Ακολουθήστε μας

Γενικά θέματα

Θρησκευτική ελευθερία στην Τουρκία

Δημοσιεύτηκε

στις

ΤΗΣ ΜΑΡΙΑΣ ΖΑΧΑΡΑΚΗ
Σε κάθε κοινωνία και πολιτικό σύστημα, το πραγματικό επίπεδο της δημοκρατίας και της ανοχής μετριέται με τη συμπεριφορά και τη στάση απέναντι στις μειονότητες. Κι όταν πρόκειται για την Τουρκία, αυτό αποκτά έναν πήχη παραπάνω.
Τα τελευταία 100 χρόνια οι μη μουσουλμάνοι της Τουρκίας ζούσαν υπό ένα συνεχή και ατέλειωτο φόβο. Πολλές φορές σφαγιάστηκαν, περιθωριοποιήθηκαν, εκδιώχθηκαν και έχασαν τα υπάρχοντά τους. Το τουρκικό οικοδόμημα άλλωστε στηρίχθηκε σε αυτούς τους διωγμούς και τις απελάσεις, προκειμένου να δημιουργήσει τη δική του ταυτότητα. Η νοοτροπία -το αρχέτυπο δηλαδή που δημιούργησε όλη αυτή την αρνητική στάση απέναντι στους μη μουσουλμάνους της Τουρκίας- δεν είναι εύκολο να εξαλειφθεί. Ακόμη είναι νωπές οι μνήμες από τις δολοφονίες των 3 καθολικών ιεραπόστολων στη Μαλάτια και του Αρμένιου δημοσιογράφου Χραντ Ντινκ στην Κωνσταντινούπολη.

Η σημερινή κυβέρνηση στην Τουρκία, όταν ανέλαβε την εξουσία, πραγματοποίησε μία στροφή απέναντι στις μειονότητες. Τα πράγματα άρχισαν να αλλάζουν σταδιακά από το 2002. Πολλοί χριστιανοί άρχισαν να διεκδικούν και να παίρνουν πίσω τις περιουσίες τους, με την αναθεώρηση των νόμων περί βακουφίων, τα μέλη των μη μουσουλμανικών μειονοτήτων απέκτησαν εμπράγματα δικαιώματα και πολλοί περιορισμοί άρχισαν να καταργούνται μέσω νέων νόμων και πρακτικών, που υιοθετήθηκαν εις το όνομα της εναρμόνισης με την Ευρωπαϊκή Ένωση.

Σημαντική τομή καταγράφηκε, επίσης, και με την εξάρθρωση της Εργκενεκόν. Για κάποιους, ο στόχος ήταν η αποδυνάμωση του τουρκικού στρατού, αλλά η υπόθεση αυτή επέφερε οφέλη και στις μειονότητες. Η εξάρθρωση της Εργκενεκόν έδιωξε κατά μεγάλο ποσοστό τον τρόμο που βίωναν οι μειονότητες, καθώς έδωσε ένα ισχυρό χτύπημα στο βαθύ κράτος της Τουρκίας, το οποίο ήταν βασικά εκείνο που βρισκόταν πίσω από την άσκηση πίεσης στους μη μουσουλμάνους. Το Κόμμα της Δικαιοσύνης και της Ανάπτυξης δημιούργησε, επομένως, ένα πιο φιλικά προσκείμενο περιβάλλον απέναντι στις μειονότητες, σε σχέση με τις προηγούμενες πολιτικές εξουσίες, οι οποίες διέπονταν από τη νοοτροπία της εκδίωξης των «ξένων» Τούρκων πολιτών.

Η άλλη πλευρά του νομίσματος
Μέχρι στιγμής, έχουν παρουσιαστεί τα θετικά, τα οποία φυσικά είναι σπουδαία και σημαντικά. Ωστόσο, υπάρχει και η άλλη πλευρά του νομίσματος για τις μειονότητες στην Τουρκία, η οποία δεν είναι και τόσο λαμπερή. Παρ’ όλες τις θετικές αλλαγές, η πολιτική για τις μειονότητες στην Τουρκία δεν άλλαξε κατά τρόπο ριζικό και ρηξικέλευθο, όπως απαιτούνταν. Αυτή η κυβέρνηση, για παράδειγμα, δεν έχει κάνει κανένα βήμα προκειμένου να αναγνωρίσει την αρμενική ή τις άλλες τραγωδίες που βίωσαν οι μη μουσουλμάνοι στην Τουρκία. Παρά τις σποραδικές ενθαρρυντικές δηλώσεις του πρωθυπουργού Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν, δεν έχει υπάρξει καμία επίσημη καταδίκη των εγκλημάτων του παρελθόντος. «Η αναγνώριση των κτηνωδιών και η αντιμετώπιση της ιστορίας είναι απαραίτητες προϋποθέσεις για μία ουσιαστική αλλαγή στην Τουρκία, όχι μόνο για τις μειονότητες, αλλά και για την εν γένει πολιτική ατμόσφαιρα», γράφει ο Ορχάν Κεμάλ Τζενγκίζ, πολιτικός αναλυτής της εφημερίδας «Ζαμάν». Η μη αναγνώριση ή η αποτυχία να δοθούν τα δικαιώματα που έχουν διεθνώς οι μειονότητες, αποδεικνύει ότι η πολιτική τους Τουρκίας δεν έχει ακόμη αλλάξει. Παρά τη σαφή αναφορά σε μη μουσουλμάνους στη Συνθήκη της Λωζάννης, η Τουρκία έχει επισήμως αναγνωρίσει μόνο την ελληνική, την εβραϊκή και την αρμενική ως μειονότητες. Οι άλλες μη μουσουλμανικές μειονότητες δεν αναγνωρίζονται από το νομικό σύστημα της Τουρκίας. Αλλά ακόμη και οι αναγνωρισμένες δεν διαθέτουν νομική προσωπικότητα και δεν υπάρχει κανένας νόμος που να ρυθμίζει τις υποθέσεις τους ή να αναγνωρίζει τους οργανισμούς τους.

Αντί, επομένως, για τη δημιουργία νέων νομικών μηχανισμών που να αναγνωρίζουν τους θρησκευτικούς θεσμούς των μειονοτήτων, η κυβέρνηση Ερντογάν προσπαθεί να λύσει κάποια προβλήματα με ντε φάκτο και προσωρινά μέτρα. Το τουρκικό κράτος, για παράδειγμα, συνεχίζει να επεμβαίνει στις εκλογές των Πατριαρχών ή να καθορίζει ποιες ευρωπαϊκές δικαστικές αποφάσεις θα εφαρμόζει και ποιες όχι. Όπως και οι προκάτοχοί της, έτσι και η κυβέρνηση Ερντογάν φαίνεται λοιπόν να προτιμά να διατηρήσει το καθεστώς, από το οποίο έχουν υποφέρει οι μη μουσουλμανικές μειονότητες, παρέχοντας περιστασιακά και κατ’ επιλογήν «παυσίπονα» μόνο σε προβλήματα που ανακύπτουν.

Άτυπες συμφωνίες αντί για νόμους
Στο πλαίσιο αυτό εντάσσεται και η μυστική συμφωνία μεταξύ τουρκικής κυβέρνησης και Οικουμενικού Πατριαρχείου, η οποία ήρθε στο φως μέσω ελληνικής εφημερίδας. Μπορούν άραγε τέτοια μέτρα να προάγουν τη θρησκευτική ελευθερία στην Τουρκία;

Ο Τούρκος πρωθυπουργός Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν και ο Οικουμενικός Πατριάρχης Βαρθολομαίος κατέληξαν -σύμφωνα με την εφημερίδα «Το Βήμα»- σε μία «μυστική συμφωνία». Αν και η πληροφορία θα πρέπει να διασταυρωθεί, ωστόσο, λαμβάνοντας υπόψη την πολιτική δομή στην Τουρκία και τη γνωστή πρακτική απέναντι στις μειονότητες, δεν αποτελεί καθόλου έκπληξη μία πιθανή άγραφη και μη ανακοινώσιμη συμφωνία. Η λεγόμενη «μυστική συμφωνία» περιλαμβάνει τα εξής:
1) Το Πατριαρχείο θα χρησιμοποιεί τον όρο «οικουμενικό» και η κυβέρνηση δεν θα επεμβαίνει.
2) Η κυβέρνηση Ερντογάν θα αναγνωρίσει εμμέσως «νομική προσωπικότητα» στο Πατριαρχείο, με την εφαρμογή της απόφασης του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων, για την επιστροφή στο Φανάρι του Ορφανοτροφείου της Πριγκίπου.
3) Η ίδια κυβέρνηση θα δώσει την τουρκική υπηκοότητα σε μέλη της Ιεράς Συνόδου, προκειμένου να διευκολύνει την εκλογή νέου Πατριάρχη, όταν θα χρειαστεί.
4) Θα επαναλειτουργήσει η Σχολή της Χάλκης.

Πρώτα απ’ όλα, ας επισημανθεί, ότι δεν υπάρχει η παραμική καχυποψία σχετικά με τη βούληση των δύο μερών για τη συμφωνία. Και οι δύο επιζητούν να λύσουν υπάρχοντα προβλήματα. Ωστόσο, μία τέτοια συμφωνία μόνο παροδική ανακούφιση μπορεί να δώσει στο Οικουμενικό Πατριαρχείο και τα χρόνια προβλήματά του.

Διότι, αν δεν υπάρχει καμία νομική ή ανοιχτή αναγνώριση των δικαιωμάτων και της οντότητας του Πατριαρχείου, αυτού του είδους οι «συμφωνίες» είναι πολύ εύκολο να καταρρεύσουν, όπως ένας πύργος στην άμμο, με την πρώτη πολιτική ένταση στην Τουρκία. Κάνοντας τα στραβά μάτια στη χρήση του όρου «οικουμενικός», δεν σημαίνει κι ότι τον αναγνωρίζει. Ο όρος «οικουμενικός» δεν είναι μόνο ένας τίτλος, αλλά ένα φερώνυμο του θεσμού που τον χρησιμοποιεί.

Επιστρέφοντας το ορφανοτροφείο, δεν αναγνωρίζεται άμεσα νομική προσωπικότητα στο Πατριαρχείο, καθότι η απόφαση του ΕΔΑΔ από μόνη της δεν καλύπτει το νομικό κενό που υπάρχει και αρνείται τη «νομική προσωπικότητα» σε θρησκευτικούς θεσμούς στην Τουρκία. Επιστρέφει μεν το κτίριο, αλλά αυτό δεν σημαίνει αυτόματα ότι παρέχεται και νομική προσωπικότητα, εκτός αν γίνουν αλλαγές.
Αν επαναλειτουργήσει η Θεολογική Σχολή της Χάλκης, γιατί η κυβέρνηση περίμενε 8 χρόνια και δεν το έκανε από την ανάληψη της εξουσίας; Κι αν ανοίξει η Χάλκη, αυτόματα θα πρέπει η κυβέρνηση να επιτρέψει και σε άλλες μειονότητες να εκπαιδεύουν τον κλήρο τους σε παρόμοιες σχολές.

Η εκλογή θρησκευτικών ηγετών
ΕΝΑ άλλο παράδειγμα προσέγγισης των προβλημάτων με «παυσίπονα» ήταν και η πρόσφατη εκλογή Αρμένιου Πατριάρχη. Ο Μεσρόμπ Μουταφιάν ο Β’, ο οποίος είχε εκλεγεί από την αρμενική κοινότητα το 1998, αρρώστησε και κρίθηκε ακατάλληλος για την εκτέλεση των καθηκόντων του. Η ασθένειά του δημιούργησε ένα κενό εξουσίας, το οποίο δημιούργησε σύγκρουση. Το νομικό πλαίσιο που διέπει την εκλογή Πατριάρχη, είτε πρόκειται για Αρμένιο, είτε για Ορθόδοξο κλπ., στην Τουρκία είναι ανύπαρκτο. Δεν υπάρχει κανένας νόμος, ούτε κανονισμός. Το μόνο νομικό κείμενο που ρυθμίζει το «καθεστώς» του Αρμένιου Πατριάρχη είναι ο Κανονισμός του 1863, ο οποίος τέθηκε σε ισχύ επί Οθωμανικής Αυτοκρατορίας. Οι Αρμένιοι ακολουθούν τον κανονισμό, αλλά η απουσία σύγχρονου νόμου για περιπτώσεις που δεν καλύπτει ο κανονισμός του 1863, όπως ασθένεια Πατριάρχη, επέτρεψε την παρέμβαση της τουρκικής κυβέρνησης.

Η πρόσφατη κρίση ήταν, βέβαια, σταγόνα στον ωκεανό. Κατέδειξε πώς οι μειονότητες παίζουν το ρόλο του αβοήθητου, πώς στηρίζουν τη νομιμότητά τους μέσω της έγκρισης της εκάστοτε τουρκικής κυβέρνησης, από το να χρησιμοποιούν τα νομικά εργαλεία για να λύσουν το κάθε θέμα. Η παρέμβαση της τουρκικής κυβέρνησης στη διαμάχη διαδοχής του Αρμένιου Πατριάρχη μάλλον έκανε τα πράγματα χειρότερα, αφού παίρνοντας θέση κατέλυσε την υπόσταση του Αρμένικου Πατριαρχείου και την εξουσία να αποφασίζει το ίδιο για τα θέματά του.

Το περιστατικό αυτό έδειξε ότι ένας θρησκευτικός ηγέτης μιας μειονότητας εξαρτάται από την κυβέρνηση, η οποία δεν έχει καμία δουλειά, αφού δεν υπάρχει σχετικός νόμος, που να επιτρέπει την παρέμβασή της. Το χειρότερο, δε, είναι ότι έβγαλε στην επιφάνεια ένα «σχίσμα» στους κόλπους της αρμενικής μειονότητας.

Η τουρκική κυβέρνηση, αντί για «παυσίπονο», θα μπορούσε να καθορίσει με νόμο τα θέματα διαδοχής των Πατριαρχών. Αντί γι’ αυτό ακολούθησε την παλιά πρακτική, επεμβαίνοντας στην εκλογή Αρμένιου Πατριάρχη και προσπαθώντας να λύσει το πρόβλημα μέσω ντε φάκτο μέσων, χωρίς να δίνει στις κοινότητες δικαιώματα και νομική αναγνώριση. Το ερώτημα, ωστόσο, παραμένει. Πόσο αυτού του είδους οι συμφωνίες και τα μέτρα προάγουν την ελευθερία της θρησκείας στην Τουρκία κι αν παρέχουν ουσιαστικά οφέλη στις μειονότητες; Ούτε η κυβέρνηση, αλλά ούτε και τα Πατριαρχεία φαίνεται να θέλουν να παρατήσουν πραγματικά τις «ζώνες ασφαλείας» με τις οποίες λειτουργούν επί δεκαετίες. Η τουρκική κυβέρνηση θέλει να άρει κάποιους από τους περιορισμούς για τις μειονότητες, αλλά χωρίς κάποιο κόστος. Γι’ αυτό προσπαθεί να λύσει όλα τα προβλήματα με προσωρινά μέτρα, αλλά αυτά τα μέτρα μόνο πρόσκαιρη ανακούφιση δίνουν, από τη στιγμή που δεν οδηγούν σε νόμους και δεν συμβάλλουν στην αλλαγή της νοοτροπίας και της πολιτικής κουλτούρας, που είναι και η ρίζα των προβλημάτων των μειονοτήτων της Τουρκίας. Ακόμη και τα Πατριαρχεία δεν διεκδικούν τα δικαιώματά τους μέσω των νομικών οδών. Δεν προσφεύγουν εύκολα στα εσωτερικά δικαστήρια ή στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων. Οι μόνες υποθέσεις για τις οποίες προσέφυγαν δικαστικά ήταν για την επιστροφή των καταπατημένων περιουσιών τους. Δεν διεκδικούν ή δεν προτείνουν την ψήφιση νόμων, που θα τους παρέχουν δικαιώματα και βιώσιμες λύσεις στα προβλήματά τους. Η λύση δεν είναι πύργοι στην άμμο, αλλά ένα νέο πολιτικό και νομικό πλαίσιο για τις μειονότητες, από τις οποίες και η τουρκική δημοκρατία μπορεί επίσης να επωφεληθεί.

Γενικά θέματα

Δυσοίωνα μηνύματα για τη λειψυδρία! Αντιμέτωποι με δυσμενείς καταστάσεις – Συναγερμός για να προστατευθούν ζωές

Η κλιματική αλλαγή καθιστά πιο ακανόνιστο τον κύκλο του νερού, προειδοποίησε ο ΟΗΕ.

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Νερό: Έκθεση του ΟΗΕ εκπέμπει SOS για την ξηρασία παγκοσμίως λόγω της κλιματικής αλλαγής αλλά και άλλων σημαντικών παραγόντων. 

Αυτή τη στιγμή 3,6 δισεκατομμύρια άνθρωποι έχουν ανεπαρκή πρόσβαση στο νερό τουλάχιστον ένα μήνα το χρόνο και ο αριθμός τους αναμένεται ότι μέχρι το 2050 θα έχει ξεπεράσει τα 5 δισεκατομμύρια

Οι έντονες ξηρασίες και οι ακραίες πλημμύρες, που όσο περνάει ο καιρός γίνονται και περισσότερες, αποτελούν μια «πρόγευση» των επερχόμενων εξελίξεων, καθώς η κλιματική αλλαγή καθιστά πιο ακανόνιστο τον κύκλο του νερού, προειδοποίησε ο ΟΗΕ.

Τα ποτάμια κατέγραψαν πέρυσι ένα επίπεδο ξηρασίας άνευ προηγουμένου εδώ και 33 χρόνια, σύμφωνα με νέα έκθεση του Παγκόσμιου Μετεωρολογικού Οργανισμού (ΠΜΟ, WMO, OMM), μια υπηρεσία του ΟΗΕ.

«Στο πλαίσιο της κλιματικής αλλαγής, το νερό μας δίνει μια πρόγευση των επερχόμενων εξελίξεων», εκφράζει την ανησυχία της σε ανακοίνωση η γενική γραμματέας του ΠΜΟ Σελέστ Σάουλο. «Τα σημάδια συναγερμού πολλαπλασιάζονται: παρακολουθούμε ένα παροξυσμό ακραίων βροχοπτώσεων, πλημμυρών και ξηρασιών, που επιβαρύνουν πολύ τις ζωές, τα οικοσυστήματα και τις οικονομίες», παρατηρεί.

Αντιμέτωποι με δυσμενείς καταστάσεις

Καθώς η χρονιά 2023 ήταν η πιο ζεστή που έχει καταγραφεί ποτέ, οι αυξημένες θερμοκρασίες και η γενικευμένη εξασθένηση των βροχοπτώσεων συνέβαλαν σε παρατεταμένες ξηρασίες.

Οι πλημμύρες ωστόσο πολλαπλασιάστηκαν: τα ακραία υδρολογικά φαινόμενα ευνοήθηκαν όχι μόνο από φυσικούς κλιματικούς παράγοντες, κυρίως τη μετάβαση από τις συνθήκες Λα Νίνια σε ένα επεισόδιο Ελ Νίνιο στα μέσα του 2023, αλλά επίσης από την ανθρώπινης προέλευσης κλιματική αλλαγή, αναφέρει ο ΠΜΟ.

«Η άνοδος της θερμοκρασίας επιτάχυνε τον υδρολογικό κύκλο, ο οποίος έγινε επίσης πιο ακανόνιστος και λιγότερο προβλέψιμος», εξηγεί η Σάουλο.

Οι συνέπειες είναι πολλαπλές: «Μια πιο ζεστή ατμόσφαιρα που μπορεί να περιέχει περισσότερη υγρασία, η άνοδος της θερμοκρασίας του κλίματος αυξάνει τον κίνδυνο ισχυρών βροχοπτώσεων» ενώ «παραλλήλως η επιτάχυνση της εξάτμισης και της ξήρανσης των εδαφών επιδεινώνει τις ξηρασίες».

Κατά συνέπεια, «βρισκόμαστε αντιμέτωποι με όλο και πιο δύσκολες καταστάσεις, όπου το νερό είναι είτε υπερβολικά άφθονο είτε ανεπαρκές».

Αυτή τη στιγμή 3,6 δισεκατομμύρια άνθρωποι έχουν ανεπαρκή πρόσβαση στο νερό τουλάχιστον ένα μήνα το χρόνο και ο αριθμός τους αναμένεται ότι μέχρι το 2050 θα έχει ξεπεράσει τα 5 δισεκατομμύρια, σύμφωνα με τον ΟΗΕ. Η έκθεση δείχνει ότι τα ύδατα περίπου του 50% των ποταμών του πλανήτη ήταν πέρυσι λιγότερα από το κανονικό.

Οι παγετώνες βρίσκονται επίσης στη γραμμή του μετώπου της ανόδου της θερμοκρασίας του κλίματος: σύμφωνα με προκαταρκτικά δεδομένα για την περίοδο από το Σεπτέμβριο 2022 ως τον Αύγουστο 2023, έχασαν πάνω από 600 γιγατόνους νερού, απώλεια που είναι η χειρότερη σε 50 χρόνια παρατηρήσεων.

«Το λιώσιμο των πάγων και των παγετώνων απειλεί τη μακροπρόθεσμη υδροδοτική ασφάλεια εκατομμυρίων ανθρώπων. Εντούτοις δεν λαμβάνουμε τα επείγοντα μέτρα που επιβάλλονται», κρούει τον κώδωνα του κινδύνου η γενική γραμματέας του ΠΜΟ.

Συναγερμός για να προστατευθούν ζωές

Ο οργανισμός ζητάει να κηρυχθεί από νωρίς συναγερμός για όλους ώστε να προστατευθούν οι ζωές και τα μέσα επιβίωσης που συνδέονται με το νερό και καλεί να βελτιωθούν οι γνώσεις και ο διαμοιρασμός των δεδομένων για τις πηγές νερού.

«Δεν μπορούμε να διαχειριστούμε ένα πρόβλημα, αν δεν μετρήσουμε την έκτασή του», υπογραμμίζει η Σάουλο.

Συνέχεια ανάγνωσης

Γενικά θέματα

Γιάννος Χαραλαμπίδης στη Σημερινή: Μήλον της Έριδος η Κύπρος για την ασφάλεια Τουρκίας – Ισραήλ

Τα «Ταϊφούν» περιπολούν για την ασφάλεια του Ισραήλ και αναχαιτίζουν πυραύλους του Ιράν από τον τουρκικό εναέριο χώρο στην περιοχή της Αλεξανδρέττας και στη Συρία, όπου υπάρχουν στόχοι της Χεζμπολάχ

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

ΠΗΓΗ: ΣΗΜΕΡΙΝΗ

Η Μέση Ανατολή είναι στις φλόγες και, μετά την επίθεση των Ιρανών με βαλλιστικούς πυραύλους σε βάρος του Ισραήλ, ξεκίνησε επίθεση των Ισραηλινών στον Βόρειο Λίβανο, ενώ αναμένονται και τα αντίποινα σε βάρος της Τεχεράνης.

Γράφει ο Γιάννος Χαραλαμπίδης

Τα «Ταϊφούν» περιπολούν για την ασφάλεια του Ισραήλ και αναχαιτίζουν πυραύλους του Ιράν από τον τουρκικό εναέριο χώρο στην περιοχή της Αλεξανδρέττας και στη Συρία, όπου υπάρχουν στόχοι της Χεζμπολάχ

Τουρκία και Ακρωτήρι

Η Τουρκία επιχαίρει από την κατατριβή του Ισραήλ και του Ιράν. Μπορεί μεν ο Ερντογάν να χαρακτηρίζει τον Νετανιάχου ως εγκληματία πολέμου, αλλά συνεργάζεται με τους Βρετανούς και δη με τα μαχητικά «Ταϊφούν», που επιχειρούν από τις Βάσεις Ακρωτηρίου και:

1) Περιπολούν από τον κόλπο της Αλεξανδρέττας εντός του τουρκικού εναέριου χώρου, με την άδεια της Άγκυρας, προς τη Συρία, όπου υπάρχουν στόχοι της Χεζμπολάχ, καθώς και προς το Ιράκ. 2) Συμμετέχουν στις αναχαιτίσεις των ιρανικών πυραύλων και drones στις επιθέσεις, που δέχεται το Ισραήλ από το Ιράν και συλλέγουν πληροφορίες. 3) Καμιά αμφιβολία δεν υπάρχει για τη συνεργασία των Βάσεων με τις τουρκικές ένοπλες δυνάμεις όταν ενεργούν τα «Ταϊφούν» είτε για επιτήρηση είτε για να προστατεύσουν με οποιονδήποτε τρόπο το Ισραήλ. Ή για να στραφούν σε βάρος της Χεζμπολάχ.

Τόσο οι Βάσεις Ακρωτηρίου όσο και του Αγίου Νικολάου είναι στρατηγικής σημασίας, διότι από τις μεν πρώτες, εκτός των άλλων, ενεργούν ακόμη τα θρυλικά κατασκοπευτικά U2 ως συμπληρωματικά των δορυφόρων, στις δε δεύτερες υπάρχει το Έχελον ως κέντρο συλλογής και επεξεργασίας πληροφοριών. Εκ των πραγμάτων, η Κύπρος, λόγω Βάσεων, τελεί υπό καθεστώς απειλής. Χωρίς να διαθέτει αξιόπιστη εναέρια αποτροπή, αφού οι ρωσικοί TOR-M1 και BUK μερικώς μπορούν να επιχειρήσουν. Ακόμη και αν στραφούν για ν’ αποκρούσουν την ιρανική απειλή ή αυτήν της Χεσμπολάχ, δεν θα μπορούν να καλύπτουν την όποια τουρκική επί της οποίας είναι προσαρμοσμένα τα συστήματα αυτά. Λόγω του κενού που υπάρχει στην αεράμυνα είχε κλείσει η αγορά του αντιαεροπορικού συστήματος BARAK με πυραύλους 35, 70 και 150 χιλιομέτρων. Η κυπριακή Κυβέρνηση αγόρασε το BARAK με πυραύλους των 70 χιλιομέτρων. Με τον πόλεμο στη Γάζα και στον Λίβανο, η παράδοση του συστήματος δεν είναι βέβαιο εάν θα καθυστερήσει ή όχι. Ούτως ή άλλως, η Κυπριακή Δημοκρατία μετά την άρση του εμπάργκο στο στρατιωτικό υλικό από τις ΗΠΑ θα ήταν δυνατό να ζητήσει ακόμη και «Πάτριοτ» ή άλλα σχετικά οπλικά συστήματα αεράμυνας από ευρωπαϊκά κράτη. Επί του παρόντος, τόσο η αεράμυνα των Βάσεων όσο και της Κύπρου ολόκληρης στηρίζεται στον πολεμικό στόλο των ΗΠΑ και των συμμάχων τους, που βρίσκονται στ’ ανοιχτά της Κύπρου. Ως εκ τούτου, θα ήταν μέγα πλήγμα εάν επέτρεπαν ή στη Χεζμπολάχ ή στο Ιράν να κτυπήσει τις Βρετανικές Βάσεις. Εκ των πραγμάτων, η Κύπρος λόγω Βάσεων καλύπτεται, όπως είχαμε ήδη γράψει από την αρχή της κρίσης, κάτω από την Ατσάλινη Αεράμυνα των ΗΠΑ.

Το μήλον της Έριδος

Η Τουρκία δεν είναι άμεσα εμπλεκόμενη στις συγκρούσεις στη Γάζα και στον Λίβανο, όμως υπάρχει μια πολεμική ρητορική που εγείρει το εξής ερώτημα: Μπορεί ή όχι η Τουρκία να κτυπήσει το Ισραήλ, όπως αρχικά απειλούσε ο Τούρκος Πρόεδρος, ο οποίος, όμως, μετά τις τελευταίες εξελίξεις, εμφανίζεται ως να τελεί υπό την απειλή του «σιωνιστικού επεκτατισμού», όπως ισχυρίζεται;

Σε αυτό το παιχνίδι, η Κύπρος καθίσταται γεωστρατηγικό και γεωπολιτικό μήλον της Έριδος, αφού:

1) Αποτελεί το νότιο τμήμα της νήσου, τη μοναδική έξοδο, που διαθέτει το Ισραήλ, λόγω της έλλειψης στρατηγικού βάθους, που είναι περικυκλωμένο από τους Άραβες και την Τουρκία. Άρα ο άξονας προς τη Σούδα μέσω Κύπρου είναι ζωτικός χώρος όχι μόνο για το Ισραήλ, αλλά και για τις ΗΠΑ και τους ΝΑΤΟϊκούς συμμάχους τους. Απόδειξη τούτου συνιστά η συγκέντρωση του 6ου στόλου ως αποτέλεσμα της κρίσης στη Μέση Ανατολή.

2) Αποτελεί ασπίδα και εμφανίζεται ως το αβύθιστο για την Τουρκία αεροπλανοφόρο, καθώς και αναπόσπαστο τμήμα της «Γαλάζιας Πατρίδας».

3) Αποτελεί ασπίδα για την Τουρκία από επιθέσεις που θα ήταν δυνατό να δεχτεί μέσω Κύπρου, εξ ου και η άρνησή της να δεχθεί την παρουσία ελληνικού στρατού και οι διαμαρτυρίες για την όποια στρατιωτική συνεργασία της Κύπρου με το Ισραήλ. Είναι όμως και για το Ισραήλ ασπίδα.

Γιατί;

Διότι, ουδόλως θα ήθελε το Ισραήλ:

Α) Να πέσει η Κύπρος στον πλήρη έλεγχο της Τουρκίας και δη μέσω μιας ομοσπονδιακής ή συνομοσπονδιακής λύσης, με τον πλήρη γεωπολιτικό έλεγχο του νησιού από την Άγκυρα.

Β) Να εγκατασταθούν στην Κύπρο τουρκικά πυραυλικά συστήματα, που θα στοχεύουν το Ισραήλ.

Τα πλεονεκτήματα του Ισραήλ

Το ερώτημα εάν μπορεί να κτυπήσει και να κάνει πόλεμο η Τουρκία με το Ισραήλ απαντάται ως εξής: Η Άγκυρα έχει τη δυνατότητα: 1) Να διενεργήσει επίθεση με την αεροπορία της ή με τη συσσώρευση στόλου. 2) Να κτυπήσει με πυραύλους και δη «Ταϊφούν» με βεληνεκές της τάξης των 600 χιλιομέτρων, όταν αυτά θα είναι επιχειρησιακά διαθέσιμα (αυτά εισήλθαν ήδη σε γραμμή παραγωγής από τον Μάιο του 2023 ).

Όμως η οποιαδήποτε τουρκική επίθεση: Α) Βρίσκεται σε αντίθεση με τα συμφέροντα των ΗΠΑ, που θέτουν υπό την προστασία τους και τον 6ο Στόλο το Ισραήλ, οπότε δεν θα επιτρέψουν στην Τουρκία μια τέτοια δράση. Β) Οτιδήποτε διενεργηθεί από αέρος, είτε είναι από μαχητικά είτε από πυραυλικά συστήματα, θα ήταν δυνατό να αντιμετωπιστεί επιτυχώς από το Ισραήλ είτε με τους arrow και με το “iron dome” είτε με τα πλοία των συμμαχικών δυνάμεων και δη των ΗΠΑ, καθώς και με την ισραηλινή αεροπορία, η οποία υπερτερεί της τουρκικής.

Πύραυλοι και Τεχνητή Νοημοσύνη

Από την άλλη πλευρά το Ισραήλ υπερέχει στην αεροπορία και στα πυραυλικά συστήματα. Στην αεροπορία, εκτός των F-15 και F-16, διαθέτει και τα F-35, οπότε μπορεί να δράσει αναλόγως και με βάθος πυρός. Συν του ότι: i) Τα ισραηλινά F-35 είναι τα μόνα των οποίων οι υπολογιστές και λοιπά συστήματα δεν βρίσκονται κάτω από τον έλεγχο των ΗΠΑ. ii) Η Τουρκία έχει πρόβλημα με την αεράμυνά της επί του παρόντος. Εξ ου και η αγορά των S-400, χωρίς όμως να παρέχει πλήρη κάλυψη, καθώς και η απόφαση που λήφθηκε στις 6.8.2024 για την κατασκευή του τουρκικού “iron dome”. iii) Το Ισραήλ διαθέτει αριθμό επιθετικών πυραύλων μέσου και μακρούς βεληνεκούς, από τους LORA με βεληνεκές 280 χιλιόμετρα ώς τους Jericho – 3 (Ιεριχώ) με βεληνεκές μεταξύ των 4,800 χλμ και 6,500 χιλιομέτρων. iv) Καμιά αμφιβολία δεν υπάρχει ότι το Ισραήλ υπερέχει στους τομείς του κυβερνοχώρου και της Τεχνητής Νοημοσύνης (πάσης φύσεως drones).

Ζώνες ασφαλείας και περιφερειακές δυνάμεις

Υπό αυτές τις συνθήκες και λαμβανομένου υπόψη ότι οι δυο χώρες δεν έχουν σύνορα, το πλεονέκτημα ανήκει στο Ισραήλ. Και όχι στην Τουρκία, η οποία στηρίζει τόσο τη Χαμάς όσο και τη Χεζμπολάχ, διότι θέλει την κατατριβή του Ισραήλ. Η Άγκυρα βολεύεται από το οπλοστάσιο και δη τους πυραύλους της Χεζμπολάχ, των οποίων το βεληνεκές καλύπτει και την Κύπρο. Εξ ου και οι απειλές του μ. Χασάν Νασράλα, ότι η Κύπρος ήταν εν δυνάμει στόχος λόγω των στρατιωτικών της σχέσεων με το Ισραήλ. Ήταν μια απειλή «made in Turkey», στη λογική του “proxy war”. Η εξουδετέρωση του οπλοστασίου της Χεσμπολάχ από το Ισραήλ είναι προς όφελος της Κύπρου, αλλά όχι προς όφελος του Ιράν και της Τουρκίας, η οποία δεν θέλει την εδραίωση του Ισραήλ στην περιοχή και την εξάλειψη των τρομοκρατικών απειλών. Δεν θα ήθελε να δει ούτε τον τερματισμό της σύγκρουσης μεταξύ Ιράν και Ισραήλ, διότι η κατατριβή των δυο χωρών, που συνιστούν περιφερειακές δυνάμεις, είναι για ευνόητους λόγους προς όφελος της Άγκυρας, η οποία εδραιώνεται και στην περιοχή της Συρίας, χωρίς ταυτοχρόνως να επιθυμεί τη δημιουργία ζώνης ασφαλείας στον Βόρειο Λίβανο. Πώς όμως θα ασκήσει κριτική στο Ισραήλ, όταν κατέχει την Κύπρο και όταν έχει ήδη υπό κατοχή τμήμα της Συρίας στη λογική της ζώνης ασφαλείας;

Οι θαλάσσιες οδοί…

Η Τουρκία ελέγχει την περιοχή από τη Μαρμαρίδα ώς την Αλεξανδρέττα στην πρακτική της τουρκικής λίμνης ως τμήμα της «Γαλάζιας Πατρίδας» με μια σειρά από ναυτικές και αεροπορικές Βάσεις στα παράλιά της (Ντάλαμα, Μερσίνα, Άδανα, κ.λπ) και την Κύπρο ως αβύθιστο αεροπλανοφόρο. Η Καρπασία και η Αμμόχωστος έχουν ιδιαίτερη σημασία για τις θαλάσσιες οδούς και δη εκείνες προς την Αλεξανδρέττα, που προτού καταλήξουν εκεί αποκλίνουν προς Ισραήλ, Λίβανο και Συρία. Η Τουρκία θα ήθελε να έχει πρόσβαση στη θάλασσα και μέσω Συρίας, ενώ, ταυτοχρόνως, ουδόλως θα επιθυμούσε τη ζώνη ασφαλείας του Ισραήλ, διότι διευρύνει τον έλεγχο παράλιων περιοχών και ενισχύει τον έλεγχο της θαλάσσιας οδού προς την Αλεξανδρέττα. Μέσα σε αυτό το σκηνικό, ο Ερντογάν εμφανίζεται ως να είναι απειλούμενος από το Ισραήλ, λόγω της εισόδου του στον Λίβανο. Η Τουρκία επιδιώκει τον έλεγχο των θαλασσίων οδών από και προς το Σουέζ και δεν είναι καθόλου τυχαίο ότι επεκτείνει τη λεγόμενη ΑΟΖ του ψευδοκράτους προς τις νότιες θάλασσες, καθώς και προς τη γραμμή Κρήτη, Κάρπαθος και Ρόδος, όπου βρίσκονται οι πύλες του Αιγαίου.

 

χαρτης 1 .jpg

 

Ο χάρτης δείχνει τα θαλάσσια δρομολόγια από το Σουέζ προς διάφορες κατευθύνσεις στην Ανατολική Μεσόγειο είτε προς Κύπρο είτε προς Αιγαίο είτε προς άλλες χώρες της περιοχής και δη προς την Αλεξανδρέττα. Η Τουρκία στοχεύει στον πλήρη έλεγχο των οδών αυτών. Θεωρεί την Κύπρο δεδομένη και σημαντικό τον έλεγχο των πυλών του Αιγαίου, όπως και της Κύπρου καθώς και της Καρπασίας. Πολύ, δε, θα ήθελε η Τουρκία να βγει μέσω Συρίας στη θάλασσα. Καθόλου δεν επιθυμούσε τη δημιουργία κουρδικής περιοχής με πρόσβαση στη θάλασσα. Στην παρούσα φάση η Άγκυρα δεν θα ήθελε να δει την ενίσχυση του Ισραήλ στην περιοχή και δη μέσω της αύξησης ενός παράλιου τμήματος του Λιβάνου, που θα εμπίπτει σε αυτό που ονομάζει ζώνη ασφαλείας με βάθος ώς 50 χιλιόμετρα.

 

Maritime Map 03 ΟΚΤ 2024.jpg

 

Ο χάρτης αποτυπώνει τη νέα διάταξη των ναυτικών αμερικανικών δυνάμεων και των λοιπών συμμαχικών στην περιοχή του Περσικού Κόλπου, στα στενά του Ορμούζ, στην Ερυθρά θάλασσα και στην Ανατολική Μεσόγειο. Εκ των πραγμάτων, οι Βρετανικές Βάσεις είναι εν δυνάμει στόχος για το Ιράν και τη Χεζμπολάχ. Και, λόγω των κενών της κυπριακής αεράμυνας, ο στόλος των ΗΠΑ είναι αυτός που προσφέρει ατσάλινο θόλο για την αναχαίτιση ενδεχόμενης επίθεσης είτε με πυραύλους είτε με drones.

 

XARTHS 1.jpg

 

Ο χάρτης αυτός αποτυπώνει τη ζώνη ασφαλείας που επιδιώκει να δημιουργήσει στον Λίβανο για να περιορίσει την απειλή της Χεζμπολάχ. Πρόκειται για τα όρια που τελούν κάτω από τον έλεγχο της UNIFIL, η οποία, όμως, αδυνατεί να βάλει χαλινάρι στη Χεζμπολάχ. Οι εντολές της UNIFIL από το Συμβούλιο Ασφαλείας έχουν, μεταξύ άλλων, ως στόχο να βοηθήσουν: α) στην κατάπαυση του πυρός, στην επιστροφή των Λιβανέζων στα σπίτια τους που είχαν αναγκαστεί να φύγουν λόγω εχθροπραξιών και β) τον νόμιμο στρατό του Λιβάνου να ανακτήσει τον έλεγχο της κατάστασης μετά την αποχώρηση των Ισραηλινών και όχι να επιτρέπει την κυριαρχία της Χεζμπολάχ.

 

FLIGHT RADAR.jpg

 

Οι δυο φωτογραφίες, ημερομηνίας 2/10/2024 από το flightradar24, απεικονίζουν πώς ο Ερντογάν, ενώ από τη μια πυροβολεί φραστικά το Ισραήλ, στην πράξη κάνει πλάτες στις Βρετανικές Βάσεις, που βρίσκονται στην Κύπρο, των οποίων τα αεροσκάφη (Eurofighter Typhoon) αναλαμβάνουν την ασφάλεια της περιοχής, επιχειρώντας από τον τουρκικό εναέριο χώρο για την αναχαίτιση ιρανικών πυραύλων. Μάλιστα, η δεύτερη δείχνει πώς βρετανικό αεροσκάφος ανεφοδιασμού (KC2 Voyager) βρίσκεται εντός του τουρκικού εναέριου χώρου. Για ποιο λόγο άραγε;

 

*Δρ των Διεθνών Σχέσεων

ΠΗΓΗ: Σημερινή

Συνέχεια ανάγνωσης

Γενικά θέματα

Reuters: Το Ιράν προσλαμβάνει τρομοκράτες για χτυπήμα σε Ευρώπη και ΗΠΑ! Η αποτροπή χτυπήματος στην Ελλάδα

Την υπόθεση της απόπειρας τρομοκρατικού χτυπήματος στην Αθήνα τον Μάρτιο του 2023 επαναφέρει με νέο δημοσίευμά του το Reuters.

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Στα τέλη του περσινού Μαρτίου ύστερα από συνεργασία της ΕΥΠ με τη Μοσάντ είχαν συλληφθεί δύο Πακιστανοί, που φέρεται να σχεδίαζαν τρομοκρατική επίθεση σε εβραϊκό εστιατόριο- συναγωγή στο κέντρο της Αθήνας.

Την υπόθεση της απόπειρας τρομοκρατικού χτυπήματος στην Αθήνα τον Μάρτιο του 2023 επαναφέρει με νέο δημοσίευμά του το Reuters. Το ειδησεογραφικό πρακτορείο σε ένα αναλυτικό ρεπορτάζ περιγράφει το πώς το Ιράν προσλαμβάνει τρομοκράτες για πλήγματα σε Ευρώπη και ΗΠΑ.

Στα τέλη του περσινού Μαρτίου ύστερα από συνεργασία της ΕΥΠ με τη Μοσάντ είχαν συλληφθεί δύο Πακιστανοί, που φέρεται να σχεδίαζαν τρομοκρατική επίθεση σε εβραϊκό εστιατόριο- συναγωγή στο κέντρο της Αθήνας.

Υπήρχε μάλιστα η πληροφορία ότι οι δύο άνδρες θα πληρώνονταν με 16.000 ευρώ για κάθε νεκρό, γι’ αυτό και σχεδίαζαν μαζικό χτύπημα.

«Καθώς η σύγκρουση Ιράν-Ισραήλ εντείνεται, η Τεχεράνη ταράζει τη Δύση με ένα κύμα απόπειρων χτυπημάτων και απαγωγών εναντίον στόχων στην Ευρώπη και τις Ηνωμένες Πολιτείες», αναφέρει το Reuters.

Η Ουάσιγκτον και οι σύμμαχοί της έχουν αναφέρει μια απότομη αύξηση τέτοιων συνωμοσιών που συνδέονται με την Ισλαμική Δημοκρατία. Από το 2020, υπήρξαν τουλάχιστον 33 απόπειρες δολοφονίας ή απαγωγής στη Δύση, στις οποίες οι τοπικές ή ισραηλινές αρχές ισχυρίζονται ότι συνδέεται με το Ιράν, διαπίστωσε το Reuters εξετάζοντας δικαστικά έγγραφα και επίσημες ανακοινώσεις.

Μεταξύ των πρόσφατων φερόμενων στόχων: ένα κτίριο που στεγάζει ένα εβραϊκό κέντρο και ένα εστιατόριο kosher στο κέντρο της Αθήνας. Από το κρησφύγετό του στο Ιράν, ένας Πακιστανός ονόματι Σαγιέντ Φαχάρ Αμπάς στρατολόγησε έναν παλιό γνώριμο που ζούσε στην Ελλάδα και τον οδήγησε να επιτεθεί στον χώρο, ισχυρίζονται οι ερευνητές σε έγγραφα που υποβλήθηκαν στις δικαστικές αρχές της υπόθεσης και τα οποία περιήλθαν στην κατοχή του Reuters. Ο Αμπάς είπε στην επαφή του ότι εργαζόταν για μια ομάδα που θα πλήρωνε περίπου 15.000 ευρώ ανά φόνο.

Σε μια ανταλλαγή WhatsApp τον Ιανουάριο του 2023 που περιγράφεται λεπτομερώς στα έγγραφα, οι δύο άνδρες συζήτησαν εάν θα χρησιμοποιήσουν εκρηκτικά ή εμπρησμό στην επίθεση. Ο Αμπάς τόνισε την ανάγκη παροχής αποδείξεων για απώλειες μετά το πλήγμα. «Υπάρχουν μυστικές υπηρεσίες», είπε, χωρίς να κατονομάσει. «Κάντε τη δουλειά με τρόπο που δεν αφήνει κανένα περιθώριο».

Τα έγγραφα που δεν είχαν αναφερθεί προηγουμένως περιλαμβάνουν εκατοντάδες σελίδες αποδεικτικών στοιχείων που συγκεντρώθηκαν κατά τη διάρκεια της προανακριτικής έρευνας στην Ελλάδα, συμπεριλαμβανομένων καταθέσεων μαρτύρων, αστυνομικών καταθέσεων και λεπτομερειών μηνυμάτων WhatsApp.

Οι ελληνικές αρχές συνέλαβαν τον Σιέντ Ιρτάζα Χάιντερ και έναν άλλο Πακιστανό πέρυσι, λέγοντας ότι η αστυνομία βοήθησε στην εξάρθρωση ενός τρομοκρατικού δικτύου που κατευθυνόταν από το εξωτερικό και είχε σκοπό να προκαλέσει «ανθρώπινη απώλεια». Οι δύο άνδρες αντιμετωπίζουν κατηγορίες για τρομοκρατία. Αρνούνται τις κατηγορίες.

Ο Χάιντερ, ο οποίος αφέθηκε ελεύθερος από την προφυλάκιση αυτή την άνοιξη με περιορισμούς, λέει ότι είναι αθώος. Σε συνέντευξή του, ο 28χρονος είπε στο Reuters ότι έστειλε στον Αμπάς εικόνες του κτιρίου αλλά εμπόδισε σκόπιμα να πραγματοποιήσει οποιαδήποτε επίθεση, ελπίζοντας να πληρωθεί χωρίς να βλάψει κανέναν.

Συνέχεια ανάγνωσης

Ινφογνώμων

Infognomon Logo

Περιηγηθείτε στα κορυφαία βιβλία του βιβλιοπωλείου μας

Προβολή όλων

Δημοφιλή