελε να δει ούτε τον τερματισμό της σύγκρουσης μεταξύ Ιράν και Ισραήλ, διότι η κατατριβή των δυο χωρών, που συνιστούν περιφερειακές δυνάμεις, είναι για ευνόητους λόγους προς όφελος της Άγκυρας, η οποία εδραιώνεται και στην περιοχή της Συρίας, χωρίς ταυτοχρόνως να επιθυμεί τη δημιουργία ζώνης ασφαλείας στον Βόρειο Λίβανο. Πώς όμως θα ασκήσει κριτική στο Ισραήλ, όταν κατέχει την Κύπρο και όταν έχει ήδη υπό κατοχή τμήμα της Συρίας στη λογική της ζώνης ασφαλείας;

Οι θαλάσσιες οδοί…

Η Τουρκία ελέγχει την περιοχή από τη Μαρμαρίδα ώς την Αλεξανδρέττα στην πρακτική της τουρκικής λίμνης ως τμήμα της «Γαλάζιας Πατρίδας» με μια σειρά από ναυτικές και αεροπορικές Βάσεις στα παράλιά της (Ντάλαμα, Μερσίνα, Άδανα, κ.λπ) και την Κύπρο ως αβύθιστο αεροπλανοφόρο. Η Καρπασία και η Αμμόχωστος έχουν ιδιαίτερη σημασία για τις θαλάσσιες οδούς και δη εκείνες προς την Αλεξανδρέττα, που προτού καταλήξουν εκεί αποκλίνουν προς Ισραήλ, Λίβανο και Συρία. Η Τουρκία θα ήθελε να έχει πρόσβαση στη θάλασσα και μέσω Συρίας, ενώ, ταυτοχρόνως, ουδόλως θα επιθυμούσε τη ζώνη ασφαλείας του Ισραήλ, διότι διευρύνει τον έλεγχο παράλιων περιοχών και ενισχύει τον έλεγχο της θαλάσσιας οδού προς την Αλεξανδρέττα. Μέσα σε αυτό το σκηνικό, ο Ερντογάν εμφανίζεται ως να είναι απειλούμενος από το Ισραήλ, λόγω της εισόδου του στον Λίβανο. Η Τουρκία επιδιώκει τον έλεγχο των θαλασσίων οδών από και προς το Σουέζ και δεν είναι καθόλου τυχαίο ότι επεκτείνει τη λεγόμενη ΑΟΖ του ψευδοκράτους προς τις νότιες θάλασσες, καθώς και προς τη γραμμή Κρήτη, Κάρπαθος και Ρόδος, όπου βρίσκονται οι πύλες του Αιγαίου.

 

χαρτης 1 .jpg

 

Ο χάρτης δείχνει τα θαλάσσια δρομολόγια από το Σουέζ προς διάφορες κατευθύνσεις στην Ανατολική Μεσόγειο είτε προς Κύπρο είτε προς Αιγαίο είτε προς άλλες χώρες της περιοχής και δη προς την Αλεξανδρέττα. Η Τουρκία στοχεύει στον πλήρη έλεγχο των οδών αυτών. Θεωρεί την Κύπρο δεδομένη και σημαντικό τον έλεγχο των πυλών του Αιγαίου, όπως και της Κύπρου καθώς και της Καρπασίας. Πολύ, δε, θα ήθελε η Τουρκία να βγει μέσω Συρίας στη θάλασσα. Καθόλου δεν επιθυμούσε τη δημιουργία κουρδικής περιοχής με πρόσβαση στη θάλασσα. Στην παρούσα φάση η Άγκυρα δεν θα ήθελε να δει την ενίσχυση του Ισραήλ στην περιοχή και δη μέσω της αύξησης ενός παράλιου τμήματος του Λιβάνου, που θα εμπίπτει σε αυτό που ονομάζει ζώνη ασφαλείας με βάθος ώς 50 χιλιόμετρα.

 

Maritime Map 03 ΟΚΤ 2024.jpg

 

Ο χάρτης αποτυπώνει τη νέα διάταξη των ναυτικών αμερικανικών δυνάμεων και των λοιπών συμμαχικών στην περιοχή του Περσικού Κόλπου, στα στενά του Ορμούζ, στην Ερυθρά θάλασσα και στην Ανατολική Μεσόγειο. Εκ των πραγμάτων, οι Βρετανικές Βάσεις είναι εν δυνάμει στόχος για το Ιράν και τη Χεζμπολάχ. Και, λόγω των κενών της κυπριακής αεράμυνας, ο στόλος των ΗΠΑ είναι αυτός που προσφέρει ατσάλινο θόλο για την αναχαίτιση ενδεχόμενης επίθεσης είτε με πυραύλους είτε με drones.

 

XARTHS 1.jpg

 

Ο χάρτης αυτός αποτυπώνει τη ζώνη ασφαλείας που επιδιώκει να δημιουργήσει στον Λίβανο για να περιορίσει την απειλή της Χεζμπολάχ. Πρόκειται για τα όρια που τελούν κάτω από τον έλεγχο της UNIFIL, η οποία, όμως, αδυνατεί να βάλει χαλινάρι στη Χεζμπολάχ. Οι εντολές της UNIFIL από το Συμβούλιο Ασφαλείας έχουν, μεταξύ άλλων, ως στόχο να βοηθήσουν: α) στην κατάπαυση του πυρός, στην επιστροφή των Λιβανέζων στα σπίτια τους που είχαν αναγκαστεί να φύγουν λόγω εχθροπραξιών και β) τον νόμιμο στρατό του Λιβάνου να ανακτήσει τον έλεγχο της κατάστασης μετά την αποχώρηση των Ισραηλινών και όχι να επιτρέπει την κυριαρχία της Χεζμπολάχ.

 

FLIGHT RADAR.jpg

 

Οι δυο φωτογραφίες, ημερομηνίας 2/10/2024 από το flightradar24, απεικονίζουν πώς ο Ερντογάν, ενώ από τη μια πυροβολεί φραστικά το Ισραήλ, στην πράξη κάνει πλάτες στις Βρετανικές Βάσεις, που βρίσκονται στην Κύπρο, των οποίων τα αεροσκάφη (Eurofighter Typhoon) αναλαμβάνουν την ασφάλεια της περιοχής, επιχειρώντας από τον τουρκικό εναέριο χώρο για την αναχαίτιση ιρανικών πυραύλων. Μάλιστα, η δεύτερη δείχνει πώς βρετανικό αεροσκάφος ανεφοδιασμού (KC2 Voyager) βρίσκεται εντός του τουρκικού εναέριου χώρου. Για ποιο λόγο άραγε;

 

*Δρ των Διεθνών Σχέσεων

ΠΗΓΗ: Σημερινή

Συνέχεια ανάγνωσης

Γενικά θέματα

Reuters: Το Ιράν προσλαμβάνει τρομοκράτες για χτυπήμα σε Ευρώπη και ΗΠΑ! Η αποτροπή χτυπήματος στην Ελλάδα

Την υπόθεση της απόπειρας τρομοκρατικού χτυπήματος στην Αθήνα τον Μάρτιο του 2023 επαναφέρει με νέο δημοσίευμά του το Reuters.

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Στα τέλη του περσινού Μαρτίου ύστερα από συνεργασία της ΕΥΠ με τη Μοσάντ είχαν συλληφθεί δύο Πακιστανοί, που φέρεται να σχεδίαζαν τρομοκρατική επίθεση σε εβραϊκό εστιατόριο- συναγωγή στο κέντρο της Αθήνας.

Την υπόθεση της απόπειρας τρομοκρατικού χτυπήματος στην Αθήνα τον Μάρτιο του 2023 επαναφέρει με νέο δημοσίευμά του το Reuters. Το ειδησεογραφικό πρακτορείο σε ένα αναλυτικό ρεπορτάζ περιγράφει το πώς το Ιράν προσλαμβάνει τρομοκράτες για πλήγματα σε Ευρώπη και ΗΠΑ.

Στα τέλη του περσινού Μαρτίου ύστερα από συνεργασία της ΕΥΠ με τη Μοσάντ είχαν συλληφθεί δύο Πακιστανοί, που φέρεται να σχεδίαζαν τρομοκρατική επίθεση σε εβραϊκό εστιατόριο- συναγωγή στο κέντρο της Αθήνας.

Υπήρχε μάλιστα η πληροφορία ότι οι δύο άνδρες θα πληρώνονταν με 16.000 ευρώ για κάθε νεκρό, γι’ αυτό και σχεδίαζαν μαζικό χτύπημα.

«Καθώς η σύγκρουση Ιράν-Ισραήλ εντείνεται, η Τεχεράνη ταράζει τη Δύση με ένα κύμα απόπειρων χτυπημάτων και απαγωγών εναντίον στόχων στην Ευρώπη και τις Ηνωμένες Πολιτείες», αναφέρει το Reuters.

Η Ουάσιγκτον και οι σύμμαχοί της έχουν αναφέρει μια απότομη αύξηση τέτοιων συνωμοσιών που συνδέονται με την Ισλαμική Δημοκρατία. Από το 2020, υπήρξαν τουλάχιστον 33 απόπειρες δολοφονίας ή απαγωγής στη Δύση, στις οποίες οι τοπικές ή ισραηλινές αρχές ισχυρίζονται ότι συνδέεται με το Ιράν, διαπίστωσε το Reuters εξετάζοντας δικαστικά έγγραφα και επίσημες ανακοινώσεις.

Μεταξύ των πρόσφατων φερόμενων στόχων: ένα κτίριο που στεγάζει ένα εβραϊκό κέντρο και ένα εστιατόριο kosher στο κέντρο της Αθήνας. Από το κρησφύγετό του στο Ιράν, ένας Πακιστανός ονόματι Σαγιέντ Φαχάρ Αμπάς στρατολόγησε έναν παλιό γνώριμο που ζούσε στην Ελλάδα και τον οδήγησε να επιτεθεί στον χώρο, ισχυρίζονται οι ερευνητές σε έγγραφα που υποβλήθηκαν στις δικαστικές αρχές της υπόθεσης και τα οποία περιήλθαν στην κατοχή του Reuters. Ο Αμπάς είπε στην επαφή του ότι εργαζόταν για μια ομάδα που θα πλήρωνε περίπου 15.000 ευρώ ανά φόνο.

Σε μια ανταλλαγή WhatsApp τον Ιανουάριο του 2023 που περιγράφεται λεπτομερώς στα έγγραφα, οι δύο άνδρες συζήτησαν εάν θα χρησιμοποιήσουν εκρηκτικά ή εμπρησμό στην επίθεση. Ο Αμπάς τόνισε την ανάγκη παροχής αποδείξεων για απώλειες μετά το πλήγμα. «Υπάρχουν μυστικές υπηρεσίες», είπε, χωρίς να κατονομάσει. «Κάντε τη δουλειά με τρόπο που δεν αφήνει κανένα περιθώριο».

Τα έγγραφα που δεν είχαν αναφερθεί προηγουμένως περιλαμβάνουν εκατοντάδες σελίδες αποδεικτικών στοιχείων που συγκεντρώθηκαν κατά τη διάρκεια της προανακριτικής έρευνας στην Ελλάδα, συμπεριλαμβανομένων καταθέσεων μαρτύρων, αστυνομικών καταθέσεων και λεπτομερειών μηνυμάτων WhatsApp.

Οι ελληνικές αρχές συνέλαβαν τον Σιέντ Ιρτάζα Χάιντερ και έναν άλλο Πακιστανό πέρυσι, λέγοντας ότι η αστυνομία βοήθησε στην εξάρθρωση ενός τρομοκρατικού δικτύου που κατευθυνόταν από το εξωτερικό και είχε σκοπό να προκαλέσει «ανθρώπινη απώλεια». Οι δύο άνδρες αντιμετωπίζουν κατηγορίες για τρομοκρατία. Αρνούνται τις κατηγορίες.

Ο Χάιντερ, ο οποίος αφέθηκε ελεύθερος από την προφυλάκιση αυτή την άνοιξη με περιορισμούς, λέει ότι είναι αθώος. Σε συνέντευξή του, ο 28χρονος είπε στο Reuters ότι έστειλε στον Αμπάς εικόνες του κτιρίου αλλά εμπόδισε σκόπιμα να πραγματοποιήσει οποιαδήποτε επίθεση, ελπίζοντας να πληρωθεί χωρίς να βλάψει κανέναν.

Συνέχεια ανάγνωσης

Ινφογνώμων

Infognomon Logo

Περιηγηθείτε στα κορυφαία βιβλία του βιβλιοπωλείου μας

Προβολή όλων

Δημοφιλή