Ακολουθήστε μας

Γενικά θέματα

Το Δίκαιο της Θάλασσας σε σχέση με την Κύπρο

Δημοσιεύτηκε

στις

Στις 23 Σεπτεμβρίου, 2009 κατά την καθιερωμένη συνάντηση των ε/κ και τ/κ κομμάτων στο Λήδρα Πάλας, το τ/κ κόμμα «Νέα Κύπρος» του Αλπάι Tουρτουράν ήταν εισηγητής του θέματος «Το Δίκαιο της θάλασσας σε σχέση με την Κύπρο».

Κατά τη συνάντηση το ΔΗΚΟ κατέθεσε τις πολιτικές του θέσεις σχετικά με το θέμα που περιληπτικά αναλύονται πιο κάτω: ΌOne of the basic inference and right that all the internationally recognized states enjoy is the sovereignty over their territory.Όόόδσδλα τα διεθνώς αναγνωρισμένα κράτη απολαμβάνουν «κυριαρχία».

Η ερμηνεία του όρου δεν περιορίζεται μόνο στη γεωγραφική επικράτεια, αλλά περιλαμβάνει επίσης τον εναέριο χώρο και την περιβάλλουσα θάλασσα. In relation to a state’s rights and obligations related to its territorial sea, the leading guide is the UN convention on the Law of the Sea signed at Montego Bay, Jamaica on 10/12/1982 that came into force on 16/11/1Σε σχέση με τα δικαιώματα και υποχρεώσεις κάθε κράτους που αφορούν στη θάλασσα, η καθοδηγητική νομοθεσία είναι η σύμβαση του Ο.Η.Ε. για το Δίκαιο της Θάλασσας του 1982, που τέθηκε σε ισχύ στις 16/11/1994. Επικυρώθηκε από την Κύπρο στις 12/12/1988.

Also, the European Union ratified the UNLOSC on 10/12/1998.Η συγκεκριμένη σύμβαση επικυρώθηκε επίσης από την Ε.Ε. ως οντότητα στις 10/12/1998. Despite that 157 or so states, members of the UN have ratified so far the aforesaid convention, Turkey has neither signed nor ratified it.Παρά το γεγονός ότι πέραν των 157 χωρών-μελών του Ο.Η.Ε. έχουν κυρώσει μέχρι στιγμής την εν λόγω σύμβαση, η Τουρκία ούτε την επικύρωσε ούτε την υπέγραψε. Ήταν μάλιστα μια από τις πολύ λίγες χώρες που την καταψήφισε.

Είναι η πολιτική θέση του ΔΗΚΟ ότι η Turkey cannot and is not in the position to dispute or question the rights of Cyprus as an island state for its continental shelf or its Exclusive Economic Zone ( EEZ).Τουρκία δεν μπορεί, ούτε είναι σε θέση, να αμφισβητήσει τα δικαιώματα υφαλοκρηπίδας και κατ’ επέκταση της Αποκλειστικής Οικονομικής Ζώνης (ΑΟΖ) της Κύπρου ως νησιωτικού κράτους. This has been secured and indeed clarified with Article 121 of the convention.Αυτό διευκρινίζεται με το άρθρο 121 της Σύμβασης. In Par.

Στην παρ. 2 αναφέρεται ότι όλα τα νησιά διαθέτουν αποκλειστική οικονομική ζώνη που καθορίζεται ανάλογα. Ankara is laying claims on the sea south and southwest of the Republic of Cyprus between Turkey’s southern coast and the northern coast of Egypt claiming this sea area must be divided equally between Turkey and Egypt.Η Άγκυρα θέτει απαιτήσεις για δικαιώματα στη θαλάσσια περιοχή νότια και νοτιοδυτικά της Κυπριακής Δημοκρατίας και διεκδικεί τη θαλάσσια περιοχή μεταξύ των νότιων ακτών της και της βόρειας ακτής της Αιγύπτου και θεωρεί ότι θα πρέπει να κατανεμηθεί ισομερώς μεταξύ της Τουρκίας και της Αιγύπτου, αγνοώντας τα διεθνή απορρέοντα δικαιώματα της Κυπριακής Δημοκρατίας.

This is not the first time Turkey has projected such positions and claims to divide the seas between continental states, thus undermining the equal rights of island states such as Cyprus.Δεν είναι η πρώτη φορά που η Τουρκία προβάλλει τέτοιες ανυπόστατες θέσεις και απαιτήσεις για διαμοιρασμό της θαλάσσιας περιοχής μεταξύ ηπειρωτικών κρατών, υπονομεύοντας έτσι την ισότητα των δικαιωμάτων των νησιωτικών κρατών, όπως η Κύπρος.

It is the same position Turkey claims in the Aegean Sea and alleges that the sea has to be divided by the median line between its western coast and the Greek mainland continental coast, essentially ignoring or dismissing the existence of the Greek islands. Πρόκειται για όμοια θέση που ακολουθεί στο Αιγαίο. Υποστηρίζει ότι το Αιγαίο πρέπει να διαιρεθεί διά της «μέσης γραμμής» μεταξύ των τουρκικών δυτικών ακτών της και των ελληνικών ηπειρωτικών ακτών, αγνοώντας κατ’ ουσίαν τα δικαιώματα ή απορρίπτοντας την ύπαρξη των ελληνικών νησιών.

Turkey’s position is not only illegal but invalid and untenable because simply is based on the argument it backed, but failed, to be adopted at the UN namely that different rules must apply to enclosed or semi enclosed seas such as the Mediterranean and other rules for the open seas as far as the delimination of the EEZ is concerned as well as the rights of island states.Οι τουρκικές θέσεις δεν είναι μόνο παράνομες, αλλά άκυρες και απαράδεκτες, επειδή απλώς βασίζονται στο επιχείρημα που υποστήριξε, αλλά απέτυχε να εγκριθεί στα πλαίσια του Ο.Η.Ε. Συγκεκριμένα υποστήριξε ότι θα πρέπει να ισχύουν διαφορετικοί κανόνες για κλειστές ή ημίκλειστες θάλασσες, όπως η Μεσόγειος, και θα πρέπει να ισχύουν διαφορετικοί κανόνες όσον αφορά στην οριοθέτηση της Αποκλειστικής Οικονομικής Ζώνης (ΑΟΖ).

ΗTurkey’s failure to convince UN member states of the validity of its views is reflected in Art. αποτυχία της Τουρκίας να πείσει τα κράτη-μέλη του Ο.Η.Ε. για την ορθότητα των θέσεών της αντικατοπτρίζεται στα άρθρα 122 and 123 of the convention as these adopted in their final wording stating that the only obligation of states in enclosed or semi enclosed seas is that to cooperate with each other in matters of preservation, of living resources, the environment and also for scientific research, but that in all other respects the generally applicable and agreed rules (including island states and delimination) shall apply.122 και 123 της Σύμβασης, όπως αυτά εγκρίθηκαν με την τελική διατύπωσή τους, που αναφέρουν πως η μόνη υποχρέωση των κρατών σε κλειστές ή ημίκλειστες θαλάσσιες περιοχές είναι η συνεργασία μεταξύ τους σε θέματα διατήρησης της θαλάσσιας ζωής, του περιβάλλοντος, όπως επίσης για επιστημονική έρευνα. Η Σύμβαση των Ηνωμένων Εθνών για το Δίκαιο της Θάλασσας αναγνωρίζει το δικαίωμα υφαλοκρηπίδας σε 12 ναυτικά μίλια όπως επίσης την ύπαρξη Αποκλειστικής Οικονομικής Ζώνης (ΑΟΖ) 200 ναυτικών μιλίων για όλα τα κράτη, παράκτια ή νησιωτικά.

Το άρθρο Art.81 and 59 also have a special interest as far as Turkey’s stands on Cyprus’ declared aim to explore and exploit possible oil and natural gas deposits.81 έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον σχετικά με τα αποκλειστικά δικαιώματα του κράτους για εξόρυξη και εκμετάλλευση πετρελαίου ή κοιτασμάτων φυσικού αερίου στη δική του ΑΟΖ. Σε οποιανδήποτε άλλη διαφορά μεταξύ κρατών, το άρθρο Art.Ααραργδσαγφδγδσαγδσγφδσαγαφδγ59 relates to the basis for the resolution of conflicts regarding the attribution rights and jurisdiction in EEZ59 παραθέτει τη βάση για την επίλυσή τους. Turkey as a UN member is bound by the UN charter which considers illegal any threat or use of force through military means as a tool to enforce national politics. On the EU front, Ankara, as an aspiring member of the European Family is well aware of the commitments to behave as a Democratic nation with respect to EU rules and regulations that neither encourage nor condone such tactics. Η Τουρκία, ως μέλος του ΟΗΕ, είναι δεσμευμένη από τον Καταστατικό Χάρτη των Ηνωμένων Εθνών που θεωρεί παράνομη οποιαδήποτε απειλή ή χρήση βίας με στρατιωτικά μέσα ως εργαλείο για την εφαρμογή εθνικής πολιτικής. Όσον αφορά στην Ε.Ε., η Άγκυρα, ως ένα επίδοξο μέλος της ευρωπαϊκής οικογένειας, θα πρέπει να έχει πλήρη επίγνωση των δεσμεύσεων, των υποχρεώσεων και των συμπεριφορών της ως κράτος, που εκπηγάζουν από το Κοινοτικό Κεκτημένο. Το ερώτημα που τίθεται, είναι πώς η Τουρκία μπορεί να καταστεί κράτος-μέλος χωρίς την επιβολή, ως μέρος του δικαίου της, του Ευρωπαϊκού Κεκτημένου; Είναι γνωστό ότι το Ευρωπαϊκό Δίκαιο υπερισχύει έναντι οποιουδήποτε άλλου κρατικού Δικαίου ή νομοθεσίας.

Let me remind you once again that the UN convention has been ratified by the EU itself. Επιτρέψτε μου να σας υπενθυμίσω για μιαν ακόμη φορά ότι η σύμβαση για το Δίκαιο της Θάλασσας έχει κυρωθεί από την ίδια την Ε.Ε. και αποτελεί μέρος του Ευρωπαϊκού Δικαίου. Η Κυπριακή Δημοκρατία, ως αναγνωρισμένο κράτος-μέλος του Ο.Η.Ε. και μέλος της Ε.Ε., υπέγραψε και επικύρωσε τη Συνθήκη για το Δίκαιο της Θάλασσας του Ο.Η.Ε. Συνεπώς, έχει όλα τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις που απορρέουν από την εν λόγω Σύμβαση και ως νησιωτικό κράτος θα πρέπει να απολαμβάνει απρόσκοπτα τα δικαιώματα που προκύπτουν από αυτή, δηλαδή την υφαλοκρηπίδα της και την Αποκλειστική Οικονομική Ζώνη της και εξίσου να απολαμβάνει το δικαίωμα σύναψης σχετικών διεθνών συμφωνιών με άλλα κράτη. Συνεπώς, η Τουρκία, κανένα δικαίωμα αμφισβήτησης δεν μπορεί να προτάξει.

Βρισκόμαστε στο στάδιο αναζήτησης κοινά αποδεκτής λύσης του κυπριακού προβλήματος και, μέσα σε αυτό το πλαίσιο, στόχος όλων των πολιτικών κομμάτων, ε/κ και τ/κ, είναι να εργαστούν για τη διαφύλαξη των συμφερόντων της χώρας μας. Με βάση πρόσφατο κοινό ανακοινωθέν των
διακομματικών αντιπροσωπιών των ε/κ και τ/κ κομμάτων, το οποίο επεκτείνω για να αντικατοπτρίζει τη συντριπτική πλειοψηφία των πολιτικών θέσεων αυτών στις οποίες και το ΔΗΚΟ πρωτοστάτησε, η επιζητούμενη λύση θα πρέπει να εδράζεται στα ψηφίσματα του ΟΗΕ, το
Διεθνές Δίκαιο, τις αρχές και τις αξίες του ευρωπαϊκού κεκτημένου, της πολιτικής ισότητας και της διασφάλισης των βασικών ανθρωπίνων δικαιωμάτων και ελευθεριών για όλους του νόμιμους κατοίκους του νησιού μας.

ΤΟΥ ΣΤΕΛΙΟΥ ΙΕΡΩΝΥΜΙΔΗ*
*Βουλευτής Λευκωσίας, επικεφαλής της διακομματικής αντιπροσωπίας του ΔΗΚΟ
ΣΗΜΕΡΙΝΗ

Γενικά θέματα

Γιάννος Χαραλαμπίδης στη Σημερινή: Μήλον της Έριδος η Κύπρος για την ασφάλεια Τουρκίας – Ισραήλ

Τα «Ταϊφούν» περιπολούν για την ασφάλεια του Ισραήλ και αναχαιτίζουν πυραύλους του Ιράν από τον τουρκικό εναέριο χώρο στην περιοχή της Αλεξανδρέττας και στη Συρία, όπου υπάρχουν στόχοι της Χεζμπολάχ

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

ΠΗΓΗ: ΣΗΜΕΡΙΝΗ

Η Μέση Ανατολή είναι στις φλόγες και, μετά την επίθεση των Ιρανών με βαλλιστικούς πυραύλους σε βάρος του Ισραήλ, ξεκίνησε επίθεση των Ισραηλινών στον Βόρειο Λίβανο, ενώ αναμένονται και τα αντίποινα σε βάρος της Τεχεράνης.

Γράφει ο Γιάννος Χαραλαμπίδης

Τα «Ταϊφούν» περιπολούν για την ασφάλεια του Ισραήλ και αναχαιτίζουν πυραύλους του Ιράν από τον τουρκικό εναέριο χώρο στην περιοχή της Αλεξανδρέττας και στη Συρία, όπου υπάρχουν στόχοι της Χεζμπολάχ

Τουρκία και Ακρωτήρι

Η Τουρκία επιχαίρει από την κατατριβή του Ισραήλ και του Ιράν. Μπορεί μεν ο Ερντογάν να χαρακτηρίζει τον Νετανιάχου ως εγκληματία πολέμου, αλλά συνεργάζεται με τους Βρετανούς και δη με τα μαχητικά «Ταϊφούν», που επιχειρούν από τις Βάσεις Ακρωτηρίου και:

1) Περιπολούν από τον κόλπο της Αλεξανδρέττας εντός του τουρκικού εναέριου χώρου, με την άδεια της Άγκυρας, προς τη Συρία, όπου υπάρχουν στόχοι της Χεζμπολάχ, καθώς και προς το Ιράκ. 2) Συμμετέχουν στις αναχαιτίσεις των ιρανικών πυραύλων και drones στις επιθέσεις, που δέχεται το Ισραήλ από το Ιράν και συλλέγουν πληροφορίες. 3) Καμιά αμφιβολία δεν υπάρχει για τη συνεργασία των Βάσεων με τις τουρκικές ένοπλες δυνάμεις όταν ενεργούν τα «Ταϊφούν» είτε για επιτήρηση είτε για να προστατεύσουν με οποιονδήποτε τρόπο το Ισραήλ. Ή για να στραφούν σε βάρος της Χεζμπολάχ.

Τόσο οι Βάσεις Ακρωτηρίου όσο και του Αγίου Νικολάου είναι στρατηγικής σημασίας, διότι από τις μεν πρώτες, εκτός των άλλων, ενεργούν ακόμη τα θρυλικά κατασκοπευτικά U2 ως συμπληρωματικά των δορυφόρων, στις δε δεύτερες υπάρχει το Έχελον ως κέντρο συλλογής και επεξεργασίας πληροφοριών. Εκ των πραγμάτων, η Κύπρος, λόγω Βάσεων, τελεί υπό καθεστώς απειλής. Χωρίς να διαθέτει αξιόπιστη εναέρια αποτροπή, αφού οι ρωσικοί TOR-M1 και BUK μερικώς μπορούν να επιχειρήσουν. Ακόμη και αν στραφούν για ν’ αποκρούσουν την ιρανική απειλή ή αυτήν της Χεσμπολάχ, δεν θα μπορούν να καλύπτουν την όποια τουρκική επί της οποίας είναι προσαρμοσμένα τα συστήματα αυτά. Λόγω του κενού που υπάρχει στην αεράμυνα είχε κλείσει η αγορά του αντιαεροπορικού συστήματος BARAK με πυραύλους 35, 70 και 150 χιλιομέτρων. Η κυπριακή Κυβέρνηση αγόρασε το BARAK με πυραύλους των 70 χιλιομέτρων. Με τον πόλεμο στη Γάζα και στον Λίβανο, η παράδοση του συστήματος δεν είναι βέβαιο εάν θα καθυστερήσει ή όχι. Ούτως ή άλλως, η Κυπριακή Δημοκρατία μετά την άρση του εμπάργκο στο στρατιωτικό υλικό από τις ΗΠΑ θα ήταν δυνατό να ζητήσει ακόμη και «Πάτριοτ» ή άλλα σχετικά οπλικά συστήματα αεράμυνας από ευρωπαϊκά κράτη. Επί του παρόντος, τόσο η αεράμυνα των Βάσεων όσο και της Κύπρου ολόκληρης στηρίζεται στον πολεμικό στόλο των ΗΠΑ και των συμμάχων τους, που βρίσκονται στ’ ανοιχτά της Κύπρου. Ως εκ τούτου, θα ήταν μέγα πλήγμα εάν επέτρεπαν ή στη Χεζμπολάχ ή στο Ιράν να κτυπήσει τις Βρετανικές Βάσεις. Εκ των πραγμάτων, η Κύπρος λόγω Βάσεων καλύπτεται, όπως είχαμε ήδη γράψει από την αρχή της κρίσης, κάτω από την Ατσάλινη Αεράμυνα των ΗΠΑ.

Το μήλον της Έριδος

Η Τουρκία δεν είναι άμεσα εμπλεκόμενη στις συγκρούσεις στη Γάζα και στον Λίβανο, όμως υπάρχει μια πολεμική ρητορική που εγείρει το εξής ερώτημα: Μπορεί ή όχι η Τουρκία να κτυπήσει το Ισραήλ, όπως αρχικά απειλούσε ο Τούρκος Πρόεδρος, ο οποίος, όμως, μετά τις τελευταίες εξελίξεις, εμφανίζεται ως να τελεί υπό την απειλή του «σιωνιστικού επεκτατισμού», όπως ισχυρίζεται;

Σε αυτό το παιχνίδι, η Κύπρος καθίσταται γεωστρατηγικό και γεωπολιτικό μήλον της Έριδος, αφού:

1) Αποτελεί το νότιο τμήμα της νήσου, τη μοναδική έξοδο, που διαθέτει το Ισραήλ, λόγω της έλλειψης στρατηγικού βάθους, που είναι περικυκλωμένο από τους Άραβες και την Τουρκία. Άρα ο άξονας προς τη Σούδα μέσω Κύπρου είναι ζωτικός χώρος όχι μόνο για το Ισραήλ, αλλά και για τις ΗΠΑ και τους ΝΑΤΟϊκούς συμμάχους τους. Απόδειξη τούτου συνιστά η συγκέντρωση του 6ου στόλου ως αποτέλεσμα της κρίσης στη Μέση Ανατολή.

2) Αποτελεί ασπίδα και εμφανίζεται ως το αβύθιστο για την Τουρκία αεροπλανοφόρο, καθώς και αναπόσπαστο τμήμα της «Γαλάζιας Πατρίδας».

3) Αποτελεί ασπίδα για την Τουρκία από επιθέσεις που θα ήταν δυνατό να δεχτεί μέσω Κύπρου, εξ ου και η άρνησή της να δεχθεί την παρουσία ελληνικού στρατού και οι διαμαρτυρίες για την όποια στρατιωτική συνεργασία της Κύπρου με το Ισραήλ. Είναι όμως και για το Ισραήλ ασπίδα.

Γιατί;

Διότι, ουδόλως θα ήθελε το Ισραήλ:

Α) Να πέσει η Κύπρος στον πλήρη έλεγχο της Τουρκίας και δη μέσω μιας ομοσπονδιακής ή συνομοσπονδιακής λύσης, με τον πλήρη γεωπολιτικό έλεγχο του νησιού από την Άγκυρα.

Β) Να εγκατασταθούν στην Κύπρο τουρκικά πυραυλικά συστήματα, που θα στοχεύουν το Ισραήλ.

Τα πλεονεκτήματα του Ισραήλ

Το ερώτημα εάν μπορεί να κτυπήσει και να κάνει πόλεμο η Τουρκία με το Ισραήλ απαντάται ως εξής: Η Άγκυρα έχει τη δυνατότητα: 1) Να διενεργήσει επίθεση με την αεροπορία της ή με τη συσσώρευση στόλου. 2) Να κτυπήσει με πυραύλους και δη «Ταϊφούν» με βεληνεκές της τάξης των 600 χιλιομέτρων, όταν αυτά θα είναι επιχειρησιακά διαθέσιμα (αυτά εισήλθαν ήδη σε γραμμή παραγωγής από τον Μάιο του 2023 ).

Όμως η οποιαδήποτε τουρκική επίθεση: Α) Βρίσκεται σε αντίθεση με τα συμφέροντα των ΗΠΑ, που θέτουν υπό την προστασία τους και τον 6ο Στόλο το Ισραήλ, οπότε δεν θα επιτρέψουν στην Τουρκία μια τέτοια δράση. Β) Οτιδήποτε διενεργηθεί από αέρος, είτε είναι από μαχητικά είτε από πυραυλικά συστήματα, θα ήταν δυνατό να αντιμετωπιστεί επιτυχώς από το Ισραήλ είτε με τους arrow και με το “iron dome” είτε με τα πλοία των συμμαχικών δυνάμεων και δη των ΗΠΑ, καθώς και με την ισραηλινή αεροπορία, η οποία υπερτερεί της τουρκικής.

Πύραυλοι και Τεχνητή Νοημοσύνη

Από την άλλη πλευρά το Ισραήλ υπερέχει στην αεροπορία και στα πυραυλικά συστήματα. Στην αεροπορία, εκτός των F-15 και F-16, διαθέτει και τα F-35, οπότε μπορεί να δράσει αναλόγως και με βάθος πυρός. Συν του ότι: i) Τα ισραηλινά F-35 είναι τα μόνα των οποίων οι υπολογιστές και λοιπά συστήματα δεν βρίσκονται κάτω από τον έλεγχο των ΗΠΑ. ii) Η Τουρκία έχει πρόβλημα με την αεράμυνά της επί του παρόντος. Εξ ου και η αγορά των S-400, χωρίς όμως να παρέχει πλήρη κάλυψη, καθώς και η απόφαση που λήφθηκε στις 6.8.2024 για την κατασκευή του τουρκικού “iron dome”. iii) Το Ισραήλ διαθέτει αριθμό επιθετικών πυραύλων μέσου και μακρούς βεληνεκούς, από τους LORA με βεληνεκές 280 χιλιόμετρα ώς τους Jericho – 3 (Ιεριχώ) με βεληνεκές μεταξύ των 4,800 χλμ και 6,500 χιλιομέτρων. iv) Καμιά αμφιβολία δεν υπάρχει ότι το Ισραήλ υπερέχει στους τομείς του κυβερνοχώρου και της Τεχνητής Νοημοσύνης (πάσης φύσεως drones).

Ζώνες ασφαλείας και περιφερειακές δυνάμεις

Υπό αυτές τις συνθήκες και λαμβανομένου υπόψη ότι οι δυο χώρες δεν έχουν σύνορα, το πλεονέκτημα ανήκει στο Ισραήλ. Και όχι στην Τουρκία, η οποία στηρίζει τόσο τη Χαμάς όσο και τη Χεζμπολάχ, διότι θέλει την κατατριβή του Ισραήλ. Η Άγκυρα βολεύεται από το οπλοστάσιο και δη τους πυραύλους της Χεζμπολάχ, των οποίων το βεληνεκές καλύπτει και την Κύπρο. Εξ ου και οι απειλές του μ. Χασάν Νασράλα, ότι η Κύπρος ήταν εν δυνάμει στόχος λόγω των στρατιωτικών της σχέσεων με το Ισραήλ. Ήταν μια απειλή «made in Turkey», στη λογική του “proxy war”. Η εξουδετέρωση του οπλοστασίου της Χεσμπολάχ από το Ισραήλ είναι προς όφελος της Κύπρου, αλλά όχι προς όφελος του Ιράν και της Τουρκίας, η οποία δεν θέλει την εδραίωση του Ισραήλ στην περιοχή και την εξάλειψη των τρομοκρατικών απειλών. Δεν θα ήθελε να δει ούτε τον τερματισμό της σύγκρουσης μεταξύ Ιράν και Ισραήλ, διότι η κατατριβή των δυο χωρών, που συνιστούν περιφερειακές δυνάμεις, είναι για ευνόητους λόγους προς όφελος της Άγκυρας, η οποία εδραιώνεται και στην περιοχή της Συρίας, χωρίς ταυτοχρόνως να επιθυμεί τη δημιουργία ζώνης ασφαλείας στον Βόρειο Λίβανο. Πώς όμως θα ασκήσει κριτική στο Ισραήλ, όταν κατέχει την Κύπρο και όταν έχει ήδη υπό κατοχή τμήμα της Συρίας στη λογική της ζώνης ασφαλείας;

Οι θαλάσσιες οδοί…

Η Τουρκία ελέγχει την περιοχή από τη Μαρμαρίδα ώς την Αλεξανδρέττα στην πρακτική της τουρκικής λίμνης ως τμήμα της «Γαλάζιας Πατρίδας» με μια σειρά από ναυτικές και αεροπορικές Βάσεις στα παράλιά της (Ντάλαμα, Μερσίνα, Άδανα, κ.λπ) και την Κύπρο ως αβύθιστο αεροπλανοφόρο. Η Καρπασία και η Αμμόχωστος έχουν ιδιαίτερη σημασία για τις θαλάσσιες οδούς και δη εκείνες προς την Αλεξανδρέττα, που προτού καταλήξουν εκεί αποκλίνουν προς Ισραήλ, Λίβανο και Συρία. Η Τουρκία θα ήθελε να έχει πρόσβαση στη θάλασσα και μέσω Συρίας, ενώ, ταυτοχρόνως, ουδόλως θα επιθυμούσε τη ζώνη ασφαλείας του Ισραήλ, διότι διευρύνει τον έλεγχο παράλιων περιοχών και ενισχύει τον έλεγχο της θαλάσσιας οδού προς την Αλεξανδρέττα. Μέσα σε αυτό το σκηνικό, ο Ερντογάν εμφανίζεται ως να είναι απειλούμενος από το Ισραήλ, λόγω της εισόδου του στον Λίβανο. Η Τουρκία επιδιώκει τον έλεγχο των θαλασσίων οδών από και προς το Σουέζ και δεν είναι καθόλου τυχαίο ότι επεκτείνει τη λεγόμενη ΑΟΖ του ψευδοκράτους προς τις νότιες θάλασσες, καθώς και προς τη γραμμή Κρήτη, Κάρπαθος και Ρόδος, όπου βρίσκονται οι πύλες του Αιγαίου.

 

χαρτης 1 .jpg

 

Ο χάρτης δείχνει τα θαλάσσια δρομολόγια από το Σουέζ προς διάφορες κατευθύνσεις στην Ανατολική Μεσόγειο είτε προς Κύπρο είτε προς Αιγαίο είτε προς άλλες χώρες της περιοχής και δη προς την Αλεξανδρέττα. Η Τουρκία στοχεύει στον πλήρη έλεγχο των οδών αυτών. Θεωρεί την Κύπρο δεδομένη και σημαντικό τον έλεγχο των πυλών του Αιγαίου, όπως και της Κύπρου καθώς και της Καρπασίας. Πολύ, δε, θα ήθελε η Τουρκία να βγει μέσω Συρίας στη θάλασσα. Καθόλου δεν επιθυμούσε τη δημιουργία κουρδικής περιοχής με πρόσβαση στη θάλασσα. Στην παρούσα φάση η Άγκυρα δεν θα ήθελε να δει την ενίσχυση του Ισραήλ στην περιοχή και δη μέσω της αύξησης ενός παράλιου τμήματος του Λιβάνου, που θα εμπίπτει σε αυτό που ονομάζει ζώνη ασφαλείας με βάθος ώς 50 χιλιόμετρα.

 

Maritime Map 03 ΟΚΤ 2024.jpg

 

Ο χάρτης αποτυπώνει τη νέα διάταξη των ναυτικών αμερικανικών δυνάμεων και των λοιπών συμμαχικών στην περιοχή του Περσικού Κόλπου, στα στενά του Ορμούζ, στην Ερυθρά θάλασσα και στην Ανατολική Μεσόγειο. Εκ των πραγμάτων, οι Βρετανικές Βάσεις είναι εν δυνάμει στόχος για το Ιράν και τη Χεζμπολάχ. Και, λόγω των κενών της κυπριακής αεράμυνας, ο στόλος των ΗΠΑ είναι αυτός που προσφέρει ατσάλινο θόλο για την αναχαίτιση ενδεχόμενης επίθεσης είτε με πυραύλους είτε με drones.

 

XARTHS 1.jpg

 

Ο χάρτης αυτός αποτυπώνει τη ζώνη ασφαλείας που επιδιώκει να δημιουργήσει στον Λίβανο για να περιορίσει την απειλή της Χεζμπολάχ. Πρόκειται για τα όρια που τελούν κάτω από τον έλεγχο της UNIFIL, η οποία, όμως, αδυνατεί να βάλει χαλινάρι στη Χεζμπολάχ. Οι εντολές της UNIFIL από το Συμβούλιο Ασφαλείας έχουν, μεταξύ άλλων, ως στόχο να βοηθήσουν: α) στην κατάπαυση του πυρός, στην επιστροφή των Λιβανέζων στα σπίτια τους που είχαν αναγκαστεί να φύγουν λόγω εχθροπραξιών και β) τον νόμιμο στρατό του Λιβάνου να ανακτήσει τον έλεγχο της κατάστασης μετά την αποχώρηση των Ισραηλινών και όχι να επιτρέπει την κυριαρχία της Χεζμπολάχ.

 

FLIGHT RADAR.jpg

 

Οι δυο φωτογραφίες, ημερομηνίας 2/10/2024 από το flightradar24, απεικονίζουν πώς ο Ερντογάν, ενώ από τη μια πυροβολεί φραστικά το Ισραήλ, στην πράξη κάνει πλάτες στις Βρετανικές Βάσεις, που βρίσκονται στην Κύπρο, των οποίων τα αεροσκάφη (Eurofighter Typhoon) αναλαμβάνουν την ασφάλεια της περιοχής, επιχειρώντας από τον τουρκικό εναέριο χώρο για την αναχαίτιση ιρανικών πυραύλων. Μάλιστα, η δεύτερη δείχνει πώς βρετανικό αεροσκάφος ανεφοδιασμού (KC2 Voyager) βρίσκεται εντός του τουρκικού εναέριου χώρου. Για ποιο λόγο άραγε;

 

*Δρ των Διεθνών Σχέσεων

ΠΗΓΗ: Σημερινή

Συνέχεια ανάγνωσης

Γενικά θέματα

Reuters: Το Ιράν προσλαμβάνει τρομοκράτες για χτυπήμα σε Ευρώπη και ΗΠΑ! Η αποτροπή χτυπήματος στην Ελλάδα

Την υπόθεση της απόπειρας τρομοκρατικού χτυπήματος στην Αθήνα τον Μάρτιο του 2023 επαναφέρει με νέο δημοσίευμά του το Reuters.

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

Στα τέλη του περσινού Μαρτίου ύστερα από συνεργασία της ΕΥΠ με τη Μοσάντ είχαν συλληφθεί δύο Πακιστανοί, που φέρεται να σχεδίαζαν τρομοκρατική επίθεση σε εβραϊκό εστιατόριο- συναγωγή στο κέντρο της Αθήνας.

Την υπόθεση της απόπειρας τρομοκρατικού χτυπήματος στην Αθήνα τον Μάρτιο του 2023 επαναφέρει με νέο δημοσίευμά του το Reuters. Το ειδησεογραφικό πρακτορείο σε ένα αναλυτικό ρεπορτάζ περιγράφει το πώς το Ιράν προσλαμβάνει τρομοκράτες για πλήγματα σε Ευρώπη και ΗΠΑ.

Στα τέλη του περσινού Μαρτίου ύστερα από συνεργασία της ΕΥΠ με τη Μοσάντ είχαν συλληφθεί δύο Πακιστανοί, που φέρεται να σχεδίαζαν τρομοκρατική επίθεση σε εβραϊκό εστιατόριο- συναγωγή στο κέντρο της Αθήνας.

Υπήρχε μάλιστα η πληροφορία ότι οι δύο άνδρες θα πληρώνονταν με 16.000 ευρώ για κάθε νεκρό, γι’ αυτό και σχεδίαζαν μαζικό χτύπημα.

«Καθώς η σύγκρουση Ιράν-Ισραήλ εντείνεται, η Τεχεράνη ταράζει τη Δύση με ένα κύμα απόπειρων χτυπημάτων και απαγωγών εναντίον στόχων στην Ευρώπη και τις Ηνωμένες Πολιτείες», αναφέρει το Reuters.

Η Ουάσιγκτον και οι σύμμαχοί της έχουν αναφέρει μια απότομη αύξηση τέτοιων συνωμοσιών που συνδέονται με την Ισλαμική Δημοκρατία. Από το 2020, υπήρξαν τουλάχιστον 33 απόπειρες δολοφονίας ή απαγωγής στη Δύση, στις οποίες οι τοπικές ή ισραηλινές αρχές ισχυρίζονται ότι συνδέεται με το Ιράν, διαπίστωσε το Reuters εξετάζοντας δικαστικά έγγραφα και επίσημες ανακοινώσεις.

Μεταξύ των πρόσφατων φερόμενων στόχων: ένα κτίριο που στεγάζει ένα εβραϊκό κέντρο και ένα εστιατόριο kosher στο κέντρο της Αθήνας. Από το κρησφύγετό του στο Ιράν, ένας Πακιστανός ονόματι Σαγιέντ Φαχάρ Αμπάς στρατολόγησε έναν παλιό γνώριμο που ζούσε στην Ελλάδα και τον οδήγησε να επιτεθεί στον χώρο, ισχυρίζονται οι ερευνητές σε έγγραφα που υποβλήθηκαν στις δικαστικές αρχές της υπόθεσης και τα οποία περιήλθαν στην κατοχή του Reuters. Ο Αμπάς είπε στην επαφή του ότι εργαζόταν για μια ομάδα που θα πλήρωνε περίπου 15.000 ευρώ ανά φόνο.

Σε μια ανταλλαγή WhatsApp τον Ιανουάριο του 2023 που περιγράφεται λεπτομερώς στα έγγραφα, οι δύο άνδρες συζήτησαν εάν θα χρησιμοποιήσουν εκρηκτικά ή εμπρησμό στην επίθεση. Ο Αμπάς τόνισε την ανάγκη παροχής αποδείξεων για απώλειες μετά το πλήγμα. «Υπάρχουν μυστικές υπηρεσίες», είπε, χωρίς να κατονομάσει. «Κάντε τη δουλειά με τρόπο που δεν αφήνει κανένα περιθώριο».

Τα έγγραφα που δεν είχαν αναφερθεί προηγουμένως περιλαμβάνουν εκατοντάδες σελίδες αποδεικτικών στοιχείων που συγκεντρώθηκαν κατά τη διάρκεια της προανακριτικής έρευνας στην Ελλάδα, συμπεριλαμβανομένων καταθέσεων μαρτύρων, αστυνομικών καταθέσεων και λεπτομερειών μηνυμάτων WhatsApp.

Οι ελληνικές αρχές συνέλαβαν τον Σιέντ Ιρτάζα Χάιντερ και έναν άλλο Πακιστανό πέρυσι, λέγοντας ότι η αστυνομία βοήθησε στην εξάρθρωση ενός τρομοκρατικού δικτύου που κατευθυνόταν από το εξωτερικό και είχε σκοπό να προκαλέσει «ανθρώπινη απώλεια». Οι δύο άνδρες αντιμετωπίζουν κατηγορίες για τρομοκρατία. Αρνούνται τις κατηγορίες.

Ο Χάιντερ, ο οποίος αφέθηκε ελεύθερος από την προφυλάκιση αυτή την άνοιξη με περιορισμούς, λέει ότι είναι αθώος. Σε συνέντευξή του, ο 28χρονος είπε στο Reuters ότι έστειλε στον Αμπάς εικόνες του κτιρίου αλλά εμπόδισε σκόπιμα να πραγματοποιήσει οποιαδήποτε επίθεση, ελπίζοντας να πληρωθεί χωρίς να βλάψει κανέναν.

Συνέχεια ανάγνωσης

Γενικά θέματα

Analysis: How Iran’s Ballistic Missiles Strike Israel?

Δημοσιεύτηκε

στις

από τον

The U.S. traced the launch location to a valley south of the Iranian city of Shiraz.
Eran has launched its largest-ever attack on Israel, firing 180 ballistic missiles
These missiles travelled more than 1000 Miles from this Valley to reach Israel most populated city and military sights.

Fattah-2, the successor to the Fattah-1, It was used for the first time and is one of Iran’s advanced missile systems.
This missile is equipped with a —inside it is the warhead—which detaches and allows the missile to maneuver and glide at speeds between Mach 5 and 10.
The missile has a range of around 1,500 km, only slightly more than its predecessor, the Fattah-1.
What sets it apart from other ballistic missiles is its ability to accelerate outside the Earth’s atmosphere, while its aerodynamic control surfaces enable steering to evades the famous Arrow Missiles Defense system made by Israel.

Συνέχεια ανάγνωσης

Ινφογνώμων

Infognomon Logo

Περιηγηθείτε στα κορυφαία βιβλία του βιβλιοπωλείου μας

Προβολή όλων

Δημοφιλή