Ακολουθήστε μας

Γενικά θέματα

Όχι στην Ευρώπη των εκβιαστών

Δημοσιεύτηκε

στις

Γεώργιος Δουδούμης

Από
την υπογραφή της Συνθήκης της Ρώμης (1957) μέχρι πρόσφατα διακηρύξεις με κάθε
λογής καλές προθέσεις είχαν δημιουργήσει ένα κλίμα ευφορίας για τα
πλεονεκτήματα που συνόδευαν τη φιλόδοξη προσπάθεια κοινής πορείας των
ευρωπαϊκών λαών, μακριά από πολέμους και φτώχεια. Πολιτικοί όρκοι αιώνιας
πίστης και αλληλεγγύης είχαν αποτελέσει το υπόβαθρο πάνω στο οποίο κτίστηκε το
«ευρωπαϊκό σπίτι» που θα ζούσαν οι Ευρωπαίοι σαν μια «ευρωπαϊκή οικογένεια». Ο
προσανατολισμός ήταν σαφής και αφορούσε δημιουργία οικονομικής και πολιτικής
σταθερότητας, που θα αναδείκνυε την Ευρώπη σε ισχυρή οικονομική δύναμη και μέσω
αυτής σε αντίστοιχη πολιτική δύναμη στον παγκόσμιο στίβο. Ιδιαίτερο βάρος
δόθηκε στον σχηματισμό μιας μεγάλης ενιαίας αγοράς χωρίς εμπορικούς
περιορισμούς, η κατάργηση των οποίων ευνόησε το ενδοκοινοτικό εμπόριο, από το
οποίο επωφελήθηκαν περισσότερο οι χώρες μεταξύ των εταίρων που διέθεταν γερή
παραγωγική βάση. Ήδη το 1970 η ΕΟΚ των 6 ήταν κορυφαία εμπορική δύναμη στον
κόσμο συγκρινόμενη με τις τότε μεγάλες οικονομικές δυνάμεις ΗΠΑ, Μεγ. Βρεταννία
και Ιαπωνία.

Όσον
αφορά την Ελλάδα, η τότε πολιτική ηγεσία της έδειξε να θαμπώθηκε από τη
δυναμική εκκίνηση της ΕΟΚ και παραβλέποντας τις οικονομικές αδυναμίες της χώρας
θεώρησε αναγκαία την ταχύτερη δυνατή ένταξή της. Έτσι υπογράφηκε το 1961 η Συμφωνία
των Αθηνών και η Ελλάς εντάχθηκε τελικά ως δέκατο μέλος στην ΕΟΚ το 1981, αφού είχε
προηγηθεί το 1973 η πρώτη διεύρυνση με τις Δανία, Ιρλανδία και Μεγ. Βρεταννία.
Οι
ρίζες του σημερινού δράματος βρίσκονται στην τότε ασύνετη βιασύνη να γίνουμε
μέλος μιας οικονομικής Κοινότητας με υποχρεώσεις ασύμφορες για το οικονομικό
μας μέλλον. Μια χώρα χωρίς εδαφική σύνδεση με τις υπόλοιπες χώρες-μέλη, με
πληθυσμό μικρό και απασχολούμενο κυρίως στη γεωργία, όπου η οικονομική απόδοση
είναι πολύ μικρότερη απ’ ότι στη βιομηχανία και στις υπηρεσίες όπως συνέβαινε
με τις υπόλοιπες χώρες-μέλη, με τεχνολογική καθυστέρηση, με πολύ περιορισμένο ειδικευμένο εργατικό δυναμικό, με έλλειψη δυνατότητας μετασχηματισμού παραγωγής, με έλλειψη ιδίων κεφαλαίων,
με παραγωγικές αδυναμίες που
οδήγησαν σε μετανάστευση ένα υγιές, δυναμικό τμήμα του ελληνικού πληθυσμού και
με εμφανείς δημοσιονομικές αδυναμίες
από τότε, η Ελλάς, βιάστηκε να γίνει
μέλος της Ευρωπαϊκής Οικονομικής Κοινότητας χωρίς τις απαραίτητες βασικές
προϋποθέσεις, αλλά και χωρίς κάποια προετοιμασία προσαρμογής.
            Σήμερα το εγχείρημα των 6 εταίρων,
που σε 50 χρόνια έγιναν 27, ναυαγεί και όλα δείχνουν ότι το «ευρωπαϊκό σπίτι»,
το οποίο εμφανίζεται μίζερο και κακοκατασκευασμένο ακόμη και στα μάτια των
ίδιων των κατασκευαστών του, πρόκειται να κατεδαφιστεί. Ήδη τον περασμένο
Δεκέμβριο το διαβόητο δίδυμο «Μερκοζί», λόγω της ορατής πια απειλής για τον
σκληρό πυρήνα της Ευρ. Ένωσης, μίλησε για την ανάγκη επανίδρυσής της.
            Στην απλή ερώτηση τί πήγε στραβά και
απέτυχε η φιλόδοξη προσπάθεια, στην οποία επενδύθηκαν τόση φαιά ουσία,
εργατοώρες αλλά και χρήμα, η απάντηση είναι εξίσου απλή. Ό, τι έγινε, έγινε
υστερόβουλα και όχι με καρδιά και ψυχή. Οι εταίροι δεν ένοιωσαν ποτέ ως μέλη
μιας οικογένειας και κύριο μέλημα του καθενός ήταν  να εξασφαλίσουν μεγάλα κομμάτια της
ευρωπαϊκής και της παγκόσμιας πίττας.  Ό,
τι έγινε, έγινε με κίνητρο την ανταγωνιστικότητα, το κέρδος, τον μεγαλύτερο
πλούτο, την υλική υπερεπάρκεια, την υπερκατανάλωση και όλα αυτά με ψυχρές
τεχνοκρατικές οδηγίες, μακριά από λογική και συναισθήματα, χωρίς αγάπη και
αλληλεγγύη, χωρίς ειλικρίνεια και πάντα στο βωμό των επί μέρους συμφερόντων
εταίρων που δεν αγαπούσαν αλλήλους.
Αναλύοντας
πώς έφθασε η Ελλάδα στο σημερινό οικονομικό χάλι δεν πρέπει να αφήσουμε χωρίς
υπογράμμιση, ότι η οικονομική μας αποτυχία έγινε μεγαλύτερη λόγω της πολλαπλής
αποτυχίας της παρηκμασμένης κοινωνίας μας με την πολυνομία, τη διαφθορά, την
ατιμωρησία και όλα τα σχετικά που όλοι γνωρίζουμε, διότι μέσα σ’ αυτό το
περιβάλλον εξελιχθήκαμε (δεν γράφεται αναπτυχθήκαμε διότι η ανάπτυξη έχει
θετικό πρόσημο). Εξελιχθήκαμε αρνητικά.
Το
1986 η ΕΟΚ διευρύνθηκε με την Ισπανία και την Πορτογαλία και το 1995
ακολούθησαν οι εντάξεις της Αυστρίας, της Σουηδίας και της Φινλανδίας στην
αποκαλούμενη από το Νοέμβριο 1993 Ευρ. Ένωση. Το 2004 εντάχθηκαν η Πολωνία, η
Ουγγαρία, η Τσεχία, η Σλοβακία, η Σλοβενία, η Εσθονία, η Λεττονία, η Λιθουανία,
η Κύπρος και η Μάλτα. Αυτή η μεγάλη διεύρυνση προς Ανατολάς συμπληρώθηκε το
2007 με τις εντάξεις της Ρουμανίας και της Βουλγαρίας, ενώ εν μέσω της
τρικυμίας που ζούσε ήδη η Ευρωζώνη αποφασίστηκε τον Δεκέμβριο 2011 να ενταχθεί στην
ΕΕ τον Ιούλιο 2013 και η Κροατία. Η διεύρυνση του 2004 μαζί με το συμπλήρωμά
της του 2007 ήταν ιδιαίτερης σημασίας και αποδείχθηκε καθοριστική για την
μετέπειτα στραβή πορεία της ΕΕ. Οι λόγοι ήταν ο μεγάλος αριθμός των χωρών (10+2),
ο μεγάλος πληθυσμός τους και η γεωγραφική επέκταση της ΕΕ σε άγνωστα για τις
Βρυξέλλες νερά, αλλά η πιο σημαντική ιδιαιτερότητα ήταν το γεγονός ότι
επρόκειτο, με εξαίρεση το νησιωτικό δίδυμο Κύπρου και Μάλτας, για χώρες του
τέως Ανατολικού Μπλοκ, με οικονομία και θεσμούς διαφορετικούς, άρα με έντονο
πρόβλημα προσαρμογής στα δυτικοευρωπαϊκά πρότυπα.
Όλα αυτά τα χρόνια που μετέβαλαν την Ε.Ο.Κ. των
6 στη σημερινή ΕΕ των 27 δημιουργήθηκαν διαφοροποιήσεις. Στη Συνθήκη Schengen δεν υπάγονται όλοι. Στην Ευρωζώνη
επίσης δεν υπάγονται όλοι. Στο Δημοσιονομικό Σύμφωνο, το οποίο πρόκειται να ισχύσει από το 2013, πάλι δεν θα υπάγονται
όλοι, εφόσον το Ην. Βασίλειο και η Τσεχία προτίμησαν να μη συμφωνήσουν. Επίσης
χρειάστηκε να γίνουν ευρύτερες διορθωτικές κινήσεις (Ενιαία Ευρωπαϊκή Πράξη (1986), Συνθήκη του Μάαστριχτ
(1992),      Συνθήκη του Άμστερνταμ
(1997), Συνθήκη της Νίκαιας (2001) και    
Συνθήκη της Λισσαβόνας (2007).
Η ελληνική κρίση λειτούργησε ως αφορμή δημιουργίας
γενικής αναταραχής στην Ευρωζώνη, εφόσον είχαν διαπιστωθεί από πολλούς οι
ποικίλες αδυναμίες άλλων χωρών-μελών της, αλλά και της ίδιας της Ευρωζώνης ως
λειτουργικός μηχανισμός στο κατασκεύασμα που επιγράφεται ΕΕ. Η οικονομική κρίση
σκιάζει σήμερα πλήρως την Ιρλανδία, την Πορτογαλία, την Ισπανία (ήδη επισήμως
με 5,2 εκ. ανέργους) και την Ιταλία, έχει κτυπήσει επίσης τις πόρτες του
Βελγίου και της Γαλλίας και απειλεί ακόμη και την υπερφίαλη Γερμανία. Γίνεται
πλέον όλο και πιο σαφές, ότι έχει αρχίσει ήδη η διαδικασία της ευρωπαϊκής
αποσύνθεσης, η οποία θα προστεθεί στις περιπτώσεις που θα απασχολήσουν στο
μέλλον περισσότερους ιστορικούς παρά οικονομολόγους, όπως συμβαίνει με τις τέως
Σοβ. Ένωση, Γιουγκοσλαβία, Τσεχοσλοβακία ακόμη και με την Κοινωνία των Εθνών.
Είναι πλέον πολύ πιθανόν να ισχύσει σύντομα το «ο σώζων εαυτόν σωθήτω». Αρκεί
να θυμηθούμε πόσο γρήγορα κατέρρευσε το Ανατολικό Μπλοκ.
Σε κάθε περίπτωση, το
ενιαίο κοστούμι για τους 17 της Ευρωζώνης (να μη πούμε για τους 27 ή έστω τους
25) είναι ακατάλληλο για όλους και είναι θέμα χρόνου πότε θα το πετάξουν.
Το προσχέδιο
του Δημοσιονομικού Συμφώνου, που μόλις τον περασμένο Ιανουάριο αποφασίστηκε να
υιοθετήσουν 25 χώρες-μέλη της ΕΕ και προβλέπει όρους για τη σύνδεση μισθών με
παραγωγικότητα, σύνδεση ορίου ηλικίας συνταξιοδότησης με το εκάστοτε προσδόκιμο
ζωής, αυστηρότατη δημοσιονομική πειθαρχία με νομοθετική ρύθμιση, αυξημένη
«ελαστικότητα» στην αγορά εργασίας (περισσότερη δουλειά, λιγώτερα χρήματα προς
όφελος της «ανταγωνιστικότητας») και κοινή βάση φορολόγησης των κερδών των
επιχειρήσεων, δεν μπορεί να
αποτελέσει ενιαίο φάρμακο για τις πολλές και ποικιλόμορφες ιδιαιτερότητες των
οικονομιών των χωρών-μελών, όπως άλλωστε υπογραμμίζουν και οι διαφορετικές
αξιολογήσεις των γνωστών διεθνών οίκων αξιολόγησης.
Το ήδη
διαβόητο Δημοσιονομικό Σύμφωνο δεν προβλέπει τίποτε περί οικονομικής ανάπτυξης
στο χώρο της Ευρωζώνης, προβλέπεται όμως να ωφελήσει κυρίως τη Γερμανία, η
οποία πρωταγωνιστεί εξαγωγικά στις διεθνείς αγορές και καλύπτει με τα προϊόντα
της κατά 70% την εξωτερική ζήτηση σε αντίθεση με τις άλλες χώρες-μέλη της ΕΕ,
τα προϊόντα των οποίων καλύπτουν πρωτίστως ανάγκες των εσωτερικών τους αγορών,
που βέβαια αναμένεται να θιγούν από τις προβλεπόμενες περιοριστικές εθνικές
δημοσιονομικές πολιτικές των κυβερνήσεων τους προκειμένου να μην υπάρχει
υπέρβαση του ορίου του δημοσιονομικού ελλείμματος. Συμφωνήθηκε επίσης αντίστοιχος
δογματικός στόχος της Γερμανίας, ώστε να μπαίνει φρένο στο χρέος των κρατών της
Ευρωζώνης, ενώ θα υπάρχει υποχρέωση κάθε χώρας να μειώσει το πλέον του 60% του
ΑΕΠ χρέος της με βάση σφιχτό χρονοδιάγραμμα.
Η
Γερμανία, όσον αφορά τους χαμηλούς φορολογικούς συντελεστές για τα κέρδη των
επιχειρήσεων 10%, που έχουν υιοθετήσει η Κύπρος και η Βουλγαρία και 12,5% που
έχει η Ιρλανδία, επιθυμεί να φέρει στα μέτρα της το θέμα της φορολόγησης των
κερδών των επιχειρήσεων επιδιώκοντας τη θέσπιση ελαχίστου φορολογικού συντελεστή
(20%), ώστε να καλύψει τα νώτα της. Στη σύνοδο της 11ης Μαρτίου 2011
δεν τα κατάφερε και η Ιρλανδία «τιμωρήθηκε» με τη μη μείωση των υψηλών
επιτοκίων των δανείων των 85 δισ. € που αποφασίστηκε να της χορηγηθούν.
Πρόσθετος
αριθμός ρυθμίσεων εξυπηρετεί πρωτίστως τα συμφέροντα και τις βλέψεις της
Γερμανίας. Η γερμανική αναίδεια έφθασε στο σημείο να φέρει προς συζήτηση τον
διορισμό μη Έλληνα Επιτρόπου με αρμοδιότητα την ευθύνη ελέγχου της πορείας του
ελληνικού προϋπολογισμού με άλλοθι την αναποτελεσματικότητα της ελληνικής
διοίκησης. Η Γερμανία έχει θέσει ως εθνική της προτεραιότητα να τιμωρεί όλους
τους εταίρους, αρχίζοντας με την Ελλάδα, οι οποίοι σύμφωνα με τα δικά της
κριτήρια αποδεικνύονται απείθαρχοι, αναποτελεσματικοί και χορεύουν σε
διαφορετικό ρυθμό από τον γερμανικό. Ολόκληρο το Δημοσιονομικό Σύμφωνο
αποτυπώνει ένα αρρωστημένο γερμανικό δογματισμό τόσο για αυτά που πρέπει να
γίνονται όσο και για αυτά που δεν πρέπει να γίνονται. Οι οικονομικές εξελίξεις των
λίγων τελευταίων ετών οδήγησαν σταδιακά σε κυριαρχία της Γερμανίας στην ΕΕ και
σε αποκάλυψη των επιθυμιών της για πλήρη επικράτηση σε οικονομικό και πολιτικό
επίπεδο. Η παραδοσιακή λαχτάρα των Γερμανών να κυριαρχήσουν στον κόσμο δεν
πρέπει να βρει πάλι πρόσφορο έδαφος ανάπτυξης. Η παρούσα κατάσταση που
αναδεικνύει τη νέα γερμανική απειλή στην Ευρώπη θα ήταν λάθος να εκληφθεί ότι
αντανακλά μόνο τα σχέδια της σημερινής γερμανικής κυβέρνησης. Όποιος γνωρίζει
τη γερμανική νοοτροπία και τους «κρυφούς καημούς» της Γερμανίας γνωρίζει ότι η
μεγάλη πλειονότητα των Γερμανών εκπέμπει στην ίδια συχνότητα με τη σημερινή
πολιτική της ηγεσία.
Είναι
μια τέτοια εξέλιξη μέσα στον κατάλογο των επιθυμιών των Ελλήνων ή άλλων
Ευρωπαίων πολιτών πλην των Γερμανών; Σε ποιο ντουλάπι καταχωνιάστηκε η τεράστια
φιλολογία περί ελεύθερης οικονομίας; Η Ελλάδα στραπατσάροντας τους δικούς της
νόμους αποκτά ως μέλος της Ευρωζώνης για πρώτη φορά κατευθυνόμενη οικονομία και
μάλιστα επιβαλλόμενη από το εξωτερικό. Οι επεμβάσεις των εταίρων μας της ΕΕ (σε
αγαστή συνεργασία με το ΔΝΤ) τόσο στον δημόσιο όσο και στον ιδιωτικό τομέα
έχουν καταστήσει το status
της
χώρας μας σε οικονομικό και πολιτικό επίπεδο status χώρας
με περιορισμένη κυριαρχία, όπως τελικά «κατάφερε» να την μετατρέψει ο
καταθλιπτικός πρωθυπουργός με το κανό.
Δεν
είναι αυτή η δημοκρατική Ευρώπη που ονειρεύτηκαν οι Έλληνες. Πού είναι η
ισοτιμία μεταξύ των κρατών-μελών; Πόσο διαφέρει η επέμβαση των «ηγετών» των
εταίρων μας από τις επεμβάσεις της ΚΟΜΕΚΟΝ στη Βουδαπέστη (1956) και στην Πράγα
(1968); Εκεί τουλάχιστον χύθηκε αίμα, εδώ ελάχιστο μελάνι. Η διαδικασία της
ευρωπαϊκής αποσύνθεσης βρίσκεται ήδη σε εξέλιξη. Οι τόνοι στους οποίους
διατυπώνονται τα σχετικά επιχειρήματα στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο μιλούν από
μόνοι τους.
Μια
κάποια ελπίδα για διατύπωση αντιρρήσεων στις γερμανικές επιδιώξεις προσφέρεται
στους Ευρωπαίους πολίτες μέσω των προσεχών γαλλικών εκλογών, εφόσον νικητής
αναδειχθεί ο σοσιαλιστής υποψήφιος και ανατρέψει την κατάσταση που περιγράφεται
ως «Μερκοζί». Αυτό δεν ανατρέπει το γεγονός ότι έχουν δρομολογηθεί οι εξελίξεις,
ώστε να επιστρέψει κάθε Ευρωπαίος στη ζεστασιά του δικού του σπιτιού, στην
εθνική του αγκαλιά. Τουλάχιστον ας μείνει η ευρωπαϊκή περιπέτεια ως ανάμνηση
για αποτροπή παρεμφερών λαθών στο μέλλον, αλλά και ως κίνητρο για να εκτιμά
κανείς πιο σωστά αυτό που έχει και του ταιριάζει. Κάθε χώρα είναι και μια
πατρίδα και δεν είναι ανάγκη να ζει κανείς εντός κοινοβίου για να έχει καλές
σχέσεις με τον πλησίον του. Εφόσον τα ενδιαφέροντά μας, τα προβλήματά μας, τα
όνειρά μας είναι διαφορετικά –και είναι διαφορετικά λόγω ιστορίας, γεωγραφικής
θέσης, ψυχολογίας, αρχών και συμφερόντων– πρέπει να παραμείνουμε σε χωριστό
σπίτι και να διατηρούμε τις καλές σχέσεις γειτονίας, οι οποίες απαιτούνται για
τη διεθνή συνεργασία, ειρήνη και πρόοδο.
            Οι βάσεις για μια ευημερούσα Ελλάδα
πρέπει να αναζητηθούν με προτεραιότητα στην ανάπτυξη των σχέσεών της με τις
άλλες βαλκανικές χώρες για τη δημιουργία μιας στενής οικονομικής συνεργασίας με
σκοπό την οικονομική ανάπτυξη ολόκληρης της βαλκανικής γειτονιάς μας, χωρίς
δεσμεύσεις περιορίζουσες την εθνική ανεξαρτησία και κυριαρχία, αμέσως ή
εμμέσως, των χωρών της βαλκανικής. Στον γεωγραφικό περίγυρό μας διαθέτουμε
μεγάλα συγκριτικά πλεονεκτήματα, τα οποία πρέπει να αξιοποιήσουμε.
Στο διά ταύτα, όσο
θα υφίσταται ακόμη η Ευρωζώνη δεν συμφέρει την Ελλάδα να αποχωρήσει και να
αυτοαπομονωθεί  με δυσμενέστατες
οικονομικές συνέπειες που είναι εύκολο να τις δει κανείς από τώρα. Από τη
στιγμή όμως που η Ευρωζώνη θα πάψει να υφίσταται (και αυτό εκτιμάται ότι θα
συμβεί στα επόμενα 3-4 χρόνια), η Ελλάς θα πρέπει να είναι έτοιμη να πάρει τον
δικό της δρόμο χωρίς δεσμούς-δεσμά, επιβλαβείς για τη μελλοντική της πορεία. Η
ελληνική οικονομία θα πρέπει τότε να δημιουργήσει προστατευτικό τείχος
(δασμολογικό κυρίως) της εγχώριας παραγωγής. Από τώρα όμως μπορεί να προωθήσει
μια γενναιόδωρη και ευέλικτη επενδυτική πολιτική με ουσιαστικά κίνητρα, ανάλογα με το σε ποία περιοχή θα
γίνει η εκάστοτε επένδυση, ανάλογα με το ύψος της, με το πόσες μόνιμες θέσεις
εργασίας θα δημιουργήσει, με το τί τεχνολογία θα εισαχθεί, με το πώς θα δένει η
υπό εξέταση επένδυση με άλλους κλάδους, ανάλογα με τυχόν στρατηγικό σκοπό που θα
εξυπηρετεί κ.λ.π. Η επενδυτική αυτή πολιτική θα πρέπει σταδιακά να συνδυαστεί
με μια κοινωνική πολιτική, που οφείλει να διορθώσει μεθοδευμένα τις πρόσφατες
αδικίες που έκαναν τους φτωχούς φτωχότερους χωρίς να θίξουν αντίστοιχα τους
πλούσιους.
Πρέπει
να έχουμε όμως ως δόγμα τον περιορισμό
της κατανάλωσης
και την προσήλωσή
μας
στις παραγωγικές επενδύσεις.

Γενικά θέματα

Δυσοίωνα μηνύματα για τη λειψυδρία! Αντιμέτωποι με δυσμενείς καταστάσεις – Συναγερμός για να προστατευθούν ζωές

Η κλιματική αλλαγή καθιστά πιο ακανόνιστο τον κύκλο του νερού, προειδοποίησε ο ΟΗΕ.

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Νερό: Έκθεση του ΟΗΕ εκπέμπει SOS για την ξηρασία παγκοσμίως λόγω της κλιματικής αλλαγής αλλά και άλλων σημαντικών παραγόντων. 

Αυτή τη στιγμή 3,6 δισεκατομμύρια άνθρωποι έχουν ανεπαρκή πρόσβαση στο νερό τουλάχιστον ένα μήνα το χρόνο και ο αριθμός τους αναμένεται ότι μέχρι το 2050 θα έχει ξεπεράσει τα 5 δισεκατομμύρια

Οι έντονες ξηρασίες και οι ακραίες πλημμύρες, που όσο περνάει ο καιρός γίνονται και περισσότερες, αποτελούν μια «πρόγευση» των επερχόμενων εξελίξεων, καθώς η κλιματική αλλαγή καθιστά πιο ακανόνιστο τον κύκλο του νερού, προειδοποίησε ο ΟΗΕ.

Τα ποτάμια κατέγραψαν πέρυσι ένα επίπεδο ξηρασίας άνευ προηγουμένου εδώ και 33 χρόνια, σύμφωνα με νέα έκθεση του Παγκόσμιου Μετεωρολογικού Οργανισμού (ΠΜΟ, WMO, OMM), μια υπηρεσία του ΟΗΕ.

«Στο πλαίσιο της κλιματικής αλλαγής, το νερό μας δίνει μια πρόγευση των επερχόμενων εξελίξεων», εκφράζει την ανησυχία της σε ανακοίνωση η γενική γραμματέας του ΠΜΟ Σελέστ Σάουλο. «Τα σημάδια συναγερμού πολλαπλασιάζονται: παρακολουθούμε ένα παροξυσμό ακραίων βροχοπτώσεων, πλημμυρών και ξηρασιών, που επιβαρύνουν πολύ τις ζωές, τα οικοσυστήματα και τις οικονομίες», παρατηρεί.

Αντιμέτωποι με δυσμενείς καταστάσεις

Καθώς η χρονιά 2023 ήταν η πιο ζεστή που έχει καταγραφεί ποτέ, οι αυξημένες θερμοκρασίες και η γενικευμένη εξασθένηση των βροχοπτώσεων συνέβαλαν σε παρατεταμένες ξηρασίες.

Οι πλημμύρες ωστόσο πολλαπλασιάστηκαν: τα ακραία υδρολογικά φαινόμενα ευνοήθηκαν όχι μόνο από φυσικούς κλιματικούς παράγοντες, κυρίως τη μετάβαση από τις συνθήκες Λα Νίνια σε ένα επεισόδιο Ελ Νίνιο στα μέσα του 2023, αλλά επίσης από την ανθρώπινης προέλευσης κλιματική αλλαγή, αναφέρει ο ΠΜΟ.

«Η άνοδος της θερμοκρασίας επιτάχυνε τον υδρολογικό κύκλο, ο οποίος έγινε επίσης πιο ακανόνιστος και λιγότερο προβλέψιμος», εξηγεί η Σάουλο.

Οι συνέπειες είναι πολλαπλές: «Μια πιο ζεστή ατμόσφαιρα που μπορεί να περιέχει περισσότερη υγρασία, η άνοδος της θερμοκρασίας του κλίματος αυξάνει τον κίνδυνο ισχυρών βροχοπτώσεων» ενώ «παραλλήλως η επιτάχυνση της εξάτμισης και της ξήρανσης των εδαφών επιδεινώνει τις ξηρασίες».

Κατά συνέπεια, «βρισκόμαστε αντιμέτωποι με όλο και πιο δύσκολες καταστάσεις, όπου το νερό είναι είτε υπερβολικά άφθονο είτε ανεπαρκές».

Αυτή τη στιγμή 3,6 δισεκατομμύρια άνθρωποι έχουν ανεπαρκή πρόσβαση στο νερό τουλάχιστον ένα μήνα το χρόνο και ο αριθμός τους αναμένεται ότι μέχρι το 2050 θα έχει ξεπεράσει τα 5 δισεκατομμύρια, σύμφωνα με τον ΟΗΕ. Η έκθεση δείχνει ότι τα ύδατα περίπου του 50% των ποταμών του πλανήτη ήταν πέρυσι λιγότερα από το κανονικό.

Οι παγετώνες βρίσκονται επίσης στη γραμμή του μετώπου της ανόδου της θερμοκρασίας του κλίματος: σύμφωνα με προκαταρκτικά δεδομένα για την περίοδο από το Σεπτέμβριο 2022 ως τον Αύγουστο 2023, έχασαν πάνω από 600 γιγατόνους νερού, απώλεια που είναι η χειρότερη σε 50 χρόνια παρατηρήσεων.

«Το λιώσιμο των πάγων και των παγετώνων απειλεί τη μακροπρόθεσμη υδροδοτική ασφάλεια εκατομμυρίων ανθρώπων. Εντούτοις δεν λαμβάνουμε τα επείγοντα μέτρα που επιβάλλονται», κρούει τον κώδωνα του κινδύνου η γενική γραμματέας του ΠΜΟ.

Συναγερμός για να προστατευθούν ζωές

Ο οργανισμός ζητάει να κηρυχθεί από νωρίς συναγερμός για όλους ώστε να προστατευθούν οι ζωές και τα μέσα επιβίωσης που συνδέονται με το νερό και καλεί να βελτιωθούν οι γνώσεις και ο διαμοιρασμός των δεδομένων για τις πηγές νερού.

«Δεν μπορούμε να διαχειριστούμε ένα πρόβλημα, αν δεν μετρήσουμε την έκτασή του», υπογραμμίζει η Σάουλο.

Συνέχεια ανάγνωσης

Γενικά θέματα

Γιάννος Χαραλαμπίδης στη Σημερινή: Μήλον της Έριδος η Κύπρος για την ασφάλεια Τουρκίας – Ισραήλ

Τα «Ταϊφούν» περιπολούν για την ασφάλεια του Ισραήλ και αναχαιτίζουν πυραύλους του Ιράν από τον τουρκικό εναέριο χώρο στην περιοχή της Αλεξανδρέττας και στη Συρία, όπου υπάρχουν στόχοι της Χεζμπολάχ

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

ΠΗΓΗ: ΣΗΜΕΡΙΝΗ

Η Μέση Ανατολή είναι στις φλόγες και, μετά την επίθεση των Ιρανών με βαλλιστικούς πυραύλους σε βάρος του Ισραήλ, ξεκίνησε επίθεση των Ισραηλινών στον Βόρειο Λίβανο, ενώ αναμένονται και τα αντίποινα σε βάρος της Τεχεράνης.

Γράφει ο Γιάννος Χαραλαμπίδης

Τα «Ταϊφούν» περιπολούν για την ασφάλεια του Ισραήλ και αναχαιτίζουν πυραύλους του Ιράν από τον τουρκικό εναέριο χώρο στην περιοχή της Αλεξανδρέττας και στη Συρία, όπου υπάρχουν στόχοι της Χεζμπολάχ

Τουρκία και Ακρωτήρι

Η Τουρκία επιχαίρει από την κατατριβή του Ισραήλ και του Ιράν. Μπορεί μεν ο Ερντογάν να χαρακτηρίζει τον Νετανιάχου ως εγκληματία πολέμου, αλλά συνεργάζεται με τους Βρετανούς και δη με τα μαχητικά «Ταϊφούν», που επιχειρούν από τις Βάσεις Ακρωτηρίου και:

1) Περιπολούν από τον κόλπο της Αλεξανδρέττας εντός του τουρκικού εναέριου χώρου, με την άδεια της Άγκυρας, προς τη Συρία, όπου υπάρχουν στόχοι της Χεζμπολάχ, καθώς και προς το Ιράκ. 2) Συμμετέχουν στις αναχαιτίσεις των ιρανικών πυραύλων και drones στις επιθέσεις, που δέχεται το Ισραήλ από το Ιράν και συλλέγουν πληροφορίες. 3) Καμιά αμφιβολία δεν υπάρχει για τη συνεργασία των Βάσεων με τις τουρκικές ένοπλες δυνάμεις όταν ενεργούν τα «Ταϊφούν» είτε για επιτήρηση είτε για να προστατεύσουν με οποιονδήποτε τρόπο το Ισραήλ. Ή για να στραφούν σε βάρος της Χεζμπολάχ.

Τόσο οι Βάσεις Ακρωτηρίου όσο και του Αγίου Νικολάου είναι στρατηγικής σημασίας, διότι από τις μεν πρώτες, εκτός των άλλων, ενεργούν ακόμη τα θρυλικά κατασκοπευτικά U2 ως συμπληρωματικά των δορυφόρων, στις δε δεύτερες υπάρχει το Έχελον ως κέντρο συλλογής και επεξεργασίας πληροφοριών. Εκ των πραγμάτων, η Κύπρος, λόγω Βάσεων, τελεί υπό καθεστώς απειλής. Χωρίς να διαθέτει αξιόπιστη εναέρια αποτροπή, αφού οι ρωσικοί TOR-M1 και BUK μερικώς μπορούν να επιχειρήσουν. Ακόμη και αν στραφούν για ν’ αποκρούσουν την ιρανική απειλή ή αυτήν της Χεσμπολάχ, δεν θα μπορούν να καλύπτουν την όποια τουρκική επί της οποίας είναι προσαρμοσμένα τα συστήματα αυτά. Λόγω του κενού που υπάρχει στην αεράμυνα είχε κλείσει η αγορά του αντιαεροπορικού συστήματος BARAK με πυραύλους 35, 70 και 150 χιλιομέτρων. Η κυπριακή Κυβέρνηση αγόρασε το BARAK με πυραύλους των 70 χιλιομέτρων. Με τον πόλεμο στη Γάζα και στον Λίβανο, η παράδοση του συστήματος δεν είναι βέβαιο εάν θα καθυστερήσει ή όχι. Ούτως ή άλλως, η Κυπριακή Δημοκρατία μετά την άρση του εμπάργκο στο στρατιωτικό υλικό από τις ΗΠΑ θα ήταν δυνατό να ζητήσει ακόμη και «Πάτριοτ» ή άλλα σχετικά οπλικά συστήματα αεράμυνας από ευρωπαϊκά κράτη. Επί του παρόντος, τόσο η αεράμυνα των Βάσεων όσο και της Κύπρου ολόκληρης στηρίζεται στον πολεμικό στόλο των ΗΠΑ και των συμμάχων τους, που βρίσκονται στ’ ανοιχτά της Κύπρου. Ως εκ τούτου, θα ήταν μέγα πλήγμα εάν επέτρεπαν ή στη Χεζμπολάχ ή στο Ιράν να κτυπήσει τις Βρετανικές Βάσεις. Εκ των πραγμάτων, η Κύπρος λόγω Βάσεων καλύπτεται, όπως είχαμε ήδη γράψει από την αρχή της κρίσης, κάτω από την Ατσάλινη Αεράμυνα των ΗΠΑ.

Το μήλον της Έριδος

Η Τουρκία δεν είναι άμεσα εμπλεκόμενη στις συγκρούσεις στη Γάζα και στον Λίβανο, όμως υπάρχει μια πολεμική ρητορική που εγείρει το εξής ερώτημα: Μπορεί ή όχι η Τουρκία να κτυπήσει το Ισραήλ, όπως αρχικά απειλούσε ο Τούρκος Πρόεδρος, ο οποίος, όμως, μετά τις τελευταίες εξελίξεις, εμφανίζεται ως να τελεί υπό την απειλή του «σιωνιστικού επεκτατισμού», όπως ισχυρίζεται;

Σε αυτό το παιχνίδι, η Κύπρος καθίσταται γεωστρατηγικό και γεωπολιτικό μήλον της Έριδος, αφού:

1) Αποτελεί το νότιο τμήμα της νήσου, τη μοναδική έξοδο, που διαθέτει το Ισραήλ, λόγω της έλλειψης στρατηγικού βάθους, που είναι περικυκλωμένο από τους Άραβες και την Τουρκία. Άρα ο άξονας προς τη Σούδα μέσω Κύπρου είναι ζωτικός χώρος όχι μόνο για το Ισραήλ, αλλά και για τις ΗΠΑ και τους ΝΑΤΟϊκούς συμμάχους τους. Απόδειξη τούτου συνιστά η συγκέντρωση του 6ου στόλου ως αποτέλεσμα της κρίσης στη Μέση Ανατολή.

2) Αποτελεί ασπίδα και εμφανίζεται ως το αβύθιστο για την Τουρκία αεροπλανοφόρο, καθώς και αναπόσπαστο τμήμα της «Γαλάζιας Πατρίδας».

3) Αποτελεί ασπίδα για την Τουρκία από επιθέσεις που θα ήταν δυνατό να δεχτεί μέσω Κύπρου, εξ ου και η άρνησή της να δεχθεί την παρουσία ελληνικού στρατού και οι διαμαρτυρίες για την όποια στρατιωτική συνεργασία της Κύπρου με το Ισραήλ. Είναι όμως και για το Ισραήλ ασπίδα.

Γιατί;

Διότι, ουδόλως θα ήθελε το Ισραήλ:

Α) Να πέσει η Κύπρος στον πλήρη έλεγχο της Τουρκίας και δη μέσω μιας ομοσπονδιακής ή συνομοσπονδιακής λύσης, με τον πλήρη γεωπολιτικό έλεγχο του νησιού από την Άγκυρα.

Β) Να εγκατασταθούν στην Κύπρο τουρκικά πυραυλικά συστήματα, που θα στοχεύουν το Ισραήλ.

Τα πλεονεκτήματα του Ισραήλ

Το ερώτημα εάν μπορεί να κτυπήσει και να κάνει πόλεμο η Τουρκία με το Ισραήλ απαντάται ως εξής: Η Άγκυρα έχει τη δυνατότητα: 1) Να διενεργήσει επίθεση με την αεροπορία της ή με τη συσσώρευση στόλου. 2) Να κτυπήσει με πυραύλους και δη «Ταϊφούν» με βεληνεκές της τάξης των 600 χιλιομέτρων, όταν αυτά θα είναι επιχειρησιακά διαθέσιμα (αυτά εισήλθαν ήδη σε γραμμή παραγωγής από τον Μάιο του 2023 ).

Όμως η οποιαδήποτε τουρκική επίθεση: Α) Βρίσκεται σε αντίθεση με τα συμφέροντα των ΗΠΑ, που θέτουν υπό την προστασία τους και τον 6ο Στόλο το Ισραήλ, οπότε δεν θα επιτρέψουν στην Τουρκία μια τέτοια δράση. Β) Οτιδήποτε διενεργηθεί από αέρος, είτε είναι από μαχητικά είτε από πυραυλικά συστήματα, θα ήταν δυνατό να αντιμετωπιστεί επιτυχώς από το Ισραήλ είτε με τους arrow και με το “iron dome” είτε με τα πλοία των συμμαχικών δυνάμεων και δη των ΗΠΑ, καθώς και με την ισραηλινή αεροπορία, η οποία υπερτερεί της τουρκικής.

Πύραυλοι και Τεχνητή Νοημοσύνη

Από την άλλη πλευρά το Ισραήλ υπερέχει στην αεροπορία και στα πυραυλικά συστήματα. Στην αεροπορία, εκτός των F-15 και F-16, διαθέτει και τα F-35, οπότε μπορεί να δράσει αναλόγως και με βάθος πυρός. Συν του ότι: i) Τα ισραηλινά F-35 είναι τα μόνα των οποίων οι υπολογιστές και λοιπά συστήματα δεν βρίσκονται κάτω από τον έλεγχο των ΗΠΑ. ii) Η Τουρκία έχει πρόβλημα με την αεράμυνά της επί του παρόντος. Εξ ου και η αγορά των S-400, χωρίς όμως να παρέχει πλήρη κάλυψη, καθώς και η απόφαση που λήφθηκε στις 6.8.2024 για την κατασκευή του τουρκικού “iron dome”. iii) Το Ισραήλ διαθέτει αριθμό επιθετικών πυραύλων μέσου και μακρούς βεληνεκούς, από τους LORA με βεληνεκές 280 χιλιόμετρα ώς τους Jericho – 3 (Ιεριχώ) με βεληνεκές μεταξύ των 4,800 χλμ και 6,500 χιλιομέτρων. iv) Καμιά αμφιβολία δεν υπάρχει ότι το Ισραήλ υπερέχει στους τομείς του κυβερνοχώρου και της Τεχνητής Νοημοσύνης (πάσης φύσεως drones).

Ζώνες ασφαλείας και περιφερειακές δυνάμεις

Υπό αυτές τις συνθήκες και λαμβανομένου υπόψη ότι οι δυο χώρες δεν έχουν σύνορα, το πλεονέκτημα ανήκει στο Ισραήλ. Και όχι στην Τουρκία, η οποία στηρίζει τόσο τη Χαμάς όσο και τη Χεζμπολάχ, διότι θέλει την κατατριβή του Ισραήλ. Η Άγκυρα βολεύεται από το οπλοστάσιο και δη τους πυραύλους της Χεζμπολάχ, των οποίων το βεληνεκές καλύπτει και την Κύπρο. Εξ ου και οι απειλές του μ. Χασάν Νασράλα, ότι η Κύπρος ήταν εν δυνάμει στόχος λόγω των στρατιωτικών της σχέσεων με το Ισραήλ. Ήταν μια απειλή «made in Turkey», στη λογική του “proxy war”. Η εξουδετέρωση του οπλοστασίου της Χεσμπολάχ από το Ισραήλ είναι προς όφελος της Κύπρου, αλλά όχι προς όφελος του Ιράν και της Τουρκίας, η οποία δεν θέλει την εδραίωση του Ισραήλ στην περιοχή και την εξάλειψη των τρομοκρατικών απειλών. Δεν θα ήθελε να δει ούτε τον τερματισμό της σύγκρουσης μεταξύ Ιράν και Ισραήλ, διότι η κατατριβή των δυο χωρών, που συνιστούν περιφερειακές δυνάμεις, είναι για ευνόητους λόγους προς όφελος της Άγκυρας, η οποία εδραιώνεται και στην περιοχή της Συρίας, χωρίς ταυτοχρόνως να επιθυμεί τη δημιουργία ζώνης ασφαλείας στον Βόρειο Λίβανο. Πώς όμως θα ασκήσει κριτική στο Ισραήλ, όταν κατέχει την Κύπρο και όταν έχει ήδη υπό κατοχή τμήμα της Συρίας στη λογική της ζώνης ασφαλείας;

Οι θαλάσσιες οδοί…

Η Τουρκία ελέγχει την περιοχή από τη Μαρμαρίδα ώς την Αλεξανδρέττα στην πρακτική της τουρκικής λίμνης ως τμήμα της «Γαλάζιας Πατρίδας» με μια σειρά από ναυτικές και αεροπορικές Βάσεις στα παράλιά της (Ντάλαμα, Μερσίνα, Άδανα, κ.λπ) και την Κύπρο ως αβύθιστο αεροπλανοφόρο. Η Καρπασία και η Αμμόχωστος έχουν ιδιαίτερη σημασία για τις θαλάσσιες οδούς και δη εκείνες προς την Αλεξανδρέττα, που προτού καταλήξουν εκεί αποκλίνουν προς Ισραήλ, Λίβανο και Συρία. Η Τουρκία θα ήθελε να έχει πρόσβαση στη θάλασσα και μέσω Συρίας, ενώ, ταυτοχρόνως, ουδόλως θα επιθυμούσε τη ζώνη ασφαλείας του Ισραήλ, διότι διευρύνει τον έλεγχο παράλιων περιοχών και ενισχύει τον έλεγχο της θαλάσσιας οδού προς την Αλεξανδρέττα. Μέσα σε αυτό το σκηνικό, ο Ερντογάν εμφανίζεται ως να είναι απειλούμενος από το Ισραήλ, λόγω της εισόδου του στον Λίβανο. Η Τουρκία επιδιώκει τον έλεγχο των θαλασσίων οδών από και προς το Σουέζ και δεν είναι καθόλου τυχαίο ότι επεκτείνει τη λεγόμενη ΑΟΖ του ψευδοκράτους προς τις νότιες θάλασσες, καθώς και προς τη γραμμή Κρήτη, Κάρπαθος και Ρόδος, όπου βρίσκονται οι πύλες του Αιγαίου.

 

χαρτης 1 .jpg

 

Ο χάρτης δείχνει τα θαλάσσια δρομολόγια από το Σουέζ προς διάφορες κατευθύνσεις στην Ανατολική Μεσόγειο είτε προς Κύπρο είτε προς Αιγαίο είτε προς άλλες χώρες της περιοχής και δη προς την Αλεξανδρέττα. Η Τουρκία στοχεύει στον πλήρη έλεγχο των οδών αυτών. Θεωρεί την Κύπρο δεδομένη και σημαντικό τον έλεγχο των πυλών του Αιγαίου, όπως και της Κύπρου καθώς και της Καρπασίας. Πολύ, δε, θα ήθελε η Τουρκία να βγει μέσω Συρίας στη θάλασσα. Καθόλου δεν επιθυμούσε τη δημιουργία κουρδικής περιοχής με πρόσβαση στη θάλασσα. Στην παρούσα φάση η Άγκυρα δεν θα ήθελε να δει την ενίσχυση του Ισραήλ στην περιοχή και δη μέσω της αύξησης ενός παράλιου τμήματος του Λιβάνου, που θα εμπίπτει σε αυτό που ονομάζει ζώνη ασφαλείας με βάθος ώς 50 χιλιόμετρα.

 

Maritime Map 03 ΟΚΤ 2024.jpg

 

Ο χάρτης αποτυπώνει τη νέα διάταξη των ναυτικών αμερικανικών δυνάμεων και των λοιπών συμμαχικών στην περιοχή του Περσικού Κόλπου, στα στενά του Ορμούζ, στην Ερυθρά θάλασσα και στην Ανατολική Μεσόγειο. Εκ των πραγμάτων, οι Βρετανικές Βάσεις είναι εν δυνάμει στόχος για το Ιράν και τη Χεζμπολάχ. Και, λόγω των κενών της κυπριακής αεράμυνας, ο στόλος των ΗΠΑ είναι αυτός που προσφέρει ατσάλινο θόλο για την αναχαίτιση ενδεχόμενης επίθεσης είτε με πυραύλους είτε με drones.

 

XARTHS 1.jpg

 

Ο χάρτης αυτός αποτυπώνει τη ζώνη ασφαλείας που επιδιώκει να δημιουργήσει στον Λίβανο για να περιορίσει την απειλή της Χεζμπολάχ. Πρόκειται για τα όρια που τελούν κάτω από τον έλεγχο της UNIFIL, η οποία, όμως, αδυνατεί να βάλει χαλινάρι στη Χεζμπολάχ. Οι εντολές της UNIFIL από το Συμβούλιο Ασφαλείας έχουν, μεταξύ άλλων, ως στόχο να βοηθήσουν: α) στην κατάπαυση του πυρός, στην επιστροφή των Λιβανέζων στα σπίτια τους που είχαν αναγκαστεί να φύγουν λόγω εχθροπραξιών και β) τον νόμιμο στρατό του Λιβάνου να ανακτήσει τον έλεγχο της κατάστασης μετά την αποχώρηση των Ισραηλινών και όχι να επιτρέπει την κυριαρχία της Χεζμπολάχ.

 

FLIGHT RADAR.jpg

 

Οι δυο φωτογραφίες, ημερομηνίας 2/10/2024 από το flightradar24, απεικονίζουν πώς ο Ερντογάν, ενώ από τη μια πυροβολεί φραστικά το Ισραήλ, στην πράξη κάνει πλάτες στις Βρετανικές Βάσεις, που βρίσκονται στην Κύπρο, των οποίων τα αεροσκάφη (Eurofighter Typhoon) αναλαμβάνουν την ασφάλεια της περιοχής, επιχειρώντας από τον τουρκικό εναέριο χώρο για την αναχαίτιση ιρανικών πυραύλων. Μάλιστα, η δεύτερη δείχνει πώς βρετανικό αεροσκάφος ανεφοδιασμού (KC2 Voyager) βρίσκεται εντός του τουρκικού εναέριου χώρου. Για ποιο λόγο άραγε;

 

*Δρ των Διεθνών Σχέσεων

ΠΗΓΗ: Σημερινή

Συνέχεια ανάγνωσης

Γενικά θέματα

Reuters: Το Ιράν προσλαμβάνει τρομοκράτες για χτυπήμα σε Ευρώπη και ΗΠΑ! Η αποτροπή χτυπήματος στην Ελλάδα

Την υπόθεση της απόπειρας τρομοκρατικού χτυπήματος στην Αθήνα τον Μάρτιο του 2023 επαναφέρει με νέο δημοσίευμά του το Reuters.

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Στα τέλη του περσινού Μαρτίου ύστερα από συνεργασία της ΕΥΠ με τη Μοσάντ είχαν συλληφθεί δύο Πακιστανοί, που φέρεται να σχεδίαζαν τρομοκρατική επίθεση σε εβραϊκό εστιατόριο- συναγωγή στο κέντρο της Αθήνας.

Την υπόθεση της απόπειρας τρομοκρατικού χτυπήματος στην Αθήνα τον Μάρτιο του 2023 επαναφέρει με νέο δημοσίευμά του το Reuters. Το ειδησεογραφικό πρακτορείο σε ένα αναλυτικό ρεπορτάζ περιγράφει το πώς το Ιράν προσλαμβάνει τρομοκράτες για πλήγματα σε Ευρώπη και ΗΠΑ.

Στα τέλη του περσινού Μαρτίου ύστερα από συνεργασία της ΕΥΠ με τη Μοσάντ είχαν συλληφθεί δύο Πακιστανοί, που φέρεται να σχεδίαζαν τρομοκρατική επίθεση σε εβραϊκό εστιατόριο- συναγωγή στο κέντρο της Αθήνας.

Υπήρχε μάλιστα η πληροφορία ότι οι δύο άνδρες θα πληρώνονταν με 16.000 ευρώ για κάθε νεκρό, γι’ αυτό και σχεδίαζαν μαζικό χτύπημα.

«Καθώς η σύγκρουση Ιράν-Ισραήλ εντείνεται, η Τεχεράνη ταράζει τη Δύση με ένα κύμα απόπειρων χτυπημάτων και απαγωγών εναντίον στόχων στην Ευρώπη και τις Ηνωμένες Πολιτείες», αναφέρει το Reuters.

Η Ουάσιγκτον και οι σύμμαχοί της έχουν αναφέρει μια απότομη αύξηση τέτοιων συνωμοσιών που συνδέονται με την Ισλαμική Δημοκρατία. Από το 2020, υπήρξαν τουλάχιστον 33 απόπειρες δολοφονίας ή απαγωγής στη Δύση, στις οποίες οι τοπικές ή ισραηλινές αρχές ισχυρίζονται ότι συνδέεται με το Ιράν, διαπίστωσε το Reuters εξετάζοντας δικαστικά έγγραφα και επίσημες ανακοινώσεις.

Μεταξύ των πρόσφατων φερόμενων στόχων: ένα κτίριο που στεγάζει ένα εβραϊκό κέντρο και ένα εστιατόριο kosher στο κέντρο της Αθήνας. Από το κρησφύγετό του στο Ιράν, ένας Πακιστανός ονόματι Σαγιέντ Φαχάρ Αμπάς στρατολόγησε έναν παλιό γνώριμο που ζούσε στην Ελλάδα και τον οδήγησε να επιτεθεί στον χώρο, ισχυρίζονται οι ερευνητές σε έγγραφα που υποβλήθηκαν στις δικαστικές αρχές της υπόθεσης και τα οποία περιήλθαν στην κατοχή του Reuters. Ο Αμπάς είπε στην επαφή του ότι εργαζόταν για μια ομάδα που θα πλήρωνε περίπου 15.000 ευρώ ανά φόνο.

Σε μια ανταλλαγή WhatsApp τον Ιανουάριο του 2023 που περιγράφεται λεπτομερώς στα έγγραφα, οι δύο άνδρες συζήτησαν εάν θα χρησιμοποιήσουν εκρηκτικά ή εμπρησμό στην επίθεση. Ο Αμπάς τόνισε την ανάγκη παροχής αποδείξεων για απώλειες μετά το πλήγμα. «Υπάρχουν μυστικές υπηρεσίες», είπε, χωρίς να κατονομάσει. «Κάντε τη δουλειά με τρόπο που δεν αφήνει κανένα περιθώριο».

Τα έγγραφα που δεν είχαν αναφερθεί προηγουμένως περιλαμβάνουν εκατοντάδες σελίδες αποδεικτικών στοιχείων που συγκεντρώθηκαν κατά τη διάρκεια της προανακριτικής έρευνας στην Ελλάδα, συμπεριλαμβανομένων καταθέσεων μαρτύρων, αστυνομικών καταθέσεων και λεπτομερειών μηνυμάτων WhatsApp.

Οι ελληνικές αρχές συνέλαβαν τον Σιέντ Ιρτάζα Χάιντερ και έναν άλλο Πακιστανό πέρυσι, λέγοντας ότι η αστυνομία βοήθησε στην εξάρθρωση ενός τρομοκρατικού δικτύου που κατευθυνόταν από το εξωτερικό και είχε σκοπό να προκαλέσει «ανθρώπινη απώλεια». Οι δύο άνδρες αντιμετωπίζουν κατηγορίες για τρομοκρατία. Αρνούνται τις κατηγορίες.

Ο Χάιντερ, ο οποίος αφέθηκε ελεύθερος από την προφυλάκιση αυτή την άνοιξη με περιορισμούς, λέει ότι είναι αθώος. Σε συνέντευξή του, ο 28χρονος είπε στο Reuters ότι έστειλε στον Αμπάς εικόνες του κτιρίου αλλά εμπόδισε σκόπιμα να πραγματοποιήσει οποιαδήποτε επίθεση, ελπίζοντας να πληρωθεί χωρίς να βλάψει κανέναν.

Συνέχεια ανάγνωσης

Ινφογνώμων

Infognomon Logo

Περιηγηθείτε στα κορυφαία βιβλία του βιβλιοπωλείου μας

Προβολή όλων

Δημοφιλή